Nånannanism....

Nånannanism  hänger vi oss  ofta år.

Klappar livet ihop och allt går åt helvete… ja då är det nån annans fel.

Man tycker att nån annan ska ta tag i och reda ut ens problem.

Nånannanism utgör en slags passivitetsteori. Om inte nån tar itu med problemen typ, så gör förhoppningsvis nån annan det.

Man kan undra varför somliga människor inte tycker att de har ansvar för vad som händer i deras liv. I synnerhet om det är negativa ting som sker.

 

Vissa av oss kan inte förstå varför vi ska få något mindre betalt när vi inte jobbar. Nån annan får väl betala.

Det är med stor självklarhet som många medborgare kräver att samhället ska stå för fiolerna.

I den amerikanska staden Portland har ett gäng anonyma anarkister tagit på sig uppgiften att laga gamla hål i stadens gator. ”Om inte vi, vem? Om inte nu, när?”, var frågorna som ledde fram till beslutet att på egen hand börja fylla igen groparna med asfalt.

Somliga sätter envetet sin skitiga kaffekopp i vasken på jobb och räknar med att nån annan ska diska den.

 

Och så vidare, i all oändlighet !

Kram & kärlek💖

 

1 Agnes:

skriven

Skitiga kaffekoppar i vasken kastas pronto! Kanske därför det inte står några i vasken? De har tagit slut, haha!
"Drick ditt jävla kaffe ur näven, förfan, ditt lata åbäke!"

Och med det önskar jag eder alla en fröjdefull dag!
Kramen! ;0}

Svar: En gång i tiden när jag var praktikant var det min outtalade uppgift att diska alla koppar och muggar och fat i vasken när arbetsdagen närmade sig sitt slut. En gång glömde jag och fick tidernas åthutning nästa morgon.... kram :)
Esmaralda

2 A:

skriven

Ja är det inte konstigt? Och så finns det ju dem, bland annat jag, som också fixar det ingen annan gjort.... vilket ju är dumt egentligen.

Sitter och funderar vart jag ska i vår. Har ju funderat på norra Sverige eller Paris. I norra Sverige, ska jag satsa på allra högs upp, riksgränsen, eller börja med typ Umeå? För att senare åka högre upp. Jag vill högst upp men har heller aldrig varit i norra Sverige. Men känner det är dags!

Kram!

Svar: Pröva dig fram... Umeå kan vara bra att starta i, kram :)
Esmaralda

3 Skorpan:

skriven

Ja just så görjag varje dag på jobbet, lägger min mugg i vasken o vatten, men diskar den själv följande dag då jag ska använfa den ;D.

Nån annan skyller jag inte mitt liv på, men nog önskar jag ju att vissa tog mera ansvar utan att jag behövde säga till om det då det ändå mestadels handlar om vuxna människor. Det får jag nog bara drömma om o vänta på att jag slipper dem ;)...

Drömde gjorde jag o det var min kompis som fick typ ett missfall på vår resa, en tjej på 50+, lite otroligt. Blödde ymnigt. Sen skulle jag ha gruppsex med tre andra, blev inte av. Sen fortsatte drömmen med att jag inte kunde komma in till min lägenhet o se den renovering som gjordes för att det inte fanns nåt handtag till dörren o avslutningsvis hade jag att göra med en terrier som ville bli skrapad på ett visst sätt o det gjorde den lugn. Hahhaa vilken drömkavalkad, har jag inte haft på länge. Får du fram nåt budskap här Es?

Redan tisdag, undrar vad som händer idag?
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Jag ser inget tydligt budskap utan här handlar det mer om känslor och ting som skulle ut.... och det blev en brokig happening... kram :)
Esmaralda

4 Helena Ir:

skriven

"Din mamma jobbar inte här"! Kan det stå där disken ställs i fikarummet..

Någon annan, har i mitt fall, inte gjort så mycket i mitt liv.. vilket har gjort mig till en rätt självständig kvinna! Tror det är en av orsakerna till att jag inte fått ett förhållande att fungera..

Så det är något som jag önskar mig av en partner, en självgående man.. där man hjälps åt!

Fortsätter koka nypon idag, fryser in och tar fram till te. Mycket nyttigt!
Tvättstugan .. dagen är full av vardagliga aktiviteter.

Ha en bra tisdag!

Kram

Svar: Gott det låter med nyponte, nu blev jag riktigt sugen, kram :)
Esmaralda

5 Ingela:

skriven

Märklig inställning men de finns överallt, på arbetsplatser springer man alltid på nån å mitt ex skyllde det mesta som gick fel på mig, jag var roten till allt ont...
Jag jobbar med en del av dem som förväntar sig att få bra betalt för att göra så lite som möjligt, helst inget, och det är ibland otroligt provocerande!

Es, kan du se ngt kring min sons jobb eller ev kommande studier? Han jobbar ju på men vet att han ibland vill plugga men tvivlar på sig själv, tyckte synd om honom i helgen när han ringde och berättade om ett tufft prov på jobbet som han blev stressad av. Man måste ju inte plugga vidare men kommer han då att hitta ett jobb som han trivs med? Tänk dessa ungar man tänker så mkt på trots att de är vuxna och hyfsat kloka...

Kram Ingela

Svar: Ja somliga partners har den tendens att skylla allt på sin andra hälft, så praktiskt och enkelt och fult !Det kommer en dag när sonen vet vad han vill och läser vidare, kram :)
Esmaralda

6 Misstjejen:

skriven

Hej

September är speciellt månaden. Något speciellt kommer mer att händer?

Nu är den person men vet jag vem är person eller?

Ha det bra

7 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag undrar vem som ska smsar första så jag eller C kvinna om ses igen? Kommer det var i hösten att ses?

Ha det bra

8 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag undrar är det dags för jag kan blir vän med G kvinna i facebook?

Ha det bra

9 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag undrar ju varför det händer så mycket av tråkigt situationerna för mig i året och ibland jag fejkar mot fåtal personer också grund av jag har något syfte på. Det är så lite med positiv situationen i året. Varför så? Det är inte som 2019 år och 2020 år.

I år är helt tvärtom för mig. Varför så?

Har jag gjorde något fel för få alla dåligt händelser för året?

Ha det bra

10 Naturvän:

skriven

Godmorgon!

Tråkigt beteende, har en person i närheten som är precis så, jag väljer nuförtiden bara att gå bort, förr när jag var yngre blev jag urarg och expoloderade.

Försöker skaka av mig nattens mardröm, vakna med en känsla av att man är oönskad var inget kul, förstår ingenting men drömmar kan ju vara knepiga att förstå.

En fråga, kan drömmen ha att göra med en incident när jag var liten. Kommer ihåg jag hade en så fin grön klänning på mig och en kille, ngt äldre än jag, angrep mig utan orsak, kommer än idag ihåg hur ont det gjorde, jag blev riktigt ledsen. Av naturliga skäl aldrig gillat honom, han bor inte kvar i min hembygd som tur är.

Massage och besök bokbuss idag skall förhoppningsvis höja humöret igen.

Kram

Svar: Ja, drömmen kan ha med incidenten att göra, ofta är det så att man hittar en förklaring tillbaka i tiden.... hoppas du hittar bra böcker, kram :)
Esmaralda

11 Misstjejen:

skriven

Hej

Förlåt för fråga igen men jag undrar när det kommer ljuset med äventyr händelser som 2019 år och 2020 år. Men inte på densamma. Utan på en ungefär. När kommer jag har väldigt roligt och skrattar med någon. Gör tokiga saker och våga pratar om allt som jag borde aldrig att gör så.

När kommer en ljuset tid med äventyr? Jag vill ju minnas såna...

När kommer det?

Ha det bra

Svar: Fånga dina äventyr hela tiden och ta egna initiativ och du behöver inte vänta särskilt länge, kram :)
Esmaralda

12 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, kan lgn vara rätt för mig som jag ska kolla på när jag kommer hem imorrn
Kolla kostar ju inget. Tror du man kan lägga ett bud under utgångspriset.
Trodde lgn skulle blivit såld när jag var på semester. Mäklare ringde igår och sa att den fanns kvar.
Kram

Svar: Visst kan du lägga ett lägre pris men besök den igen och känn in.. den är kanske ändå inte 100% för dig, kram :)
Esmaralda

13 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda var på min första dejt! Han verkade vara väldigt snäll kände ingen attraktion. Skulle tycka om han som vän. Sa att man kan vara kompisar Tror du det kan gå ?
Kram 🤩🌺🌸

Svar: Tveksamt, han verkar inte söka efter vänner.... bra att du är sann mot dig själv, kram )
Esmaralda

14 Solstjärnan:

skriven

Den där nån annan är allt en toppen typ!
Han är anlitad på alla arbetsplatser och i varje hem och på väl många andra ställen 😊
Som du beskriver..nån gör det för,jag tänker inte göra det!Det hör inte till mina arbetsuppgifter eller varför göra nåt som "nån" ändå fixar.

Man kunde kanske även se "nån" på följande sätt 😊

Gör "nån/ någon" glad idag😊med ett leende,en öppnad dörr osv
Eller...

"Nån" där ute bland alla män är just min SM😊❤️eller kanske "nån" är en fling, dessförinnan😊

Es, fungerar på mitt kommande jobb.Kommer jag att arbeta för en privat arbetsgivare?

Ha en bra dag 😃
Kram Solstjärnan ☀️






Svar: Ja, de finns många positiva och bra "nån" också... god chans att det blir privat arbetsgivare, kram :)
Esmaralda

15 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Du nämnde att jag kommer bli bjuden på en fest, ser du om de är hos min vän J eller hos S??? Kram Zoey 💕

Svar: Jag ser inte vart det blir tyvärr, kram :)
Esmaralda

16 barrqvist:

skriven

..ofta med en fint stickad kofta på köpet eller den mer vräkiga offerallen ^^

..Är det en utflykt/resa min ängel tycker jag skulle göra? För det är något litet jag tänkt göra ett tag nu men inte kommit mig till skott än.. Väntar på bättre tider eller något :P

Tack och kram, ha en fin dag <3


Svar: Ja det kan mycket väl vara en resa av något slag, kram :)
Esmaralda

17 Hon:

skriven

Hej,
Ser föreläsningen ut att gå bra?
Kram

Svar: Ja, det ser bra ut, kram :)
Esmaralda

18 New jersey :

skriven

Hej Es!

ser du ... om jag tar körkort och när då?

kramar

Svar: Ja det känns som att du tar körkort men inte riktigt än, kram :)
Esmaralda

19 Lupin:

skriven

Godmorgon,
Nej någon nånannanism har jag aldrig utövat. Jag står för mina fel och har jobbat stort med att mer se potentialen i mig själv vad jag kan förbättra för att göra livet lättare och bättre.

Kära Es, ser du om vindarna nu vänder i kärleken och han jag tänker på tänker även på mig och vill träffas?
Kram 💛

20 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Ja nånannan gör trenden verkar dessutom öka i popularitet . När vi fick ny vaktmästare av yngre format på jobbet fick vi sätta upp lapp med texten "din mamma jobbar inte här" skämtsamt men med lite allvar bakom.

Tisdag och handlingsdag !

Tack Skorpis för lyckönskningen av bilen . Den hämtas förhoppningsvis i morgon .

Kram Anki med flock

Svar: Ha en bra handlingsdag ! Och när bilen kommer kan du handla när du vill och känner för det !! Kram :)
Esmaralda

21 F:

skriven

Godmorgon esmeralda undrar om du får till dig något spontant om mig kram 🤗

22 Oro:

skriven

Hej Esmarslda.

Kommer upplägget som kommer att bli bli bra för mig?

Kram

Svar: Ja, det känns okey, kram :)
Esmaralda

23 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

För cirka ett år sedan var det en period i mitt liv då det kändes som många olika män visade intresse för mig. Sedan blev det dött igen och har så varit sedan dess…

Kommer det snart en ny period då det finns män som visar intresse? Eller hade jag min chans då och nu kommer den inte igen?

Det skulle bra räcka med att en enda visar intresse… någon intressant man.

Kram

Svar: Visst kommer det nya perioder men män som visar intresse, kram :)
Esmaralda

24 Sts:

skriven

Hej!

Tänkte skicka mess till henne. Tror du hon kommer svara på det?
Kram!

25 Jossan:

skriven

Det är så härligt att komma tillbaka till jobbet och allt är kaos. Saker som man sagt ska göras har inte blivit gjorda.. blir helt matt!

Jag har en så hes röst så egentligen kanske man skulle varit hemma men när inte min planering följs så är det väl lika bra.

Gud vad jag längtar efter kärleken…
Finns han ens och varför kommer han inte?

Kram

Svar: Han finns och han kommer men förstår hur trist det är att vänta, kram :)
Esmaralda

26 Skrållann:

skriven

Hej!
Det är aldrig lönt att förlita sig på att någon annan ska göra saker utan det är bättre att göra det själv, då vet man ju också att det blir gjort;)
Ledig nu några dagar efter att ha jobbat helgen och det är skönt, jag känner mig lite sliten. Dottern är lite krasslig och regnet öser ner så det blir en lugn hemmadag.
Sonen och hans flickvän firade fyra år tillsammans häromdagen. De blev ihop tidigt och är fortfarande väldigt unga. Ser de ut att vara varandras soulmates och leva ihop resten av livet?

Kram❤️

Svar: Nja, det känns faktiskt tveksamt om det blir en relation för alltid, kram :)
Esmaralda

27 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut att bli svårt att fortsätta på gamla lärosätet härifrån?

Blir det bättre att satsa på att byta lärosäte som är i närheten även om upplägget inte blir lika självklart?

Kram

Svar: Välj det som ger dig mest positivt, kram :)
Esmaralda

28 Hej:

skriven

Hej Esmarslda.

Kommer det att bli bra då? Kommer jag att klara skolgången och blir det positivt att fortsätta här?

Eller ser du om det blir rörigt? Svårt att få ihop det ekonomiskt osv?
Kram

Svar: Ha en bra plan och det kommer gå fint, kram :)
Esmaralda

29 Yvonne gammal kund :

skriven

Hej Esmaralda!

Igår satte jag ner foten mot en kvinnlig bekant!

Jag är väldigt snäll och tålmodig, men när jag fått nog då är det nog!

Hon blev nog chockad. Trodde inte jag kunde bli på det viset.

Rädd för att hon inte ger sig så lätt.

Ser du om det tar lång tid innan hon ger upp och låter mig bara ifred?

Tack och kram.

Yvonne.

Svar: Det var dags för dig att sätta ner fotenHon kommer nog höra av sig men allt mer sällan... kram :)
Esmaralda

30 SusanneAmalia :

skriven

God Morgon💦☔🌧️☕

Städdag...
Så mycket att städa.

Men det ska bli kul för det kommer att mårkas skillnad.

Jag har bara kört båt och pluggat.
Solen har skinit och vi EllaBella och katterna har varit ute.


Städa kan vi ta någon ammam gång.🤔😊Men nu kan jag inte skylla på något. Det regnar och nu ska här bli fint.


Ingen annan städar. Bara jag. Så jag kan inte skylla på någon.
Bara att sätta igång.

Kaffe först.

EllaBella Sapfo och Sirius. Hälsar att sådana här dagar ska man sova🐕🐈🐈😴

Stor kram.. ❣️🧚‍♀️

Svar: Det bästa med att städa är ju så fint det blir efteråt, kram :)
Esmaralda

31 Mercan :

skriven

Esmaralda min mor lemnade nyckeln till porten och första våningen hemma i Bulgarien till Sılvia grannen bakom oss i fal min farmor kommer hem om hennes dotter hemtar henne, idioten hon sa inte var min farmor är när vi var i Bulgarien och nu när vi är i Sverige hon ringer, Esmaralda ser du om de kommer hem i Bulgarien med min farmor under tiden vi är i Sverige 🤔 Esmaralda kanske Silvia går i vår trädgård och tar hand om våra katter och kattungar, men Sılvia Anshe och hennes son sa att de ska ge mat till våra söta katter att de ska gå till deras trädgård och ungarna när de blir stora Esmaralda 🤗

32 Smöla:

skriven

Jag får inte iväg alla mina kommentarer.. så därför det tar lång tid innan jag skriver. (Fast jag gör det ofta, men de skickas inte iväg). Så får hoppas de funkar idag! Jag är inne och läser bloggen varje dag iaf.

Ett år har gått tillsammans med P. Jag är så glad och trygg med han. Vill han fortsätta några år till? Känner han att jag är den rätta som han vill tillbringa med resten av livet?

Svar: Vad konstigt att inte dina kommentarer går iväg !Jag får en känsla av att P mår väl i ditt sällskap, kram :)
Esmaralda

33 Helena Ir:

skriven

Finns ju hur mycket som helst att plocka, av nypon, här!

Naturväns kommentar påminde mig om när jag själv var i 6-7 års åldern och var lite smått förtjust på småbarnsvis i en grannpojke. Och vad gör han? Jo,hans kompis håller fast mig och han själv tar ett järnrör och smäller i huvudet på mig!! Mitt blonda hår fick en annan färg! Och jag förstod aldrig varför.. sånt kom jag och tänka på nu!

Kram

Svar: Fy att få en sådan smäll i huvudet ! Och dessutom av den som du var glad i ! Kram
Esmaralda

34 <3:

skriven

Måste fråga om mannen vid bordet bredvid mig häromdagen som ägde olivlundar.
Han tittade på mig under en längre tid och beställde in drink åt mig till mitt bord och gav mig komplimanger och sitt visitkort. Han pratade lite med mig och sa att han höll på att dö när han föddes för navelsträngen satt runt hans huvud. Han sa att han såg saker och att min framtid är ljus och att jag ska gå framåt. Att jag har en 🌟ovanför mitt huvud. Och kommer bo i värmen.
Han tittade på mig för någon min och hans ögon var lite otäcka just då. Som att han tittade in i min själ. Vad var det där för man. Ville han spela mig ett spratt för att han tyckte att jag var söt eller var han synsk ? Ville han mig ngt illa? Han ville inte säga dåliga saker.
Kram

Svar: Jag tror att han var en aning synsk även om han kanske överdrev lite.. något ont ville han dig inte, kram :)
Esmaralda

35 CA :

skriven

Hej
I mitt arbete träffar jag då och då personer som tror att jag ska fixa deras problem. Men de flesta tar eget ansvar.
Gårdagens ämne, jag kastar mig in i nya situationer då och då.
Var på intervju igår, fick köpsignaler men var nog lite vek i fram toningen. Har jag fortsatt chans på det jobbet?
Kram

Svar: Ja chansen finns fortfarande, kram :)
Esmaralda

36 New jersey :

skriven

hej Es

tack för svaret:)


jag vet inte om jag orkar vara tillsammans med min man
han är så elak och dum
sista fråga
kommer det gå bra mellan oss eller går vi skilda vägar


kram

37 Bellagio:

skriven

Håller så med. Det är mitt ansvar att ha ett arbete jag kan försörja mig på, och även byta arbete om jag inte trivs.

Efter valet mådde jag dåligt, för mig är det skrämmande att SD får så stor makt. SD, som enda part vill inte att aborträtten skrivs in i grundlagen, de har röstat emot ALLA frågor om hbtq-rättigheter. Jag som kvinna OCH gay ser detta som ett stort steg bakåt i tiden. Men, som det verkar, så röstar mer än 50% av alla röstberättigade för att de ska få mer inflytande. Och jag är övertygad om att många av dessa är smarta och bra människor. Så, jag siter lugnt i båten, nu, och hoppas istället att detta leder till mer positiva förändringar. Där iaf gängkriminaliteten behöver stoppas. Och att det inte blir något negativt för andra

38 Höstrusk:

skriven

Plocka i och ur diskmaskinen är något som var ett issue på förra jobbet. Nu är jag lite ledig mellan jobb och hoppas det nya anländer snart.

10 månader efter op så är min armbåge knappt något bättre och enligt sjukgymnasten så är det såhär det kommer vara mer eller mindre. En svår skada som aldrig blir bra igen. 18 mån efter op får man ersättning för bestående problem så får vänta lite till. Heltidsjobb är över för min del så hur det skall gå ekonomiskt i framtiden vet jag ej. Hoppas ju att jag och soulmaten hjälper varandra och att livet blir bra ändå.

Sommar igår. Höstrusk idag. Kommer den goda sömnen tillbaka snart?

Kramelikram!

Svar: Ja livet kommer bli bra ändå... och sömnen, den kommer tillbaka men kan svaja en tid först, kram :)
Esmaralda

39 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Ja det var verkligen ett sammelsurium till dröm :D. Mycket skit som borde ut?
Lyckades med val av det vi serverade våra gäster o det får jag säkert sätta som en fjäder i hatten ;).
Kram Skorpan

40 Dani:

skriven

Kommer jag och C att träffas nu i September?
Kram💕🤗

41 G.H:

skriven

En tjej i vårt område ska anordna lite promenader bland de som är mammalediga.

Ser det ut som jag får nya vänner? I så fall den tjejen eller någon annan?

Haha ja vägarna här skulle må bra av att lagas… kul initiativ i Portland! Men ör det verkligen lagligt 😆?

Kram:)

Svar: Ja, god chans att du får lite nya vänner via promenaderna. I Sverige är det ju mycket som inte är lagligt så jag tror inte vi själva hade fått laga vägar... kram :)
Esmaralda

42 J.k:

skriven

Hej Es

Har jag någon beundrare?

43 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Min dotter önskar sig så en hund eller kanin. En hund vill jag också ha, men det får vänta på bättre tidpunkt. Men jag funderar på att skaffa en kanin till henne. Jag har själv haft hund och kanin så jag känner till hur det är att ha dem som husdjur.

Känns det som en god idé att skaffa en kanin till dottern? Jag är allergisk för katt och heller ingen kattmänniska.

Kram

Svar: Ja, en kanin kan bli ett bra husdjur, välj rätt och någon som redan är van vid att hanteras, kram :)
Esmaralda

44 A:

skriven

Har tittat igenom utbildningar men inget som jag fastnar helt hundra på. Tror jag ska satsa på utbildning inom nuvarande jobb, möjligen annars något med arkiv eller liknande.

Då börjar jag resa mer "södra norrut", tack! Funderar om ett par år att hyra eller köpa en husbil och åka runt i också.

Farligt att vara hemma sjuk, shoppa på nätet finns det mycket tid till 😆 försöker öka mysfaktorn i vardagsrummet ännu mer och hittat så mycket inspiration (fjällstuga)

Kram!

45 Ghostwriter :

skriven

Tror du jag kommer tycka om killen jag ska träffa imorgon?




Kram

46 Hej:

skriven

Hej Esmarslda.

Verkar beslutet vara påväg? Eller kommer det dröja ytterligare?
Kram

47 Hemlig:

skriven

Hej Esmaralda!
Har börjat undra om jag ger ut signaler som kan misstolkas som intresse från min sida fastän jag inte är intresserad? Och vad tänker den svårtolkade herren som finns i min närhet och som skickade mig flera meddelanden i morse? Var han bara trevlig igen? Ja det är ju nog en person som inte bör komma för nära mig, det kommer nog inget gott ur det kan jag tänka mig. Eller vad tror du? Kan det bli en katastrof?
Tack och kram!

48 K :

skriven

Hur ska jag ta mig ur den här mörka känslan jag har? Det känns som detta är de värsta jag mått någonsin. När jag försökte ta mitt liv förra året så kände jag ingen livsglädje igen, vilket jag konstigt nog gjort förr när jag försökt. Jag tyckte sedan att det hände massa bra saker men jag klarade inte av att hålla i det, och allt blev återigen inte min väg. Försökt hänga med vänner, familj och nya vänner men min egna familj sviker mig gång på gång och nya vännen jag trodde jag skulle ha blev besviken på mig för att jag inte orkade ses, och nu ska man ändå bort härifrån så kan inte lära känna henne.

Jag vill vinna över den här mörka känslan. Är så rädd och känner mig faktiskt som en dålig person nu för tiden, att jag inte är bra för någon och jag är inte bra för mig själv.

Men jag kanske bara ska inse att det kommer bli bra denna gång för nu har det värsta redan hänt mig och att jag har den där bra kvinnan inom mig. Bygga upp tilliten för mig själv och strunta i att världen känns emot mig, för jag ska ändå vara här på jorden.


Vet inte vad det är jag egentligen känner. Både offerkofta för allt jag gått igenom (sexuellt utnyttjande och chefer som stalkat mig och att jag försökt ta mitt liv men inte lyckats och får leva med det sveket mot mig själv) samtidigt som jag bara känns som jag tycker synd om mig själv.



Härom dagarna så träffade jag en ny människa. Han såg mig faktiskt, oavsett om han var genuin eller inte så kändes han som en bra person. Han sa direkt att min äldre manliga vän pratar dåligt om mig och behandlar mig dåligt och att jag inte ska ta sånt skit. Det kändes som sanningen kom upp till ytan och han är den första som typ står upp för mig gällande de.


Nu ska jag också börja utbildningen så jag tänker försöka att inte ge upp men jag kan inte hantera allt jag gått igenom ensam.



Vet inte om du orkat/hunnit läsa ända hit.
Men jag undrar isåfall...

Jag är emot mediciner och tycker terapi är det ända rätta för mig. Funderar ändå på.. om jag skulle börja ta antideppressiva för att komma ur denna svackan eller ska jag satsa på att använda de verktyg jag redan har?





Tack för du lyssnar.
Du får vara lite offrivvilig psykolog även på bloggen ibland. Säg bara till om det blir för tungt och mycket.




Kram

Svar: Du behöver ett mer omfattande svar än jag kan ge dig här... jag föreslår att du samarbetar med din läkare vad det gäller antidepressiv medicin.. i kombination med att samtal och att använda de redskap du har.. du har god insikt.. och du kommer ta dig vidare på ett bra sätt... kram :)
Esmaralda

49 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag mår dåligt över Andre och andra bara missförstått hela tiden. Jag försöka få honom på något sätta att få honom sluta var i närhet med mig. Jag försöka få honom avstånd från mig och få honom respektera mig på min gränsen. Det var svårt. Jag kan förstår om han lite känslor för mig.

Hur ska jag får honom gå vidare från mig?

Några tipsar?

Ha det bra

50 Maja:

skriven

Hej Esmaralda,

Ja det är mitt fel att jag var så lycklig att äntligen ha fått barn att jag åkte hit o litade på att vi skulle dela på allt förutom hans hus han köpt innan. Jag borde helt enkelt sett till att bli gift.

Ar jag naiv som tror han kommer att ge mig pengarna...och det inom några månader?
Skulle hjälpa mej att veta om jag borde betala 10 000 kr till för jurist.

Kram
Maja

Svar: Han verkar pendla i hur han ska göra så något definitivt kan jag tyvärr inte se, kram
Esmaralda

51 Naturvän :

skriven

Hej!

Tack. Mardrömmar kan verkligen spela en spratt. Önskar bara inte det var en sanndröm...

Bibliotekarien hade samlat ihop en hel hög med konstböcker till mig på eget initiativ. Gissa om jag blev glad. Blev en blandad kompott

Kram

52 Na:

skriven

Hej Esmaralda.

Känns som att allt går skit just nu.

Kommer det att ordna upp sig och lösa sig?

Hur ser det ut ekonomiskt framöver?
Kram

53 Mercan :

skriven

Esmaralda jag går snart att spela euro jackpott samma siffror med min mors vilja Esmaralda, Esmaralda ska jag shöpa triss tre stycken 😟 blir det något Esmaralda från triss 😕 jag vill att jag ska skrapa tre klöver 😟 som jag gjorde för flera år sedan 😭 men jag kastade det, du visste att det är något Esmaralda 😞

Svar: Tyvärr så ser jag inga tecken på någon vinst av betydelse, kram :)
Esmaralda

54 Ia:

skriven

Hej
Ångesten kryper i kroppen, svårt att sova och slappna av.
Allt blir dyrare och lånen stiger och mitt i allt det här ska jag sälja mitt hus. Nu visar besiktningen på fukt och ångesten ökar.
Hur kommer försäljningen att gå? Blir jag av med huset? Får jag det jag vill för huset, ekonomiskt, hur blir det efteråt massa bråk?
Många frågor och ångest!

Kram

Svar: Det blir försäljning och jag tror inte det blir så mycket bråk efteråt... någonting kan tyckas lite oklart men det löser sig ganska enkelt, kram :)
Esmaralda

55 Snödroppen:

skriven

Hejsan💞
Har ett typiskt exempel av en sån människa på jobbet och vi blir helt galna på henne!! Tar nåt slut så kan hon inte förstå varför ingen beställer nytt, hon verkar inte fatta att det är hon som måste säga till,grrr!!
Nu är iaf sista arbetsdagen gjort för en vecka framöver, skönt med ledighet men är nog lite knäpp ändå för jag längtar redan litegrann till jobbet😂🤪
Funderar lite på att skriva till mannen som finns i mitt hjärta, skulle han uppskatta det? Kan det rentav bli en liten fika tro?
Kram💞

Svar: Härligt att ha ett jobb som man längta till !Klart du ska skriva, kram :)
Esmaralda

56 Smöla:

skriven

Han mår mycket väl i mitt sällskap. Men kan du se han i min framtid?

57 Yvonne gammal kund :

skriven

Tackar för svar och önskar trevlig kväll!

Kram.

Yvonne

58 Ghostwriter :

skriven

Tror du jag kommer tycka om killen jag ska träffa imorgon?




Kram

59 Tiss :

skriven

Hej Es!

Jag har sån gråt ångest inför imorgon, går det bra?

Svar: Det går bra, kram :)
Esmaralda

60 K :

skriven

Tack snälla för din tid och svar.
Jag förstår vad du säger! Ska kolla på allt


Kramen

61 Rädd:

skriven

Ser du någon ljusning när det kommer till jobbet? Det gör fysiskt ont i mig. Rädd för att göra fel, orkar inte kämpa längre, allt känns meningslöst.

Kram och kärlek.

62 Ghostwriter:

skriven

Känns det som jag gör rätt eller kommer ångra mig som avbokar morgondagens träff? jag är tveksam om intresset räcker och personen har inte skrivit så jag vill ha mer.


Kram

Svar: Känns som att du gör rätt, kram :)
Esmaralda

63 ullie:

skriven

ja men det är lite som vi skojar om
gör barnen olydiga saker är de pappas barn Gör de Bra saker så är de mammas barn =) =) ha ha ja
men visst är det så vissa folk alltid skyller i från sej

Svar: :) :) Eller hur !!Kram
Esmaralda

64 Höstrusk:

skriven

Skönt att livet blir bra ändå. Hörde idag att tårar förlänger livet så då borde jag bli en riktigt gammal tant :) Såg att mitt Öga har blivit lite rosa istället för silver men vad jag förstått då förstör det inte deras kraft. Han och kristallen känns jäkligt starka och som att något bra är på gång i mitt liv. De finns här i alla fall för mig och det är jag tacksam för🙏 Kram

Svar: Nejdå, oavsett hur färgen ändras så påverkas inte kraften alls.De två jobbar stenhårt för dig och du känner rätt när du känner deras styrka... kram :)
Esmaralda

65 Mercan :

skriven

Tack Esmaralda 😔 💖 💝 💟 Esmaralda jag tror jag ska sluta röka från i morgon, jag har bestämd mig 😔😉😄allra bästa 😆😆😆😄😄😄😅😅😅

Svar: Bra beslut, kämpa på, kram :)
Esmaralda

66 Anna o:

skriven

Vad tyckte Kevin egentligen? Tror inte han var seriös från början eller ändrade sig när vi sågs. Kändes som vi hade kemi även om vi inte är helt rätt för varandra. Bara undrar varför han inte ville mer?



Kram

Svar: Han kände nog inte riktigt sådan kemi som han skulle vilja, kram :)
Esmaralda

67 Dani:

skriven

Kommer jag och C att träffas nu i September?
Kram💕🤗


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: