Multipla intelligenser...

Howard Gardner är en amerikansk professor i pedagogik och han var den förste att upplysa oss om att det finns multipla intelligenser.

Han sa klokt nog att det handlar inte om hur intelligent man är utan HUR man är intelligent.

Hans grundläggande tanke är att alla är vi intelligenta på vårt eget sätt.

Förr handlade det mest om logisk matte och  språkligt inriktade intelligenser… men det finns så många mer. Gardner har listat nio stycken:

 

 

Logisk – matematisk

Duktig på matematik, att organisera och tänka logiskt. Analyserar, prövar hypoteser och beräknar.

Kroppslig

Använder sin kropp och sina händer för att uttrycka sig. Gillar idrott, dans och fysiska utmaningar. Prövar sig fram för att lista ut lösningar på problem. Har bra balans, koordination och smidighet.

Intuitiv

Trivs bäst ensam. Planerar sin tid och arbetar självständigt. Medveten om sina förmågor och brister, god självdisciplin.

Natur

Har en ekologisk förmåga som handlar om att de se sammanhang i naturen. Har ofta ”gröna fingrar” (duktiga med växter) och har god hand med djur.

Visuell – spatial

Har bra lokalsinne, alltså har lätt att hitta och komma ihåg kartor och diagram. Har lätt för att förstå abstrakta saker, konst, färger och former.

Språklig

Har stort ordförråd. Talar, läser och formulerar sig väl. Löser gärna korsord och är duktig på att samla fakta och fylla i blanketter av olika slag.

Social

Trivs bäst tillsammans med andra. Goda lyssnare och engagerar sig gärna i föreningar t ex. Människor med den här typen av intelligens har lättare än andra att avläsa ansiktsuttryck, gester och röstlägen än andra.

Musikalisk

Lyssnar på och utövar musik själv. Känner igen melodier, slogans, har känsla för rytm.

Existentiell

Har ett medfött intresse för livsfrågorna. Läser och diskuterar gärna de existentiella frågorna.

 

 
Kram & kärlek 💖
 
P.s.  I dag kommer  ryska syster och det ska bli så roligt.... och det innebär att jag från och med sen eftermiddag idag inte kan besvara några frågor.
 
1 Misstjejen:

skriven

Hej

Så roligt men jag tänker bara på K... möte i hösten. Jag funderar ibland på att ska jag egentligen var med på. Vad händer om jag börja kritiskt mot dom.

Jag hoppas bara att jag får möjligt undvika dom så länge som jag kan. För min egen bästa.

Så annars min tankar har blir mer mjukare och avslappna. Det är inte lika intensiv som ifjol.

Jag försöka gör rätt besluta i året på alla situationer då blir jag inte drabba.

Jag försöka var mer försiktigt och mjukare. Med bästa som jag kan gör.

Bara lita på för det ska blir rätt besluta.

Tror väl jag klarar mig genom hela året?

Ha det bra

2 SarA:

skriven

Vet inte hur jag ska göra men du har ju sett att det blir ny tjänst för mig. Företaget som ville anställa mig lovade ny tjänst vid årsskiftet. Vid jul hörde jag av mig för att stämma av läget och visa mitt fortsatta intresse. De skulle då återkomma inom kort. Jag har fortfarande inte hört något och börjar bli lite nojjig. Ska jag höra av mig igen eller sitta lugnt i båten och invänta samtal?
Hoppas att ni får det trevligt du och ryska syster. Vi ska ”njuta” sista dagen i covidkarantänen innan vi släppa ut igen! Kram och trevlig helg!

3 Skorpan:

skriven

Tror att jag hittar en sak ur tre av de olika grupperna o det är väl inte speciellt mycket :D. Nåväl, har ju klarat mig någorlunda hittills i livet o ska väl göra det till det bittra slutet ;). Alltid hoppas man väl vara förmer än man är...

Mys o god mat för dig ikväll Es, så kul :). Njut...

Gällande mat har jag en fråga om nåt som hände härom kvällen då jag såg en kort snutt av ett program om hotel Ritz. Just då visade de köket o en rätt som väl är något av deras "landmärke" Beef Wellington. Precis innan de sa vad det var ploppade namnet upp för mig. What, varifrån kom det? Visst kan jag nåt om mat men den sortens mat står nog inte på min meny någonsin ;). Har jag varit på Ritz o ätit eller kanske fungerat där som kock i tidigare liv Es? Nåt är det nog, eller så har jag bara blivit stollig på nåt vis ;).

Tur det är fredag o man får sova ut i helgen, trött mest hela tiden tycker jag.

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Ja, nog har du varit på Ritz och ätit, kram :)
Esmaralda

4 Ester :

skriven

Godmorgon!
Ha det så trevligt med ryska syster.
Ser du någon flytt till en större stad för mig?
Kram

Svar: Ja, det är något som ser ut att komma när tiden är rätt, kram :)
Esmaralda

5 Ester :

skriven

Godmorgon!
Ha det så trevligt med ryska syster.
Ser du någon flytt till en större stad för mig?
Kram

6 A:

skriven

Jag är intuitiv. Möjligen lite social också. Vilken är du? 😀

Önskar er en trevlig fredag!

Kram!

7 Misstjejen:

skriven

Hej

Har jag och andra jag samma själen och personlighet i andra världar? Det är beror på vilka andra jag välja alternativ för deras historisk ska bli.

Så eller har dom och jag olika erfarenheter. Även leva olika livet från tidigare livet även nu dom är den person idag.

Kan det var olika individer med olika historiska?

Jag tänker på om det var flest som jag i andra världar så titta in på din bloggfamiljen. Eller är det bara jag?

Så intressant tanke jag har.

Har dom samma själar som mig med samma syfte.

Samma själar, samma historiska eller olika själar, olika historiska även med deras tidigare liv och för mig också?

Ha det bra

Svar: Ja, om jag det visste, kram )
Esmaralda

8 miss x:

skriven

(med viskande röst): blir vår hemliga relation avslöjad?

miss x

Svar: Risken finns faktiskt, kram :)
Esmaralda

9 <3:

skriven

Godmorgon kära Es,önskar dig och ryska syster en mysig fredag. Badtunna och en whisky är inte helt fel. Hade nog blivit ett kallt glas Chablis för mig 🥂
Vad är det med E just nu ? Hon verkar sur och off ?
Kände mig lite nere sist vi sågs för behandling.
Kram

10 Misstjejen:

skriven

Hej

Men kommer min tv bild tillbaka? Allt var fungerar men kanaler finns. Medan bild var inte där. Lite ner för den. Det känns lite viktigt att fråga. Kommer det tillbaka sen?

Ha det bra

11 Rädd:

skriven

Hej E!

Kommer saker ordna sig på jobbet nu? Oroar mig. Men njuter så av att det är fredag!

Kram och kärlek.

12 Naturvän:

skriven

Hej!

Intressant inslag, har förhoppningsvis de flesta "delarna" i mig, men vet jag har ett urdåligt lokalsinne, kan gå vilse varsom och att läsa kartor har alltid varit en mardröm. Övar men det blir inte bättre. Precis som om den genen fattas hos mig. Som tur är mina barn duktiga på ovanstående, pappan verkar ha en inbyggd GPS, och det är jag mkt tacksam för och ödmjuk inför.

Däremot är jag väldigt musikalisk och undrar i mitt stilla sinne om jag ngn gång kommer att gå ngn danskurs. Salsa står på önskelistan men jag har ingen danspartner , dessutom ligger allt nere pga coronan. Kan ju bara hoppas soulmaten också gillar Latino rytmer.

Inleder helgen med morgonsimm, sedan får vi se vad som händer...en date hade varit fantastiskt, men det är väl att hoppas för mkt...., eller?

Önskar dig en mysig fredakväll med besök och Jacuzzi!







Svar: Ja, lokalsinne kan inte jag heller skryta med... det finns liksom inte alls !Ha du också en fin fredag, kram :)
Esmaralda

13 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Låter rimligt och vettigt att det finns olika slags intelligens, och bra att man inte bara fokuserar så mycket på dem som är matematiskt intelligenta. Har mött sådana personer, som sedan saknar all form av social och empatisk intelligens.

Imorgon ska jag köra en rutt på cirka 300 kilometer och känner mig ganska stressad inför det. Tycker inte om att köra bil på vintern och i synnerhet inte nu då det varnats för dåligt väglag. Isiga och hala vägar. Ser du någon varning? Kommer allt att gå bra?

Kram

Svar: Bitvis kan det kännas lite tungt men du klarar det bra, kram :)
Esmaralda

14 Alie:

skriven

God Morgon,
Tack för svaret igår.. det blev en väldigt skön långpromenad på 8 km, tänk vad skog och natur är läkande för själen och sinnet :-)

Njut av tiden med din syster och rå om varandra.
Kram :)

Svar: Härligt med en rejäl promenad ! Kram :)
Esmaralda

15 Miltons ❤️ Mamma :

skriven

Attans... Inga frågor besvaras idag 😁

Fyller 50 år idag och hoppades på en liten hälsning/budskap från älskade Milton ❤️

Kjam

Svar: Jodå, nu under dagen besvarar jag frågor... men inte från och med eftermiddagStort grattis på 50 års dagen.. Milton kommer på besök och stannar ett bra tag och jag tror du kommer känna av honom... kram :)
Esmaralda

16 Lotta:

skriven

Intressant. En kombination av punkterna är något jag kan tycka stämmer in på mig. Så är det nog för de flesta mer eller mindre.

Är orolig för framtiden och ekonomin och lider av att jag inte kan vara ärlig mot omgivningen nu med tanke på att jag klantade till det rejält med arbetet. Var det meningen att det skulle bli såhär? En rejäl smäll blev det som jag inte orkar med.

Kram L

Svar: Det kommer rätta till sig och du spårar rätt, också ekonomiskt, kram :)
Esmaralda

17 Mercan :

skriven

Esmaralda jag har avinstallerad mina appar för Kaffe förutsägelse som orsakar virus, du såg att det kommer inte försvuna stora pengar från konton till oss 😊 jag är lugn Esmaralda 🤗 och jag har bestämd mig denna gång sluta röka 😄Esmaralda ser du du såg att det blir i år, kommer det bostad till min bror här i Sverige 😊och Esmaralda du såg att det kommer boende så småningom i Bulgarien 😓 du såg en våning, ser du söta Esmaralda om det är hus eller lägenhet 😊 ♥️ 🤗 😘 ❤️ vad trevligt med ryska systern det skulle bri bra att pratta med dig efter Tom 😣♥️♥️♥️

Svar: Det ser ut att vara en lägenhet, men helt säker är jag inte på den saken, kram :)
Esmaralda

18 susanne:

skriven

Hej Esmaralda! Killen jag träffat verkar vara för bra för att det ska vara sant. Är det så att jag äntligen min soulmate? kramar

Svar: Du märker snart hur vindarna blåser, kram :)
Esmaralda

19 Dunegull:

skriven

Det du om jag kommer den rätta på nästet eller irl?

Ha en grymt rolig helg ❤️

20 Kristin:

skriven

Ønsker deg en herlig tid sammen med din russiske søster. KRAM!!!

Svar: Tackar :) Ha du också en fin fredag... kram :)
Esmaralda

21 Cecilia:

skriven

Väldigt klok man. Låter rimligt att det går att vara smart inom olika saker och inte bara det typiska med matematik och skolämnen.

Igår skedde en olycka här i hemmet som vi visste kunde ske, men som jag ändå inte trodde eftersom det gått så lång tid. Vet du om det var pga stress eller otillgängligheten? Blev så ledsen för trodde allt var bra. Kommer det att bli bättre? Vet inte vad jag ska göra.. Kramar

22 Ghostwriter :

skriven

Skulle han bli glad och svara om jag skickade ett hej eller lämna telefon nummer?


Ha det så gott sen med syster!
Kram

23 Ghostwriter :

skriven

Skulle snygga mannen på jobbet bli glad och svara om jag skrev ett hej eller lämnade telefon nmr? Kram

24 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Vad roligt med planer inför helgen. Här är vi förkylda. Ingen Corona men väldigt förkylda.

Nu ska jag plugga och fokusera på det. Men sonen sa här om dagen Att han inte mår bra här.
Vi planerar att flytta tillbaka. Bara något blir ledigt där. Vad ser du när tiden är inne kommer något bli ledigt där? Kommer vi kunna få något boende där?
Kram

Svar: Verkar som om var och varannan är förkyld eller har covid ! Det blir ett boende där ni vill men kan dröja ännu en tid, kram :)
Esmaralda

25 Dunegull:

skriven

Jösses, ser hur slarvigt jag skriver när jag använder mobilen.
Ursäkta-skulle stå, ser du om jag träffar den rätta via nätet eller irl?

Ser du när i tiden ängeln kommer bjuda på något positivt?

Kram

26 miss x:

skriven

på vilket sätt blir vi upptäckta?

27 MollyD:

skriven

Hej
Så var ännu en födelsedag passerad. Härligt att få lov att bl äldre.
Vad tror du, kommer min sambo fria i år?
Kram

Svar: Chansen finns, runt 40-50 %, kram :)
Esmaralda

28 Ghostwriter :

skriven

Tror du snyggingen blir glad och vill skriva om jag hör av mig/lämnar nummer? Kram

29 Lilo :

skriven

Vad skulle han tänka om jag kontaktade honom? Kram

30 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för allt som du gör för oss 😊 🤗 ♥️ 🙂

31 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Inte undra på att jag gillarr mat då, Ritz, wow ;). Får vara glad för fantastiska upplevelser i tidigare liv då det inte händer så mycket i nuvarande liv ;D

Nu blev det plötsligt två projekt, oops. Nåja det ska väl gå det också.

Sheperd's pie, aldrig ätit, köttfärspaj?

Kram Skorpan

32 <3:

skriven

Godmorgon kära Es,önskar dig och ryska syster en mysig fredag. Badtunna och en whisky är inte helt fel. Hade nog blivit ett kallt glas Chablis för mig 🥂
Vad är det med E just nu ? Hon verkar sur och off ?
Kände mig lite nere sist vi sågs för behandling.
Kram

33 En Ängel med stort hjärta :

skriven

Gomorron Es!

Ja där har man lite av var känns det som, men det är ju så det är👍

Fråga: I förrgår när jag kom upp på morgonen, så låg kontakterna som tillhör tvn på golvet???
Jag ringde mannen på jobbet o undrade om tvn gått itu eftersom de låg på golvet. Men han hade inte tagit ut dem och inte jag heller!! Dessa kontakter är väldigt hårda att ta u och kan inte falla ut av sig själv!

Jag undrar om du får till dig nåt eftersom vi inte själva har tagit ut dem! Jag har mkt andar här som busar med elektriciteten men trodde inte de var kapabla att dra ut dessa hårda kontakter! Får du till dig något om vem o varför?

Kram o trevlig helg hoppas så på ett svar🤗🙏🌸🌸🌸

34 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Intressant . Jag är ju intuitiv men allt det stämmer inte in på mig.
Tur är väl det att vi inte är stöpta i samma form .

Tur lär jag väl inte ha i spel heller Finns ju ngt ordspråk otur i spel tur i kärlek Kan tala om att det inte stämmer det heller...Känns lite svårt ekonomiskt nu som för de flesta .Bara att dra åt svångremmen..

Idag är det Kramens dag ! Så stor KRAM till er alla <3
En extra gosig sådan till AGNES som har namnsdag idag

Ge ryska systern en kram från flocken och ha en trevlig Fredag <3

Kram Anki med flock

Svar: Kram tillbaka på dig och hela flocken... :)
Esmaralda

35 Lilo :

skriven

Vad skulle han tänka om jag kontaktade honom? Kram

36 Undrar:

skriven

Hej!
Vi är alla intelligenta på vårat eget sätt,exakt så är det.

Är min ängel ännu fungerande?Har hon något budskap?

Kram o trevlig helg med ryska syster

Svar: Änge fungerar fint.. hon jobbar på och gör allt hon kan, kram :)
Esmaralda

37 Rädd:

skriven

Kommer det bli bättre på jobbet? Behöver jag förbereda mig på något jobbigt? Eller blir det bättre från nu? Min ångest känns bättre men jag oroar mig om jag ”vågar” slappna av.

Kram och kärlek.

Svar: Ja våga slappna av, då blir det också som bäst, kram :)
Esmaralda

38 miss x:

skriven

dröjer det innan vi blir påkomna?

miss x

39 Jeanette :

skriven

Ha så trevligt!
Kram 🥰

Svar: Tack :) kram :)
Esmaralda

40 M:

skriven

Ha det så jätte roligt med ryska syster :) Ska iväg till min kirurgs kollega idag. 66 årig man från Skottland och helt underbart att få höra hans engelska. Och härliga personlighet. Hoppas att jag en dag kommer iväg till Skottland och England där jag levt några av mina tidigare liv. Skickade igår ett mess där jag gott och gott skrev "Tack för mig" då jag inte varken orkar eller vill med oengagerade människor. Ingen respons så lika oberörd som vanligt. Skönt att den kontakten är över! Tanken slog mig att min SM bor inte i samma stad så då kanske jag inte behöver lägga fokus på ögonkontakten :)

Hur blir sista delen av vintern för min del? Ser du något positivt som sker?

Kram o pussa bästa Mg!

Svar: Underbar dialekt från Skottland :) När det är dags så tror jag dock att du möter din soulmate via ögonkontakt men man kan ju inte skynda på genom att söka ögonkontakt med så många som möjligt, de sker när det är ment to be... kram :)
Esmaralda

41 ThereseC :

skriven

Hej Es!
Vad intressant det där var!
Jag är inget geni inom något av de där områdena. Men jag vet ju vilka jag har lättare eller svårare för. Jag tycker om att använda kroppslig, natur, visuell, språklig och social. Men jag kan inte påstå att allihop är mina intelligenta områden. Den kroppsliga förmågan med framför allt koordination och balans har jag verkligen riktigt svårt för. Så när jag var barn skämdes jag över detta.Vilka problem jag hade med att lära mig höger och vänster. Det kommer fortfarande inte naturligt och jag måste tänka efter varje gång och ändå kan det fortfarande bli fel ibland. Att härma någon annans rörelser eller när någon förklarar vilka rörelser jag ska göra är rent löjligt svårt. Nu är jag för gammal för att skämmas över denna svårighet och tycker snarare att det är skoj att utmana mig med både dans, frisim, ridning och Aikido. Visst är det irriterande att inte vara lika snabblärd som de övriga i samma grupp, men det är ju ingen tävling och jag har fokus på att utveckla mig själv. Men visst händer det att vi tränar hörnpasseringar med hästarna och att jag försöker styra med tyglarna åt två håll samtidigt och glömmer av att använda skänklarna. Och visst blir jag förvirrad på Aikidon när jag inte har koll på vilka armar och ben som ska befinna sig var. Och det krävdes tre nybörjarkurser i frisim innan jag lyckades få ihop rörelserna tillräckligt för att komma framåt utan att dränka mig själv.

Den sociala förmågan kommer inte heller naturligt för mig men jag tycker att den är oerhört intressant. Det är som ett mysterium med nya pusselbitar som hela tiden ska falla på plats och när de gör det så är det fantastiskt!

Intuitiv och språklig skulle jag säga är mina bästa områden.
Matematisk och musikalisk har jag inte intresserat mig för. Matematisk upplever jag som extremt frustrerande och tråkigt och själsdödande.Det är nog det enda område jag aktivt undviker. Jag är inte extremt dålig på matematik. På de flesta kurser jag läste hade jag medel eller något över medel. Men jag gillade det inte.
Existentiell är intressant men jag ägnar mig inte åt det supermycket.
Jätteintressant. Kanske skulle läsa den där boken 😀.

Kram ThereseC

Svar: Ja, han har skrivit flera böcker och de ÄR intressanta ! Sen är det roligt att utmana sig själv också inom de område som man inte spontant är bra på... kram :)
Esmaralda

42 K Ghostwriter :

skriven

Blir mannen glad om jag skriver ett hej på fb?

Kram :)

Svar: Han reagerar i alla fall :) Kram :)
Esmaralda

43 Miltons ❤️ Mamma :

skriven

Tack fina du❤️😃

Kjam

44 K ghostwriter :

skriven

Oj vad menar du med att han reagerar iallafall? Får jag ingen respons eller blir han arg? Kram

Svar: Nejdå, arg blir han inte, kram :)
Esmaralda

45 Mikael:

skriven

Tycker Lovisa att jag kan skriva så kanske jag kan sjunga också :)

https://youtu.be/vWU8lq6uGmU


Nu bävar jag lite för när Es tagit slatten och säger syster nu ska du få höra på ny musik och grannarna undrar vad som händer nu, Es skrålar högre och högre efter delat slatten och ska på logen och levererar :)


Kram
Mikael

46 Solen ☀️:

skriven

Fredag - vad skönt!

Du hade rätt- jag fick inte jobbet, men jag hade en liten chans. De valde mellan mig och en annan och jag drog nitlotten.
…men men jag hoppas att det kommer något annat snart som passar mig som handen i handsken.
Det är bara segt att leta och vänta..och vänta lite till.

Kursen har kommit igång i alla fall och är jättespännande!
Kan tipsa er alla om att gå en folkhögskolekurs på distans på ”gamla dar”.

Ha en härlig fredag med ryska syster!

Kram Solen ☀️

47 M:

skriven

Ja Skottland är underbart. Njöt lite ifrån dig också :) Vi pratade om Boris Johnson bla :) Ren lycka att träffa sådana människor! Han sa att om 1 år så kan jag börja tycka att op var en bra ide' men inte innan dess och de gör sällan denna typ av op eftersom återhämtningen är så besvärligt. Ska träffa han som opererade 9/2.

Var inom ICA och köpte salta grodor som jag bara har hittat här och det är på andra sidan Sthlm mot där jag bor så passade på :)

Exakt ... så fokuserar inte på ögonkontakten utan det sker väl när/om det sker :) Folk tittar iaf på mig så ser väl förjävlig ut för så jag känner mig i alla fall efter 10.5 veckor i mjukisbyxor :)

Hoppas att min Ängel fortfarande är aktiv. Det mesta jag gör blir ju stolpe ut så jag vet inte om hon har någon annan plan för mig. Segt är det i alla fall för vill så mycket och när inget sker blir jag frustrerad för det har gått så lång tid nu och man är ju inte mer än människa :)

Njut av kvällen med bästa sällskapet , god mat och dryck samt simma lugnt :)
Kraaaam

48 🍀 Tur?:

skriven

Hej Es

Ser du någon tur 🍀 för mig idag?
Kram

49 Hedwig:

skriven

Intressant, kanske finns det ännu fler former av intelligens som att kunna se in i framtiden, som du kan, Esmaralda. Sedan tror jag att det finns ett sammanhang mellan olika former av intelligens i alla fall. De är inte helt oberoende av varandra. Jag tror att någon som har hög intelligens på området natur har ofta även det på området existentiell. Detsamma gäller för områdena logisk/matematisk-musikalisk..
Jag tror att min intelligens är minst helt okej på alla områden utom kroppslig (jag är ganska klumpig) och visuell-spatial, jag har väldigt dåligt lokalsinne och ganska dålig spatial förmåga..
Ha så kul med din syster!


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: