Varför finnas till ?

I Japan  finns ett koncept som heter Ikigai –  som handlar om anledningen att finnas till.

Man kan säga att  det representerar ditt skäl att vilja  att gå upp på morgonen.

För vad är det som får en att vilja stiga ur sängen när morgonen kommer ?  Somliga skulle svara att de måste till jobbet eftersom pengarna behövs… och andra är mer nyfikna på dagen som ligger framför dem och ivriga att leva  sig igenom den.

 

  Grunden för att leva ett bra liv är att man har mål och mening som avspeglar vem man är och vilken roll man har i världen.  Ikigai handlar om att vara medveten om sin egen anledning att finnas till

Vi behöver känna att det finns mening med vårt liv, att vi har ett mål,  och ska den rätta känslan infinna sig så behöver vi  olika ting i våra liv som ska hänga ihop på ett naturligt sätt.

Vi behöver känna glädje och passion över hur vi tillbringar vår vakna tid.. inte bara tänka på oss själva utan  samspela med världen runt oss.

Vi behöver kort och gott en anledning att finnas till

Och den anledningen ska vi själva skapa och förstå.

Konceptet Ikigai kommer från Okinawa i Japan där  väldigt många människor blir riktigt gamla. Antropologer tror att dels beror det på sunda vanor men också på Igigai som är viktigt för dem.

Själva Ikigai är en samlingspunkt där allt det viktiga i livet samverkar och finns i balans och harmoni med varann.

Vill du hitta din ikigai ska du utgå från detta:

Vad älskar du?

Vad är du bra på?

Vad behöver världen från dig?

Vad kan du få betalt för?

Besvara frågorna  och identifiera sedan punkten där de möts.

Om dessa fyra punker, passion, talang, mission och profession  inte lever i harmoni med varann så känner man sig otillfredsställd

Du ska kort och gott se ditt liv som en helhet, där allting hänger samman.

Det viktiga är att se sitt liv som en helhet, där allting hänger ihop.

Dina materiella, själsliga och sociala behov är alla sammanlänkade och påverkar varandra. Detsamma gäller dina värderingar, prioriteringar och önskningar.

Även ditt fysiska välmående är en del av helheten, varför det också är viktigt att du sköter din kost och motion och att du lever i kontakt med naturen.

Sist men inte minst: Kom ihåg att din ikigai kan förändras med tiden.

Den är inte huggen i sten, utan bör hela tiden sökas på nytt och omprövas.

Du kan alltid återupptäcka det egentliga skälet till att du vill vakna och stiga upp ur sängen inte bara idag - utan också imorgon och nästa dag.

 
Kram & kärlek & ta hand om dig inifrån och ut
 
💖
 
1 Snödroppen:

skriven

Godmorgon!
Skälet till att jag gick upp imorse var att komma just närmare målet, närmare mina drömmar och närmare det som jag borde gjort för länge sen och det känns som mornarna kommer snabbare och snabbare för att hjälpa mej nå till målet lite snabbare...
Vilken mörk morgon och vad mörkt det blir om kvällarna nu, det är verkligen höst och snart kommer första snön, fyvale😱
Jag skickade ett mejl, tar han till sej och förstår mej?
Kram🌸

2 Lotta:

skriven

Tack för ett bra inlägg idag. Att stiga upp på morgonen och känna glädje inför den nya dagen är helt klart på min önskelista just nu, Nya jobbet är hemskt. Vill inte slösa mina dagar där. Nu vill dom att jag ska fortsätta. Rörigt, stökigt och åtta personer har sagr upp sig. Jag vet inte hur jag ska göra. Tänk om jag inte hittar det där jobbet jag verkligen vill ha. Skulle jag kunna få ett litet råd. Är vilsen. Har inte ork att söka nytt när jag är på detta röriga stället. Vad händer om jag inte tar detta????

Kram och ha en riktigt bra dag
/L

3 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, tack för ditt blogginlägg idag.
Kan du hålla tummarna att mejlet jag skickade igår kväll går vägen. Skrev kanske inte det bästa men hoppas ändå.
Ser det ut som jag har någon chans ?
Kram
💗💗💗

4 Rebecca:

skriven

Tack för tipsen :) Jag försöker se en mening med allt som sker , ibland känns det bara "jaga skulle inte livet vara mer än så här". En lite tråkighetskänsla :) Jag längtar efter äventyr och romantik hehe.

Kan du se om hans intresse fortfarande finns där?

Svar: Ja något intresse finns.. kanske inte så stort som du skulle önska.. kram :)
Esmaralda

5 Skorpan:

skriven

Bra frågor, dåliga svar från mig. Just nu känns det som att jag inte kan nåt alls o inte har nåt alls att bidra me åt världen ;). Allt känns bara jobbigt o är trött hela tiden... Kommer det att vända på jobbet o med mitt mående Es?

En till årsring idag då ja. En kompis har grattat, familjen har inte reagerat alls... Tänkte bjuda på kaffebröd på jobbet o hoppas att det uppskattas. Annars inget speciellt, vad jag vet...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Det kommer att vända.. försök ta lite bättre kontroll och gör tydliga val.... stor grattiskram på din dag :)
Esmaralda

6 Filifjonkan:

skriven

On the spot. Precis vad jag satt och tänkte på vid morgonkaffet!!! Så läser jag din blogg!! Vad tusan ska jag göra för att trivas och uppskatta livet igen???
Ja, det tål att tänkas på.
Stor varm kram

Svar: Tänker du medvetet på detta så kommer du till insikt.. svaren finns inom dig.. kram :)
Esmaralda

7 Misstjejen:

skriven

Hej

Märks ju jag har mer makt än andra. Jag ser ofta att många våga inte stå på sig och säga ifrån mot mig. Även om inte våga säger sina åsikten mot mig...

Varför så? Jag vill gärna ju diskutera med alla men det gör ännu svårt...

Facebook, Instagram, i verkligheten livet också.

Finns det något anledningen som gör att dom respektera min ord och allt annat?

Varför så att jag har mer makt än andra?

Jag vill väl det ska var jämställt att kunde diskutera också.

Vet du något anledningen om det som kan var möjlighet att varför jag har såna egenskap som är ledarskap?

Ha det bra

8 <3:

skriven

Ser du mig bli magsjuk snart?
Och om du snälla vill svara på detta..
gör jag helt fel med träning och kost.. bör jag fråga pt ?

Svar: Ja, prata med pt och ta emot råd och tips... kram
Esmaralda

9 Michaela:

skriven

Kloka ord!

"Vanliga" röntgen visade ingen fraktur tack och lov men en spricka kan inte uteslutas. Muskler och ledskador. Ska magnetröntgas. Sjukgymnasten kan inte behandla mer än smärtlindring i form av laser tills vi vet exakt hur det ser ut. Snart 1 månad sedan smällarna och såhär långt har jag kommit. Jag vill få veta vad det är och hoppas att MR kan ge mig det svaret! Att bli återställd känns långt borta. Springer mellan tandläkare , sjukgymnast , läkare och kiropraktor. Idag är det kiropraktor. Försöker ha positivt fokus men inte lätt alla gånger. Drömmer om bättre tider men fyller 39 i Januari och känns fan som att livet börjar lida mot sitt slut. Gammal :)

Hoppas att onsdagen blir till belåtenhet!
Kramar och blöta pussar till MG som jag hoppas mår som den kung han är :)

10 Jennifer:

skriven

Hej och godmorgon kära Esmaralda!

Mycket klokt. Balans i livet, ja det skulle jag behöva. En del av livet är jag nöjd med och känner passion och iver för, och det är när jag är ute i världen och reser.

Men själva vardagen, livet, känner jag så stor ångest inför och känner att jag är på helt fel plats i livet. Inte alls där jag vill vara. Och det är lätt att skylla på andra men i detta fallet är det så att det beror på yttre omständigheter som jag inte kan styra över. Och det gör det kanske svårast av allt.

Jag känner mig så fast och fångad, som i ett fängelse. Jag kan inte jobba, jag kan inte studera.

Vad kan jag göra då? Det jag mest av allt önskar uppnå misslyckas bara.
Kram,
Jennifer

11 Jossan :

skriven

God morgon

Helt plötsligt är det min födelsedag... Trodde att jag vid den här tiden skulle vara sambo och eventuellt ha barn men ikke! Men ja nästa år hoppas jag på att kärleken finns med mig och jag slipper vakna själv...

I måndags såg jag hur träden tappar sina löv. Det såg så fint ut med belysning och de kala grenarna. Fick någon sorts känsla inom mig. Mer dock om att jag såg jul och snö framför mig.

Funderar verkligen på om jag ska bli medlem på match eller kanske mötesplatsen. Känner du något om dessa?

Usch ja helt plötsligt 28...

Kram

Svar: Då får jag ha den äran att gratulera :) Visst kan du känna dig för kring internetdejting.. du kan gå med i mer än en sajt om du vill... kram :)
Esmaralda

12 💕 Zoey 💕:

skriven

God morgon Es!
En liten undran ... jag själv är lite osäker och tänkte därför fråga. Den 8 november är det after work (dom ska ut och äta på resturang) på den praktikplatsen som jag är på, och dom har frågat om jag vill följa med. Självklart är sånt roligt att gå på och snälla att dom frågade mig men kan ändå inte låta bli att undra; kommer jag få de kul? Kommer dom prata med mig? Självklart ska jag bjuda på mig själv men samtidigt är det inte roligt att följa med och sedan är de ingen som pratar med mig. Alla ska inte gå men runt hälften. Är lite tveksam hur jag ska göra 😕 visst verkar det kul men dom är ju oxå så mycket äldre än mig och känner ju varandra mera. Gud vad jag är tveksam ... Kram Zoey 💕

13 AnnaK:

skriven

Lät komplicerat 🙈

Är det pga den tatuerades tycke hans kollega också blivit trevlig och lite flirtig igen? Han har lite märkliga tendenser. Säkert sagt mindre snälla saker om mig till den tatuerade också om han vet nåt om tycket....

Kram 🤗

14 Carin:

skriven

God morgon ☀️
Bara att bryta mönstret från när man vaknar kan vara nog så banbrytande för själen.
Jag brukar tänka att när magkänslan säger ”full pott!” så är det vad man ska gå efter. Men, ibland har hjärnan lagt sig i den känslan och allt känns bara ”fel”. Samma mönster, det är bäst - för ”tänk om det blir fel”!
Om själen och hjärnverksamheten inte är i synk så mår man sämre. Och hur vet man om de är i osynk?
Exempel: träffade på en bekant jag inte sett på två år och visste sen innan att hennes levnadssätt för stt klara vardagen är att sucka, klaga, aldrig vara nöjd, kör på som ett jävla lok och stannar aldrig upp.
Dock vet jag också att under dessa två år har det gått bra för henne i hennes fritidspassion och hon har hittat kärleken. Så jag tänkte att om det har gått så bra i de saker hon har jobbat utefter så kanske hon har ändrat sig.
Men icke.
Inget är bra - återigen - och hon andades konstant genom att kippa efter andan. Inget lugn. Och detta är hennes trygghet. Tyvärr.
Säger man ”nej, det går inte” fråga istället vad det finns för annan lösning? Och ser man samma resultat trots olika lösningar måste man ”tvinga sig själv” att få inputs utifrån utan att dra egna slutsatsen att ”det blir skit ändå”.
Hon har det hon velat ha länge men hjärnan hennes snurrar vidare på det negativa.
Kan man för en sekund stanna upp och separera själen/hjärtat från hjärnan och luska ut om de vill detsamma och sen tråckla ihop det igen, då kommer man långt.
Säger godmorgon igen och ha en fin onsdag 💕🍀

15 Jo:

skriven

Hej Es

Tänkvärt om vad som gör att man tycker om att gå upp på morgonen och möta dagen med glädje...

Undrar över när jag får svar från min man om hur han vill ha det och om det är ett positivt besked?

Ha en bra dag
/Jo🌻

16 N:

skriven

Hej esmaralda.

Roliga och tänkvärda frågeställningar. Absolut nödvändigt.

Det som får mig att kliva upp är en kopp kaffe och frukost i vanliga fall. När sängen känns allt för varm och skön, då vet jag att jag piggnar till.

Es, ser det ut som om han fortsätter någon relation med henne framåt?
Kram

17 Dunegull:

skriven

Jag tror jag funnit mig de sista åren. Älskar djur och natur. Vill vara en förebild och ta hand om folk i min omgivning. Men gissar med tiden att jag även kommer försöka jobba mer med människor eller djur på något större sätt. Vad tror du E om min framtid?
Kram

Svar: Ja, människor och djur är du bäst på...så självklart ska du jobba mer med detta.. kram :)
Esmaralda

18 Hej:

skriven

Hej esmaralda.

Jag tror det är så viktigt att hitta sig själv. Göra just det som får en att må bra. Hoppet behöver vi.

En fråga,
Kommer jag att umgås med dem mer framöver?
Kram

19 Mikro :

skriven

Hejsan!


Fin höst dag idag 😀 jag undrar om du kanske kan se något kring min arbetskamrat så jag alltid stått mig nära och vi kunnat prata om ALLT! Tycker hon har förnedrats och jag vet inte om jag känner att hon vill stå mig lika nära och om jag kan lita på henne. Har vi glidit i från varandra? Bjöd henne på lunch en gång med gamla vänner men hon kom inte och jag kände det på mig redan från början att hon kommer dra sig undan i sista sek. Vad har hänt ? Vill hon inte vara lika nära vän som arbetskamrat längre eller är hon vara trött på mig , vad ha hänt?

/ ha en fin dag

Svar: Känns som om hon är inne i en negativ period och har lite bekymmer, jag tror inte det handlar om dig.. kram :)
Esmaralda

20 Zita:

skriven

Hej!
Esmaralda Tror du jag får en bra vecka! ? Något jag ska tänka på? Kram! 😃⭐️🌸

21 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda
Tror du jag får uppleva lite romantik i höst? 😊😊😊 kram

Svar: Chansen finns.. kram :)
Esmaralda

22 Mt:

skriven

Hej!
Kommer Micke vilja träffas igen? Lr ska ja bara gå vidare..

23 Maj:

skriven

God morgon fina Es, sänder dig ljus.

Väldigt viktigt och insiktsfullt inlägg.. bra att du uppmärksammar detta. Särskilt nu när hösten kommit och det tar några månader innan man får värme och solljus. Ving har bra vinterresor med bra priser just nu, för den som har lust och råd, haha!

Känner du in något om min jobbfront Es? Jag är i så stort behov av en förändring, vill ha ett jobb med stabil lön, inte ett där jag varje månad behöver undra vad jag kommer att tjäna.. har skickat flertal olika ansökningar till det jag tyckt varit intressant men får ingen återkoppling.. ser du om det snart kommer ett nytt jobb? Eller om det blir bättre lönemässigt på detta snart? Längtar tills jag ska börja studera en vacker dag. Många andra prioriteringar just nu. Kram

24 Anki:

skriven

Godmorgon ES
Vilket härligt inlägg som får en att fundera
Nog älskar jag djur och är hyfsat bra på djur men behöver världen det från mig och att få betalt ...det tål att tänkas på ;-)

Onsdag och min "nya" soffa ska komma Hade sån tur att de som säljer den ( dödsbo) kör hem den till mig Har varit förbi min biodlande granne och köpt hans sista honungsburkar Något ska de ha för bärhjälpen Nu får vi se vad sonen tycker enligt hans smak ska inte skinnsoffor vara blå ;-)
Himmelskt snyggt säger jag

Härlig Onsdag !

Kram Anki med flock

Svar: Jag tror du kommer nära i dina tankar kring vad världen behöver av dig... kram :)
Esmaralda

25 Solen:

skriven

Hej! Vilket spännande ämne!
Men svårt...
Den mesta tiden och tanken ägnar jag ju åt vad som ger pengar och kanske inte så mycket åt vad jag älskar. Det jag älskar är ju mer det jag gör på fritiden och helgerna...hade jag kunnat få in det mer i jobbet hade det varit guld.
Men vad behöver världen av mig? Det var nog den absolut svåraste frågan!?

Kram ☀️☀️☀️

Svar: Ja, den frågan tål att tänkas på... men man ska inte tänka för stort... ibland gör man det misstaget... kram :)
Esmaralda

26 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag vet varför jag finns här så grund av dom behöver min erfarenheter så jag försöka igång föreläsning att dela ut med min kunskap.

Jag har alltid bra på prata men inte ofta är det kul att prata men beror på vem som person att jag prata med också.

Betalar för... det är inte fråga om pengar utan mest att jag vill träffar mänga människor att få utbyta kunskap och prata med dom så det ska jag lära mig något av också.

Ha det bra

27 Misstjejen:

skriven

Hej

Om man leva många livet på här jorden. Så man avsluta och går vidare? Eller finns det något annat än bara avsluta på här jorden.

Hur många gånger man leva på här jorden...

Jag undrar om kommer jag blir något annat än bara människan så exempel vägledande/guide eller skyddsängel eller något annat?

Ha det bra

Svar: Ja, det är en stor och komplicerad fråga som jag inte har svaret på och jag tror inte att någon vet till 100% - men att man lever många jordeliv, det vet jag och det stöter jag ofta på... kram :)
Esmaralda

28 Jas:

skriven

Hej!
Jag drömde om min mormor i natt, det var både verkligt och overkligt på samma gång! Hon var liksom i en yngre version av sig själv och vi kramades länge. Var detta en dröm eller faktiskt ett besök..?
Kram❤

Svar: Det var en dröm men samtidigt ett besök... ibland kommer våra kära i drömmarna eftersom vi lättare tar emot då... kram:)
Esmaralda

29 Anonym:

skriven

Har moder förstått att Maria och jag är osams eller vad vi är. Har de hört av sig till henne ?
Tror inte att moder gillade henne någon gång.

30 Helena Ir:

skriven

Svåra saker ibland..det som är utanför en själv är inte alltid så lätt..så det gäller att hitta sin egen inre kärna. Jag får till den ibland :)

Tränar som vanligt,och får till det riktigt bra..så har jag också så bra träningskompisar! Det andra jag önskar kanske visar sig så småningom.

Ha en bra dag!

Kram :)

31 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, tack för ditt blogginlägg idag.
Kan du hålla tummarna att mejlet jag skickade igår kväll går vägen. Skrev kanske inte det bästa men hoppas ändå.
Ser det ut som jag har någon chans ?
Kram
💗💗💗

32 Nenna:

skriven

Hej Es,

Det är intressant tankar att fundera över.

Jag har haft en jobbig tid bakom mig men nu känner jag att jag är på rätt väg. Jag känner harmoni och hoppfullhet.

Kan du se något runt mig?

Kram 🤗

33 EPM :

skriven

Det där gillade jag!
Jag tycker om när man förstår och definierar något som man kanske annars bara gör. Detta är ju egentligen vad mindfullness handlar om tänker jag...

Jag är så trött och håglös idag... vill sova hela dagen men det kan jag inte.

Missuppfattade en person igår, han hade ett intresse för mig som jag inte har för honom. Hoppas han förstår det och drar sig undan nu...

Kram

34 Hanna:

skriven

Hej! Intressant. Det ska jag läsa mer om. Jag är bra på kost och träning och att ta hand om mig fysiskt, men det har ingen verkan om det psykiska hamnar i bakvattnet. För min del blir blir jobbsituationen ett problem då jag inte riktigt hittar rätt sysselsättning. Det är ju så många timmar man spenderar på jobbet på en dag. Jag blir lätt uttråkad och känner mig nedstämd. Som tur var har jag passion och intresse på annat håll, men tyvärr går det inte att tjäna pengar på.
Jag är som två personer, den trista på jobbet och den intressanta privat. Jag tror jag skulle känna mig mer hel om man kunde kombinera vardag och ledig tid. Men hur sjutton då? Det har jag funderat på i flera år.

Svar: Ja du får fortsätta din tankeprocess men ansträng dig för att sortera bort att det du inte vill... så att di nischar in di inom ett speciellt område.. kram
Esmaralda

35 AnnaK:

skriven

Har de diskuterat mig? Vet den tatuerades kollega om hans lilla tycke för mig?

Kram 🤗

36 Anonym:

skriven

Har moder förstått att Maria och jag är osams eller vad vi är. Har de hört av sig till henne ?
Tror inte att moder gillade henne någon gång.

37 Sessan:

skriven

Klokt. Men svårt.
Känns som jag gått igenom den listan triljoners gånger utan att komma närmare.

38 Kari:

skriven

Hej
Kommer jag få ett jobb snart? Jag är mycket desperat, har ansökt massa..

39 Lotta S:

skriven

Jätteintressant ämne! Jag känner ju att jag äntligen hamnat mer rätt igen med att känna arbetslust, att jag tog rätt beslut, men eftersom situationen ändå just nu är tillfällig vet jag ju inte om jag långsiktigt landar rätt. Ska jag bereda mig på sämre tider igen innan det blir bättre?

40 Misstjejen:

skriven

Hej

Tänker fråga om en kvinna som heter Gunilla så jag känner henne för många år sedan. Jag klickar på hennes facebook för vänförfrågan men hon obesvara på den.

Ibland jag undrar om jag har gjorde något fel mot henne som gör hon ogillar mig?

Finns det något anledningen att hon ogillar mig?

Vill gärna var vän med henne men...?

Ha det bra

Svar: Hon är helt enkelt inte intresserad men jag ser ingen anledning till detta.. gå vidare, bry dig inte om dom som inte bryr sig om dig... kram :)
Esmaralda

41 Mikro:

skriven

Tack för svar ska ha lite överseende. Könner lite fladdrande obehag vid hjärtat. Som om det vore en förträngning eller jag vet ej. Inget för ont men kan vara riktigt obehagligt ibland. Kan du se om det är något farligt och jag bör undersöka det ? Är sån som drar mig för att gå till åkaren då det kanske inte är något farligt. Ser du något kring mitt hjärta kram

42 *:

skriven

Hej

Blir det förlovning på resan tro ?
Vi har pratat lite lätt om det och giftermål framöver. Men det blir liksom aldrig av känns det som.

Hur ställer han sig om jag tar upp frågan nu ?

Ser du för det första om vi någon gång förlovar eller gifter oss ?

Kram
*

43 Jeanette:

skriven

Funderar på en kompis till min hund och jag undrar om jag tar på mig för mycket om jag köper en sparvpapegoja?

Glad onsdag önskar jag dig!

Svar: Det kan bli mycket.. tänkt ett varv till innan det blir action :) kram
Esmaralda

44 Grethe:

skriven

SKORPAN 🎂🎉🎈🎊🎈🎂🎉🎊 GRATTIS TIL DEG 🎈🎂🎉🎊



Kjäre Ezmaralda...
Jeg har gjort noe veldig dumt, värt sammen med en opptatt mann, hvilket er helt imot mine principer!!!!
Jeg får skylde på fylla....men det er jo ikke rett det heller!!
Jeg er jo en voksen dame, så jeg vet jo hva jeg gjör..
Redd jeg ikke klarer holde meg borte fra ham..
Sååå typiskt meg å rote meg borti sånt som bare blir dumt da!??

Jaja, sånn er det bare!
Håper dagen din er fin iaf 🙏😍😍❤
En håplös klem fra ei håplös kjerring 🙏😍❤💗💚♥💜💙

Svar: Shit happens.. så var inte alltför hård mot dig själv men låt dig inte luras, det kan göra ont.. kram :)
Esmaralda

45 Ghostwriter:

skriven

Ibland om något inte går som jag hoppas eller om jag redan uppnått något.. så kan känslan komma över mig om varför man finns. Jag har saknat alltet sedan jag kom till jordlivet, och kämpat med den saknaden hela mitt liv. Det absolut bästa jag kan tipsa om är det du skrev i inlägget. Man måste se framemot saker och man måste våga utmana sig eller ta sig an sina mål och drömmar. Vissa kanske trivs i att sitta i soffan och kolla på tv, dag in och dag ut. Men även för att göra det måste man ha mål - man måste ju ha råd med soffan, tvn kanalerna osv. Men man ska heller inte nöja sig om man inte själv känner sig tillfreds.

Vissa stunder i livet är det värt att vara naiv och att inte ge sig vad andra än säger. Det kan leda till fina saker i livet och personlig utveckling. Jag kan tänka mig, att en del uppfattar mig naiv och påstridig i vad jag vill ha....men jag tror också de sedan ser mig som den som uppnått något med.





Kram och ha en fin dag alla :)

46 Grethe:

skriven

JOSSAN 🎈🎂🎊🎉 GRATTIS TIL DEG OXO 🎊🎂🎈🎉

47 Skorpan:

skriven

Tack Es!

Trevlig dag, kändes som att jag förstod nånting idag o inte var en stor idiot ;)..
Kram Skorpan

48 linnea:

skriven

hej Ez. blir jag gravid snart?

49 Ledsen:

skriven

Fått till mig av min chef att jag har pratat för mycket skit :(
Jag skäms och försöker rannsaka mig själv.
Vill ju att folk ska tycka illa om mig så detta har nu gjort att jag mår så dåligt :(
Vet inte riktigt hur jag ska hantera detta så att jag slipper gå runt med en klump i magen :(
Flera i personalgruppen skulle få till sig detta så jag är ju inte ensam men det gnager i mig :(

50 G.H:

skriven

Intressant! Och låter logiskt!

För första gången sen jag började på mitt jobb för två år sen känns det så jäkla rätt och bra!!!

Du såg i en seans att jag skulle byta arbetsplats. Jag har precis börjat jobba dag istället för natt och har både nya arbetskompisar och tider. Kan det ha varit det du såg?

Kram:)

Svar: Ja det kan det mycket väl ha varit... kram :)
Esmaralda

51 Sol:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om jag kommer att umgås med dem mer nära än vad jag gjort nu?
Kram

52 jojo:

skriven

livet känns inte komplett eftersom jag saknar flera barn! jag önskar mig ännu två barn. och att få leva familjelivet, slippa jobba o stressa o bara fokusera på familjen.
ser du om det någonsin blir av?

Svar: Chansen finns.. mer kan jag inte säga.. som du vet har det inte kommit enkelt.. men möjligheten finns kvar att du får ett barn till och jag ser dig lev familjeliv.. kram
Esmaralda

53 Hon:

skriven

Hej,
Är dom förstående att jag är ny på jobbet? Tycker jag gör en del sociala missar rätt ofta och blir pinsamt.. tips?
Kram

Svar: Alla nya gör misstag och det har man förståelse för.. känn dig trygg och avslappnad, då går det som bäst.. kram
Esmaralda

54 Tildis:

skriven

Hej Es!

Kan du se någon ljusning för mig? All den här osäkerheten har påverkat mig väldigt mycket och jag börjar tappa hoppet att det kommer att lösa sig. Jag såg väldigt mycket fram emot flytten men det är väldigt tufft att inte veta vad jag ska göra. Det känns inte som att jag kommer att hitta något att göra i staden. Jag vill inte gå hemma och inte göra någonting heller.

Jag hoppas att jag får lite mer flyt snart. Kram <3

55 Hej:

skriven

Hej Esmaralda.
Fortsätter han en relation med henne?
Kram

56 Alie:

skriven

Det här ska jag kolla upp lite närmre , kanske till och med ska köpa boken..
Intressant ämne o svårt.

Idag bär det hemåt, för få dagar 🙏 jublar inombords.
Kram ✨

Svar: Ja, intressant och svårt men väldigt givande om man kan ta det till sig... kram :)
Esmaralda

57 Undra:

skriven

Hej esmaralda.
Kommer den andra flytten ske inom 1-2 år eller kan det dröja längre?
Kram

58 Tingeling :

skriven

Tänkvärt!
Finns mycket att gå upp för på morgonen. Min dotter till exempel. Och en god kopp te, dricker det varje morgon. Är lite periodare och just nu blir det mycket rabarber och vanilj. Jag går upp för att se vad det är för väder ute, jag gillar nästan all slags väder, även regn och åska. Blåst går an men härligt att kliva upp och känna att man inte behöver gå ut, utan kan stanna inne med ljus och te 😃 Jag går också upp för min skola, vilken jag tycker är rolig!

Sökte en kurs över jul men är på plats 514. Så då fick jag mitt svar. Ska inte plugga över julen! Det börjar bli mer att göra på utbildningen nu också vilket jag gillar, har nästan varit för lite förut!

Har så mycket roligt inplanerat närmaste månaderna. Jag går upp på morgonen för livet är bra just nu!

Du såg en ny vän för mig i seans, har jag träffat henne? Eller närmar det sig?

Kram!

Svar: Härligt, bara njut !!! Vännen bör närma sig o du inte redan träffat henne... kram :)
Esmaralda

59 Boudica:

skriven

Just nu är jag inte där, men det är vad jag kämpar för, månne jag bli uttråkad när jag väl når dit, jag behöver utmaningar annars tröttnar jag lätt ;)

Jag drömde så märkligt inatt, det var som om det var en film men ändå jag, som ett utdrag från ett tidigare liv. Vilket fick mig att sukta efter en regressionsseans!
Min dröm var inte nutid, och inte här, det var mer i Italien säger min känsla, i Venedig eller annan kanalstad. Årtalet vet jag inte men säker på att det inte var nutid. Var i fängelset, nedstämd, jag var med någon som jag brydde mig om innerligt, min man kanske? Han fortsatte uppmuntra mig genom tiden, ge uppmuntran om att allt löser sig, det var inte menat att vi skulle vara där. Vi blev utsläppta sen. Och där någonstans vaknade jag. Det var inte så mycket som hände men, den där uppmuntran från mannen och hur jag kände mig var huvuddetaljen i drömmen.

Vad får du till dig om den här drömmen, kan det varit tidigare liv?

Nu på planeringen står det handla, bada, äta, sova.

KRAM!

60 Skorpan:

skriven

TACK GRETHE 😊! Så överraskad jag blev.
Kram Skorpan

61 <3:

skriven

Kan det gå vägen med mejlet jag skrev igår ?
Kan du se något Es ?
Kram

62 <3:

skriven

Kan det gå vägen med mejlet jag skrev igår ?
Kan du se något Es ?
Kram

63 Emma:

skriven

Hej!

Tillfälle att prata lite mer med honom kom idag (Och jag tror inte att du kunde ha haft mer rätt när du sade att han "har någon annan i tankarna" men att det kan komma att ändras). Jag sade som det är. Han drog ut på sitt svar men sade att han träffar någon. Att allt är komplicerat just nu.

För mig kändes det som att det "finns" något där. Men det kan vara så att jag missförstod hans försök att framföra detta utan att såra.

Vad tror du Esmaralda, tror du att han kommer att fortsätta träffa tjejen han träffar? Och tror du att han skulle kunna tänka sig att lära känna mig om/när de slutar ses?

64 Grethe:

skriven

SKORPAN 😍🤗
Bare hyggelig 👌🤗
Klem fra meg 🌹

65 Jessica:

skriven

Hej Es,

Varför drömde jag om honom inatt?

Kram :)

66 HS:

skriven

Tack för din blogg. Så mycket klokt blandat med goda skratt här.

Mitt jobb är fortfarande under prövoperiod för min del. Trivs mycket bättre än på mitt förra jobb men jag har nog inte hittat min ikigai ännu. Jag får se hur det utvecklar sig.

Ska göra ett nytt försök att sälja lägenheten i november. Ser det ut som att jag får sålt då? Eller är det för tidigt? Pendlingen börjar slita en del.

Kram

67 Hon:

skriven

Hej,
ser det ut som en dålig idé att kontakta honom bara för att snacka ibland, eller ser jag ut att vinna i längden på att avstå kontakt? Känner mig ensam och ledsen men kanske det vore bättre att försöka hitta andra människor istället...
Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: