När man är i hundtankar...

Många vill ha hund och det förstår man…hundar är bland det bästa som finns.

  Man ska  tänka på att de är familjemedlemmar , att de är flockdjur och att de absolut inte får lämnas ensamma hemma under en hel arbetsdag. Det vore direkt djurplågeri.

Jag är uppväxt med hund.. tomten kom med en taxvalp när jag var 5 år och när jag var 12 kom S:t Bernhardshunden Jonna och de två blev som ler och långhalm !! 

Och mina bästa kompisar.

De gick lösa  i min lilla barndomsby och det var det många hundar som gjorde på  den tiden.

 

Så småningom skaffade jag mig en schäfer som jag tränade bruks med och vi tävlade en del också.

En ståtlig hane, Quintin, som gick bra på  utställningar också.

Han  växte upp med döttrarna och var världens snällaste. En riktig familjehund.

 

Sen under en period när jag bodde på landet tog jag emot  akuta fall av omplaceringshundar.  De flesta hundarna var mentalt misskötta, hade varken hyfs eller respekt och ingen tillit.  De fick man jobba med en hel del

Somliga blev man förälskad i och andra andades man ut när det var dags för dem att fara vidare.

Sen kom Mimmi, vår Australiska Kelpie med en energinivå som var utanpå allt annat. Hon  tuggade sönder precis allt.. och henne fick jag jobba hårt med. Vi tränade bruks, vi spårade och vi sökte och vi vallade får.

Hon var väldigt lydig – men utan kommando var hon ett yrväder. Hon klättrade på stegar, tog sig över alla hinder , bet ihjäl råttor och brottades med glädje med barn.

Därefter blev det 12 års hundpaus och vi hade katten Jönsson.

Jag  jobbade upp mitt terapiföretag och hade varken tid eller ork med hund… men katt funkade bättre fast han betedde sig mer som en hund.. sprang efter sonen när han cyklade till skolan och satte alltför närgångna hundar på plats

 

 

 

Hund är kul.. nej det är fel.. hund är alldeles underbart men de kräver tid, engagemang och de kostar pengar.  Det borde vara skottpengar på de som inte har sina djur försäkrade. Förr eller senare behöver de veterinärvård

Så står man där beredd att skaffa hund – men vilken ras ska man ha ?

Och detta är viktigt. Köp aldrig en  ras som du tycker är söt, bara därför att.. för det kan bli ett elände.  Ta noga reda på rasegenskaperna.  Träffa helst också vuxna hundar så du får göra lite irl möte och känna dig för

Lite senare i dag kommer mer om hundar..

 

Kram & Kärlek

P.s. Är på barbarnskalas idag och kan inte besvara frågor

1 Linnea:

skriven

Hej! Jag har tänkt på en kille i några månader, vi avslutade lite konstigt! Jag har aldrig kunnat sluta tänka på han, undrar bara om det är genuint från hans sida oxå? Skulle han dissa mig om jag hör av mig till honom? Med vänlig hälsning, Linnéa

2 Linnea Dahlinder:

skriven

Glömde skriva ut mitt hela namn innan, skrev en fråga för några min sedan :)

3 Dunegull:

skriven

Älskar djur. Köpte ju hund för snart par år sedan och det är det bästa jag gjort. En golden 🐕❤️

4 Carolina:

skriven

Jag är uppvuxen med schäfer och den hunden glömmer jag aldrig hon var speciel och var den bästa barnvakten hon älskade oss barn hon skulle alltid vara med oss gjorde vi hyss sa hon till mamma och pappa jag vill ha en schäfer för att jag älskar den rasen

5 Fitnesskillen:

skriven

Godmorgon ez

Tanke på de du skrev att hon och jag lär tjafsa sådär en tid, menar du då att det är inte avslut mellan oss alls?

Tanke på att hon blockade mig överallt? :o

6 Skorpan:

skriven

Hundar är goa, men inte aktuellt hos oss ännu.

Här köar vi till banken..

Ha en bra kalasdag o en bra lördag!
Kram Skorpan

7 Susan:

skriven

Det där med hund är en dröm, men det får vänta tills jag blir pensionär och har tid, eller tills jag inte är ensam om att ta hand om den🦮🐾😍

Kram

8 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Detta inlägg skriver jag under på !
Hundar är undebara familemedlemmar som tillför så mycket inte minst för barn.Jag hade ett hunduppehåll när jag fick min äldsta son då gick min bordercollie Tina bort 15 år gammal och jag var hundlös i 6 år Jag är personligen emot dessa som skaffar en valp och barn samtidigt och skaffar valp när barna är för små Min alldeles personliga uppfattning är att föräldrar som aldrig haft hund inte ska skaffa hund innan barnet är 4 -5 år Då kan barnet ta och förstå regler hur man beter sig runt en hund Sen ska man inte stirra sig blind på raser.
Finns stora variationer även inom rasen och ingen hund är den andre lik .Alla är olika individer.
Den absolut bästa hund jag haft så här långt Var en underbar blandras med mycket labrador i sig och 3 andra raser !Hon var underbar med barn allt ifrån mycket små barn till vuxna Älskade allt och alla ! Hundar smådjur och inbrottstjuvar ;-) Villig att spåra och vara tillags i lydnad.och så var hon pojkarnas bästa vän.Molly vart 14 år..

Ha en underbar kalasdag !

Kram Anki med flock

9 ThereseC :

skriven

Hej Es!
Det är jättemycket jobb med en hund. Jag hade en tibetansk terrier som hette Katja. Hon var jättesöt och go men det fungerade inte att ha henne kvar. Hon blev ensam för mycket. Det var inte bra för henne. Egentligen hade jag inte planerat att sälja henne men det var några som kom för att köpa morötter som spontant undrade om de fick köpa henne. Kvinnan i den familjen var hemma på dagarna så trots att beslutet var svårt så insåg jag att Katja skulle få det bättre där.
Kaninerna passar mig bättre. Så länge de har sällskap av varandra så klarar de sig långa stunder utan mig.
Kram ThereseC

Svar: Ja kaniner är ju annorlunda på det sättet... kram :)
Esmaralda

10 Hedwig:

skriven

Bra bloggämne. Jag tycker också att man inte ska lämna hunden ensam hela dagar. Om man jobbar heltid ska man helt enkelt inte skaffa sig en hund, hur synd det än är. Man får nöja sig med andra saker i stället eller kan passa någon annans hund då och då i så fall. Man ska även tänka på att hunden ska rastas minst tre gånger om dagen och behöver minst en längre promenad. Sedan ska man tänka på kostnaderna och jag tycker att man ska koka mat till hunden också och inte endast ge den torrföder/burkmat. Jag blev så arg på en bekant till mig som tänker köpa en Staffordshire, en kamphund alltså som kan bli så farlig speciellt för andra hundar. Sedan tänker hon lämna hunden helt ensam på vardagar, hennes granne gör det väl också med sin hund.(?). Hennes ekonomi är också rätt dålig. Människor kan bli så hemskt dumma och egoistiska speciellt när det gäller djur. Jag håller tummarna att bekanten inte kommer att skaffa sig en hund på riktigt. Själv är jag väldigt glad att jag har Sven och tar hand om honom så bra som möjligt. Även om jag ofta har lite ork och inte så bra ekonomi får han allt som han behöver. När jag fick honom visste jag redan att jag förmodligen aldrig skulle kunna jobba (heltid). Jag hade räknat ihop att om läget skulle ändra sig, jag då också skulle ha mer pengar och kunna ordna en bra hundvakt till honom.

11 Helena Ir:

skriven

Det finns så många fina och goa hundar..precis som barn så kräver de uppfostran och kärlek.

Korta ögonblick får jag till mig att det vore trevligt..men nej där måste jag erkänna att det inte skulle fungera i mitt liv..ett djur är inget slit och släng sällskap när det passar än bäst. Man ska ha tid och tålamod..och se till djurets bästa.

Ha det så gott ..

Kram :)

12 Fitnesskillen:

skriven

Godmorgon ez

Tanke på de du skrev att hon och jag lär tjafsa sådär en tid, menar du då att det är inte avslut mellan oss alls?

Tanke på att hon blockade mig överallt? :o

Förlåt om det låter lite tjatigt om min tjejkompis, men det är för att för mig känns det som att det är avslut mellan mig och henne, tanke på att hon har blockat mig överallt.

Kram

13 Michaela:

skriven

Saknar hund massor och hoppas att jag kommer ha det en dag igen! Ha det så härligt idag med familjen! Kram

14 TILL LINNEA ( nmr 1) :

skriven

Du behöver inte skriva ut ditt riktiga namn. De flesta av oss har hittat på ett namn ”alias”. Allt från ett tilltalsnamn till tex ”blomman”. Men du får komma på något isåfall som inte någon annan har, Så har alla sitt egna.

Du får såklart ha ditt riktiga namn också :) de är mer skönt ibland att vara något anonym för de andra när de kan va så personliga frågor man har ibland.


Välkommen :)
// Ghostwriter

15 Moms:

skriven

Hej! Vill så gärna med ha en hund.. men krävs så mycket tid. Dem är fantastiska..

Undrar Om det är känslor inblandade från hans sida när det gäller mig?

Kram

16 T:

skriven

Kan skriva under på allt. Bra skrivet es! Ha en fin helg!

17 NÅGON SOM HAR TIPS? :

skriven

Hej alla i bloggisen! Har du lite tips så skriv gärna "Till .." sedan mitt nummer som kommer upp.

Jag är en person som ALDRIG har problem med att prata med människor, inte ens på bussen eller på tåget. Vill jag så pratar jag hur lätt som helst, och har inga problem med vänner. Det som är problemet är att jag nästan alltid haft en relation eller varit "på G" med folk, och jag har inga problem med att vara singel egentligen, det har bara varit naturligt att gå vidare till nästa när man fått vara ifred ett tag. dvs jag har inte gått in i något om jag inte är redo, och självklart har jag kanske varit förälskad men ändå varit med andra - men det har ändå gått tid så ni förstår läget.

Iallafall. Jag har hobbys men allt sådant är på sociala medier kan man säga. Jag har inte så många jag kan umgås med i min stad, för de flesta är utspridda i landet. Sedan de jag brukar umgås med då och då har några av dom flyttat långt bort.

Jag känner mig otroligt ensam. Jag älskar att träna och vara aktiv med aktiviteter, men detta gör jag inte så ofta pga ekonomin och pga en viss sjukdom som begränsar. Jag vill ändå vara den där lilla tjejen som jag var i 5an. Hon var riktigt aktiv varje dag - cyklade många km, aktiv i två olika sporter samtidigt och hela tiden gjorde saker. Nu som vuxen är jag begränsad i ekonomin, insett att jag måste begränsa mig pga sjukdom annars är jag sängliggandes pga överansträngning. Och ja, det är svårt att skaffa nya kontakter när man inte har jobb eller hobby helt enkelt.

Det är svårt när man är vuxen, samtidigt svårt att komma folk riktigt nära så jag har lärt mig av Esmeralda att ta vara på tillfälliga/ytliga vänner också. Problemet är bara att alla kontakter jag får är via internet och det är så deppigt att inte ha vänner/bekanta i samma stad.

Jag är inte sugen på att festa längre, och jag umgås bara med äldre (folk som är typ 2-10 år äldre). Jag ska bli mamma också.

Jag har funderat länge på att återgå till en av sporterna jag hade som liten, men jag lär få spela helt ensam och hur de ska gå till vet jag inte. Det är ju också så dyrt hela tiden med saker så ska jag prioritera det måste det ju också gå i praktiken. De flesta jag känner bor flera mil bort, jobbar mycket eller av andra orsaker inte kan umgås så ofta/alls och framförallt inte vara med mig i sporten om jag frågar. Då blir det ju att jag återigen måste anpassa mig efter någon annans tid.


SÅ själva problemet jag har är alltså att jag känner mig SÅ ensam fast att jag inte alls är det! Fast jag är ändå ensam. Inte så aktiv som jag vill vara och jag har inte problem med att göra saker själv - utan jag vill kunna dela vardagen lite mer med folk helt enkelt utan att det ska vara i en tvåsamhet med en partner.

När jag ska bli mamma, absolut då är jag inte ensam. Men jag är behov av att umgås med folk, det är väl så de flesta känner.

--------------

Hur gör man?Hur ska man lära känna andra om du utgår från mitt perspektiv och hur gör du själv? Hur lär man sig att ha en bra vardag när man känner sig som världens ensammaste person? Jag vill liksom kunna ta en promenad med någon, göra aktiviteter, allt sånt man kan göra med andra. För det är ett tomrum inom mig som saknar det.



Hoppas minst en person orkade läsa denna bibel! Och kanske du har tips eller kan dela med dig av dina egna känslor :)




18 Lily:

skriven

Hej underbara människa!
Jag vill också ha hund! Dock inte i nuläget! Då blir det synd om hunden..🙃
Åhh! Undrar om du kan hjälpa mig att stötta min dotter! Blivande sjuksyrran. Hon har varit kär i en man sedan ett år tillbaka men han tycks inte vara redo! De träffas inte längre heller. Hon hoppas fortfarande på honom.. vad ser du? Ska hon fortsätta hoppas eller bör hon vänta på att den rätte att komma när tid är❤️
Kram och ha en fin lördag! ❣️

19 helle:

skriven

Oj, ja då får jag be om ursäkt och hoppas att jag överlever denna blogg, då min hund är helt oförsäkrad nu.. Min hund är min bäste vän och han går före allt annat och har alltid gjort, så även ekonomiskt.. Jag tänker att man inte ska dra alla under samma kam och tro hunden inte får bästa tänkbara vård ändå, då alla har olika förutsättningar och livet ser helt olika ut för alla..

20 Sessan:

skriven

Ja djur är bäst :) vi har haft hund av olika ras och blandisar och omplaceringar.
Vi har svårt att enas om ras för nästa vovve!
Alla vill/tycker olika.

När vi tillslut enats har vi haft otur med uppfödare.

Vi har klarat intervjuerna, blivit godkända och fått besked att vi får tinga valp ur kullen. Uppfödaren tar inte emot handpenning - för det "behövs" inte och är "inget de håller på med".
Sen kommer någon "intressantare" person och valpen går till dem. Har hänt nu med två olika uppfödare.

21 Miltons Mamma:

skriven

Om jag får inflika så köp renrasigt med stamtavla från en seriös uppfödare, träffa föräldradjuren, kolla upp så de är hälsotestade för de rasbundna sjukdonsr som kan finnas.

Härom dagen läste jag på FB där en person gjort DNA test på sin hund och denne nu krävde tillbaka pengar då cockerpoon intr var en cockerpoo (blandras mellan Engelsk Cocker Spaniel och Pudel) utan det var blandras mellan Eng. cocker och japansk spets. Denna hade hon betalt en stor summa pengar för.

Har sett blandraser för 30000 kr. Helt galet att folk betalar det för en blandras. Krav på hälsotestade föräldrar samt DNA test vilka rasen som finns i hunden tycker jag att man då kan kräva som köpare... Så länge det Finns lättlurade köpare som bara vill ha en söt hund så finns det fult folk som utnyttjar det. Och för stt ibte tala om dessa smuggelhundar. Så tragiskt att hjärtat går i tusen bitar.

Herregud hur dum får en människa bli. Möta upp på en parkering och köpa hund ur bakluckan... Gaaaa...
Japp där gick jag igång

😁😊

Kjam

22 Carolina:

skriven

Jag är uppvuxen med schäfer och den hunden glömmer jag aldrig hon var speciel och var den bästa barnvakten hon älskade oss barn hon skulle alltid vara med oss gjorde vi hyss sa hon till mamma och pappa jag vill ha en schäfer för att jag älskar den rasen

23 Sessan:

skriven

Kanske ska tillägga att de uppfödare jag har haft kontakt med har varit SKK-uppfödare... Den senaste blev jag avpolleterad med att de gick vidare med annan valpköpare eftersom de förstod att vi inte var så intresserade. Detta då jag inte hann svara på FB förrän på kvällen. Hade då haft kontakt med dem på morgonen samma dag.

Och "skratt" jag har köpt hund från baklucka.
Men det var en SKK-uppfödare som var snäll nog att möta mig på en tredjedel av vägen eftersom tåget inte gick längre. Hade noga förhört mig om föräldrar och sett bilder etc. Hennes första kull och hon blev sedan en rätt känd uppfödare. Varken hon eller jag skulle nog göra så igen. Det är andra tider nu på nå vis.


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: