Pantofflor.....

En gång i tiden  sommarjobbade jag i hemtjänsten

Eftersom jag hade bil blev jag tilldelad  gubbarna på landet. Och jag gillade verkligen ”mina” gubbar.

Vi kunde slänga käft.. ibland fick man sig en klatsch på  ändan och det störde mig inte det minsta… det var ju bara att klatscha tillbaka…  måhända  att skämten kunde bli lite råa och  vi skrattade gott och ofta.

 Sådär hade  det inte kunnat funka idag tror jag.. och jag tror inte heller att den sortens gubbar finns längre.

 

De gillade potatis…eller pantofflor som de sade !

På den tiden fick hemtjänsten laga mat och jag brukade ringa gubbarna och få en lista och så handlade jag maten med  mig och lagade den.

Gubbarna  fick såklart bestämma  menyn själva.

Allt annat hade varit övergrepp, i min värld.

Maten var ett av de få nöjen som de hade kvar i livet.

Det fanns en kvinna i 50 års åldern som besökte gubbarna när jag var ledig, vi gick liksom omlott i våra scheman. Margit.

Om henne tyckte gubbarna inte .

Hon tog över. Hon bestämde vad som skulle lagas och ätas.

” Tocken kärring” sa ena gubben surt ” Ho lagade mad  som ente ens grisen skulle eda.”

Jaså, vad då för slag ? undrade jag

Jo han hade blivit serverad ris och höns med currysås.

Det var på modet då.

” Di därninga rised, va precist som maskarna som kommer udå röven på katta”, sa en gubbe och skakade på huvudet.

Åt man ris så skulle det vara risgrynsgröt. Punkt.

 

Så hade vi möte.. vi som jobbade ute på  fältet och där träffade jag  kvinnan som serverat ris.

Hon var mycket upprörd.

På mig.

För att jag lagade sån mat som gubbarna ville ha

” Tiderna är upplysta och det finns något som heter  KOSTCIRKEL” ( den var ny och på modet då)  )  och den borde du lära dig, sa Margit och spände ögonen i mig

 

Sen berättade hon för de andra att jag kokte potatis och stekte fläsk och sill och serverade detta med GRÄDDE… att jag  till och med serverade dem kryddsill till middag eller hela ansjovis.. med potatis och grädde därtill.

” Nåja, men ibland blir det kött med brunsås och kokta morötter” försökte jag.

Men så ilsknade jag till

Det var ju gubbarna själva som bestämde och de älskade sina potatis och  sitt fläsk och sin sill och därtill  en  skvätt kaffegrädde... och skulle det vara kött så var de fläskkotlett de ville ha. Ibland dillkött och ibland kalops.

Sånt där som de kände till och som de alltid ätit

 

Det här blev en fight hela sommaren… jag handlade och lagade det gubbarna ville ha och så kom Margit och handlade och lagade det hon TYCKTE de skulle ha

Det blev till och med spagetti ibland  när Margit styrde och ställde…. och associationerna därtill kom ju direkt.  Ris liknande bandmask och spaghetti tog maskproblemet till en helt ny nivå, spolmask.

 

” De va dä räligaste” sa en gubbe som nekade att ens smaka på moderniteten spagetti med köttfärssås.

Gubbarna slog i bromsen och kastade Margits mat och åt smörgås istället… men hon gav sig inte.

Hon kämpade oförtrutet vidare med kostcirkel och ”modern” mat !

I dag får väl våra gamla gubbar inte heller välja sin mat… den lagas i storkök och kommer i små askar…. men å andra sidan så är dagens gubbar uppfödda med en mer modern mathållning men ofta är det ju så att man gillar det man varit van vid från barnsben.

 

Kram & Kärlek💖

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Före vaccinet var jag ogillar min livet men när jag fick vaccinet så ju jag tror på min relation till B kvinna? Den kärlek finns möjligheter...

Det kommer tillbaka och jag kunde inte tänker annat än den

Ha det bra

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag kunde aldrig berätta min känslor för B kvinna och ska jag gör det i mejla. Senare skicka det till henne?

Så sugen på det och har misslyckas så många gånger...

Ha det bra

3 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda ♡ glad valborg till dig.
Den där kostcirkeln kommer man ihåg från skolan.
Vad är det med A nu ?
Är det mycket spel nu igen ?
Han har varit lite krasslig sen vi kom hem från resan.
Kram

4 Dahlia:

skriven

Dagens mat till de äldre är nog långt ifrån vad de fick då. Nu har de väl bara en kvarts sällskap eller nåt!

Es, ses vi i helgen som vi smått pratat om? Åh jag hoppas innerligt att det är ömsesidigt, känslan att det kan spira något här.

Tack!

5 A:

skriven

Jag läste också att någon kommun förbjudit äldre att dricka läsk. Vad är detta! Är man 80+ så måste man ju få bestämma själv vad man vill äta. Ett glas läsk då och då tror jag inte gör skillnad. Man måste få njuta också! Själv skulle jag aldrig äta något bara för att det är nyttigt - det måste också smaka gott.

När jag tänker på mitt jobb får jag nästan litet ångestpåslag. Alla symtom fast i mindre form. Jag andas djupt då och det brukar hjälpa. Igår började jag nästan gråta.

Jag gillar inte vara låst, och så känns det nu när det gäller mitt jobb. Är hemma nu pga snuva, och när jag tänker på att gå tillbaka rusar hjärtat och slår dubbelslag.

Har inte lyckats prata med min chef då jag blev förkyld.

Nu ligger det en tjänst ute på en liten förskola, i den lilla gruppen med 1-åringar. Små barngrupper. Funderar faktiskt på att söka. Är ett vikariat men under den tiden kan jag ju fundera på vad jag vill göra.

Vill jag söka för det skulle vara roligt att jobba där eller är det för att jag vill fly från mitt jobb? Jag kan inte avgöra själv om det vore bra idé eller ej, om det gynnar framåt.

Kram!

Svar: Har man levt ett långt liv ska man ingenting förbjudas ! Det är ju hur enkelt som helst ! Ja, sök det nya om du känner att det är vad du vill, kram :)
Esmaralda

6 Sus:

skriven

Hej
Vad är det som skevar med min chef?
Love sus

7 susanne:

skriven

Hej Esmaralda! Vilken skillnad mot idag. Jag jobbar extra inom hemtjänsten och nu lagar man nästan ingen mat. All mat kommer färdig. Gubbarna är inte som förr heller.

Undrar om du ser om vi kommer fortsätta träffas? Om P har dom rätta känslorna för mig? Kramar

Svar: Ja, allt förändras... ibland till det bättre och ibland till det sämre ! Får en känsla av att det kommer finnas en annan kärlek för dig så småningom, kram :)
Esmaralda

8 Kulla :

skriven

Haha.. jag gillar dessa gubbar😂..och Margit som kämpade så för modern 🥘 👏.
Blir det date med H? Snart?💕. Önskar er alla en trevlig valborg🥂🍾. Kram

9 IaElisa:

skriven

Sillgubbarna finns nog ännu! Jag har en svärfar som totalvägrar pasta och grönsaker, och för några år sedan när jag jobbade på ett äldreboende så hade vi en hel del sillgubbar där också! 😄
För att hålla gubbarna nöjda, skapade centralköket en ”äldre-boende-linje”, där maten var just sådan - sill, anjovis, fläsk, leversås och hela baletten. Skolorna hade sin egen ”pastalinje”. 😄 Hela byn var i kaos en dag när maten åkte ut fel, och gubbarna fick vegetarisk lasagne, och ungarna fick stekt strömming med potatis. 😄

Svar: Vilket bra centralkök som kunde lyssna av !! Ha ha ha kan tänka mig chocken hos både gamlimgar och ungar när det blev tokfel :) Kram
Esmaralda

10 Jobb:

skriven

Köra Es!
Nu är det jävligt mycket som händer på jobb. Jag är väldigt stressad och undrar om du ser att det kommer att ordna sig?
Kram

11 Heart:

skriven

Godmorgon Esmeralda.
Kommer det vara bortkastade pengar att göra Prx behandlingen på söndag?
Och kommer hon endast be mig betala med friskvårdsbidraget och inget utöver det?

12 smulan:

skriven

Vilken tur att du satte guldkant på gubbarnas mat.
Jobbar i kommunens kostverksamhet, har turen att än så länge skälv och enligt önskemål få planera menyn själv, men tyvärr så verkar det som att mer och mer ska centraliseras.
Tycker att maten ska vara enligt önskemål för vad målgruppen vill ha. och lagas på plats, vem vill äta en unken biff som legat och transporterata långt innan den ska ätas.

Svar: Exakt ! Kram :)
Esmaralda

13 Läroliv:

skriven

Självklart ska var och en få bestämma själv vad som vill äta. Reagerade när man ville dra in läsk för de gamla.

Varit krasslig idag i tio dagar och för säkerhets skull var jag igår iväg för coronatest. Pollenallergi och coronasymptom liknar ju varandra, så svårt att veta. Är det "bara" pollenallergi, så blir nog säsongen extra besvärlig i år. Säsongen har ju knappt börjat här i mellansverige. Provsvar tar 1-3 dygn och hoppas förstås på svar idag. Måste fråga om du får in någon känsla för ev. corona?

Kram

Svar: Ja det pratas hela tiden om hur viktig kosten är.. och så serveras det undermåligt på somliga ställe, så trist ! Känns som om det är allergi du drabbats, en liten risk för corona så ta testen... kram :)
Esmaralda

14 Rebecca:

skriven

När kan kärleken tänkas dyka upp igen?

15 MIKRO:

skriven

Hej E!

Ser du något om fall jag klara provet vi gjorde ? Har en känsla av att jag missuppfattat 💛😞

16 Huldamaräng:

skriven

Gomorron!
Jodå den sortens gubbar finns än! :) och det finne de som klackar för att vara rolig och det finns de som vill vara kladdiga. Jag tror aldrig de tar slut :) Sen finns det surkäringar också och bustanter med glimten i ögat och hundraåriga som rättar till takpannor själv. Det enda som ändrar sig är nog maten :) Och att de styrande inte längre anser att det medmänskliga mötet är ett livsviktigt behov. Man fyller bara tomma rader på schemat istället för att vara lyhörd för personens lämplighetsgrad.
Nog klagat. Jag tänker njuta av solen och mina kära kära gamlingar!

Svar: Ja bara njut, såväl av solen som gamlingarna :) Kram :)
Esmaralda

17 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Ser du om jag har en chans på något av de två jobb jag sökt senast som är inom samma bransch jag redan jobbat inom?

Svar: Ja, chansen är större på det ena. bortemot 85-90 %, kram :)
Esmaralda

18 F:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser vad som hände offentligen när vi lämnade in bilen för lagning i veckan ?? Talar dom sanning eller är det dom som ligger bakom skadan på vår bil ??

19 Kristin:

skriven

Det er egentlig veldig ille at eldre mennesker, som er ved livets siste, ikke skal få bestemme selv hva de vil spise.
Jeg husker tiden da min mann var på sykehjem.
All mat som skulle serveres varm, kom i store plastposer. Så ble den varmet opp i mikroen.
Av og til bestilte jeg, slik at jeg kunne spise sammen med min mann. Det var ingen smak på maten. Tragisk. Alt, inklusive grønnsakene, smakte vann.
Av og til, bestilte jeg Pizza til alle sammen ved hans avdeling, som jeg betalte selv. Tror det var 8 pasienter i alt. Skal si at det da ble fest!! Når det var litt eldre betjening, skjedde det at de lagde noe hjemmelaget på kveldene. Da ble det også stor glede.
Man kan jo bare tenke med seg selv hvor viktig og hyggelig det er med god mat.

Ellers må jeg si at fra kommende natt må hundene ligge på stua. Jeg blir vekket flere ganger av de nå også, selv om de ikke ligger inntil meg. Jeg blir så trøtt, så nå må jeg ta hensyn til meg seg. Hundene lider ingen nød. Vi skal jo forsøke å sove om natta, alle sammen.
Ønsker en god dag. KRAM!!!

Svar: Vad snällt och omtänksamt av dig att beställa pizza till hela gängen - kan tänka hur mycket det uppskattades ! Du ska göra vad du behöver så du får ostörda nätter, sömnen är viktig, kram :)
Esmaralda

20 Lenafena:

skriven

Du borde vara rådgivare när det gäller mat för äldre! Vad är det för j-a förmyndarmentalitet som existerar! Laga RIKTIG mat hemma Hos de äldre så man känner matlust i köket! Matlådor är skit tycker jag! Du är aldrig bangen Ez! Och jag hoppas gubbarna tog sig en Lille till maten. Läser dina spådomar och HOPPAS att de stämmer. De är faktiskt mitt sista hopp. Önskar dig en fin valborg!

Svar: Jodå, nog tog de en lille en !! Kram :)
Esmaralda

21 Sm:

skriven

Hej!
Ska på dejt med M. Det känns bra o han verkar vara trevlig. Kommer det leda till något?
Kram!

22 Sus:

skriven

Hej
Vad är det som skevar med min chef?
Love sus

Svar: Chefen verkar vara i en stressig period även privat så det kan nog påverka, kram :)
Esmaralda

23 Skorpan:

skriven

Exakt, det ska man få äta på ålderns höst som man tycker om o gillar man "schnaffs" så ska man kunna få en sån också! Eller en virre ;). Allt har blivit så svårt, det ska varken kosta eller smaka nåt det man äter på ålderns höst o vad har det för betydelse sen nera, om du breder ett tjockt lager smör på brödet eller inte... O låt mig kunna ta hand om mig själv tills den dag det är meningen att jag ska byta "församling" ;).

Tänkte skriva styvnar, det är ju fredag iofs, men lät bli ;). Anki, du har så rätt, jag är lite "låst" vad gäller vissa saker o prinsen syns bara inte till. Vet ju att du inte skulle skriva nåt sånt som jag trodde mig läsa, till först ;).

Visst undrar jag var han kan finnas, prinsen, men ännu mera undrar jag var jag kan tänkas hitta nån som vill rumla runt med mig i sänghalmen Es o är det månne någon ny bekantskap? Vet inte var nån skulle komma emot ;)...

Vappen hos kompisarna ikväll. Skumpan i kylskåpet o några förberedelser före det. Får se hur kvällen blir..

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Ser ut som om någon fling kan närma sig .. jag ser inga detaljer.. men missa inte en intresserad blick och ett leende... ha en fin kväll, kram :)
Esmaralda

24 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Man säger ofta det var bättre förr ,men i detta fall var det verkligen det ! Att ni hade tid att både handla och laga mat Det finns inte på kartan idag ..Det var verkligen bättre förr ..
Bra att du stod på dig mot Margit !

Grattis till du som vann Zanmin <3

Idag är det 35 år sedan jag träffade Björn vid bondens valborgsmässoeld..
Som han förändrade mitt liv både positivt och negativt. Det tog 10 år innan vi skaffade pojkarna
Hade inte gått innan i kaoset som var...
Han dog 2014
Nu känns det som jag sörjt klart och jag måste hitta mig själv och skapa mitt eget liv
bättr sent än aldrig.

Önskar alla goa i bloggen och dig Es
en trevlig Valborg !

Kram Anki med flock

Svar: Ja, nu är det dags att du släpper det sista... fokuserar positivt, gör upp egna bra planer och tar klivet vidare, det har du mycket att vinna på och Björn hjälper dig på alla sätt han kan, och vill att du skapar ett eget bra liv, kram :)
Esmaralda

25 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda. Jag undrar varför jag känner mig så dragen till länder som tex Saudiarabien? Rent rationellt finns det ingen förklaring, för det är inte så att jag på något vis stödjer landets fundamentalistiska och auktoritära styre, tvärtom. Och jag vet att de flesta inte har något som helst intresse av att besöka landet. Ändå känner jag en sådan stark dragning dit, en känsla som går väldigt djupt.

Såg en platsannons om ett jobb i Saudi och jag vill så otroligt gärna få det. Jag känner i hela kroppen hur jag borde vara där istället för här. Förstår universum också det? Min plats är ute i världen, inte här.
kram,
Jennifer

Svar: Det handlar om dina tidigare liv, du har påfallande ofta levt i dessa länder så det blir lite som "hemma" för dig, kram :)
Esmaralda

26 Skrållann :

skriven

Hej!
Kan tro att det var ett härligt jobb.
Igår fick jag första vaccinationssprutan och idag är jag hemma med värk i kroppen och huvudet. Kanske är det också lite blandat med min allmänna känsla just nu då jag har funderat massor och tror jag har lite stresshuvudvärk. Det är en utmaning att vara ny på ett jobb. Dels ska man lära sig allt och så ska man lyssna på allt annat ”skvaller”. Jag gör mitt bästa och verkar vara populär av både kollegor och deltagare och jag försöker verkligen ge allt av mig. Dock är det några som helt saknar verbal kommunikation och helt lever i sin bubbla. Det är så svårt och jag vet inte om jag någonsin förlikar mig med det?! Men jag ska kämpa på och försöka att utveckla och utmana mig själv för att kunna hantera det men tänker hela tiden att det är en provanställning. Ser du hur framtiden blir på jobbfronten? Blir min tid på dagliga verksamheten en kort historia?

Kram❤️

Svar: Ha fokus på de som är positiva och ger god energi, du är omtyckt !! Så småningom kommer annat jobb... kram :)
Esmaralda

27 Sessan:

skriven

Tänk om hemtjänsten kunde bli mer som den var förr... Att det lagades mat - självklart - som de får bestämma själv, och att det fanns tid till en pratstund.
Har pratat med flera olika personer som arbetar inom hemtjänst. De säger alla samma sak - de stressar ihjäl sig och hinner aldrig prata.

Ser du något kring vår uthyrning?

Svar: Ja, det är trist som det fungerar ! Uthyrningen kommer funka så småningom men verkar vara lite strul ändå på vägen dit, kram :)
Esmaralda

28 Maria 321:

skriven

Nu har jag legat på IVA i 5 dagar. Esmaraldas ord har varit min livlina när allt känts hopplöst och tungt. Idag är det lite, lite ljusare. TACK från hela mitt hjärta till dig, Esmaralda. Jag var så förtvivlad och förvirrad... kände glädje och samhörighet med Zanmisarna och konstigt nog hände önskegrejer utan att jag ens beställt och betalat. Stark magi! Men sedan blev jag sjuk och kunde inte beställa/betala "på riktigt". Hoppas på nästa omgång. Kärlek till dig som betalar för någons Zamni! Och åter TACK till dig Esmeralda! Stor kärlek.

Svar: Jag har sänt healing och är så glad att höra att du mår lite bättreNär jag sänt healing så har min egen healing Zanmi hjälp mig så du känner hel rätt!
Fortsätt nu att krya på dig.. mer healing kommer.. stor kram :)
Esmaralda

29 Dalkulla:

skriven

På tal om mat, för rätt många år sedan gick det ett program på TV om de äldre uppe i Norrland. Jag har ännu inte glömt den s.k. mathållningen de äldre fick där. Hemtjänsten kom med den där förpackningarna som säkert var tillagat ett helt annat sekel. Jag anser det inte är mat för någon oavsett ålder men, iallafall under tiden programmet fortskred blev en äldre kvinna tillfrågad vad hon tyckte om den förpackade maten, dom orden hon fick fram sa allt, vill minnas hon undrade om det var mat någon annan ville äta som bestämde vad dom som ännu bodde hemma skulle inta.

En kvinna fick Pitepalt av en närstående, åhh min gud så hon njöt där vid sitt köksbord. Den mat som förr tillagades var rotmos /fläsklägg, fläskpannkaka, kalops, potatismos med tillhörande falukorv eller något annat som passade ihop med just potatismos osv. Det var ju sådant de själva hade tillagat i sina krafts dagar men, då fick det inget av den maten. Hur kan man välja bort god mat till de äldre som ännu bodde hemma då det programmet visades. Skulle de som bestämmer över de äldre vilja äta det, säkert inte.

Det är så skamligt att göra så mot våra äldre ute i samhället, förmodligen delas det väl ännu ut sådan bedrövlig mat. Allt blir bara sämre och sämre men, vi blir alla gamla förhoppningsvis, då kanske det tänks till om det de själva en gång beslutade att de äldre skulle intar som kost. Fy säger jag bara, vilken vidrig mat. På Coop finns t ännu dessa förpackningar. Laga riktig mat även om det förpackas, men dela ut maten innan den går ut själv från respektive köksbord.

Svar: Ja, jag håller helt med dig !! Kram :)
Esmaralda

30 Dunegull:

skriven

Kommer brorsonen tycka det blir kul med cyklingen på söndag?
Han är bekymrad att vi ska vara i väg i 4 h men orkan han med och tycker det blir bra ändå?
Kram och trevlig valborg

31 Hedwig:

skriven

Jag har en granne på 81 år som åt pizza för första gången för typ 3/4 år sedan! Hon tyckte att den smakade gammalt papper och har aldrig ätit det igen. Maten var verkligen helt annorlunda förr och innehöll i alla fall mycket mindre tillsatser än idag. Jag gillar gammaldags mat, förutom fläsk/griskött..

Svar: Ja, jag gillar en god fläskkotlett, det ska jag inte sticka under stol med :) Kram :)
Esmaralda

32 <3:

skriven

Är det en god idé att anlita MB om placeringar och råd?
Han har hjälpt A kompis R mycket.
Kram

33 SusanneAmalia :

skriven

GOD FÖRMIDDAG..
Vilken idyllisk bild..
Förstår att gubbarna ville ha det de var vana med..
Bra att du stod på dig..

Behöver rensa ut och ge kraften till det goda..

Så här ska investeras i malva droppar rökelse mm.. Fram med alla änglar.. Meditation mm..

Bara kärlek.

Fokusera..
Mycket händer.. Men här är det bara kärlek som ska släppas in..

Skickar bilder till dig på hur det ser ut när ondskan segrar..
Sonen har fått i uppgift att meditera.. I kärlek..

Kram och kärlek..

Fråga ser du någon ljuspunkt..

Svar: Du har väldigt gott fokus på kärlek och ljus... och det kommer ge dig god payback ! Kram :)
Esmaralda

34 Silvertassen:

skriven

Kära Es!
Min ena kusin fick häromdagen sitt andra barn. Jättekul! Något jag undrar dock; kan du se om någon annan får barn innan mig eller är det jag som står på tur? Vad kan du se? Kram ❤️

35 Skorpan:

skriven

Tack Es :)!
Låter så spännande, att nåt sånt skulle kunna hända mig...

Ikväll byttes till i morgon, antagligen, för kompisen skulle på coronatest idag o vet inte när resultatet kommer. Nåja, brunsch i morgon är bra o med god tur kanske jag är i form i morgon på morgonen o kommer mig ut i spåret, hoppas jag :). Det går långsamt, men hej, det går, o vem är väl nöjdare än jag ;).

Vaccin nästa vecka, yey. Fick t om medd av exet i morse att jag nu kan reservera tid åt mig. Alltså, varifrån blåser det nu? Är han kär så att det flödar åt mitt håll också ;)? Undrens tid osv...
Kram Skorpan

36 sofia:

skriven

Hej Es!

Jag fick en viktig nyckel av min syster i julas. Ett kassaskåpsnyckel. Hon skulle ha den ena och jag den andra. Men jag hittar inte den!!! Jag har typ amnesi och minns inte ens att jag la den någonstans här i huset. Du kanske inte kan säga var den är. Men Esmeralda, kommer jag att hitta den? Här hemma? 🥺🙏🙏 kram sofia

Svar: Jag ser inte var den finns och kanske kan någon annan i bloggfamiljen hjälpa till ? Kram
Esmaralda

37 ML:

skriven

Nu får vi ta utskällning efter utskällning från folk över 65 som tilldelas Astra och inte Pheizer. Börjar likna psykiatrin igen. Folk är så uppjagade att de svettas och häver ur sig det ena och det andra. Tur att man är van. Jag säger bara att det inte är jag som har bestämt detta utan det ligger på FHM. Vilken röra!

Zanmi och jag firar 1 vecka idag och hoppas att hon trivs och är lycklig. Vi har finkammat jobbet på killar men nix finns ingen så var falskt alarm :)

Blev det tankar och reaktion efter samtalet igår? Kommer det ett svar?

Glad Valborg eller vad man nu säger :) Vanlig kväll för mig.

Bamsekram & massa pussar till gullegrisen MG!

Svar: Ja, vilken röra, jag får också mail från upprörda människor som man försökte ge Astra...kan på ett sätt förstå oron men man måste rikta den rätt. Ja det blev lite tankar efter samtalet igår och ett svar kan komma, kram :)
Esmaralda

38 Silvertassen:

skriven

Kära Es!
Min ena kusin fick häromdagen sitt andra barn. Jättekul! Något jag undrar dock; kan du se om någon annan får barn innan mig eller är det jag som står på tur? Vad kan du se? Kram ❤️

39 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
När vi kommer in på samtalet barn och när det väl blir min tur och hur de kommer gå för mig i framtiden eller ibland när vi inte ens nämner mig så pratar min systerdotter ofta om tvillingar typ "tänk om du får tvillingar när det blir din tur" eller "vill du ha tvillingar?" eller "dom kan dina barn ha och får du tvillingar så får dom varsin" osv. Varför detta? Var har hon fått detta ifrån gällande tvillingar? Kram Zoey 💕

40 Camilla:

skriven

Jag jobbade inom äldrevården i nästan 40 år och maten för de äldre var oftast bra. Är väldigt viktigt för den åldersgruppen att de får ordentligt med näring. Många är ju så små och sköra.

Det här är lite intressant. Fick igår veta att mannen har kvar mitt nummer fastän han sade upp kontakten för 1.5 år sen. Och han är inte sådan som glömmer att ta bort om han hade velat så varför har han då kvar det? Måste ju stålföretag någonting tycker man. Kanske du kan hjälpa mig att reda ut😃

Grattis till vinnare av en Zanmi. Nu får hon komma hem. Glada Vappen som vi säger i Finland om Valborg. Inget firande här. Må så gott. Kram

41 Stenis :

skriven

Hej Es!

Jag känner igen mig i detta inlägg. Jobbar själv i hemtjänsten. Tycker det är så sorgligt att all den värdefulla tiden med våra äldre har helt tappat mening. Vi undersköterskor ska arbeta som "robotar" och värma upp plast mat i micron, knappt hinna sitta ner och samtala. Förrut kunde man verkligen göra skillnad. Jag mår personligen dåligt av att stressa och inte hinna hjälpa våra äldre med vad dom verkligen behöver ❣ Tack för inlägget och att jag fick skriva av mig lite 😊

Kram och Grattis till snödroppen!

Svar: Ja, det är tufft på ett annat sätt att arbeta i hemtjänsten idag och att inte kunna tillgodose de behov som finns !! Kram :)
Esmaralda

42 IB:

skriven

Hei 😊 vil jeg få meg kjæreste snart?

Svar: Ja, det kommer du att få... kan dröja lite, men kärleken kommer, kram :)
Esmaralda

43 Silvertassen:

skriven

Kära Es!
Gör ett nytt försök ... Min ena kusin fick häromdagen sitt andra barn. Jättekul! Något jag undrar dock; kan du se om någon annan får barn innan mig eller är det jag som står på tur? Vad kan du se? Kram ❤️

44 Browallia:

skriven

Jag tycker du gjorde helt rätt som lät gubbarna själva få välja vad de ville äta för mat. Jag trivs att vara bland gamla människor och på den tiden hade jag gärna jobbat i hemtjänsten. Jag har jobbat en period inom äldreomsorgen men jag är alldeles för empatisk för att klara av att jobba med äldre på det sätt man gör idag. Jag är inte det minsta förvånad över skandalen i och med pandemin.

Jag önskar dig och familjen en trevlig Valborgsmässoafton!
Här blir det som vanligt mys i soffan med katten. En gammal tradition jag har med mig ”hemifrån” är att äta Rostbiff o potatissallad till middag. (En egen tradition bara inom min familj alltså)

Kram

Svar: Ja, jobbet i hemtjänsten på 70 talet var roligt och givande ! Sina egna traditioner ska man värna om och rostbiff med potatissallad är hur gott som helst... kram :)
Esmaralda

45 ML:

skriven

Så du får också ta emot Es och du jobbar inte ens med vaccineringen? Jissus! Jag förstår till 100% om man inte vill ta men att skälla på mig och kollegorna är liksom inte rätt väg att gå då vi bara sticker på det uppdrag vi har fått. Folk försöker även smita igenom och hoppas att vi inte märker när de är födda -56 eller tidigare så att de får Pheizer. Haft några sådana och när jag sagt stopp så börjar det viftas med armarna och gapa. Då säger jag bara att om de inte kan uppföra sig så får de gå därifrån. De kan gå ut i skogen och skrika istället :)

Där ser man! Får se om svar kommer då. Kanske funderar på det? :)

KRAM!


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: