Enligt våra fördomar...

När det generaliseras och människor inte behandlas rättvist och lika.. det  får mig att surna till.

Vi är så fulla av fördomar. 

Jag vet inte varför men nu har vi inte längre tiggare vid vår lilla butik hemma i byn.. men när hon fanns där så köpte jag ibland mackor och drickor åt henne och hon berättade  vid ett tillfälle att hon hade 120 högskolepoäng.. men livet tog en annan vändning än som det var tänkt och hon blev tiggare.

  Enligt våra fördomar ska tiggare knappt kunna läsa eller skriva

 

Fördomar behöver inte ha någon verklighetsanknytning.. de kan komma från  sociala medier eller TV eller  så är det något som planterades i dig när du var barn.  Det vi lärt i barnaåren sitter rejält.

Jag gjorde ett fördomstest för att se vad folk anser om mig och så här blev det:

" Du är rasistisk, skattemitare och dum.

Dessutom  är tjatig, lat och irrationell."

 
Rasistisk för att jag kommer från Skåne... dum för att jag är överviktig.. skattesmitare för att jag bor bra och tjänar bra... irrationell för att jag är kvinna osv...
 
Här kan de se vilka fördommar man har om dig:

http://fordomstest.se

 

 

I dag har jag ingen behandling.. lördag och söndag är ledigt !!

Ska skriva lite senaser.. ta en promenad och sen lata mig för resten!

Kram & kärlek

 

1 Skorpan:

skriven

Fördomsfri, finns det nån som är det? Tror inte det o knappast går det att få världen sådan heller. Det enda man kan göra är att jobbe med sig själv o lära sig att hålla truten i vissa lägen, även om man kanske skulle vilja påpeka nåt ;). Jag är inte fördomsfri men jag kan vara tyst...Fast det är nog svårt för en babbelmaja som jag är ;D.

Härligt att du har "ledigt" över helgen o kan ta det lugnt, det ska du göra varje dag, tycker jag. Kan ju inte vara någon lätt behandling det där du går igenom!? En heavy "minisemester"...

Igår tog vi oss till en närliggande stad o gick o kollade på bilar. Från affär till affär gick vi, satt i bilar, kollade priser, pratade med försäljare, fick en offert på en snygg ;) bil helt i min smak. Provkörde gjorde vi inte, ännu, det var bara screening. Fanns flera bilar jag gillade o det finns ju vissa krav på bilen så det är ju inte så bara att inhandla den. Undrar bara om det ser ut att ta länge innan jag hittar "min pärla" som jag vill ha resten av livet Es? Vi avslutade dagen med pizza o var nog helt färdiga, sonen o jag. O inte en endaste potentiell karl såg jag, för att inte tala om några uppskattande blickar ;), vart är världen på väg...

Idag tror jag vi tar oss cyklande till några affärer o då ska det provköras sa sonen :D. Okej, det är väl klart att vi ska göra det. Att inhandla bil är nog inte mitt favvogöra, är säkert mäkta nöjd när det är gjort...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

2 ????:

skriven

Skönt att du får vara ledig över helgen. Hoppas att du slipper din värk med det snaraste, jobbigt att ha det så.

Kanske "knäpp" fråga idag. Blev jag visad respekt igår av den unge man som bugade sig, och om så var det för att han förstod att jag är häxa? Eller är jag alldeles ute och "cyklar"? Inte så van vid sånt som du kanske förstår, men vore trevligt om.

Kram

Svar: Han kände att det var något speciellt med dig.. kram :)
Esmaralda

3 <3:

skriven

Varför tänker/drömmer jag om L?!!!! Det var sjukt många år sen ju... tänker han på mig eller? Skumt,

4 Anki:

skriven

Godmorgon Es

Njut av ledigheten <3
Tanka energi .

Här ska det äntligen målas fasad Jag kan inte stå på stegar utan hänger mig till att stryka på från marknivå tills ryggen säger stop..

Stop önskar jag att syster min kunde göra ang karln som lurar henne...Jag kan inte få henne att inse att hon blir lurad Hon vägrar tro det...hon tror fortfarande att han kommer,att han älskar just henne...vill inte veta av ngt annat... Hon vägrar dela bilder på pass och bilder på honom så att jag kan kolla upp honom...suck Får väl gå åt helvete för henne då..Hon kommer få gå från hus och hem då hon lånat upp allt hon kan nu...650.000...har hon skickat till honom...utan att träffat karln IRL ! Inte ens nu då han ville ha mer inser hon inte att han inte existerar ...är såå sorgligt..känner mig hjälplös..

Kram anki med flock

Svar: Ja, det är sorgligt vad det gäller din syster men ingenting du kan göra.. hennes läxa blir dyr, väldigt dyr... kram
Esmaralda

5 Hjärta:

skriven

Hej Esmaralda.
Hehe... JA onödigt och dumt.

Skönt! Då får du leva och vila.

Kan han komma och leva med oss tre?
Kram

6 lilla m:

skriven

Hejsan! Jag undrar hur stor möjligheten är att jag får ett barn med min livspartner (som ännu inte dykt upp)?
Tack på förhand!

7 Michaela:

skriven

Fördomar är ingen höjdare. Skönt att du får två lediga dagar innan det är dags igen.

Har sovit dåligt två nätter nu och jag vet inte riktigt varför. Blir lite orolig men hoppas att det inte är någon fara och att det blir som vanligt snart igen.

Kram och ta hand om dig!

8 Misstjejen:

skriven

Hej

Igår och ofta jag var på frisör av samma ställe. Det är en kvinna som klippa min håret.

Trivas hon A bra med mig?

Ha det bra

Svar: Ja, så ser det ut.. kram :)
Esmaralda

9 Rebecca:

skriven

Har jag funnits/finns i hans tankar? Kram

10 Jennien:

skriven

Hej Es,

Skönt at du får några dagars ledigt 💕

Hur gör man när en 14-åring inte vill följa med på min semestervecka? Det har med skilsmässan att göra. Han vill inte vara med mig. Svårt att veta hur man ska hantera honom 😢

Sedan träffade jag en man som även träffade en annan kvinna, men han fortsätter att höra av sig till mig och beter sig konstigt. Varför kan man undra?

Stor kram till dig! 🤗
Jennie

Svar: Svårt att tvinga en 14 åring och du kan ju bara prata med honom och tala om för honom så viktig han är för dig och att du vill ha honom med på resan.. vägrar han, ja då är det inte så mycket att göra och du får grunda inför kommande resor istället med honom. Mannen.. ja, det ser inte ut som om han är den pålitliga sorten.. kram :)
Esmaralda

11 MN:

skriven

Ja, man får sig en tankeställare varje gång ens fördomar inte visar sig stämma. :)
Jag har en fråga till dig idag och det är om du kan se var eller i vilket sammanhang jag möter min livskamrat. Det känns som att jag är i ett Flow just nu och att han inte är alltför långt borta. :) Har jag rätt?
Kram!

Svar: Kan mycket väl vara som du känner... du glittrar lite extra.. kram :)
Esmaralda

12 Dunegull:

skriven

Nu har jag landat på mitt hotell i Grekland. Blev en liten by. Mysigt men vääldigt lugnt. Tror du jag hittar ngn att umgås med här nere el allt blir själv? Kram

Svar: Härligt.. ha positivt fokus nu.. det är viktigt.. och det kommer dyka upp folk att prata med.. ta initiativ själv.. kram :)
Esmaralda

13 Lotta:

skriven

Ja, det är bedrövligt med fördomar och generaliseringar. Kan ju ställa till det rejält. Det handlar väl om okunskap i botten och dålig självkänsla för dom som pratar illa om andra. Trött blir man.

Ser du om det går bra för min son på lägret nu och en vecka framåt. Alltid så orolig när han ska iväg såhär, speciellt nu när han inte känner någon.

Ha en fin dag
Kram L

Svar: Det ser ut att gå fint på lägret även om det kan bli lite hemlängtan vid vissa tillfällen.. kram :)
Esmaralda

14 Jossan :

skriven

God morgon!

Tröttheten är sjuk idag också... Men jag har gjort tester och fattas inget ämne. Så varför är jag så trött!

Några fördomar jag fick var att jag är rasist pga var jag vuxit upp. Att jag har sex med alla bara för jag är svensk. Jag kan inte vara lärare för jag har dyslexi...
jag kan nog hitta fler..

Sen har jag säkert en massa fördomar men kan inte riktigt komma på någon nu..

Jag känner lite avundsjuka på min ena kompis. Det är fruktansvärt att känna så. Men ibland känns det som hon skryter men omedvetet. Och man känner sig helt misslyckad... Hon klagar på sin lön och tjärnar 10.000kr mer än mig och tycker det är en dålig lön. Hon behöver aldrig tänka på att hon inte kan köpa något för hennes pengar tar inte slut på hennes konto. Som mina gör fast jag försöker att inte handla massa... Igår skicka hon en bild på vad hennes man köpt till henne. Både pengar och massa saker hade han köpt och han handlar alltid till henne. Samt hur hennes föräldrar kan handla massa. Hon menar inget illa med men den känslan att jag aldrig har fått något spontant är så tråkigt. Jag har en släkt som gör samma till mina systrar de får födelsedags presenter och julklappar men inte jag.
Men jag vet att jag klarar mig själv och utan massa presenter men just med släkten blir jag riktigt ledsen. Precis som ingen bryr sig om mig...

En annan sak jag blir sjuuukt irriterad över. När jag blir bortbjuden har jag alltid med mig en present, kanske vin eller något sånt. Men när jag bjuder hem är det INGEN som ger till mig så jag funderar på att sluta med det. Men det roliga är att de som jag brukar ge till ger alltid till varandra men aldrig till mig. Sen bryr jag mig inte egentligen men det är bara själva grejen...
Nä nu har jag klagat färdigt!

Kommer jag någon gång få igen allt vad jag ställt upp med? Och kommer jag bli mer inkluderad när jag får kille?

Kram

Svar: Människorna runt dig är obetänksamma... men jag ser ju att de verkligen tycker om dig... ha fokus på dem som du uppriktigt gillar och ha överseende med att du inte får tillbaka som du ger.. kram :)
Esmaralda

15 S7982:

skriven

Fördomar ja.. Det har vi väl alla mer eller mindre, ofta kring sånt vi inte vet desto mer om eller tror sig veta bäst i.. Och vill man bli bättre på saken så är tolerans och ett mer öppet sinne oftast en bra början.. Och testet, ja där blev man minsann både lat-korkad-outbildad + dum-hypokondrisk-bortskämd ..Ha! Det var ju kul! Och mer än vad jag visste ;P

Sen en fråga också..
Vad kan jag göra för att hjälpa mig själv på traven? Skulle nämligen vilja agera mer och ta tag i både det ena och andra i mitt liv men känner mig mest.. låst.. Ser tex inte hur saker å ting realistiskt skulle kunna lösa sig och blir mest frustrerad över hur begränsad jag känner mig av en eller flera orsaker..

Mvh

Svar: Bestäm dig för en sak och åt gången och slutför ordentligt.. då kommer det att rätta till sig.. kram :)
Esmaralda

16 Helena Ir:

skriven

Vem orkar bry sig..Men råkade själv ut för detta häromdagen, över det intresse jag hade för en nyhetshändelse i veckan. Säger mer om den personen,tycker jag!!


Önskar dig en bra vilodag från behandling..

Promenerar inne i city idag,och ser Pride paraden..idag.

Kram :)

Svar: Prideparaden.. så roligt :) kram :)
Esmaralda

17 Makaon:

skriven

Fördomar har vi nog lite av allihopa. Kommer ihåg en gång när det kom in en man till oss på jobbet, trodde att han var någon slags vaktmästare, det visade sig att det var den nye högste chefen! Så där ser man...
Hoppas att du får det skönt i helgen och kan ladda om till nästa vecka för nya strålningar.
Kommer vi att kunna köpa ny husbil inom det närmsta året?

Svar: Det blir en ny husbil.. jag ser inte riktigt när men det bör bli ganska snart.. kram :)
Esmaralda

18 Sus:

skriven

Hej
Man får tänka två gånger i bland...
Love sus

19 Lotta S:

skriven

Es, äntligen är en resa bokad, till höstlovet! Någon varning på den?

Svar: Jag ser ingen varning, det kommer bli en bra resa... kram :)
Esmaralda

20 Cecilia:

skriven

Det är synd att det finns så många fördomar om andra. Har för mig att det kanske är någon instinkt i hjärnan, vi skapar fördomar för att skydda oss själva. Men sen är det såklart skillnad på att man vet att man kan få omedvetna fördomar och kunna ändra sin uppfattning jämfört med att basera hela världsbilden på fördomar.

Det är så mycket i mitt liv just nu. Från att allting varit i slow motion så kastas jag in i en snabb spolning känns det som. Känner mig tom efter igår. Känner skuld att jag inte tog hand om dem bättre och orolig att de inte mår bra nu.. Sedan blev torsdagen en dag med tråkiga nyheter när vi egentligen trodde att allting skulle ordna sig. Min bror kom inte in på universitetet. Det finns såklart värre säker och är väl egentligen inte hela världen. Det går att läsa upp betygen och han kan allting söka nästa år. Hade bara så gärna velat ha med honom. Nu är han på plats 9 som reserv och det finns väl en liten liten chans att de kan kontakta honom efteråt. Hur stor är sannolikheten att han blir kontaktad för att platser blir lediga? Kramar

21 Jessica:

skriven

Hej Es!

Hur stor är chansen att jag kommer träffa min soulmate snart?

Kram :)

22 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda, kommer det lösa sig med räkningen ? Har min läkare inte sett den än eftersom den inte blivit betald. Kan tänka mig att han inte varit på jobbet under semestern. A lät så sur när hon ringde om den.
A krånglar ofta till det och vill att det ska låta som att man själv ställer till problem.
Kram

23 Agnes:

skriven

Jaha...nu fick jag vatten på min kvarn...de som gjort detta test, måste ha träffat mig, då det stämde nästan (exakt) på pricken om hur jag är: Tråkig, grå o stressad. Vanlig, irrationell o tjatig.

Folk tycker som jag själv tycker, för det är så här jag känner o ser mig själv. Jag är så tråkig så klockorna stannar. Är grå o trist då jag tappat intresset för att existera...varför lägga mer än nödvändig tid på ngt som är bortkastat? Stressad över att jag inte fixar att vara så där energisk o effektiv som jag skulle behöva. Irrationell som fan...tänk om jag hade fixat att vara strukturerad med mitt liv. Tjatig...herregud, det räcker med att jag öppnar käften så låter jag som en avlivningshotad papegoja...

Kingen har åkt ner i en låda...insett att det jag önskade inte tillhör den här världen. Borde skämmas som trodde att jag skulle kunna få en skjuss framåt med det. Det jag önskade om sonen har resulterat i att han med byteshandel nu fått ge upp sin ena dotter till dess moder...Han har det barn som modern inte gillar, då detta barn inte är tillräckligt fogligt för henne att ha som spelpjäs.Lite:"Du har en o jag har en." Så fort modern fick besked om att barnet skulle bo hos henne, så ringde hon FK, då det viktigaste är att pengarna för barnet kommer så fort som möjligt.
Lång, lång historia som, även om man skulle berätta, ingen tror på...för barnens mor "är ju så trevlig o charmig o sonen är ju bara bitter."
(Detta sagt av socialen efter den senaste orosanmälan mot modern) Psykopater är lite knepiga, har jag märkt.....(plats för en spy-smajli här)

Så ja...jag stämmer in på de fördomar folk har om mig...och givetvis har jag själv fördomar...en av "många" är att de som är satta i att "skydda barn från att må dåligt" skiter fullständigt i, om barn mår dåligt pga av att den ena vårdnadshavaren inte fullföljer sina åtagande...

Så jag fortsätter att flina upp mig, avsky folk i lönn, o invänta jordens undergång!

Under tiden önskar jag dig o dina närmaste det "bästaste"!

Kram!



Svar: Psykopater är mycket knepiga.. och vad de gäller dig så trist och grå är det minsta man kan säga.. du är en vacker kvinna med en aura som det glittrar om... du syns... men du har stark integritet så långt ifrån alla vågar ta kontakt... kram
Esmaralda

24 Fina:

skriven

Hej Es❤️ Nu for han iväg på semester i 4 veckor! Känns så konstigt utan honom. Kommer han att tänka på mig nu och då? Kram

25 Dalkulla :

skriven

Fördomar har vi nog lite till mans, men testet var väl knappst i närheten av ordet fördomar, inte som jag såg på det. Hur det kunde ens var i närheten av vad som blev. Helt vanliga frågor om ålder,vad man bor,färg på skinn, kön, religion osv. Resultatet blev detta.

Du är gnällig, snål och tråkig.
Dessutom är du hycklande, vanlig och irrationell.

Finns ingenting som stämmer på mig i dessa ord. Så det tog jag med en nypa salt. :)

Kram och har en bra helg utan strålning! :)

Svar: Ja, man ska ju ta det med en nypa salt också... kram :)
Esmaralda

26 Mimi:

skriven

Hej!

Hur blir hösten lyckas jag hitta rätt väg och ta mig framåt i livet?? Har bara gått bakåt känns det som.

Kram

27 Ghostwriter :

skriven

Jag blir riktigt ledsen (ibland arg) på människor som bara går förbi tiggarna eller andra människor som försöker prata med dom, som att dessa är luft. Inte ens en liten titt, ett leénde. Jag ser till att ALLTID få ögonkontakt med tiggarna och hälsar med en nick, ett hej eller ett leénde. För det är ju det minsta jag kan ge dom, även om jag inte har råd att ge dom pengar? Jag vet att just det smilet eller hejet, kan få dom känna sig sedda. Och ibland är det tillräckligt för somliga. "wow, en person såg mig, jag finns, jag kanske borde synas mer. Hur syns jag? jo jag tar tag i mitt liv och ser till att må bättre". Man vet ju faktiskt inte vad den andre tänker. Jag behandlar inte tiggare som fattiga, smutsiga, tjuvar. Jag behandlar dom som att dom vore mig.


Senaste gången så såg jag en tiggare, kvinna, och jag hälsade som vanligt. Jag satte mig i bilen några meter ifrån bakom henne. Strax efter så tittade hon omkring sig så ingen skulle se, sedan tog hon pengarna hon fått och la dom ner i fickan. 1. Hon kanske inte var den ärligaste sorten
2. Hon kanske tänkte att om någon såg att hon redan fått, så skulle dom tycka det var tillräckligt

Oavsett, så kan jag inte i förväg döma ut att hon är värdelös och sitter där som någon typ av "bandit". Därför tycker jag att

Hellre att jag åtminstone har gett andra människor ett leénde för mycket än att inte ha gett något alls.

Jag har själv varit hemlös och fattig, flyttat runt och familjen har blivit utkastad på gatan trots att dom haft barn (mig bland annat).
Jag har själv kämpat som en "idiot" för att inte bli av med mitt hem.



Tack för dagens inlägg! Det är så viktigt.
Kram och hoppas seanserna går fint och att du kan vila upp dig ordentligt. Kanske om du går där vid träden och njuter av förhoppningsvis lite sol och lugn och ro.




28 Cara:

skriven

Även jag vill så klart skicka många goda tankar till dig Es i hjälpen att bli frisk!

När det gäller värk. Jag brukar använda Sanna Ehdins "Soldryck". Ett pulver som innehåller gurkmeja, ingefära, nässla och maca. Finns i hälsokostaffärer och på nätet.

Igår började jag just med CBD. Ska bli spännande att se om det kan hjälpa mot värken. Finns att beställa på Hemply Balance. Helt utan THC och därför lagligt.

Kramar till dig och bloggfamiljen!

Svar: Har funderat på CBD - jag undrar om THC har någon funktion att fylla ? Kram och tack för info !
Esmaralda

29 Ghostwriter 2 :

skriven

Jag måste tillägga... Kanske vi människor är så rädda för andra människor, vägrar sitta bredvid dom på bussen, besvara deras hej eller blickar, eller om dom börjar prata så försöker vi vända bort huvudet eller sätta i hörlurarna. Är det bara jag som säger "självklart får du sitta här" eller pratar med den som pratade med mig först? Oavsett om det är alkisen eller farbrorn eller kvinnan med barn.

Det kanske är för att föräldrarna lär oss att vi inte ska prata med främlingar. Det skulle jag inte lära mina barn, jag tänker inte lära dom att vara rädda för andra människor för jag vet hur det känns att vara rädd och det gör livet väldigt tomt.

Man ska absolut lära sina barn att vänta på skolgården och inte prata med män/kvinnor som åker i en stor buss och vill bjuda på godis. Självklart. Men jag hade inte ens låtit mitt barn få vänta "ute på skolgården", utan se till att barnet stannar inomhus eller ute med sin lärare och att lärarna får hålla koll. Det spelar ingen roll om barnet är 6 år eller 8 år. Som ett exempel...





Kram :)


30 Mikael:

skriven

Jennien, 14 år och grabb, då vill man väl inte någonstans med sina föräldrar vanligtvis har man väl fullt upp med sina egna intressen, hade velat se den som fått med mig någonstans när jag var 14 :)

Jossan, vet om jag läser rätt men till och från så är du trött , kanske dags du blir en Machine :)

Vet inte varför det är så men många elitidrottare beskriver samma saker och fler och fler av dem slår världsrekord, nu är det inte bara elitidrottare som beskriver det själv har jag väl alltid haft samma nivå så kan inte säga till eller från.

https://youtu.be/iSpglxHTJVM


Kram
Mikael

31 Branne:

skriven

Hej!
Gjorde testet, kan inget annat än skratta. Förvånar inte en om det finns dem så ser på mig så och tycker så! Haha!

Min sambo är svag för alkohol och det påverkar vårt förhållande. Jag är helt emot det och avskyr när han dricker. Trots vi pratat om det och hur dåligt allt blir när han gör det fortsätter han.
Detta gör att jag vill flytta men kan inte för jag har inte möjlighet och kan inte få tag i eget boende. Undrar om du kan se något jag kan göra åt denna situation?
Känns som jag famlar i mörkret och hittar inga lösningar vilka stenar jag än lyfter på.

Ha det underbart! Kramar

Svar: Det ser ut som om det kommer möjligheter och du genomför din flytt så småningom... kram :)
Esmaralda

32 Razawa:

skriven

Hej bästa Esmaralda
Hur skulle du beskriva min lilla dotters personlighet? 🥰☺️
Kram

33 Mikael:

skriven

Testade den där sidan om fördomar, den uppmanar till krig, på svenska dessutom, kamp hit och kamp dit :)

och det vanliga hjälp oss, ibland tror man ifall allehanda religiösa grupper, folkslag och andra fått för sig att Sverige är Gud, Sverige måste... Sverige måste... svenskar är ofta inte heller sena med, Sverige måste... kanske det vore bra med en verklighetscheck för många av dessa, Sverige består kanske av 5-6 miljoner vuxna svenskar, i en värld med 7.5 miljarder människor, USA måste, Kina måste Indien måste osv. vore mer i proportion, såvida nu inte Sverige är Gud :)

Kram
Mikael

Svar: Exakt.. kunde inte säga det bättre själv :) Kram
Esmaralda

34 Johansson:

skriven

Hej Esmeralda,

var och tittade på ett hus igår som bara känns som mitt. Förvisso lite att göra om på det, men så mysigt. Hur ser det ut, kan det bli mitt? Har även vänt mig till mina änglar och guider om hjälp för att det ska gå vägen nu.

35 Jen. :

skriven

Hoppas du mår bra ❤️

Jag har en "vän" som brukar ge lite vägledning och som förut diskuterade länge med mig. Kommer den här vänskaprelationen någonsin att utvecklas eller blir den aldrig mer än den är och har varit?
Vet inte riktigt intentionerna bakom från vännens sida alls??

Svar: Känns inte som om ni kommer så mycket längre i relationen..kram :)
Esmaralda

36 Libra:

skriven

Tråkig, trist och grå var jag då, stämmer in mer på min vardag än på mig som person, nog har jag lite färg i mig! Eller? ; )

Kommer jag få meddelande från personen inom inte allt för lång tid? Har det funnits i tankarna?

Ta vara på den lediga helgen och samla kraft inför nästa veckas strålning!
Kudos att du orkar med seanser under den här perioden.

Svar: Ja, tråkig, trist grå är du ju absolut inte :) Kram :)
Esmaralda

37 Milla:

skriven

I dag ska jag tvätta o packa inför resan. Kunde inte somna i natt o är trött. Kollegorna vill gå ut men allt är trist för jag har både dålig ekonomi o inget att sätta på mig o jag har kämpat hela äktenskapet m sådant så nu känns allt tröstlöst. Jag kan lika gärna sluta m det. O hjälpt andra jämt o haft drivkraft för andra. När ska allt vända? Lyssnar på Uno Svenningssons Det blir ljusare igen. Orkar inte m människor helst inte de otacksamma. Jag har fått nog o vill gå vidare o lämna saker bakom mig för aldrig har ngt blivit kvar till mig. Alltid snäll mot andra.
Behöver sälja t ex tavlor o dator. Har annons men ingen nappar. Hur göra o tänka?

Svar: Gå vidare och dröj inte kvar vid människor och situationer som bara tar av din energi.. gör upp lite nya planer.. kram :)
Esmaralda

38 Storaj:

skriven

Blir det några intriger/drama på bröllopet? Och kan jag isåfall motverka dessa på något sätt?

Känns inte kul med en klump i magen inför något som ska vara kärlekens dag..

Svar: Jag tror att det blir hanterbart.. kram :)
Esmaralda

39 F:

skriven

Ser du oss åka utomlands till Thailand??

Svar: Ja, dit kommer du att åka... kram :)
Esmaralda

40 F.u:

skriven

Hur ser det ut för mig och min partner??

41 Berg:

skriven

Japp fördomar har man, och man får vara uppmärksam på dem. Och likaså blir man utsatt för en hel del...

Plötsligt hände det och sonen vill åter komma och bo mer. Är det bara prat eller kommer han våga stå fast vid det och flytta åter för varannan vecka? Tacksam för att höra vad du ser om detta.

42 Tildis:

skriven

Hej Es,

Vad skönt för dig med en ledig helg! Hoppas du får tid att koppla av lite också mellan jobbet <3

En fråga, finns chansen att jag kommer iväg tidigare?

Kram

Svar: Ja, den chansen finns.. kram :)
Esmaralda

43 Maddelito:

skriven

Omg jag blev rasistisk, tråkig och bortskämd 🤣🤣
Den var roliga och lite konstiga frågor för att kunna bedöma om du har fördomar.
Tror aldrig en kan bli fri från fördomar men tror inte alla behöver vara elaka eller rasistiska.
Ibland tror jag att hjärnan tänker nåt som du själv inte hinner med och så skäms en för att man tänkte så men ibland går det så snabbt.

Idag står det ölbränboll på schemat och kanske utgång om jag orkar.
Ha en trevlig helg

44 Dunegull:

skriven

Blir det även att jag kommer iväg på någon utflykt med ngn härifrån? Ser du ngt?
Saknar min hund så mkt redan. Hon har kommit mig så nära. Saknar och tänker hon på mig något?
Kram

45 Lisa:

skriven

Hej Ez

Är lite orolig, min älskade tax Leopold är dålig, han är visserligen lite till åren men vital för det mesta. Nu hänger inte baktassarna med, är det något som går över ?

Kram Lisa

Svar: Jag tycker du ska söka veterinär för Leopold... kram :)
Esmaralda

46 <3:

skriven

Kommer han tycka jag dansar fint hahahahahhahaha 🤪🤪🤪

Svar: Absolut ! Kram :)
Esmaralda

47 Tiss:

skriven

Hur är det med Mia egentligen, är hon sjuk?

48 EPM :

skriven

Hahaha!
Enligt testet är jag rasistisk, tråkig och stressad, vanlig, tjatig och irrationell. 😂😂😂
Sitter och lyssnar på åskoväder nu, mysigt!
En gammal flirt från i vintras, P hör av sig igen. Det är mysigt.
Känns som om vi är på samma våglängd nu😊
Dock inget seriöst men vänskap med flirt är inte fel.

Jag fick igår skapa ett nytt Spotify-konto då J lagt upp intima bilder på mig på sina spellistor. Jag orkar inte mer nu!
Snälla ser du nåt om varför han fortfarande håller på😩?
Kommer det sluta snart?

Kram

Svar: Han är jobbig... men han kommer sluta.. han kommer få intresse för någon annan och det hela ebbar ut... men det är jobbigt s länge det pågår.. kram :)
Esmaralda

49 Camilla:

skriven

Fördomar är ett gissel och tyvärr så har jag några jag med även om jag försöker att inte ha.

Hur mår du? Läste igår att du hade feber?

Är i en liten svacka känns det som men får hoppas att det blåser över. Man är ju inte mer än människa antar jag. Ser allt bra ut? Varningar?

Var rädd om dig och vila lite också så att du orkar med fortsätta behandlingar. Tycker att du är så stark.

Varma kramar!

Svar: Har bara drabbats av vanlig förkylning.. ingenting strålningsrelaterat... hoppas jag ! Kram :)
Esmaralda

50 Skorpan:

skriven

En bil provkörd, lätt att köra nog. Irriterande bara att jag ska vara så skitnervös varje gång jag ska provköra en bil. Finns det nåt sätt att komma över detta Es? Kan ju inte precis köpa en bil utan att ha provkört den ;D..
Kram Skorpan

51 Kvinnan:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag antar att jag söker svar. Men han ger inte svaren på det sätt jag önskar. Han är lite otydlig och det sätter igång oro inom mig.
Om jag frågar honom, är det henne du vill satsa på får jag svar som, njae det vet jag inte.
Njae det tror jag inte.

Verkar han drömma om att vara med en annan familj än med oss?
Hur stor ser chansen ut att han skaffar barn och familj tillsammans med henne?
Eller gillar han faktiskt mig?
Kram

52 Hej:

skriven

Hej Esmaralda.
Kan det bli att han lever med oss tre?
Kram

53 Stolthetejfördom:

skriven

Hej Es!

Tiden flyger fram! Vi har hörts en gång tidigare, bör varit ca 2001.

Utlandsflytt, tillbakaflytt, omställning av livet... vart tar åren vägen!

Vill få fråga dig om kvinnan jag är förälskad i. Tror du det blir vi två till sist?

Ta hand om dig, trevlig helg!

Tack

Svar: Känns inte riktigt så... jag ser faktiskt någon annan för dig.. kram :)
Esmaralda

54 Louise:

skriven

När jag gick på gymnasiet låg min skola i Trelleborg. När jag så var jag bodde fick jag höra att jag är en bonde. Men hallå va.
Nu känner jag mig bara som en snyltare med tanke på att jag inte har någon inkomst utan lever på mannens lön.

Han är putt igen. Av någon anledning så fick han tydligen för sig att barnen börjat skolan igen och ville ha en morgon med mig. Men det var bara Izabella som började på fritids.

Ska söka ett jobb på en förskola som ligger på ön här i Malmö. Det är en montessoriförskola. Visserligen så söker de en legitimerad förskollärare men det är jag ju nästan. Men söka kan jag ju alltid göra. Vad har jag att förlora liksom.
Jag hoppas jag hör från läraren som tar hand om examensarbetet och om de kurser jag ska göra nästa vecka så jag kan planera och saker. Nu i helgen ska jag planera Max kalas som vi ska ha nästa vecka.

Hur stor är chansen att jag får jobbet på montessoriförskola och kommer vi komma till opponering nu i augusti?
Vi är så himla trötta på att ändra och skriva och ha oss.

Tacksam för svar och ha en fin dag. Kramar.

55 Vitlilja:

skriven

Kommer V att förlåta mig?

56 Anonym Isah :

skriven

Lever min bror eller är han i himmelen och kan jag få kontakt med honom... Hälsar han på mig



Kram

57 I wonder :

skriven

Hej.

Jag önskar dig massa krya på energier!

Snälla, jag vädjar Es... kan du ge mig en god nyhet? Vänder min ängslan med mera snart?

Hoppas verkligen min kommande samtalsterapeut och jag klickar.

Känner mig så ensam :(

Fast jag inte är det.

Soulmaten dyker inte upp ännu men det är inte han som ska få mig att känna mig mindre ensam, det är jag som ska åstadkomma det...

Ha en fin dag :)


Svar: Ja, du tänker rätt och du kommer bli starkare och tryggare i dig själv.. det går åt rätt håll och sedan kommer din soulmate.. kram :)
Esmaralda

58 Skorpan:

skriven

Kingen, är han verksam? Inget händer liksom :( o då försöker jag nog vara aktiv..
Kram Skorpan

Svar: Ja det känns absolut som att han är verksam och rätt som det är kanske det händer.. jag hoppas verkligen det... kram :)
Esmaralda

59 ghostwriter:

skriven

Var det min lillebror jag fick kontakt med nu?
Kram

60 Alie:

skriven

Fördomar har vi nog alla, mer eller mindre. Och ja, endel kommer hemifrån, och dessa är ofta djupt rotade sedan barnsben och media är inte bättre dom.. dom vinklar på sitt sätt och folk läser och tror.. sällan människan själv skapar sig en egen uppfattning och tar reda på fakta och bakgrund, vi sväljer mycket, alldeles för lätt.

Så härligt med fridag för dig, bra att tanka energi.
Här skiner solen och jag har gått av nattpass, ska sätta mig i min oas och tanka energi jag med...
Större delen av gänget har lämnat här..kommer sakna dem, har varit så enormt kul att träffa dem alla, dom lämnar avtryck, speciellt en...åldern är bara en siffra, eller hur ;-)

Må gott Esmaralda, njut av helgen!
Stor kram :)

Svar: Visst är det så att ålder bara är en siffra.. you go girl :) Kram :)
Esmaralda

61 Skorpan:

skriven

Tack för svar!
Han hänger med mig rätt ofta, men kanske han borde få vara hemma istället!?
Kram Skorpan

Svar: Ta med honom typ varannan gång och känn av.... kram :)
Esmaralda

62 Sus:

skriven

Hej igen
Kom att tänka på....
Undrar om jag kommit någon stans på min väg.....
Vad dyker upp närmast?
Love sus

63 Undris?:

skriven

Hej Es

Ser du mig möta kärleken och bilda familj?
Kram

Svar: Ja, du kommer möta kärleken.. kram
Esmaralda

64 Dunegull:

skriven

Ser du ifall jag kommer iväg på ngt utflykt här med ngn el det blir själv?
Kram

65 Undran:

skriven

Hej!

Går det framåt eller tillbaka eller står det stilla med livet???

Kram

66 Mimis:

skriven

Hej!

Kommer huset som vi har på annan ort att bli sålt snart eller dröjer det??

Kram

Svar: Räkna med att det kan dröja ännu en tid.. kram
Esmaralda

67 Lo:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det ut att bli bra? Komma en lösning och lättsamhet ? Eller ser det tufft och problem ut?
Kram

68 Rik:

skriven

Hej Es

Ser du mig bli rik och köpa det jag önskar mig?
Kram

Svar: Inte tokrik och ekonomiskt oberoende men du kommer ha bra ekonomi.. kram :)
Esmaralda

69 Fina:

skriven

Hej Es❤️ Nu for han iväg på semester i 4 veckor! Känns så konstigt utan honom. Kommer han att tänka på mig nu och då? Kram

Svar: Ja, han kommer tänka på dig till och från.. kram :)
Esmaralda

70 Undran:

skriven

Hej!

Kommer min man att få några pengar från facket som ersättning för bortfall av inkomst efter sjukskrivning?? Lite pengar borde han väl få hoppas vi.

Kram


Svar: Ja en mindre summa kan det bli men räkna inte med för mycket.. kram :)
Esmaralda

71 Hej:

skriven

Hej Esmaralda.

Grillen ifull gång några regndroppar men det får gå..
Kan det bli så att han lever med oss tre?
Kram

Svar: Känns inte så nej.. kram :)
Esmaralda

72 Lenafena:

skriven

Kämpar på liksom men absolut inget händer. Jo jag skall till min kusin och röka cannabis. Skall jag använda något för min värk är det en joint. Har ju varit hippie på -70 talet och jag tror att cannabis kan vara bra för mig nu. Känner mig så osynlig och trist....hur ser min aura ut? Vad uppfattar folk? Bra att du vilar lite i helgen, snart har dom här veckorna gått och du är tillbaka i ditt härliga liv!

Svar: Du ska till din kusin och röka på.. låter som en mysig kväll !! Du är varken osynlig eller trist men känner du dig så, då är detta vad du ger ut och det blir inte bra...försök tänk annorlunda... du är ju i alla fall en exhippie som jag.. och det är gott gry i oss.. kram :)
Esmaralda

73 Bumble bee:

skriven

Kära Es!
Skönt med lite ledighet mellan behandlingarna, men gör du varje dag annars eller några dagar/vecka?

En nyfiken liten fråga; ser du om det komma dröja länge från det att ja och min m2b har bestämt oss för utomlandsbröllop till vi gifter oss eller kommer de ta något/några år så vi hinner spara till de? Tusen tack i förhand! Kram 🐝

Svar: 5 dagar i veckan i tre veckor o helgerna lediga :) Det dröjer nog några år innan bröllopet går av stapeln.. kram :)
Esmaralda

74 Barbie:

skriven

Hej goda Es! Blire något mellan mig och min granne? Kramar

75 Mikael:

skriven

Ez, med THC kan dina seanser bli lite roliga och innehålla blå elefanter och annat , tror dock du ska avstå THC :)

Ghostwriter... 2, nu är det förvillande, är det 2 spöken? En medial vem är vem och vem är medial?

Kram
Mikael

76 Mikael:

skriven

BeskrivningTetrahydrocannabinol eller THC är det huvudsakliga aktiva ämnet i cannabis. THC står för uppskattningsvis 70-100% av rusets "uppåtkänsla", vid cannabiskonsumtion, beroende på variant och därmed THC-halt i förhållande till andra cannabinoider.

Svar: Ok.. då gäller det att hitta utan THC.. eller inte :)
Esmaralda

77 ????:

skriven

Tack för ditt svar.

Kram

78 Marie:

skriven

Tyvärr stämde min seans men jag var i alla fall bra förberedd och det är jag mycket tacksam för. Kram

Svar: Ibland kommer trista besked i en seans... det händer ju oss alla lite tråkigt då och då och en del av oss föredrar att veta och andra vill inget veta.. vi är olika :) Kram :)
Esmaralda

79 He:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur troligt ser det ut att han bildar familj tillsammans med henne?
Kram

80 Orolig:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag har sådan ångest, hur kommer jag att klara två barn på egen hand? Kommer en lösning? Eller blir det bara jäkligt tufft för mig framåt?
Tror du en lösning kommer?
Kram

81 Me:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer det att bli precis så som han sagt?
Kram

82 Muxi:

skriven

1: är min man trogen mig? Kan jag lita på honom.

2: Är mamma påväg till andra sidan

3, kommer jag att kunna förvänta mig oväntade pengar innan årets slut.


83 A:

skriven

Hej Es

Vad kan du se om min soulmate?
Kram

84 Jeanette:

skriven

Hoppas febern har släppt och att du får må bra!
Du är en kämpe ♥️

Svar: Tack, ja jag mår mkt bättre nu :) kram
Esmaralda


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: