LEXESMERALDA

 
 
Kopiera texten ovan och gå gärna in och skriv  under !!
 
Jag har ju arbetat som terapeut i många år och varit anlitade av socialtjänstera runtomkring och sett både det ena och det andra.
 
Jag har sett  familjer där barnen blivit omhändertagna  på goda grunder - där föräldrara förverkat sin rätt att vara just förälder
 
Jag har också sett mer tveksamma  fall där man känner att ett omhändertagande  vare  en överilad handling och i de fallen har jag försökt hjälpa till och arbetat tillsammans med föräldrarna för att  familjen ska kunna fungera tillsammans
 
 
 
Jag har varit med om fall där  barn  som bor i fosterhem och har gjort så sedan späd ålder.. TVINGAS  träffa sina bio föräldrar.. fast de tar mentalt stryk varje gång av dessa möten.
 
Man har en galen tanke att alla barn har rätt till sina föräldrar -  men de barn som tidigt kommit till en välfungerande fosterfamilj.. de är  som barn i den familjen.. och att de ska slitas iväg en gång i månaden för att träffa en skrikande, svärande, drogskadad mamma.. ser jag ingen som helst mening med.
 
 
Man kan förverka sin rätt som förälder och det är viktigt att stå på barnets sida och kunna säag stopp och belägg.
 
Alla föräldrar ska inte ha rätt till sina barn.
 
Kram & kärlek
1 <3:

skriven

Godmorgon Esmeralda, har frågat tidigare angående om F får lastbilsutbildningen.. tror det blev ett positivt svar men han blev faktiskt nekad.. ser du honom frtf få utbildningen?
Om han nu inte får, ser du honom jobba och tjäna pengar?

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Har många fråga men en fråga är jag viktigaste person och varför ska jag sitter i "karantän" medan jag är frisk? Men andra grannarna var inte så viktigt eller?

Vad är sanningen bakom det...

Ha det bra

3 Misstjejen:

skriven

Hej

C kvinna visste något om att hon kunde inte kommer just nu än för tidigare?

Borde att hon har förmågan på något sätta

Ha det bra

4 Huldamaräng:

skriven

Godmorgon!
Usch, det är en skräck för mig om mitt barn skulle tas ifrån mig!! Jag har ett ex som, när jag äntligen lyckads lämna honom hotade ta sitt liv och när inte det längre funkade lovade ha att, om jag någonsin fick barn skulle han se till att det togs ifrån mig. Jag mötte honom i somras i en affär. Jag var ensam, tack och lov, men jag fick rysningar...
En person jag träffade ofta som barn, under en period, var det många som önskade blev omhändertagen. Yngre syskonet blev det och fick leva ett bra liv, men storasyskonet växte upp till en farlig person som numera sitter inne på livstid. Jag tror fortfarande att den personen är snäll, för jag minns godheten hos hen. Undrar om vi finns i tankarna där ibland....

Ha en fin dag!

5 Jossan :

skriven

Godmorgon

Hela veckan har jag varit sjukt trött och det blir inte bättre av att gå ovetande om skolorna skulle stängas eller er. Allt dubbelarbete som pågår just nu för oss lärare. Igår fattades jag 2/3 av min klass... och allt jobb blev dubbelt. Först ska jag bedriva lektionerna sen ska jag lägga ut lektionerna till eleverna som inte är där. Sen får jag otacksamma Mail från föräldrar som håller sina barn hemma. Asså jag förstår inte.

Nä igår tog jag en en runda ner till havet och satte mig en stund. Det var varmt och skönt! En stund iallafall. Jag tog fina bilder.

Nä nu är det dags att fixa sig. På måndag ska jag börja om med min vikt. Det är dags nu...

Kram

6 Tingeling :

skriven

Jag har skrivit på.

Har sett fall jag med i mitt jobb, där man drar ut på det in i det längsta, tills något riktigt allvarligt händer, trots påtryckningar från vården och skola och andra ställen. Har sett barn som kräks och nästan svimmar när dem ska träffa sina biologiska föräldrar. Fruktansvärt.

Äntligen fredag! Jag ska promenera, yoga, ligga på spikmatta, ta hand om mig själv, hoppas få sitta i solen. Lugn helg! Men ute och röra på mig. Varit stilla för länge!

Trevlig helg!

Kram!

7 EPM :

skriven

Helt med dig!
Har sett båda sorterna jag med. Jag blir arg när folk skyller på socialtjänsten i just detta fall, eftersom de rekommenderade att hon skulle få stanna i sitt familjehem, det var rätten som ändå fattade beslutet- som fattades efter vår lagstiftning. En lagstiftning som utgår från att föräldrar har rätt till sitt barn, föräldrar har i min mening enbart skyldigheter. Barnet har rättigheter.

Vi känner samma, jag och A... så härligt att känna så här igen. Trodde inte att det skulle hända.
🥰

Kram

8 Susan:

skriven

Skrivit under👍🏻 Själv uppväxt med fostersyskon och det lärde mig massor, men framförallt att när man som barn trodde att alla andra hade det som en själv, blev man medveten om att så var det absolut inte.


Kram

9 Familjehjälten:

skriven

Godmorgon☀️

Svåra frågor som kräver mycket eftertanke. Finns många sådana men tror det finns få svar. Kanske en viktig tanke nu i dessa tider, när vi låser in oss i panik över något som ändå är rimligt hanterbart, något som inte låses in och göms.

I mitt eget hjärta är det tungt över många saker, så frågan idag är rak och enkel, ser du ett jobb för mig i närtid och är jag dömd att leva ensam. Kommer den relation jag försöker leva i att bli bra eller är den dömd på förhand.

Kram och all kärlek och styrka till oss alla. Låt oss balansera energier så att alla kan få ta del.
//FH

10 CA :

skriven

Hej
Jag fick en seans för ett tag sedan jag är glad att det inte står något om corona i den.
Mina seans er är mer som fakta berättelser än spådom. Tack för det!
Det har varit lite liv i kingen de senaste dagarna. Han är mer fram än bak.
Kram

Svar: Ja Kingen jobbar verkligen för dig nu.. kram
Esmaralda

11 Skorpan:

skriven

Skulle absolut skriva under, men vet inte hur giltigt det är då jag bor i ett annat land. Viktig lag att åtgärda, verklig, så jag hoppas detta förslag går igenom o till behandling!

Fredag o en natt med drömmar, äntligen skulle det bli till sex. Det dåliga var ju att det var med exet, men det tyder ju bara på desperation från min sida ;D. Så när kommer sexet Es,är det långt borta? O finns det nån som ens skulle kunna tänka sig att ha sex med mig, nu? Det är dåliga tider på många fronter, tur att det är fredag ens ;).

Ha en bra dag, trots alla oroligheter..
Kram Skorpan

12 Snödroppen:

skriven

Godmorgon!
Detta är så tragiskt, man tror och tänker att varje barn ska ha rätt till föräldrar men så är det ju faktiskt inte och det är ju som du säger, varför ska man slita barnet från ett tryggt hem bara för att det SKA träffa sina riktiga föräldrar. Detta kräver en lagändring och det snabbt!!!
En solig fredag verkar det bli och jag tror jag har pirr i magen...plötsligt händer det. Träffade en man i förrgår och det kändes som vi känt varann länge, mycket som klickade. Kommer vi fortsätta att träffas och vad känner han?
Ha en skön fredag🌞

Svar: Jag tror han upplevde det lika starkt som du... kram :)
Esmaralda

13 B:

skriven

Hej.
Är det rätt person som jag kommit fram till? Kram

14 Tildis:

skriven

Godmorgon😊

Är chansen stor att jag blir kvar här över påsk eller kommer jag kunna åka hem? Kram

Svar: God chans att du kommer hem innan påsk.. 75 % chans.. kram
Esmaralda

15 Naturvän:

skriven

Godmorgon!

Har inga ord!Vad är det för Värld vi lever i?

Absolut! Har gått in och skrivit på!

kram

Svar: Tack :)
Esmaralda

16 Carin:

skriven

Godmorgon 💕🍀
Helt rätt!
Kram

17 Misstjejen:

skriven

Hej

Ska jag hitta något som gör mig glad under coronatider... typ musik eller något annat?

Ha det bra

Svar: Ja det låter som en bra idé.. kram
Esmaralda

18 Mimi:

skriven

Hej!

Vissa ska inte få ha barn överhuvudtaget. Som min mamma. Jag kan aldrig förlåta henne. Hon har gått över till Alltet och jag undrar ibland om hon ångrar sig och förstår vad hon gjorde.

Kram

Svar: Ja idag förstår hon... när vi går över får vi full insikt och förståelse och din mamma inser precis hur illa hon behandlade dig och hon förstår att du inte kan förlåta. Kram
Esmaralda

19 Sessan:

skriven

Alla föräldrar ska inte ha rätt till sina barn.

Bör jag oroa mig för att de gör en ny hage intill våra.

Svar: Det kan bli så men det ser ut att dröja i så fall.. kram
Esmaralda

20 Bjork:

skriven

Hej
Kommer Görel klara sig från Corona viruset?



Kram

21 Mia:

skriven

God morgon Es :)

Jag måste fråga..
Jag får in så starka vibbar från S.
Att det är betydligt mer än bara attraktion.

Har han fått känslor för mig?
Finns det potential att bli något?

Vi har inte haft något hittills dessa år, bara vänskap.

22 Maa:

skriven

Hej esmaralda.
Det man som förälder känner att om någon skulle ta sina barn så skulle det vara det värsta som kunde hände. Och om de föräldrar känner så så känns det hemskt.
Men o andra sidan du som har sett mycket har säkert sett föräldrar som inte vill vara förälder och som inte är det bästa för barnet då kan de ha det bättre.
För denna lilla flicka blev det ett tragiskt och onödigt slut då blir man riktigt förbannad på de bio föräldrarna .

Ser du att det kommer en möjlighet för mig med denna man att det kan bli något på riktigt mellan oss?
Kram

23 Maa:

skriven

Hej esmaralda.

Ser du någon möjlighet för mig med denna man? Att han någon gång kommer att vilja ha mig fullt ut och att det blir något på riktigt mellan oss?
Kram

Svar: Känns mer som att det kommer en annan man i ditt liv.. kram :)
Esmaralda

24 smulan:

skriven

Så bra skrivet, har redan skrivit under. skrämmande att tvångsomhändertagna barn ska tvingas iväg och att bioföräldrar fortfarande har vårdnaden tills barnet varit placerat i 2 år först då kan familjehemmet ansöka om vårdnaden. tycker att vid ett tvångsomhändertagande så ska vårdnaden förloras omgående och föras över till familjehemmet om det är det bästa för barnet.

25 Hönan:

skriven

Påskrivet. Så tragiskt och fel, fattar inte att det kan få gå till på det sättet. Hoppas verkligen det blir ändring på det!

Jag har en fråga om min semester. Ser det ut som att vi kommer bli hemma eller skulle vi kunna åka som planerat? Tror du det skulle funka med bara vi två då eller blir det konstigt?

Kram

Svar: Känns som om ni gör vissa förändringar kring er semester.. kram :)
Esmaralda

26 Mamman:

skriven

Hej esmaralda.

Ibland tappar jag tålamodet på min 4 åring. Sen får jag dåligt själv samvete.
Han är ibland så påstridig och speciellt nu när han fått ett små syskon.
Han trotsar och stretar emot. Han lyssnar inte ibland och är påstridig.

Ser du om det kommer att bli något problem när han blir äldre med det här? Ser du om jag verkar tappa tålamodet på ett helt normalt sett?
Kram

27 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda, vad är det med min bror just nu. Verkar så sur och missunsam mot mig.

Är det bara snack att han inte vill bo kvar i vår stad. Han säger hela tiden att han ska flytta men inget händer. Varför reagerar han inte när mamma påpekar att elräkning var dyr ?
Han passar även på att ta mammas bil så fort han kan istället för sin.
Tycker det är så fräckt av honom.
Kram

Svar: Ja, han är lite bortskämd helt enkelt och det är nog mamma som behöver sätta ner foten.. kram :)
Esmaralda

28 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Jag har det jätteknepigt just nu och vet att jag inte är den enda. Men skolorna har stängts i Finland och dottern måste få hemskolning. Hon är bara sju år så hon behöver mycket hjälp och vägledning med skoluppgifterna.

Jag har ett sådant jobb som gör att jag måste på jobb, jag kan inte jobba hemifrån, och stannar jag hemma med dottern så får jag ingen lön. Jag är ensamförälder till råga på allt.

Det betyder att det är min mamma som nu måste ställa upp. Hon är över 70 och hör till riskgruppen men det finns ingen annan lösning. Eftersom mitt jobb är sådant som ”är nödvändigt för att hålla samhället igång” skulle jag ha rätt att kräva att dottern får skolgång, men det skulle vara endast från kl 09-13, och jag måste jobba till kl 16, så det skulle ändå inte gå.

Det är verkligen svårt. Tror du det blir någon mer skola för dottern denna vårtermin? Ser mörkt ut på alla sätt och vis. Jag känner mig oerhört stressad och mår dåligt
över detta.

Tycker fortfarande inte att det är någon lösning att bara stänga skolorna sådär.

kram

Svar: Det blir en tuff vår och det drabbar oss på olika sätt... jag är dock också tveksam till att stänga ner skolorna.. kram
Esmaralda

29 Helena Ir:

skriven

Givetvis skrev jag under,alla barn föds inte in i rätt familj!
Barn får vara med om fruktansvärda saker..
Bra att du uppmärksammar detta på det här viset..

Det gick inte att hålla min gamla vän 97 år borta från gymmet..men han talade om att vi kramas inte :)

En annan, lite äldre, man, än mig,undrar om han är liiite förtjust i mig? Känner mig ändå lyckligt lottad med mitt liv :)
Konstig jag är,i Corona tider..men så känns det!

Ikväll börjar Let´s dance..kul!

Kram

Svar: Tänka sig... 97 år och på gym !!! Mannen du undrar över är lite berörd av dig men hur pass, det ser jag inte.... ja, ikväll blir det Lets Dance här :) Kram :)
Esmaralda

30 Mu:

skriven

Hej esmaralda.
Min 4 åriga son är sådär påstridig ibland han inte lyssnar och liksom kör över en. Ibland behöver jag säga till riktigt på skarpen för att han ska lyssna annars är han ibland inne i sitt eget

Ser du något problem med det här när han blir äldre?
Att han respekterar andra? Och tar ett nej?
Kram

Svar: Han beter sig åldersrelevant och testar gränserna.... fortsätt förklara, ha tålamod, sätt gränser och detta beteende kommer försvinna så småningom.. kram :)
Esmaralda

31 Milla:

skriven

Det där är så hjärtskärande och fullkomligt sanslöst! Att det får gå till på det viset!!!
Stackars flicka och hennes fosterfamilj!
Jag har inte ord!!!
Barn har rätt till en trygg uppväxt och om det bästa är hos en fosterfamilj så låt det vara så.

Sitter inlåst hemma med hostan från helvetet. Vill bara bli frisk nu! Dröjer det länge till innan jag blir frisk?

Kram på er alla

32 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Denna namninsamling har jag skrivit på redan
(fast inte din hittade inte "skriva på knapp" )
Jätteviktigt skriv på alla som inte gjort det !

Jag fattar inte vart sunt förnuft försvunnit när det kommer till svensk byråkrati i värsta form när det gäller barn som far runt som ngn handelsvara och "reklamationen hävdar återköp " Vansinne !
Hoppas hoppas att ngt gott kommer ur lilla hjärtats öde ...

Måste posta ett brev och upptäcker att det finns en brevlåda på sommarstugeområdet inte långt från mig !! Alltid lär man sig ngt nytt även i coronatider!

Ha en fantastisk Fredag !

Kram Anki med flock där Moses fyllt 5 år !

Svar: Ett stort grattis till Moses och MG tar i och skriker " Ja må han leva".... kram :)
Esmaralda

33 Dalkulla :

skriven

Det här med den lilla flickan är så tragiskt och, tyvärr händer detta alltför ofta. Nej, alla föräldrar har verkligen inte rätt till sina barn. Den lagen måste avskaffas här och nu. Har skrivit under.

Kram

Svar: Tack :)
Esmaralda

34 Elin:

skriven

Lutar det åt det positiva el negativa håller gällande hans tankar om mig? Tidigare har du sagt att det fanns chans mer till kontakt mellan oss. Är det så fortfarande?
Kram

35 Godis :

skriven

Detta som hänt är verkligen så sorgligt. Stackars lilla barn. Vad var det som hände egentligen? :(

Vad har fil fjäril för betydelse? Har varit lite osäker angående en viss grej och igår kom en gul fjäril i skogen.

Kram

36 Rättvisa framförallt :

skriven

Hej Esmeralda.
Du glömmer ta upp de som blir ”omhändertagna ” på fel grunder och mår jättedåligt!! Familjer o anhöriga blir helt förstörda och när sen barnen hamnar hos individer som är galna efter pengar o inte alls har nån tanke på att ge det som ska ges till de små som kallas trygghet!! Jag har också hjälpt en del som tyvärr blivit fråntagna sina barn på FEL grunder, det är hemskt att sitta mittemot någon och lyssna med den sorgen i sitt hjärta! Sedan finns det de som bildar sig en uppfattning genom att lyssna till media! I fallet lilla Esmeralda flickan kan jag hålla med dig fruktansvärt hur någon kan göra så och mot ett litet oskyldigt barn!
Men om du bara visste vad jag fått veta av de jag har hjälpt! Socialförvaltningen ger jag inget för! En av de jag hjälpte var jag med på just ett soc möte, kvinnan från soc lyfte inte blicken från sina papper och tittade på oss överhuvudtaget och när hon tog oss i hand var det som att ta i en ”död sill” som man brukar säga!
Då har man nåt man döljer när man inte vågar se folk i ögonen.
Flera av de jag har hjälpt har blivit felbedömda och har ett rikt och kärleksfullt liv, tillsammans med sina barn idag! Så det där med att ändra lagen skulle bli helt fel för en del. Du skriver ”drogskadad svärande mamma”, det är tyvärr nåt jag har lagt märke till att du själv använder ord härinne som inte jag skulle ta i min mun alls och du är ju med mamma! Jag tycker det är hemskt med svärande mammor och svärande överlag! Men, jag dömmer inte dig för det.
Tänks det på alla dessa barn till familjer som har blivit felbedömda? Jag vet hur lyckliga dessa små har blivit att få komma tillbaka till sina biologiska föräldrar! De bär på mardrömmar från hemmet där de har varit placerade och varit fruktansvärt ensamma o oskyddade. Soc har inte varit på besök ens! Det finns säkert får man ju hoppas bra familjehem också! Men skriva på en lag som också tyvärr kan riva upp tryggheten för en del nej verkligen inte! Ta in mer kompetent personal på soc och då menar jag de som har både empati och förståelse innan familjen blir splittrad av fel orsak och ge hjälp på plats istället!

Det är min åsikt som sett så många fara illa av bli placerade i fel ”familjehem ”!!

Inget illa menat men min åsikt är annorlunda!
Trevlig helg kram och kärlek

Svar: Ja, det blir fel åt båda hållen och det har jag också varit med om... jag har ibland förespråkat och bedömt att barnet ska stanna hos sina bio föräldrar och att de istället ska få stöd i hemmet under en period. Kram :)
Esmaralda

37 Floristen:

skriven

Hej esmaralda.

Ser det ut som om jag kommer att få arbeta som florist igen?

Kommer jag att få en fast tjänst som florist igen? Ser det så ut?
Kram

Svar: Ja chansen finns men det ser inte ut att ske än på ett tag, kram
Esmaralda

38 Mt:

skriven

Hej!
R.I.P Esmeralda.❤❤

Just nu är ja hemma på premiss med lön, arbetet kan ej erbjuda jobb tillfälligt. När får jag gå tillbaka till jobbet? Så orolig..
Kram!

39 linnea:

skriven

hej ez

har ja bra chans att bli gravid i sommar?😊😊😊😊😊😊 behöver nått possetivt att tenka på😊😊😊😊

40 linnea:

skriven

hej ez

har ja bra chans att bli gravid i sommar?😊😊😊😊😊😊 behöver nått possetivt att tenka på😊😊😊😊

41 Mirre:

skriven

Hej Es!
Om jag förklarar min situation för hyresvärden och säger att jag kan betala en förskottshyra på 6mån tex, tror du att dom går med på att ge mig lgh då? Jag behöver verkligen denna lgh och kämpar som tusan för att allt ska gå vägen. Alla möjliga tankar och sätt att lösa det på går jag igenom i mitt huvud nu innan jag kontaktar dom, hoppas på att en förstående människa med empati tar emot mig.

Kramar ☀️

42 Skorpan:

skriven

Behöver jag oroa mig för min mamma 70+ o rådande omständigheter Es? Vi bor långt från varandra o jag kan inte hjälpa henne, hon är ute o går varje dag mm.. Jag vet, du spår inte kring sjukdom... Men det är ju inte det jag vill veta ;).
Kram Skorpan

Svar: Jag ser inget alarmerande runt henne.. i alla fall inte just nu i skrivande stund.. kram
Esmaralda

43 Tveksam:

skriven

Hej esmaralda.

Ser du några tecken på att det kommer att ske framöver?

Att vi flyttar dit tillsammans med honom?

Eller blir det något helt annat för mig nu framöver?
Kram

44 Dunegull:

skriven

Blir jag nöjd efter ögonoperationen? Kommer jag ha ont länge?
Kram

45 Michaela:

skriven

Håller med och har sett mycket i mitt jobb också. Föräldrar som knarkar med barn hemma mm. Fy fan!

Blev inget jobb som badvakt i sommar. Fick besked igår. Kom inte ens till intervju vilket jag tycker är konstigt då jag är simmerska och sjukvårdsutbildad. Jaha .. vad ska jag göra nu🤔 Folk varslas ju överallt.

Annars fnular jag på min soulmate. Hur har ser ut och är som person. Kanske du ser ngt om detta ... :)

Hoppas att Ni fortsatt är friska Es! Antar att det blir Lets Dance ikväll. Märkligt utan publik! Kraam!

46 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Hon är lite egensinnig, är jsg rädd, därav frågan. Förstår inte vsrifrån detta kommer..
Kram Skorpan

47 Åsa:

skriven

Hej!
Slutet av förra året och början av detta år var en skrämmande och hotfull tid för mig. Nu har det lugnat ner sig och jag mår mycket bättre. Jag börjar t.o.m. bli intresserad av män. Känns som ett friskhetstecken. Den enda man som är något att räkna med är min tränare men han är så mycket yngre. Finns det något där eller är det bara något som stimulerar mig.
Kram

48 Skorpan:

skriven

Jennie, 1-3 klassisterna får återgå till skolan så nu har du åtminstone en utmaning mindre.
Kram Skorpan

49 Jungfrun :

skriven

Kommer något positivt att hända i mitt liv under våren?


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: