Rätt till barn ?

Vad är det som får oss människor att fatta de knasigaste av beslut ?
Kanske för att vi kan ?
 
 
Som Adriana i Rumänien  som blev mamma när hon  var 66 år
med hjälp av IVF teknik
 
 
Själv kan man kanske bli lite knäpp  och den som ska buas ut här är ju läkarna som
såg till så att detta fick hända.
 
Och så till frågan...  har alla som vill, rätt att få barn ?
 
Jag som arbetat  som terapeut i "problemfamiljer" har en ganska krass inställning till den här saken.
 
Jag anser INTE att alla har rätt till barn.
 
Ämnet är ju väldigt omdebatterat... det finns vuxna idag som farit illa för att de slitits upp från föräldrarna och haft ett helvete i fosterhem och det finns vuxna som är bittra på samhället som inte tog dem ifrån sina  dysfunktionella föräldrar.
 
 
Gråzonen är stor... att  en del föräldrar behöver extra stöd och hjälp i sin föräldraroll.. att de helt enkelt behöver lära sig hur man ska funka som förälder och  vilka behov hos barnen som man ska tillgodose.
 
Min erfarenhet är att med rätt stöd kan det faktiskt bli riktigt bra .
 
Sen finns det naturligtvis barn som ska omhändertas per omgående.
 
Barn är ingen självklarhet
Ett barn är den största gåva man kan  få i livet och den som man alltid har störst förpliktelser gentemot.
 
 
Det  finns det de  väljer bort barn.. som anser att de lever ett fullgott liv utan barn och där barnet bara skulle bli ett hinder.. all heder åt dessa som känner sig själva så väl !
Barn är inget måste och inte  en självklarhet.
 
 
 Men får inte glömma att ingen förälder är perfekt alltid.
Alla gör vi fel ibland - och ett barn som är tryggt  hanterar detta utan problem.
Det finns utrymme och det är högt i tak och som regel älskar ju barn sina föräldrar oavsett vad.
Därför ska vi alltid försöka vara föräldrar som  är värda den kärleken.
 
Kram & kärlek
💖
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
1 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda ♡ är det en god idé att bara skriva till P att jag inte är arg på honom ? Känner han att vi är osams och är arg på mig. Kanske blir dumt om jag hör av mig och A går i taket. Får känslan att vi snart kommer springa på varandra.
Kram

2 Fjäril:

skriven

Hej,
Jag har ju inte uppfyllt det som vi kom överens om.. Bprde jag kalla till möte och förklara mig samt diskutera hur realistiskt komma i mål?
Kram

3 Yvonne gammal kund :

skriven

Godmorgon Alla!

Ja jag har också undrat många gånger över hur läkarna tänkte här, när jag ser bilderna på denna kvinna med barn🤔.

Jag håller absolut med dig Es.

Fått min första spruta nu utan några problem alls, så glad!

Ha en fin helg!

Stor kram

Yvonne


Svar: Grattis till första vaccinet, kram :)
Esmaralda

4 Skorpan:

skriven

Nja, alla ska nog inte skaffa barn, men mera sällan kan det ju påverkas vem som skaffar barn... Stort ansvar i många år o ibland undrar en nog varför en "fick" barn, hade jag "rätt" till dom, egentligen? I nästa liv kanske det inte blir några barn, om jag kommer ihåg nåt av detta liv ;)...

Valborgsmässoafton firades i eget lugn med en matig pastasallad o batong med lite skumpa därtill. En munk o en struva slank också ner ;). Idag torde det bli brunch hos kompisarna, om inget oförutsett händer, igen. Dylika helgdagar får mig att undra om mannen är social till sin läggning o gillar att bjuda in folk o "entertaina"? Som alla i Amerika o Canada tycks göra hela tiden ;).

Ha en bra 1 maj, ett tredjedels år har redan gått o inget har hänt ;).
Kram Skorpan

Svar: Härligt med kompisbrunch ! Mannen är social men ingen partyfixare, kram :)
Esmaralda

5 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag har tydligt tappa intresserad för kvinnor. Fokus mest på män... så tack vare B kvinna

Ha det bra

6 Misstjejen:

skriven

Hej

Det var tydligt att i året kommer inte var roligt för mig. Jag försöka sova i natt så i börja var det svårt sen lyckas det...

Det känns mer långsamt nu...

Ser du något om mig i året? Något händelsen som kommer händer och har gör med mig?

Ha det bra

Ha det bra

7 Mimi:

skriven

Hej!

Bilden på kvinnan med barnet är fejk. Den kvinnan måste vara över 80 år. Tror inte alls på detta. Tråkigt med all falshet på nätet.

Kommer det att ljusna och bli bättre snart??

Kram




Svar: Seriösa tidningar har skrivit om detta , inkl foton så nog stämmer det. Googla får du se, kram :)
Esmaralda

8 Läroliv:

skriven

Tack för ditt svar igår.

Kram

9 Bjork:

skriven

Hej finns det en chans till en ny lägenhet till mig ?


Kram

10 Misstjejen:

skriven

Hej

Ska jag inte erkänna för B kvinna om min känslor. Kommer hon inte bryr sig ändå om jag säger det?

Det vore hemskt om så att förstöra mig

Ha det bra

Svar: Du ska göra hur du själv känner i detta... kan finnas en mening också i att bara gå vidare... kram :)
Esmaralda

11 Naturvän:

skriven

Hej!

Barn är en gåva att få, ingen rättighet. Att sätta barn till världen vid 66 år! Att läkarna bara tillåts!!

Vad det såg gott ut med nypotatis, hoppas det smakade!

Rdan 1 maj, nu går vi in i den månad som jag gillar mest, visst är det vackert ute? Hos oss blommar körsbärsträden, syrenerna står i full knopp och rapsfälten börjar skimra i gult!

Funderar på det här med frekvenser och hur det påverkar oss, skall googla vidare under dagen. behöver lära mig lite nytt.

Skall unna mig en räkmacka idag efter motionspasset, pyssla om tomatplantorna och ta dagen som den kommer.

Några restauranger har öppnat hos oss, väldigt reglerat med avstånd, eftersom man kan sitta ute tänkte jag besöka en nästa vecka.

Har fått en liten mysig fiskrestaurang i hamnmiljö på näthinnan, Kan det vara så att min soulmate också gillar kust, hav o segling?

Ha en trevlig 1 maj alla!
Kram

Svar: Nypotatis var så galet gott ! Din soulmate är glad i havet, helt klart, kram :)
Esmaralda

12 Mamman som varit med från början :

skriven

Godmorgon ❤️☀️ Jag håller med! Barnen är inte ens automatiska tillhörighet utan barnen är något man förtjänar. Att vara förälder är inget man automatiskt blir för att man ger liv åt en människa utan det är något man varje dag behöver förvalta. Ja jag vet det låter luddigt men jag hoppas det går att förstå vad jag menar! ☺️

Jag har själv en mamma som aldrig fanns där när jag var barn och inte heller nu i vuxenlivet så jag har svårt att benämna henne ”mamma” utan hon är mer en bekant.

Jag skrev igår som kommentar om en man som jag fått pyrande hopp om på en dejtingsajt men detta fick ett abrupt slut igår när han ville att vår konversation på dejtingsajten skulle flytta till Facebook Messenger.

När vi väl kom dit fick jag såklart syn på hans Facebook och inser att han ljugit för mig! Han hade inte det jobbet han skrivit om. Och hans dotter som enligt honom flyttat hemifrån visade sig i stället vara 12 år.

Jag bryr mig inte om vad han jobbar med eller hur gamla hans barn är men tog illa vid mig att någon kan blåljuga sådär rakt upp i ens ansikte! Jag förstår inte det!

När jag frågade honom och sa att jag sett detta så blockerade han mig direkt både i Messenger och på dejtingsajten.

Jag är fortfarande i chock för jag hann under vår korta samvaro online få hopp och gnista och det är så ofattbart att man kan dikta upp något sådär!

Nu undrar jag hur tusan jag ska kunna lita på folk och hur man ens lyckas träffa en partner om man inte har en hobby eller ett jobb där det finns män...? Och där det inte finns några singelmän i bekantskapskretsen...?

Jag är 50+ och för längesen tröttnat på publivet. Jag dricker inte ens alkohol ☺️ så där vill jag inte mingla...

Jag avregistrerade faktiskt mig från de två dejtingsajter som jag lite halvdant varit ute på för nu känns det som att det finns för många troll. På bara ett par veckor har jag sett profiler där killarna lånat halvkändisfoton i stället för bild på sig själv...en dag fick jag ett meddelande från en snygg man som jag faktiskt känner lite i periferin men så jag skrev till honom och frågade om det verkligen var han, men det var det inte så vi fick anmäla profilen.

Att man lägger ut tio år gamla foto på sig själv är inte heller ovanligt.

Nä, jag kanske ger upp det här med dejting 🤢

Det här med dejting i medelåldern skulle bli ett superintressant inlägg på sin blogg Esmaralda!!!

För inte kan jag vara den enda som varit med om chockerande saker i dejtingvärlden...? 😅

Svar: Ja, alltså, dessa lögnare.. att de inte begriper att sanningen kommer ikapp !! Försök vänd på steken att detta upptäcktes relativt tidigt, hade varit värre om det dröjt.... han var inte rätt.... och den som är rätt kommer. Ja dejting i medelåldern ska jag absolut skriva om, bra tips ! kram
Esmaralda

13 Mh:

skriven

Hej!
Jag ska på dejt med M, hittills känns det bra o han verkar vara trevlig. Kommer vi inleda något?
Kram!

14 Ia:

skriven

Hej
Man ska inte glömma att det även finns föräldrar som skaffar sig barn bara för att man ska ha barn, och sen "glömmer" bort dem, barnen får allt utom kärlek.

Jag har lite svårt att förstå hur mitt ex kunde välja sig själv före barnen, hur man kan välja att avstå ALL kontakt med sina barn? Det har nu gått flera år utan att de har träffats eller pratat, så länge han är tillsammans med henne, en fd kompis till mig, som orsakade skilsmässan vill barnen inte kontakta fadern, och fadern anstränger sig inte.

Hur mycket far barnen illa av att veta att ens förälder väljer bort en?
Kommer de att vara tillsammans resten av livet eller tar det slut och barnen får kontakt med fadern igen?

Kram

Svar: Ja, det finns alla sorter ! Att bli bortvald av en förälder är nog bland det värsta svek man kan vara med om. Tar barnen avstånd för ena parten i en skilsmässa enbart för att ge andra föräldern sitt stöd, då är det extra sorgligt för det ansvaret ska ju ett barn aldrig behöva ta, kram :)
Esmaralda

15 Rebecca:

skriven

Hej, när kommer den här bottenlösa sorgen över en person, som lämnat mig och inte ens förtjänar mig, försvinna? Fem veckor har gått och jag har gråtit varje dag. Det känns så hopplöst.
Det här hände för 10 år sedan också och då tog det cirka 5 år att må ganska bra igen. Jag orkar inte vänta 5 år igen...kommer det gå fortare denna gång?

Svar: Ja, om du tvingar dig själv till ett mer positivt tänk.. och lever så aktivt du förmår så går det mycket fortare.. kram :)
Esmaralda

16 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Kan bara hålla med dig . Ett barn är det mest fantastiska man kan få i livet och har man lotsat dom någorlunda rätt får man underbara unga vuxna som man är så stolt över.

Igår åt jag oxå sill o potäter dock utan en lilling till ..hade ingen hemma Sedan gick jag en sväng med hundarna och såg en magisk solnedgång vid sjön .
Det är ngt med solnedgångar . Man blir så tillfreds

Trivsam Lördag önskas !
Kram Anki med flock


Svar: Ja solnedgångar är speciella !! Det är uppgångar också men numera är en sällan vaken tills dess.... och att vakna i tid för någon har jag aldrig gjort :) Kram :)
Esmaralda

17 GP:

skriven

Du har så rätt så, att ha barn är inte en rättighet utan ett privilegium.

Es, jag har sökt en tjänst som biståndshandläggare. Jag var ute ganska sent med min ansökan, men ser du om jag har någon chans?


Kram, ha en trevlig helg :)

Svar: Ja, du har en chans, kanske inte så stor men den finns, kram :)
Esmaralda

18 Skorpan:

skriven

Yess, jag fick till det o veckans hemläxa gjord från morgonen ;). Det dåliga är vaden som vill lite trilskas, men kanske det går över, senast då jag dör ;D.
Kram Skorpan

19 Susanne :

skriven

Hej! Kan jag väcka mer kiv i min fjäril? Vill så gärna ha ett nytt jobb. Jobbar som lärare nu. Gör jag ett bra jobb, lika bra som den innan t o m? Ska jag ta ett sommarjobb för att få in foten och var i s f? Ser du ngt?

Svar: Strö några korn salt på henne, det kan hjälpa. Visst gör du ett bra jobb ! Kram :)
Esmaralda

20 IB:

skriven

Hei 😊
Blir jeg å overta huset til bestemor nå?

21 Jossan :

skriven

Godmorgon

Idag är jag helt seg och så trött. Hade nog kunnat sova en lång stund till. Det har varit en jobbig vecka men ändå inte jobbig. Jag har knappt haft elever. Så jag har börjat rensa en massa i mitt klassrum.

Skulle varit med mina vänner igår men jag testa mig för Corona istället. Uppmaning efter situationen på jobb..

Jag håller faktiskt med dig om att alla inte borde få barn. När man arbetar inom barnomsorgen ser man också så mycket.

Jag börjar verkligen längta efter barn nu. Och att bli sambo.. men även min älskade.. Han kommer hem snart. Äntligen.

Längtar efter att starta ett liv med honom på riktigt.

Vad tror du? Kan det bli barn för oss snart?

Kram

Svar: Absolut, det är full möjligt, kram :)
Esmaralda

22 Xam:

skriven

Hej!
Och jag som tycker jag har gamla föräldrar. Var går gränsen liksom?

Har universum nått budskap Es?
Nån man på väg eller?

Kram

23 Lydia💕:

skriven

Kommer det att bli något snart av det jag önskar mig ?
Lydia💕

24 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda ♡ är det en god idé att bara skriva till P att jag inte är arg på honom ? Känner han att vi är osams och är arg på mig. Kanske blir dumt om jag hör av mig och A går i taket. Får känslan att vi snart kommer springa på varandra.
Kram

Svar: Känns spontant inte som en bra idé att skriva, bäst att bara låta det vara, kram :)
Esmaralda

25 Browallia:

skriven

Utan tvekan håller jag med dig helt och fullt! Någon som absolut inte skulle ha skaffat barn är min egen narcissistiska mamma. Ju mer jag utforskar mig själv och mina beteenden så förstår jag hur mycket hon faktiskt har skadat mig känslomässigt. Hur nära hon varit att knäcka mig fullständigt från att bli en självständig person. Det har satt spår i mig som jag fortfarande kämpar med trots att jag är 50 år. Jag vill göra det jag har varit med om till något positivt som kan hjälpa andra vuxna barn till narcissistiska föräldrar, men har inte lyckats klura ut i vilken form än. Ser du om det är något jag kommer förverkliga?

Redan maj! 2021 rusar iväg med oss... Kram Browallia

Svar: Det viktigaste är att du fullt ut hittar dig själv och en väg att må riktigt bra - sedan kommer resten av sig själv, kram :)
Esmaralda

26 Silvertassen:

skriven

Kära Es!
Vad menade du när du skrev: "Du får barn men ser inte i vilken ordning det kommer"? Är det alltså att någon kan få före mig, har jag fattat det hela rätt då? Kram ❤️

Svar: Ja någon kan få före dag, ser inte i vilken ordning du och de dina får barn, kram
Esmaralda

27 CA:

skriven

Hej
Idag tar jag Covid prov och sen är jag vaccinerad men helt klart ändå orolig inför resan till Portugal. Ser du om allt går bra med resan? Är det något som jag ska tänka på?
Zanmi är med mig men med all info som kommer hela tiden undrar man ju hur det verkligen är på flygplatserna.
Kram

Svar: Räkna med att det inte flyter på som vanligt under resans gång, men ser ingenting allvarligare. kram :)
Esmaralda

28 💕 Zoey 💕:

skriven

Hej!
Nä, håller verkligen med om att det finns många som inte förtjänar att blir föräldrar, bör inte bli föräldrar alls.
Tyvärr är de ju inget man kan göra något åt, även om man gärna vill kastrera såna människor så dom inte blir gravida/kan göra någon gravid. Det är synd om barnen, man hade så gärna velat rädda alla barn som råkar ut för såna föräldrar. 😞
Medan andra människor som verkligen förtjänar att bli föräldrar kanske inte kan få barn. Livet är orättvist!

Även om jag vet att min tid kommer så är det tungt just nu, ofrivillig barnlöshet är inget kul. Jag fyllde 37 i förrgår och känner verkligen paniken komma med tanke på barnlösheten. Vill så gärna ha barn innan det är försent, är så enormt sugen men vet ju att jag måste fixa de sista i min fight först innan de ens är möjligt att skaffa barn. Får ingen föräldraledighet annars då min SGI är på noll. 😞 Livet är verkligen hårt! Försöker verkligen förstå varför livet har varit så hårt för mig. Varför fälla krokben på mig innan jag ens hann ge livet en chans att leva mitt liv?

Jag kan mycket väl tänka mig att min äldsta kusins dotter hinner få sitt andra barn och kanske även hennes andra dotter hinner få sitt första innan de är min tur och det är väl inget att göra något åt det men de känns. 😞

Nåja, önskar verkligen att tiden kunde gå fortare så man kom i mål snart. 🙏 Nu har jag börjat i ÅKA och hoppas verkligen att detta är sista fighten annars ger jag upp. Håller tummarna att innan nyårsafton 2023 så har jag mött HAN med det stora H:et och min efterlängtade lilla familj kan börja byggas. Då är jag 39 år och den sista fighten har jag lagt ner 2 år på, de ska väl vara helvete oxå om jag inte lyckas få ordning på mitt liv tills dess, eller vad säger du, Es?

Ha en bra dag allihopa! Kram Zoey 💕

Svar: Du kommer gå i mål precis som du tänker och vill. ha fokus och använd din energi på rätt sätt och ladda med ny när du behöver. kram :)
Esmaralda

29 Pia1:

skriven

Får du någon känsla av vad samtalet på tisdag gäller?
Har sjuk ångest för detta, vet inte om det är för att samla information eller för att ifrågasätta varför jag skulle behöva göra klart 😬😭

30 ML:

skriven

Nej fy sjutton! Alla har inte rätt till barn enligt mig. När jag jobbade med barn 0-18 år på psyk och missbruk så baxnade jag över hur mycket usla föräldrar det finns. Och man upplever även detta i det dagliga livet.

OJOJ vilken dröm i natt! Min stora kärlek är ju "Magnus" i "Tunna blå lingen". Han har allt. Utseendet. Personligheten. Skånskan och polisuniformen :) I drömmen fick jag spela med honom och jag riktigt strålade av lycka :) Tackar för dessa drömmar för har HELT gett upp IRL och det har aldrig hänt sen så är det :)

1 Maj. Vad kan detta månad tänkas bjuda på :)

Ha en skön dag!
Kram

PS: Fick inget svar....

31 PiaS:

skriven

Hej Es,

Håller helt med det du skriver i bloggen idag.

Jag undrar om det är helt kört med T? Han finns kvar i hjärtat mitt men vi har ingen kontakt mer än att vi följer varandra på sociala medier. Jag är inte där än att jag är redo att ta bort honom. Funderar lite på varför han har kvar mig? Eftersom det var han som valde att dra sig undan, och jag tror han dejtar igen eller i varje fall chattar med någon.
Jag instämmer med ”Mamma som varit med från början” att ett blogginlägg om dejta i medelåldern skulle vara väldig intressant. Längtar också så efter att min man och kärlek ska dyka upp, så vi kan börja vårt gemensamma liv tillsammans. Vi har väntat länge nog nu 🙏🏻💓💫.

Min Zanmi grepp ju in förra helgen och förhindrade en olycka. Nu har hon fått vila några dagar. Nu hoppas jag att hon har återhämtat sig. Hon har fått lite saltkorn över sig också.

Ha en skön 1 maj!
Kram PiaS ❤️

32 Carina ST:

skriven

Ja, jag håller verkligen med om det du skriver Ez. Och att många skulle behöva hjälp och stöd kring att utvecklas till bra föräldrar. Utan att kravet är att vara perfekt, för det är ingen.

Känner verkligen igen mig i det du skriver, "Mamman som var med från början".
Jag lämnade dejtingsidorna efter några vändor för några år sedan. Undrar också hur det ska gå till att möta den soulmate som nu inte har dykt upp på 12 år :)

Inatt drömde jag om att jag konnektade med en man som jag för något år sedan var nyfiken på, på avstånd. Funderar en del på honom, om drömmen har någon substans eller bara är som drömmar är?

För 30 år sedan fick jag en spådom av ett känt medium som beskrev min soulmates utseende väldigt specifikt, och inte på ett sätt som då kändes attraktivt. Jag avrådde ifrån en annan relation som han såg kunde bli, sa att jag inte skulle bli lycklig i den. Beskrev även honom. Jag "glömde" detta helt och en tid efter mötte jag den man som skulle bli den som nu är min exman. Beskrivningen av mannen jag avråddes ifrån stämmer in på honom.

Beskrivningen av mannen som skulle vara min soulmate är som om det var en beskrivning av den man jag nu drömde om och som jag varit nyfiken på.

Jag har inte tänkt på den här spådomen förrän en bra tid efter att jag blev nyfiken på denne man och då kom jag ihåg alltihop.

Så nu undrar jag såklart om du ser något kring detta Ez? Skulle det kunna vara den här mannen som är min soulmate eller är det bara universums spratt?

Hur som helst har vi inga gemensamma bekanta och det finns inget naturligt sätt där vi kan komma i kontakt och mötas. Så vet inte hur det mötet skulle gå till. Och du har ju sett att vi ska mötas i vardagen, min soulmate och jag.

Jo, ett inlägg om dejting när man är 50 plus skulle ju vara intressant.

Kram, Carina ST



33 <3:

skriven

Vill hon geniunt umgås och ha kontakt eller är det för barnpassningens skull? för jag kommer inte göra det mer, är rätt upptagen nu♥️

34 Tiss :

skriven

Hej, Es!
Jag ska börja med en lång (jag anser den som lång) medicinkur till min katt. Och detta kommer att bli jobbigt då jag ska sanera mitt hem så gott det går med sprit... tvätta, tvätta, tvätta.
Jag har ångest mest för min katts skull, men också rädslan över att medicineringen inte kommer att hjälpa. Jag ska verkligen göra mitt allra bästa.
Ser du om det går bra?

Svar: Ja, det känns som om det finns riktigt goda förutsättningar, kram :)
Esmaralda

35 Lina :

skriven

Ett intressant ämne som har dykt upp i dag - även mer och mer i mina egna tankar.

Är själv i en tankespiral gällande barn med allt som hör där till. Har träffat killar efter vägen som inte viljat ha fler...jag blir inte yngre och tiden är snart förbi... Fortsätta på spåret om utredning på egen hand när han med stort H inte verkar dyka upp... Blir det bra eller är jag en av dom som inte får uppleva den fina gåvan i mitt liv... Tankar och känslor är många och kaos i huvudet är det.


Ett stort grattis till Snödroppen som kommer få hem en fin Zanmi😊💕

36 Naturvän:

skriven

Hej!

Tack för svar, ja känner starkt att det stämmer, att min soulmate gärna vistas vid kust och hav. Skall bli underbart den dagen man strålar samman...

Till dig Skorpan, hoppas brunchen med goda vänner blev lyckad, låter så kul träffa folk o umgås. Håller tummarna att du också snart träffar en man, jag vet hur det känns med ensamheten....

Hade bra flyt på mitt joggingpass, skickade healing o njöt av musik i mina hörlurar i det fina vårvädret. Härligt när man har de där stunderna av lycka!

Kram o ha en fortsatt fin helg!

37 Happyspirit:

skriven

Hej Ez ❤️
Jag känner mig så förälskad och glad. Är K den rätta för mig?

Kram

Svar: Det visar sig riktigt snart hur det blir, kram :)
Esmaralda

38 Mercan :

skriven

Esmaralda någon annan har shöpt bilen som min bror grillade och valde Mazdan 😕😕😕ska min bror kunna shöpa samma bil dem här dagarna Esmaralda 😞😞😞

39 Mikael:

skriven

Det fuskas en del i IVF branschen med, dna tester kan ge en och annan överraskning


https://www.bbc.com/reel/video/p09db48k/-my-mother-s-fertility-doctor-is-my-father-


Kram
Mikael

40 <3:

skriven

Varför drömmer jag såna drömmar?
Börjar seriöst bli orolig/rädd.
Det känns på riktigt i drömmen och inatt sa jag guds namn högt och jag kände hur befriad jag blev och vaknade till.
Är det något som går in i mina drömmar?
Vill veta att jag är i trygg omringad i kärlek..

Svar: Du är absolut trygg, kram :)
Esmaralda

41 Therese C :

skriven

Hej Es!
Ja, det där med att skaffa barn är ett otroligt stort ansvar. Jag ser på brorsorna hur de sliter och hur de oroar sig och hur jobbigt det är ibland. Jag har inga egna barn. Ett tag var jag lite sugen men kände väl att det inte kändes helt hundra och nu känns det helt rätt att inte skaffa några egna. Jag får lov att snylta på brorsbarnen hur mycket jag vill. Mest engagerar jag mig i T eftersom hon gillar ridning och det är kul att kunna göra något ihop. Hon är ingen lätt unge. Det har hon aldrig varit och jag är tacksam att jag inte har något huvudansvar för henne. Jag skulle blivit ett vrak. Brorsan är skitstressad, men nu har han också fått en psykolog att prata med och jag tror att det behövdes. Han är väldigt orolig för hur det ska gå för henne. Jag frågade dig om det redan när hon var liten och du kunde se att det skulle bli lite fram och tillbaka men att hon skulle finna sin plats. Det går minst sagt fram och tillbaka, snabba kast mellan hopp och förtvivlan på den fronten. Jag frågade dig om lillebrorsans son O också som skulle växa upp och bli en viktig person för sin omgivning. Tanken var ju att han skulle flytta till brorsan nu när han började gymnasiet. Men han vågar inte lämna sin mamma. Hon har sagt att hon ska ta livet av sig och han har också fått ringa efter hjälp när hon har skadat sig. Hon har snott hans ADHD-medicin vid upprepade tillfällen och hon har aldrig pengar för att köpa mat och så vidare. O har svårt att sköta sina studier men i samtal med skolan verkar de i alla fall förstå att han har en pressad situation och att det är svårt för honom. Att bara koppla bort mammas självmordshot är ju inte gjort i en handvändning.
Nej det är verkligen inte lätt med barn och alla föräldrar är inte lämpliga att ha barn.

Kram ThereseC

Svar: Det är sorgligt när barn måste ta hand om sina föräldrar på det sättet och känna ett ansvar som absolut inte borde vila på dem.. kram
Esmaralda

42 G.H :

skriven

Jag är över fyrtio och väntar barn ;) … en väldig bra bit till sextiosex dock;) … och du har dessutom spått att jag kommer vara frisk och leva länge:)

Jag känner mig yngre och vet att jag är en riktigt bra mamma! Barn är verkligen en gåva! Och är så oerhört tacksam över att få vara mamma ❤️

Kram:)

Svar: Ja herregud ja, att vara över 40 och få barn är helt normalt, tycker jag !!! Men att vara pensionär.. en helt annan sak ! Kram :)
Esmaralda

43 Rädd:

skriven

Hej E!

Ska jag satsa på att få klart något till tis eller lugna ner mig? Jag är ”rädd för att missa chansen”... men skulle också behöva varva ner, andas och bara njuta av det jag klarat hittills. Och vet inte om det är möjligt att få till något så snabbt. Är rädd att ta ut mig men vill som sagt inte missa chansen till något bra. Jag har så svårt att veta vad som är magkänsla och/eller rädsla just nu? Såg så många röda flaggor på promenaden idag så känns som mina änglar kanske vill säga något? Jag har en rädsla att köra slut på mig, dit vill jag inte gå. Snälla vägled mig.

Kram och kärlek.

44 Mercan :

skriven

Esmaralda ska min bror kunna shöpa Mazdan som han gillade, någon annan har reserverat eller shöpt bilen min bror ringde dem 😥😥😥den är borta från internet 😞är bilen kvar Esmaralda, ska min bror kunna shöpa Mazdan 🙏ser du någonting Esmaralda 😕

45 ML:

skriven

Es, jag känner inte av min Zanmi. Är hon aktiv? Kram

Svar: Jadå, visst är hon aktiv, kram :)
Esmaralda

46 Boudica:

skriven

ja, egentligen skulle jag vilja veta hennes anledningar och syn på det för att ta mig en ställning, om hon kanske starkt längtat efter barn hela sitt liv och fått kämpa tills hon var 66 för att få? Är det verkligen så fel då?

MIn fina ex-kollega föredrog att inte träffas i helgen, ville ta det lungt, men ändå skulle träffa en kompis han inte träffat på länge. Men kom med ett förslag när jag frågade om vilken annan dag som passade, min låga självkänsla vill fortfarande inte tro på att han vill träffa mig, känner mig negativ, önskar det blir lättare sen, att få honom som en fin vän, men är otålig vill ju att allt ska gå snabbt typ bli bästis på en dag! XD Om du förstår hur jag menar.
Jag gick med på hans förslag även om det just nu känns som han vill få det över så snabbt som möjligt, men det ger även mig en chans att få honom upp till min lägenhet för ett tag.
Förlåt att jag tjatar om detta igen!
Ser du om jag lyckas få honom komma och stanna i lägenheten ett tag? (om det nu inte var en del i hans plan).

KRAM!

Svar: Ja sett ur ett barnperspektiv tycker jag att det är fel. Oviktigt hur gärna kvinnan velat ha barn.... några gränser måste finnas och risken är stor att kvinna drabbas av allvarliga åldersproblem innan hennes barn är 18 år....man får inte vara hur egoistisk som helst i vin vilja, anser jag. Kram :)
Esmaralda

47 SusanneAmalia Jag ska göra så gott jag kan för att:

skriven

God förmiddag

Det här med föräldrars rätt till barn.. Är inte alltid självklart

Själv tillhör jag dem som har varit förbannad på min pappa som inte tog mig ifrån min mamma.

Hur kan man låta en så gravt dysfunktionell person som min mamma adoptera??

Nu hjälper jag mitt barnbarn att slippa hennes mamma..

Mamman lever dysfunktionella och tilåter inte sitt barn att utvecklas. Nu har hon flytt hemnet. Och lever sitt liv i Stockholm.
Barnet vill inte att hennes mamma kommer tillbaka.

Jag kommer att hjälpa och stötta mitt barnbarn. På alla sätt..

Önskar er en underbar lördag.. Kram ljus och kärlek..

Svar: Kram:)
Esmaralda

48 Mandarin:

skriven

Hej Esmaralda, det var ett fint inlägg :) Hur ser det ut för mig fram över? Går det framåt med mitt mående? Trist att bara vara hemma men just nu behöver jag det... Kommer jag att hitta ett roligt jobb som jag trivs med när jag känner mig bättre?

49 Louise:

skriven

Min man har aldrig velat vara pappa. Han tyckte att det var hans ansvar att stanna när jag blev gravid med första. Han var den som ville att vi skulle göra abort med alla tre och jag sa nej. Med fjärde fick han sin vilja igenom.
Han har aldrig brytt sig om barnen utan när vi bråkat så struntar han i allt. Barnen tycker inte ens om honom och de känner inte honom heller.
Ja och varför jag fortsätter vara tillsammans med honom vet jag inte. Hans mamma har sagt till honom också att vi bör separera.
Men han vägrar lyssna på det örat. Han säger att han älskar mig.
Jag hade klarat mig galant utan honom.
Igår skällde jag på honom vet inte om han tog åt sig men det tror jag inte.

Mötet i onsdags gick bra och hon har varit med på alla lektioner denna vecka. Nu är det bara 26 dagar kvar till sommarlovet.
Jag kan inte låta bli att fundera på om jag fortfarande kommer vara tillsammans med honom.
Jag är så less att bo i detta området nu. I torsdags och igår var det dags igen att få strömmen avstängd. Det är superenkelt att stänga av hushållens el då elcentealen ligger i trapphuset. Hyresvärden vet om detta och de försöker komma på ett sätt att göra det säkrare. Tur man har snälla grannar som fixar allas när det händer. Ihår var det vårt och hushållets el som blev avstängd. Korkat men absolut farligt att göra så.
Men det är så tröttsamt.

När kommer allt lösa sig för mig?

Ha en fin första maj och tacksam för svar. Kram

Svar: Du kommer så småningom att fatta nya beslut som tar dig vidare, kram :)
Esmaralda

50 Lotta S:

skriven

Glad 1 maj!
Ser du varför min redovisning inte godkänts ännu?

51 Svensk Rymdkonst:

skriven

Du borde kanske ta upp riskerna också. Hur dessa jävla tvångsinsatser kan utnyttjas i ett system där människor med inte lika goda avsikter riskerar att kunna göra vem som helst till "fosterbarn" eller statligt offer för systematiska övergrepp. Du borde inte utesluta det ur dina resonemang bara för att du säkert har gjort ett bra jobb och vill klappa dig själv på axeln.

Svar: ALLT kan gå fel, precis allt, även dina tankar och teorier och ingenting är 100% idiotsäkert. Så är det att leva. Så är det att vara människa. I en gravt dysfunktionell familj behövs hjälp, för barnens skull och här handlar det inte om de vuxna utan helt och hållet om barnens rättigheter. Man kan inte låta bli att göra åtgärder för att det eventuellt kan gå fel...
Esmaralda

52 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda, välkommen sköna maj 🌸lite kallt idag bara. Hoppas att du kan skilja oss ifrån när vi är en del med samma alias med lite samma frågor🤔
Är det en god idé att be M B om ekonomisk rådgivning och placeringar. R har fått bra hjälp av honom och föreslog honom till mig.
Kram

53 Fjäril:

skriven

Hej,
Ser jag ut att få klar/komma i mål med detta?
Kram

Svar: Ja det ser ut som att du kommer i mål, kram :)
Esmaralda

54 Hanna:

skriven

Hej Ez!

Det är som att vrida om en kniv i hjärtat när man hör om hur vissa barn har haft det i livet.

Jag har förr om åren stressat kring det här med familj och barn. Åren går och än har det inte hänt. Förut kunde det kännas sorgset, men nu har det hänt något med mig. Det som jag var helt säker på att jag ville med livet för två år sedan verkar inte gälla längre. Jag har ändrat min åsikt om mycket och i den här frågan accepterar jag att jag kanske förblir barnlös.

Ez, du har i en spådom sett mig med barn och en familj. Kan det vara mannens barn sedan en tidigare relation eller har jag helt enkelt ändrat mig en gång till, he he...?

Kram

Svar: Ja, det kan ha varit mannens barn jag sett, när jag ett barn kring dig, lite osäker, kram :)
Esmaralda

55 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda
Tror du jag kommer att klara av digital föreläsning psykisk ohälsa för äldre i slutet av Maj känner mig digitalt handikappad 😃
Försökte att sända e-Mail till dig men det fungerade det kommer inte i väg ? Ha en fin 1 Maj!😃🌺🌸

Svar: Se till så du får instruktioner och fixar det tekniska kring föreläsningen och det kommer gå fint, kram :)
Esmaralda

56 A:

skriven

Hej Es

Vem är min rätta?
Kram

57 Mercan :

skriven

Esmaralda vi blev så glada 🙃min bror har reserverat Mazdan, den kommer nästa vecka 🙂 Du hade sagt såg att bil och bostad kommer i år 🤗 det blev som du såg Esmaralda 😊 vi planerar bostad också, min bror sa att det blir också senare efter bilen vi får tänka på det också sa han 😊Tack Esmaralda för allt som du gör för oss 😊 tusen tack 🙂❤️🤗😚❤️

58 Nina:

skriven

Ska jag släppa honom eller är detta den rätta för mig?

Svar: Känns tveksamt om det är rätt, tänk ett varv till, kram :)
Esmaralda

59 Camilla:

skriven

Gud nej. Inte har alla rätt till barn. Finns de som aldrig borde fått fortplanta sig och förstört barnens liv. Visst har man inte alltid gjort rätt som förälder men det är ju inom normala gränser och mina barn säger att jag är världens bästa mamma vilket gör en varm och glad😊 Är han berörd nu?

Önskar en bra 1 Maj. Sommaren närmar sig. Kram kram

60 💕 Zoey 💕:

skriven

Tack Es! Så tror du att chansen finns att jag får ordning på mitt liv tills 2023? Ser du möjligtvis hur stor chansen är? Kram Zoey 💕

Svar: Visst finns chansen och den är stor...du är på rätt väg... kram :)
Esmaralda

61 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Då kan vi åtminstone vara lite sociala tillsammans då ;).

Naturvän, ja jag/vi har tur som har kompisarna på samma gata o det var himla kul att träffas igen. Allt flyter på, ungarna kan umgås med varandra o vi föräldrar likaså, en fördel då vi känt varandra en längre tid. Hoppas du också träffar din prins o slipper jaga grodor ;), mina grodor är försvunna så det ser ju inte spec positivt ut på"mannafronten" ;D. Du skriver att du är ute o löper, har du sysslat med det i många år? Lite nyfiken bara...

Det blev ju en bra helg till slut...
Kram Skorpan

62 Jossan :

skriven

Ja du tänk om det blir så! Att jag kommer få barn snart. Märkligt ändå..

Idag har jag städat men är ändå inte klar. Har vardagsrummet kvar. Så det har varit en effektiv dag. Hittade mitt saknade armband och även pengar!

Kan det bli husköp innan nästa år?

Kram

63 Ghostwriter :

skriven

Viktigt inlägg 💖

Känns det som att jag kommer komma in på höga linjen på NÅGOT vis? Jag känner att det verkligen är rätt, men jag känner att det tills dess kommer vara ett hål i mitt liv som jag måste fylla på nu, med glädje, jobb och kärlek/familj. Och det var inget jag planerade. Att det skulle bli ett ”gap”... jag planerade att kämpa = komma in direkt = fortsätta en väg.




Kram och fortsatt fin helg

Svar: Det kan hänga upp sig och du kan behöva fylla på med något, snart vet du och då tar du det som det kommer och gör upp nya planer... kram :)
Esmaralda

64 Ghostwriter :

skriven

Viktigt inlägg 💖

Känns det som att jag kommer komma in på höga linjen på NÅGOT vis? Jag känner att det verkligen är rätt, men jag känner att det tills dess kommer vara ett hål i mitt liv som jag måste fylla på nu, med glädje, jobb och kärlek/familj. Och det var inget jag planerade. Att det skulle bli ett ”gap”... jag planerade att kämpa = komma in direkt = fortsätta en väg.




Kram och fortsatt fin helg

65 anonym:

skriven

Oj, Dagens ämne skulle kunna diskuteras precis hur långt brett djupt som helst beroende på vem eller vart i livet man är

Grundläggande tänker jag som så att jag är för människors egen rätt att själva göra sina val i livet det är 'deras liv' oavsett i vilka frågor eller varför eller ens för hur lång tid de gör sina val. Tex få barn..oavsett ålder kön civilstånd eller sexuell läggning nationalitet så är det upp till personen att välja/ bestämma helt själv

Omvänd frågeställning;
Har barn rätt till sina föräldrar? Här tänker jag, svar Ja om föräldrarna (eller ensam förälder för all del) kan och vill ombesörja barnets behov välmående och utveckling antingen själv eller på annat vis känner jag spontant inget hinder för barnet att ha sina föräldrar

Självfallet att det kan finnas undantag från regeln men liksom grundtanken viktig tycker iallafall jag :)

Som sagt lite skrap på ytan som kan diskuteras utvecklas mera men det får vara nog för gång.. lite som väntar på min uppmärksamhet just :)

Kram



Svar: Jag håller med kring det mesta...sexuell läggning/civilstånd osv...självklart ska man ha rätt till barn !! Men så finns det människor som är såpass störda i sin personlighet att de saknar förmåga att tillgodose ett barns behov och då tar rätten till barn slut. Då far barnet riktigt illa. Barn har rätt till en normal barndom och begreppen normal har stor spännvidd. Håller med dig om att din grundtanke är viktig :) Kram :)
Esmaralda

66 Jossan :

skriven

Ja du tänk om det blir så! Att jag kommer få barn snart. Märkligt ändå..

Idag har jag städat men är ändå inte klar. Har vardagsrummet kvar. Så det har varit en effektiv dag. Hittade mitt saknade armband och även pengar!

Nu sitter jag vid vattnet och har fått tillbaka mitt negativa svar från 1177. Skönt!

Kan det bli husköp innan nästa år?

Kram

67 C:

skriven

Godkväll!
Barnafrågan har varit en lång fundering för mig. "Måsten" från omgivningen, "åldern inne" men viljan ej närvarande. Inte förrän senaste året som jag velat för det är rätta förhållanden. Och det har inte blivit jackpot, det har känts orättvist att det är svårt att ens få gåvan medans andra suckar och säger "Gud, jag blir så lätt gravid, lite pinsamt faktiskt. Tihi!"
Does not help...
Glad för vad jag redan, lämna önskan åt sidan?

Kram

68 ÖlÄrGott:

skriven

Jag tillhör den kategori som är förbannad på myndigheterna för att de inte låste in min mamma på psyk och lät mig växa upp hos en hyfsat normal person. Min barndom var ett rent helvete, ni kan inte föreställa er.

69 Mercan :

skriven

Esmaralda min söta bror gjorde ett skämt att Mazdan är borta från internet och att någon annan har shöpt bilen 😊min bror har reserverat Mazdan och den kommer nästa vecka 🙂 vi är så glada 🙃 tack så mycket söta Esmaralda du såg att det kommer bil och tillfälle till lägenhet iår till min bror 😆 😆 😆 att det kommer bil och bostad 🙃tack så mycket söta Esmaralda för allt som du gör för oss vi planerar bostad också 🙂

70 Bjork:

skriven

Kommer jag och Miriam och louris ses kram

71 Misstjejen:

skriven

Hej

Hon C har inte tydligt svar på min fråga om att hon vill tar en kaffe med mig på waynes coffee som nyöppnad... men jag har tänker väl gör det med B kvinna.

Hon c har inte sagt något om min fråga? I facebook... så det är inte väl värt att satsa på det?

Varför alla vill inte väl gå med mig på en favoritställe

Ha det bra😔

72 Misstjejen:

skriven

Hej

Om c kvinna svar inte på min kommenterar i facebook så jag fråga henne på måndag i sms istället? För jag vill går på min favoritställe är waynes coffee med henne och ta en kaffe för det. Vi kan har en trevligt stund tillsammans?

Eller ska jag vänta tills måndag så hoppas hon blir glad för vill ses något gång och träffas för en kaffe och sitter i solen på torget.

Tror du att det ska går bra om jag fråga henne så hon blir glad? Även på måndag kan jag fråga i sms till henne?

Ha det bra

Svar: Känns bäst om du frågar på måndag.. kram :)
Esmaralda

73 Rädd:

skriven

Ska jag satsa på att få till något till på tisdag? Eller avvakta?

Kram och kärlek.

74 Anna E:

skriven

Burit min zanmi i 2 v nu är hon redo och laddad för att bara ligga på nattduksbordet nu? :)

75 sofia:

skriven

Hej Esmeralda!

Nej! Alla har inte rätt till att få barn. Alla har rätt till att få ett tak över huvudet, ett kärleksfull hem, utbildning, osv. Men att få barn och fortplanta sig är något helt annat och räknas inte som en rättighet. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta. Något som provocerar mig är till exempel de som använder sig av andras kroppar för att bli föräldrar och de kvinnorna som är surrogatmammor hamnar direkt i den kategorin av människor som utnyttjas av systemet och av dem som har pengar. I Sverige får surrogatmammor kanske inga pengar men det gör de i andra länder. Jag anser att de personerna som vill adoptera gör rätt. De som vill ge kärlek till ett barn som inte har haft turen att ha en familj är för mig hjältar. Jag fick två barn och jag är tacksam för det men hade jag inte kunnat få egna, hade jag adopterat.

Kram 🌸

76 ullie:

skriven

vårt beslut att ha barn va inte lätt vi ville men inget hände
till sist Äntligen ett barn via ivf och två till på naturligtvis men inget utav dem kunde funnits om det inte va mirakel
har upplevt massa där barn far illa så säger som dej ...Nej alla har inte rätt till barn

77 ullie:

skriven

vårt beslut att ha barn va inte lätt vi ville men inget hände
till sist Äntligen ett barn via ivf och två till på naturligtvis men inget utav dem kunde funnits om det inte va mirakel
har upplevt massa där barn far illa så säger som dej ...Nej alla har inte rätt till barn

78 ullie:

skriven

vårt beslut att ha barn va inte lätt vi ville men inget hände
till sist Äntligen ett barn via ivf och två till på naturligtvis men inget utav dem kunde funnits om det inte va mirakel
har upplevt massa där barn far illa så säger som dej ...Nej alla har inte rätt till barn

79 AngelOfLove:

skriven

Hej Es!
Känner mig lite träffad i det du skrivit om i texten om "rätt till barn". För lite mer än ett år sedan tog socialen mitt barn ifrån mig pga psykisk ohälsa. Att jag idag mår bättre, har de själva sagt att de ser de att jag gör. Men att ta henne från familjehemmet o den tryggheten skulle vara skadligt för henne, säger de oxå. Att lvu:a ett barn på grunder som att, det finns en risk i att hon kommer hem igen, saker de inte vet kommer hända om hon kommer hem, sätter de som "en risk". Hon rivs upp från tryggheten där, men hon kan få trygghet hos mig, sin biologiska mamma oxå. Men de varken vågar eller vill ge mig en chans. Inte finns det heller hos soc mål uppsatta för mig att uppnå, o de kommer med svävande svar på mina frågor. De drar ner umgängestiden istället för att utöka den, det görs inga som helst försök i att hon ska få komma hem igen. Det talas inte heller om det från deras håll. Jag har kämpar mig genom domstol efter domstol o fått avslag efter avslag. Hemtagningsutredning som inte gjordes grundligt från soc sida fick inte ens göras om på nytt. Det går bara emot mig, o det känns som man bara vill ge upp. De anklagar mig för saker, soc o familjehemmet, som inte alls stämmer. Saker som rör mig, samt mig o min dotter emellan. Att jag skulle vara stressad, haft psykisk ohälsa, ångest osv. Jag mår bättre, o har gjort det sen ett år tillbaka, de säger att det gått för kort tid..det har gått mer än ett år o jag mår stabilt bra, men trots det görs inga försök att få hem henne. Familjehemmet samarbetar inte utan jobbar emot mig, allt för egen vinnings skull, så de får behålla henne så länge som möjligt. Jag känner mig utom all hjälp, vet inte vad jag ska ta mig till, var att finna denne någon som kan hjälpa mig vinna min dotter tillbaka. Nån behöver övertala soc, visa dem att de gör fel! Har sagt att jag är öppen för stöd om hon får komma hem, men frågar jag om de ens tittat på möjligheten om eventuellt stöd svarar de bara att; nej, det har vi inte tittat på då vi anser att det är på familjehem hon ska vara. De bara nöjer sig med att hon är där, o så ska tiden gå o ingenting händer. Får inga uppdateringar eller nåt om min dotter. Får inte vara delaktig alls i hennes liv. Det gör ont i mig. Hon är så liten, o hela hennes unga år har jag missat. Den viktigaste tiden för förälder o barn. O Att de klagat över att jag skulle varit stressad, vilken förälder o människa kan inte vara stressad? De får det att låta som att jag inte får vara människa alls, att jag inte får visa känslor. Jag ska vara nån slags robot verkar det som. Får inte heller gråta framför min dotter då det kan vara skadligt för henne enligt dem. De klagar över att vår anknytning skulle vara dålig. Men de fattar inga själva att det är för att vi aldrig ses. Ses man sällan för att sen dra ner än mer på umgängestiden är det inte konstigt att anknytning kan bli dålig. Det är bara så konstigt att de inte kan se att det är dom själva som orsakat det problemet. Vår anknytning var fin o bra, innan de omhändertog henne. Sen att hon enligt soc skulle vara mer avslappnad i hemmet o med familjehemsföräldrarna än med mig som hon träffar varannan vecka för att sen går ner till en gång i månaden o nu inte ses nånting, anser de konstigt. Det är väl självklart att hon är avslappnad i en hemmiljö som hon vistas i 24/7, än med mig som hon enbart får träffa knappt en timme utomhus en gång i månaden knappt. Det vore väl mer konstigt om hon inte skulle varit avslappnad i familjehemmet. Det känns som jag gjort värsta brottet, känner mig som en brottsling, som knappt får träffa henne. Som inte ens får en chans att få tillbaka henne. Du sa att du såg att hon kommer tillbaka, då jag frågade dig det här på bloggen. Men jag undrar hur det skulle gå till, då tiden bara går o inget händer. Inte sett henne nu på flera månader. Vet ärligt inte vad jag ska göra mer. Hoppas en jordängel dyker upp snart o vill hjälpa mig. För jag vet varken ut eller in längre. Saknar henne så det gör ont!


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: