9 barnsmamman gästbloggar...

 Dagens gästbloggare är : 9 barnsmamman !

Nu fick jag en tanke att försöka avlasta våran Ez en aning med en gästblogg.

Man förstår att hon är upptagen som har två jobb och dessutom sköter den här bloggen med ständig uppdatering och gratissvar

Jag är 57 år och har nio barn. Jadå, ni läste rätt.

Tre månader efter nionde barnets födelse så meddelade min man att han träffat en annan och han flyttade omedelbart.

I dag har jag 21 barnbarn och fler lär det bli.

 

Barnen kom tätt och jag var hemmamamma och det fixades med allt möjligt. Man hade varken tid eller råd till  överdåd och lyx så man man lärde sig att göra det enkla.

Ofta hade de ju kompisar hemma också och det kryllade av barn i varenda vrå.

Och med tanke på det enkla och snabba så vill jag  dela med mig av mitt recept på kaka som faktiskt var alla barnens favorit och nu barnbarnens

Bara tre ingredienser så det passar mig utmärkt.

 

 

 Snabb-havre- kakor:

50 g smör

4 dl havregryn

1 dl strösocker

 

Smält smöret – tillsätt havregryn och socker och rör om

Klicka ner i formar.

Sätt in i 175 graders varm ugn i ca 10 minuter – fast jag brukar ha dom inne lite längre så dom blir lite hårdare och knäckiga. Då blir de precis som godis.

Dessa kakor räddade mig många fredagar när jag inte hade råd till fredagsgodis.

-

 

Och ett annat:

Kladdkaka med nutella

4 ägg

en stor burk nutella

1 1/4 dl mjöl

Gör så här:
 
Knäck 4 ägg i en bunke
Häll 3/4 av nutellan i och viska med elvist ett par minuter
Gäll i mjölet och viska mer
Ta fram en form ab avtagbar botten. Lägg i bakplåtspapper
Häll ner smeten
In i ugnen på 200 grader ca  35-40 min
Ta ut och låt svalna.
 
-
Som sagt så är jag 57 nu och alla barn utflugna och är inte längre någon bakande sagoläsartant.
Nu är det min tid och jag ägnar mig åt helt andra ting
 
Tog jaktlicens för två år sedan och läste in behörighet till mäklare så jag har en helt ny karrär.
Jag tror inte på att  bli passiv och tänka att livet gått ifrån  en för det gör det aldrig så länge man lever. Men man kan stoppa sig själv och det är inte bra.
 
Tack för alla spådomar genom åren fina Ez, de har alltid hjälpt mig när det krisat och tack för underbar healing som gjort så att jag orkat
 
Kram alla i bloggfamiljen
💖
 
P.s. Nu vill jag meddela att det finns inga fjärilar kvar.... alla som  var preparerade för att hitta nya hem har hittat hem.
 
1 Agnes:

skriven

Undrar seriöst hur det kommer sig att "man" sätter så många barn till världen?

Problem med preventivmedel?
Religiös?
Varit ensambarn?

Jisses vilket liv...inte ett dugg avundsjuk! =)

Kram!




2 C:

skriven

Godmorgon!

Jättebra idé du fick! Och härlig inspiration, "koka soppa på en spik"-variant och vara kreativ.
Härligt att du lagt ned tid och energi på dig själv också. Vi är många som är "mångsysslare" men hellre vill göra det som man redan kan för att undvika att utmana sig själv.
Dock i detta läge som vi alla befinner oss i så kan det vara en lite högre tröskel än vanligt. Jag håller i detta nu på att bromsa upp mig själv för att undvika gå bananas på jobbet. Och som inlägget förmedlar, man kan annat också och det kommer att komma, bara inte just nu.

/C

3 Lisa:

skriven

Hej 9-barns mamma.
Jag blev väldigt glad över ditt inlägg. Att du fortsätter att utforska och utveckla dig själv när barnen flugit ut. Att hela tiden gå framåt. Jag har själv 6 barn men den yngsta är tonåring så de flesta bor fortfarande hemma än. Men att fokusera på mig själv har jag nu börjat med och det känns så otroligt skönt och roligt. Jag älskar mina barn och mitt nya barnbarn som är 3 veckor men älskar även mig själv. Älskar mitt liv och det jag får uppleva. Ville bara tacka för dina ord och den energin de gav. Lycka till med allt du tar dig för. Kram Lisa

4 Skorpan:

skriven

Det är bra med barn :), men vilken tölp till karl.. Smarriga recept som inte alls är bra för en sockerråtta ;). Lycka till med din nya karriär 9-barns mamman!

Lägenhetsvisning o hopp om en annan lägenhet också i stadsdelen B, finns det nån chans på den för dotras del Es? En till lägenhet ska skådas på lördag, men det blir nog inte den...

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Kan vara så att det dröjer ännu en liten tid innan lägenheten kommer... kram :)
Esmaralda

5 Läroliv:

skriven

Fantastiskt att få läsa om. Tack för stt du delade med dig.

Kram

6 Jennifer:

skriven

Godmorgon finaste Esmaralda! Jag står inför valet att fatta ett stort beslut vilket jag inte brukar vara särskilt bra på. Nu undrar jag om du kan se något hur det blir om jag väljer denna väg? Ser det ut att kunna bli bra? Ser det ut att vara rätt?

Valet känns inte helt hundra men bättre än såhär tror jag inte det blir för min del. Det kommer aldrig att komma ett tillfälle då allt känns helt hundra procent rätt.

Samtidigt finns det en tvekan inom mig att om jag väljer detta så snubblar jag kanske precis vid målsnöret.
Snälla, ser du något om detta?
Kram,
Jennifer

7 Naturvän:

skriven

God morgon!

Till 9 barnsmamman, tack för att du delar med dig.
Hoppas din lycka med nytt jobb och liv håller i sig.

Bli lämnad på studs med 9 barn, måste varit trumatiskt.

Kram

8 Carina ST :

skriven

Vad kul att få läsa om dig. Fint att du delar med dig. Jag gillar din inställning till livet! Vilken rikedom med barn och så många barnbarn!! Och nu är det din tid. Jag själv har bara tre barn och de är nu också mer eller mindre på väg ut i vuxenlivet. Nu börjar även min tid. Så det var inspirerande att läsa om din inställning och vilka vägar du går. Tack.
Och lycka till framåt!
Kram, Carina ST

9 <3:

skriven

Längtar så efter min 🦋

Magnus inte är väl han min soulmate kära Esmeralda? Han är en mycket fin man som verkar bry sig väldigt mycket om mig och uppfylla mina önskningar. Han har överraskat mig verkligen positivt.
Kram

Svar: Fortsätt känn av... kram :)
Esmaralda

10 W:

skriven

Vad underbart med nio barn 🍀. Själv ville jag så gärna ha sex barn men det blev tyvärr bara ett barn. Jag ser mig ändå som
välsignad att just hon valde mig till mor 🍀🙏❤

Vad tror du, Es, kan det bli något med mannen i gamla stan?

Kram 🌺⚘🌺

Svar: Det är inte omöjligt... och snart vet du... kram :)
Esmaralda

11 lilla M:

skriven

Hej Es, vad är chansen i procent att det går i lås denna månad?

12 Anki:

skriven

Godmorgon

9-års mamman Wow Jag tappade hakan bokstavligen när jag läste att din man lämnade dig så tätt efter födelsen av ditt nionde barn ! Du måste ha en styrka som en lejoninna och mycket erfarenhet att dela med dig av . Tack för recept ! Havrekakorna skrevs ner direkt ;-)
Tack för att du delade med dig . Stort lycka till med Din tid <3 Kanske vi får se fler inspirerande gästbloggar från dig :-)

Kram Anki med flock

13 Maa:

skriven

Hej!
Oj vilket jobb du har gjort! Så starkt av dig! Härligt att du nu satsar på dig.

Esmaralda,
Kan du se en flytt tillsammans med honom för mig och barnen?
Kan det bli och kan du se oss bli sambo?
Kram

14 Mam:

skriven

Hej Esmaralda:

Kommer sonen hinna börja skolan här i området innan flytt?
Kram

15 Nat:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser du ett stabilt förhållande för mig?
Kommer jag att leva tillsammans med någon så länge barnen är små? Eller kommer jag fortsätta stå ensam under den tid barnen är små?
Kram

Svar: Det kommer familjeliv.. jag ser inte riktigt när men innan barnen blir stora... kram :)
Esmaralda

16 Misstjejen:

skriven

Hej

Han M som nya hos oss... var typ uppmärksamhet på mig lite än vanligt som jag är vana eller jag undvika ofta män...

Hoppas att det inte finns något i våra relation... det är något helt annat... men vet inte varför jag är snälla mot honom.

Om du kan svar ja eller nej.. något enkla?

Ha det bra

17 Solstjärnan:

skriven

Tack 9 - barns mamma för ditt blogg inlägg.Du har levt ett hektiskt liv med dina många barn.Kan verkligen tänka mig att det inte varit lätt.Dessutom som ensamstående.
Nu blir ni allt fler i din fina familj😊Det droppar in barnbarn ,som du säger allt fler.😊
Nu får du ha tid för sid själv 😊Det behövs nog ,för som du säger med många barn finns det inte tid för annat än vardag och barn.
Jaktlicens o ett nytt yrke ,så bra jobbat 😊 Du har gjort det som är till för DIG😊

Önskar dig alt gott i livet framöver!!

Ps Ser framemot den dagen då även jag får barnbarn😊

Ha det bra!
Kram Solstjärnan ☀️


18 <3:

skriven

Kommer H få komma in till min avdeling?
Och är F verkligen sån jävla bitter svartsjuk människa?

19 mht:

skriven

Hej!
Kommer jag ha jobbet kvar?
Kram

Svar: God chans att du får ha kvar jobbet.. över 70 %... kram :)
Esmaralda

20 EPM :

skriven

Godmorgon!
Morgondopp med A som kom igår.
Mysigt ❤️

Ser du nåt om vart vi kommer bo när vi bor ihop och om det kommer gå snabbt och lätt i processen eller om det blir problem?

Jag är orolig över hans tös och hur hon har det med sin mamma, jag hoppas jag kan bli en bra vuxen i hennes liv. Finns det fog för min oro?

Kram

Svar: Jag ser inga större problem.... du blir en bra och trygg vuxen i flickans liv... kram :)
Esmaralda

21 Undrar:

skriven

Ser du om grannarna får sålt? Varför lägger ingen bud när alla andra hus går på en sekund. Ngt fel?

22 Malin:

skriven

Vad roligt med en gäst bloggare!
Vilken inspiration du ger!
9 barn kräver sin mamma, och sen läsa in behörighet och starta en ny karriär.
Härligt!

23 Browallia:

skriven

TILL 9 BARNSMAMMAN

Två själar samma tanke, roligt att fler än mig tänkt tanken att gästblogga för att underlätta för vår kära Esmaralda :) 9 barn och massor av barnbarn, vilken rikedom även om det har varit kämpigt med en tunn plånbok. Tack för de lockande recepten som jag blev sugen att testa. Kram Browallia

24 Dunegull:

skriven

Ser du om jag kommer ut och seglar i år?
Kram

25 Till Agnes från 9 barns mamman:

skriven

Du undrar över varför nio barn och jag vet att det faller utanför svenska standardmallen. Alla var planerade och välkomna. Min dröm var alltid en stor familj. Jag har själv sex syskon och en underbar barndom och fortfarande har vi alla fin kontakt med varann. Jag vet att många tittar snett för det gör man när någon faller utanför ramarna men jag har alltid tagit hand om mina barn, inte legat samhället till last som en del tror. Kanske det inte skadar att ha högre i tak och inte så snabbt döma ut de som lever utanför medelsvenssons ramar. Ha en fin helg. Kram.

26 <3:

skriven

Kommer bror bo kvar hos mamma året ut?
Det börjar bli rätt jobbigt. Mamma sa igår att han inte var på bra humör alls.
Kommer han tacka ja till jobbet nu ?

27 Krystyna:

skriven

Vilken energi och ork med nio barn. Vi var 8 syskon när jag växte upp i Polen och de äldre tog hand om de yngre och man hade alltid roligt och det var en stor trygghet. Jag ser det enbart som positivt med en stor syskonskara. Trevlig helg alla.

28 Flisan:

skriven

Havrekakorna ska jag göra ikväll. Tusen tack för recept och ha en bra helg nu. Kram.

29 Maa:

skriven

Hej esmaralda.
Tack för svar!

Men ser du
Om det ser ut som att det kan bli en flytt tillsammans med honom?
Eller om det inte ser ut som att det inte blir något ?
Kram

30 EE:

skriven

Uttryckt mig klumpigt. Besviken, sårad och ledsen blev min man. Skrev med min dotter på snap och illa valda ord sårade honom. Sen att han gjorde fel att läsa hennes konversation, får vi ta ur detta. Försökte förklara mig och valet men det går såklart inte hem. Känns helt ärligt som att detta kan vara droppen som rann över och att det inte går att fixa till längre. Får se hur denna semester slutar...

Svar: Ni behöver ett öppet och ärligt snack med varann och sedan får ni ta det därifrån.. kram :)
Esmaralda

31 Jennifer:

skriven

Godmorgon finaste Esmaralda! Jag står inför valet att fatta ett stort beslut vilket jag inte brukar vara särskilt bra på. Nu undrar jag om du kan se något hur det blir om jag väljer denna väg? Ser det ut att kunna bli bra? Ser det ut att vara rätt?

Valet känns inte helt hundra men bättre än såhär tror jag inte det blir för min del. Det kommer aldrig att komma ett tillfälle då allt känns helt hundra procent rätt.

Samtidigt finns det en tvekan inom mig att om jag väljer detta så snubblar jag kanske precis vid målsnöret.
Snälla, ser du något om detta?
Kram,
Jennifer

Svar: Det här är ett beslut som du själv måste fatta... kram :)
Esmaralda

32 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Ja den lägenheten hade gått :( o flickan skulle ju behöva lägenhet nu, suck. Jag tror ju att det ordnar sig, om än lite senare. Kan ju ha fel...
Kram Skorpan

33 Michaela:

skriven

Tack för att du delade med dig och avlastade Es. Man får väl börja slipa på sina egna gästblogg :) 9 barn är mycket för mig som inte ens vill ha 1 så tur att alla är olika :) All lycka i framtiden! Kram

Fredag igen! Ska du göra ngt kul i helgen Es? Vad hittar döttrarna och barnbarnen på denna Corona sommar?

Härligt att alla fjärilar har hittat hem. Nu väntar vi ägare på det vita kuvertet :)

Ha en fin dag!
Kram

Svar: Planera in något kul, det behöver du och det blir bra :) I helgen blir det att jag lägger sista handen vid Fjärilarna.. det tar sin tid.. och så blir det fika med sommargästgrannen... kram :)
Esmaralda

34 Ma Till 9 barns mamma:

skriven

Till 9 barns mamma!
Helt rätt! Jag är helt med dig !
Älskar människor som har högt i tak och som inte är dömande!
Alla är vi olika och tur är väll det!

Jag själv fick barn utan en relation och samhällets normer har ibland känts jobbigt. Det sociala och alla dess frågor varför man tar ett sådant beslut! Ibland krävs det att man är stark och står upp för sig själv även om man egentligen inte ska behöva förklara varför alla gånger!
Kram kram

35 W:

skriven

Tack Es!

Kram 🌺⚘🌺

36 Helena Ir:

skriven

Både min mamma och pappa ingick i familjer med stor syskonskara! Själv har jag 3 barn, och så glad för att den sista hittade till mig :) Så mycket kärlek det måste vara i en familj med många barn..
Jag läser en blogg med fler barn än i din familj..och de verkar ha så roligt av varandra!
Ha en bra sommar..du är en kämpe, som fått ta ett sånt ansvar själv..men samtidigt med mycket kärlek! <3
Och din tid är nu :)

Kram

37 Michaela:

skriven

Finns inte så mycket att göra i Corona Sthlm och regn lovas i helgen men idag ska jag göra något nytt i alla fall. Berättade ju häromdagen att jag träffade en Corona överlevare (mammas bekant) som låg 1 vecka i respirator. Hennes man drabbades också och blir inlagd på sjukhus men slapp som tur var respiratorn. De har två hundar som de inte orkar gå långa promenader med nu pga den enorma tröttheten så jag och mamma erbjöd oss att gå ut med dem så ofta vi kan. Så ska förbi idag och se om det passar eller bestämma någon annan dag. Känns bra att hjälpa både dem och hundarna :)

Annars tränar jag på som vanligt. Svassar på catwalken och hoppas någon pudding ska nappa haha. Hoppas på nytt jobb snart. Ska till ortopeden igen för ev ny kortisonspruta då armen efter misshandeln inte blir bättre. Tänk, 10 månader sedan nu och känns som den aldrig kommer bli återställd igen men hoppas såklart på det!

Mysigt med sommargäster och fika :) Kram

38 Bi:

skriven

Hej
Ser du oss träffa varandra inom snar tid?
Kram !
Tack för allt Ta hand om dig

39 Dalkulla :

skriven

Till 9 barns mamman: Tyvärr finns det många som tror sig har rätten att direkt döma någon med fler barn är ett par tre st. Förmodar att det var du själv som tog hand om dom på bästa sätt, ingen annan, därför behöver man heller inte ondgöra sig så fruktansvärt mycket.

Jag har tre, det fick räcka. Roligt att du och dina syskon har fin kontakt, inte alla som vill eller har det så, oavsett hur man försöker hålla ihop syskonskaran trots långa avstånd. Men, alla vill inte, då ska man också låta dom var helt enkelt.

Din man har jag inget till övers för, hur kan man bara tänka en sådan tanke, sedan omsätta den i praktiken är mig en gåta.

Tummen upp för dig som skapat dig ett fortsatt liv efter dina barn flyttat hemifrån. Bra gjort. Lycka till i ditt fortsatta liv. :)

40 Maa:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag har frågat flera gånger men inte fått svar på detta
Undrar om det är för att du inte ser något om hur det blir?

Om det kan bli en flytt tillsammans med honom?

Kram

41 Rose:

skriven

Roligt och bra 9att få inblick i andras liv, för inspiration och förståelse hur vi väljer att anta utmaningar som inte alltid är så lätta.
Tack för att du delar med dig!

Ser fram emot fler gästbloggar med livsberättelser!

Kram

42 Mirre:

skriven

Hej Es,
Finns det en god chans att jag och J klickar när vi väl ses?😍 kan vi ha det roligt tillsammans? Känns som det kan bli en kul sommar om vi väl klickar..

Kramar ☀️

43 Sessan:

skriven

Underbart med stor familj! Men förstår du fått slita. Hoppas du har/får kärlek med någon annan.

44 Rädd:

skriven

Hej E!

Tyckte de om mig på intervjun idag?

Kram och kärlek.

Svar: Ja, du gjorde ett gott intryck.. kram :)
Esmaralda

45 Madde :

skriven

Tack för du delade med dig av recepten, de ska jag prova till mina.

9 barn! Jag beundrar verkligen styrkan! Jag har 3 och är helt överkörd! Men de är oxå en fantastisk rikedom på kärlek! Aldrig är man ensam.

Kram !

46 Jossan :

skriven

Jag blir så trött! Tänkte köpa en bänkdiskmaskin.. Men då behöver jag tydligen en ny kran... Det kostar typ 2000kr. Och det betalar inte hyresvärden... Allt som ska fixas ska jag få betala...

Ingen som har en kran till bänkdiskmaskin som ni inte behöver? 😂🙈

Sen ska jag bygga ny sänggavel... och fixa i sovrummet...

Ska testa med tyngdtäcke.. kanske sover bättre sen...

Har så mycket planer som jag vill göra för att få tillbaka mitt mående. Fast det är gott tecken att jag vill fixa och dona :)

Idag ska jag till min syster och ha tjejkväll med henne och systerdottern.

Kommer kärleken hitta till mig innan 2020 är slut?

Tror jag behöver vila en stund nu..

Kram

Svar: Kärleken kan dyka upp precis när som helst.. ha nu en fin tjejkväll... kram :)
Esmaralda

47 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Härligt om man får så många barn som man önskar, det är inte alla förunnat. Själv längtar jag så otroligt efter fler barn men har inte ens en dejt i sikte. Känns deprimerande.

Känner att jag inte kan vara riktigt glad över något, situationen hänger över mig och rädslan att det snart ska vara försent.

Hur kan det vara så himla svårt att träffa en hygglig karl??? Kan inte fatta min jävla otur....

Hur länge ska det pågå ännu? Att det växer mossa på en?

Kram

48 Michaela:

skriven

Varit ute med hundarna nu och mamma tog den lilla och jag har sprungit i skogen med den stora. Såå glada med massa energi och nu hänger tungan på den jag haft på vägen hem :) Kram

49 Catte:

skriven

Här var det högt i tak. 😉

Måste man vara dömande/fördomsfull/trångsynt eller avundsjuk om man undrar (när man själv valt något annat) och man vill förstå andras val och undrar hur man tänkt/resonerat runt det? Skulle det kunna vara så att den som känner sig ’attackerad’ eller ifrågasatt, och går i försvarsställning, är den dömande parten?

När jag läste dagens gästblogg så undrade jag precis samma sak som Agnes. Utan att vara dömande, eftersom jag tycker att man har rätt att göra saker på sitt sätt och göra sina val oavsett vad det handlar om, så länge det inte skadar någon annan.

Jag har inga barn och det är ett aktivt val jag gjort som jag är väldigt nöjd med. Däremot tycker jag om barn och kommer väldigt bra överens med kompisarnas barn. Flera av barnen har sagt till sina mammor att dom gillar mig eftersom jag behandlar dom med respekt och inte som små barn när jag pratar med dom.
Eftersom ’normen’ är att ha barn så hamnar man ofta i diskussioner om saker som endast påverkar barnfamiljer och eftersom jag inte har några själv så tycker många att jag inte får ha någon åsikt. Jag brukar skämtsamt säga att jag gärna betalar skatt för att ni ska kunna vara barnlediga, hemma med sjukt barn och att barnen får gratis utbildning, så länge du som förälder tar ansvar att uppfostra laglydiga och trevliga individer. 😉

Det jag funderar över är hur man hinner med allt som det innebär. Det är vardagliga saker som ska hinnas med, som jobb (för många), handla, laga mat, städa, tvätta, betala räkningar, köpa kläder, köpa saker till hemmet och kanske ta hand om ett hus förutom allt annat jag inte nämner. Umgås med vänner eller ha ett eget intresse? Hinner man det? Det är planering och genomförande av eventuella fritidsintressen för barnen och planering av andra aktiviteter och semestrar. Samtidigt får man inte glömma bort det viktiga med att ta hand om sig själv både mentalt och fysiskt, och framförallt vårda förhållandet med sin partner. Både för att få ensamtid tillsammans för djupare samtal om det gemensamma livet men också för att vårda passionen. Barnen ska guidas genom livet och ha egentid med sina föräldrar för att bli trygga och självständiga individer och bli sedda för den dom är. Inte uppfostras och tas om hand av sina syskon.
Jag tycker det är orättvist för barn som ’tvingas’ ta hand om sina syskon istället för att få tid att umgås med sina vänner och utvecklas som individer. Så hatten av för dom som klarar av det. Jag känner mig otillräcklig och blir trött redan av bara tanken.

Under mer än halva mitt liv har jag haft brukshundar, och jämförelsen med att ha hund och ha barn brukar inte vara speciellt populär bland föräldrar, men det finns många likheter. En hund behöver också bli sedd och få ensamtid med ägaren. Ha trygga fasta regler som följs konsekvent, få utlopp för sina behov både mentalt och fysiskt och framförallt lära sig nya saker och göra roliga saker tillsammans med sin ägare och inte lämnas vind för våg att ta hand om sig själv eller av andra hundar om man har fler. Därför är jag precis lika frågande när jag ser att någon har 5-10 hundar. Hur hinner man med allt? Jag skulle inte ha tiden att kunna tillgodose allas behov och det rimmar inte med hur jag vill ha hund.

@Agnes: Läser ofta dina inlägg med ett smått leende, för jag känner ofta igen mig. 😊

Hoppas ni får en sprittande positiv helg! Go crazy!

Kram Catte

50 Lavena:

skriven

Åh, vilken stark och underbar kvinna, mamma och mormor/farmor du är, 9-barnsmamman!
Vi är fem syskon och jag ville alltid ha många barn, dessvärre har jag haft hemska graviditeter, så det stannade vid tre...
Mina föräldrar blev alltid ifrågasatta när det var släktkalas och dylikt, de andra hade bara två barn var och jag kommer ihåg att det var skitjobbigt och pinsamt!
Jag är dessutom äldst, yngsta barnet kom när jag var 13, så hen är nog lika mycket min som mammas och pappas - jag fick ta mycket ansvar för hen och hjälpa till hemma med allting - men det har hjälpt mig att bli en bra mor!
Jag blev inte övergiven, men jag uppfostrade i stort sett mina ungar själv, då deras far varken kunde eller hade intresse...
Jag är inte alls så stark som du, men jag har ändå ett rätt bra liv med ungarna och mina tre katter...
Tänk ändå, vad underbart med alla dessa barnbarn!!
Min uppfattning är att man blir tajtare när man är fler, man lever så tätt inpå och det präglar vuxenlivet också, familjen blir det viktigaste!
Önskar er all lycka och glädje och kärlek!
Katten har lugnat sig lite! Fick tips om att det kan vara så att hon löper - så här ska kastreras inom det närmaste!
Es, om du hinner: en ’kille’ undrar vad jag gör i helgen! Inte den jag frågat om innan - en annan! Och jag vet fan inte hur jag ska göra! Om jag tackar ja till att umgås med honom måste jag ha pengar till exempelvis mat, och det har jag inte... Man kan ju inte skriva att man inte har RÅD! Det tycker jag är lite som att gå med bössan och tigga...
Kram till alla som behöver det❤️

51 B:

skriven

Hej😊
Min chef har börjat krångla nu när han sa att han skulle ge mig full lön fast ja inte jobbat fullt och sa att han skulle va snäll bla bla..hade jag klarat jobba 100 procent ett tag tror du? Vill ha lönen.. kramar

52 lilla m:

skriven

Hej Es, förlorade jag min chans för sommaren då han sa nej? Kram

Svar: Blev det inte så var det inte ment to be.. annat kommer... kram :)
Esmaralda

53 Ns:

skriven

Hej Esmaralda.

Verkar något i kärlek vara pågång för mig?
Kram

Svar: Ja det känns som om något närmar sig.. kram :)
Esmaralda

54 Ma:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som att det blir en flytt tillsammans med honom?
Kan du se oss som par?
Kram

55 Ghostwriter:

skriven

Finns ett byte i närheten av en stad jag kämpat för att komma till, men det är inte riktigt samma stad. Jag känner mig totalt förvirrad över vad jag vill för att jag hänger upp mig på studieorter, eftersom jag hoppas komma in någonstans - jag vet ju bara inte vart och jag har ingenting att stanna kvar för här jag bor. Förutom 1 person i hela världen i princip som ändå bor 2h bort.

Jag vill flytta för att jag vill utforska och komma till ro någonstans, bygga om på nytt. Men jag kommer ju studera på distans och de är inte säkert att man hinner jobba, därför kommer ju nya bekantskaper inte skapas hur som. Så risken finns med andra ord att det blir ett liv exakt som det jag har idag... Sen känner jag mig också trött på att på i lägenhet, jag vill bo mer för mig själv. Så kanske det är jättebra att flytta lite utanför en stad.

Är det fel att flytta pga omväxling och utforska även fast man inte har ett större syfte till det? Jag har liksom inget större mål med det. Tillskillnad om jag flyttar till en studieort jag kommit in på.

Vet inte hur jag ska tänka eller överväga
Drömmen är ju helst ett hus någonstans där jag bara kan få fokusera på mig och inte att vara "något" speciellt!





Kram

Svar: Det är inte fel alls, bara du tänker realistiskt och inser att du själv aktivt måste jobba på trivseln... kram :)
Esmaralda

56 🌸 TILL MICHAELA 🌸:

skriven

Så omtänksamt av dig och din mamma att hjälpa paret som haft oturen att drabbats av corona. Hundarna blir säkert jätteglada av att få gå på en långpromenad nu när det är en behaglig temperatur ute

Trist att det tar så lång tid för din arm att bli bra igen efter incidenten på jobbet.
Jag har också jobbat med utåtagerande personer och åkt på däng flera gånger men inte råkat lika illa ut som dig. På slutet innan jag sa upp mig fick personalen låsa in sig på kontoret varje arbetspass för att skydda sig själva när en brukare fick sina utbrott. Chefen tog inte personalens oro över att råka illa ut på allvar och menade på att det aldrig tidigare hade hänt någon allvarlig incident med brukaren så det fanns ingen anledning till att vi skulle få larm eller vara rädda för att jobba ensam på natten. Då sa jag och nästan halva personalgruppen upp sig.

Har du sett till John nåt mer på Willy's? 😍

Lycka till med svassandet, ser fram mot gästbloggen när du har fått napp. 😉😆

Kram Browallia 🍀

57 Susanne :

skriven

Fantastiskt jobb med nio barn o sedan studera till mäklare. Tack för recept, jag ska göra. Har tre barn o ensamstående. Har beställt fjäril. Längtar, hoppas den kan förändra mitt liv. Tror du det Ez? Speciellt med pengar o ekonomi. Vore tacksamt. Sonen har ännu ont i armen efter olycka. Kan han få från LF tror du, ersättning?

Svar: Kanske något lite men räkna inte med summor av betydelse.. kram:)
Esmaralda

58 Cecilia:

skriven

Tusen tack för bra recept. Otroligt att du lyckas allt detta och verkar vara så positiv låter inte hinder stå ivägen för livet. Tack för att du delade med dig detta!

Ez, jag har haft så otroligt mycket ångest som är jobbrelaterat och det börjar verkligen tära på mig. Tror detta grundar sig i prestationsångest och rädd för att göra fel och någon besviken. Så skönt med helg men nu har jag en klump i magen när jag tänker tillbaka till jobb. Ser du om instrumentet klarar sig eller om det var fel att köra på? Usch, måste nog prata med någon för jag klarar inte av den inre stressen hela tiden.

Imorse hörde jag en röst, tror inte det var inbillning. Blev så rädd, sedan trodde jag det var min sambo men sen insåg jag att min sambo var på jobbet och blev rädd igen. Vem var det och fanns det något meddelande? Försökte tolka om det kunde ha varit en varning eller något. Kramar

59 CA:

skriven

Hej
Har köpt resa nu med air france och sj:)Den tar lite tid men jag har semester och kommer dit jag vill :)
Kram

60 Agnes:

skriven

Till 9-barnsmammam:
Så glad att du tog dig tid att svara på min uppriktiga, seriösa undran över att "skaffa" många barn!
Förstår att du har att göra i ditt liv, så jag känner mig verkligen sedd, iom att du nu tog dig tid!

Är ju intresserad av hurfolk tänker med sina livsval...sitter ofta på olika fik o iakttar livet omkring mig. Har alltid gjort o kommer nog att till sist bli den författare som Es siat om! =)

Har själv fött 2 barn.Livet kom emellan, vilket gjorde att jag i Nov-13 fann min äldste son avliden i sin säng.

Likväl min mor, som födde 3 barn o 2 blev vuxna. Vi bodde då utomlands, o sjukvården var ju lite sisådär i det land där vi bodde. Hierarkin var sträng bland sjukvårdspersonalen, vilket ledde till att under tiden min syster dog i sin mors famn, så stod det en sköterska en dryg meter ifrån o sa att hon inget kunde göra, eftersom doktorn ännu inte kommit till platsen.

Livet kan vara lite tokigt ibland o inte riktigt som man förväntar sig/antar att det ska vara.

Ber om ursäkt för min fråga, då jag ej trodde att den skulle misstolkas som ett "snokande" i ditt liv!

TILL CATTE:! Välskrivet o med en förståelse för att vi människor är olika i våra livsval o funderingar över andras dito!

En härlig kväll tillönskas alla!

Kram!


61 Till Browalia:

skriven

Tack för ditt fina meddelande! Blev lite rörd :) Självklart måste man hjälpa så att hundarna får komma ut och springa av sig och det gjorde dom. Sover säkert fortfarande :)

Så himla tråkigt att höra om ditt fd jobb och alla våldsamheter samt dålig ledning. Skandal att ni inte fick ha larm! Det är många gånger ett farligt jobb och jag förstår att kollegorna låste in sig. Bra att många sa upp sig!

Jag jobbade 15 år inom akutpsykiatrin och har varit med om mycket stök och det var nästan vardag att komma hem med blåmärken, bitmärken mm samt mordhot. Jag visste att jag förmodligen kommer att sluta först den dagen jag står inför liv o död och precis så blev det. Jobbade på psykakuten och vi fick in en ung tjej som var oerhört aggressiv och med en vrede som jag aldrig tidigare skådat. Ville döda någon berättade mamman som var med om det stod i journalanteckningar från öppemvården. Hon bad mig att släppa ut henne men jag sa nej då läkaren skulle prata med överläkaren om inläggning och det var då det small. Slag o sparkar mot mig och sen tog hon sig in på vår expedition och fortsatte misshandla mig och två kollegor. Försökte få tag i någon penna eller sax och det enda jag hade i huvudet var att hon kommer att ha ihjäl oss och så har jag aldrig tidigare tänkt. Vi tryckte på larmet men ingen kom på ca 10 min och det var en mardröm! Till slut kom de och vi fick henne i bälte. Jag har minnesluckor fram till ett dygn efteråt samt tappade synen på ena ögat dagen efter så fick ringa efter ambulans. Som tur var kom den tillbaka. Magnetröntgen visade sen - ligament och ledbandskador i höger underarm/armbåge och det är det som fortfarande spökar. Jag sa upp mig från jobbet och kommer aldrig mer gå tillbaka till sådan miljö. Det förändrade mig för all framtid. Så blir en nystart till hösten hoppas jag :)

Hur mår du? Åhh tackar! Ser även fram emot att få läsa om kärleken gällande dig :) Har inte sett John på Willys på ett tag nu :)

Kram Michaela

62 MissMilla :

skriven

Så kul m gästblogg o längtar efter de spontana spådomarna med. Var stolt över dig själv som 9-barnsmor.
Hur blir sommaren, tuff m ekonomin el lyckas jag sälja en del på Tradera?

Svar: Ja något får du sålt... kram :)
Esmaralda

63 Silvertassen:

skriven

Vad kul att få läsa ditt inlägg, "9 barnsmamman"! Goda recept, dom ska prövas!

Själv tycker jag de är en smaksak hur många barn man än skaffar. En gammal granne hade 11 stycken. 😊

64 Till Agnes från 9 barns mamman:

skriven

Nu skäms jag och ber om ursäkt. Jag tolkade inte riktigt din kommentar på ett vänligt sätt och det kan nog bero på att jag är van att få gliringar på olika sätt och går i försvar oftare än jag behöver. Önskar en fin helg. Kram

65 9 barns mamman:

skriven

Tack snälla alla för era kommentarer. Jag förstår att man undrar hur jag hinner med så många barn och det blir så som någon tyckte var negativt att syskonen får hjälpas åt mer än de får göra i en familj med två barn. Det löste sig ganska naturligt. Min son Flag älskade att köra småsyskon i vagn och det fick han göra och dottern Sonja lärde småsyskonen simma. De tog hand om varann på ett naturligt sätt och jag tror inte det bara är av ondo. Jag fanns där när det gällde studier och läxläsning. Av de nio barnen pluggar 2 nu på högskolan och 4 har examen och och de andra har hittat sina jobb på annat sätt sätt och mår bra i detta. Ibland tror man att det bara är " white trash" människor som skaffar många barn men så är det ju inte. Nu blev detta långt som ett nytt blogginlägg och jag avslutar här. Tusen tack för alla kommentarer , och jag önskar alla en riktigt fin helg. Massa kram :)

66 Tingeling :

skriven

Tack för din gästblogg! Och starkt gjort att vara själv med 9 barn. Min man lämnade mig när vår dotter var 10 månader, kom som en chock från ingenstans, och jag tyckte var jobbigt och tog några år att hitta mig själv efter det. Och då var det bara 1 barn! Har ibland önskat jag hade huset fullt av barn, men känns som lite för sent nu. Tack för recepten! Gillar enkla recept.

Nu har jag dock en liten bebis igen kan man säga, en kattunge, hon har nu kommit till oss och hon är så fin och gosig, busig och söt. Men man blir väckt mitt i natten av att hon vill leka 😂 men helt underbart är det.

I morgon ska det regna. Jag gillar regnet. Hoppas på åska också.

Trevlig kväll!
Kram!

67 Nere:

skriven

Hur ser resten av sommaren ut att bli? Känner mig nere fastän jag fick som jag ville och saknar honom..
Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: