Man gråter.. eller inte....

 

En gråterska är en kvinna anställd för att gråta på begravningar.

 Detta förekom bland annat i Antikens Grekland, Romarriket och Mellanöstern och på många andra platser i världen

Men än idag  dag finns i Finland en kvinna som håller gråterskekurser, en gammal karelsk tradition.. att sjunga och gråta sig igenom en sorg.

 😭

Det finns de som har lätt för att falla i tårar och de som knappt  aldrig gråter.

Somliga missbrukar sitt gråtande.. för att få sin vilja igenom eller för att ge andra  dåligt samvete.

Andra blir missförstådda. Jag var på begravning en gång och änkan till den avlidne satt hela tiden och tittade sig omkring i kyrkan. De som grät, de sörjde och de som inte grät, ja de sörjde inte, så tolkade hon det hela.

Helt uppåt väggarna fel, som ni förstår.

 

Gråt är individuellt och ingen måttstock på hur empatisk man är.

Somliga gråter för ingenting och andra gråter inte men kan känna lika starka känslor i alla fall.

Somliga tycker det är skönt att gråta ut ibland och andra  förstår inte den känslan efter det aldrig händer dem.

I sociala medier läser man hur viktigt det är med gråten, hur befriande det är… och så kan det vara om man är lite lagd åt gråterskans håll… men man behöver inte vara i sämre kontakt med sina känslor för att man inte gråter.

 

Det finns de som gråter när de blir arga, när de känner sig maktlösa och andra hittar ord istället som de använder.

En del gråter när de blir rörda.

Vi människor är helt enkelt olika och  i detta är ingenting rätt eller fel.

Jag hade en  psykopatisk kvinna i terapi som grät floder- för att hon tyckte så  synd om sig själv. Så visst kan psykopater gråta.

 

 

För egen del gråter jag inte särskilt ofta.

Jag grät nog oftare förr i tiden.

Fast lättrörd kan jag vara… jag brukar böla som en mistlur när jag ser luciatåg till exempel eller när barn och barnbarn presterar  lite extra speciellt !

 

Hur har ni det med gråten ?

Kram & kärlek💖

1 Maria:

skriven

Godmorgon 😊
Träffade en man för snart ett år sedan, vi bestämde att vi skulle ha ett ”vänner med förmåner” förhållande.
Nu blev det inte så av lite olika anledningar. Tror nog att båda egentligen ville, men lite yttre omständigheter gjorde att det blev lite fel.
Nu är det så att jag kan inte få honom ur mina tankar.
Kommer han att kontakta mej igen? Ska jag kontakta honom? Eller ska jag bara försöka glömma honom?
Önskar dej en fin dag 🌸🌸🌸

Svar: Jag tror att du gör bäst i att gå vidare och släppa tankarna på honom...på så sätt kan du göra dig redo för en nu och rätt kärlek... kram :)
Esmaralda

2 Pia1:

skriven

Jag är typen som behöver böla ut det ibland men helst inte eftersom det gör sjukt ont i huvudet att gråta.
Så jag håller in det för länge tills det brakar och då tar det ju längre tid att få ut det.
Rörd-gråten är mer spontan liksom arg-gråten.
Ledsen och bryta ihop-gråten kommer inte så lätt men med besked när det ska ut! Eller väldigt sällan ledsen i den betydelsen men att man bara inte pallar mer, slut på energi och utvägar.

3 Naturvän:

skriven

Hej!

Har nära till mina känslor och gråter av både glädje och sorg.Lite beroende av hormonella faktorer också.

Idag blir det motionsim i arla morgonstund för min del. Härlig start på morgonen.

Mannen på balkongen efter min sjukhusvistelse för 5 år sedan dyker upp. Ser du om han har speciellt budskap el bara tröst?

Kram

4 Misstjejen:

skriven

Hej

Det är en månaden kvar till lärarna dag så jag funderar på uppskattar tre och en extrabouns i facebook. Ska det var positiv?

Ha det bra

Svar: Ja, det tror jag absolut, kram :)
Esmaralda

5 <3:

skriven

När jag väl gråter blir det som kaos inom mig och ofta tar det lång tid med gråten.
Vad är det som gör att A har sån påverkan på mig med känslor ? Mycket tårar i sommar efter lite vin
Kram

Svar: Det ser ut att finnas ett gammalt band mellan er... som påverkar nuet... kram :)
Esmaralda

6 Camilla:

skriven

Gomoron Es, jag är egentligen ganska lättrörd, oftast när det har med mina barn att göra, bara redan att se dem komma till mig så händer det, förut var de skolavslutningarna som jag grät på... KRAM

7 Josssan:

skriven

Hej!

En månad till min förhoppningsvis sista tenta.. Kommer jag få göra den som hemtenta eller kommer det bli en salstentamen? Kommer jag klara den denna gången?
Ska ha möte med specialpedagogen på mau idag.
____________________________________________________________

TILL ML: Jag har fortfarande mitt blåmärke kvar från vaccinet och det är snart 1 månad sen jag tog den.

Och förresten kärleken kommer snart för både dig och skorpan! Ha tillit!
Kram på dig!

8 Susan :

skriven

Alldeles för lätt att gråta…blir jag arg gråter jag, blir jag ledsen gråter jag , tittar jag på tv/film kan tårarna flöda om det blir lite känsligt/sorgligt…..men det känns rätt bra att nära till känslorna🥰😥

Kram

Äntligen har mina föräldrar gått med på att titta på lägenhet…. Hoppas, hoppas att dom känner att det är dax🤗

9 Nornan:

skriven

Så lustigt, häromdagen kom jag att tänka på gråterskor som fanns för längesen här i Sverige.

Själv är jag som du, gråter sällan men på barndop, skolavslutningar och luciatåg rinner tårarna.
Men sen några dagar tillbaka gråter jag då och då för min älskade bästa vän har drabbats av obotlig cancer. Vi har levt ihop dygnet runt i fem år sen han var liten valp och han har gett mig så otroligt mycket som ingen människa nånsin kunnat. Han är nästan den enda vän jag har och jag verkligen ÄLSKAR honom och vet inte hur jag ska orka igenom detta... Du Es och alla ni andra som har hund vet hur förkrossande och orättvist det känns. Han skulle ju bli gammal och grå 💔🐾

10 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag har må bättre och jag förstår varför jag känna mest av glädje och har styrka. Grund av det är en hemlighet att jag tänker på en person som hjälpa mig att orka fortsätter. Det är vad jag gillar att få bemötas från andra som ifjol. När alla var accapterar mig och mest positiv. Jag behålla dessa tankar. Det är viktigt för jag tycker om att få bli bemötas på den sätta. Jag har sett hur andra blir glad grund av mig och ställa en massa frågor till mig. Jag älskar det! Tack vare den person som jag tänker på.

Hoppas du förstår jag vill behålla den tills någon kommer.

Jag älskar att få bemötas såna grund av jag tänker på en person varje dagar som hjälpa mig att orka fortsätter.

Det är viktigt för mig. Hoppas du förstår... jag vill behålla det tills någon kommer.


Ha det bra

11 <3:

skriven

Grät inatt över situationen. Kommer det bli värre med ljud när dem nya grannarna flyttar in?
Vi vill flytta men vi vet inte vart vi ska starta eller hur vi ska bli av med gubbjäveln hemma.
Försöker få till mig svar av universum men jag känner mig helt fast i ett ont mönster.

Svar: Du kommer till insikt och det kommer en förändring, kram :)
Esmaralda

12 Hon:

skriven

Tycker det kan vara skönt och helande att gråta med en person som kan möta och trösta.

Borde jag be honom om ursäkt då jag var så snäsig eller är det bättre att undvika honom? Han lämnar mej ju inte ifred och respekterar inte mina val..
Kram

Svar: Med all rätt att du snäste och jag kan inte se att du behöver be om ursäkt, kram :)
Esmaralda

13 Anna.L:

skriven

Hej! Jag brukar inte gråta så mycket förr, inte lätt till gråt men försöker släppa ut det när det kommer även om det är svårt.
Brukar kännas som ett lock! Jag vill gråt men kan inte gråta så mycket jag vill. Den känslan! Men det känns oftast bättre efteråt även om.

Såg dina spontana spådomar med orden "Jag ser en svartvit äldre katt som blivit glömd eller övergiven av sin människofamilj. Han är väldigt olycklig. Han är trött och hungrig och han letar efter sin familj överallt. Han kommer aldrig att hitta dem – men du som möter katten kan få en vän för livet om du har lite tålamod och tar dig an honom." Nu är ju våran katt Pelle svartvit och försvann förra sommaren. Vi har inte glömt eller övergett honom utan spred ut både lappar i området och en bit ifrån.

Pelle är min själsfrände till katt. Saknaden är djup! ❤️
Men undrar om det är honom det gäller från din spontana spådom?

För mitt hjärta brister att inte veta.

Kram till dig!

Svar: Det kan vara Pelle, men säker är jag inte.. kram :)
Esmaralda

14 Lotta:

skriven

Jag gråter nog en liten skvätt nästan varje dag, men det betyder inte att jag är en ovanligt sorgsen människa. Gråter en smula när jag ser tex sportevenemang och någon är en överlycklig vinnare. Kan gråta av ilska, sorg, glädje, smärta allt sär emellan. Nu handlar det inte om storgråt utan bara lite tårar 😂😅

Undrar om jag kommer lyckas hålla mig kvar på det nya jobbet som förhoppningsvis börjar i nästa vecka? Kommer de bli nöjda med mitt arbete?

Kram L

Svar: Var öppen, be om om hjälp om du är tveksam, ha fokus.. och det kommer gå fint.. kram :)
Esmaralda

15 Barbro:

skriven

Hej Esmaralda!

Jag önskar så att jag kunde gråta. Men då jag har Sjögrens Syndrom så har jag ingen tårvätska. Kan om jag har riktig tur få fram 2-3 tårar. Men oftast bara svider det i ögonen och dom blir röda men inget mer händer.

Jag har förlorat både min pappa o min älskade hund dom senaste 5 mån så jag har så mycket sorg och gråt som jag inte får ur mig liksom. Går med en gråtklump i halsen ofta. Var en sköterska som sa till mig precis när pappa hade somnat in o jag sa att jag inte kan gråta "Att man inte har några tårar betyder inte att man inte gråter invärtes" Lite sant men jag önskar så att jag kunde få gråta ur mig all sorg.


Kram
Barbro


Svar: Du vet i alla fall varför du inte kan gråta tårar... men inom dig gråter du och bearbetar i alla fall... och vad det gäller både pappa och din hund så får du besök då och då med stor kärlek och omtanke.. kram :)
Esmaralda

16 T:

skriven

Jag var på begravning för en tid sedan och där var två gråterskor - mina syskonbarn på 4 och 3 år. 😊 De bölade hej vilt men jag vet inte riktigt om de var fullt medvetna om situationen o varför de grät. Vad tror du om fortsatta studier för mig es? Så småning om.

Svar: Barn är ju så mycket närmare sina känslor och lever ut dem på ett annat sätt än vi gör... kram :)
Esmaralda

17 Carina ST:

skriven

Jag gråter inte heller särskilt ofta. När jag gråter är det när jag är själv, i samband med stor trötthet och känsla av uppgivenhet eller sorg. På begravningar och liknande gråter jag sällan. Min gråt kommer när jag är själv.

Däremot blir jag rörd och då kommer tårar i alla möjliga sammanhang. Kring både glädje och sorgliga saker. På sistone t ex när jag varit och hälsat på pappa som har Altzheimers, när jag ser en dansföreställning som berör, en film, kring mina barn osv.

Gråterskor har jag varit med om vid dödsfall i min ex mans familj. När någon dött samlas familj och vänner hemma hos änkan eller den närmaste familjemedlemmen. De sörjer ihop, pratar om minnen kring den som gått bort. Gråterskan finns där och hjälper så att människor ska släppa efter, släppa ut gråten och sorgen. Vännerna sköter om allt runtomkring med mat och hushåll så att de närmast sörjande får sörja. I flera dagar, dygn. De nära vännerna sover över.

Jag kan tycka att där får sorgen ta plats på ett helt annat sätt än hos oss. Mycket i vårt samhälle handlar om att fortsätta vara produktiv så helst ska vi sköta sorgen själva samtidigt som vi fortsätter jobba och sköter allt kring begravning samtidigt.

Men jag personligen är nog sådan att jag behöver vara ensam för att kunna ta hand om min sorg.

Kram, Carina ST

18 Skorpan:

skriven

Dåligt med mitt gråtande... Kan bli rörd till tårar gråter dock inte öppet, det känns konstigt. Att påstå att nån inte sörjer för att den inte gråter låter lustigt,men tja,vi är ju alla olika. Kanske vore tårkanalerna lite renare om man grät oftare...

Idag får jag glädja mig. Grannen råkade ge sig iväg samtidigt o då fick jag o min väska skjuts nästan ända fram till station. O så bjöd chefen på fikabulle hans dag till ära ;). Nu får vi se hur dagen fortskrider...

Ska ju iväg på min kryss o då undrar jag om du ser någon varning här Es, eller varför inte också något bra som jag kanske ska hålla upp ögonen för? Får se om jag är rätt klädd för detta tillfälle? Behöver ju inte klä upp mig för mitt jobb o det är en himla tur för en som gillar jeans o t-shirt ;D. Fast jag borde nog fixa upp mig mer, kanske nån dag...

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Kryssen går fint.. ta på dig något som du känner dig fin i.... kram :)
Esmaralda

19 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda, mår betydligt bättre nu men får fortfarande då och då flashbacks som jag inte kan kontrollera, känns svårt att stanna i nuet då, dras lätt med i känslorna och minnena, som är extremt tydliga och klara. Känns nästan som att jag återupplever dem igen.

Tips på hur jag stannar kvar i nuet och inte låter mig dras med i det?
Kram,
Jennifer

Svar: Var aktiv, gör sådant du tycker är roligt, ha planering på dina dagar så något lite händer varje dag.... bestäm en tid när du tänker och medvetet bearbetar som tex en halvtimma varje dag och som du successivt minskar ner... kram :)
Esmaralda

20 Me:

skriven

Hej Esmaralda.
Ja jag är nog lite lik dig där. Blir lätt berörd men gråter gör jag inte jätte lät. När det handlar om barn blir jag extra berörd.

Es, Tror du att det är så att hans familj inte gillar mig på det där riktiga sätter som jag vill? De kanske inte tycker illa om mig.

Kommer det att fortsätta vara såhär ytligt att de inte gillar mig sådär på riktigt? Varför är det så egentligen?
Kram

Svar: De gillar dig en kan behöva lite tid på sig för att det ska bli på djupet, kram :)
Esmaralda

21 susanne:

skriven

Hej Esmaralda! jag gråter sällan. men om jag gråter är det för att jag blivit behandlad illa eller tycker synd om nån.

Jag undrar varför han inte var ärlig? Har han aldrig tyckt om mig? vad gjorde jag för fel? kramar

22 Dunegull:

skriven

Jag är lite som du E Gällande detta.

Kommer jag få tillbak pengarna hantverkaren är skyldig mig?

Kram

23 Sessan:

skriven

Jag letar efter vår bilbältessele till vår stora hund men hittar den inte. Kan du se var den är?

24 Mathilda :

skriven

Hej, ser du om jag kommer få något enhetschef jobb inom omsorg när jag tar examen? Vet att det är ett år kvar men är orolig över att jag inre får jobba med något mer utvecklande och roligt. Kram Mathilda

Svar: Det kommer bra möjligheter för dig och du kommer klättra uppåt, ha fokus och gör alltid ditt bästa i nuet.. kram :)
Esmaralda

25 Anki:

skriven

Godmorgon Es
När jag fick barn blev jag mer blödig och på bio gråter jag lätt när barn eller djur är inblandade vilket gav reaktionen "men mamma då ! " när pojkarna var med på filmen ;-)

Es kommer det viktiga dokumentet fram ?

Ha en förträfflig Torsdag !

Kram anki med flock

Svar: Känns som att dokumentet kommer fram, men kan dröja lite, kram :)
Esmaralda

26 Dunegull:

skriven

Har jag träffat mannen i mitt liv innan julafton detta året?
Kram

27 Jeanette:

skriven

Jag brukar gråta när någon gråter av lycka eller när någon blir riktigt ledsen.

Eller när jag ser bröllop eller när barn uppträder då blir jag känslosam.

Jag tycker att det är jobbigt att inte kunna ha styr på tårarna emellanåt, men jag har kommit på ettvknro. Jag nyper mig i armen när jag måste vara stöttande då kan jag kontrollera mig.

Ha det fint!

Svar: Vad bra att du hittat ditt eget knep :) Kram :)
Esmaralda

28 Anki:

skriven

Hej igen
Tack för svar ! <3
Detta med försäljningar av fastigheter var inte en dans på rosor inte ;-)

Kram Anki med flock

29 Liza:

skriven

Mitt tack till alla er som gav mig råd igår.
Jag tar till mig vad ni skrivit och ska fundera och sedan besluta mig för hur jag ska agera.
Det lättade verkligen att läsa era svar och jag tackar så mycket. Kram

30 Naturvän:

skriven

Hej!

Krångel med nätet här idag, gör ett nytt försök.

Gråter gör jag till och från, både av glädje och sorg, men aldrig öppet, . Lite hormonbetingat hos mig, men helt klart är en del relaterat till livssituationen. Känns alltid skönt efteråt.

Oro i huset, sover inte så bra längre, mannen på balkongen från sjukhuset dyker upp i mina tankar. Känner du om han har ngt speciellt budskap eller skickar han bara lite tröst när jag har det lite extra jobbigt?

Motionssimmat en rejäl runda på morgonen, blir ev kajak i efm, sedan hoppas jag kunna sova i natt. Det här med sömnlöshet tar på krafterna.

Kram

31 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, vad är det med L. Så på och sen händer det inget.
Vill han mest jaga mig och se om det går. Han verkar gilla mest när jag inte svarar.
Var det en vit lögn med systerdottern och sjukhuset i lördags ?
Kram

32 sus:

skriven

Hej Es! jag har gråtit så mycket efter min sons olycka och bortgång. Så känns som jag inte har fler tårar.

Jag undrar varför han inte var ärlig? Har han aldrig tyckt om mig? vad gjorde jag för fel? kramar

Svar: Ibland är man inte ärlig.. man tror något skulle gå fel om man vore det... och du har alls inte gjort något fel... tvärtom.. stor styrkekram :)
Esmaralda

33 Dunegull:

skriven

I flera veckor har en skata varit i min trädgård och busat/reta min hund. Det är riktigt underhållande att titta på dem. Hen flyger över henne precis över huvudet, sätter sig en meter brevid och min hund gör allt för att jaga bort den. Så kan de hålla på i flera timmar om dagen. Övertygad om att det är samma skata som kommer varje dag. Har den något budskap? Eller den bara är en retsticka? Vad tänker min hund?
För egen del tycker jag bara det är kul men tanken har slagit mig om den vill säga ngt?

Kram

Svar: Det är samma skata och han tycker den här leken är jätterolig :) Något djupare budskap kan jag inte se....kram :)
Esmaralda

34 Smulan :

skriven

Har nog lättare till tårar när jag blir rörd nu än när jag var yngre.
Men gråter sällan.

Barnvakt över natten i morgon. Var evigheter sen sist. Ska åka bort med maken. Går det bra med barnen?

35 Browallia:

skriven

Om tårar var av guld skulle jag vara
miljardär vid det här laget så mycket som jag har gråtit under mitt 50-åriga liv. När jag var 30 år fick jag höra av en kurator efter att jag hade berättat i stora drag om allt jag har gått igenom att det var mer än vad de flesta går igenom under ett helt liv. Motgångarna har fortsatt komma en strid ström så efter att ha kämpat i ytterligare 20 år utan att ha lyckats få livet att vända. Jag känner mig så uppgiven att jag gråter varje dag och önskar att det bara är en mardröm och att jag ska vakna snart. Kram B.

Svar: Jag hoppas du kan tro på mig när jag säger att det kommer bli så mycket bättre.... försök se det positiva och famna det och på så sätt bygger du ett positivt fokus som hjälper dig vidare.. kram :)
Esmaralda

36 Hittat rätt:

skriven

Mannen jag dejtar hörde av sig sent igår. Var det han jag såg på videosarna festande med tidigare dejt i grannlandet eller var det någon annan?



Kram

37 Shenzi :

skriven

Kära Es!
Hoppas allt e bra med dig å dina nära å kära? Hoppas ni klarat er från Covid19? 🙏 De har ja gjort tack å lov!

En nyfiken fråga, ser fu om någon tänker på mig just nu? Isf kan du se hur han ser ut? Får du till dig något?
Kram Shenzi 🌹

Svar: Brandmanssonen är den ende som drabbats av covid i familjen.... jag ser inte att någon speciell tänker på dig just nu men det händer då och då.. kram :)
Esmaralda

38 ML:

skriven

Jag grät nästan aldrig innan misshandeln och psykologen sa att jag har tryckt undan mina känslor i många år. Gråter en skvätt om dagen då det fortfarande finns sorg över min skadade arm och hur den kommer att vara framöver och att jag måste anpassa mig efter det tex i arbetslivet. Men jag gråter även hur tufft det har varit i många år med sjukdomar som lett till operation mm och under några år så var akuten mitt andra hem. Det ena avlöste det andra så hann aldrig bearbeta och antar att jag gör det nu när jag fått kontakt med mina känslor. Hoppas att framtiden är ljusare än det förflutna :)

Herregud! Ledig idag och vaknade först 8.30 men somnade sen om till 11.30! Folk har ringt och skickat sms men jag har inte hört nånting :) Upp fort som en höna skiter då jag äntligen ska till kiropraktorn kl 14.00. Groggy fortfarande :)

Vad är det för nytt som kommer innan årets slut? Något som gör mig glad kanske? :)

Ha en gooo dag!
Kram

Svar: Japp,något bra ser ut att komma... du blir glad.. men ser inte om det är en stor eller mindre händelse.... gott gör den i alla fall.. kram :)
Esmaralda

39 Helena Ir:

skriven

Vid en väninnas begravning förra året, när man fick gå runt kistan och ta farväl en och en, restriktioner på 20 personer i kyrka. Då hörde jag helt plötsligt en kvinnas höga gråt, hulkande.. oj, det var visst jag! Från ingenstans kom den sorgen av henne! Annars gråter jag sällan,mer som yngre, min "goda moder" tyckte det var förskräckligt, och jag var ju så överkänslig enligt henne..
Det fanns en tid, som jag hoppas inte längre existerar, det var när föräldrar sa till sina små pojkar: Att pojkar gråter inte.. stackars barn, säger jag!

Kurerar mig så gott det går, orkat duscha idag! :)

Kram

40 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Ska försöka...

Jossan, tack!
Kram Skorpan

41 Anna.L:

skriven

Tack för svar! ❤️

Jag vill så gärna återförenas med Pelle.
Men ser du om du skulle kunna se mer gällande Pelle vid en personlig seans? Jag har velat genomföra en, då jag har mycket funderingar kring framtiden och Pelle är en del som jag känner ovisshet kring. Vi var på samma ställe han försvann nu i sommar och ingen hade sett skymten av honom i år heller.
Gällande seans har jag inte kommit tillskott att maila ännu.
Men såg ditt inlägg om det och kände att det kanske kan ge mig hjälp längst vägen.

Men hoppet är det sista som lämnar både gällande honom, min kära Pelle och överlag, min framtid! 🤍

Kram!

Svar: Som regel ser jag mer konkret under en seans.. men det är ingenting jag kan lova i förväg.. kram :)
Esmaralda

42 Till Nornan:

skriven

Har inga bra ord, bara en tröstkram till dig, Nornan!

LottaS

43 Lotta S:

skriven

Ska jag börja förbereda mig mentalt på reglering och operationsingrepp, eller kommer det att funka bra utan?

44 ML:

skriven

SKORPAN: Det är sant men inget har hänt :) Vart får kryssen? Om du ska till Sthlm så är det halv storm här idag.

JOSSAN: Låter som att man har kommit åt ett kapillär ( små blodkärl ) Blödde det efter sticket?

Kram till er!

45 TILL NORNAN :

skriven

Lider med dig och din vän och skickar massa styrkekramar💖

Kram från ML

46 Maria:

skriven

Hej igen😊
Tack för svar 🙏🏻 (Och bekräftelse på vad jag trodde).
Du kan inte se när det kommer en ny kärlek i mitt liv?
Börjar känna mej lite uppgiven på den fronten 🤷‍♀️
Kram 🥰

47 Veronica:

skriven

Bör jag åka till Köpenhamn och träffa Sören eller inte?

Svar: Kanske du behöver göra det.. då har du ingenting att ångra, kram :)
Esmaralda

48 Rebban:

skriven

Det där med gråt går i perioder för mig. Känner jag mig allmänt ledsen, orättvist behandlad eller missförstånd så gråter jag floder. Kan inte stoppa det oavsett om det är framför en folksamling eller mitt på stan. Sedan ska tilläggas att jag gillar att gråta - sådan befrielse. Dock har jag stött på en hel del (framför allt äldre män men även kvinnor) som påtalat att jag är svag då jag gråter. Så märkligt enligt mig och jag tror mer på att dom inte vet hur det ska hanteras.

Härligt att höra allas inlägg kring detta och jag är uppenbart inte ensam. :)

Jag passar på att fråga om det är något särskilt som väntar sig för mig?

Kram

Svar: Ja, något överraskande och fint ser ut att vara på väg nu, kram :)
Esmaralda

49 Skrållann :

skriven

Hej!
Jag är rätt blödig av mig och har lätt till tårar. Dessvärre när jag blir arg och frustrerad så tar det sig också i uttryck att jag kan börja tjuta och det stör mig lite. I huvudet är orden välformulerade och perfekta men där fastnar de och tårarna kommer i stället, det är lite tråkigt men jag jobbar på det🙈
Kommande natt jobbar jag själv på min enhet och har hand om nio dementa gamlingar. Det känns spännande och lite skönt att komma igång på allvar och det finns folk att ta hjälp av på grannenheter.
Ser det ut att bli en bra natt för mig eller blir den lite lätt kaotisk?

Kram❤️

50 Anna.L:

skriven

Hej! Glömde säga att Pelle är märkt i örat.
Så min förhoppning är att det hade hjälpt om han blivit hittad men nu har det gått ett år sedan dess. Vi spenderade över en månad att leta efter honom på platsen när han spårlöst försvann förra sommaren, i år var vi där igen under över en vecka utan några tecken, med människor i området och en familj året om som vetat om att han saknas! Utöver lapparna i området.

Så det är både och gällande hoppet samt en känsla av saknad!
Då kunde jag inte låta bli än att gråta ut. För ovissheten är det jobbigaste och saknaden. Men jag vet att jag alltid bär med mig honom och finns i mitt hjärta! Finns en text med orden: Om du saknar någon betyder det att du hade tur. Det betyder att du hade någon i ditt liv värd att sakna.
❤️❤️❤️ Så känner jag att alla år med honom är min lycka i livet!
Något jag är otroligt TACKSAM för.

51 Alie:

skriven

Jag gråter när jag blir riktigt arg och inte kan hantera det. Jag är även en känslomänniska och kan lätt gråta men inte överdrivet.

Fick veta idag att det blir en operation för mig i höst i urinblåsan, hoppas den går bra?
Även min andra hälft väntar på operation andra slag, men det verkar dra ut på tiden.. 😢 kan du se till m den blir i höst/vinter?
Kram

Svar: Ja, det ser ut att gå helt enligt planerna med operationen, kram :)
Esmaralda

52 Isabelle:

skriven

Hej Ezmaralda!
Jag har tappat bort mina trådlösa hörlurar och jag vädjar om din hjälp! Jag är säker på att de finns någonstans i vårat hus, men undrar om du har något förslag på var jag ska leta?

Tusen tack för att du tar dig tid!

53 Lillanmillan :

skriven

Jag grät så mycket i helgen efter med allt killen. Men nu är det bra eller ja kanske inte helt men det kommer det bli. Kommer han få jobbet han ska/har sökt?

54 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda i vilket sammanhang träffar jag min kärlek?
Och blir det kärlek vid första ögonkastet? 😃🌸

Svar: Sammanhanget ser jag inte.. men kärleken kommer pang bom, så gott som direkt, kram :)
Esmaralda

55 Anna E:

skriven

Vad vill Dave med mig? Vad tänker han?

56 Lillanmillan :

skriven

Kommer killen få jobbet han ska/har sökt?

57 TILL ML:

skriven

Ja det blödde en del. Men kan de hålla i sig så länge

Kram
Jossan

58 Louise:

skriven

Jag gråter ganska mycket och gråter när jag blir arg. Då är det saker som bara har legat och småputtrat och när det eldas på mer och mer så kokar det över och då blir jag sjukt ledsen.
Jag gråter oftast ensam och framför mannen men han säger att jag ska sluta låta när jag gråter om vi har bråkat. Jag får inte gråta helt enkelt. Vi får se hur det går imorgon. Han vill ha en mysig stund imorgon. Om jag inte gör detta så behöver jag inte komma tillbaka. Men jag betalar ju halva hyran. Går inte att prata med honom.

Har suttit och mejlat inkassobolagen som jag är skyldig pengar och försöker förhandla om frusna räntor. Jag har fått igenom det hos ett företag och har börjat betala av dom. Ska betala av 600+ kr hos ett företag innan de vill diskutera fryst ränta där.
Imorgon ska jag ringa ett annat inkassoföretag och förhandla med dem. Känns bra att ta itu med det.
Nu fattas bara ett jobb faktiskt så det går snabbare att betala av dem så jag kan ta itu med kronofogden. Tur de inte tar ränta hos dem.
Och så måste jag ta itu med ytterligare ett inkassoföretag.
Och mejla CSN igen.

Ser du jobb komma snart eller jag ska först göra klart mina praktiker?
Dom har inte ens hört av sig från VFUorganisationen än.

Ha en jättefin torsdag och tacksam för svar. Kramar

Svar: Jättebra att du tar tag i det ekonomiska och det är starkt av dej att ringa runt och försöka fixa !! Det kan vara så att du behöver göra klart praktikerna innan det kan bli jobb... men sök allt du kan.. kram :)
Esmaralda

59 Millan :

skriven

Barm lätt att gråta. Gråtfärdig här med just nu, min son klass 7 går inte till skolan. Vi vill byta klass men skolan vill ha kartläggning, ser du ngt?

Svar: Det ser ut att bli ett byte, kram :)
Esmaralda

60 Sussie:

skriven

har alltid haft lätt för att gråta.
Ska sälja min sons bil mem ska jag ta budet på 11 000 eller kommer en bättre köpare med högre bud. Min son pluggar nu o behöver ej bil.

61 GP:

skriven

Jag har nog ganska nära till att gråta, men sen är det för att jag är en ganska känslig person som känner mycket.


Es, ser du vad mina nya kollegor och chef fick för intryck av mig?


Kram :)

Svar: Ett bra intryck, helt klart, kram :)
Esmaralda

62 ML:

skriven

Glad är bra :) Har MG fått något paket på posten? :) Kram

Svar: Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, det har han minsann och det ligger på köksbänken nu i väntan på födelsedagen och han sneglar dit varje gång han passerar :) Tänk att du skickat paket.... kram :)
Esmaralda

63 TILL BROWALLIA :

skriven

Men fina du. Jag skickar styrkekram som ska ge dig rätt kick. Jag var bara barnet när jag trodde mitt liv var över, inte en fas utan efter all trauman och så. Esmeralda sa att jag har en ljus och fin framtid och att allt blir bättre. Hela mitt inre var svart och jag visste inte vad ljus var. Det skedde förjävliga saker flera gånger trots att E sagt att de faktiskt ska bli bättre. Det som är sanningen är ju att det blir bättre för man får insikter. Insikter är inte så litet som man kan tro eller känna, de har sådan makt. Därför blir det inte som du tänkt dig, det blir bättre. Skit kommer leta sig in och man får leta sig mot det som gör självaste livet. Vad det är får du avgöra.

Trygghet inombords.
En förmåga att glädjas åt det lilla, åt det som ”är”. Marken du går på, fåglarna och snön. Spelar ingen roll, bara du hittar glädje i allra minsta och tacksamhet.

Mitt bästa tips är därmed att använda dina andra sinnen, se dig omkring. Använd öronen, lyssna. Känn.

Jag kan inte påstå att jag är i en bra fas just nu, nog långt ner än någonsin men den jag blivit är så mycket större och medans hoppet jobbar på sitt så jobba på dig!
Därför är JAG bättre.

Kram


/ Ghostwriter

64 Sus:

skriven

Hej
Kommer han i helgen tror du?
Vill vara beredd….
Gråter inte
Love sus

Svar: Tveksamt om han kommer i helgen... gör upp egna planer och vänta inte.. kram :)
Esmaralda

65 Browallia:

skriven

Är det någon jag litar på i allt kaos så är det dina ord, ibland blir det bara för mycket så jag kroknar. Då brukar jag läsa det du har siat om och jag får alltid ny kraft att resa mig upp och fortsätta kämpa.
Jag brukar förnimma att min ängel också är med och gör allt vad han kan för att hjälpa mig. Tack för att ni finns 🙏🏻 Kram

Svar: Ja, din ängel är verkligen med dig... 100 %... kram :)
Esmaralda

66 Hittat rätt :

skriven

Vill han fortfarande dejta och se vad detta kan leda och därmed ska jag ha lite mer is i magen?



Kram

67 Sussie :

skriven

Hej hej, kommer jag få bilen såld. En kille var här och så på den nu.

Svar: Den blir såld, om inte till den killen så till någon annan,,, kram :)
Esmaralda

68 Anna E:

skriven

Vad vill Dave med mig? Vad tänker han?

69 Till Nornan:

skriven

Stor styrkekram 💫

70 Nornan:

skriven

Tack för alla styrkekramar från er i bloggfamiljen!
Det värmer gott ❤❤❤

71 ML:

skriven

Åååååhhhhhhh vad bra att det har kommit fram! Började lite orolig :) Självklart ska han få paket på sin dag och sååå gulligt att han sneglar på det :) Pussa honom!

TILL JOSSAN
Ja blåmärke kan sitta i länge och det verkar som att de prickade rejält då det blödde mycket. Inget att oroa sig för och det kommer att ge med sig. Kram

72 Dunegull:

skriven

Nornan-Skickar styrkekramar till dig! Det gör så ont i mitt hjärta. Försök ta vara på den sista tiden tillsammans 🐕❤️

73 Lillanmillan :

skriven

Kommer han flytta från länet? 😭

74 Till Ghostwriter:

skriven

Ghostwriter, tack för dina fina ord, jag hoppas det blir bättre för dig snart. / Browallia

75 Skorpan:

skriven

ML, Tallinn bara o bra men längtar verkligen efter Stockholm, det är min stad. Bodde där en kort tid o dät trivdes jag, "min" stad till 100%. Kanske jag nån dag får bo där?
Kram Skorpan

76 Sus:

skriven

Hej
Kommer han i helgen tror du?
Vill vara beredd….
Gråter inte
Love sus


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: