Hälsoknepen....

 
Här har vi alltså " Iceman"  som hävdar att hans metod botar och får människor att må bra.
Och visst kan det  vara så.
Jag som tycker det är för kallt att bada som sommaren i våra svenska vatten - bryter nästan ihop när jag ser filmsnutten.😱
 
Det finns väldigt mycket och varierande metoder som säger hur vi ska göra för att må väl och hålla oss friska.
 
Det allmänna är ju kost och motion... sen finns det annat.
Syster Madonna äter Keto diet nu.. så vete sjutton hur det ska gå med maten när hon kommer på besök i sommar !
 
Madam i Paris till exempel, hon  dricker varje dag ljummen getmjök med massa olika färska  örter i.
 
Bland det farligaste man kan drabbas av är stress. Kortvarig stress är i sin ordning, det är vi byggda för att klara men den långvariga och kroniska stressen, den är  direkt farlig.
Yoga hjälper många.
 
Själv är jag tacksam om jag promenerar som jag ska och äter hyfsat nyttigt.. något annat knep har jag inte
Hur är det med er ? Har ni hälsoknep att dela med er av ?
 
Kram  &  kärlek
 
1 Misstjejen:

skriven

Hej

Varför håller Natalia på hela tiden att prata med mig och frågor hela tiden konstigt fråga om mig och allt såna. Låta mig hellre sova sent på kvällen.

Känns inte som jag får ifred...

Ha det bra

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Ska jag stoppa kim från hennes tankar om döden?

För ska jag prata med henne om hur värt livet är och allt såna.

Ha det bra

Svar: Kanske du ska be henne söka professionell hjälp istället.. kram
Esmaralda

3 Skorpan:

skriven

Näe, inga hälsoknep delar en ut som är stressad just nu. Tror dessutom att de allra flesta vet hur man ska leva sitt liv för att det ska vaea ett hälsosamt sådant ;).

Det är jäkla mycket på jobbet nu o får sitta längre för att få saker o ting gjorda. På dagarna är det en massa ad hoc uppgifter som ska göras o då skuffas annat undan. Min fråga i anslutning till detta lyder, kommer jag att bli färdig med det jag måste inom den tidsram jag har o kommer resultatet att vara tillfredsställande åt de parter som behöver uppgifterna? O utan att jag insjuknar sen?

Ikväll kommer min kompis som ska sova över två nättter, undrar hur slaggna hjältar vi kommer att vara...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Kul med kompisövernattning :) Kram :)
Esmaralda

4 Tingeling :

skriven

Jag har i flera år druckit smoothie med spirulina. Ingen aning om hur mycket den hjälpt men jag är en frisk människa och när jag tog prov för inte så länge sen för trötthet var mina värden "mer än bra". Äter mycket grönsaker och sallader och frukt och bär, tycker det är så gott. Nåt annat jag äter varje dag är ost, och det gör jag i olika slag, feta, grill, halloumi, mjukost osv.... vet inte hur nyttigt det är i och för sig. promenader, yoga, hoppa hopprep gör jag numera tillsammans med dottern 😁 tror det har med gener och göra också hur kroppen är.

Jag badar inte heller på svensk sommar..., möjligen doppar mig om det är riktigt varmt!

Kommer dem få tid med mig eller kommer det fortsätta i samma spår? Min känsla är att det kanske kommer det.... Eller gå i perioder...

Trevlig onsdag!

Kram!

Svar: Du tar hand om dig bra ! Det blir tid för dig men det ser segt ut... kan dröja... kram :)
Esmaralda

5 Moms:

skriven

Hej!

Menade han det han skrev igår kärleks mässigt eller vänskapligt?

Kram

6 Mikael:

skriven

Haha, tänkte förut föreslå att du skaffar ett sånt is bad att ha hemma, har blivit väldigt populärt, folk beställer hem is och så kör de igång och har isparty :)

Fast du bor väl nära vattnet så är väl vara ta ett morgondopp :)

https://youtu.be/nyuRRWC5GY8


För allmän hälsa äter jag plant based, vegan eller vad man nu vill kalla det, vetenskapen börjar komma ikapp nu vad gäller vegetariskt vegan osv, olympiska kommittén har börjat rekommendera vegetariskt för elitidrottare

Fem svenska världsidrottare och olympiska medaljörer är ambassadörer för Vego i världsklass. Tillsammans har de varit med på 13 OS och tagit imponerande 15 olympiska medaljer.
* Charlotte Kalla, längdskidor
* Hanna Öberg, skidskytte
* André Myhrer, alpint
* Max Salminen, segling
* Peder Fredricson, ridsport
Som ambassadör får de utbildning av SOK och WWF om hur de som elitidrottare ska tänka när de väljer vegetariska alternativ i stället för kött och fisk. Det handlar om näringsmässiga, miljömässiga och praktiska kunskaper.

https://sok.se/vara-projekt/vego-i-varldsklass.html

Schwarzenegger, Dolph Lundgren, Robert Downey Jr. mfl. har gått över till plant based, grabbarna är lite sena av sig men ändå kan de väl ses vara några av de första :)

En presentation av Rich Roll om hur han gick från 15 år som alkoholist till vegan till no.1 toppatlet, man får skratta ordentligt, han bjuder bra på sina nederlag och framgångar :)

https://youtu.be/khQgecnGzlc

Socker undviker jag i stort, smaklökarna vänjer sig väldigt fort, förut drack jag den sockrade varianten av Almond milk men började tänka på vikten osv. så bytte till den osockrade, smakade väldigt bittert först men efter 14 dagar hände något och är idag extremt god, efter 14 dagar blev det helt omöjligt dricka den sockrade varianten då den är alldeles för söt, numera smakar pastan dåligt ifall lägger till ketchup...

Kram
Mikael

Svar: Isparty!!??? OMG !!! No way ! Kram :)
Esmaralda

7 Jossan :

skriven

God morgon, onsdag.. Tycker dagarna går väldigt fort men det är iofs skönt så man kan få va ledig. Inte för jag är ledig på en helg. Har så mycket att fixa med... jag har tenta om 1,5 vecka, jag måste få ordning på min lägenhet, jag måste planera.

Igår kom jag inte till ro alls utan jag låg och tänkte och kände mig kvävd och kände ångest. Jag var så stressad så jag inte visste var jag skulle bli av. Jag kände verkligen att jag inte ville åka och jobba idag. Det var en så fruktansvärd känsla. Precis som att jag måste va hemma för att hinna med något..
Inte nog med det var det precis som någon borrade i mitt öra igår. Jag frågade barnen var de borrade men de hörde inget. Samma gällde mina kollegor. Ska gå till chefen att jag behöver riktiga hörselskydd. Det är för hög ljudnivå hos mig...

När jag kom hem igår så kom det brev från högskolan... De vill att jag ska läsa om en hel kurs. Men jag ska kontakta läraren och de om vi kan göra något åt det...

Kommer jag klara min no tenta denna gången?

I måndags blev jag ihop matchad med en kille... Är han något för mig?

Kram

8 Anonym:

skriven

Har jag anledning att oroa mig inför besöket idag?
Ser du något negativt kring det?

9 Lite orolig:

skriven

Hej es, angående mina prickar igen.. Tidigare har jag frågat om dem läker av sig själv och då sa du chansen var god att dem gör det.. Jag undraar bara om det fortfarande är så?
Jag hört att doktorn inte gör så mkt åt det.. Har du råd? Kommer jag ha dem länge till ?

10 <3:

skriven

Har inte så många hälsoknep. Sömn är viktigt och har märkt att jag får mer ont i kroppen av halvfabrikat med mat. Kör lite havtornsjuice som morgon shot. Chokladserien gillar jag.

Var det ngt speciellt som gjorde att P sms:ade flera gånger igår kväll?
Han vill ringa nästa vecka och bestämma träff. Jag får ju lite panik att prata telefon med typ dejt man inte känner.
Ser du hur P är som person ? God ekonomi ? Glad att han inte verkar vara en krog kille.
Kram

11 Mathilda :

skriven

Hej, de här med träning o kost har inte varit lätt för mig. Jag har i hela mitt liv varit överviktig och Testat olika dieter och gått på dem till och från, men de slutar likadant varje gång, man går ner och sen går man upp allt igen, det har istället skapat ångest över min kropp.. men i grund och botten handlade de för min del om att lära sig älska sig själv och sin kropp och det jobbar jag för fullt med, samtidigt som jag börjat träna för att må bra istället för att lägga fokus på att banta ner sig. Försöker tänka på vad jag stoppar i mig utan att försöka skapa för mycket ångest. Så mitt bästa tips är att lära älska sig själv och sin kropp, Röra på sig utan att tänka på att man måste hetsa för att gå ner, äta en kost som du mår bra av :) kram!

Svar: Du tänker så rätt... kram :)
Esmaralda

12 Tintin:

skriven

Hej Ez!

Yoga är min grej, liksom meditation :).

Blir det jobbet på universitetet för min son?

Tack och kramiz!

Svar: Chansen finns... runt 70 %... kram :
Esmaralda

13 EPM :

skriven

Godmorgon!
Tyvärr inga tips, började precis själv att ta tag i kost och motion. Tränade första passet igår och jag överlevde!! 😂
Det var riktigt kul och skönt att träna.

Igår fick jag veta att biblotekarien på mitt jobb gärna vill ses, jag har hoppats på detta och anat men han har varit väldigt svårtydd. Är det han som är mannen med glasögon som du sa var intresserad...?
Det ska bli kul att ses, bara inte det blir strul och knas iom att vi jobbar ihop...?

Kram

Svar: Det KAN vara han, jag är osäker... ser dock inte ut som att han är din soulmate.. förhåll dig klokt och det blir inget strul.. kram
Esmaralda

14 Skorpan:

skriven

Märkligt hur snygga karlar har blrjat dyka upp framför mig nu. Som i tåget i morse satt det en karl snett mittemot mig o han va ju nåt att hurra för. Kunde ju inte sitta o stirra på honom, men några gånger var jag ju tvungen att titta o visst såg han väl det ;). Vi lite "mätte" varandra med blickarna. Kanske nåt har börjat hända med mig som syns utanpå? Trevligt är det i alla fall :).
Kram Skorpan

Svar: Ja, han var intresserad tillbaka och det blev ett "moment" där på tåget... du lyser allt mer.. kram :)
Esmaralda

15 Carin:

skriven

Godmorgon 🍀💕

Hälsotips:
Lär känna din kropp och förstå signalerna av vad din kropp behöver för att kunna fungera. Behöver du ex dricka vätska så fundera om det är hjärnan eller kroppen som säger: LÄSK! (Oftast är det hjärnan..)
Kan du slå om tanken till vatten istället och dricka det så bra jobbat!
Tvinga dig själv att äta långsamt! Detta jobbar jag med varje dag då jobbet krävs att vara tillgänglig för kunder o tel.samtal.
Ffa, var snäll gentemot dig själv!

Motion är a och o. Får du i dig rätt bränsle blir det också trevligare att motionera 😊
🍀💕

Svar: Exakt !! Kram :)
Esmaralda

16 Browallia:

skriven

Jag må älska vinter och snö men att bada när det är minusgrader är inte min grej, någon motta får det ändå vara på min kärlek till den kalla årstid.

Stress är rent av livsfarligt, under den korta tid jag var timvikarie på sjukhuset och hoppade runt på olika avdelningar var jag några gånger på intensiven och på nära håll fick se hur riktigt illa det kan gå om man stressar och inte lyssnar på kroppens signaler. Det otäcka är att det sker så snabbt från den ena sekunden till den andra och sen livet är förändrat för alltid. Tyvärr resonerar de flesta som stressar att "det händer inte mig".

Själv har jag haft en enorm inre stress i större delen av mitt liv som har satt sina spår som börjat visa sig nu när jag kommit upp i åren. Jag ska snart åka till vårdcentralen och ta en nytt prov på blodsockret. Jag ligger i riskzonen för diabetes typ 2 och ska träffa en dietist nästa vecka och få råd om hur jag kan göra för att undvika att drabbas av diabetes.

Önskar dig och MG en trevlig onsdag. KRAM
















Svar: Ja, diabetes 2 går fram som en farsot... många av vännerna i min ålder är drabbade... kram :)
Esmaralda

17 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.

Jag antar att mindfulness är något man får träna sig i att bli bättre på.
Stress känns inte hälsosamt.

Es, ser det ut som om hans mamma fortfarande tror på att barnet inte är hans?
Eller börjar det att ändra sig?
Börjar hon tro på att detta hans?
Kram

Svar: Jag ser inte detta.. kram
Esmaralda

18 Tildis:

skriven

Godmorgon!

Jag är rätt dålig på hälsoknep. Just nu försöker jag bara komma igång med träningen igen efter ett låångt uppehåll.

Kommer jag bli inbjuden till middagen? Kram

Svar: God chans, kram :)
Esmaralda

19 Anki:

skriven

Godmorgon Es

Det såg väldigt kallt ut !
När jag gick på vattengympa doppade jag mig alltid i kallbassängen i romerska efter bastun Det var skönt man vart som "pånyttfödd"Kändes som champagnebubblor över hela huden Då var det inte direkt kallt ca +12 i romerska badet.Men isvak...

Ha en fantastisk Onsdag !

Kram Anki med flock

Svar: Kallbassängen låter LITE mer human.... kram :)
Esmaralda

20 Nat:

skriven

Hej Esmaralda.

Någon vidare tur i kärlek verkar jag inte ha!
Har bott själv i ganska många år nu.
Skulle vara trevligt att få bli sambo och planera att bygga ihop en tillvaro med en annan människa.

Ser det ut som om någon förändring är påväg?
Kram

Svar: Det kommer att ske... kan inte se när.... kram :)
Esmaralda

21 Bella:

skriven

Mitt enda hälsoknep är bra med sömn, mycket vatten, promenader och roliga filmer! ❤️ Ett gott skratt förlänger livet som man brukar säga. 🤣


Går på praktik tre dagar i veckan, men min ork börjar ta slut. Hur länge ska man behöva kämpa på med detta tro.. finns det något annat för mig snart? Kram.

22 Missmilla :

skriven

Försöker äta nyttigt men har gått upp i vikt. Vet ej om det är begynnande klimakteriet. Känns lite så. Tänkte kanske börja med ALP kost med Anna Hallen. Även kost i en bok om sköldkörtel skriven aven healer som gett ut fler blöcker ska vara bra.
Är så trött ni o vet ej om det ör ngt virus el bakterier. Trött på mitt jobb då jag jobbar med två riktigt bekväma personer. En yngre tjej o en man i medelåldern. Hur tänker de egentligen när man jobbar med barn de frågar om hjälp o de säger nej till mig om småsaker, själv har jag hjälpt andra sedan jag var barn o uppväxt så men de flesta är ju egoister verkar det som.
Man kan inte bara tänka på sig själv jämt.
Ser du ngt hur de tänker egentligen? De står o ser på när jag o min kollega städar på jobbet. Nu har min kollegan är bra fått nytt jobb men vet je om hon tänker tacka ja.

23 Helena Ir:

skriven

Sömn,stress,kost och motion..är nog det viktigaste. Och där är det viktigaste det som passar individen bäst..inte alltid så lätt..Jag kör också keto just nu..kroppen är som en kamin och törstig som bara den..Jag väger mig aldrig,inte gjort på minst 10 år..går mer efter klädernas storlek..vägrar större!
Behöver väl egentligen inte gå ner i vikt,.men jag mår bra av detta..
Sömnen försöker jag sköta..tränar gör jag..stressen kan variera..där finns det att jobba på,kanske meditera!

Varit småförkyld några dagar,som flera med mig..

Ha en bra dag!

Svar: Du tar väl hand om dig, fortsätt så.. kram
Esmaralda

24 Ma:

skriven

Hej Esmaralda.

Jag vet att saker och ting är som det är nu. Jag har fått planera om och tänka om.
Men självklart finns ändå tanken där, från att ha lovat mig att vara med på förlossningen och de 10 dagar efter till att som nu inte hört ett ljud.
Var det det här han tyckte jag var värd...?
Hur tänker han? Har han något dåligt samvete? Eller tänker på oss?
Hur ser kontakten ut att fortsätta härifrån?
Kram

25 Naturvän:

skriven

Hej!

Själv försöker jag vara ute i friska luften så mkt jag hinner, promenerar o cyklar gärna. Dessutom blir det pulstäning o simning ngra gånger i veckan.
Gillar sport o det är absolut ingen belastning för mig

När det gäller kost så är det mkt antiinflammatorisk mat samt medelhavskost som gäller.
Ingefära, gurkmeja, vitlök, citron, mkt olivolja.
Gärna lite vin då ochdå och god öl.

Örtteer i mängder, brännässla, åkerfräken, maskros, salvia

Lyssnar också mkt på musik, alltifrån klassisk till pop.

Ha en fin dag alla, i dag blir det långpromenad och mkt fotograferande i det fina vädret.

Kram från naturvän

Svar: Härligt med långpromenad, det blir så för mig och MG oxå.... kram
Esmaralda

26 Zita :

skriven

Hej! Esmaralda promenader är mitt ladda batteri metod försöker gå en 30 per dag 😃👍 Tror du mina 3 jobbdagarna blir bra? Något jag ska tänka på? 😃kram🌟

Svar: Ja, det känns bra , kram
Esmaralda

27 Huldamaräng:

skriven

Hej!
Långvarig stress är farligt, det skriver jag under på! Jag sprang in i väggen så det sjöng om det för några år sen. Tröttheten var hemsk, men det var nästan värre att tappa känslorna och empatin. Jag gjorde saker för att jag visst att det var rätt, men inte för att jag kände. Jag hade ingen medkänsla, ingen kärlek. DET skrämde mig, för jag har alltid varit vänlig och omtänksam. Bit för bit har jag lärt mig att känna igen, först för att det var kul. När jag blev så stark att jag orkade jobba igen tog jag på mig en mask av vad jag ville vara, ville bli. Det uppskattades och jag fick uppmärksamhet för att jag alltid var så glad och trevlig. Sådan jag ville vara. Det blev roligt att vara glad, men jag kände det inte. Inte förrän det senaste året har jag känt riktiga känslor. Medkänsla och empati. Det är faktiskt underbart på riktigt.
Även kognitivt blev jag drabbad. Jag blev som vaskulärt dement, och jag kunde heller inte läsa. Nu har jag börjat skolan igen, och det är snart dags för anatomi och neurologi.... Och jag hoppas, hoppas jag klarar det utan att bränna sönder skallen igen!!
Ha en fin dag!

Ps. Mitt hälsoknep mot svår stress är ashwaganda, b-vitaminer, frukt och promenader :)

Svar: Vilket elände du gått igenom ! Nu vet du vad du behöver och ska fortsätta ge detta till dig själv.... kram :
Esmaralda

28 Lilla m:

skriven

Hej Es! Marcel svarar inte på mina meddelanden, är det på grund av det som hände?

Vill han inte ha kontakt? Dissar han mig?😢

Svar: Ja det verkar vara på grund av detta. Han försöker hålla distans. Kram
Esmaralda

29 Dunegull:

skriven

Blir det fel om jag lyfter problemet ett steg högre upp?
Kram

30 Snödroppen:

skriven

Godmorgon!

Finns ju oändliga tips i olika former och smaker. Jag börjar dagen med en hälsofrukost och löptur på 5km, nää jag skojar bara😂
En kopp kaffe och sen iväg till jobbet. Försöker äta en ordentlig lunch i alla fall och den står jag mej på hela dan. Annars äter jag gärna kyckling eller en köttbit med mycket sallad. Borde äta mycket mer efter ett rejält viktras pga dåligt mående men jag vet att jag går upp snabbt när jag mår bra igen. Sen blir det ju som sagt sommar...och godis är gott och chips är gott och shit vad mycket gott och onyttigheter det finns😇🙄😂
Jag undrar om jag kommer vara ensam i sommar eller dyker det upp nån trevlig manlig själ och gör mej sällskap?
Ha en go onsdag, kram🌞🌷

Svar: Jisses... fick nästan morgonkaffet i vrångstrupen där......löptur på 5 km till frukost !! Kan mycket väl dyka upp någon speciell... kram :)
Esmaralda

31 Elin:

skriven

Hämta ut en klänning igår som jag ska ha på festen på fredag. Blir den bra? Någon som kommer tycka jag är fin? Blir det lite flirt där?
Kram

Svar: Du blir hur fin som helst.. kanske något lite flirtande kan ske.. kram
Esmaralda

32 Bumble bee:

skriven

Kära Es!
Ser du mig ensam på alla ❤️ dag i år också eller har jag hunnit träffa någon tills dess? Ser du någon flirt eller romans för mig i vår? Tacksam för svar! Kram 🐝

33 Makaon:

skriven

Egentligen är det väl motion och kosten som vi behöver tänka på. Har tagit tag i mig själv och börjat simma. För visst mår jag bättre med lite mindre vikt men samtidigt skall man må bra. Det får ta lite tid att få in andra vanor.
Hur går det med din hund, han ser ut att må bra, jätteskönt?

Svar: Ja tack MG mår bra... för att ha fått sin dödsdom för snart två år sedan ! Lite trött i bakändan, men springer och hoppar och mår bra ! Kram :)
Esmaralda

34 Anonym:

skriven

Finns en anledning att vara rädd o nervös inför besöket idag? Ser du något negativt kring det?

Svar: Känns som om det kommer gå bra... kram
Esmaralda

35 Hedwig:

skriven

Stressnivån är svårast att påverka tycker jag. Jag har lidit av kronisk stress under så många år nu som faktiskt är en följd av kroniska smärtor och andra traumatiska händelser. Det är dock ganska enkelt att ändra sina kostvanor. Tänk då inte så mycket på hur mycket man äter utan på vad man äter. Ät ekologisk och enkel mat i stället för mat med många tillsatser. Mat med många kemiska tillsatser är fettbildande och gör att man känner sig hungrig typ hela tiden, det påverkar även hormonsystemet i kroppen. Frukter får man äta men tillsatt socker (även konstgjort socker) så lite som möjligt och man ska inte dricka läsk/saft. Vete ska man helst inte äta och inte griskött heller. Alkohol ger bara tomma kalorier...Om man äter på ovanstående sätt mår man garanterat bättre än när man äter 'vanlig' mat. Dessutom går man ner i vikt. Sedan ska man göra fitnessövningar flera gånger i veckan. En halv timme räcker faktiskt men det räcker inte med enbart promenader eller så. Sömn är väldigt viktigt. Man kan i alla fall lägga sig i tid. Det är verkligen mycket som man kan göra och 80 % av våra sjukdomar/mediciner skulle inte behövas om vi skulle leva lite hälsosammare. Även depressioner och psykiska sjukdomar kan bli mycket bättre eller till och med försvinna med en hyfsat bra livsstil.

36 Hedwig:

skriven

Följ 80/90% regeln dvs att man äter hälsosamt hemma och på jobbet. 1 eller 2 gånger i veckan får man då 'synda' lite i ett socialt sammanhang.

Svar: Bra tips !! Kram :)
Esmaralda

37 <3:

skriven

Har inte så många hälsoknep. Sömn är viktigt och har märkt att jag får mer ont i kroppen av halvfabrikat med mat. Kör lite havtornsjuice som morgon shot. Chokladserien gillar jag.

Var det ngt speciellt som gjorde att P sms:ade flera gånger igår kväll?
Han vill ringa nästa vecka och bestämma träff. Jag får ju lite panik att prata telefon med typ dejt man inte känner.
Ser du hur P är som person ? God ekonomi ? Glad att han inte verkar vara en krog kille.
Kram

38 Lotta:

skriven

Ja, hälsan är viktig. Jag har ju långvarig stress i mitt liv. Inget jobb vilket är tungt. Ser du om jag snart är i arbete igen? Blir apatisk.

Kram L

39 Michaela:

skriven

Inga hälsoknep mer än att jag tränar varje dag. Äter både nyttigt och onyttigt. Dricker ingen alkohol eller röker/snusar.

Har haft ett ögongodis hos mamma i form av en byggkille som jag sneglst på när jag hälsat på hos henne. Vi har även hälsat på varandra när vi stött på varandra utanför hennes lägenhet. Igår hade jag varit på Willys och skulle till mamma och äta lite för hon bor nära. Valde att ta källarvägen och pang ! Vem krockar jag inte med det där?! Jo han! Tappade nästan mina kassar. Han skrattade lite sött och gick framför mig. Tappade en penna från sina byxor som jag så snällt plockade upp och gav till honom. Han tackade och log sött. Frågade om jag skulle upp för trapporna och höll upp dörren för mig. Väl framme hos mamma var jag så svettig av detta ... och PMS ... att jag fick ta av mig tröjan :) Så det kan bli. Lammkött men så söt så :) Hoppas att han inte tyckte att jag var helt tappad bakom en vagn i alla fall :) Kraam




Svar: Nejdå, han såg den lyster du har och det tyckte han om... kram :)
Esmaralda

40 Linda:

skriven

Vad ska jag göra, borde jag söka professionell hjälp? Känns som min oro och ångest tar över min vardag mer och mer. Ser det ut som att det skulle kunna bli bättre? :/ kram!

Svar: Ja absolut, sök hjälp.. det kommer till stor nytta... kram :)
Esmaralda

41 Louise:

skriven

Så tror jag dagen var kommen. Han sa i måndags att om jag inte stannade hemma idag och visa att jag faktiskt ställer upp för honom (hans fetish) så kommer han se till att jag ska betala hyran själv. Men vänta nu vi bor båda i den lägenheten och vi måste båda betala hälften var av det mesta. Hyran, elen, internet. Resten av sakerna som fritids och tvn kan jag ta själv.
Och dessutom så länge vi är gifta och jag inte har någon inkomst(CSN klyddar som vanligt) så är han skyldig att försörja mig och barnen.
Det kommer bli diskussion ikväll det vet jag och då dottern har pratat med kuratorn att det är jobbigt hemma så tror jag även att det blir en socanmälan från skolan. Just vad jag behövde. Ska dit imorgon till skolan och prata med kuratorn om detta. Varför i helsike kan inte mitt liv gå smärtfritt? Jag har inte tid med varken socförföljelse eller något annat just nu. Jag har fullt upp. Går ut på praktik om 1½ vecka. Vad har universum emot mig?
Kommer jag att någonsin få lugn och ro.
Jag vill bara ha ett bra liv.
Blir så himla ledsen över den här hetsen att anmäla hit och dit. Föräldrar bråkar eller gör dom inte det? Hade varit onormalt om det inte hade varit så.

Är detta verkligen slutet för mig och mannen nu? Jag både vill och inte vill men jag vet att jag har det så mycket bättre utan honom. Jag ska inte behöva gå med på något som jag inte vill och han borde egentligen om han vore normal fatta det och gå vidare med sitt liv. Jag har sagt så många gånger att han borde hitta någon som är likasinnad som honom men nej det går inte för sig för han älskar mig och bla bla bla.
Gah män! Blir galen på dem och ska definitivt inte ha någon annan sen. Ska leva ensam med barnen.

Ha en fin dag och tacksam för svar.

Kramar

Svar: Jag tror du närmar dig när du måste fatta ett beslut, för såväl barnens som för din egen skull... kram :)
Esmaralda

42 Michaela:

skriven

Tack för svar och vilken tur att han gillade det :) Måste bara fråga ... den här lystern som du säger att jag har. Hur yttrar sig det? Hur lyser man eller vad man nu säger :) Är det auran eller något annat? Spännande att veta för man märker ju inte sånt själv. Kram igen!

43 Jen. :

skriven

Att minska sitt intag av produkter som innehåller socker och att gå 10.000 steg per dag.

Jag vill ju så småningom flytta. Skulle jag klara av att bo ensam och finns det något jag bör tänka på innan jag gör det?
Jag undrar även om jag kommer att få bukt på mina infektioner som återkommer hela tiden?

44 Jen. :

skriven

Att minska sitt intag av produkter som innehåller socker och att gå 10.000 steg per dag.



Jag vill ju så småningom flytta. Skulle jag klara av att bo ensam och finns det något jag bör tänka på innan jag gör det?
Jag undrar även om jag kommer att få bukt på mina infektioner som återkommer hela tiden?

45 Katten:

skriven


Att förstå vad som är nyttigt eller inte tror jag är lättare än att omsätta i praktiken.

Nyligen läste jag att analyser av kvarlevor av personer som levt för tusentals år sedan visar (åtminstone enligt aktuella forskare) att människor var friskare och mer välnärda då vi fortfarande var samlare och jägare än när vi sedan blev bofasta bönder. Detta skulle inte enbart ha berott på att kosten blev sämre när vi blev bönder utan också på att vi fick problem som vi inte tidigare hade haft. T ex påstods jägarna/samlarna ha ägnat endast några timmar per dag åt att skaffa mat medan bönderna fick långa arbetsdagar och sämre mat, och som bönder fick vi mark att försvara och därmed konflikter med andra.

Så... om man ser till ovanstående så sitter vi i en rejäl rävsax, eller hur? Hur många av oss skulle känna sig lugna och harmoniska om inkomsten sjönk till 25 – 50%? Vilken stress skulle DET inte ge? Och OM det vore möjligt, skulle vi då automatiskt ägna tiden vi fick över till nyttiga aktiviteter eller skulle vi ägna tiden till att t ex glo på skärmar?

När det gäller mat tror jag personligen på att laga från grunden, oavsett vad för typ av mat man väljer. Men hur lätt är det? Många vet inte ens hur man gör och en omställning kräver enormt mycket om man redan har fullt upp med det vi kallar Livet. Negativ stress är en annan ärkebov, det kan ta tid att identifiera vad det är i ens liv som är negativ stress, vi människor har en förmåga att normalisera, och sedan innebär det ett enormt arbete att ta sig ur detsamma om man ens orkar och/eller vågar.

Det är lätt att bli så utmattad av att bara tänka på ett sundare leverne att man ger upp, slinker in på McDonald’s eller beställer hem en pizza. Vi kan inte vrida tillbaka tiden, men kanske ta små steg? T ex successivt införa mat som är lagad från grunden (om man tror att det är nyttigt), fråga oss om vi verkligen måste vara uppkopplade 24*7, göra oss av med destruktiva relationer och personer som vi uppfattar som energitjuvar, sluta bry oss om vad (vi tror att) andra tycker och tänker? Låt det ta tid så blir risken att ge upp mindre, tror jag.

Kram

Katten

46 Ester:

skriven

Hej Ez!
Blir det bra om jag söker mig tillbaka till en tidigare arbetsplats där jag slutade pga flytt?
Kram

Svar: Räkna inte med att det blir som tidigare... kram
Esmaralda

47 Bumble bee:

skriven

Kära Es! 
Ser du mig ensam på alla ❤️ dag i år också eller har jag hunnit träffa någon tills dess? Ser du någon flirt eller romans för mig i vår? Tacksam för svar! Kram 🐝

48 Fitnesskillen:

skriven

Hej ez

Jag tror nog inte att jag och min tjejkompis kommer att få en ny kontakt med varandra igen, för jag får en känsla att hon inte vill ha något med mig och göra alls, det känns lite som att det är avslutat mellan oss.

Känns inte som att jag finns i hennes tankar längre, för det har trots allt gått 6 dagar nu och har inte hört något från henne alls..

Jag kontaktade i måndags och bad om ursäkt för att jag ignorerade henne 14 gånger i torsdags tills jag svarade och att jag skrev art jag vill gärna att vi blir vänner igen, men har inte hört något från henne alls, så jag vet inte vad jag ska tro längre.

Så jag vad ser du? Det har trots allt gått 6 dagar liksom..

Kram

49 Gamla tjejen Emma :

skriven

Hej!!

Du har ju haft rätt om allt tidigare.

Ser det ut som Joakim friar snart?? :D vi har precis flyttat till vår nya lägenhet och trivs sååå bra: hoppas barn snart kommer som du sa??

Med vänlig hälsning,
Gamla tjejen E

50 SusanneAmalia :

skriven

. Min Son har varit på allternativ behandling.. Inte ice man.. Men cancerbehandling. Vi får se.. I svergie fick han neskedet 7 år denna behandling ska kunna stoppa i 13 år..

I dag ska vårdnadstwisten avgöras.. Så nu hopoas jag att sonen får vårdnadenbså att jag får nmgås med mitt barnbarn.. Vecka 9 är redan bokad med skidor.. Hundspann bandbvagn.. Pistmaskin skotersafari.. mm.. Tjoohoo..

Håll tummarna att det går bra i dag för sonen så att barnet slipoer släpas runt av sin mor i narkotikaträsket.... Önskar alla en fantastisk dag.. Sänder kärlekboch glädje.. Kram

Svar: Jag sänder healing mot din son för cancern och goda tankar kring vårdnaden... kram
Esmaralda

51 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Shine bright like a diamond ;)..
Kram Skorpan

52 A:

skriven

Hej Es

Ser du något positivt som händer mig snart?
Kram

53 Hopp:

skriven

Hej Esmaralda!

Blir det någon positiv förändring i tillvaron snart?? Jobbigt att ha det så här.

Kram

54 Rebecca:

skriven

Ser du något inom kärlek för min del? :) kram

55 Alie:

skriven

Sömn är bra då vi också bearbetar mycket där igenom.
Jag har lyckan att sova 9h/dygn vilket min kropp mår bra av. Vi har alla olika anpassningar vad som är bra, för just en själv, många har ju stora problem med just sömnen också.
Dagliga promenader ( gärna i skogen eller vid havet) upplever jag själv stärkande och rogivande.
Äta sunt av det som passar, men även tillåta sig godsaker också.

Men det allra bästa är en positiv inställning och inte låta sig påverkas av saker som man inte kan styra.
Att ta eget ansvar för vad man vill åtag sig i livet och göra det, det mår man också bra av.
Kram :) 🥰

Svar: Exakt så !! Kram :)
Esmaralda

56 Dalkulla :

skriven

Jag tror att det var och en gör för att var nyttig, är det rätta. Vi är vuxna människor som nog förstår vad som är onyttigt och nyttigt innerst inne, sedan förhoppningsvis lever vi efter det.

Själv går jag på mitt gåband när jag inte kan gå ut, men ofta går jag utomhus och även på gåban senare på dagen. Idag har jag gått utomhus ca 4000 steg.

Äter nyttigt, sällan godis, dricker inte läsk och annat sött, alkohol är noll-intet. Är rädd om det kroppsliga både innanför och utanpå. Röker inte, slutade tvärt för femton år sedan. Dricker varje dag mitt Collagen, samt MSM-pulvret och Kolloidalt Silver.

Nog känner jag att jag är mer rörlig i leder och annat, rynkorna (hade inte så mycket innan) har blivit mindre med Collagen. Jag läser noga innan jag intar något, men det jag har hemma har verkligen hjälpt. Jag vägra att bli gammal i förtid, därav att jag har dessa preparat.

Kram

Svar: Jag prövade en collagenmask o blev rynkfri.. i alla fall ett par dagar :) Kram :)
Esmaralda

57 Ghostwriter:

skriven

Ja, stress har jag nu så hjärtat gör ont för nu krånglas det med utbetalning och jag är Riktigt sen med min hyra! Och andra räkningar. Allt går fel och folk säger olika saker till mig eller inte meddelar korrekt så jag blir stressad för allt går åt skogen för mig. Inget flyt för fem öre!

Kommer de lösa sig !?

Kram

Svar: Ja det löser sig men gör alltid vad du kan för att ha framförhållning.. kram :)
Esmaralda

58 <3:

skriven

Kommer det gå smidigt för K att gå på bion ikväll i mitt namn. Så de inte är så noga.
Tror han blev glad att jag frågade honom.
Gullig kille.
Hoppas att han får en mysig kväll.
Kram

Svar: Det kommer nog gå bra.. kram
Esmaralda

59 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda. Jag tror att de allra flesta i vårt samhälle vet hur man ska leva hälsosamt, sen är det en annan sak hur man implementerar det i sitt liv. Jag försöker äta mycket grönsaker och skippar griskött och rött kött. Men min svaghet är socker, är alldeles för sockerberoende och det är faktiskt inte så kul. Känner mig dålig då jag inte lyckas hålla mig från sockret, fastän jag vet hur dåligt det är. Har läst någonstans att socker är lika beroendeframkallande som tex narkotika. Men vet inte hur det stämmer.

Jag går på långa promenader och så dansar jag, bara fritt hemma. Sätter på någon bra musik och dansar loss. Sen vet jag inte vad det bidrar till motion, men...

Fina Es, förlåt att jag är så tjatig med mina resor. Som förövrigt är en förutsättning för min fortsatta existens. Jo, jag tänkte ju på Moldavien men sen börja jag tänka att det vore bättre med ett varmare resmål eftersom värmen lindrar min ständiga smärta. Kollade på Kairo, vore det något? Känns det som bra resmål?
Kram
Jennifer

Svar: Jag vet hur det är med sockret.. är i samma träsk som du !! Satsa på värmen , det kommer göra dig gott.. Kairo är rörigt men du kan hantera det.. jag blev rent yr i skallen men älskade stan.. kram :)
Esmaralda

60 Undran:

skriven

Hej

Blir det ett mer lyckat är i år än tidigare år?? Hoppas att min önskan om nytt jobb går i uppfyllelse.

61 MissMilla :

skriven

Promenader är bra. Förut gick jag i all sorts väder o vind, snöstorm men blivit lat nu. Måste ta tag i det.
Är låg o har dålig energi. Ska det vara så här jämt, livet?

Svar: Det vänder.. gör vad du kan för att fatta nya beslut.. kram
Esmaralda

62 Lite orolig:

skriven

Hej es, angående mina prickar igen.. Tidigare har jag frågat om dem läker av sig själv och då sa du chansen var god att dem gör det.. Jag undraar bara om det fortfarande är så?
Jag hört att doktorn inte gör så mkt åt det.. Har du råd? Kommer jag ha dem länge till ?

Svar: Du ska kolla med läkare för medicinskt besked... kram
Esmaralda

63 Natt:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om det kan dröja år innan jag flyttar ihop med någon och har fast sällskap?
Kram

Svar: Det kan dröja både ett och ett par år men det kan också ske väldigt snart.. kram :)
Esmaralda

64 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag undrar ibland att jag känner en del i facebook som har träffas tidigare men dom inte vill var vän med mig. Vad är anledningen?

Samtidigt en intressent fråga är alla minnas inte mig eller vet inte vem är jag. I framtiden när jag blir föreläsare kommer jag var en förebild och alla ihågkomna mig även kommer vill var vän med mig?

Såna har jag tankar ibland om är det stämmer med vad jag tänker?

I framtiden är det såklart viktigt för dom om mig men inte just nu?🤔😊

65 Orolig:

skriven

Vågar jag gå på Dermapen behandlingar för att få bättre hy?? Tänker boka tid men känner mig orolig för hur resultatet ska bli.

Kram

66 Celia:

skriven

Börjar min förlorade vän att bli redo att återuppta kontakten? Har vännen haft det i tankarna? Saknar fortfarande starkt vänskapen!

67 Jossan :

skriven

Igår kom jag inte till ro alls utan jag låg och tänkte och kände mig kvävd och kände ångest. Jag var så stressad så jag inte visste var jag skulle bli av. Jag kände verkligen att jag inte ville åka och jobba idag. Det var en så fruktansvärd känsla. Precis som att jag måste va hemma för att hinna med något..
Inte nog med det var det precis som någon borrade i mitt öra igår. Jag frågade barnen var de borrade men de hörde inget. Samma gällde mina kollegor. Ska gå till chefen att jag behöver riktiga hörselskydd. Det är för hög ljudnivå hos mig...

När jag kom hem igår så kom det brev från högskolan... De vill att jag ska läsa om en hel kurs. Men jag ska kontakta läraren och de om vi kan göra något åt det...

Kommer jag klara min no tenta denna gången?

I måndags blev jag ihop matchad med en kille... Är han något för mig?

Kram

Svar: Chansen är god att du klarar tentan, kram o lycka till
Esmaralda

68 Misstjejen:

skriven

Hej

Du vet hur jag längtar efter min målet om föreläsare men just nu försöka jag blir klart med allt i min staden som jag bor just nu i.

Hoppas det kan blir något av typ i hösten eller nästa år.

Ute i samhället?

Ha det bra

69 S:

skriven

Hej Es,
Hittar jag rätt med utbildning och jobb/karriär i framtiden?
Har bestämt mig för att ta en paus och förhoppningsvis börja plugga i Sverige igen. Mår inte alls bra här längre och känns som om att folk bryr sig mest om sig själva..vilket jag förstår egentligen men har ingen riktigt nära mig. Det senaste halvåret har varit tufft för mig men jag har också lärt mig att det inte är värt att fortsätta något om man inte trivs eller är lycklig och konstant under stress. Speciellt inte när det förändrar en som person och man tappar sig själv. Antar att detta var en lärdom för mig hoppas på ett nytt bättre kapitel i mitt liv.

Kramar🌞

70 Mikael:

skriven

Haha har ett svagt minne att du inte gillade kyla, isparty, utan alkohol, kan vara bra utmana sig själv, finns massa på youtube :)

Ja så Anders Hansen som säger att motion 3ggr i veckan, nog helst utomhus, är samma nivå som Prozac osv., så ligger en på rätt sida.

En begravning med en gäst som vet hur det ska gå till :)


Begravningsentreprenören sade: ”Jag går ut och kollar så att det inte sitter någon okänd släkting där ute.” Hon kom tillbaka och sade: ”Vi har en gäst ...”.

På bänken utanför kapellet satt en katt. Jag och begravningsentreprenören såg på varandra och på den fyrbenta gästen. ”Ska vi?”
Vi öppnade de ståtliga portarna till kapellet och katten vandrade in och la sig under altaret. Vi började begravningsgudstjänsten. När jag höll mitt griftetal (som handlade om djurens betydelse) hoppade katten upp på katafalken och gick långsamt runt kistan.

Katten som släpptes in i ett av kapellen på Storkyrkogården i Stockholm var den enda utöver präst, begravningsentreprenör och organist som fanns på plats vid begravningen av den ensamme mannen som älskade djur.

https://www.dn.se/asikt/katten-var-ensam-om-att-ta-ett-sista-farval/

Kram
Mikael

71 Fitnesskillen:

skriven

Hej ez

Jag tror nog inte att jag och min tjejkompis kommer att få en ny kontakt med varandra igen, för jag får en känsla att hon inte vill ha något med mig och göra alls, det känns lite som att det är avslutat mellan oss.

Känns inte som att jag finns i hennes tankar längre, för det har trots allt gått 6 dagar nu och har inte hört något från henne alls..

Jag kontaktade henne i måndags och bad om ursäkt för att jag ignorerade henne 14 gånger i torsdags tills jag svarade och att jag skrev att jag vill gärna att vi blir vänner igen, men har inte hört något från henne alls, så jag vet inte vad jag ska tro längre.

Så jag vad ser du? Det har trots allt gått 6 dagar liksom..

Förlåt om det har varit för tjatigt om henne.. Vill bara veta om jag känner rätt att det är över mellan mig och henne helt..

Kram

72 CA:

skriven

Hej
Nu har jag sökt många jobb, finns det någon chans att jag får något av dem? Är ännu inte kallad till någon intervju.
Kram

73 Bumble bee:

skriven

Kära Es!
Ser du mig ensam på alla ❤️ dag i år också eller har jag hunnit träffa någon tills dess? Ser du någon flirt eller romans för mig i vår? Tacksam för svar! Kram 🐝

74 Hedwig:

skriven

Jag gick en kurs i kost- och viktrådgivning och jag tycker faktiskt att många även kloka och välutbildade människor kan förvånansvärt lite om mat.
När det gäller socker kan man också försöka att byta vitt socker mot rörsocker/riktig honung/dadelsirap m.m. Det gör redan en skillnad, i alla fall i min kropp. Om jag äter en kaka som enbart innehåller rörsocker kan jag nöja mig med 1 medan min kropp skriker om mer, mer, mer efter mat med vitt socker i. Sedan går jag snabbt upp i vikt om jag äter vete, produkter med många tillsatser i. Råg tål jag dock bra. Jag gillar inte konstiga dieter helt utan kolhydrater etc. De fungerar nästan aldrig på sikt eller är till och med riktigt ohälsosamma. Låt bli att äta vissa saker ett tag medan man får äta allt annat och känn hur kroppen reagerar. Efter en dag med lite mer mat ska man ha en dag med mindre mat.

Svar: Ja, det gäller att man har koll på sig själv... kram :)
Esmaralda

75 Mej:

skriven

Hej Esmaralda.

Min mamma tror att han beter sig såhär för att han är rädd om den andra tjejen jag vet han haft.

Tror du det är så?
Är det henne han prioriterar? Har känslor för? Och ser det ut som om dem kommer att fortsätta relation med varandra ?år till
Kram

Svar: Det känns som om han har känslor för henne... men jag kan inte säga hur starka eller på vilket sätt.. ta nu hand om dig själv istället .. du är viktig... kram :)
Esmaralda

76 Hjärter dam:

skriven

Inga isbad här inte..hälsan skulle sättas på för stor risk för mig då..

Annars har jag inga hälsotips att ge, själv försöker jag undvika att oroa mig och stressa. Livet är så skört ändå har jag fått lära mig och försöker därför njuta lite mer även om oro kring jobb och hälsa tränger sig på.
Idag är det ju vinets dag 🍷 och det firar jag med ett glas rött såklart 😀
Kram❤️

77 Fågel Grön:

skriven

Har ett enkelt råd som funkar för mig och som jag började jag med när jag gick ner 20 kg i vikt för 18 år sedan. Nämligen att gå ut och promenera i friska luften. Till slut ville kroppen inte vara utan dessa promenader utan ville tvärtom öka tempot och börja jogga. Låter kanske pretentiöst, men det funkar! Dessutom jag har aldrig ångrat en promenad/joggingtur oavsett väder! Inte bara håller den mig i form utan gör mig stark psykiskt också! Att vara ute i friska luften helar och ger kraft! Brukar tänka för mig själv de dagar när jag inte alls känner för att gå ut ”-Vad är en timme av mitt liv?”

Svar: Exakt !! Kram
Esmaralda

78 SUSAN:

skriven

Visst önskar man att man vore räddare om sig själv, men jag försöker iallafall ....börjar dagen med en promenad på 3-4 km 3-4 dagar i veckan. Maten funkar också bra, MEN min stora akilleshäl är sötsaker😱😱😱 och framför allt på kvällen, lite stress på toppen gör ju att kilona jag gick ner i fjol sitter fast på kroppen igen...grrr...bara att ta nya tag👍🏻


Svar: Japp, bara att ta nya tag... fasen att godis ska vara så gott !!! Kram :)
Esmaralda

79 Dunegull:

skriven

Ser du mig framgångsrik? Kommer jag få en högre position senaste i livet?
Kram

Svar: Har du en plan kan du ta dig långt... kram :)
Esmaralda


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: