Vårdhundar & tomtebloss

Så vill jag  slå ett slag för terapihundar!

Sådana vill jag ha fler av – många fler !

Jag vill se dem i arbete med barn, med gamla, med kroniskt sjuka, på skolor och varför inte i våra fängelser ? Överallt där det finns  människor behövs hundar !

Jag har en kompis som gått utbildning med sin hund, till vårdhund.

Hunden, en  kolugn och galet barnälskande blandrashund och föraren som i grunden är sjuksköterska, de får inga uppdrag. Inte ett enda.

 

Man tycker generellt inte om att släppa in hundarna i vården.

Kanske beror det på allergier eller på att det är så pass nytt och sånt som är nytt brukar folk möta med misstro.

Det finns alltså en speciell vård och terapihundutbildning. Må hända det finns fler än en också.

Det börjar med att hunden måste göra ett lämplighetstest och måste då vara minst ett år gammal.

Vårdhunden ska jobba tex  inom demensvård, äldreomsorg eller med hjärnskadade och terapihunden  ska jobba vid skola, omsorg och liknande.

Lämplighetstester skiljer sig åt mellan terapihund och vårdhund

Och det är inte gratis….det kostar över 15.000 kr att få  sin hund diplomerad.

Somliga hundar är bara som  klippta och skurna för detta ändamål.

Mannabonne Glenn hade blivit en utmärkt terapihund och skulle älska att jobba med barn – men nu är han ju redan  besiktningshund och har fullt upp!

 

Brukar ni stöta på  hundar som jobbar ?

💖

Och så är det fredag… IGEN !!  Jag lämnade ju bilen på  service häromdagen och den skulle hämtas… det glömde både jag och verkstan.

I går kväll ringde de mig och beklagade att de haft fel med det tekniska och därför inte hört av sig.. de skulle ju ringt när bilen var  hämtklar… men jag hade inte saknat den.

Vi har ju en  bil till… min lilla Debban kör jag ju bara med  här i krokarna… minsta Kian är inte riktig gjord för långfärder.

 

 

Så nu blir det till verkstan först och  främst… sen lite mer bakning inför barnbarnens stora dag i morgon….inom affären… blev så sugen på räkor så det ska vi pilla med i kväll framför Talang !

Mamma hälsar så gott och önska er go helg... här har vi henne på vår försenade julmiddag och  risgrynsgröten serveras traditionsenligt med tomtebloss:

 

Kram & kärlek och ha en riktigt bra fredag !

1 G.H:

skriven

Här är det jättevanligt med terapihundar!! På avdelning där jag jobbar kommer de upp en dag i veckan:) jättekul, och patienterna engagerar sig verkligen!

Jag har en fråga gällande kindergarten:) får du någon känsla för följande tre alternativ
En Waldorf skola, en skola som bygger delvis på Montessori, och en vanlig grundskola som vårt område hör till:) vi måste bestämma oss snart!

Kram:)

Svar: Vad roligt :) Montessori känns bra.. får en positiv känsla.. kram :)
Esmaralda

2 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Det känns som om du kan och vet så väldigt mycket!

Häromdagen frågade min lilla dotter om dinosaurierna, om dom har sin egen himmel (Alltet) och var dom finns nu? Då jag sade att ingenting kan upphöra att finnas.

Blev själv och funderade på detta... så hur är det månntro? Lever dinosauriernas själar någonstans i en annan dimension trots att de inte längre finns på jorden? Eller har deras väsen helt upphört att existera, totalt utplånats? Vad tror du?

Hoppas du förstår frågan. Kram

Svar: Det är som du säger.. allt som levt och funnits, finns fortfarande men på en annan plats och på ett annat sätt... kram :)
Esmaralda

3 Ghostwriter :

skriven

Jag tror att jag har panik mitt i min trygghet inom mig. Ena dagen så lycklig, nästa dag så ledsen att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Jag är så rädd att få mitt barn. Jag är rädd för att bli älskad, att älska. Jag är rädd att behöva vara ifred och samtidigt att bli ensam. Jag är rädd för att ha ett långt liv. Jag är rädd att bli som mina föräldrar. Jag är rädd att älska mitt liv ännu mer. Jag är rädd att misslyckas och jag är rädd att lyckas. Jag vet vilken glädje det kommer ge mig och jag är rädd för den glädjen, för jag vet inte hur det känns på heltid. Jag är rädd för ansvaret för man vet aldrig vad som kan ske. Jag är rädd för den här världen är både brutal och vacker på andra sätt, och jag är rädd att jag inte blir den versionen jag tror att jag ska bli som mamma. Jag är rädd för jag förtjänar inte den här gåvan, men jag vill så gärna ha den.


Varför känner man så här. Varför är det inte lätt. Jag trodde ju aldrig att jag skulle bli ensamstående, jag vet att jag kommer klara det. Men jag är rädd. Rädd för allt det fina i livet.

Vissa dagar känner jag att jag är bäst på att må dåligt och att bli sviken. Andra dagar vet jag att jag älskar mest sidan hos mig där jag är glad och tacksam.



Kram

Svar: Rädslor har vi människor - mer eller mindre och på olika sätt men det är en realitet vi bär med oss... det gäller att förhålla sig och inte förlora sig i dessa rädslor.. kram :)
Esmaralda

4 Anki:

skriven

Godmoron Es
Jo en vårdhund i form av en underbar Bordercollie vid namn Othello som jobbade på syrrans förra jobb.
Han har en egen facebooksida ;-)
https://www.facebook.com/vardhundenothello
Vi behöver vårdhundar och terapidjur !
Djur ger sån ovillkorslös kärlek .

Jag tog ditt råd och nästa vecka blir det lutfisk hos äldre väninnan ! Ska bli gott .

Räkor låter gott som fredagsmys .
Får jag tag i fin broccoli så blir det marinerade råa sådana i citron salt persilja och olivolja till Talang ;-)

trevlig Fredag !
Kram Anki med flock

Svar: Vad roligt :) Och att du också ska äta lutfisk så här på fel sida om julen.. men det är så galet gott att man kan äta det när som helst ! Broccoli är alltid gott och särskilt om man piffar till den lite sådär som du gör.. kram :)
Esmaralda

5 Michaela:

skriven

Vårdhundar är underbara❤ Vilken skillnad de gör och vilken glädje att få jobba med sånt!

Håller med. Fredag. Igen! Vart tar tiden vägen :) Blir sjukgymnasten, lite smått och gott däremellan och Talang ikväll. Tycker att det är mycket roligare än Idol. Vem av barnbarnen är det som fyller den 23/1 som jag? :)

Jag hittade ju en 100 lapp i skogen innan årsskiftet och kände direkt att den ska jag inte handla för. Försökte dock göra det häromdagen men jag fick inte ur den ur fickan i plånboken så antar att det var budskapet. Handla inte med mig :)
Hoppas att lite positivt är på ingång snart...

Ha en mysig fredag och njut av att helgen väntar. Kram!

Svar: Det är Adis i Lund som fyller 15 och storebror fyllde 18 häromdagen :) Ja behåll hundralappen - den är din turpeng :) Kram
Esmaralda

6 EPM :

skriven

Undrar om din bekant är min vän...
Jag vet, via studenterna, att det är en terapihund på PIVA och övriga psykiatriska heldygnsvårds-avdelningar i Malmö ibland! Jättepopulärt och väldigt god terapeutiskt effekt😊
Många som jobbar på mottagningarna har också sina egna hundar med ibland, vilket och gör så att patienter som annars inte pratar så mycket, öppnar upp och lever upp. Väldigt fint att se!

Ikväll börjat min fredagkväll 19.00 pga tenta- jag ska vara tillgänglig vis telefon vid ev frågor. Så det gäller att fixa undan ärenden innan det.
Nu ska jag kolla hur det är med min kollegas dotter och handla inför fredagsmys.

Kram

7 Mikael:

skriven

Människan är bra glömsk och har kanske glömt hur ett djur ser ut, mer än något brunt som ligger på tallriken men mer kontakt ska det inte vara, numera är det väl hästar för de med adhd, drogproblem och annat, en terapiälg kanske? :)


https://youtu.be/CVea_5u39Fo


Kram
Mikael

8 Skorpan:

skriven

Vill jag också ha, fler terapihundar. Risgrynsgröt med tomtebloss, häftigt :).

Nu blir det bråda tider med strejkvarningar o strejker, kanske, bokslut mm. Ser du mig palla för trycket Es o ro allt i land? Lite nervös..

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

9 Hedwig:

skriven

Sven skulle också göra bra av sig fast inte med barn. När det gäller barn som han inte känner har han inte tålamod vilket jag ofta kan förstå. Han ser ut som en leksakshund men vill tas på allvar. Jag tog med honom till ett äldreboende ibland och där tyckte alla så mycket om honom. De blev verkligen glada av att se honom. Jag tycker att det vore bra med flera terapihundar. Samtidigt tycker jag att hundens välbefinnelse får stå i fokus och inte människans!

Svar: Ofta är det så att har man inte barn under hundens uppväxt så blir hundarna lätt besvärade av påflugna ungar:) Du har en väldigt fin hund och det finns healing i honom... mer nu när han börjar bli lite äldre.. kram :)
Esmaralda

10 Kristin:

skriven

Ja, dette med terapihunder betyr så mye for så mange, kjære Esmaralda.
Det er riktig at hunder som skal benyttes til dette testes, men at det skal koste så mye er jo ille.

Da min man i nesten 2år var på sykehjem, var jeg der så og si hver dag, og hadde med 2 eller 3 hunder.
Hans hund var alltid med.
Det var så rørende å se hvordan mange av de demente lyste opp og forsøkte å kommunisere på sin måte, hver gang vi kom. Min mann lyste opp <3
Hadde som skrevet, alltid minst 1 ekstra hund med, for min mann måtte jo få ha sin hund i fred. De andre hundene gikk på rundgang. og de fleste ville kose med hundene.
Mine hunder hadde aldri vært med på noe kurs, men det gikk veldig bra.
Som eier vet man stort sett hva hunden klarer å være med på. Uansett hvor testet en hund er, så kan man uansett aldri stole 100% på hunden, så man må jo følge med.
Jeg har også sett på TV hvor god nytte innsatte også har av å få ansvar for hunder noen timer av og til.

Så nydelig bilde av din mor. Hun er en flott dame.
Du må hilse så mye tilbake til henne, og ønske en god helg.
En god helg ønskes dere også.
En spesiell hilsen til MG fra Pudlene <3
KRAM!!

Svar: Ja somliga hundar har det bara i sig.. och dina hundar är stabila och trygga.. och då brukar det funka hur bra som helst. Vad roligt att du tänkte på de andra patienterna också och tog med extra hundar :) Mamma hälsar så gott tillbaka och meddelar att hon och fästmannen ska ut på galej ikväll... middag och teater :) MG skickar massa pussar till alla pudlar.. en ras han är svag för.. han älskar sina pudelkompisar.. kram :)
Esmaralda

11 Jennifer:

skriven

Hej finaste Esmaralda. Jag lever ju med kronisk smärta och har läst att det är bra med hund då, att de lindrar smärtan. Jag skulle gärna skaffa hund, av andra orsaker också såklart. Har alltid drömt om att ha en hund. Tror du det är så att jag skaffar hund detta året?
Kram
Jennifer

Svar: Jag tror inte du skaffar hund förrän du slagit dig mer till ro i arbetslivet och vet arbetsdagar/tider osv.. kram :)
Esmaralda

12 Hon:

skriven

Hej,
Varför hör han inte av sig? Är han med nån annan redan?
Kram

13 Therese:

skriven

Gomorron Ez
Terapi hundar är ett fanatiskt bra. Jag jobbar inom Lss och på en del dagligverksamheter har man arbets grupper som just jobbar med terapi hundar. De har så positiv och lugnade effekt på personer med diagnose inom autism spektrum. Så härligt att se när de knyter en gemenskap tillsammans..Så jag håller med fler terapi hundar .....Vill oxå berätta för dig .Jag tog åt mig av en av dina spontana spådomar.Den om dejtingsidor och blivit besviken gång på gång.
Rådet i den var att förtsätta. Jag började prata lite håglöst med en man och vi bestämde att vi skulle ta en liten promenad tillsammans. Precis som du sa så slog det verkligen gnistor mellan oss direkt. Vi bor i samma stad och inte så långt mellan oss. Som det kan bli. Vet inte vad framtid för oss blir men jösses vad det känns härligt just nu . Önskar dig och alla i blogg familjen en riktigt härlig helg . Kram

Svar: Bara njut... herregud så roligt :) Jag blev riktigt upplivad av dina rader :) Kram :)
Esmaralda

14 Lotta:

skriven

Jättebra med terapihundar. Jag tror att många är rädda för förändringar och så är de rädda för allergier och allt ska vara så himla rent och PK liksom, tror jag. Spontanitet och högt i tak borde vara en självklarhet på alla institutioner/vårdinrättningar.

Igår skrev jag en Bucketlist. Allt går att uppnå egentligen, men behöver turen på min sida. Är otursförföljd. Här händer ingenting. Mina idéer är slut. Ser du om jag snart kommer jobba igen.

Kram och önskar alla en finfin helg
/L





Svar: Exakt, kunde inte säga det bättre själv ! Tänk efter ett varv till hur du ska komma igång med din bucketlist !! Du kan ta steg på egen hand och det ger positivt.. kram
Esmaralda

15 Alie:

skriven

Jaaaaa, jag håller verkligen med, mer hundar/djur inom vård/socialomsorg. Djuren gör stor skillnad på människan, barn som gamla.
Jag har själv stött på hund inom äldreomsorgen och man ser stor skillnad på de äldre dementa ( i detta fallet).
Tror mycket handlar om okunskap, pengar, intresse.. som chef/politiker ( personer som kan se till att djuren tas in i verksamheten) gäller det att tänka utanför boxen, och vara öppen för nya idéer och tänk.
Kram 💫

16 Lo:

skriven

God morgon fina Es, sänder dig ljus.

Jag undrar om du skulle kunna känna in lite vägledning åt mig i detta skedet, går igenom en lång tuff period..
Tror att jag är påväg att skiljas, ser inte längre klart i dimman.

Trevlig helg,

Kram

17 Snödroppen:

skriven

Godmorgon!
Har faktiskt inte träffat nån vårdhund men håller med om att fler borde komma in främst inom äldrevården och till hjälp för barn och det finns allergivönliga hundar...
En ledig fredag och jag vaknar med huvudvärk! Så nu är det kaffe o dubbel bamyl som gäller även om jag knaprade lite imorse också.blä!!
Gråväder idag och grått i mitt sinne. Tänker alldeles för mycket och det är Han som inte går att glömma...återtar vi kontakten snart?
Önskar dej en skön helg o glöm inte bilen...😜
Kram🌸

Svar: Fy för huvudvärk.. hoppas du har piggnat på dej lite ! Du kommer ta dig vidare... kram :)
Esmaralda

18 DD:

skriven

Intressant att du såg ett möte mellan oss. Förstår inte hur då jag flyttar imorgon men det får vi se helt enkelt.

Kram

Svar: Ja hur det går till vet jag inte.. kram :)
Esmaralda

19 Louise:

skriven

Har inte sett något djur inom vården här eller ems hört talas om det. Det är nog mer vanligt uppåt i landet. Katter ska ha en läkande eller lugnande effekt på äldre ocvh på barn. Läste om dödskatten vet inte om det var i sverige eller utomlands. Katten la sig hos personen som skulle dö inom kort tid. Så himla fint för att den gamle inte skulle vara ensam.

Mannen kommer aldrig att släppa mig för han har "växt" ihop med mig. Känner mig så himla kvävd. Vi diskuterade igår också och det kommer bli så idag med. Jag blir galen. Vad är det för fel på män. Kan han inte bara klara sig utan mig.

På tisdag är det VFUseminarie jag hoppas min handledare får tid att dyka upp. Hon jobbar på en småbarnsavdelning och känner en av min systers kompisar så hon måste vara något år yngre än mig. Tur att det nog inte är en bitter äldre förskollärare haha.

Jag måste få ett jobb och det är fort. Kollade upp mina skulder hos KF igår och det verkar skjunka hos dem. Kunde inte komma på visning på en lägvenhet för jag har 6 anmärkningar för mycket(eller ja 18 st egentligen) och jag stör mig att jag inte är en duktig influencer. Hade jag bara kunnat detta hade jag fått in tillräckligt att betala av både inkassoföretagen och KF. Har ju ads på min blogg för att se om jag kan få lite pengar tjänade. Har tjänat hela 4 kronor. Det är hopplöst. Blir lite avunsjuk på de som tjänar mycket på bloggande.

Igår pratade dottern och tjejen som trakasserar henne med jämna mellanrum med kuratorn och tjejen sa att hon inte brydde sig. Alltså vad är det för fel på dagens ungar. Jag sa i alla fall till Izabella att hon skulle i fortsättningen ignorera henne och inte prata med henne alls. Bäst för båda parter.

Om 3 veckor går jag ut på VFU och jag är så spänd. Jag hoppas att jag och min handledare kan jobba tillsammans och att hon stöttar mig i det som jag behövs stöttas i. Men jag ska vara med småbarn så hur svårt kan det vara.
Kommer jag att klara min VFU denna gången? Kommer min handledare att stötta mig och hjälpa mig nå mina mål?
I mars är det tid för examensarbetet med handledning.

ha en fin dag och tacksam för svar. Kramar

Svar: Ser ingenting detaljerat.. men framöver kommer du ha arbete även om det är en snårig väg dit.. och det kommer också en dag när du lever på egen hand.. kram
Esmaralda

20 AnnaK:

skriven

Kan ju vara svårt med tanke på allergier. Annars är det ju alldeles utmärkt 🙂

Känns som att jag gått in i väggen lite med körkortet. Har tappat sugen. Minns dock att du skrev till mig att när det känns som tyngst så är jag nära att lyckas. Typ något sånt iaf. Kanske är där nu? Kan ju inte ge upp nu när jag lagt ut så mycket pengar.

Kram 🤗

Svar: Ja för 17, ge inte upp nu, då ångrar du dig bara.. kram
Esmaralda

21 Mii:

skriven

Hej esmaralda.

Sådan tur att dem finns. Läkande är djur.

Tror du han kommer bjuda med mig till sina föräldrar sen?
Kommer jag att vara med dem? Kommer de gå bra att jag blir omtyckt?
Kram

22 Mej:

skriven

Hej esmaralda.
Hälsa så mycket tillbaka.

Har han känslor för mig?
Kram

Svar: Någon form av känslor finns men ser inte på vilket sätt.. kram
Esmaralda

23 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda tror du P hör av sig ikväll ?
Kram

24 Sol:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om jag kommer att göra flytten dit?

Kommer jag att komma ända fram på den här vägen tror du?
Kram

25 Fitnesskillen:

skriven

Jag och min tjejkompis började bråka igen.. Jag ignorerade henne lite idag när jag avblockerade henne, så ringde 14 gånger till mig och när jag svarade så lät hon lite piss förbannad och orolig, så frågade hon varför jag ignorerade

så sa jag "du när man är kär i en person men man vet att den personen är intresserad av någon annan"
så sa hon "är du helt fucking seriöst nu, är det på grund av de"
så sa jag "ja lite smått ja"
så började hon säga "jag har fucking gått runt i lägenheten och varit helt orolig över dig och tror det hade hänt något! Vet du vad jag orkar inte med dig längre så hejdå"

sen skrev på hon på sms "kommer att blockera dig överallt nu! Så ha ett bra jävla liv! Pallar inte med ditt omoget egoistiska beteende! Fuck dig på riktigt trött med din bullshit" sen blockade hon mig på snap, mittnr och messenger..

Betyder detta att det är slut med vår vänskap helt nu? :/

Jag har ingen ångest att hon sa upp kontakten med mig, visst jag började gråta lite..

Men är detta helt över mellan oss?

Kram

Svar: Ni kommer hålla på att tjafsa sådär fram och tillbaka en tid... jag ser inga detaljer.. kram
Esmaralda

26 Dunegull:

skriven

Jag älskar att djur är på arbetsplatser. Dem sprider sådan glädje. Vet att en del inte gillar det men min uppfattning är att dem flesta gör så.

Jag var ute på ett demensboende innan jul och där var en fantastiskt hund som heter syster som verkligen var på rätt plats i livet. Vilken glädje för alla!

Trevlig helg

Svar: Vad roligt !!!! Kram
Esmaralda

27 Elin :

skriven

Kommer han ta ngt intiativ till el flirt på festen? Kommer han se efter mig?

28 Dunegull:

skriven

Börjar bli lite ohållbart på jobbet. Har en chef som inte gjort ett skit på 4 månader. Ska jag lyfta problemet högre eller bara ligga lågt? Kram

29 <3:

skriven

Var det en liten vit lögn med skidträningen ?
Kram

Svar: Känns inte riktigt så.. kram
Esmaralda

30 En vårdtant :

skriven

Vårdhundar, en så vacker och värdefull uppgift de har 💖

Du, Esmaralda! Någon känsla av hur vännen E kände efter vår senaste kväll ute i vimlet? Känns som en riktigt bra vänskap kan formas.

Skickar lite härlig fredagsstämning till er alla!

Kram, kram :-)

31 Solstrålen Hanna:

skriven

Hej!

Vi har haft besök av en hund på skolan jag arbetar på. Barnen har fått läsa för hunden, och det har varit väldigt uppskattat! Väldigt roligt tycker jag.

Kram

Svar: Vad roligt att höra.. mer av sådant vill vi ha :) Kram
Esmaralda

32 Alexandra:

skriven

Hej kära Es!

Jag håller fullkomligt med dig.

Djuren är en gåva till mänskligheten!!!

Varje arbetsplats borde ha ett djur eller fler. ( förutom där allergiker finns naturligtvis)

Vi har mycket att lära av djuren. Mycket.

Främst om villkorslös kärlek & att leva i nuet.

Much love & God bless!

Svar: Ja, djur bidrar med väldigt mycket... kram :)
Esmaralda

33 Jessica:

skriven

Hej Es!

Är det T som har loggat in på min facebook några gånger?

Kram

34 Ior:

skriven

Tack för min seans som jag fick idag <3
Har bokat tid för samtalsterapi nu för att ta tag i min separationsångest.
Först tänkte jag att "det får vara" men efter lite funderande så har jag nu alltså tagit en första kontakt.
Beträffande väninnan som har valt bort mig så känns det lite bättre nu.
Har själv tänkt precis den meningen som du skrev till mig "hon kommer att ta kontakt till slut men det kommer kanske inte bli som förut och då kanske från din sida först och främst".
Vill väldigt gärna ha henne i mitt liv men som du skrev så kommer det nya och bra vänner in i mitt liv så det känns bra.
Tack <3

Svar: Vad glad jag blir att du bokat tid för terapi... det skulle väldigt många behöva !! Nya vänner kommer.. helt klart... kram :)
Esmaralda

35 Maria:

skriven

Kan du se om våra grannar under oss flyttar snart? Någon gång flyttar dom ju...men blir det snart eller om flera år.

Kram,
Maria

36 Lilla m:

skriven

Hej. Är bjuden på fest ikväll men känner mig så ful och äcklig (pms-känslor), ansiktet full med äcklig acne, så jag vet inte om jag orkar gå😞

Missar jag något om jag stannar hemma?

Svar: Tror det kan bli trevligt men något stort missar du inte.. kram
Esmaralda

37 Sessan:

skriven

Ja djur är bäst!
Det är så tråkigt att det finns allergier annars hade vi nog sett fler djur i samhällstjänst.
Jag är lyckligt lottad som har djur. Vill att nästa vovve kommer men är så fundersam vilken ras det ska bli.

Svar: Ja, rasen är viktig :) kram
Esmaralda

38 Skrållann :

skriven

Hej!
Åå så bra att du tar upp terapihundar och djur i vården. Det är ganska tydligt att djur har en positiv inverkan på människor. Dels har de en lugn inverkan, många äldre har haft djur och lever upp när de får dom i sin närhet. Många äldreboende har lite höns sommartid och det faller väldigt väl ut. Finns inget så rogivande som att se höns gå och picka och sedan få plocka ägg och kanske kunna baka en kaka tillsammans. Även för barn med särskilda behov eller psykisk ohälsa har det en positiv effekt och ett bra sätt att lugna, ta ansvar för och aktivera barnen. (Tror jag har läst forskning om detta, eller så är det mitt sunda förnuft som säger det) Har ju själv en liten dröm om att någon gång skaffa hund och utbilda den till en vård/terapihund. Blir nog iof bara en dröm men ändå?! I helgen ska jag till Stockholm med min bästa vän och det ska bli så mysigt. Äta gott, dricka massor med vin och bara få umgås med varandra...kan nästan inte bli bättre;)

Kram❤️

39 Ghostwriter :

skriven

Försöker verkligen få stabilare mående! Jag känner dock att de är så mycket som fattas, och jag försöker även där att få det. Men vissa saker går inte så snabbt, och tex boende. Jag flyttade nyligen och mår absolut bättre än i förra bostaden, men jag känner mig instängd och de känns inte som ett hem. Jag tänkte på hus men gör nog rätt i att vänta. Och ingen vill typ byta med min bostad heller för den är liten.

Du har sagt att denna bostad kan funka ett tag men något bättre kommer: Ska jag söka hos hyresvärden? Eller andra hyresvärdar? Och i o med att jag flytta hit pga dålig ekonomi, så kanske jag inte lyckas hitta större för billigare peng heller

Kram

Svar: Sök brett, ha dina antenner ute och ha framförhållning... och under tiden.. känn frid i hemmet du har för det är ett vänligt och fint hem.. kram :)
Esmaralda

40 Mimis:

skriven

Hej!

Kan du säga något om mitt kommande jobb? Vad som helst. Skulle vara till stor hjälp.

Kram

41 Fröken:

skriven

Hej Esmaralda.

Skönt med snart helg. Får se om någon bebis vill ut i helgen.
En fråga,
Har han känslor kvar för henne?
Ska jag räkna med att han fortsätter med dem isåfall?
Kram




42 Mimis:

skriven

Hej!

Kan du säga något om mitt kommande jobb? Vad som helst. Skulle vara till stor hjälp.

Kram

43 F:

skriven

Hej Esmeralda håller på att kollar efter resor i nästa månad, ser du mig hitta någon resa, det är så dyrt bara!! Kram

44 Mig:

skriven

Hej,
Ljuger han om att han är i London nu och har köpt flybiljett hit snart?
Kram

45 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda tror du P hör av sig ikväll ?
Kram

46 Camilla:

skriven

Jag älskar vårdhundar! Hade en Golden Retriever i 12 år som hette Baloo och han var med mig ibland på jobbet på äldreboendet för dementa. En kvinnlig boende som inte hade pratat på flera år sa helt plötsligt ”vilken fin hund”! Var helt otroligt att bevittna! Så skillnad gör de verkligen! Mer sånt!

Är det månne pga skam och dåligt samvete för hur han betett sig som gör att han håller sig borta?

Så gott med räkor! Blir Talang här med fast med frukt tallrik 😊 Ha en fin afton! Kram


Svar: Javisst gör hundar skillnad ! Han håller sig borta eftersom han verkar vara upptagen med annat... så mycket dåligt samvete ser jag inte.. kram :)
Esmaralda

47 Elin:

skriven

Tar han kontakt med mig på festen?

48 Helena Ir:

skriven

Jag har jobbat på ett demensboende där de hade en katt på besök ibland,väldigt många som gillade den av de boende..för visst mår man bra av vårddjur.

Livets orättvisor kommer i knapp mig ibland..just nu är inte ensam stark! Tacksam för de jag har på min sida..det är väl en sån dag..bara spotta i nävarna! Efter regn kommer sol..

Hon är fin din mamma!

Kram :)

Svar: Ja efter regn kommer sol, så är det för dig den här gången också.. kram :)
Esmaralda

49 Eva:

skriven

Hade du sovmorgon i morse? Började nästan bli orolig ju...!

Svar: Ha ha ha, bra att ni håller ordning på mej :) Ibland skriver jag inläggen kvällen före och man kan välja vilken tid de ska publiceras.. och det gjorde jag inte igår... jag gillar sovmornar och är sällan vaken före kl 8 :) Kram :)
Esmaralda

50 Kvinna:

skriven

Hej esmaralda.

Ser det ut som om han kommer att bjuda med sig mig till sina föräldrar?
Kram

Svar: Tveksamt, jag ser ingenting klart.. kram
Esmaralda

51 Skorpan:

skriven

Nu har jag skrivit en reklamation gällande bilen utslagna batteri. Ser du om de kommer att fixa det, eller blir det att ta till det tyngre artilleriet Es? De som kan lagen o i detta fall har jag nog skydd av den också..
Kram Skorpan

Svar: Det ser ut som om det reder ut sig bra.. kram
Esmaralda

52 Skorpan:

skriven

Tack Es, så skönt att höra. Jag är ju billös igen då... Back to förra sommaren liksom.

Full rulle idag o får se om det blir till strejk nästa månad. Nu hemåt, via ett arbetsärende så jag inte har det liggande på mitt bord på måndag. Det blir nog nåt glas rött för mig ;).
Kram Skorpan

53 H:

skriven

Hej Es

Ser du något speciellt roligt som väntar mig i år?
Kram

54 Moms:

skriven

Hej!


Är det känslor inblandade från hans sida?

KRAM!

55 Lilla m:

skriven

Så du tror inte att jag sku möta nån intressant person ikväll?

56 Helena Ir:

skriven

Tack!

Ha en trevlig kväll :)

57 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag tror väl jag har redan förstår om J honom även på måndag ska jag prata med kurator om det.

Tänker på varför jag kunde inte kär i någon men kunde falla i någon.

Det finns anledningen är att J han har fasta i min hjärta och i hjärna som inte kunde går vidare innan det ska var över och släppa allt.

Om jag får lösningen på det då blir det bättre.

Så annars är det stämmer grund av jag kunde inte kär i någon annan för han har haft finns hela tiden i min hjärna och hjärta?

Ha det bra

58 ThereseC :

skriven

Hej Es!
På äldreboendet dit J-Os mamma flyttat finns det en vårdhund som heter Otto. Sist vi hälsade på var hon precis på väg ner för att umgås med honom. Hon älskar hundar.
Jag tycker att det borde finnas på alla boenden. Det är ju inte så kul att vara djurlös bara för att man blivit för gammal och handikappad för att bo hemma.
Kram ThereseC

59 Tingeling :

skriven

Aldrig sett terapihund på mitt jobb, bara polishundar som letar knark, men så fort en kollegas hund kommer på besök till jobbet, eller barn, så ändras stämningen på något sätt! Till det bättre alltså. 🙂

Gott med räkor! Här blir det ost och kex samt vitlöksbröd. Och liten påse (40 gram) chips.

Undrade lite om nåt hänt först, när inlägget inte fanns vid 06.00-07.00 i morse, då jag oftast brukar läsa den! 🙂

Trevlig helg!

Kram!

60 M:

skriven

Hej Es

Hur blir år 2020 för mig?
Kram

61 "Lina":

skriven

Hej,

Varför fastnar inte information och att jag lär mig? Varför tar jag mig inte framåt? Har även en oro över att FK inte godkänner sjukpenning... Tar aldrig slut..

Känns som andras liv går vidare medans mitt nästan går bakåt.

Hoppas nu får en fin helg ❤️

62 F:

skriven

Hej Esmaralda.

Finns det känslor kvar för henne?

Kram

63 WarriorPrincess:

skriven

Har han tänkt på och kommer han att höra av sig?

64 Lunora:

skriven

Hej!
Orkar inte vänta längre!!! Varför kan jag aldrig träffa kärleken?
Får ju inte ens till en dejt!
Ser du ett förhållande för mig snart?

Skönt med fredag, men känner mig ensam att åka hem till ett tomt hus🙁

Kramar

65 Jennifer:

skriven

Hej igen fina Esmaralda. Som du vet måste jag tacka nej till Etiopien. Du har skrivit att det inte hade blivit bra om jag åkt. Undrar dock på vilket sätt det inte hade blivit bra? Vad hade hänt?

Jobbet hade varit toppen och arbetsgivaren likaså.

Nu är jag fast i hemlandet med sjukskrivning på obestämd tid. Känns bara så fel.
Kram
Jennifer

66 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser han ut att ha känslor kvar för henne?
Ser dem ut att fortsätta dem känslorna isåfall?
Kram

67 Mee:

skriven

Hej esmaralda.

Ser det ut som att jag gör flytten dit?
Och ser det möjligt ut att jag blir tillsammans med honom?
Kram


68 Elin:

skriven

Tänker han på mig?

69 Fitnesskillen:

skriven

Hej igen ez

Tanke på de du skrev att hon och jag lär tjafsa sådär en tid, menar du då att det är inte avslut mellan oss alls?

Tanke på att hon blockade mig överallt? :o

70 Blomman:

skriven

Godkväll Esmaralda.

Ser det ut som om
Han och jag kommer att bli en familj?
Kram

71 Helena Ir:

skriven

Lite konstigt det här..plötsligt hände det och tydligen slutade det regna (tänker på det jag skrev tidigare)..för nu är jag starkare igen..kanske någon har ett finger med i spelet!
Tack för dina ord Es..

Kram :)

72 MissMilla :

skriven

Tur att verkstaden hörde av sig. Kul du har m din mamma. Det har inte jag precis, hon är ganska gnällig tyvärr.
Min som håller på med körkort nu o jag har bokat körlektioner.Kommer han bli klar lagom till han fyller 18 år el drar det ut på tiden?

73 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Hur ser chanserna ut att få jobbet jag sökt på skola?
Skulle det passa mig?


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: