Du behöver inte åka så långt........

Vi kvistar så lätt iväg till USA eller Thailand på vår semester… och glömmer det som finns närmare oss. 

Jag säger bara… bilresa till Tyskland…och det låter kanske inte klokt men det är bland  mina bästa resor. 

Det fanns en tid när jag inte alls var betagen i Tyskland… hallå, tyckte jag, ska du åka till TYSKLAND ?! Jamen herregud !!

Det där förändrades för en hel del år sedan.

Tyskland har de mest underbara små städer… nästan lite som sagostäder… med gamla vackra hus och ett torg mitt i. 

Berlin är Berlin och alltid på tårna om man vill ha storstad och ibland vill man ju det. Men annars är de pittoreska småstäderna guld !!

 

 

Som till exempel Bacharach med sin vackra arkitektur och höga mysfaktor!

 
Eller Eltville... så vackert och msyigt att flanera längs kullerstensgatorna....slå sig ner och sörpla ett glas gott tyskt öl och bara må väl.
I Eltville kan man bo på hotell  Zum Krug
 
 
 
Med läckra rum och mysig restaurang
 
 
 
Duderstadt är en annan mysig liten stad 
Eller Tecklenburg
 
 
En charmig stad med stenlagda gränder och vackra gamla korsvirkeshus, innergårdar, magiska kaféer och om sommaren en riktig blomsterprakt. För utsiktens skull bör man ta sig till den gamla borgen också
 
 
Ett läcker och centralt hotell i Tecklenburg
Drei Kronen
 
 Med läckra rum
 
 
Och med  fin atmosfär
Kostnaden per natt inkl frukost är runt 700 kronor
 
 Varför inte besöka  Saarburg 
Centrum domineras av det trevliga torget Pferdemarkt och dess uteserveringar och av ett 17 meter högt vattenfall. På Le Petit Café precis vid vattenfallet serveras en fantastisk apfelstrudel.
 
 
Heppenheim är värt ett besök  och ligger i Tysklands minsta vindistrikt Hessische Bergstrasse.
Gamla staden är en pärla som ligger på en kulle med bilfria kullerstensgränder kantade av gamla vackra hus. Högt upp ligger den stor katedralen och ett pittorsket torg omgivet av korsvirkeshus.
 
 
Goldener Engel hotell i  Heppenheim -  kan man bo vackrare ?
Ja, det var ett litet smakprov  på vad mitt älskade Tyskland kan erbjuda !
Att lägga upp en rutt och köra mellan olika städer - är helt enkelt en upplevelse
 
Kram & kärlek
 
 
1 Läroliv:

skriven

Så otroligt vackert, ja riktig sagostämning ger bilderna.

Kram

Svar: Ja, dessa städer är alldeles underbara !! Kram )
Esmaralda

2 Flickan:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser fantastiskt ut. Har funderat en del på att resa. Ekonomin känns lite tajt men då kan ju sådana här resor vara alternativ.

Jag undrar. Ser det ut som om han vill fortsätta med henne?
Ser det ut som om han har chansen att kunna fortsätta en relation med henne?
Kram

Svar: Osäkert men jag ser inte er som ett par på sikt.. kram :)
Esmaralda

3 Michaela:

skriven

Välkommen hem :) Alltid lika kul att följa dig på dina resor. Och om inte så länge är det väl dags för kryssningen om jag minns rätt :)

Mitt 2020 har börjat dåligt. Vet inte om det är efterdyningar av allt det jobbiga som hänt för brukar bli så när det lugnat ner sig. Sovit dåligt som leder till ångest. Och ångesten leder till svårt att sova och därmed kommer katastroftankarn som ett brev på posten. Hoppas att du inte ser några varningar och att detta går över? Jobbigt och trött på att må dåligt nu.

Ha en mysig söndag och antar att MG är överlycklig att ni är hemma igen :) Kram och pussar till honom.

Svar: I mars går det av stapeln med kryssningarnas kryssning :) Jag ser inga varningar och det kommer gå över. Det här är en efterreaktion och det lugnar ner sig.... MG hälsar att han haft det så mysigt med mormor medan vi varit borta :) Kram :)
Esmaralda

4 Liten:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser härligt och fint ut!
Kan du se några tecken på att hans familj känner sig arga eller något på mig?
Ser det ut som om jag kommer att umgås med dem framöver?
Kram


5 Fina:

skriven

Hej Es❤️Finns känslorna ännu där? Vad känner han? Kram

6 Liten:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser härligt och fint ut!
Kan du se några tecken på att hans familj känner sig arga eller något på mig?
Ser det ut som om jag kommer att umgås med dem framöver?
Kram


7 Helena:

skriven

Hej, jag undrar vad du ser om mig. Idag är jag singel sedan många år och har inget fast jobb.
Hur ser min framtid ut?

Svar: De ser ut att komma både jobb och kärlek... en sak åt gången.. kram
Esmaralda

8 Skorpan:

skriven

Ja det är inte utan att man blir ressugen då man läser dagens blogg :).

Borde kanske resa runt i eget land först, men faktum är att man inte hittar många pittoreska mysiga städer här, dock mycket fint o frisk luft att andas längs vägarna ;).

En dylik bilsemester skulle jag också kunna tänka mig o jag kan också tänka mig att göra en cykelsemester i vinområdena där ;). Likaså i Frankrike, Italien o Toscana, nja det är så pass bergigt där att det blir till att ta bilen dit ;). O av nån anledning tror jag dylika resor kommer att bli av, det känns så, vad tror du Es? Lovar att köra lite jag också, på de breda vägarna...

Blev inget museum igår utan istället lite shopping. En attans dyr bh som ledde till att jag hittade en något billigare på rea, som tur. Dags att förnya underklädesavdelningen hemma hos mig... O en väska köpte jag också, ojoj, väskdille som jag har. En försäljare sökte t om upp en halsduk i lite matchande färg, service, men den var inte tillräckligt matchande. Borde kanske börja snofsa upo mig lite då jag beger mig iväg till stan ;), ja förutom på vardagarna då jag ska till jobbet o cyklar till station, lera på finkläderna är inte så hejsan...

Fint o blåsigt här idag, en dag att bege sig ut på en promenad t ex, ja åtminstone det för att ta vara på ev solstrålar ;).
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Ja resa kommer du att göra :) Väskor är kul :) När jag var i Hongkong åkte jag över ett enormt köpcentra i Kina och shoppade väskor... perfekta plagiat och jag handlade ett antal åt mig själv, åt mamma och döttrarna !! Somliga av väskorna är lika fräscha fortfarande ! Kram :)
Esmaralda

9 Dunegull:

skriven

Tack för trevligt förslag!
Ska läggas på minnet 🤗

Hur blir vår kick off? Lyckat? Ngn flirt?
Får du in ngt kring den?
Kram

Svar: Känns som att det kommer bli riktigt bra.. kram :)
Esmaralda

10 Sara :

skriven

Hej Es!

Jag längtar så efter kärlek. Min stora fråga är var jag hittar den? På nätet? Eller letar kärleken upp mej? Jag önskar så att det inte dröjer allt för länge.

Kram

Svar: Sök gärna via nätet om detta känns rätt... ha ögonen öppna irl.. kärleken kommer men jag ser inte när... kram:)
Esmaralda

11 Mh:

skriven

Hej!
Har lite tufft ekonomiskt..kommer jag vinna pengar snart? Lr ordnar det upp sig ändå?
Kram!

Svar: Jag ser ju tyvärr inga vinster av betydelse.. men på något sätt blir ekonomin tryggare... kram :)
Esmaralda

12 <3:

skriven

hej es, jag ser ut som fan i läppen!
Kommer det att lägga sig snart och ser du mig bli nöjd ?!

eller kommer jag behöva gå till kliniken igen och fixa till det ?

Svar: Det blir betydligt bättre men på sikt är jag osäker.. kram
Esmaralda

13 Misstjejen:

skriven

Hej

Så kommer jag klarar mig så bra så länge att inte någon märks att jag har kontakt med B kvinna?

Ha det bra

14 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag läntar ju efter om två veckort att jag träffas kurator och det är en annan men kommer jag var glad och nöjda efter jag har prata med person?

Ha det bra

Svar: Verkar vara en bra person att tala med.. kram :)
Esmaralda

15 <3:

skriven

Träffat A igår och inatt. Pratat ut om gamla saker. Känns bra mellan oss igen.
Han är verkligen mån om mig.
Är min känsla rätt att det inte blir bra om vi satsar igen på varandra som par?
Kram

Svar: Du ska följa din egen känsla... kram )
Esmaralda

16 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag vakna ju nyss men förlåta omm jag skriva och störa just nu...

Tänker fråga om det är just nu att mycket närmare min föreläsare att kommer var ute i samhället

Ha det bra

17 Lilla m:

skriven

Hej, ser det ut som om jag snart möter någon man som det slår gnistor med?

De potentiella männen jag har nu känns alla lite småljumma från min sida.
Kram

18 M.:

skriven

Hej,
Han beter sig galet tycker jag och elakt. Har han varit med andra tjejer? Han ljuger om massa saker. Det är väl bäst att undvika honom så långt det går... eller har du tips på bad göra i denna situation?
Kram

19 Mikael:

skriven

Resa..., ja är fint där och grönt :)

Man räknar med 500 miljoner djur har dött vid det här laget, nästan 50 grader varmt och blåser 128 km/h, tror jag få har upplevt, om någonsin

Förra året brann Paradise, i år brann Eden

De röda himlarna

https://edition.cnn.com/2020/01/04/australia/australia-red-sky-fires-intl-hnk-scli/index.html

Får en att tänka på Europes låt

https://youtu.be/vA6HceFBYv4

Kram
Mikael

20 Kristin:

skriven

For noen nydelige steder, kjære Esmaralda.
Med årene må jeg si at små steder med sjarm og historie gir veldig mye.
De store byene kan nok ha sine ting, men det er herlig å oppleve mer ro og harmoni
Tusen takk for at du deler disse vakre bildene med oss.
Ønsker dere en god dag med mange fine opplevelser.
KRAM!!!

Svar: Ja, förr i tiden... när man var ung och vild var det storstäder som gällde... men numera uppskattas mer charmen i de små städerna :) Kram :)
Esmaralda

21 Mim:

skriven

Hej!

Visst är Tyskland vackert men glöm inte vårt avlånga land.Finns så många vackra orter i Sverige t.ex Storforsen i Norrbottens län. Helt magiskt.

Jag längtar efter att få flytta ifrån detta hus. Blir det flytt under detta år?

Kram




Svar: Ja det finns massor av vackert i vårt land ! God chans att det blir flytt innan året är slut, beror lite på ditt eget engagemang.. kram
Esmaralda

22 Mercan :

skriven

Hej söta Esmaralda 🤗 😘 ❤️ Kan du se vilken månad ska vi vina stor summa på euro jackpott i år 🤗 ♥️ 😊 😘 😘 😘

23 Madeleine:

skriven

Åh. Härligt att bo på hotell och speciellt hotellfrukost. Så mycket gott att välja mellan :)
Och vilka mysiga hotell. Dit har jag lust att åka.

Tror du att du kan hjälpa mig med något som handlar en hel del om min säkerhet?
Vem ska jag välja för att få hjälp med bilen? Kommer den jag väljer faktiskt fixa bilen åt mig, eller är bara ute efter annat?

Vem vill verkligen hjälpa mig och inte enbart få mig isäng eller kanske t.o.m. skada mig?

Jag vågar inte välja nån av de som erbjudit sig. Bör jag ta med en vän när jag träffar personen eller räcker det med ett gör det själv på en bensinstation?

24 Ns:

skriven

Hej Esmaralda.

Ligger det allvar i att vi ska göra ett försök? Kan du se oss tillsammans framöver göra ett försök?
Kram

25 Liten:

skriven

Hej esmaralda.

Ser du några tecken på att hans familj skulle vara arg på mig?
Blir det umgänge med dem framåt?
Kram

26 M:

skriven

Hej Esmaralda.

Tror du att den flytten kommer att bli av dit till den staden?
Kram

27 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Tur att nån annan också shoppar ;D.
O jag har ju redan börjat shoppa för kommande event, inte klokt men kul...
Börjar tro att jag hellre lever i framtiden än i nuet!?
Nåja, ingen skada skedd, än ;).
Kram Skorpan

28 Stjärnöga :

skriven

Varför är min magkänsla så stark? Intuition? Han behöver lite tid bara.
Han A är min solumate eller hur, varför känner jag som jag gör annars?
Kram

Svar: Han behöver inte vara din soulmate, jag är tveksam om han är det... det finns många olika skäl till att vi känner som vi gör och ibland lurar vi oss själva dessutom... det här med känslor kan vara svårt.. kram
Esmaralda

29 Alie:

skriven

Fina tips och jag håller med dig, men behöver inte åka långt. Tyskland har många pärlor och nu blev jag sugen på att kolla upp.. även Norge är mycket vackert och erbjuder fantastisk vandring för dom som gillar det. En av mina drömmar är att ta tåget runt Schweiz, hoppas på det.

Åker på jobbuppdragnorröver om ett par veckor, ser det ut att bli bra?
Kram 💫

Svar: Jadå, det ser riktigt positivt ut.. kram
Esmaralda

30 Skrållann :

skriven

Hej!
Åå vilka fina mysiga städer. Jag har varit i Burg ett par gånger och älskar den lilla staden men tydligen finns det så mycket mera att upptäcka. Häromdagen ville min systerdotter som blir 16 i år följa med hem till oss. I bilen började hon prata om att hon gärna skulle vilja flytta hemifrån och då tänkte hon att hon skulle vilja flytta till oss. Anledningen är att hennes bror som blir 14 i år. Brodern kan vara hur snäll och trevligt som helst men har koncentrationssvårigheter och ett temperament som få för att sammanfatta det enkelt. Problem i skolan har han haft både med relationer och skolarbete och var förra året under utredning för adhd/add och man kom fram till att han inte hade någon diagnos men svårigheter med koncentration och lite impulsiv i sitt handlande. Han tjatar och kräver exakta svar och blir det inte som han vill så tjatar han tills han är nöjd med svaret. Blir han tillsagd eller tillrättalagda skyller han på alla andra och tycker personen är dum i huvudet. Han började högstadiet i höstas och går i en specialklass med få elever. Jag har hela tiden tyckt att min syster och svåger är för ”mjäkiga” och rädda för konflikter och låter honom hållas istället för att sätta gränser och ta tag i hans egentliga problem och mående. Och det är därför det har landat i att min systerdotter vill flytta till oss. Hon berättade saker han gjort och gör mot henne, saker han sagt och säger och hur han ständigt kränker hennes integritet både fysiskt och psykiskt och eftersom han börjar växa om henne är han riktigt stark nu och hon uttryckte rädsla att vara hemma själv med honom. Tårarna rann på henne när hon berättade och jag kände mig alldeles matt. Jag satt med min systerdotter i famnen som just berättat att hon är rädd för sin bror och känner sig otrygg...ingen ska behöva känna så😳 Det är en så märklig situation. Jag jobbar för min syster och träffar mina syskonbarn flera gånger i veckan. Jag har sett vilka bekymmer dom har med sonen, hört alla samtal från skolan, sett hur de försöker bemöta sonen och om och om igen går med på allt han säger för att slippa bråk och konflikter. Detta har gjort att dottern ofta får stå tillbaka för att han ska få som han vill för att han ska bli nöjd. Jag har flera gånger sagt att det inte är ok! Igår frågande min syster om frågan kommit upp och jag sa att hennes dotter öppnade upp sig rejält och att hon känner sig rädd och att de bör ta det hela på största allvar. Sa också att hon absolut får bo hos oss men det löser ju inte problemet egentligen och jag föreslog familjeterapi. Ledsen att det blev ett långt inlägg men jag är alldeles rådlös och vet inte hur jag/vi på bästa sätt ska agera.

Kram❤️

Svar: Jättebra med familjeterapi.. det är viktigt.. om inte nödvändigt !! Kanske ska inte flickan flytta hem permanent till dig men kanske hon kan vara hos dig vissa bestämda dagar i veckan... men som sagt, familjeterapi är A och O... kram
Esmaralda

31 Osäker:

skriven

Hej Esmaralda.

Förlåt att jag frågar om detta.
Men självklart jag undrar..:

Får han chansen att vara med henne tar han den då?
Kram

32 EPM :

skriven

Åh så fint!
Är just nu i planeringstagen kring sommarsemester både med och utan barn. Bra tips!

Lyckats röja undan en tenta och lagt grunden för 2/3 föreläsningar. Och tränat, vilken min kropp känner är alldeles för länge sedan sist..
Ser du om nåt roligt och uppmuntrande händer mig i början av året? Jobb eller privat..?
Behöver positiv feedback efter de senaste åren av ren överlevnad (känslomässigt).

Kram

Svar: Du börjar bli allt mer säker på vad du vill.. och när du vet så tar du dina första steg på den vägen och det blir riktigt bra.. kram
Esmaralda

33 Carolina:

skriven

Jag har alltid vilja åka dit kommer 2020 bli ett bra år, kommer jag träffa min soulmate i år?

34 Anki:

skriven

Välkommen hem Es !

Fast bästa välkommnandet fick du nog av MG ;-)
Tack för dina resebilder och för dagens inspirerande blogg !
Får ju tillochmed en hemmakatt som jag ressugen .

Sol och frost bara att njuta !

Njuta skulle jag vilja i en fungerande bil...men sökandet med ljus o lykta ser utsiktslöst ut...

trevlig Lördag !

Kram Anki med flock

Svar: Jodå, MG blev så väldigt glad och spring runt i cirklar och skällde.. alldeles till sig :) kram :)
Esmaralda

35 Jossan :

skriven

I torsdags fick jag en panikångest attack. Jag kunde inte sluta gråta. Jag hade så ont i bröstet och kände mig så ensam. Jag läste om en dold depression. Det stod dels att man känner ofta att man känner skuldkänslor och har dåligt samvete. Att man är trött fast man har vilat och sovit. Och det första var att man inte kan sätta fingret varför jag mår dåligt. Jag får typ ont i mina armar, typ mina leder.. jag skrev till en psykolog och hoppas på att få en tid.. igår kunde jag inte somna.. Fick ångest av att bara gå in i mitt sovrum... Jag skrev även till mina vänner om mitt mående och de tog det bra... gick ut en runda med en kompis.. ca 1 mil och det kändes bra...
vad ska jag göra? Mår åt helvete...
Försöker ta mig ut iallafall en gång per dag...

Funderade igår på om jag ska ta och vänta med min tenta fram till november istället. Även om jag så gärna vill ha legitimation nu kanske det är bäst för mitt psyke... är så splittrad...

Jag ställde klockan på halv 9 och vaknade nu halv 11... det blev så jobbigt att vakna när man sovit för länge...

Kram

Svar: Du ska absolut snarast ha samtal med psykiatriker eller psykolog... och drar detta ut på tiden och du mår dåligt så ska du ta dig till en psykiatrisk akutmottagning... som bör finnas på alla sjukhus... sänder dig en healingtanke.. kram
Esmaralda

36 Mandarin :

skriven

Hej Esmaralda, jag har fått förfrågan om ett nytt jobb, blir det bra för mig eller ska jag vänta och se om det kommer nåt annat som passar mig bättre? Det är nåt som inte känns helt rätt med det jobberbjudandet och samtidigt vill jag bort från nuvarande jobb eftersom jag inte trivs. Tack på förhand och god fortsättning!

37 Celia:

skriven

Fint resmål, de små byarna är mer intressanta än storstäderna, håller jag med om.

Fick tillbaka en bok här om dagen som jag lånat ett bra tag till min förlorade vän, oläst. Kändes som ett slag i magen. Som om vännen försöker rensa mig ur sitt liv helt. Men samtidigt får jag en bild i huvudet att vännen satt med boken i famnen, nedstämt funderande.

Oavsett vad, så gör det mig ledsen. Det var en sån fin vänskap.

Jag vet att du sagt att jag ska vara beredd på att det dröjer innan det blir bra. Men det är inte lätt att vänta!

Hur har vännens tankar varit / ändrats sen jag gav brödet?

Svar: Vännen funderar på sitt håll.. men en paus är det enda som kan göra det hyfsat bra igen.. kram
Esmaralda

38 Mia:

skriven

Hej!
Skulle träffa en person för första gången igår.. han ställde in och jag kände mig nedstämd.. känns som vi inte kommer ses.. är det så lika bra kanske?
Kram 🤗

39 Razawa:

skriven

Hej bästa Esmaralda
Finns det negativa energier fast i våra väggar eller liknande här hemma? Får liksom ofta som ”ångest” känslor..

Kram

Svar: Nej, det finns ingenting negativt i din bostad.. kram :)
Esmaralda

40 Mimlan:

skriven

Ser fantastiskt ut! Har pratat med några som har bilat ner med barn till Tyskland och sagt att det fungerat alldeles utmärkt. Är absolut något som jag tror vi kommer göra!

Om ett par veckor drar vi iväg till London. Traditionsenlig som jag är så måste jag fråga dig innan om du ser att resan kommer gå bra?

Stor kram!

Svar: Ja, det rekommenderas verkligen och när sonen var liten fick han följa med.. och det funkade hur bra som helst ! Visst går resan till London bra.. kram :)
Esmaralda

41 Razawa:

skriven

Hej bästa Esmaralda
En möhippa planeras för en i gänget o tankarna är helgen 10-12 juli till antingen Budapest eller Belgrad. Är ju så flygrädd o lite blandade känslor för om jag ska med eller inte. Vad ser o känner du?

Svar: Klart du ska vara med och flyget klarar du fint. du flyger tryggt och här finns inga varningar.. kram
Esmaralda

42 Helena Ir:

skriven

Trevlig resa har ni haft..och det är också roligt att följa dina resor!

Känns som ev att koltrasten skulle kunna vara mitt kraftdjur..två dagar i rad har en koltrast (kanske inte direkt samma;men ändå) flugit fram till mig på morgonpromenaden..idag med ett rött bär i näbben..knappt en meter från mig. Så jag säger Hej på dig! :)

Året har börjat bra för min del..trivs med det jag gör! Försöker tighta till kroppen ytterligare detta året! Så har jag en gratis hjälp till detta! Så bara det gör mig glad! Försöker vara glad åt det lilla..så händer det något större..så spricker jag väl av glädje :) Hälsan,ska jag vara rädd om så länge det går..än räknar jag inte ner!

Börjat titta på en serie på Netflix,den kan jag rekommendera "Messiah"..lite andligt innehåll,för den som gillar!

Ha det så bra!

Kram :)

Ha en skön hemmadag..

Svar: Du har börjat nya året med rät fot före.. bara fortsätt å.... tack för serietipset... kram :)
Esmaralda

43 <3:

skriven

Tack för fina restips.
Uppfattas jag som en flörtig person ?
Kram

Svar: Somliga skulle tycka det men långt ifrån alla.. kram,
Esmaralda

44 AnnaK:

skriven

Tycker det är så förskräckligt tråkigt att flyga så jag reser gärna korta sträckor. Bara starten och landningen som är kul. Så jag lär varken se Thailand eller USA. Kroatien och Skottland
vill jag till och sen finns det massor i Sverige som jag aldrig sett 🙂 Hoppas det blir någon resa snart. Skulle vilja bjuda barnen men vet inte när jag någonsin kommer att ha råd.

Kram 🤗

Svar: Ja långflyg är inte roligt.. jag laddar med bra böcker och glor på film för att försöka få tiden att gå...... du kommer resa med barnen... även om det kan dröja lite... kram :)
Esmaralda

45 Ia:

skriven

Hej
En bilsemester vore något, man får se och uppleva mycket. Nackdelen är att bara ta sig genom Sverige tar minst 2 långa dagar ☹️ Varför bor man där man bor?🤔

Det nya året börjar inte så bra, bråk med ex-ett! Han betalar inte underhållet och tar inte kontakt med barnen, det är bara den nya som gäller, hur ser framtiden ut för honom, kommer det att hålla mellan dom?

Kram

Svar: Tröttsamt med ex som inte sköter det dom ska gentemot barnen ! Nya relationen blomstrar för honom men det ser inte ut att bli bestående.. kram
Esmaralda

46 Skorpan:

skriven

Nehej, inte meningen att jag ska gå o se på konst, idag heller ;). Skitlång kö o det är det inte värt att bli där o köa. Får gå nån dag efter jobbet, det ligger ju på bakgården s a s. Nån mening att det inte blidde idag, ja vem vet!?
Kram Skorpan

Svar: Passa på när det är mindre folk... jag ser ingen högre anledning varför det inte blev idag.. kram :)
Esmaralda

47 Hjärter dam:

skriven

Så underbart det verkar att få resa och uppleva nya platser..här uppe i norr blir det ju ett jätteprojekt att resa..bara att ta sig till Stockholm tar ju 7 timmar 😟
Less på snön och halkan är jag också, gått med broddskor i över 2 månader nu..
Hoppas jag kommer att bo söderut i framtiden så jag också får möjlighet att resa och upptäcka nya platser.

Kram❤️

Svar: Ja, det ser ut som om du flyttar söderöver så småningom.. kram
Esmaralda

48 Mimis:

skriven

Hej Esmaralda!

Blir det någon flytt till annan ort eller flytt till annan bostad i den stad jag bor nu?

Kram

49 Misstjejen:

skriven

Hej!

vill bara berätta en kul tanke om jag ser ofta att i nätet pratar om den Dagny carlsson som blogga och är 107 år men undra på varför du övervinna hennes ålder Jag hoppas väl du blir mer äldst och den största spådom blogg i framtiden. Om du lyckas så bra :) då kanske borde det syns på nätet mer i framtiden. Vore kul om du kunde blir den ännu största än henne...

Blir lite trötta på den Dagny att pratar hela tiden om henne men hoppas på att du blir ännu äldst än henne och den största spådom blogg.

jag ska kunde önskar mig det

ha det bra

Svar: Ja, jag tycker det är en prestation att blogga i Dagnys ålder och hon är ju en förebild för äldre när hon visar att ålder bara är en siffra... kram :)
Esmaralda

50 Bumble bee:

skriven

Hej Es!
Åh vilka fina bilder! De är verkligen fint i Tyskland. Har du mer resor inbokade i år?

Igår kväll var jag på en konsert som min kompis hade bjudit mig på, hon är med i Ulf Wadenbrandts egna symfoniorkester (Sweden Symphony Orchestra). En helt fantastisk konsert! Om du inte har varit på den Es, så tycker jag verkligen du ska göra de, för den är verkligen värt att se!

En nyfiken liten fråga dock, min kompis sa inget igår och jag ville inte fråga ... men är det så att hon är gravid eller har hon bara gått upp i vikt? Ser du fler barn för henne?
Hoppas på svar och tusen tack i förhand! Kram 🐝

51 Bumble bee:

skriven

Hej Es!
Åh vilka fina bilder! De är verkligen fint i Tyskland. Har du mer resor inbokade i år?

Igår kväll var jag på en konsert som min kompis hade bjudit mig på, hon är med i Ulf Wadenbrandts egna symfoniorkester (Sweden Symphony Orchestra). En helt fantastisk konsert! Om du inte har varit på den Es, så tycker jag verkligen du ska göra de, för den är verkligen värt att se!

En nyfiken liten fråga dock, min kompis sa inget igår och jag ville inte fråga ... men är det så att hon är gravid eller har hon bara gått upp i vikt? Ser du fler barn för henne?
Hoppas på svar och tusen tack i förhand! Kram 🐝


Svar: I mars blir det kryssning från Florida och det är vad som är inbokat nu i skrivande stund :) Jag ser inte om kompisen är gravid.. känns inte riktigt så dock.. kram :)
Esmaralda

52 HS:

skriven

Tack för restips! Jättefina bilder. De få gånger jag varit i Tyskland har jag tyckt att det varit väldigt trevligt. Senast i Köln i oktober. Hoppas kunna åka ner ganska snart igen.

Kram

53 Bella:

skriven

Så fint! Jag var i Tyskland under gymnasiet med klassen och då var vi någon dag i en liten mysig by med såna byggnader⛪

Au pair i Irland om några månader igen, bra idé eller dålig idé? ❤️ Kram

Svar: En bra idé - du behöver komma " ut " lite.. kram :)
Esmaralda

54 Camilla:

skriven

Fina bilder! Måste vara skönt att bo nära kontinenten. I Sthlm kommer man inte ens till Finland på 4 timmar utan 12 timmar. Skäms att säga att man fyller 70 i Juni och aldrig varit längre än sitt födelseland Finland. Undra om man kommer iväg längre än så nån gång🤔

Känt mig tung i sinnet och ledsen några dagar. Mycket belastningar i familjen som sliter men hoppas att det ljusnar! Ser fram emot våren och sommaren som jag älskar.

Härligt att ni haft en bra resa och välkomna hem. Nu blir det hockey VM och hoppas på brons till Finland fastän de spelar mot Sverige😊Kram

Svar: Ja, nog tror jag allt att du kommer resa.. och längre än till Finland. Jag tittar inte på hockey VM men det gör maken :) kram
Esmaralda

55 ❤️ Anonym denna gången ❤️:

skriven

Kära Es!
Jag har en liten undran, ända sedan min mamma blev inneboende hos en pga att slippa pendla till jobbet har hon blivit så förändrad. Verkligen humörsvängningar och det är inte bara mot familjen utan även mot andra. Vi har försökt prata med henne med de går inte, hon exploderar av ilska. När hon väl är hemma så ringer den hon är inneboende hos flera gånger om dagen och dom sitter och pratar och skrattar och när hon är hos den inneboende är det knappt hon har tid att prata. Vi har aldrig hindrat henne från att ha vänner och jag vet att dom är riktigt bra vänner men de sårar att hon behandlar familjen så illa. Hon sprättade t.o.m en del pengar förra året som mina föräldrar fick och de skulle dela på dom men hon sa att hon var rädd för att pappa skulle dö och då var de bäst att hon hade pengarna. Vad är det som har hänt med henne? Varför har hon förändrats sig så? Känner verkligen inte igen min egen mamma längre. 😔😢Tack i förhand! Kram ❤️

Svar: Din mamma har kommit in i en "period" - ett mentalt skeende av något slag... men hon kommer ur det, hon kommer landa och det kommer rätta till sig igen. kram
Esmaralda

56 Hopplöst:

skriven

Hej Esmaralda!

Känns så otroligt hopplöst utan jobb och inkomst. Kommer det att ordna sig snart?? Vet inte hur länge jag orkar med att ha det så här.

Kram

57 Missmilla:

skriven

Aldrig varit där men däremot läst tyska i skolan o det var kul. Har ej rest mkt. Pengar ej räckt till med exmakens sätt att hantera det. Försöker ta tag i lite försäljning för att sälja kläder o saker. Har du ngt bra tips för att jag ska lyckas? Sonen verkar deppig o inte trivas i sin klass på gymnasiet? Kan han få byta linje om jag pratar med rektor igen?

58 Misstjejen:

skriven

Hej

Vore kul om du gör en sverige program med spådom.

Som på amerika dom har en program heter "long island medium"

Då det är positiv att du kan hjälpa folk också. Annars borde det kallas "Sveriges spådom Esmaralda" på en kanal.

Vill att det ska finns på sverige också så vi kan titta på såna i tv

😃😉

Ha det bra

59 Hon:

skriven

Ser det ut att vara nödvändigt att polisanmäla detta? Jag fick ju fysiska märken, fastän det gick lite värre för han.
Kram

60 Boudica:

skriven

Oj, missade att det var redan dags för hemresa igår! Tiden den går snabbt den ;) Hur många gånger har jag sagt det!?
Välkomna hem! :)

Här idag är kroppen inte alls med mig idag, har ont i musklerna bara sådär, humöret är inte heller med mig, varit nedstämd på sistone. Hoppas på lite glädje snart, försöker intala mig själv att det är jag värd!

Tyskland har jag bilat igenom med, minns inte vart vi stannade förutom Berlin, för att jag ville se muren. Eller mer sagt det som är kvar utav den.

Sen var jag i Leipzig på festival, och någonstans där hittade vi en så vacker begravningsplats ute i skogen. Rätt vild av sig.

Annars tycker jag att samma sak gäller storbritanien när man är där, bila igenom istället för att hålla sig till London eller andra större städer. Så vackert! Men möjligen lite dyrare. Det är på det viset jag blev kär i länderna där :)

Kan inte släppa min undran.
På lunchen i fredags sa han något till hunden, möjligen var det bara en förkylning som gjorde att det lät så. Men min första tanke och känsla var ju att han hade gråt i rösten när han sa det. Innan jag kom på tanken att det kunde varit förkylning.
Ligger det något i min känsla? Eller har mina goda intuition blivit helt off? ;)
Mitt hjärta önskar ju sig att det är massa "regret" som växer hos honom efter hur han behandlat mig.

KRAM!

61 Fitnesskillen:

skriven

Hej ez

Jag vill bara säga att jag och tjejkompisen har blivit bra vänner igen och det känns bra :)

Jag har iaf nyfiken fråga och det är när kommer jag att finna den tjejen som ska in i mitt liv? Kommer jag att vara singel hela detta året också? Eller lär jag hamna i ett förhållande med nån tjej? :)

Kram

62 Tingeling :

skriven

Jättemysigt! Blev mer sugen på att fortsätta ner till Tyskland i sommar när jag ändå planerar Malmö och Köpenhamn, 🙂 tänkte åka tåg! Tror Holland också ska vara sådär mysigt...
I mars kan man köpa tågbiljetter till sommaren. Ska planera tills dess!

Har vänt lite nu angående praktiken, jag försöker tänka positivt om det, och det fungerar. Ska prata med dem angående tiderna denna vecka... håll tummarna det går vägen!

Skönt med ledigt men ska också bli skönt när allt är tillbaka till det normala. Min dotter börjar längta nu till skolan också 🙂 bra tecken! Jag har verkligen fått vila ut.

Kram!

Svar: Ja, du kommer gör en riktigt bra planering och det blir en fin resa ! kram
Esmaralda

63 Louise:

skriven

Har hållit på att plocka här. Funderar på att slänga ut karlfan snart. Jag blir galen.
Nu i veckan hoppas jag att bli bokad men med min vanliga tur då blir det inget där heller. Och vem skulle hämta dottern på fritids ja inte mannen inte för sån är han när en fis sätter sig på tvären. Då gör han inget för sina barn.
Jag hoppas jag snart får ett jobb så jag slipper snylta på hans konto och slippa höra att han sliter arslet av sig för att jag ska kunna slösa pengar.
Snart går jag även ut på praktik. Kommer jag att klara det denna gången? Jag mejlade kursansvarige och hon bifogade mejlet till min VFUlärare. Vill ha reda på en del saker son att till exempel träffa min handledare och gå igenom målen. Det tycker jag är en bra idé.

Kommer jag att få jobb efter denna VFUn i februari? Jag kommer ju hinna jobba i 6 månader innan det är dags för nästa. Eller Malmö vikariebank kanske tar in mig denna gången?

Ha en fin eftermiddag och tacksam för svar. Kramar

Svar: Ja det är en bra idé att träffa handledaren och gå igenom målen. God chans att du klarar det... ha kommunikation med din handledare då och då så du vet om finns något som du behöver förändra. Kram :)
Esmaralda

64 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Ska på intervju i veckan.
Vad ser du för chans och matchning för jobbet?
Tack!

65 Tildis:

skriven

Hej!

Tack för tipset! Jag måste erkänna att jag generellt varit väldigt skeptisk att resa till Tyskland. Det har inte riktigt känts värt det. Men nu har jag kommit på andra tankar!

Kommer jag få extra ledigt vid påsk? Kram

Svar: Ja, eller hur !! Man tror ju inte att dessa pärlor finns i Tyskland.. inte förrän man själ upplevt det.. kram :)
Esmaralda

66 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Ser härligt ut! Lustigt för jag har också samma åsikt om Tyskland som du hade innan, sådär att va, varför vill man åka till Tyskland??? Men bra att man kan tänka om😊😊

Var och kollade min kompis nya hus, superfint och stort! Kommer jag någonsin att bo i mitt egna hus eller ingår det inte i min livsplan?
Kram

Svar: Ja eller hur !! Tyskland har ju aldrig varit något önskeresmål.. men har man varit där och upptäckt dessa småstäder.. då blir man hooked minsann ! :) Jo, du kommer bo i hus... det kommer... kram )
Esmaralda

67 Lotta:

skriven

Det är fantastiskt vackert. I somras åkte vi till Kulungsborn vid Rostock och det var verkligen inget vidare. Södra Tyskland däremot är så vackert på sina ställen. Det gäller bara att hitta dom. Tack för tipsen.

Nu i det nya årtiondet. Jag hoppas på ett år med stora förändringar för min del. Ser du om det blir så för min del detta år?

Ha det fint
Kram L

68 Snödroppen :

skriven

Finns ju så många fina ställen man vill se och uppleva och nån gång i livet ska jag krama cocospalmer i Karibien. Har varit på en del ställen i Tyskland och det är väldigt fint och har viss charm. Gillar österrike också. Nu får du vila dej efter eran resa och ta det lite lugnt.
Om jag kommer med ett skamligt förslag till honom nappar
han då tror du?
Försöker med allt🙈
Nu snöar det här😱
Kram💖

69 Zuzeee :

skriven

Hej

Kommer jag träffa någon snart?
Kram

70 Ajaj:

skriven

NU HAR TRUMPPEN GÅTT OCH STÄLLT TILL DET ELLER HUR?

Ajabajja Mr President!! Minns att du skrev att Trump i något skede kommer att göra ett ödesdigert misstag, var det månntro detta du förutsåg??

Svar: Ja, det här får han svårt att slingra sig ur !!! Kram
Esmaralda

71 Jossan :

skriven

Tack! Så illa är ser inte så jag behöver ta mig till en psykakut.. idag känns det lite bättre men känner mig så ensam. Men idag kom jag ut en stund igen. Imorgon ska jag på kala. Orkar inte men gör det för att komma iväg iallafall...

Idag plockar jag ner julen...

Ska se om jag kan sätta mig med tentan imorgon... läsa igenom alla böcker. Ska klara den till fredag...

Varför drömmer jag om J?

Kram

72 Dunegull:

skriven

Blir det även flirt på kick offen? Ngn som kommer ha ögonen på mig?
Kram

73 bella:

skriven

Tusen tack för svar :) Det är precis så jag känner, att jag behöver komma ut lite. Det har ju trots allt alltid varit en stor del av mig att göra sånt där, men varit i denna lilla stadsbubbla i snart ett år nu. Det känns dock hemskt att lämna mitt hus som jag har och familj/vänner, men man kommer ju alltid tillbaka eller hur? Kram

74 Dunegull:

skriven

Blir det även flirt på kick offen? Ngn som kommer ha ögonen på mig?
Kram

75 Alie:

skriven

Tack snälla för svar 🙏 nu blev jag extra glad! ❤️

76 sus:

skriven

hej
härliga restips...
förlåt men måste fråga...
längtar han hem?
love sus

77 Luna:

skriven

Inbjudande bilder, är det dina egna som du tagit?

Vill fråga, möjligen kanske mer mot konfrontera en kollega.
Jag har ett underlag för orsaken, men jag vet att jag kan låta som om jag blivit helt galen om jag frågar det!

Inom mig känns det som jag behöver få veta svaret. Men är det värt det? kommer kollegan se på mig som jag tappat det helt totalt?

78 lilla m:

skriven

Hej, ser det ut som om jag snart möter någon man som det slår gnistor med?

De potentiella männen jag har nu känns alla lite småljumma från min sida.
Kram

79 Tingeling :

skriven

Tack, känner det kommer bli bra!

Ni som tycker det är långt att bila till Europa, åk tåg! Jättesmidigt med barn också. Finns toalett och restaurang. Man kan titta på film och läsa istället för att koncentrera sig på vägen 🙂

Vill igen åka till Österrike också, jag gillade verkligen det landet. Och där kan man också lätt ta sig vidare ut till andra länder.

Denna ledighet har jag tittat på alla Harry Potter filmerna. Jag har aldrig gillat sådana filmer, men nu blev jag fast! Nu vill jag läsa alla böcker. Och planerar ju åka till London över nyår, och tror det finns Harry Potter museum där? Måste jag ju gå på då... Tänk att man som snart 40 åring börjat gilla Harry Potter haha!

Kram!

80 Zuzeee :

skriven

Hej

Killen jag träffade lillejul... ignorerar han mina meddelanden på snapchatt? Kommer jag träffa han igen?

Kram

81 Fitnesskillen:

skriven

Hej ez

Jag vill bara säga att jag och tjejkompisen har blivit bra vänner igen och det känns bra :)

Jag har iaf nyfiken fråga och det är när kommer jag att finna den tjejen som ska in i mitt liv? Kommer jag att vara singel hela detta året också? Eller lär jag hamna i ett förhållande med nån tjej? :)

Kram

82 G.H:

skriven

Vilka fina bilder!! Precis i min smak!
Vi skulle ju ut och resa runt jul när vi alla var ledig, men det rann ut i sanden, vilket jag ångrar nu! Är sugen på något mysigt resemålet:) vi bor ju 4 timmar med bil till både Toronto och Niagara fallen. Finns så många platser att se, lätt att det blir överväldigande med alla beslut 🙈 men i vår hoppas jag vi kommer iväg på något!
Kram:)

83 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer den flytten att ske? Att vi flyttar dit?
Kram

84 Nat:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer jag att göra flytten dit och bli så?
Kram

85 Mikael:

skriven

Blev panik 250 mil bort, Europe såg kanske in i framtiden :)

Skogsbränderna i Australien förmörkade himlen även 250 mil bort.

Paniken spred sig snabbt runt nordöns största stad Auckland och halvön Coromandel där jag själv befinner mig.
En tidigare blå sommarhimmel blev plötsligt färgad av ett nytt fenomen.
Den blev både orange och gul mellan molnen.
Och den normalt så färgsprakande naturen - det är högsommar här - blev ännu mer intensivt grön genom ett märkligt, orange filter.

Det var som dag blev till en upplyst natt.
Jag har aldrig upplevt något liknande.

Rökmolnen kan få temperaturen att sjunka drastiskt och jag upplevde själv hur den sjönk från hyfsad sommarvärme till fjorton, femton grader på ett ögonblick.
Det var som en attack från yttre rymden och det bidrog till att så många snabbt knappade in larmnumret till myndigheterna.


Nya Zeelands hälsoministerium tvingades också gå ut med lugnande besked på söndagseftermiddagen lokal tid - tidig söndagsmorgon svensk - och sa att röken inte innebar någon omedelbar hälsorisk.
– Däremot kan vissa människor påverkas negativt. Det inkluderar havande kvinnor, småbarn och äldre och de som lider av astma.


Samtalen rasade in i sådan takt att myndigheterna gick ut med en officiell vädjan att inte ringa larmnumret 111 för att fråga om fenomenet.

Kram
Mikael





86 IB:

skriven

Hei og godt nyttår :) kommer 2020 til å bli like ensomt som 2019 var?

87 JLS:

skriven

Får alla fråga även om man bara läst tidigare och inte kommenterat eller är en del av gruppen... Min man som lämnade mig hastigt och brutalt och har brutit all kontakt. Vad hände? Och vad ska jag göra?

88 Jongan:

skriven

Hej Esmeralda!

Undrar om jag kommer stanna på detta jobb eller blir jag erbjuden något annat i år?

Du har varit så exakt med ett tidigare svar ♡


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: