somliga är lite annorlunda....

I Sverige har ungefär en person av hundra en intellektuell funktionsnedsättning, så det är ingenting ovanligt.

Ofta kan livet bli väldigt tufft för de som har ett lindrigt handikapp.

Man identifierar sig med och jämför sig med  de utan handikapp och upptäcker ideligen att man  drar kortaste stråt och inte riktigt räcker till.

Man kanske gör allt för att passa in och även sådant som är inte riktigt rätt och bra..  man kan bli ensam… deprimerad…få problem av olika slag.

Man har svårt att snappa allt det abstrakta, svårt att hänga med och ofta  försöker man kompensera detta med annat som kan vara direkt skadligt.

 

En gång i tiden arbetade jag på särskola.

Och det var inte ovanligt att tjejer på högstadiet försökte kompensera genom att vara sexuellt tillgängliga. Eller så drack man  mer alkohol än man borde och man lät sig triggas till sånt som man normalt inte skulle göra.

Jag har sett solskenshistorier och jag har sett motsatsen.

Jag har sett en tjej  med if  bli sambo och få barn tillsammans med en normalbegåvad kille. Efter särgymnasiet fick hon fast arbete.  Och jag sett hur väl det funkat för henne under de 20 år som gått. Hon har varit trygg i sin mammaroll, barnen har mått väl och inga klagomål har funnits

 

 

 

 

Sen har jag också sett motsatsen

Jag har sett de som bildat familj, fått barn och haft svårt med ansvaret och att se och ge vad ett barn behöver.

Jag har arbetat  som terapeut i sådana familjer, med socialtjänsten som uppdragsgivare.

  Jag har sett barn som far illa, föräldrar som älskar sina ungar men har inte riktigt förmågan. Jag har sett tragedier och sorgligheter.

Men jag har också sett kärlek och glädje och lyckats få till positiva lösningar.

Människor med intellektuellt handikapp är lika olika som du och jag och ska aldrig placeras i ett fack.

 

 

 

 

  Somliga klarar livet bra och i synnerhet om de har  haft en trygg uppväxt med aktiva föräldrar och bra förebilder. Andra klarar det inte alls lika bra.

En kvinna satte huvudet på spiken när hon sade såhär ” Ibland önskar jag att mitt handikapp hade synts utanpå för då hade jag blivit bättre behandlad än jag  blir nu”

En del blir diagnosticerade om barn, andra  om vuxna och så finns det en hel del  vuxna som lever med if utan att veta om det eller ha fått diagnos.

Det ligger en hel del i detta !

Ser man en person med Downs syndrom – då vet man direkt att det är en handikappad person som kanske behöver lite extra hjälp  och stöd. Man tar hänsyn.

Men syns inte handikappet utanpå – då  blir det lätt tuffare.

Det ska få finnas plats för oss alla.. oavsett hurdana vi är -  och vi som haft turen  att födas med ett normalt intellekt – vi har också ett ansvar gentemot våra medmänniskor som inte är lika lyckligt lottade på det området.

 

Kram & Kärlek

💖

 

1 Skorpan:

skriven

Så sant så, är du lite "annorlunda", ja då kan det bli svårt i livet. Tyvärr visar folk väldigt lite hänsyn överlag mot sina medmänniskor, kan det månne bero på vår "individkultur" av idag? Jag, jag, jag...

Jag hoppas på att mina barn kan visa hänsyn gentemot andra o inte bara tänker på sig själva. Ibland undrar jag nog om detta med att också tänja på andra alls gått "hem" då jag ser hur de beter sig mot varandra... Vad tror du Es, har mina barn förmågan att ta andra i beaktande o förstår att vi alla är olika? Livet lär väl dom det så småningom...

Yey, onsdag, så fort tiden går. Snart midsommar o fortfarande inga planer ;). Rätt mycket progam som inte ordnas denna midsommar så...

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Ja jag tror dina barn kommer vara bra på den biten.. kram :)
Esmaralda

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag har annat typ men vill inte skriva här. Jag vet hur jobbigt det är för mig ocksä. Försöka alltid passar in i vissa personer som jag gillar och vilja umågs med dom. Det är inte lättare och såklart blir jag mer ensam även väntar på någon ska vill få mig delta och känna som jag är en av dom.

Har alltid var besviken att jag blir den person idag men jag önskar ofta jag kan var någon annan eller i deras ålder typ 40-50 året men jag har aldrig få såna chansen.

För mig är det inte lättare i vardagslivet. Det är jobbigt också att någon har aldrig bjuda mig på något och vilja jag var med.

Det finns en massa med såna som är jag så är inte lättare.

Jag har alltid vill har en normalt människan att tillsammans med och skaffa riktigt vänner. Allt annat ska det var.

Då är det lättare att var i min egen bubblan som allt fungerar där.

Det är sorgligt... jag vet inte när det är allt möjlighet för mig och känna att jag är en av dom...

Ha det bra

3 Misstjejen:

skriven

Hej

Förstår inte ju C kvinna sagt till mig ifjol att "jag är alltid roligt" men jag tycker inte alls hon är kul för hon bryr sig inte alls om mig. Fråga aldrig hur mår jag och såna.

Funderar på hur ska jag få hennes uppmärksamhet... nästa veckan den torsdag är det en året med henne som vän i facebook.

Tänker väl en bra tillfälle att få hennes uppmärksamhet på inlägget.

Ha det bra

4 <3:

skriven

Godmorgon Es, kommer det lösa sig med returen till Gina och kundservice förstå att ngt måste blivit fel ?
Har mejlat till dem igen.
Kram

5 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag förstår inte alls C kvinna säger hon är alltid roligt men jag ser inte alls att hon är roligt?🤔...

Hon är aldrig intressent för prata med mig. Eller något. Om hur mår jag?


Svar: Vad som är roligt är ju individuellt... och ni har nog inte samma typ av humor... kram :)
Esmaralda

6 MrMr:

skriven

Jag och min sambo har en tuffare period i relationen och ekonomin just nu och hon blir då också av med sitt jobb. Kommer vi igenom det tillsammans och ordnar det sig med jobb och ekonomin?

Svar: Det sur att kunna bli hugget och stucket... 50 % att ni klarar av det tillsammans... och gör ni inte det.... då grejar du ditt liv på egen hand... det ser ljust ut om jag ser en tid framåt.. kram :)
Esmaralda

7 Misstjejen:

skriven

Hej

Har viljan för firar med C kvinna för en år som vänner så det är nästa veckan på torsdag. Undrar om jag ska uppmärksamhet det i inlägget och tagga henne för skriva om hon minnas det. Ska uppmärksamhet det i min facebooksida.

Saknar hennes omtänksamhet mot mig och hennes pratsam mot mig. Allt såna som hon har förut mot mig... vill firar det med henne

Ha det bra

8 Lollo:

skriven

Bästa Esmaralda
Är min framtida man någon som jag träffat förut?
Önskar dig en fin dag

9 Smulan:

skriven

Så fint och bra skrivet, har ett barn med NPF utan IF men känner att det ibland hade varit lättare med ett handikapp som hade synts att bemötandet från allmäneheten då hade varit annorlunda, nu är det mest ta hand om din ouppfotrade skrikande unge :(

Svar: Ja, folk är snabba att kommentera och de har ingen aning egentligen... kram :)
Esmaralda

10 Ville:

skriven

Jag har försökt få uppgifter, men det är sektrestesbelagt Jag har en fråga ligger det en hund begraven, och försöker man mörklägga nåt för mig.Mvh Mvh VTH

Svar: Nej, det känns inte så... kram :)
Esmaralda

11 Drutten :

skriven

Alla människor ska behandlas med respekt oavsett handikapp, religion, hudfärg eller sexuell läggning. Det är grunden. Ingen rasism eller mobbning eller våld borde få förekomma. Tyvärr ser verkligheten inte så bra ut.

Önskar dig och bloggfamiljen en fin dag.

Kram Drutten

Svar: Ja, vilken fin värld det hade varit om alla agerat så... kram :)
Esmaralda

12 Jennifer:

skriven

Godmorgon finaste Esmaralda! Så klokt och bra skrivet!

Finaste Esmaralda, jag kämpar fortfarande med att få ordning på mitt liv och komma dit jag vill. Eller åtminstone ett steg närmare mitt mål. Tycker att jag kämpade på så mycket jag kunde i vintras och våras, men då ingenting hände tappade jag orken och lusten, orkade ingenting. Och då hände naturligtvis ingenting heller.

Det som sätter stopp och bromsar upp allt är min utmattningsdepression som jag kämpar med. Så länge som jag har det på detta viset i livet kan jag heller inte bli frisk. Och för att få till stånd förändring måste man ha kraft och enegi att kämpa, vilket jag nu inte har. På grund av utmattningen. Jag har inte rätt till sjukskrivning, så måste försöka klara detta på något vis. Men det blir som en ond cirkel, som du förstår. Svår att bryta sig loss från.

Jag orkar bara med det allra mest nödvändiga, vilket betyder att allt det sociala lägger jag åt sidan. Det finns helt enkelt inte kraft att också orka med sådant. Så en del av sociala delen i livet blir jag utan. Det som gäller nu är att hitta arbetspraktik. Det måste jag fixa själv.

Ser du finaste Esmaralda något om min situation? Måste jag mpa länge ännu innan allt lättar och ser det ut att dröja innan arbetspraktiken dyker upp?
Kram,
Jennifer

Svar: Jag tror du hittar en arbetspraktik... och helt klart att du tar dig vidareHa fokus på en sak åt gången och beta av... försök styr dina tankar till ett mer positivt tänk... kram :)
Esmaralda

13 Hon:

skriven

Hej esmeralda :)
Vänskapen förstår jag aldrig kommer bli som förr, och ärligt så är det okej.. tråkigt dock men jag ser ingen potential där mer.
Men jag undrar ifall hon har tankarna att hon vill?

Svar: Hon känner sig kluven... kram :)
Esmaralda

14 HuldaMaräng:

skriven

Godmorgon!!
Jag hörde på radion i morse att en studie om mobbning på jobbet genomförts som visat att vård och omsorgspersonal var klart överrepresenterade som mobbare av varann. Det är skrämmande, riktigt otäckt, även om jag vet att det är så. Grupperingar, skitsnack mellan dem osv. Men det som är ännu otäckare är hur brukarna då blir utsatta... Jag har sett att en del utför vården godtyckligt bara för att de inte gillar sköterskan eller chefen tex. Eller den de jobbar med.

Svar: Ja, herregud vilken sandlådenivå !! Kram
Esmaralda

15 Tildis:

skriven

God morgon!

Kan du se om chansen er stor att han får följa med och jobba hemifrån under några dager?

Ha en fin dag i värmen!

Kram

16 Lotta:

skriven

Ja, alla är lika värdefulla och bemötas lika 😊.

Igår skickade jag ett för mig viktigt mejl. Känns som mitt levebröd hänger på detta. Ser du om det mottogs bra och om dom kontaktar mig framöver.

Kram L

17 Rädd:

skriven

Hej E!

Är så ledsen idag, bröt med mamma igår.

Jag vet att du sagt att både mamma och pappa älskar mig... men de finns ju inte där för mig.

Jag tror inerst inne det här är det bästa. Att jag får gå vidare. Få perspektiv och kanske kunna förlåta. Att jag ger mig tillåtelse att vara lycklig och slippa bli besviken hela tiden.

Men ändå känns det så tufft. Det är ju ändå min mamma. Men hon tar så ofantligt mycket energi från mig. Vägled mig E, snälla.

Kram och kärlek.

Svar: Du ska lyssna på din egen känsla... och så småningom tror jag du lär dig ett förhållningssätt kring hur ni ska umgås utan att hon tar av din energi... kram :)
Esmaralda

18 Hallå:

skriven

Hej Esmaralda.
Han har nu sagt att vi ska prata om det.kommer situationen äntligen att lösa upp sig?
Han har sagt lite så förut men sen har inget hänt.

Kommer de lösa sig nu?

Vill han ha kontakt med sin dottern nu? Är redo eller dröjer de sig?

Vill han göra ett försök att flytta ihop?

Kommer situationen att lösas nu?
Kram

Svar: Det närmar sig en lösning men mycket hänger i luften... räkna inte med att det går smidigt.. kram :)
Esmaralda

19 Helena Ir:

skriven

Ja, somliga är annorlunda..och som du beskriver ska det finnas plats för alla..sen finns de där annorlunda som är något annat ..sociopater,psykopater också annorlunda..funderar på om det ska finnas plats där också..en tanke!Kanske våra fängelser är till för dessa..när de gått för långt..

Ser ut som jag fått en fuktskada i lägenheten..och jag som vill renovera det här rummet i år..hoppas de kommer på besök snart, har ju anmält!

Efter midsommar kommer dotterns lägenhet fotograferas för att kunna säljas. Äntligen! Får du någon känsla om hon lyckas sälja denna i år? Till begärt pris?

Hoppas det här regnandet får den torra skogen att bli mindre torr. I helgen brann det i vår skog inte långt från där vi gick..brandkåren träffade vi dagen efter, de var där för att kontrollera att det inte tagit fyr igen. Glasbitar som ses vid använda grillplatser är ett enkelt hjälpmedel för eld.

Kram

20 sus:

skriven

hej
Man gör så gott man kan.....
annorlunda hotar.....
normbrytande hotar också....
Tror du något kommer min väg snart?
love sus

Svar: Ja, det tror jag absolut... kram :)
Esmaralda

21 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Redan på morgonen är dagen en katastrof. Och min chef som slänger ur sig spydiga kommentarer och av någon anledning favoriserar min kollega eftersom hon alltid är så briljant på att göra allt.
Vad ser du?

Svar: Andas lugnt, ha eget fokus och bry dig inte om din kollega.. kram :)
Esmaralda

22 Läroliv:

skriven

Håller helt med. Alla ska behandlas med respekt, oavsett hur det ligger till.

Har en fråga om ok. Känns som en man med utländsk härkomst närmar sig mig, och vill ha kontakt. Tittat länge och känns som cirklarna blir snävare runt mig. Ingenting jag vill vara med om, och har absolut inte gett ut någon sån signal heller. Det är på mornarna det här sker och på två affärer, jag handlar och han är i arbetssituation. Har mina mediala tentakler fått fnatt, eller ??? Undrar om du kan se något om detta.

Kram

23 Bellagio:

skriven

Intressant inlägg. Kan du inte skriva ngt om särbegåvade barn/personer? Människor med långt över det normala i IQ lider med, många med psykisk ohälsa och med en känsla av att inte passa in.

Svar: Absolut, det kommer.. tack för tipset... kram :)
Esmaralda

24 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Viktig text som även kan appliceras på "vanligt" folk med fysiska handikapp som inte syns . Bara för att man inte ser min värk önskar jag att de inte såg ned på mig för att jag är hemma och uppbär sjukpension .Jag märker nämligen det...
Precis lika dåligt är det när folk ser ned på oss feta och tror vi sitter och trycker i oss bullar o kakor och godis..när jag i själva verket går på dieter och kämpar varje dag .Fick höra så sent som igår av en äldre herre "du som går så mycket "...underförstått rör man på sig det minsta ska man vara smal ..alltså sitter man på kammaren och trycker i sig onyttigheter....

Onsdag redan och på Fredag skall jag synda och ta mig en öl eller 2 !

Kram Anki med flock

Svar: Ja somliga låter bara truten gå utan att de vet vad de pratar om !! Öl och nubbe till sillen måste det bli på fredag :) Kram :)
Esmaralda

25 Naturvän:

skriven

Hej!

Så sant som det är sagt, har träffat många människor med handikapp både i arbetsfältet samt privat. Det ger livet nya dimensioner och är berikande.

Midsommarvecka och jag längtar allt hem lite, älskar den här ljusa tiden på året, den är helt enkelt bäst. Har kvar en burk matjesill så det går att fixa ihop god midsommarmat. Bara försöka göra det bästa!

En fråga, har äntligen tappat en hel del kg, men känns som om jag behöver gå ner mer.
Kommer de sista kg också försvinna? Tränar flitigt men kan ännu inte komma upp i riktig speed.

Ha en härlig sommardag alla!
Kram

Svar: Du ser fin ut nu och du ska inte ha överdrivet fokus på de sista kilona... men du kan om du vill... fast det blir segt och krävs absolut fokus.. kram :)
Esmaralda

26 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda kommer M förhållande hålla året ut ?

Har han svårt att förstå att jag inte vill inleda ngt när han är i en relation ?
M är så reko annars men nu känns det som att han bara tänker med en viss kroppsdel.

27 LottaS:

skriven

Fortsätter undra om Norge-spåret, ser du varningar? Blir det för ohanterligt?

28 Kram:

skriven

Hej Esmaralda.

Hur kommer det att gå för min pappa när han ska skiljas?
Kommer de hitta tillbaka till varandra?
Går han in i ett nytt förhållande?
Kram

Svar: Det ser ut som om det kommer ett nytt förhållande längre fram.. först behöver han hitta sig själv och ska inte ha panik.. kram
Esmaralda

29 N:

skriven

Hej Esmaralda.

Mina barns pappa har pratat om att gå på Kålmorden. Nu ska hans syster med familj dit.
Ser det ut som att det går vägen om jag frågar barnens pappa om vi Kan gå tillsammans med dem? Eller känns de inte passande? Eller kan det bli bra och gå vägen?
Kram

30 N:

skriven

Hej Esmaralda.

Hur stor ser chansen ut att ja o f hittar tillbaka till varandra?
Att han blir min trygga tillvaro och vi flyttar ihop?
Kram

31 Michaela:

skriven

Alla räknas och tycker de med downs syndrom är söta :)

Shit vad jag har sovit. 10 tim. Trött :)

Träna, handla, tvättstuga och städa inför midsommar står på dagens program.

Tolkade jag Lady fel när hon signalerade att människa kommer höra av sig igen?🤔

Ha en fin onsdag!
Kram och pussar till MG ... såg en fralla igår och tänkte genast på honom :)

32 MammaC:

skriven

Hejsan! Vill börja med att tacka dig för tidigare svar. Givetvis stämde det du sa. Sonen fick arbete där han ville o började i måndags. Lever själv med 2 barn med funktionshinder så här kämpar vi varje dag. Nu till frågan. Andra människor har sagt att jag kommer träffa min nästa kärlek på min nuvarande arbetsplats. Känner du ngt om det? Kramar

Svar: Ja ibland blir det en kamp och med funktionshinder i familjen blir det ofta extra tufft emellanåt !! Jag ser inte var du möter din kärlek... bara ATT du gör det... kram :)
Esmaralda

33 Dalkulla :

skriven

När jag såg dessa två killar var min första tanke, så många namn på alla diagnoser människor tilldelas, när något inte stämmer med den verkliga människan.

Vem kommer på alla namngivningar till den eller de som avviker en aning? Det verka inte finnas någon som helst stop på dessa diagnos-namn.

Det är ganska uppenbart att de som inte platsar i samhället, de är dom som ofta blir utstötta. Inte alla som får hjälp i det dom en gång föds som.
Människor skratta, hånar osv. Ingen har någonsin bett att få bli född, allrahelst inte som en avvikande i samhället.

Kram

34 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
I ditt inlägg "Hälsningar från fjäril" skrev du att
fjärilen är helande när det gäller bl a depression och återhämtning från sjukdom. Är detta något fjäril gör oavsett eller något man kan önska?
Tack i förhand! Kram Zoey 💕




Svar: Det ligger i Fjärils natur att hela.. utan att man önskar sig just det.. kram :)
Esmaralda

35 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda kan du se vart jag lagt kvittot med kläderna. Var så noga och såg till att det blev två kvitton och så vet jag inte vart de tagit vägen 😥😔

36 Sp:

skriven

Hej E!
Kommer M att höra av sig till mig? Kram!😁

Svar: Ja så småningom verkar det så... kram :)
Esmaralda

37 Mia:

skriven

Så bra och viktigt inlägg!

38 Sp:

skriven

Hej E!
Kommer M att höra av sig till mig? Kram!😁

39 Helena Ir:

skriven

Jag hittade den här bloggen 2012, och med tiden har jag lärt mig att vissa frågor är för svåra att besvara här bland kommentarerna..det krävs en seans för det.
Med det i åtanke så får jag spara ihop till den.. ;)

Passar också på att önska en Trevlig midsommar!

Kram!

Svar: Kram :)
Esmaralda

40 Rädd:

skriven

Men kommer jag kunna förlåta mamma och pappa på riktigt och acceptera hur de behandlat mig? Idag känns det som det aldrig kommer gå. Kommer jag kunna släppa utan att förlåta?

Kram och kärlek.

Svar: Du kommer lära dig att släppa det som varit och förhålla dig till nuet... men pressa dig inte just nu.. kram :)
Esmaralda

41 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Bra att dom har nån sorts förmågor då ;).
Kram Skorpan

42 Anna:

skriven

Tack för det du skriver! Det gör skillnad <3

Svar: Kram :)
Esmaralda

43 Hej:

skriven

Hej Esmaralda.
Ibland har det verkat som så, men sedan har det vänt igen och jag undrar,
Kommer det att gå hela vägen fram?
Ser det ut som om jag och Han kan hitta tillbaka till varandra?
Och att vi bor ihop igen?
Kan vi komma så långt fram?
Kram

44 Hon:

skriven

Hej esmeralda, börjar bli trött på detta ställe (jobbet) men vill ändå visa dessa två personer på jobbet dom absolut inte kan få sin vilja igenom hos mig.

Kommer Y få vara på min avdelning efter sommaren?

Svar: Det kommer en positiv förändring... kram
Esmaralda

45 Bb:

skriven

Hej

Kommer vi få kontakt igen innan sommaren är slut ?
Ha en bra dag

46 Nat:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om det kommer att bli en förändring i min tillvaro snart? Är någon förändring påväg?
Kram

47 Missmilla:

skriven

Jag har jobbat på särskola jag med. På vår skola har vi en med down syndrom.
På jobbet är det speciellt just nu. Känner mig utanför de andra tjejerna och min kollega H som jag trodde jag var vän med hänger bara med E. Är det av svaghet? Verkar som jag är ngn slags syndabock av ngt slag. Är det så, känns såg allla fall.

Svar: H kan nog inte bättre än det blir och jag tror inte hon menar något illa.. kram
Esmaralda

48 Ghostwriter:

skriven

Kan en sommarkurs vara rätt väg för studiemedel under sommaren? Jag vet bara inte vilken kurs jag ska söka och om det kommer påverka mitt csn senare när jag fortsätter de vanliga studierna. Ska självklart kolla upp, men jag måste ju lösa min situation.
Jag ska också prata med både soc och kontaktperson på kyrkan. Tror du att jag får en lösning? För det är snart dags för att betala allt och jag mår så dåligt över detta.


Kram och tack

49 Carro:

skriven

Tänk om alla var lika å tänkte lika då hade inte världen utvecklats! Samtidigt så tänker jag vad är normalt och vad är onormalt? Alla gör vi förhoppningsvis vårt bästa utefter vår förmåga men en del kan behöva lite stöd och det är ju bra att det finns det idag :)


Vad är det Johan vill ha ut av mig? Varför är han små elak? Har du något/några tips hur jag ska hantera den här mannen?

Vänliga hälsningar

50 Läroliv:

skriven

Ja, då är jag nog nojig pga det som hänt förut och hellre det än det som jag undrade över.

Kram

51 Dunegull:

skriven

Ser du om jag börjar må fysiskt bättre nu inom kort? Inte tränat på ett tag men tänkte börja nästa vecka. Börjar jag må bättre i samband med det?

Kram

52 Snödroppen:

skriven

Det är sorgligt hur samhället fungerar. Jo, om det hade synts utanpå kanske det varit lättare och varför ska det vara så kan man undra...
Vårt samhälle är bra skruvat.

Blev visst en solig och varm dag så nu, på med solbrillorna och bakom mina solglasögon kan jag spana lite...dyker det upp nåt kul snart tror du, nån dejt i sikte?😉
Kram🌞

53 Bb:

skriven

Hej

Kommer vi få kontakt igen innan sommaren är slut ?
Ha en bra dag

54 Fråga :

skriven

Hej Es,
Jag var nyss ute och gick en promenad i skogen och fick en egenplockad blombukett utav en kvinna som bor där. Hon liksom stod och väntade vid hennes grind, på mig och min brukare (jobbar som personlig assistent) att vi skulle gå förbi henne (såg henne på långt håll).
Blev ju givetvis glad men också lite chockad. Inte vanligt att folk gör sånt och jag känner ju inte henne, har bara hälsat på varandra när jag gått förbi hennes hus i skogen innan. Är nog lite skadad sen liten då min mamma alltid pratat om ond magi och att folk kan lägga sånt på en..och att man aldrig ska ta emot något från främlingar etc. Så pass att jag blivit nojjig kring det.

Ser du om det är någon ”ond magi” bakom blommorna Es? Vill såklart inte tro det och känner mig lite knäpp som ens frågar men vill bara vara på den säkra sidan. Vet ju att man inte alltid kan lita på folk idag..

Kramar🌼

Svar: Herregud nej, absolut ingen ond magi... det finns goda människor precis som denna kvinna... kram :)
Esmaralda

55 Bb:

skriven

Hej

Kommer vi få kontakt igen innan sommaren är slut ?
Ha en bra dag

56 Sp:

skriven

Hej E!
Kommer M att höra av sig till mig? Kram!😁

57 2020:

skriven

Kommer uppsägningen med lägenheten att sluta som jag vill, alltså att jag får flytta ut i augusti och slippa betala dubbla hyror.

Kram

58 Tiss :

skriven

Sa jag fel eller blev det bra?

59 Anonym:

skriven

Hej! Ja annorlunda behöver ju inte vara dåligt vem är de egentligen som säger vad som är avvikande och inte? Alla gör ju förhoppningsvis sitt bästa efter sin förmåga och en del kan behöva stöd och det är ju inget konstigt med det :)


Vad vill Johan? Varför säger han elaka saker?
Har du några råd hur jag ska hantera detta?

Vänliga hälsningar

Svar: Ta ingen skit...var korrekt och saklig.. kram :)
Esmaralda

60 <3:

skriven

Tror du R i Stockholm och jag skulle passa ihop ?
Kram

61 She:

skriven

Ser jag ut att klara det fastän det känns smått omöjligt? Vill inte riskera alltför stor påfrestning på min hälsa, jag borde ju inte stressa för mycket utan läka istället..
Kram

62 Naturvän:

skriven

Tack snälla för svar!

Nej jag har inte överdrivit fokus på kilona, är egentligen ganska nöjd med min kropp nu. Är bara lite ödem kvar och det försvinner förhoppningsvis allteftersom, misstänker det är ödemet som gör att kroppen känns trög.Bantar ej!

Blev så glad när jag kom hem från stranden idag, en tidigare granne bad mig om råd hur han skulle hantera ett möte med en före detta flickvän, han mår inte spec bra rent psykiskt och det har jag märkt tidigare
Känns fint att ha fått ett sådant förtroende och hoppas kunna hjälpa honom igen om det behövs.

Fin avslutning på en vanlig dag!
kram



Svar: Du är en givande person som hjälper när du kan.. kram :)
Esmaralda

63 Browallia:

skriven

Märks att jag inte jobbat på några år, visste inte att diagnosen bytt namn. Innan jag blev långtidssjukskriven jobbade jag i flera år med att stödja vuxna med intellektuell funktionsnedsättning i deras vardag och stortrivdes med det. Jag vill inte gå tillbaka till vården om jag nu kommer tillbaka ut i arbetslivet igen.

Önskar dig en fin onsdagkväll. Kram

64 Mercan :

skriven

Tack Esmaralda för hjälpen i går 🙂♥️🤗Ser du Esmaralda att min bror shöper legenhet i år 🤗 kommer stora pengar in i familjen i år Esmaralda vad ser du Esmaralda 😞

65 Mercan :

skriven

Esmaralda du sa att du Ser inte tecken på stor vinst på euro jackpott för innevarande år 😞 Ser du något Esmaralda i nästa år, vilken månad 😞♥️♥️♥️

66 Ghostwriter:

skriven

Jag känner starkt behov av att flytta från min stad och känner mig vilsen vart jag ska flytta isåfall, men det i stora hela spelar ingen roll. Däremot tänkte jag flytta till en by, och ångrar att jag tackade nej till bostaden. Kan en möjlighet till finnas? och är det onödigt slit att flytta innan jag vet vart jag hamnar för ort i och med vidare studier?
Orkar inte bo kvar här i 1 år...


KRAM

67 F:

skriven

Hej Esmaralda.

De har gjort de förr...
Ser det ut som om min pappa och hans ex fru hittar tillbaka till varandra?
Kram

68 Undra:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om han är tillsammans med tjejen K längs vägen som är framåt? I fortsättningen? Fortsätter de två framåt?
Kram

69 Me:

skriven

Hej Esmaralda.

Jag är själv och frågade en nära vän vad de ska göra på midsommar. Har tidigare frågat och hon sa att är det flera med så kan du vara med.
Nu frågade jag hur det såg ut och hon skrev specifikt att vi ska ha par middag med dem.
Ja ville hon tydligt påpeka med det att det passar inte Att du är med?
Jag tycker det är som att säga Nej du får inte vara med.
Hur ser det ut framöver för mig med vänner?
Kram

70 Sheila:

skriven

Får känsla av att en kollega JT undviker mig, prata, vara i närheten, etc. Finns det en orsak eller är det bara i mina tankar? Vad kan orsaken vara om det nu finns en?

71 Se:

skriven

Hej Esmaralda.

Hur stor ser du chansen att vi två flyttar ihop igen? Och han blir min trygga hamn?
Kram

72 Musen:

skriven

Hej Esmaralda.

Förut brukade hans mamma gilla på sociala medier men nu gillar hon ingenting på mig.

Visar hon sitt missnöje på det här sättet?
Eller håller hon sig bara undan? Tar hon någon ställning?
Kram

73 Liss:

skriven

Ser jag ut att klara av jobbet eller kan det bli (för mycket) problem med att klara av alla arbetsuppgifter?
Kram

74 F:

skriven

Något nytt och spännande på gång imitt liv du kan se kram

75 Mercan :

skriven

Esmaralda jag är jätte ledsen för jag fick svar i går av dıg om triss lotten men sedan skrev jag samma fråga igen, ursäkta mig Esmaralda 😭😞♥️


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: