Galet gott...

 
Inför examen, studenten och inte minst midsommar så rekommenderar jag den underbart goda Pinocciotårtan.  Inte  nog med att den är supermumsig ... den är riktigt enkel att göra också och man kan göra  bottnarna dagen innan och låta de ligga i rumstemperatur till nästa dag.
 
 
 
Här hittar du receptet:
 
https://recept.se/recept/pinocchiotarta-med-jordgubbar
 
I går gjorde jag tårtan för första gången.. bara för att se om den "bär" och om jag reder ut alla moment... och blev allt okey så är det en tårta jag tänker mig till  äldsta dotterns 50 års dag samt midsommar !
 
 
 
Och om det blev bra ?
Det blev mer än bra !
Herrgud så god  och inte det minsta svårt.
 
Man kan ju ha vilken fyllning man själv vill men jag valde lättvispad grädde och hackade färska jordgubbar... 
Likaså  så kan man ju dekorera hur man vill men det är synd att bre vispad grädde på översta locket med den vackra marängen....
 
Kram & kärlek 💖
 
 
 
 
 
 
1 Skorpan:

skriven

Ja den tårtan är god, vad jag minns ;). Inte behöver man breda nån grädde på övre lagret, har man tillräckligt med fyllning emellan så räcker det med den o den fina "hatten" får synas :).

Festen är över o tack o lov för hjälpredor. Fredagens elva timmars förberedelser tog musten ur mig måste jag säga ;). O löpandet från en dimission till den andra i festskor är ju inte riktigt mitt favoritgöra heller ;D. Allt gick bra o gästerna verkade ha det trevligt? Nu är det bara efterarbetet kvar, att återställa ordningen i huset ;D. O det kommer kanske att ta sin tid...

Es, överlevde också denna fest, vilken seg jäkel jag är ;), o undrar om du ser nåt speciellt vara på kommande för min del den närmaste tiden? De närmaste dagarna eventuellt? Behöver lite energipåfyllning känns det som ;D.

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Ja, hjälpredor är guld värdaSå roligt att det blev en bra fest och alla verkar vara nöjda
Planera nu för egen påfyllning, kram :)
Esmaralda

2 Maggan:

skriven

Hej E, hur kommer min sommar att bli, kommer jag vara glad?
Kram 🥰

3 Maggan:

skriven

Hej kära du,
Den tårtan har jag gjort många gånger.
Det senaste året har varit så tungt, när kommer det bli bättre.
Får du några varningar med mitt nuvarande boende?
🥰

Svar: Det vänder och blir betydligt bättre.. gör bra och medvetna val och ta de goda kontrollen, kram :)
Esmaralda

4 Misstjejen:

skriven

Hej

Mellan två tjejer som har problem med varandra. Dom ska ses på tisdag och lösa dessa problem. Känns som om jag ska bara sitter och lyssna på allt. Jag försöka ge tips och råd så allt jag kan.

Jag hoppas väl jag är ändå neutrala och inte stödjer på en av dessa sida.

Kommer alla väl uppskattar på min sätta av kommunikationen?

Ha det bra

Svar: Ja det är viktigt att du är neutral, kram :)
Esmaralda

5 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag har sällan såna konstigheter och lite läskigt även det är mörkt drömmar som just nu inatt. Vet du varför jag fick såna?

Ha det bra


Svar: Drömmar speglar ofta vårt eget mående, är vi oroliga kan vi drömma lite konstigt, kram :)
Esmaralda

6 Bjork:

skriven

Hej finns det en chans att jag får fika med två gamla kompisar?

Kram

Svar: Ja, absolut, kram :)
Esmaralda

7 Cecilia:

skriven

Godmorgon! Det där såg riktigt smarrigt ut, perfekt till midsommar. Tack för receptet! Jag brukar också provbaka nya recept innan jag bjuder folk på det. Kanske blir att baka en sådan innan midsommar!

Förra veckan kom facket till arbetsplatsen och pratade om att bilda en facklig klubb. Jag har redan ett förtroendearbete och kan tänka mig fortsätt att engagera mig fackligt om de behöver personer till styrelsen. Men jag är kanske inte rätt person för det eftersom jag är tillbakadragen och tycker att jag saknar skinn på näsan. Tror du att det hade blivit bra om jag gick med i styrelsen och att jag kunnat växa i den rollen och har det som krävs, eller är det för stort uppdrag som inte passar mig nu? Kramar


Svar: Visst hade det blivit bra om du engagerat dig, och självklart har du vad som krävs, kram :)
Esmaralda

8 Dani:

skriven

Hej!
Jag jobbar på ettt café, bistro/resturang.
Stängde själv för första gången igår. Tror jag gjorde allt korrekt och snyggt. Gick det bra?

Kram☀️

Svar: Ja, det känns som om det gick utan problem, kram :)
Esmaralda

9 Hemlig:

skriven

Hej Esmaralda!

Det är en favorit som jag varken har gjort eller ätit på flera år, kanske årtionden? Det blir säkert en bra tårta till sommaren kommande kalas.

Jag har ett dilemma känner jag och kanske kan du råda mig? Då jag träffar en ny person som jag vet har kommit in i kompiskretsen hos mina närmaste förhåller jag mig alltid neutral och tar pulsen på denna så att säga. Denna kompis som jag har träffat några gånger gav mig inga bra vibbar första gången jag träffade hen, tyvärr, och nu visade sig sådant agerande som inte passar min moral, om vi säger så, och inte heller den uppfostran jag har försökt ge mina barn. Jag tycker alltså att denna kompis inte passar mitt barn, ung vuxen förvisso, utan ser denna relation som ett steg på fel väg, tyvärr. Kompisen upplevs ju förstås väldigt positiv ur min ungas synvinkel sedd och nu undrar jag om du kan se något varför jag upplever denna kompis så negativ, redan från första mötet om jag är helt ärlig. Varför? Kan tillägga att jag inte lägger mig i mina barns, myndiga, liv.

Ursäkta Esmaralda att det blev en lång kommentar, kanske på grund av denna gnagande känsla jag har gällande detta kompisförhållande.

Tack och kram!

10 Ally:

skriven

Godmorgon ☀️
Å tack för smarrigt recept, måste provas.. 😋 kanske kan bli dessert på midsommar ( om den blir som jag hoppas på).
Börjar känna lite lycka i kroppen, mkt bra flyter på och tankar och känsla går i bra balans.. 🙏
Kan ju förhoppningsvis ge ringar på vattnet…
Nu sova efter bra nattjobb 😴
Kram o fin Söndag! 🌷

Svar: Njut ch hämta energi ur dessa för dig bra tider , du är du värd, kram :)
Esmaralda

11 Jeanette :

skriven

Den tårtan ör så god!

Tackade nej till lägenheten, så tack! Även om det är en superbra plats så är den för dyr!

Ha det bäst ❤️

12 Helena Ir:

skriven

Vad roligt att du tyckte det lyckades bra med denna tårta. Jag har själv inte bakat just den, men ätit ett flertal gånger. Så bra vid olika tillfällen. Mycket god! 😀

Tänker så på N, men inget händer, tycker jag försökt. Ser du något om vad som är problemet? I familjen där kanske? Möjligt att det är en svår snabb fråga?

Ha en fortsatt skön helg 😀

Kram

Svar: Ja, det verkar som om något är på gång i familjen, kram :)
Esmaralda

13 Mercan :

skriven

Tack Esmaralda 😔 💖 💝 💟 🙏 🙏 🙏

14 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Tack för att du delar, ser så gott ut! Jag har ätit något liknande nångång, men det var med endast marängbotten, vispgrädde, färska hallon, och chokladkräm. Också mycket gott.

Igår var det dotterns skolavslutning och den var så fin, blir alltid så rörd.

Dock hände det något strax efteråt som fick mig lite fundersam. Då vi var påväg hem och dottern stod och tog på sig jackan (kallt ute!!), kom mamman till barnet X fram till mig och sade att hon är så glad över sitt barns fina betyg.

Fastän våra barn är kompisar (vilket jag har svårt med, då barnet X har uppenbarliga svårigheter och ibland har oprovocerat slagit, sparkat och sagt så sjukt elaka saker till min dotter), så har jag ingen kontakt med mamman alls.

Under 5 år har jag försökt så många gånger lära känna mamman, men hon har alltid avfärdat och nonchalerat mig, så jag har gett upp. Tycker dessutom hon verkar mycket märklig.

Nå iallafall, mamman kom alltså fram och sade så till mig - säkert den enda meningen hon nånsin sagt till mig - och istället för att svara ”så trevligt” eller dylikt, vilket jag såklart KUNDE ha sagt, så sade jag typ ”okej”. Inget mer.

Tänkte inte mer på saken men sen då vi en liten stund senare gick ut från skolan, så såg jag denna mamman stå gråta, tårarna rann, och det var inga lyckotårar om man säger så.

Nu tänker jag att inte kan väl mitt svar ha gjort så att hon började gråta sådär? Blivit och funderat på saken. Varför grät hon så?

Kram

Svar: Jag tror att denna mamma har lite problem i sitt mående och kan ha svårt med sociala kontakter.. jag tror inte hon tidigare menat att exkludera dig på något sätt.. jag tror att det var en kombo av olika ting att hon blev ledsen, kram :)
Esmaralda

15 Silvertassen:

skriven

Kära Es!
Jag undrar hur stor procent chans de är att jag får ett arbete innan nästa års midsommar??? Kram ❤️

Svar: Runt 70 % men det handlar om hur aktiv du själv är i ditt sökande, kram :)
Esmaralda

16 Solstjärnan:

skriven

Tack för receptet 😊
Ska prova det glutenfritt 😊
Nu är festen över och den gick bra 😊.Idag återhämtning och ännu bortstädning av festen.
Ska ut och äta med K idag.Hur ser han mig?
Som vän? Som kommande flickvän? Eller tror han t.om att jag är hans flickvän?

Ha en bra dag😃
Kram Solstjärnan ☀️

Svar: Han känner nog at du är en potentiell flickvän, att det kan bli så, kram :)
Esmaralda

17 Naturvän:

skriven

Hej!

Ja den ser ju helt läcker ut och även jag kanske skulle klara av att baka den...

Har bjudit hit min date nästa Lördag,vet inte vad jag skall bjuda på så här första gången man träffas, det ger väl sig, blir kanske restaurang besök....tänkte bjuda på sekt och färska jordgubbar i alla fall, man måste ju erbjuda ngt....göra fint på uteplatsen också..skall bli fint väder...nu kommer det kanske in lite romatik i mitt liv!!!!

En fråga, ser du om han uppskattar mitt boende? Har inga stora ytor att erbjuda, men huvudsaken är ju att han kommer uppskatta mig.

Sista dagen på ledigheten och i morgon rullar allt igång igen.....puh vilken vecka jag har, men bra att ha att göra, då går det snabbt till Lördag kväll....

Kram


Svar: Det jag klarar att baka, det klarar alla ! När det gäller bakning har jag tummen mitt i näven !Han kommer med all säkerhet att gilla ditt boende... kram :)
Esmaralda

18 Igges matte 🐈‍⬛:

skriven

Wow! Universum valde att leverera min önskan till bloggen. Allt har ju inte vart dåligt med min narcisstiska mamma, hon brukade göra den här tårtan till födelsedagar och högtider, vi var en stor familj så den gick åt. Den är magiskt god! Jag brukar tänka på den i emellanåt och önska att jag hade receptet. Jag har glömt namnet och minns bara hur gott den smakar, då blir det svårt att fråga efter receptet eller googla på nätet. Jag kände igen den direkt när jag såg bilden och med din beskrivning. Tack!! :)

Kramar från oss 🐈‍⬛

Svar: Då hoppas jag att du själv återskapar tårtan, nu när du har recept :) För visst är den galet god, kram :)
Esmaralda

19 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Tårtan ser ljuvlig ut ! Bra jobbat ,kan tänka mig att mamma din tyckte den var god till kaffet Kanske till och med jag vågar mig på den tårtan .
Vi fick den alltid på midsommar förr hos äldre väninnan Anita när grabbarna var små.

Bilen min "lilla Blå" är igång igen ! Jag for och gratta systern min igår med backup hemma i form av sonen om ngt skulle hända under turen . Men peppar peppar den verkar inte tagit skada av min omilda behandling :-) Tack för hållna tummar <3

Ha en ljuvlig söndag

Kram Anki med liten flock

Svar: Så skönt att bilen nu är intakt.. för man ÄR ju handikappad utan !Kram :)
Esmaralda

20 Snödroppen:

skriven

Godmorgon💞
Vilken tårta, sååå fin!!! Har aldrig gjort den själv utan bara ätit. Ska absolut testa o fyllningen får nog bli grädde med dulce de leche o jordgubbar😋
Kanske bjuda flingen på tårta…han var här igår, o herreguud va vi pratade, om allt! Inget konstigt där inte utan vi trivs ihop. Kommer våra känslor att djupna för varann?
Stor kram till er🥰

Svar: Chansen finns absolut att det djupnar er emellan, kram :)
Esmaralda

21 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag vill ser C kvinnas bilder på italien och ska hon publicera det i facebook. Jag ser emot fram det. För jag tänker på hur förra gång var hon som protest mot den italien B kvinna.

Men kommer hon publicera det i facebook? Jag undrar hur hon tänker om mig

Ha det bra

22 Therese C:

skriven

Hej Es!
Den ser god ut 👍.

Här är det sol och lammskötsel. Jag har engagerat fler i stallet att hjälpa till så att jag inte alltid behöver ta fyra matningar per dag. Lammets ägare behöver ju få en liten inblick i vad det innebär att ha flasklamm så att de inte blir alltför bortskämda.
På påsen med lammnäring står det att man ska fortsätta matningen tills lammet väger 10 kg mer än födslovikten. Men nu har jag kollat vad de säger på fårforumet och då fick jag veta att våmmen(en av fårets magar) är tillräckligt utvecklad för att klara enbart gräs efter 35 dagar. Men våmmen är inte helt färdigutvecklad förrän lammet är 55 dagar. Så mjölk minst de första 35 dagarna är viktigt för att magen ska utvecklas väl. Och det är bra att fortsätta efter det också för att få ett friskt får.
Det känns bra att få en tidsuppfattning kring hur länge jag ska hålla på. Jag har gjort mer än hälften av de absolut nödvändiga dagarna. Jag tänker att jag kan fortsätta lite till efter dem men dra ner antalet matningar per dag då.
Hon klarar sig så fint nu och söker tryggheten hos de andra fåren och det känns skönt att hon inte är helt desperat efter mig när jag går.
Jag tycker att jag har klarat det här bra. Både att ta hand om lammet men också att ta hand om mig själv så att jag orkar ta hand om lammet. Jag har verkligen kännt efter och sett till att jag själv fått vila och återhämtning när det varit nödvändigt. Det var superbra att jag började så snabbt med att vänja in henne i fårflocken och bra att hon successivt fått lära sig att bli matad av någon annan än mig. Att klara allt själv hade jag aldrig fixat.
Mamma tror fortfarande att jag gör allt det här för att jag är för snäll och inte vågar säga nej till Erica. Det känns tråkigt att hon inte har högre tankar än så om vad jag vågar och inte.
Jag tycker inte det minsta synd om Erica när hon tycker att hon har för mycket och jag tycker att det är bra att hon får känna av hur jobbigt det är att ha gården.Det är nyttigt för henne att få gråta när det blir översvämning i ligghallen, när grisarna rymmer och när ingen kan ställa upp och rulla höbal när Erik jobbar och hon själv är utarbetad. Det är då hon får chansen att fundera igenom hur hon vill ha det. Jag hjälper gärna till men hon måste vara beredd på att hon inte kan ta det för givet och jag tycker nog att hon är rätt bra på det.
Kram Therese C

23 AnnaK:

skriven

Ja den där är väldigt god 😋

Är jag på riktigt värd något annat än den här tillvaron?

Kram 🤗

Svar: Du är värd massor av bra, kram :)
Esmaralda

24 Skrållann:

skriven

Hej!
Åå, det är verkligen en favorittårta, så god och går att variera med fyllningen.

Jag har åkt på en sommarförkylning med halsont och hosta och har knappt ingen röst. Det känns lite onödigt då det vankas student och skolavslutning om knappt två veckor. Ser fram emot alla festligheter och allt firande och känner sådan lycka att barnen nått ännu ett mål i livet.
För övrigt är jag lite bekymrad för mannen. Det känns som han medvetet väljer att inte kommunicera med mig och han har ett drygt sätt. Barnen reagerar allt oftare på det. Har försökt ta upp det men självklart är det ju inte så enligt honom. Känns som det blir värre när det går mot helg och vi väljer hellre telefonen än att prata med varandra. Har vi inget att prata om månne så kan man ju undra hur det ska sluta?!

Kram❤️

Svar: Det här får ni ta tag i, pröva familjerådgivning, kram :)
Esmaralda

25 Anonym :

skriven

Mums mums vad gott det ser ut😊

26 <3:

skriven

Den tårtan är så god. Brukar ha hallon i fyllningen. Svårt att veta vad A vill. Vill han släppa mig 💯 nu ? Visst kände han lite wow när han såg mig igår i klänning och håret ?
Kram

Svar: Ha blir berörd när han ser dig, kram :)
Esmaralda

27 Emra:

skriven

Det var länge sedan jag gjorde den tårtan men så god den är.
Ser du vilken bransch jag ska utbilda mig inom? Kanske jag väljer fel väg och allt försenas. Vill inte vandra ensamen längre.

28 M:

skriven

Jösses vad gott! Vilken av döttrarna är det som fyller 50? Blir säkert baluns med klanen :)

Morfar kom på besök i natt och det var så mysigt att få hänga lite med honom. Han ser och hör mig alltid. Älskade morfar❤

Hur mår Bosse? Är han aktiv och vad pysslar han med i sin tysthet? :) Kram

Svar: Dottern i skogen, men kan inte riktigt fatta att hon fyller 50 !Ja, morfar har du med dig och du kan lita på honom !
Bosse är aktiv men verkar vara lite fundersam och eftertänksam.. kanske finns det något du behöver prata med honom om... ? Kram :)
Esmaralda

29 Silvertassen:

skriven

Tack för ditt svar tidigare idag! 💕

Jag försöker arbetsträna för att slutligen få ett jobb. Så de var därför jag undrade om jag lyckas?? 70% är ändå en stor chans och jag hoppas de blir så. 🙏💖 Kram ❤️

30 Emiza:

skriven

Jag drömde drömmar att jag bli gravid, vad betyder drömmen

31 Helena Ir:

skriven

Tack för ditt svar!

Kram

32 Dani:

skriven

Hej!
Kommer min pappa låta mig åka till Stockholm den 12 juni?

Svar: Prata med honom i god tid, kram :)
Esmaralda

33 Bjork:

skriven

Hej blir de mycket kompsis umhänge sen?

34 M:

skriven

Fick handka i lugn och ro idag :) Men tänkte att om det uppstår attraktion när man är ostylad och bara sig själv så anser jag att det är det som är äkta attraktion. Kram

Svar: Så sant !! Kram :)
Esmaralda

35 Mercan :

skriven

Esmaralda jag undrar om det blir något om jag shöper tre stycken triss från 30 kr från hemshöp 😁😁😁

36 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du om min bror kommer att träffa tjejen som är rätt nästa år när han blir antagen i KTH 😊 du såg att det finns shans till KTH, finns det möjlighet att de träffas där 🙂

37 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Verkar som att jag borde dra mig undan alla människor o bara vara ifred.. Va sjutton felar jag? Såå led allt :(.
Kram Skorpan

38 Fanny2 :

skriven

Tack för tipset! Jag funderar på att göra en miniversion till min födelsedag eftersom jag måste göra en tårta utan animaliska produkter om jag ska fira med hela familjen. Pavlova är en favorit annars och maräng blir så fint.

Tack för svar sist. 💜 Jag försöker prioritera om...
Tror du A hjälper mig om jag hör av mig?

Kram

Svar: Pavlova är jättegott !!Lita mest till dig själv, kram :)
Esmaralda

39 M:

skriven

Nej hon ser definitivt inte ut som 50!! Brås på sin mamma :)

Men ojdå lilla Bosse! Nu blev jag lite orolig för jag vet inte vad det kan vara för något som gör honom så? ..... Pratar mycket med honom om allt. Kram

40 Mercan :

skriven

Esmaralda i dag i türkisk tellwe någon spådde mig att det ska komma pengar i min hand, därför frågade jag dig om triss lott 😤Esmaralda önska mig lycka till att jag ska inte röka mer sigaretter 😤 😤 😤 😡 😡 😡 för jag har bestämd mig verkligen 😔

41 unni:

skriven

Kjære Ez
Så god terta så ut :-) Vil smerten i kneet og leggen snart bli bra? Ønsker deg og alle her en fin sommer
klem

42 Smöla:

skriven

Jag vill gärna höra något positivt om mig och P nu.. snälla! Är han mannen jag ska leva med? Kommer vi flytta ihop eller förlova oss snart? Eller vill han avsluta vår relation? Behöver få veta något idag..

43 Helena Ir:

skriven

Skorpis inget fel på dig!

Kram ❤

44 .:

skriven

Hej Es!

Med detta inlägg kom jag att tänka på min mamma, hon gjorde allt som oftast Pinocchiotårda (när jag var barn) när hon skulle bjuda hem folk på tårta.
Jag kanske skulle prova på att göra en egen. Fast den skulle nog inte bli lika god som mammas :)

45 K:

skriven

Jag och pojkvännen har tagit upp samboliv lite lätt och jag tänker ställa frågan om vi ska ha det som ett mål med mer bestämd tid, tex en månad så man har något att kämpa och se framemot
Blir han glad för detta eller känner han något annat än mig i det?



Stor kram och tack :)
Receptet ser gott ut

46 K:

skriven

Jag och pojkvännen har tagit upp samboliv lite lätt och jag tänker ställa frågan om vi ska ha det som ett mål med mer bestämd tid, tex en månad så man har något att kämpa och se framemot
Blir han glad för detta eller känner han något annat än mig i det?



Stor kram och tack :)
Receptet ser gott ut

47 K:

skriven

Jag och pojkvännen har tagit upp samboliv lite lätt och jag tänker ställa frågan om vi ska ha det som ett mål med mer bestämd tid, tex en månad så man har något att kämpa och se framemot
Blir han glad för detta eller känner han något annat än mig i det?



Stor kram och tack :)
Receptet ser gott ut


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: