Bonusförälder....

Världen är full av plastmammor och plastpappor och för det mesta funkar det hur bra som helst

Det finns dock somligt man ska se upp med

Man blir lätt så ivrig i att vilja ha det perfekt att man tar på sig för mycket.

Man läser godnattsagor, man handlar stövlar, man gör matsäck till skolutflykten och man går på matiné……och det kan bli för mycket av det goda från en bonusförälder.

 

Rätt som det är så kan man sitta där med ett barn som man upplever  att man har huvudansvaret för och den biologiska föräldern cirkulerar mer i bakgrunden.

Mitt råd är att du aldrig tar över – men att du finns där som en extra vuxen resurs.

Senmåste man  förhålla sig barnets andra biologiska förälder … och den förälderns roll gäller det att inte ta.

Försök inte vara en mamma eller en pappa till ditt bonusbarn för barnet har redan  två föräldrar ( som regel) .   För övrigt är det skottpengar på bonusföräldrar  som talar illa om barnets biologiska mamma/pappa, inför barnet.

Oavsett vad du tycker så ska du inse att du inte finns i familjen för att ta över.

Du ska vara en extra trygghet, en stabil och positiv vuxen person och sådana kan inte barn få för många av.

Som bonusförälder är du alltid nummer två… och det måste du acceptera.

Uppfostra inte ditt bonusbarn det första du gör… ger er tid att lära känna varann.

Bygg upp en relation och lär känna barnet,  och sedan kommer tillrättavisande  mer naturligt.

Ha en dialog med din partner om vilka regler som ska gälla i hemmet.. ni måste inte tycka exakt samma… huvudsaken ni respekterar varann och kan  backa upp varann.

Det kan vara ett  helsicke att försöka anpassa sig i en bonusfamilj. 

Båda familjerna har ju en historia och alla har hunnit skapa sina egna rutiner och nu ska de synkas samman

 

 

Ska det funka så måste man kompromissa och hitta gemensamma  regler.

Likaså måste exet och släktingar också  visa respekt gentemot dig/er

Det är mycket som ska sys ihop och  i detta får man som bonusförälder försöka att inte vara alltför känslig.

Jag har sett exempel på bonusfamiljer där den nytillkomna partnern känner sig ensam och utanför. Därför måste föräldern tydligt och konkret  tala om för barnen, i bonusförälderns närvaro att  hen är vuxen här och har också rätt att  bestämma.

Sen ska man alltid tänka på att kan man skratta och ha roligt tillsammans… då blir det  lättare att också kunna bli arga på varann ibland.

Kram & kärlek

1 Mikael:

skriven

Adult children of normal parents :) det där med normalt är lustigt, i förhållande till vilka, vilken generation, vilken kultur, omständigheter och tusen faktorer, är väl plätt lätt för en hybris svensk, eller ovetandes, att säga vad som är normalt, bland 8 miljarder människor,
Vara Bonusförälder har jag sluppit såhär långt :)

Här är kanske ett exempel på hur healing i realtid kan se ut

https://youtu.be/_xgUU7j_lPk

Kram
Mikael

Svar: Ja, man kan ju lätt konstatera att det normalt finns inte , som begrepp... kram :)
Esmaralda

2 jojo:

skriven

förstod inte helt ditt svar igår... skulle aldrig skaffa barn med nån som inte vill! min fråga gällde då jag var i förhållande med en kille och önskade få barn men det inte blev så. sen bröt vi upp. några år senare var jag ihop med en annan man och ville ha barn men det lyckades inte heller. så det stämde inte att jag har makten att själv välja i detta o att det blir så som jag vill o bestämmer.

3 Skorpan:

skriven

Ingen lätt sits det där... I detta liv lär jag knappast bli nån bonusförälder o det tror jag nog är bra för alla parter. Vad som händer i nästa liv är ju sen en annan historia ;). Lyfter dock på hatten för dom som är bonusförädrar, det kan inte vara ett lätt åtagande.

Mannen som lyser med sin frånvaro ;) ska bli en till vuxen att lita på, men snart hinner han nog inte till om han inte snabbar på för snart börjar gänget röra på sig o flytta hem ifrån ;). Var dröjer han Es, kan du se om han nu lagt det gamla bakom sig o ät trdo för mig? Eller har han nån annan? Ve o fasa...

Ve o fasa känns det som på jobbet. Igår var det nog någon slags blackout, suck. Nåja, repetition idag o anteckningar...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

4 Framtida familjeterapeut :

skriven

Ja jisses, ingen enkel roll att axla..

De ”moderna” familjekonstellationerna är spännande och utmanande.

Som eventuell framtida familjeterapeut har jag något att bita i :)

På tal om relationer, Es! Fikade med en ny bekantskap igår. Känner hon också att det finns potential till att odla en riktigt fin vänskap där, hör hon av sig efter resan?

Kramis 💕

5 Jossan :

skriven

God morgon

Min syster är bonusmamma och bonussonen älskar henne och har alltid gjort det. Han kom in i vår familj när han var 3,5 är och nu är han 10. Vi har alla bemött honom bra och vi har aldrig gjort skillnad på honom och dom andra.

Idag har jag så ont i kroppen. Men tror det är all stress. Dagen gick rätt segt men eftermiddagen gick snabbt och helt plötsligt var klockan 17.00. Det värsta var att min kollega såg att jag hade fått hål i mins jeans. De är knappt använda. Blir så trött på sånt. När msn betalar mer för ett par jeans så håller de inte....

Åh längtar verkligen till jag träffar någon så jag kan få barn. Såg bild på mina vänner.. det kändes faktiskt lite jobbigt.... Åh vill hitta någon som jag kan sova med...

Kommer de med barn fira nyår med oss i år?

Kram

Svar: Det säger mycket om er... att ni aldrig gjort skillnad !! Underbart ! Jag ett ett bra nyår för dig men inte riktigt hur du firar... kram :)
Esmaralda

6 Misstjejen:

skriven

Hej

Så intressent... så vad jag känner igen... det är viktigt att tänkt på. Att låta den riktigt mamma eller pappa tar hand på barn utan bounspappa eller mamma ska tar över. Dom ska står bakom också.

Men undrar om jag kommer har barn eller var bounsmamma till min kärlek i framtiden?

Ha det bra


Svar: Ja, på ett eller annat sätt kommer det finnas barn i ditt liv framöver... kram :)
Esmaralda

7 <3:

skriven

Har letat som en tok igår igen i mitt hem efter servetten med ringarna och halsbandet. Blir galen på mig själv att jag är så disträ. Kan du se något eller någon annan på bloggen hjälpa mig att se vart jag kan ha lagt dem ?
Hoppas de finns kvar i mitt hem.
Kram
🙏🙏🙏

8 <3:

skriven

Godmorgon Es, jag känner inte pirr med Lars som jag gjorde med Per.
Är L en seriös person ? Vad tänker han om mig. Kommer vi testa en dejt ändå ?
Han frågade tidigare vad som passade damen.
Kram
🤗🤗🤗

Svar: Kan inte riktigt se att det kommer klicka mellan er... du får inte den rätta känslan.. kram :)
Esmaralda

9 H:

skriven

Kommer jag klara detta Ez? <3

10 Misstjejen:

skriven

Hej

Kan drömmar var elak ibland mot mig? Så exempel inatt...

Jag undrar vad är det som meningen med drömmar att vill gör oss ledsen eller sårar oss.

Kan drömmar gör oss glad istället och ger positiva saker än såhär inatt som jag drömmar om...

Så det är inte kul när jag vakna ifrån drömmar då är jag sur eller är ledsen över det.

Jag har alltid tycker jobbigt med min egen drömmar.

Vore bra att inte kan ihågkomna allt drömmar också.

Ha det bra

11 EPM :

skriven

Precis så resonerar jag och exet om framtida partners, ”en extra vuxen” som den andra föräldern vill ha i barnens liv.

Sitter på tåg till konferens nu, byte 1/3 avklarat men jag fick springa.... Måtte denna resa inte strula mer! Räcker väl med att resebyrån bokade in mig på fel hotell...🙄

Ha en fin dag.❤️

Kram

Svar: Elände.. men nu verkar det ändå som om du ska ha lite flyt... kram :)
Esmaralda

12 Mirre:

skriven

God morgon Es,
kan du se varför han valde att skriva till mig helt plötsligt?

kram :)

Svar: Han kom att tänka på dig... kram :)
Esmaralda

13 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Har haft turen att inte hamna där men sett exempel där bonusbarn i tidigt tonår spelar fulspel med bonusförälder .Som inte tonåringen var jobbig nog ..

Själv hade min Björn nästan vuxna barn inte för att relationen vart enklare då de tog moderns parti och bröt all kontakt...

Annonsera på fejjan är lätt...men köpare som inte hör av sig och inte dyker upp verkar vara vardagsmat...suck .baksidan av datoråldern.

Härlig Tisdag på er .

Kram Anki med flock i regnställ

Svar: Ja, vuxna barn är minsann inte alltid lättare än små barn ! Enda gången jag snabbt o enkelt bli av med grejer är när skänker... men så är det ju, gratis vill alla ha :) Kram :)
Esmaralda

14 Nenna:

skriven

Hej Es,

Nu på kort tid har jag träffat tre personer som jag känner att jag haft tidigare liv tillsammans med. Tidigare har jag inte ens tänkt tanken att det ens kan existera. Den första var en man där jag kände ”jag kan inte förstå att det finns någon som du”, jag vet att han kände likadant. Tyvärr var han inte redo utan det blev en jobbig upplevelse och lärdom för mig. Har känt mig både arg och besviken för att han inte gav oss chansen.

Sedan har jag träffat två riktigt fina vänner där jag känt att det klickat direkt.
Är det något uppvaknande som sker för mig nu? Banar detta vägen för något annat? Jag är så rädd att jag ska missa min själsfrände för att jag tänker mig honom på ett visst sätt.

Ett alternativ som jag tänkt är att mannen jag träffat tidigare ska komma tillbaka, men jag tänker i alla fall inte vänta på honom. Jag måste leva!

Skriv gärna ett inlägg om själsfamilj och själsfränder. Det är ett så intressant ämne 🧡

Kram 🤗

Svar: Du missar ingenting, oavsett... och tack för tipset :) Kram
Esmaralda

15 Dunegull:

skriven

Jag har en person i byn som vi går ut med våra hundar ibland. Hon har ett jättefint hus och säger att hon vill sälja. Finns det chans att jag köper hennes hus?
Kanske nästa år?
Kram

Svar: Kanske men jag får mer än känsla av att det kommer ett annat hus så småningom.. kram
Esmaralda

16 Ghostwriter :

skriven

Är de naturligt att man får lite panik när man ska bli förälder? Jag vet att OM jag gör detta så känns de bra, men jag är rädd att jag tar mig vatten över huvudet eller går efter mina drömmar för hårt så att jag förstör allt istället.....

Förstod h*n och uppskattade att jag ville de skulle vara ett gemensamt beslut? För de vill jag verkligen



Kram




Svar: Visst är det naturligt och ingenting konstigt alls. Det gemensamma beslutet förstods.. kram :)
Esmaralda

17 #:

skriven

Hej Es, jag vet inte hur jag ska formulera mig kring detta. jag söker inte råd inför vad jag ska göra.. Jag vet ej om jag känner såhär tillfälligt bara eller om jag vill skiljas på riktigt.. jag har haft is i magen och tänkt det ska bli bättre. Senaste tiden dock är han helt förändrad som person. Vet ej om han är deprimerad, men jag har känt honom tillräckligt länge för att veta vem han är inombords. Han har betett sig illa ett tag nu, och senaste månaden som sagt är han helt förändrad så att jag blir orolig.
Jag tror att jag är en av de på jorden som har ett enormt tålamod. Men när det väl gått över gränsen, för en gräns har man fått lära sig att sätta genom åren, då räcker det. Jag älskar honom fortfarande dock men älskar även mig själv. Jag har starka tankar på att skiljas hur ont det än gör, för jag känner avsky och besvikelse.
Min mor har haft för sig en massa "konstigt".. jag kommer kanske att avbryta kontakten med henne då hon försökt förstöra mitt äktenskap (och mig alla andra år). Det jag funderar över är, vem kan jag vända mig till om jag misstänker att hon/någon annan lagt en förbannelse eller vad det nu heter över mig/honom/oss? Jag är inte alltför insatt i sånt och har min tro till Gud som är större än allt annat. Dock vet jag att hon sysslat med skumma saker och jag är inte den enda som undrat detta i min omgivning.. jag är livrädd att göra mitt livs största misstag och lämna honom. Hoppas att du kan ge mig något svar, vad du än känner in.. eller ett råd inför vad jag handskas med. för det känns inte normalt detta. Kram

Svar: Jag kan säga bestämt att din mans beteende handlar inte om en förbannelse som din mor eller någon annan lagt... hans beteende kommer helt och hållet från honom själv... kram :)
Esmaralda

18 55:

skriven

Bra du tog upp detta ämne. Ska ha läkemedelsprov på jobb klarar jag det första gången?

19 Jennifer:

skriven

Godmorgon fina Esmaralda! Jag är nu på resa och älskar det! Älskar verkligen att vara iväg, härlig frihetskänsla!

Tror du min sjuka arm kommer att sätta stopp för mig länge ännu? Ser du mig ännu resa mycket i framtiden? Eller kommer min livssituation tvinga mig att ta en längre paus från resandet?

Känns som att resa är hela meningen med mitt liv.
Kram,
Jennifer

Svar: Ja, du kommer alltid att resa... du har det i dig.... somliga måste gå i skogen och och plocka svamp o du måste resa ! Kram o njut :)
Esmaralda

20 Jeanette:

skriven

Har haft min rosenkvarts sten samt vad den nu heter som jag köpte av dig för 1.5 år sedan kanske, har tappat namnet, den är rund ;)
Jag har haft bägge utomhus för att ladda under fullmånen och jag undrar om min runda har gjort sitt eller om den fortfarande har energi kvar?

Kram

Svar: Lite energi finns kvar.. inte som förut.. men tillräckligt för att det ska kunna göra skillnad.. kram :)
Esmaralda

21 Fråga:

skriven

Hej!

Blir det någon spontan spådom snart??

Kram

Svar: Det ska snart komma... kram
Esmaralda

22 Från Aili:

skriven

Hej, det brukar komma en kull talismaner om höst och om våren. Nu är det höst så jag undrar hoppfullt om det blir en ny kull ? Kramar

Svar: Nästa månad, i november planerar jag för en ny kull... kram :)
Esmaralda

23 DD:

skriven

Hur tog han det igår när jag berättade att mina känslor inte är ömsesidiga?

Kram

24 Jeanette:

skriven

Tack!
Kram

25 AnnaK:

skriven

En liten fråga.....mannen som är bad news har börjat flirta igen litegrann efter att ha hållit sig på sin kant ett tag. Varför?

Kram 🤗

26 Smöla:

skriven

Den mannen jag en dag kommer möta, om han har barn, kommer jag att bli en bra bonusmamma isåfall?

27 Smöla:

skriven

Den mannen jag kommer tillbringa mitt liv med, kommer han vara en bra bonuspappa till mina barn?

Svar: Ja, absolut... hade han inte haft denna potential hade du inte fastnat för honom.. kram :)
Esmaralda

28 Llainen:

skriven

Kära E,

Har jag och F känt varann i tidigare liv? Vi har en helt obeskrivlig connection som inte går att sätta ord på. Kommer vi att förbli goda vänner eller blir där något mer ändå i framtiden?

Ha en underbar dag! Kram

29 Llainen:

skriven

Kära E,

Har jag och F känt varann i tidigare liv? Vi har en helt obeskrivlig connection som inte går att sätta ord på. Kommer vi att förbli goda vänner eller blir där något mer ändå i framtiden?

Ha en underbar dag! Kram

30 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, varför tjatar G om att ses när han ändå aldrig får till en träff som bio ?
Det ska smsas hundra gånger fram och tillbaka. Så tröttsamt. Känns inte som att han förändrats sen olyckan.
Kram

31 Lotta S:

skriven

Har vi syskon framgång med vår ovanliga ansökan?

32 Å M K:

skriven

Kommer jag hitta ett annat boende snart?
Kan du se något om flytt?
Kram

Svar: Nytt boende kommer men kan dröja ännu en tid.. kram
Esmaralda

33 Skorpan:

skriven

Idag känns det inget vidare på jobbet. Känns som om jag blir lite uppläxad ibland. Tänk att jag inte kommer ihåg vad vi tidigare gått igenom. Ser du mig göra "bra ifrån mig" på detta jobb Es? På riktigt?
Kram Skorpan

Svar: Försök att inte ta illa vid dig...ta tillrättavisningarna med ett leende... visst gör du bra ifrån dig, på riktigt... men det tar lite tid att landa.. kram :)
Esmaralda

34 Birgitta:

skriven

Hej😊

Es jag har en fundering.. hur kommer detta sig... jag har nyligt träffat en man... han bor också i hus på samma ort... när han vaknar i sitt hus på natten så vaknar oftast jag hemma i mitt hus? Som en osynlig länk mellan oss...

Kram Birgitta

Svar: Ja, det finns en länk mellan er.. den ser ut att vara som starkast nu och så småningom avtar detta fenomen.. kram
Esmaralda

35 Skorpan:

skriven

Tack för dina ord!
Kram Skorpan

36 Drutten :

skriven

Hej Ez!

För mig kändes det bra från ända från början med bonusbarnen. De accepterade mig ganska fort. Nu har de flyttat hemifrån.
Så jag är en extra vuxen i deras liv.
Har också en bta relation till deras mamma.

Är så att det gått
så bra.

Kram Drutten

Svar: Skönt att höra... de allra flesta kan få det att funka.. med lite sunt förnuft, så som du haft.. kram :)
Esmaralda

37 Catlin:

skriven

Hej Esmaralda, kommer jag nånsin träffa en ny man det känns så hopplöst! Nu har dt gått 7 år.
Mvh
Catlin

Svar: Ibland tar det tid... men din tur kommer och det blir rätt så småningom ... kram :)
Esmaralda

38 Lilla blå:

skriven

Hej och hojt från kommentarsfältet 👋

Intressant tema idag.
Bonusförälder ÄR ju en viktig roll men förhållningssättet kan inte vara det lättaste alltid...

Tror du E ser potential till en stark vän i mig också eller är det mer ytligt? Kram :)

39 Töntiga tanten:

skriven

Hejsan!
Nu hoppas jag inte det blir dubbelspam..
Nätverket på jobbet lever sitt egna liv..
Kanske karma för att en surfar in här i smyg? ;-)
Nå ja..
Funderade på om känslan var ömsesidig och denna person också ser förutsättningar för att vi kan få en nära relation?
Hade vart spännande å höra..

Allt gott!

Svar: Personen i fråga har ett intresse.. helt klart.. dock osäker på om det är såpass starkt att det kan bli seriöst.. kram :)
Esmaralda

40 Orolig.tjej:

skriven

Bästa Es!! ser du mig och min man sh 870102 tilsammans eller ser du en annan man i mitt liv. Tacksam för svar

41 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, varför tjatar G om att ses när han ändå aldrig får till en träff som bio ?
Det ska smsas hundra gånger fram och tillbaka. Så tröttsamt. Känns inte som att han förändrats sen olyckan.
Kram

42 GP:

skriven

Es,

Ser du något kring min nuvarande tjänst?


Kram

43 <3:

skriven

Kommer jag klara mig utan att bilen går sönder?

44 Helena Ir:

skriven

Bonusbarn har det aldrig blivit här..

Jag får till mig saker som mer eller mindre verkar stämma. Så idag hörde jag ett av barnbarnen i mitt huvud..tror du att hon kan ha sagt det här till sina föräldrar? Kändes så verkligt!

Kram :)

Svar: Det känns tveksamt... kram :)
Esmaralda

45 Ghostwriter :

skriven

Åh, jag får nästan panik. Känns inte som jag vet vad jag vill längre. Jag vet att jag vill - men jag vet inte om jag vill i denna situation längre. Är de fel av mig att vänta? Kommer de finnas möjlighet att återuppta det om jag pausar?





Kram

46 Anette:

skriven

Tack för dina kloka ord! Jag är själv bonusmamma och bonusfarmor och det viktiga för mig är att jag finns där som "annan vuxen" - de familjetjafs som finns håller jag mig utanför.
Ser du om jag kommer byta jobb inom ett halvår?
Ha en underbar dag <3

Kram Anette

Svar: Du agerar klokt och insiktsfullt som håller dig utanför familjetjafset! Du byter jobb.. som det ser ut inom ett år i alla fall.. kram :)
Esmaralda

47 Michaela:

skriven

Bonusförälder är inget som jag har personlig erfarenhet av tack och lov. Inte lätt det där. Hoppas att min soulmate har vuxna barn. Om han ens har några alls.

Sovit som en kratta. Stressad över armen, tandläkare och jobbet. Mina chefer har haft otrevlig ton mot mig sedan jag anmälde arbetsskadan. De är ju av den sorten "vi sopar allt under mattan och går vidare" och många av kollegorna har gått med i det tänket . Men jag vägrar att göra det och blir man misshandlad så ska det fanimej upp till ytan och anmälas! Känner en rädsla över att bli skadad igen och när jag var och hälsade på kände jag ett starkt obehag och ville bara ut därifrån. Fick 1 stödsamtal! 1 efter att ha blivit misshandlad 2 gånger!! Det pågår även mobbing av ett gäng på ca 5 pers som är på oss andra och det är allt annat än kul. Hur ska jag fixa och hantera detta Es? Dröjer det länge innan nytt jobb kommer? Hoppas att allt blir bättre snart. Kram!


Svar: Klart att en misshandel ska upp till ytan.. bara stå på dig ! Ett stödsamtal är på tok för lite ! Försök förhåll dig nu och ta inte saker och ting personligt.. sök aktivt annat jobb... ha så positivt fokus du kan.. kram :)
Esmaralda

48 Alie:

skriven

Hurra för bonusförälder som vet gränserna, som finns där för just det ögonblick o tillfälle när det gäller, utan att peka finger.

Å vad jag längtat hem, redan. Blev inte riktigt som jag hoppades på, kanske jämför jag med förra omgången..
Är jag uppskattad? Tycker dom bra om mig, att jag gör ett bra jobb?
Jag tycker själv jag sliter på rätt bra..
Nåväl, det är ju tillfälligt, ska bli skönt att bli fri ett par dagar, nästa vecka. 🙏✨
Kram ❤️

Svar: Du gör ett bra jobb och det ser också de som finns runt dig. Du är uppskattad. Kram :)
Esmaralda

49 Solstjärnan :

skriven

Hej 😊

Bra blogginlägg.
Inte så lätt alla gånger att vara plastförälder kan jag tro.
Många saker att ta hänsyn tillmånga personligheter och viljor men hoppas att även att det finns positiva sidor😊.

Kommer jag att bli plastmamma till ungdomar eller kanske rent av vuxna "barn" eller blir jag plast mormor ?

Här är det regn och ruskväder men det gör inget..😊 bara att ta sig tid att mysa o ta det lugnt med gott samvete😊

Ha det så bra!
Kram Solstjärnan ⭐

50 Ebbson:

skriven

Ha ha bara älskar bilderna ! 👍 Det var välbehövligt efter en lång dag på jobbet. Får sådan härlig energi av att kika in här ! Idag har jag med en fråga till högen ! Jag är aktiv och tar initiativ till nya kontakter i dagsläget. Har träffat några trevliga redan varav en som det känns extra avslappnat med. Så roligt att både kunna prata mode, resor och yta och ändå kunna dela känsligheten. Finns en nyfikenhet och vilja hos denna att ha mer av mig i sitt liv ? Kan någon mer dyka upp snart om jag är på bettet ? Kram !

Svar: Vad roligt att bloggen ger dig energi :) Det gläder mig ! Ja, personen är intresserad och hur pass djupt, det märker du snart.. kram :)
Esmaralda

51 Elsa:

skriven

Hej Es!

Kan du se om Kingen är aktiv? Jag skulle behöv lite hjälp i mitt sökande.

Kram

52 Jossan :

skriven

Idag skrev jag till min ena chef att jag behövde prata med dom.. just nu bränner det bakom mina ögon och jag är så trött. Jag orkar knappt något alls. Min kollega sa att det var så det kändes för henne när hon var påväg att bli utbränd. Jag har flaggat för detta för 2 veckor sen men ska prata med mina chefer. Jag är rädd att om jag säger detta så kanske de ser mig som svag och att jag inte klarat av detta yrket. Tänk om jag får sparken för att jag känner att det är för mycket med min arbetsbelastning just nu.

Kommer de se mig som svag nu? Är så rädd att de anser att jag inte klarar av mitt jobb....


Kram

53 Michaela:

skriven

Gick inge bra hos sjukgymnasten. Jätte trevlig och duktig men kan vara en fraktur så ska till ortoped i morgon bitti och troligtvis röntgen. Är det en fraktur då bryter jag ihop fullständigt!😥 Ledsen kram!

Svar: Jag ser ingenting så kan bara hålla alla tummar... styrkekram :)
Esmaralda

54 M:

skriven

står inför en stor förändring just nu, kommer det att fungera i slutänden?
finns någon av änglarna med mig?

Med vänlig hälsning M

Svar: Ja det ser ut att sluta och självklart har du änglarna med dig.. känn in så märker du detta... kram :)
Esmaralda

55 <3:

skriven

Godkväll kära Es, hur ser andra mig som person som inte känner mig ?
Kram

56 Helena Ir:

skriven

Tack,tråkigt,men så är jag heller ingen Saida :)

57 En Ängel med stort hjärta:

skriven

Hejsan bästa Esmeralda!
Tack än en gång för vackert svar igår💐
finaste du!

Ja det här med "bonusföräldrar" tycker jag av egen erfarenhet kan missuppfattas många ggr av en del av de som fått äran o glädjen att vara det! Dock inte alla det finns många som har hjärtat på rätt ställe o fyller denna viktiga uppgift.

Fråga
Strax innan 17.00 idag går jag förbi sovrumsfönstret o ser en liten kvinna helt vitklädd gå i snabb takt. Jag gick in i rummet bredvid för att se vem det var, men den kortväxt kvinnan fanns inte nånstans. Vem var hon, känns som om hon ville visa mig nåt eller varna mig för nåt. Jag hoppas så på att du kära Esmeralda kan se vem det var o vad hon ville, kan inte släppa det!
Kramisar i massor i Kärlek 🌸💜👍🌸

Svar: Jag tror också hon ville varna dig för något men jag kan inte se vad.. en telefon eller telefonsamtal verkar vara inblandat... kram
Esmaralda

58 Fanny2:

skriven

Jag har ingen egen erfarenhet av plastföräldrar men jag har alltid varit den som misstycker när barn hamnar i kläm... Kan man inte kompromissa så är det kanske inte meningen att man ska vara tillsammans... Men vad vet jag.

Tack för svar igår. <3

Kram

Svar: Sant, klart man måste kunna kompromissa.. annars mår ingen i familjen bra.. kram :)
Esmaralda

59 Jossan :

skriven

Idag skrev jag till min ena chef att jag behövde prata med dom.. just nu bränner det bakom mina ögon och jag är så trött. Jag orkar knappt något alls. Min kollega sa att det var så det kändes för henne när hon var påväg att bli utbränd. Jag har flaggat för detta för 2 veckor sen men ska prata med mina chefer. Jag är rädd att om jag säger detta så kanske de ser mig som svag och att jag inte klarat av detta yrket. Tänk om jag får sparken för att jag känner att det är för mycket med min arbetsbelastning just nu.

Kommer de se mig som svag nu? Är så rädd att de anser att jag inte klarar av mitt jobb....


Kram

Svar: Uttryck dig tydlig och klart så ingenting uppfattas fel.... jag tror man kommer att lyssna.. kram :)
Esmaralda

60 Boudica:

skriven

Här har man kommit till beslutet att sluta med kaffe igen,så har nu varit lite besvärat av det senaste två dagarna. Men om det är som tidigare så borde det bli bättre imorrn! Var så trött igår pga av det så jag somnade vid 8-tiden! längesen sist ;)

Här ska ett varmt bad tas snart, gjort det till en mysig vana på senaste! Måste plugga, men frågan är om jag orkar med det!

Dagens ämne kan jag inte säga så mycket om har ingen erfarenhet av det. Men plastmamma till Lagergrabbens hund skulle jag gärna bli.
Men suck, jag vet inte riktigt vart det gått fel där, ville bara fortsätta våra träffar som han initierade.
Nu fick jag höra att jag stressar honom, och att när han blir stressad så blir han tillbakadragen. Jag som bara sa att jag ville gå med honom idag. Efter som att dra in på det nu blivit det senaste momentet av hans isolering av sig själv. Det vill jag inte släppa! Vi får väl se hur det blir med det imorgon.
Min fråga är mer, varför säger han inte ett rakt nej nu om det är så att han inte vill?
Han är ju en uppriktig person vad jag märkt av.
Eller som Axl Rose sjunger > "All you need is a little more Patience"
Vilket har spelats på min radio på morgonen, och återkoimmit under dagen i mitt huvud, som påminnelse. (Från min Ängel?)

KRAM!

61 Min intuition :

skriven

Hallojsan! 😊

Jag har haft en liten känsla av att min tillkommande kan ha barn sedan innan. I sådana fall får jag scrolla tillbaka till detta inlägg hehe.

Till en helt annan och minst lika viktig relation: vänskap! Kan en sådan växa fram mellan mig och hon på bokstaven e?

Kram o tisdagskraft 🕯💛✨

62 Skrållann :

skriven

Hej!
Jag är så förskonad angående bonusfamiljlivet överhuvudtaget och är imponerad av alla som får det att fungera.
Jag funderar på hur jag ska komma fram till vad jag ska göra i livet. Igår ville jag söka till floristlinjen och uppfylla en gammal dröm och sedan kollade jag jobbannonser och hittade ett som samordnare inom äldreomsorgen och då lockade det. Hur ska jag tänka med allt för att bli klar över vad nästa steg i yrkeslivet är? Jag har många år kvar att arbeta men satsar jag på en utbildning vill jag ju vara säker på att det är rätt investerat?!

Kram❤️

63 Johansson:

skriven

Hej Esmeralda.

jag arbetar sedan en tid som timvikarie inom förskolan och trivs jättebra, Har nu sökt 2 fasta tjänster,kommer jag få någon av dem?

Svar: Du har chansen i alla fall.. särskilt på ena tjänsten.. kram
Esmaralda

64 AnnaK:

skriven

Provar igen....Varför har han börjat småflirta lite igen? För att hans kollegor är trevliga och pratar med mig eller har han inget bättre att ragga på eller nåt annat?

Kram 🤗

65 En Ängel med stort hjärta:

skriven

Tack för svar för en stund sedan Esmeralda.

Jag förstår inte om du menar att händer/ har hänt! Tror att du kan se vad jag har fått igenom, därför för ditt svar mig orolig! Jag har inget otalt med mig vad jag vet, jag är ju en hjälpsam och vänlig person som vill alla väl. För du menar väl inte att det är nån anhörig som det händer nåt? Hoppas verkligen inte du menar så! Jag hoppas du har tid o ork att ge mig ett svar. Kram i Ljus o Kärlek

Svar: Det handlar inte alls om något allvarligt så du behöver inte oroa dig.. inte det minsta ! Kram :)
Esmaralda

66 En Ängel med stort hjärta:

skriven

Förlåt hoppas du förstod vad jag skrev nyss, för jag skriver ett o mobilen nåt annat...
"Vad jag gått igenom ska det stå" o "jag har inget otalt med någon"

Jag tycker det känns obehagligt nu vad är detta?

67 Janeth :

skriven

Bra och helt rätt.
Att vara bonusförälder och leva med en bonusförälder är inte alltid så lätt.
Men en öppen och bra dialog sinsemellan är nog AoO för att det ska fungera med alla parter. Dvs föräldrar OCH barnen.
Då behöver man inte ha barn så väljer att åka till den andra när man möter på svårigheter eller saker man inte vill finna sig i.
Trygghet framför allt🙏🏼

68 Fröken:

skriven

Hej!
Jag har en helt underbar bonuspappa till mina tre döttrar. Jag trodde inte att det var möjligt att det skulle fungera så bra.
Mitt liv är i fullkomlig fas just nu, men jag går omkring med en känsla av att jag ska få ett jobberbjudande som inte verka komma. Har jag så fel magkänsla?

Varma hälsningar/ Fröken

69 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.

Bonusförälder är nog inte alltid lätt men kan gå både bra och dåligt.
Än har jag inte blivit någon bonusmamma men känns inte omöjligt att jag kanske blir det någon gång. Själv har jag växt upp med bonus föräldrar och någon dans på rosor har det inte alltid varit men det har jag lämnat bakom mig. Jag själv skulle tycka det var känsligt om någon bonusförälder tog min roll som mamma. Det skulle bli sjukt jobbigt.
En fråga,
Kommer det att bli någon skillnad i det här? Kommer det att bli förändrat? Mer åt det hållet jag vill?
Kram

70 M:

skriven

Ställde en fråga för ca 1 månad sedan.Har tyvärr glömt mitt alias. Har letat flera gånger.Frågade då om jag och P skulle återuppta vår kärleksrelation.
Du svarade att det är möjligt, men i så fall inget beständigt.Har kämpat för att denna eventuella parentes ska framträda.Har oftast känts tröstlöst,Vet att oddsen är dåliga men hon är oftast övertydlig med att hon inte är intresserad, samtidigt som hon och jag kan sms:a eller prata i timmar.Hon säger att hon ärledsen över att det blev så här och jag tror henne.Min fråga - Kommer vi att åter smälta samman?Tacksam för svar.Varma hälsningar M ( Hopplöst förälskad,kär och galen )

71 Tiss:

skriven

Jag kämpar på!
Men mitt hjärna är kaos. Jag mår så konstigt. Hur ska jag ta mig igenom detta, blir det bätrre?


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: