Nomaden gästbloggar........

Idag gästbloggar : " Nomaden"

Samhället i västvärlden har utvecklats mycket de 120 åren.

Från bondesamhället till Industriella samhället till tjänstesamhället till IT-samhället och snart robotsamhället.

MEN hjärnan har inte förändrats ett dugg.

Det är därför läkare massdiagnosera barn jättemycket, för man inte kam ändra tillbaka samhället som det en gång var. Jag pratar om Adhd och liknande.

 

Allt detta bygger jag på mina univerisitets studier i nationalekonomi, turismvetenskap.

De senaste krigen i världen har handlat om olja och gas. Även i Ukraina och inte så mycket om demokrati och mänskliga rättigheter.

Vårt  sätt att leva i väst har förstört miljön vi lever i. 

Förr i tiden levde folk utan gas och olja.

Se samerna de förstör inte miljön på samma sätt som vi svenskar.

I Afrika föder folk många barn men i Sverige föds färre barn. MEN I Sverige förstör barn mer av naturen och miljön än vad afrikanska barn gör.

Det har att göra med att våra svenska barn reser utomlands varje år, köper mer kläder och saker bl a.

 

 

Norge och Finland och Japan är två rika länder men de har hög självmordsstatistik.

Och vi har också problem med ensamhet.

Äldre människor som dör och ligger döda i sina hem i flera månader utan att de upptäcks. Och det är det moderna samhällets fel. Även Japan har stora problem. Inga barnafödande.

Det vi kallar för utveckling är en avveckling av det gamla .

De är alla dessa saker som gör att jag kan falla i depression. 

Så min längtan till offthegrid samhällen borde vara allas dröm för att rädda världen

" Nomaden"

1 <3:

skriven

Godmorgon Es, kan du se vad som hände med mitt svarta Hermés armband ? Tappade det igår 😔😔😔 vet inte hur det gick till. Kanske i baren.
Kommer jag få tillbaka hitta det ?
Så ledsen. Knäppet kanske gick upp och någon tog det.

Svar: Ja jag tror knäppet gick upp och någon tog det. Inte stor chans att du får det tillbaka, kram :)
Esmaralda

2 Helena Ir:

skriven

Så var det bättre förr, som det sägs ibland ?
Tack för dina tankar Nomaden!

Världen är orolig.. svårt att inte bli påverkad!

Hoppar gymmet idag och laddar för träningen som ingår i resan.

Tråkigt att packa, och gudars så mycket jag behöver ha med mig.. skönt med egen lägenhet med tvättmaskin ändå! Hoppas på trevliga möten med människor därborta!

Trevlig måndag!

Kram :)

Svar: Och trevliga möten tror jag att det blir, kram :)
Esmaralda

3 Misstjejen:

skriven

Hej

Är det snart att jag kommer prata med C kvinna?

Ha det bra

4 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag tycker det är jobbigt att behöver umgås med A tjej på lördag. Dom tre har glömma bort vad jag vill egentligen med min livet.

Har du något tipsar på att jag dra en vita lögn för kunde inte träffas henne på lördag?

Ha det bra

5 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag drömmar ibland om C kvinna. Vad betyder det? Att jag längtar efter henne.

Om du vet något att varför jag drömmar om C kvinna?

Ha det bra

6 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag saknar B kvinna sä mycket för vi har så roligt tillsammans och dessa fina och glädje stunder. För jag önskar att jag får upplever såna igen något gång

Kommer jag gör det?

Ha det bra

Svar: Riktigt som det varit kan du inte räkna med att det blir... var öppen för andra och nya vänskaper där det enkelt flyter på, kram :)
Esmaralda

7 Alie:

skriven

God morgon,
Jag var och tittade på ett radhus i helgen som föll mig i smaken med lagom trädgård och dyl. Dock för dyr men tänkte ev lägga ett lägre pris.. skulle detta kunna bli bra eller bör jag kolla vidare och inte förhasta mig?
Kram och fin dag! :)

8 lilla m:

skriven

Hej Es, har bestämt mig för att ge honom deadline till lördag att kontakta mig. Kommer han att göra det innan lördag? Kram

9 Rädd:

skriven

Kommer jag helskinnad ur det jobbiga projektet på jobbet? Eller behöver jag ställa in mig på att det kommer komma upp något jobbigt?

Kram och kärlek

Svar: Lite strul kan det bli, men inte värre än att du fixar det, kram :)
Esmaralda

10 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Sonen var förbi med frön igår , så nu ska det sås lite brytbönor och sockerärt bla
Satte ihop nya pallkragen med hjälp av sonen och jord har jag . Mira fick hjälpa till att gräva och luckra upp vilket hon älskar :-)
Flugsnapparen har hittat fru opch igår hörde jag göken Norrgök...

Nu fattas bara bilen ...och karln förstås ;-)

Ha en fantastisk start på veckan !

Kram Anki med flock

Svar: Härligt med egna grönsaker... det fanns en tid när jag också sådde och planterade !Vår kråka här är stollig och på väg att bi riktigt tam ! Kram på dej och flocken :)
Esmaralda

11 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Om jag väljer att påbörja en friends with benefit förhållande med min kompis Z, tror du att vår vänskap kommer att hålla?

Jag känner att jag inte kan förlora flera vänner nu. Men blir också helt galen på att leva utan sex. Inte ska väl livet vara så?

Kram

Svar: Blandar man in sex i en vänskapsrelation, då tillstöter nya problem, det får man vara medveten om, kram :)
Esmaralda

12 L:

skriven

Nja, det var en annorlunda syn på samhället.
Jag tycker att utveckling är bra och en nödvändighet. Meningen är väl ändå att gå framåt och inte stagnera. Blir det fel rättar man till. Jag tycker att vi lever i en spännande värld trots allt och det finns så mycket positivt med tiden vi lever i nu, även om det är svårt på många sätt. Både bra och dåligt. Så har de väl alltid varit, fast på olika sätt.

Undrar...två skarpa intervjuer denna veckan. Går det vägen med något av dom. Skulle kännas fruktansvärt om det blev nej på båda. Hur ser det ut?

Kram

Svar: Särskilt en har du en rejäl chans på, kram :)
Esmaralda

13 Bar:

skriven

Hej Esmaralda!

I fredags fick jag ett mystiskt meddelande från dottern till en fd väninna som jag brutit kontakten med efter att jag känt att vänskapen inte var det jag trodde.

Dottern ville att jag skulle försöka få kontakt med hennes mamma för att se att hon var ok. Jag lyckades dock ta reda på att mamman mådde bra utan direkt kontakt.

Var det här ett försök för att få mig att återuppta kontakten med hennes mamma? Vilket jag inte alls är intresserad av. Det kapitlet är avslutat.

Kram Barbro

Svar: Ja, jag tror det var ett försök och det var bra att du inte gick i "fällan", kram :)
Esmaralda

14 Fanny2:

skriven

Vet inte om jag håller med om allt. Jag tror nämligen inte att det var bättre förr. Samtidigt tycker jag inte att det är en rättighet att köpa senaste trenderna på bekostnad av miljön...

Es, tack för svar sist. Jag är bara så trött på att förlita mig på min envishet. 😪 Kommer min mamma iväg på sin resa? Jag är orolig för att hon är sent ute som hon brukar.

Kram

Svar: God chans att hon gör resan, kram :)
Esmaralda

15 Jossan:

skriven

Godmorgon!

Ja asså det var ju korkat av mig själv att bestämma att jag skulle träffa någon sent i livet. Tyckte det var ett dumt val.. Men asså ska man behöva vänta hur länge som helst? Hoppas han kommer snart. Är trött på att känna mig ensam och inte kunna få känna mig älskad.

Tycker fortfarande det är konstiga val man gör där uppe innan man kommer ner. Och ja det finns de som har det värre ja..

Men sån längtan jag har. Börjar nästan tvivla på allt.. Är jag inte värd något eller varför ska man behöva läkas gång på gång?

Saknar T.. och jag vill inte det..

Kommer det barn snabbt efter jag träffat killen?

Kram

Svar: Du är värd hur mycket som helst och du kommer träffa rätt... inte tror jag att det dröjer väldigt länge heller... kram :)
Esmaralda

16 TILL NOMADEN:

skriven

Jag tror inte man behöver backa tiden utan istället hitta lösningar till den situation som råder dig. Intressant skrivet. Kram på dig. Carina.

17 Nomaden!!!!!!:

skriven

Jag tror att varje tid har sina problem.. tänk på den höga spädbarnsdödligheten som det var förr och man dog av skitåkommor.

18 Mercan :

skriven

Esmaralda jag pratade med min far i Bulgarien på messenger i går, han sa att han ger vatten och mat till katterna men jag har stor räddsla inom mig för du såg att alla fyra kattungar inte överlever tills vi åker dit med min mor 😔

19 <3:

skriven

Hej kära Es, tror inte heller att jag kommer få tillbaka armbandet 😔
Tror det är bra att jag och L blivit vänninor. Hon tycker absolut inte att jag ska acceptera A beteende. Lite narcisstika drag...Nu stavade jag fel ser jag. Kommer det bli bra för mig till sist i kärlek.
Kram

20 Skorpan:

skriven

Åh nej Nomaden, bli inte deprimerad för sånt som du inte kan rå på...

Måndag igen o trött o slut. Hoppas verkligen jag får hjälp av min sömnterapi, men hur fort, det är frågan. Undrar om jag snart behöver ansöka om sjukledigt? Helt galet hur det kan gå utför med ens sovande...

Styrelsemöte i morgon, lite ovanligare saker på agendan då. Ser det ut att gå bra för min del eller blir det mankemang? Har lite svårt att orka med nåt extra nu :(.

Undrar hur veckan blir, semipositiv? Stolpskottet kom emot mig i trappan så det drog ju ner på poängen för veckan ;). Kanske nåt kul ändå sker trots allt :).

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

21 barrqvist:

skriven

Förhoppningsvis får jag positivt besked antingen idag eller imorgon kring lägenheten jag är intresserad av.. Liten chans var inte en så dålig en (som du svarade härom dagen) för nu är jag först! Men jag måste bli godkänd hos hyresvärden bara, kreditkoll och sånt roligt.. Men hoppas! Kanske göra lite förändringar efter sommaren för visst hade ett miljöombyte kunnat göra gott för mig allmänt? :)

22 lilla M:

skriven

Hej Es, har bestämt mig för att ge honom deadline till lördag att kontakta mig. Kommer han att göra det innan lördag? Kram

23 Khaleesi :

skriven

Lite nyfiken hur du tänker och känner nu med besked om nato, kommer det fortsätta vara "lugnt" i Sverige tror du eller känns det som det blir krig? Jag har känt mig onaturligt lugn (för att vara jag, haha) och inte särskilt orolig men visst funderar jag över det ändå!

Svar: Känns som rätt beslut kring Nato.. det borgar för ett lugn... särskilt lite längre fram i tiden, kram :)
Esmaralda

24 Snödroppen:

skriven

Godmorgon💞
Ja det var nog bättre förr…

Idag sovmorgon, huvudvärk och en del måsten… får se i slutet av dan hur mycket som blivit gjort😂
Kaffe är iaf livets medicin!
Kommer det bli en nystart mellan mej och min vän? Varför vill jag tro att vi inte är färdiga med varandra? Känner han samma sak?
Ha en go dag kram💞

25 .:

skriven

Hej Es!

Tror du att jag får pengar från fonden i år? Jag skulle så gärna vilja komma iväg till Sthlm och Ullared för lite shopping. Dels för att få göra något kul med mina vänner, och köpa lite nya kläder (jag gör ju inte det längre). Jag skulle bli så otroligt glad!

26 TjejenO:

skriven

Hej Es,

Nu har jag varit på mitt nya jobb i nästan ett halvår och trivs bra och min chef har hittills varit väldigt nöjd! Jag har en fast anställning. Jag känner mig däremot orolig då det börjat en till person på jobbet som min chef verkar gilla jättemycket (som tidigare var praktikant hos oss men som min chef lyckades få in), behöver jag känna oro eller är det gamla rädslor som spökar - vilket jag hoppas och kanske tror att det beror på). Kommer överens med alla och fått höra att jag är en bra rekrytering osv.

Varma kramar

Svar: Det här är bara gamla tokiga känslor... den nya är bra och du är bra och jag ser inga motsättningar i detta, kram :)
Esmaralda

27 Fågeljägaren:

skriven

Hej fina E

Jag har två frågor.
En som gör mig ledsen, en nära anhörig håller avstånd och vi saknar hen så att det gör ont. Kommer hen att komma tillbaka?
Sedan nästa fråga, huset jag tittat på i över 10 år är nu till salu? Kommer det att bli vårt?

massa kramar

28 Mej:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer flytten bli av innan jag hunnit avsluta min utbildning?
Kram

29 N:

skriven

Hej Esmarslda.

Ser hon mig som en riktigt bra vän?
Kram

Svar: Ja, så känns det, kram :)
Esmaralda

30 Moms:

skriven

Hej e

Kommer m förhållande att hålla tillslut? Känns som de va mycket han var onöjd med. Vill han ska vara glad.

31 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Jag måste väl ta den risken då. Att förstöra vänskapen med min kompis. Det känns mycket störande ibland då jag upplever att jag oftast har att välja mellan skit och skit. Sällan något roligt och enkelt alternativ utan negativa konsekvenser.

Som nu. Antingen fortsätta leva utan sex vilket jag gjort största delen av mitt liv och nu börjar bli så innerligt LESS på! Eller försöka välja aktivt något annat alternativ som kk förhållande. Med risken att förstöra vänskapen. Kul. Not.

Varför får jag så gott som aldrig roliga och lätta alternativ?

Kram

32 Lotta S:

skriven

Hur ser denna superaktiva men annorlunda jobbvecka ut, några varningar?

33 Frasse:

skriven

Hej....vet inte om du kommer att svara, men skickar ett par frågor ändå.
Vill verkligen min exmake bo ihop med den nya? Har han satt sig i en situation som han har svårt att ta sig ur?
Känner du planer på att dom tänker skaffa barn tillsammans?
Eller....tar det slut snart mellan dom?
Finns det någon som är intresserad av mig?

Svar: Väljer han att leva med henne så är detta ett medvetet beslut, kram :)
Esmaralda

34 Solstrålen 🌞:

skriven

Hej Es

Ser du något speciellt som jag kommer vara med om?
Kram:)

35 Naturvän:

skriven

Hej!

Ja miljöförstöringen är hemsk, men vi får väl tro och hoppas att forskningen gör framsteg och att de alternativa energikällorna blir fler. Om jag skulle bygga nytt idag hade det blivit solpaneler som energikälla!

Ville passa på att tipsa om en författare som skriver med högt tempo och driv. Har inte läst allt han skrivit men 2 romaner som jag varmt kan rekommendera är

Den gåtfulle Fotografen, har allt, romantik, dramatik och tragik.

Den andra kvinnan, ett kärleksdrama som är svårt att släppa.

Hoppas tipset kan glädja ngn.

Kram

36 Vitlilja :

skriven

Ser du chans till att jag är igång i praktik i sommar?

Svar: Javisst finns chansen, kram :)
Esmaralda

37 Cecilia:

skriven

Intressant läsning med en annan syn på problemen. Håller med om att vi kan behöva leva mer miljövänligt och tänka ett steg extra för att undvika onödiga köp. Lyssnade på sommarprat med Anders Hansen som också nämnde att hjärnan inte har hängt med i utvecklingen i samhället och det kunde vara en orsak till att många lider av depression. Jag tror inte att allt bara är svart eller vitt och att allt var bättre förr. Mycket har blivit bra och utveckling kommer nog allting gå framåt, sen gäller det för oss att anpassa oss och komma på nya lösningar.

En fråga till dig Esmaralda är om det kommer gå bra på mina intervjuer imorgon och på fredag? Lite tråkigt tänkt, men morgondagen känns mest som uppvärmning inför fredagen då det jobbet betyder mer för mig och det jag vill allra mest.. Kramar

Svar: Känns som att du kommer göra riktigt bra ifrån dig... andas bara lugnt och var inte övertaggad, kram :)
Esmaralda

38 Stella:

skriven

Varit i Europas största köpcentrum och det enda jag köpte var en Ramlösa. Känner mig mest oattraktiv så får shoppa en annan gång istället. Hur tas min tystnad emot? Kram

39 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Ser du fortfarande att både Finland och Sverige blir Natomedlemmar? Tänker på Turkiets agerande gällande ratificeringsprocessen.

Är det rätt beslut att Finland och Sverige går med i Nato? Skulle det annars ha funnits någon risk att Ryssland skulle ha attackerat Finland på något vis (tror inte Ryssland skulle attackera Sverige)?

Kram

Svar: Ja, Natobeslutet känns rätt... särskilt om man ser lite på sikt... kram :)
Esmaralda

40 Pegasus:

skriven

Hej Ezmaralda ❤
Kan du säga mig pm J är värd att satsa på, är vi rätt för varandra?

Kram

Svar: Känns lite tveksamt... avvakta lite och känn noga in själv, kram :)
Esmaralda

41 T:

skriven

Känns det som jag trots frånvaro får stanna kvar på jobbet eller ser det ut att luta åt sluta? Jag tänker söka annat oavsett innan jag vet. Begärde också ledighet, kanske inte bästa tiden nej, men jag är liksom inte ens anställd på det sättet heller och har inte fått någon trygghet med jobbet än så därför vill jag göra det som känns bäst för mig.




Kram

42 Shenzi:

skriven

Kära Es!
Hur stor chans e de att jag får mitt första barn inom 4 år?? Kram Shenzi 🌹

Svar: God chans, kram :)
Esmaralda

43 Helena Ir:

skriven

Tack :)

Andas lugnt och tänker att det som händer på Terminal 5 på Arlanda just nu är "bara" ett hot..

Annars ställer de väl in flyget.. och för den som tycker att jag tjatar mycket om detta just nu.. så finns det en bakomliggande anledning i mitt fall.

Kram

44 UNNI:

skriven

Kjære Ez

Takk for nok et bra blogginnlegg som berører. Jeg er så klar for positive opplevelser og glede sommmeren-22 - både privat og med mitt firma , ser du noe spennende for meg? <3 Send gjerne Mr. Kjærlighet min vei :-)

Svar: Positiva och bra upplevelser kommer... gör upp egna bra planer också.. och det blir en riktigt fin sommar... kram :)
Esmaralda

45 Hemlig:

skriven

Hej!
Det verkar röra lite på sig på jobbet, finns det någon risk att jag blir avsatt inom den närmaste tiden? Det känns lite blåsigt.
Tack och kram!

46 Mej:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer flytten bli av innan jag hunnit avsluta min utbildning?
Innan två år? Eller blir det efter?Kram

47 M:

skriven

Hej Esmaralda.

Om jag skulle visa mitt intresse för honom. Skulle han få ha ett seriöst intresse tillbaka för mig?
Kram

48 Frasse:

skriven

hej igen...
Jag är inte så säker på att det exet gör angående den nya och flytt....är vad han egentligen vill....känner ju en människa och kan läsa av efter 22 år.....Nu en fråga om mig själv....finns det nån som fått känslor för mig?

Kram

49 AnnaK:

skriven

Försöker min kollega "bräda" mig när hon fjantar kring vaktmästaren som alla vet har "tycke" för mig eller varför håller hon på så? Är det kanske helt enkelt bara för att det är en karl? Uppmärksamhetsbehov?

Kram 🤗

Svar: Ja, behov av lite uppmärksamhet handlar det om, kram :)
Esmaralda

50 Frasse:

skriven

Hej...och du känner ingenting angående graviditet med den nya?

Svar: Nej tyvärr, här kan jag inte känna någonting alls, kram :)
Esmaralda

51 Hon:

skriven

Hej,
Vill hon alls umgås eller vara vän med mej längre? Känns inte så då jag känner efter men kanske hon bara tänker det är upp till mig eller så har fullt upp med sitt liv..
Kram

52 Mercan :

skriven

Esmaralda jag frågade min far på messenger om våra söta katter och kattungar alldeles nyss igen och han sa att han ger vatten och mat till katterna 🙂jag blev glad Esmaralda 😊 kommer våra kattungar överlever de Esmaralda 🤗 😘 ❤️ Esmaralda ser om jag kommer att träffa där manen med gott hjärta Esmaralda Esmaralda 🤗 Esmaralda jag blev så glad Esmaralda när min far sa detta Esmaralda 🤗 😄😄😄🙏🙏🙏

Svar: Ja jag förstår att du blev glad.. nu har ungarna en god chans att klara sig.. kram :)
Esmaralda

53 Gammelgumman:

skriven

Det är bara att konstatera. Jag har blivit gammal😊 Gillar inte stora folksamlingar och massa liv längre utan gillar lugnet, naturen och att umgås i mindre sällskap. Så jag tänker leva mitt liv framöver. Om det blir ensam eller med en likasinnad man återstår att se.

Känns som att personen inte riktigt släppt mig och att jag cirkulerar lite i hjärnkontoret. Rätt eller fel?

Trevlig afton.
Kram

Svar: Ja, man ändrar sig med åren... det fanns en tid när en kunde party nätterna igen.. flera dagar i sträck och numera blir en bara trött av att tänka på det !!! Jag tror inte heller att personen riktigt släppt, kram :)
Esmaralda

54 SusanneAmalia :

skriven

God eftermiddag..

Nomaden...

Bodde 2år i Lappland.
-42grader i två veckor. Samhällsproblem finns övetallt.
Elbilarna funkar inte batterier funkar inte. 11 mil fram och tillbaka till affären.
Bilararn funkar inte.
Värmen funkar inte.
Man får elda i kamminen värma mat över elden. Torkat kött har alla. Storstadstjej som jag är stod jag ut i två år Inte en dag längre.
Förstör naturen gör man övetallt men här handlade det om att överleva naturen.
Lätt att glorifiera.
Men svårt att leva. Jag bakade bröd i bagarstuga. Plockade bär. Tog hand om kött som var viltjagat. Red över fjället. Rullade in mig i renfällar för att inte frysa ihjäl.
Smälte snö på vintern. Nej vi förstörde inte så mycket natur men hade det funnits ett lättare sätt att leva på hade alla gjort det. Olja bensin ved samla mat på alla sätt. Handlade livet om. Kärlek till naturen men faran lurar. Jag hade alltid ved i bilen ifall den stannade för att inte frysa ihjäl. Eller elda under den för att ta mig hem. I onödan åker man inte. Naturvän eller överlevare??
Bedöm själv. Eller hyr en stuga och bo där för att prova. Bilda dig en egen uppfattning baserad på verklighet.
Där jag bodde jagade de älg från helikopter. Örnarna försvann mystiskt. Hundar träffades på i forsen.
Mycket händer..

Nu kostar det mycket at förflytta sig från punkt A till B. Ingen kör i onödan alla blir miljömedvetna prismedvetna och rädsla sprider sig en oro för världen. Enligt studier ska vi då hålla samman bättre. Kanske världen blir en bättre plats med grönare gräs mer klorofyllrik skog och större tollerans. Neurologiska psykosociala sjukdommar kanske inte finns när vi måste hålla ihop för att få föda värme och bränsle. Vi återgår till en värld där varje individ har ett värde. Skolan får inte längre bidrag för diagnoser och färre diagnoser har utfärdas
En medborgare med samhällsansvar där grundvärdet är att överleva och vårda den mark som man får mat från och brukar ska ge skördar varje år. Vem vet hur framtiden ser ut intressant med forskning och beteendemönster. Hjulet snurrar och historiskt sett har vi bara trampat runt men vi har alltid styrts av ekonomi. Intressant inlägg och det jag skriver är inte kritik utan sett fån ett perspektiv. Från nya behov finner människan nya upptäckter baserat på det rådande ekonomiska klimatet.

Kärleken till naturen och livet är det viktigaste för mig. En tro på att kraften bär oss frammåt med kärlek empati och harmoni. Det vill jag inte leva utan
Stor kram til dig..

Ska gå ut med EllaBella njuta av våren och så var det mat.. Önskar alma en fantastisk kväll..
Kärmek och glädje från Mig EllaBella Sirius och Sapfo..




Svar: Kram på dig och de dina :)
Esmaralda

55 Alie:

skriven

Es: skulle han bli glad om jag gav honom den där klockan som en gång faktiskt köptes till honom?
Om vi nu kommer träffas alltså…
Kram

56 Anki:

skriven

Till Nomaden...

Du förenklar världens problem och det skulle varit bättre förr ! ? Så naivt..
Kina står för en tredjedel av världens utsläpp !
och dom tar över ute i världen och bygger tex nya kolkraftverk i andra delar av Asien och Afrika !
Bara som ett exempel på att allt inte är svart och vitt...
Sen är det bedrövligt att du inte räknar samerna som svenskar . De är väl ursvenskar om ngt . Inte är de guds bästa barn inte kör skoter och helikopter när de driver sina renar . Den gamla "goda" tiden är förbi ( skönt tycker jag ) och jag tycker man får omfamna det nya och göra så gott man kan själv i fråga om miljö osv.Framförallt ska man inte ha dåligt samvete och tro att det var bättre förr.
Bli inte deppig Nomaden var glad över allt vi kan göra idag ! <3

Kram Anki med flock som sorterar och komposterar

57 <3:

skriven

Kommer epikris i veckan? Det tar sådan tid.
Kram

58 Igges matte:

skriven

Idag är det tio år sen jag bröt kontakten fullständigt med min mamma och båda syskonen (pappa hade gått över till Alltet ett år innan). Det var på min brors 50-årsdag som de sårade mig och sonen så mycket att jag fick nog av att vara familjens syndabock och av ren självbevarelsedrift bad jag dem dra dit pepparn växer och har inte haft någon kontakt med dem sen dess. Önskar att jag får revansch en dag och får tillfälle visa dem hur fel de hade med sina låga tankar om mig. Jag är så innerligt tacksam över att du har funnits i mitt liv under alla dessa tuffa år och peppat och stöttat mig. Stor kram

Svar: Du har redan tagit din revansch... i och med att du valt bort dem ur ditt liv och inte längre accepterar att utsättas för påhopp... kram :)
Esmaralda

59 GP:

skriven

Intressant inlägg, får reflektera mer..


Es, är så nervös inför väntan på beskedet om jag får fast anställning eller ej. Jag vet inte varför, men det känns redan ni som att det ej kommer att bli som jag tänkt mig…


Kram :)

60 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag börja tänker att det var inte farligt så visar hur bete jag så annorlunda oavsett hur jag mår i facebook. För dom bryr sig aldrig om hur jag mår på riktigt.

Jag kan väl gör vad jag vill och inget som kommer fråga så det stänmer?

Jag tror inte väl min facebookvänner bryr sig om hur jag är medan min mående.

Så det stämmer?

Ha det bra

61 lilla m:

skriven

Hej Es, kommer jag att träffa honom igen? kram

62 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för allt som du gör för oss 😊 🤗 ♥️ 🙂 🙏🙏🙏

63 AnnaK:

skriven

Tack för svar! Antar att det inte finns något större intresse från någons sida?

Kram 🤗

64 Gammelgumman:

skriven

Ja precis! Jissus, när man gick från krogen direkt till jobbet😊 Men jag tycker om att bli äldre och har insett att jag har de flesta svaren inom mig tack vare min goda intition så lyssnar på den fortsättningsvis. Och hoppas att jag blir en rolig gammelgumma😊

Då stämde min känsla. Kan du se något varför det är svårt att släppa? Jag tror ju på en speciell attraktion som inte växer på trän så kanske har rätt även där😊 Kramen

65 A:

skriven

Har vridit och vänt men kan inte hitta lösning för kissen på balkongen just nu, så det får helt enkelt bli så, denna sommar, att hon får ha koppel på sig när vi går ut där,så nu vänjer vi henne med halsband, och det går ändå rätt bra! Har köpt lite grejer nu i alla fall, en balkonglåda med spaljé, och där ska jag hänga solcellslampor, krukor och murgröna i plast. Odla jordgubbar och kryddor. Ska hänga en typ duk på väggen, om det går... är ju tegelsten, får se om jag kommer på hur... solcellslampor över balkongräcket och där hänger också blomlådor. Är i alla fall en början!

Hörde ett rykte också om att ny avdelning ska öppnas på sjukhuset. Tänker att det skulle va kul att söka sen, vara med i starten och utforma.

Ha en fin kväll!
Ska titta på gift vid första ögonkastet. Och kanske chips till det... redan ätit glass.. vabbar nämligen och då får man fuska lite... även mamma 😉

Kram!

66 Sommar:

skriven

Hej Es

Ser du något glädjande som väntar mig?
Kram

67 Alie:

skriven

Är han tillsammans med henne? Eller är det mer hon som tror sig vara del med honom…?
Är faktiskt lite bestört nu 😢

68 Naturvän:

skriven

Hej!

Författaren heter Douglas kennedy!!, Gåtfulle fotografen etc

kram

69 Sussie :

skriven

Hej! Chefen vill placera mig på annat ställe. Varför vill han det?

Svar: På något sätt känner han att det skulle vara bra, kram :)
Esmaralda

70 kattflickan:

skriven

Hej E,

Kommer jag att byta jobb? Mycket som händer på jobbet nu...

Kram och trevlig kväll!

Svar: Ja, ett nytt jobb kommer men kan dröja ännu en tid, kram :)
Esmaralda

71 Misstjejen:

skriven

Hej

Är så imponera över min facebookvänner som aldrig märks hur jag mår på riktigt. Dom trodde typ jag är positiv hela tiden men dom vet inte hur jag mår på riktigt.

Hur kan det blir så? Är jag bra på hålla masken inför dom?

Ha det bra

Svar: Då läser vad du skrivit och tolkar nog inte särskilt mycket, kram :)
Esmaralda

72 kattflickan:

skriven

Hej och tack för svar!

Är jobbet med min förra chef?
(Var tvungen att fråga 😊)

Kram!


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: