Retroveckan börjar idag....

 Alltså, det är fredag igen och jag börjar tro att nån driver med mig !  Det var ju för sören fredag alldeles nyss !😳

 

 

Alltså, dags för storhandling som går till så att jag beställer varor via nätet  från Willys och sen far maken dit o hämtar i deras  box.

Man måste planera för minst en vecka i förväg – och det är ingen barnlek.  Hur ska jag veta vad jag är sugen på  - på tisdag eller torsdag? Nå, för att göra processen kort bestämde jag mig för att det får bli  en temavecka.

Temat den här gången blir  retro !

Somligt visste jag ju redan o annat hade jag  glömt, googlade och  tänkte att just det ja, sånt där åt man också !

I dag när det är fredag blir det  Kreolska räkor – och den rätten hade jag helt glömt bort. Men när minnena kom tillbaka så var de positiva.  En spacy och god rätt som är himla lättlagad.

Så här gör  du:

1 kg räkor – 1 gul lök – 1 vitlöksklyfta- 2 ½ tsk curry -1 tsk paprikapulver, 3 dl grädde, 1 dl vitt vin, 1 dl vatten, 3 paprikor o gärna i olika färger, cayennepeppar, salt, vitpeppar, en skivad banan och ananasklyftor.

 

·             Skala räkorna (lägg åt sidan)

·             Skär paprikan i stora bitar

·             Finhacka lök och vitlök

·             Hetta upp smör i en gryta eller wokpanna

·             Fräs lök och vitlök några minuter

·             Tillsätt curry och paprikapulver

·             Låt kryddorna fräsa några minuter

·             Tillsätt grädde, vin och vatten

·             Koka upp och låt koka några minuter

·             Hetta upp smör i en stekpanna bredvid

·             Fräs paprikan tills den blir blank (några minuter)

·             Häll över paprikan i såsen

·             Smaka av grytan med salt och nymalen vitpeppar

·             Tillsätt några droppar pressad citron och cayennepeppar

·             Precis innan servering hettar du upp pannan (som du använde till paprikan) igen med lite smör

·             Fräs räkorna hastigt med banan och ananas

·             Toppa grytan med de nyfrästa räkorna och servera genast, med ris

-

En dag blir det rotmos med fläsklägg, det blir  stekt fläsk med löksås,  Flygande Jacob,  tonfisksallad, köttfärlimpa med sviskon o potatismos,  köttfärsgratäng och  stuvande makaroner med falukorv och stekt strömming med potatismos och råröda lingon.

 

WOW alltså, efter den veckan får jag nog skriva in mig på  nåt matrehab för att kunna ta mig tillbaka till en mer "lättare" kost

 

 
En annan vecka får temat bli  vegetariskt, en annan Afrikanskt och sen får jag se vad jag kan hitta på !
 
Innan jag kom på att jag måste skriva matsedel så köpte jag hem en massa och när jag skulle laga till nåt så fattdes ju alltid nånting väsentligt - vilket  under normala omständigheter är lätt åtgärdat i butiken i byn...  men nu är ju tiderna annorlunda.
 
Kylen är fullpackad
 
 
 
 
 
 
Ha en fin fredag...  förutom kreolska räkor blir det ju jacuzzibad som vanligt här  och det är extra härligt  när kylan biter. En virre med isbit fulländar det hela och man välkommnar fredagen🙏
 
Kram & Kärlek💖

 

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer hon fortsätter såhär mot mig. Måste jag valt att avsluta med henne. Så gör jag rätt besluta?

Ha det bra

Svar: Du känner när det är dags att avsluta och gå vidare.. tänk dig noga för... kram :)
Esmaralda

2 Solstjärnan:

skriven

Så skönt att det är fredag😊
Vilken bra idé att ha tema vecka med menyn😊
Vad ska jag göra för mat idag..är en återkommande fråga.
Jag handlar också mycket sällan numera vilket gör att man får försöka förutspå vad man behöver och tänker tillreda och som du skrev ,även vad man tänkas bli sugen på framöver 😊

Fullpackad kylskåp har du minsann och reagerar på att du har ägg som tar en hel massa utrymme.
Ägg kan förvaras i rumstemperatur,dom behöver inte nödvändigtvis vara i kylskåpet 😊
Där kunde du få utrymme för annat gott😊😃

Ha det så bra 😊
Kram Solstjärnan ⭐




Svar: MG får en rå äggula varje morgon... så här går det åt en hel de ägg.....har inte tänkt på att de kan vara i rumstemperatur men å andra sidan har jag inget bra skafferi heller.... kram :)
Esmaralda

3 Läroliv:

skriven

Låter så gott alltihopa. Hade idetorka, men din köttfärslimpa fick igång mig, väldigt länge sen vi åt sånt. Kom på att jag har älgfärs i frysen. Tack för tipset.

Här kommer fredagarna lika fort, aldrig varit med om maken, veckorna bara swischar förbi.

Ha en fin helg alla.

Kram

Svar: Älgfärs, så gott !! Kram :)
Esmaralda

4 Browallia:

skriven

Jag upplever också det som att det är någon som driver med mig att det är FREDAG nu igen!

Ett par vänner som jag inte hört av på flera år ringde ju mig i förra veckan när jag fyllde år, det var så roligt och gav mer smak så igår, när det var en helt annan väns födelsedag tog jag tjuren vid hornen och ringde och överraskade honom. Så social som jag har varit den senaste veckan har jag inte varit på flera år pga att jag blev sämre i min sociala ångest och undvikande personlighet. Jag har hela tiden sagt att jag aldrig kommer låta det få ta över mitt liv så jag känner mig lite stolt över mig själv. Tänk vilken skillnad rätt mediciner kan göra!

Fredagskramen Browallia

5 Tuss:

skriven

Hej,
Undrar om han respekterar mig som kollega eller borde jag vara lite på min vakt?
Kram

6 She:

skriven

Gomorgon,
Har han gått vidare nu och accepterat att det är slut?
Kram

7 J:

skriven

Godmorgon ✨🌸
Låter som en mysig fredag med god mat och ett jacuzzibad.
Kommer det gå bra för min son❤ i nya staden som han ska flytta till?
Kram

Svar: Jadå, det kommer gå fint, kram :)
Esmaralda

8 AnnaK:

skriven

Dom där räkorna ska jag nog prova fast utan banan 😊

Hur ska jag göra för att börja trivas mer hemma? Göra om? Rensa? Får du upp nåt?

Kram 🤗

Svar: Ja rensa upp, skaffa lite nytt och ta bort för mycket smålock, då kommer det bli bra.. kram :)
Esmaralda

9 T. :

skriven

Varför har jag drömt om honom de två senaste nätterna?
Kram

10 Maria :

skriven

Hej!
Åh så gott med all god mat 🤩blir riktigt hungrig 😋 så skön fredag du får 🤗👌
Får prova de kreolska räkorna nån dag , så väldigt gott ut.
Kommer det att utvecklas med Thomas ? Nått romantiskt till alla ❤️Dag?
Kram 🥰

11 <3:

skriven

Godmorgon Es, veckorna går så fort fast det är pandemi.
Kreolska räkorna gud så gott det såg ut. Måste göra dem någon dag 🦐
Kommer jag ångra mig tror du om jag gör håret svart idag? Min frissa säger det varje gång att jag kommer göra det. Satsa på en nyans mörkare först kanske?
Kram

Svar: Ja känn dig för med en lite mörkare nyans först.. känns som att det kan bli bra.. kram :)
Esmaralda

12 Naturvän:

skriven

Godmorgon!

Rotmos med fläsklägg! Vad gott! ör att inte tala om räkrätten, jag brukar göra ngt liknande, fräser räkor , kryddar med paprika, curry , cayennepeppar, salt o peppar. Tomatpure, en skvätt soja och creme-fraiche. Mkt dill o pressad citron. Därtill ris, gröna ärtor och en grönsallad. Torrt vitt vin och sedan är den kvällen räddad!

I dag skall det komma en leverans med bokhylla från Ikea och jag kan få ordning på papper o grejemojer!

Soligt väder och jag skall vira in mig i filtar och krypa upp i ett hörn i trädgården och fylla på med d-vitamin.

Kallt men soligt och lika bra börja dagen med en långpromenad, så är det gjort!

Igår kom kiesel upp i mina tankar väldigt starkt, det skall vara bra för bla hår o naglar, jag gör ett försök och beställer . Hoppas det kan hjälpa till att sätta fart på hårväxten, jag börjar bli rejält orolig att det inta skall växa ut igen, tycker jag ser ut som en häxa när jag ser mig i spegeln! Hade ju långt hår tidigare och det vill så gärna få tillbaka!!!


kram o ha en riktigt härlig Fredag alla

Svar: Härlig räkrätt !! Lycka till med att skriva ihop Ikeahyllan !! Kram :)
Esmaralda

13 Trump-plump:

skriven

Är risken stor att Trumppen blir återvald som president 2024? Hemska tanke...

Svar: Känns inte så, kram :)
Esmaralda

14 Huldamaräng:

skriven

Godmorgon!
Åh så härligt med en välfylld kyl!! Jag älskar välfyllda kylskåp, det ger en varm, trygg känsla i magen. Då känns det som att man är säker, när hyran är betald och kylen är full.
Jag har det fortfarande taskigt ekonomiskt, men det känns som att det ganska snart kommer att ändra sig till helt åt andra hållet på något vis. Kan du se om jag har rätt i min känsla, att det vänder helt tvärtom nu?
Stor kram, ha en fin dag!

Svar: Ja, har man varit med om tider när man oroat sig för hyran och med en gapande tom kyl ( som jag också varit) då infinner sig en bra känsla !! Det kommer vända mot det bättre för dig, kram :)
Esmaralda

15 Helena Ir:

skriven

Så mycket god mat ni ska äta, nostalgiskt i mina öron,
Här blir det alltför mycket samma, och lax ofta. Det ska vara gott och enkelt.

Funderar på vad som fick mig till det som blev för en två veckor sedan.. så skumt egentligen. Precis som om jag inte bestämde själv.. låter inte klokt för en utomstående..och lite obegripligt för mig. Var det måntro någon osynlig som viskade i mitt öra att få till det? Det mottogs ju väldigt bra så borde väl inte fundera.. men..konstigt är det..Ibland är ju inte allt som det verkar vara!

Ha en fin fredag!

Kram

Svar: Lax är alltid gott! Jag tror du fick lite hjälp... kram :)
Esmaralda

16 Anna:

skriven

Kära Es!

Skall nog testa ditt recept i helgen.
Jag har ett bekymmer som jag inte riktigt vet hur jag skall agera.
Killen jag träffar var deprimerad i höstas när vi började dejta. Jag trodde han var på bättringsvägen då vår relation har gått framåt sedan i december.
Nu har vi inte träffats på två veckor.
Igår när vi pratade så berättade han att han mår dåligt igen, vill vara ifred. Känslorna för mig är i botten.
Försökte få honom att söka hjälp, då det inte håller i längden att han drar sig undan och inte orkar träffas på flera veckor. Jättejobbigt för mig också då jag verkligen vill ge oss en chans. Vill ju inte förlora detta.
Känner mig så maktlös när jag ser att han mår dåligt och inte kan hjälpa att han mår som han gör. Har du något gott råd? Kommer vi rida ur denna stormen också?

Kram

Svar: Han behöver söka hjälp för sitt mående... kram :)
Esmaralda

17 SusanneAmalia :

skriven

God Fredag.. 💕

Jag kommer den dagen det blir räkor.. Mmm.

Vilken bra ide med tema..

På på väg till skidbacken.. Tjooohoo.. Vad kul..

Solen skiner det är kallt men det blåser inte..
Perfekt dag för att tanka energi.. 💕

Önskar alla en magisk fantastisk dag

Skiddagskram.. 💕

Svar: Ha en underbar dag på skidorna !! Kram :)
Esmaralda

18 smulan:

skriven

En god vecka, du har väl lite att fira också.

Ny husvisning på gång hoppas verkligen att det är vårt hus denna gången har letat länge nu, finns chansen?
Hade varit så roligt att kunna se framemot något.

19 Katrin:

skriven

Virra på du och njut av fredagen. Jag ska testa receptet med räkorna, det vattnades i munnen när jag läste receptet.

Svar: Det är himla gott !! Kram :)
Esmaralda

20 Skorpan:

skriven

Mums, du får gärna bjuda in mig Es, låter så smarrigt :). Beundrar dig för ditt ork o intresse för matlagning! O bad med virre i kylan låter också himla bra.

Ja det är fredag igen o veckan gick faktiskt i ett huj. Varannan fredag är extra trevlig, jag blir ensam o slipper all matlagning o får göra precis som jag vill ;). Är nog så färdig för att vara barnlös, men det kommer jag inte att vara på flera år...Känns som att jag har gjort mitt på barnfronten ;).

Undrar om jag i nåt tidigare lov har sysslat med matlagning mera som pro Es? Var i så fall? Jag gillade matlagning i tiderna, före barnen kom, o det är synd att jag inte hittat tillbaka den tiden. Kommer jag nånsin ens att göra det, experimentera o pröva på nytt inom matlagningen? Känns väldigt fjärran måste jag säga ;).

Några timmar ännu att jobba o sen ledigt, härligt.
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Jag tror nog att ditt matlagningsintresse kommer tillbaka... kram :)
Esmaralda

21 Tuss:

skriven

Hej,
kommer de att vara nöjda med min plan fastän den är lite råddig?
Kram

22 <3:

skriven

Tack för receptet esmeralda.
Får du upp nåt om jag hellre ska göra operationen än att gå till klinkien i kalmar?
Jag vill göra den ena eller andra men kan verkligen inte bestämma mig. Och vilket som ska göra mig nöjd🤕

Svar: Låt känslan sjunka in i vad du först vill ha gjort, kram :)
Esmaralda

23 Jossan :

skriven

Godmorgon

Jag älskar verkligen att det är snö men tycker inte om kylan. -10 grader.

Igår somnade jag vid 7 och vaknade lagom när jag skulle lägga mig.. lika bra att göra det då...

Nästan 12h av sömn inatt..

Har du något budskap från min avlidna moster idag på hennes födelsedag?

Kram

Svar: Det var inte dåligt att kunna sova 12 timmar... hade jag gjort det så hade jag blivit himla seg... men vi människor är olika .) Grattis till moster och hon kommer titta till er idag.. kram :)
Esmaralda

24 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för allt som du gör för oss 😊 🤗 ♥️ 🙂

25 Dunegull:

skriven

Bra idé på temavecka! Du inspirerar 😊

Börjar sakna fotboll. Ser du om jag börjat spela detta året eller det det dröjer tills nästa. Du sa för ett år sedan när laget lades ner att detta kunde leda till ngt bättre. Har svårt att se det idag. Kommer någon kontakta mig? Det laget som ligger i mitt hjärta? Öppnar det upp sig för möjlighet? Det va även detta jag önska av min fjäril men det känns hopplöst. Får du in ngt?

Kram

26 Orolig:

skriven

Hej Esmaralda.
Ja det går så fasansfullt snabbt hela veckorna. Det är galet!

Es, verkar hans familj ha en bild av att han egentligen inte har dem känslorna för mig?

Ser det här ut att kunna gå bra?
Kram

27 Snödroppen:

skriven

Godmorgon❣️
Underbara fredag, hon är så välkommen och det känns som det borde varit fredag för flera dagar sen. Inga planer, bara vara, njuta av snö och vackert väder men lär väl frysa ihjäl dock🥶 vågar jag visa vad jag känner för honom jag träffar nu eller kommer min gamla fling dyka upp och röra om i grytan igen?
Njut av helgen och god mat. Kram❤️

Svar: Var tydlig med dina känslor och var sann mot dig själv i dem också, kram :)
Esmaralda

28 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Vilket härlig recept !!Så skönt med kylen full . Här väntas det på pensionen och då blir det storhandling på coop.se Nu får det bli skaffeimat och tömning av frys Tur sonen handlar mjölk o ägg åt en.
Man är tacksam minst sagt .

Igår kom sonen med kattsand Törs ju inte släppa ut Sessan som inte är ok än.
-12 ute och jag förstår att en wirre smakar bra i spabadet om ni har kallt
Trevlig Fredag önskas och smaklig spis !

Kram Anki med flock

Svar: Ja utan barnen hade det varit illa... sonen handlar ju åt sin mormor.. ibland åt oss också.. men funkar bra att hämta på Willys ! Stor klapp på lille Sessan !!! Kram :)
Esmaralda

29 Skorpan:

skriven

Tack Es!
O sen kanske jag börjar lära mig mera om viner ;). Praktiserar på egen hand nu, men kanske det i nåt skede blir kurser av också? Matlagningsvecka i Italien,en dröm...
Kram Skorpan

Svar: Mat och vin, du kommer lära dig en hel del och på ett jättekul sätt, kram :)
Esmaralda

30 Jennifer:

skriven

Godmorgon fina Esmaralda. Stuvade makaroner är så gott, älskade det som barn.

Fina Esmaralda, grubblar ju så på hur jag ska kunna använda mig av all min kunskap och erfarenhet som jag fått av att ha rest runt i världen i 20 år. Kan jag få utlopp för den i mitt skrivande? Som nu endast processas inom mig, i hjärnan, då jag inte fysiskt kan skriva och inte vet om jag har rätt till hjälpmedel att få en sådan manick som man kan tala in på datorn istället för att skriva. Hoppas såklart.

Blir mitt liv inom närmaste 3-5 åren mera internationellt? Så som jag önskar och hoppas.
Kram,
Jennifer

Svar: Ja processa i tanken.. du kommer ha nytta av dina resor och erfarenheter när du skriver !! Ditt liv blir mer internationellt men det dröjer ännu en tid, kram :)
Esmaralda

31 Mikael:

skriven

Är inte dåligt om du hinner märka att det är fredag :)

De fick rätt, vi kommer uppleva att tiden går fortare, själv ska jag försöka undvika springa på en häxa som är lättkränkt, fast å andra sidan kanske hon kommer bli snopen ifall det visar sig att jag är Gandalf :) Sarumans dotter kunde inte låta bli att komma och hälsa på mig när hon hörde min röst, inte så många kanske vet att boken Saga om Ringen är möjligen en nästan perfekt vägledning i magi, nuförtiden kan man lära sig vit magi

https://youtu.be/LWLavF96J6s


När man lever ett stilla liv och inte är intresserad av en date men springer på en 20 år äldre kvinna som är högst intresserad och blir sur när hon inte får ett svar som hon inte gillar dödar en med svart magi

https://youtu.be/VAVdSimVe_A

Då är man lättstött får man väl säga, ja ohälsosamt lättkränkt :)

Kram
Mikael

Svar: Ja, alltför lättkränkta häxor ska man se upp för !! Kram :)
Esmaralda

32 Hej:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som att hans familj inte har någon lust att umgås med mig?
Kram

33 Oro:

skriven

Hej

Es, verkar hans familj ha en bild av att han egentligen inte har dem känslorna för mig?

Ser det här ut att kunna gå bra?
Kram

Svar: Familjen är lite tveksam... ta det som det kommer... kram :)
Esmaralda

34 Dahlia:

skriven

Oj, min bakelse gav visst oväntade reaktioner, vad for det åt honom? Blev rätt beskyddande utav sig. Hur går hans tankar nu? Kommer jag finnas i tankarna i helgen?

35 Helena Ir:

skriven

Tack, ja, det känns verkligen så!

Kram

36 Mig:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur känner han? Är han tveksam till sina känslor för mig?
Kan det bli bra?
Kram

37 Michaela:

skriven

Ja det går rysligt fort! Oj jävlar vad mycket mat haha!

Har du nån gång blivit skadad av en patient Es? Som du vet så åkte jag ju på en rejäl smäll som har förändrat mitt liv. Jag "förlorade" min högra arm som har omfattande skador och knappt fungerar och det ställer till det då jag är högerhänt. Jag förlorade mitt jobb som jag älskade. Jag förlorade min ekonomi. Jag förlorade en stor del av det sociala och jag har krigat med FK genom Förvaltningsrätten, Kammarrätten och nu Högsta Förvaltningsdomstolen. Plus coronan. Inte undra på att man inte går runt med en linjal i käften  hela tiden. Tårar varvas med skratt men det är väl så det är när man ska läka ett brustet hjärta.

Hänger MG med i spabadet? Med någon söt liten flytväst :) Kram o puss till honom!

Svar: Jag har aldrig blivit fysiskt skadad av en klient men fått en hel del dödshot.. särskilt i början innan de känner tillit. Du har gått igenom mycket, men jag vet att det kommer att ljusna rejält för dig. MG sitter inne i fåtöljen när vi badar och glor på oss genom fönstret och tycker att vi absolut inte är riktigt kloka !! Kram :)
Esmaralda

38 Mv21:

skriven

Hej.. var min väns intuition att försöka att inte jag skulle få reda om deras resa? Avslutade vänskapen med henne för fick den magkänsla.. varför störde sig då min andra vän på detta?

39 susanne:

skriven

Hej Esmaralda! Härligt recept ska jag prova.

Har han som jag tycker så mycket om gått vidare efter vi avslutat? eller kommer vi hitta tillbaka till varandra. Kramar

Svar: Han är på väg vidare men tänker mycket, kram :)
Esmaralda

40 Mi:

skriven

Hej Esmaralda.

Har han fortfarande en önskan att bygga upp något med henne eller känslor som finns?
Kram

41 Anki:

skriven

Till Helena Ir
Tack Helena <3 Såg du ngt swischa förbi ;-)
Sessan behöver all healing han kan få.
Han har fått behålla kokt fisk och äggula samt druckit vatten.
Håll alla tummar och tår tack <3

Kram Anki

42 Fråga :

skriven

Tack för svar igår Es..

Har avslutat nu. Hur kan man vara någon som duger för att ligga med men inte duger för att ha något seriöst med? Han sa inte det men indirekt är det ju vad det betyder om man bara vill ligga med någon. Usch blev arg, förbannad och lite ledsen.
Men kanske ska jag inte ta det personligt. Denna killen är ju ett riktigt 🐷 att jag inte insett det tidigare.
Fyfan vill aldrig stöta på eller prata med honom igen. Han är toxic för mig.

Ser du hur hans tankebana gick när jag avsluta? Verkade inte bli märkvärdigt berörd, man betydde nog inte så mycket som man trodde.

Kram

Svar: Den killen gillar sig själv bäst så försök att inte bry dig, ta ett stort kliv vidare... det kommer någon annan och mycket bättre istället, kram :)
Esmaralda

43 Bbv:

skriven

Hej
Kommer jag träffa någon man inom snar tid ? Kram :)

Svar: Ja jag tror inte det ska dröja så länge, kram :)
Esmaralda

44 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Det gäller att ligga i med träningen då så jag inte blir som en boll ;).
Kram Skorpan

Svar: Samma här.... tränar med min app och går med stavar... mer orkar jag inte med... kram :)
Esmaralda

45 Rädd:

skriven

Hej E!

Kan det komma något bra ut av den där workshoppen, eller kommer det bara bli jobbigt och jag borde dra mig ur?

Kommer B kunna erbjuda mig ett jobb?

Så ledsen på allt. 😞

Kram och kärlek.

Svar: Ha positivt fokus och workshopen kan ge en hel del, kram :)
Esmaralda

46 Michaela:

skriven

Vad tråkigt att höra och känner igen även dödshoten. Hur hanterar du det? Det och att bli slagen/biten tillhör ju vardagen inom akutpsykiatrin och när man ser tillbaka nu i efterhand så undrar man hur man stod ut med att bli skadad nästintill varje arbetspass. Men det var inte förrän jag trodde att jag skulle bli ihjälslagen och med rejäla skador som den "karriären" tog slut. Förhoppningsvis så kommer jag vidare till något bättre. Dina ord ger mig hopp så det ska du ha ett stort tack för! Haha kan se hur MG sitter där och undrar vad i helvete ni sysslar med :) Kram

Svar: Du kommer vidare, det vet jag !! Ofta är de människor jag möter på väg att mista allt av värde, som barnen.. och i början är de inte positiva till att jag kommer in i bilden och utreder.. men så småningom brukar det lätta och vi finner ett bra förhållningssätt till varann...jag tror också det underlättar att jag brukar möta klienterna i deras eget hem, där de känner sig trygga... kram :)
Esmaralda

47 Helena Ir:

skriven

Anki, jo det jag såg var något svart, som på botten eller ett underrede på något..konstigt,yes! Sen fick jag känslan av ordet lastbil eller ett större fordon..även ett snöfyllt dike dök upp. Men skönt att Sessan kom hem igen. Mina bilder är lite svårtydda oftast :)om det var något Sessan råkade ut för kan jag därför inte med säkerhet veta :)

Men jag tänker såhär att Sessan var ute och nära ett snöfyllt dike, en lastbil slirar in nära vägkanten där han står/går och med nöd och näppe undgår han att komma i vägen, men han hinner se det svarta underredet på lastbilen som precis sveper förbi honom. Såklart Sessan blev rädd. Fantasi eller ej, vem vet! :)

Tack för att du tog dig tid att svara!

Kram<3

48 susanne:

skriven

Hej Esmaralda! Härligt recept ska jag prova.

Har han som jag tycker så mycket om gått vidare efter vi avslutat? eller kommer vi hitta tillbaka till varandra. Kramar

49 <3:

skriven

Kommer diskreta puffen märkas med lipsen?
Hoppas familjen inte ser det.
Kram

50 AnnaK:

skriven

Ja, jag ska göra så! Tack! Ska nog be hyresvärden bygga altan åt mig också även om det innebär hyreshöjning. Ser bedrövligt ut där och ingen har jag som kan hjälpa mig. Det skulle nog också vara ett lyft och jag slipper skämmas.

Kram 🤗

51 lilla M:

skriven

Hej Es, kan det lyckas denna gång😊🙏🏻😊🙏🏻😊🙏🏻😊?

52 Camilla:

skriven

Det kallar jag en redig kyl det😃 Men vad dumt att man måste bestämma mat så länge innan. Dagens finne i baken är alltid vad det ska lagas för mat. Man får hoppas att ens tillkommande gillar att laga mat så att jag slipper😃

Hör dom av sig månne?

Trevlig helg! Kram

Svar: Finns chans att de hör av sig, kram :)
Esmaralda

53 Silvertassen:

skriven

Kära Es!
Jag vet inte om du har förmågan att se saker vad som har hänt och inte hänt i en persons liv, men jag har haft ett jobbigt liv med många bakslag. Jag tittar inte bakåt utan framåt och ältar inte de som har varit heller utan bara säger då de är ren fakta. Jag undrar om du ser fler bakslag för mig nu eller om de går framåt för mig? Jag känner verkligen inte att jag orkar mer motgångar. Jag är snart 37 år och längtar så otroligt efter jobb och egen familj. Är de så långt borta eller finns de någon stor chans att jag möter min soulmate inom 2 år? Finns det något positivt i mitt liv som sker snart? Ser hela tiden hur alla runt omkring bildar familj och jag verkar vara flera år därifrån. När är de min tur? Har jag ingen förbannelse över mig? Vad är jag ska lära mig i detta livet då jag har kämpat i nästan hela mitt liv? Kram ❤️

Svar: Det blir ett och annat bakslag emellanåt men på det stora hela tar du rejäla kliv framåt.. du kommer möta kärleken även om jag inte kan säga exakt när... jobb kommer också, kram :)
Esmaralda

54 Gitt:

skriven

Jisses, vilka goa grejer! Hade helt glömt bort en del, kopierar en del maträtter och addar min lista. En av mina favoriter är stuvad spetskål och isterband :)
Skönt med helg, igen! O vilken helg det ska bli,sol och kallt. Det blir mössa och tjockis byxor på.

Go helg till alla!

Svar: Stuvad spetskål och isterband är supergott !! Ja nu gäller det o klä sig varmt minsann... kram :)
Esmaralda

55 Blanche:

skriven

Kan det vara känslor för mig som låg bakom hans agerande mot M idag? Om det finns känslor, vad är det för några?

Tack

56 Michaela:

skriven

Jippie!:) Då förstår jag och jag tolkar det som att du är kopplad till socialtjänsten då med tanke på problematiken. Ingen lätt situation för varken dig eller dem men vet att du är duktig på det du gör.

Jag har nyss beställt änglakort som en lite försenad födelsedagspresent från mamma. Har alltid velat ha detta då det är ett stort intresse och nu får jag dem med posten hem på söndag. På Alla Hjärtans Dag och det är ju lite speciellt :)

Bubbla lugnt och mys massor ikväll. Bamsekram!

Svar: Jag har eget företag och jobbar på olika sätt...., men ofta anlitas jag av socialtjänsterna....:) Vad roligt med änglakorten :) kram
Esmaralda

57 Tuss:

skriven

Hej,
Har en sämre känsla i kroppen vilket tär på självkänslan.. Har du tips på hur få det att vända?
Kram

Svar: Ge dig själv något som du tycker om och längtar efter... ta kontroll över det du KAN ta kontroll över,.. acceptera resten....träna avslappning... kram:)
Esmaralda

58 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Jag har fått kontakt med en man på nätet och han verkar trevlig. Han skulle vilja träffas. Jag borde träffa honom åtminstone en gång, för att veta om han är någon potentiell.

Men jag känner mig så trött. Som jag inte orkar mera. Jag har tappat räkningen på hur många dejter jag varit på, där det aldrig klickat. Att fixa sig och klä upp sig och åka iväg. Jag orkar inte. Har tappat... lusten. Samtidigt vet jag att om jag vill ha en partner måste jag vara aktiv, han kommer inte och knackar på min dörr (synd nog).

Har jag tappat stinget?

Kram

Svar: Lite håller du nog på att tappa stinget men det är inte konstigt.. sålla hårt innan och träffa bara de som du VERKLIGEN vill träffa... kram :)
Esmaralda

59 She:

skriven

Hej,
Har fått tips att öva piano för att öka min "vibration" och energi, särskilt i grupp, men känner mig mest uttråkad då jag övar ensam och har ingen att spela med.. Ser det ut att kunna vända och vara positivt att spela ändå?
Kram

60 Silvertassen:

skriven

Tack för ditt svar! 💗

Mer bakslag!?! Nej, snälla inte mer! 😞😢💔 Kan du se inom vilket område - kärlek eller jobb? Kram ❤️

Svar: Nej, och det gäller inga större bakslag, helt inom det normala som det är i livet.... kram :)
Esmaralda

61 Anneli:

skriven

Äntligen ringde dem om covid vaccineringen, nu börjar det snart! Ska bli roligt att jobba med det. Det var ett missförstånd som gjorde att dem inte ringt mig tidigare, dem hade fått för sig jag inte var utbildad av nån anledning. Tur jag är envis och ringer runt och inte ger mig förrän jag fått ett svar jag vill ha.

Har också hittat andra jobb, fast i en annan stad, tar cirka 45 minuter dit... tänker nog söka och så bestämmer jag mig sen hur jag vill göra om jag får det eller ej (Har inga stora förhoppningar). Är inom kriminalvården och förskola - kontraster ja 🤣. Tänker inte ge mig här heller, för vill inte tillbaka till mitt jobb. Det bara måste gå att hitta ett annat!

Härligt med spabad!

Själv ska jag lata mig i soffan och titta på serier med en påse chips.😀

Kram!

Svar: Vilket viktigt jobb du ska utföra.... kram :)
Esmaralda

62 Michaela:

skriven

Då förstår jag hur du jobbar. Tack för att du förklarade. Ja skoj med änglakorten :) Är ju inte medial som du men intution har jag och känner mig "hemma" när jag får pyssla lite med detta så nu blir det kort :) Mamma och jag har tryckt i oss Chili con carne och sen så sket vi i att det är Alla Hjärtans Dag först på söndag och tog några varv med kladdkaka och grädde till efterätt :) Kram

Svar: Åh så mysigt ni har det :) Chili är gott - för att inte prata om kladdkaka !! Kram :)
Esmaralda

63 Maa:

skriven

Hej Esmaralda.

Kan vi få det att funka?
Eller finns det risk att han känslor inte kommer att räcka till?
Kram

Svar: Den risken finns, kram :)
Esmaralda

64 Michaela:

skriven

Så jävla gott!:) Tur att man springer ca 4 mil i veckan och går massor för annars hade man väl rullat :) Och mamma är ute och knatar 5-6 km om dagen. Vi gillar träning :) Kram

Svar: Ja, ni kloka människor.... jag tränar men gillar det inte.. suck.. kram :)
Esmaralda

65 Blue Maiden:

skriven

Vilken bra idé med tema, kanske ska ta efter. Hamnar lätt efter med planering och beställer omatchande mat spontant.

Just nu är jag bara ett stort frågetecken, vart står vi till varandra, kan jag se honom som min nu? Hur ser han på det? Ser du något?

66 Ma:

skriven

Hej Esmaralda.

Tror du att vi kan få det att fungera?
Kram

67 Hedwig:

skriven

Jag har precis gjort jordnötssoppa för första gången. Man gör en ´vanlig´ soppa med lite grönsaker i (och eventuellt lite kyckling och ingefära) och gör sedan en sås av ungefär 8 matskedar jordnötssmör (på 1,5 liter), 3 matskedar ketjap manis och 4 teskedar sambal och häller i lite buljong från soppan. Sedan häller man i själva såsen i soppan.

Svar: Det låter annorlunda och spännande och gott.... kram :)
Esmaralda

68 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser den risken överhängande ut att hans känslor inte räcker till?
Kan det bli så att han tar beslutet att sluta ”dejta” mig? Och börja dejta en annan tjej?
Kram

Svar: Du kommer snart att veta, det kam bli vilket som, kram :)
Esmaralda


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: