Jordens resurser är slut....

Jaha, då kan man läsa att jordens resurser tagit slut. I alla fall för i år.

Det känns ungefär som att ” kom och skjut oss”  - allt är ändå försent ! Och herregud som vi misskött oss. Är vi ens värda att ta del av syret på jorden ?

Det heter ” Earth Overshoot Day och som vi i Sverige så påpassligt  döpt till   EKOLOGISKA SKULDENS DAG ! Japp.  Det är väl typiskt oss… skuld och skam ska det vara. Så mycket som möjligt.  Det är värre än på Luthers tid.

Nu ska vi rodna och skämmas över våra matvanor och över hur vi reser och så ska vi tänka efter och snarast   bli veganer, handla kläder på Myrorna och  ska vi resa så ska det ske med tåg eller segelbåt.

 

Vi  i Sverige har varit duktiga som minskat våra inhemska utsläpp men ska de riktiga förändringarna ske så måste strukturen som styr våra beslut i vardagen förändras säger Lovisa Hagberg WWF i ett pressmeddelande.

Jaha. 

KlimatGreta ska ta segelbåt till USA. Hon har blivit erbjuden skjuts ombord  på  en tävlingssegelbåt.  Kan vi alla som vill till USA fördas på det sättet ? Finns det tillräckligt med segelbåtar och villiga  kaptener ?  Eller ska resten av oss aldrig få uppleva Amerika ?

Kanske ska det bara vara en liten elit som en dag får komma ut och uppleva världen ?

Vojne vojne, hur ska det sluta ?

Fast jag tror jag vet. 

Masspsykosen kommer blåsa över och våra eminenta forskare  världen över kommer att lösa problemen.. så att vi både kan resa och äta  hamburgare utan att ansvaret  för jordens överlevnad  vilar på våra axlar.

Vi kommer inte att behöva bo i grottor, göra upp eld och leva på nötter och bär.

Men just nu är det sådant fokus på KlimatGretas rörelse och det är trendigt att vara vegan & klä sig i  fula kläder från Myrorna…  det är en hip folkrörelse … och därför hör vi inte så mycket om forskningen som pågår för fullt.. som  kommer att trygga vår  framtid, vår miljö och som innebär att vi kommer  kunna fortsätta  leva i princip som vi gör.

Insikt är en annan sak och att dra sitt strå till stacken… jag menar, jag plockar alltid skit efter andra på stranden och kastar…jag försöker sopsortera så gott det går… men jag vägrar  låta mig tyngas av den ekologiska skulden.. leva på spenat  och sluta resa.

Jag har mer tilltro till forskning än jag har till whistleblowers.

Ett kontroversiellt ämne… men jag är van att vara kärringen mot strömmen !

Sist jag skrev om detta ämne så fick jag en hel del hatmail från  miljöfaschister  och jag blev lite överraskad över att de läser min blogg !!

 

 

För att förtydliga att nej, jag skiter inte i djur och natur ! 

Jag har vattenskålar och tallrikar ute om sommaren så alla djur kan dricka och under kalla vintrar  matar jag smådjuren i naturen.. vilda djur ska varken vara på zoo eller cirkus… jag plockar skräp och inte bara mitt eget… jag skäller på folk som kastar glasspapper och fimpar omkring sig… om det kniper kan jag tänka mig att äta en Vegoburgare men absolut inte att avstå från resor. Så är det. 

Kram & kärlek

P.s. Idag far jag till Lund och checkar in på hotellet.. så jag kan inte besvara frågor.

Men i morgon är det som vanligt igen ! 

Jag vill också påpeka att under de här tre veckrona i Lund kommer jag att blogga och hålla seanser som vanligt !

1 Mind:

skriven

Heja!

Håller helt med dig. Hysterin kring CO2 är så knäpp när det finns andra riktiga miljöproblem. Mycket värre med gifter man släpper ut och stora avverkningar och plantage som tar död på en massa djurarter.

Om vi lyckas höja koldioxidnivån 10 gånger så kommer vi upp till nivån på dinosauriernas tid och växter får mycket lättare att leva. Dvs mer grönska. Det är vad som händer.

Nä, fokusera istället på att minimera utsläpp av kemikalier som förgiftar oss och naturen på olika sätt, vilket CO2 inte gör.

Men visst är det nog positivt att byta till elbilar och hitta bättre alternativ än kolkraftverk, förr eller senare tar ju det slut också. Men det är ju inte koldioxidhalten i atmosfären som är problemet. Och det tramset med att 99.9999% av alla forskare är överrens är just det, bara trams. Finns gott om forskare som inte håller med om koldioxidteorin, många av dem nobelpristagare.

2 Läroliv:

skriven

Att vara kärringen mot strömmen är bra, här finns en till. Det skulle fler vara. Tusen tack för det du skrev igår om meningen med livet. Hjälper verkligen till för att förstå livets tvärvändningar och berg och dalbana.

Tänker på dig.

KRAM

3 CA :

skriven

Hej
Håller med dig till fullo
Kram

4 Browallia:

skriven

Jag känner mig ofta som kärringen mot strömmen, och brukar le igenkännande då vi ofta tycker lika om något där man inte förväntas ha motsatt åsikt. Jag har inte låtit mig dras med i masspsykosen, antagligen för att jag aldrig varit intresserad av biologi och naturkunskap. I grundskolan tyckte jag det var så tråkigt att jag hade kunnat spy i skolböckerna. Så ju mer det tjatas om klimathotet i media desto mer obstinat blir jag och äter ännu mer nötkött och köper ännu fler plastpåsar och flaskvatten. Alla kan inte engagera sig i allt och rädda jordklotet är inte min grej, jag överlåter till forskare och experter på området att komma fram till vad som behövs göras.
Fram tills dess tänker jag vara i min egen lilla bubbla och stänga ute så mycket mediabrus som möjligt och lägga min energi på att bygga upp mitt nya liv efter diagnosen. Det betyder inte att jag inte bryr mig om klimatet och naturen. Jag källsorterar mina sopor, pantar flaskor och köper ekologiskt i den mån min lilla plånbok tillåter det.


Önskar dig all lycka till i Lund och hoppas att hotellet har kommit fram efter att det lekte kurragömma med dig senast. Stor varm kram

5 Ghostwriter :

skriven

Jag tycker man är en ”idiot” som slänger skräp ute i naturen - på stränder, bilvägar, parker, stranden etc. Och tycker att man kan försöka hitta sitt egna sätt att leva som man tror gynnar (som när jag försöker välja att inte köpa något med plast). Men att sluta med saker som att åka bil och resa tycker jag är överdrivet. Däremot stöttar jag absolut bilarna utan bensin, men dom är ju svindyra. Det känns som det snarare handlar om att tjäna makt och pengar än att förespråka så att människor precis som du skriver, kan leva i nuet och inte på grott-tiden och utan dåligt samvete. För hade de varit meningen hade vi ju varit kvar i den tiden och inte där vi är idag!

Jag är sjuk och kan inte storhandla mat varken som gående eller på cykel så en bil underlättar mig massvis. Jag skulle också hellre dö än att inte få resa och uppleva livet. Faktiskt!

Det är fint att påminna om naturen och skadliga ämnen, men jag tror också starkt på somliga forskningar (långt ifrån alla dock) men det finns pontential.








Hoppas din resa till Lund känns bra och att du får riktigt bra läkare (dom bästa) som välkomnar dig och förklarar allt på ett bra sätt. Av någon anledning tänker jag på ett ljus blått rum och inte typiskt sjukhusrum - jag hoppas iallafall det rummet ger dig goda tankar mitt i allt jobbigt.




Stor kram

6 Skytten1:

skriven

Tack för dina ord i dagens inlägg,håller helt med dig. Blir så less på allt som skrivs hur vi ska leva nu för tiden.

7 Skorpan:

skriven

Oj, fick du hatmejl för dina skriverier, hur orkar folk med sånt?

Stort lycka till idag!
Blogga då du orkar, vi hänger kvar ;).
Kram Skorpan

8 Jas:

skriven

Lycka till!! Massor av ljus o kärlek till dig under behandlingen! Och en stor KRAM!
❤❤❤

9 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Håller helt med dig ! Förutom att äta ngn vegoburgare nej där går gränsen för mig !

Ha nu en go incheckning

Tänker på dig <3

Kram Anki med flock

10 Solstjärnan :

skriven

Hej😊

Hoppas du har ett trivsamt o bra hotell i Lund med skön säng och trivsam omgivning med bra utsikt.😊
Kunde nämligen vara bra motvikt mot strålbehandlingsstunderna som påbörjas.

Klokt av dig att förflytta dig närmare för att slippa pendla fram och tillbaka mellan behandlingarna.

Du ska jobba med seanser o skriva blogg säger du,det gläder oss naturligtvis😊.Vi gillar ju din blogg o uppskattar dina seanser MEN nu om någonsin behöver du framöver ta hand om dig,det vet du.
Så jobba med måtta och unna dig att ha det bra!

Ha en bra dag!
Kram Solstjärnan ⭐

11 Soffan:

skriven

You go, ”kärringen”! 💛💪

Och tusen tack för ditt extrasvar igår, det tryggade min känsla om att detta kommer bli bra.

..och att min King haft en del krafter med i spelet! Jag är forfarande helt blown away av honom..

Varma tankar till dig idag!

12 Hedwig:

skriven

Hejsan!
Jag tycker också att det är helt fel att det nästan verkar stimuleras att folk får skuldkänslor hela tiden. Att känna ansvar är viktigt men skuldkänslor leder ingenvart. Klimatpratet har jag blivit så trött på, jag tror till och med att det är en stor lögn. Visst finns det klimatförändringar men de har helt andra orsaker. Klimatgreta har hyrts in för att sprida det falska budskapet. Fruktansvärt att en ung tjej ska missbrukas av de som verkligen har makten. Att hon får så mycket uppmärksamhet världen över i massmedierna säger en hel del.Vi skulle fokusera på miljön i stället för att fokusera så mycket på 'klimatet'. Viktigast är att ta hand om sin närmiljö (som du gör när du matar smådjuren) och göra ekologiska val nör det gäller mat, rengörongsmedel m.m. så mycket som möjligt. Jag brukar även stödja initiativ som startas av individer som exempelvis kan handla om ett förbud på gsm-mastar nära skolor, ett förbud på växtskyddsmedel etc. Förra året räddade jag ett träd som utan anledning skulle fällas av kommunen. Många bäckar små gör en stor å.

13 Maria:

skriven

Tack och Amen för det här inlägget! Kunde inte skrivit det bättre själv:)

Stor kram,
Maria

14 Agnes:

skriven

Den dag som folk slutar upp med att: Röka, fisa och reproducera sig, den dagen kommer jag att ge "Gretainismen" en tanke.

Fattar inte att Greta bara bestämmer sig för att simma till Amerikatt...herregud, slösa på både frystorkat o utrymme!
Att Greta är en lyckosam pengamaskin för ett gäng PR-nissar, är en sak, men att folk helt uppenbart väljer att lyssna på en 16-årig skoltrött skolkare...fantastiskt.

Så undrar folk hur masspsykos, ser ut...djizzes för okunskapen om hur människans flockdjursinstinkt fungerar...

Nepp...här finns ingen skam...för mig får gärna folk utplåna sig själva i strävan på "likes", bästa selfien, snyggaste prylen, etc...den som har mest prylar när den dör, VINNER!!! YAY!!!

De som skall bära dumstruten, är de som utnyttjar små människor, oavsett vad det nu gäller...då små människor inte fattar att de är manipulerade o förda bakom ljuset av människor som ser till sig själva, oavsett...

Tänker på dig o din familj, Es! Stor kram till er alla!



15 Mikael:

skriven

Heja KlimatGreta! :)

Hon är kanske Sveriges mäktigaste person genom tiderna, hon är med och ger uppe emot 10 000 nya jobb i Skellefteå, nya världsframgångar för svenska företag, Oatly, Oumph mfl.,
hon
snabbar på utvecklingen av helt fantastiska flygplan och bilar, vi kommer nog snart få åka i 170-300 kilometer i timmen på motorvägarna, det kommer nog ta nån få timme ta sig till USA med flyg, vi kommer få helt nya fantastiska maträtter som smakar långt bättre än kött, det har redan hänt enligt köttätare,
och förmodligen enklare att tillaga, kvinnor kommer för förmodligen säga Gud kommer ni ihåg när man stod och rensa fisk och höll på ta bort alla ben från kyckling, fisk och allt annat plock man höll på med..., KlimatGreta är med och driver på utvecklingen av helt nya fantastiska material till kläder, kvinnor kommer säkert säga Gud kommer ni ihåg när man alltid var antigen för varm eller kall och för att inte tala om vallningar! det här är ju helt fantastiskt! Och kolla på alla fina kor som vi inte behöver hålla som gisslan längre.

Ut med det gamla och in med det nya :)

Ryssar och många andra skriker snart nog om det då de börjar sakna sina bin och annat, snart kanske vi också gör för det lär bli sjukt jobbigt ifall alla de börja tycka att människorna kan ha sin ABCD planet för sig själva och säger upp sig från jorden.

Rysslands population av bin har minskat kraftigt under de senaste månaderna vilket drabbar jordbruket.

https://www.atl.nu/lantbruk/risk-for-minskad-skord-nar-bin-dor/

Den här har jag missat så får väl kolla då


David Attenborough: Klimatkrisen
Brittisk vetenskapsdokumentär från 2018.

https://www.svtplay.se/video/22954438/david-attenborough-klimatkrisen

Vad FN har de gjort med osten?, jag provade äta ost 2015 då det har varit min favorit men den hade bra konstig eftersmak så var bara lägga ner, jag var ju inte tvungen äta, nu säger morsan likadant, som någon besk kemikalie eller nåt men gott är det inte.

Trodde det var 1 augusti du skulle åka, hoppas det går bra nu och man får en insikt lite i hur det är för har ingen aning om hur det är.

Kram
Mikael

16 Makaon:

skriven

Håller med dig, vi kan nog alla göra saker för att klimatet och miljön skall bli bättre men vi måste nog få tillåta oss själva att tex resa med flyg utan att vi skall ha dåligt samvete.
Lycka till idag och hoppas verkligen att allt kommer att bli bra med dig.

17 Jennien:

skriven

Hej Es,

Jag börjar gilla din blogg mer och mer 💕

Jag håller helt med dig. Vi ska känna mycket skuld och skam. Det kommer lite nya ämnen lite då och då som är inne för stunden.

Rekommenderar denna blogg https://uvell.se/

Kram Jennie

18 Mia:

skriven

Jag håller helt med dig. Men brukar undvika att ge mig in i debatter. Jag tror att vissa insikter måste folk få själv. Jag tror absolut inte på att man kan skapa förändring genom skuld. Kram!

19 EPM :

skriven

Gretas ord baserar dig på forskning, sen att människor överdriver allt a la viskleken är inte hennes fel. Sånt har väl folk alltid gjort, bibeln är väl ett ypperligt exempel på visklekensyndromet tycker jag...😉
Lycka till idag. Då sparar jag min fråga om min sjuka grannflicka till imorrn. Hon är min dotters vän och i samma ålder så oron kommer närmare

Kram

20 Mikael:

skriven

En del tjänar mycket pengar med en del hjälp av KlimatGreta, de här planerar öppna 100 nya butiker :)


Greggs' Profits Skyrocket After Vegan Sausage Roll Launch
The bakery now plans to open an additional 100 stores across the UK, with bosses describing the profits as 'exceptional'

Kram
Mikael

21 Michaela:

skriven

Hoppas det är lättare att hitta denna gång med GPS :) Kram!

22 Miltons Mamma:

skriven

Det är lustigt att det är alltid vi i SVERIGE som ska skämmas och förändra världen. Vi är väl ändå inte de värsta syndarna
Jag tycker det är superbra att Mc D slutat med plastsugrör. Om alla drar ett strå till stacken så blir det en steg framåt.

Jag sorterar plast, metall, batterier, kartong men inte maniskt.
Jag har inte dåligt samvete om jag skulle resa utomlands med flyg. I Sverige åker jag tåg och buss då jag inte har körkort 😁
Försöker lära sonen att försöka vara miljövänlig och TÄNKA TILL såsom att inte kasta tuggummi i naturen för djurens skull, inte kasta glas/metall/plast i naturen och vad det kan medföra om man gör det. Sunt förnuft helt enkelt 😊

Tänker på dig ❤️ och hoppas allt går som en dans 😃🌸

Kjam

23 Dunegull:

skriven

Mkt bra skrivit! Jag är som du och älskar djur och natur men vill inte heller sluta resa. Gör det jag kan och lite mer...men det behöver inte bli dumheter för det.
Lycka till idag.
<3

24 Liverpool:

skriven

Hej Esmaralda
Håller med bara en bluff för att få in skattepengarna då det ser illa ut backom ridåerna och värre kommer det att bli.Vi har haft varma perioder långt tillbaka i tiden och kallare perioder så det går i cyckler och inget annat.Läser MARTIN ARMSTROnG BLoGG vare dag och han vet vad han pratar om.

25 Mikael:

skriven

De börjar börjar komma fler bilmodeller som är vegan så snart kommer nog försäkringsbolag och andra börja finna statistik som visar att de som ex. klär sig vegan och kör bilar som är vegan råkar utför färre dödliga olyckor och färre av de som blir invalider och får svåra skador, då kommer forskare börja undra hur i allsin dar kommer det sig? :)

Ibland blir man räddad och mindre skadad för att andra tänker åt en utan att man själv tänker på det, är ju ingen som bryr sig direkt om det är skinn eller inte i en bil, andra material är ju snart mer avancerade.

När jag var ung sa en kompis efter att jag krockat med MCn utan skinnställ och gjort en lång flygtur på asfalten att du är beviset på att man inte behöver skinnställ när man kör MC, kanske har man större beskydd utan skinnställ än med, vem vet, vid en krock, vad som kommer ske innan och efter och dess komplikationer är en herrans massa avancerade matematiska beräkningar inblandade i :)

Kram
Mikael

26 Mikael:

skriven

Alltså jag vill också springa med hundarna i det magiska isblåa vattnet ! Om forskare har rätt om att det är ett problem eller inte struntar jag i :)

Greenland is melting in a heatwave. That's everyone's problem

https://edition-m.cnn.com/2019/07/31/europe/greenland-heatwave-climate-crisis-intl/index.html?r=https%3A%2F%2Fedition.cnn.com%2F

Kram
Mikael

27 Maddelito:

skriven

Hej!
Tycker detta är ett stort och intressant ämne. Och jag tycker jag har blivit bättre. Vi har alltid rest med buss eller tåg. Jag är flygrädd så därför undviker jag det. Äter en del vegetarisk kost och har gjort det i ett par år. I år började jag plantera i gamla plastburkar för att spara in pengar. Jag bakar en del också för att spara pengar.
Har inga problem med att handla kläder på Erikshjälpen och tycker inte det är äckligt. Jag ger bort en del kläder till folk jag känner och inte känner. Jag sparar massa pengar åker till Ullared och handlar så jag behöver inte handla hygien artiklar m.m på ett år.

Alla är vi olika och det är okej. Jag försöker inte döma folk hur deras livssituation ser ut då jag vet hur min är. Ibland är det svårt och tufft och ibland lite enklare.
Jag försöker göra det bästa av det för min skull men allra mest för min dotters skull. Sätter henne och djuren alltid först. Kan tillägga att jag är ensamstående och student.

Ha en bra dag

28 SusanneAmalia :

skriven

Var på Ulf Lundells konsert häromdagen.. Han pratade om modiga kvinnor som GRETA.. Han hyllade dem med sång.. Sedan pratade han om pengar som vissa hade förtjänat genom att armbåga sig fram.. Sko sig på andras pengar men inte ett ord om det nuvarande läget. För det kan väl inte vara bara jag som reagerar på statens sätt att kontrollera människor.. Elektroniska pengar.. Banken myndigheter och kronofogden försäkring mm. Jobbar ihop.. Detta gör att man som myndighet kan ta ut vilka priser som helst.. Det är bara att tömma någons bankkonto under anledning att de inte har betalat priset för något.. Fejkfakturor skickas till kronofogden och den enskilde individen som blir utsatt måste bevisa sin oskuld.. Centern i Malmö vill legalisera Canabis ..detta för att de kriminella gängen inte ska tjäna pengar?? Men vill ha rökfritt överallt.. Var ska de som vill legalt fly världen röka sin Canabis lagligt..
Man vill klimatsmart åka tåg men tågen drivs med kärnkraft som man vill ta bort.. Hmm lite samma sak.. Man ska stoppa tvättning av pengar.. Och har skaffat ett kontrollsamhälle där man inte kan köpa en dassrulle utan att det kontrolleras..
Tjoohoo!! Ropar alla och äter ett salladsblad.. Barn får näringsbrist seretonin bildas av proteiner. Utan seretonin blir vi deprimerade.. Ilskan bubblar i samhälles alla hörn och missnöjet expanderar.. Dock klappar dessa miljökämpande veganer sig själv på axeln och fördömer de som inte lever efter deras normer.. Så ser jag på vårt samhälle i dag. Tack Ulf Lundell för att du fick mig att ta ett kliv framåt.. Nu har jag skrivit ner mina observationer.. Jag gör som du kysser havet och blir fri från alla hämningar..
Eller det är kanske ett bättre alternativ att se på samhället genom ett dis av rom i regnet..
Kram och kärlek 😍

29 Mikael:

skriven

Ni som är emot KlimatGreta, tiden kanske är knapp innan ni börjar gnälla ordentligt över att politiker och biltillverkare mfl. inte gjorde något....

Blir det en konflikt i Hormuz Mellanöstern redan nu och den blir långvarig och eskalerar bara gradvis och man inte utplånar länder på 30 min som man säger, för att man ska rädda den ena och andra, medlar och håller på, och bensinpriset stiger sakta, som man kokar en groda levande, till 20 30, 40 60 95 kr litern, tills
ni inte har råd köra bil, flygbolag går hellre i konkurs än tar ut de högre priserna så ni börjar svära över förlorade biljetter och inte kan eller har råd köpa nya, sen ringer och svär till taxi och bussbolagen varför de fortfarande kör på bensin och inte har råd köra, KlimatGreta är förmodligen med i något större så vi inte hamnar i ett väldigt begränsat läge av ett Mellanöstern som långsamt krigar fram och tillbaka med höga bensinpriser, kanske man ska vara glad över att BMW sponsrar båten åt KlimatGreta så hon kan fortsätta få uppmärksamhet då det väldigt fort kan bli andra bullar med alla flyg, bilar, båtar och annat som går på bensin.

Är det nu så att det blir lite komplicerat med väder och vind här i Sverige, vatten är det redan problem med i Sverige, så börjar ni nog svära över att bönderna inte kan hålla ko och grisdjävlarna vid liv så alla inte dör samtidigt och slakterierna är överfulla och inte hinner med och ingen vegan har utvecklat rätter så inte allt smakar barkbröd , det är ju inte så att det inte har smakat barkbröd förr och bara för att man idag kan slakta 100 miljarder djur per år betyder det inte att man kan göra det imorgon , föda upp djur är en komplicerad och sårbar process

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Missv%C3%A4xt%C3%A5ren_1867%E2%80%931869

kanske ni ska vara snälla med LillGreta, saker kanske inte är det ni tycker er se :)

Kram
Mikael

30 Misstjejen:

skriven

Hej

Löjligt med hatmejl till dog. Så rent skrämmer. Dom kan inte börja med hur du ska gör för påverkar oss.

Även dom kan inte tvingas dig för något som du har rätt till att säger nej.

Dom borde respektera för allas livet och deras egen besluta. Jag leva på en sätta och andra har rätt till sina egen.

Samtidigt Greta har går lite för långt tycker jag väl. Skolkar och resa med segel och allt såna.

Jag har får en bild i min huvudet om Greta får en problem som kan inte fortfarande att åka till amerikan. Mitten i havet och det är kris då hur blir det för greta.

Lite för överdriva ska jag säger... om Greta vill blir den politik av klimat och miljön då börja med plugga och satsa sina egen drömmålet.

Jag säger inte så mycket om det.

Samma som jag har själv vilja var med och påverkar politik när jag är yngre men det blir aldrig av...

Jag gör aldrig så som vad greta gjorde just nu.

Alla är bara avundsjuka på dig för dom skicka skit hatmejl till dig grund av dom trodde du kan påverkar eller styra. Du har rätt till dina egen besluta för dina livet.

Du har förmågan av spå framtiden så dom tänker väl du kan gör åt det men dom borde respektera dig och du gör vad du vill med din förmågan och allt som du har.

Skit på dom som avudsjuka och gnäller av hur dom ska gör åt det.

Hatmejl som vilja få någon rädd och blir skrämmer...

Stå på dig och gör vad du vill...

Ha det bra



31 Mikael:

skriven

Ni som köper ekologiskt, nu visar det sig att det är bra när insekter dör ut och vädret börjar jäklas, förr kändes som en gissning när man köpte men gjorde det ändå nu börjar bevisen dyka upp, nuförtiden när man ser en geting eller humla på gräsmattan så tänker man åh en insekt så ger man tusan i att klippa :) förr var det mera om man skulle slå ihjäl den insekten :)


Målet är att rädda bin och andra insekter. I Bayern i Tyskland ska nya lagar nu se till att det blir ett slut på insektdöden. Några snabba förändringar är visserligen inte att vänta, men samtidigt hoppas man att andra nu ska följa exemplet.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/07/25/30-procent-ekologiskt-jordbruk-mera-vildvuxet-och-mindre-ljus-bayerns-nya-lagar


Ekologiska odlingar klarade förra årets torka bättre än konventionella visar nya siffror från Jordbruksverket.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ekologiska-odlingar-klarade-forra-arets-torka-battre-an-konventionella

Ja så visar det sig idag att flygbolagen redan nu har problem med bränslepriser pga Hormuz och så har inget hänt än...


Kram
Mikael




32 Tingeling :

skriven

Hoppas det går bra och att du hittat till hotellet ordentligt. 🙂

Till maddelito, när jag läste ditt inlägg fick jag lite mer hopp om att jag klarar det, ska också leva på CSN och är ensamstående. "Ett måste" på min lista blev nu baka eget bröd 😊

Kram!

33 MN:

skriven

Jag tänker också fortsätta resa... Och i höst ska jag flyga riktigt långt, till andra sidan jordklotet! Men i övrigt gör jag så gott jag kan med sopsortering, handla secondhand osv.
Lycka till i Lund, hoppas det inte blir alltför jobbigt!
Kram :)

34 Johan:

skriven

Tack för ett mycket bra inlägg! Det är hög tid för somliga debattörer att nyansera sig och blanda upp slagorden med några kryddmått realism. Jag börjar bli innerligt trött på utopier och domedagsprofeter. Vi måste såklart alla dra vårt strå till stacken, men framtidstro och optimism får aldrig stå tillbaka för skuldkänslor och ångest.

Lycka till med behandlingen!

Kram från Johan

35 anne_hemma:

skriven

Ahhhhhhh.... Min dag blev precis lite ljusare och det blev lite lättare att andas. Idag vågar man ju knappt tillstå att man fisit utan att få höra att man bidragit till växthuseffekten.
Frågade en bekant hur fasen dom kunde rösta på Miljöpartiet och fick svaret att ”miljö är ju så viktigt” och något annat om deras politik verkade dom inte ha någon som helst koll på. Förövrigt bor dom i ett fint hus i Skanör/Falsterbo och mannen i familjen pendlar dagligen i sin SUV till jobbet i Malmö. Varje vecka reser han också till olika städer i Sverige och Europa- med flyg. Tjo!
Kan man föreställa sig så inskränkta vi alla vore om vi slutade att resa och uppleva andra kulturer.
Äsch...
Om man skulle vilja ha en seans, när skulle det då passat att man skriver till dig?

Kram/ Anne


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: