Liza behöver hjälp.......

Dagens gästbloggare är : Liza

 

Hej

 Jag har varit med här i bloggfamiljen från början men kommenterar sällan. Älskar att läsa  bloggen varje dag och alla kommentarer.

Nu har jag fått ett problem som jag inte kan lösa på egen hand och därför  hoppas jag få er hjälp med detta.

 

 

Jag är ensamstående med två barn. 

Pappan finns inte alls med i bilden och så har det alltid varit.

En son och en dotter.  Sonen är 11 och  dottern 15 och  har precis börjat klass 9.

Hon är en go och fin tjej på alla sätt men  under sommaren har hon startat en ordentlig frigörelseprocess. Det är naturligt, jag vet, men samtidigt kan man inte släppa  på alla regler eller hur ?

Man måste ju fortsätta vara förälder och en 15 åring kan inte fatta alla beslut på egen hand.

Hon vill sova över hos pojkvännen varje helg och helst mitt i veckan också  .

 

 

 

 Han är fyra år äldre och har egen lägenhet. De träffades i början av sommarlovet.

Helt ärligt så gillar jag inte åldersskillnaden och det faktum att han inte arbete eller studerar. Jag får ingen bra känsla kring honom. Han tillhör inte de öppna och pratsamma.

Jag har satt ner foten att det blir inget sovande borta mitt i veckan för då ska skolan och läxorna skötas.

Och att sova borta varje helg blir det inte heller. Varannan helg känns mer rimligt men det tycker inte dottern som fick ett riktigt utbrott.

Hon säger att hon kommer sova över hos pojkvännen NÄR HON VILL och det finns ingenting jag kan göra åt det.

 

 

 

Och ju mer jag funderat på detta, desto mer inse jag att det finns ju faktiskt inte så mycket jag kan göra  om det ställs på sin spets.

Jag  kan ju inte låsa in henne.

Vad tycker ni andra ? Någon som varit i liknande situation och hur löste ni det ? Jag tar tacksamt emot alla tips.

Kram på er alla

Liza

1 Anna:

skriven

God morgon Es.

Att vara konsekvent är det enda som gäller. Håller helt med angående att på veckan är det att sova hemma som gäller. Du är hennes vårdnadshavare då hon är under 18 år.
Det är en annan sak jag funderar väldigt mycket över. Jag och mannen har ju träffats av och till nu i snart 1 år, jag har starkare känslor än honom.
Kan du se vad som behövs för att hans känslor skall komma i mer fas med mina? Alltså bli starkare.
Är det något jag kan göra?

Stor kram

2 Bettans:

skriven

Hej Lisa,
Förstår till fullo din frustration, är/varit i samma sits men mina barn är i dagsläget 16 och 19 år. Jag har en av varje och tycker själv att det alltid varit svårare med dotterns frigörelse.

Jag tror att precis som du skriver att neka leder inte till något bra i detta läge. Hon kommer ju träffa honom varken du vill eller inte. Kanske försöka vända på tankesättet och prata mer positivt om honom inför din dotter, fråga frågor om honom på ett positivt och nyfiket sätt?! För nu känner hon att du ogillar situationen och därför slår backut. Det är så lätt att man glider ifrån varandra i denna ålder och dem stänger ute all information vad som händer och sker.

Så mitt förslag är att inte visa att du ogillar situationen. Kanske att han kan komma och sova hos er någon helg? Lär du känna honom bättre så kommer förhoppningsvis känslan hos dig bli bättre ❤️

3 Misstjejen:

skriven

Hej

Kan min framtida man kommer så snabb som möjligt?

Grund av en K kvinna har avsluta sina jobbar och börja på nytt så sågs igår på fb.

Men kan min framtida man kommer så snabb som kommer och vill inte blir ensam lämna med människor som jag ogillar.

Så snälla att min framtida man borde kommer snart. Vill inte blir ensam lämna...


Ha det bra

4 Mamman som varit med från början :

skriven

Godmorgon ☀️
Oj vilket dilemma!
Jag har själv en 15 och en 16 åring, flickor båda, så jag kan verkligen relatera.
Den stora har haft pojkvän men inte min lilla.
Och jag må vara hård men jag hade inte tillåtit att mina barn sov borta alla helger och även på skoldagar!
Av många anledningar.
De är inte vuxna. Jag har ansvaret över dem. De behöver sköta skolan. De behöver komma upp i tid. Jag behöver insyn.
Självklart ska de få ha sitt liv också men inte så ofta hemifrån.
Jag hade försökt att få deras pojkvän sova hos henne. Inga övernattningar på vardagar.
Jag vill även ha kvalitets och mystid med mina barn, inte att de är borta hela helgerna ❤️ Så jag hade försökt att få nån egentid med henne även på helgen. Och som sagt, försökt att få killen att umgås hemma hos oss.
Jag vet att det är svårt men den här tiden är dyrbar ❤️
De är inte så vuxna som de tror i den åldern och behöver fortfarande sina föräldrar.
De behöver långsamt frigöra sig från oss deras föräldrar men jag tror inte på att släppa helt ❤️ Utan mer gradvis.
Kanske har jag fel men det är min spontana känsla.
Jag vet ju inte hurpass mogen din femtonåring är men jag känner inte att mina tjejer är redo att släppas helt fritt ❤️ Så jag respekterar fullt ut det du känner är bäst! Var och en följer sin magkänsla om vad som är rätt!!!
Lycka till och kram! 🤗

5 Linda N:

skriven

Hej Liza,

Alltid tufft m tonåringar.
Jag tänker att det bör få nån kännbar konsekvens om hon inte följer dina, helt rimliga, regler.

Och stå på dig, du fixar det. Gränser är bra.

6 Misstjejen:

skriven

Hej

Förut känner jag inget kärlek under en perioden. Min kärlek har kommer tillbaka i måndags på kvällen utan anledningen. Så nu har jag kärlek och glädje.

Jag undrar är det dags för bli kär i någon igen? Utan min framtida man utan någon annan som kommer i hösten?

Min känslor är redo...

Ha det bra

7 <3:

skriven

Självklart ska hon få sova över hos sin kille när det är helg och kanske någon gång i veckan förutsatt att hon sköter skolan. Är man kär så är man.

Är det sant att vännina hört rykten att jag legat med T E ? Blev chockad när jag hörde henne kläcka ur sig det så frågade inte ens vad hon fått det ifrån. Vem säger sånt till henne ?
Karln är död och äldre än min pappa.
Tror att han hade ett gott öga till mig och jag gillade honom. Trevlig man.
Kram

8 Minna76:

skriven

Hormoner och vild moderskärlek är svårt att göra något åt. 19årig kille som bor själv..det frestas nog en hel del på helgerna, och det bör nog din tjej vänta med några år. Så här kan problemet lösas: säg till din dotter att om det ska sovas över så går det mycket bra...men att det bara sker hemma hos er.

9 smulan:

skriven

Jättesvårt att ge råd, antagligen lär hon dra till pojkvännen oavsett vad du säger. Se till så att hon gå till ugdomsmottagningen och få p-piller om det nu inte redan är fixat.
Bjud hem killen och försök lära känna honom han kan ju vara jättetrevlig om han får chansen.
Nu när han är 19 och hon 15 känns åldersskillnanden stor men om hon hade varit 20 och han 24?.
Lycka till

10 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Jag har två frågor:
1. Kommer jag få den handledaren som ja önskat i nästa modul i ÅKA?
2. Kommer jag bli sjukskriven som min nuvarande handledare i ÅKA vill eller hur löser sig det?
Kram Zoey 💕

Svar: Jag ser ingenting exakt, lite strul kan det bli men verkar reda upp sig, kram :)
Esmaralda

11 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Jag har två frågor:
1. Kommer jag få den handledaren som ja önskat i nästa modul i ÅKA?
2. Kommer jag bli sjukskriven som min nuvarande handledare i ÅKA vill eller hur löser sig det?
Kram Zoey 💕

12 Sessan:

skriven

Som du ju upptäckt är det bra om du inte hamnar i låst läge utan att du pratar och lirkar med dottern.
Många 19-åriga grabbar är vääldigt valpiga och vet inte riktigt hur de ska bete sig. Han kanske inte haft det så bra hemma och inte haft så många bra relationer med vuxna. Han kan ju vara jätteblyg.
Du kanske kan bjuda in dem så att de spenderar tid hos er? Sova hos er varannan helg? Middag ett par gånger på veckodagarna. Så småningom kanske du kan
påverka honom att ta steg mot arbete/praktikplats, studier.
Är du orolig kan du smussla undan värdesaker - helst så dottern inte märker det. Om något försvinner - se till att ha rejält på fötterna innan du anklagar honom för något.
Ser dottern honom uppträda på ett sämre sätt mot dig och sitt syskon kanske hon ser honom i ett annat ljus. Förhoppningsvis blir då relationen kortvarig.

13 TjejenO :

skriven

Hej!

Jag har faktiskt varit i din dotters situation, jag är idag 37 år med egen familj och 2 barn (0 år och 5 år), och livet är riktigt bra! Det blev dock inte han som jag var ihop med när jag var 15 - men bättre ;) däremot är jag nöjd med den erfarenheten och kärleken.

När jag var 15 träffade jag en kille som var 5 år äldre, mina föräldrar var oroliga. Hans föräldrar var oroliga 😅men i vårt fall var jag mognare än min ålder och han omognare än sin ålder. Det höll i 4 år. Min första stora kärlek.

Jag tycker att det är bra att du har regler! Det ska du definitivt ha! Jag skulle säga (men nu har jag inte träffat honom) att sova borta på helger är ok, om hon hör av sig och andra regler som ni gemensamt sätter upp (men du har givetvis sista ordet där)! Under veckodagarna får du beskriva varför hon inte kan sova över - tex skola och annat som du förklarar tydligt. Visst hon kommer säga att hon skiter i ditten och datten i affekt, men saken är den att jag tror att hon kommer göra som du säger, hon ”testar” bara och agerar bara utlopp för sina arga tonårskänslor och försöker frigöra sig. Tycker även att ni (du, dotter och killen) borde äta middag ihop så du lär känna honom lite mer?! Det gjorde jag då det begav sig och hans mamma blev så lugnare liksom mina föräldrar. Det slutade i mitt fall med att han flyttade med oss till Stockholm och bodde hos oss - han arbetade då på bank. Mina föräldrar insåg att jag aldrig klarat flytten till Stockholm annars, och det är jag dem evigt tacksam för - även om vi inte är ihop idag. ❤️
Men, jag har ju inte träffat varken din dotter eller hennes kille- nu utgår jag endast från min historia. Hoppas dock att du kan inspireras lite av detta och att du i hjärtat finner svar kring vad som är rätt för just er. Däremot tror jag att du oavsett måste hitta någon typ av gyllene medelväg så hon inte går bakom ryggen på dig osv.
Lycka till och stor kram!


Svar: Tack för att du berättar !! Kram :)
Esmaralda

14 Skorpan:

skriven

Ja ingen lätt sits du är i Liza. O inte kan du ju låsa in dotra heller, så sant så. Förstår också din känsla gällande åldersskillnaden.

Tjejen är ju ändå bara 15 år o då blir det nog för dig att sätta hårt mot hårt, skolan ska skötas o då är man inte borta i veckan. O ska de träffas på helgerna så kan pojkvännen komma o övernatta hos er, eller hur? Då lär du kanske känna honom också. Har hon sett till att hon är skyddad inför eventuell oönskad graviditet? Antar att dom har sex även om hon är minderårig. Eller vilken är åldergränsen för minderårighet gällande sex i Sverige? Jag tror att ni kan lösa detta tillsammans med dottern, be om hennes synpunkter o sen ger du dina Liza :). Lycka till...

Så in i vassen trött då jag nu har flera dåliga nätter bakom mig. Är det stress eller kan jag snart skriva över detta på "mommoåldern" ;)? Vaknar alltid för tidigt, typ två timmar innan klockan ska ringa o det är jäkla irriterande...

I morgon ska jag iväg på kryssen o är lite nervös med tanke på rådande omständigheter. Ser det ut att gå bra Es o jag kan njuta av att få göra mycket utöver det nu "normala"? Ska naturligtvis vara försiktig. O packa borde jag o har ingen som helst lust med det ;).

ML, synd att Es inte kan se vem av oss som träffar sin soulmate före, jag tror dock att det är du ;)!

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Jag tror att sömnproblemen stressar dig lite... och det blir lätt en ond cirkel... försök med meditation och avslappning... den normala sömnen kommer tillbaka oavsett, kram :)
Esmaralda

15 Anki:

skriven

Godmorgon
Liza <3 önskar jag hade raka råd att ge som löser allt för dig .
Det är aldrig lätt med tonåringar . Förbud brukar funka som ett rött skynke ...men man måste sätta gränser.
Känns som grabben är orosmomentet för dig . Kan inte han sova över hos er och ni gör ngt ihop ngn helg ? Så du lär känna honom.
Att sova borta när det är skola och hon går fortfarande i grundskolan känns inte ok..

Hoppas ngn i bloggen kan ge bra råd

Kram Anki med flock

16 Lotta S:

skriven

Här har jag tyvärr ingen ordentlig erfarenhet, men förstår som mamma till en dotter hur det skulle kännas, att vilja det bästa men inte lyckas nå.

Es, vad ser du runt min oro angående hur jag kan gå vidare med mina tandproblem på bästa sätt?

17 <3:

skriven

Tycker verkligen du ska prata med henne om att det inte är okej.
Hon kommer att tacka dig när hon blir äldre. Man måste bara förklara varför si och så.

Esmeralda, ser du nån varning i örterna jag dricker. Gör jag rätt?

Svar: Nej, någon varning kommer inte till mig, kram :)
Esmaralda

18 Hejsan :

skriven

Har min fjäril börjat ge upp för den har gjort att två av mina 2 önskningar blivit uppfyllda?

Svar: Ja, nu börjar Fjäril bli trött, kram :)
Esmaralda

19 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något Esmaralda om vi kommer att tillbringa med min mor lite längre tid till i Bulgarien 😓 😓 😓

20 Smöla:

skriven

Kommer jag att dejta Patrik innan jag träffar den rätte? Vill han något seriöst med mig?

Svar: Något riktigt seriöst har jag svårt att se, kram :)
Esmaralda

21 Skrållann :

skriven

Hej!
Känner igen en del av det du skriver Liza. Dock finns det en närvarande pappa som gör att man slipper ta diskussionerna helt själv även om det oftast är jag som gör det. Vår dotter har just börjat 8:an och har under en längre tid försökt frigöra sig. Hon sover hos pojkvän som är ett år äldre, men inte innan vi fick träffa honom. Vi har försökt hålla fast vid vissa saker för att ge efter, eller kompromissa andra. Dottern accepterar aldrig ett ”nej” eller ”det får du inte” från oss utan vill alltid ha en förklaring och det tycker jag är klokt. Hon håller inte alltid med men har fått argumentera sina åsikter och finner sig i det. Hon blir sur ett tag men det går ju alltid över. Jag tror att det bästa är att välja sina strider, hålla fast vid vissa saker, ge gränslöst med kärlek och alltid finnas till hands. Sedan är vi alla olika och jag tror du vet vad som är bäst i erat fall men man ska även orka hålla fast och stå emot som förälder och jag tror att det är oftast det som är svårigheten❤️

En fråga till Es, vår valp på fem månader har börjat skälla på folk och saker. Känns som vi gjort och gör allt rätt och skällande hundar är det värsta jag vet. Han börjar ju bli ”tonåring” så kan detta vara en fas som vi kan räkna med försvinner?

Kram❤️

Svar: Ja, det är en fas han går igenom. Läs på hur man kommer tillrätta med detta och börja jobba aktivt på det... kram :)
Esmaralda

22 St:

skriven

Hej!
Hon är bara 15år och ej myndig än, sätt ner foten!!

Ez kommer han godkänna min vänfrågan på fb?
Kram!

23 Tiss :

skriven

Hej Es!
Varför denna extrema trötthet?

24 Dalkulla:

skriven

Svar Liza: Jag har tre vuxna barn bl.a. en dotter. När hon var 15 år fanns inte den sortens problem men, om hon hade sagt det din dotter påtalar hade jag satt ner foten och det reellt. Det hade jag aldrig tillåtet ens fem minuter. Att din dotters pojkvän är fyra år äldre och lite tystlåten behöver inte betyda att han är sämre människa för det. Att han inte heller studera eller jobba kan det finnas orsaker till.

Din dotter borde lyssna till vad du säger, hon kan inte i den åldern beslutar det. Bara stå på dig och ger dig inte. Du säger att han har en egen lgh vem betalar för den om han inte jobbar?


Hoppas allt ornar upp sig och, lycka till.

25 Dunegull:

skriven

Denna va inte lätt. Har E oxå sagt att hon får dålig magkänsla av killen? Isåfall hade jag stått på mig.
Annars kanske ett förslag kan vara att dem sover hemma hos er? Så har du lite koll och får känna honom bättre?

E! Får jag balans i livet här i höst och börjat se resultat? Köpte gymkort nu och ska försök bygga upp mig själv igen. Känns det rätt i tid nu?

Kram

26 Louise:

skriven

Till Liza: Jag har tyvärr inte några råd till dig. Jag har inte de problemen.
Hoppas du får bra råd från de andra.

Igår var jag på ett besök på en förskola i Lund. Chefen tar mig i hand för att sen fråga om jag är vaccinerad. Sa som det var att jag inte är det.
Jag är absolut ingen vaccinmotståndare men vill inte ta ett vaccin som inte ens hjälper. Har kommit allt för många rapporter. Att ha haft covid är mer säkert än två doser av vaccinet. Vi måste alltid få leva med covid årecis som vi alltid levt med spanska sjukan (influensa).
Blev i alla fall uppskriven som vikarie.
Jag är så less på att vara enbar vikarie.

Sitter och väntar på att VFUorganisationen ska höra av sig om ny VFUplats. Tror de missuppfattade att det var en omtentamen. Jag ska även kontakta kursansvarig så jag kan komma in på skolan.
Hoppas jag får svar snart.

Mannen håller fortfarande på att tjafsa och gnälla på mig. Om jag inte möter honom imorgon så får jag inte kommsa hem. Så jäkla dum i huvudet.
Regler och lagar skiter han i.

Kommer jag att klara mina två sista VFUer?
Jag måste för att ens få ett jobb så jag kan komma ifrån honom.
Önskar jag kunde tjäna pengar på mina covers jag sjungit in.

Ha en fin dag och tacksam för svar. Kram

Svar: Ha absolut fokus och du klarar det, kram :)
Esmaralda

27 Pia1:

skriven

Esmaralda kommer han höra av sig och slutföra vad han tänkte säga? 😭
Jag fick aldrig veta vad det var och vet inte om jag gör bäst i att glömma så fort det vara är möjligt...

Svar: Chansen finns att han hör av sig men inte stor.. glöm och gå vidare, för oavsett så ser jag honom inte i din framtid utan det kommer finnas en annan.. kram :)
Esmaralda

28 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något Esmaralda från spel i Bulgarien för oss den här veckan eller nästa 😅😅😅♥️♥️♥️🙃🙃🙃

Svar: Nej tyvärr, ingenting större i alla fall, kram :)
Esmaralda

29 ML:

skriven

Svår sitation Lisa och jag har inte egna barn mem hon är under 18 år så då är det fortfarande du som bestämmer. Jag hade också sagt nej till en del precis som du har gjort så bra jobbat o lycka till! Kram

Så mamsen är på besök innan Glamour premiären :) Vad tycker ni om Idol? Ingen som har berört mig ännu och vart är snyggingarna. En sådan måste ju vara med varje år :)

Första Sept. Finally! Sista månaden på jobbet och sista delen på 2021. Ser du något i spåkulan om årets slut för mig?

Hälsa mamsen! Kram till er!

Svar: Ja, mamma gillar ju också Idol och hennes favorit är tjejen i sjal !! Och jag håller med.. hon har en väldigt fin röst.. och en glad personlighet.. men någon riktig favorit har jag inte ännu. Det kommer nytt för dig... och ganska snart som det ser ut, kram :)
Esmaralda

30 Willa:

skriven

Kanske du redan har gjort, annars tänker jag som förslag att att han sover varannan helg hos er?
Bjud pojkvänner på
mat, middag när ni andra ska äta. I den åldern är dom alltid hungrig och ett bra sätt att lära känna varandra är att man äter tillsammans.
Svårt att förbjuda bättre att bjuda in och då är det lättare att då ha koll på läget. Hållet med att det är en svår ålder men det brukar lösa sig med tiden.

31 Nenna:

skriven

Hej Es,

Ser du något kring mannen jag dejtar?

Kram 🤗

32 Alex:

skriven

Hej Liza,
Jag tänker att man är väldigt ung när man är 15, och det känns väldigt tidigt att börja sova över hos pojkvän Jag hade försökt ta fajten om det här. Jag tycker samtidigt att alla föräldrar gör vad de känner är bäst, alla är ju olika och har olika relationer. Min dotter är fortfarande liten, men jag försöker ta de ”fajter” som jag tänker att jag har en skyldighet att ta, eftersom det är min uppgift att se till hennes bästa. Men som sagt, vad det bästa för ens barn är vet man nog själv. Inte utomstående.
Vimsigt råd. Men bara en tanke.
Kram!

33 Liza:

skriven

Tack för alla råd och kommentarer. Jag läser och tar till mig. Flera föreslår att killen ska sova över hos oss och det har jag erbjudit men det vägrar dottern. Jag har bjudit med honom på mat också men dottern säger nej tack för hans del. Hon vill inte ta hem honom till oss och det förstår jag inte riktigt. Nu ska jag sätta ner foten och ordna en trevlig mysfredag och själv bjuda med honom, så hoppas jag att han kommer. Kramar och tack.

34 Browallia:

skriven

Läkarens tråkiga besked i måndags kastar mig mellan hopp och förtvivlan, det blev för mycket på en gång att ta in och smälta. Mitt upp i allt kaos så längtar jag efter mamma!? Hur kan jag känna så när jag inte ens vill veta av den narcissistiska häxan? Är känslan bara en symbol för att jag känner mig ängslig och otrygg just nu? Kan de nya diagnoserna bidra till att F-kassan går med på att bevilja mig ”Sjukpension”?
Vad får du till dig om den här röran? Kram

Svar: En mamma ska vara den ultimata tryggheten och det är just den tryggheten du längtar efter.. inte din mamma sådan som hon är utan sådan som du önskar att hon vore... kram :)
Esmaralda

35 Lenafena :

skriven

Läser också bloggen och för det första vill jag säga till dig att du är en fin mamma! Sätt dig ner med din dotter i lugn och ro och säg att när hon är 18 kan hon bestämma helt själv i sitt liv men tills dess har du föräldraansvar. Kräv att få träffa pojkvännen och skall det sovas över är det i din lägenhet! Ett No-No att sova över själv hos pojkvännen. Berätta om din egen tonårstid -man trodde ju man var vuxen fastän man inte var det. Att du sätter upp regler är ju för att du älskar din dotter och inget annat. Om allt ställs på sin spets ta ett gemensamt samtal med skolans kurator. Många gånger tonåringar protesterar är det för att få ett NEJ, då ser tonåringen att man inte viker undan utan faktiskt är där! Slöa oengagerade föräldrar som inte tar konflikter väcker förakt för att föräldern inte är stark nog att säga ett klart och tydligt NEJ. I detta fall är det just ett sätt att visa att man bryr sig! Att ha sex är såklart viktigt men att pojkvännen inte gör något själv är inte ok. Vem försörjer honom-soc? Kanske din dotters status på skolan är hög nu med pojkvän osv men i längden blir dessa kvinnor förlorare….det är ju dom som koncentrerar sig på skolan som blir ”vinnare” i det långa loppet. Vik inte ner dig! Kram från en som vet! Du klarar det här-också

36 <3:

skriven

Tror du nya medicinen kommer hjälpa mig ? Den är helt ny och kostar skjortan.
Vågar jag börja med den. Kommer promenaderna hjälpa mig att gå ner några kilon känner mig som en padda. Inte kul alls.
Min läkare var gullig och ringde mig idag men det kändes som han var stressad.
Kram

37 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda, mår betydligt bättre nu men får fortfarande då och då flashbacks som jag inte kan kontrollera, känns svårt att stanna i nuet då, dras lätt med i känslorna och minnena, som är extremt tydliga och klara. Känns nästan som att jag återupplever dem igen.

Tips på hur jag stannar kvar i nuet och inte låter mig dras med i det?
Kram,
Jennifer

38 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för allt som du gör för oss 😊 🤗 ♥️ 🙂

39 ML:

skriven

SKORPAN: Varför tror du att jag träffar först?:) Så jobbigt att sova dåligt. Man mår som ett utsketet äpple. Hoppas att det vänder snart för dig och att kryssen blir lyckad! Kram

40 Lotta:

skriven

Nu har jag inte läst de andras kommentarer, men jag förstår att det är riktigt jobbigt detta.
Jag tycker som du. Känns inte bra. Tror däremot att du kan nå din dotter bättre om du talar om för henne exakt hur du känner för detta med den nya äldre pojkvännen och vad du oroar dig för. Du kan också berätta om egna erfarenheter om du varit i en liknande situation. Jag tycker att det brukar fungera om man pratar på det sättet med tonårsbarn. Inte förbjuda utan ge vägledning och prata om orsak och verkan kanske.
Stort lycka till!

Kram L

41 Moms:

skriven

Hej

Jag hade börjat med att tex inte laga hennes mat, tvätta hennes tvätt etc.. och sagt vill du vara vuxen och göra dina egna beslut så får du göra dina vuxen saker själv med! Hon kommer inse kanske då och börja lyssna på dig. Förklara även för henne fint i lugn och ro vad du känner.

Ser du ifall M kommer tillbaka igen ? kram :)

42 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Ja det är väl så att det kan bli en ond cirkel :(. Hoppas på att jag en dag får sova så gott tillsammans med nån ;)... I en bred säng förstås.
Kram Skorpan

43 Rebecca :

skriven

Vet inte om min kommentar skickades...undrar om det finns någon som tycler att jag är attraktiv?

Svar: Ja, då och då stöter du på någon som tycker att du är attraktiv, det händer rätt ofta även om du kanske inte själv märker det.. kram :)
Esmaralda

44 ML:

skriven

Jag håller med dig och mamsen om tjejen i sjal. Duktig och tycker att hon ser ut som någon från "Hitta Nemo" dvs jättegullig :) Men ingen har berört mig ännu. Undrar mamsen förresten något om Glamour?

Då stämmer alltså min känsla om att jag är på väg in på en ny väg i livet? :) Tveksamt om det handlar om jobb då jag inte tror att jag hinner börja på något nytt innan OP.

PS: "Marianne Mörk" kollegan har försvunnit från jordens yta och jag fattar ingenting!

KRAM

45 Till gästbloggare Liza :

skriven

Jag som 15 åring hade behövt en förälder som satte ner foten med kärlek, inte bara för att bestämma i sig eller låta bli. Så du gör helt rätt som erbjuder en sovplats och mat/träffar hemma hos dig - det är ju en riktigt bra idé! Jag tycker det är ”okej” att killen är 19, men inte att hon är 15 och de har en relation. När jag var 15 träffade jag dock killar som var betydligt äldre. När jag var 17-18 så var killarna uppåt 8 år äldre. Jag hade önskat att mina föräldrar eller NÅGON hade sett hur fel det var och faktiskt hjälpt mig. Jag blev bara utnyttjad riktigt rejält. Säger inte att din dotter far illa ut men hellre förklara så gott man kan gällande den skillnaden än att vara tyst. Det är skillnad av en anledning och är man 18 får man ta egna beslut, även fast jag själv anser att man inte är fullt ut kapabel till de ens i den åldern… men då är det iallafall ”lagligt” att dejta äldre.

Kanske du kan föreslå att träffas båda familjerna också om de är möjligt. Inte för du ska bedöma utifrån föräldrarna men mer för att se gensvaret på förslaget.

Du får göra tydligt för din dotter att om du ens ska överväga att erbjuda lösningar så måste dom båda vara villiga att följa hemmets regler. För även om hon är borta så är hon under ditt ansvar och det fattar ju inte en 15 åring, men du verkar vara en bra förälder så du vet nog vad som känns rätt utifrån henne. Fas eller ej, vissa yngre dras till äldre (jag med) och kan inte 19 åringen som är vuxen i detta fall respektera dina regler så krävs det kanske än mer åtgärder. Då hade jag tagit det som att han är villig att göra precis som han vill oavsett lag och moral.





Kram och lycka till.
Ghostwriter



46 Mamman som varit med från början :

skriven

Hoppas du fått några värdefulla svar Liza 🥰🙏

Esmaralda, för ett tag sen handlade din blogg om mediala förmågor och lite så.

Jag kom att tänka på det här med att öva upp sin förmåga att känna in.

Jag har ibland haft en magkänsla om saker men ignorerat känslan och ändå gett vad det nu kan vara, ett nytt jobb eller annat, en chans 🍀 men det visar sig alltid att första känslan var rätt.

Kan det vara så att ens förmåga att känna in blir starkare om man faktiskt lyssnar på och litar på den när den kommer…? Och agerar utifrån det…?

För jag tänker att ignorerar man det kan den väl knappast bli starkare…?

Jag är i ett sånt exempel nu! Började prata med en kille via en dejtingsajt i skrift och det kändes jättebra. Sen fick vi för oss att prata i telefon och direkt jag hörde hans röst kändes det fel och nästan obehagligt. Det nästan kröp under skinnet! Men jag tänker genast ”nej nu kan jag inte döma utifrån hur hans röst låter” men det kanske ändå är det man bör göra…?

Det är liksom en obehagskänsla och den borde man kanske inte trycka bort med logiska resonemang…?

Eller hur ser du på detta…?

Kram från Mamman

Svar: Ja, förmågan växer om man känner in den och lär sig tolka den rätt och lita på den !! Du ska lita på känslan du fick vid telefonsamtalet... kram :)
Esmaralda

47 Tonårsrebellen:

skriven

Liza, lurig sits..
- försöka se till att ha lite alternativa aktiviter inplanerat som tonårsdottern gillar?
- inte glömma att ha kul och fråga om relationen i positiva ordalag.
- stå på dig! fullt rimliga krav.

Kram från tjej närmare tonåren än villa, volvo, vovve-livet :)

Allas vår Ez!
Någon chans till lite kemi på lördag? Ser du något litet där.

💓 på er

Svar: Nja, LITE kan det finnas.. kram :)
Esmaralda

48 Ghostwriter:

skriven

Är det stor chans att jag får operera båda på en gång eller se de oavsett bra ut att ta en i taget? Jag hoppas jag inte blir så sjuk efter utan snarare bättre..


Kram

Svar: Jag ser inte riktigt hur det blir men båda ser ut att bli opererade.. och det ser ut att bli bra... men kan ta lite tid.. kram :)
Esmaralda

49 Skorpan:

skriven

ML, du har fått bekräftelse både av Es o din talisman att kärleken är nära, därför tror jag att det är du som träffar din soulmate före, av oss två ;).

Hoppas på en trevlig kryss jo. Nu borde jag packa, stryka lite kläder, usch, o fundera ut morgonens strategi, släpa väskan efter mig till station eller hur ta mig dit... Får se, nåt ska det väl bli till ;D. Om inte, ja då kommer jag ju inte mig iväg...
Kram Skorpan

50 Pot pat:

skriven

Har hon provat att ge ungen lite cannabis? Det bör fungera.Jag har suttit hemma i lugn och ro i flera år tack vare den örten. Har inte legat på vet inte hur länge. 3 år tror jag.

51 <3:

skriven

Tror du nya medicinen kommer hjälpa mig ? Den är helt ny och kostar skjortan.
Vågar jag börja med den. Kommer promenaderna hjälpa mig att gå ner några kilon känner mig som en padda. Inte kul alls.
Min läkare var gullig och ringde mig idag men det kändes som han var stressad.
Kram

52 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag vet varför jag är glad varje dagar för jag tänker på någon som hjälpa mig att orka fortsätter och var starkt. Det erkänner jag ingen för än bara en får vet. Blir jag ännu mer störst positiv. Så tack vare någon. Oavsett hur är det svårt att glömma den person och ska jag tänker mindre på person då förlora jag glädje.

Det är vad jag behöver tills någon kommer och ger styrka så mycket med glädje.

Hoppas du förstår. Det är en sätta att hjälpa mig så orka fortsätter tills någon kommer...😊 så roligt hur många är det som positiv med om hur är min mående. Även starkt strålar och glädje.

Men hoppas du förstår att jag behålla det tills någon kommer...

Ha det bra

53 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag vill väl bara du förstår för jag vill behålla min glädje oavsett jag tänker på den person för gör mig må bra. Det är vad jag gillar av förra våren/ifjol också att alla var positiv mot mig när jag har en stort glädje och lyckligt maximalt. Det är också smart grund av inte någon ska märks om det ser något skillnad på mig.

Bara trycka på knappen och sätta på hela tiden. Tills någon kommer så hoppas min tankar ändrar.

Den hemlighet kommer jag inte erkänna inför vem som helst än en person. Spelar med varje dagar. Idag råkar ju person finns i min tankar när jag ska var fotograf för profilbilder.

Det är fantastisk att få såna bemötas från andra för jag älskar det. Som jag uppleva ifjol och våras. Då borde jag tar den person. Behålla det för spelar hela tiden att var glädje.

Jag gillar det som vad jag har förra gång. Så det gav mig en starkt styrka och glädje.

Det ska pågår tills någon kommer. Så hoppas du förstår grund av jag behålla den glädje. Av den bättre bemötas från andra som jag har tidigare.

Det kan hänt så min tankar ändrar sig tills den person kommer😊

Det är rekord än tidigare jag har haft att kunde ignorera allt negativ...

Det är fantastisk och jag behålla det tills någon kommer.

Hoppas du förstår den skälet som är en hemlighet för mig så länge tills någon kommer.

Jag tror att du vet så min tankar kommer ändrar sig när någon kommer😊

Så snälla få ezmaralda förstår!😇

Ha det bra

54 ML:

skriven

Jag håller med dig och mamsen om tjejen i sjal. Duktig och tycker att hon ser ut som någon från "Hitta Nemo" dvs jättegullig :) Men ingen har berört mig ännu. Undrar mamsen förresten något om Glamour?

Då stämmer alltså min känsla om att jag är på väg in på en ny väg i livet? :) Tveksamt om det handlar om jobb då jag inte tror att jag hinner börja på något nytt innan OP.

Ungdomarna på jobbet kallar mig för deras "jobbmamma". Såå sött och blir nästan sugen på att jobba med ungdomar igen :)

Ha en fin kväll. Kram

KRAM

55 Hejsan :

skriven

Har min fjäril börjat ge upp för den har gjort att två av mina 2 önskningar blivit uppfyllda?

56 ullie:

skriven

ÄR väl mer åt samma håll men nepp inget mitt i veckan sommarlov va en grej men inte nu o bara nångång då o då o det respekterar hon
Han är bra kille det vet jag

Har du någon kontakt med hans mamma?
Här har vi sms kontakt och jag har även gett min blogg så hon kan kika om hon vill
Det gör att man liksom kan skriva något man blir osäker på och att hon typ "visar" vart de är

Lycka till med gränser hon är Bara 15 och tom polis kan hämta hem
ja inget så drastiskt händer väl men det är sant

57 Mia:

skriven

Hej Esmaralda.
Det känns inte som att hans familj riktigt gillar mig sådär på djupet som jag skulle vilja. Undrar varför egentligen? Tänker att jag bara är mig själv. Men det kanske inte kan ändras?
Vad tror du? Blir det en närmare kontakt? Eller kommer det att vara såhär som det känns? Flyktig kontakt?
Kram

58 Mia:

skriven

Hej Esmaralda.
Det känns inte som att hans familj riktigt gillar mig sådär på djupet som jag skulle vilja. Undrar varför egentligen? Tänker att jag bara är mig själv. Men det kanske inte kan ändras?
Vad tror du? Blir det en närmare kontakt? Eller kommer det att vara såhär som det känns? Flyktig kontakt? Varför gillar de mig inte riktigt?
Kram

59 Hittat rätt :

skriven

Jag frågade dig när mannen jag dejtar inser att jag också är rätt och du skrev att det kan vara rätt och jag vet snart. När vi ses är jag så trygg och glad så det är helt makalöst. När vi inte ses har det nu varit ganska tyst. Är han bara sådan som person eller är han inte intresserad seriöst? Dejtar flera?

Kanske han hinner svara innan du gör..



Kram

60 Hedwig:

skriven

Det finns redan så många bra tipps här..Själv har jag inga barn men jag tror att en kompromiss vore bäst så att din dotter får känslan av att hon har autonomi medan du samtidigt kan inta rollen som förälder som ska sätta gränser. Kanske kunde du fråga henne om hon är beredd till ett seriöst samtal om det här. Tillsammans bestämmer ni reglerna om hur samtalet ska gå till. Ge henne allt utrymme att yttra sig och öppna ditt hjärta för henne. Sedan kan du be henne att inta din roll, vad skulle hon säga/göra om hon var mamma? Vad vore en bra mellanlösning?
Om detta inte fungerar ska du sätta ner foten. Kanske skulle du även be om professionellt råd. Lycka till!

61 Anna.L:

skriven

Hej! Hoppas du ser detta! 💗

Liza jag är själv ung tjej (inte tonår längre) men kan bara tala om vad jag fick upp som första spontana tanke! För mig som ung har det alltid varit lättast att skriva ett brev till min mamma, om jag vill berätta något och under min tonårsperiod minns jag att det underlättade att kommunicera på detta sätt. Skriv ett Brev med dina känslor, utifrån ditt perspektiv, vad gör dig orolig? Att hon alltid kan vända sig till dig om det är något. Hur mycket du älskar henne. Beskriv vad som sårar dig och oroar. För det hjälpte mig mycket att få skriva ned mina känslor på papper och dela detta. Inte vara konfronterande som det lätt annars blir vid känsliga ämnen om man möter ansikte mot ansikte. Detta alternativ ger egen tid och mer utrymme.
Även du som mamma kan skriva ett brev till henne.
Men mitt tips är att inte ge brevet till henne förhand.
Utan lämna det på henne rum eller någonstans hon ser det.
Med orden Till *namn
Så gjorde jag.
Brukade skriva Till Mamma.
Sedan kom hon alltid till mig efteråt och vi samtalade.
Låt din dotter få komma till dig när hon är redo.
Det är ett bra sätt att kommunicera på när man i lugn och ro vill nå fram till varandra. Utifrån sitt perspektiv.

Med vänlig hälsningar / Anna

62 Browallia:

skriven

Tack för det logiska svaret på min längtan efter mamma :) Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: