Fuck Alzheimers....

 
Alzheimer är ingen man vill ha besök av
En fruktansvärd sjukdom - en av de allra värsta
 
Jag tror att de flersta av oss känner någon som drabbats-
 
Själv känner jag Stefan som är ett år äldre än jag .. alltså 63.
 
Vi är barndomsvänner och hängde ihop  genom tonåren  men därefter träffades vi inte så ofta.
För ungefär tio år sedan möttes vi av en händelse i hamnen här i byn - han var där med sin syster.
Då var han bara 53.
 
 
Han agerade som om han inte kände mig och jag frågade honom om han verkligen inte kände igen mig
Men nej, det gjorde han inte
 
Jag berättade om allt kul vi haft under vår uppväxt men inte en endaste klocka ringde hos honom.
Det hela blev lite pinsamt
 
Då hade han ingen diagnos och ingen hade riktig förstått att han var sjuk
 
Men sen gick det snabbt utför.
 
Han hade svårt att klara sig i sitt eget hus.. glömde av viktiga ting som  spisplattor och  att gå på toaletten och så blev det vårdboende för honom
 
 
 
Nuförtiden ser jag honom då och då.. när hans syster rullar honom i rullstolen.
 
Han sitter där i blöjor och med ett helt nollställt ansikte och det gör så ont i mig.
 
Han kan inte prata, inte gå, inte minnas och hans anhöriga lider.
 
 
 
Pappa fick också en form av demens när han var 75  år, efter en stroke.
 
Han var sjuk ett år innan han avled av ytterligare en stroke - men jag hann att känna på  den hemska känslan av vanmakt -  hur det är när en närstående tappar sina förmågor.
 
Hur ser era erfaremheter ut ?
 
Kram & kärlek
 
 
 
1 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda! Känner ingen direkt som lider av Alzheimers men håller med om att det är en förskräcklig sjukdom. Där man blir totalt fånge i sin egen kropp.

Inatt hade jag en så underbar dröm... jag drömde om mannen jag är förälskad i, han kom och satte sig bakom mig och omslöt mig i en varm och innerlig omfamning, bara höll om mig länge och känslan som infann sig var... alldeles underbar, kände sådan värme och kärlek och lugn. Hans närhet och värme.
Vad betyder drömmen? Har han någonsin drömt om mig?

Ha en fin dag! Kram

2 Skorpan:

skriven

Ingen direkt erfarenhet, ännu, av denna hemska sjukdom. Min kompis berättade hur hennes kompis mamma gick bort ett år efter att hon fick diagnosen. Hon åt inget o drack inget, tvinade bort, hemskt. Demens led min mormor av, men det är nog inte så hemskt som alzheimers.. Jag hoppas jag klarar mig undan dylika sjukdomar, jag sätter in en beställning om att dö knall o fall då jag är sisådär 95 år, tack ;). Förr fanns pest o kolera o mer därtill, nu är det annat som rensar bort oss, tror jag...

Redan söndag, så fort tiden går, har inte orkat göra mycket, som vanligt. Planerna är stora varje gång jag blir ensam hemma, men resultatet är klent, varje gång ;). Inte så konstigt om ingen vill ha en, det står säkert skrivet i pannan, med stora bokstäver, lat o ska passas upp, kan eventuellt koka kaffe åt dig ;D. Tänk ändå vilket kap jag är...

Nu har nattemperaturen gått ner rejält, blir säkert ordentligt med sömn nu, skönt. Vi börjar väl frysa istället ;). Hösten kommer snart o vad för den väl med sig?
Kram Skorpan

Svar: Hösten för med sig något bra om du själv tar tag i det och lever en dröm... det kommer ge positivt eko.. kram :)
Esmaralda

3 Jennifer:

skriven

Tack snälla fina Esmaralda för svaret! Den låga procenten beror säkert på att just som jag bestämde mig för att vi ska åka iväg, så fick jag ett mejl från svenska skolan därborta att det inte finns plats där för min dotter på förskolan till hösten.

Den skolan var lite billigare än andra internationella skolor, så nu vet jag inte vad jag ska göra.

Finns det en chans att det ordnar sig på något vis trots allt? För i stunden hänger det inte på mina val, utan på att jag inte hittat en skola åt dottern.

Vill verkligen åka och känner att detta är nu min chans att få livet att vända på det vis jag önskat så länge. Ser du om det löser sig? Kram kram kram

Svar: Går du in för det 100% .. så finns en chans.. kram
Esmaralda

4 Helena Ir:

skriven

Jag har arbetat på boenden med människor med utvecklad demens..min första dag där var hemsk,och tankar som att blir jag så här..då kan jag lika gärna försvinna från jordens yta. Men sedan kom jag in i det och trivdes rätt bra..för trots att människor förändras så finns de kvar..och någon måste hjälpa och underlätta! Min egen pappa hade denna hemska sjukdom i många år,innan han fick somna in.
Den ska ju vara ärftlig,vad jag vet..sen hur många som drabbas vet jag inte. Alltför många ändå..!!
Man får göra det man kan själv så länge..äta sunt,sköta om sin munhygienen,dåliga tänder kan föra med sig bakterier. Träna och använda hjärnan..och hoppas på att man inte tagit en nitlott.

Kram :)


Svar: Ja man kan inte göra mycket mer än att försöka ta hand sig så gott det går.. kram
Esmaralda

5 Susan:

skriven

Jag har ingen nära som drabbats av detta, så erfarenheten är liten, men att den är förfärlig för alla i dess närhet är ju inte svårt att förstå. Att den man älskar helt plötsligt försvinner in i en annan värld måste va fruktansvärt

kram

6 Michaela:

skriven

Fruktansvärd sjukdom!! Känner dock ingen med den. Tack gode gud för det!

Puh vilken pudding igår på jobbet! Blev änmu svettigare än vad jag redan var när vi pratade. Tur att jag var tvungen att ta ett EKG på en patient för annars hade det blivit en pöl av mig😄

Trevlig Söndag! Kramiz!

7 Lilla m:

skriven

Vilka slags känslor har han för mig? Vad känner han?

8 HuldaMaräng:

skriven

Godmorgon!
Jag jobbar med äldre, har varit både på boende och i hemtjänst och sett både anhörigas vanmakt och de sjukas förändringsprocess. En del är rädda, en del är arga och en del är bara sorgsna.
En person, som var så snäll, så snäll, blev till en nedrig elaking som bara slogs, hårt. Att hjälpa där var förenat med blåmärken. Det värsta var inte partnerns sorg över sin livskamrat, utan hur en del personal pratade om personen sen. Tvi vale!
Alzheimers är en sjukdom som gör ont i precis alla som har ett hjärta. Tror jag.
Min mammas fostermor fick Alzheimers. Jag träffade henne på slutet innan hon flyttade till boende och hon kände inte igen mig eller min mamma. Hon hade gjort min mamma väldigt illa, och jag undrar om inte min mamma kände det som sista slaget i ansiktet, att inte bli igenkänd.
I min släkt har vi inte Alzheimers. Tror jag. På mammas sida har man dött i cancer. Så är det. Alla har sitt. Idag var frukostkaffet färdigt när jag kom ner. Kanske min man blivit lite dement som glömde ta sovmorgon :) Det känns bra nu. Riktigt bra. Det som är mindre bra, kommer att bli bra, men det får ta lite tid. Det är mitt svåraste :D
Ha en fin dag!

Svar: Ja, olika sjukdomar tenderar att ta över i olika familjer... kram:)
Esmaralda

9 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Har ännu inte upplevt det...tack o lov
Jag lider med alla anhöriga som måste uppleva alzheimer / demens Det jag hoppas på är att patienten själv inte lider....

Bättre i förkylningen nu kan det bara bli bättre...neeej grannen från Hell är åter från sin sommarsemester,dom kom sent ...så jag har förhoppningsvis fm för mig själv...Svårt nu att agera mot dom efter deras anmälan...men bäst är väl att helt strunta i dom idioterna...

Kram Anki med flock

Svar: Ja, de är inte värda din energi.. kram:)
Esmaralda

10 <3:

skriven

Godmorgon kära Es vågar jag ha balkongdörren öppen på natten ? Stängde den en gång när min hund kändes orolig.
Kram

Svar: Ja det känns som om du tryggt kan ha dörren öppen.. kram
Esmaralda

11 Mathilda:

skriven

Godmorgon är chansen stor att jag kommer in på sociologiptogrammet till nästa sommar? Kram

Svar: Runt 70 % möjligt.. kram
Esmaralda

12 Eveline:

skriven

Hej Esmaralda! Jag har nu sett två personer som inte finns. Såg en kvinna vid bron för några dagar sedan som log. Vad kan detta bero på!? Har jag någon slags förmåga? Blir orolig och nyfiken. Kram Eveline

Svar: Ja, jag tror nog att du har en förmåga även om du inte utvecklat den.. kram
Esmaralda

13 Mimis:

skriven

Hej Esmaralda!

Har hänt en del överfall dör jag bor bl.a. en kvinna blev nedslagen här ute på parkeringen. Känner mig orolig. Vågar jag gå ut ensam??


Kram

Svar: Jag ser ingen fara för dig.- men på ett ställe som ditt får man alltid ha ett öga i nacken.. kram
Esmaralda

14 Jossan :

skriven

God morgon!

Idag värker hela kroppen. Det blev X antal timmar i köket men resultatet blev 37 matlådor. Allt för att kunna gå ner i vikt. Hoppas det går snabbt.

Idag ska jag städa hela lägenheten ovh tvätta... inte jätte roligt men de måste göras.

En veckas semester till. Är inte sugen på att jobba men det ska bli skönt att komma igång igen och ta tag i rutinerna. Höstterminen är så lång.

Kommer det hända roliga saker i höst? Känner att det är rätt drygt just nu. Är trött på att va den som ska bjuda hela tiden. Jag tog beslutet i veckan att jag kommer inte bjuda den tjejen som fryser ut mig mer. De fortsätter att ha middagar. Orkar inte va den större personen.

Kram

Svar: 37 matlådor var minsann inte illa - respekt !! Ja, efter en semester är det ändå rätt skönt när rutinerna kommer tillbaka ! I höst sker något bra.. men det verkar som om du själv initierar det på ett eller annat sätt.. kram :)
Esmaralda

15 Mimlan:

skriven

Ville bara tacka så hemskt mycket för seansen, vilken lättnad och glädje den medförde och vad du är fantastisk!
Kram💕

Svar: Vad glad jag blir, tack :) kram
Esmaralda

16 Madde :

skriven

De är en mardröm att någon i mon närhet eller jag ska drabbas av det. Min kära morfar hade det. Men han hade klara stunder. Men de va så hemskt att gång på gång förklara att mormor inte fanns med oss. Hans hjärta gick i bitar varje gång. Jag hade turen att han mindes mig in i det sista.

17 EPM :

skriven

Ja, den sjukdomen är så oerhört tragisk. Jag har mest stött på det i jobbet, men låt mig säga att den är tusen gånger värre för den drabbade om hen är medveten om att de inte minns...
En dam letade efter sin mor varje eftermiddag, hon var nämligen tillbaka i lilla fiskartorpet med sina föräldrar och 8 syskon och hade själv fastnat i 7- års åldern. Det jobbiga där var att hennes mor ju hade gått bort och viss personal levde tyvärr i villfarelsen att en bra vårdåtgärd var att verklighetsförankra.... Så hon gick igenom ett trauma varje dag...

Min morfar fick en vaskulär variant, inte alzheimers men liknande förlust av kognition pga dåligt blodflöde och syresättning. Han som alltid hade sådan koll 😢

Kommer J kontakta E? Har han någon som helst ågren över det han skickade till mig, det han skrev?

Kramar

Svar: En grym sjukdom ! Någon ågren kan jag tyvärr inte se... kram
Esmaralda

18 Hedwig:

skriven

Mina föräldrar dog rätt ung innan de hann bli dementa. Mormor drabbades dock av demens och jag kommer ihåg att hon inte kände igen oss längre. Det var en konstig upplevelse för ett barn, ändå gick det att acceptera på något sätt. Numera verkar dock alltfler rätt unga människor drabbas av demens. Det är skrämmande och beror nog på vår livsstil som tär på hjärnan. Mediciner som tas under längre tid (många mediciner förknippas faktiskt med en större chans att få Alzheimer), brist på vitaminer och mineraler, miljöförening, Wifi, mycket stress etc., detmår inte hjärnan bra av.

19 Monja:

skriven

Viktigt ämne du tar upp i dag. Min mor led av Parkinsons i ett tiotal år och att se på hennes lidande var svårt. Så länge hon pratade sa hon ofta - att voj då man skulle kunna ta råttgift!!
Småningom avtog alla funktioner och hon blev ett paket. Fullproppad med mediciner, som ofta hade hemska biverkningar i sej.
Skulle inte vilja att någon led så.

Svar: Nej, det är grymt, fruktansvärt öde ! Men nu är hon i alla fall frisk och glad, kram :)
Esmaralda

20 Sus:

skriven

Hej
Så sorgligt....
Det sägs att de som har alzaimers inte lider.....
Bara alla runtomkring.....
Här behöver de somvanlgt hända något kul....
Något på G snart?
Love sus

Svar: Innan man tappar minnet.. så tror jag man lider... i början är man medveten om sin sjukdom....planera något roligt för egen del... kram:)
Esmaralda

21 Anna E:

skriven

Ja, har min morbrors fru som tydligen fått detta och kanske också han, på samma gång tyvärr. Deras enda dotter har det inte så roligt med detta. Hemska sjukdomar, usch.

22 Helena Ir:

skriven

Skorpan,Alzheimer är en demenssjukdom..finns fler..alzheimer är en av dom.

23 Ia:

skriven

Hej
Nä tack och lov har jag ingen större erfarenhet av denna sjukdom. Tror att det är värre för anhörig som är medvetna om att hen inte minns än den som är drabbad och inte minns något.
Tala om anhörigas sjukdom.

Snart är det skolstart för barnen och en måste byta skola, ny skola, nya klasskompisar.
Kommer det bli bra och träffar han några bra kompisar för idag är han ganska ensam? Kanske dyker det upp en och annan tjej också?

Kram

Svar: Visst kommer nya kompisar och tjejer dyker också upp så småningom.. kram
Esmaralda

24 Lilla m:

skriven

Hej. Vilka slags känslor har han för mig? Vad känner han?

25 Solstjärnan :

skriven

Hej😊

Hemskt med dessa sjukdomar som stegvis får människor att tina bort bit för bit utan att de närmaste kan göra något.
Så jobbigt att sin/sina kära måste lida.

Cancern tog min mamma..jobbigt med behandlingarna osv men tiden hon var dålig gick fort o var kort ,bara några veckor.Det är jag tacksam över,hon hann inte ida och ha ont.

Min farfar hade Altzaimer .o han blev länge liggande,hjälplös,blev svagare och svagare..livskvaliten var dålig..inget jag önskar någon ska behöva gå igenom..

Hellre en snabb övergång.Inga långa lidanden.

Kommer att få nya grannar inom kort.
Hoppas,hoppas på bra och trevliga grannar ..
Ser du något omkring detta?
Bra grannar?
Besvärliga,dåliga grannar?
Toppenbra grannar?

Kram Solstjärnan 🌟

Svar: Det kan nog bli hyfsat bra grannar... som kanske inte utmärker sig så mycket åt varken ena eller andra hållet.. kram :)
Esmaralda

26 Jessica:

skriven

Es,

varför glodde den där killen så mycket på mig igår?
Asså han verkligen glodde på mig, men varför?
Kan du se varför han gjorde det?

Kram

Svar: För att han var intresserad.. kram
Esmaralda

27 Kristin:

skriven

Så forferdelig vondt det gjorde å se denne videoen. 31år og skulle begynne et familieliv. Veldig trist.
Ja, dette er en grusom sykdom kjære Esmaralda. Jeg kjenner 2 damer, hvor begge ble syke da de var noen og femti år. Begge er i dag på sykehjem.

For en tid tilbake leste jeg om en dame som hadde spist seg frisk. Hun var i midten av 70årene. Hennes sønn hadde lest mye om demens/kosthold. Dette gjennomførte han på sin mor, til stor lykke.

En kan jo spørre seg hva vi gjør feil, siden det er så mange yngre med denne sykdommen.
Tidligere var amalgamfyllinger, som inneholdt kvikksølv, et stort problem.
Det er mye vaksinering i dag, og etter hva jeg har hørt, er det også tungmetaller i den.
Legemiddelindustrien forsker jo mye, men hvorfor ikke begynne å sjekke litt rundt hva vi putter i oss? Kanskje en noe enkel tanke, men som kineserene sier: "din mat skal være din medisin og din medisin skal være din mat".

Svar: Och det tror jag att kineserna har rätt i... i alla fall till väldigt stor del.. kram :)
Esmaralda

28 Tisa:

skriven

Jag har tack och lov ingen jag känner med alzheimers. Och jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva det.

Alltså, jag har en sån jävla ångest... Igår natt var fruktansvärd. Jag vet snart inte vad jag ska göra. Mina verktyg verkar inte fungera. Jag är så himla trött, jag kanske ska sova bort den. Vad ska jag göra, försvinner den snart?

Svar: Se till att få lite hjälp så du kan aktivera dina verktyg på nytt.... de finns ju där.. kram
Esmaralda

29 Alie:

skriven

En fruktansvärd sjukdom som är ett stort lidande från början till slut, både för den som drabbas och dom anhöriga. I början är personen själv medveten men ibland upptäcks den sent, dvs man har inte fått en diagnos utan bara att något inte står rätt till.
Jag har sett på nära håll och jag måste verkligen säga att jag lider med det drabbade...
Kan rekommendera filmen ”Still Alice” med Julian Moore i huvudrollen, handlar om just det här ämnet.
Kram :)

Svar: Ja, en stark film som också jag rekommenderar ! Kram :)
Esmaralda

30 fundersam:

skriven

igår hände en otrevlig händelse, när en bekant till oss tyckte att vår dotter skulle med på en fest, vi nekade och sa att vi inte ville att hon skulle med, med tanke att det kommer att finnas alkohol med bilden ,sen har hon mage att stå och skälla ut min make, alltså har denna människan ingen som helst skuldkänslor eller stolthet, när ska detta sluta det är inte första gången vi tjafsar med henne, hennes liv är allt annat än bra, fattar inte?? när kommer detta sluta med allt tjafs.

Svar: Ta inte striderna med henne, det är det inte värt... gå därifrån istället... och uppmuntra inte till samtal.. kram
Esmaralda

31 f:

skriven

en helvetes sjukdom, min far led i cancer och tynade bort, det finns inget värre än att se sina närmaste lida, jag är orolig för min mor, ser du om allt är bra där?

32 Skorpan:

skriven

Ok, jag kommenterade nåt som inte ens finns på bloggen ännu, hur lyckades jag med det? Skicklig ;).
Kram Skorpan

Svar: Ha ha ha... jag råkade sätta in det inlägget fel i tiden.. det fanns där bara några minuter sedan tog jag bort och ändrade.. och nu finns det där igen.. kram :)
Esmaralda

33 f.u:

skriven

ser du mig arbeta på annan arbetsplats än där jag är nu?

34 Dalkulla :

skriven

Har ingen i släkten eller i min närhet som har Alzheimer, den är också liktydigt med demens. Det har samma utgång. Minns min pappa berättade om en faster som var dement det är det enda jag vet om, jag minns inte henne.

Parkinsons däremot, hade mina söners farfar. En sjukdom som undan för undan tar ifrån personen sin livskvalitet. Har turen på både mamma/pappa sida att inte har dessa sjukdomar. Å andra sidan blev de inte speciellt gamla på mammas sida, något skulle det iallafall var, med hjärnblödningar och cancer. Inte ett dugg bättre det.

Alzheimer är en horribel sjukdom. Tittade på videon du lagt ut, Rebecca som väntade barn, som också lika fort glömde frågan som ställdes till henne. Så fruktansvärt fasansfull i den åldern. Det syns också ganska fort hur en person med den sjukdomen ändras i utseendet, hela personen förändras i hålling osv.

Hur är det gentligen möjligt att få den sjukdomen i så unga år, det ska ju i princip inte kunna hända, men gör tydligen.

Det är min fasa att kanske drabbas av något sådant ju äldre jag blir. Jag har hela min hjärna intakt nu. Innerst inne tror jag den så kommer att förbli, hoppas jag.

Kram!

35 Skorpan:

skriven

Helena Ir, tack för infon :). Dåligt insatt i sjukdomar, strutsen i sanden, typ ;).
Kram Skorpan

36 Linnean 🌸:

skriven

Hejsan!
Ja, det är en riktigt otäck sjukdom! En kvinna i min grupp hade alzheimers. Först var det mest rörelseförmågan som påverkades men så gick det på hjärnan med utbrott utan like och hon fantiserade ihop konstigheter. Att folk stulit för henne och annat. Tyvärr, skyllde läkarna alla hennes åkommor på alzheimers och kollade inte upp henne när hon hade smärtor och plötsligt, när hon väl blev kollad, var hon full med cancer och levde bara någon vecka till. Tragiskt! En grym sjukdom för både den drabbade och anhöriga!!
Tack, för svaret på min drömfråga i förrgår. Har ögonen lite extra öppna nu.
Vaknade i morse att jag...frös! Wao!! Svala vindar kom in genom mitt öppna fönster. Så skönt att kunna dra över sig en filt! Men vi ska ju få en släng av afrikavärmen till veckan. Hu!
Det enda man vill ha är regn nu. Så sorgligt att se allt som är brunt och dött. Djur som inte får mat och hur denna torkar drabbar så många. Vi har iaf vatten att dricka det är ju inte alla i vår värld som har det. Vi får säkert en blöt höst sen. Känns det rätt att jag nästan bestämt mig för att sluta med min grupp och börja ägna mig åt att rädda/rensa upp bland vilda katter och rädda mig själv åxå så det inte slutar med att jag inte kan gå alls? Har grunnat hela sommaren på detta. Önskar alla en skön söndag med lite livsgivande svalka! Kram...
/Linnean 🌸

Svar: Ja, nu är det dags att du tar hand om dig själv... på allvar !! Du ska ha prio på dig själv och ditt mående nu.. stor kram :)
Esmaralda

37 Jessica:

skriven

Tack så mycket för ditt svar

Kram

38 Boudica:

skriven

Jadu, min mormor hade nån typ av demenssjukdom, om det var diagnostiserad vet jag inte. Träffade inte henne speciellt ofta nu på senaste åren efter att min mor hade gått bort i cancer. Mormor levde i polen. Visste att hon inte var speciellt bra de sista åren, men efter år av att inte se henne så besökte jag henne. Hon hade alltid haft lite kraftig kropp, men nu var det hemskt att se henne så förtvinad, nästan ett skelett! Hon glömde saker snabbt, mig glömde hon inte, men över min pappa så undrade hon "vem fan är denna person i mitt hus!?"
Att hon alltid gett mig pengar när jag besökte där när jag var liten, mindes hon, och självklart så försökte hon packa på mig massa pengar. Jag som var lärd av mamma att inte ta emot, för de har ju inte mycket pengar.
Tur att jag besökte detta år, även om det inte var speciellt trevlig upplevelse!
För två månader senare får man höra att hon plötsligt gått bort!
Du har sett mig bli en frisk gamling, så förhoppningsvis så slipper jag denna sjukdom!

Och med detta ämne så fortsätter jag, är just nu på återhämtning av morgonens chockupplevelse av att hitta en död fågel bland växterna på balkongen! Den ska bäras ut i skogen om ett tag! Till jord är den åter kommen ;)
Inte blev kaffestunden på balkongen så värst mysig! XD

Men nu bättre ämne, Försöker igen med gårdagens undran.
Min hjärna har fortfarande hakat upp sig på D.
Hur går hans tankar är frågan, kan det bli nåt kortare förhållande där, något mer än arbetskollegor? ;)

KRAM!

Svar: Ja mormor glömde dig inte, trots att hon var sjuk och glömsk. Något kortare förhållande kan det bli - det finns en chans, runt 30 % men inte mer än högst tillfälligt ser det ut som.. kram :)
Esmaralda

39 Hoppet:

skriven

Hej Es

Ser du något bra som händer mig snart?
kram

40 Tjejgumman:

skriven

Väldigt aktuell fråga för mig just nu. Min mamma blev 76, ganska virrig på slutet, men det kan berott på dialysen hon fick de sista 6 åren.
Mina morbröder blev 87 resp 92 år, båda med långt gången Alzhemiers/åldersdemens. I efterhand har vi konstaterat att min dementa mormor nog oxå hade Alzheimers.
Fick häromdagen samtal från en bekant som lyckats komma i kontakt med min moster i Usa. 82 år gammal hade hon stora problem, för hon hade tappat bort telefonnumret till sin pappa. Som dog för 30 år sedan, 95 år och klar i knoppen in i det sista. I övrigt var det ingen ordning på mosters snack, de flesta getterna verkade ha rymt ur den hagen.
Vi kusiner har ibland skojat om "vad som väntar oss". Men nu är det inte skoj längre, jag har upptäckt att jag börjar glömma saker. Sånt jag vetat/kunnat i många år är nu plötsligt helt borta, fast jag vet att jag tänkt på det för inte så länge sedan.
Jag är yngre än du Es, flera veckor tror jag... Ser du något om min mentala framtid? Finns det något jag ska vara observant på? Någon lämplig åtgärd i förhand? Jag känner en oro...

Svar: Att man glömmer är okey... det gör jag också och det har skämt mig.. har pratat med vänner i vår ålder och de glömmer också.. häromdagen orerade jag om en äggdelare som jag inte kunde hitta på sin plats i lådan.. och sa hade jag själv lagt den på diskbänken.. lite disträ har jag alltid varit... jag ser ingen demens för dig... men är du orolig så sök hjälp... kram :)
Esmaralda

41 xxx:

skriven

Hej, vill han ha mig? Tar han chansen om han får den?

42 Elisa:

skriven

Hej!
Känner mig trött och lite nere.. tänker att det har att göra med ny miljö och så.. ser det ut att bli bättre?
Kram

Svar: Jadå det blir bättre.. kram
Esmaralda

43 susanneamalia:

skriven

God Förmiddag..

I förrgår hittade jag en fläkt i sonens rum .. härregud här står ju en fläkt sa jag .. och sonen sa öhhh och kikade upp .. fläkt sa jag och kopplade genat in den .. EllaBella och Saga la sig genast i blåshålet .. Matte är bäst ingen protest .. iallafall när hon hittar svalka .. tjoohooo!!!!

Alzheimer är en dålig sjukdom .. kokosolja kan man proppa i sig och det förebygger sjukdomen och botar i viss mån .. men man måste vara beredd att äta mängder ..
Det ska man ju komma ihåg ... och det är ju svårt med när man är i detta sjukdomstillstånd ..

Undrar lite över det svarta som hänger runt omkring mig .. det är så påtagligt att jag känner rädsla .. jag kan se och höra när det bär åt pepparn ..
Det värsta jag vet är sarkasm och att håna andra människor .. när man är frustrerad får man gå till sig själv och fundera på varför det blev så här ..
Det beror ju på beslut man har tagit som inte föll ut så väl .. det kan vara små beslut som inte påverkar stort men som gör dagen till skit ..
Det är bara mitt fel och ingen annans .. men när man inte ser dessa fel och bara skyller på andra kan det bli galet .. när man försöker hitta syndabockar för ditt eget agerande det är då bitterheten och sarkasmen bubblar ut ur kroppen och jag lovar att jag kan se detta..
Min son har låtit illa länge och jag har bara väntat på en urladdning och häromdagen kom den .. han var så svart i ansiktet att jag tänkte snart faller han omkull ..
När han hade fått ur sig allt frågade jag vilket blodtryck han hade.. han har en klocka som mäter trycket och det var ju skyhögt .. Jag sa att han skulle söka upp en doktor så skulle han få hjälp med trycket ..
sök inom dig själv så får du svar på frågor om du törs .. kom inte till mig och vänd människor mot varandra ..

Nåväl nu ska jag bada med EllaBella har hittat en liten vik som nästan ingen är vid ... där kan vi springa fritt och bara njuta av att bada .. Saga får också följa med men katter badar inte utan tittar på ... men hon gillar att undersöka alla sorkhål och skuttar glädjefyllt i gräset..
När flocken bestod av en Whippet så sammarbetade Saga och Whippan .. hunden nosade upp alla sorkar och möss och sedan ropade hon på Saga och sa här är dem .. nu är det ditt jobb att fånga dem ... De gjorde allt ihop åt sov gick på promenad .. och alla tyckte det var ganska roliga att se på ..
Önskar er alla en härlig dag .. kramar <3

FRÅGA: Ska jag beställa tid hos läkare?? till han jag bodde tillsammans med.. tror att han kan ha en allvarlig sjukdom i hjärnan .. någon medicinskt kunnig borde kolla ..

Svar: Ditt ex skulle nog behöva en läkartid.. men frågan är om han går dit.... här flätar det behagligt idag och solen gassar inte lika varmt som innan och en annan är så tacksam och det är MG också... fast bada vill han i alla fall... kram :)
Esmaralda

44 Linda:

skriven

Så hemsk sjukdom, först för den drabbade sen för alla runt omkring. Still Alice, mycket bra film om denna hemska sjukdom.
Saknar min katt som varit borta flera dagar, ser du om han kommer hem snart. Kram

45 YR:

skriven

Jag har tyvärr erfarenhet av liknande situation. Vid 54 års ålder började min mamma få "fantasier " trodde vi.Det var en sorts demens. Hon såg mina barn åka pulka på sin garagenedfart På hösten innan snön.,hade mött oss på stan och vi hade bjudit dem till oss på kalas. Men när pappa ringer o frågar Hur dags fattar jag ingenting.och det börjar gå upp för oss att det inte stod rätt till.Jag fick passa min mamma samtidigt somjag hade två barn hemma 4 och 1 år. Som att ha tre. Sen fick pappa sluta jobba och ta vårdbidrag. Inget samspel alls vissa dar,anra vaknade hon som sitt gamla sig och undrade varför ihelvete hon hade blöja !!Så trgisk,blev inlåst med extralås i ytterdörren ,men lyckdes smita ut i underkläder ändå och gå till grannar.10 år fich vi ha henne ,sen somnade hon i sin säng en natt. Några år senare ringer min pappa att har har gröna militärer i buskarna,och tror han sitter på en skakande buss och vet inte hur han ska gå av... Med andra ord. Rond två började.! Honom fick vi tyvärr sätta på hem ,jag hade då 4 barn. Det gick inte.bara hälsa på varje dag var tidskrävande.Men han va min älskling, vad gör man. Han har nu fått komma till mamma och de kan väl äntligen va sig själva..saknar dom oerhört.Fick inte ha nån mormor till mina barn,de kommer bara ihåg Konstiga morföräldrar.Vidrig sjukdom .Ärftlig ? Ja ,det får väl tiden utvisa. Men tanken sitter i bakhuvudet.Jag har även en fråga på tal om elände. Min exsambo lämnade mig och barn o djur förra sommaren,tog pant på detta huset och drog till en stuga han köpte. Kommer o går här. Nu har han slutat föra över penga för lån och underhåll för sonen ! Nu fixar jag det inte ekonomiskt.Har hanstoppat överföringarna helt eller har han dålig ekonomi så det inte räcker till ? Isåfall så e detta huset som pant.Nu har jag inte kunnat sova sen månadsskiftet pga detta.Vill inte sabba för om sonen och han ska umgås på semestern.Lärt mig ligga lågt.Ser du om det e tillfälligt eller tror han att jag ska fixa detta ? Ursäkta det långa inlägget.Önskar jag inte haft erfarenhet av nåt av detta. Kram i värmen och ha det så gott

Svar: Så hemskt att vara dubbelt drabbad som du blivit, båda föräldrarna ! Och vad det gäller mannen så gör du bäst i att prata öppet med honom och i klartext.. han måste berätta hur han tänker och du måste veta konkret.. det kommer en förändring det ser jag...den kan bli tuff till en början men du reder ut det.. kram :)
Esmaralda

46 Yvonne (gammal kund):

skriven

Hej hej!

Bägge mina föräldrar har/hade Alzheimers sjukdom.
Och absolut att dom lider själva!

Min mamma sa till mig flera gånger....jag är dum i huvudet! Det är ett svart hål i mitt huvud! Jag måste vara väldigt sjuk!

Det var nog det värsta tyckte jag. Dom gånger som hon var "klar". Då ville jag bara ruska om henne och berätta saker för henne och bara vara hennes dotter.

Men istället gjorde vi och pratade vi om roliga saker .Jag visste ju att det blev nattsvart snabbt igen!

Inslaget här idag, var gripande på många sätt. Man blir ledsen. Och det finns inga ord.

Kram.

Yvonne

Svar: Ja, det är så sorgligt och så orättvist... styrkekramar i massor
Esmaralda

47 Ester:

skriven

Hej Ez!
Det är sorgligt när anhöriga drabbas av demenssjukdom.
Är det någon kraft i min Harri, har inte känt någonting som jag gjort med de två tidigare talismanerna jag haft?
Kram

Svar: ge honom ett saltbad... dvs lägg honom i havssalt så att han täcks och låt honom ligga så i två timmar.. det brukar hjälpa.. det finns liv i honom, det känner jag... kan vara att han laddar för något speciellt.. kram
Esmaralda

48 Vitlilja:

skriven

Känner Kylie mer än vänskap eller finns det möjlighet att hon kan göra det?

49 Lydia💕:

skriven

Har ingen erfarenhet av den sjukdomen bara av Parkinson s sjukdom som min pappa hade och han var fullt medveten hela tiden i hjärnan men inte i sin kropp och det var fruktansvärt
Kommer det att gå bra och börja jobba igen på fabriken har ångest för att börja och har släppt alla mina sk kontakter nu som jag trodde så på får börja om och titta efter något annat igen och drömma om att det händer igen något som är bättre
Lydia 💕

Svar: Ja det finns många hemska sjukdomar ! Det kommer gå bra-- men jag ser dig så småningom på annat jobb ..kram :)
Esmaralda

50 Sessan:

skriven

Hemsk sjukdom. Haft släkt som fått den i unga år.
Men du Es har spått att jag ska vara klar i knoppen även som gammal - så det tar jag fasta på.

Äldsta barnet ska ut och resa tillsammans med en bekant. Ser du några varningar? Mitt barn gjorde en resa tidigare i sommar med andra bekanta och det hände en del obehagligt.
Hoppas allt går bra och att de kommer överens och får en rolig resa. De har sparat för att komma iväg.

Svar: Lite smått kan hända men ingenting alls som visar fara.. det kommer gå bra.. kram :)
Esmaralda

51 Muminmamma:

skriven

Hej Esmaralda.
Vilken hemsk sjukdom verkligen!
Har ingen i min direkta närhet som fått det. Men har förstått att det kan bli som förbytt och det är sorgligt!

Ser du kära Es, att det är möjligt för mig att jag blir sambo i år eller under nästa år?

Kram

Svar: Ja, möjligheten finns.. kram
Esmaralda

52 Mej:

skriven

Hej Esmaralda.
Du såg att chansen var liten att han skulle satsa seriöst, han har varit tveksam sagt att han inte vet och jag har väntat, gett och varit tålamodig! Nu har han fick sagt att han tror svaret är nej! Och så får det bli nu. Känns som om jag kämpat så mycket och gett utan att få något tillbaka,

Kommer han förhålla sig till svaret ”nej” nu?

Hur stor ser chansen ut att K och F skaffar barn nu? Ser den relationen ut att fortsätta?
Kram

Svar: Han TROR att svaret är nej och detta bör räcka för dig.. ta dig vidare.. med stora kliv.. kram
Esmaralda

53 Undra:

skriven

Hej Esmaralda.
Flytten tillbaka till Örebro du sett för mig, är det möjligt att den blir tillsammans med en kärlek? Eller på grund utav en kärlek? Har jag partner då?
Kram

54 Mg:

skriven

Hej..
Hemska sjukdom, många på pappas sida har fått den sjukdom, den är så jäkla hemsk!!

Kommer jag få en chefposition på mitt arbete? Enligt dig o andra medium så sker detta i höst..
Kram!

Svar: Det sker men vet inte om det sker i höst.. kram
Esmaralda

55 G.S.H.:

skriven

Usch, det är en så himla fruktansvärd sjukdom. Jag har främst erfarenhet av alzheimers och demens genom mina sommarjobb och har man en annan inblick i det. Man har inte själv närstående som har blivit drabbade av det, men man har ändå en förståelse.

Es, nu är vi äntligen färdiga med vårt examensarbete (igen).... tror du det går bra denna gången? Så himla trött på detta arbetet... vet inte hur jag skall klara av att få ett till U....


Kram

56 Rebecca:

skriven

ja hemsk sjukdom! Min mormor hade ALS också en väldigt hemsk sjukdom :(

En fråga, ser du om jag kommer hitta på något roligt, kanske en liten resa eller något annat? kram

Svar: Ja ALS är också hemskt.. att tappa sina fysiska funktioner allt eftersom.. så skrämmande. Ja, det ser ut som om du beslutar kring något roligt och det kommer bli riktigt bra.. kram
Esmaralda

57 Monica:

skriven

För många år sedan jobbade jag på ett vårdboende för äldre. Där var en kvinna som bara var 60 år gammal och hittade inte till sitt rum. Alltså yngre än vad jag är som är 62 år. Alzheimer verkar vara ärftligt. Såg en dokumentär film för några år sedan om en 50-årig man som inte kunde räkna småpengar. Han hade haft ett förflutet som ekonomichef på ett stort företag. Hade ärvt sin sjukdom av sin mamma.

58 Helena Ir:

skriven

Skorpan,man kan inte veta allt :)
Kram på dig!

59 F.u:

skriven


ser du mig arbeta på annan arbetsplats än där jag är nu?

60 Lilly:

skriven

Något nytt och spännande på väg in i mitt liv du kan se kram

61 Tjejgumman:

skriven

Tack för lugnande besked ovan! Du skrev även i min spådom för några år sedan att jag skulle klara mig själv, även som en ganska gammal kvinna.
Hoppas innerligt att jag brås på min morfar och alla pigga gamlingar som funnits på min pappas sida.
Kram
👵🏻💖

Svar: Och det gör du... du har rätt gener i det här fallet.. kram :)
Esmaralda

62 A:

skriven

Hemsk sjukdom verkligen, känner ingen i min direkta närhet som har. Men canser däremot är något som drabbat mina anhöriga som gått över till andra sidan och som finns i släkten:(

Ser du om min mor kommer vara med mig när jag får egna barn och bli mormor till de?
kram

63 Carina ST:

skriven

Jag har nyss varit hos min pappa och packat upp och ställt iordning i hans nya lägenhet. Han har flyttat närmre min bror nu. Men frågan är hur länge han ens kan bo själv...

Han förstår sig inte på porttelefonen, vet inte vilken knapp han ska trycka på i hissen, var på väg in på toa för att ställa ifrån sig något som skulle till kylen...

Minns inte riktigt vilka vi är, vet att han har barn med de namnen. Pratar osammanhängande och blandar ihop allt som hänt i hans olika yrken.

Det senaste året har allt försämrats snabbt.
Det här är bara en liten del av en dag med pappa när Altzheimern styr...
Idag är jag rätt slut...

Kram, Carina ST

Svar: Ja, det är så sorgligt och ledsamt... styrkekram
Esmaralda

64 Lilja:

skriven

Du hade rätt när du spådde att min man skulle drabbas av demens. Han fick diagnosen 4 månader sedan. Tack för att jag kunde vara förberedd. Kramar.

Svar: Kram
Esmaralda

65 Skorpan:

skriven

Näe Helena Ir, det har du helt rätt i, man kan inte veta allt, fastän man är finne ;DD..
Kram Skorpan

66 Lilly:

skriven



Något nytt och spännande på väg in i mitt liv du kan se kram

67 Fjäril:

skriven

Har det i min släkt, och det är en så sorgligt.


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: