Doktorn har ordet.....

Läkaren Hans Widegren har skrivit en gästkrönika i  Dagens Medicin  19/3-21

 

”Kan man ta en Alvedon så kan man ta vaccin”

För mig så kan folk tjata sig blåa om att man måste ta folks oro på allvar, men sluta dalta, skriver Henrik Widegren.

Strax före nyår kom jag hem från en nattjour.

Sjukhuset var sprängfyllt och på iva låg covidpatienter i långa rader.

När jag kom hem såg jag en artikel om någon som aldrig tänkte vaccinera sig mot covid för att hen var skeptisk mot vaccin.

Just då ringde lokaltidningen och frågade vilken lag jag skulle vilja införa om jag var kung för en dag.

Jag drämde till med att det borde finnas en lag om att ifall man blir erbjuden covidvaccin måste man tacka ja, annars får man ingen vård om man blir sjuk i covid, för då får man stå sitt kast.

Det blev ett himla liv.

Jag tänkte att folk borde kunna läsa mellan raderna och förstå att jag inte menade att vi ska neka folk vård, utan att vi ska vaccinera oss. Så jag skrev ett förtydligande.

Det blev ett himla liv igen. Mycket stöd, men även hätska kommentarer, arga meddelanden och mejl, skrivna i versaler.

Då blev jag förvånad på riktigt.

För jag hade trott att vaccinationsmotståndarna var väldigt få, och mestadels foliehattar och konspirationsteoretiker. Men plötsligt förstod jag att ett icke försumbart antal svenskar inte tänkte vaccinera sig mot covid.

 

Vaccinationsmotstånd är inget nytt.

Redan i början av 1800-talet, strax efter att Edward Jenner hade gjort den första vaccineringen mot smittkoppor, uppstod ett motstånd.

Kyrkan var kritisk.

Att injicera ämnen från djur (kokoppor) var bestialiskt, och man ifrågasatte även Guds vilja: Om Gud vill att ett barn ska dö på tisdag i smittkoppor, så ska människor inte hindra det. Men även vissa läkare såg sin verksamhet med att variolisera (en äldre form av immunisering) hotad.  

Men det var ju för 200 år sedan. Nu är vi klokare!

Nja.

Enligt en Sifo-undersökning i december tänker 14 procent av vuxna svenskar inte vaccinera sig mot covid. 14 procent! Det är en miljon människor! 

Varför är så många tveksamma till covidvaccinet?

Narkolepsifallen från svininfluensavaccineringen är självklart en faktor. Man tänker: ”Varför ska jag riskera biverkningar av ett snabbt framtaget vaccin?” Och står valet mellan vaccinbiverkningar och att vara frisk, så är valet lätt.

Men det är fel.

För i vågskålarna ligger inte biverkningsrisk eller frisk, i vågskålarna ligger biverkningsrisk eller iva-vård.

Men det är inte så lätt att förstå om man inte sett en iva där patienter ligger i långa rader. Man kan bråka om procenten, men faktum är att risken för att bli allvarligt sjuk av covid är större än risken för att bli allvarligt sjuk av covidvaccinet. Punkt.

 

 

Och sedan har vi även den där omoderna tanken att göra något som inte bara är för en själv, utan för andra. För faktum är ju att om tillräckligt många vaccinerar sig, så hjälps vi åt att skydda dem som inte kan vaccinera sig.

Att ta en för laget. Men den tanken vågar man ju knappt vädra offentligt.

För mig så kan folk tjata sig blåa om att allt ska vara frivilligt och att man måste ta folks oro på allvar, men sluta dalta! Om man kan ta en Alvedon så kan man ta vaccin.

Vaccin är den medicinska uppfinning som har räddat flest liv i världshistorien. Ta en för laget! 

Henrik Widegren, foniater vid Skånes universitetssjukhus  "

-

Och så kan jag påtala att Blogg.se  fortfarande strular... kommentarer försvinner och de försvinner när jag försöker svara.... eländes elände... hoppas det ska vara fixat snart !

1 Maria:

skriven

God morgon Ezmaralda😊
Ska jag ge C en chans till? Är han något att satsa på? Vill han överhuvudtaget ha mej? Eller ska jag släppa honom som en het potatis? 😜
Hoppas du får en fin dag ( och att problemen med bloggen löser sig snart) kram 🥰

2 Jen. :

skriven

Usch vad jag mår dåligt när han tog kontakt och skrev. Ja jag vet att jag har gjort fel och nu ville han bara få mig att må sämre eller vad ville han. Usch villen dålig människa jag känner mig som nu. Vad vill han, såra mig ännu mera?

3 Jen. :

skriven

Usch vad jag mår dåligt när han tog kontakt och skrev. Ja jag vet att jag har gjort fel och nu ville han bara få mig att må sämre eller vad ville han. Usch villen dålig människa jag känner mig som nu. Vad vill han, såra mig ännu mera?

4 Läroliv:

skriven

Ja, meningarna går i sär, vaccinera eller inte. Anledningen att jag inte kommer att vaccinera är mina allergier. Sist jag reagerade svällde min hals upp, det gick bra som tur var, men är inget att leka med. Är känslig överlag, så nej tack. Tror faktiskt också att jag har ett bra immunförsvar trots mina allergier. Har en bra känsla. Förkyld är det åratal sen jag var

Kram

Svar: Ja är man så allergisk vill man inte riskera något, det förstår jag ju, kram :)
Esmaralda

5 Skorpan:

skriven

Ord o inga visor! Klokt skrivet tycker jag, vilket kanske beror på att jag är för vaccinering, har aldrig ens tänkt tanken att mina barn inte skulle vaccineras, i tiderna då de föddes o växte upp. Kanhända är jag då "dum i huvudet" som tänker så o vaccin blir det för mig också, sen nångång då det äntligen är dags ;).

Människan är ett intressant släkte, den orkar ta ställning obereonde av ämne o som här ovan nämndes, t om hota andra gällande deras yttranden o åsikter. Märkligt tycker jag, är det så svårt att vara saklig om man nu måste kritisera nån? Som här jos oss när det gäller regeringens nya bestämmelser i dessa tider, kritiken är hård, "varför gör dom inte si o så o jag skulle nog", o jag kan bara säga att jag inte skulle vilja sitta där på "tronen" o fatta dessa beslut o i värsta fall kanske bli hotad till livet... Nej tack säger jag, jag har inte den kompetensen o därför fogar jag mig till bestämmelser o rekommendationer, kommer inte kliva upp på barrikaderna, det är inte tid för sånt nu, om ens nånsin för mig ;).

Oj, det blev lite långt... Tvärtemot dagen idag som miste en timme o jag såg det hända i natt, från 02.59 till 04.00, vilken bedrövelse ;). Blir ett sjå att ändra alla klockor, o den inre klockan får vi se hur den reagerar. Förhoppningsvis inte desto mera...

Det trista vädret har kommit hit o nu ska det sitta i flera dagar, fast til påsk ska det bli lite bättre. Ser du månne något kring min påsk Es, något som kan tänkas hända då?

Nu händer här söndag o det är den sjunde dagen o vilodagen, fast för mig är alla dagar vilodagar ;D.
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Ja herregud vad det kändes att sova en timme mindre... jag som är morgontrött redan som det är ! Jag tror du får en liten trevlighet i påsk.. kram :)
Esmaralda

6 <3:

skriven

Godmorgon Es, ser du att jag börjat tröttna lite på A ?
Är kanske övergående.
Kram

Svar: Jag tror faktiskt att dina känslor svalnar lite, kram :)
Esmaralda

7 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag sågs sällan F kvinna som i fredags? Vad menas med det? Jag vet att hon är inte intressant för prata med mig eller något...

Varför vi sågs då i mataffär, på stan och olika ställe?

Ha det bra

8 anonym:

skriven

Vad jag tänker om vaccin är att det måste man få besämma själv huruvida man ska ha det eller ej.
Tanken om massvaccinering är god och staten kämpar nog vad de kan i hanteringen detta strul...är nytt virus och lär ta sin tid att hitta rätta bästa modell.

Jag visste inget alls om han .. men kändes bra och lät mig bara ryckas med.
Så kom jag mig för att kolla lite bakgrundsinfo.....han har ju sambo..vill ej va med i något drama..
Så, Grattis på mig och ha det gott!



Svar: Ja, de som redan har någon ska man se upp för, kram :)
Esmaralda

9 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag har börja mer sann mot mig själv och sägs som är min ärligt åsikter. Om alla personer och vad som helst.

Jag märks ju jag mår bättre av var ärligt än spela med och hålla masken och låtsas...

Det är tack vare B kvinna...

Det behöver jag väl och jag bryr mig inte om andras reaktioner på länge men jag jobbar på att blir stark i mig själv om allt...

Ha det bra

10 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag märks ju på sistone tid så har jag inte gör enda vlogg och jag känna mig att jag är inte så ärligt i dessa. Så kanske vissa är menas till en person även om alla trodde att det handlar om andra också.

Jag vet inte om jag vill gör såna mer... säger allt fint saker medan är den jag som jag bruka så? Eller är den en skådespelare... jag vet inte bara.

Jag behöver ju var sann mot mig själv i vlogg. Jag behöver hitta en nya sätta att gör vlogg utan alla ska tror att det handlar andra eller något.

Jag vet inte om det är så bra att jag håller på...

Ha det bra

Svar: Känn in vad du vill och hur du vill uttrycka dig och följ din egen känsla. Ibland ändrar man riktning, utvecklas och går vidare... kram :)
Esmaralda

11 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för allt som du gör för oss 😊 min bror älskar mig och jag honom 😊jag visade honom vad jag ritade och han tittade 🙂jag orolig för han är så olycklig bekymrat Esmaralda 😥

12 Jeanette:

skriven

Jag är långtidscovidare, eländet vill inte lämna mig. I torsdags fick jag dessutom veta att jag har borrelia...

Jag vill känna mig pigg!

Jag har dessutom skakningar i kroppen som inte neurologen inte förstår varför.

Min chef ringde i fredags och frågade om jag vill ha en tjänst där jag jobbar natt. Jag sa ja tack.
I morgon måndag ska vi träffas även om jag är solklar sa hon.

Än kan jag inte fira förrän jag skrivit på, ifall hon ångrar sig.

Kram


Svar: Ja, efter covid börjar det jobbiga för många och det kan ta väldigt lång tid innan man är sig själv igen.. personligen känner jag flera. Nog tror jag du får nattjobbet, kram o krya på dej nu :)
Esmaralda

13 55:

skriven

Har bytt avd inom vården. Kommer jag stanna kvar där till pension? Hoppas du har det bra

Svar: Ja, om själv vill så kan du stanna... men kan tänkas det dyker upp något annat som du nappar på... kram :)
Esmaralda

14 Esset:

skriven

Nu har jag oxå påtalat eländet för blogg.se! Suck så frustrerande..

Slänger in en liten undran: tappade kontakten med en ny bekant förra året som börjar på s. Börjat tänka på henne lite mer nu. Finns det chans till bra vänskap än? :)

Stor kram bloggen 💓

(Sorry om det blir en hel massa försök att skicka detta, får upp ruta med "fel"..)

Svar: Bra att du också kontaktade Blogg.se och det hoppas jag alla gör som upplever problem ! Ja chans till vänskap finns... kram :)
Esmaralda

15 Jossan :

skriven

Godmorgon

Vakna upp bredvid världens bästa kille är ju bara underbart! Känslan när man hittat rätt är helt sjuk. Ingen oro längre. Jobbiga är bara känslan att Corona finns... man kan inte göra något alls eller han vill inte träffa mina föräldrar pga Corona..

Idag ska jag hjälpa chefen med några saker till mitt klassrum.

Ska fråga lite om min kollega och vad hon säger om henne. Hoppas hon får vara kvar..

Kram

16 Smulan :

skriven

Väntar tålmodigt på min tur, men får nog vänta ett bra tag. Respekterar dom som inte vill har en väninna som är orolig för hur hennes kropp skulle reagera så hon vill inte ha något vaccin.
En granne gav för ett par månader sedan en långt utlägg om att hon inte skulle ha något vaccin. Häromdagen så berättade hon att hon fått båda sprutorna.
Så motståndarna kanske inte är så många när dom blir erbjudna.
Ha en trevlig söndag

Svar: Ja, så kan det vara ! Kram :)
Esmaralda

17 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du varför min bror är olycklig och bekymrat 😞är anledningen jag eller för det liv vi lever svagt ekonomiskt 😟

18 anonymis:

skriven

hej finns det en ynka chans att jag e gravid... ? mensen den, brösten vuxit...? ....? el endast hormoner som krånglar....?

19 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du varför min bror är olycklig och bekymrat 😞 han pratar inte med oss 😢😢😢😪😪😪

20 anonymis:

skriven

hej finns det en ynka chans att jag e gravid... ?

21 MH:

skriven

Hej!

Vaccinerad o klar o glad för det.
Vaccinationsmotståndare med sina teorier,ja herregud.

Snart påsk o händer nått positivt Es?




22 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Nåt trevligt, spännande...
Håller med dig, en timme för en morgontrött en är inte kul, spec som en sov dåligt igen. Börjar snart tro att jag behöver gå i sovskola ;).
Kram Skorpan

23 Fenix:

skriven

Hans Widegren känner jag igen från ”Fråga Lund” på tv, en klok läkare som är fantastiskt bra på att förklara saker på ett lättsamt sätt.
Hittills har ingen jag känner varit sjuk i Corona men i helgen ringde sonen och berättade att både hans pappa och svärfar har testat positivt och är sjuka, än så länge är ingen av dem allvarligt sjuka och jag hoppas det inte blir mer än så.
Det låter kanske konstigt att säga att man är tacksam över att sjukskrivningen har blivit förlängd ännu ett halvår (F-kassan har godkänt) så jag kan fortsätta leva isolerat. Igår på tv-nyheterna visade de ett inslag från ett av de stora sjukhusen i Stockholm där Covod-intensiven är fullbelagd och inte kan ta mot fler patienter. Det blir bara värre och värre..

Jag önskar dig en fin söndag, här i norr har vi gråväder och ett par plusgrader så att vi har gått över till sommartid är inte nåt som märks. Kram

24 Helena Ir:

skriven

Just den här doktorn gillar jag, han skriver ur sitt perspektiv, han har också sett det, som inte jag har råkat ur för!
Det som jag undrar över är hur de som inte vill vaccinera sig tänker. Vad stärker deras tro till det!
En del har jag hört.. och det där med att vi ska bli chipade, det hörde jag redan för många år sen!
Att ta en för laget tycker jag säger mycket om att göra det för de som inte kan. Vi är många på jordklotet!

Denna omställning av klockan gav mig en chock i morse. Jag sov alltså lite längre :)

Njuter av sånt jag inte kunnat tidigare.. och skäms över att jag äntligen kan..

Ha det så bra!

Kram

25 M:

skriven

Förstår honom till 100%. Jag fick dock dåligt samvete fast jag inte ska ha det. Jag kan ju inte vaccinera mig pga läkemedelsallergier som kräver adrenalin. Får hoppas att mitt andliga beskydd hjälper mig så att inget allvarligt händer!

Nu kommer jag med lite info igen men jag är ju sån som bryr sig :)  Robinson kommer kl 19.30 ikväll och inte 20.00 pga fotboll. Så att du inte missar Es :)

Blev en dålig natt med tidsomställning och PMS. Men det rättar väl till sig igen :)

Förstår inte varför blogg.se inte åtgärdar. Dåligt skött!

På med dunjackan och mössa igen. 3+ och lätt regn. 15+ lovas hos dig Es nästa vecka :) Kram

Svar: Jag ser Robinsion men alltid på play.. maken ska se fotbollen... och då drar jag mig tillbaka med en serie :) Eller så aktiverar jag min nya Storytel :) Ja, det är många kommentarer som inte kommer med.... hoppas det blir åtgärdat inom det snaraste.. kram :)
Esmaralda

26 Anki:

skriven

Godförmiddag Es
Här somnades det om i morse så jag vaknade "sent"
Jag kan bara hålla med läkaren ovan . Min promenadkompis tänker inte ta vaccinet och hon skryter till och med att hon "lyckades" lura systemet när hon var liten och slapp en av poliosprutorna ! ! För hon är spruträdd...men hon tar TBE vaccinet ! Blir inte klok på denna negativa människa...

Jo boken heter Mina Klasskamrater . Däri skrev man favoritämne i skolan ,bästa boken Vad man skulle bli när man blev stor osv osv riktigt kul att läsa nu 50 år senare ;-)

Moses äter inte..suck och det blir svårare och svårare att få i honom medecinen ..

Kram Anki med flock

27 Anki:

skriven

Godförmiddag Es
Här somnades det om i morse så jag vaknade "sent"
Jag kan bara hålla med läkaren ovan . Min promenadkompis tänker inte ta vaccinet och hon skryter till och med att hon "lyckades" lura systemet när hon var liten och slapp en av poliosprutorna ! ! För hon är spruträdd...men hon tar TBE vaccinet ! Blir inte klok på denna negativa människa...

Jo boken heter Mina Klasskamrater . Däri skrev man favoritämne i skolan ,bästa boken Vad man skulle bli när man blev stor osv osv riktigt kul att läsa nu 50 år senare ;-)

Moses äter inte..suck och det blir svårare och svårare att få i honom medecinen ..

Kram Anki med flock

28 Ma:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag har ju varit ensamstående en bra tid. Van att fixa och pyssla och få ihop allt. Lite väl stressad har jag säkert blivit. Men jag har ju varit tvungen få det att gå ihop.

Nu när han finns i våra liv blir jag lite orolig att han tycker att jag styr för mycket. Inte alls för att jag försöker att göra det. men för hans del kanske det verkar som det?
Ser han ut att ogilla när jag fixar för mycket med saker? Planering at hämtningar av barnen? Byta däck osv?
Kram

29 HS:

skriven

Om dr Widegren hade läst på statistiken och bristerna i läkemedelsprövingen ordentligt så hade han aldrig skrivit den krönikan. Svenska folket inklusive en stor del (men ej hela läkarkåren) är så uppskrämda av massmedia så de kan inte tänka rationellt längre.

Tyvärr ser det inte bättre ut än att 14 procent av svenska folket verkar ha någon form av sunt förnuft och förmåga till källkritik kvar. Västvärlden befinner sig i en djup politisk och ekonomisk kris och den kommer inte att försvinna oavsett om man väljer att ta sprutan eller inte. För ett vaccin är det inte i traditionell mening, inte de bolagen som använder mRNA-teknik, utan det räknas snarare som en form av genterapi.

Jag är ledsen Ez, jag har mycket respekt för dig men det du sprider på bloggen nu liksom dr Widegren är faktiskt farligt och bidrar till den kollektiva psykologiska manipulationen som sker just nu. Att du själv väljer att ta sprutan är upp till dig men du påverkar många människor som läser bloggen genom att sprida mer rädsla kring en virussjukdom som har blåsts upp till orimliga proportioner.

Att dr Widegrem ens andas on obligatorisk vaccination, även om det är ett "skämt", är väldigt obehagligt och går emot all lagstiftning i Sverige.

Rädsla försämrar vår kognitiva förmåga på så sätt att vi blir sämre på att tänka rationellt och vi tappar förmågan att granska om regeringen och våra statliga myndigheter gör sitt jobb.

Läs The Great Barrington Declaration, Doctors for Truth, American Frontline Doctors, World Doctor Alliance, World Freedom Alliance, Covileaks. Så kommer du att börja hitta rimliga argument till varför 14 procent av svenska folket inte tänker ta sprutan.

Det gäller att öppna sitt medvetande och tänka källkritiskt. Och då menar jag riktig källkritik. Men det gäller att orka granska och se det svåra och jobbiga i detta. Annars tar man lätt till försvarsmekanismer som att förneka och stänga av. Du Ez som är psykoterapeut borde väl veta mycket om försvarsmekanismer och vad rädsla gör med dig och andra?

Svar: Jag litar på att var och en kan fatta egna beslut.. för eller emot.... !!Oavsett var man står så sprids det massa info... baserat på lösa grunder, inga grunder alls eller bra grunder.
INGEN kan slå sig för bröstet och säga att de besitter sanningen och ingenting annat än sanningen
Jag har vänner som är emot vaccination och som sprider massa rädsla - vilket de som för vaccination också gör.
Personligen har jag sett för mycket elände i Covid spåren för att säga nej till vaccin .. och detta är inte hörsägen utan personer som jag känner mycket väl. Må var och en fatta det beslut de anser vara rätt .
Esmaralda

30 Anonym:

skriven

Tacksam att det nu finns vaccin mot skiten

Kommer jag att hitta min perfekta person? Perfekt som i perfekt för mig. Som matchar mig? Där vi balanserar varann?

31 Rebecca :

skriven

Kommer han höra av sig till mig?

32 HS:

skriven

Har skrivit det förut men jag nämner det igen.

Follow the money.

33 Anonym Isah :

skriven

Jag har tänkt att bjuda över ett par tjejer (de är många som vill komma).
1. Det är är många som vill komma. Kul! Men det innebär också många olika personligheter som kanske inte alls gör det kul för någon?
2. Bor smått, så kan hända att jag behöver avboka eller dela upp gruppen eller något?

Vad ser du? Kommer det vara trevligt? Och värt det? Detta är utanför min comfortzone och vet inte om jag är en bra värd direkt så



Kram till dig!

Svar: Någon kanske inte tycker det blir så lyckat, men på det stora hela ser det positivt ut, kram :)
Esmaralda

34 Moms:

skriven

Hej e

Fick veta att J ljugit om mig, konfronterade honom men han neka det. Talar han sanning eller har han ljugit?

Kram :)

35 Mandarin:

skriven

Hej Esmaralda hur ser det ut för mig framöver? Sedan jag började jobba har jag mått mycket sämre och det håller i sig... Du sa att jag är på rätt väg mot bättre mående är det fortfarande så? Vad ska jag göra med jobbet som jag inte riktigt orkar med nu? Tack och kram

Svar: Du behöver få samtalsterapi en period och landa lite bättre i dig själv men visst är du på rätt väg, kram :)
Esmaralda

36 Bbv:

skriven

Hej. Hur känner min vän? Vill hon bli sams och lösa det eller bryr hon sig inte om vår vänskap?.

Svar: Hon vill nog bli sams men kan vara lite långsint, kram :)
Esmaralda

37 Silvertassen:

skriven

Kära Es!
Jag har två frågor till dig idag:
1. Kommer CSN gå med på månadsbetalning längre fram så jag kan betala av min skuld eller kommer jag vinna en stor summa pengar och betala allt på en gång?
2. Kommer jag någonsin vinna en stor summa pengar i framtiden?
Kram ❤️

Svar: Jag tror inte du kommer kunna betala allt på en gång utan det blir enligt CSN:s regler.... du kan vinna men någon riktig storvinst ser jag inte... hoppas jag har fel ! Kram :)
Esmaralda

38 Silvertassen:

skriven

Kära Es!
Jag har två frågor till dig idag:
1. Kommer CSN gå med på månadsbetalning längre fram så jag kan betala av min skuld eller kommer jag vinna en stor summa pengar och betala allt på en gång?
2. Kommer jag någonsin vinna en stor summa pengar i framtiden?
Kram ❤️

Svar: Tror inte du kan betala allt på en gång... det blir enligt CSN:s regler... jag ser ingen jättevinst för dig men hoppas jag har fel... kram :)
Esmaralda

39 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Ser du om min mamma kommer att få fler barnbarn? Och blir det något frisörbesök för mig, eller får jag se ut som ett troll resten av livet?

Kram

Svar: Chansen finns fortfarande, kram :)
Esmaralda

40 Pot Pat:

skriven

Det kommer aldrig fungera iallafall. Jag är också synsk och der är vad jag ser. Men prova ni. För all del.

Svar: Där ser vi olika :) Kram :)
Esmaralda

41 Dahlia:

skriven

Hur kommer han ta det här, kommer han ta det på ett bra sätt? Vilka känslor väcks där?

42 A:

skriven

Det är ju tack vare vaccin som vi inte har flera av dem dödliga sjukdomar kvar längre i Sverige.

Jag ska ju börja på en ny tjänst, som jag känner lite prestationsångest inför, men det går nog bra. Dock kan jag inte se mig där resten av livet till pensionen, utan jag vill göra annat inom utbildningen jag genomfört. När min dotter blivit större.

Jag funderar på att jobba på båt då, eller administration inom båt av nåt slag. Kan du se mig göra det?

Kram!

Svar: Ja, så kan det mycket väl bli, kram :)
Esmaralda

43 <3:

skriven

Kommer vänninas man få reda på att hon ska/går på dejt med miljonären ?
Känns inte som det kommer båda gott för deras äkteskap.
Kram

44 Silvertassen:

skriven

Tack för ditt svar, Es!
Hoppas dom går med en månadsbetalning då så jag slipper betal tvåsiffrigt var fjärde månad som dom kräver nu. Stört omöjligt att betala över 15 000kr uppdelat på fyra månader. 🙏

45 Marimo:

skriven

Jag är helt emot ALLT vaccin. Vaccinerar vi oss inte så utvecklar vi en högre motståndskraft en del avlider av sjukdom och så är det menat att vara för att världen inte ska bli överbefolkad.

46 Mercan :

skriven

Esmaralda min bror är olycklig och bekymrat 😞 på grund av mıg 😭 jag slutade inte röka och gör slut med pengar på en gång i mitt konto 😭han är besviken på mıg 😭 och jag shöpte Oliver i burk från sucuk stället som var inte plomberat, jag är så dum att jag gick dit 🙁🙁🙁allt detta som jag gjorde fick min bror bli besviken Esmaralda 😞 😫 😫 😫

47 Andreas till Marimo:

skriven

Det där var ett korkat statement. Utan vaccin så dör folk mycket riktigt och i första hand drabbas fattiga och utsatta i tredje värden. Många är livrädda för vaccin oavsett vilket vaccin och en del tar till sig av allt hittepå som finns på internet. Jag hade inga starka åsikter förut vad det gäller vaccin och har en syster som är motståndare och inte vaccinerade sina barn. Ett av dem fick mässlingen och smittade sin lillasyster som avled i sviterna av denna barnsjukdom. Sådant bär respekt med sig. Motståndarna mot vaccin är ju speciella på andra sätt också. Man är oerhört misstänksam mot i princip allt och rädd att tappa kontrollen. Man rör sig helst bland människor som har liknande åsikter som man själv. Den här sortens människor ger mig creeps. Tack för ordet.

48 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du om min bror är besviken på mıg 😭 😭 😭 han pratar inte med mig 😟

49 Lina :

skriven

Det har varit så många vändor fram och tillbaka med beslut och information under det här första året med covid-19. Vet ju snart varken ut eller in, men jag gör så gott jag kan och vaccin blir det för mig när det är min tur 👍😊

Till något annat. Flera vägar har stängts för mig, men inatt började jag tänka på en väg som jag helst inte ville in på av olika anledningar. Så jag hoppas den inte stängs och att jag fixar det. Frågan är bara vad jag inrikta mig mot.

Es, får du någon känsla eller ser något kring den här vägen och inriktning?

Kram ❤

50 Mercan :

skriven

Esmaralda kommer vi att bli med min bror lyckliga som förut 😭 han är besviken på mıg 😭 för jag görde med pengarna på kontot slut på en gång och slutade inte röka och gick till sucuk stället shöpte äklig Oliver i burk, svampen kommer att bli äklig när min mor kommer att diska burken 😭min bror blev arg, sa varför jag gick dit och shöper oplomberad burk 😫😫😫

51 M:

skriven

Ja men då förstår jag och då behöver jag inte informera :) Play är bra för då kan man ju kolla när man vill men jag orkar aldrig dra fram datorn. Däremot så kan jag spela in program på TV och därmed kolla när jag vill. Med er stora TV så kommer det vara som om maken är på plats och ser fotbollen :) Hänger MG med honom eller dig?

Vilken rälig dag detta blev. Fina vädret som utlovades blev till ösregn och blåst. Trött och inte på mitt bästa humör. Men i morgon är en ny dag och hoppas att den blir bättre. Var inne i ett bra flow som jag inte vill tappa :) Kram


Svar: MG är faktiskt lite förtjust i fotboll... eller snarare i ölen som hör till :) Tappa inte ditt flow, ha positivt fokus... kram :)
Esmaralda

52 AnnaK:

skriven

Om jag nu lämnar detta förhållande..vilket jag borde i.o.m att du sett att jag kommer gifta mig, kommer jag då dejta nån annan innan giftas-mannen dyker upp?

Kram 🤗

53 Healerskan:

skriven

Skickar en dust magisk fixarhjälp på traven ✨✨😘
Känns som blogg.se kan behöva det..

Goa Es, ser det ut att kunna bli en nära vännina eller mer go bekant av skånska kvinnan?

Promenad i ösregn väntas, en av få som älskar det..

Kramis! ❤️

54 Healerskan:

skriven

Skickar en dust magisk fixarhjälp på traven ✨✨😘
Känns som blogg.se kan behöva det..

Goa Es, ser det ut att kunna bli en nära vännina eller mer go bekant av skånska kvinnan?

Promenad i ösregn väntas, en av få som älskar det..

Kramis! ❤️

Svar: Jag tycker också det är rätt mysigt att promenera i regnet :) Med tiden kan det bli en nära väninna.. allt hänger på hur ni synkarsåhär i början, kram :)
Esmaralda

55 Mandarin :

skriven

Tack för svar Esmaralda ❤️ Känns bra att veta. Jag går redan i terapi hos en högutbildad och bra kvinna som jag ska träffa ikväll igen. Är hon bra för mig och mitt mående? Hjälper hon mig framåt? Kram

56 Mirre:

skriven

Hej Es,

Ser du mina chanser för att komma in på min önskade utbildning till hösten? Hade varit så roligt om jag började där :) jag tänker att universum är med mig och att om det är menat att jag ska komma in så får jag hjälp av universum sålänge jag gör min del..
Har insett att jag är en ganska positiv person trots allt..
Ha en fin dag 🌞 kram

Svar: Visst är du en positiv person....chansen att du blir antagen till hösten är runt 70 %... kram :)
Esmaralda

57 Skorpan:

skriven

Nu ska jag ta mig i kragen o laga pannkaka i ugn så får jag mjölken uppanvänd istället för att den förfanas ;).
Kram Skorpan

Svar: Jättegott !! :)
Esmaralda

58 M:

skriven

Haha så MG dricker öl till fotbollen? Kör han ostbågar som snacks?

Jobbar på att hålla positivt fokus :)

Kollar på "112 på liv o död". Manligt alltså med uniform och som inte spottar i nävarna utan griper in. Undra vad min kärlek har för yrke? Slipsnissar är inte min grej :) Han ska vara mån och rädd om mig i alla fall. Sånt gör ju att man känner sig älskad :)

Kram och pussar till ölgrisen :)

59 blaebaer:

skriven

Vaccin eller inte vaccin, det äro den stora frågan.. Personligen är jag benägen att hålla med HS i sin kommentar kring källkritik+att det finns andra saker att beakta samt inte bara lyssna till media. För det pågår så mycket vi inte vet och det är svårt att hitta bra information när så mycket vinklas och tyvärr ofta förvrängs beroende på agenda och syfte, klurigt. Jag vill tro gott om världen och vårt samhälle men som är det nu blir man ju inte fundersam om det något helt annat egentligen pågår, vem styr vad och varför. Men då är man, i bästa fall, tokig foliehatt som inte vet bättre så bäst att vara tyst och inte säga nå mer än lydigt bääää :P

Fråga.. Tror du det dröjer länge till innan jag hittar passande nytt boende? Inom en månad eller två? Före sommaren? :)

Svar: Man ska läsa på så mycket man kan vara oerhört källkritisk... och ändå kan de vara svårt att fatta ett beslut. Känns som om du ska kunna hitta ett boende hyfsat snart... kram :)
Esmaralda

60 Mercan :

skriven

Esmaralda jag plågade min bror 😪när jag gick dit till sucuk stället och shöpte oplomberad Oliver 😫😫😫han sa varför jag gick dit burken är oplomberad 😫😫😫jag mår inte på grund av det 😕 jag är bekymer bara 😩jag är så dum att jag gick dit 🙁 och när min mor kommer att diska burken svampen kommer att bli äklig för männen som jobbar där har rört på den och alla koppar besticken kommer att bli äkliga from svampen 😞 mest är jag arg på att jag gick dit shöpte oplomberad Oliver burk och jag plågade min bror på grund av det 😕 😫😫😫jag mår inte bra 😞😫😫😫

61 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Kommer min dotter att växa upp med en längd hon är nöjd med? Blir hon längre än mig? Jag är kort, därför undrar jag....


Kram

62 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Kommer min dotter att växa upp med en längd hon är nöjd med? Blir hon längre än mig? Jag är kort, därför undrar jag....


Kram

63 Mercan :

skriven

Esmaralda jag mår inte bra 😕ska jag kunna övervinna det att jag plågade min bror genom att shöpa oplomberad Oliver burk from sucuk stället 😭 alla koppar besticken kommer att bli äklig för männen som jobbar där har rört på den och burken ska diskas med svampen 😫😫😫olivern är också äklig 😫😫😫

64 Mercan :

skriven

Esmaralda jag mår inte bra 😕ska jag kunna övervinna det att jag plågade min bror genom att shöpa oplomberad Oliver burk from sucuk stället 😭 alla koppar besticken kommer att bli äklig för männen som jobbar där har rört på den och burken ska diskas med svampen 😫😫😫olivern är också äklig 😫😫😫

65 Till HS:

skriven

Människor är fullt kapabla att tänka själva.... oavsett vad någon gör eller inte gör...

66 M:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag har ju varit ensamstående en bra tid. Van att fixa och pyssla och få ihop allt. Lite väl stressad har jag säkert blivit. Men jag har ju varit tvungen få det att gå ihop.

Nu när han finns i våra liv blir jag lite orolig att han tycker att jag styr för mycket. Inte alls för att jag försöker att göra det. men för hans del kanske det verkar som det?
Ser han ut att ogilla när jag fixar för mycket med saker? Planering at hämtningar av barnen? Byta däck osv? Tycker han jag borde coola ner och skulle det vara bra?
Kram

67 Ma:

skriven

Hej Esmaralda
Tycker han om mig eller tvivlar han mycket på att det ska vara vi?
Kram

68 Mind:

skriven

Jag tror det främst handlar om folk har förtroende för staten och experter snarare än vaccinet i sig. Allt mer människor har förstått att media ljuger, politiker ljuger och experter ljuger, så det handlar inte om att folk inte tror att vaccin funkar eller ej, det handlar om att folk litar på att experterna, politikerna och media säger att vaccinet funkar. Och då tror dom att, nja, har de ljugit om allt annat så ljög de säkert om detta med.

Själv vaccinerade jag mig mot TBE för tredje gången idag. Covidvaccinet? Tänker jag inte ta.

Kram Micke

69 HS:

skriven

Så är det... Var och en får fatta ett eget beslut. Men de som inte vaknar nu och börjar granska statistiken och korruptionen bakom detta riskerar att få en rejäl kalldusch senare.

Sebastian Rushworth är läsvärd också, han är läkare som har skrivit en bok om bland annat belastningen på intensivvården i Sverige. Utifrån statistik, inte från en subjektiv upplevelse från ett enstaka tillfälle från dr Widegren. Jag har pratat med läkare som arbetar i akutvård och på Covid-avdelning. Visst finns det patienter med Covid men det är ingen extrem situation på något sätt. Sjukvården har varit ansträngd i många år, den är lite mer ansträngd nu, det beror främst på att sjukvårdsorganisationen är dysfunktionell och har inte med Covid att göra.

Någon pandemi har vi inte längre i traditionell mening. All statistik i sjukvårdsbelastning och total dödlighet talar helt emot detta. Dessutom talar statistiken tydligt för en överdiagnostik bland annat att en hel del av de som får Covid-19-diagnos i själva verket lider av säsongsinfluensa.

WHO har ändrat sin definition av i pandemi, så när man säger pandemi nu så menar man egentligen en endemisk infektion. Det vill säga en smitta som cirkulerar i befolkningen på motsvarande sätt som vanlig förkylning och influensa, virus som vi levt med i hundratals år och som går i vågor över året.

Det är så mycket missbruk av medicinsk vetenskap och felaktigt användande av skattemedel nu så det är hemskt.

Det som verkligen är farligt nu är att massmedia helt har tappat förmågan till någon form av seriös granskande journalistik i detta, samt att oliktänkande direkt stämplas som konspirationsteoretiker, detta har blivit som en skamstämpel för att tysta ner folk som ifrågasätter statens hantering av pandemin. SÄPO övervakar dessa människor. Man stänger ner hemsidor och censurerar folk på sociala medier. Man särbehandlar konspirationsteoretiker, som har blivit den moderna tidens judar, de farliga och smittsamma.

Detta låter helt galet men det händer hela tiden nu, jag lovar. Vi lever inte längre i en demokrati utan i en mjuk diktatur.

Jag nämner igen att en rad av mina arbetskamrater har haft Covid-19, alltifrån lindriga symtom till flera som varit inlagda på sjukhus varav en har avlidit. Jag är inte naiv när det gäller detta. Jag har hittills inte varit vaccinmotståndare heller men Covid-sprutan är en helt annan grej. Oavsett så måste man granska faktan bakom detta och se om det finns någon rim och reson.

Jag respekterar andras beslut och försöker ha tålamod och empati i detta, men mer rädslostyrd agenda för att påverka andra att gå och ta sprutan, på osakliga grunder, nej då måste jag faktiskt protestera. Den varan får vi redan av massmedia.

70 HS:

skriven

Här har vi en oberoende israelisk studie på Pfizer-BioNTechs spruta som visar att bland äldre så var dödligheten 40 gånger högre av att ta sprutan än att få Covid-19. Bland yngre individer så var dödligheten 250 gånger högre av sprutan än att få Covid-19. Och då är detta bara en korttidsstudie. Många läkare och forskare har varnat för att mRNA-sprutorna riskerar att ge allvarliga biverkningar och dödsfall på lite längre sikt.

https://newsvoice.se/2021/03/israel-pfizer-vaccin-har-dodat-40-ganger-fler-aldre-an-covid-19/

71 Agnes:

skriven

Till HS: Varje gång jag läser din propaganda så undrar jag: VEMS/VILKA ÄRENDEN ÄR DET DU GÅR????

Det du skriver i inlägget, går med lätthet att applicera på dig. Du skrämmer, agiterar o förminskar individer som nu inte tycker som dig/dina gelikar, anhang etc...

Du uppviglar med skrämselteknik, du slänger/svänger dig med fina ord, befrepp, etc för att visa hur mkt högre stående d är Es, oss som läser bloggen o i det stora hela, folk som n inte tycker som dig o ditt anhang som du nu tillhör.

Nu min tur att agitera: Jag personligen anser socker o produkter med socker vara djävulens påhitt. Dessutom de som vill tjäna pengars, påhitt. Socker är ett sätt att få folk att bli zombies. Socker gör att folk förlorar sin förmåga till självständigt tänkande.
Socker gör folk till en bluddrande, hummande, dreglande biologisk heffaklump.

Ändå äter folk socker...How comes???

Är säkert ngt i socker som gör detta. Kanske små,,små chip som är tillsatta av ngn främmande makt, som hamnar i hjärnan o surrar runt o tar vett o sans från människor?

Kanske är det de där från yttre rymden som håller på o göra oss människor till deras boskap?
Eller de som fortfarande är medlemmar i Illuminaterorden.
Kanske, kanske, kanske...

Att pga dårskap o annat trams ge fan i att dra sitt strå till stacken med att nu skita i att vaccinera sig (OBS:har full förståelse för de som nu av M E D I C I N S K A orsaker EJ kan ta ett vaccin) är att vara fullblodsegoist som med berått mod väljer att låta andra drabbas o OM nu ngt skulle hända, dessutom anse att de ska ha rätt till vård. Dessa har i mina ögon diskvalificerat sig till rätten till vård o kan ligga hemma o dö i andnöd!!!

Skulle ju kunna klämma till med ngt förminskande till dig som slutkläm, som du gjorde mot Es, men jag skiter i det.

Om du håller din skrämselpropaganda till de där forumen som nu du o dina gelikar häckar i, så kan du här hos Es göra som övriga, fråga om vem som älskar dig, när du hittar din kärlek, om du vinner pengar, blir gravid, blir lycklig, får en puss, sex eller lite allmänt om glada hundar o vresig katter, när solen skiner, om det går att plantera rosor, byta fönster vid snöstorm eller vá fan som helst!

Håll i hatten, spotta inte i motvind o förbövelen, alla...superkram!!!!



72 Alie:

skriven

En väldigt bra artikel, tydlig och klok. Jag hoppas gemene man tar ”en för laget” oavsett skeptisk eller icke.

Es: känner oro för vad han går igenom nu, han får inte vidare gehör fr sjukvården. Kommer han få hjälp snarast?
Kram

73 Hedwig:

skriven

Jag håller inte alls med honom. Upp till år 2024 är alla vaccin mot Covid experimentella. Det är ett faktum att det är ingen som vet vilka konsekvenserna vaccinen kommer att ha. Ändå påstår vår regering att det enbart kommer att bli en per miljon som får allvarliga biverkningar av vaccinet. Det verkar osannolikt för jag har redan en bekant vars bekant fick en spruta mot Covid och blev halvt förlamad! Han kommer sannolikt aldrig att bli frisk igen..
Man ska alltså absolut inte skylla på en som inte vill ha vaccinet. Redan från dag 1 propagerar både massmedierna och våra regeringar för vaccinet. Man undrar verkligen varför och varför möjliga andra lösningar knappast diskuteras. Man behöver inte tro på konspirationsteorier för att förstå att någonting är fruktansvärt fel i vår politik just nu. Det är ett faktum att det redan har dött fler i Covidrestriktionerna än i själva Covid, speciellt i u-länder. Förhoppningsvis kommer inte vaccinet att leda till ännu fler döda/kroniskt sjuka!

Svar: Ja, det är inte enkelt.. jag känner ju också en som blivit förlamad och ligger i respirator men av tvärtom anledning... han fick covid och drabbades illa. Människor råka illa ut oavsett... kram :)
Esmaralda

74 Charlie:

skriven

De förvånar att Ez inte är vaccinationsmotståndare för det har jag fått för mig att de flesta "andligt bevandrade" är men å andra sidan är Ez inte heller flummig i sitt tänk och i sin skrift och det är en av anledningarna till att jag följer bloggen. Jag har några vänner som vägrar vaccin, som ser konspirationsteorier - men det gör de i så mycket annat också att man inte orkar ta dem på allvar.
Bra rutet Agnes. Njut av påskhelgen.

75 Charlie:

skriven

Förvånar mig lite att Ez inte är konspirationsteoretiker för det verkar många "andligt utvecklade" vara. Men å andra sidan är hon saklig och klok i sina texter som är utan flum och det är därför jag läser bloggen. Jag har några vänner som är motståndare till vaccin och som ser konspirationsteorier i detta men dom skiter jag i - för de tolkar in konspirationsteorier i det mesta och det blir bara patetiskt. Bra rutet Anges.

76 Jeanette:

skriven

Tack nu känner jag mig trygg :)

77 Mind:

skriven

Jag motsätter mig nedgörandet av de som inte tar eller tänker ta vaccinet som egoistiska som inte bryr sig om andra.

Nu är det ju så att media faktiskt sagt att vaccinet inte skyddar mot att smitta andra. Rätt dåligt vaccin måste jag säga, men om man nu kan lita på media och experter ja då är det väl så att det inte skyddar mot att smitta andra.

SÅ VAD ÄR DÅ VITSEN MED ATT TA DET FÖR ANDRAS SKULL? Ingen alls. Var och en får avgöra själv vad man vill stoppa i sin kropp.

Antingen ljuger media om det eller inte, man kan inte ha det både och. De som vill ta vaccinet är fria att göra det och jag tänker inte klaga på någon för det.


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: