Fake it til you make it....

Att välja vilket fokus man ska ha kommer inte alltid enkelt

Vi är präglade av vår personlighet

Två personer kan råka ut för samma sak… en tycker att livet typ är slut, vi kan kalla henne Eva  och deppar ihop och den andre spottar i nävarna och tar nya tag, och henne kan vi kalla Ulla !

Det krisar på jobbet och man har fått en åthutning som man tycker är orättvis.

  Eva  ältar och ältar och känner sig kränkt och eländig.

Ulla däremot, hon rannsakar sig själv och tycker att nähä, det var jag inte värd. Och sen släpper hon det hela. Möjligen efter att ha pratat med chefen för att  göra klart.

 

Nu ska det hållas tal.  Våra damer gör båda bort sig.

Allt som kan gå fel, det går fel.

Eva bryter ihop och gråter och lovar sig själv att aldrig mer.  Ulla däremot hon skrattar tillsammans med de andra åt sig själv och lovar att nästa gång ska det bli så mycket bättre.

Nu är det dags för  after work.

Man glömmer att fråga nykomlingarna om de vill följa med.

Eva  blir kränkt och förnärmad och tänker att aldrig i livet att hon någonsin ska gå på AW med det här gänget.  Ulla tjoar att hallå, jag fick ingen inbjudan, glömde ni mig eller vill ni inte ha med mig ?

 

Nu blir de bjudna hem till pojkvännens föräldrar. 

De är inga supertrevliga människor och  Eva känner ett stort obehag, är fel på henne kanske? Aldrig mer att hon ska sätta sin fot här. 

Ulla tar det med en nypa salt och tänker att inte skulle hon välja hans föräldrar som vänner precis men eftersom de är med i bilden så är det bara att inse att de kan inte  bättre än så här och så låter hon det rinna av

Man ska hålla tal på ett bröllop. Eva tränar hårt och håller ett seriöst och allvarligt tal – medan Ulla drar ner en hel del skratt när hon berättar om dråpliga episoder

Nu får damerna höra att någon pratat skit om dem

Eva går igång och vill veta allt och blir väldigt upprörd och ledsen och vältrar sig i det hemska.

Ulla däremot – hon bryr sig inte särskilt för sånt man hör i andra eller tredje hand stämmer sällan, tycker hon

Det kommer problem… Eva gråter och ältar med sina vänner… medan Ulla tänker efter, gör upp en kalkyl och försöker styra upp hur hon ska kunna reda ut det här så bra som möjligt

Nu jobbar damerna i kassan på ICA

En otrevlig och besvärlig kund förpestar och  Eva tar det personligt medan Ulla inte alls gör det, för sådana kunder dyker upp ibland och det får man förhålla sig till

Eva handlar hela tiden utifrån en stark självkänsla – medan Ullas självkänsla är svag. Hon är lättkränkt och agerar  på ett sätt som inte alls stärker självkänslan.

 

 

Vi är sådana som vi blivit – genom genetiskt arv och social uppväxtmiljö

Men vi KAN förändra oss  -  i alla fall till viss del

I de olika situationerna som uppstår kan du tänka snabbt… hur du spontant reagerar och  hur du  skulle vilja reagera och sedan gör du ett val

Agerar du och reagerar  så som du skulle vilja.. då skapar du med tiden en utveckling och förändring.

Alltså,  fake it til you make it !

 Men är du nöjd med dig själv precis som du är... ja då är allt i sin ordning oavsett vad !

Det måste få finnas både Evor och Ullor i världen 💖

Kram & kärlek

 💗

I dag har vi vänner på middag… och så kommer sonen med sambo och sambons frallehund -   till MG:s stora glädje !

1 Misstjejen:

skriven

Hej

En del av dessa texter jag känner mig igen.

Kommer jag få B kvinna som kontaktperson?

Ha det bra

2 Jennifer:

skriven

Hej och godmorgon finaste Esmaralda. Jag är helt klart Eva och det har jag accepterat. Försökt otaliga gånger att bli som Ulla men det kommer sig inte för mig. Så har mer eller mindre gett upp om det.

Fina Esmaralda, kommer jag alltså genom denna arbetspraktik att komma vidare i livet? Eller blir det så att jag måste återvända till min nuvarande arbetsplats efter praktiken?

Det är inte ens sagt att jag är välkommen tillbaka. Och det vore samtidigt förödande om jag tvingas tillbaka till mitt arbete igen.

Vore så tacksam om du kan se något kring detta? Sover dåligt
då jag grubblar så mycket på detta.
Kram
Jennifer

Svar: Jag ser ju att du tar dig vidare.. och att det blir bra till sist.. men jag ser inte vägen dit.. kram :)
Esmaralda

3 Camilla:

skriven

God Morgon!

Min sambo beter så underligt mot mig. Jag har kommit på honom med att ljuga,om små skitsaker, men tänker att ljuger han om det så vad mer döljer han.
Han är vresig och vill aldrig hitta på något längre, han sitter hellre med mobilen i soffhörnet eller inlåst på toaletten.
Sex, vad är det? 😂

Jag undrar, vad ÄR det åt honom? Kan vi vända detta eller ska jag inse att nu är det dax att gå vidare? Har han träffat någon annan?

Kram

4 Skorpan:

skriven

Jag får nog fejka det, till en viss del, men klarar nog av att vara en Ullis också ;). O med stigande ålder blir det mera av Ulla, tror jag. Inte lätt alla gånger, med de "demoner" man har i bagaget, att hålla fanan högt ;). Ibland undrar man nog varför man valde som man valde innan man kom ner till detta jordeliv... Tja, det är ju nån mening med allt som sker så kanske därför :).

Lördag o det blev sent igår kväll o ändå rätt tidig morgon idag, men tja, kan väl gå o lägga mig på nytt om jag känner för det. Har en kompis här över helgen, ser det ut att hända nåt trevligt när vi drar till stan o vart vi nu far Es? Ska hon träffa nån karl här kanske ;)?

Mys blir det för MG minsann, o er andra också.
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

5 Boudica:

skriven

Trevlig helg ni kommer få!
Här kommer jag fly in i städningens värld i helgen för att fly mina sårade känslor. Kanske bra att få lite städning gjort ;)
Måste även få min skrivare att fungera så jag kan få gjort min uppgift till kursen.

Uppe i ottan denna dag, kunde inte sova, men jag har ju vaknat vid 4-tiden flera dagar på senaste, även de gånger jag varit så extremt trött, men denna trötthet har avtagit har jag märkt!
Kaffe är suktande, speciellt i denna sorg, men ska försöka hålla mig ett tag till. Tappat räkningen nu, men borde vara nästan en månad utan nu. För en coffeeholic är det länge!


Dagens ämne, jag lutar mig mest mot Ulla, men som i min situation nu, jag stannar upp några dagar och slickar mina sår, för att sen resa mig upp och ta nya tag.
Kollar tillbaka på hela situationen, det känns som det på sätt och vis var mitt fel att det blev som det blev. Jag önskade mig att få lite glädje och få känna denna känsla igen. Jag fick förvånansvärt som jag önskade mig, men sen blev min tankegång negativ, jag tänkte det går för bra för att vara sant, och sen slog rädslan till, och det blev precis som jag oroade mig för. Om jag ände kunde kontrollerat mina tankar bättre!
Jag som på senaste läst en del av Emile Coue, om autosuggestion, som säger att du ska upprepa något tills ditt undermedvetna tror på det, då kan det mesta ske. Precis som du skrivit här "Fake it till you make it"

Jadu, jag känner att jag vill veta om han är det minsta påverkad av att ha sårat mig, jag känner ju på mig att han var så flyktig innan för att inte såra mig. Men det gjorde nog det hela värre.

Ha en trevlig helg med släkt och vänner!

KRAM!

Svar: Ja positivt fokus låter som en utsliten fras men det finns massa sanningar i den ! Kram :)
Esmaralda

6 Minna76:

skriven

Nu har jag bokat resa över julen. Planen är att vandra på madeira. Jag åker själv men hoppas på att träffa resesällskap där eller få med mig någon innan att umgås med. Jag vill inte känna mig ensam när jag är där. Får jag någon att resa runt med, och blir resan bra?

Svar: Så härligt att vandra på Madeira.. jag var ju där för några år sedan.. och min väninna är guide och går med turister på levadavandringar ! Det kommer bli en upplevelse ! Resan blir bra, oavsett... kram :)
Esmaralda

7 <3:

skriven

Godmorgon vad känner Andreas för mig?
Blir så rörd över att han inte glömt bort mig efter alla år. Vi hade ett speciellt förhållande som jag lämnade till sist.
Har inte ångrat det beslutet.
Kram

8 Anonym:

skriven

Kommer Klarna lösa tvisten med Alvas hus ? Så jag får tillbaka mina pengar ?
Kram

9 Sus:

skriven

Hej
Olika som bara den
Vad är det sim händer?
Har hon fått nippran!
Eller Är det en sken manöver
Love sus

10 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda
Kommer jag snart att möta en flirt?

Igår på fest men där var bara en 23 åring som visade intresse... varför är det bara så unga män som visar intresse för mig? Vill helst ha en man i min egen ålder eller lite äldre/yngre.
Kram

Svar: Du är helt enkelt attraktiv och yngre tar mer för sig.. men du har rätt i att satsa på någon som är närmare dig i ålder.. kram :)
Esmaralda

11 En tjej:

skriven

Idag vill jag vara anonym men du vet ju vem jag är.

Igår kom chefen till mig. Då hade en person gått till ordförande om missnöje kring mig om ett möte. Så vi ska ha möte kring detta med personen. Det bästa är att jag har cheferna i ryggen. Jag förstår inte en sak. Om man är så missnöjd. Varför är man kvar då?

Kram

12 Anonym idag:

skriven

Jag har försökt bli gravid men det går aldrig. Straffas jag för tidigare beslut eller är det bara mening att inte jag ska få bli mamma? Tiden går ju samtidigt som jag inte orkar hoppas mera och få negativ svar än en gång. Att försöka regelbundet fungerar inte i min situation heller.
Skulle bli glad om du berättar vad du ser även om det bara är dåligt.

13 Misstjejen:

skriven

Hej

Vill bara fråga att varför E kvinna är så avundsjuka på mig när jag pratar om betydande personer för mig. Så exempel C kvinna eller andra.

Önskar hon att jag ska pratar om henne?

Så avundsjuka hon är om C kvinna... varför så? Det är inte alls professionella beteende ifrån henne...

Hon sägs att är professionella men hon gör inte väl...

Hon borde har respektera om min relation till andra människor även C kvinna

Varför hon är så avundsjuka?

Ha det bra

14 Rebecca:

skriven

Jag tycker jag är bättre på att hantera saker idag och inte tar åt mig lika mycket som när jag var yngre :) Jag har bättre sjävkänsla nu än då, även om den fortfarande är mer åt det låga hållet så tolkar jag inte in så mycket i om någon är sur mot mig eller säger något plumpt. Det rinner ganska snabbt av mig. Jag prata även med patienter i telefon och om en patient är otrevlig mot mig tar jag det inte personligt.

Ser du om jag och min pojkvän kommer börja göra mer saker ihop? Jag vill hitta på saker men han verkar ha noll lust till det, vi gillar inte riktigt samma saker. Medan min syster och hennes kille åker på hotell tillsammans, åker in tidigt till stan och tar en fika, planerar sitt liv och handlar på ikea osv. Kan inte låta bli att jämföra mig och lä'ngta efter att ha det så också.

Svar: Bra, för att övertolka är inte okey för en själv ! Du får se din pojkvän sådan han är och besluta om det är okey för dig eller inte... han kommer inte förändras så värst mycket... kram :)
Esmaralda

15 Helena Ir:

skriven

Vad skönt det vore om det gick att ta livet med en "klackspark" att skratta och bortse om sig själv och alla andra. Tyvärr så finns ju inte den förmågan,inte hos mig..men en hel del spottande i nävarna har det fått bli. Vill ju inte lägga mig ner platt fall. Personligheten har nog förändrats med åren..men vet aldrig i förväg vem som kickar in mest hos mig,Eva eller Ulla..inte lätt att vara människa och slåss med sina demoner :)

Här är det grått och regnigt ..lite hemmapyssel och annat står på agendan..bokade in en konsert till våren Bryan Adams,något att se fram emot.

Tittat på ett program på tv,Expedition..där hade jag velat vara med..något liknande vore roligt,tanter kan :)

Ha en trevlig dag med middag med vänner och son med sambo! Och så roligt för MG,som även han får besök..skoj!

Kram :)

Svar: Ja, MG sitter reda i soffan där han har utsikt och spanar efter storebror.. kram :)
Esmaralda

16 Hej:

skriven

Hej esmaralda.
Det är bra att rannsaka sig själv ibland.

Vad trevligt det låter.

Es, ser det ut att bli ett ytterligare byte av förskola för sonen? På grund utav flytt längre bort?
Kram

Svar: Ja, den möjligheten är stor.. kram
Esmaralda

17 Fina:

skriven

Hej Es❤️ Finns chansen att han ger efter för attraktionen och kysser mig? Kram

Svar: Chansen finns nog... men något seriös relation ser jag inte... kram :)
Esmaralda

18 Skorpan:

skriven

Gäller det här orgasmer också, fake it til you make it? Tänkte bara fråga i tid, ifall jag får nåt sexliv nångång ;)?
Kram Skorpan

Svar: Ha ha ha... nä, knappast ... här är det nog viktigt att tala om hur man vill ha det redan från början... kram :)
Esmaralda

19 DD:

skriven

När jag sökte detta jobbet jag ska på intervju för nästa vecka dök det upp ett namn som jag känner igen, dock arbetar personen inte där. Tidigare har du skrivit att vi kommer att ses. Ser du fortfarande ett möte mellan oss?

Kram🌸

Svar: Ja, det gör jag men jag ser inga detaljer.. kram
Esmaralda

20 Laila:

skriven

Hej.
Det stämmer så väl att inställningen är direkt avgörande för både mående och oftast resultatet. Oftast är jag absolut en Ulla men ibland blir jag Eva och det känns aldrig bra. Jag har en fråga. Jag letar efter ett hus att flytta till men något verkar blockera (tror inte det är Eva i mig ;)). Kan du se något om mitt framtida boende? Vill ju helst ha flyttat igår...
Trevlig Helg!
Kram Laila

Svar: Du gör rätt som avvaktar... det finns ett speciellt hus till dig och du hittar det.. fortsätt ha is i magen tills det blir alldeles rätt.. kram :)
Esmaralda

21 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Så sant fake it to you make it .

Igår fick jag ett riktigt brev minsann ! Tänk att ett vanligt handskrivet brev är såå sällsynt numera Synd tycker jag Brevet innehöll även ett usbsticka full med kort tagna hos en bonde på 80-talet där alla och då menar jag alla träffades Gamla som unga hästtjejer till proffesorer Där träffade jag även min Björn 1986...Mycket känsor vart det Då bonden och gården inte finns mer Björn och fler är i alltet ...men jag är tacksam att jag varit med om Välsta gård och fina bonden Tore <3

Ha en trevlig Lördag med son och vänner

Kram Anki med flock

Svar: Vilket härlig brev du fick.. ibland vill gå längs memory lane.. och plocka fram alla de fina minnens... kram på dej o flocken :)
Esmaralda

22 Emma:

skriven

Hej Esmaralda,

Jag är fortfarande nyfiken på en utav resurserna i skolan. Tror du att han kommer fortsätta med tjejen han träffar? Tror du att tillfälle kommer att lära känna honom bättre? Jag tyckte inte att han verkade helt ointresserad.

Kram

23 Misstjejen:

skriven

Hej

Tänker säger tacka för C kvinna för hennes positiva energi som jag får idag men kan jag publicera såna ikväll för henne så kommer hon var glad?

Ha det bra

24 Dalkulla :

skriven

Tack för ännu ett svar igår. Det jag kan tänka mig har skrämt anden är att i somras innan hon började komma fram till mig, kom en man med hund och släppte den lös med den effekten att den hunden plöjde genom alla änder som låg i solen och mådde bra. Hon var en av dom. Trodde hundskrället skulle gå på mig också. Mannen ropade lite tamt till hunden men den lyssnade inte. Hoppas hon vågar sig fram igen.

Var där nere igår igen med mat till dom samt hängde upp talgbollar i ett av träden så småfåglarna få lite också. Kråkor, Skator och Kajor äter av det änderna får. Så alla få mat. Blir glad när jag ser att alla dessa äter av det jag har med mig ner.

Kram från ett vinterland i Dalarna. Igår föll första riktiga snön.

Svar: Vad fint av dig att tänka på på kråkor,skator och kajor också...de flesta vill ju utesluta dem.. men då är vi två.. :) Kram
Esmaralda

25 Carolina:

skriven

Pratar med en kille som är jättemysig är det han som är min soulmate?

Svar: Osäkert men du märker snart vilket.. kram
Esmaralda

26 Fråga:

skriven

Hej esmaralda.

Jojo så kan det vara...
Egen inställning är viktigt.

Es, Ser det ut som om jag och mina barn flyttar till mina barns far?
Kram

27 Michaela:

skriven

Jag är nog en blandning av Eva och Ulla :) Så intressant hur vi människor är!

Äntligen fick jag sova i natt! Var ju inte lätt första natten efter tanden men nu hoppas jag att det rättar till sig! Har ju ätit risgrynsgröt nu pga tanden och återigen så blir jag medveten om hur jävla gott det är! Mums :) Ser du något om min jul och nyår förresten?

Vad kul med gäster och besök av frallan :) Smaklig måltid och hoppas MG får det härligt med lite sällskap :)

Skitväder i huvudstaden. Ösregn. Kram


Svar: Ja just nu rusar frallorna omkring och leker och låter och har hur kul som helst :) kram
Esmaralda

28 Lisa:

skriven

Hej!
Han som jag är intresserad av ska jag satsa på honom eller kommer jag bara bli sårad?

29 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Ja då får jag börja skriva en lista på vad jag vill då, annars kommer jag ju inte ihåg vad jag vill ;). Frågan är nog om jag kan nåt på den fronten mera ;).
Kram Skorpan

30 Carolina:

skriven

Hej igen har en pojk som fick 200 kr i födelsedag
och jag har letat överallt efter den men den finns inte nånstans kan du se vart den ligger?

31 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda, går upp lite varje dag blir galen.
Kommer jag kunna gå ner till 44.5 igen.
Är det stress och dålig sömn som spelar in mycket.
Känner mig inte bekväm alls längre 😓
Kram

Svar: Du kommer ganska lätt att gå ner några kilo om du tar tag i det.. kram
Esmaralda

32 Lilla Kvinnan:

skriven

På kommande fest, kommer arbetskamraten attraheras utav mig? Och känner han något för mig i nuläget?
Ha en bra dag!

33 <3:

skriven

vad blir mitt nästa jobb? jag trivs inte längre med mina kollegor..

34 G.H:

skriven

Intressant:)
Jag är definitivt mest som Ulla! :)
... och kändes riktigt Najs att läsa din blogg och inse det!
Det är dock inget som kommit gratis, utan tror man måste jobba på det, och som du själva sa, välja det!

Kram:)

Svar: Ja man måste göra ett tydligt val.. kram
Esmaralda

35 Hm:

skriven

Hej!
Har pratat med M.F en trevlig kille över nätet. Vi har ev bestämt för en fika. Tror du det blir av?
Kram!

Svar: Till 60 % blir det av.. kram
Esmaralda

36 EPM :

skriven

Åh es!
Jag träffade en sån fin man igår, men jag schabblade bort det. Ätit dåligt och blev lite för berusad så jag stack ifrån honom för jag ville inte att han skulle se mig må dåligt...
Jag vet bara att han kallas Bamse men vet inget mer.

Kommer jag träffa honom igen? Jag vill faktiskt träffa honom igen. Nykter. Det klickade lite...
Kan du se nåt om honom som kan hjälpa mig? Snälla...

Kram

Svar: Finns en god chans att ni ses igen... hör dig för... kram
Esmaralda

37 Solen:

skriven

Go helg!
Ja inställningen är en viktig sak. Man kan ju se precis allt nattsvart om man är lagd åt det hållet...eller försöka hitta grynen av något positivt. Det brukar faktiskt alltid finnas något positivt trots elände. Själv är jag nu hemma efter operationen och är lite manglad. Stomi blev det också. Men bara att acceptera nu och göra det bästa av det och hoppas att jag inte ska behöva ha den för länge. Och framför allt hoppas jag att proverna inte visar på något farligt så jag slipper mer behandlingar nu.
Så skönt att vara hemma i sitt egna, få sova i sin egen säng och äta sin egna mat. Så nu är det bara framåt marsch mot tillfrisknande. Och ni som tycker att det är en lite grå dag idag..tänk på vad härligt att ni klarar av att kissa själva 😂 Det är en gudagåva kan jag hälsa när det fungerar. Det är ingen självklarhet efter en operation och när man nu kan det är det verkligen något att fira och vara glad för. 😁😁 Låter säkert konstigt för er som inte varit med om det här.
Ha en skön helg! ☀️☀️☀️

38 linnea:

skriven

hejj ez! vad är min möjlighet att bli med barn före året e slut?

39 Fina:

skriven

Hej Es❤️ Försöker kommer över honom och har också lyckats till en del men då plötsligt blossar känslorna upp igen, helt oförklarligt. Åtrån och attraktionen bara finns där, kan inte stänga av den. Känner han av den också? Kram

40 Anonym:

skriven

Finns det någon chans att A betalar tillbaka något till jul ?

Svar: En liten chans.. och blir det återbetalning så ser det ut att bli en mindre summa.. kram
Esmaralda

41 Fina:

skriven

Hej Es❤️ Försöker kommer över honom och har också lyckats till en del men då plötsligt blossar känslorna upp igen, helt oförklarligt. Åtrån och attraktionen bara finns där, kan inte stänga av den. Känner han av den också? Kram

Svar: Ja, något känner han även om du känner starkare.. kram
Esmaralda

42 ANONYM ISAH :

skriven

En hemsk person som gjort mig men också andra mycket illa, ska min mamma jämt försvara och jag trodde att vi nu äntligen hade byggt upp ömsesidig respekt, där hon respekterar att jag inte vill umgås med den personen. Men jag får höra tjat efter tjat om att jag borde låta personen komma nära mig, umgås, hjälpa till. Men jag vill inte och tycker man är äcklig om man ens vill att ett barn ska vara nära en person som utsatt än sexuellt och mer där till.

Blir arg för det här och vill ju inte förlora vår kontakt vi byggde upp. Men jag orkar inte leva med att höra det där tjatet. Blir det bättre? Eller ska jag behöva skapa ett liv där jag ständigt blir påmind om allt som hänt för att hon inte kan respektera mig och mina känslor? Hon försvarar hans handlingar.





Kram

Svar: Jag tror att din mamma försöker rationalisera bort vad som hänt och det är inte bra... självklart ska du inte vara i närheten av den här personen.. kram
Esmaralda

43 Lill:

skriven

Hej!

Kommer jag och Han bli ihop?

Mvh Lill

44 Helena Ir:

skriven

Carolina (30) jag läser din fråga och såg en skymt av en dagstidning..kan pengarna ha hamnat bland tidningar ..det var vad som kom upp till mig! Hoppas sonen hittar pengarna..

Kram :)

45 B:

skriven

Haha åh, jag gick in här och tänkte fråga en sak om dom som höll på och skratta åt mig igår på utekvällen fast att jag inte alls gjorde något.. Och vet att jag är en Eva fast att jag borde spotta i nävarna och va en Ulla. :(


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: