Frieri på skottårsdagen....

I år är det skottår och skottdagen infaller den 29 februari.

Och på skottdagen är det enligt gammal sed en tradition att kvinnor får fria

Men det  innebär otur att gifta sig just en här dagen !

 

Att det  är en dag då kvinnorna får fria – var något som tillkom på 1800 talet när reglerna för uppvaktning var stränga och  könsbundna. 

Enligt traditionen ska den man som avvisar en kvinnlig friare på skottdagen – få betala för det! Straffavgiften kunde  vara en kyss, ett par handskar i siden eller böter.

I Grekland anses det fortfarande som otur  för ett par om de gifter sig under ett skottår och speciellt om det är på skottdagen

 

I Skottland  anses det oturligt att födas på Skottdagen… till skillnad från staden Anthony i Texas USA där man anser det medför stor tur att födas på skottdagen.

Där har de en internationell födelselubb för skottårsbarn och år 1988 utropade de sig själva till ” världens skottårshuvudstad”

Är du född  29 februari så är du välkommen att delta i  ” The Honor society of Leap Day Babies”

 

Så nu undrar jag om någon av er damen i bloggfamilj funderar på ett frieri just denna dag ?

Kram & kärlek

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Ska jag prata med kurator på nästa måndag om min rädsla för män och kommer hon kunde hjälpa mig om det att ta bort?

Jag har förstår att varför jag falla i fel personer grund av min första kärlek som har förstöras min tillit för män.

Då kommer jag en annan hållet för kvinnor... det är en anledningen.

Jag tror väl att jag behöver få hjälp med att ta bort min rädsla och få iordning på min tråden.

Kommer det kunde rädda och lösas?

Det måste var stämmer ju att varför jag blir såhär

Ha det bra

2 AnnaK:

skriven

Nope, inga frieriplaner. Inte någonsin egentligen 😂

Egentligen skulle det vara rätt skönt att leva själv och bara ha någon man kan roa sig med ibland 😜 Fast samtidigt är det rätt skönt att vara två också om det är rätt person.

Kram 🤗

Svar: Ja så är det.. de festa av oss öskar nog ibland att man kunde ha båda delar :) Kram
Esmaralda

3 Snödroppen:

skriven

Godmorgon!
Nähä du Ez, skulle inte tänka tanken att fria, vill varken fria eller bli friad till. Ett big No No på det!!
Men idag är det måndag och jag längtar faktiskt till jobbet och att få vistas bland människor. Det känns som jag får mer förtroende i jobbet och att jag är omtyckt. Har en skön känsla...
Nu är det bara det kommande ligger kvar, dyker det upp till helgen tro?🤭🙈
En bra rivstart önskar jag dej på denna måndag. Nu kör vi💪

Svar: Javisst är du omtyckt på jobbet ! Kram :)
Esmaralda

4 Godmorgon!!:

skriven

Godmorgon esmeralda, provar igen med min fråga. Jag undrar ifall han medvetet hade tryckt på dom. Var det oskyldigt eller ville han få en reaktion ur mig?
Jag reagerade iallafall, och visade att det inte var ok

Svar: Jag tror att han ville ha en reaktion och det fick han ju ! Kram :)
Esmaralda

5 Misstjejen:

skriven

Hej

Vad händer med T kvinna igår på kvällen. Vi pratar som vanligt och en ögonblicken som jag blinka så snabbare då en blick som jag fick ser en snabbare bild som en blixt. Någon var i henne att det har färg är röda ögon.

Jag vet vad vi gjorde. Jag kan inte nämna det. Du förstår. Vi fråga en annan som personen har samma förmågen som du.

Men tror väl vi har går för långt och lekar har färdigt just nu?

Borde jag sluta med såna och T kvinna också?

Ha det bra

Svar: När tveksamma tankar kommer som det gör hos dig nu...då bör du sätta stopp... kram
Esmaralda

6 Skorpan:

skriven

Svårt att fria då inga kandidater finns, mig veterligen ;). O om jag nångång komer att gifta mig ja då är det nog karln som ska stå för frieriet denna gång, nån ordning ska det väl ändå vara, nångång... Så hur ser det ut, kommer det att bli något romantiskt frieri för denna singelkvinnas del o kommer det att i så fall att ske då jag är gammal pensionär med rollator? Högst troligt at det går så ;)...

Måndag igen, tror det finns flera måndagar än andra dagar i veckan. Nåja, vad kan man annat än göra sig färdig inför arbetsdagen...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Jag ser ju att du gifter dig men inte vem av er som friar... och nu känns det som om alla helger är över och vardag med besked... kram :)
Esmaralda

7 GHOSTWRITER :

skriven

Ja, jag ska fria till själva livet haha. Otursdagar finns men dom är betydligt fler än enbart skottårsdagen 😂

Och om min Soulmate dyker upp och mot förmodan friar den dagen så skulle jag kalla det tur att ens någon friar (eller jag!)

Jag försöker hitta livsglädjen mellan alla väntetider och processer ... Håll tummarna för mig.


Ha en fin dag !
Kram

Svar: Absolut, tummarna hålls !! Kram :)
Esmaralda

8 Celia:

skriven

Har ingen att fria till! Nästa gång det inträffar, kanske!

Testar åter igen...
Du har tidigare sagt att du tror att min förlorade vän kommer att höra av sig. Kan du se på vilket sätt? Typ genom telefon/sms, eller mer kontakt vid de tillfällen vi stöter på varandra, eller kanske blir jag uppsökt?

Saknar denna vän något rejält och hoppas det finns lite saknad där med!

Svar: Jag ser inte hur ni får kontakt igen... och jag ser att din vän saknar dig också... men det känns som om du behöver ge det lite mer tid innan du eventuellt tar kontakt.. kram
Esmaralda

9 Anonym Isah :

skriven

Ser det ut som min vän har laddat ner Tinder igen? Var inte så länge sen vi avsluta något mellan oss... vännen säger att vännen inte hållt på med någon.



Kram

10 Jennifer:

skriven

Godmorgon fina Esmaralda

Skulle den speciella känslan infinna sig om vi skulle träffas? Menar inte att jag på något vis tror eller hoppas att något skulle ske mellan oss nu såhär många år efter.... men.... Låter löjligt men försöker bara förstå varför jag fortfarande drömmer om honom så starkt och varje gång stannar känslan kvar i mitt sinne.

Betyder det något eller betyder det ingenting alls? Drömmer han om mig någon gång? Har levt ganska länge redan och kan på en hand räkna de personer som jag känt väldigt speciellt inför. En känsla som stannar kvar i sinnet och hjärtat. I själen? Eller är det bara hjärnan som spelar ett spratt?

Finns det alltså någon djupare själslig orsak till den speciella känslan eller har det absolut ingen betydelse?
Kram
Jennifer

Svar: Jag tror att det kan handla om att du längtar efter kärlek och därför ser du inte bara nuet och framåt utan också i backspegeln. Hade ni träffats så är det möjligt att ett uns av den gamla magin funnits kvar - men i så fall bara ett uns.... kram :)
Esmaralda

11 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag bruka ju har någon som jag kunde känna mig trygghets sällskap när mamma är åka till utomlands. Då har jag ju C kvinna och före C kvinna ju har jag T man men före honom har jag F kvinna men just nu i två veckor så mamma åka resa och hon åka imorgon men...

Vem är person som jag kan känna mig tryggheten i sallskäpet.

Är ju ledsen just nu...

Jag vet inte vem som jag kan var med.

Lättare för andra säger att det finns andra men dom förstår inte ändå.

Vet inte vem är person som jag känna mig trygg med.

Ha det bra

12 Lotta:

skriven

Det finns ingen man i mitt liv, annars hade jag friat 😂

Jag undrar om oturen i mitt liv vänder. Nu kommer käftsmällar efter varandra.

Ha en fin dag
Kram L

Svar: Det vänder, kram :)
Esmaralda

13 Helena Ir:

skriven

Om någon i bloggfamiljen tänkt sig fria,då hoppas jag du får ett rungande JA!

I yngre dagar funderade jag själv kring denna dag..men kom aldrig längre än till funderingar..

Att gifta sig igen..vet inte om jag skulle vilja..men om både hjärnan och hjärtat får fnatt..så inget är väl omöjligt :)

Ha det så gott!

Kram :)

Svar: Exakt.. ingenting är omöjligt.. kram :)
Esmaralda

14 Syster Natt:

skriven

God morgon!
Min sambo tillhör sorten som absolut inte vill gifta sig (och där med tycker förlovning är onödigt).
Men jag ville åtminstone vara förlovad som för mig visar att vi bör ihop.
Så för fyra år sedan frågade jag på skottdagen och fick ett ja till förlovning. Haha men jag sålde också in det så att han inte behöve fira det förrän vart fjärde år!
Så i år firar vi och lite buller och bång hoppas man ju på.
Önskar alla en härlig dag!

Svar: Kvinnans list.. osv... :) Kram :)
Esmaralda

15 Kulla:

skriven

Haha har inga planer på att fria..
Nr1.. måste ju ha någon att fria till😂.. eller ska man bara ta en random på Ica🤷‍♀️😁.
Hoppas att det snart dyker upp någon partner😉.. undrar hur min Lady mår.. pratar och sköter om henne. Gör hon något snart ? Kram

16 SUSAN:

skriven

Hade gärna friat om jag haft ngn att fria till😉 men vem vet ngn friar kanske till mig istället ngn gång, även om jag har svårt att se mig själv som gift... men man ska ju aldirg säga aldrig😍

Kram

17 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda, inget frieri idag för mig 😂 men undrar om P kommer höra av sig i närtid som är hans ord. Vet ej om jag ska visa ngt intresse med sms eller avvakta. Vad tror du ?
Kram

18 Solen:

skriven

Godmorgon!
Nja inte blir det frieri den dagen i alla fall...men vem vet om det fortfarande finns en chans att man någon gång blir gift.
Än har det inte hänt i alla fall trots alla år jag har på nacken. Nåja nu är det samboliv istället för särboliv som gäller och det är ju nära på ett äktenskap det. Det blir spännande att se hur vi fixar det. Vi har ju båda vant oss vid, från våra tidigare långa förhållanden med våra ex, med att bo själva och bestämma allt och göra lite som vi själv vill. Nu blir det till att samsa ihop oss...men ändå ha lite eget liv kvar. Ja vi ser hur det går.
Hoppas du får en fin måndag!
Kram ☀️☀️☀️

19 Helena Ir:

skriven

Syster natt (14)..kul..vi kvinnor behöver vara listiga..ibland så att männen tror att de själva kommit på iden. Din kommentar fick mig att le såhär på morgonkvisten :)
Önskar er ett fint firande!

Kram :)

20 💕 Zoey 💕:

skriven

God morgon Es!
Tack återigen för ditt svar. Ska försöka ha ett bra fokus idag. Det är ju bara idag jag skulle känna att magkatarren skulle komma, har ja väl gått så tror ja inte de skulle bli några problem. Det var ju inga händelser på praktiken denna gången utan blev ju bara för mycket känslomässigt innan jul att bägaren rann över.

Det blir inget frieri idag inte, då ingen partner finns vid min sida. Hoppas däremot att någon friar till mig en vacker dag. 😊 🙏

Igår blev de kloklippning på kaninerna igen och eftersom de har varit så mycket runt omkring har vi glömt dubbel kolla på kaninungarna vi fick om könet stämde och de gjorde det inte. Istället för tre pojkar blev de nu en pojke och två flickor. Hoppas dom inte har lidit för mycket av sina pojknamn. 😂🙈

Idag blir det att städa bort julen då jag kom hem igår, blir inget stress utan i lugn takt. Känns tråkigt men julen skulle ju ha dansat ut för några dagar sedan ju. Bara mysigt med alla lampor. Min kusin är gift med en kille vars tradition är att fira jul i igen i mars då dom tycker så mycket om julen. Där om något går väl min gräns, så myser ja lite extra i december månad istället.

På onsdag är det möte igen och jag hoppas verkligen att dom lyssnar på mig denna gången. Jag försöker ta hand om mig på bästa sätt. Vill verkligen inte hamna tillbaka på ruta ett igen. Hoppas du inte ser något sånt för mig eller någon annan fara kring mig heller? Har hon på AME läst mitt mejl? För sist gång svarade hon inte på de jag skrev.

Ha en bra dag! Hoppas på svar! Kram Zoey 💕

21 Jossan :

skriven


God morgon!

Idag vaknade jag och trodde det var helg fortfarande. Den är ångest...

Måndag igen... varför måste helgerna gå så snabbt? Men jag har inte gjort något vettigt alls mer än ta det lugnt och rättat lite böcker. Men inte pluggat som jag borde.. måste ta tag i det nu.. det är 3 veckor till tentan... usch låt mig klara detta nu...

Inatt drömde jag att jag var gravid. Väldigt fin mage hade jag. Jag gick över tiden men de ville inte sätta igång det fast jag kände huvudet. Slutade med att barnet dött.. hemska drömmar..

Pratade med F hela kvällen igår. Har svårt att få ut tankarna om honom. Vet inte om det är att jag vill ha närhet eller om det verkligen skulle kunna fungera... nä jag vet inte han är väl inte min typ eller kanske bara jag som intalar mig detta. Sjuka är att han varit elev till min pappa...

Vad kan hända? Idag känner jag mig bara trött...

Kram

22 CA :

skriven

Hej
Jag har friat en gång via mejl, feg som jag är.
Blev inspirerad av en bok av Åsa.... Handlade om hennes liv i Stockholm på 70-talet.
Han trodde nog jag blivit knäpp eller att jag skojade, vad vet jag.
Fick ett nej 2 veckor senare.
Kram

23 Ior:

skriven

Hej!
Är 52 år och ser tillbaka på alla misstag jag gjort och då framför allt med mina barn.
Lärde mig tidigt av mina oroliga föräldrar att oroa mig över minsta sak och att reagera med ilska.
Ser nu hur min mamma blivit och jag vill inte bli som hon.
Min pappa är död och jag såg hur han oroade sig över sjukdomar och döden precis hela min uppväxt.
Här sitter jag nu då och känner att allt är tråkigt och meningslöst.
Jag är äldst på jobbet, ingen nära väninna längre vilket nog är min största sorg just nu, barnen har bekymmer med dålig självkänsla och oron som dom ärvt.
Jag vill ha en nära väninna, inte känna oro över vilka olyckor som kan hända eller vad folk ska tycka om mig.
Misstänker jag att jag sagt eller gjort något fel så är flera dagar förstörda av ont i magen och jag går igenom vad som kanske har hänt.
Kommer det här året att bli ett bra år?
Kram

Svar: Ja, om du själv går in för att förändra så blir det ett riktigt bra åt... gå ut och ta för dig mer.. välj det roliga så fort du har tillfälle... kram
Esmaralda

24 En Ängel med stort hjärta:

skriven

Gomorron kära Esmeralda!

Vill du snälla skicka lite goda tankar o healing till mig idag? Är så rädd o mår så dåligt! Om 2 timmar ska jag få läkarbesöket✊✊🍀🍀🌸💜 vill bara gråta är ingen "vekling" annars men det här är tufft!
Kram hoppas du vill👍👼🌸💜🌸

Svar: Sänder stark healing.. kram
Esmaralda

25 Skrållann :

skriven

Hej!
Här är det friat och gift så det är inte aktuellt men i annat fall hade jag inte tvekat. Var mer traditionell när jag var yngre vad gällde det mesta men nu är det lite mera ”Yolo”. En sak dock som vi är dåliga på i vårt äktenskap är att prata om oss. Vi pratar ganska mycket om allt och alla men sällan om oss. Det verkar som vi båda drar oss för det och det tror jag kan bli vårt fall?! Efter gårdagens kommentarer från mannen blev det bara tyst. Inga frågor, inget förlåt, inget hur är det, ingenting?! Han hade mest telefonen framför ögonen hela dagen och skärmade av sig. I morse försov han sig vilket hänt en gång tidigare. Karma tänkte jag men samtidigt undrar jag om jag ska vara orolig för honom och oss?

Kram❤️

Svar: Ni behöver få tummarna loss och prata... ta hjälp av en professionell samtalsledare ( terapeut) om ni har svårt, det har ni mycket att vinna på.. kram
Esmaralda

26 Dunegull:

skriven

Haha, blir nog bara frieri till hunden för min del 😉

På tal om hunden. Hon känns lite ledsen i mellan varven. Är hon det eller mest väderberoende? Riktigt tungt väder i Skåne. Grått hela tiden.

Kram

Svar: Hon är påverkad av vädret precis som vi alla... ja, Skåne är ju inte särskilt kul nu.. kram :)
Esmaralda

27 EPM :

skriven

Godmorgon!
Nej inga giftastankar här!😊

Lördagen blev kanon! Vi sålde bra och det var en skitbra spelning av tjejerna.
Men lite trött i huvudet igår...

Min syster ringde igår, kontentan var att återigen slamma mig över det som hände mellan oss förra julen. Vi sågs ju och pratade om det i mars och det kändes bra. Inte bra på det sätt att vi ignorerar det och sopar det under mattan, utan bra för att vi möttes och det var ett steg till att prata igen. Men igår slänger hon ur sig både det ena och andra om hur dåligt det möter var och hur känslokall jag angående allt. Ska det vara så här nu att hon ska dra upp detta som slagträ mot mig närhelst hon själv mår dåligt över något?
För det köper jag inte...!

Kram

Svar: Hon förmådde inte bättre än det blev och jag tror hon ångrar sig.. kram
Esmaralda

28 Kristin:

skriven

Når det gjelder meg og frieri. er den tid over.
Tror heller ikke det blir noen flere menn.
Jeg får fri til min lille bortskjemte puddel, Papay, kjære Esmaralda.
:) Siden han ligger på min arm mesteparten natta, kan vi jo legalisere forholdet :) :o
KRAM!!!

Svar: "skratt", nåja, Papay är en stilig pojke :) Men nog kommer det en man som korsar din väg.. vänta ska du få se... kram :)
Esmaralda

29 Marie:

skriven

Godmorgon!

Tillhör den skaran som är gift, och det känns inte som om det blir fler gånger, men det är klart, man skall aldrig säga aldrig.......

Har svårt släppa tankarna på mannen som ganska nyligen "klampade in i mitt liv", ser du om han kan ge mig den intimitet som jag saknar så oerhört.

Det är så svårt leva utan sex, närhet o värme i ett äktenskap......

Ha en fin dag!
Kram från naturvän




Svar: Mannen som du tänker på... en relation med honom kan ställa till med en hel del problem för dig... var beredd... kram :)
Esmaralda

30 Loppan:

skriven

Godmorgon

Kommer han att höra av sig till mig ?

31 Lilla jag :

skriven

Hej!

Har tipsat kompisen om vad hon kan fråga den 29 februari :D
Jag har en kort fråga egentligen.
Den väninna som jag pratade med upp till fem gånger dagligen före "jag hör av mig när allt lagt sig" - saknar hon mig?
Eller har hon inga känslor kvar för vår vänskap?
Trodde jag var hennes närmaste och bästa vän :(
Kram <3 <3

Svar: Hon tänker på dig och tar kontakt så småningom.. kram
Esmaralda

32 Alie:

skriven

Ja varför har vi en skottdag tillexempel... det är ju lite synd om dem som blir födda denna dagen och enbart får ha en egen dag (födelsedagen) vart fjärde år.
Nog skulle jag kunna tänka mig att fria själv, men det behöver inte vara skottdagen för det.

I nuläget har jag ingen man/kärlek men jag hoppas nog lite inom mig att jag i framtiden kan bli förlovad men min kärlek (som komma skall) :)

Kram :)

Svar: Och så blir det också, precis som du tänker.. kram :)
Esmaralda

33 Misstjejen:

skriven

Hej

Samma sak med jag är tveksamma på B kvinna än andra som jag är vän med och andra är mer normalt för mig.

Så borde jag avsluta kontakt med henne?

Hon är lite konstigt ...

Ha det bra

34 DD:

skriven

Om några dagar flyttar jag till en helt ny främmande stad utan att känna en kotte. Ser du om denna flytt blir bra?

Kram

Svar: Ja den har alla möjligheter att bli bra och nu är det upp till dig att leva aktivt och ta kontakter - så gör flytten med ett öppet sinne, kram :)
Esmaralda

35 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Haha nä fria är nog en omöjlighet här Det saknas både viljan att fria och ngn att fria till .
Men hoppet är väl det sista som överger en ;-)

Ny vecka nya möjligheter !

Kram Anki med flock

36 Hon:

skriven

Godmorgon,
Ser det bra ut att åka på resan?
Kram

Svar: Ja, det gör det.. kram
Esmaralda

37 Louise:

skriven

Nej det blir inget frieri här inte jag är tyvärr redan gift och det är det sämsta jag kunde göra så här med facit på hand. Vad tänkte jag på jag är inte den som gifter mig och jag skulle vara tillsammans med en italiensk man inte en polsk.
Jag hade sådana planer som ung men se var det ledde mig. Visst tre bråkiga men underbara barn som jag aldrig i världen skulle vilja byta ut.
Men mannen kan jag vara utan. Usch jag låter hemsk men jag tycker det är så skönt när han sover och har gått till jobbet. Jag får en sådan sinnesro på något sätt. Men när han är vaken blir det liksom bara jobbigt. Jag kan ju fundera på varför ingen av oss vill gå. Han påstår att han vill vara tillsammans med mig men samtidigt så sätter jag käppar i hjulet för honom att vara lycklig med mig och barnen.Jag vill bara ta mitt pick och pack och dra men jag har varken inkomst eller någonstans att ta vägen och lägenheten står på oss båda. Jag blir bara galen på detta. Och ser inte någon ljusning någonstans.

Idag sitter jag i skolan för att göra klart min paper eller vad man ska kalla det. Att den är sen är faktiskt mannens fel för jag får ingen ro hemma.
Jag hoppas jag får in den innan jag ska här i från.

Väntar på svar från vikariebanken Malmö och hoppas att jag får jobb där efter jag gjort min praktik. Öste på med att jag är på väg att separera och måste jobba i Malmö för jag har barn på fritids där och jag måste försörja mina barn. Undrar om de slog på deras känslor eller om de är okänsliga typer.Ja det får vi se. Tycker i alla fall det är diskriminering att jag inte blir anställd där bara för att jag har praktiker kvar.
Kommer de anställa mig i Malmö vikariebank efter praktiken? Det är ju ett halvår kvar innan jag ska göra den sista så jag tycker de kan göra det.
dessutom så läste jag idag att vår statsminister tänker öppna upp med EU att svenskar ska få mindre lön. Han är ju fan inte riktigt klok den mannen.

Ha en fin dag och tacksam för svar.
Kramar

38 Girl:

skriven

Hej Esmaralda.

Känns inte läge för något frieri just nu för min del.

Kommer den här förändringen, vändningen jag tänker på o hoppas på?
Kram

39 N:

skriven

Hej Esmaralda.

Visste inte om det här med skottår. Skulle inte vilja gifta mig på ett skottår.

Ser du om det ser ut som om jag kommer att komma bra in i hans familj? Kommer jag att vara närvarande med dem? Och kommer de gilla mig och är jag välkommen?
Kram

40 Jennifer:

skriven

Ja det stämmer säkert. Då undrar jag att då vissa av oss får leva mer eller mindre hela/halva/största delen av livet utan kärlek, så betyder det då att man istället får försöka uppleva känslan av kärlek i sina drömmar? Fast det är naturligtvis inte jämförbart med att uppleva det på riktigt.

Angående frieri så har jag aldrig haft chansen att fria eller ens att någon friat till mig. Och så kommer det att förbli, kommer aldrig någonsin att gifta mig fastän jag skulle få möjligheten. Tror inte på äktenskapet alls.
Kram
Jennifer

Svar: Har man inte kärlek i sitt liv - då får man sätta mer fokus på sig själv och på att må bra på andra sätt... kram :)
Esmaralda

41 Michaela:

skriven

Ingen man så långt ögat kan nå så ingen risk att jag kommer att fria :) En av mina drömmar är dock att bli friad till. Ringarna har jag bestämt sedan många år hur de skall se ut och viker inte en tum där :) Men känns fan som en omöjlighet att jag ska få uppleva det.

Jag valde förra veckan att släppa taget. Kontakten hängde på mig och fick inte heller alltid svar när jag hörde av mig så fick helt enkelt nog. Raderat nummer och sms :) Kan jag slappna av att han inte hör av sig igen?

Kram och ha en bra start på veckan!

42 Sol:

skriven

Hej Esmaralda.

Finns det hopp för oss att vi kommer flytta ihop i år?

Kram

43 Fam:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om det kommer att bli en flytt dit för oss? Och kommer vi att leva och bosätta oss där med honom?
Kram

44 Se:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser han ut att fortsätta en relation med henne framåt?
Kram

45 Oro:

skriven

Hej esmaralda.

Ser det ut som om hon vill förstöra för oss?

Ser det ut som om dem kommer skaffa barn tillsammans?

Kommer hon vilja förstöra för oss eller kunna göra det?
Kram

Svar: Det är inte hon som förstör i så fall.. det är han.... kram :)
Esmaralda

46 Fitnesskillen:

skriven

Hej ez

Jag har börjat sakna min tjejkompis som jag sa upp kontakten med i fredags och det känns lite jobbigt att vi inte har kontakt med varandra längre..

Kommer det att finnas nån möjlighet att hon kanske lär höra av sig till mig? Eller är det helt avslutat mellan mig och henne?..

Kram

Svar: Ni får ny kontakt så småningom men riktigt som det varit kan du inte räkna med att det blir.. kram
Esmaralda

47 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda, inget frieri idag för mig 😂 men undrar om P kommer höra av sig i närtid som är hans ord. Vet ej om jag ska visa ngt intresse med sms eller avvakta. Vad tror du ?
Kram

48 Sherin:

skriven

Hej Es,

Har du ett tips eller får du till dig något om mig och mötet med kärleken? Jag undrar vad kan jag göra för att påskynda mötet?

Svar: Ha bara ögonen öppna, även i vardagen.. kram
Esmaralda

49 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Har sökt två jobb.
Vilket ser ut att vara mest lämpligt och godast chans att få?
Jobb 1 som ligger något längre bort eller jobb 2, samma sida av stan?
Tack!

50 Nat:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om jag kommer att komma bra in i den familjen? Ser det ut som om jag kommer att vara närvarande med dem vara och umgås med dem?
Kram

51 Elin:

skriven

Känns som även han drar sig lite till mig. Kan det stämma? Tänker han också på mig mellan varven?
Kram

52 Mej:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer det att bli den förändring och vändning jag hoppas på?
Eller kan det bli en helt annan vändning?
Kram

53 Panik:

skriven

Hej!

Vet inte vad jag ska ta mig till. Kan inte fortsätta så här. Paniken växer. Kommer det att lösa sig med jobb innan jag går under??

Kram

54 Panik:

skriven

Hej!

Vet inte vad jag ska ta mig till. Kan inte fortsätta så här. Paniken växer. Kommer det att lösa sig med jobb innan jag går under??

Kram

55 Moms:

skriven

Hej
Saknar han mig eller tänker på mig mer? :)

Svar: Inte så intensivt... kram :)
Esmaralda

56 Drutten :

skriven

Hej!
Min käre är inte så intresserad av varken förlovning eller giftemål. Så låter det i alla fall då svägerskorna undrar om det inte är dags för en ring på fingret. Så för närvarande har jag inte några större förhoppningar att bli friad till. Men tanken har slagit mig att fria.

Skulle vara fantastiskt att gifta sig och ha en trevlig fest. Viktigast är iallafall att vi älskar 💕 varandra väldigt mycket. Goare man finns inte ❤️.

Kram Drutten

57 Fam:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om det kommer att bli en flytt dit för oss? Och kommer vi att leva och bosätta oss där med honom?
Finns det hopp för oss att flytta ihop?
Kram

58 Flytt:

skriven

Hej esmaralda.

Blir det av en flytt dit? Långt bort?
Blir den bra? Kommer den gå just ditåt?
Kram

59 Annika:

skriven

Faktiskt så...spinner jag lite planer kring det, jo :)

Svar: Spännande... och jag tror du får ett ja :) kram
Esmaralda

60 AnnaK:

skriven

En liten fråga....Har snubben som är bad news och min kollega ihop det? Borde inte bry mig men gör det ändå.

Kram 🤗

Svar: Osäkert, men en flirt kan det vara mellan dem.. kram
Esmaralda

61 Michaela:

skriven

Pratade nyss med brosan och han har idag varit på ett första besök hos läkaren på psykmottagningen där vi bor och det gick jättebra :) Han kommer nu få nu hjälp med psykolog att bearbeta alla sina hjärtoperationer och kaoset med dotterns mamma. Blev så glad över att höra detta och en liten klapp på min axel då det var jag som ordnade tiden till honom när han innan jul började prata om att han inte ville leva längre. Jag hade redan mitt egna helvete med misshandeln mm att hantera och det blev inte bättre av att höra detta men verkar som att något bra kom ur det i alla fall och hoppas hoppas att det vänder till det bättre för honom. Ville bara dela med mig :) Kram

Svar: Vad skönt att din bror får den hjälp han behöver nu ! Och att han kan ta emot den ! Nu vänder det för er båda.. och går mot bättre tider.. kram :)
Esmaralda

62 Agnes:

skriven

Idag ska jag hämta min hörapparat. Dagen är kommen som jag skjutit upp i drygt halva mitt liv.
Nu är lixom första spiken i kistan ibankad.

Kör väl det berömda "det kunde ha varit värre". Visst, det mesta kunde ha varit värre. Allt egentligen. Beroende på hur andra anser vad som skall klassas som "värre".
Fast nu är det mig själv det gäller.
För mig är lixom hörapparat en klar erotikdödare. Även om nu erotiken för mig redan är död o begraven.
Så visst, varför klaga?

Fria? Mohahaha....kul!
Frivilligt gifta mig för att bli ägd?

Vaknade av att jag hade en obehaglig dröm. träffade på en karl o tydligen så var han så pass trevlig så jag kunde tänka mig lite rajraj med honom. Då säger han att han är gift, o jag kläcker ur mig att, jaha, det är lugnt.
Vaknar en smula förbannad...dels för att jag kunde tänka mig rajraj med en gift man, o dels för att karl var en sån ynkrygg så han lade ansvaret för sitt äktenskap på mig. Jävla slusk.
Inte ens i drömmen är karlar något att ha...otrogna så fort chansen ges, o dessutom frånsäger sig allt vad heder är.
Och jag själv, då...lägga mig med en gift man...även om det nu var en dröm...

Kram!

Svar: Vet du, jag skriker rätt högt när jag pratar, det kanske du noterade när vi träffades ? Jag har en mamma som hört dåligt hela livet och inte börjat med hörapparat förrän nu på gamla da´r.. hon är ju ändå 86....och så Nettan, som förvisso var rapp med att skaffa sin apparat men är TVn på och det sorlar, då får man vara tydlig.... så jag har liksom alltid fått gapa rätt mycket... kram :)
Esmaralda

63 Lady:

skriven

Hej, jag fyller 40 i år! Ser du något kring min födelsedag? Blir det en resa då? Firande? Party?

Svar: Ja, det ser ut att bli firande och en resa är möjlig i anslutning till din födelsedag.. kram
Esmaralda

64 TILL MARIE (29) :

skriven

Det är ditt val. Men när man gifter sig gjorde man också ett val. Det är inte bara du som gjort valet utan den du är gift med lika så. Ditt val, men ger fortfarande konsekvenser till partnern. Att då smutskasta en relation med otrohet och lögner, kommer ge din partner så så så så mycket sorg och smärta att det ärligt talat kan ta livet av en människa. Säger inte att partnern kommer göra det. Men säger att smärtan är jävligt ofattbar att leva med och det säger jag som haft relationer där det alltid varit otroheter och lögner. Det tar på hela ens excistens, självkänsla och allt annat. Det är så himla fel och egoistiskt. Jag blir nästan tårögd av att ens läsa din kommentar.

Vill du inte vara med din partner, bryt upp. Finns det problem så kan du åtminstone försöka tala med partnern och gå i terapi. Funkar det inte heller så får du gott skilja dig och slippa skada någon annans liv. Och ska du kämpa för din relation så gör det med trohet och gå inte runt och lek med andra under tiden för då kommer det garanterat inte funka.

Som Esmeralda nämner kan den mannen du tänker på skapa problem, och ärligt talat förtjänar du inte bättre med den inställningen om du faktiskt går så långt. Jag dömer dig verkligen när det kommer till den biten. Men hela dig kan jag inte döma eftersom jag inte känner dig. Jag tror du kommer få komma ihåg ditt samvete.

Risken finns att du sen bönar och ber om förlåtelse men skadan är redan skedd. Så försök spela upp de i revy i huvudet och jag önskar att du gör rätt val. Utan att göra det på någon annans bekostnad.

Vill du ha något annat så får du avsluta det du har. Man öppnar inte 100 dörrar när man redan är hemma. Då stänger man den dörren först.

// Ghostwriter

65 Pia1:

skriven

Nope, inte ens om jag hade någon att fria till! Har förgäves fått tjata och kämpa och slåss för minsta lilla i livet så om kärlek någonsin händer vill jag inte vara den som typ tjatar även där 🙄😂

66 Mimi:

skriven

Hej Es!

Blir det någon flytt i år till annan lägenhet?


Kram

67 T:

skriven

Ja du .. nu satte du griller i huvudet på mig. Kanske att jag skulle våga mig på ett frieri.... Vad tror du om utsikterna att han säger ja??

Svar: Ja det är bara att gå all in om du känner att du vill.. kram :)
Esmaralda

68 *:

skriven

JAAAAAAA… visst blir det frieri :)

Har lite planer men allt är inte satt ännu, vi är ju inte ens förlovade efter alla år så det blir väl det i samma veva.. det får bli lite på känsla och hur läget är.

Hoppas det blir bra.

Ser du något om vårt bröllop ? OM han nu säger ja..haha


Svar: Jättekul :) Ni kan ha lite olika tankar kring det hela så det blir att ge och ta.. kram
Esmaralda

69 Undran:

skriven

Kommer jag att ta mig härifrån eller blir jag kvar här?? Trivs inte alls. Vore kanske lättare om jag fick ett jobb.

Kram

Svar: Du tar dig vidare... var aktiv i detta.. kram
Esmaralda

70 Hanna:

skriven

Hej !

Ha ha ha, jag är inte ens i närheten av ett frieri. Känns lite jobbigt att tänka på stort kyrkbröllop, möhippa och hela fadderullan. Jag tror inte det är min grej, men man kan ju göra det på annat sätt.
Ser du om jag gifter mig någon gång? Det är faktiskt helt ok att förbli ogift ändå.

Kram

71 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Inga frierier aktuellt här!

Ser du något om mitt nya jobb? Vadsomhelst? Blir det stressigt? Tror du att det blir inom en bransch som jag önskar?

Kram

72 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Inga frierier aktuellt här!

Ser du något om mitt nya jobb? Vadsomhelst? Blir det stressigt? Tror du att det blir inom en bransch som jag önskar?

Kram

73 Ledsen:

skriven

Min chef kommer och ska prata med oss imorgon ang den nya kollegan som jag skulle introducera.
Frågade henne varje dag om allt kändes ok och hon sa ja.
Nu är hon sjukskriven efter endast några dagar och jag funderar och funderar på om jag gjort något fel.
Kan du se om jag är skulden till detta eller om det ligger andra saker bakom att hon sjukskrivit sig?
Hade varit skönt att slippa tänka på detta hela kvällen :(
Ska gå i ide så jag slipper träffa folk mer för sådana här situationer är så jobbiga för mig.

Svar: Nej, du har ingenting gjort fel så bara släpp dessa tankarna.. det är andra saker som ligger bakom.. kram
Esmaralda

74 Fitnesskillen:

skriven

Hej igen ez

Jag skrev till min tjejkompis och bad om ursäkter om vissa saker och ting och jag skrev att hon betyder väldigt mycket för mig och att jag inte vill vara utan henne för att jag vill verkligen ha kvar henne i mitt liv..

Hon har inte svarat mig alls, ska man ta det som att hon inte vill ha något med mig alla och göra med eller vad ser du ez?

Är så ledsen, för jag vill verkligen inte att det ska vara såhär mellan mig och henne.. Saknar henne jättemycket..

Finns där nån möjlighet att hon lär höra av sig eller är detta verkligen ett avslut mellan oss?.. :(

Kram

75 L:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det ut som att han släpper henne och inte fortsätter någon relation med henne?
Kram

76 Un:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut att vara så att det inte blir något samboliv för oss två? Att vi inte blir något par eller tillsammans?
Kram

77 Jag:

skriven

Har han känslor för mig?
Kram

78 Blå:

skriven

Hej Esmaralda.

Förlåt mig,
Kan vi bli tillsammans och leva som ett par? Som en familj? Kan det bli så?
Kram

79 💕 Zoey 💕:

skriven

Hej igen Es!
Gör ett nytt försök... ser du om min kontakt på AME har läst mitt mejl eller inte? Har ännu inte fått något svar från henne. I september när jag skrev mitt mejl hörde hon heller inte av sig. Blev hon sur eller varför svarar hon inte? Så himla dålig stil. Kram Zoey 💕

Svar: Känns som om hon läst... men hör av dej till henne och påminn.. kram
Esmaralda

80 Misstjejen:

skriven

Hej

Med min ålder som är 24 år men i mars kommer jag var 25 år så... med ålder och blir jag mer äldre. Är jag ännu mer positiv, lugnare, seriösare och allt såna?

Ha det bra

Svar: Ja, du mognar hela tiden genom livet och dina erfarenheter... kram :)
Esmaralda

81 Hjälp:

skriven

Hej!

Finns det någon som kommer att hjälpa mig till ett bättre liv? Svårt när jag inte känner någon i min nuvarande hemstad.

Kram

82 Skorpan:

skriven

Tack Es!

Bilen startar inte,batteriet dött,blir det till att köpa nytt sådant eller fixar det sig genom att det laddas? Suck,bilen är ju rätt ny ändå :(.
Kram Skorpan

Svar: Det kan fixa sig ett tag genom att laddas men ser ut att krångla till och från.. kram
Esmaralda

83 En Ängel med stort hjärta :

skriven

Hej igen o tack gör svar.
Tack så mkt för den starka healingen, den o en lugnande tablett gjorde säkert sitt tillsammans. Tyvärr var det ett trist besked jag fick😢 Elakartad cancer o stor. Har fått operationstid men får besked denna veckan om den har spridit dig till lymfan. Om så blir det två operationer o ev strålning innan denna veckan ska man ta ställning till cystostatiska. Visste inte att man hade så mycket tårar... Vilken underbar personal fick förtroende för de alla o de tog dig tid att prata o förklara.

Oetiskt att fråga om det går bra, men fixar jag det?
Kramisar o tack så hjärtligt för healingen. Kommer att be dig om lite till ganska snart eftersom operationen är snart! 🙅‍♀️💜✊✊🍀🍀🙏🌸

84 lilla m:

skriven

Blir jag gravid inom de närmaste månaderna?


Varför sker ingenting hur jag än försöker?

85 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda kan du se vart kudden tog vägen?
Flög den iväg?
😂

86 AnnaK:

skriven

Tack! Ja, säkert. Får lite känslan att hon försöker "bräcka" mig lite då och då. Eller har jag fel?

Kram 🤗

87 Ghostwriter :

skriven

Den beröringen han kände, tror du det finns kvar? Det känns som det på ett sätt, att de alltid kommer vara något kanske. Tror du han kommer ta intiativ för att vara intima igen? (Jag menar inget seriöst eller förhållande) utan nära som vi var och så.

Den själsliga bandet vi har genom så många liv och djupet i vår ögonkontakt är svårslaget och aldrig har jag upplevt det där.
Kram

88 Skorpan:

skriven

Voj f*n.
Måste kanske köppa nytt batteri då :(.
Tack Es!
Kram Skorpan

89 Helena Ir:

skriven

Agnes,erotikdödare..undrar om inte det jag har är värre..har du sett någon med en cpapmask ..andningsmask med flera meter slang kopplad till en maskin..kan nog skrämma bort den modigaste mannen :) med den där runt ansiktet..Som Hannibal Hector nästan :)

Jag tycker det är bra med hörapparater ..tummen upp för dig!

Kram :)

90 Tingeling :

skriven

Vet inte om jag vill gifta mig igen faktiskt! Vill inte gå igenom samma sak igen, att bli lämnad strax efter bröllopet, snacka om att allt kändes förgäves och inte värt nånting. Helt värdelös känner man sig.

Senaste dagarna och speciellt Idag har jag varit mycket ensam ned mina tankar, det är då jag känner och får insikt. Börjar forma en slags plan för detta år. 🙂

Hur är det med min pappa egentligen.... fortsätter han såhär kommer han inte leva särskilt länge till. Jag är helt medveten om det och förbereder mig hela tiden. Vilket är galet egentligen, men skyddar mig själv antar jag. Har liksom gett upp om honom. Efter tiotal år orkar man till slut inte. Sorgligt är det.

Kram!

91 Agnes:

skriven

Om nu Marie inte får knulla hemma, så kan det vara så, att mannen hennes är otrogen.

De flesta män är otrogna...så varför inte så även Maries man?

Att lägga ansvaret på Maries för att hennes tankar går till en annan man...är fräckt.

Om man själv inte är den drabbade, så kanske det är bäst att inte ha åsikter om hur andra ska göra?

Japp...jag utgår från att de flesta män är otrogna...av erfarenhet...
Och självklart finns både Tomten o Påskharen...den som påstår motsatsen, ljuger! =)

Kram!

92 Agnes:

skriven

Tyckte inte att du pratade högt när vi träffades, Es. Men jag hör ju en smula dåligt, haha!

Nåväl...kistlocket utan sin 1:a spik, än så länge. Ännu en gång så hade ej min info/önskan gått fram hos damen som ska fixa min hörapparat...ny tid o ny modell på örsnäckorna beställd, så i slutet av mars blir det "spännande"! 3:dje gången gillt, typ!

Lite festligt att din mor kämpade på tills hon blev 86...härligt att veta att inte bara jag tillhör de där envetna "vägra-inse" människorna!

De första 50 åren hoppas man ju att det där med dålig hörsel kommer att växa bort! =)

Kram!

93 Månskenet:

skriven

Hej!
Här hos oss blir man ett klänningstyg rikare om man som tjej friar o får nej :)
Nädå, jag tänker inte fria...kandidaterna är så få ;) Däremot ett par jag känner planerar in ett frieri har jag förstått. Fast, där är en ordentlig fnurra som den ena orsakat eller egentligen den andra vill styra alltför mycket i mina ögon. Bådar inte gott, eller hur?!
Kram💕

94 Godmorgon!!:

skriven

Godmorgon esmeralda, provar igen med min fråga. Jag undrar ifall han medvetet hade tryckt på dom. Var det oskyldigt eller ville han få en reaktion ur mig?
Jag reagerade iallafall, och visade att det inte var ok


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: