Terapi online !!

Digital psykologisk behandling blir allt vanligare.

Oftast  sker de behandlande  sessionerna via video.

De vanligaste formerna idag är  IKBT… (internet -KBT)  och denna form av terapi har mest forskningsstöd.

I stort sett så möter du din terapeut via videosamtal en gång i veckan ( eller hur ofta ni bestämmer)  och precis som vid irl möten får man uppgifter att arbeta med på egen hand.

Ska terapin lyckas.. oavsett det är irl eller via dator så är de egna uppgifterna väldigt viktiga att utföra… skiter man i detta, då lyckas som regel inte heller terapin.

Innan man påbörjar onlinebehandling brukar  behandlaren bedöma om  man kan tillgodogöra sig  terapin och det specifika programmet.

 

Det finns olika behandlingsprogram via nätet beroende på vilka problem man har, ångest, sömnproblem, stress osv.

Man får en skräddarsydd behandling – precis som det ska vara.

Behandlingen är ju baserad på samma metoder som om du träffat din psykolog irl.

Och man brukar få tid betydligt snabbare än om man satsar på irl terapi !

En del kan kanske tycka att det inte känns lika personligt att träffa via nätet som personligen men faktum är att det brukar bli riktigt bra.

Men det är som allting annat… en del psykologer är lämpade för att arbeta via nätet – och andra är inte lika bra på detta.

 

 

Många vårdcentraler  erbjuder internet-KBT och det finns också en hel del privata alternativ.

En annan  digital lösning är VR ( virtual reality) – en chatt där man kan få stöd av psykolog.

Hos tex  doktor 24 kan du snabbt få tid.

Det finns en hel del alternativ på nätet och du får googla dig fram.

Har någon av er prövat terapi på nätet ?

Någon som kan rekommendera  en speciell sajt ?

Kram & kärlek💖

1 HM :

skriven

Vad ska jag göra av det här livet, känns som att det är en period där universum trycker undan mina lösningar; som att det bara inte ska funka denna gång. Igår ville jag ge upp på riktigt men jag har blivit för feg. Alla gånger du sagt att de blir bättre så har du väl inte indirekt haft fel, det har bara inte varit bra länge eller på ett äkta vis och det är inte ditt fel, jag bara tror universum förmedlar något för att jag inte ska ge upp. För har mått riktigt dåligt i två år och trott att jag varit lycklig och inga val har lett mig varken bakåt eller framåt 🙇🏼‍♀️

Kram
Ta hand om dig

2 <3:

skriven

Godmorgon kära Es,sökt vård på nätet en gång när det var panik med uvi. Gick smidigt och fort på kvällen. Passade mig denna gång då det var helg och jag ville undvika vårdcentralen under pandemin.
Vad är det med bartendern på E som är mörkhårig. Han har så plumpa kommentarer när man inte ens vill prata med honom. Lite oförskämd. Varför gör han så mot mig ? Känner inte honom alls. Har han ngt emot mig ? A brukar säga att Jan tror att han är snyggast i stan.
Kram

Svar: Ja, hjälp med fysiska problem typ uvi funkar alldeles utmärkt via nätet.. har jag också anlitat ! Bartendern har en bufflig stil helt enkelt... kram :)
Esmaralda

3 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag vet väl C kvinna vill var min bästa och skyddad mig från dåligt situationer. Jag har tydligt förstår vad hon tänker omkring allt. Hon menar inte väl något dåligt?

Har hon sett att jag radera en del inlägget, video och babblar. och hon förstår att jag gjorde rätt här gång?

Ha det bra

4 Anna E:

skriven

Testat mendly med en som sysslar med KBT och har funkat. Och är som du säger att om man inte kan göra uppgifterna och inte orkar att engagera sig så funkar KBT inte så bra. Men alla använder sig ju tydligen inte av den metoden.

5 Misstjejen:

skriven

Hej

T kvinna har var bra på förklarar mig om det finns dåligt människor och det finns bra människor. Det finns goda människor som vilja om mig. Det finns onda människor som vilja förstöra mig. Det är mycket handlar om avundsjuka, orättvisa och såna.

Men hur ska jag kommer ifrån dom som är dåligt. Att försöka var mer lyckligt och visa är starkare än vad dom trodde? Något sätta som jag borde kunde visa och dom blir osäker... finns det?




Ha det bra

Svar: Lita i första hand till dig själv och bygg upp dig så att du inte behöver luta dig alltför mycket på andra människor... bara de du känner väl och därmed vet att du kan ha tillit till... kram :)
Esmaralda

6 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Hoppas du fått sova ngt i natt <3 Hoppas läkarna får mer att jobba med och att du är helt frisk <3

Här tidigt iväg får åka med grannen till stormarknaden Får läsa ikapp senare

Go Tisdag på er alla !

Kram Anki med flock

Svar: Jotack.. slet loss en av sladdarna till blodtrycksapparaten i sömnen och efter det sov jag som klubbad :) Kram :)
Esmaralda

7 Skorpan:

skriven

Nej ingen erfarenhet av tetapi på nätet, men tror säkert det passar någon att ha det via nätet också. Själv är jag mycket irl-typ så jag skulle absolut föredra livebesök ;).

Livebesök vore ju alldeles fantastiskt eller ens det att en blir uppringd tillbaka eller att det kommer svar på ens mess, men nada. Är jag blockerad eller är det nån sorts maktutövande gentemot mig som pågår nu Es? Känns så märkligt...
Sovit så jävla uselt pga detta o trött som en iller.

Idag kanske strandhäng med barnen o sen ikväll mat o musik tillsammans med en kompis på en paviljong. Ser det månne ut att kunna hända nåt kul där Es? Kompisen borde hitta sig en karl, kanske ikväll? Önskar det...

Snart frukostdags för fyllesvinet mig som inte tagit en droppe ;), men känner mig full...

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

8 Skorpan:

skriven

Es, hur gick din blodtrycksmätning förresten, fick du det alls sovit?
Kram Skorpan

Svar: Från klockan 2 i natt sov jag som en stock... och upptäckte i morse att jag slitit loss en slang så fanskapet slutat fungera.. suck.. kram :)
Esmaralda

9 Jennifer:

skriven

Godmorgon finaste Esmaralda. Ser allt ljust och bra ut kring resan? Inga varningar? Kommer jag både dit och hem igen som planerat?
Kram,
Jennifer

Svar: Lite småstrul kan det bli , det får du vara beredd på men ingenting som inte går att lösa.. kram :)
Esmaralda

10 55:

skriven

Kul du tog upp detta. Har läst en del om det.

11 Anna:

skriven

Kära ES!

Måste tyvärr omplacera mina vovve då jag börjar nytt jobb inom kort.
Har verkligen ångest över detta och känner mig otroligt ledsen.
Kan du se om hon kommer att få det bra? Det är min stora rädsla att hon inte får det bra:-(

Kram

Svar: Var noga med var hon hamnar och det kommer bli bra... kram :)
Esmaralda

12 Jossan :

skriven

Godmorgon!

Jag är inne på att sluta med min terapi. Känner mig klar med den. Trodde inte det var så de skulle gå till utan jag trodde man skulle prata om det som fick mig att må dåligt. Inte hur jag ska ändra mig…

Är mina ”svärföräldrar” nyfikna på mig? Vill de träffa mig?

Kram

13 Ghostwriter :

skriven

Du såg att jag löste min sits men jag ser ingen lösning denna gång. Är helt ensam och orkar inte längre
Har inte ätit på 1 dygn minst för har ju inget jag får i mig. Patetiskt liv och jag kommer hamna efter så mycket att det inte ens går komma ikapp. Säga upp lyan? Bo på gatan?


Kram

14 MH:

skriven

Hej!
Aldrig använt mej av terapi.Men om jag någon gång behöver så på nätet varför inte.

Finns det något positivt framåt som händer?

Kram

15 <3:

skriven

Tack för svar Es.
Vilken härlig dag.
Termometern står redan på 28 grader 🌞🌞🌞
Gör bartendern så mot mig för att han ogillar mig ?
Sa inget om det i lördags men tycker det är jobbigt.
Han ser direkt när jag kommer och hugger lite. Den blonda så snäll och lugn och passar i sitt arbete.
Kran

16 Dunegull:

skriven

Hej,
E min gamla kollega intresserad av mig på något sätt därför han skickar hela tiden eller vill han bara vara snäll och har svårt att hitta balansen mellan lagom lixom?
Kram

17 Silvertassen:

skriven

Kära Es!
För länge sedan såg du att jag skulle gifta mig i närheten eller i samband med min 40 årsdag, men än så länge ser det lite mörkt ut då min M2B inte har anlänt. Kan de lika gärna vara att jag kanske förlovar mig runt min 40 årsdag? Kram ❤️

18 Silvertassen:

skriven

Kära Es!
För länge sedan såg du att jag skulle gifta mig i närheten eller i samband med min 40 årsdag, men än så länge ser det lite mörkt ut då min M2B inte har anlänt. Kan de lika gärna vara att jag kanske förlovar mig runt min 40 årsdag? Kram ❤️

19 Jossan :

skriven

Igår valde jag att gå med i Viktväktarna igen! Hoppas verkligen det blir bra denna gången. Mamma har varit så duktig och har gått ner ca 7,5 kg. Så stolt över henne! Mitt mål är 15 kg på 3 månader! Haha ja lycka till liksom 😂 men så länge jag går ner är jag nöjd.

Idag ska jag sola och ikväll ska jag plugga. Det är såååå tråkigt… men ja jag har ju 0,5hp från min lärarlegitimation… så skrattretande….

Jag har ju även sökt in till hemkunskap i höst. Hoppas det blir en lätt kurs om jag nu kommer in. Och slipper åka iväg till den skolan…

Nu hoppas jag snart att solen vänder sig så jag kan sola. Tvättar samtidigt hos mamma o pappa…

T var så gullig igår. Tror han saknar mig faktiskt 🙈

Kram

Svar: Bra med viktväktarna.. jag tror det funkar för dig.. kram :)
Esmaralda

20 Helena Ir:

skriven

Har inte provat och tvivlar på att det vore rätt för mig.. terapi har jag provat men den enda gången jag verkligen fick hjälp och förtroende var av en fantastisk kvinna efter min olycka som dessutom hade hand om de från Estonia sedan efter mig. För mig såg hon till att jag fick gå en kurs och därefter följde hon med mig tur och retur Stockholm-Luleå(tror jag det var) på vägen hem så sa hon nu tar vi oss ett glas vin :). Vi var flera på den kursen som haft liknande händelser men tror jag var den enda som hade min terapeut med mig :)Fantastisk kvinna!
När jag började så sa jag: tror jag inte kommit ner än på marken.. efter ca 1,5-2 år.. så hade jag landat, levande!

Tråkigt med din sladd till blodtrycksmätaren, så mycket med slangen till cpap:n ändå!

Ha det så bra, trots värmen..tur det finns fläktar!

Kram

21 IB:

skriven

Hva syns V om meg?

22 <3:

skriven

Hej Esmeralda, är det en bra ide att våga satsa sina pengar? Kommer dom att växa om vi går in med 30k?

23 Hedwig:

skriven

Hej!
Jag har aldrig provat och har precis lärt mig att terapi på nätet inte är lika effektivt på grund av att många patienter, som ofta redan är rätt ensamma, behöver den personliga, fysiska kontakten för att skapa förtroende. Terapi på nätet lär dock vara mycket billigare och det är främst därför att våra försäkringskassor är så intresserade av det, tyvärr ..
I Frankrike blir det väldigt hårda restriktioner från och med augusti. Man ska visa sitt ´Coronapass´ typ överallt då även i shoppingcenter, på kafeer och i kollektivtrafiken. För vårdpersonal blir Covidvaccinet obligatoriskt. De lär bli först i Europa med en sådan fascistisk covidregim. Jag är så rädd att det blir likadant i Nederländerna, det påminns även om andra världskriget. Känner du något kring det där? Blir man även bestraffad här om man inte har tagit covidvaccinet/tänker inte ta fler covidvaccin och får man då inte ta kollektivtrafiken längre?

Svar: Ofta är det väldigt lång kö till irl terapi... och beroende på personlighet och problem.. kan online terapi vara riktigt bra men det passar inte alla !! Så småningom minskar ju covid... och man kommer gå ifrån covidpassen men det kan dröja... kram :)
Esmaralda

24 Skorpan:

skriven

Det var ju osis med blodtrycksmätningen, måste du göra om mätningen nu?

Stranden snart...
Kram Skorpan

Svar: Ingen aning.... får se vad som sägs !! Hoppas du hade en bra dag på stranden :) kram
Esmaralda

25 ML:

skriven

Efter misshandeln på jobbet så fick jag gå i trauma terapi på nätet där jag hade daglig kontakt med en underbar psykolog. Mår bättre men såren är inte läkta och ledsen över min förstörda högerarm samt alla pengar jag förlorade som jag har rätt till då vi lever i ett Sverige där systemen inte fungerar längre och även jag blev en förlorare i detta. En jobbig sits har jag satts i men kämpar på.

Har du några allvarliga allergier Es? Träffar ju patienter med allt från mat, läkemedel till hårfärg och det som är riktigt ruggigt är GETINGAR! Hade en igår som kunde dö på 3 min om hon inte får adrenalin. Jag är livrädd för dem!

Kollegan igår hade träffat kärleken vid 71 års ålder. Mysigt men hell no att jag tänker göra det! Knappt 41 för min del :) Snygg o trevlig ( fööör ung ) norrlänning igår som jag fick fin kontakt med. Underbar dialekt. Vad tyckte han om gamla tanten =jag? :)

Kram i den fortsatta värmeböljan!

Svar: Jag har nickelallergi och är allergisk mot kiwi... men inte på ett allvarligt sätt, tack o lov ! Getingar tål jag och har fått åtskilliga stick :) Norrlänningen tänker positivt... kram :)
Esmaralda

26 Rädd:

skriven

Hej E!

Verkar som jag får ett erbjudande från DC. Jag gör rätt om jag tackar ja? Det är väl det bästa för mig i nuläget?

Kram och kärlek.

27 LE:

skriven

Hej!
Jag har en fundering över en person jag nyligen börjat lära känna mer och mer. En kvinna som är ganska mycket äldre än mig. Det är något speciellt med våran connection. Är bara nyfiken om du känner någonting inför det. Kramar till dig

Svar: Känns faktiskt som om ni har ett förflutet tillsammans... men inte i detta livet.. kram :)
Esmaralda

28 AnnaK:

skriven

Är jag hemsk som inte vill följa med sambon söderut? Fick som vanligt höra massa skit när jag sa nej. Sen vill ju inte han umgås en dag ens med mina föräldrar. Är jag själviskt och hemsk och borde åka? Nu fick jag ångest igen...

Kram 🤗

Svar: Det här är beslut som du själv ska känna in och fatta och inte är du självisk... kram :)
Esmaralda

29 F:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser hur det går för min syster ?? Kommer hon träffa kärleken snart kram

Svar: Kanske inte så snart, men jag ser en framtida fin relation för henne... kram :)
Esmaralda

30 ML:

skriven

SKORPAN: Är det nära Vasa? Har mina mostrar i Jakobstad. Hjärtat kommer att läka igen men det tar tid. Kram

31 Jennifer:

skriven

Tack för svar fina Esmaralda! Känns det som vanligt rese-strul (som hör till då man reser) eller som coronastrul (risk för karantän, inställda flyg, you name it)?
Kram,
Jennifer

32 Camilla:

skriven

Jag har aldrig gått i terapi för min panikångest då jag fått bra effekt av medicinering och varit nöjd med det. Men jag tror absolut att online kbt är bra.

Igår höll jag på att få hjärtstillestånd då jag satt med min väninna på en bänk vid vattnet där vi alltid brukar sitta. Plötsligt tog hon tag i min arm och sa mitt namn och jag tittar då ner vid mina fötter och det ligger en stor svart orm😱 Jag började skrika och hoppade över bänken och sprang därifrån med ståpäls på armar och ben. Fy satan vilken mardröm. Har ju sådan ormskräck.

Inte ett ljud från det jag skrev förra veckan. Oberörd eller funderas det?

Önskar en fortsatt bra sommar. Hallonen har börjat komma nu. Jätte gott😃 Kram kram

Svar: Ja jisses... jag hade reagerat precis som du och plötsligt blivit väldigt vig och snabb !! Kram :)
Esmaralda

33 Bella:

skriven

Heej ☺ det går inte rätt till på mitt jobb.. Min ena kollega får ingen semester trots att hon har rätt till de och han försöker lura oss alla typ.. Om jag säger upp mig tex om en månad - 1,5 hittar jag något nytt eller kan jag hanka mig fram en stund på musiken?

Tack ez. 💓 kram

34 Skorpan:

skriven

Tack Es!

Jo en bra dag på stranden blev det o brandmän kom dit också för att plåta nåt för sociala medier. En av de äldre brandmännen såg så länge på mig så jag undrar om han trodde sig känna mig eller vad var det? Tittade tillbaka lika länge o längre t om ;).

Nu ut på mat o musik med en kompis :).
Kram Skorpan

35 F:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser hur det går för min syster ?? Kommer hon träffa kärleken snart kram

36 Mirre:

skriven

Hej Es,

Imorgon ska jag på intervju.. ska förbereda mig lite ikväll tänkte jag. Vill verkligen(!) ha detta jobbet.. kära Es, vad kan jag göra/säga för att öka mina chanser? Kramar🌞

Svar: Var avslappnad, var dig själv... kram :)
Esmaralda

37 Mirre:

skriven

Tack snälla Es☀️
Ser mina chanser goda ut att få jobbet?

38 ML:

skriven

Jobbar du som terapeut i sommar också Es eller är du ledig?

Bokat in mycket jobb i höst så hoppas det blir bra :) Inte sett honom med magin och nu har tiden gått så han komma för sin andra spruta så får se om han dyker upp. Och om han kommer ihåg mig och tar kontakt :)

26 grader fortfarande ..... Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: