White trash .....

Somligt gillar man mer än annat

Och somligt gillar man inte alls.

Vad jag  tycker illa om är soffor med plastöverdrag

Herregud, vem har det ??

Svar: Det existerar... på riktigt !!

 

Man säljer till och med plastöverdrag….på NKV kontorsvaror till exempel,  plastkläder till  soffor  för 89 spänn !

Vem köper sånt ? Måste ju vara någon, annars skulle eländet inte finnas.

Och nu menar jag inte plastöverdrag när man tex ska flytta... utan det är på soffan 24/7  förutom  när man har fint folk som gäster.

Och när jag googlade  blev jag lite nyfiken på  white trash, jag hamnade liksom i den kategorin...… vad är synonymt ? Hur vet man att det är WT ?

Jo, kunde jag läsa.. man har posters av vargar på väggen och på T tröjor

Tribaltatueringar 

Dåliga tänder

Stark solbränna året om

Långtidssjukskrivna av psykosomatisk anledning,  hårresande inredningssmak,.

 

Samlar på häftiga ölglas, som står och dammar i ett vitrinskåp från Jysk,  Buffaloskor, camouflagefärgade kläder , plockade ögonbryn med nya ditmålade, högre upp !

Glasbord, skinnsoffor med överdrag. ( ingen plast alltså ! )

 Kamphund. ( dit kan knappast bulldog räknas ? ) 

Engång om året blir det vallfärd till white trashens mecka - Ullared! ( Där kvalar jag in)  

Fullt med prydnadsfigurer i sina sk bokhyllor. ( Nix inte jag... jag har böcker i mina bokhyllor och ingenting annat ) 

Verkar oförskämt nöjda och lyckliga med livet, vilket givetvis grämer och förbryllar folk som anser sig vara  " för mer" 

Lyssnar på dansband.

 

 

Kalla sin fru för ”kärringen” och sina barn för ungarna ( jag kvalar in igen för "ungarna" är ett epitet som jag använder ) 

Bor de i hus har de en väldig röra i trädgården.

Och så kan det fortsätta !  Det är bara att inse att de flesta av oss har ett eller annat drag av WT.

Och det ÄR oförskämt att rangordna människor på det viset.

I Wikipedia kan man läsa att WT är benämningen på vita personer med låg social status. De preferenser som dessa personer har uppfattas ofta som smaklösa av resursstarka grupper i samhället.

 

Däremot kan du vara låginkomsttagare eller långtidssjukskriven utan att vara WT -  om du är intresserad av samhällsfrågor och ägnar dig åt kultur.

Och inte ett ord någonstans att WT har plastöverdrag på sina soffor och jag får en känsla av att det mest är äldre människor som ägnar sig åt sådant.

Herregud, använd en pläd  istället !!

Kram & kärlek

 

P.s. Nu är jag hemma igen & har ägnat mig åt att städa undan julen...

1 Nenna:

skriven

Hej Es,

Otippat inlägg.
Jag skulle säga att WT är några man ser ner på. En kompis beskrev hur det såg ur på gymmet en kväll när hen var där och använde begreppet då. Jag påpekade att det var nedlåtande.

Har funderingar kring en man jag träffat. Vi har umgåtts och jag vill gärna träffa honom mer. Hur ser det ut från hans sida?

Kram 🤗

2 Carin:

skriven

Godmorgon 💕🍀
White Trash är ju också något som är annorlunda för ”finrummet”. Och segregerar man folktyper att hålla sig i en hörna så tillkommer en folkgrupp bara för att man (o)medvetet petar ut de som inte passar in.
Jag ogillar just den beskrivningen, usch..

Det är med viss olust som jag städar ut rummet, mest för att jag inte har så mycket att ersätta juleljusen med 😂
Men nog fasen vill man ha in våren nu, in med rosa, grönt och ljusblått!

Dags för jobb

Kram och hej

Svar: Japp och in med tulpanerna... inte att förglömma... kram :)
Esmaralda

3 Skorpan:

skriven

O alla är vi som vi är, med eller utan färg ;). O nej, jag talar inte om hudfärg. Resursstarka grupper, talar vi pengar då? Vågskålarna väger nog inte riktigt jämnt här nu...

Vad gäller vågskålar är jag glad att jag inga har ;). Det kunde klart o tydligt beskådas i helgen då jag gjorde mig nöjet att gå o prova underkläder, not. Det går ju liksom inte bara att fokusera blicken på boobsen, åh nej, blicken vandrar automatiskt neråt mot ens katastrofområde ;). Det är hårda tag som borde gälla, men vi får väl se vad som blir av...

Idag gäller hårda bud på jobvet. Har en viktig räkneuppgift som ska göras o pengar som ska betalas ut enligt den. Ser du hur det går Es, får jag detta gjort eller behöver jag konsultera min företrädare i detta? Det ska bli på centen rätt nämligen... Nytt för mig så lite intressant kommer det att bli ;).

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

4 Luna:

skriven

God morgon!
Är det bra idé att ta upp det här med närmste chefen? Eller blir det bara värre? Ser man på mig på mig på sämre sätt isåfall?

5 Helena Ir:

skriven

Min soffa har några år på "nacken",så en pläd finns där jag mest suttit..någon prydnadsfigur finns allt kvar i bokhyllan..men inte som på 80-talet..så mest böcker här också! Någon man som kallar mig för kärring,det kommer inte i min närhet..då förpassas han ut ur min närhet!

Det som skrevs om Agnes igår kväll..jävligt onödigt! Hon har lika stor rätt till sin åsikter som någon annan här! Och det där som skrevs om bitterf#tta..det kan du vara själv! Så att pratet om hår..kan uppröra så mycket..kan bara hålla med Agnes!!
Så fult att peka ut någon så här..prova med vänlighet!!

Sover risigt just nu..kanske fullmåne eller något annat på G..tränar och försöker bli "piggare!

Ha en bra dag!

Kram :)

6 Dunegull:

skriven

Kommer januari bjuda på något positivt? Känner mig redo för 2020 nu.
Kram

7 <3:

skriven

Godmorgon!
Varför fick jag inte prata färdigt med hans vän igår?
Blev han verkligen svartsjuk som hans vän skojade om hahaha

8 Agnes:

skriven

Rednecks, är väl en benämning? Likväl som Trailer Trash.

Tror att jag säkert kvalar in på White Trash deLuxe! Som "Manipulativ Bitterfitta" så finns det ju ingen annan benämning på vad jag är! *frustar av skratt så här på morgonkvsten*

Har skinnsoffa...utan överdrag. Kristallkrona över köksbordet. Den gick inte att hänga upp i badrummet.
Böcker i kartonger i stället för i bokhyllan. Stark Bitterfittig White Trash-varning på det.

Ingen pitbull...kan kanske uppbåda en bananfluga eller två, om det kniper.
Inga trasiga jeans, men har cowboystövlar.

Well...vad mer? Bor i förort med taskigt rykte. Lite lagom trashigt för de inflyttade småstadsborna som blir stockholmare efter 3 mån i en lägenhet "inom tullarna" hyrd i 3:dje hand. =)

Suck...jag är nog helt lost. Irrandes runt utan mål eller mening...utan fattningsförmåga om vad som är livets salt...kanske bäst jag slutar skriva, ja, kanske tom logga ut. ;)

Kram!




Svar: En gång hade jag kristallkrona i badrummet, och det var fint som snus minsann !! Skinnsoffa här också.. för det finns inga andra alternativ med en hund som konstant fäller... kram :)
Esmaralda

9 Juni:

skriven

Äntligen är ledigheten över 😳! Jag tycker på riktigt att det är tråkigt att lata mig och "ta det lugnt" så många dagar på raken...och när jag säger det högt får jag ilskna blickar och syrliga kommentarer om att jag har nog för lite intressen och för lite att göra 😁! Haha och så är det nog, men likt tusan tycker jag att det är trist 🌞!

Ser Nyhetsmorgon nu. Och en halv miljard djur har strukit med i de katastrofala bränderna... Fuktansvärt! Kan vi inte skicka regn till dem?

Kram och god fortsättning 💕!

10 EPM :

skriven

Godmorgon!

Om sommaren anser nog folk mig vara som WT, bär enbart bh i form av bikini på stranden. Annars topless och fri, även under kläder när jag handlar.
Det ger mig en känsla av ledigt.

Hade ingen mat i lyan igår och hade inte ätit på hela dagen, så jag beställde hem från BK men valde morötter som side. Fick sen en lapp med i beställningen från personalen som meddelar att morötter var slut men de kompenserar med en extra stor pommes och två dippsåser. 😳
Snacka om missriktad vänlighet...
Sen noterade jag att sminket runnit i duggregnet så blickarna jag fick av en på Coop var inte flirt som jag trodde.
Jäkla dag!😂
Nä nu blir det föreläsning igen!

Han som har ett gott öga till mig hör av sig lite då och då... Trevligt!

Kram

11 Jossan :

skriven

God morgon...

Idag vaknade jag upp med den ångestkänslan i kroppen igen... jag vill inte gå upp och åka till jobbet... jag vill ligga kvar i sängen och börja jobba om en vecka istället..

Jag mailade min examinator om jag kunde få extra tid och förklara min situation med mitt mående men han kunde inte ge det utan jag fick maila prefekten... Jag hoppas verkligen det hjälper... tänkte sitta på jobbet och skriva den... sen ska jag plugga på min NO...

Jag hoppas legitimationen blir min i sommar... behöver den verkligen...

Nä dags att fixa sig... och övervinna ångesten...

Kram

12 CA :

skriven

Hej
Det var ju kul att du tog upp just detta ämne. Började igår fundera på om man ska täcka över möblerna när man inte är i Portugal. Ska köpa möbler och möblera i maj om det blir semester som jag tänkt mig.
Kram

Svar: Täck du möblerna när du inte är där.... kram :)
Esmaralda

13 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda, kan det lösa sig med annan hundvakt till datumet jag bokat för resa i vår.
Hotellet känns så himla mysigt och speciellt.
Krockade med resa för Hon som vill passa. Jag vet inte om U och C vill hjälpa till vad tror du ?
Kram

Svar: Du hittar hundvakt även om jag inte ser vem.. kram
Esmaralda

14 Pia1:

skriven

Alltså det finns ju den kategorin där allt prickar in även om de kanske kunde få en annan benämning 😏 glöm inte furu och hembränt!

Svar: Just det ja.... hembränt ägnar jag mig inte åt länge... men det fanns en tid.. och furuluckor hade jag i tvättstugan fram till precis innan jul när de blev grå istället :) Kram :)
Esmaralda

15 Alva:

skriven

God fortsättning 🥰

Lämnade in en ansökan om ett arbetsstipendium för ett par månader sen. Lever i spänningens tider på och undrar om du kan se något om detta.

Kram!

Svar: Finns en bra chans att det blir som du vill... kram
Esmaralda

16 lilla m:

skriven

Hej, blir det bra om det lyckas med Marcel? Känns det mera positivt än negativt?

Svar: För tidigt att säga.. ni klickar på något och inte med något annat.. du får själv stämma av.. kram
Esmaralda

17 <3:

skriven

Inser GB att han gjorde bort sig totalt igen på restaurangen i lördags? Hur kan han få det till att det är mitt fel att han börjar knuffa en kille ingen av oss känner vad jag vet.
Jag gick därifrån bara utan att vända mig om.
Tror G efter denna händelse går vidare och inte vill ha ngt mer med mig att göra. Fick sms av honom att mitt ex sagt till honom att jag är psykiskt sjuk osv. A säger att han aldrig sagt så. Tror han vill göra mig ledsen.
Kram

18 Anki:

skriven

Godmorgon Es

Haha jag har en varg på väggen Förstoring av vargen vi hade här en kort tid ...men att se ner så på folk och dela in dom är väl typiskt amerikanskt ..eller är jag fördomsfull nu..

Här får julen vara till Knut ..men sen åker allt ner.förutom ljusslingorna ute Det är mörkt som en kolkällare ute utan snön..
Märklig vinter är det ..

Trevlig Tisdag !

Kram Anki med flock

Svar: Jojo, jag har också fördomar om amerikanerna, även om jag har flera nära och kära vänner där... fast ytliga tycker jag inte de är... som det brukar sägas. De pratar ofta glatt o otvunget med främlingar men det är mer goda sociala skills, tycker jag. Det djupa pratar man ju med närstående om... precis som vi svenskar... och vad det gäller din varg så är det en annan sak.. det är ju ett foto av en riktig varg !! Kram :)
Esmaralda

19 Hopplöst:

skriven

Hej

Känns så tråkigt,trist och hopplöst. Kommer det att ordna sig eller fortsätter det så här?

Kram

20 Hopplöst:

skriven

Hej

Känns så tråkigt,trist och hopplöst. Kommer det att ordna sig eller fortsätter det så här?

Kram

Svar: Det kommer inte fortsätta så.. det blir betydligt mer positivt... kram :)
Esmaralda

21 Anna.L:

skriven

Hej! Jag ska satsa ännu mer på musiken i år, fortsätta min plan som redan är börjad och se vart musiken leder... Har ju redan släppt fyra låtar. Men mer är påväg. Med glädje. Ser du något inför det nya året och mig? Positivt som varningar
Stor Kram

Svar: Bra, du ska fortsätta och det kan kärva men det kommer bra tider och du landar väl.. kram :)
Esmaralda

22 Gemini:

skriven

Jag har varit otrogen ez, mot dig. Jag gick till en varmt rekommenderad spåkärring som man träffar irl, vilket jag aldrig gjort tidigare. Och hon sög. Ursäkta ordvalet men det var så dåligt och verken hopp eller rogivande. Man får inte säga sånt hon sa.! Kände skam känslor över att jag slösade pengar på det:( men NU försöker jag tänka att fan heller inget kan sänka mig. Jag ska få allt jag önskar mig! Im just gonna reach out and grab it.
Kram!

Svar: Mig får man lov att vara otrogen mot :) Ta INTE till dig det hon sade... ha tillit till dig själv... kram :)
Esmaralda

23 Smöla:

skriven

Jag städa undan julen igår, det är så mysigt när den är framme men det är såå skönt när den är borta också:) Det är tur vi har alla årstider för man tröttnar att fort, aldrig är man riktigt nöjd haha!
Kommer jag va nöjd med detta året? Sker det något storslaget för mig inom kärlek?

24 Livsturisten:

skriven

Den texten var ju nästan klockren, har haft en tät kontakt med en man som då skulle vara WT ...mammamia haha mycket stämmer in o jag var ärligt nyfiken på att ha honom som vän eller mer oxå om så skulle utvecklas med tiden. Men nåt är fel nånstans för han bara tystnade. Kan inte låta bli att vara orolig för att nåt hänt eller att hans telefon är t ex stulen. Ja för då försvinner ju jag. Vi vet inte exakt var den andra bor o har bara telefon som kontakt...har träffats en gång så finns gör han ju. Mest märkliga som hänt o jag hoppas bara på ett livstecken, resten struntar jag i om det är så att han vill avsluta kontakten. Känns så oroligt såhär. Kram!!

Svar: Jag får ingen känsla av att något illa hänt honom... han har dragit sig undan men det verkar som om han hör av sig på nytt igen så småningom... kram
Esmaralda

25 Lilla m:

skriven

Hej, känner mig lite osäker på Marcel om han kanske backar ur. Ser det ut att finnas en risk att han gör det?

Svar: Ja risken finns... ser ut att vara runt 50 % ... kram :)
Esmaralda

26 Maja:

skriven

Hej Esmaralda,

Tror var o varannan i Sverige hellre ”dör” än blir kallad WT. Här i England så finns det (ursäkta) en stor del av befolkningen som svenskar helt klart skulle kalla WT....Extravaganza WT till och med.

P.S man hittar dem ofta på Primark o man hör dem lång väg när de skriker på sina ungar. De skäms inte för sig minsann. No no! Ut med språket bara! Fula ord är guld end so on ...

Nu är jag riktigt orolig för ekonomin. Kommer vi falla? Kan vi hitta pengar till sonens skola med? Ser du om vi kommer i väg till USA o det är ett gott val? Kanske jag får ta ett spel på hästar el liknande...

Kram
Maja

27 Mim:

skriven

Hej Es!

Är det något nytt på väg in i mitt liv eller rullar det på i samma hjulspår?

Kram

Svar: Lite nytt kommer allt... kram :)
Esmaralda

28 Michaela:

skriven

Herregud så fult! Hur kan man ens komma på tanken :) Skönt att få julen bortstädad. Det lilla jag hade rök på nyårsdagen.

Drömt lite mysigt i natt om att jag blev uppvaktad av rätt snygg kille och att jag skulle få gå på catwalk med snygga kläder. Så långt ifrån mitt liv som man kan komma :)

Nu snart iväg till ortopeden. Lite nervöst men hoppas allt går bra.

Kram och ha en fin tisdag. Nu är det vardag igen.

Svar: Det går säkert bra... håller tummarna... kram :)
Esmaralda

29 Lenafena:

skriven

Försökte beställa kokboken för ett tag sedan men den var slut.... i min uppväxt var mamma och pappa definitivt i kategorin men pappa tjänade så bra så det fick passera. Inget fylleri eller något sådant men en ständig ”oreda” slapphet hemma. Dock inga plastskynken i soffan. Men när jag var i USA så var det vanligt... och jag känner en slags fascination för hur jävlig smak folk kan ha. Läste igår och vill säga till Agnes att jag tror jag fattar, så vedervärdigt med hår i badkaret. Alla släta män ( flintskalliga med) måste ju jubla om dom fick träffa dig. Du är one of a kind! Bra att du vet vad du vill ha i livet!

30 Tingeling :

skriven

Hahaha!
Jag passar inte in på nåt av dessa, vart i Ullared några gånger men inte en gång om året 😉
Har också alltid undrat över plast på soffor, brukar se i amerikanska serier och filmer 🤔 mycket märkligt!

Har fortfarande inte fått pengarna från CSN, min skola har inte anmält ännu att jag studerar på skolan. Hoppas dem gör det snart, annars kommer min finska sida komma fram 😅😉 jag behöver verkligen pengarna denna vecka!

Trevlig tisdag!

Kram!

Svar: Ja, du får ligga på och tjata lite...så seg får man inte vara som skolan är.. kram
Esmaralda

31 Mimis:

skriven

Hej Esmaralda!

Om jag får ett jobb i år blir det i den stad jag bor eller på annan ort?

Kram

32 Ss:

skriven

Hej Esmaralda.

Usch Inge snyggt med plast på soffa o obekvämt.

Kommer det att bli förändring?
Kram

33 Se:

skriven

Hej Esmaralda.

Usch Inge snyggt med plast på soffa o obekvämt.

Kommer det att bli förändring?
Kram

Svar: Ja det blir en bra förändring men kanske inte riktigt som du tänker dig.. kram
Esmaralda

34 Elin :

skriven

Tycker han att jag ser bra ut? Kram

35 Mimis:

skriven

Hej Esmaralda!

Om jag får ett jobb i år blir det i den stad jag bor eller på annan ort?

Kram

36 Elin :

skriven

Tycker han att jag ser bra ut? Kram

Svar: Ja det tycker han.. kram
Esmaralda

37 Elin:

skriven

Tycker K att jag ser bra ut?
Kram

38 Skrållann :

skriven

Hej!
Här är julen också borta och lika härligt som det är att plocka fram allt lika skönt är det när det kommer undan;)
Jag fick en extra ledig dag idag för syster behöver verkligen hålla hårt i sitt företags ekonomi. Det kommer aldrig gå och jag tror caféets framtiden ser mörk ut och det bästa vore att hitta någon som vill ta över?!
Jag är inte rädd att bli utan sysselsättning och har ju ett par jobb jag ville söka. Ibland undrar jag dock om jag inte skulle passa bättre för nattjobb?!

Kram❤️

Svar: Du skulle fixa nattjobb.. kram
Esmaralda

39 Moj:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om jag kommer att komma hela vägen fram dit?
Kram

40 Solen:

skriven

Plastöverdrag? Det hade jag ingen aning om att det fanns ens..
Nej möblerna är till för att användas och som du säger - en pläd funkar till mycket.
Här är det jobbiga behandlingsdagar. Är något bättre idag men det här är ingen barnlek tyvärr...jag hatar mitt liv just nu och längtar tills eländet är över. Jag vill vara mitt vanliga pigga jag!
Sonen är ledsen över att han inte trivs i laget och staden...är det bara hemlängtan efter julen som kan gå över eller ska jag hitta kraft till ännu en flytt? Inte vad jag behöver just nu...
Ha en mysig dag! ☀️☀️☀️

41 Solen:

skriven

Plastöverdrag? Det hade jag ingen aning om att det fanns ens..
Nej möblerna är till för att användas och som du säger - en pläd funkar till mycket.
Här är det jobbiga behandlingsdagar. Är något bättre idag men det här är ingen barnlek tyvärr...jag hatar mitt liv just nu och längtar tills eländet är över. Jag vill vara mitt vanliga pigga jag!
Sonen är ledsen över att han inte trivs i laget och staden...är det bara hemlängtan efter julen som kan gå över eller ska jag hitta kraft till ännu en flytt? Inte vad jag behöver just nu...
Ha en mysig dag! ☀️☀️☀️

Svar: Ge sonen lite tid till... det tar sin tid att smälta in... kram :)
Esmaralda

42 Utväg:

skriven

Kommer jag att ta mig ur min hopplösa situation?
Försöker att komma på hur jag ska gå till väga för att komma vidare men det är svårt att hitta en utväg.

Kram

Svar: D kommer gå rätt väg.. tänk ett varv till.. kram
Esmaralda

43 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer jag har något spännande händelse som kommer hänt i året för mig?

😊

Ha det bra

44 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer jag har något spännande händelse som kommer hänt i året för mig?

😊

Ha det bra

45 Sol:

skriven

Hej Esmaralda.
De går sin egen väg utan att bry sig om omgivningens krav eller samhällets.

Kommer jag att umgås i det gänget?
Kram

46 Flytt:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser du att det blir en flytt dit för mig?
Kram



Svar: Chansen finns och snart vet du... kram
Esmaralda

47 Lotta:

skriven

Ja, vad ska man säga :))))) Plastöverdrag osv känns väldigt 80-tal och WT också faktiskt. Inget fel att vara WT och tvärtom heller för den delen.

Jag är rejält orolig för min ekonomi nu. Inget jobb i sikte? Ser du om jag kommer klara mig ekonomiskt framöver? Jobb? Paniiiik faktiskt nu!!!!

Kram L

Svar: Det kommer en lösning... kram
Esmaralda

48 Nenna:

skriven

Hej Es,

Ser du något kring kärlek för mig?
Jag har träffat en man som jag är nyfiken på och vill träffa igen. Kan du se hur hans tankar går?

Kram 🤗

49 Nenna:

skriven

Hej Es,

Ser du något kring kärlek för mig?
Jag har träffat en man som jag är nyfiken på och vill träffa igen. Kan du se hur hans tankar går?

Kram 🤗

50 Lilla N:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om det kommer att gå hela den vägen fram?
Kram

51 Lilla N:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om det kommer att gå hela den vägen fram?
Kram

52 Monica:

skriven

När introducerades WHITE TRASH som "låneord" in i det svenska språket? Vilket uttryck användes innan om personer som var resurssvaga och hade dålig soc.ekonomisk ställning? Första gången jag stötte på ordet white trash i svenska sammanhang var föc ca 10-15 år sedan. Som sagt vi har alla någonting som är s.k dålig smak. Jag vet ju personer med dålig utbildning och okvalificerade arbeten med mycket bra allmänbildning. Plastöverdragna soffor har jag träffat på hemma hos gamla tanter som har bacill-skräck. Jag själv tycker om att titta på gamla svenska pilsnerfilmer och i synnerhet Åsa-Nisse filmer men bara om Sjökvistaren är med. Han är pricken över I:et!!!. Det anses verkligen vara white trash. Och jag skulle inte skämmas ett dugg att tala om det högt och tydligt i intellektuella och kulturelit-kretsar. Jag skulle bara skratta åt dessa människor som anser sig ha tolkningsföreträde om att de besitter mycket god smak.

Svar: Sjökvistaren är hur läcker som helst :) Och ALLA tolkningsföreträden säger mer om människor som nyttjar dessa än om de som epitetet gäller... kram :)
Esmaralda

53 Am:

skriven

Hej Esmaralda.
Går det den hela vägen fram som jag hoppas?
Eller kommer det att bli något annat tvärtom?
Kram

54 Am:

skriven

Hej Esmaralda.
Går det den hela vägen fram som jag hoppas?
Eller kommer det att bli något annat tvärtom?
Kram

55 Dalkulla :

skriven

Julen går så sakta ut från hemmet lite i taget. Det gick fort över denna gång. Kanske känns det så ju äldre man blir.

På tal om plastöverdrag, en gång när jag var 21 var jag förlovad. Killen var från Göteborg, en påsk åkte vi hem till hans föräldrar för att fira påsken. Under soffbordet låg plast över hela ryamattan, dammsugaren stod i hallen redo att köras igång om tillfälle skulle ges.

Här pratar jag om en sjukligt pedantisk mamma. Han och jag diskade efter vi ätit, men diskbänken fick vi inte torka av det skulle hon göra.

Om hon blev min blivande svärmor, nej det blev hon inte men, det var av andra skäl. Jag har alltså sett stora plastöverdrag över en ryamattan, undra om det inte fanns på soffan också, ska låta det var osagt men någonstans finns något litet minne att det var så.

Kram


Svar: Ja jag tycker också att julen snabbt passerade ! Plastöverdrag till mattan - det har jag aldrig sett !! Kram :)
Esmaralda

56 Anna.L:

skriven

Tack för svar

57 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Är det större chans att det jag önskar sker med någon ny? Eller någon som redan finns i mitt liv?

Ser du något?
Kram

58 Carina F:

skriven

I natt fick jag till mig att jag var en ekorre.
I min dröm var jag osams med mig syster och hon skrek till mig att du är en "ekorre".
Lustigt, tanken kom över mig då jag läste på din blogg tidigare om kraftdjur. Det var starkt.

Kram
Carina F

Svar: Ta till dig ekorren !! Kram
Esmaralda

59 Lotta S:

skriven

Es, ser du fler barn för min bror än än det de har nu? Han säger det i princip är en medicinsk omöjlighet.

60 Rosa:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer jag att komma hela den vägen fram?
Kram

61 Läroliv:

skriven

Apropå gårdagens skriverier om lurviga män, så tycker jag att det är sexigt. Plastöverdragna möbler, nä tack.

Kram

62 <3:

skriven

Inser GB att han gjorde bort sig totalt igen på restaurangen i lördags? Hur kan han få det till att det är mitt fel att han börjar knuffa en kille ingen av oss känner vad jag vet.
Jag gick därifrån bara utan att vända mig om.
Tror G efter denna händelse går vidare och inte vill ha ngt mer med mig att göra. Fick sms av honom att mitt ex sagt till honom att jag är psykiskt sjuk osv. A säger att han aldrig sagt så. Tror han vill göra mig ledsen bara. Jag är glad om det är så att G går vidare nu.
Kram

63 Michaela:

skriven

Det gick bra hos ortopeden. Fick kortisonsprutan som planerat och gör såklart bra ont men brukar lätta efter några dagar. I värsta fall är skadan permanent men vi hoppas på det bästa. Han var så arg över att FK inte betalat ut pengar och sa att det är både skandal och tjänstefel. Trodde ändå att jag skulle få dem nu när jag överklagat och ny grupp tar över ärendet. Pratade nyss med AFA försäkring som har pengar till mig för allt som hänt men om inte FK betalar så kan de inte heller fastän de vill. Vilket jävla system och vilken soppa! Man känner sig som en riktig förlorare😕 Ser du ngt om detta? Kram

Svar: Det kommer reda ut sig.. men jag håller med , ett jäkla system ! Kram
Esmaralda

64 <3:

skriven

Hej kära Es, du hade så rätt det löste sig på fm med hundvakt. Så glad och tacksam för det. Vill inte lämna bort honom på något hundpensionat. Bättre att han får vara med människor som han känner. Tror du resan blir lyckad ? Förnyade mig lite till min födelsedag i år. Kände när jag såg platsen att den var underbar med grönskan och att man har så nära till havet. Kan äta frukost på stranden. Lyxigt och fint. Inget stort hotellkomplex.
Hoppas att jags slipper sjukdom denna semester.
Kram

Svar: Det blir säkert en fin semester o behagligt boende.. kram :)
Esmaralda

65 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda! Ja white trash finns det både här och i USA men här tycker jag man kategoriserar folk som white trash på annorlunda vis än i USA.

Fina Esmaralda, jag vill så gärna ut och resa!! Jag BEHÖVER ut och resa!! Vad ska jag göra för att kunna resa mera? Ser du hur min sommar blir? Blir det nån resa då?
Kram
Jennifer

66 <3:

skriven

Godmorgon!
Varför fick jag inte prata färdigt med hans vän igår?
Blev han verkligen svartsjuk som hans vän skojade om hahaha

67 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer jag få träffa Kristina igen? I här året? Men om jag får chans att träffa henne i februari?

Behöver jag säger något i sociala media när hon dyker att skriva en inlägg så jag svaret om jag vill bara få säger hej?

Det är ju längesen nu

Finns det chans att få ses?

Ha det bra

68 Luna:

skriven

Oh vart tog min kommentar vägen som jag skrev tidigt på morgonen? Kanske du inte hunnit att svara.
Frågar igen, är det en bra ide att ta upp det med närmste chef? Känsligt ämne för mig men känner att han kan nog förstå.

Svar: Det har varit trassel med bloggen idag !! Ta upp det med chefen men gör det med god fingertoppskänsla, som du har.. kram :)
Esmaralda

69 Ghostwriter :

skriven

Inatt hade jag allt jag hade önskat mig.

Jag drömde att jag hade mitt stora fina hus, i drömmen var det mest svart utanpå. Det låg fint till. Jag hade en man som verkade älska mig. Vi skulle buda på huset och var oroliga att vi missade sista budet men huset var vårt. Det enda negativa ... var att vi gömde oss från en man som hade skjutit oss. Vi var skärrade. I det huset så hade vi blivit skjutna eller om det var en liknande hus. Vi var lyckliga men försökte komma över rädslan som hela tiden fanns där. Men vi var trygga med varandra.


Betydde drömmen något eller var det bara en blandning av allt jag är/varit mitt i?



Kram!

Svar: Drömmen är en slags bearbetning från verkliga livet.. kram
Esmaralda

70 Fina:

skriven

Hej Es❤️ Är det slut nu mellan oss? Kommer jag att jobba ihop med honom eller är det över nu? Kram

71 Lilla m:

skriven

Hej, känns det bäst att lite avvakta med Marcel? Menar han inte vad han säger att han vill träffa mig?

Svar: Jag menar att du ska ha mer än en dörr öppen... kram :)
Esmaralda

72 Solen:

skriven

Tack jag ger honom gärna mer tid! Jag hoppas att han själv också kan ge det lite mer tid med att komma till rätta så att han kan känna sig hemma där. Det känns som att det ändå vore det bästa.
Jag håller tummarna för att det ska kännas bättre för honom snart 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Kram : )

Svar: Bara han kan ta emot det nya och försöka ha positivt fokus.. så går det bra... men går han inför hemlängtan och börar tänka negativt.. då blir det svårt... så hjälp honom gärna med rätta tänket... kram
Esmaralda

73 Kram:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser jag ut att komma ända vägen fram på den vägen?
Kram

Svar: Du har chansen... gör rätt val längs vägen... kram
Esmaralda

74 <3:

skriven

Blir middagen av på lördag ?
Har tackat nej till fredag.
Kram

75 Lill m:

skriven

Ok. Men kommer det att falla på plats och lösa sig? Börjar bli rätt trött på det här eviga sökandet och försöken....

76 Hon:

skriven

Hej,
ser det bra ut att höra sig av till honom för att säga tack och fundera på vidare steg? Trots att jag gjorde så bort mig sist..
Kram

Svar: Hör du av dig... kram :)
Esmaralda

77 Rebecca:

skriven

Är G intresserad av mig? :)

78 Skorpan:

skriven

Ja idag har jag jobbat med "detokända" o jag tror jag fick till det ;). Min företrädare har lovat kolla om det ser rätt ut o det är jag tacksam för. Ser det ut att gå vägen, min uppgift Es? Skulle stärka mig mycket måste jag säga :).
Kram Skorpan

Svar: Jag får en positiv känsla... kram :)
Esmaralda

79 Vänskap.... :

skriven

Varför vill inte vännen ha samma kontakt som förut? Vi var faktiskt nära och nu känns de som att vännen hellre svarar andra före och jag saknar den kontakt vi hade förut för att jag inte förstår varför vi inte är nära. Kanske för att jag hade känslor men för mig är de inget problem. Eller så kanske vännen själv började känna något och blev skraj, men jag tror verkligen inte det går ut över vänskapen om vi bestämmer oss för de. Blir lite avundsjuk och besviken att vännen verkar skrica hellre med andra först. Mig alltid sist...

Kräver jag för mycket? Varför jag reagerar är ju för att det har ändrats Och jag tycker de är sorgligt.



Kram

80 Misstjejen:

skriven

Hej

Missar att kolla noga på en av dina inlägg när jag goohla på nätet om vad är sant av ska händer i året och framtiden.

Tänkt på din inlägg och läsa vissa som ska händer i året.

Det står en av er i din bloggfamiljen kommer blir kändis i året?

Så kan det var jag eller någon annan... låter intressent bara...

Är det jag eller någon annan som kommer blir kändis i året?

Ha det bra

81 Misstjejen:

skriven

Hej

Missar att kolla noga på en av dina inlägg när jag goohla på nätet om vad är sant av ska händer i året och framtiden.

Tänkt på din inlägg och läsa vissa som ska händer i året.

Det står en av er i din bloggfamiljen kommer blir kändis i året?

Så kan det var jag eller någon annan... låter intressent bara...

Är det jag eller någon annan som kommer blir kändis i året?

Såklart har det gör med min föreläsare eller vlogg.

Hoppas du kan ger en svar..

Är det jag eller någon annan?

Ha det bra

Svar: Jag ser inte vem av er i bloggfamiljen som blir känd och inte heller på vilket sätt kändisskapet kommer... kram :)
Esmaralda

82 Cecilia:

skriven

Heja dig som orkar städa efter resan!

Plast över soffor, förstår verkligen inte grejen med det heller. Får mig att tänka på fjärrkontroll som är inplastade, vilket är vanligt bland asiatiska familjer hehe men ingenting som jag anammar.

Efter en jobbig natt lyckades jag ta mig till skolan och skriva omtentan. Försökte räkna ut poängen i förväg, men det var väldigt svårt att veta hur det egentligen gick. Känns det som att jag klarade det? Kramar

Svar: Ja det är en god chans att du klarade detta... håller tummarna... kram :)
Esmaralda

83 Nosen:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser jag ut att bli en del av det gänget?
Kram

84 Ghostwriter:

skriven

Jag dör. Jag fick ett lånelöfte och vet inte helt än om det skulle gå igenom till fullo men jag undrar om du ser att det är bättre att jag sparar ihop en summa kontantinsats (vilket lär ta sina år.....) eller om du ser varningar kring ett kompletterande lån (insats)?

Jag vill verkligen ha hus! Sen kanske det är bäst i nutid att köpa en lägenhet eller vad tror du? Jag vill ju verkligen till Stockholm. Och jag kan absolut tänka mig bo utanför eftersom det är där husen finns. Ett hus skulle jag må bäst av dock känner jag i själen. Men som du sagt förr, ett lagom hus som inte kräver onödiga renoveringar.


Jag vill bara flytta för jag vet att jag skulle må bättre i livet, och vill erbjuda mitt barn mer än det som finns här.



Tacksam för lite råd!

Kram!

Svar: Du ska räkna noga på det hela så du har råd att betala och leva i övrigt också, kram
Esmaralda

85 <3:

skriven

Hej es, ser du om arbetsförmedling ger honom lastbil utbildning? eller hittar han annat jobb? ser du om det krävs att han flyttar?

86 Lydia💕:

skriven

God fortsättning på er jul o nyår fint kärlek och romantik får vänta på sig
Lydia💕

87 G.H:

skriven

Min mans jobbarkompis hade plasten kvar på sin kyl och frys i flera år ,,, jag retade dem för det! En dag bestämde dem att plasten skulle bort och jag fick äran att slita bort det!
Tyvärr gick det knappt att få bort efter alla år, en tjock matt hinna av lim blev kvar ... snacka om antiklimax. Som tur var pajade kylen och de köpte en ny, där plasten åkte bort på en gång;)

Kram:)

Svar: Ja jisses... hur kan man bara komma på idén att ha plasten kvar !!??! Säger jag, som hade plasten kvar på min mobil.. helt enkelt eftersom jag inte tänkt på att där fanns någon plast ! Kram :)
Esmaralda

88 Cecilia:

skriven

Tack Ez för svaret igår.

Vet inte om jag oroar mig mest för att de ska ifrågasätta att jag inte vill gå i hel sjukpension ( var inte överlycklig när de för 10 år sen skickade ett brev att de beslutat om halv sjukpension) eller om de istället vill att jag ska öka på arbetstiden från en timme/dag till 2...

Att inte veta tär...

Kram♥️

89 <3:

skriven

Hej es, ser du om arbetsförmedling ger honom lastbil utbildning? eller hittar han annat jobb? ser du om det krävs att han flyttar?

90 Jossan :

skriven

Första dagen på jobbet.. en dag och det känns som man inte varit ledig... Imorgon kommer barnen..

Tror du jag kommer få mer tid på min tenta? Den ska in på fredag egentligen...

Kram

91 Boudica:

skriven

Ja inte var jag mycket WT enligt den listan! Och plast överdrag på soffan? Nej, vad har man en soffa för om man är rädd att smutsa ner den? Min soffa är en detalj i inredningen så den ska inte ha något plastöverdrag ;) Då blir det fult!

Slut på ledigheter för nu, tillbaka till jobbet, och tillbaka till rutin. Jag har blivit helt obalanserad av att jobba alla dessa klämdagar.
Och på fredag tänkte jag starta en liten reboot.
Behövs nu.

Nu ska det intas lite kaffe trött denna dag.

Men nu måste jag fråga vad har hänt med Lagergrabben, efter hans Basta! Finito! inte vilja ha något med mig att göra, beter sig han denna dag som allt är ok som om allt är som förr och kan prata med mig utan större problem. Som om inget hänt.
Det strör salt i mitt sår, men samtidigt är jag glad att det är bättre. Månne han ha spenderat en del tid å funderat under alla dessa ledigheter, på hur han behandlat mig å ångrar sig lite? Eller är det kanske problem i förhållandet? Eller slut med tjejen? Eller kanske alla orsaker >;) Om jag ändå förstod hur han tänker!
Kan du vara snäll och ge mig lite klarhet i detta?

Kram!

92 Browallia:

skriven

Igår kom jag äntligen iväg till sonen och hans sambo. Jag fick ju ställa in på julafton pga av min psykiska ohälsa så vi tog igen det nu istället. Vi bytte julklappar och åt upp det sista av deras hembakta fikabröd och hemlagade julgodis, så mysigt. Jag blev så rörd över att sonen köpt en julklapp till min katt i år igen trots att han bara sett honom på bild och filmklipp. Jag minns inte hur vi kom in på det men vi pratade om design och vad som avgör vad som är snyggt eller inte. Enligt mig finns inte något rätt eller fel utan man har helt enkelt bara olika tycke och smak. Jag har svårt för människor som inte kan ta att man är av annan åsikt än dem själva och gör allt för att man ska ändra åsikt och säga att de har rätt. Lika dryga är de som är nedlåtande och spyr galla över de som uppskattar sånt som de själva inte gillar och drar alla över samma kam. De är energitjuvar som jag inte vill ha mitt liv. Jag längtar efter vänner som är ödmjuka mot andra människors tycke och smak. White trash eller inte.
Kram :)

93 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Låter super..
Kram Skorpan

94 Agnes:

skriven

Japp, här loggas det in...igen! "Ack, heliga Guds Moder, kan inte den där bitterfittiga manipulaisten bara fatta sitt eget, lilla bästa, o bara dra...", typ...eller hur nu Tangorabiaten hade formulerat sig.

Haha, jo, jag vet...kan inte låta bli. Men när ett inlägg bjuder in till dans, så dansar jag!
Var det inte uppmärksamhet, Tagorabiaten, men förlåt, Tangorabatten, ville ha?

Nu släpper vi den fisen, och jag vill tacka för de mer vänligt, sinnade kommentarerna idag!

Verkar som jag väcker ont blod hos vissa...lite som IRL...där räcker det ibland med att folk ser mig, så blir de otrevliga. Är väl de där "jag-svaga" som ser sig nödgade att markera att"jag ser dig men du ska veta hur mkt jag skiter i dig"!
Som sagt, rutinerad på att få mindre, smickrande omdömen om mig o min person. Många vet precis hur jag är. De vet exakt vilka diagnoser jag har, de vet hur ful, fet o dum, jag är. De vet minsann varför jag är singel o kommer att förbli oknullad resten av mitt liv.

För det syns ju hur jävla dryg o bitchig jag är...eller hur, alla andra som tycker likadant?! (Det där med VI-Känslan, är viktig att använda. Det är inte en enskild, som tycker, utan det är alltid "VI")

Nåväl...efter tidigare "ska-minsann-försvara-mig-inlägg-med-personliga-påhopp-taktiken" så undviker jag numera att kommentera andras inlägg.
Finns en 2-3-4 st här som jag mer än gärna hade kommenterat med vad jag ser i det de skriver.

Men vis av tidigare reaktioner, som sagt, så undviker jag det. Inte specifikt för min egen skull, utan mer för att dessa personer inte skall behöva skylta med sina mindre, smickrande sidor som kommer fram i ljuset i form av det skrivna.
För så är det...när man skriver i syfte att "försvara sig" med hjälp av personangrepp på den som sänder budskapet, så säger det mer om mottagaren, än sändaren.

Kanske bra att tänka på.

Jag hoppas verkligen att de som vet med sig vara de som skrivit mindre smickrande saker om mig, här, utan att inte ens veta hur jag ser ut, inser att jag funderar på hur de är IRL. Jag hoppas att de inte har barn, först o främst, eller jobbar med barn.
För har man som person inget filter mellan hjärna o tangenter...så hur är man då IRL?

Jag hoppas att de inte använder alkohol. Att skriva ngt som nykter, hur blir det under ett rus på krogen, tex?
Min erfarenhet...alkohol löser upp det mesta...speciellt sunt förnuft.

Må väl, ha det gott, o en superkram till er alla!

Japp...nu sluta skriva o logga ut! Hehe....

95 I wonder:

skriven

Hej

Verkar som min kk relation börjar dö ut...

Vad ser du om T som verkar smyga in sig i mitt liv igen?
Har inte ngt otalt med honom.

Ha en god fortsättning Es!!

💗💗💗💗💗💗

Kram!

96 N:

skriven

Hej Esmaralda.

Blir jag en del i det sällskapet?
Kram

97 MissMilla :

skriven

Har nog blivit vanligare att använda ordet white trash.
Plastöverdrag verkar inte så trevligt.
Trött i kväll första arbetsdagen.
Min son trivs inte på gymnasiet. Kan han få byta linje om jag ligger på? De är inte schyssta i klassen.

98 Fisan :

skriven

Hej Es!
Kommer ärendet vinnas o läggas ner snabbt eller dras det ut på tiden? När blir allt detta överstökat? 😩😢
Kramis 💕

99 Undra:

skriven

Hej Esmaralda.

Undrar...
Kan det bli något lite mer hållbart eller blir det endast kort tillfälligt?
Kram

100 Celia:

skriven

Såg kommentaren om att ha plasten kvar på vitvaror, har faktist själv det, bara för jag tyckte det var en sån fin blå som matchar resten av köket, dags att ta bort snart börjar lossna lite av sig självt!

Frågar igen om min förlorade vän, förlåt allt tjat!
Har inget annat val än att ta en paus. Ser du om vännen kommer höra av sig med en förlåtelse, att försöka laga det som var? Eller blir allt upp till mig om det ska bli bra igen?

101 Ghostwriter:

skriven

Tack för rådet, ska självklart räkna på allt innan bolån.

I seans har du sagt att nästa flytt troligen bär av till en ort där jag studerar sedan. Jag är därför rädd att flytta innan eller köpa något, för att sedan ha flyttat till fel ställe.

Jag vet inte alls vart jag borde flytta och ska jag verkligen anpassa mig helt efter utbildningen? Kanske jag lyckas hitta studier där jag flyttar. Men då kanske det inte är bra att bo ute i ingenstans...

Känns svårt och behöver vägledning :(

KRAM

102 Lilla m:

skriven

kommer det att falla på plats och lösa sig? Börjar bli rätt trött på det här eviga sökandet och försöken....

103 Lie:

skriven

Hej Esmaralda.

Kan jag tolka det som om han har känslor eller intresse utav mig?
Kram

104 Erla:

skriven

Hej!
Funderingar kring min framtid?.....löser sig mina bekymmer?
Kram 🤗

105 mamma:

skriven

hahahaha. tack för det med plastöverdraget på soffan. hade dött skrattdöden om jag fick se det irl hemma hos någon.. 👍💛

Svar: Ja eller hur !!!! Kram :)
Esmaralda


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: