Enkla recept....

I dag delger vi varann enkla recept !

Häromdagen lagade jag till min variant av mac and cheese  och  den blev uppskattad.

 

Man kokar pasta, vilken sort som helst, jag hade skruvar den här gången.

Man tar en förpackning färdig béchamelsås som man häller i en  stor bytta

Rör ner massor av riven ost, salt och peppar och strimlad skinka eller tärnad falukorv eller vad du vill.

Blanda alltsammans och lägg i ugnsfast form.

Häll riven ost i ett lager överst

In i ugn 200 grader i ca 25 min eller tills  det får fin färg.

Ät gärna en sallad till

Enklare än så kan det inte bli !

 💖

Sen har vi en enkel korv stroganoff

 

Strimla falukorv och gul lök

Bryn i en stor stekgryta

Häll i en burk krossad tomat och rejält med  grädde  eller creme fraiche

Ketchup och  lite senap efter smak

Salt och peppar

Samt  sambal oelek efter smak.

Låt puttra en liten stund.

Servera med ris

 💖

Någon annan som har enkla och snabblagade recept ?

Kram & kärlek💖

-

P.s.  Har tränat i  måndags och igår.. och eventuellt blir det i morgon också !

Snart får nån stoppa mig 😂

 
1 Johanna:

skriven

Kära E. Jag lever ensam och är hyfsat tillfreds med det men vill träffa den stora kärleken, kan du se någonting om det?

Kram

Svar: Kärleken kommer men inte riktigt än, kram :)
Esmaralda

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Igår på kväll var lite svårt att sova. Då bestämma jag mig ställa några frågor till änglar.

Det kommer en händelse som var spännande och jag kommer var överraskad. En person som jag har önskar mig på länge att få ses. Jag kommer var strålar som lyckligt.

För jag har svårt att sova i börja grund av min hjärna bearbeta information för någon.

Det sägs inte vem för någon som jag känner eller inte känner.

Kan du ser den att det kommer smart?

Ha det bra

3 Misstjejen:

skriven

Hej

Igår på kväll fråga jag om något nyhet grund av lite svårt att sova i börja.

Om kommer något nyhet idag till mig. Kommer det gör väl? Men jag tänker direkt på C kvinna men jag vet inte om det är hon eller någon annan.

Något nyhet iallafall?

Ha det bra

4 Misstjejen:

skriven

Hej

På lördag kommer jag ses G kvinna på många år sedan som vi har inte träffas. Hur är hon om mig? Är hon positiv om mig?

Ha det bra

Svar: Ja, det känns positivt, men ha inga förväntningar utan ta det som det kommer, kram :)
Esmaralda

5 En Ängel med stort hjärta :

skriven

Morning kära Es! Vad duktig du är åh önskar att jag med kunde (utan att du tror att jag ”jämför”)! Jag går 2 promenader i veckan med hjälp av de goa tjejerna på hemtjänsten o känner mig ganska duktig fast att jag har ont överallt… så ont att tårarna inte kan hållas tillbaka!

Tack för tips på maträtter!

Här kommer ett bidrag från mig enkelt o snabbt!

”Mormors goa gratäng”!

Det behövs:

2 lagom stora tomater
1 paket wienerkorv
1 Pekas potatisgratäng
1 liten purjolök
1 dl Vispgrädde
Riven ost

Smörj en ugnsform häll ner potatisgratängen o rör ner vispgrädden. Skär slantar av korven och purjolöken och rör om försiktigt. Täck sedan allt med tomatskivor och överst riven ost!

In i mitten av ugnen på 175’ i ca 20-25 min vill du ha lite mer färg så höj graderna 5 min till 200’

Bon apetit 😋👍

Fråga Ser du om min dotter tänker på mig och kommer att höra av sig saknar henne så mycket och tystanden är inte så behaglig… Är hon rädd att min cancer tar över min vardag för hennes pappa lämnade henne för en annan kvinna när hon var 6 år bara. Är hon rädd att mista mig?

Hur jag än vrider och vänder på det så får jag inget svar…🥹

Jag skulle bli tacksam om du kanske kan se nåt🙏❤️
Kram o trevlig Torsdag☀️🤗🌸💗🌸


Svar: Du är en kämpe som jobbar på trots smärtor. Heja dej !Perfekt recept, enkelt och är säkert hur gott som helst.
Kram :)
Esmaralda

6 Shenzi:

skriven

God förmiddag Es å alla andra!

Ja, här kommer ett recept som e lite mer tacostil:

Mexicoröra 4 port.
4 port. ris
smör
1 finhackad gul lök
350 gram färdigstekt & kryddad tacofärs
1/2 röd paprika
1/2 gul paprika
1/2 grön paprika
1 burk majs

Kall sås:
2 1/2 dl creme fraiche
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk chilisås
dofta över cayenne
salt

Gör så här:
Rör ihop den kalla såsen och ställ kallt. Koka riset enligt anvisningar. Finhacka löken och fräs i smör, när den mjuknat och doftar nötigt vänd ner den finhackade paprikan. Fräs runt och tillsätt ris & tacofärs även burken med majs. När du blandat och allt blivit genomstekt är den klar att serveras. Gärna med lite tortillachips.

Hoppas ni kommer gilla detta! 😊🙌

Es, ja undrar om jag kommer jag ha någon flirt i år med någon? Sen undrar jag om jag kommer ha något rektors jobb i framtiden?? Kram Shenzi 🌹

Svar: Låter jättegott !!God chans till en flirt har du, kram :)
Esmaralda

7 Jossan :

skriven

Godmorgon
Jag känner mig så stressad så jag vill gråta men jag kan helt ärligt inte gråta.
Det gör ont i hela min kropp och jag vet inte vart jag ska börja. Jag kom ut ur duschen igår och satte mig på toaletten och bara satt där. Jag hade behövt vara ledig en vecka för att hinna med allt jag vill hinna med. Vet inte hur jag ska få ihop allt. Stressen äter mig inifrån just ju.
Jag har skrivit upp allt jag behöver göra så får försöka hinna allt imorgon.

Jag är så rädd att hamna i en depression igen…

Längtar efter mr right så man kan boka in små resor… och kan komma bort lite. Ingen av mina vänner är sugna på sånt eftersom de har barn och sambos..

Jag känner mig bara så sjukt ensam just nu.. överallt…

Lycka till med träningen! Jag ska träna idag så jag valde att skippa träningen igår. Ska skriva in mig på Viktväktarna också men missade deras 50%. Jag köpte nytt träningskort igår också så nu har jag ytterligare 1år.

Kram


Svar: Glöm inte att ge dig själv påfyllning med positiva ting, kram :)
Esmaralda

8 ängel:

skriven

hej Es

roligt att laga mat finns mycket av recept :). es du är så duktig som tränar heja heja dig!!

jag hade en dröm om att någon synsk person sa till mig att jag hade skyddsänglar lika många som ett macdonalds ställe.en fråga
vad har jag för budskap från änglarna

9 Livsturisten:

skriven

Mitt tips...
Stek köttfärs, krydda efter smak (Jag gör typ som köttfärssås) lite ketchup om man vill. Skala skiva potatis som till en gratäng. Varva potatis, köttfärsröran i en ugnsform o på med grädde o riven ost överst sen. In i ugnen på 200 grader kanske ...till den fått färg o potatisen känns lagom mjuk.
Går såklart att peta ner vad man vill i köttfärsen så den känns nyttigare eller ha bara en sallad till. Gott enkelt mättande o räcker till fler än man tror oftast. Kram!

Svar: Jag har gjort något liknande och det är hur gott som helst, och enkelt ! Kram :)
Esmaralda

10 Loppan:

skriven

Hej! ☀️

Min mens är två dagar sen, kan det äntligen vara så att det tagit sig efter alla försök och allt hopp?

Stor kram 🥰

11 Maja:

skriven

Hej Esmaralda.

Tack för enkelt recept. Kanske ska prova. Däremot så äter jag inte pasta men det finns andra alternativ.

Det lättaste och godaste jag vet är lax i ugn sen är det bara smeta på en smaksatt creme frech i ungsformen och ev lite mjölk om man vill ha en tunnare sås.

Jag undrar, den relation jag valt nu. Ser den ut att kunna bli bra? Och kommer den att kunna hålla livet ut?
Kram

Svar: Ja, sådär gör jag ibland både med lax och torsk, blir hur gott som helst, kram :)
Esmaralda

12 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Nu är jag där du var för ett tag sedan - känslan när man får avliva en hund. Inte kul alls 😢💔 Våran hane blir 10 i början av oktober. Just nu står han hos uppfödaren då tikarna löper och igår började han dricka vatten och slutade inte utan så fort han fick nytt drack han upp allt oxå. När hon som jobbar på kenneln kom ut så stod han bara och titta in i väggen och gjorde konstiga ljud ifrån sig och med tanke på hans ålder kommer vara tvungna att ta bort honom. De är ju inte humant att göra något ens.
Jag undrar om han vet hur mycket han betyder för oss trots att han inte har varit hemma på ett tag?? Kommer han att få de bra? Kram ledsna Zoey 💕

Svar: Låt en veterinär bedöma och måste han fara till Alltet, då blir också detta bra, kram :)
Esmaralda

13 Mercan :

skriven

Esmaralda min älskade mor gjorde hus till våra söta kattungar 😔 vi har ett stort ställe i trädgården med tak där vi sitter, där gjorde en mjuk varm hus till våra söta kattungar min älskade mor Esmaralda 🙈♥️😔🙏♥️🙈

14 Liten:

skriven

Hej Esmaralda.

Ett annat enkelt recept är kyckling file, sen köper man det färdiga ananas blandning som finns på burk. Supergott sen ris till.

Det är något som gör mig orolig i situationen. Jag vet att det blev fel. Jag känner mig lite dum.

Kommer situationen att lätta?
Kommer jag fortfarande att kunna umgås med de vännerna? Eller ser de på ett negativt sätt på mig efter det här?
Kram


Svar: Jag tror det rättar till sig, tiden arbetar för dig, kram :)
Esmaralda

15 Naturvän :

skriven

Hej!

Brukar jag göra enkelt och gott

Dela några kycklingfiler potatis morötter rödbetor lök och hela vitlöksklyftor. Rapsolja . Allt i en form och ugn 200 gr ca 30 till 40 min. Zatziki och grönsallad till.🖐️

Heja på med träning!

Kram

Svar: Enkelt och dessutom himla gott... kram :)
Esmaralda

16 <3:

skriven

Duktig du är med träningen 💪
M skrev häromdagen.
Saknar hon mig ?
Jag har inte svarat i och med att hon sårade mig med festen i våras.
Kram

Svar: Ja, jag tror hon saknar dig, kram :)
Esmaralda

17 Lupin:

skriven

Godmorgon fina Es,
Tack för smarriga enkla recept.
Heja dig med träningen du är en kämpe.

Jag kan just nu inte finna mitt öga/min talisman, har jag tappat bort honom eller finns han här hemma någonstans?
Ser du något om kärleken.. på ingång snart?
Kram och lycka till på gymmet, även idag :)

Svar: Han finns hemma någonstans men jag ser inte var.... kram :)
Esmaralda

18 Anette:

skriven

Detta måste jag testa!
Min man gillar inte denna rätt så då blir det mer till mig :)
Jag och en väninna har anmält oss till storseans med Terry Evans.
Nu läste jag att många säger att han är en bluff.
Har du någon erfarenhet av honomn?
Kram Anette

Svar: Nej tyvärr jag har ingen erfarenhet av honom.... du får själv känna in..... kram :)
Esmaralda

19 Fråga:

skriven

Hej. Kan du se vart jag träffar han med stort H?

20 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Wow va god din makaronilåda lät ! Så enkel med färdig sås ! Något jag ska prova nästa ggr yngsta sonen kommer som älskar makaroner ;-)
Ser fram emot att läsa fler smarriga snabba recept !

Igår gick halva kvällen åt att hjälpa en vän och hans resesällskap med Estaansökan . Hade inte en aning om hur besvärligt och krångligt det var att få komma in i USA ! De bägge herrarna ska göra sin drömresa och resa tvärs över USA . I nuläget vet jag inte om de blivit "godkända" då ansökan är under behandling..Hoppas de blir godkända .

Ta det lugnt på gymmet idag Es Musklerna måste få en chans att reparera sig oxå ;-) Fast det är klart en fika hos Nettan på väg hem låter inte dumt <3

Kram Anki med flock

Svar: Ja, jag tror de blir godkända och kommer göra sin resa.Kram :)
Esmaralda

21 Ghostwriter :

skriven

Grym du är som kommit igång med träning! Det är alltid skönt att vara aktiv och det kan man ju vara på oändligt många vis som passar en själv.

Ville säga att du skrev att möhippan skulle lösa sig och konstigt nog gjorde de det. Allt från resa till ekonomi, bara klaffade bra. Det var riktigt trevligt och bara så fint att det löste sig.


Jag har valt att ta lite avstånd från killen jag skrivit med, tycker inte om att man klickar så himla bra sedan vänder det fort. Ville han bara ligga eller vad var anledningen till att han backade? Jag tycker inte jag var för på utan snarare han isåfall. Det hade varit trevligt att träffa någon … jag är ändå noga nu med vem jag lägger tid på





Kram och ha en fin dag!

Svar: Skönt att det löste sig !Bra att du är noga med vem du lägger tid på, det kommer löna sig, kram :)
Esmaralda

22 Kristin:

skriven

Tusen takk, kjære Esmaralda. Det er alltid så bra å få fine oppskrifter, for ofte undrer man seg over hva man skal lage til middag. Det er noe man gjør hver dag, og ofte gjentar man seg selv.
På formiddagen i dag får jeg min 4. coronavaksine. Har ikke merket noe etter de 3 første, så jeg håper det går bra denne gangen også.
Snakket med de som holder på med vaksineringen, og de mente det var på tide at jeg fikk ny vaksine, da det er 9 måneder siden den siste.
Nå ønsker jeg en fin dag. KRAM!!!

Svar: Det går bra efter nya vaccinet, jag ser ingen fara alls.Kram :)
Esmaralda

23 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Kommer det aldrig att hända något stort i mitt liv? Fortsätter bara samma vanliga lunk hela livet?

Kram

Svar: Det handlar om dina egna planer och val, kram :)
Esmaralda

24 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du om tjejen med gott hjärta som du såg för min bror Esmaralda om hon bor i Sverige 🤔 eller i ett annat land 😳

25 Skorpan:

skriven

Mac and cheesen lät god. En snabbsås får du genom att ta en färdigsmaksatt färskost, vilken som helst, o i den blandar du matlagningsgrädde o kryddor till om du vill. Servera till valfri kolhydrat, pasta t ex. Enkelt, enkelt.

Men ja, nu lär det nog inte bli nån mat alls ;), ska till doktorn o höra min "dom" idag. Ska bli intressant att höra om mina möjligheter att få denna sjunkande lekamen flytande igen o så att flytet inte beror på fläsket ;D. Är ju inte för matlagning alls, annars vore det inget problem... Vet ju vad som skulle motivera mig, men den motivatorn saknas o det undrar jag om den kommer snart Es?

Gårdagens föreläsningar, omg, förstod just inget o det ska jag skriva nåt om. Bevare mig väl ;) o hoppas på hjälp från högre makter...

Svalare idag om än det går trögt med cyklandet ändå, märkligt.
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Varianten med färskost har jag inte prövat än, men det ska jag ! Jag tror inte du kan vänta på någon motivation för då får du vänta.... det gäller att planera in n¨got i alla fall.. göra det så enkelt som det går men slutföra.... och det kan du, om du bara bestämmer dig :) Varmt som satan här, kram :)
Esmaralda

26 Mercan :

skriven

Esmaralda ursäkta att jag frågade igen Esmaralda om tjejen bor i Sverige 😪 Du hade svarat, ja, 🙂Ser du Esmaralda om de kommer träffas nästa år 😇för i tellwe türkisk kafe en kvinna sa att det blir nästa år February, kan det stämma Esmaralda 😁😁😁

27 B:

skriven

Godmorgon! Härligt att höra att du är igång med träningen 😁 när man väl börjar känns det så bra!!



Har börjat om med en av mina favoritserier, en tjej flyttar från New York till Alabama och ja, en sån där förutsägbar serie och så blir hon kär i en av dom som bor där och jag blir bara sååå sugen på att flytta iväg jag med igen och få ha en liten stuga och hitta en sån där kärlek jag med!!! 😭 Värmland är ju en återkommande grej.. Jag vet inte varför men jag vill ju verkligen göra den där grejen, och sen kunna se tillbaka på livet o säga "kommer ni ihåg när jag bodde i Värmland? Kommer ni ihåg när ni kom till mig den där fredagen efter jobbet o vi satt på min veranda o sen kom den snygga grannen över o han var rätt" 😂😂😂

Borde jag inte prova? Allt är ju ändå samma i min hemstad när jag kommer hem igen.. ooom jag kommer hem. ;D

Kran

Svar: Visst kan du prova, gör upp en bra plan, kram :)
Esmaralda

28 Hedwig:

skriven

Till 1 person:
Lägg courgetteskivor på aluminiumfolie/ugnspapper. Lägg en torskfile på och sedan några tomatskivor. Strö lite peppar och salt på fisken och lite grön pesto (ungefär en matsked). Stäng fiskpaketet och stek det i ugnen under ungefär en halvtimme. Eventuellt kan man även lägga potatisskivor i eller så kan man äta det med ris eller bröd.

Sedan brukar jag numera äta linspasta eller ärtpasta i stället för vanlig vetepasta. Det är dyrare men hälsosammare (flera mineraler och vitaminer och proteiner) och lika gott som vetepasta!

Svar: Jättebra tips, tack :) Kram :)
Esmaralda

29 Naturvän :

skriven

Hej igen!

Glömde skriva att jag använder gärna rikligt med färsk rosmarin till samt ringlar över olivolja.

Kram

30 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du om jag ska träffa mannen med gott hjärta under resan till Sverige 😁 😁 😁

Svar: Nej tyvärr, jag ser inte var du möter honom kram :)
Esmaralda

31 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du om tjejen med gott hjärta som du såg för min bror Esmaralda bor i Sverige 🤔 du hade svarat men jag kan inte tolka svaret rätt

32 barrqvist:

skriven

Enkelt och gott! ..Recept helt i min melodi, själv brukar jag slänga in valfri Korv alt. panerad fisk+Strips+Ev.grönt i ugnen.. Sköter sig själv med lite koll och klar i ett naffs.. Även pastaröra är gott; Stek kött/Kyckling/Bacon, ned med smaksatt valfri creme fraiche i stekpannan och blanda ihop med kokt pasta, ris kan också gå an om man gillar det bättre :) Eller varför inte bara en gröttallrik om man är lite mer simpel och otjorvig lagd :D

En liten undran sen..
Kommer jag hitta lite mer glädje och syfte nu när jag flyttar? Börjar pusselbitar falla på plats så att säga?

Tack och ha en skön dag 🌸

Svar: Enkelt är gott !!Var aktiv direkt efter din flytt, det kommer löna sig, kram :)
Esmaralda

33 Maja:

skriven

Hej Esmaralda,

Tack för recepten! Sa skönt med enkelt ibland! Tyvārr kommer jag inte på ngt nu.

Jag bryr mig inte så mkt men pratar de dagligen? Min sambo o den han trāffar/har trāffat? Smids det planer? Kommer de trāffas om jag åker till London på Måndag?

Kram
Maja

34 Vitlilja :

skriven

Ser du om jag möjligtvis kommer in i insatsen till den första gruppstarten?

35 Lupin:

skriven

Hittad! 🙏 👁
Tack för ditt svar. Han låg intill ett bordsben nästan under mattan..
Kram :) 🌱

36 Frasse:

skriven

Hej Esmeralda...
Vaknade nervös i morse och känner mig fortfarande nervös. Är så nervös att mitt ex ska strunta i att betala det vi kommit överens om.
Har pratat med en jurist som säger att muntligt avtal gäller lika som skriftligt. Han har skött detta hittills, men när han för två veckor sen skrev att han tycker jag ska jobba för att hjälpa han betala det han lovat att betala, jag betalar på det andra lånet och det var så vi kom överens om.
Tror du han kommer att sköta detta? jag är jättenervös.
Kram

37 Höstfealing:

skriven

Gud så gott det lät med korv stronganoff. Skall testa detta recept. Jag gillar inte att laga mat utan det är ett nödvändigt ont så har tyvärr inga bra recept. Hoppas min kärlek gillar det och vore trevligt med lite mysmiddag snart. Bränns kärleken? :)

I natt var första natten med täcke på hela sommaren. Kvällar och nätter är svala så hurrraaa för det :)

Snart kommer du vara på gymmet varje dag :) Kram

38 Sessan:

skriven

Här är mitt tips på snabbt o enkelt som passar i matlådan:
Skölj, ansa, hacka o stek 1 purjolök, även mörkgröna blasten. I med 1-2 paket krossade tomater. Häll av/bort spadet från 1-2 burkar tonfisk. I med tonfisken i pannan.
Krydda med vitpeppar o soja efter tycke. Jag brukar ha rätt mkt vitpeppar.
Vegetarisk variant är att byta ut tonfisk mot skivad stekt halloumi.
Har oftast ris till.



Svar: Perfekt lunchlåda ju !! Kram :)
Esmaralda

39 F:

skriven

Duktigt att du tränar , hade jag oxå behövt 😅

Sen undrar jag hur det är med min mamma behöver jag vara orolig för henne ? Hon har varit hos läkaren många gånger men dom hittar inget , hon väger drygt 45 kilo håller på att tyna bort , vet inte vad jag ska göra mer, snälla kan du se något ❤️

Svar: Hon kan behöva förändra lite av sina vanor, bli lite mer hälsosam, och så ska hon kräva ordentliga undersökningar, kram :)
Esmaralda

40 Anette:

skriven

Andra omgången med behandling idag och trombocyter ligger nu normalt!
Det händer saker!!
Ja jag ville bara uppdatera dig <3
Är så glad just nu <3

Svar: Vad glad jag blir :) Kram :)
Esmaralda

41 Till Anette:

skriven

Jag läste din kommentar om att du ska gå på Storseans med Terry Evans. Jag var på storseans med honom för några år sen, en upplevelse utöver det vanliga. Han är mycket skicklig på att förmedla detaljer om anden som den anhörige i publiken kunde bekräfta att det verkligen stämmer. :)

Kram

Igges matte 🐈‍⬛

42 Lenafena:

skriven

Bra tips! Jag älskar fattiga riddare,enkelt lätt och gott!!!! Ock billigt!
Från Ez; den pensionerade juristen säger nu att han vill att vi skall bo tillsammans i Frankrike. Är det någon substans i detta alls? Vi var ju kära en gång i tiden och menar han ALLVAR med det han säger? Eller kan du beskriva den man du såg i min framtid......finns han kva i jordelivet än?
Jag har som du vet jättesvåra hälsoproblem och känner mig förtvivlad över mitt liv som det ser ut idag. Kan ju inte gå!!!!! Har tryckt på sjukvärden för hjälp allt som går men inte fått riktig hjälp.....det känns som att jag är för komplex i mitt hjälpbehov ( har urusla värden också). Ja det vore ju billigast för landstinget att jag dör........jag är ju van att argumentera för min sak men läkaren verkar vara helt ointresserad av att hjälpa till. Har försökt skriva egenremisser men får till svar att de måsta gå via VC: Herre Gud om jag bott kvar i Umeå där jag hade högt anseende när jag jobbade......har i Stockholm är jag bara en snart 69 årig tant! Vad ser du om denne läkare på VC? Får en känsla av att ha är utbränd.....är 65 år.....Alltså fransmannen-är han något att satsa på? Ser du fortfarande någon annan karl för mig och hur skall jag göra med VC som är i kris? Känns övermäktigt alltihopa!!!!!!

Svar: Jag skulle nog inte satsa på fransmannen.. känns som om det kan finnas en hake även om jag inte ser vilken.Sök annan läkare för second opinion, ge dig inte förrän du känner dig nöjd, kram :)
Esmaralda

43 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du om min farmor kommer hem när vi är i Sverige 🤔 du såg att hon blir inte bättre 😔 kommer hon aldrig hem ☹️

44 Maja:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer den här relationen som jag valt nu hålla livet ut?

Kram

45 Hm:

skriven

Hej Esmaralda.

Känner han sig mycket sårad eller till och med lurad utav mig?
Eller kommer det finnas någon förståelse eller mjukhet?
Kram

Svar: Jag ser inte någon riktig förståelse, kram :)
Esmaralda

46 💕 Zoey 💕:

skriven

Hej igen Es!
Strax innan halv 10 i förmiddags somnade familjens älskade lilla prins in. De var inget dom kunde göra och han var inte ens kontaktbar. Vet han om hur mycket han betydde för oss?? Kram Zoey 💕

Svar: Jag beklagar och skickar en stor kram. Ja han visste att han var viktig för er - och nu har han det bra och är frisk och glad, kram :)
Esmaralda

47 Shenzi:

skriven

Ja undrar om ja kommer få ett rektors jobb på en förskola i framtiden eller finns de något annat jobb som passar mig mer?? Kram Shenzi 🌹

Svar: Känns mer som om det blir något annat.. kram :)
Esmaralda

48 Snart nytt år:

skriven

Hej Es

Ser du något spännande jag kommer få uppleva innan årets slut?
Kram

49 till anette:

skriven

Jag var mycket missnöjd med Evans. Ingenting stämde. Hoppas du får en bättre erfarenhet.

50 Snödroppen:

skriven

Hej hej hallå!

Bästa enkla recept…på jobbet har vi ett krislager med bl a fiskbullar!! Lite spritsat potatismos o fiskbullar i en form toppat med lite purjo och räkor, vad tror ni om det? Inte i min vildaste fantasi att jag skulle äta fiskbullar, fick göra det i skolan men aldrig mer!!
Våra gäster äter iaf med god aptit🙄😅
Idag är en bra dag, allt rinner på som vanligt. Tårta o bubbel blir det i eftermiddag till kaffet😋
Och männen i mitt liv vart håller dom hus?? Är det nån av alla dom två som jag gillar som vill ha mej och kanske ses snart??😅
Ha en go dag🥰

51 En Ängel med stort hjärta :

skriven

Tack kära Es för rart svar det värmde♡♡♡

Jag bara undrar såg du inget alls om min dotter o jag får kontakt med varandra snart?

Kram hoppas på att du får till dig nåt♡♡♡

52 ThereseC :

skriven

Hej Es!
Jag har en stekt grönsaksröra som jag brukar göra som tillbehör. Igår hade jag den som tillbehör till falukorv och makaroner. Det muntrade upp hela måltiden.
Som bas använder jag
Zucchini
Purjolök
Smulad buljongtärning
Creme fraiche

Sen har jag i andra grejer men olika varje gång. Det går ju att stoppa i vilka grönsaker som helst.
Igår hade jag paprika och så kryddade jag extra med lite senap och röd currypasta.
Men det går att ha i lite allt möjligt, tomater, färsk spenat, champinjoner, pesto eller nåt annat kul.
Jag brukar använda kycklingbuljong men det går bra med grönsaksbuljong också. Det funkar nog med fisk eller köttbuljongen också, jag har bara inte testat.

Snart ska jag iväg till Björn. Han och kompisarna väntar nog på att jag ska öppna en ny sektion till betet.
I andra stallet har Eydis fått en skada på nosen och hon behövde sys. Undrar om hon hade fastnat på den där kroken jag och C hittade. Kanske hon har kliat sig och kommit åt den. Vi har i alla fall plockat bort den nu. Eydis får sova inne och hon får vara ute med betesreduceraren. Det är hon inte så nöjd med. Igår hade hon lyckats få av den och vi misstänker starkt att hon kan ha fått hjälp av Mir. Han tycker om att ta tag i grejer och dra.
Imorse blev Eydis så sur när J tog fram betesreduceraren att hon vägrade lämna boxen. Så hon fick stå kvar inne tills C kom.
Mir börjar längta efter ridning. C är överförsiktig efter skadan han hade. Han blev ju bra igen men var inte ordentligt igångsatt när han flyttade till nya hemmet. Men det första tjejen la ut på Instagram var hur hon hoppade med Mir.
Inte så bra kanske när han inte är igångsatt ordentligt. Hursomhelst så kastade ju Mir av henne ett par gånger och drog omkull henne när hon skulle leda honom och sen vågade hon inte rida mer. Så han har ju stått i hagen i två månader innan han kom tillbaka . C vill ta det säkra före det osäkra och sätta igång honom långsamt. Ingen ridning, bara promenader och tömkörning, klickerträning och lätta dressyrövningar från marken.
Igår hade han fått nog . C hade släppt honom i paddocken och då körde han ett dressyrpass på egen hand. C blev alldeles häpen och hon hävdar bestämt att det inte bara var att han ville springa runt lite och busa. Han såg verkligen ut som om han körde ett dressyrpass bortsett från att han inte hade någon ryttare.
"Jag tror nästan att han försökte påpeka att han vill börja bli riden," sa C .
Det tror jag faktiskt också 😁.
Kram ThereseC

Svar: Bra tips som jag ska pröva !Kram :)
Esmaralda

53 Loppan:

skriven

Hej Esmaralda.

Känner han sig lurad utav mig? Eller tror att jag medvetet ville såra honom?

Kram

54 Susan :

skriven

Låter supergott😋

En olycka kommer sällan ensam men nu har det varit lite för mycket. Min bror dog i hastigt i höstas o min älskade mamma förra veckan. Kan man be änglarna om lite positiva tecken den närmsta tiden…

Kram❤️

Svar: Ja, det har varit mycket och det har varit tungt... jag sänder healing och änglarna gör sitt, stor styrkekram :)
Esmaralda

55 EE:

skriven

Lyckades få biljetter till Coldplay dock på 4 olika ställen i arenan. Men dock iaf platser.

Ser du om det kommer lösa sig så jag åtminstone kan komma att sitta tillsammans med dottern som inte kommer vilja sitta ensam bland massa främlingar.

Känns som jag försökte men kom bara halva vägen. Ville ju kunna sitta ihop med min dotter så hon skulle slippa sitta ensam och känna sig otrygg.

56 Suss:

skriven

Bra tips. Tack alla.
Nått glädjefyllt som knackar på dörren inom närmsta tiden?
💕 Kram

57 Dani:

skriven

Hej!
Kommer jag och C att träffas på lördag?
Kram🤗

58 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du var eller hur min bror kommer träffa tjejen med gott hjärta, Ser du Esmaralda någonting tidsmässigt🙂

59 TILL ZOEY:

skriven

Jag beklagar din stora förlust och det gör så ont när våra djur lämnar oss.
Styrkekram💗
/ M

60 Mimilove:

skriven

Hej Es

Kan du se något positivt som händer mig?
Kram

61 Ghostwriter :

skriven

Efter många om och men inser jag och känner jag att det känns mer rätt att säga upp lgh. tror inte jag fått beslut ännu. Men oavsett känns det logiskt att flytta. Ser du också att detta är rätt? Eller säger universum att jag ska fortsätta kämpa för staden jag bor i?


Kram och heja dig

62 Undran:

skriven

I vilket sammanghang möts ❤vi❤?
Kramen

63 <3:

skriven

Vad är det som gör att A inte släpper taget om mig ?
Kommer vi framåt nu ?
Kram

64 Tjej345:

skriven

Hej Esmeralda!

Jag ville bara veta vad han känner för mig då han är väldigt förvirrande, han smygkollar hela tiden och vet inte heller vad jag ska göra, blir jobbigt tillslut för vet inte varför han gör det. Ska jag börja prata med han? Kommer vi bli något?
Tacksam för svar, ha en trevlig fortsatt dag 😊.

Svar: Ja, börja prata och se vad som händer, han är lite blyg, kram :)
Esmaralda

65 Höstfealing:

skriven

Jag har börjat intressera mig mkt mer för flytt, inredning av nytt hem, hus/stugor och en tvåsamhet samt gemenskap. Är jag på väg in i ett nytt kapitel i mitt liv eller är det bara drömmar? Kramiz

Svar: Du är på väg... kram :)
Esmaralda

66 Am:

skriven

Hej Esmaralda.

Provar igen,ser du något angående min nuvarande relation, om den kan vara och hålla livet ut?
Kram

Svar: Ja, den möjligheten finns och d ser snart vart det landar, kram :)
Esmaralda

67 AnnaK:

skriven

Vilken trist lunk jag haft i många år. Jobbar, kommer hem och vilar, äter och sen inte mkt mer. Fick ett infall och beställde lite smink men funderar nu vad jag ska med det till 😂 Vill nån gång klä upp mig lite och gå ut och äta tex men kommer mig inte för och vem ska jag ens gå med. En dejt skulle vara roligt också. Blir livet lite roligare i framtiden tro?

Kram 🤗

68 A.D:

skriven

Hej fina du 😁

Tänkte kolla om jag kommer få det jobbet jag nu väntar på svar.tack i förhand

Ha en fin dag


Kram

Svar: Chansen finns i alla fall, kram :)
Esmaralda

69 Agnes:

skriven

Gällande Terry Evans.


Har erfarenhet av honom o med det sagt...jag skulle aldrig betala ett enda öre för att vistas under samma tak som den mannen o det han säger sig se skulle jag ta med en mycket stor nypa salt!

Men det är ju jag, det....;0}

Ha det bäst, alla, o stora kramen!

70 Igges matte 🐈‍⬛:

skriven

Kanske är det jag som är gammal och mossig som tycker att det hör till god ton att visa att man står för sina åsikter genom att skriva under med ett alias när man kommenterar det som någon annan i Bloggfamiljen har skrivit. (framför allt när man framför kritik) Det var länge sen jag kände den varma och familjära sammanhållningen som en gång fanns i Bloggfamiljen. Är det någon mer än mig som har varit med sen forntiden som upplever samma sak?

Kram

Igges matte 🐈‍⬛

71 Monica:

skriven

Går man in på You Tube är det många som lägger ut sina recept där. De är oftast översatt till engelska och många gånger till svenska om upphovspersonerna har ett annat språk som modersmål Är man riktigt duktig på det digitala kan man också få in svensk text. Många av dessa recept verkar vara rena goda mästerverk med enkla råvaror

72 Fråga:

skriven

Hej. Kan du se vart jag träffar han med stort H?

73 Lotta:

skriven

Alltid gott med mat. Schnitzel (från frysdisken 😉) med potatis och brunsås har jag lagat idag. Lättlagat.

Jag undrar om dom bryr sig om jag slutar i bandet eller inte eller om de vill att jag ska sluta. Ledaren brydde sig inte riktigt om min åsikt. Förstår inte beteendet. Vet inte hur jag ska göra här???

Kram L

Svar: Kanske dags att ta ett ordentligt snack med ledaren... var tydlig, kram :)
Esmaralda

74 Cecilia:

skriven

Bra tips! Jag älskar att göra libapizza. Köp libabröd, lägg på tomatsås (finns en burk anpassat för pizza från Mutti) samt sin favoritopping på pizza. In i ugnen 200 grader ca 5 min och sen är det klart. Servera gärna med hemmagjord pizzasallad och en gos sås. Blir så gott med libabröd och man slipper hålla på med deg.

Stor eloge till dig som håller igång träningen. Har fallit ur rutin helt, men har fått in mer vardagsmatens åtminstone.

Har haft lite dåliga dagar då jag känt mig så dålig på jobbet. Men sånt som man lär sig av. Fick höra av en kollega att andra tycker jag gör ett bra jobb iaf, så det känns kul men samtidigt är jag väldigt självkritisk och kan ha svårt att ta emot sån feedback, speciellt när jag känner mig dålig. Ska bli skönt med lite helg iaf.

Vi har sökt en lägenhet med det perfekta läget för förbindelse till jobbet. Ligger nog bra till i kön, men svårt att veta exakt. Hur stor är chansen att den blir vår? Kramar

Svar: Bra tips !Ja, du är nog lite väl självkritisk vad det gäller jobbet... ser att du är omtyckt
Chansen till just den lägenheten är 75 %, snart vet du, kram :)
Esmaralda

75 Doris:

skriven

Hej!
Va bra med lite mat tips.Behövs ibland när fantasin tryter,vilket den jämt gör.

Känner mej trött o eländig o ingen ork till något.
Vänder det?Behöver lite nystart på många områden.

Kram

Svar: Det kommer vända, ganska snart som det ser ut, kram :)
Esmaralda

76 A .D:

skriven

Hej fina Ez.

Kommer det bli det jobbet jag önskar och väntar på svar tack i förhand.

Kram

77 Tiss :

skriven

Hej Es!

Min katts ena öga krånglade imorse (ögat som brukar krångla) och jag flippade ur (grät) då jag själv precis bara 15-20 min tidigare hade tagit sista pipetten ur kartongen. Jag använder såklart ögondroppar som är ok för både katt och människa. Jag som nästan aldrig tar droppar fastän jag borde. Det var så olyckligt. När jag lyckats samla mig lite så baddade jag ögat och drog iväg. Jag bad en bekant köpa ögondroppar åt mig efter hans jobb. Jag kände mig helt förstörd över många saker p.g.a. ögat. Till min stora och oförklarliga förvåning så var ögat bra när jag kom hem. Jag måste fråga om andra sidan hade något med detta att göra? Det har aldrig slutat av sig själv förut!

78 Vart är HAN?:

skriven

Hej Es

När kommer kärleken?
Kram

79 Dahlia:

skriven

jag brukar göra en enkel laxrätt
kan tyckas vara märklig smakkombination men gott är det!

Koka upp ett paket frysta hallon till lite mer såsaktighet, tillsammans med lite honung och en skvätt balsamvinäger. Blanda i färsk timjan och häll över laxen. och in i ugnen i några minuter.
Serveras med ris eller blomkålsris.

Es, förstår han att detta val gör mig sorgsen? och att jag känner mig lite sårad? Kanske inte helt hans egna val, och om han vill själv är jag rätt osäker på.
Det gör mig sorgsen för han är en fin person, och är värd betydligt bättre än detta som han ger sig in i!
Kan mycket väl vara påtryck från släkten, men vill han verkligen innerst inne? Och förstår han att det gör mig sorgsen?
Jag bryr mig om honom som vän, och vill det bästa, men jag kan inte påverka detta.

Tack :)

Svar: Det här måste jag pröva, lite annorlunda med hallon !Nej, du kan inte påverka och han tar del frivilligt och jg förstår hur olustigt det känns för dig, kram :)
Esmaralda

80 Frasse:

skriven

Hej....
Ikväll skrev mitt ex att han inte hade råd att betala det vi kommit överens om att han ska betala....
Hur kommer det nu att bli, jag betalar ju min del....hur kommer detta att bli då?

81 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Blir en helsikes massa att göra för att få mig i skick...

Ja såsen ska ju vara varm o således ska du låta osten smälta i kastrullen o sen tillsätta matlagningsgrädden. Har lagt märke till att lökpulver fungerar lite som "avredare" o gör att konsistensen på det man tillreder blir tjockare. Lökpulver är bra då man inte orkar hacka lök, lat, jag ;), o om det finns såna som inte kan med lökbitar, ja detta gäller ju förstås inte allergiker.
Kram Skorpan


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: