Bra eller dåliga känslor ?

Känslor… det har vi alla men vi hanterar dem på olika sätt.

En del har svårt att låta känslorna komma ut på rätt sätt och därför kan  tex sorg ta sig uttryck som ilska  . Somliga har liksom hämsko på glädjen och ibland när jag sett på TV människor som vunnit miljontals kronor och de ler bara lite avmätt och säger tack.

Som om de fått en bukett blommor eller vunnit ett strykjärn😳

Jag tänker mig att en annan hade hoppat och snurrat och vimsat och skrikit så högt jag bara kunnat. Eller så hade jag svimmat av chocken. 

Oavsett så tänker jag mig en stark känsla.. inte bara inåt utan också en agerande stark känsla. Men vem vet ? Jag hade kanske stått där lika hämmad som de flesta andra ! 

Det är inte så enkelt alla gånger att vara i kontakt med känslorna.

Har man vuxit upp  i ett hem utan känsloyttringar, då  blir man själv lätt känslohämmad.

Känner man sig ledsen och bräcklig och skör – då förknippas detta ofta med svaghet. Och svaghet anses inte vara något bra. Men alla känner vi negativt ibland.. och då gäller det att äga känslan och gotta sig lite i den.. göra den klar.. innan man går vidare.

 

Skam känner vi alla ibland och det kan vara praktisk och en fingervisning hur man ska bete sig . Hade inte skammen funnits så vi känner av den när vi gör fel, då hade vi kanske inte kunnat fungera bland andra människor.

Men ibland  kan skam vara förödande och fel och negativ inlärt.

En av de största rädslorna vi har är nog att inte få vara med.

Att vara utesluten

Att inte duga.

Vi människor är ett flockdjur och självvalt utanförskap är en sak.. men  att ställas utanför, en helt annan sak.

Att vi ibland har svårt för att berätta om våra känslor för andra kan bottna i att vi är rädda för att bli bortstötta om säger vad vi verkligen känner.

Rädsla, vrede, lycka och sorg är de fyra grundläggande känslorna

Bra eller dåliga känslor existerar inte även om vi tror så. Känslor kan däremot vara mer eller mindre  behagliga. Men alla har de specifik funktion och samtliga är nödvändiga.

 

Som familjeterapeut arbetar jag ju mycket med  människors känslor och det är alltid en utmaning.

Ingen människa är den andre lik.. känslorna  har samma grund men uppfattas olika och uttrycks olika och som regel finns inga rätt eller fel.

Jo, om man fastnar i en känsla och inte kommer vidare.. eller om man har svag förmåga att uttrycka det man känner, för då blir det lätt problem i relationer.

 💖

Kram & kärlek och njut av lördagen

1 Snödroppen:

skriven

Godmorgon!
Fick läsa ikapp lite sen tidigare i veckan, alltid lika trevligt. Har en lugn stund nu på morgonen.
Detta med känslor är svårt, jag har nog svårt ibland i alla fall att visa känslor och bli berörd när människor kanske berättar saker. Men tror nog att det beror på mitt eget känslotillstånd i det jag är uppe i nu. Jag får inte visa mina känslor och bara det gör att jag skriker inombords. Jag undrar om han mitt hjärta klappar för, om du snart ser oss tillsammans och får prata om våra känslor? För jag vet att han har mycket inom sej också.
Njut av lördagen och kärt sällskap, kram💕

2 Tildis:

skriven

Hej Es!

Det är intressant med känslor. Just nu känner jag väldigt mycket starka känslor. Det är rätt svårt att hantera på ett bra sätt. Jag vill släppa och gå vidare men samtidigt så känns det som att jag behöver reflektera över det också. Men det är svårt.

En annan fråga, kommer dom göra ett undantag eller kommer jag få vänta? Kram

3 Misstjejen:

skriven

Den visionen som jag drömmar inatt så har aldrig blir sann om idrottsförening som jag är styrelse i den på skola.

Kommer det väl blir aldrig sann?

Är idrottsförening lägga ner för alltid?

Det kommer inte väl återigen och överlämna till någon annan får tar ansvarig för idrottsförening...

Ha det bra

4 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer jag få autograf och bild av från honom på konsert på fredag?

Ha det bra

5 Jessica:

skriven

Hans reaktion var inte alls som jag förväntat mig. Trodde verkligen han också hade känslor för mig eller har jag missuppfattat hans signaler så grovt?

6 Mimis:

skriven

Godmorgon!

Börjar det gå mot bättre tider snart ser du någon ljusning?? Hopplösheten växer för varje dag.

Kram

Svar: Det blir så mycket bättre... ha en bra plan... kram :)
Esmaralda

7 Skorpan:

skriven

Är nog känslohämmad o kan ju bara undra vad det fört med sig åt mig o andra? Kommer jagbatt kunna visa mina känslor i en ny relation? Får väl se...

Jag undrar om du kan se vad min "mentors" forskande, mätande, blck på mig betyder Es? Jag såg den mycket tydligt igår på tåget, vid de olika borden vi satt vid. Försöker hon säga att jag inte alls kan, eller vad är det?? Det känns inte vidare bra...

Sovit som en kratta nästan.hela veckan.o idag ska jag o ställa i ordning för en marknad. Tur att det sen är sista för detta läsår som jag gör...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Man kan träna sig på att vara tydligare med det man känner. Är man inte tydlig blir man inte heller riktigt förstådd. Jag tror inte din mentor menar så mycket med blickarna... kan inte känna att hon har något emit dig... kram :)
Esmaralda

8 Nalle:

skriven

Hej Esmaralda.
Alla dessa känslor som kan vara både härliga och jobbiga att handskas med.
Es. Kommer vi att ha ett förhållande , bli tillsammans?
Kram

9 <3:

skriven

Hej es!☺️
Han har berättat om mig för sin familj. Och det gick bra.
Ser du att mamman och syster accepterar mig och ”gillar” mig?
Dom ville träffa mig. Men jag känner mig nervös!
Kommer dom acceptera det hela?
Tacksam för svar❤️

Svar: Ja jag tror det kommer finnas acceptans.. kram
Esmaralda

10 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag har ganska lätt att uttrycka känslor även om jag ibland behöver låta dem landa.
Blir det en gemensam flytt tillsammans med honom?
Kram


11 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Känslor är känsligt...
Bäst av allt är ju glädje och kärlek så man bara ler med hela kroppen Men sorg behövs med så man kan mäta glädjen och vara...Tacksam <3

Kram Anki med flock

Svar: Ja, känslorna finns där för en orsak... kram till dej o flocken... :)
Esmaralda

12 Ht:

skriven

Hej!
När tror du ja möter min soulmate?
Kram!

13 Mimi:

skriven

Hej!

Vad tycker folk om mig? tycker de om mig som jag är eller tycker de illa om mig??

Kram

Svar: Du är omtyckt så känn frid i detta... kram :)
Esmaralda

14 Alexandra:

skriven

Kan jag bli gravid med min patrtner eller måste jag gå vidare. han vill ha barn. älskar han mig. eller ska jag avsluta och starta ett nytt liv, kanske resa till Usa till vän där.
Många frågor, kanske ser du ett svar på någon av dem
Tacksamhet och kärlek till dig

15 Jossan :

skriven

God morgon...

Jag blev faktiskt ledsen igårkväll. Jag skrev att jag var så sjukt trött. Så får man den ”vänta bara tills du får barn” jag svarade med att jag hade 15 elever. Då säger han ”även vid 3.30?” Jag sa bara ”är detta en tävling eller?”

Jag blir så jävla (ursäkta uttrycket) trött på att få der intryckt i huvudet att jag inte hat barn. ”Var glad att du inte har sambo för du kan göra vad du vill”. Ja precis för jag tycket ju det ät jätte kul att komma upp varje morgon själv, åka till jobbet, umgås med 15 barn, åka hem till min tomma lägenhet. Det år verkligen något som gör mig jätte glad....

Folk måste börja tänka efter.
Vem vet om jag kan få barn? Hur vet dom det? Tänk om jag fått veta det innan jag blev vän med dom. Jag har inget aning om jag kam bli gravid sånt är ingen garanti. Det är så tråkigt att få höra sånt.. blir galen att höra sånt när man har den längtan som jag har...

Ledsen att jag klagar men blev för ledsen över detta... och den allt från jobbet igår gjorde det värre...

Kanske ska lägga undan pengar så jag kan köpa en talisman nästa gång..

Nä idag blir det två pass på gymmet! Längtar så mycket till lovet nu...

Kram

Svar: Jag tror att de skojar till det lite bara.. de menar inte så illa som du upplever det.. de räknar med att du får barn så småningom, och det får du ju också... kram :)
Esmaralda

16 Mikael:

skriven

Bra eller dåliga känslor , Marisa talar om det viktiga att inte förstora och förminska saker, en del kulturer och kanske mest kvinnor, är bäst på att förstora och uttrycka negativa saker, tänka en negativ tanke är en sak men dessutom uttrycka den förstorad, är än värre, ifall Marisa har rätt, som man slutar man lyssna efter ett tag, när ena saken efter den andra beskrivs som negativ, när det inte är någon katastrof :)

https://youtu.be/xSUfLyrhJME

Kram
Mikael

Svar: Ja, somliga är på det sättet och det är tröttsamt för omgivningen... kram :)
Esmaralda

17 Mirre:

skriven

Hej Es, ser du mig klara denna terminen om jag verkligen kämpar på? Kram❤️

Svar: Ja, absolut.. kram
Esmaralda

18 AnnaK:

skriven

Jag är väldigt hämmad. Känslorna finns där men jag visar dem inte gärna. Ibland rinner det över dock eller spårar ur. Är nog inte riktigt som jag ska.

Kram 🤗

Svar: Jodå visst är du som du ska.. men det kommer inte enkelt för alla.. reflektera över hur du vill vara och vad som stoppar dig.. kram :)
Esmaralda

19 EPM :

skriven

Godmorgon Es!

Jag tror nog att jag yttrar ganska bra känslor, det verkar iallafall som att mina barn lärt sig yttra och visa sina känslor samt resonera och tala kring dem. Sen kanske jag själv inte är klockren på det i egna relationer alltid...

Jag har ett bekymmer, mina vänner spelar på min lokala pub ikväll. Men, det är även där som J och hans fru samt deras hatande vänner brukar hänga.
Ska jag gå eller inte? Hur blir det om jag går.
Tanken är att jag ska gå med bandets vän som också är den som fixat spelningen och en vän till mig...

Kram

Svar: Nej, vem är klockren :)!! Du funkar bra och det är huvudsaken. Ingen är perfekt. Du ska göra det du VILL göra och människorna du inte vill ha att göra med ska inte stoppa dig men du måste förhålla dig och liksom inte låtsas om dem..kram :)
Esmaralda

20 Undra:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om den mörka mannen kommer att fortsätta sin relation med den 10 år äldre kvinnan?
Kram

21 Skorpan:

skriven

Tack!
Skönt att höra!
Kram Skorpan

22 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag undrar om det ser ut som om hans familj kommer acceptera det här på ett positivt sätt?

Kommer det att bli en gemensam flytt tillsammans med honom?
Kram

23 Shirin:

skriven

Hej!
får du till dig något spontant om mig och kärleken?
Kramar

24 Jeanette:

skriven

Jag undrar om jag kommer att få fast tjänst där jag jobbar inom vård och omsorg. Har jobbat som vikarie i ca 6 månader och nu börjar vikariatet gå mot sitt slut. Jag är en person som behöver trygghet o blir ofta orolig om jag inte känner trygghet med inkomst osv.

Önskar dig en trevlig helg!

25 Alexandra:

skriven

Förlåt, men upprepar min fråga igen, många bitar men ser du något av allt betyder det mycket.
Alexandra:
skriven för ungefär en timme sedan

Kan jag bli gravid med min patrtner eller måste jag gå vidare. han vill ha barn. älskar han mig. eller ska jag avsluta och starta ett nytt liv, kanske resa till Usa till vän där.
Många frågor, kanske ser du ett svar på någon av dem
Tacksamhet och kärlek till dig

26 Ia:

skriven

Hej
Jag är i botten både tystlåten och blyg vilket kan medföra att det är svårt att visa känslor. Igår var det betydligt lättare att visa, kokade av ilska över att alla ska lägga sig i mitt liv, de vet vad som är bäst 😡Men tyvärr blir det bara mer jobb och mer energi som går åt för mig. Suck!

Jag skulle behöva en vän som jag skulle kunna luta mig mot när det stormar som mest. Jag har vänner! men saknar en som bara finns där, en som lever i samma situation som jag, en som man kan göra saker med, tex resa
Kommer jag att träffa någon ny vän?

Kram

Svar: Japp, det gör du.. var aktiv i ditt sökande.. kram :)
Esmaralda

27 Smöla:

skriven

Finns det någon manlig i min närhet eller omkrets som jag bör lägga min energi på, rent kärleksmässigt?
Hur ser denne ut? Eller ska jag vänta på någon som tar mig med storm?

28 MissMilla :

skriven

Jag har massor av känslor som behöver pysa ut. Jag har nog stängt in dem. Ibland tänker jag känslor mem för att bli av m dem behöver man känna dem tror jag. Är det därför jag är så trött, trött, trött jämt?
Funderar på att skriva dagbok.
Sen är det dåligt samvete, nog överfört fr mamma.
I dag behöver jag städa upp i min röra. Lortigt o ser ut som ett loppis. Men ibland orkar jag bara inte.
Nu är det snart ett år sedan olyckan. Blir det Lex Maria på den?

29 Jessica:

skriven

Hans reaktion var inte alls som jag förväntat mig. Trodde verkligen han också hade känslor för mig eller har jag missuppfattat hans signaler så grovt?

Svar: Intresse hade han... men mer flyktigt.. kram :)
Esmaralda

30 Dalkulla :

skriven

Jag har aldrig haft svårt för att prata om känslor. Sedan vet man aldrig vem det går att relatera sina egna känslor till. Finns dom som inte på några villkor vill tar del av andras känslor.

Finns dom som säger det där fixa du eller tar det för vad det är. Eller kanske be dig tar det med en klackspark.

Det fanns en lång tid i mitt liv då jag inte hade någon att ventilera känslor inför. Syskon har mest tittat på mig som jag vore något katten kommit in med och lagt på golvet. Det här släktet har alltid och kommer alltid att vara kalla inför andras känslor och, fruktansvärt konflikträdda.


Mina vuxna barn naturligtvis kan jag prata med dom men, de har inte alltid varit vuxna. De var små under många år. Jag har mest tryckt ner och svalt och hoppats på att känslorna tog rätt riktning trots allt.

Nu däremot finns det någon som jag för första gången i mitt långa liv kan prata känslor med. Personen lyssnar, svara, närvarande i stunden, ger goda råd och ingen före denna person har någonsin gått på djupet av det som är jag, mer än denna person. Framförallt betyder det så mycket att någon bryr sig om de känslor man bär på som behöver någon mer som lyssnar, än enbart det egna jaget.

Kram






31 <3:

skriven

Tack för dagens inlägg kära Es. Gillar Lars mig ändå fast jag var lite obstinat igår.
Kram

Svar: Jadå det gör han.. kram:)
Esmaralda

32 Michaela:

skriven

Jag växte upp med två föräldrar som bråkade och jag fick medla så mina känslor fick tryckas undan. Gått i terapi och idag är jag bättre på att både känna och visa känslor.

Du har sett mig lämna Stockholm. Är det något som verkar ligga långt bort? Min dröm är att få bo mer åt landet hållet och ha en öppen brasa nån gång i mitt liv. Trivs bäst där det är kallt och mörkt :)

Kram!

Svar: Jag ser inte när flytten sker, men den kommer och den blir bra.. kram :)
Esmaralda

33 Mercan :

skriven

Hej Esmaralda 🤗 😘 ❤️ Kan du se när vi ska vinna stor vinst på euro jackpott 😌 😣 🤗 ♥️ 😗 ♥️ 🙏 ♥️ 🙏

34 Idag extra anonym:

skriven

Gomiddag kära Es!

Ja det här med känslor kan både vara vackert o känslosamt💜 Jag har pga av mobbning i skolan burit mina känslor inom mig o aldrig ”blottat” de under min barndom, ej heller på mina jobb. Men för en del år sedan då jag tog tag i min Gåva, var det som om det bara lossnade! Det är vackert att få hjälpa andra som mår dåligt man får liksom en ”bekräftelse” på att det är skönt att få ut sina känslor man mår så mycket bättre då! För en del år sedan möter jag mina känslor på ett helt annat sätt o jag tillåter mig att gråta o prata med mina bästa vänner. Men som Medial känner i alla fall jag, att vissa faktiskt säger ett o menar något annat o dessa personer har jag faktiskt tänkt bort! Jag ser o känner lätt hur människor är o när de inte talar sanning!
Detta fick jag erfara häromdan, då jag bad min Vårdcentral förlänga mina sjukresor o mötte ett motstånd! 2 speciella sköterskor som saknar empati o förståelse samt den kvinnlige chefen som jag tyckt väldigt mkt om, gömmer sig bakom en anställd istället för att ringa mig själv som jag hade bett om! Jag har haft cancer, har fibromyalgi o artros i hela kroppen o efter en olyckshändelse med cykel såg VC (efter 3 mån) att min höft var bruten på 3 ställen o jag har en värk som inte är nådig! Nu vill man att jag ska söka färdtjänst o får jag inte det så får jag ta taxi till VC o sjukgymnast på annan ort! De vet o ser hur svårt jag har att ta mig fram med hjälp av mina stavar! Just nu o sen en nåt år tillbaka kommer jag upp i 90-graders vinkel på morgonen, har dålig balans m.m. Men alla dessa ”värkkänslor” brukar jag inte dela med mig av mer än till nära o kära o mina bästa vänner som stöttar mig t 110%!
Jag är en person som både har idrottat, gått långa promenader o cyklat långa rundor.

Jag undrar om du kära Es kan se om jag får färdtjänst? Tyvärr får jag inget till mig om detta!

Önskar mest av allt att min värk bara försvinner i intet o att jag inte längre är så begränsad!
För det här är liksom inte jag...🥺
Kram o trevlig helg🙅‍♀️💜🌹💜



Svar: Ibland blir man bara matt när man hör hur människor bemöts !! Du är i behov av färdtjänst och jag tror du får det även om det kanske inte kommer enkelt... kram o lycka till :)
Esmaralda

35 Helena Ir:

skriven

Vilken tur att vi har känslor :) vissa behagligare än andra,men så är livet! Sen att kemin i kroppen skapar känslor som man inte alltid vill kännas vid är också en konst att hålla sig till..så är det att vara en kvinna/människa ibland.

För egen del håller jag känslorna i schack med hjälp av träning..bästa terapin för mig!

Kram :)


Svar: Träning är bra också för den mentala hälsan.. så är det.. kram :)
Esmaralda

36 DD:

skriven

Kommer det gå någorlunda bra på högskoleprovet? Iallafall att jag kan komma in på min utbildning? Sitter och övar på svenska ord och vissa har man aldrig någonsin ens hört 😅
Hoppas på tur!

Kram

Svar: Ja det är inte enkelt.. men det ser ut som om du klarar det bra... du höjer ju dig en bra bit.. kram:)
Esmaralda

37 H:

skriven

Hej Esmeralda!

Jag skrev till dig för ett tag sedan och var ledsen över att jag inte hade klarat min uppkörning. Men gissa vad, jag klarade det! Det tog fyra uppkörningar, men jag fixade det! Jag är så otroligt tacksam och glad över att ha klarat något som jag slet så hårt för, även fast jag inte trodde att det skulle hända. Så tacksam för att du svarade och skrev att jag skulle klara det om jag inte gav upp, för det gav mig hopp. Tack!

Kram

Svar: Jaaaa... vad roligt.. stort grattis :) Jag visste ju att du skulle klara det.. du fixar det mesta om du bara inte ger upp i halvlek.. kram:)
Esmaralda

38 Browallia:

skriven

Jag har alltid haft nära till hela mitt känsloregister och har svårt att dölja dem på gott och ont. Jag känner nästan alltid mer än vad som förväntas av situationen och får ofta skämmas för mina känslor, framför allt för de som anses som fula känslor. Men det har inte hindrat mig ifrån att vara öppen med min psykiska ohälsa för att bidra till att få bort tabut och stigmat.

Jag håller med dig om att inte få vara med är den allra värsta känslan, framför allt när man själv inte förstår varför man blir utfryst. Jag har upplevt utanförskap både som barn och vuxen så jag vet hur fruktansvärt ont det gör i själen.

Snart kommer sonen och hämtar mig för att äta en bit god mat ute. Jag kommer njuta av varje minut, vi ses ju inte så ofta.

Stor kram till dig! :)

Svar: Ja, du har en speciell trygghet i dig själv och ett sunt förhållningssätt som du ska vara stolt över ! Utanförskap gör ont och jag önskar att ingen någonsin skulle behöva drabbas av detta. Ha det trevligt med sonen... min son har nyss anlänt och stannar med flickvännen till i morgon :) kram
Esmaralda

39 d30:

skriven

Jag är dålig på att visa starka känslor. Ska tänka igenom och ta till mig det du skriver.
Min vän drar sig undan allt mer, börjar bli orolig för det är en jag bryr mig mycket om. Det gör mig ledsen att se honom så. Varför gör han så? Det är väl inte mig som han drar sig från? Vad är det jag kan göra för att hjälpa och visa att jag bryr mig?
Ha en trevlig helg!

Svar: Vännen ser ut att behöva sin egen tid just nu... tala om att du finns där.. mer kan du inte göra.. kram
Esmaralda

40 Llainen:

skriven

Hej Es,
Ser du om jag får biologiska barn en dag? Vet inte om jag kan eller bör skaffa barn då jag varit utbränd tidigare och känner av detta vid minsta lilla stress. Men har alltid känt innerst inne att jag gärna skulle vilja ha barn i framtiden. Min pojkvän vill absolut inte ha barn och jag skulle kunna leva utan barn men känner ändå en liten sorg om jag inte får några egna barn.

41 Camilla:

skriven

Själv fick jag höra för en stund sen ”Jag bryr mig inte längre utan har stängt av och kommer inte höra av mig igen”. Inte kul att höra men det är väl så det är:/

Ha en fin lördag! Kram

Svar: Inte kul men samtidigt så har du nu bevis på att den här personen är ingenting för dig.. kram :)
Esmaralda

42 Soul:

skriven

Tog upp mobilen, skulle kolla en sak. Fick till mig en känsla av att J tänkte på att skriva ett sms till mig. Fick inget. Men tänkte han det?

43 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Intressant med känslor. Det fick mig att tänka på att jag ibland reagerar med att skratta när jag blir orolig eller rädd. Mamma är likadan.
Häromdagen när jag läste en bok om barn som blivit sexuellt utnyttjande så dök plötsligt ett minne upp från när jag var 11år och jag och min lillebror var iväg själva för att bada. En vuxen man började stöta på mig och när vi gick upp ur badet för att byta om så tog han tag i mig och skulle kyssa mig. Precis då kom min mamma och mannen gick sin väg.
"Försökte han kyssa dig" sa hon och började skratta. I flera år efteråt trodde jag att min mamma hade väldigt bisarr humor eftersom hon skrattade åt att hennes dotter råkade ut för en pedofil på stranden. Tills det plötsligt gick upp för mig att mamma brukar skratta när hon blir väldigt obehaglig till mods. Hon tyckte inte alls att det var kul. Hon blev rädd!
Eftersom jag är likadan brukar jag försöka komma ihåg och förklara för folk när jag råkar skratta i olämpliga situationer.
Den grejen är ju inte alltid så lätt att fatta.

Kram Therese C ❤️

Svar: Ja, din mamma blev rädd.. och det är bra att du inser att skrattet berodde på rädsla och att du har insikt i hur du själv kan skratta i fel situation... många fler än du reagerar på samma sätt... kram :)
Esmaralda

44 Pia:

skriven

Varför lämnar de mig såhär? Akut försämrad med synlig förstörande process i ryggmärgen och min hjärnstam går inte längre att känna igen. Svar utlovades inom kort men de har lagt på locket och går inte att nå, det enda jag får fram är att jag KANSKE får REMISS i november. Ingen kontakt med läkare detta år alltså. De orsakar mig obotliga skador i nervsystemet och skiter fullständigt fan i det, det här är fullständigt overkligt, jag är totalt panikslagen 😭

Svar: Ärligt talat, jag begriper ingenting... någonting är riktigt fel.... stor styrkekram
Esmaralda

45 Michaela:

skriven

Måste berätta! Träffade på en MG ute på promenaden och han hade halsband med två blinkande lysen. Ett grönt och ett rött. Husse förklarade att det var "kvällsbelysningen" :) Sen hade han även GPS på hunden som hette Kajsa. Så sööt! Kanske något för MG :)

Han sa att det var kompisen som var inne på min profil i natt ca 01.00 och inte han själv. Stämmer det? Känns långsökt att kompisen skulle kolla in mig som inte ens vet vem jag är! Kram!


Svar: Ja MG skulle nog behöva en Kajsa.. särskilt när han är ute och jobbar och inspekterar och lätt kan vandra från hus till hus....och nej, jag tror inte det var kompisen.. det var han själv... kram :)
Esmaralda

46 A:

skriven

Hej Es, trevlig hösthelg!

Känner du in ifall min svärmor är arg på mig eller vad hon är? Jag bryr mig så mycket om henne och vill komma bra överens med henne men får en känsla av att hon nästan stör sig på mig.. varför vet jag ej. Eller inbillar jag mig bara? Hon är en rätt bestämd kvinna och tror hon har lite svårt att se saker ur någon annans synvinkel.. eller så är hon bara mer villig att se sin son som felfri trots hans misstag.. önskar jag kunde prata med henne och att hon lärde känna mig bättre. kram

Svar: Hon gillar dig i grunden men tar sonens parti oavsett vad... många föräldrar är på det viset så fastna inte i detta utan förhåll dig sunt till henne.. och strunta i om hon surar... om du beter dig som den mest vuxna så skäms hon en aning.. kram
Esmaralda

47 B:

skriven

Heeej ❤️ Kan du se något om kärlek för mig, är han bakom hörnet tro? ❤️ Kram och ha en fin lördag 😊

48 Skorpan:

skriven

Höst.arknad o tako avklsrad o så småningom ska en kompis komma över på lite vin. Fick för förfrågan om vi ska gå på 70-rals kväll till en lokal krog men jag håller ju redan på att somna zzzz. Jag med mina dåliga nätter..
Kram Skorpa

Svar: Trevligt med kompis som kommer över... det känns mer lagom för dig just nu.. kram :)
Esmaralda

49 H:

skriven

Hej Es

Ser du mig flytta och bo själv snart?
Kram

50 Sheri:

skriven

Kära Es, vad ska jag göra för att komma ut ut denna svarta hål jag hamnat i igen. Är ofta nere och fylld med ledsna känslor.. känner mig så ensam och vill ändra på det men vet inte hur.. exet kommer också upp i mina tankar i perioder o h vill bli av med honom i huvudet o hjärtat och släppa de sårade känslor jag har bundna till honom och situationen. Har du, eller någon annan av läsarna här, tips på vad jag ska göra för att komma vidare i Livet och må bra, vara genuint lyckligt...?

51 ❤️:

skriven

Hej Es
får du till dig något spontant om mig och kärleken?
Kramar

52 Fanny2:

skriven

När jag gick i terapi insåg jag att jag hellre är arg än ledsen... Det känns inte lika hjälplöst och vrede kan ge kraft. Många skulle inte klara sig utan den känslan av att vilja ha revansch. Det var också för att jag omedvetet förknippade det med svaghet och aldrig kände att jag kunde gråta ut hos någon som barn. Nu är det jag som uppmuntrar andra till att gråta om de måste... :)

Es, blir någon romantik alls för mig denna höst eller vinter? Kanske någon fling snarare? Känner att det börjar bli dags för något litet äventyr. :)

Svar: Så rätt tänk... kram :)
Esmaralda

53 EPM :

skriven

Så, ska gå...
Blir det en bra kväll eller ska jag vara beredd på nåt?

Kram

54 Penny:

skriven

Kära Es!
Hoppas på svar idag...Jag undrar om du ser om mina föräldrars yngsta tik kommer tävla nästa år samt kommer hon att vinna? Vad ser du? Kram Penny

55 Penny:

skriven

Kära Es!
Hoppas på svar idag...Jag undrar om du ser om mina föräldrars yngsta tik kommer tävla nästa år samt kommer hon att vinna? Vad ser du? Kram Penny

Svar: Finns potential att det ska gå bra för henne.. kram :)
Esmaralda

56 Bumble bee:

skriven

Go kväll Es!
Jag undrar om du ser något positivt som händer den sista tiden av de här året? Kram 🐝

57 Bumble bee:

skriven

Go kväll Es!
Jag undrar om du ser något positivt som händer den sista tiden av de här året? Kram 🐝

58 Ghostwriter :

skriven

Har en gammal fd vän som berättade för alla att h*n inte gillar mig längre. Jag tog beslutet att inte då bli sams, men känner inte att man behöver bry sig om den andre råkar befinna sig på samma plats. Jag tycker inte att jag gjort något fel alls av de gånger personen anser att jag gjort, förutom möjligtvis sista gången då jag var för full och inte la märke till de omkring, men de ändrade jag på och kvällen sluta bra!

Har fd vännen på riktigt stört sig på dessa saker egentligen? Eller handlar de om känslor här? Eller något annat ? För jag tycker personen missförstått/anklagar mig på fel grunder.....

Har inte lust att återgå till förr men är trött på löjligheterna


Kram

59 Na:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om vi kommer att bli tillsammans?
Kram

60 Jullisw:

skriven

Herregud vilken jäkla sörja det blev med denna tjejen. Hon måste väl vara psykiskt sjuk?
Bombarderar med sms mitt i natten och anklagar mig för saker. Usch vad trött jag blir på henne. Skönt att det äntligen är över och vi nu bara ska ge henne pengarna. Kommer hon hålla sig på avstånd sen?

Svar: Ja det kommer lugna sig sen... förstår ur jobbigt det är.. kram
Esmaralda

61 Mimi1:

skriven

Hej Es

Kommernågot bra att hända mig i år?
Kram

62 Boudica:

skriven

Ja du, jag skulle nog vara en som som håller sig lugn och bara säger tack om jag vann en miljon. Mer för att jag troligen inte hunnit uppfatta vad som hänt. Däremot skulle jag nog blivit helt tokig för mig själv när jag kommit hem, då jag hunnit uppfatta.
Annars har jag inget pokerface när det gäller känslor. Folk läser av mig lätt, jag hinner tänka något som gör mig irriterad och jag får frågan om jag är arg. NU har jag varit nedstämd senaste veckorna och folk har lagt märke till det. Denna nedstämdhet är in get jag trivs med, och jag fattar inte riktigt var det kom ifrån! Jo han är ju lite orsak, men det är nog inte fullt ut så.
Men det blir nya tag med kost nästa vecka, slackat med det. Och honom sätter vi åt sidan över helgen, tvätten är tydligen mer intressant än mig denna helg :P

Här försöker jag spendera tid med pluggande, läser på till hemtentan som jag har, insett att det verkligen inte är lätt. Får verkligen lite panik över det, kommer jag klara den? Vad ser du? Det är inte så mycket felmarginal man får ha.
Jag som knappt förstår formuleringen på frågorna.

Ha en trevlig Lördagskväll! :)

63 Ho:

skriven

Hej Esmaralda.

Har träffat en ny bekantskap ganska nyligen. En man, vi har umgåtts lite men som vänner. Han har verkat ha något mer intresse än som vänner.
Den här mannen är arbetslös. Det som bekymrar mig är att han aldrig riktigt verkar ha haft ett riktigt jobb eller liksom ambitionen, drivet riktigt att fixa till något, han vet nog att han borde. Men när vi pratade lite om det verkade han ha inställning att det går inte för det osv. Som om man börjar fundera över om han verkligen vill börja arbeta någon gång.
Vad tror du kommer den här mannen ta tag i det och börja arbeta?
Jag själv kanske är ganska hård i den här frågan.
Kram

64 Anna E:

skriven

Vad tycker han om mig efter mötet ikväll?

65 Anonym:

skriven

Troligen är jag en kameljont.
Första gången jag minns jag grät öppet, var i klass 6, var jobbigt i klassen och tårarna kom de jag alltid lyckats hålla inne, andra gången när ett mycket älskat husdjur dog pga av ålder. Tårar har mycket lättare att komma med åren, de gånger jag inte behövs som stöd. Är det någon kär vän eller anhörig som dött, ja då blir jag den som finns till hands, som vill att alla skall få den omtanke de behöver, blir naiv tror att det jag hjälper till med skall lindra deras sorg. Mitt egna tar jag sen o för mig själv. Jag är är knäpp


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: