Jenny gästbloggar....

Dagens gästbloggare är:  Jenny
 
När Esmaralda skrev sitt inlägg "De döda lyssnar" väcktes så många minnen inom mig. 
Och jag kände direkt att jag ville dela med mig av mina erfarenheter på området. 

Min mormor var en fantastisk kvinna.
 
Mor till sex barn och med en stor gård att sköta. 

Hon hade många barnbarn och även barnbarnsbarn, men jag kände mig ändå alltid speciell.
Det var hon och jag. 
 
 

När mormor fyllde 77 år skickade vi ett örngott till henne med posten. 

Ett underbart örngott i himmelsblått med breda spetskanter. Minns det så väl än idag. 
Vi kunde inte närvara vid firandet eftersom vi bodde drygt 30 mil bort, 
så när det inte var "jämna" fördelsdagar fick vi istället gratta via telefon. 

Jag var hemma hos min pappa när jag ringde henne. 
Bänken där jag stod var i mörkbrun, trämänstrad plast.

Det var många på besök för att fira hemma hos mormor den eftermiddagen. 
Och sorlet i bakgrunden gjorde det svårt för oss att höra varandra. 

Men vi ses ju snart, sa hon. 
Nu är det bara två veckor tills ni kommer hit. Och då får vi prata mer.

 

Jag var bara 11 år och känslan som fyllde mig var övermäktig. 
Jag ville skrika. Säga nej. Få henne att inte lägga på, inte avsluta samtalet.
För jag kände med sådan övertygelse att jag aldrig mer skulle få prata med henne. 

Men jag sa inget till någon. Det skulle bara få mig att framstå som galen. 
Och vem skulle för övrigt lyssna eller tro på mig?
Jag blinkade bort tårarna och intalade mig själv att känslan bara var ren inbillning. 

En vecka senare dog mormor. 

Hon hade inga sjukdomar eller några symptom på att något var fel.
(Det visade sig senare vara en blodpropp som var orsaken).

Det är 29 år sedan nu. Och jag saknar henne fortfarande så det gör ont. 
Tårarna rinner än idag bara vid tanken på henne.  
Det fina är att när jag öppnar upp för att ta emot hennes tröst, så finns hon där. 


En dag när min yngsta var liten så kom känslan av sorg och saknad över mig. 
Åh, vad jag önskade att min mormor fått se mina döttrar! 
Då kom hon förbi som en varm smekning mot kinden och viskade; 
Älskade barn, jag ser ju dom. 

Lika rädd för min övertygelse av vad som komma skulle, som jag blev som 11-åring,
lika trygg är jag idag i min övertygelse om att mormor finns kvar vid min sida genom allt. 
Precis som alla våra älskade som lämnat jordelivet gör.
 
Jenny
1 Yvonne gammal kund :

skriven

Godmorgon!

Tack Jenny för din fina berättelse!

Jag blev så rörd, för jag hade samma fina kontakt med min farmor. Jag var farmors tös, precis som du var mormors tös!

Esmaralda...det känns som min store hund börjar tacka för sig mer och mer, höfterna börjar bli mer än trötta. Får du samma känsla som jag har?

Kram

Yvonne


Svar: Ja, jag får lite av samma känsla, kram :)
Esmaralda

2 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Samtalen jag hade igår. Kändes som att det togs emot lite olika. Att jag kunde läsa mellan raderna vad M egentligen tycker, precis som jag visste, bara att hon inte säger det rakt ut. Lite så misstro och skepsis. Och negativitet. Som hon brukar.
Kände jag rätt?

3 Naturvän:

skriven

Hej!

Tack för att du delar med dig Jenny, fin berättelse!

Har övat på auraseende, men tyvärr, ännu inget resultat. Ger det ett tag till, vill så gärna kunna se. Ngn som har ngt tips?

Dagen rullar igång med bl a målarkurs för min del, det var länge sedan och undrar hur de bilderna kommer se ut? Kommer liksom aldrig ur nybörjarstadiet verkar det som....men kul komma ut och börja bryta den här ensamheten. Förhoppningsvis blir jag lite piggare och gladare också!

Ha en mysig Fredag!
Kram







4 <3:

skriven

Tror också de som lämnat oss man håller kär finns med på ngt sätt tills man själv lämnar detta jordeliv.
Är min känsla rätt att mamma blir lite " svartsjuk" sur ibland när jag är med A.
Tycker hon med flit vill ge mig dåligt samvete med saker inte ett ok beteende.
Kram

5 GP:

skriven

Vilket fint inlägg, får mig verkligen att sakna min mormor... nu är det strax 4 år sen hon gick bort.


Es, ser du om jag och min sambo kommer att lyckas få lönelöfte från banken för att kunna köpa lägenhet?

Kram :)

6 Ghostwriter :

skriven

Var på en riktigt viktig intervju som betyder väldigt (!!) mycket för mig. Jag tror de fick positivt intryck men jag har ingen relevant referens. Blir orolig att dom då tackar nej. Ser det ut att lösa sig? Kan ju bara vara ärlig.



Kram

Svar: Chansen är god, runt 80 %, kram :)
Esmaralda

7 Lotta S:

skriven

Vilken fin berättelse, Jenny! Man känner verkligen kärleken mellan er.

Es, vågar du dig på en förutsägelse hur det går med jobbsituationen i höst, trivs jag med min situation?

Svar: Kanske inte fullt ut men okey i alla fall, kram :)
Esmaralda

8 Zita :

skriven

Hej! Esmaralda
Vilken fin berättelse.
Skulle vart fint att kunna öppna upp för att kunna känna in de som gått bort finns det några tips ?
Blir denna vecka bra ?
Kram😃☀️

Svar: Först att man vågar tro.. och att man släpper taget och öppnar upp... och för detta krävs en hel del träning.. kram :)
Esmaralda

9 Helena Ir:

skriven

Vad fint Jenny, nu fick jag allt tårar i ögonen..
Jag hade också en mormor som var så fin, som betydde mycket för mig.
Trevlig sommar och allt gott till dig!

Kram

10 Skorpan:

skriven

Åh Jenny, vilken sorglig och ändå fin upplevelse du hade. O du kan ännu känna av din mormor, det är inte alla förunnat. Tack för att du delade med dig av din upplevelse :).

Fick ett jobbigt samtal från skolan igår Es o gällande detta undrar jag om du ser att det kommer att lösa sig o om det krävs hjälp från många håll o kanter för att få "båten på rätt köl" igen?

Fredag o träff med kompis som jag inte sett på flera månader, det ska bli kul :). Min fling är ju upptagen annanstans flera helger i rad o det är jag ju def "pissed" över. Får se vartåt det barkar gällande detta, fel prioritering kan jag tycka ;).

Lugnt o skönt iaf, försöker vara effektiv så får jag se vartåt det bär idag...

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Med rätt hjälp kommer det lösa sig ! Här ska jag ha en brandman och en polis på middag ikväll :) kram :)
Esmaralda

11 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Tusen tack Jenny för din fina gästblogg ! Så fint att du läsa om hur känner av din mormor <3 Tack för att du delar med dig all lycka till dig och dina döttrar.

Idag spruta no 2 !
och friheten väntar runt hörnet !

Lite svårt ekonomiskt nu...suck.. skulle behöva göra en massa på huset ser du ngn lättnad framöver?
ev liten vinst ?

Ha en ljuvlig Fredag alla !

Kram Anki me flock

Svar: Lycka till med sprutan idag :) Skönt att ha det avklarat ! Någon vinst eller större oväntade pengar på väg just nu kan jag dock inte se... kram :)
Esmaralda

12 Kristin:

skriven

Dette var en sterk beretning. Takk for at du delte :)

Så har jeg et spørsmål til deg, kjære Esmaralda.
Virus har sluttet å plukke stein og har blitt bedre med andre ting han putter i munnen også, selv om han av og til finner noe annet i bakken. Men, det er jo naturlig. Det går akkurat slik du skrev for mange måneder siden, også på andre områder.
Han har en veldig sterk røst. og han bjeffer på så mye. Dette kan av og til bli litt for heftig. Jeg trener han alene ute i sentrum. Han er livredd nabohunden. Når vi går ute og han ser en stor hund, bråker han. Bare det blir mindre varmt, skal jeg gå sammen med en annen som har en stor puddel. Jeg håper at han etter hvert vil slutte å bråke så mye når han er ute. Nå ønsker jeg en god dag. Kram!!!

Svar: Bra att du jobbar på detta... försök att själv vara helt avslappnad när du möter situationer som du vet att Virus kan reagera på.. för det är lätt att man förmedlar en spänning till hunden, omedvetet , och Virus är känslig för sådant. Jobbar på detta med att utsätta honom för situationer så bättrar han sig... det är en stor personlighet i den lilla kroppen :) Kram :)
Esmaralda

13 Jennifer:

skriven

Godmorgon fina Esmaralda! Och tack till Jenny att du delar med dig - så fint att du har en sådan speciell kontakt med din mormor. Fortfarande.

Fina Esmaralda - kan du känna in vilka slags känslor Saharamannen hyser för mig? Ett tag kändes det som att han var arg och hämndlysten på mig, för att jag ”dumpade” honom. Är orolig att sådana känslor sitter kvar hos honom. Stämmer det? Eller har han enbart goda tankar om mig?
Kram,
Jennifer

Svar: Han känner sig nog till visst det lite stött fortfarande, kram )
Esmaralda

14 Tiss :

skriven

Hej Es!
Igår kom jag fram till att veterinären fixat ut fel ögondroppar. Jag köpte nu dom som har fungerat tidigare och ser effekt direkt. Ändå sa veterinären att det inte är någon skillnad på dom. Suck...
Hur blir det. Kan du se om jag kan få vara lugn när det handlar om honom, min katt. D.v.s. Försvinner dom nuvarande problemen som han har?

Svar: Tur att du kom underfund med detta själv ! Stor chans problemen försvinner nu, kram :)
Esmaralda

15 Helena Ir:

skriven

Tack Esmaralda för ditt svar igår, det som jag även kände själv. Jag fick redan igår kväll en bekräftelse på att det var så.. det kändes gott, och jag tror att mer liknande är på väg, sen tror jag också att min Zanmi gör sitt yttersta för mig.. för jag är verkligen lycklig, och vet att mer kommer till mig!

Trevlig fredag :)

Kram

Svar: Exakt så, kram :)
Esmaralda

16 Jossan :

skriven

Godmorgon!

Idag kommer det bli en intensiv dag. Många borta på jobbet.

Blev bjuden på midsommar. Pratade med T men han jobbar antagligen. Men så säger han ja det är ju coronavänligt. Men asså vi ska vara ute... Han kan ju börja släppa sin coronamani lite.. han är ju till och med fullvaccinerad... kommer han sluta noja sig över Corona snart? Vill att han ska träffa mina vänner och familj...

Kram

Svar: Det är lätt att man fastnar lite väl mycket i sin coronabubbla... kram :)
Esmaralda

17 Dunegull:

skriven

Fint inlägg! Tack för ni delar! Ger hopp om livet ❤️

Har inte berättat än om resan för pappa. Ska göra det nästa vecka så fortfarande en överraskning. Kommer han bli glad? Blir det lyckat med miljöombyte för oss?

Kram

Svar: Ja, det känns som om det kommer bli bra... kram :)
Esmaralda

18 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Ja då undrar jag bara vad som är rätt hjälp...

Idel uniformer hos dig idag då Es ;).

Fått min "energidos" o mer lär det väl bli ;). Men nog är jag en förpackning som inte är det lättaste att ha o göra med, det kan jag medge ;D.

Lycka till på hospitalet idag Es!
Kram Skorpan

19 Ghostwriter :

skriven

Var på en riktigt viktig intervju som betyder väldigt (!!) mycket för mig. Jag tror de fick positivt intryck men jag har ingen relevant referens. Blir orolig att dom då tackar nej. Ser det ut att lösa sig? Kan ju bara vara ärlig.



Kram

20 <3:

skriven

Kommer han få reda på vad som hände med glasögonen? 🙀
Kram

21 Jennifer:

skriven

Tack fina Esmaralda för svaret. Lite sådan känsla har jag också, att han känner sig stött och hämndlysten. Tycker inte om då någon är sådan, särskilt inte flera år utan att kunna släppa det.

Jag har en stark känsla att jag bara ska släppa taget och glömma honom och gå vidare. Jag tror inte att jag vill träffa honom igen, någonsin. Att något nytt och bättre istället kommer. Stämmer min känsla?
Kram,
Jennifer

Svar: Ja, du ska lyssna till din känsla, kram :)
Esmaralda

22 Purple flower:

skriven

Kära Es!
Hur stor chans är det att jag möter min soulmate inom 2 år? Kramis

Svar: Chansen finns och är god, kram :)
Esmaralda

23 Therese C :

skriven

Vad fint Jenny ❤️

24 Mirre:

skriven

Tack för en fin gästblogg Jenny☀️

Es,
Han beter sig lite annorlunda nu.. inte lika ”kärleksfullt” som innan men han visar ändå att han bryr sig.. ser hans förändring i beteende ut att ha med hans egna personliga problem att göra eller ett ointresse för mig?
Har frågat honom om det hänt något speciellt men han vill inte öppna upp sig..han bad om ursäkt om han verkade nere sist vi sågs..
Behöver inte nödvändigtvis veta vad som hänt men hade varit skönt om man hade kunnat få reda på om det kanske rör sig om ett svalnande intresse för mig eller liknande..
Vill ju stötta honom så att han mår bättre men det är svårt när man inte vet om det beror på en själv eller andra saker... svårt att veta hur man ska bete sig då om det är någon mening med att ge stöd..💛

Kram☀️

25 ML:

skriven

Vilken fin historia Jenny! Tack för att du delade med dig o önskar dig en fin sommar!

Min mormor dog två dagar innan jag föddes. Hon fick lungcancer och kämpade tills den dagen jag var beräknad men sedan orkade hon inte längre. Älskade mormor! Det är först senaste 1.5 året som jag förstått att hon alltid varit med mig och det känns som att vi har ett speciellt band och jag pratar med henne varje dag❤

Hoppas att det går bra på VC idag Es!

Kommer det att bli bättre med tiden som kollegan sa? KRAM

26 Na:

skriven

Hej Esmaralda.
Min chef frågade om jag kunde jobba i helgen eftersom en tjej är sjuk. Jag sa att det kan jag men kan jag få vara ledig en dag nästa helg. Det kändes som att hon blev lite sur och en annan personal fick jobba istället. Nu såg jag att hon satt och tittade på ny personal.

Vill hon göra sig av med mig nu?
Är det okej att jag säger nej? Eller finns risk att hon kommer att göra sig av med mig? Kan jag stå på mig?
Kram

27 <3:

skriven

Tror också de som lämnat oss man håller kär finns med på ngt sätt tills man själv lämnar detta jordeliv.
Är min känsla rätt att mamma blir lite " svartsjuk" sur ibland när jag är med A.
Tycker hon med flit vill ge mig dåligt samvete med saker inte ett ok beteende.
Kram

28 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något Esmaralda från euro jackpott den här veckan 😣 litegran åtminstone vinst 😞

Svar: Tyvärr inte, kram :)
Esmaralda

29 21:

skriven

Hej
Kommer mötet med bankkvinnan gå bra på måndag?
Kommer hon ge mig lånet

30 Helena Ir:

skriven

Tack :)
Kram

31 En Ängel med stort hjärta :

skriven

Gomorron kära Es o Tack Jenny för din känslosamma o vackra berättelse o visst är det så att våra nära o kära på andra sidan kommer på besök lite då o då. Speciellt om man är ledsen o orolig för nåt! Mina kära föräldrar kommer på besök då o då o det är underbart Stor Kram till dig Jenny🤗🌹

Käraste Es! Jag undrar om du kan se varför de vita ”varelserna” jag ser i ögonvrån försvinner när jag försöker se den vill så gärna veta vad de vill det kan ju vara nåt viktigt men jag får inget svar!

Jag undrar också något ang Zangin. När jag höll min knutna hand med Zangin utanför dörren kom en riktig kastvind o duvorna som satt utanför flög direkt? När jag stängt dörren var det ingen vind ute men duvorna har inte synts till!?
Vad hände?

Stor varm kram hoppas från mitt hjärta att du kan hjälpa mig se det jag inte får svar på🙏🌹
Trevlig helg ☀️💞🤗🌷🦋🌷🙏❤️

Svar: De vita varelserna vakar över dig och föredrar att vara lite i skymundan ! Zanmi kan ha stark effekt... kram :)
Esmaralda

32 G.H :

skriven

Frågade dig för några dagar sen om att jag hört en speldosa spela av sig självt, som dessutom senare hittades på en hel annan plats än där jag var.

Du svarade att hur konstigt det än låter så har det än naturlig förklaring.

Litar på dig:) … men undrade hur 17 detta kunde ha en naturlig förklaring:)?

Idag fick jag svaret! sonens iPad har någon inställning och började spela några sekunder av samma melodi!
Självklart var det detta jag hörde:)

Tack och Kram:)

Svar: Sedär, då fick vi förklaringen :) Kram :)
Esmaralda

33 Mikael:

skriven


Är väl Pia eller någon här som jagar livet ur någon doktor som ska rädda henne, jag är inte läkare men gissar 90% att operation är inte lösningen, inte sällan så jagar man fel lösning och det går inge bra, vet inte om de rekommenderar operation men i något av avsnitten kanske du känner igen dig,

Om jag inte minns fel osv


https://youtu.be/eHqX6qztI9Y


Ringer dinger är nog inte lösningen men de är roliga :) tror en sån är med här


https://youtu.be/i3FPnx4jF7Y


Kram
Mikael

34 Tintin:

skriven

Hej Ez!
Vad händer med mitt jobb i höst? Får jag fortsätta eller blir jag förflyttad?
Tack och kramiz!

Svar: 70% att du fortsätter.. kram :)
Esmaralda

35 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag är tillbaka och varför alla behandla mig så skit? Och så elak mot mig?

Du ska inte gjorde såna mot mig!!!! Du borde fattar att jag behöver B kvinna på riktigt!

Jag visste väl det var du! Så snälla förstöra inte mer för mig! Respektera mig och hjälpa mig istället för du håller såhär mot mig!

Jag behöver ju någon men så ju dom skiter i mig och behandla mig så oviktigt!

Vad har du gjorde! Så snälla ändra det tillbaka till en goda sida som dom var såna mot mig!

Bara ärligt! Varför jag är i helvete just nu???? Jag vill inte har såna!

Jag kan förlåta dig så bara om du ger tillbaka den goda sidan som jag har tidigare som andra var mot mig..

Vad händer just nu här som dom är mot mig?

Ha det bra

36 AnnaK:

skriven

Ser du att bli nån date inom närmsta tiden. Vet att det är svårt med tid men du kanske ser nåt 😊

Kram 🤗

37 Anki:

skriven

Tack för svar Es <3
Det blir till att spara och gneta på då :-)

Till naturvän . Jag såg eller tror jag såg auran på min hund Molly mot vit snö ...kanske vit bakrund kan hjälpa dig se <3

Kram Anki med flock

38 Misstjejen:

skriven

Ezmaralda så snälla säger mig nu att varför jag är i helvetet och alla behandla mig så skit och alla är hänsynslösa mot mig

Jag har tänker bara positiv om B kvinna och hon ska jag behöver har just nu...

Så är det du eller? Vem som skapa det då? Ger mig en rödtråden så hittar jag det... jag vet hur för jag använda min kraft för det med min egen förmågan.

Du behöver bara berätta för mig... så snälla???

Gjorde jag något fel? Om jag gjorde fel då jag ber om ursäkta för någon men vad annars som har det händer och gjorde det till min helvete vecka?

Ha det bra



39 A:

skriven

Hej Es

När möter jag min blivande och vem är det då?
Kram

40 Misstjejen:

skriven

Hej

Snälla svar! Varför du gör så mot mig för alla behandla mig så skit och är oviktigt! Det bruka inte var förra året när jag har B kvinna.

Du borde omvända det till goda sidan!

Det är en helvete vecka för mig!

Så snälla!!!! Varför du förstöra det eller vem som gjorde det?

Svar: Jag förstår inte vad du menar ?
Esmaralda

41 M:

skriven

Hej Es

Ser du något glädjande roligt för mig?
Kram

42 Fjäril:

skriven

Hej,
Ser jag ut att kunna få den klar denna månad?
Kram

43 ML:

skriven

Men Es! Blev det inte lite elektriskt här med en som jag vaccinerade? Vi stirrade på varann och han stod nära mig och typ inte ville gå när vi var klara. Inbillning? :) Kram

Svar: Du ser nu, nu hände det.. och det sker troligtvis igen :) Ingen inbillning ! kram :)
Esmaralda

44 Nat:

skriven

Hej Esmaralda.

Finns det risk att jag inte kommer in på utbildningen nu till hösten? Har jag stört chans att komma in på betyg eller högskoleprov?
Kram

45 ML:

skriven

Han kände samma alltså? :) Fast vi ses ju inte igen så du kanske menade någon annan? :) Kram

Svar: Han kände det elektriska... det speciella... kram :)
Esmaralda

46 Rätta:

skriven

Hej Es

När möter jag min stora kärlek?
Kram

47 Mercan :

skriven

Esmaralda hur mår du efter vaccinationen 😔 min mor är med diskbråck och med problem i hjärtat men jag känner mig lugnt Esmaralda 🤗 du sa att hon kommer att må bra och blir hon dålig det kommer att gå fort över 😊hon har värk runt hjärtat ryggen och benen men jag känner mig inte rädd tack vare dig Esmaralda 😊 Tack Esmaralda 🙂

Svar: Tack, lite öm i armen men annars helt okey :) kram
Esmaralda

48 Fanny2:

skriven

Fin gästblogg. 💜 Blev nostalgisk och började minnas min farfar som jag är säker på att Esmaralda såg när jag besökte henne och Nettan. Det är en oerhörd tröst.

Tack för svar, Es! 💜
Jag drömde idag om A... En ganska intim dröm. Tänker han på mig?

Kram

Svar: Ja, farfar är ju med dig, och tar så väl han dom dig :) Kram :)
Esmaralda

49 Mercan :

skriven

Jag blev glad för din skull Esmaralda 😊 ♥️ ♥️ ♥️

50 ML:

skriven

Men oj! :) Det konstiga var att vi inte sa så mycket utan vi bara sögs mot varandra. Och jag var ju tvungen att vara professionell men han stod som sagt kvar som att han inte ville gå. Kanske någon tanke även efteråt :) Mäktigt Es och jag är faltiskt lite tagen :) Kraaaam!

51 J:

skriven

Så fint skrivet. Jag tror dig Jenny.

52 Ghostwriter :

skriven

Idag hade jag ett speciellt ögonblick med en man och då kände jag ”där kommer min soulmate”, för det var något som var speciellt i ögonblicket i en blixt millisekund. Troligen gjorde jag det mer speciellt än det var eftersom han ej kom tillbaka, men jag längtar så jag spricker efter min framtida man. Jag har så mycket att ge och det känns som det går till spillo varje äldre dag jag blir.




Kram hoppas din dag var bra

Svar: Och din framtida man kommer.... helt säkert... kram :)
Esmaralda

53 Jen (Jenny - gästblogg):

skriven

Först och främst vill jag tacka dig Esmaralda för att du lät mig få lite av ditt utrymme och använda det med för något som är viktigt för mig.

Tack också alls ni som läst och kommenterat idag. Det gjorde mig så glad att ni kunde känna kärleken och tro på vårt speciella band.
Har kikat in lite då och då under dagen.

Jag tror alla har förmågan att känna de där kontakterna om man bara vågar tro och sedan inte bli skrämd när tecknen kommer.

Är också väldigt glad att få vara med i en grupp av så fina människor som bryr sig så mycket om varanandra.
En bloggfamilj ❤️ Låter så fint.

Önskar er alla en riktigt fin helg!

54 M:

skriven

Hej Es

Ser du något glädjande roligt för mig?
Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: