Utan handling finns ingen lycka

Jag har ju skrivit om att man själv är ansvarig för  sin lycka och någon undrade hur man då ska göra – för att hitta den inre lyckan.

Först och främst ska man ta ansvar för sitt eget  mående.

Den kontrollen är den absolut viktigaste

Ansvar tar du genom att se dina val och välja.

Du ska lita till din egen inre känsla och utveckla din intuition

Du ska jobba på din självkänsla

Har man låg självkänsla är man sämre på att fatta beslut som är gynnsamma

Man ska träna sig på att acceptera saker och ting  som de är och  förändra det man kan och vill förändra. Redan på Aristoteles tid menade man att lycka är njutning som är kopplat till livskvalitet och mening

Människor definierar ju lycka olika… fråga 100 stycken och du får massor av olika svar

Somliga av oss har lättare för att känna lycka och somliga av oss deppar och oroar sig mer. Det kan bero på genetiken eller  det sociala under uppväxten, troligen är det en mix.

En gammal exsvärmor till mig brukade säga " De ofödda har det bäst" och då kan ni tänka er vilka värderingar hon omedvetet förde över till sin son.

Lyckan finns framförallt i det vi gör, hur vi tänker och känner och vilka mål vi sätter  upp.

Utan handling finns ingen lycka.

Man ska leva i nuet och inte  inbilla sig att om bara ditten eller datten händer så blir jag lycklig.

Man kan inte ändra på världen men man kan ändra sin egen inställning till den.  En mer öppen och positiv tanke – sluta att vara fördömande och sluta tänka förminskande om sig själv.

Se till att tänka minst tre positiva tankar dagligen om andra människor och på samma sätt med situationer som du hamnar i.

Lär man sig tolka positivt – är mycket vunnet.

Kan man försöka  vara flexibel och lösningsorienterad  är det bra.

Istället för att älta något elände som hänt.. ska  du tänka efter vad du kan göra för att positivt förändra din egen situation.

Lägg din energi på rätt tankar.

Sen är det ju också så att man kan inte gå omkring dag ut och dag in i ett lyckorus  -  men man kan höja sin allmänna måendetröskel.. och undvika sjunka alltför  djupt  när bekymren kommer-

Träffar man sin stora kärlek blir man lycklig… men efter en tid återgår man till normalnivån igen…och det gäller alltså att se till så att denna  normalnivå är på ett bra plan och inte ligger för lågt.

 

Lev aktivt – gör upp planer kring ditt liv och dina dagar

När du lever dina planer så träna dig på att stanna i nuet och sätt fingret på njutningen

Lägg dina pengar på erfarenheter framför prylar.

Ta hand om dina sociala relationer och öppna dörren för nya vänner

Fundera över din livsinställning och är den negativt – ja, då jobbar du på förändring

 

 

Det är inte walk in the park – att stärka sig själv och finna sin inre lycka. Många hittar aldrig rätt i den emotionellt snåriga djungeln.

Men då finns det hjälp att få.  Terapi. 

Nyckeln  till harmoni, glädje och lycka finns.. det gäller bara att hitta den  !

 

Kram & kärlek

1 Helena Ir:

skriven

Så bra! Man har mycket att jobba på som människa..ingen enkel väg heller alla gånger,men jag föredrar att inte vara ofödd. Lyckorusen är ju som de heter,en del drogar sig,en del använder sex..olika sätt har vi. Men när de väl finns i kroppen så är det så härligt att leva..Jag tror på att inte låta sig själv gå ner sig för långt..Något jag märkt med åldern,för mig själv,är att små ting är viktigare att bli glad över..

Jag skulle kunnat skriva mycket om dagens ämne..ska med en buss,till träningen..och därefter fortsätter jag till en brygga och badet..I måndags när jag simmade tillbaka till bryggan..så möter mig det jag är mest rädd för(nja..nästan!) en orm i vattnet..En snok,vattensnok..Läskigt ändå!!
Så nu utmanar jag min rädsla.. :)

Ha en bra dag..

Kram :)

Svar: Att möta en orm i vattnet är något som skulle ge de flesta hjärtklappning tror jag.. men du klarade det fint... och du klarar de flesta situationer så mycket bättre idag än förut och hela tiden blir du starkare.. kram :)
Esmaralda

2 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Tack för svar igår !Det hjälpte <3

Hade svårt att sova ändå ...men nu får jag avvakta resultat innan jag fortsätter mitt oroande ...ja försöka i jallafall.Gud så jag saknar Björn i dessa lägen..

Dagens ämne är ack så viktigt men ibland så svår att se..."Man ser inte skogen för alla träd " brukar det ju heta För mig handlar det om att se det lilla i det stora ,vara tacksam för vardagen och inte stirra sig blind på hur andra har det Tyvärr irrar jag gärna iväg när det händer saker som jag hamnar i och börjar oroa mig alldeles i onödan..
Att ha tillit till sig själv är inte alltid så lätt.

Kram Anki med flock


Svar: Inte lätt men du jobbar med det på ett jättebra sätt.. kram :)
Esmaralda

3 Eiviy:

skriven

Vilka läsnyttiga inlägg du skrivit senaste dagarna, mycket intressant och tänkvärt :)

Sen en fråga.. Eller ja, mer fundering.. Jag börjar mer och mer känna mig klar med nuvarande förhållandet men att kasta mig ut på egen hand känns osäkert. Som det är nu är det både tryggt och ekonomiskt medans nytt boende skulle innebära mer utgifter som kostar dyrt plus att jag knappt har några köpoäng till hyresbostäder så ja.. Jag vet att det är mitt val och så i slutändan men vill väl som bara höra om det är klokt eller om jag gör bäst i att fortsätta avvakta och planera mer? Vad tror du? Vad får du för känsla?

Någon annan som vill inflika något?

Tack på förhand och ha det fortsatt fint ✨

4 Jennifer:

skriven

Hej och tack för svaret igår, Esmaralda. Önskar att jag kunde vara så storsint men det är jag inte, känner mig bara rasande arg och besviken. Kommer alltid att undra hur det hade blivit om jag tackat ja. Allt känns bara åt helvete.

Dröjer det länge innan något annat dyker upp?
Kram

Svar: Träna dig på att släpp sådant som du ändå inte kan göra något åt... det alstrar bara negativ energi och upptar dig så det blir svårt att stanna i nuet.. nytt kommer men jag ser inte när.. kram
Esmaralda

5 Skorpan:

skriven

Visa ord, än en gång. Så sant så, att ingen annan sist o slutligen gör en lycklig, men den andra kan säkert bidra till att öka lyckan ;). Jag är rätt nöjd med mitt liv, terapi har jag tagit hjälp av o det var rätt hjälp för mig då, tack för det :), finns saker som jag vill ha ändring i o det jobbar jag på, ibland mer ibland mindre. Är bara av den itåliga sorten ;), jag vill att saker o ting ska hända FORT, men så är det ju inte..

O nu väntar jag på att det ska hända nåt på någon frint, ser det ut att ske nåt snart Es? O inom vilken front rör det på sig, kärlek, hälsa, jobb??

Ikväll är jag o några grannar bjudna till en annan granne på tapas o vin, det blir säkert trevligt. Synd bara att man ska på jobb imorgon ;).
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Någon sker och ganska snart dessutom.. som har en positiv påverkan på det stora hela.... härligt med tapas och vin !! Kram :)
Esmaralda

6 Månflickan:

skriven

Tack Es, för gårdagens svar! Nu är det bara att hoppas att allt löser sig till det bästa.

7 Månflickan:

skriven

Tack Es, för gårdagens svar! Nu är det bara att hoppas att allt löser sig till det bästa.

8 Månflickan:

skriven

Hej Es! Blir det 100% klart med försäkringsbolaget idag? Handläggaren är ovan och dröjer med sitt svar. Det känns oroligt.

9 Rebecca:

skriven

Bra skrivet, det är alltid bra att vända negativa tankar till positiva och försöka hitta något bra i allt som sker, Lättare sagt än gjort men något som jag försöker göra.

Förlåt att jag tjatar men ser du något om min höst? Kram

10 Mu:

skriven

Hej Esmaralda.
Tack för ett bra inlägg!
Jag känner mig lycklig ibland, njuter utav saker!
Sen längtar jag en hel efter ett förhållande och familj eftersom jag vet att jag blir rätt i det.

Jag är tacksam för mina vänner och familj jag har nära här.
Men jag är rädd att om jag bor kvar att det fortsätter att vara såhär segt inom kärlekslivet? Ser du någon flytt nu innan jag mött en partner? Eller ser du flytten efter?
Ser det ut att dröja innan jag har en partner och familj?
Kram

11 Mu:

skriven

Hej Esmaralda.
Tack för ett bra inlägg!
Jag känner mig lycklig ibland, njuter utav saker!
Sen längtar jag en hel efter ett förhållande och familj eftersom jag vet att jag blir rätt i det.

Jag är tacksam för mina vänner och familj jag har nära här.
Men jag är rädd att om jag bor kvar att det fortsätter att vara såhär segt inom kärlekslivet? Ser du någon flytt nu innan jag mött en partner? Eller ser du flytten efter?
Ser det ut att dröja innan jag har en partner och familj?
Kram

Svar: En flytt kommer för - för att du VILL flytta.... din kärlek möter du oavsett var du bor.. kram
Esmaralda

12 HuldaMaräng:

skriven

Gomorron, Gomorron!
Sen jag fick barn går jag ofta och lägger mig med ett dåligt samvete. Mitt mål är att han ska vara lycklig och jag hoppas han är det i sin ensamhet. I min familj har vi haft prövningar i flera år, på olika sätt, och vi är rädda och oroliga. Men vi är lyckliga. Vi har varandra, vi bor bra och stabilt, om än i behov av rust. Vi är ämnade för varandra, jag och min man. Han är en knäppgök som står på kvällarna och tittar på stjärnorna. På samma plats. Han har stått där och trampat så mycket att det blivit en grop i backen! Men jag tror jag vet vad han gör, som han inte vet själv :)
Du skrev en annan gång att barn mår bäst av barn. Kan du se vad som försiggår i min sons känsloliv?
Stor kram

Svar: Han är sin egen...alla reagerar inte lika och behoven varierar... jag får en känsla av att din son mår väl.. även om det kan svaja ibland.. kram
Esmaralda

13 Flytt:

skriven

Hej Esmaralda.
Kan du se en flytt under i år eller under nästa år?
Blir det samboskap i år eller under nästa år?
Kram

14 Mt:

skriven

Hej!
Bra skrivet!

Blir jag beviljad bolånet?

Kram!

15 M:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det ut som om flytten till Örebro närmar sig om den blir i år eller nästa år?
Ser jag ut att göra den själv eller till en partner eller med en partner?
Kram

Svar: Flytten sker inte inom det allra närmaste men den kommer.. detaljerna kring den ser jag inte.. kram
Esmaralda

16 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.
Fortsätter han sin relation med henne?
Kram

17 Bumble bee:

skriven

Hej Es!
Har du fortfarande problem med bloggen? Skickade en fråga igår som inte kom med. Jag kan iaf inte se den ... Jag gör ett nytt försök, ser du något kul som händer under hösten som jag har att se fram emot? Kram 🐝

Svar: Ja, det strular fortfarande med blogg.se..... gör ett val inför hösten .. gör något som du funderat över ett bra tag och du kommer in i ett positivt flöde.. kram
Esmaralda

18 Kiara:

skriven

God morgon Es!
Jag håller på att jobba på min självkänsla, sakta men säker.

Av ren nyfikenhet så undrar jag om det blir ett stort 50 års kalas för mig? Kommer någon från min släkt? Hoppas på svar! Kram Kiara 💗

Svar: Det ser ut som om en hel del kommer och det blir riktigt bra.. kram
Esmaralda

19 EPM :

skriven

Så sant kära Es...
Ibland känns det som om du skriver precis det jag behöver höra. Tack!

Nu blir det artikelskrivande igen...
Om jag kan hitta motivationen.

Ser fram emot att börja jobba med studenterna igen så längtar till höstterminen startar.
Det känns som om det kommer bli en fin höst...😊

Kramar

Svar: Du kommer igång med artikelskrivande och din höst blir riktigt bra... kram :)
Esmaralda

20 Susan:

skriven

Så fint skrivet, vi behöver nog alla påminna oss själva om att vi duger, och det precis som vi är!
Visst tänker jag ibland att om bara det händer så blir jag lycklig, men inser att lyckan måste finnas inom mig, och det tror jag faktiskt att den gör, även om jag väntar på tvåsamheten så mår jag fantastiskt just nu...är m.a.o redo för nya äventyr ;o)

kram

Svar: Exakt så ska det vara...kram :)
Esmaralda

21 Solen:

skriven

Tack för bra tips! Både idag och flera dagar nu. Det finns så mycket positivt omkring oss om vi bara ser det. Man kan jaga en massa olika saker och lycka som man tror att bara om det händer så blir allt bra..men då missar man en massa positivt som man redan har. Jag är ju inte bättre själv utan tänker ibland på att när det och det har ordnat sig - då, då kommer det att kännas fantastiskt. Men då tvingar jag mig att försöka sluta och faktiskt njuta av det jag har idag och göra det nästa av det. Det brukar kunna gå, men ibland får man ge sig själv en spark i...och tvinga sig att ändra fokus. Svårt är väl när man känner att något ska komma att förändras men man vet inte när det blir...då får man verkligen jobba på sitt tålamod.
Nu har jag några få lediga dagar kvar...sedan blir det tillbaka till jobbet som jag har tröttnat på en del. Men jag vet att det ska komma förändring...men jag vet inte när. Men hösten kommer att bli spännande på många sätt känns det som.
Kram ☀️

Svar: Ja, din höst ser ut att bli bra.. säg ja oftare än nej och lite kul äventyr kommer det att bli.. kram :)
Esmaralda

22 Jossan :

skriven

God morgon.

Jag kan egentligen säga att jag är rätt lycklig. Jag har vänner, jobb, bra familj och en lägenhet som jag älskar. Jag kan känna att jag saknar kärleken men ja den kommer väl. Dock är jag väldigt känslig och kan lätt hamna längst ner på golvet för jag är stressad eller bara inte mår bra.

Igår kändes det konstigt att va på gymmet. Han kommer inte tillbaka dit. Vilket som kanske är bra. Men tråkigt... jag körde 3 pass och fick ut lite aggressioner och blev glad av att dansa. Det är så svårt att få ihop så mycket mat som jag ska äta. Blir bra när jag börjar jobba igen och får rutiner... det är 18 kg som ska bort!

Idag ska vi till fredriksdal! Verkar som vi siktat in oss på den enda regndagen..

Ska skicka kort till mina elever för att hälsa de välkomna till skolan igen.

Fick känslan att mr right kommer i januari. Kan de stämma?

Kram

Svar: Vilken fin idé att skicka kort till eleverna !! Mr Right kommer.. men om det blir exakt i januari kan jag inte se.. kram :)
Esmaralda

23 Madde :

skriven

Just där är jag nu, jag försöker verkligen arbeta på att ta ansvar för mitt mående.

Kommer jag och min man komma på fötter igen? De känns dom vi växer ifrån varandra

Svar: Ja ni tenderar att växa åt olika håll men kan ni prata er samman finns en chans att ni ska reda ut det på ett bra sätt.. kram
Esmaralda

24 M:

skriven

Hej Esmaralda.
Tack så mycket för ditt svar!

Ser flytten till Örebro ut att ske under i år eller under nästa året? Eller kan det dröja längre än så?
Kram

25 solglitter:

skriven

Hej!
Jag funderar på om jag kommer få ett erbjudande från min arbetsgivare .Min intuition säger mig att det skulle vara utvecklande för mig som människa.
Finns det kärlek på mitt jobb?

26 <3:

skriven

Tack för bra inlägg idag.
Kommer den rätta mannen och kärleken in i mitt liv i höst tror du ?
Vill liksom inte gå på fler minor nu. Bygga på något bra och det är inget ex eller någon som finns i mitt liv nu tror jag.
Kram

Svar: Jag tror att den rätte kommer när du inte letar.. när du gör saker och ting för din egen glädjes skull o jobbar på att må väl.. kram
Esmaralda

27 Vi:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser chansen ut att finnas att jag under en tid av mitt liv eller period kommer att leva tillsammans med honom?
Att det utvecklar sig och blir seriöst mellan oss?
Kram

28 Skorpan:

skriven

Tack för svar Es!
Spännande tider m a o ;).
Ja det ska bli kul ikväll, det är jag säker på!
Kram Skorpan

29 M:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser flytten till Örebro ut att ske under i år eller under nästa året? Eller kan det dröja längre än så?
Kram

30 Jenny :

skriven

Godmorgon, dagens inlägg träffade precis.
Min sambo och jag har haft det tufft sista åren, dels med tonåringar då hi inte har samma tänk. Sen har hans intresse tagit upp stor del, då han väljer att umgås med likasinnade. Vi har helt enkelt tappat varann på vägen.
Är det dax att gå vidare nu eller är det värt att kämpa.
Samtidigt vill man inte släppa efter 18 år. Vad tror du ?
Kram

Svar: Kanske det skulle vara dags för en period i familjeterapi ! Ni behöver en utomstående professionell samtalsledare.. kram :)
Esmaralda

31 Bumble bee:

skriven

Tack för ditt svar, Es!
Oj! Nu satte du verkligen min hjärna på hel gång. Känns som om jag har funderat mycket på olika saker .... Kan du möjligen se inom vilket område det rör sig om, typ kärleken, arbete eller hobby? Eller förstår jag när det väl är dags? Tack i förhand! Kram 🐝

32 Jennifer:

skriven

Tack för rådet men kan inte göra det, jag är en småaktig människa, en liten själ, är så jäkla arg och förbannad och bitter. Kommer att bli en sur bitter jävla kärring. Helvete.

Svar: Nejdå, så måste du inte alls bli... man lär sig hela tiden... och utvecklas... och du ska sluta sätta mentala krokben för dig själv.. kram :)
Esmaralda

33 Trött tjej:

skriven

Hej,

Kloka ord. Jag försöker ta mig in på den tankebanan, men det är tufft. Ibland känns det som det går lätt, sen kommer en stor sten som blockerar. Eller flera på en gång.

En stor sten(beslut) som förföljer mig är min barnlängtan. Den har kraschat många förhållanden och ekonomiskt är jag tveksam att det skulle funka. Plus att ålder stressar på. Jag har fastnat och vet inte vad som är klokast längre. Eller vad som är tänkt. Barnfrågan knäcker mig, likaså saknaden till mitt ex.

Ha en fin dag 🌸

Svar: Blockeringar kommer.. och då gäller det att ta sig över i alla fall och kämpa i motvind och vinden mojnar så småningom och man har tagit ett stort kliv framåt ! Starta tankeprocessen kring barn och dra den iland... här har du beslut att fatta och de ska vara tydliga och medvetna.. kram :)
Esmaralda

34 rosa:

skriven

Du har så rätt i vad du skriver. Och jag har erfarit det själv. Hur saker och ting faller på plats när man släpper och mår bra.
Men när man väl halkar ur det ..... är det så svårt att komma tillbaka. Konstigt nog. Det här ältandet och funderande är ju som ormen i paradiset.
Jag kämpar på... med att låta bli... ha ha
Och nu är det tre män på G och jag vet inte hur jag ska göra. Jag vet ju vad jag känner men hur seriösa är dem i längden? Vem av dem skall jag ge tid och möjlighet åt? Tiden räcker int till

Solvarma kramar

Svar: Du kämpar på jättebra ! Välj den av männen att lära känna mer som du spontant känner mest för.. finns inte de rätta känslorna kan ingenting utvecklas.. kram
Esmaralda

35 Rädd:

skriven

Hej E!

Ser du om den här graviditeten blir enklare än den förra? Och ser du om barnmorskan kommer vara bra och snäll?

Kram och kärlek.

Svar: Ja det känns som om det går lättare denna gång och jag ser en bra barnmorska också.. kram
Esmaralda

36 Gunilla i Oxd:

skriven

Fint skrivet Esmaralda 💕
Skulle önska jag hittade någon terapeut att prata med som liknar dig..de jag varit hos är lite ...knepiga!

Jag skrev ett Mail till dig ang beställning av seans, men du kanske har semester i värmen!☀️

Kram Gunilla i Oxd

Svar: "Skratt", ja, de flesta av oss är nog lite knepiga, jag också :) Strax ska jag kolla den inkommande mailen.... nejdå, jag har inte semester från seanser men ibland kan det dröja en dag eller två innan jag öppnar min mail.. kram :)
Esmaralda

37 Lotta:

skriven

Så bra inlägg :) Lycka finns i det lilla. Att ta vara på och njuta i nuet de stunder man trivs som bäst. Värt att leva för. Jag försöker säga ja till saker och inte nej. Tar konsekvenserna sen om det är så. Man lever ju här och nu. Vad som kan oroa är ju att jag blir tilltuffsad och får ta smällar. Är rädd för att det blir så med denna mannen från igår. Hur ser det ut där? Jag kör på utan att se framåt. Hur blir det framöver med oss?

Kramar L

Svar: Var beredd på att det inte går på räls... problem kommer.. men det känner du av och det blir ingen överraskning.. ta det som det kommer och fatta dina beslut när du befinner dig i situationerna.. kram :)
Esmaralda

38 Michaela:

skriven

Jag håller dig till 100%! Bra skrivet.

1 Augusti. Äntligen går vi mot höst. Psykolog igen efter sommaruppehållet. Dags att jobba vidare med sig själv. Och det skall bli svalare!! Finns hopp om liv :) Ser du något om min höst? Kram

Svar: Du kommer fortsätta jobba med dig själv och du märker resultat - du tar stora kliv framåt.. kram :)
Esmaralda

39 Dalkulla :

skriven

Intressant och lärorikt ämne du tar upp denna onsdag. Idag har vi också en ny månad. :)

Lycka för mig kan ter sig på olika sätt, en av dessa infann sig igår. Trots denna värmen röjde jag i klädkammaren, då menar jag verkligen röjde, när jag var klar och det formligen rann över hela ansikte av svett, var jag så himla glad och lycklig att jag orkat göra allt det. Jag som är så begränsad av olika slag i det kroppsliga blir överlycklig över varje sak jag kan företar mig, utan att ligga helt utslagen nästa dag.

Är lycklig över det liv jag skapat själv.
Jag flyttade 60 mil bort från min f.d. hemort. Visste överhuvudtaget inte vad som väntade mig.
Jag kände den gången att jag var tvungen att förämdra mitt liv.

Det är endast jag själv som styr över mitt liv, och dess innehåll. Har alltid varit en person som glädjer mig åt det lilla. Ingen kommer heller hem och knackar på dörren och skapar den där lyckan åt någon. Det är upp till var och en.

Jag kan också känna en sådan glädje av att möta någon speciell person nere på stan, som jag inte sett på väldigt länge. Att vara omtyckt av andra människor är också en slags lycka, iallafall för mig.

Naturligtvis kan jag känna mig nedstämd någon dag, det också normalt, nästa dag så är den nedstämdheten borta.

Till slut något som alla borde göra, lägg undan mobilen, stäng av datorn, öppna dörren ut mot världen, fånga alla de vackra ögonblicksbilder
som finns där, bara vi tillåter oss själva att se dom.

Kram!




Svar: Du har kommit lång på din väg och varje dag bygger du livskvalitet... underbart.. kram :)
Esmaralda

40 Cara:

skriven

Ja, det där med livskraft är svårt. Just nu har jag svårt att hitta den. Har alla förutsättningar för att känna glädje men det är som att den inte vill infinna sig...

41 D:

skriven

Vrf gör K så som han gör mot mig? Är han osäker?

42 D:

skriven

Vrf gör K så som han gör mot mig? Är han osäker?

43 Susanne Amalia :

skriven

Jag gillar verkligen dina texter..

Tack för svar..Det ska bli kul att få öppna något som gagnar andra..

Jag har sett hatet spruta ur ögon och öron.. Missunsamheten välla upp ur munnen och det onda ögat ges.. Jag känner igen detta. Mobbing och förtal. Det är så hemskt.. Man är så inne i sig själv så om någon säger något bra tolkas det genast om till något hemskt. Jag har själv varit med om detta. När personen bär på så mycket svarta tankar att den inte kan se det positiva i en god handling och mening utan tolkar meningen till det värsta tänkbara scenario. Det är hemskt...

Hur kan du vara så glad och vilja så väl. Är inte en helt ovanlig fråga till mig.. Du måste ha en baktanke med detta..

Vad kan du vinna på det här..

Jag vill vinna inre frid och glädje..

Jag blev vägleda av Ezmaralda.blogg.se och det stod att jag skulle konfronteras med dessa missunsamma människor och lära mig vilka jag ska undvika i mitt liv.. Och jag kan nu känna och se när det onda 👁 kommer.. Då går jag..
När jag var 8år så skulle jag sjunga solo.. På avslutningen.. Jag var nervös och hade plockat fram kläder som jag kände mig ok i.. På morgonen hade mamma lagt fram hemsida vita byxor och en knalkturkos tunika ochsåbhemsydd sedan gick vi förbi frisören som klippte bort allt hår.. Då menar jag allt på order av min mamma.. Ha sa hon nu ser du ful ut och kommer sjunga så dåligt att du gör bort dig..

Så jag är supertränad på att överleva i pinsamma situationer.. Men elak blir jag aldrig och kan aldrig vara..
Det finns så många som jobbar hårt på att smida elaka planer så de behöver ingen förstärkning.. 💕 man gör sitt bästa och mer kan man inte göra..

Till Ez..
Hoppas att du mår bra i hettan.. Du får bada i poolen och havet att MG är glad och nöjd.. Och har det bra.. SAGA och EllaBella ligger och slappar.. De har just erövrat och delat på ett paket rostbiff..
😋som deras tvåbening lämnade obevakat men så var det inte.. Elker hur det måste ha varit till dem paketet var menat.. Yes

Svar: Ja, egen inre frid är den största glädjen ! Så är det. MG säger att han också ska hålla ögonen öppna efter rostbiffspaket som bara ligger där och skräpar.. han berättar stolt att en gång åt han upp ALLA köttbullarna som skulle vara till middag... !! kram :)
Esmaralda

44 Louise:

skriven

Så skönt det var att komma ut imorse när lillan skulle lämnas på fritids. Det regnade.
Och nu innan jag skulle gå till bussen spöregnade det och åskade och blixtrade.

Nu sitter jag och väntar på tåget som ska ta mig till förskolan jag ska på intervju hos.
I måndags fick jag mejl från en annan förskolechef som vill träffa mig på onsdag nästa vecka. Hon är chef på några förskolor bland annat två nybygda i närheten där jag bor. Jag ska ta med mig papper från mina utbildningar och polisregister så idag blir det att besöka polisen och fixa en blankett och hoppas de kan skicka det där ifrån.
Jag vill ju faktiskt ha både detta jobbet jag ska på intervju på nu och sen hoppas jag på också att jag får chans på jobbet där jag ska på intervju på onsdag nästa vecka.
Vilket av jobben har jag störst chans på?
Intervjun på onsdag är hos förskoleförvaltningen.

Ha en fin onsdag och tacksam för svar. Kram.

Svar: Chansen ser ut att vara bäst på det första du ska på intervju till men det finns en chans också på andra stället.... jag håller tummarna.. kram
Esmaralda

45 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det ut som att han fortsätter sin relation med henne?
Kram

46 D:

skriven

Vrf gör K så som han gör mot mig? Är han osäker?

47 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Sixten var sjuk igår och jag blev jätterädd. Jag ville inte förlora ytterligare en kanin. Men idag mår han bra igen ❤️. Det var nog värmen. Den var inte att leka med.
Jag var hos ögonläkaren igår och det kändes så bra. Tänk att få träffa någon som har torra ögon som specialintresse! Jag ska få testa en ny behandling men det är 100pers före mig i kön så det kanske blir i november. Men jag är så glad 😃. Hornhinnan hade också läkt och det är därför jag mår bättre. Tack och lov att jag träffade denna fantastiska läkare!
Kram ThereseC

Svar: Ja, ibland blir det bara så rätt !! Och så skönt att Sixten repade sig ! Kram :)
Esmaralda

48 Lydia 💕:

skriven

Jag blir så stark när jag läser vad du skriver hör varje gång blir jag det och sen när jag stänger ner blir jag svag?
Träffen jag hade är lite hotfull och skriver lite elaka saker han kanske har rätt i det han skriver?
Vill åka till Västerås och hälsa på en väninna och kanske träffa någon där men så varmt så man orkar inte ta tag i det .
Dottern flytt för henne hur blir det och ska jag vara kvar på mitt jobb där jag vantrivs ?
Flera kontakter killar alltså som jag är intresserade av skriver men händer inget ?
Förlåt för mitt tjat
Lydia💕

Svar: Ingen som skriver elakt har rätt..någonsin ! Nytt jobb kommer men det kan dröja lite. Ha mer fokus på dig själv än killarna under en period... det kommer dig väl till gagn.. kram
Esmaralda

49 Gunilla i Oxd:

skriven

Tack för svar...Ja, haha...antagligen är det ju jag som är den knepiga o inte terapeuten !! 😂😂
Kram

50 Bumble bee:

skriven

Oj! Nu satte du verkligen min hjärna på hel gång. Känns som om jag har funderat mycket på olika saker .... Kan du möjligen se inom vilket område det rör sig om, typ kärleken, arbete eller hobby? Eller förstår jag när det väl är dags? Tack i förhand! Kram 🐝

51 Skorpan:

skriven

Herregud, hur mådde MG efter att han hade ätit upp alla köttbullarna? Blev det veterinären igen?

Är nyfiken på om du igen ser kärleken komma till någon på bloggen, så att du kan ge råd om var den personen ska befinna sig så det sker. Annat som ska hända bloggvännerna är jag också nyfiken på ;).
Kram Skorpan

Svar: Han fes något gruvligt... men ingen veterinär och det redde ut sig av sig själv.. tack o lov ! Jag ska så småningom sätta fokus på blogg familjen och vad som kan hända här.. kram :)
Esmaralda

52 M:

skriven

Hej Esmaralda.
Blir flytten till Örebro av under i år? Eller under nästa år? Eller dröjer den längre?
Kram

53 Mimis:

skriven

Hej!

Min lycka vore om jag fick jobb och annan bostad då skulle min lycka vara fullkomlig. Hoppas att det blir så snart.


Kram

54 D:

skriven

Vrf gör K så som han gör mot mig? Är han osäker?

55 Mimmie:

skriven

Kloka ord och bra inlägg som alltid från dig:)

Jag har nu börjat tacka ja oftare än nej och känner av de positiva förändringarna mer. Jag har börjat ta nya vägar till nya platser och vågat fråga folk om vägar.
Känner att jag växt lite i mig själv nu och vågar mer:)

Ps: Ser du någon kul händelse omkring mig snart?
kram:)

56 Len:

skriven

Hej!
Många år sedan sist :-) Slumpen som gjorde att jag hittade hit kanske. Finns tre saker jag starkt funderar på om du har möjlighet att svara? 1: Blir jag kvar på mitt nuvarande arbete? Anställd? Har vik.just nu. 2: Är det jag och min man nu och för alltid? 3: Kommer jag byta boende? Tacksam för vad du kan se. Mvh len

57 Hoppas:

skriven

Hej!

Kan du säga något om hur hösten/vintern blir någon bra förändring??

Kram

58 EE:

skriven

Tog nyss ett jobbigt men viktigt beslut. Att ta paus från min karate. Det har känts jobbigt ett tag stt gå dit och tror jag efter senaste graderingen tig ut mig totalt mentalt och fysiskt. Hoppas mitt beslut tas på rätt sätt.

Känner att jag inte mår så bra nu. Det som får mig glad är kanske inte helt rätt men ändå blir jag lycklig för stunden. Av sällskapet. Och jag kan bara hoppas han mår bra av det med. Att han trivs i mitt sällskap. Även om vi aldrig blir mer än nu. Förhoppningsvis vänner livet ut.

Kommer förhoppningsvis testa att rida igen i höst. Hästar mär jag bra av att vara med har jag märkt.

Hoppas även jag vågar genomföra en bröstförstoring. Och att det tas på rätt sätt av omgivningen. I min familj är det inte ”rätt” om det inte är medicinskt.

Jag måste ta beslut i livet som jag mår bra av i längden. Men även njuta för stunden jag har.




Svar: Exakt.. ta de beslut som du intuitivt känner att du behöver ta och lyssna mer till dig själv än till någon annan.. det är du skyldig dig själv.. kram :)
Esmaralda

59 F:

skriven

Hej Esmaralda.
Fortsätter han sin relation med henne som ”vanligt”?
Eller blir det en förändring eller avslut där nu?
Kram

60 Mina:

skriven

Hej! Hur reagerar han om jag försöker kyssa honom?

61 Månflickan:

skriven

Hej Es! Jag har fått en tid för konsultation av kirurg den 13 augusti. Behöver flyga hem från London dagen innan, kan du se om allt går bra och flyget kommer iväg som det är tänkt?

Svar: Ja det ser ut som om du har flyt.. kram
Esmaralda

62 Fjäril:

skriven

Det var som det var skrivet till mig, jag ska kämpa med mig själv fast det är svårt. Funderar ändå på om det förblir vi två.

Svar: Du har förmåga att du dig själv väldigt långt.. tvivla inte.. kram
Esmaralda

63 Tisa:

skriven

Varför hör inte Johannes av sig, har jag gjort något fel igen?

Svar: Du ska inte ta för givet att felen finns hos dig.. det kan vara tvärtom också.. kram
Esmaralda

64 F:

skriven

Det känns som det är för mycket för mig just nu, jag är så trött, ser du mig fixa allt detta?

Svar: Ta en sak åt gången och sätt ner foten när det är för mycket.. kram
Esmaralda

65 Alie:

skriven

Ämnet idag är mitt i prick på just det jag måste förstå...
Och visst vet jag och förstår jag, men ack så svårt ibland att vända det negativa till det positiva.
Just nu är jag inne i en negativ spiral och jag mår inte bra av det, hatar att jag har dessa negativa tankar o sprider lite av dem... usch! Är i grunden en optimist och vill umgås med positiva , glada personer och VILL verkligen vara den där glada positiva personen själv, men senaste tiden har jag varit precis tvärt om.
Gudars skymning så gnällig jag är på jobbet ( trivs inte med mina uppgifter) jag måste vara pest att jobba med... ibland iaf.
Jag försöker verkligen lyfta mig själv och viljan finns...
Varför känner jag så här och hur ser hösten ut?
Kram 🌝

Svar: Du ÄR optimist och du är omtyckt... se till så du skapar den förändring runt dig som du behöver och mår väl av.. kram
Esmaralda

66 Sara :

skriven

Hej Es,

Jag har haft kontakt med min föredetta i snart 4 års tid. Och jag undrar nu om vi kommer bli tillsammans igen framöver, om hans känslor kommer komma tillbaka för mig. !?!?

Mvh
Sara

Svar: Du bör ta ett stort kliv vidare.. kram
Esmaralda

67 35 procent :

skriven

Vad ska jag göra för att öka chanserna på bostaden?! 35-40 chans är ju ingenting!😭

Svar: Jodå, det är faktiskt en hel del.. kram :)
Esmaralda

68 Misstjejen:

skriven

Hej

Måste fråga dig om det...

Gör jag rätt om jag träffa den J i hösten för det kan bevisa för alla har fel om T och mig. Jag vill att alla ska förstår. Är det Vad jag behöver gör även om fotas är en bra idé?

Det behöver jag bara att bevisa för alla...

Ha det bra

69 Lilla M:

skriven

Kära Es! Finns det en möjlighet att jag blir gravid med honom? Kram

70 Ledsen idag:(:

skriven

Hej Esmaralda

Innebär den här nya snabba kallelsen till läkaren negativa nyheter om hälsan:( tacksam för svar kram:(

71 Elisa:

skriven

Hej!
Ser det vara värt ut att flytta?
Kram

72 Jobba ideellt :

skriven

Es for president ✨👍🙌
Välformulerat! Min fråga kretsar lite kring detta. Hittat volontärt arbete i hemstaden som intresserar.

Det handlar om prostitution och kvinnorätt. Hjärtefrågor. Dessutom ligger det i linje med min utbildning. Finns det chans att jag får vara med? Står inget om att de tar emot volontärer och jag har tidigare försökt kontakta utan respons. Gör en sista ansträngning nu då det verkar så givande och rätt för mig. Ser du om mina chanser?

Kram, kram :)

Svar: Kämpa för att nå det du vill... gå in för det och bit dig fast som en terrier och det kommer gå dig i händerna.. kram
Esmaralda

73 Bumble bee:

skriven

Oj! Nu satte du verkligen min hjärna på hel gång. Känns som om jag har funderat mycket på olika saker .... Kan du möjligen se inom vilket område det rör sig om, typ kärleken, arbete eller hobby? Eller förstår jag när det väl är dags? Tack i förhand! Kram 🐝

74 Bumble bee:

skriven

Oj! Nu satte du verkligen min hjärna på hel gång. Känns som om jag har funderat mycket på olika saker .... Kan du möjligen se inom vilket område det rör sig om, typ kärleken, arbete eller hobby? Eller förstår jag när det väl är dags? Tack i förhand! Kram 🐝

75 En fråga?:

skriven

Hej Esmaralda

Hoppas du kan svara
Innebär den här nya snabba kallelsen till läkaren negativa nyheter om hälsan?
kram

76 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Hur sätter man mobbaren på plats som gör livet surt för min man på jobbet?
Min man vill inte prata med någon, chef eller så, inte alls gå den vägen, men blir samtidigt väldigt orättvist och dåligt behandlad sav denna idiot...
Varför ska han komma undan med det här tycker jag.

77 Skorpan:

skriven

Kul, ser framemot bloggfamiljens ”seans” :).
Tack Es!
Så trevlig kväll med grannarna, blessed jag är med goda grannar!!
Kram Skorpan

78 Månflickan:

skriven

Tack bästa Es för ditt svar! Flygbiljetten är bokad, så nu är förutsättningarna de allra bästa inför konsultationen!

79 D:

skriven

Vrf gör K så som han gör mot mig? Är han osäker?

80 D:

skriven

Vrf gör K så som han gör mot mig? Är han osäker?


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: