Taijin Kyofusho.......

Du pratar med någon men du känner dig ignorerad. Du är rädd för att göra andra upprörda bara genom att du exsiterar. Detta kan vara  en typ av socialfobi som kallas Taijin Kyofusho-störning.

Störningen är en social fobi som  innebär att man är rädd att göra andra förnärmade genom att säga fel,  ha fel kroppsspråk eller titta på en person på fel sätt

Denna specifika störning associeras ofta med japaner…. de har höga standarder när det gäller korrekt beteende, respekt och artighet

Dock kan störningen dyka upp i vilken kultur som helst

Grunden är ju att man tvivlar på sig själv och skapar ett beroende av att man vill upplevas som perfekt.

 

Taijin Kyofusho-störningen upptäcktes alltså i Japan och här i Sverige har denna fobi ingen egen kategori utan klassificeras bland de andra sociala fobierna

Taijin Kyofusho-störningen tar dock  den sociala fobin till nya höjder… och går ut på att man tror att ens blotta existens får andra människor att må dåligt.

Annars är det ju så att social fobi kan ses som en folksjukdom.

Uppemot en sjättedel av befolkningen lider av detta.

Man kan ha fobin  olika allvarligt och för de som är värst drabbade är det svårt att ens gå utanför bostaden.

Social fobi och blyghet är inte samma sak även om gränsen kan vara oklar

Social fobi är en psykiatrisk  diagnos som har handikappande konsekvenser och blyghet är en lightare variant som man lättare kan jobba med

Varför drabbas  man ?

Man tror det beror på  ett samspel mellan arv och miljö. Dels genetiskt och dels genom att till exempel observera en förälder  där det kan bli en inlärd rädsla.

 

Hjärnan hos den som är drabbad producerar  mer serotonin än andra.

Har man ett liv som genomsyras av undvikanden eller om man varje gång man ska göra något känner ett starkt obehag och detta tar mycket energi – då kan det vara ett tecken på att man behöver söka hjälp

 

 

För hjälp finns att få

Man anser att ett kombo mellan KBT (terapi) och  SSRI preparat  får bäst resultat

Kram & Kärlek
 
P.s  Nu är jag hemma igen.. och städar bort julen i huset !!
1 PiaS:

skriven

Hej Es,

Så härligt med liten weekendresa. Tyskland är ett lite bortglömt resmål. Ska faktiskt till München idag men sedan vidare till Österrike och åka ⛷. Det är jag och mina barn. Första gången vi är i Alperna. Blir ett äventyr och hoppas allt går bra 😊.

Kram PiaS

Svar: Vad roligt... ni kommer ha det fint... kram :)
Esmaralda

2 Dunegull:

skriven

Måste vara jobbigt. Jag är raka motsatsen. Kan prata med vem som helst oavsett om jag träffat personen tidigare eller inte. Känns skönt faktiskt. Att vara så social även om vissa ibland tycker man är lite väl framåt.

Ser du om mina ögon blir bra om jag gör operationen? Att jag får bort det gula och blir nöjd?
Kram

3 vindun:

skriven

Tror du ansökan om lss hade kunnat vara till hjälp i min situation eller bör jag omvärdera mina funderingar?

4 Mikael:

skriven

Japan har skapat olika extrema sociala varianter, de kanske behöver träna på att inte vara så dumma mot sig själva och vara sig själv en stund, och inte så fokuserad på vad omvärlden tycker, världen tycks gå i bitar i rasande fart nu så det där med fobi för omvärlden kanske kommer dö ut rätt fort.

Tala med tanten på bänken metoden sägs vara 3 ggr så effektiv :)

Det heter inte så men tyckte det var lite kul, artikeln är nog låst men har väl en uppfattning om vad det går ut på.

”Bänkmetod” 3 gånger mer effektiv än medicin och KBT

Samtalsterapi med ”grandmothers” på en bänk är tre gånger så effektivt som medicin och KBT i Zimbabwe. I ett land med bara 16 psykiatrer har metoden hjälpt 100 000 personer med psykisk ohälsa. Nu ökar intresset i väst.

https://www.svd.se/bankmetod-3-ganger-mer-effektiv-an-medicin-och-kbt

Tala med AI visar sig också vara effektivt, människor känner sig väldigt bekväma och trygga med en intelligent robot.

https://youtu.be/V5aZjsWM2wo

Läser Leo här så rekommenderar jag den youtube serien.

Kram
Mikael

5 Mikael:

skriven

I serien med AI där spelaren fått ALS så spelade han nog i den snälla ligan, kvinnorna ser ut ha bra mycket mer adrenalin.

När en tar ut tandskyddet och skriker Biiitch! Ren kvinnlig ilska :)

https://youtu.be/WgwNntT6KUQ

Kram
Mikael

6 Mig:

skriven

God morgon,
Ser såret i ansiktet ut att kunna ställa till med problem i och med resan till södern?
Kram

7 sus:

skriven

hej
svårt de där...
man får jobba med sig själv..
livet errar en...
jag försöker fokusera på tre saker... ändå undrar jag..
saknar han oss,,
längtar han hem...
love sus

8 Smulan..:

skriven

Längtar så mycket efter hus/större boende. Blir det av snart?

9 <3:

skriven

Godmorgon Es, vad är bäst för mig att be hc eller reuma skriva intyget?
Kram

10 Lilla m:

skriven

Hej, ser det ut som om jag snart möter någon man som det slår gnistor med?

De potentiella männen jag har nu känns alla lite småljumma från min sida.
Kram

11 IB:

skriven

Hei. Kommer 2020 til å bli like ensomt som 2019?

Svar: Det kommer finnas öppningar... och när du ser dem ska du ta dem tillvara.. kram
Esmaralda

12 Agnes:

skriven

Det jag verkligen avskyr, är hår. Speciellt på män. Skägg. Mustasch. Långhåriga o ludna. Hår på bringan, ärmar, ben, skrev...
Kysser hellre en schnauzer än en man med ansiktsbehåring.

Det kryper i mig av obehag vid blotta tanken på att en orakad man skulle få för sig att ens närma sig mitt ansikte. Att ha sex med en man med hårig bringa o skrev...finns inte på skalan. Vi skulle inte ens komma så långt som till ett hångel...eftersom jag hade tappat allt vad lust heter så fort den där ludna individen tagit i mig.

Har eskalerat med åren, min hårfobi, i samma takt som män anammat trenden med att ge fan i att raka sig. Att dessutom kvinnor tydligen väljer dessa skäggapor, har nog med rädslan att inte få en man...i brist på rakade män, så blir kvinnor ihop med dessa ludna o lurviga individer...varvid männen får blodad tand, o tror att de är snygga.

No way...finns inget snyggt o attraktivt med en man med hår. Snarare tvärtom...för mig är det en gåta att kvinnor står ut med dessa skägg, ludna ben, bringor o skrev. Långt hår...men herregud...

Min 1:a make hade mustasch...det blev inte många kyssar där, inte, under de 14 år vi levde ihop. Jag fixade inte det där spretet han hade under näsan. Fördelen var att han hade endast 6 hårstrån på bröstet...visserligen 6 för många, men det gick ju att ha sex, i alla fall.

Jag vet hur min fobi började...med mors långa, bruna hårstrån som guppade runt i mitt badvatten. Hon kammade sig alltid över badkaret, o när jag sedan skulle bada, så hängde de där äckliga stråna typ överallt o flöt ner i vattnet o kletade sig fast på min kropp. Så äckligt.
Efter det så gillar jag varken karbad eller bad i bassäng...

Skäggfobi funkar dåligt med att dansa...men underlättar att ha med tanke på uteblivet sexliv...om det nu skulle rycka i läppen, så räcker det att tänka "skägg" så vissnar blomman...

Kram!


Svar: Ja, det är ju så att vi formas av det vi varit med om... och att ta ett "hårbad" är äckligt.. såsom du beskriver och har man en fobi tenderar den att bli starkare med åren om man inte jobbar med den... fast din fobi är ju inte av den sorten att den förstör ditt liv.. det gäller ju bara att hitta en renrakad man .. vilket å andra sidan kanske inte är helt enkelt.... kram:)
Esmaralda

13 Misstjejen:

skriven

Hej

Varför sova jag dåligt inatt... är jag nervös eller oroligt inför jobbet? Eller något annat?

Ha det bra

Svar: Kan ha lite med jobbet att göra.. att du har svårt att slappa av.. kram
Esmaralda

14 Misstjejen:

skriven

Hej

Klarar jag mig så länge bra med B kvinna... har ju lite dåligt samvete inför det och är rädd för dom ska märks något om det då det blir ännu svårare för mig. Hur ska jag avbryta den kontaktperson. Det är inte så lättare... känns ju det är väldigt dåligt ide av T kvinna som håller på såhär...

Om det kommer fram så ska jag talar sanningen?

Ha det bra

15 Läroliv:

skriven

Hej Ezmaralda. Har en fråga om OK. Har skrivit om denna kvinna förut. Vi ska bara prata när hon tar kontakt, inte om jag tar kontakt, det har hon visat tydligt. Hon har uppenbart problem med mig och det är OK för min del. Hon fortsätter dock att ta kontakt och problemet är att hon inte lämnar mig ifred, det stör mig, hon klampar in i min personliga sfär, känns inte bra, känns "klibbigt" och tyvärr verkar hon vara avundsjuk på mig av någon anledning. Har markerat mot henne och visat att jag inte är intresserad av att ha kontakt med henne, och ändå fortsätter hon. Känns lite också som att hon vill "sätta" mig på plats = avundsjuka? Vi har aldrig umgåtts, känner bara hennes syster något lite från ungdomen, såpass att vi småpratar lite när vi ses. Undrar om du kan se varför hon beter sig på det här sättet. Ska bli kraftfullare i min fortsatta markering mot henne.

Kram

Svar: Hon är kluven, det finns avundsjuka men också att hon ser upp till dig också och hon tör sig lite på sig själv... var tydlig med att du inte vill umgås... kram :)
Esmaralda

16 Nat:

skriven

Hej esmaralda.

Lite av denna störning kan nog jag ha. Det har blivit bättre. Hade ett större undvikande beteende förut. Nu tycker jag saker är kul. Är social. Men ibland kan jag ändå ha en släng utav detta.

Det är ändå inte på riktigt men känslan kan bli jobbig.

Esmaralda,

Kommer jag att göra flytten dit och att det blir så? Så som jag tänkt med omständigheterna?
Kram


Svar: Jag ser att du gör en bra flytt... inte riktigt när... kram
Esmaralda

17 Skorpan:

skriven

Ja det är inte utan att man kan känna sig så då man träffar på vissa människor o pratar med dem o de är totalt ointresserade av hur en annan har det ;). Det är bara jag, jag, jag, men kanske det är nåt annat syndrom? Tur det finns terapi att ta till om man lider av något som detta Taijin Kyo. Det är inte klokt hur mycket olika syndrom det finns i världen...

Det var inte långt ifrån att jag skulle ha kommit hem med en till väska igår ;D. Underkläder också för den delen, men ska se om de ännu går ner i pris, för det ena som jag köpte var så dyrt. Eget fel förstås, att jag inte gick till de som reade...

Undrar förresten om min kusin igen fått avundsjukesyndromet, jag lyckades ju få ett nytt jobb som femtio plussare, eller vad är det som gör att hon inte hörs av? Det är lite likadant som då jag lyckades få jobb tidigare o var frånskild dessutom med flera barn... Eller inbillar jag mig bara o hon har bråttom med vardagen deras?

Idag är sista dagen man inte behöver ha bråttom, sen börjar det. Tänkte åka ut till en kompis som flyttat till ny lägenhet, ja inte för att jag sett den förra heller ;).

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Jag tror inte kusinen har någon elak avundsjuka... även om hon är lite avundsjuk, så unnar hon dig.. kram :)
Esmaralda

18 Kristin:

skriven

Det er så mange forskjellige lidelser som man aldri har hørt noe om. Trist at så mange sliter.
Menneskesinnet er veldig interessant, men jeg må jo si at jeg ønsker alle mennesker et godt liv, kjære Esmaralda.
Jeg har lenge mistet hår, og det blir jo tynnere.
Har sluttet å bruke Shampo og har gått over til å vaske håret i natron og skylle det i edikkvann. Synes håret virker mer fornøyd med dette, og dessuten slipper jeg alle kjemikaliene som er i Shampo. Men, er dette ok og vil jeg kunne få noe hår tilbake, eller vil jeg fortsette å miste hår? Bagatell i den store sammenheng, men føler at håret er viktig, tross alt.
Ønsker dere en fin dag med spennende opplevelser.
KRAM!!!

Svar: Ja, ditt hår mår bättre av den behandling du går det.. kanske du inte får allt hår tillbaka men det ser ut som om processen med håravfall kan stoppas. Kram :)
Esmaralda

19 Rebecca:

skriven

Jag har social fobi, har gått på kbt. Det hjälpte lite med hur man ska tänka. Min fobi har blivit bättre men måste jobba med den varje dag. Jag är introvert också så det gör ju inte saken lättare. Har gjort personlighet test och fick INFJ , den ovanligaste av alla..inte undra på att man känner sig
annorlunda ibland.

Tror inte det syns på mig dock. :)

Svar: Nej, det syns inte utanpå.. och det är jättebra att du jobbar på det... kram :)
Esmaralda

20 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Ser du något angående jobbet jag sökt?
Tack!

21 EPM :

skriven

Morrn
Det låter som fobiskt personlighetssyndrom tycker jag...

Missade totalt att det är röd dag idag. Ska bli skönt med vardag igen- lite ordning...😊

Regnigt och trist väder idag, precis som jag känner mig eftersom jag ska åka ifrån barnen idag. Med vardagen kommer även den normala rytmen av vår delade vårdnad. Kommer sakna dem så...❤️❤️

Hoppas de inte far illa av detta, att det bara är vi föräldrar som lider... Normal saknad är ingen fara, men vill ju inte att de sabbas pga detta och blir kantstötta vuxna.

Kramar

Svar: Kan bara ni föräldrar samarbeta på ett bra sätt och hålla sams inför barnen.. så tar de ingen skada alls av arrangemanget.. kram :)
Esmaralda

22 Anki:

skriven

Godmorgon Es

Med den störningen måste Japan vara sämsta landet att bo i ..;-)

Måndag igen..man blir rådvill när det är helgdagar
Kylan fick inte vara kvar inte ..nä blött och lera ser ut att vara denna "vinters" melodi..
Genast går humöret i moll..

Hade ju sonens tjej med föräldrar på besök i julas Fick dom ett vettigt intryck av mig ? Känns som jag pladrade nervöst mest..

Ny vecka nya möjligheter !

Kram Anki med flock

Svar: De fick minsann ett bra intryck av dig ! Och med all rätt... kram :)
Esmaralda

23 Hedwig:

skriven

Hej!
Jag tror att saker som händer under ens uppväxt ofta är boven..Om man inte känner sig älskad av sina föräldrar, om man inte känner sig välkommen, blir mobbad i skolan etc kan man utveckla en sådan störning. Om det då senare händer annat som arbetslöshet eller sjukdomar som gör att man inte hänger med kan det göra störningen mycket värre. Jag har själv alltid haft drag av den här störningen och tror faktiskt att det inte beror så mycket på terapi utan på sig själv och på vad som händer i sitt liv/vilka chanser man får och socialt stöd huruvida man kan bli av med den.

Svar: Helt rätt som du säger.. och har man insikt som du.. då har man också större förmåga att hantera situationerna.. kram :)
Esmaralda

24 Helena Ir:

skriven

Måste vara väldigt handikappande! Så hoppas verkligen att människor får rätt hjälp..

Helgerna har swishat förbi så snabbt..många börjar jobba imorgon..Jag kunde inte med att börja plocka undan julen riktigt ännu..julgranen är så fin..och alla ljusen. Nej,1 vecka till får det vara kvar!

Måndag,min vilodag..med bara tvättstuga och handling av mat.

Farmen gillar jag..började igår..

Blir lite avis på din kryssningsresa..även fastän jag gjort den själv..2004 var året! Skulle lätt kunna göra den igen,trots den långa flygresan!

Allt gott!

Kram :)

25 Lotta:

skriven

Jag har en släkting som har social fobi på det sättet, vilket påverkat hela hens liv på ett tråkigt sätt både för sig själv och andra. Rädd för att söka hjälp, vilket också känns relaterat till detta.

Nu är julledigheten till ända, och alla går till sina jobb, utom jag. Vet inte hur länge jag orkar detta utanförskap. Söker jobb som en gnu men inget händer. Önskar mig stora positiva förändringar på många plan i år. Blir det så?

Kram L

Svar: Ja, man kan behöva puffa på de som behöver söka hjälp... alla söker inte per automatik , tyvärr... kram
Esmaralda

26 LottaS:

skriven

Mannen säger aldrig hur han vill ha det, betyder det att han är nöjd eller är det tvärtom?

27 Mimid:

skriven

Hej!

Tror inte att jag har social fobi. Jag säger vad jag tycker och ibland blir det hårda ord som jag sen ångrar att jag sagt

Händer det någonting bra snart som för mig in på rätt väg?

Kram

28 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Har fått kontakt med en man online och det känns pirrigt bara jag tänker på honom. Känns det som om det kommer att klicka åtminstone på den fysiska attraktionsnivån då vi möts?

Kram

Svar: Ja chansen finns.. du upplever honom nog inte som 100 % men det känns ok... kram :)
Esmaralda

29 Jossan :

skriven

God morgon...

Mitt mående går verkligen upp och ner. Vissa stunder känns det sjukt bra men sen känns det jobbigt... Jag börja tänka på en kändis som jag läste om. Han hade hängt sig som sitt självmord. Då tänkte jag men borde man inte klara sig om man sätter händerna innanför repet. Nej jag hade aldrig kunnat ta utvägen att ta mitt liv. Vet vad det kan göra mot andra människor. Så dåligt mår jag inte.

Jag kommer ju ha en framtid för det har du ju sett. Jag kommer ju ha barn och ska gifta mig i framtiden så jag mår inte så dåligt. Men oavsett har jag försökt kontakta en psykolog så jag kan prata med...

Idag ska jag på kalas så jag ställde in träningen..

Igår började jag med att skriva om min engelsktenta. Den ska in på fredag. Ska fråga min gamla engelsklärare om hon kan läsa den och rätta mitt språk.

Kommer den bli godkänd denna gången?

Kram

Svar: Ta hand om ditt mentala mående... får du hjälp av läraren så är chansen god att det blir godkänt.. kram :)
Esmaralda

30 HS:

skriven

God morgon Es!

Taijin Kyofusho-störning, där lärde jag mig nåt nytt!

Mitt ex M har hört av sig igen och skickade en låt som vi brukade lyssna på när vi var tillsammans. Tänker han på mig fast han har en ny kvinna sen ett halvår tillbaka? Eller är det mer att han vill återknyta kontakt som vänner? Det vi hade var speciellt men det är flera år sedan och jag har släppt det för länge sen och gått vidare.

Kram

Svar: Han använder dig när det inte känns så bra i hans nuvarande förhållande.. du behöver markera och fortsätta gå vidare... det finner du mest på... kram :)
Esmaralda

31 Nenna:

skriven

Hej Es,
Härligt att ni hade en bra resa.

Jag har träffat en man. Kan du se något kring det. Kommer det att bli fler träffar? 💕

Kram 🤗

32 Zuzeee :

skriven

Hej

Killen jag träffade den 4:e advent kommer jag träffa han igen? Vill han bara ha kul eller vill han ha något seriöst?

Kram

33 Psykologinörden:

skriven

Detta kände jag då inte till!
Även om jag älskar att nörda ner mig i psykologi, och likaså arbetar med det :)
Tackar å niger för infon!

Hoppas ni haft en riktigt go resa, Es!
Nu ska här ut och letas inredning.
Tusan vad svårt det är att bygga ett hem från grunden..
Du har nämnt en speciell vän på ingång, har denna gjort entré i mitt liv än?

Kram 💕

Svar: Ja, det finns ju massor av underavdelningar inom psykiatrin och är en riktigt djungel... inte så lätt att ställa en korrekt diagnos heller. Vännen ligger nära i tiden.. det kan ha hänt eller är på väg... kram :)
Esmaralda

34 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda och en trevlig resa vad fin det är i Tyskland . Man kanske ska ta sig en tripp någon gång! .
Tror du det går bra för barnen de ska se på en lägenhet åt mig i Upplands Väsby kanske kommer trivas där kanske nya möjligheter? Inget som är bestämt Annars blir det ju lite pirrigt att flytta! 🧐 Tror du det kan bli bättre där? Kram 😃☀️☀️☀️☀️

35 Monica:

skriven

Hörde ett reportage på radion för en tid sedan att japaner blir ofta väldigt besvikna efter att ha besökt Paris som anses vara kärlekens huvudstad att de får gå i terapi när de kommer hem till Japan. Eftersom vänlighet är inbyggt som A och O i deras kultur blir det en kultur-chock när de träffar på parisare som ofta kan ha ett otrevligt och arrogant sätt. Det kallas för paris-syndromet. Har själv besökt Paris och kan instämma i otrevligt bemöttande.

36 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda vad fint det är i Tyskland! Barnen ska se på en lägenhet åt mig i Upplands Väsby Tror du jag skulle kunna trivas där ? Nya möjligheter? 😃kram☀️☀️☀️☀️

Svar: Ja, nya möjligheter och detta ska du famna.. men känn in så det känns rätt... kram
Esmaralda

37 DD:

skriven

Har fortfarande inte löst boende, ser du om jag kommer få bo på hotell eller liknande för de två veckorna?

38 Jägare i det sociala:

skriven

Hejsan 🤗 Oj det där lät inte som något roligt att dras med... Nu kan jag ha skickat dubbelfråga! 🚨 Bloggen verkar vara pigg på felmeddelanden idag. Jag har registrerat mig på en app som är till för att utvidga sin bekantskapskrets lite. Jag har redan träffat två trevliga kontakter vilket är jättekul! Kan någon mer tillkomma från detta forum? Ser det ut som någon grupp kan bildas eller blir det mer umgänge på tu man hand?

Kram 🥰

Svar: Känns positivt... umgänge mer på tu man hand ser det ut att bli.. kram
Esmaralda

39 <3:

skriven

Man lär sig mycket av din blogg, 😊
Jag undrar ifall du ser mig göra högskoleprovet här vart jag bor? och ifall det går bra..

Svar: Ja det ser ut som om du gör högskoleprovet och det ökar dina poäng.. kram
Esmaralda

40 Mikael:

skriven

Artikeln med beskrivning av bänkmetoden kanske går läsa.

När han berättar om vad grandmothers gör på bänken nämner han hur de använder kroppsspråk, lyssnar och sammanfattar vad de hör. Dixon Chibanda menar att ju mer empati och medkänsla hon har, desto bättre arbete gör hon. Och sedan vill han inte tala om terapi, han kallar det storytelling.
– Ingenting har börjat som ett problem, så det är inte vad människor kommer med till bänken. De kommer med sin berättelse, som vi gjort i alla tider för att skapa kontakt. När en grandmother kan lyssna och ge utrymme för den berättelsen skapar hon också utrymme för ett läkande. Det är inte krångligare än så.


– En av de sorgliga sakerna med psykisk ohälsa och psykiatri är att vi inte ser individen bakom diagnosen, utan ger människor en stämpel. Det blir en sådan massiv börda för den personen. Om du så har schizofreni eller är bipolär är dina behov desamma som för vem som helst.

Är det någon skillnad på inställningen i Väst?

– Jag tycker ni är besatta av diagnoser. Och av att använda jargong, du vet komplicerade vetenskapliga ord. Vi talar om att förbättra människors livskvalitet, det är vad vi ytterst försöker göra. Och så använder vi vanligt, enkelt språk. Jag antar att våra olika sätt att närma oss psykisk ohälsa är den viktigaste skillnaden.


https://www.svd.se/psykiater-ni-i-vast-ar-ju-besatta-av-diagnoser

Kram
Mikael

Svar: Jag håller med... man ska varken bli behandlad som sin diagnos eller bli sin diagnos.. och jag kan själv tycka att det ställs onödiga diagnoser... men ibland är det viktigt.. för har man en diagnos kan man också få rätt behandling... rätt stöd i skola, arbetsliv etc... kram :)
Esmaralda

41 Michaela:

skriven

Du sa att jag skulle påverka själv detta år och bygga min egen väg och det första jag gjorde var att jag stängde ner dejtingsidorna. Har inte träffat någon utan bara kollat för att bla glömma exet vilket inte har funkat alls utan det är fortfarande han som finns i mitt hjärta vare sig jag vill eller inte och det funkar inte att ljuga för mig själv utan bättre att acceptera och göra det bästa av situationen. Känns lättare då på något sätt än att streta emot. Har känts fel hela tiden och har aldrig gillat nätdejting så nu är allt raderat och ska jag träffa någon så får det bli IRL. Alltid önskat att träffa någon där det bara smäller till men än har det inte hänt :)

Jag kollar jobb och vill nu hitta något som jag verkligen trivs med och tryggheten i en fast tjänst. Kollade med SOS Alarm dvs 112 men de har 3 skift och jag klarar inte av att jobba natt. Tyvärr för det jobbet lockar. Även så Polisen men inte hittat några tjänster att söka. Jag vill inte tillbaka till akutpsykiatrin så som jag jobbat nu pga allt våld och misshandeln har förändrat mig. Vill göra något annat nu och saknar att jobba.

I morgon ska jag få sista kortisonsprutan i armen. Gjorde så satans ont sist i flera dagar så ser inte fram emot det men hoppas att det går bra. Mjukdelsskador tar tid. Inne på 4e månaden nu. I lördags skickade jag in överklagan till FK. Hoppas att jag får mina pengar så småningom.

Kram och ha en skön ledig måndag!



42 Alie:

skriven

Har aldrig hört talas om detta, låter väldigt väldigt jobbigt, tur det finns hjälp.

Smärtan i mina ben/höft kvarstår och haft nu under ett par månader, kommer det ”läka ut” självmant? Jag har god hjälp av fysioterapeut som är väldigt kunnig och bra...
Kram ✨

43 Lilla m:

skriven

Hej, ser det ut att lyckas med min goda vän Marcel? Hur stor %%%?

44 Johan:

skriven

Hej Esmaralda!
God fortsättning på 2020 och tack för det mysiga blogginlägget om tyska småstäder häromdagen.

En liten fundering: Vad tror du kommer först för mig - en ny bostad eller en ny relation?
Det börjar bli dags att expandera livet här i mitt kära Stockholm på olika sätt snart, känns det som 😉
Kram från Johan

Svar: Det här verkar ske tätt inpå varann och jag ser inte vilket som kommer först.. kram
Esmaralda

45 Boudica:

skriven

Ja kanske har jag inte detta syndrom, möjligen lite svagt. Men jag är sån som drar ut på saker för osäkerhetens skull, det kan vara så att jag vill säga något till någon, men jag hittar alltid på ursäkter för att göra det senare: Han håller på med mobilen, jag gör det sen, han äter, jag tar det senare, han ser trött ut... osv... Det händer sällan om jag bestämt mig för att säga eller göra något, att det blir av, det har slutat med att jag kommit fram till att jag får mer gjort om jag gör det spontant. Jag måste sluta tänka så mycket ;)

Du skrev för någon dag sedan om kraftdjur, ja jag tror att kråkan är mitt. Och orsaken har jag nog berättat om några gånger!
Men det var så märkligt nu för ett tag sedan.
Jag hörde några kråkor väsnas, men känslan att de kallade på mig var så stark så jag släppte strykningen och gick för att kolla ut genom sovrumsfönstret. Det var nästan som det var till mig, en av dem kollade på mig och gick närmre.
Men vad de ville vet jag inte... Min första tanke gick till en person, den andra till en helt annan. med olika orsaker. Men något vettigt får jag inte ur det.

Kan du se något om det här käre Es? Eller har jag blivit helt tokig nu? ;)

KRAM!

Svar: Kråkan är ditt kraftdjur och den här gången tror jag de försökte ge dig mod och energi att ta tag i det du vill... kram
Esmaralda

46 Cecilia:

skriven

Hej Ez! Har ni kommit hem från resan än? Hoppas ni hade en trevlig resa trots brandlarmet som gick.

Jag kan inte förstå att jag har satt mig själv i samma stressiga situation igen. Imorgon är det omtenta, känns det som att jag har detta? Måste verkligen bli bättre på att planera studierna.. Kram!

Svar: Japp, vi är hemkomna och i färd med att städa bort julen :) Ja, gå in för en bra planering, det kommer löna sig.. kram :)
Esmaralda

47 Mercan :

skriven

Hej söta Esmaralda 🤗 😘 ❤️ Kan du se vilken månad ska vi vina stor summa på euro i år 🤗 ♥️ 😊 😘 😘 😘

48 Undra:

skriven

Hej Esmaralda.
Efter det här...
Ser du om hon fortfarande kommer att vara med från och med nu? Eller kommer hon att gå vidare?
Kram


49 Fitnesskillen:

skriven

Hej ez

Jag undrar en sak, kommer jag att finna min kärlek i detta året eller lär jag bli singel fortfarande..

För jag vet ju om att det inte finns nån möjlighet mellan mig och min tjejkompis alls.. Fast att det känns som vi är ett par egentligen..

Men finns det nån möjlighet att jag kommer att finna en tjej i detta året?

Kram

50 Skorpan:

skriven

Sitter o kollar inredningsprogram på tv o förundras hur andra är så duktiga på det o kan hjälpa dem som verkligen behöver hjälp. Önskar att jag också kan hjälpa någon nångång, kanske inte med inredning dock ;). Fast det kanske jag får göra åt oss?
Kram Skorpan

Svar: Tar du tag i inredning hos dig.. så tror jag du kommer bli riktigt nöjd med resultatet.. kram
Esmaralda

51 Mandarin:

skriven

Hej Esmaralda, jag har fått förfrågan om ett nytt jobb, blir det bra för mig eller ska jag vänta och se om det kommer nåt annat som passar mig bättre? Jag vill bort från mitt nuvarande jobb så fort som möjligt eftersom jag inte trivs. Tack på förhand!

Svar: Kasta dig inte från det ena negativa till det andra negativa... känn in ... kram
Esmaralda

52 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det såhär ut nu.
Kommer vi att göra ett försök? Och blir det en flytt dit?
Kommer vi finna kärlek mellan varandra och ha ett försök ihop?
Kram

53 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Nej kusin är nog inte elak på något vis o det finns det inget fog för heller. Vi lever sånolika sorts liv, hon har pengar att röra sig med emedan jag, nåja, jag har så jag klarar mig ;). Fast mycket vill ha mer, lite som med sex kanske, om man får det vill en kanske ha mer ;D!?
Kram Skorpan

54 Bellagio:

skriven

Äntligen tagit tag i att tatuera över min gamla tatuering och även lägga till en del. Letat länge efter en bra studio, och de flesta ligger långt bort. Nu hittade jag en nyöppnad i närheten 😀. Verkar bra och gav ett proffsigt intryck. Kommer jag bli så nöjd som jag hoppas, det kostar en del 🙈

Svar: Ja bara du vet exakt vad du vill ha så blir du nöjd.. kram
Esmaralda

55 jojo:

skriven

lovade mig själv att jag detta året ska försöka få uppleva mera sex... och undrar om det snart sker? Det känns så....

Svar: Ja, jag tycker också det känns så... kram :)
Esmaralda

56 <3:

skriven

Kommer det lösa sig så E kan passa min lilla hund så vi kommer iväg på resan jag bokat.

Hittat sånt underbart litet hotell på en grekisk ö alldelles vid havet. Det ska passa lyxiga livsnjutare. Stora hotellkomplex och all inclusive har jag tröttnat på för länge sedan.
Jag hoppas att jag kommer bli nöjd med denna resa och att den blir bra utan sjukdom.
Kram

57 Snödroppen:

skriven

Jag har lidit av social fobi under en tid, blev inte trodd och fick själv hjälpa mej ur fobin, idag är det bättre men det har satt sin spår.
Min jul är undanstädad men lådan står framme och har väldigt svårt att komma ner till källaren. Idag går huvudet på högvarv och jag känner mej så psykiskt trött i huvudet! När ska detta lätta? Jag längtar efter närhet och kramar, trodde inte att det skulle kännas så påtagligt. När får jag krama Han igen? Längtar han också?
Städa lugnt😍

Svar: Du behöver fatta lite nya beslut och tanka god energi.. kram
Esmaralda

58 Mee:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser du några tecken på att det går åt det hållet i hans planering och tankar att vi kommer att göra ett försök?
Kommer det att bli en flytt dit?
Kram

59 Lilla m:

skriven

Vad är chansen att det lyckas med Marcel? Han bor i ett annat land, ser du om det gör det omöjligt?

Eller finns chansen att det lyckas med honom?

60 HS:

skriven

Tack för svar. Jag hade tänkt att inte svara alls. Behöver fokusera min energi på annat i mitt liv än detta. Men jag ska markera som du säger. Tack.

Kram

61 AnnaK:

skriven

Har väl inte social fobi direkt men en släng av det kanske. Tror rätt många tycker jag är tråkig då det låser sig helt ibland. Speciellt bland män. Var jätterädd för män när jag var liten och det sitter väl kvar lite än. Ingen vet varför jag var det heller...

Snart dags för uppkörning. Hur ska jag hålla nerverna i schack så jag inte får hjärnsläpp och måste köra upp 23 ggr?

Kram 🤗

Svar: Träna lite på meditering i förväg och meditera dig lugn innan uppkörningen... och det värsta som kan hända är ju att du får köra upp igen och det är ju ingen big deal... kram :)
Esmaralda

62 Vän:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer jag att lyckas att gå hela vägen i det här?
Kram

63 Maria:

skriven

Hej😊
Jag var och tittade på ett hus igår och undrar om det är det huset jag ska satsa på?
Kram

64 Hopp:

skriven

Hej Es!

Blir 2020 ett bra/bättre år? Har haft några tuffa år. Kan bara hoppas på att det vänder mot ljusare tider.

Kram

65 Läroliv:

skriven

Tack snälla du för svaret.

Kram

66 F:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om hon fortfarande kommer att finnas kvar i hans liv i fortsättningen?
Kram

67 Natten:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om det kommer att gå hela vägen så som jag vill i detta?
Kram

68 Mandarin :

skriven

Tack för svar Esmaralda du har så rätt! Jag har sökt några intressanta jobb inom offentlig sektor som jag väntar svar på nu.. ser det positivt ut med chans på nåt av dem? Kram

Svar: Ja, du har en god chans.. kram
Esmaralda

69 N:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om vi kommer att göra ett försök? Och att vi kommer att flytta dit?
Kram

70 Fråga:

skriven

Hej esmaralda.

Kommer det att bli förändring i det här?
Kram

71 Uppgiven:

skriven

Kan du se om det blir någon bra förändring i min vardag? Känner att jag inte kan fortsätta att leva som jag gör nu.

Kram

72 Bellagio:

skriven

Och nu försvann min Lady. Slet sig loss från mitt armband. Har någon känsla över vart jag kan leta? El finns hon med mig ändå?

Svar: Vilken otur ! Känn dock inte som att hon är långt borta.. finns en chans att du hittar henne... kram
Esmaralda

73 Mims:

skriven

Känner mig så ful och tjock? Kommer jag att lyckas gå ner i vikt? Jag är ju inte jättetjock men mår inte alls bra.

Kram

Svar: Måendet är viktigt... och du har alla möjligheter att gå ner lite i vikt...välj ett sätt som du känner passar dig och slarva inte med motionen.. kram
Esmaralda

74 Tiss:

skriven

Hur gör jag med vården som inte tar mif på allvar (jag har själv fått höra det, vilket gör mig ledsen), gäller det alla som jobbar? Jag menar... Vad gör jag här... Det känns ju väldigt meningslöst. Jag betyder ju inget.

Svar: Det känns som om det blivit e missuppfattning... de flesta tar dig på allvar.. kram
Esmaralda

75 Marita:

skriven

Hej Es!

Kommer arbetsintervjun gå bra?Vill gärna ge ett bra intryck.

Kram

Svar: Du kommer göra ett bra intryck.. var dig själv... kram
Esmaralda

76 <3:

skriven

Godmorgon Es, vad är bäst för mig att be hc eller reuma skriva intyget?
Kram

Svar: Båda två känns bra så du kan be den som det känns bäst med... kram
Esmaralda

77 Razawa:

skriven

Hej bästa Esmaralda
Ser det ut att lösa sig ekonomiskt för mig? Har det inte dåligt utan mer att mycket går åt kostnader jag betalar av så blir svårt o lägga undan sparande ordentligt.. har en plan att betala av lite större summor nästa månad på kostnaderna så att månadskostnaden på de minskar o då blir mer över. Vad tror du?

Svar: Känns som en bra plan... kram
Esmaralda

78 lilla M:

skriven

försöker ännu.....Vad är chansen att det lyckas med Marcel? Han bor i ett annat land, ser du om det gör det omöjligt?

Eller finns chansen att det lyckas med honom? kram

Svar: Ja chansen finns.. den är runt 50 % och det visar sig snart hur det blir... kram
Esmaralda

79 Kloksomen50åring:

skriven

Agnes
Du förstår alltså varifrån din hårfobi kommer. Och inser att det handlar om en fobi. Trots denna insikt så tar du för givet att andra kvinnors val är onaturliga, och att dessa val görs med rädslan att inte få en man!? Väldigt förmätet tycker jag. Och inte helt sunt.

”Att dessutom kvinnor tydligen väljer dessa skäggapor, har nog med rädslan att inte få en man...i brist på rakade män, så blir kvinnor ihop med dessa ludna o lurviga individer...varvid männen får blodad tand, o tror att de är snygga. ”

Dina inlägg är ofta intressanta, men dina inlägg om kärlek är som en skiva som går på repeat. De sprider i mina ögon en negativitet ibland på gränsen till hat mot män. Eftersom du alltid skriver i princip samma radänga om att kärlek bara är hittepå att det bara är sex och självbedrägeri så funderar iallafall jag ofta hur du kunnat bli så negativ. Nej jag är inte gift eller sambo. Jag är kvinna, medelålders, singel, och självvald sådan, för tillfället.
Jag önskar dej lycka och att Esmaralda kommer att få rätt i att kärleken kommer till dej, även om du inte tror på det just nu.

80 helle:

skriven

Hej Es.. vilken härlig resa det blev för dig och mannen. 😀 Detta året har börjat med massa motgångar för mig, ser det ut att fortsätta så? Kram

Svar: Nejdå, det kommer att vända och bli bättre.. kram
Esmaralda

81 Missmilla:

skriven

Kommer precis från min kbt-terapeut. Hon håller på att utbilda sig så vi kör hårt, tre ggr under jullovet bara. Massor av läxor. Ska försöka få ordning på undvikanden,
Rensar, kastar o säljer hör hemma. Men vill bli av med allt rätt så snabbt. Det är på FB o Tradera jag har annonser. Kan du känna in hur jag ska göra eller tänka? Funkar attraktionslagen? I morgon är det jobb igen, tufft att stiga upp tidigt.

Svar: Bra att du jobbar på undvikanden ! Sälj det du kan och det du inte kan sälja men känner att du för själsfridens skull måste bli av med.. detta kan du skänka så att det blir återanvänt av de som inte har råd att köpa... kram
Esmaralda

82 Undran:

skriven

Hej!

Kommer det att ljusna snart och bli lättare att leva?

Kram

83 Undran:

skriven

Hej!

Kommer det att ljusna snart och bli lättare att leva?

Kram

84 Luna:

skriven

Smått passande änne för mig idag, behöver ett råd från dig!

Vill fråga en kollega en sak, mer kanske sett som en konfrontering.
Jag har ett underlag på det jag tror, genom att jag sett det hända tidigare, och ser att det även kan vara i detta fall.

Känner att det är något jag behöver svar på, men det finns en risk att man kommer tro att jag tappat det, blivit tokig!

Snälla ge mig råd vad som är bäst att göra! Är risken stor att kollegan kommer se mig som galen, och att det blir spänt mellan oss. Eller kommer han till insikt i detta?

Svar: Prata med någon annan först... det finns en risk att det kan bli spänt mellan er... kram
Esmaralda

85 Skorpan:

skriven

Julen bort redan? Det är så mycket ljusare med alla ljusslingor :).

Undrar om det kommer att bli några stora förändringar på jobbet inom det närmaste eller blir det som hittills?
Kram Skorpan

Svar: Slingorna utomhus är kvar men tomtarna är väck... och allt julkrafs inomhus är på vinden nu ! Jag ser lite förändringar men inga stora... kram
Esmaralda

86 Mims:

skriven

Hej!

Jag städar inte bort julen förrän tjugonde knut. Vill ha julen kvar ändå tills julen är slut. Sorgligt att måsta städa bort. Blir så tomt.

Vågar jag hoppas på att få nytt jobb och nya vänner under 2020?

Kram

87 Cecilia:

skriven

Kära Ez,

Om några veckor ska jag på återbesök hos läkare ang fortsatt sjukskrivning. Har varit sjukskriven i ca ett år nu,jobbar en timme/dag hemifrån på egen önskan, istället för att inte jobba alls. Senaste läkarbesöket var i slutet av augusti, då jag sjukskrevs fortsatt fem månader med nytt läkarbesök först nu. Är halvt sjukpensionär sen 10 år tillbaka, efter tre decennier av sömnproblem och återkommande depressioner. Har pusslat många år och tagit semester och tjänstledigt då jag helt enkelt inte klarat att jobba. Varken läkare eller F-kassan har ifrågasatt sjukskri ningen. Nu är det en ny läkare och ny kontaktperson på F-kassan. Känner en viss oro och anspänning inför detta, undrar om denna känsla är berättigad eller om det kommer att fortsätta rulla såsom hittills?

Kram

Svar: Det kan nog bli så att det blir en del ifrågasättande men du kan svara för dig.. kram :)
Esmaralda

88 Liten :

skriven

Hej Esmaralda.

Ser du några tecken på att hans familj skulle vara arga på mig på något sätt?

Ser du mig umgås med dem framöver?
Kram

Svar: Arga är nog att ta i... mer förbryllade. Räkna inte med något större umgänge med dem i framtiden.. kram
Esmaralda

89 Tingeling :

skriven

Idag har jag städat bort julen. Haft julgrejerna uppe sen november, så nu räckte det! Dock känns det lite tomt nu, ska nog köpa mig en lampa att ha i köksfönstret, är mysigt!

Annars har vi haft besök här tre dagar i sträck och i morgon kommer några till. Jätteroligt! Är personer, med barn, som jag inte träffar så ofta, men vi är vänner ändå, vi träffas när det passar, även om det är 2-3 gånger om året. Jag gillar sån vänskap 🙂 inget tvång på nåt sätt, bara enkelt och trevligt.

Måste nu ta tag i en uppgift från skolan, dragit mig för det lite men nu måste jag denna vecka! När jag väl börjar går det nog rätt fort.

Trevlig måndag kväll!

Kram!

Svar: Ja det blir väldigt tomt när julen städats bort... här hos mej också idag ! Den vänskapen du beskriver är härlig... enkel och otvungen och man tar lätt vid där man slutade även om det var ett bra tag sedan ! Kram :)
Esmaralda

90 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda. Fint att höra att ni hade en lyckad resa till Tyskland! Och god fortsättning på det nya året!

Fina Esmaralda, jag har haft en dröm under många år om att besöka ön Socotra utanför Jemens kust. För ca två år sedan kontaktade jag via mejl en turistbyrå i Socotra för att höra mig för om vilka möjligheter det finns för att besöka ön. Fick då svaret att alla flyg var inställda pga det kritiska läget i Jemen. Så jag lade resplanerna på hyllan.

Döm om min förvåning då jag idag!!! fick ett nytt mejl från resebyrån om att det nu är möjligt att flyga till Socotra med Yemen Airlines från Cairo. Det är inte billigt, men det är möjligt.

Och nu kan jag inte sluta tänka på det. Jag vill så innerligt, så brinnande gärna, svårt att förklara känslan. Det liksom bara värker i mig av längtan att resa dit. Vad ska jag göra?
Kram
Jennifer

Svar: Det kommer en dag när du reser dit - men den resan ligger en bit fram i tiden.. kram :)
Esmaralda

91 sus:

skriven

hej
förlåt om jag är lite tjatig....
men vill få ur det ur systemet....
längtar han hem?
hur tänker han...
love sus

Svar: Han verkar ha annat att tänka på just nu....några detaljer ser jag inte.. kram
Esmaralda

92 Blomman:

skriven

Hej Kära Esmaralda.

Undrar kommer det att bli en förändring med det här?
Kram

93 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Här jular vi fortfarande, men inga större tomtar ute. De största finns nog på loftet ;).
Kram Skorpan

94 Agnes:

skriven

Nr 61: Tack för din kommentar om mina inlägg. Intressant att du känner dig manad att kommentera vad jag skriver. Min åsikt om varför du tagit dig tid, håller jag för mig själv! ;)
Gillar din förmåga att "märka ord"!

Jag, i min tur, ser en hel del "inlägg om kärlek är som en skiva som går på repeat".
Folk tuggar om o om igen:"När kommer soulmaten, när kommer han att lämna henne, när kommer kärleken, när, när, när(valfritt upprepande tema för inlägg)".

Uppskattar din avslutning på ditt inlägg...kvinnors förmåga att släta över sin åsikt med ngt lite klämkäckt!
Mmmmm.....myyyyyssss...!

Visst får du gilla män med skägg. Hår i skrevet o ludna ben! Det är ditt val. :)

Jag själv förstår ffr inte deras val...kommer aldrig att göra.

Självklart är även jag singel. Kommer att vara så, som sagt, då den man jag söker är verkar utrotad av den framvällande skäggarmada som är över oss.

Du har rätt i att jag anser att kärlek är en illusion. För mig är en relation med en man grundad på om jag kommer att ha ngn nytta av att "ha en man". Detta för att i min värld, grundad på erfarenhet, så går det inte att lita på män. Minsta lilla svaghet, så är mannen där o nystar för att kunna skaffa sig en hållhake.

Men danspartner, lite sex, roliga utflykter o en o annan härlig fika, det vill jag ha med en eller flera män...som nu faller mig o min hårfobi på läppen! =)

Avslutar även jag med ett lycka till till dig i ditt liv!

Kram!







95 F:

skriven

Hej esmaralda.

Ser det ut som om hon kommer att finnas kvar i hans liv i fortsättningen?
Kram

96 Agnes:

skriven

Nu blev det ju helt vajsing...lite som att fastna me' skägget i brevlådan, typ!

Var tydligen snabb som en hårlus i att svara...är inte alls inlägg 61, längre, utan nu är det inlägg 80!
Festligt!

Sorry till 61:an, som antagligen blev en smula förvirrad!

Tror att jag helt enkelt är alldeles för cynisk o kallhamrad när det kommer till känslor, så sånt där känlopjuck biter helt enkelt inte på mig...är även för gammal för att tramsa runt med män. Har aldrig upplevt sånt där folk pratar om...alltså har jag tidigare varit en idiot i fråga om män, som trott saker.

Men nu är jag vuxen o med stor erfarenhet av vad män är, i bagaget. Därav min insikt om att kärlek är en illusion o en relation är en strid för att få behålla min själ o min frid.

Därav mitt val att vara singel o hålla mig på min kant o inte lämna minsta lilla glipa för en man att ta över o döda min själ!

Kram!

97 <3:

skriven

Kommer det lösa sig så E kan passa min lilla hund så vi kommer iväg på resan jag bokat.

Hittat sånt underbart litet hotell på en grekisk ö alldelles vid havet. Det ska passa lyxiga livsnjutare. Stora hotellkomplex och all inclusive har jag tröttnat på för länge sedan.
Jag hoppas att jag kommer bli nöjd med denna resa och att den blir bra utan sjukdom.
Kram

98 Luna:

skriven

Tack Es,
Har innan funderat mellan att ta det direkt med kollegan eller genom chefen.
Vet att chefen och kollegan fungerar bra ihop och kan prata med varandra, så funderar på att be chefen att ta reda på lite info åt mig. Jag känner på mig att han skulle förstå om jag berättar min orsak, men det är rätt känsligt ärande för mig.

Förlåt för ny fråga, ser det bra ut eller någon varning om detta?

99 Jennifer:

skriven

Tack så mycket för svaret! Känns bra att veta att jag en dag, förhoppningsvis inte alltför långt fram i tiden, kommer dit! Såfort jag HÖRDE TALAS om Socotra visste jag direkt att jag bara måste ta mig dit.

Råkar du se om jag reser dit ensam eller tillsammans med M?
Kram,
Jennifer

100 Kloksomen50åring:

skriven

Agnes.

Jag är välbekant med härskartekniker, tex förlöjligande och förminskande.

Alla har vi våra preferenser och/eller fobier men jag tycker inte man ska tillskriva andra sådant som att de tar vad de får för att de är rädda att bli utan. Eller att de som upplever eller tror på kärleken lever i en illusion. Det är nedsättande.
Det må vara dina erfarenheter men det är inte mina erfarenheter, och säkert inte många andras.

Jag kände mig manad att skriva till dej då jag tycker att det är synd att de flesta av dina inlägg numera är så fulla av negativitet och även hat mot män. Du har en stor skriftlig begåvning och jag brukade läsa dina inlägg med stor glädje.

Jag tror på Karma, och vill minnas att du var inne på samma när du skrev om affirmationer och ”Hemligheten”. Och kärnan i detta är ju att får man tillbaka det man ger ut.

Det var f.ö ingen överslätande avslutningsfras. Jag är inte den gulliga/mys/gofika/styrkekramstypen. Jag hoppas verkligen att även du får uppleva kärleken.

101 Tjej:

skriven

Hej Esmaralda.

Ska det bli en flytt dit för mig?
Kram

102 Babe:

skriven

Hej Esmaralda.

Tycker dem att det här är mitt fel?
Kram

103 Um:

skriven

Hej Esmaralda.

Finns tankarna hos dem att han inte ville det här? Tror dem så?
Kram

104 Tiss:

skriven

Jag har själv haft socialfobi. Jag har jobbat bort mycket av den, för idag uppfyller jag inte längre kriterierna för det hela!
Däremot har jag en form av sovfobi och har jobbat mycket med det, dock inte fri från det än.

Es, jag blir mycket tacksam för att du faktiskt tar dig tid att svara på många av våra frågor. Kram

105 Tangorabatten :

skriven

Agnes, Agnes, Agnes🥱.
Du verkar vara alla kvinnors språkrör.
I mina ögon är du inget annat än en manipulativ bitterf***a och du ägnar dig mer än gärna åt en typ av mobbning här på bloggen. (såvida du inte fiskar efter sympatier när du ”ska ge upp” eller ”lämna bloggen”). Omoget.

106 M.:

skriven

Har du något tips på vad göra i denna situation? Vill inte ha han här!
Kram

Svar: Du får prata med någon som kan hjälpa dig... kram
Esmaralda

107 Ghostwriter:

skriven

Ärligt... Tror du att jag kommer trivas i drömstaden som jag velat flytta till nu i några år? På ett sätt vill jag det mer än ALLT! på ett annat sätt är jag skit rädd, att det kanske inte kommer kännas som jag tror. Jag har ju halvt bott där förut och känner att de är som ett andra hem. Men jag vill ju nu när jag planerar barn, bo i ett hus och det blir svårt att bo mitt i smeten i just hus. Och lägenhet är jag så trött på. Det är så deppigt för mig!

Det känns som rätt stad för mig men det kanske är smart att kolla lite utanför ändå, där det finns mest hus. Samtidigt är jag så ledsen! Jag vill inte lämna dom som står mig nära här... För alla som jag älskar bor ju runt om i landet och det är en sorg för mig.


Kram

108 Agnes:

skriven

Mohaha! Jag, omogen...
Tack för att du gjorde min kväll!, Tangorabatten!

Ibland kallar en del här på bloggen mig för hora, så bitterfitta passar ju bra!

Är fritt att läsa här, tangorabbaten o ditt fall så kan jag bara uppmana dig till det du uppmanade mig till att göra....sluta skriva eller lämna bloggen om du känner dig påhoppad av mina högst privata åsikter.

Kram!

109 JOHANNA:

skriven

Idag saknar jag min mamma så infernaliskt. Behöver prata med henne men var längesen jag kände hennes närvaro nu. Jag undrar bara om hon vet vad som händer i mitt liv och vad hon hade tyckt om det...

Svar: Hon vet och hon besöker dig då och då och det kommer hon alltid att göra. Hon är väldigt stolt över dig . Kram
Esmaralda

110 Agnes:

skriven

Jisses så några hårstrån kan skapa stor dramatik....nu kanske ni förstår mitt dilemma...

All reklam är bra reklam...och inte behöver jag vara orolig att gå obemärkt förbi..."alla"verkar ha sin åsikt klar om vem jag är!

Kram@

111 HS:

skriven

Till MissMilla (82)

Har du testat Shpock-appen? Funkat bra för mig när jag sålt småsaker och kläder. Man kan kränga i stort sett vad som helst där utan annonskostnad :)

Lycka till!


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: