Gammalt eller nytt ??

Spådom eller rådgivning ?

Det är frågan ibland.

Jag är ju vanlig allmännelig terapeut också.. individ och familjeterapeut och har i många år arbetat i eget företag med detta.

Socialtjänsterna har anlitat mig runtom i Skåne… jag har haft min spalt ” Fråga Familjerådgivaren” i Hemmets Journal en gång i tiden.. och så har jag förstås tagit emot många privatpersoner för rådgivning & behandling ,  vilket jag fortfarande gör.

Spådam är jag född till… och självlärd.. och har alltid haft denna förmåga med mig.

Ibland behöver man spådom och ibland behöver man rådgivning och jag står till tjänst med båda delar.. via mail !

Vill man ha lite av varje - då är det spådom /seans man bokar.

Vill man ENBART ha rådgivning - då får man detta strikt och professionellt utan inslag av spådom

Tala bara tydligt om  ifall du vill ha spådom eller rådgivning !!

Vill du kontakta mig så gör du det på:  [email protected]

I dag kommer mamma på besök och stannar till på lördag

Jag tänkte överraska med lite ”gammaldags dessert” på fredag , lagom till  Idol

Har någon av er ätit Toscapersikor ?  När jag var barn hände det att vi serverades detta.. och jag älskade det

Nu är det bortglömt men på fredag ska jag skaka liv i det gamla receptet

 

 

Toscapersikor:

1 stor burk persikohalvor

100 g mandelspån

50 gr smör

0.5 dl socker

0.5 dl grädde

1 msk vetemjöl

-

Låt persikorna rinna av i sil

Lägg dem i ugnsfast form

Smält samman smör, socker , grädde, mjöl och mandelspån i en kastrull

Klicka över smeten och  baka 10-15 min ugn

Servera med vispad grädde eller glass

 

 

Ingen gör ju sånt här nuförtiden.. men ibland är det kul att överraska med gammalt i stället för med nytt !

Kram & kärlek

1 Jennifer:

skriven

Hej och godmorgon finaste Esmaralda! Varmt tack för ditt svar igår om att jag alltid kommer att resa. Känns skönt i hjärtat att höra det.

Undrar dock litegrann hur jag ekonomiskt ska ha råd med det? Hittills har det ju alltid löst sig på ett eller annat sätt, kommer det att lösa sig i fortsättningen också?

Lönar det sig att satsa på lite närmare och billigare resor så länge som min ekonomi är skral? Eller hur ska jag lösa det?

Kram,
Jennifer

Svar: Ja, det kommer lösa sig också på sikt.. och med tiden blir din ekonomi stabilare och bättre.. kram
Esmaralda

2 Birgitta:

skriven

Godmorgon😊

Det receptet känner jag igen men vi gjorde det på päron 😋.

Es söker efter ett nytt jobb... ser du nått kring det och vad jag kommer att jobba med?

Fick igår besked att min son som precis börjat gymnasium riskerar att inte få godkänt i matte, man har tagit fram en handlingsplan....kommer han att klara detta?

Kram Birgitta

Svar: OM han vill och samarbetar så kommer det går bra.. men det gäller att han är motiverad och här kan det svaja.. kram
Esmaralda

3 Mikael:

skriven

Tack coachen, nu har jag varit utan träning en vecka så förkylningen har fått bättra sig, det var tufft avstå men bra, kan jag börja nu då? :)

Rådgivning eller spådom :)

Gudskelov så växer internet och kunskapen på jorden för varje dag, kunskapen som ryms i en vanligt dödlig terapeut kan vara väldigt begränsad...

den här stackars killen

https://youtu.be/QwtPA-07NnU

har gått i terapi 2 ggr veckan i 3 år och brottas fortfarande med dagliga livet, kan ju bli matt för mindre, gav han några tips så kanske han lugnar sig lite när terapeuterna inte räcker till :)

Kram
Mikael

Svar: Skönt att förkylningen är på väg tillbaka och bra att du tagit lite träningspaus.... kram :)
Esmaralda

4 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, regnet vräker ner här hemma ☔
Tror du jag slipper undan barnvakten på lördag ? Inte hört något än.
Men har ingen direkt lust.
Kram

5 <3:

skriven

Testar igen och ser om någon kan hjälpa mig att hitta guldhjärtat och ringarna jag på ur väskan i en servett.
Vart kan de vara ?
Har de råkat blivit slängda?
Kram

6 AnnaK:

skriven

Gott 😋

Provar en sista gång.....Varför har han blivit flirtig igen? Vill han ha info, för att hans kollegor är trevliga eller nåt annat? Kom så plötsligt efter att han hållt lite avstånd ett bra tag.

Kram 🤗

7 sus:

skriven

hej
bra med mix.....
kul med gammalt....
gott,gott....
vad ska jag jobba med?
love sus

Svar: Med människor tror jag, det är du bra på.. kram :)
Esmaralda

8 Susan:

skriven

Åh dom där 70-80talsdesserterna.... mmums🤗glace-au-four, toscapäron, aftereightpäron, fromage.... barndomsminne. Efterrätt är ju det bästa på menyn.... om man är en sockergris som jag😱

Har tänkt en del på dina spontanspådomar häromdagen, en av dom (blå ring, 50årsåldern, sista söndagen i februari) tilltalade mig ( kanske inte att jag tränar mycket, tar ju bara mina morgonpromenader 3-5 dgr/v) OM det e jag ska jag verkligen ta vara på tillfället🥰 om inte så händer det en annan dag istället😉

Kram

Svar: Just det ja, fromagen... den kanske man skulle skaka liv i en annan gång :) Jag kan inte lova spådomen riktade sig till dig.. man får själv ta till sig och känna in ... kram :)
Esmaralda

9 Skorpan:

skriven

Bägge två kombinerat har varit bra för mig då jag beställt mina spådomar. Kommer ännu ungefär ihåg vad du svarade på min första fråga på din blogg Es o det är väl ca åtta år sen nu o på den vägen är det... :).

Gamla godingar från förr är bra att återuppliva. Borde ta o fixa vispgröt då det nu finns lingon här hos mig. Om jag orkar göra det är ju sen en annan femma ;).

Idag ensam på jobbet, ska försöka ta det lugnt o gå igenom sånt som tidigare gåtts igenom, repetera ;). Kanske nåt som fastnat...

Nåt speciellt som ännu kan tänkas hända denna vecka Es? Nåt uppiggande? Är förstås så trött att jag inte orkar med nåt extra, det är väl det som är kruxet...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Ja, sån där rosa klappgröt.. det gjorde jag för några år sen när jag även då hade ett ryck av gamla tider ! Ser ut att bli en lugn vecka för dig... vila och promenera... kram :)
Esmaralda

10 Jossan :

skriven

God morgon..

Onsdag och snart har halva veckan gått... Det låter så hemskt att jag längtar så mycket efter lovet men jag är rädd att jag är påväg in i väggen. Vill inte umgås med någon, vill ligga i sängen och vill inte shoppa eller något. Jag ser fram emot att gå till jobbet men vissa lektioner orkar jag inte med... usch önskar jag hade möte med cheferna idag istället... Jag har sagt till min vän att han måste få ut mig om jag skulle gå in i väggen. Vill inte bli hemma.

Skulle hämta mina p-piller igår. Sen får jag reda på att de är slut i hela Sverige!! De hade två kartor i oxie. Så får åka dit idag...

Jag är så rädd att mina chefer ger mig sparken för detta...

Kommer jag få sparken för detta? Är jag påväg in i väggen?

Kram

11 Anonym:

skriven

Det blev en lyckad dag igår!
Blir det kul om jag följer med iväg på resan?
Känns det som något jag kommer ångra!

Svar: Det blir kanske inte klackarna i taket hela vägen.. men det blir bra om du har positivt fokus... kram :)
Esmaralda

12 Lilla m:

skriven

hej, kan det bli bra med Marcel?

13 EPM :

skriven

Godmorgon!

I mitt fall tror jag du blandar din medfödda förmåga med din rådgivning, vilket är helt logiskt då jag frågar mycket om relationer.

Jättekul fest igår på konferensen!
Jag gjorde inte bort mig😊

Nu hotellfrukost

Kram

Svar: Ja, det brukar bli så att jag blandar.. :) Klart du inte gjorde bort dej... och nu har du njutit av hotellfrukost... kram :)
Esmaralda

14 Filifjonkan:

skriven

Åh vad gott! Nu kom jag och tänka på mammas risgrynspudding och saftsås, sånt gör man ju inte längre. Minns det som jättegott det också.
Stor bamsekram

15 Mirre:

skriven

God morgon Es,
Är lite orolig över provet igår märkte läraren något som kommer att ge mig eller min kompis negativa konsekvenser i framtiden?

Kram :)

16 Thomas N:

skriven

God morgon Esmaralda!

Idag behöver jag stöd, bara obehag i eftermiddag.

Finns det hopp om lindring?

Svar: ja absolut, kram
Esmaralda

17 CA :

skriven

Hej
Jag har gjort samma recept fast med ananas
Himla gott
Ska prova med persikor någon gång
Trevlig helg
Kram

Svar: Ja jag minns att det var gott... kram :)
Esmaralda

18 Majvor:

skriven

Hej!
Till din frågaspalt i veckotidningen HJ skrev jag två ggr och fick kloka svar båda ggr.
Har texterna urklippta i mitt arkiv.
Förkylda hälsningar
Majvor

Svar: Nejmen vad roligt, tänk att du skrev till mig :) Och två gånger :) Eländigt med förkylning, nu får du krya på dig.. kram :)
Esmaralda

19 Varis :

skriven

Hej Ez!

Jag tycker det är det som är så bra med just dig, att du även har din roll som terapeut inbakad i detta. Du ser till personens bästa utifrån båda rollerna känns de som.

Ez tror du min chef godkänner mitt nya löneanspråk? Det skulle innebära en rejäl höjning men nu vet jag själv att jag är värd det!

Kram V

Svar: Det kanske inte blir fullt ut som du önskar och blir det inte så, då blir det en bra bit på väg.. kram
Esmaralda

20 Browallia :

skriven

Jag har en vagt minne av att ha ätit den efterrätten som barn. Roligt med nostalgi. Själv är jag inne på samma bana, har vart sugen på varma mackor ett tag så jag tänkte göra det till Idol på fredag. Tror inte det heller är så vanligt numera.

Sitter i väntrummet på kardiologen, läkaren ska titta på mitt hjärta med ultraljud. Lite coolt så jag hoppas jag med får se det slå :D

Kram

Svar: Ibland kan det vara himla gott med varma mackor :) Tror inte heller det är så vanligt längre dock. Det var inte så länge sen jag gjorde samma undersökning.. eftersom jag har ett blåsljud... lycka till :) kram
Esmaralda

21 Mikaela :

skriven

Hej E! Har en fråga som vi får se om du ser något kring.

Igår så hade min chef fattat att hon missuppfattat mig. Och upplever henne tjurig attityd. Går inte in på vad men en liten sak som skulle göras men jag kollade bara om det funkade och det informerade jag om. Men fick inga instruktioner att jag ska fixa något då jag aldrig ha med det att göra. Grejen är att hon talar om det för mina andra arbetskamrater på lunchen igår sen läser upp vad vi skrivit, vem gör så och vad vill hon med det ? Känner mig ledsen för känns aldrig som man gör att bra jobb och hon vänder sig ofta bara till de andra. Jag är trött på att själv aldrig få tiden att gå ihop och känt få jobba över för att hjälpa någon annan eller ta larm. Tycker det borde synas att man har mer än man hinner med då allt nu förtiden är mobiliserat och data styrt. Jag vill ibland bara gråta när man kommer till jobbet och det hur mycket man har.
Vet inte vad jag vill med detta egentligen men blir lite ledsen och känner ingen motivation för sällan för sina insatser blir man upplyft inom yrket och ser allt man gör.

Vad ska jag göra känna Med vänlig hälsning, M

22 kulla:

skriven

Så smarrigt, måste testa denna dessert.
Annars är ju päron med aftereight, grädde/glass oxå en klassiker. Eller mannagrynspudding med syltsås..

Härligt med mammabesök.

händer det något på kärleksfronten snart ? kram



Svar: Ja det är också två gamla godingar :) Päronen körde jag hårt med på 70 talet... ! Kärleken kommer... önskar bara jag kunde se mer detaljer för dig.. kram :)
Esmaralda

23 Misstjejen:

skriven

Hej

Vill frgåa om varför jag störa på mig så mycket av min lägenhet så varje gånger jag går förbi en fönster som om någon titta på mig när jag går inne i entre för ska går upp till min lägenhet.

Någon som kollar på mig men undrar vad person vill?

Jag förstår ju det finns ande i källaren men är det något speciellt?

Ha det bra

Svar: Jag ser ingen som direkt kollar på dig.. och de från andevärlden som är med dig är fyllda av kärlek och ger dig bara gott.. kram :)
Esmaralda

24 Kriselisen:

skriven

:’)

Det är verkligen något visst med nostalgiska efterrätter!

För egen del står den gamla hederliga chokladpuddingen för familjefestligheter, mys och barndom.

En klick lättvispad grädde och en glitterpinne nerstucken i dessertglaset och lyxen var total!

Du, Ezmaralda! Inne i en svacka. Behöver ta ett snack med chefen om möjligheten till utbildning. Försöker även knyta nya kontakter via en sida som känns positivt. Får du till dig något om närmaste tiden, något positivt på någon av dessa fronter? Försöker blicka framåt, andas och agera.

Healingkram 💖

Svar: Chokladpudding ÄR gott ! Särskilt sådan som man kokar :) Bra att du är beredd att ta ett steg framåt.... utbildning är helt rätt för dig och på ett eller annat sätt blir det så... släpp det inte... kram :)
Esmaralda

25 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag tänker på en minne så ofta jag funderar över den... vet inte om det är riktigt minne som jag minnas att jag flyga nära tak när jag ska blir en människan till här jorden.

Jag såg ju två personer som är min föräldrar idag på sängen att jag ska kommer till mammas mage men jag undrar ju vem är person som bredvid mig flyga också. Jag kan minnas att person är en han...

Är den tid då är jag ande eller skyddsängel eller ängel?

Är det riktigt minne som jag minnas rätt?

Även i vardagsrummet som jag flyga också och sitter mig nära bordet.

Ha det bra

26 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.

Låter som ett gott recept, värt att prova. Jag blev sugen på morotskaka häromdagen. Det blir ju så otroligt gott och saftigt.
Mycket gägga på ska det vara.

En fråga,
Ser *h ut att vara öppen för någon möjlighet att kunna lösa det här? Så att vi kan vara tillsammans?
Kram

27 Mig:

skriven

Hej,
Kände jag gjorde bort mig lite igår och är rädd att det kommer att eskalera.. har du tips på hur jag kan tänka eller jobba kring detta, detta med självkänslan?
Kram

28 #:

skriven

Hej Es,

jag undrar om du kan se ifall det finns någon chans att han kommer att bli mindre aggressiv mot mig hädanefter och behandla mig respektfullt? Han har nu erkänt att han gjort fel och bett om ursäkt, sagt han är ledsen och dessutom gråtit. Jag vet dock inte om han verkligen ångrar sig eller försöker få det se ut som att han är ledsen. Jag har sett mycket i mitt liv där folk spelat spel med mig och lurat mig till att tro mycket, därför tyvärr är jag skeptisk.. Jag är orolig över min framtid med honom. Jag är villig att ge en chans till. Men då är det bara en chans. Jag är orolig om vi får barn en dag och han skulle bli aggressiv mot dem. Jag vill inte låta dem växa upp ens i närheten som jag gjorde.
Hoppas att du kan svara något du känner in, vad som helst. Jag är ung, har hela livet framför mig, jag vill inte förstöra mitt liv. Men jag tror på att man kan ändras bara man själv vill. Är bara rädd för falskhet och illvilja. Kram

Svar: Han menar vad han säger men det betyder inte att det blir bättre...han skulle behöva terapi för sitt beteende.. var rädd om dig och utsätt dig inte... kram :)
Esmaralda

29 Michaela:

skriven

Du är en kompetent kvinna Es och tack och lov att du finns och kan hjälpa andra med dina kunskaper. Vad kul att mamma kommer på besök. Härligt att ni har en nära relation och umgås ofta. Har inte ätit sådana persikor men det blir säkert gott och uppskattat.

Då var ångesten tillbaka igen pga allt som händer. Varit så nervös inför besöket hos ortopeden nu kl 8 så jag har bara sovit ca 2 timmar. Blir att åka och röntga mig under dagen. Flyttat på tandläkaren till måndag.

Ha en fin onsdag! I Stockholm bara regnar det. Kram!

Svar: Det kommer gå bra hos ortopeden... sänder healing.. kram :)
Esmaralda

30 Evig:

skriven

Kära Es,
jag bara älskar dina blogginlägg och läser dem varje morgon, även om jag sällan kommenterar.

Idag var det precis som att du läste mina tankar och det handlade om saker som jag hade funderat lite på. Sen när jag kom ner till desserten så skrattade jag högt för mig själv. Du skrev "Ingen gör ju sånt här nuförtiden..." och syftade till dina Tosca-persikor.

Jag har en väninna som kommer hit på middag nästa helg och jag har börjat fundera på vad jag ska bjuda på för dessert. Letade i mina gömmor och hittade ett gammalt recept från början av 80-talet som heter "päronkaka med mandel". Det är härligt syndigt, fullt med kalorier! Tyvärr riskerar det att bytas ut denna gång mot dina Tosca-persikor, som såg mycket godare och kladdigare ut. - Så nu är vi i alla fall två stycken som gör den gamla sortens desserter.

I övrigt kommer jag snart att höra av mig för en seans/spådom, men under tiden undrar jag vad du kan se kring jobb? Det har gått så lång tid nu att det känns som att det aldrig kommer att dyka upp?

Varm kram, Evig.

Svar: Ja ibland är det kul att skaka liv i det gamla :) Det kommer hända något positivt kring jobbet... det dyker upp men kan dröja ännu en tid... kram:)
Esmaralda

31 Camilla:

skriven

Hej kära Es
Jag är så sorgsen idag, tårarna vill bara komma, känner mig så ensam och oomtyckt av min syster, vet inte hur jag skall gå vidare ifråga om henne och min ekonomiska situation.... ser du möjligen nån utväg eller förbättring för mig/oss?
Kram, en sorgsen Camilla

Svar: Det kommer en positiv förändring men det kan ta tid.. försök stå stadigt för dig själv på egen hand.. kram :)
Esmaralda

32 Mg:

skriven

Hej!
Har blivit spådd av att det kommer ske omorganatsition på mitt arbete och att jag kommer få en ny högre tjänst dvs att jag höjs i position.
När sker detta tror du?
Kram!

33 Smöla:

skriven

Ser du nån utväg för mig nu, ang exet.

34 Dunegull:

skriven

Kommer jag tillsammans med min kärlek hitta ett fint hus? Nära där jag bor idag? Kram

35 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Låter som en jättegod efterätt ! Själv gjorde jag det enkelt för mig på 70-talet .Päronhalvor(konserverade) med after eight på En stund i ugnen och vaniljglass till Mamma hon serverade hallon med vispad grädde som efterrätt när det var helg .Man gjorde lite extra "förr" till helgens Tv-mys Idag äts det godis läsk och glass högt som lågt hela veckan ...lite synd tycker jag.

Mittiveckan och sonen ska kika på en bil till mig...håll tummarna att det inte är ett lik...

Kram Anki med flock

Svar: Ja, de där päronen körde jag med som dessert efter varenda festmiddag på 70 talet.. enkelheten tilltalade mig :) Håller tummarna för bilen... kram :)
Esmaralda

36 <3:

skriven

Kommer Min kollega att få fortsätta eller kommer det en ny kollega?
På ett sätt så vill jag att det kommer en ny.. för jag känner jag jobbar extra nu.. hon gör inte så mycket.
Jag vet isåfall vem som kommer hit och jag undrar ifall det kommer vara bra kemi mellan oss.

37 Alie:

skriven

Godmorgon ,
Bästa kombon av både proffesionellt rådgivning och spådom ( om man nu kan kombinera svaret) tycker jag.
I mina seanser jag haft hos dig, har jag ibland sökt råd, råd som jag nog själv har svaret på.. och när väl poletten föll ner, var svaret så givet.. 🙏

Min syster har nu sin lägenhet till försäljning, ser du om den månne kan gå med lite vinst/budgivning? Jag önskar henne så, att hon får ett bra pris för den.. 💫
Kram och fin Onsdag ✨

Svar: Ja, det ser ut som om hon får ett hyfsat pris i alla fall... kram :)
Esmaralda

38 Lilla blå:

skriven

Hej. Ett holistiskt sätt att arbeta med samtal skulle jag säga :)
Brukar du använda terapeutiska inslag i seanserna även om man inte specifikt ber om detta? Det låter i mina öron som en mycket god kombo.
Fråga om tid finns över: Ser du några förändringar i mitt kontaktnät i det närmaste? Letar lite nya goa kompisar. Inga män!!! Gud bevare.
Kram 💙

Svar: Ja jag mixar alltid in lite terapi i seanserna.. det kommer sig naturligt :) Var aktiv i att ta kontakt, det är rätt läge för att få en ny väninna.. kram :)
Esmaralda

39 Sheri:

skriven

Kära Es, vad ska jag göra för att komma ut ut denna svarta hål jag hamnat i igen. Är ofta nere och fylld med ledsna känslor.. känner mig så ensam och vill ändra på det men vet inte hur.. exet kommer också upp i mina tankar i perioder o h vill bli av med honom i huvudet o hjärtat och släppa de sårade känslor jag har bundna till honom och situationen. Har du, eller någon annan av läsarna här, tips på vad jag ska göra för att komma vidare i Livet och må bra, vara genuint lyckligt...?

Svar: Kan du inte på egen hand ta dig ut.. leva mer aktivt.. knyta nya kontakter... göra sådant som får dig att må bra... så tycker jag att du ska söka terapihjälp. Hjälp finns att få och man måste kommer ur det svarta och hitta en ny väg och alla klarar inte detta på egen hand.. kram:)
Esmaralda

40 #:

skriven

Vill tacka dig för ditt svar idag Es. utan att låta överdriven, jag vet inte vad jag skulle tagit mig till om din blogg inte funnits i denna sits.

Jag kan hålla med om att terapi av något slag kanske hade hjälpt honom.. men om han ej kan språket och har ej bott här länge.. jag hade kunnat ge förslag om terapi men varken svenskan eller engelskan är god nog.

igår sa jag dock att jag är extremt nära att skilja mig, vilket jag sa första gången någonsin. då "vaknade" han till nog. medan han hotat flera gånger med att lämna och dessutom "lämnat" och ångrat sig samma dag medan jag återhämtar mig av chocken gång på gång. nu reagerar jag knappt längre. vill han gå får han gå.

jag vet bara inte vad som hade hjälpt och förhindrat att hans beteende ändras. om jag ska kräva att han ska gå till bibblan låna självhjälpböcker känns.. ja sådär. plus språket återigen.

antar att jag får ge detta en ärlig sista chans, förhoppningsvis ser jag varningstecken i hans beteende att det ej ändrats INNAN det blir några barn för oss. förstår att inget ändras över natten.

men vad tror du om att jag ska vara tydlig med att jag vill att HAN ska skriva ner en dag hur han ska göra och arbeta med sig själv för att lära sig kontrollera sig själv? kanske kan göra vissa såna saker tillsammans för att stötta? och inte bara släppa det, ge det en chans o hoppas på att det aldrig händer igen.. känner att det som hänt hände för en anledning (flera gånger dessutom) och tar man inte itu med den bakomliggande orsaken kommer det hända igen.. om han nu vill ändra sig som han säger får det finnas en plan. jag vill bara inte behöva vara en polis där hemma som ska lära honom vett och etikett. han är f*n en vuxen man, jag är hans fru. nu blev detta ett långt inlägg, förlåt.

Svar: Nej, du kan inte vara hans terapeut och det ska du inte försöka heller. Det låter nog hårt... men människor med hans beteende ändrar sig som regel inte... du har gett honom en chans.. låt det vara sista chansen... och fixar han det inte då vet du att det ite går att förändra.... stor kram
Esmaralda

41 Alva:

skriven

Hej Ez!

Fick nycklarna till mitt nya boende igår och drabbades av fullständig panik! Tänk om jag gjort fel val, om det här boendet inte heller är bra? (Flyttar pga mögel i nuvarande). Kan ännu inte släppa det, är jag bara helt snurrig just nu?

Stor kram ❤️

42 <3:

skriven

Gofmorgon kära Es, hur ser andra mig som person som inte känner mig ?
Kram

43 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, regnet vräker ner här hemma ☔
Tror du jag slipper undan barnvakten på lördag ? Inte hört något än.
Men har ingen direkt lust.
Kram

44 Gunilla i Oxd:

skriven

Åh va gott! Det ska jag göra till helgen! 🌟
Tack för tipset! 💚🧡💛
Kramilikram från Gunilla i Oxd

Svar: Ja, det är roligt att damma av de gamla godingarna :) kram
Esmaralda

45 *:

skriven

Hej

Gud vad gott det såg ut, det ska provas :) !

Ser du framtiden på mitt nya jobb ?
Jag är jättetaggad och det ska bli jättekul, men det är ett rätt så litet företag med framtiden framför sig.
Ser du om jag blir kvar och utvecklas och gör "karriär" eller hur det blir ?

Kram
*

Svar: Efter 4-5 månader kommer du till ett avgörande kring nya jobbet.. just nu är det fifty fifty om du stannar eller inte men jag ser att du blir uppskattad och omtyckt.. kram :)
Esmaralda

46 ängeln:

skriven

Hej, alltid kul att plocka fram nostalgiska recept. Är det fortfarande liv i min king? Tror du att han kan hjälpa mig med min önskan på jobbet? Känner mig faktiskt särbehandlas där nu. Kram

Svar: Ja det är liv i honom.. inte så starkt som det varit.. men liv finns det.. kram
Esmaralda

47 Branne:

skriven

Hej!
Oo.. låter smaskens den kakan. Får man prova :).

Jag undrar om jag kommer behöva vänta länge på ett eget boende? Mår inte bra här och vill komma härifrån så fort det bara går.

Kramar :)

48 Dalkulla :

skriven

Direkt kände jag igen receptet. Jag gjorde det däremot på päron, det är så himmelskt gott. Nu är det många år sedan jag gjorde.

Jag kan rekommendera en annan efterrätt som min mormor ofta gjorde. Det ska var ströbröd, äppelmos och vispad grädde. Dessa ingredienser varvar man i efterrättsglas på fot. Vilket man börja med spelar ingen roll, bara man varva dessa ingredienser tills glaset är fullt. Min mormor brynte ströbrödet lite lätt i stekplåten så det blev knaprigt. Väldigt gott.

Kram

Svar: Kallas det inte änglamat ? En typ av det i alla fall :) Din mormors variant låter hur mumsig sm helst :) kram
Esmaralda

49 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer det att bli någon skillnad i det här? Förändring? Mer åt det hållet jag vill?
Kram

50 Hon:

skriven

Hej,
Ser det ut som att han är med andra tjejer?
Kram

51 Marita:

skriven

Hej Es!

Toscapäron fick man när man va barn på 70 talet.Supergott.

Har funderat på utbildning. Kanske barnskötare.Vill jobba inom fritidsverksamhet.
Är det en bra idé eller bortkastad tid?
Kram









Svar: Känns som en bra idé... kram :)
Esmaralda

52 [email protected]:

skriven

Hej!

Mitt liv är i fullkomlig fas just nu, men jag går omkring med en känsla av att jag ska få ett jobberbjudande som inte verka komma. Har jag så fel magkänsla?

Varma hälsningar/ Fröken

53 Tingeling :

skriven

Den efterrätten var före min tid.... 🙂

Jag äter sällan kött längre, jo korv och ibland färs, men inte kött som kotletter eller liknande. Men det gjorde jag igår, på restaurang, och jag kunde inte ens äta upp det. Så äckligt. Tänk att smaker kan ändras sådär!

Skulle jag lyckas få praktik utomlands om 1,5 år? Och ta med dottern. Känner jag måste börja planera nu i sådana fall. Vore en dröm. Borde jag anstränga mig för att kunna få till det?

Kram!

Svar: Ja, går du in för det och har en god planering så blir det praktik utomlands... kram :)
Esmaralda

54 Mirre:

skriven

Hej Es, Är han lycklig och tillfreds i sitt äktenskap? Kram🌼

55 Ev:

skriven

Hej esmaralda.
Kan du se att han är öppen för möjligheter att kunna lösa det här? så vi kan vara tillsammans? Finns det någon sådan öppenhet till möjlig lösning?

Kram

56 Mimis:

skriven

Hej!

Ser du om jobb närmar sig?? Orkar nog inte med att gå hemma utan jobb länge till. Oron och paniken växer och självkänslan är på noll.

Kram

Svar: Jobb kommer men försök ha is i magen ett tag till... söka allt.. kram :)
Esmaralda

57 B.L:

skriven

Hej,
Kommer jag föda innan eller efter BF??
Orolig mamma

58 Tiss:

skriven

Jag kämpar på! Men min hjärna är kaos. Jag mår så konstigt.
Blir det tufft i år, klarar jag upp det själv?

Svar: Ja, jag tror du klarar det här bättre än du tror... kram :)
Esmaralda

59 Carolina :

skriven

Min sons 200 kr som bara försvann när han firades, kan du se vart den är?

60 Michaela:

skriven

Tack för healing❤ Varit och röntgat nu. Väntar på svar. Nervöst! Hoppas på en god natts sömn och bättre mående snart. Kram igen!

61 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Ska träffa en kompis imorgon o på fredag blir det läkare pga dåligt ferritinvärde. Får väl se vad hon säger. Vila o promenader passar således bra in här :).

Typiskt är ju att då man tror sig ha klarat av en uppgift med glans så visar resultatet något annat. En sur medlem ringde o klagade men det är ju en sak som går stt rätta till o ingen dog denna gång hellet, tror jag ;).
Ja jaa, sånt händer mig..
Kram Skorpan

62 Mimi:

skriven

Hej!

Kommer jag att ta mig härifrån och hitta annan lägenhet??

Kram

Svar: Ja, det gör du absolut.. gör upp en plan.. kram
Esmaralda

63 AnnaK:

skriven

Varför detta nyväckta intresse för mig? Vill han bara flirta eller är han ute efter nåt annat?

Kram 🤗

64 Mikael:

skriven

Tack, det ska bli roligt få träna igen :)

Lyssnar nästan aldrig på radio men idag fick jag skratta, två kvinnor på P3 tyckte att kvinnor över 50 som har Facebook borde ha ett filter, då de gnäller på mycket och alla, tomater som ligger fel i affären och allt vad det var som det gnälls över :)

Kram
Mikael

Svar: Ha ha ha.. jaha, då får väl en annan som är över 60 nästan gå och gömma sig... men faktum är... jag brukar inte gnälla.. är helt enkelt inte den gnälliga sorten... kram :)
Esmaralda

65 Mirre:

skriven

Nu sa jag till som jag borde gjort för länge sedan, jag tror att detta var en ”karma-läxa” från tidigare liv. Han har dock inte svarat mig och vet inte om han kommer att göra det heller. Förstår han att han gjort fel?

66 Zita:

skriven

He!j Edmaralda Jag har gått och tänkt länge på att göra en pekbok på mitt språk Det är ett utdöende språk så man hoppas att det kan gå?
Tror du det kan gå?j kram😃🌞🌞

Svar: Jättebra idé... kram :)
Esmaralda

67 Undrar:

skriven

Hej Esmaralda.
Har träffat en man.
Bekymrar mig att han inte har något arbete. Han verkar aldrig riktigt haft ett arbete.
Undrar om denna man är vuxen nog med ansvar?
Kommer han att hitta ett arbete och börja arbeta?
Kram

Svar: Nja.. han är lite udda just med arbete och med en del annat men det märker du snart och då fattar du ditt beslut, ja eller nej.. kram
Esmaralda

68 Rebecca:

skriven

Är k intresserad? Blir det något försök till mer kontakt? :)

69 <3:

skriven

Godkväll kära Es, toscapäron är faktiskt en av mina favorit desserter även päron i ugn med aftereight. Det är verkligen barndomsminnen för mig. Mormor gjorde ofta det till mig.

Finns jag fortfarande i Pers tankar ? Möts vi snart igen.
Kram

Svar: Han tänker på dig men inte så ofta som han gjort.. ni möts igen.. kram
Esmaralda

70 Boudica:

skriven

Ja, mina seanser brukar luta mer åt rådgivningshållet, men några nyfikna spådomsfrågor har jag ju ibland med! Var ett tag sen jag beställde seans, har funderat på det, men vet inte riktigt vad jag ska skriva. Men det är uppskattat!

Dag 3 utan kaffe, i min lilla "omstart". Och jag är helt förkrossad, inte pga kaffet, mer att det känns som jag dumpades av Lagergrabben. Han behövde tid att bättra sig själv, vara mer med hunden, han kände att det blev en för stor press den lilla tid jag hade med honom. Han har min förståelse, men det gör fortfarande ont. Att jag tog det så hårt, möjligen svag pga kaffe brist. Jag följde ett råd jag fick idag, vilket jag är dålig på att göra, men just det rådet kom plötsligt oväntat som svar på mina tankar. Om inte det skulle jag inte pratat med honom. Men vi är fortfarande ok med varandra. Försökte få honom säga exakt vad det var som var pressande, det hade han svårt att säga, men min hjärna läste mellan raderna, och min slutsats blev att han började utveckla känslor för mig som gav honom kalla fötter!
Tror du det stämmer eller tillskriver jag mig förmycket?

Suck, varför får jag inte vara glad en längre period utan att allt går så fel!?

KRAM!

Svar: heja dej.. utan kaffe :) Bra jobbat minsann! Din tanke stämmer !! Han är inte redo... kram :)
Esmaralda

71 Fjollan:

skriven

Kära Ez!

Jag vet att du inte kan se allt men jag undrar om du kan se varför min hund är lite osäker när hon springer?! Vill ju hennes bästa 💕. Eller är det för att hon är sen i sin utveckling o behöver tid?! Kramar

Svar: Låt en veterinär titta på henne för säkerhets skull så du kan utesluta fysiska fel.. kram
Esmaralda

72 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser han ut att vara öppen för någon möjlig lösning?
Kram

73 IB:

skriven

Hei :) får jeg meg kjæreste snart?

Svar: Ja, en fin kärlek kommer... kram
Esmaralda

74 F:

skriven

Hej esmaralda.

Ser det ut som om han är öppen för en möjlig lösning för oss tillsammans?
Kram

Svar: Känns tveksamt men en liten chans finns... kram
Esmaralda

75 unni:

skriven

takk for bloggen din og din gave du deler generøst med oss alle. Jeg leser jevnlig spådommer som jeg har bestilt hos deg - fascinerende, du inspirerer! Kjærlighet er den største gaven i Livet. Jeg trives med meg selv og tid alene - separasjonen i fjor var helt rett. Men så smått kjenner jeg også et iblant et savn etter en kjæreste og sjelevenn - vil jeg finne ny livslang kjærlighet med en sjelevenn? Hvordan møtes vi, tro? Hvor er han nå? Klem til deg med ønske om en strålende dag <3

76 *:

skriven

Hej Igen,

oj då... ser du vad det rör sig om ungefär kring jobbet. Hade då inte tänkt att byta jobb direkt när man skaffat ett nytt efter ung 10 år.

har jag gjort fel val ?

Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: