Extravak......

En gång i tiden när jag pluggade på universitetet så satt jag extravak på sjukhuset då och då , för att tjäna lite extra.

Jag satt ju  så gott som alltid hos dödssjuka människor och det blev varierande upplevelser. 

En del var så sjuka och trötta och var klara med livet och redo att dö och de var lugna och trygga i sig själva och ville mest vara i  fred  medan andra var livrädda och oroliga och hade hemsk dödsångest.

 

Jag brukade fråga dem vad de älskade allra mest, favoritplatser och favoritmänniskor … och sedan bad jag dem sluta sin ögon …… och under tiden som  jag berättade och fabulerade så tog vi oss till de älskade platserna och de älskade människorna.

En herre talade om att hans favoritmänniska var  Marilyn Monroe och då ordnade jag så att han och Marilyn hade en middag tillsammans och sedan gick de ut på balkongen  och tittade på stjärnhimlen.

Min patient var väldigt nöjd !

Någon ville att jag skulle läsa ur en bok och då gjorde jag det.

En liten tant ville att jag skulle sjunga… och jag sjöng, såklart !

Man håller handen och stryker över pannan och kinden.

Lyhörd måste man  vara när man åtar sig att arbeta med döende människor.

Många är inte medvetna fullt ut men hörseln är det sista som överger oss så jag  brukade prata, läsa och sjunga en stump.

Aldrig  bara sitta tyst och glo.

 

I ett annat rum satt en gång en  kvinna extravak precis som jag…. och hon tog fram sin bok direkt och satt och läste non stop för sig själv..… vilket störde mig en hel del.

Jag tänkte att hon kanske  inte  kunde bättre

 -

Mitt speciella minne var pojken med downs syndrom som var svårt hjärtsjuk och som pendlade mellan medvetande och medvetslöshet.  Han hade bilder på Pippi långstrump vid sängen och jag tänkte att det var  nog en favorit.

Han hade pippiböcker  i sängbordet och jag började läsa… och mellan varven sjöng jag pippisången  och då och då kunde jag skymta ett leende på pojkens läppar.

 

 

 

 

En del gick hem till Alltet just när jag satt vak och andra inte

Det fanns till och med en  tjej i 20 års åldern som jag satt hos flera gånger och ett mirakel inträffade… hon gick in i remission och blev flyttad till en vanlig avdelning på sjukhuset och så småningom fick hon åka hem… då blev man ju jätteglad.

Kram & kärlek 💖

P.s.  I dag ska Nettan och jag ut och luncha  och  se om vi kan börja planera en  andlig resa.. där allt funkar som det gjorde innan pandemin.  

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Det är så roligt att jag var med M honom igår på förmiddag. Men jag hoppas inte väl han märks att jag var lite blyg inför honom men jag försöka väl att gör min bästa.

Jag hoppas han tycker det är positiv ändå

Ha det bra😊

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Kan du ser om det är värt att jag ska till örebro på lördag? Kommer jag blir besviken eller glad?

Jag är lite osäker för jag vill inte få fel person ska följa med mig eftersom min mående är ganska känsligt.

Är det värt att jag kommer dit?

Ha det bra

Svar: Det ser ut att bli bra med Örebro men var själv på rätt humör, kram :)
Esmaralda

3 <3:

skriven

Hoppas att du får en mysig lunch med Nettan.
Ser det ut att bli en fin lördag med tjejerna ?
Kommer det bli någon flört för mig ? Någon trevlig man som kommer fram kanske.
Kram

Svar: Ja, det ser ut att bli en bra lördag... kanske ingen speciell dyker upp men det ser ut att bli bra i alla fall... ta på bästa humöret, kram :)
Esmaralda

4 Misstjejen:

skriven

Hej

Gulligt att C kvinna är ganska ofta med på min drömmar av olika situationerna.

Jag borde ser det som positiv oavsett vad? För jag mår bra av det😊

Ha det bra

5 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Idag kommer Finland att ge sitt officiella till att ansöka om Nato - eller åtminstone kommer presidenten och statsministern att uttrycka sin åsikt om Nato (att gå med). Ser du någon fara för Finland från Rysslands håll?

Kommer Sverige och Finland att ansöka om medlemskap i Nato parallellt med varandra?

Kram

Svar: Jag tror att båda söker medlemskap... och det kan behövas.. kram :)
Esmaralda

6 Helena Ir:

skriven

Ett oerhört bra jobb du gjort vid dessa vak. Jag har själv varit med sista veckan i en nära väns liv, men inte precis i det sista. Däremot så såg jag vad dödsångest kan vara, morfin och rädsla blandat! Det var tufft! Och jag har det tyvärr på näthinnan ibland.. Men givetvis är detta inte vanligt för alla, jag har också sett de som somnat in lugnt och stilla på mitt arbete.

Idag ska jag åka och lämna blod och utföra lite köp jag behöver göra..

Ha en trevlig och bra lunch med Nettan, hoppas ni kommer framtill någon bra lösning för en andlig resa :)

Kram

Svar: Ja, somliga minnen vill inte lämna en ! Är man inte klar med livet kan det blir svårt att lämna det ! Kram :)
Esmaralda

7 Barbro:

skriven

Hej Esmaralda!

Min pappa somnade ju in i april förra året och jag var på sjukhuset och vakade över honom i nästan 4 dygn. Jag satt där bredvid och höll hans hand.
Kysste hans panna och talade om att jag älskade honom. Pratade om gamla minnen som vi hade gemensamt. Spelade hans älskade Jularbomusik för honom hela tiden.

Jag sov i sängen som ställdes bredvid hans och jag höll om honom och bad honom gå mot ljuset när han drog sitt sista andetag. Som var en av dom finaste ögonblicken. Då jag verkligen kände att änglarna var där och tog emot honom.

Så trots sorgen och att det stundtals var jobbigt så blev det ändå ett fint minne. Känner sådan tacksamhet över att jag fick göra allt detta för honom och vara där.

Kram Barbro

Svar: Jag förstår att det är ett fint minne, trots allt... och din pappa var så klar och redo när han gick över... han var trygg här och han togs emot på ett tryggt och fint sätt i Alltet också... kram :)
Esmaralda

8 Sessan:

skriven

Vad fint du gjorde för dem!
Du skulle få sitta med mig..
Kan ju hoppas att man har någon bra hos sig när den dagen kommer.

Svar: Ja, det hoppas man ju.....fast en del passar på att gå över när de är ensamma... man vill lite olika... kram :)
Esmaralda

9 Misstjejen:

skriven

Hej

Många har en fina sätta att dog. Jag har väl många gånger att känna in min egen dödsdag. Jag tror att jag vet hur många kommer reagera. Hur gammal jag var på en ungefär. Jag vet något som efter 70 år.

Jag hoppas bara att jag är lyckligt när jag somna in då medvetenhet jag om att vad jag har gjorde för flera människor i här livet.

Jag tror att jag vet för mycket och jag visste vad dom som vänta på mig när jag ska dog då kommer dom säger "det var bra att jag kämpar hela igenom oavsett hur jobbigt det är. Du fick en fint på en halv av din livet"

Jag vet inte bara hur jag kan visste så mycket om det. Det kommer blir en diskutera efteråt jag går tillbaka till dom.

Jag visste bara för mycket om det. Jag accapterar för livet och död.

Jag vet inte hur bara...

Ha det bra

Svar: Du har gammal kunskap också.. så blir det när man levt många liv, kram :)
Esmaralda

10 Alie:

skriven

Så himla fint gjort av dig ( kan ju tyckas självklart om man sitter vak att man bryr sig om och ger av sig själv, men de hör inte alltid till vanligheten) du har sannerligen stort hjärta Es ❤️

Någon speciellt på ingång för mig? ☀️
Kram o trevlig lunch med Nettan! :)

Svar: Ja, något bra verkar vara på gång... kram :)
Esmaralda

11 Jossan:

skriven

Godmorgon

En del dagar känns allt bra och jag hinner inte tänka eller ja jag tänker inte alls på T. Till en dag som igårkväll när jag tänker på honom.. Vad han gör och om han tänker på mig. Så tänker jag på det du sa.. han han antagligen inte tar detta uppbrottet lika hårt som jag gör.. trodde inte jag skulle det heller efter bomben han släppte i julas. Jag var förberedd men fan det svider ändå. Snart har det gått 2 månader..
Jag försöker visa mig så positiv tex på gymmet för att få uppmärksamhet och kopplar bort honom då. Saknar den trygga famnen och den goda maten men saknar inte hur han kunde bete sig. Ville aldrig att vår första dejt skulle ta slut.. det kändes ju verkligen i mitt hjärta att det var så rätt. Men så fel.
Jag vet att folk här kanske blir trötta på att läsa om detta men ja jag måste få ut det..

Vad ska man göra? Hur länge ska sorgen sitta i? Jag försöker ändå leva så normalt jag kan..

Kram

Svar: Fortsätt lev aktivt... rätt som det är tänker du mindre på honom och sorgen bleknar... kram :)
Esmaralda

12 GP:

skriven

Tack för att du delar med dig, det är alltid lika intressant att få läsa det du har varit med om genom livet. Håller tummarna för att ni lyckas planera in en andlig resa 🤞🏻


Es, blir jag erbjuden en fast anställning denna omgången? Är så nervös… har tänkt på det ett par dagar nu och vad jag har förstått så kommer jag få besked nästa vecka.


Kram :) torsdag idag då, en dag närmre helgen.

Svar: Du har chansen.. den är nu runt 75 %, kram :)
Esmaralda

13 Lotta S:

skriven

Min stora sorg, att ingen var hos mamma den natten hon gick över.

Svar: Ibland blir det så och jag förstår din sorg... men ibland vet man ju inte riktigt när det sker och det är ingenting som du ska må dåligt över. Mamma förstår precis och nu är hon frisk och stark, kram :)
Esmaralda

14 Mth:

skriven

Hej!
Du har varit med om så mkt i ditt liv Ez, du måste skriva en bok om alla dina berättelser. Väldigt händelserikt❤

Kommer Johan höra av sig någo mer? Har jag gjort avtryck hos honom?
Kram!

Svar: Du har gjort intryck och han tänker en hel del, kram :)
Esmaralda

15 Snödroppen:

skriven

Godmorgon💞
Tror att du var rätt människa som fick vara med dessa människor i livets slutskede.
Vad härligt och träffa Nettan, ni hittar säkert den perfekta resan, roligt och planera och ha nåt att se fram emot.
Full fräs idag och snart är det helg igen! Ser det ut att kunna bli nån trevlig dejt till helgen?
Ha en fin dag🌸💞

Svar: Ja, det kan bli en bra dejt, kram :)
Esmaralda

16 lilla m:

skriven

Hej Es, kan jag lita på honom? Kan jag lita på hans ord? Kram

Svar: Han menar vad han säger.. i stunden... ser inte hur länge det håller dock.... kram :)
Esmaralda

17 Skorpan:

skriven

Ja du har minsann erfarenhet av det mesta Es:). Du låter absolut som den bästa tänkbara människa på en sån plats! Tur för dem som fick dig... Andlig resa, ööh har jag missat nåt, va är det? Det kopplar dåligt här så det är kanske bara därför jag inte vet vad du talar om Es ;).

Dagen D o resan är snart ett faktum. Blev packande i sista minuten, som vanligt, o nu undrar jag om jag har allt behövligt med ;). Vill ju vara lite uppklädd då jag ska äta "ute" o synas lite mer, kanske. Verkar inte blåsa heller, tack för det, så att jag hålls på stolen sen då det är matdags :D. Ja må ha seglat på de sju haven i tidigare liv, men nu mår jag pyton då det gungar för mycket. Ser du nåt kring min resa Es? Bör jag akta mig för nåt/nån eller så?

Blir lite jobb före resan då, o kaffe som faktiskt är snabbkaffe ur automat, i latteform för mig.
Ha en trevlig lunch med Nettan o en bra dag förstås!
Kram Skorpan

Svar: Jag kallar det andlig resa när vi har erbjudanden för spådom och regression och ibland även tar emot personliga besök :)Så du gör som jag, packar i sista minuten :) Det ser bara bra ut kring resan.. inga varningar kommer till mig.... kram :)
Esmaralda

18 Shenzi :

skriven

Kära Es!
Vad händer för mig i sommar?? Kram Shenzi 🌹

Svar: Börja gör upp planer... och spontana ting kommer också att ske, kram :)
Esmaralda

19 Rebban:

skriven

Hej,
för flera år sedan när jag arbetade inom äldrevården under somrarna låg en kvinna för döden och vi i personalen turades om att sitta vak. Jag som timanställd satt dock inte vak lika mycket men jag minns att jag tyckte det var så fint och lugnt. Sedan förstår jag att det inte alltid är så.

Nu är det inte många dagar kvar på mitt jobb. Ska bli så skönt med en lång sommar. Har pratat med en del personer och många verkar vilja göra detsamma - lämna sitt nuvarande arbete och börja studera eller hitta ett helt annat arbete som kräver mindre och har större flexibilitet.

Hur som, ett företag som jag arbetet med inom mitt nuvarande arbete växer så det knakar. Jag har en hel del erfarenhet av just detta arbete och tänker att detta kan vara en bra väg in till en ny bana och ett jobb att ha vid sidan om sina studier. Tror du jag skulle kunna få en anställning där?

Kram

Svar: Ja, de finns faktiskt en chans... runt 50 %, kram :)
Esmaralda

20 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Att sitta vak var du rätt person på rätt plats !
Inte lätt med döden vi i Sverige har lite svårt med att hantera döden jämfört med andra kulturer . När Björn dog var det som alla övergav mig för de trodde jag ville vara ifred och inte "störa" mig,när jag behövde bli störd som aldrig förr..

Härligt med planer på andlig resa med Nettan !

Här ska första gruppintervjuen för att vara röstmottagare ske via datorn . Är jättenervös har aldrig haft sådana teamsmöten tidigare Sonen var förbi igår och riggade kamera och lurar . Håll tummarna att tekniken fungerar !

Moses mycket bättre ! Vilan har gjort nytta , lite stel fortfarande men men han hänger med <3


Kram Anki med flock

Svar: Ja, vi människor missförstår så lätt varann och har en tendens att dra oss undan när vi borde göra tvärtom... och jag tror det mest beror på osäkerhetMaken har jämt teamsmöten och jag tror det ska funka lika bra för dig som för honom.
Härligt att Moses är bättre.... kram :)
Esmaralda

21 Skorpan:

skriven

Oj så det finns jobb inom hotellbranschen, är det nåt som kunde passa mig? Arbetat inom den branschen i tidigare liv? Undrar...
Kram Skorpan

Svar: Ja, helt fel känns det inte.. gäller bara att du hittar rätt syssla inom branschen.. kram :)
Esmaralda

22 Viktoria:

skriven

Kära Esmaralda!

Vi har fått veta att min man (82 år) har obotlig cancer. Han har fått mediciner och morfin för smärtorna. Han är trött och sover mycket. Han är utskriven från sjukhuset och vårdas nu i hemmet.
Blir det Palliativ vård framöver? Det finns så många frågor i mitt huvud, men inga svar.
Det vore fantastisk att kunna fira en sista sommar tillsammans. ??.

Kram till dig Esmaralda.

Svar: Det är en tung tid för er alla... gör vad ni kan och ta vara på den bra stundernaDet ser ut att bli palliativ vård och du får helt enkelt ta dagarna som de kommer... jag vet att du kommer klara detta bra även om det är tungt och svårt... jag sänder healing till både dig och mannen ikväll.. stor kram :)
Esmaralda

23 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något Esmaralda 😞 kommer det dröja tre fem år innan min bror kommer att träffa nogån med gott hjärta som du såg för honom eller blir det innan dess söta Esmaralda 🤗 och kommer jag träffa mannen med gott hjärta nu i Bularien när vi reser dit 😉

Svar: Din bror kommer träffa en bra tjej men det kan dröja några år och för din egen del så så finns chansen att du möter någon i Bulgarien... dock är chansen inte stor, men den finns.. kram :)
Esmaralda

24 GP:

skriven

Tack för att du delar med dig, det är alltid lika intressant att få läsa det du har varit med om genom livet. Håller tummarna för att ni lyckas planera in en andlig resa 🤞🏻


Es, blir jag erbjuden en fast anställning denna omgången? Är så nervös… har tänkt på det ett par dagar nu och vad jag har förstått så kommer jag få besked nästa vecka.


Kram :) torsdag idag då, en dag närmre helgen.

Svar: Du har absolut chansen.. den är över 50 %, kram :)
Esmaralda

25 Skorpan:

skriven

Aa så det är en andlig resa, got it.
Ja det blir alltid i sista minuten att packa då jag ogillar det jobbet även om jag gillar att resa. O sen måste jag ju röja upp lite i köket också :D. Barnen får vila ensamma en natt utan sin mamma, vilken tur för dem ;).

Skönt att resan ska gå bra o jag förhoppningsvis träffa mycket nytt folk... Karlar ;).
Kram Skorpan

26 <3:

skriven

Hej kära Es, kan du se ngt mera om min drömklocka vad som händer ?
Tycker allt verkar så konstigt.
Tror du att den kommer nästa vecka ?
Kram

Svar: Ja, det är märkligt, kommer den inte i nästa vecka, vilket finns en chans att den gör, så får du helt enkelt sätta ner foten väldigt bestämt, kram :)
Esmaralda

27 Till Jossan:

skriven

Å vad jag känner igen mig i det du skriver och går igenom. Har sett dina inlägg här och förstår dig så väl.. lämnade själv ett förhållande förra året ( fast motvilligt då jag hoppades på förändring) sorg oavsett form tar tid. Låt dig läkas och låt dig vara ledsen och älta, det blir bättre tro mig. Det viktiga är att du gör saker och träffar vänner som kan muntra upp dig.
Själv hittade jag energin i skogen och träning.
Stor styrkekramar till dig! ❤️
/ Alie

28 Mickis:

skriven

När jag läste extra vak så tänkte jag på de vak inom psykiatrin med suicidala mm pat för dessa har man ju suttit på många gånger. Men inte de vak som du beskrev och de skulle jag nog mest gråta till :) Älskar äldre människor och undra hur jag kommer vara när jag är en gammal tant Es :)

Vad roligt att ni kan ta emot besök igen! Har på min bucketlist att ge er en stoor kram nån gång :)

Torsdag och nu hoppas jag att det går åt rätt håll ... :)
Kramis

Svar: Jag har suttit vak på psyk också... och på Sankta Maria, som nu är nerlagt sedan länge !Kramen ser jag fram emot
Kram här, så länge :)
Esmaralda

29 Me:

skriven

Hej!
Alltid lika intressant att ta del av allt du varit med om.Livets slut kan se olika ut men du va absolut rätt person på rätt plats.

Nått budskap från universum i dag Es?

Kram

30 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Jag hoppas du och Nettan får en underbar dag ihop!

Jag har så svårt att bestämma mig för en sak som jag grubblar mycket på, jag vet inte vilka jag ska bjuda till mitt 40 års kalas. Jag gillar egentligen inte släkten men samtidigt så fyller man inte jämt så ofta. När ja fyllde 30 så var de bara familjen och jag har ångrat så här i efterhand att det inte blev en stor fest även om jag vet att jag inte mådde bra psykiskt i de läget. Nu blir jag snart 40 år och tankarna snurrar. Det är inte kul att bjuda folk som är otrevliga mot någon annan som någon i min släkt är. Jag har inte många vänner heller. De är en sånt dilemma för mig. Jag har tänkt mycket på att göra det som känns bäst för mig men jag vet ärligt talat inte. Kan du kanske se om det är bara familjen som kommer närvara eller kommer släkten också??? Kram Zoey 💕

Svar: Bjud bara de som du VERKLIGEN vill ha på din fest, då bir det som bäst och det är ju din rättighet... kram :)
Esmaralda

31 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Tack för svar. Jag känner mig orolig. Ser du några varningar gällande hur Ryssland kan tänkas agera mot Finland (och Sverige), då de nu inom kort väntas skicka in ansökningar om Natomedlemskap?

Finns det skäl att vara orolig? Jag är rädd att Putin bestämmer sig för att typ skjuta missiler mot Finland eller nåt sånt.

kram

Svar: Jag kan inte läsa av honom... tror ingen kan det.... han är knäpp, kort och gott, och har en tendens att vilja hämnas... kram :)
Esmaralda

32 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för allt som du gör för oss 😊 🤗 ♥️ 🙂

33 Maja:

skriven

Hej Esmaralda,

Det ar ett valdigt speciellt extraknack;att vaka!

Fick en lite tar i mina ogon nar laste om pojken och pippisangen, sa fint!

Jag vakade over en aldre dam nar jobbade inom hemtjansten och jag satt bredvid och pratade lite lugnt. Jag fick aldrig nagon kontakt med henne utan hon var verkligen i livets slutskede. Man fick manga funderingar sjalv nar man satt dar.

Ena dagen har jag bestamt mej och andra dagen ar jag radd och tanker pa om en flytt blir bra for sonen.

En skola bra som den med sa mkt roliga o larorika inslag far han inte igem. Det ara llt fran det akademiska och alla andra mojligheter fran sport, musik, bild, drama etc etc. Idag ar han pa rymdmuseum hela dagen. Har om dagen hade de besok av olika forskare och gjorde olika experiment. Bla var det en fran universitetet som hade med sig levande och doda farliga spindlar. Han var valdigt imponerad!
En gang hade hans larare bestamt ett online mote med hans favoritforfattare i Usa o det ar de fortfarande imponerade av da alla barn alskar hans bocker!
I gar berattade han... innan han skulle lagga sig att rektorn for hogstadiet o gymnasiet var och tittade nar de gjorde sport och han var nast bast pa hela mellanstadiet forutom en pojke i en klass over honom.

Bara gav ett fatal exempel for att du ska forsta mitt dilemma av att ta ut honom ur skolan!
Daremot har han inte manga kompsar dar och det blir varre. Han har hangt ihop med en tjej och en kille men nu har de vandt sig lite iemot honom och idag var han lite ledsen att de tva skulle sitta pa bussen.

Han vill flytta till Sverige och sager att barn dar ar mer som honom och han kommer fa kompisar dar. Nu ar det ju ,kt mojligt da han ar rolig, sportig och ser bra ut om jag far saga det sjalv (Sorry!!!) men han har alla mojligheter att vara popular.

Vill inte ens tanka pa min anger om jag gor ett fel val. Att han inte alls far kompisar, och ratt kompisar. Utan att skolan gar utfor, han blir ointresserad av skolan och bara dalig kvalitet i skolan.

Kan su se nagot runt detta?

Ha en trevlig dag!

Kram

Maja

Svar: Jag förstår ditt dilemma men när du väl fattat ditt beslut måste du ha fokus framåt och inte tänka hur det kunde ha blivit om du valt annorlunda... kanske du ska avvakta lite med flytten... din son har ju väldigt god uppmärksamhet på den skola där han går nu.. kram :)
Esmaralda

34 <3:

skriven

Tack 🙏kära Es för svar om klockan.
Jag tog beslut idag och avbeställde klockan. Allt var så konstigt med uret.se
Hoppas att pengarna kommer tillbaka snart. Beställt hos annan leverantör nu så hoppas verkligen att det blir bra nu med mina I-landsproblem 😅och att jag äntligen får min drömklocka 🌟
Kram

Svar: Jag tycket du fattade ett klokt beslut, kram :)
Esmaralda

35 Maclauds :

skriven

Hej Es

Ser du möjligen något spontant om mig idag?
Kram:)

36 Mumintrollet:

skriven

Så fint av dig att finnas där för dessa människor. Även jag har suttit på extravak när jag arbetade inom äldrevården. Jag sjöng inte eller läste utan mina patienter var så pass borta att det handlade om max någon timme innan de for hem till Alttet, men jag brukade hålla handen, fukta läppar, se till att dom låg skönt mm. Var sedan med och tog hand om dem efter att dom somnat in. Efter det brukade anhöriga komma och vi tände ljus för ett sista avsked. Starka upplevelser.

Tror att det är den andra kvinnan som i sådana fall hindrar för att ses igen, för viljan tror jag finns där. Kan jag ha rätt?

Trevlig lunch med Nettan och en fin dag. Må så gott💕

Svar: Tack för hälsning... jag och Nettan har haft en mysig lunch :)Ja, jag tror du har rätt i din tanke..
Kram :)
Esmaralda

37 Steph :

skriven

Kommer min insemation i Danmark att gå vägen nu i vår/sommar?

Svar: Jag ser att det finns en god chans men kan ingenting lova... kram :)
Esmaralda

38 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Ja vem vet var jag hittar mig själv, kanske t om utomlands o jobba. Nä det väl ändå inte troligt? Tänker på min favoritstad då närmast :). I så fall är det nog flera år dit, men def intresserad nog... Kanske för feg ;).
Kram Skorpan

Svar: Boosta dig själv och du har alla möjligheter att pröva på lite nytt i nytt land... kram :)
Esmaralda

39 Mercan :

skriven

Esmaralda du såg att jag behåller min sjuk ersättning när jag börjar sysslan 50 %🤗 kommer jag att få extra pengar för det Esmaralda 😊Esmaralda kommer jag att träffa nogån där som ska hjälpa mig att utvecklas och bli känt konstner 😔du såg inte jätte känt men kommer jag att sälja mina teckningar Esmaralda 🤗 😘 ❤️

40 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Det verkar som att det är meningen att jag ska leva största delen av mitt liv ensam utan kärlek och stöd (från en man). Jag vet inte varför det är så. Kan du se något om det? Vad är meningen med det?

Kram

Svar: Jag vet faktiskt inte meningen med detta... men rätt kärlek kommer.... fast jag önskar ju att den redan skulle ha kommit... kram :)
Esmaralda

41 ThereseC :

skriven

Hej Es!
Inatt drömde jag att du ordnade en stor fest för oss i bloggfamiljen och alla var där. Jag tyckte att det var spännande att få se alla på riktigt men jag var så förskräckligt blyg att jag inte vågade hälsa på dig förrän Hedwig kom.
Jag är ingen storälskare av jättefester just för att jag blir så överväldigad när det är mycket människor på en gång. Ändå tyckte jag att det var en väldigt trevlig idé med den stora festen och jag var glad att Hedwig var med så att jag kunde hämta lite trygghet i att hon var där.

Kram Therese C

Svar: Då var det ju tur att Hedwig också kom på festen :)Kram :)
Esmaralda

42 Mercan :

skriven

Esmaralda vår Katt hemma min far sa att den har fått små bebysar ser du att de kommer att ha det bra 😔♥️♥️♥️Esmaralda du såg inte jätte känt men kommer jag att bli känt ändå konstner 😂😂😂

Svar: Det beror på hur du själv agerar... men är du intresserad och anstränger dig och lägger din själ i målandet... så finns det chans till utställning och genom flera utställningar blir då så småningom en aning känd... kram :)
Esmaralda

43 AnnaK:

skriven

Så mkt alltid på en gång... Dottern ringde och var ledsen och stressad över att hon nog inte får lägenheten hon så gärna ville ha. Hon har inte papper att visa att hon kommer ha inkomst 6 månader framåt. Hon behöver flytta hemifrån och jag behöver ta tag i mitt liv. Känns som så himla enkelt bara skita i det och fortsätta som jag gör. Även om det kommer medföra mkt ledsamheter för min del. Vet inte ens hur jag ska få ekonomin att gå runt ensam. Har ju en tonåring att försörja också.

Är det nåt fel på mig som inte förmår mig ordna upp saker? Förmår mig inte ordna upp hemmet ens längre. Har jag nån diagnos?

Kram 🤗

Svar: Jag tror du kan behöva tala med någon utomstående, en kurator eller terapeut.. så du kan börja reda ut vad du vill och hur du bäst ska agera... kram :)
Esmaralda

44 Igges matte:

skriven

Tack för ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Under det halvår som jag jobbade nätter på sjukhuset så satt jag ibland vak i livets slutskede.

Det låter säkert udda i andras öron men det var något som jag stortrivdes med och som passade mig. Jag har ju inget behov av att det ska hända saker hela tiden och uppskattar lugnet. Jag hade gärna jobbat med att bara sitta vak i livets slutskede, för mig är döden lika naturlig som att födas och jag tycker det är en mänsklig rättighet att få dö värdigt. Visste du att i Sverige är det lag på att ingen får lämnas att dö ensam? Men den lagen bryter både kommuner och regioner i mot, radioprogrammet Kaliber i radions p1 gjorde en undersökning 2017 som visade att varannan vårdtagare på landets sjukhus och omvårdnadsboenden lämnades att dö ensamma. Detta mörkas och ingen pratar högt om det, alltså ännu en skandal inom svensk sjukvård. Jag blir illa berörd bara av att tänka på det.

Idag har det ordnat sig med intyget till F-kassan så i morgon kommer min sjukpenning in på kontot som jag skulle ha fått den 30/4. Ser du om det närmar sig med att jag får mer stöd att komma på fötter nu när restriktionerna är borta?

Kramar

45 GP:

skriven

Es, ser du när jag kommer få att besked ang om jag får den fasta tjänsten eller ej?

Kram :)

46 AnnaK:

skriven

Tack för svar! Finns inte pengar till det om det inte finns gratis att få....kanske via jobbet eller dylikt.

Känns som att tiden rinner ifrån mig. Snart är det försent för en sak jag verkligen vill dessutom och blir det så då ger jag nog upp.

Kram 🤗

47 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du om våra katt bebysar hemma i Bulgarien överlever tills vi åker dit med min mor den 4 de Juni 😭😭😭jag ska ge till dem mjölk och mat 😣😣😣min far sa att vår Katt har fått fyra bebysar 😭😭😭ser du Esmaralda att de är ute i trädgården och deras mor tar hand om dem tills vi åker till Bulgarien hemma 🙏🙏🙏

48 Mickis:

skriven

Ja och under dom vaken kan allt hända :)

Hur går det med talismanerna? Sköter dom sig? :) Hoppas att min Ängel orkar tills den nya (förhoppningsvis ) kommer.

Sveriges tur i Eurovision ikväll och hon och låten är grymt bra .Heja Cornelia! :)

Har varit låg på energi idag men hoppas att jag piggar på mig :)

Ha en gosig afton!
Kraaam . . . och så småningom IRL :)

49 Louise:

skriven

Så var hälsoundersökningen på dottern genomförd och hon är fullt frisk. Jag bad dem dock att skicka remiss till BUP för att jag vill veta om hon har ADD eller autism för den privata kliniken vi var på var jag inte nöjd över. De kunde inte sätta en "diagnos".
Och det är ju viktigt att hon får rätt hjälp i skolan.
De skulle även skicka remiss till vår vårdcentral för att kolla hennes pollenallergi eller om hon har det. Men annars frisk som en nötkärna.
Så jag förstår fortfarande inte varför hon är omhändertagen men som sagt jag ber varje kväll.

Idag var jag även på rusta och matcha och jag fick reda på att jag via dem kan använda de som referenser om det skulle behövas. Sa min handläggare. Det är ju bra och sen skulle han se över angående praktik och så tills nästa gång vi träffas. Det är jättetrevligt att gå där. Seminarie varje fredag (imorgon ska jag dock på visning och då kan jag inte vara med). Vi pratade om angående referenser idag och det är egentligen en diskussionsfråga sa han.

Jag har även pratat med soc angående om hon nu skulle komma hem om den familjen hon är hos skulle kunna ha dem som kontaktfamilj eller något men tyvärr så kan de inte det men hon var helt med mig så jag tycker det är konstigt att hon ens är placerad. Man blir lite irriterad. Jag har inget emot dem som människor men deras val av jobb gör det inte bra. Jag tror absolut att jag kommer fortsätta samarbeta med dem oavsett om hon kommer hem eller inte för i detta fallet är det för dotterns bästa. Tyvärr har jag en tjockskallig korkad man vid min sida som är så negativ men vet inte hur jag ska komma ut från detta. Jag hoppas på jobb snart.

Kommer gänget på Rusta och matcha kunna få ut mig i jobb? Kanske praktik i början som kan bli till anställning?
Får du någon förnimmelse av jobb snart?

Ne dags att fila lite på mitt CV och personliga brev.
Ha en fortsatt fin torsdag och tacksam för svar. Kram

50 .:

skriven

Hej Es!

Jag skrev fel på det förra. Jag menade att du skrev att "det kommer aldrig att hända"

Jag fick en seans av dig för längesen. Och jag skrev att jag redan som barn var rädd för att bli blind. Du skrev att "det kommer aldrig att hända". Men ibland, inte alls ofta... så kan jag se glitter/stjärnor om jag gör en "häftig" rörelse eller på något sätt (svårt att förklara hur) skyndar mig. Eftersom att det inte händer ofta och försvinner fort så blir jag inte rädd, men jag har börjat fundera. Ringde HC idag som hänvisade till optiker (och synundersökning som är så billig...). Det jag själv hittat på internet (som inte är det bästa stället att leta på) sägs vara blodtrycksfall. Och nu menar jag definitivt inte att du ska ställa någon diagnos. Men känner/ser du något farligt?

Svar: Du ska absolut bli undersökt - men det kommer inte till mig att det är något farligt,,, kram :)
Esmaralda

51 🚓Efterlyser min soulmate🚓:

skriven

Hej Es

När möter jag igentligen min soulmate:(och varför dröjer och dröjer han flera år in och längre in i framtiden?
Kommer vi mötas när jag bli gammal tant?
Eller blir det i nästa liv vi möts? för det är inte många år kvar tills jag går över till alltet.
Han kanske inte har kommit ner till jordelivet ännu:)
Näe jag tycker allt att han får dyka upp nu,vi kommer inte få många år tillsammans annars.
Kram:)

Svar: Ja, om jag bara visste varför mötet dröjer.... men jag ser ju er tillsammans framöver så ni har inte missat varann.. kram :)
Esmaralda

52 ullie:

skriven

har hört samma som dej en del som tagit fram handarbeten o suttit där i sin egna värd . ja tror på som du säger läsa eller sjunga det gjorde jag lite när jag satt med en vårdtagare det gillade hon ofta när jag städat så det fortsatte jag med där o då o då kramade hon min hand kändes så bra

Tror du min väntan är slut snart eller ska det krångla mera? orolig o magont alltid nu

Svar: Snart ska det rätta till sig... kram :)
Esmaralda

53 Skorpan:

skriven

Maten o drycken var god o tillräckligt fanns det av den varan också ;D.

Träffat det folk jag skulle träffa o det gick väl hyfsat bra det ovkså. Är ju inte en människa som annars syns hos dom, är bara nån som finns där nånstans o ingen har en aning om vem jag är :D. Lustigt...

Tror inte nån kommer emot mig idag utan imorgon då det är dubbelt upp med folk, ja om nu nån ska komma emot mig alltså... Svensk är han väl ändå inte, min soulmate? Lång väg att träffas i så fall...

Tänk om jag skulle kunna sova i natt, så skönt det vore.
Reserapporten avgivits för idag ;D.
Kram Skorpan

Svar: Låter som du haft en bra dag !Hoppas du får en bra natts sömn... kram :)
Esmaralda

54 Miltons ❤️ Mamma :

skriven

Alltså... Jag är lite till mig. Härom dagen hälsade en blåmes på. Den satt på balkonggolvet.
Nu berättade sonen att det är en fågel som bygger bo utanför hans fönster. I en liten glipa. En blåmes.

I vår förra lägenhet efter Miltons walk over the rainbowbridge flög det in just en blåmes i vardagsrummet medan jag satt i soffan. Den satte sig på trimbordet och tittade på mig. Sedan flög den ut igen. Det var ju ett uppenbart besök.

Men vad är detta? 😃
Helt glad här.
Har ju hett Milton att vara lite mer närvarande och att jag behöver honom. Kan det..... 🤔😃?

Kjam

Kjam

Svar: Milton och du har ett speciellt band... och han tar till sig att du behöver honom lite extra nu.. så underbart och magiskt.. kram :)
Esmaralda

55 Cecilia:

skriven

Vad fint av dig att vara med dessa människor på deras sista stund i livet. Hade också känt mig trygg om jag hade haft med dig. Du är guldvärd som gör det lilla extra.

Ännu ett steg i rätt riktning för nu har jag fått intervju. Vet inte vad jag ska förvänta mig, det kommer vara med personer som jag redan känner. Känns tryggt men ändå lite mer nervöst på något sätt, eftersom det betyder så mycket för mig men jag känner mig inte tillräckligt kompetent. Hade aldrig fått den här chansen om jag inte redan var på plats så börjar redan tvivla på mig själv. Har du något tips på hur jag ska göra för att det ska gå bra? Kramar

Svar: Sluta tvivla på dig själv... du är duktig och du kan... så se på dig själv med rättvisa ögon... och försök andas lugnt.. kram :)
Esmaralda

56 Jossan:

skriven

Känns som hela jag är ur funktion. jag är på gymmet men så svårt det är med maten just nu. Orkar inte vara nyttig utan vill typ bara ha godis.
Allt svider och allt känns oerhört kaotiskt. hinner knappt med något. Man jobbar, åker till gymmet kommer hem och sover så är mina dagar. Imorgon ska jag iallafall på AW med mina kollegor och på lördag ska jag fira pappa. Nästa helg blir det kalas för kusinbarnet..

Finns det någon kommer kolla in mig imorgon på AW?
Blir det någon romans under sommaren?

Matchades med en kille.. Han är seg på att skriva.. Tror han har flickvän om det stämmer med han jag fick upp på fb.. Och han är skytt.. Det räcker med två för mig för de gick åt skogen...

Kram

Svar: Någon kollar snart in dig lite extra.. och visst kan det bli lite romantik i sommar..... kram :)
Esmaralda

57 Undran:

skriven

Tanken slog mig om jag är saknad? Kram

58 Mercan :

skriven

Esmaralda min far sa att katterna bebysarna är i trädgården, ser du något Esmaralda 😞 om de kommer att överleva tills vi åker till Bulgarien dit 😭😭😭ser du någonting Esmaralda 😌

59 Mercan :

skriven

Esmaralda kommer det hända något illa katterna bebysarna hemma i Bulgarien trädgården 😩😩😩klarar de med sin mor tills vi åker dit med min mor söta Esmaralda 😟🙏🙏🙏Jag vet att de har det svårt 😞😞😞såg du något illa ☹️ Esmaralda 🙏🙏🙏

60 🚓Efterlyser min soulmate🚓::

skriven

Tack fina Es för svaret,skönt att höra att han finns:) kram :)

61 A:

skriven

Jag har också jobbar extra och suttit vak fast på psyk. Det var inte för mig upptäckte jag då. Däremot funderade jag länge på att läsa vidare inom palliativ vård, men blev aldrig av.

Träffar jag min man och kärlek snart? Hur stor chans till sommaren?

Kram!

62 Mercan :

skriven

Esmaralda 😭😭😭

63 ullie:

skriven

TUSEN Tack fina du . skönt om min oro lugnar sej snart då
Stor kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: