Busarna i skogsbrynet......

En liten flicka i  knälång vit klänning och passande vit hätta på huvudet skuttade omkring i skogsbrynet.

Året var 1910. Hon var 10 år gammal och kände sig väldigt  fin i sina nya vita kläder.

Nåja, riktigt nya var de ju inte eftersom hon fått dem begagnade av frun  där  mor tvättade men för henne var de nya. 

Hon nöp i kjolen och tog små danssteg. 

Hon trodde aldrig att hon varit  så fin förut.

Mor menade att hon skulle ha ett av sina gamla förkläden till  så hon inte smutsade ner klänningen men nu hade hon den  bara på prov och snart skulle hon ta den av sig och spara den till finare tillfällen.

Klatsch hörde hon och kände hur något träffade henne i ryggen

Hon for runt och träffades av en lerkaka  i bröstet och en stor svart fläck spred sig på klänningen.

Hon kunde inte se en enda människa men förstod ju att det var någon som drev med henne – och som smutsade ner hennes  fina klänning.

När hon spanade som bäst kom en ny lerboll farande och nu kunde hon se att den liksom kom underifrån.

Jaha  det var småfolken som jävlades  med henne – men nu skulle de få ! 

 

Hon satte av och jagade två små lintottar i spetsiga mössor som sprang för allt vad tygen höll. Hon hann före och satte foten på deras ingång.. ett hål  marken precis intill en gammal gran.

Nu ändrade de attityd och bönade och bad

”Trampa inte sönder oss snälla jätten” bad de och de lovade att aldrig mer göra  om buset.

” Min klänning är förstörd” grät flickan och den största av småfolket som kunde vara i hennes egen ålder menade att klänningen var ju så ful i all fall för ingen färg hade den

”Tyst” skrek flickan ” du vet ingenting om nånting alls” och  småfolket tystnade och tittade ner i marken

Hon kunde ju naturligtvis inte skada dem

De var ju ändå halvt om halvt vänner och kände varann så pass som man nu kan känna småfolket

Hon flyttade foten och då  klev mamman fram där underifrån  och tog buspojkarna i varsitt öra och knuffade ner dom i hålet och så nickade hon ursäktande mot flickan.

 

 

Precis som hon tänkte så blev det ett herrans liv när hon kom hem och mor skällde ut henne efter noter.

” Det var småfolket” sa flickan.. ” de kastade lera”

Och så fick hon sig en hurril till för att hon stod och ljög sin mor rakt upp i ansiktet.

Flickan var min mormor  och som barn bodde hon med sin mamma där i skogsbrynet  i ett helt omodernt litet soldattorp.

 

 

 

Småfolket hade hon träffat då och då och  det var hon som  introducerade mig för dem en gång för länge sedan !

 

Kram & kärlek💖

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag vet hur många gånger att C kvinna har fråga mig om jag har sett något serie i netflix och vill titta på något som jag gillar såna men annars jag är inte såna person som dela med någon om vad jag titta på för serie.

Jag hoppas bara att hon tycker dessa serie är bra.

Vad har hon tänker runt dessa. Hon sagt inte vilka serie som hon har valt på och titta på.

Vad tror du om att hon ska/har titta på dom. Gillar hon det eller?

Ha det bra

2 Misstjejen:

skriven

Hej

18 april den 2012 året. Då var jag med om olyckshändelse för min foten. Jag fåt aldrig vet att hur kan jag överlever. Med en bilen som överkörd min vänster foten.

Den stunden ska jag redan dör för längesen.

Hur kommer det sig att jag överlever? Finns det något förklarar?

Fortfarande så jag minnas en bild av en person som skriker.

Hur förklarar det att jag överlever?

Ha det bra

Svar: Det var helt enkelt inte dags för dig att gå över.... och därför blev det inte värre än foten !Kram :)
Esmaralda

3 Lilla jag :

skriven

God morgon,

Min son letar praktik i studierna frpn feb till sep. Är det kanske det du ser som att han ev tar en paus om han inte byter universitet? Eller tar han kanske en paus?

Ser du om vi andra (förrutom 21 som är bekräftad positiv i familjen) hade omikron nu eller stämde hemtesten som visade negativt?

Ser du om jag och mitt barn flyger till varmare breddgrader om några veckor?

4 Ghostwriter:

skriven

Du skrev igår att det inte kändes helt riktigt rätt med S och ja det är ju en särskild situation. Känns det som det finns chans till att vi båda blir kära? Ser du någon varning?


Kram
Ha en jättefin dag

5 L:

skriven

När jag var liten berättade min far om småfolket, men jag tror verkligen inte att han såg dom på riktigt utan det var bara en saga som kanske han hört när han var liten. Jag vet inte, men jag tyckte mycket om det. Berättades med humor och värme och det var lite hemligt också så ingen annan skulle höra. Ett fint minne.

En fråga. Kommer min situation lösa sig snart. Jag går bara och väntar på att det ska rulla på igen. Hur ser det ut?

Kram L


Svar: Kanske inte din far såg dem.. men någon i hans närhet gjorde det absolut ! Situationen kommer lösa sig.. finns dock något val som du behöver göra, kram :)
Esmaralda

6 Lilla m:

skriven

Hej Es, vill han vara intim med mig? Kram

7 Misstjejen:

skriven

Hej

Varför det känns så att jag kan gör vad jag vill med en viss personer som jag gillar eller en viss jag ogillar så jag bryr mig inte om dom. Men det var C kvinna som jag är ofta neutrala för. Jag är inte typ höger eller vänter utan mitten. Jag är mest tveksam. Eller ibland kan det känns ont att tänker eller i ögon om C kvinna.

Varför är det så?

Ha det bra

8 Misstjejen:

skriven

Hej

En främling har tydligt smsar fel nummer till mig igår på kvällen. Person pratar om arbetstider. Men hur kommer det sig att hänt så?

Någon som har tydlig bråttom med ger ut sina mobilnummer till den person. Känns som om det är en nya anställa hos den företag.

Hur går det för dom nu?

Ha det bra

9 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, ditt inlägg fick mig att tänka lite på boken där kräftorna sjunger av Delia Owens. Om du inte redan läst den så gör det. Den berör.
Vad är det med EH just nu ? Är hon sur ? Tror hon ser mig som en bra vän och litar på mig. Tycker det kändes sådär sist på salongen. Hon har varit dålig på att höra av sig och noll likes på min fb sida.
Tror hon kanske lite 50 årskris. Med sina selfis och nygjorda läppar.
Kram

Svar: Tack för tips, den ska jag läsa ! Nej, sur tror jag inte att hon är, kram :)
Esmaralda

10 Bjork:

skriven

Hej kommer pandemin någonsin gå över?

Kram

Svar: Ja, det gör den och blir en mer vanlig årlig influensa, kram :)
Esmaralda

11 Alie:

skriven

Blev han förvånad att jag inte dök upp i gruppen igår, blev han besviken eller lättad?
Kram :)

12 Naturvän:

skriven

Godmorgon!

Ser din mormor framför mig i sin fina klänning , hade din mormor ngn att dela sina upplevelseer med? Hon måste varit rejält ledsen när hennes mamma ej förstod henne.
Spännande och samtidigt lite "pirrigt" med småfolket, har din mormor berättat mkt om dem?

Bokat resa hemåt i mars, skall bli underbart träffa barnen igen, övrig släkt känner jag mig inte så förbunden med, en konstig känsla, har inte ngt gemensamt känns det som om.

Söker mkt info ang vattenterapi och tittar gärna på info ang romersk badkultur etc på Youtube, ämnet ligger mig varmt om hjärtat, blir att sätta upp på listan över drömsemestrar.

En fråga, ser du om min vän i byn och jag får möjlighet att träffas framöver? Han har knäsmärtor som ej försvunnit.

Kram

Svar: Mormor var nog ensam om sin förmåga Vad roligt att du bokat resa och ska träffa barnen !
Och så kommer du att boka och åka på underbara semestrar !
Vännen kommer du träffa,
kram :)
Esmaralda

13 Skorpan:

skriven

Ja det var ju inte snällt gjort att smutsa ner din mormors klänning. Fast annars var väl småfolket snällt, eller hur :). Hur ofta träffar du småfolket numera Es, endast på dina resor till skogarna? Spännande är dom, småfolket :). O inga som jag har råkat på, vad jag vet...

Undrar vad jag har gjort i natt då nacken min är stel o det strålar nerför ryggen på mig? Din ischias Es som slagit till i min nacke ;)? Eller så har det dåliga humöret o utmaningarna hemma satt sig i min nacke, blahaj säger jag...

Tur det är torsdag, väntar så på helgen för mig själv. Knappast händer nåt speciellt då livet överlag är på sparlåga, men det må då vara så ;).

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Det är inte ofta jag träffar småfolket.. men då och då händer det ! Och varje gång är en högtidsstund minsann.
Kan vara så att du legat lite tokigt i natt och därav smärtorna.
Kram :)
Esmaralda

14 SusanneAmalia :

skriven

God morgon☕

Småfolket ser man inte så ofta. Min mormor kom från Småland och pratade offta om Småfolket.
Jag kan se dimmentioner tomtar och en och en annan vette. Men Småfolket har jag bara sett ett fåtal gånger.

Nära hus som ligger i skogen. Gamla hus som är utan moderniteter. De finns säkert och lever nära moderna hus också men jag har inte sett dem.

Jag har mycket att göra i dag och klev upp 05. 30 för att hinna allt.

Ska lära ut Colums formel.
Frans Mesmer vetenskapliga arbete om den nya hypnosen och Einsteins formel om hur Ennergi flyttar sig. Allt hör ju ihop så det är enklare att ta det på samma gång

Så ska jag skriva ett kompendium om stenar kristaller. Sen är jag utbjuden på middag.

På söndag åker jag till Romme och åker skidor i 4 dagar. Tjoohoo.... Ska äta fodü på toppstugan ska bli trevligt.

Båtar skidor dykning fallskärmshoppning samt luftballonger gillar jag.. Livets goda sidor. Hundar katter och kärlek. bara kärlek.

Livet är så mycket värt om man skänker situationer kärlek

Jag försöker att uppleva så mycket goda stunder i livet som möjligt. Dör jag vet jag att jag har unnat mig den ljusa sidan av livet. Det känns bra

Nu ska här städas en timme. Sedan ska jag skriva..

Önskar alla en fin dag... 🙏🤗❣️

EllaBella Sapfo och Siri önskar alla bloggdjur en nosglad dag..








Svar: Du är sannerligen äventyrlig !! Och då får man också vara med om mycket ! Kram på dej och de dina :)
Esmaralda

15 GP:

skriven

Es, ser du hur det kommer att gå för mig på lönesamtalet nästa vecka?


Kram :)

16 Kristin:

skriven

For en fantastisk og fasinerende beretning, kjære Esmaralda. Så trist å få en slik fin kledning tilgriset av leire. Ikke lett å få dette forklart, nei. Det var ikke bare å få nye klær på den tiden. Håper at kledningen ble ren og at det gikk bra etter hvert.
Det er som tidligere skrevet, mye coronasmitte her nå. Men, nå er jeg så trøtt på å bare leve i isolasjon, bortsett fra litt innkjøp av mat innimellom. I dag skal jeg faktisk ut å spise lunch, så jeg får la det stå til. Håper selvfølgelig at jeg ikke blir smittet, men jeg er tross alt vaksinert 3 ganger, så noe må vel det også hjelpe.
Jeg gleder meg til å få litt direkte kontakt og en hyggelig stund sammen med en god venninne. Nå har jeg levd så og si i isolasjon i 2 år, så det er på tide å komme seg ut, før man stivner helt i dette livet.
Ønsker en god dag. KLEM!!!



Svar: Ja mormor berättade att hennes mamma fick klänningen ren igen och den var " bästa-klänning" tills hon växte ifrån den :) Låter som en bra plan att du ska ut och äta lunch... njut.. och börja planera annat också... nu med tre vaccin och en covid som är lindrigare dessutom måste vi ta oss ut mer... kram :)
Esmaralda

17 Dunegull:

skriven

Hej E,
Jag har mått väldigt dåligt i januari. Känner mig otroligt låg. Hade dåliga järnvärden som jag fått på recept på sedan november men känner mig inte piggare. Va inne igår och lämna nya prover och tog även min 3e spruta. Efter det har jag mått riktigt dåligt. Så satans ont i kroppen. Tror du det är biverkning på spruta. El har jag Corona? El är jag deprimerad? Vet du inte vill syna om hälsa men undrar om du får en känsla eftersom jag inte tror detta är sååå allvarligt.

Kram

Svar: Avvakta lite till och försök lyft dig så gott det går.. och blir det inte bättre ska du söka läkare.. kram :)
Esmaralda

18 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Vilka busiga småfolk! Finns det förresten samma slags småfolk överallt, eller ser de olika ut i olika länder?

Jag undrar om jag kommer att ha en romans med någon i min närhet som jag redan känner?

Kram

Svar: Det finns nog ett antal olika sorter kan jag tänka mig.Det finns runt 70 % chans med romans med någon i din närhet, kram :)
Esmaralda

19 Khaleesi :

skriven

Hej Ez. Nu har resten av familjen bättrat sig från covid men jag har fortfarande besvär med väldig ryggvärk och tilltagande hosta. Ser du om jag kommer bli bra snart jag med?! 🙏🤍

Svar: Ja det blir du, ha bara koll så du inte får lunginflammation.. kram :)
Esmaralda

20 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Älskar dina berättelser . Lite synd om mormor som liten , men jag kan tänka mig att hon ändå hade skinn på näsan och självförtroende eftersom hon presentera dig för de små <3

Regn o rusk ishala vägar inget hitväder direkt.
Ensamt då jag lagt mig i självkarantän efter grannens positiva covidtest ..Attans att jag inte vågar säga ifrån bättre när han kom förbi o bad mig ta hans post igen.Han skulle flyga på kvällen men fick inte då testen visade positiv..nu ligger han sjuk..
Jag skulle verkligen behöva skinn på näsan.

Go Torsdag på er alla !

Kram Anki med flock

Svar: Ja, ibland var hon verkligen arg på småfolket för snälla var de ju inte alltidHär är det blåsigt idag och grå himmel.
Ibland gör man sånt man ångrar, så är det bara... kram :)
Esmaralda

21 AnnaK:

skriven

Tänk allt som finns som vi inte ser ändå 😊 Känner dock folk som sett olika småfolk, min morbror och svärmor bla.

Tack för svar igår! Tror du det dröjer länge till innan separation. Har dragit ut på det mååånga år. Vill få vara mig själv. Ser jag ut att ha blivit mkt äldre när det är daga?

Kram 🤗

22 Anonym:

skriven

Klump i magen, Fick ett mail.. det var tydligt. Är allting glömt och borta nu, är det så han verkligen vill ha det?
Vi kommer förmodligen någongång att stöta på varandra, hur blir det då..?
Kram

23 M:

skriven

Dom verkar så söta småfolket och önskar att man kunde stöta på dem :) Ja inte var det lätt att sova efter första dagen på nya jobbet men det gick bra i alla fall. Någon av de fina grabbarna som fann mig attraktiv? :) Kram

Svar: Ja, jag ser särskilt en man med mörkt hår som tittade lite extra... kram :)
Esmaralda

24 Maddelito:

skriven

Hej es!
Vilken rolig och spännande läsning om småfolket.

Ser du om jag kommer få fler biologiska barn? Vill så gärna ha barn.


Kram

Svar: Chansen finns absolut, kram :)
Esmaralda

25 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Min kompis som har kysst mig några gånger, har han nu lagt av med sina försök och gett upp? Känns det så?

Kram

Svar: Han känner sig tveksam och vet inte riktigt... kram :)
Esmaralda

26 barrqvist:

skriven

Min mor pratade ofta om småfolket, att hon kunde se dom och vikten av att bemöta dom respektfullt-vara snäll, som barn var det mest historier med kanske en gnutta sanning men som vuxen har jag som funderat om det kanske inte stämde ändå? För det fanns ju annat som var väldigt verkligt så varför inte tomtar och troll?

..När man beställer personlig spådom, behöver man göra en presentation av sig själv eller går det hoppa över? Jag har så svårt för sånt nämligen..

Svar: Ja, nog tror jag att berättelserna stämde.I alla fall en kort beskrivning vill jag gärna ha - så att min spådom blir så bra som möjligt !
Kram :)
Esmaralda

27 TACK:

skriven

Tack Ez, för min underbara regressions spådom. Nu har jag bokat tid också till Nettan för regression via datorn- Kramar.

Svar: Kram :)
Esmaralda

28 Naturvan:

skriven

Hej!
Tack för svar. Funderar på Polen efter Coronan. Passar min plånbok. men lite orolig resa dit själv. Kanske grupp el Pickup.

Kram

29 Undrar:

skriven

Hej!
Vilken underbar mormor.Hoppas få se småfolket nån dag.Om man nu har förmågan.
Kan jag möjligtvis få se småfolk ?

Kram

30 <3:

skriven

Hej!
Jag har kontaktat en annan fysioterapeut. Hon tror det är låsning i Si-leden.

Bör jag fortsätta med stötvåg eller kommer Jeanette vara mer till hjälp för mig? 💕

31 Eva:

skriven

Hej Es,
Hur ska det gå för mig? Min medicin går inte att få tag på längre hos tillverkaren.

32 ”Det gör verkligen ont …”:

skriven

Annan sign idag

Hej Esmeralda!

Jag undrar om du kan se varför min vuxna dotter är så arg på mig? Hon svarar aldrig på tfn o mycket sällan på sms. När hon behöver min hjälp eller pengar då duger jag. Jag är orolig för henne för jag känner starkt att hon bär på något hon inte vill/kan berätta för mig! Eller tycker hon inte om mig längre? Jag älskar henne över allt annat o visar det ofta på olika sätt. Är jag där o är hundvakt o pratar med henne så sätter hon på hörlurarna🥲

Nu har både jag o mannen (inte hennes biologiska pappa)smsat o ringt men får inget svar är så rädd att det har hänt henne nåt, har ringt Sjukhuset men hon är inte där?

Får du till dig nåt för jag får bara oro o sorg!! Kanndu snälla hjälpa mig🙏
Kram♥️

33 AnnaK:

skriven

Vet att jag är ohyggligt tjatig 🙈 Men verkar det ske rätt snart min separation?

Kram 🤗

Svar: Det beror helt på dig och dina egna val, du kan få det att ske snart, kram :)
Esmaralda

34 Smöla:

skriven

Jag vet inte om jag har nån kris eller vad det är.. men jag vill så innerligt förlova mig med P. Mina tankar går dit hela tiden, jag planerar och tittar på ringar, undrar om jag ska våga fråga honom? Vill han samma sak eller skrämmer jag honom då?

35 Ghostwriter :

skriven

Du skrev igår att det inte kändes helt riktigt rätt med S och ja det är ju en särskild situation.

Känns det som det finns chans till att vi båda blir kära? Ser du någon varning?


Kram
Ha en jättefin dag

36 Rädd:

skriven

Hej E!

Ska jag lämna över L-projektet och gå vidare? Jag är ju så orolig att det andra projektet inte kommer bli bra men är ju mer åt det hållet jag vill i yrkeslivet. Vill göra rätt val.

Kram och kärlek.

37 Temperamentsfull blondin:

skriven

Du kan det här med berättarkonst du! Sögs riktigt in.

Det är du och Krösamaja :)

Var på ett väldigt mysigt måleri event igår. Bubbel till det såklart. Himla härligt flyt i konversationerna mellan mig och ny bekanting. Kände hon det med, tror du hennes intresse vuxit något också, Es?

Kram, kram ❤️

Svar: Jag och Krösamaja .. ha ha ha :) Ja jag tror hon kände detsamma som dig igår.. kram :)
Esmaralda

38 Louise:

skriven

Snart lyfts restriktionerna. Jag tror att vi oavsett vaccinerade eller inte kommer kunna leva relativt normalt. Vi är ju bara 2 v efter Danmark.

Möte med skolan idag och uppföljning om dotterns schema och så. Jag ska vara med henne en vecka till heltid och så träna att vara i klassrummet så sen veckan därpå ska vi trappa ner. Hon måste komma in i klassen igen.

Jag och mannen tjafsar en hel del nu om soc. Han har fått sagt till sig att skolan samlar ihop kläder till dottern och att soc håller emot oss att vi ibland får mat från skolan om det blir mycket över. Inget fel med det.
Inget av det han sagt till mig stämmer. Sen tror soc att jag är med dottern i skolan för att jag ska gömma mig för mannen. Jag måste komma väck från honom.
Vi ska eg till soc nästa vecka men då jag inte vet när han är tillbaka i Malmö så får vi boka om tiden. Men jag får nog se till att avfärda deras påhittade information.
Men jag tror ganska starkt att om de nu får för sig att gå tilldpmstol spm mannen säger att de kommer göra så kommer vi inte fortsätta vara tillsammans. Varpå han håller på att fråga men är vi ens det.
Han tycker jag har sett till att han är exkluderad från familjen. Att jag stänger honom ute. Men det har han lyckats med själv.

Kommer det lösa sig med soc? Och kommer dottern bo kvar hos oss? De har dragit igång en utredning på yngste sonen också. Tror du att en seperation skulle få oss att må bättre? Att vi skulle bli bättre föräldrar?

Många frågor men hoppas du kan svara kort på dem.

Kram och tacksam för svar.

Svar: Försök gör en egen planering som du håller dig till... där du klarar din vardagliga situation på egen hand... det är bra att kunna få hjälp när man behöver men behöver man för mycket.. ja då kan det vändas till ens nackdel rätt som det är....kram :)
Esmaralda

39 Igges matte:

skriven

Nästan som en saga hämtad ur ”Tomtar och troll” böckerna.
En tanke slog mig, du har ju massor av material till din bok som redan är skrivet, du behöver ju bara sammanställa alla bloggar du har skrivit som handlar om ditt liv. Ett litet tips bara… :)

Idag är det minnesdagen för Förintelsen. (Vi får aldrig glömma) Netflix har lagt ut en ny dokumentär om Anne Frank som jag ska titta på senare idag.

Kram :)

Svar: Tack för tipset !! Kram :)
Esmaralda

40 Vonsan:

skriven

Idag är en sådan dag när jag känner mig bekymrad för allt.
Oroar mig för min yngste sons relationer eftersom hans sambo inte alltid fungerar med hans äldsta dotter. Jag blir så ledsen eftersom dottern är jättesnäll. Är det någon form av svartsjuka?
Dottern är 14 år.
Bekymrar mig lite också för hur det kommer att gå för mellansonens barn nu efter skilsmässan. Tycker det är så synd om alla dessa barn som är skilsmässobarn. Packa saker och bo varannan vecka. Båda föräldrarna vill ju inte vara utan sina barn och barnen vill ju också ha båda sina föräldrar. Men barnen får betala ett högt pris.
Bekymrar mig också eftersom min löneinrapportering, jobbar lite extra, har försvunnit hos min arbetsgivare och det verkar som om de inte bryr sig. Jobbigt eftersom det gäller fyra dagars arbete och jag kan inte göra mer (är på ett statligt verk) har mailat men inget händer.

Svar: Försök att inte oroa dig så mycket.. dina barn ser ut att vara kapabla att klara av de situationer som uppstår.. så försök andas ut och koppla av ! Barnbarnen blir vuxna människor en dag som kommer må bra. Kram :)
Esmaralda

41 Ghostwriter :

skriven

Du skrev igår att det inte kändes helt riktigt rätt med S och ja det är ju en särskild situation.

Känns det som det finns chans till att vi båda blir kära? Ser du någon varning?


Kram
Ha en jättefin dag

Svar: Du ska vara rädd om dina känslor och inte satsa fullt ut förrän du verkligen vet, kram :)
Esmaralda

42 <3:

skriven

Hej kära Es, vet S vem jag är ? Skulle hon var bra att puffa lite så det händer ngt med J och han får nos om mig ?
Kram

43 lilla m:

skriven

Hej Es, vill han vara intim med mig? Kram

44 M:

skriven

Så trevligt! Var dock många med mörkt hår så vet inte vem men visst var några extra tacksamma och tittade lite speciellt så måste ha varit någon av dem. Jag fick en känsla när jag satt där och kanske det är här jag kommer att möta Mr Right. I alla fall så får man lite ögongodis :) En ung tjej som var från Liverpool och som flyttat hit pga kärleken sa att jag såg brittisk/skottländsk ut så kanske jag gör det :) Jag har avbokat en del pass på förra jobbet och behöver nu för ordning på mina pass här så att jag kan planera lite. Och om 2 veckor får jag besked från jobbet på P ..... spännande :)

Hoppas att du mår bra Es! Kramiz

45 Barbro:

skriven

Hej Esmaralda!

Du hade helt rätt om min väninna. Jag frågade dej för flera år sedan om min väninna som träffat fel man och som jag misstänkte var en psykopat. Hur jag skulle kunna hjälpa henne, när hon inte lyssnade på mej. Du sa då att hon skulle inse det själv o ta sig därifrån men att det skulle ta tid.
Nu har hon äntligen kommit ifrån honom och det känns så bra. För nu vet jag att hon får det bra.
Men tyvärr har jag insett att vår vänskap är borta av flera anledningar. Ibland tar den bara slut..
Vänner kommer och går ibland.

Kram
Barbro

Svar: Ja ibland blir det så med vänner... gamla försvinner och nya kommer... kram :)
Esmaralda

46 Vitlilja :

skriven

Min praktik vill att jag ska bli mer framåt men jag känner att jag inte kan pressa fram det. Känns som att jag jobbar redan så mycket med mig själv. Det sitter djupt. Vad ska jag göra?

Svar: Var dig själv och när du får tillfälle så sticker du ut och tar lite initiativ, kram :)
Esmaralda

47 Rebecca :

skriven

Hej kommer jag och Alexander flytta ihop? ❤

48 Jägerska :

skriven

Hej, en vännina till mig ser och småpratar också med småfolket. Kan det finnas lite avundsjuka hos l om hon lagt märke till den goda kemin mellan mig och den andra? Kan hon komma att ta upp det på sikt?

Ha det fint 🥰


49 Mandarin :

skriven

Hej Esmaralda, jag har mått ännu sämre under en period nu men du sa att jag snart kommer må bra igen… händer det snart? Ska börja arbetsträna nästa vecka blir det bra för mig? Orkar jag? Tack och kram

50 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Jag har hört att de jag är med i just nu - ÅKA ska läggas ner i slutet av februari. Ser du hur de kommer gå för mig??? Kram oroliga Zoey 💕

51 Therese:

skriven

Hej Es!
Vilka busiga småfolk 😊.
Pingu och jag har varit ute i blåsten, leran och fukten tillsammans med Caddis och E. Pingu skötte sig jättefint. Han blev dock väldigt glad i galoppen och tog bushopp 🏇. Det gjorde Cadans också. Han hade samma rörelser som en gunghäst 😁.
Första gången jag galopperar på Pingu 👍😀. Det kändes så fint 😊 det får jag göra om någon gång 🙂. Fantastiskt att Pingu skötte sig så bra när det blåste så mycket. Jag är väldigt imponerad 😍. Glad blev jag också när jag kom ut i hagen och skulle hämta Pingu och han gnäggade lågt när han såg mig. Fast han ville ändå inte gå framåt när jag skulle leda honom. Undrar så vad det där beror på 🤔. Kanske det bara inte är någon logisk situation för en häst att bli ledd i grimma och att han fortfarande tycker att det är konstigt trots att det händer varje dag 🤷.
Jag har hunnit med att rida Mir i 20 min också och E följde med och gick bredvid som moraliskt stöd.
"Sista gången du rider Mirre", sa E.
"Ha ha det har jag trott flera gånger nu", flinade jag.
Vi får se hur det går. Jag håller i alla fall alla tummar och tår för att det går bra hos veterinären på måndag och att det visar sig bli bra med hans ben ❤️.Det har dykt upp en annan familj som är intresserade av honom. Där skulle han i så fall få bo i lösdrift och de har en annan sån där envis urhäst på gården. Det låter lovande tycker jag. Tror jag ska smita bort till stallet på söndag och försöka få en skymt av de intresserade.
Snart ska jag bort till stallet igen och mocka och ta en promenad med Björn. Det är riktig stalldag idag för mig. Nästan alla utom jag har varit sjuka nu så jag har fått ställa upp extra jättemycket 🙂.

Kram ThereseC

Svar: Vilken tur de har dig som kan ställa upp !! Kram :)
Esmaralda

52 Skorpan:

skriven

Tack för svar Es!

Läste ditt svar åt en annan bloggmedlem om cov o att det blir som en årlig influensa. Hoppas detta är sant o att sommaren blir "normal". Jösses så jag längtar efter att kunna umgås med folk mera normalt, kanske gå ut o sitta o se på folk o kanske därmed träffa nån mysig typ ;). Jäkligt trött på singellivet. Hoppas kan jag ju alltid ;).
Kram Skorpan

53 Milli:

skriven

Vilken speciell berättelse. Träffar du på småfolket också och vart kan det vara i sådana fall? Varför sa han inget när jag tackade för mej? Må så gott💕 Kram Kram

54 Mimi:

skriven

Hej!

Händer det något positivt snart som för mig framåt i livet? Hoppas på att hitta en lösning snart.

Kram

Svar: Ja, det kommer en lösning, du får en god insikt, kram :)
Esmaralda

55 Rebban :

skriven

Var faktiskt inte allt för länge sedan jag började tro på att småfolket verkligen existerar. Och extra nära känns det hos min syster som bor nära en större skog. Varenda gång jag går ut i skogen säger jag hej och ursäktar mig då det känns som om att jag trampar på något som är deras. Känns inte alls otrevligt vill jag tillägga utan snarare tryggt!

Kram

Svar: Exakt.. och skogen är ju deras... men vi har lov att vara där, bara vi sköter oss... kram :)
Esmaralda

56 Me myself and i:

skriven

Hej!

Dessa hade jag så gärna velat se... Kanske trampar på dem i skogarna nu... :'O

Ser likaså den blonde fram emot att se vart vår relation hamnar på sikt? Känner potential där.

Kramar

57 <3:

skriven

Är det nåt fel på min systers medicin?
Tror hon hör röster just nu.
Blir det bättre?
:( Så himla jobbigt.

58 Misstjejen:

skriven

Hej

Varför jag är så känslig hela tiden just nu. Tänker på allt som jag har upplevelse. Inser och läras av. Börja förstår att hur ska jag hanterar bättre. Så mycket med hormoner. Jag försöka ju hanterar det.

Varför just nu i perioden?...

Jag försöka ju lyssna på min egen känslor och accapterar alla situationer även för blir en erfarenhetsliv.

Kommer jag blir bättre senare med mer visdom? Var mer medvetenhet?

Ha det bra

59 Misstjejen:

skriven

Hej

Igår på kvällen så var jag tröttnar och sova på soffan som vanligt. Helt plötsligt fick jag ryser i ryggen medan jag var halv vaken. Så jag fixa mig inför ska sova.

Var det änglar? Eller något?

Ha det bra

60 Skrållann :

skriven

Hej!
Småfolket har man ju hört talas om;)
Skrev till min gamla arbetskollega igår. Hon är numera sektionsledare på den akutvårdsavdelning som jag arbetade på för längre sedan. Hon undrade om jag inte skulle komma tillbaka till dom. Jag svarade att så småningom om någon tjänst kommer ut är det inte helt omöjligt. Efter några timmar hörde hon av sig igen och berättade att det kom att bli en administrativ tjänst ledig, schemaplanering, bemanning osv och den trodde hon jag skulle passa för.
Blir både lite smickrad men också förbannad att detta händer nu när jag trivs med det jag gör. Tjänsten är ännu inte ute men visst kom väl ändå frågan olägligt och helt fel i tiden. Hade det varit för ett år sedan hade jag inte tvekat alls men hur ska jag tackla det hela nu? Vad säger din känsla?

Kram❤️

61 Naturvän:

skriven

God kväll!

Ja Susanne Amalia du har verkligen fullt upp. Låter intressant med kompendium om stenar. Lycka till.

Min mormor kom också från Småland. De bodde precis i skogskanten, ganska ödsligt. Själv upplevde jag det som ganska kusligt att gå vi skogen...kanske kände jag av några naturväsen.

Trodde vättar små folk och tomtar var samma väsen? Har aldrig sett någon inte ännu i alla fall...

Visst längtar man efter ett mer normalt liv. Kunna röra sig mer fritt. Undrar om det blir möjligt i år. Danmark släpper ju alla restriktioner nu

Kram

Svar: De är nog besläktade på nåt vis... snart släpper vi också restriktionerna... kram :)
Esmaralda

62 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Jag har hört att de jag är med i just nu - ÅKA ska läggas ner i slutet av februari. Ser du hur de kommer gå för mig??? Kram oroliga Zoey 💕

63 ”Det gör verkligen ont”!:

skriven

Så ledsamt kära Esmeralda att du inte kunde se nåt behöver verkligen din hjälp en liten ledtråd eller nåt! Har känt en doft runt middagstid av våt hund som följde mig härinne fick besök just då men min vän kunde inte av doften. Kan det ha nåt med min oro att göra?

Kram hoppas på svar denna gången 🙏🙏💜🥺

Svar: Ja det kan ha med din oro att göra, kram :)
Esmaralda

64 Undran:

skriven

Vad bjuder sista delen av vintern på? Något trevligt? Kram

65 Mandarin :

skriven

Hej Esmaralda, jag har mått ännu sämre under en period nu men du sa att jag snart kommer må bra igen… händer det snart? Ska börja arbetsträna nästa vecka blir det bra för mig? Tack och kram

Svar: Ja det känns som om du mår bra av att komma igång lite, kram :)
Esmaralda

66 Ghostwriter:

skriven

Förstår verkligen inte. Du såg för kanske några veckor sen/månad att detta är staden jag skulle flytta till (som du sett i seans) och därmed möta min soulmate. Och att han närmat sig regält. Att kärleken bör vara här väldigt snart. Och sen helt plötsligt är jag menad att vara singel och kärleken kommer lite längre fram.

Vad är felet? Jag kan vara ensam och må riktigt bra.



Tycker Universum ska börja tala klarspråk
Kram!

Svar: Ja ibland borde universum vara tydligare... jag tror fortfarande du möter din kärlek när du bor i denna stad... men det kan dröja.. inte hur länge som helst, men en tid.... universum är ju tyvärr aldrig tydlig när det gäller tidsmässiga faktorer.. kram :)
Esmaralda

67 Rädd:

skriven

Hej E!

Kan det leda till något bra om jag sitter kvar i projektet som ingen vill ta i? Eller kommer det bara hindra mig från att komma framåt?

Kram och kärlek

68 Lillanmillan :

skriven

Har inte pratat med killen sen igår. Tydligen skiter han fullständigt i om jag kommer igång med träningen igen.. Ändå tjatar han på mig om det. Känns som sprickan bara blir större och större. Kommer jag någonsin få barn och vara lycklig med någon?

Svar: Visst kommer du bli lycklig och glad i kärlek, kram :)
Esmaralda

69 Lilo:

skriven

Ångrar Linus sitt val att inte fortsätta dejta mig eller kommer det inte finnas någon chans för oss? Vi har avslutat det för ett tag sedan. Av någon anledning kan jag inte riktigt släppa helt. Det där hoppet alltså.



Kram :)

Svar: Jag tror det kommer finnas en annan kärlek i din framtid, kram :)
Esmaralda

70 Zandra:

skriven

Jag fick min spådom på mailen idag och tackar. Det var underbart. Jag kunde verkligen relatera till den. Kram.

71 ullie:

skriven

åh nej hur gick med klänningen kunde hon nånsin ha den mera?

de där småfolket har jag alltid trott på trots jag inte sett några men jo så är det säger ja


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: