Din identitet...

Identitet är den spontana känslan av att vara en egen  person med egna egenskaper, tankar,  åsikter och  personlighet. 

Identitet är också att vara dig själv och stå för den du är.

Din image, omgivningen bild av dig, är viktig men du får inte hamna i ett läge där du är helt bekräftelseberoende och lutar dig mot andras bild av hurdan du är. 

Det är viktigt att din identitet är stadig, för att du ska må bra

 

Identiteten skapar du genom att förhålla dig till din omvärld på olika sätt.

Genom de människor du möter, intryck du får och erfarenhet du gör

Allt sådant gör att du börjar se på dig själv i förhållande till det som du upplever och du kan jämföra dig med omvärlden.

Du inser vad du tycker är viktigt, vad du gillar och ogillar, vad du står för osv.

 I detta skapar du en självbild och det är ur självbilden som din identitet kommer.

 

Att utveckla din identitet är något som pågår hela livet och som börjar redan när man är barn.

I 9 års ådern brukar barn bli mer medvetna om hur de är i andras ögon och börjar tänka på hur deras identitet ter sig.

I tonåren tänker man mer på identiteten.

Du blir äldre och relationen till föräldrarna förändras, gamla vänner försvinner och nya tillkommer, man hittar nya hobbys och intresse, man väljer en yrkesbana.

Det blir allt mer viktigt vem man själv är i förhållande till andra.

Ibland får man en identitetskris och det är ingenting konstigt utan kan till och med vara positivt .. man prövar sig fram, hittar ny grund och bygger en starkare identitet

 

 

 

Ska man skapa en stabil identitet behöver man ta reda på vem man är, vad man vill. vad man inte vill, vad man  kan och inte kan och vad man tycker om olika ting.


Föräldrarnas  har en roll i barnets identitetsutveckling.

Det är positivt om föräldrarna kan inse att deras tonåring kan ifrågasätta familjens val och göra sina egna val. Ungdomstidens viktigare utvecklingsuppgift är att forma den egna identiteten

Men som sagt, att bygga identitet är något som fortsätter hela livet igen

Kram & kärlek💖

 

Ps  det här inlägget skulle komma i morgon.. lördag.... så vi får suga på det hela lördagen :)

1 Hon:

skriven

Hej,
Ser det ut att kunna utvecklas till något bra och fint för oss?
Kram

2 Mandarin:

skriven

Hej Esmaralda, jag tycker mina dagar ser likadana ut dvs att jag inte mår bättre och det är så tålamodsprövande. Kommer jag ur det här snart och mår bättre? Jag vet att du sagt att jag kommer att må bra igen och det håller mig uppe 🙏 men när kommer det?
Blir september en bra månad? Kram tack och trevlig helg!

3 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du Esmaralda att jag träffar någon med gott hjärta som du såg innan resan till Bulgarien 😅😅😅🙃🙃🙃

4 Anonym:

skriven

Lever min biologiska mamma i Indien ?
Kommer vi någonsin träffa varandra i detta jordeliv ?
Varför lämnade hon bort mig ?
Har hon ångrat sug någon gång.
Kram

5 Sus:

skriven

Hej
Spännande….
Jag väntar inte vill bara inte ha någon överraskning
Love sus

6 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag undrar bara för jag är förvirrar när jag såg det att jag vet inte om du gjorde misstag för fixa två gånger av inlägget på samma dag. Jag vet att det bruka kunde anpassad efter vilka dag att vill man publicera. Men var det meningen eller bara en misstag?

Jag vet inte varför jag fick en känslan av misstaget. 😊 men om det är meningen då är det bra.

Vill bara fråga för jag ska förstå rätt. Jag såg det för fåtal timmar sedan. Tidigare var det en inlägget.🤔

Jag vill väl min glädje ska blir bättre imorgon.🤞🤞

Men har det bra

Ha det bra😊

7 Mimi:

skriven

Hej!
Kommer jag vidare i livet? Känns som om livet har stått stilla och jag har fastnat.

Kram

8 Hejsan :

skriven

Har han hamnat i en 30 års kris eller vill han flytta från Skåne och lämna oss?

9 AnnaK:

skriven

Har nog inte hittat min identitet riktigt än. Lever i ett förhållande där jag tillåtit mig att ändra på mig själv för att vara till lags. Han är nöjd om jag låtsas vara glad så inte hans dag blir förstörd tex. Innan vi flyttade ihop läste jag bok varje kväll i sängen och hade alltid musik på hemma. Det får jag inte längre för han ska se tv i sovrummet och har jag lampan på efter tv.n är av kan han inte sova. Min musik orkar han inte höra. Jag blir tillrättavisad som ett barn om jag beter mig "fel" mm. Hur står jag ut egentligen 😂 På bekostnad av livsglädjen iaf. Måste ta tag i mitt liv!!

Trevlig helg och kram 🤗

10 Skorpan:

skriven

Oj, två inlägg samma dag. Hmm, never ending story, vår identitet o det är säkert bra. Den dag vi slutar utvecklas är nog slutet nära ;).

Nyss ilandkommen från kryssen o tröttheten är enorm ;). Avslutade med ett glas champagne o hade en trevlig diskussion med trubaduren. Inga direkta godbitar dock o vet nu inte om jag föll nån i smaken heller ;)? Fick lite reslust o gissar att det kommer att bli flera turer till stället, eller vad tror du Es? Nu hoppas jag att jag klarade mig undan nån smitta...
Kram Skorpan

11 G.H:

skriven

Hej Esmaralda:)

I går ramlade min son ner från en klätterställning i skolan. Under kvällen klagade han på att det gjorde jätteont att gå på benet.
Känner mig så orolig😬

Ser du om det är illa eller om det läker snabbt?
( har även bokat läkartid)

Kram:)

Svar: Tror inte det är så illa men bra att du bokat läkartid, kram :)
Esmaralda

12 Lillanmillan :

skriven

Frågade min pojkvän om han vill bo med mig. Jag fick inget rakt svar då han är splittrad. Vill han bo med mig?

13 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Fick veta för en stund sedan att av min storasyster att en granne till mina föräldrar, deras 13 åriga dotter ligger nu inne pga anorexia och har gjort de i två veckor. De ser inte bra ut alls. Jag vill att vid nästa tillfälle du har healing tänker på familjen och ger både denna arma lilla tös och hennes anhöriga styrka att ta sig igenom denna svåra tid som dom har framför sig. Lider så med dom. Hon är fortfarande så ung. 😞 Min kusin har de och kämpar fortfarande med de och gjort de under flera år. Ingen lätt sjukdom. 😞 Så de skulle betyda mycket för mig om du vill skänka lite styrka till hela familjen. ❤️ Kram Zoey 💕

Svar: Ja, styrka kommer... de behöver verkligen detta.. kram :)
Esmaralda

14 <3:

skriven

Vågar jag skicka medicinen med posten till vännina som behöver den ?
Kram

15 Dunegull:

skriven

Jag är väldigt nyfiken på livet och jag älskar att utvecklas. Strävar helt enkelt efter att bli en bättre människa samtidigt som att utveckla ledarskap. Hoppas min nyfikenhet kommer ta mig långt.

Hur ser min framtid generellt ut gällande jobb och karriär? Ser du vad jag kommer jobba med sen när jag hittat rätt igen?

Kram och trevlig helg

16 Sanna :

skriven

Så sant som det var sagt. Just nu handlar mitt liv mkt om identitet o respekt.
Har jag chans till jobbet jag har sökt vid Arbetsföremdingen?

17 Tiss:

skriven

Hej Es!

Kommer förändringarna att bli bra? Det är så jobbigt då arbetsträningen sett ut på ett vist sätt i över ett år p.g.a. Corona. Det har varit så skönt upplagt allting. Men nu har jag sån ångest över det som börjar nästa vecka, det kommer att bli väldigt annorlunda. Jag vet precis varför jag har ångest och vad jag är rädd för. Bara det där att behöva byta om inför folk är en grej (dock bara en liten del)... Detta alltet passar verkligen perfekt in med min pms. Jag vill bara skita i allt vilket jag dock inte kan... Men ja, blir förändringarna bra?

18 Jazzy :

skriven

Hej Es

Ser du något intressant på kärleksfronten?
Kram

19 sofia:

skriven

Hej Es!!
Min son är en känslig och introvert kille. Han känner sig ofta ensam och lider av det. Nu blev han bjuden på en fest och han har ångest för att gå dit. Jag försöker peppa honom och säger att han kanske kommer att ha riktgt kul. Gör jag fel att peppa? Han kanske får det jobbigt på festen och då kommer det att vara mitt fel att han kom dit. Vad ser du? Är det bra att han gå till festen? Eller inte? 🙏😘❤️ Tack
Kram Sofia

Svar: Klart du ska peppa men inte överdriva.. han behöver känna att det var hans eget beslut, för självkänslans skull... bra att han går på fest tycker jag.. kram :)
Esmaralda

20 Alie:

skriven

Jag har fått jobba för att känna mig tillfreds med mitt egna jag. Idag är jag lek med den jag är och jag strävar ständigt framåt. Jag vill och försöker hela tiden utvecklas på olika plan och är stolt dit jag kommit , än så länge.

Fast idag, har jag hamnat i en jäkla svacka, det har pågått ett bra tag och det ena tunga löser av varandra.
Jag hoppas det vänder snart både för mig och min kille, vi går igenom mycket skit nu. Vänder det snart?
Kram

21 Artisten:

skriven

Jag har hittat katten till min förskräckelse. Jag mötte honom i går kväll. Smutsig, hungrig och misstänksam. Svart och vit. Har tagit in honom och han åt som en häst men ville inte komma nära mig.

I natt har han sovit i min vita teddyfåtölj som aldrig blir vad den varit.

I morgon tar jag honom till veterinär och kollar om han har ngt chip. Har han inte det, ja då får han stanna här om han vill.

Jag är ingen kattmänniska men djurvän och hoppas det ska räcka till.

Trevlig helg. Nu ska jag och min nya kompis Benji festa på skaldjur.

Svar: Underbart att ni hittat varann... och jag tror han stannar hos dig och ni kommer knyta an hur bra som helst, kram :)
Esmaralda

22 K:

skriven

Hej Es

Hur ser min nästa kärlek ut?
Kram

23 Hejsan :

skriven

Har han hamnat i en 30 års kris eller vill han flytta från Skåne och lämna oss?

24 Bjork:

skriven

Hej hade mitt liv sett annorlunda ut om jag berättat det där om min bror tidigare?

Och hade han lämnat mig i fred om jag berättat de tidigare?

Drömmer fortfarande om okända.

Kram

25 Sofia D:

skriven

Hej kära Em,

Jag har en angelägen fråga som jag länge tänkt på att ställa. Det finns en snygg kille på gymmet där jag går. Han är rätt lång, vältränad och några år äldre än jag. Både han och jag är stammisar på gymmet. Vi har spanat in varandra i flera år och jag upplever det som att där finns attraktion. Jag är nyfiken på honom, men vågar inte ens säga hej för att jag är rädd att bli avvisad. Finns det chans till något här?

Kramar

Sofia

26 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något Esmaralda 😞 när jag ska träffa nogån med gott hjärta som du såg 😖😖😖😫😫😫

27 Till AnnaK:

skriven

Jag känner igen mig i ditt meddelande. Exakt sådär levde jag, med en egoistisk man i flera år. Allt var på hans villkor. Jag gillade precis som du musik och läsa osv. Jag tappade mig själv helt. Tog tid att komma tillbaka och hitta mig själv efter vi separerade. Man får fråga sig om man vill leva så... att inte få göra vad man vill i sitt eget hem...

Kram till dig!

28 Misstjejen:

skriven

Hej

Känns som om jag har släppa föreläsare och kommer inte väl gör det mer i många året. Märks ju jag trivas bättre att fokusera på min relationer och det ska var mer kul. Med kärlek, vänskap och allt annat också.

Jag tror väl jag har ändras min historia i min framtiden. Jag tror väl det är en bättre valt för mig.

Jag kan känna på att jag har ändras min egen historia i framtiden

Ha det bra

29 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag börja ju märks så en viss personer kan avläsa mig, kan ser något händelser framför sig om mig och allt såna. Som du kan men det finns vissa spå, tarot, drömmar och olika typer men dom kan inte ser min framtiden.

Men hur kan du ser min men inte alla andra. Är det beror på att jag kan styra min tankar och min sinnet att välja personer som jag vill att dom ska få vet inom mig själv.

Då är jag kan styra över min tankar, hjärna och allt inom mig själv även välja vem som ska få vet och inte andra.

Jag förstår ju jag välkomnar bara en viss som förstår mig bättre än andra.

Jag undrar om det är jag som styra och välja vem får titta in min framtiden eller avläsa mig?

Jag tycker bara att det är konstigt att jag har prova i sociala media och verkligheten men alla kan inte utom du bara.

Senare undrar jag ibland om vi har träffas i en annan livet. Jag har ibland känslan av dig. Det har hänt ibland så du skicka signalen i medvetenhet eller omedvetenhet till mig.

Fråga är varför allt som min förmåga tillåter sig att du får känna till och allt. Men inte andra.

Då det borde finns något där?

Jag märks det igår kväll.

Om det finns anledningen på något sätta?

Ha det bra

30 Sessan:

skriven

I natt skrämde jag en svart ev vit, långhårig lite tufsig katt som drack vatten ur våra katters utevattenskål. Den blev rädd när jag öppnade dörren men jag lämnade lite mat åt den. I morse var maten borta.
Vi får se om jag ser katten något mer.

31 <3:

skriven

Godmorgon. Kommer hon höra av sig angående körningen? Eller var det bara kallprat? Innerst inne hoppas jag det bara var det. För orkar egentligen inte.

Svar: Känns som om det mest var prat, kram :)
Esmaralda

32 Camilla:

skriven

Kära Es, kan du säga nåt nu när jag står inför nåt nytt hur de går, när jag inför att börja jobba skall utredas, men det är i en annan stad och måste ha bil till det? Oroar mig lite nog... KRAM

33 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du Esmaralda att jag träffar någon med gott hjärta innan vi reser till Sverige 😕😖😫

34 Hejsan :

skriven

Har han hamnat i en 30 års kris eller vill han flytta från Skåne och lämna oss?

Svar: Han tänker i lite nya spår men ja ser inte var det landar... kram :)
Esmaralda

35 Carina ST:

skriven

Vid 54 år har jag nog en mer stabil identitet än när jag var yngre. Har under livet anpassat mig och också provat mig fram i att vara och leva på olika sätt. Men nu känner jag en större trygghet i mig själv, vad som är viktigt för mig, mina djupa värderingar och hur jag vill leva mitt liv. Det är rätt så skönt att vara på den platsen nu. Sedan utvecklas man ju hela tiden och det är viktigt att inte stagnera utan vara öppen för att lära mer både om sig själv, andra och omvärlden. Det är berikande och gör livet intressant.

Vad härligt att läsa att katten hittat till dig Artisten! Det känns gott i hjärtat.

Idag ska jag på höstmarknad med syrran. Ska bli kul. Hantverk, konst, mat och mycket annat. Är ju verkligen höstkänsla här idag så det blir varmare kläder på.
Kram, Carina ST

Svar: Härligt med höstmarknad... kram :)
Esmaralda

36 Lillanlillan:

skriven

Inatt hade jag en så underbar dröm om min pojkvän och mig. Kan du se om vi kommer bli sambos? Jag tog upp det i veckan men han svarade inte helt på det så det var ett konstigt samtal.

37 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, ser det ut att bli en rolig lördag. Någon liten flört ikväll för mig ?
Vi är åtta vänner som äntligen ska ses idag. Fördrink och ut och dinera sedan.
Kram

Svar: Det ser ut att bli trevligt, en liten flört kan det blir men ingenting seriöst, kram :)
Esmaralda

38 Lotta:

skriven

Ja, det är ju ständigt pågående att forma sin identitet och den ändras ju under livets gång, men grundstabiliteten formas ju i barndomen. Sen gäller det bara att utvecklas genom livet så gott det går. Jag kan väl tycka att det blir svårare med åren eftersom man har så mycket erfarenheter och man ser så mycket mer nu än tidigare, kan jag tycka iaf.

En undran…tyvärr gick det inte i lås med jobbet jag fick. Otur igen. Förstår inte meningen med detta men önskar att jag gjorde det. Jag känner inte själv att det kommer lösa sig med jobb för min del (som jag gjort tidigare i livet) utan känner bara tomhet. Är det dags att ge upp nu?

Ha en härlig helg
Kram L

Svar: Kan vara dags att börja fundera i lite nya banor.... kram :)
Esmaralda

39 Mvp:

skriven

Hej!
Vill O träffa mig av geniun vilja eller spelar han spel bara?

40 Smöla:

skriven

Igår uttryckte han sina känslor för mig. Vi har ju bara träffats en månad, men ändå har han fått känslor och tycker om mig.. jag har inte fått lika starkt för honom, tycker de gått fort. vad ska jag göra med detta? Är han seriös?

41 Mvp:

skriven

Hej!
Vill O träffa mig av geniun vilja eller spelar han spel bara?

42 Lillanmillan :

skriven

Inatt hade jag en så underbar dröm om min pojkvän och mig. Kan du se om vi kommer bli sambos? Jag tog upp det i veckan men han svarade inte helt på det så det var ett konstigt samtal.

43 AnnaK:

skriven

Artisten, vad underbart katten har blivit hittat! Har tänkt mycket på honom. Hoppas ni får det bra tillsammans 😊

Kram till du anonym som skrev en kommentar till mig 🤗

Kram 🤗

44 Rebban :

skriven

Gomorron!
Vilket härligt sensommar väder som kommit till Skåne (eller iallafall där jag bor). Blir en lång cykeltur och lekplats med dotter och bonusdottern.

Jag har en viss oro i kroppen. Blir lite irriterad på vissa medarbetare som pratar i man och vi-form istället för jagform. Får ta upp detta nästa vecka för att tydliggöra.

Hur som - för flera månader kom det ut en tjänst på min arbetsplats som jag är intresserad av. Jag sökte inte då men sa till mig själv att om den kommer ut igen så söker jag. Nu har den och ytterligare en tjänst kommit ut. Och jag är helt klart sugen på att söka men är tjänsterna verkligen något för mig? Trots att det är samma arbetsplats och samma mål är det skilda världar från den tjänst jag har idag. Dessutom ska jag ibland köra i tjänsten och det gillar jag ju tyvärr inte.

Stor kram

Svar: Ja vädret är hur fint som helst och mamma har varit nere på stranden varenda dag hela veckan ! Du ska bara söka de tjänster som du känner att du verkligen vill ha... så känn in... kram :)
Esmaralda

45 <3:

skriven

Kommer medicinen fram till vännina som den ska ? Blev tvungen att skicka med posten 😔
Hoppas att hon blir glad att jag löste åt henne.
Kram

Svar: Ja, de ser ut som om medicinen kommer fram, kram :)
Esmaralda

46 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du när jag ska träffa nogån med gott hjärta som du såg 😊

Svar: Jag ser att du kommer möta den personen, men jag ser inte när... det kan ske snart men det kan också dröja... kram :)
Esmaralda

47 Zita :

skriven

Hej! Esmaralda
Tror du vi får sålt huset snart ?
Jag vill flytta till stan i
Om vi får det sålt tror du jag kommer trivas i stan?
Kram 😃🍀

48 Lotta:

skriven

Tack snälla för svaret idag. Jag får helt enkelt förlika mig med att det jag kämpat för så länge inte kommer att hända. Att få jobb. I den senaste seansen jag fick innan sommaren stod det att jag först skulle få jobb och sedan träffa kärleken. Nu försvann båda. Tur att det finns TV tänker jag. Så himla sorgligt livet. Svårt att hitta en mening idag?

Ha det så bra
Lotta

Svar: God chans för jobb och kärleken möter du oavsett... det ser jag tydligt, kram :)
Esmaralda

49 Ánki:

skriven

Godmorgon Es
När jag såg kommentarerna tänkte jag Jösses så tidigt Es gick upp idag en Lördag ! Haha

Min identitet har med åldern tydliga ramar och jag är tillfreds med den.

Måste hylla Abba som på ålderns höst slår en med häpnad . Jag är toksåld på deras nya låtar som tog mig tillbaka till 70-talet i ett nafs men om jag sen vill vara kvar där är en annan femma..;-)

Grattis Artisten till din katt ! Du kommer finna sidor hos dig som du inte visste fanns ! Kattägare är något man blir utvald till .Lycka till !

Trevlig kylslagen Lördag önskas !

Kram Anki med flock

Svar: Ja, de låtarna med Abba var riktigt bra !! Här ska det firas MG:s 9 årsdag med kräftor ikväll så vi håller oss utomhus... kram :)
Esmaralda

50 ML:

skriven

Jag har en egen identitet. Faller inte för grupptryck utan går min egen väg.

HIPP HIPP HURRA! GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN MG! ❤ Hoppas att du får en fin dag med massa gott och paket. Och att du även gillar min present :)

Sista lördagen. Har inte varit ledig en hel helg sedan början på April. En kollega sa igår "Du har så fina och snälla ögon att man blir lugn direkt". Jag har aldrig fått så mycket lovord och kärlek förut från kollegor och patienter och det kommer jag bära med mig för alltid❤

Vad får dig Es att tro att jag och min kärlek är på väg att mötas? :)

Kraam

Svar: Ja, idag är den stora dagen här .. MG fyller 9 år !! Vi firar med kräftor och så klart prinsesstårta ! Känns bara som om din talisman är så ivrig och därav läser jag in att kärleken är på väg... men allt kan hända längs vägen och det kan skjutas upp.. så som sagt, ha ögonen med dig ordentligt, kram :)
Esmaralda

51 Anki:

skriven

9 År Wow
Hipp Hipp Hurra för MG idag !!!
Mira och Moses stämmer in med ett 4 faldigt
voffhurra och skickar nospussar och tasskramar
till fina MannaBonne Glenn <3

Födelsedagskram Anki med flock

Svar: MG bugar och tackar och kan knappt hia sig innan kvällen och kalaset kommer ! Kram :)
Esmaralda

52 Skorpan:

skriven

GRATTIS MG!!
Fira ordentligt ;)!!

Undrar om det kommer nåt nytt i mitt liv snart, känns som att jag börjat ömsa mitt skinn, vad tror du Es?

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Ja, visst är det så att du ömsar och nytt kommer... du börjar få ett bättre öga för det hela också...och kan bejaka nytt och förändring.. kram :)
Esmaralda

53 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för allt som du gör för oss 😊 🤗 ♥️ 🙂

54 Mandarin:

skriven

Hej Esmaralda, hoppas du har en fin lördag! Jag vet att du sagt att jag kommer att må bra igen och det håller mig uppe 🙏 men när kommer det? Mina dagar ser likadana ut med mycket ångest osv. och jag vill bli fri från det. Blir september en bra månad? Kram och tack

Svar: Har du inte bra hjälp så sök... det tror jag kommer göra stor skillnad för dig.. kram :)
Esmaralda

55 Helena Ir:

skriven

Grattis till MG, och dagen då han får både paket och tårta.. :)

Som barn och ungvuxen fanns det de som ville göra om min identitet, det passade inte in på deras mallar.. jag har ofta gått min egen väg, med andra ord.. på gott och ont!

Nästa vecka hoppas jag vara mer i form igen, känns som att ha missat en hel vecka av livet, vet inte varför,men trist att ha varit så sjuk..
Kanske får till den där fikan som jag lovat också :)

AnnaK, mina tummar har du :) på ett liv som du mår bra av!

Kräftor, låter mums..

Kram

Svar: Ja, idag är det den stora dagen och 9 års kalas ! Ja, snart är du i god form igen och fikan kommer också bli av.. kram o krya på dej nu :)
Esmaralda

56 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Jag har hjärnskakning. Fast jag börjar må bättre nu. Ingen huvudvärk längre men väldigt trött. Jag blev avkastad av Mir, men jag har lite minnesluckor kring själva händelsen.

Det jag minns är att vi skulle ner på landsvägen och att jag valde "genvägen" ner medan C, Jolle (hunden), L och Björn (hästen) gick den andra vägen åt höger. Jag var så stolt över Mir att han lyssnade och gick den vägen som jag sa trots att de andra gick åt höger. Vi var hela tiden inom synhåll och vi kom ju ner till samma väg men hästar tycker ju om att ta exakt samma väg så därför var jag imponerad över hur snäll Mir var. Nästa sak jag minns är att jag sitter på Mir och att jag inte har en aning om var jag är och att jag tycker att allting är väldigt väldigt lustigt och att jag fnittrar och att C säger "Nej det här känns inte bra, nu ringer jag ambulans".
C berättade att jag hade åkt av och att jag hade legat orörlig och okontaktbar men att jag hade vaknat upp och insisterat på att få hjälp upp på Mir igen, och att jag hade sagt att det inte var någon fara och att jag hade sagt till dem att Mir hade tagit ett galoppsprång och bockat. Jag minns ingenting av det och jag minns inte att jag berättade för dem vad som hade hänt . Men jag kan tänka mig att Mir ville skynda sig så att han kom ikapp Björn när vi kom ner till vägen.
Hursomhelst så ringde C till ambulansen och jag fick följa med till sjukhuset och röntga huvudet. Jag hade inte brutit något och hade inga inre skador och efter röntgen kunde man konstatera att jag inte heller hade några blödningar i hjärnan och att det bara var en hjärnskakning.

Jag har slagit i huvudet och fått hjärnskakning rätt många gånger. En gång när jag cyklade omkull, en gång när jag snavade på en trottoarkant, en gång när jag gick rätt in i en piskställning och en gång när jag ramlade in i en stenvägg. Efter olyckan med stenväggen kände jag en skillnad som jag aldrig riktigt har återhämtat mig ifrån. Jag är hjärtrött efter det.
Nu så här nära inpå olyckan med Mir känner jag mig ovanligt korkad och hjärtrött.

Jag hade ju bestämt mig för att inte hyra Mir och jag hade sagt nej och allt och jag var nöjd med mitt beslut. Men sen blev det ändå att jag bestämde mig för att provrida honom och sen ändrade jag mitt nej till ett ja. Så jag bestämde mig alltså för att börja rida på honom, men i samma veva sa L och C upp sig och de har uppsägningstid på 1 månad så fram till 19 september är de kvar i stallet. När de sa upp sig bestämde sig ägaren E för att hon ville sälja Mir men hon frågade mig om jag ändå ville hyra honom fram tills han säljs. Jag sa ja.
Nu när jag ramlade av var det tredje gången jag red honom.
Jag är inte så förvånad att det hände. Mir håller på traditionerna. Alla nya ryttare åker av. Att jag skulle slå i huvudet hade jag däremot inte tänkt på att det skulle kunna hända.
Jag känner mig inte rädd för att rida honom igen och jag vet inte om det är bra eller dåligt. Jag längtar efter nästa ridtur samtidigt som jag vet att det är väldigt lätt hänt att man åker av Mir och att jag måste vara försiktig med mitt huvud. Så mitt förnuft säger att jag inte ska rida honom mer och mitt hjärta säger "jag vill galoppera barbacka på Mir!"
Jag hoppas att han blir såld snart så att jag slipper ta något aktivt beslut om jag ska fortsätta eller inte.
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt för mig att säga nej till att rida en häst där jag nästan säkert vet att jag förr eller senare kommer att åka av igen. Märkligt är det!

Kram ThereseC

Svar: Viken tur att det stannade vid en hjärnskakning... jag har också blivit avkastad från häst ett antal gånger i ungdomen och fått två hjärnskakningar. Det var min egen häst så jag hade inte en tanke på att sluta rida honom... men kanske du behöver tänka till en gång extra och sluta rida Mir. Du kommer åka av igen.. och igen.... kram :)
Esmaralda

57 Marie:

skriven

Hej!
Jag håller på och starta eget och har lite olika inriktningar, lite osäker på vad jag ska satsa mest på. Det jag tycker känns roligast eller det där jag säkrast kan få inkomst. Lite förenklat för det handlar inte bara om två alternativ. Får du in någon vägledning? Allt det bästa till dig!

58 Tiss:

skriven

Hej Es!

Jag har ett par skor (vilket jag skrivit om förut) som gjort att min höft och rygg är bättre än någonsin efter 7 år, kanske även min gång i övrigt? Jag önskar att jag kan ha dom på vintern, men det kommer jag inte kunna och är väldigt nojig över det. Vidare till det andra som gör mig ännu mer noig.

På min arbetsträning (på aktiviteten jag kommer att vara på 2 gånger i veckan) kommer jag att behöva ha ett par andra skor (foppatofflor!) enligt regler. Jag provade dom häromdagen, den lilla stunden (typ några min) kändes dom väl ok men gjorde ont i hålfoten på båda fötterna och var lite förstora. Jag vet inte om jag borde prova använda dom ändå. Jag menar det kanske "bara" kommer att göra ont i hålfoten... Och det kanske inte gör något om dom är lite stora. Fast en annan del av mig är lite rädd för att om jag provar och får ont, tänk om det kommer att förstöra något i min kropp som jag byggt upp. Och jag går ju ändå 1h och 10 min sammanlagt varje dag och ska nu ha dessa andra 3h 2 gånger i veckan. Så då blir det 3h utöver det med dessa skor.

Hur mycket tror du att detta kommer att påverka min smärta och gång, borde jag ens prova? Känner du något speciellt kring det?

Jag är beredd på att hoppa av denna aktivitet helt och hållet även om jag tycker om den, men jag känner faktiskt för en gång skull att min kropp är viktigare.

Svar: Prata med någon som har insikt i detta, hur det kan påverka, och blir det tokigt då kanske man kan göra ett undantag ch du får ha annat på fötterna... kram :)
Esmaralda

59 Fjärilen :

skriven

Vad tror du om min date ? Kan det leda till något?

Svar: Det finns en chans... runt 30 %, kram :)
Esmaralda

60 Vitlilja :

skriven

Ser du någon ny vänskap eller något som kan minska min ensamhet?

Svar: Ja, jag ser att det finns god chans till ny vänskap i höst men du behöver själv vara aktiv och ta initiativ, kram :)
Esmaralda

61 Artisten:

skriven

Katten har inget chip och är inte lyst som saknad någonstans. Jag ska annonsera så får vi se men om ingen hör av sig så blir han min. Han närmade sig mig i går och tog en bit tonfisk ur handen på mig och sen somnade han inkrupen bland två plädar. Ett stort projekt kommer det att bli att bada honom. Han stinker och är genomskitig. Någon som vet hur man badar en vild katt ?

Svar: Jag tror att katten kommer stanna hos dig - och att ni blir bästa polare vad det lider ! Ha tålamod ! Kram :)
Esmaralda

62 Anna:

skriven

Kära Es,

Har ett litet bekymmer som tynger mig. Har börjat nytt jobb 2/8, är anställd av ett stort bemanningsföretag, men jobbar åt ett jättebra företag. Min närmsta chef är kanon. Men på bemanningsföretaget funkar det ej lika bra, har utlägg för 10 000kr som jag ännu ej fått pengar för, utlägg för flygbiljett osv, äldsta utlägget är för flygbiljett i slutet av juli, innan jag ens påbörjade anställningen, trodde jag skulle få igen pengarna i mitten av aug då jag kom hem från träningen på huvudkontoret, när min chef på bemanningsföretaget skulle hjälpa mig 12/8 så var jag inte inlagt i systemet, hon som skulle hjälpa mig hade semester, när hon väl kontaktade mig 18/8 så kunde hon inte hjälpa mig förens 23/8. När allt väl är inlagt upptäcker jag att hon lagt in ett kvitto 2 ggr, jag kontaktar min chef, och innan dom låst upp så jag kan korrigera så har det gått ytterligare 4 dgr. Så den 25/8 är allt godkänt. Min andra chef skrev ett irriterat mail till chefen på bemanningsföretaget, som bara svarade att det var ”jag” som hade lagt in ett kvitto 2 ggr därav dröjsmål. vilket ej stämde, då misstaget gjordes från deras sida. Jättestruligt och detta känns inte bra. Jag är helt ny och vill inte bli uppfattad som en strulig medarbetare, men utläggen har skötts så dåligt av bemanningsföretaget. Jag började 2/8, och först 23/8 fick jag hjälp att lägga in mina utlägg i systemet, och då har jag själv fått påtala detta och ligga på, och när utläggen väl läggs in så strular HR kvinnan till det med korrekt summa.
Summan av det hela var att jag i fredags var på konferens med företaget jag jobbar för, och min chef fick rycka in och betala hotellet då jag ej hade täckning pga utläggen jag ännu ej fått utbetalt av bemanningsföretaget. Därav min chefs irriterade mail till min andra chef på bemanningsföretaget.
Oerhört jobbig sits som jag mår dåligt över, pinsamt med hotellräkningen. Och nu är jag rädd att jag satt mig i en dålig sits hos båda cheferna som en jobbig medarbetare, och en som ej har pengar. Och utläggen har jag fortf ej fått utbetalt som nu är uppe i 11500kr. Vad ska jag göra? Vill ju inte riskera min provanställning hos bemanningsföretaget.

Kram!

63 ML:

skriven

Låter som en alldeles underbar dag! Tänk att han är 9 år❤ Slips dagen till ära kan jag tänka mig :) Ge honom en stooor puss ifrån mig!

Tack för att du förklarade. Ja Zanmi verkar ivrig och hon är fortfarande still förutom lite pirr ibland när jag nämner kärlek. Men jag tror tyvärr att det mötet kommer att skjutas på för den turen har inte jag och vart sjutton ska jag träffa honom. På tunnelbanan haha. Jag gillar ju inte heller att vara förälskad men känslan kanske är annorlunda om man möter den rätta🤔 Och undra om vi snabbt fattar att vi är soulmates när vi möts. Förstår ju inte vad han ska falla för hos mig :)

Igår hade jag en patient vars killkompis dött av en kraftig reaktion av Pfizer. Helt frisk. Inte kul att höra :/

Kramar!

64 Mandarin :

skriven

Hej Esmaralda och tack för svar! Vad är det för hjälp du menar? Jag har samtalsstöd och jag tycker det fungerar bra. Ska jag byta? Kram

65 Camilla :

skriven

Kära Es, har ingen livslust alls; inget roligt i mitt liv eller vänner att ha skoj med, vill bara dö o gråta…. Vet inte hur jag skall få det att vända, har du nåt positivt att säga om det kommande?
Kram

66 Helena Ir:

skriven

Tack :)
Kram

67 Monica:

skriven

Har sett i din spalt att det är långt ifrån alla som får svar. Men mitt hopp står till dig. Jag vill inte vaccinera mig mot Covid 19 av vissa skäl. Jag har en autoimmun sjukdom som ledgångsreumatism som jag försöker hålla i schack och mår ganska prima med undantag att jag har lite värk i vänster axel och handled.(Det är ett handikapp eftersom jag är vänsterhänt) Har hört och läst att vaccinationen kan förvärra sjukdomen. Jag är dessutom rädd för andra biverkningar. Köpte en snabbtest på apoteket som visar att jag inte bär på viruset. Jag är begåvad med intution. Denna inre rösten säger att det inte är nödvändigt för mig att ta vaccinet. Har en anhörig som har ett enormt kontrollbehov och ringer och förhör sig och är på mig att jag skall ta vaccinet. Han har dessutom tvingat sin 16-åriga dotter att ta det. Efter att en läkare som var på Rapport rapporterade att mer än 80 % som ligger på IVA var inte vaccinerade tog det fyr i helvete för min anhörige som ringde med en mycket hotfull röst och per telefon kontrollerade att jag ringde och bokade tid för bokning. (Denne läkare som verkade vara PK försöke dölja att de flesta patienter på denna aktuella IVA- avdelning är somalier och andra som bor i utanförskapsområden) Förstår att min son reagerar som han gör då en hel del av släkt och vänner i Sydamerika har dött. (Hans pappa kommer därifrån) Men där nere är man inte så noga med handhygienen som här och folk är mer sociala och intima med varandr än här. Det låter kanske lite löjligt men jag har bett till släkt på andra sidan även hans släkt att hjälpa mig mot tvångsvaccineringen. Konstigt att avbokningsnumret var borta så att jag inte kunde avboka min tid. Mailade till berörda läkargrupp som svarade tillbaka att de inte hittar mig bland sina patientlistor trots att jag fick SVART på VITT veckodag och klockslag nästa vecka för vaccinering. Min son tycks vara så hjärntvättad av denna vaccineringshysteri.Han är totalt hjärntvättad. Men jag är totalt motsatsen. Visserligen anser jag att att det är nödvändigt för riskgrupper med dåligt immunförsvar att vaccinera sig. Men denna kampanj att alla skall vaccineras utan urskiljning gör en illa berörd. Jag skall gå dit på denna tid ändå för att få en 100 % bekräftelse eftersom jag har erhållit en tid där. Men jag tänker inte vaccinera mig. Är bara rädd att han kommer att ställa till en fruktansvärd scen som kanske går ut över hans barn.

68 Seansen?:

skriven

Hej Es

Vad hände med kärleken du såg i min seans för flera år sedan?
Kram

Svar: Den kommer, men trist att det dröjer så länge, kram :)
Esmaralda

69 Alie:

skriven

Hej
Det har känts tungt väldigt länge nu, jag håller inte riktigt ihop, Kanske borde jag se till att bli sjukskriven ett tag eller bara bita ihop..
När vänder det? Får han hjälp snart? Det är det som gnager mig mest , att sjukvården kan vara så fruktansvärd och man känner sig maktlös att strida mot väderkvarnar.. indirekt drabbar ju detta mig med.
Känns hopplöst..
kram ☀️

70 Blomman:

skriven

Hej Ez.
Jag har funderat mkt på den lilla flickan som du skrev om. Hon som dog och nu skulle födas på nytt och som du hade känsla av att det kunde vara någon i bloggfamiljen som hon kom till? Vet du vem jag menar då?
Jag undrar om du kan se om hon har kommit till världen? Om inte än, kommer vi att få veta mer om det?

Mvh

Svar: Jag vet faktiskt inte om hon blivit återfödd... troligtvis inte riktigt än, kram :)
Esmaralda

71 Mercan :

skriven

Esmaralda du ser väl inte att vi någon gång återvänder från Sverige till Bulgarien permanent i framtiden 😕

Svar: Nej, det kan jag inte se att du gör, kram :)
Esmaralda

72 Maddelito:

skriven

Hej ez!
Hoppas du har en bra lördag?

Jag funderar på att plugga vidare men är kluven till vad.
Jag funderar på att plugga till hundskötare eller kriminologi. Kan du se vilket som passar mig bäst?


Ha en bra lördag.

Kram

Svar: Bara bra här tack..... du kan behöva tänka ett varv till och det kommer klarna... välj en inriktning där du kan få jobb och där lönen i alla fall är hyfsad, kram :)
Esmaralda

73 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för allt som du gör för oss 😊 🤗 ♥️ 🙂 😙 😙 😙

74 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Tack för att du skänker styrka till familjen! Som du säger så behöver dom verkligen det.

Idag har jag varit på bio med min systerdotter och såg filmen "Flummlarna" efter hennes önskemål. Jättemysigt!

Två nyfikna frågor, efter att min farfar gick bort och efter arvet skulle delas ut förlorade pappa kontakten med sina bröder pga osämja som oftast sker. Så de jag undrar:
1. Kommer pappa någonsin få kontakt med sina bröder igen?
2. Tänker pappas yngsta bror någonsin på pappa (dom var tättast förr)?
Kram Zoey 💕

75 ML:

skriven

Skyll inte på att det är dom som är ovaccinerade som sprider smittan. Fullproppat på tåg och stan varje dag i Stockholm. Inga munskydd. Inga avstånd. Det är en av anledningarna men det tas inte upp av media. Vaccinet är inte 100% skydd men många tror att man kan leva hur som när man fått det vilket inte stämmer. Förbannad!

76 Seansen?:

skriven

Tack för svaret ja det är väldigt trist:(
Så du ser fortfarande att soulmaten kommer och vi bildar famil som det står i seanserna,,fast det börjar bli för sent med barn för mig nu:(?
Kram

77 Maddelito:

skriven

Tack för svar.
Jag vet inte om jag blev så mycket klockade 😜 men jag kommer fortsätta jobba den terminen också så jag hoppas jag hinner funderar på vilket yrke jag ska välja men det är svårt.

Hundskötare måste man oftast starta eget och ganska låg lön och jag vill inte starta eget men kriminologi har bra lön och större yrkesval men jag är orolig att jag inte passar in och då kommer jag vara 40 när jag är klar. Vad händer om jag får barn i mellan?

Ha en fortsatt trevlig kväll

78 Browallia:

skriven

Den här veckan har varit utöver de vanliga, sonen ringde tidigare idag och berätta att min syster hade hört av sig och berättat att en av mina farbröder har gått över till andra sidan. Han var en av de släktingar som jag och sonen hade planer att besöka längs den ”road trip” vi pratat om att göra men som inte har blivit av pga av pandemin och mitt dåliga mående. Är min farbror tillsammans med min pappa i Altet?

Jag skickar sena grattis hälsningar till dagens födelsedagsbarn HURRA HURRA för MG!!! Kram

79 Mandarin:

skriven

Hej Esmaralda och tack för svar! Du svarade att jag ska söka efter bra hjälp och att det kommer att göra skillnad för mig och mitt mående. Vad är det för hjälp du menar? Samtalsstöd? Jag har samtalsstöd och jag tycker det fungerar bra. Ska jag byta? Kram

80 Till artisten:

skriven

Kanske du ska till en veterinärklinik som badar djuren, och kan ge kissen lugnande innan. Kanske behöver vaccineras också. Där jag bor finns en djuraffär, veterinär och hund- och kattvård/klippning under samma tak och dem samarbetar. Kanske finns liknande där du bor, med tanke på lugnande innan.

Lycka till med den lilla. Har också katt och det är så mysigt.

81 ullie:

skriven

ja man tänker ju på hur man utvecklas får egna värderingar o i takt med barnen ändras man oxå

Snälla ES! kan du skicka någon tanke till mej Jag är inne i sånt där tokigt tänkande igen vem är man. va göra man här- och man blir rädd när dagarna går och rädd för hur det går me försäkrk Hänger allt ihop? Vad ska jag göra för att tänka positivt och bra tankar för barnen o familjen jag är ju lycklig ändå liksom

82 Agnes:

skriven

Stort grattis till Herr fralla på hans dag! Helt fantastiskt att han nu fyller 9 år!

Väldigt skoj att höra att katten hittat sitt hem. Inga tips på hur man badar en vild katt. Kanske bäst att fråga ngn hundtrimmare om råd?
Måste erkänna att jag inte badade mina egna katter alls när jag hade katt. Har förstått att man ska göra det...skäms på mig, typ...

Stora kramen everyhopa, och ha det bäst! ;0}

83 Solstjärnan:

skriven

Grattis MG !!😊

Du har fått fira med din favorit tårta😊
Prinsess tårta biten slank nog ner utan problem kan jag förstå😊mums!
Paket öppnar expert är du..😊så hoppas du fick flera paket att öppna😊

Kram Solstjärnan ☀️

84 Skorpan:

skriven

Tack Es :)!

Hoppas ni hade en hejdundrande fest o MG är belåten till tusen...

En ta det lugnt -dag idag o jag är nöjd, precis som jag tycker att det ska vara en lördag efter en fartfylld dag innan ;). Livet börjar återvända känns det som...
Kram Skorpan

85 sofia:

skriven

Hej Es!!
Min son är en känslig och introvert kille. Han känner sig ofta ensam och lider av det. Nu blev han bjuden på en fest och han har ångest för att gå dit. Jag försöker peppa honom och säger att han kanske kommer att ha riktgt kul. Gör jag fel att peppa? Han kanske får det jobbigt på festen och då kommer det att vara mitt fel att han kom dit. Vad ser du? Är det bra att han gå till festen? Eller inte? 🙏😘❤️ Tack
Kram Sofia

86 Dunegull:

skriven

Jag är väldigt nyfiken på livet och jag älskar att utvecklas. Strävar helt enkelt efter att bli en bättre människa samtidigt som att utveckla ledarskap. Hoppas min nyfikenhet kommer ta mig långt.

Hur ser min framtid generellt ut gällande jobb och karriär? Ser du vad jag kommer jobba med sen när jag hittat rätt igen?

Kram och trevlig helg

87 Lillanmillan :

skriven

Inatt hade jag en så underbar dröm om min pojkvän och mig. Kan du se om vi kommer bli sambos? Jag tog upp det i veckan men han svarade inte helt på det så det var ett konstigt samtal.


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: