Att vara förälder.....

Som önskemål handlar dagens ämne om barnuppfostran och här tycker jag att vi  hjälps åt och ger varann tips !

Ibland funkar det hur bra som helst med ungarna och ibland inte alls.

Varje förälder har sina egna gränser och man tycker olika ting är viktigt och det är precis som det ska vara.

Vi för över våra värderingar till barnen , medvetet eller omedvetet.

 

 

Om vi vill att våra barn ska utvecklas till att bli starka i sig själva är det viktigt att vi som vuxna är trygga förebilder. Vi kan tillåta alla känslor, även sorg och ilska, och ändå hålla på gränser för hur vi får vara mot varandra och varför.

 När vi vuxna förmedlar att vi styr över våra egna liv och väljer det vi vill göra, kan våra barn också våga lita på sina egna känslor och välja egna vägar.

Ilska hos barn har många föräldrar svårt att acceptera – men det är en viktig känsla och central för de flesta barn. 

De känner en känsla och reagerar på den utan att först värdera, för så är det att vara barn

Får aldrig ett barn visa ilska så riskerar de att växa upp  till en vuxen som inte kan hantera  känslor.

 

Däremot måste vi föräldrar styra utbrotten.

Det kan tex vara okey att skrika, men bara på sitt rum

Det kan vara okey att kasta sina mjukisdjur men inte att slå sönder saker.

Du behöver styra –  på ett lugnt och sansat sätt och ha tydliga regler

 

Barn måste inte vara glada 24/7 !

Barn får vara både ledsna och arga  utan  att man måste fixa det.

Finns till för ditt upprörda barn men ta inte över. Bli inte ledsen för att barnet är ledset

Barn behöver inte medlidande utan medkänsla.

 

 

Tänk en tonåring som blir besviken och ledsen i kärlek och tror du hen mår bättre av att mamma börjar gråta och bete sig – och inte kan hantera att barnet är ledset ?

No way Jose´

Är du en trygg vuxen så pratar du med barnet och säger att du förstår och frågar om det finns något du kan göra.  Och that´s it.   Dramatiska utspel ska man undvika.

 

Är barnet litet så kan du föreslå att barnet kommer och sitter i ditt knä en stund när hen blivit besviket… men du måste inte lösa problemet.

Ett barn som upprepande beter sig illa behöver inte straffas utan behöver en konsekvens på sitt beteende

Och denna konsekvens ska barnet veta i förväg och den ska alltid vara logisk och ha med handlingen att göra.

 

När barnen är större är det bra om man gör upp reglerna tillsammans för då vet barnet vad som gäller om man tex inte gör läxan eller  inte kommer hem i tid.

Hela tiden är det ett samarbete – och respekt måste finnas med.

Man kan bestämma sig för att vara en klok och smart förälder – men ibland rasar man ihop och beter sig precis så man inte vill göra… och det är okey och mänskligt och händer alla föräldrar ibland.

Hoppas alla överlevt midsommarafton….knaprat de Treo som behövs och är redo för midsommardagen 😊

 

Kram & kärlek och önskan om fortsatt bra midsommarhelg 💖

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Det är normalt för mig att sova dåligt när det kommer dag för träffas B kvinna och jag har märks det nu.

Men borde vi var försikigt idag och för viss svenskt människor som hon känner och jag känner. Vi behöver lite extra tankar idag?

Ha det bra

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Ångra mig att logga in på facebook. Tänkdr inte bryr mig om dom för ingen har tanke om mig. Men försöka ju fokusera på min egen livet. Även för sommar får det var bara för mig själv

Ha det bra

3 Misstjejen:

skriven

Hej

T kvinna har inte förståelse för min mående och hon respektera inte för jag vill inte ju skämta i torsdags så ju blir jag arg.

Varför ingen som förstår min känslor? Min mående och allt?

Ha det bra

Svar: Man kan inte räkna med att andra ska förstå fullt ut... kram :)
Esmaralda

4 Misstjejen:

skriven

Hej

Varför han N fråga så såhär om det är något konstigt med B kvinna och det chockar mig att han ställer såhär fråga. Jag väntar mig att någon ska var glad för min skull.

J han som avslöjar sina känslor igår för mig och en kvinna. Han sagt gärna slåss med någon om otrogen mot mig eller honom då tänker jag på B kvinna.

Känns som vi behöver lite extra försiktigt idag? För alla svenskt människor som jag känner och hon känner. Du förstår ju vad jag menar... 😏

Lite försiktigt och ser emot fram det idag.

Ha det bra

5 Catte :

skriven

God morgon!

Här var blev det inget firande utan tog det lugnt och det kändes både bra och rätt. Äntligen börjar energin komma tillbaka och jag börjar känna motivation till att få tummen ur och ändra på saker jag inte är nöjd med. 😊 Nu hoppas jag det håller i sig.

Du har rätt med att det krävs en paus med kontakten med Y, och jag känner mer och mer att känslan försvunnit, som jag haft för honom, så det är bra med paus eller att det helt är över. Undrar ändå om han har någon känsla kvar för mig och om han kommer bryta tystnaden? Blev han skraj för det jag berättade eller tycker han bara jag är knäpp?

Nu hoppas vi på en fortsatt bra helg och en positiv nästa vecka!

Kram Catte

6 Sara:

skriven

Hej Esmeralda!

M.J. verkade så fin och kontakten lovande. Nu verkar det ebba ut. Kanske är det jag som är otålig... Är det något att jobba vidare på eller släppa?

Kram och tack ❤️


Svar: Du känner nog själv att det inte är så mycket mer att jobba på, och den känslan är rätt och den ska lita på... kram :)
Esmaralda

7 HuldaMaräng:

skriven

Godmorgon!
Jag känner att man behöver vara superflexibel som förälder. En fas kan snabbt avlösas med en ny och ibland är det långt mellan faserna. Min son har god självkänsla men är väldigt känslig, så med honom får man behandla därefter sinsemellan åt, medan man andra tillfällen får vara ganska hård. Ibland lättare sagt än gjort. Jag tror på att vara en kärleksfull vuxen med tydliga ramar. Och tid. Min son vet att vi älskar honom men vill ha mer tid. Allt är inte så bråttom, säger mitt kloka barn. Och han har ju så rätt!! Hoppas jag lyckas ge honom fina minnen! Han är ju det finaste jag har!!

Svar: Visst får han fina minnen och du kommer alltid vara viktig för honom... kram :)
Esmaralda

8 <3:

skriven

Glad midsommar kära Esmeralda.
Sju blommor under kudden inatt.
🌸💮🏵🌹🌺🌻🌼
Börjar mötet med min soulmate närma sig ?
Hur ses vi tror du ?
Kommer han hitta mig ? Jag nätdejtat ju aldrig. Kommer den mannen vara omhändertagande och mån om mig.
Vet ju att inget ex och jag ska försöka igen.
Rätt säker att Magnus inte är det. Men han är en fantastisk fin man.
Kram

Svar: Ja, det närmar sig men som alltid kan jag inte säga exakt när ! Något ex känns inte bra - det blir någon helt ny.. kram :)
Esmaralda

9 Skorpan:

skriven

Goda råd, om inte alltid så lätta att följa för en förälder. Det är ju ofta först senare som man insett att man gjort nån sak helt galet o då är det kanske försent, men de flesta gör ju så gott de kan i rådande stund. Man hade ju önskat att barnen hade fötts med facit i hand o med en off knapp, men efter snart 21 år senare har jag inte hittat nåndera gällande äldsta barnet o inte de andra heller ;D. Faktum är att jag tror att jag fick "lätta" barn o att de finns de som tycker att jag har haft det så lätt med mina barn, medan andra däremot... Jag kan ju ha fel gällande detta förstås... Hur som haver, så är jag nöjd då ungarna klarat sig så här långt o jag hoppas att de kan stå på egna ben tills "tidens ände" ;). Med hjälp o stöd av andra vid behov, för det har jag försökt lära dom, att det alltid finns hjälp att fås. Det är nog först långt senare som jag får veta om alla lärdomar gått hem, men brås de på sin mamma, ja då har de förstått ;D ;D.

Oj en sån midsommarafton. Den gick av stapeln senare än det var tänkt, men vad gjorde väl det. Blev bjuden på mat o dryck o vi satt o talade o i ett skede kom grannarna över också. Sen kom exet dit också, o det som överraskade mig var att han blev där en god stund. Han o grannfrun hittade visst något att prata om o det var ju himla positivt, inte den mest talföra mannen ska jag säga. Den unga mannen o jag hade en gemensam nämnare, språket, o det tror jag gjorde att han vände sig till mig också flera gånger där vi satt o diskuterade. Måste trots det fråga om det kunde skönjas något annat också än bara förmågan att tala med alla, att han "såg" på mig på ett lite annat sätt. Vad tror du Es, har jag rätt eller är jag ute o cyklar efter en kort morgonsömn ;)? Undrar också vad exet tänkte där han satt, eller ja, tänkte han något alls ;D.

En mycket trevlig början på midsommaren alltså, nu får vi se om det blir någon fortsättning. Inga Treo än så länge, får väl se om det behövs lite senare. En saltig frukost kommer att sitta fint idag ;).

Ha en fin fortsättning på midsommaren !
Kram Skorpan

Svar: Du har varit och är, en jättebra mamma !! Visst såg mannen dig som kvinna också och tyckte om det han såg. Kram :)
Esmaralda

10 LottaS:

skriven

Missat att önska alla en fin midsommar, god fortsättning nu i stället! Så ovanligt vackert väder!

Svar: Detsamma:) kram :)
Esmaralda

11 Naturvän:

skriven

Hej!

Nej, ngn riktig midsommarkänsla infann sig inte hos mig, men ok ändå. Satt ensam på altanen och lyssnade på musik, lite ledsen men som alltid, känns bättre när man gråtit en skvätt.


Målarkursen jag besökte kändes mkt bra, lärde mig mkt och har redan bokat för nästa vecka. Mkt trevlig och kunnig kursledare och rofylld atelje att sitta o jobba i. Energierna stämde .

En fråga, ser du om jag kommer träffa ngn kompis där?

Trevlig midsommardag!
kram

Svar: Ja, tårar är ofta förlösande ! Vad roligt med målarkursen ! Det finns god chans att du möter en kompis.... ta initiativ.. kram :)
Esmaralda

12 E Ä m S H:

skriven

Gomorron snälla Es!

Skönt att helgen snart är över 🥺😢😢😢
Snälla kan du berätta fortsättningen på det hemska traumat som har hänt min älskade tös??
Så mycket tårar o hjärtesorg på en o samma gång!!! Hon försöker göra sig fri honom men han bombarderar henne med jättehemska sms så även t mig. För mkt att skriva så öppet o här, men jag är orolig för min dotter att hon inte ska orka allt detta hemska som hon får ta!! Dottern är hos mig åkte hemifrån i taxi häromnatten men fick inte ta med sig sina älskade små barn😢😢😢 för sin manipulerande man. Som du vet är jag svårt sjuk o det är Inte lätt för mig som mamma att försöka hjälpa! Jag försöker men jag känner inte att jag lyckas hjärtesorg är hemskt!!! Han har förminskat henne tyvärr. Jag bad hans mamma som bor på annan ort att ta han därifrån men han har precis varit hos dom i 9 dagar o de vill inte ha honom där. Så du förstår kanske att han är besvärlig han brukar bara puttas inte slå med ”knuten näve” skriver han till mig😢🥺😢Kära Es Ser du nåt avslut på det här för jag gör inte!! Trots min dotter vädjat t polisen när de släppt honom efter en lob att han inte ska komma hem så är det just hem han kommer för han är skriven där! Vi sitter fast i en återvändsgränd 🥺😢 Ser du att min dotter o hennes älskade små barn får det lugnt o skönt tillsammans utan honom snart? Och att jag med blir lugn o känner att min dotter blir trygg o glad igen som hon är i sig själv.
Snälla vi be verkligen din hjälp att se ett slut på detta hemska trauma!
Och kommer min dotter o jag orka detta vi ser verkligen inget slut på detta kära du!!

Stor kram vi hoppas så på ett svar ifrån dig kära Es🙏🙅‍♀️💞🥺😢✊🍀

Svar: Jag tror dottern ska prata med polisen och lyssna till deras råd och följa dem, så kan det bli besöksförbud.. ju mer han lyckas med sina hot, desto mer kommer han att hota..... det blir en tuff tid men det är övergående och det kommer så så mycket bättre.. kram :)
Esmaralda

13 Läroliv:

skriven

Så viktigt ämne. Mina barn hade inte någon stark och trygg mamma, men har ändå blivit starka underbara mammor och individer som vågat ta för sig av livet. Jag gjorde så gott jag kunde med mina begränsningar-tillkortakommanden och det måste ju ha bidragit på något sätt i alla fall. Dom har aldrig släpps för våg. Barnen och deras styrka är min stolthet och att dom blev som dom blev trots allt.

Midsommarafton älgfile och gratäng på jordärtskocka, och frukt till efterrätt. Bara maken och jag och firades stillsamt, såg på TV. Lugnt och skönt.

Ha en fortsatt fin helg alla.

Kram

Svar: Ja, du har jättefina ungar och du har gjort massor rätt ! Kvällen här blev lika stillsam - vilket betyder att man vaknar pigg så här om morgonen.. kram :)
Esmaralda

14 Purple flower:

skriven

God förmiddag!
Hoppas du hade en underbar midsommar?

Jag undrar hur stor chans det är att jag möter min soulmate nästa år?
Tack i förhand! Kram 💜

Svar: Tack, lugn o fin och inget behov av Treo nu på morgonen :) Chansen är över 50 %.. kram :)
Esmaralda

15 MissMilla :

skriven

Jag har tre barn o det är inte alltid lätt när man är skild. Jobbar m barn med men anser mig vara klar m det. Kan vara mycket känslor o saker som ska lösas som förälder osv. Oftast är jag astrött när jag kommer hem efter alla strider på jobbet.
Din midsommar såg fin ut. Har hoppat på en kurs i attraktionslagen. Kommer jag att lyckas?

Svar: Ja, jag tror du lyckas.. ha fokus.. kram :)
Esmaralda

16 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Att vara en bra förebild och mycket kärlek ! Visa uppskattning och empati för ALLT levande.
Framförallt finnas där för dom !
Mina grabbar är sådana som bär ut spindlar ;-)

Fick besök av sonen med tjej en snabbsväng när jag satt och åt Så jag fick sällskap till kaffet !
Har inte skallerbank idag ,såå skönt :-)

Ha en fortsatt ljuvlig midsommar <3

Kram Anki med flock

Svar: Precis så ! Och här är det inte heller skallebank idag... ingen Treo och fräsch som en nyponros.. kram :)
Esmaralda

17 Skrållann:

skriven

Hej!
Att vara förälder är det mest fantastiska och ärofyllda uppdrag man kan ha. Samtidigt är det många gånger svårt och oroligt. Jag och min man har två fantastiska barn som nu är 16 och 13 år. Några större bekymmer eller konflikter har vi hittills aldrig haft. Vi har aldrig haft några riktiga förbud utan mer pratat om vad som är ok och inte ok. Dom har fått och får allt som dom behöver och ofta det de vill ha men aldrig genom tjat eller övertalning. De har fått och får mängder med kramar och får dagligen veta, på ett eller annat sätt, hur betydelsefulla de är. De har självklar fått sina bryt och om vreden varit stor, besvikelsen påtaglig eller tårarna av någon anledning trillat så är en kram ofta förlösande. Att hålla om och vara nära brukar oftast få barnen lugna och oftast pratar de utan att man behöver fråga vad problemet är. Jag har inte alltid svar eller lösningar, och ska heller inte ha det, men vägledning och stöttning kan jag alltid ge. Målet är ju att de ska växa upp och bli trygga och självständiga individer för att de så småningom ska kunna möta vuxenlivet med glädje, självförtroende och självkänsla.
Jag är tacksam för varje dag jag får vara mamma och glad så länge det får vara okomplicerat;)

Kram❤️

Svar: Vad fint skrivet.. och det du ger dina barn i vardagen bygger dem till trygga människor... kram :)
Esmaralda

18 Filifjonkan :

skriven

Igår hände det! Har förundrats över alla Ladysar och Kingen som blivit varma. Jag bestämde mig för att lägga ut Lady och Kingen över natten, det är ju så magiska energier den här helgen. Förklarade för dem att de skulle få ligga ute över natten och ladda, sen kanske det var dags att ta tag i min önskan. Då blev Lady alldeles varm. Om det berodde på att hon ville ut, eller inte ville ut, eller om de skulle ta tag i min önskan, det vet jag inte. Men jag vet nu ordentligt att de har liv. Kingen förblev oberörd, men han är en cool kille.
Önskar en god fortsättning på den magiska helgen, kram

Svar: Vad roligt att du kunde känna det Lady förmedlade... hon talade om att hon lever och att hon arbetar för dig så starkt som hon bara förmår.. kram :)
Esmaralda

19 Hedwig:

skriven

Jag har tyvärr inga barn men att uppfostra barn är nog inte det lättaste..Viktigast tror jag är att man gör det på ett medvetet, målinriktat sätt!
Sedan ungefär en månad sedan finns det något konstigt i mitt hem. Jag känner negativa energier som gör mig rädd och som verkar påverka min kropp. Sven verkar kunna se dem och följer de med blicken på kvällen. Jag känner igen hans beteende från ett tidigare hem. Här har det varit lugnt under 5 år. Stämmer min känsla? Är det någon dom vill mig illa och som har skickat de till mig? Har jag tagit de rätta åtgärderna eller ska jag koppla in någon som kan ta bort dem (som mannen i Polen som min kompis känner)?

Svar: Det här är ingen som har förmåga att skada dig på något sätt... inte mer än själva rädslan du känner. Du har vidtagit rätt åtgärder.. kram :)
Esmaralda

20 Snödroppen:

skriven

Godmorgon!

Jag har från början i mina barns uppväxt lärt dom att alla sysslor är allas jobb. Dom har fått lära sej städa, tvätta hålla i ordning och att stökar dom till så städar man upp efter sej. Tror dom har nytta av det idag när dom är vuxna, hoppas jag i alla fall. laga mat kan dom, sonen kom hem med A i hemkunskap! Stolt mor!
Idag känns det att det är dagen efter...i sömnbrist! Men faktiskt hjälper Treo även mot det. Det blev en härlig midsommar, bättre än väntat. Trevligt sällskap och god mat och även flört!! Börjar Han tänka på oss igen?
Att ni hade trevligt går ju inte att ta miste på, så jäkla härligt ni har det❣️
Kram kram🌞🍓

Svar: Ja, att hjälpas åt hemma är viktigt och ger gemenskap ! Räkna inte med att han tänker allvarligt... kram :)
Esmaralda

21 Skorpan:

skriven

Tack Es!

Tänk att nån tänker så om mig, att jag är något att ha ;). Nu längtar jag banne mig efter karln något otroligt, har han seglat ut på de sju haven? Behöver närhet o sex ;).. Nu..
Kram Skorpan

22 Suzie Q :

skriven

Jag har inte druckit så mkt men i förrgår tog jag några glas vino hade huvudvärk dagen efter. Treo tar jag inte längre. Mötte fd kollegas fru på Systembolaget. Dricker de ännu för de har ju varit aökoholister båda två? Är de lyckliga nu när de gift sig?

23 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda, kommer jag någonsin bli bättre i rygg och nacke. Det känns så jobbigt just nu.
Tror det blivit ngt ytterligare fel med den.
Kram

24 Lotta:

skriven

Kloka ord. Det ÄR svårt att vara förälder, men man får göra så gott man kan.
Just nu känner jag att jag inte är den bästa förebilden. Jag får ju inte ordning på mitt eget liv hur jag än vänder och vrider och slår knut på mig själv. Saknar jobb och kärlek och det gör mig till en obalanserad sämre människa. Så trist. Finns det en ljusning och vänder det för mig?

Kram L

Svar: Jadå, börja med att ta hand om dig själv lite bättre, skapa egen glädje och trygghet och därmed attraherar du kärlek och positivitet.. kram :)
Esmaralda

25 Louise:

skriven

Jag känner mig som en dålig förälder då man i flera år har fått socialen på sig varje år. Känns sjukt. Men jag tror det har mycket med mitt förhållande att göra. Jag gör mitt bästa och har gjort mitt bästa.

I onsdags fick jag ett mejl från en rektor på en montessoriförskola. De skrev att det fanns en ledig tjänst i en förskoleklass och på fritids om jag är intresserad är jag välkommen på intervju. Visst är jag intresserad men då kommer alla dessa tankarna. Kommer jag klara av att undervisa i en f-klass. Det hade ju varit spännande att testa. Kanske vore det något för mig? Det är ju en helt annan läroplan som jag måste bli bekant med.

Skulle jag få jobbet som pedagog i en förskoleklass? Tror du jag skulle gilla det? Hur stor är chansen att jag faktiskt får det?

Jag har jobbat inom skolan innan när jag var i Vikariebanken och då fick jag chansen att vara i en f-klass och jag gillade det.
Nu i helgen ska jag fortsätta ändra i mitt examensarbete och skriva ny tidigare forskning som ska in på tisdag så soc ska avbokas för jag har inte tid med de på tisdag. Ska ringa de på måndag och prata med dem istället och förklara att om vi behöver deras hjälp så hör vi av oss. Vi får massor av hjälp från skolan redan. Tror något stack någon i ögonen och då var de tvugna att anmäla.

Ha nu en fin lördag. Själv hoppas jag att vi vinner på lotto. Bad attraktionslagen i onsdags att vi skulle vinna storvinsten men vi vann bara 23 kr. Men jag kommer fortsätta be attraktionslagen om saker. Kanske mitt liv blir bättre med jobb och så.
Tacksam för svar. Kramar.

Svar: Hoppas inte för mycket, chansen är inte så stor just på detta jobb. Tyvärr ser jag ingen Lottovinst men du hade varit värd en... kram :)
Esmaralda

26 Michaela:

skriven

Jag har inga barn vilket är självvalt så håller mig ifrån denna diskussion :)

Inget firande igår och fullt med grannar hemma som levde som en vanlig fredag. Vaknade kl 09.27 idag av att en granne drog igång gräsklipparen. Flög högt och tog ett bra tag att få ner pulsen :)

Halva sommaren har passerat. Hur ser sista delen ut för mig? Hoppas på bättre än första.

Hoppas Treon smakade och att midsommardagen blir så bra som den kan :)

Kram från 25 gradigt Stockholm

Svar: Borde vara förbjudet att klippa gräset midsommardag !! Gör upp bra planer för resten av sommaren och du är själv med och styr upp det positiva.. kram :)
Esmaralda

27 Gitt:

skriven

Föräldraskap är svårt, jag har alltid vetat att jag INTE ska behandla mina barn som min mor behandlade mig och det har stundtals varit svårt då man är socialt fostrad. Men det gick :)
Jag tror på ett föräldraskap där man pratar om så mycket man kan utan så mycket pekpinnar och att föräldraskapet ska ge barnen en trygg grund att stå på. Sen får de göra sina misstag själv, dom ska ju också göras :) och då finns man till hands, men inte för att reda ut allt utan vägleda. Tror att mina ungar är starka nog trots de problem de har, vi bollar när det är jobbigt och när ungarna vill släppa in mig.

Här kom livets vatten från himlen mitt på dagen och allt bara sprakade till i naturen, så härligt!
En underbar midsommar!

Svar: Ja, kommunikation är viktigt och dialog... inte monolog ! Kram :)
Esmaralda

28 Moms:

skriven

Hej e!
Kan du se mig och M träffas snart? Kram😀
Ha en fin dag!

29 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Jag undrar om det fanns någon meningen med mitt bakslag denna gången? Känns ju som om jag aldrig kommer i mål. Och denna gången var jag mer nära mitt mål än jag någonsin har vart. Känns så himla tråkigt! Nu måste jag börja om igen. 😔 Kram Zoey 💕

Svar: Ja du får kanske börja om men du har rätt insikt med dig och du kommer i mål.. kram :)
Esmaralda

30 Kristin:

skriven

Takk for det interessante og flotte du skriver her, kjære Esmaralda. I og med at jeg aldri selv har hatt barn, er det ikke like enkelt å uttale seg om barneoppdragelse, men, sett utenfra, synes jeg mange foreldre overkjører sine barn.
Jeg har en venninne, som helt fra barnet var lite tok barnet med i familieråd mm. Hun har alltid sagt et "oppfør deg som folk" overfor ditt barn, og se ditt barn ut fra hva det er, så er muligheten større for at det vil gå bra. Hun har i hvert fall lykkes med det hun har gjort.
Barn, som alle andre, har forskjellige sinn, så det som går bra på et barn, passer antagelig ikke på et annet. Men, uansett, respekten for enkeltindividet er viktig.

Jeg fant noe om Corona i dag, som jeg gjerne vil dele her på bloggen. Vet ikke om dette stemmer, men det var et seriøst sted det ble publisert.
Ønsker en fin helg.
KRAM!!

https://www.msn.com/nb-no/helse/health/har-funnet-livreddende-medisin-mot-koronaviruset/ar-BB15z1QS?ocid=msedgdhp

Svar: En klok väninna du har ! Tack för Corona tips !! Kram :)
Esmaralda

31 SOL:

skriven

Jeg vet bare hvordan det er å være barn selv,ikke å være forelder. Men å være sint DET var en helt uakseptabel følelse i min barndom,det fikk man altså slutte med tvert uten spørsmål,i voksen alder syns jeg det er vanskelig å si imot/bli sint. Barn må bli sett i alle sine følelser og få hjelp til å finne ut hvor de kommer fra.

Nå har jeg endelig søkt på jobben i skolen og hatt en prat med ledelsen.
Der er det jo masse barn :-)så mine teorier får nok prøvd seg der tenker jeg.

Jeg venter og venter på svar om jeg får den, ev.hvor mye jeg får? Har en følelse av at noen form for forandring må komme i livet nå, døren er åpen :-)))))

Svar: Ja, att få äga sina känslor är viktigt och det börjar i barndomen ! Du har en dörr öppen och det kommer leda till bra förändring.. kram :)
Esmaralda

32 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Missade jag något då jag sa nej till mannen som bad om mitt nummer? En man stannade upp och blev och stirrade på mig, så sa han plötsligt om han får mitt telefonnummer. Inget annat. Jag var med min dotter och tyckte det var helt konstigt, att säga sådär utan att varken hälsa eller presentera sig. Svarade bara snabbt nej utan att tänka och skyndade vidare med dottern.

Kram

Svar: Vilken tur att du inte gav honom ditt telefonnummer... honom hade du inte blivit av med så enkelt.. kram :)
Esmaralda

33 Barbie:

skriven

Kära goda E!
Kan du möjligtvis se om han gillar mig mer än vänner nu?!

Kramarr

34 G.:

skriven

Blir jeg kontaktet i neste uke angående vikarjobben?

Svar: Runt 75 % chans att det blir så... kram
Esmaralda

35 Seanskunden Emma:

skriven

Hej!!

Ser det ut att bli bebis på denna ägglossning?? :-)

Kram till dig

Svar: 65-70 % chans... blir det inte nu så lär det komma snart... kram :)
Esmaralda

36 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.

Tack för detta inlägg!

Det är på kvällarna läggningen som är svår hos oss.
Ibland har jag tappat tålamodet totalt och tagit i ordentligt i mitt barn. Jag har alltid dåligt samvete efter och såhär vill jag inte lära mitt barn att göra när man blir arg.

Har mitt barn tagit skada utav detta?
Behöver jag ge honom mer av min tid?
Kram

Svar: Nejdå, ingen skada är skedd men du behöver rätta till dig själv och ha en annan strategi... kram :)
Esmaralda

37 MissMilla :

skriven

Midsommardag o har inte så stort umgänge mer än barnen så jag försöker städa o rensa o sälja. Trivs inte. Så rörigt. Lyssnar på Marie Condor om städning om
det kan hjälpa. Lyckas jag o ser fu ngt nytt boende för mig? Vill så gärna lyckas m aktier o placera men får ej så mkt över efter lön.

38 Michaela:

skriven

Haha! Ja det borde fanimej vara förbjudet men denna granne gör som han själv vill. Vi har bråkat flera gånger då jag flyttat på hans tvätt som tagit upp ALLA tvättlinor och inget till oss andra. Då har jag bla fått mail med texten "rör inte mina kläder" och en fång skällde han ut mig på gymmet i våran källare men då fräste jag ifrån ordentligt.

Tack för tips! Finns ju inte så mkt att göra i Corona tider men ska göra mitt bästa. Gillade det "Filifjonkan" skrivit att hon låtit Lady och Kingen vara ute under natten då det är magiska krafter nu. Tänkte göra samma sak i natt .. fast på fönsterblocket med öppna fönster. Kan det vara nått? :)

Nu en träningsrunda innan tvättstugan ikväll. Roligt värre :) Kraam

39 Maa:

skriven

Hej Esmaralda.

Den här bråkiga perioden med frustration som min som är i just nu kommer den att gå över? Blir han lugn?
Kram

40 Nat:

skriven

Hej Esmaralda.

Finns det en chans att han och jag kan / kommer hitta tillbaka till varandra?
Kram

41 AnnaK:

skriven

Verkar det vara den gamla vanliga infektionen som kommit tillbaka eller nåt nytt? Får gå till läkaren om det inte ger sig givetvis 🙂

Kram 🤗

42 Suzie Q:

skriven

Det är underbart att ha barn men också tungt m diskussioner o gräl. Har börjat med att jag säger hur jag upplever och börjar det med en mening:Jag tycker, jag känner. Det är för att nå mina tonåringar. Speciellt dottern. Kommer hon få bidrag fr CSN inackordering

43 <3:

skriven

Hej!
Kommet han få sålt på bilen?

Svar: Ja men det kan dröja lite.. kram
Esmaralda

44 Browallia:

skriven

Jag som inte ens dricker alkohol vaknade i morse och kände mig bakis ;D Jag låg på soffan och kollade på Morden i Helsingör (tv4play) men hade svårt att koncentrera mig då det var party någonstans längre ner på gatan, det var ett himla liv så någon liten tillställning kan det inte ha varit. Jag begriper inte hur man kan nonchalera ett dödligt virus. Undrar om de betett sig lika om en seriemördare typ Brejvik lurade runt husknuten med sitt vapen? Det är min inre bild av corona som gör ett osynligt virus mer konkret.

Att få sonen är det bästa som hänt mig men tyvärr kunde jag inte ge honom den uppväxt jag önskade av flera anledningar som jag inte kunde rå över. Jag har lagt det bakom mig och glädjer mig istället åt vilken ödmjuk ung man han har blivit trots allt vi gått igenom.

Önskar dig en fin midsommardag.

Kram Browallia

Svar: Ja, en jättefin son har du och du gjorde vad du kunde och det ska du vara stolt över.. kram :)
Esmaralda

45 Moms:

skriven

Hej e!
Kan du se mig och M träffas snart? Kram😀
Ha en fin dag!

46 Sp:

skriven

Hej!

Kommer jag och mina vänner resa nästa månad?
😊

47 Midsommar:

skriven

Hej Esmaralda.

Var på midsommar firande igår.
Var där en kille som satt och pratade med mig och mina barn. Men han hade även tjej som var där.
Är lite rädd att det ska bli snack eller dåligt rykte när en man med tjej hänger efter en sådär.
Det är andra mannen på ganska kort tid som har tjej som stöter på.
Kommer det bli något dåligt rykte eller snack eller baktankar om mig nu för att han hängde efter mig? Eftersom han hade tjej?
Jag är lite känslig för snack så.
Men det var mer han som hängde efter mig och inte tvärtom och såg folk det? Vad ville han egentligen?
Kram

48 Läroliv:

skriven

KRAM.

49 SusanneAmalia :

skriven

God Eftermiddag.
Tack för healingen av sonen.. Det värmde.. Jag har inte srivit så mycket i bloggen.. Men nu ser jag att skriva igen.. Så skönt.. Förut när jag svarade på sms frågade en del är du full eller?? Eftersom jag missade på bokstaven brevid.. Kunde bli hur galet som helst..

Kan man beställa talisman av dig?? Det vore helt underbart..

Barnupofostran är inte lätt jag har en sak jag ångrar..
Min son ville ha en trixcyckel av hela sitt hjärta men jag sa nej!! Eftersom jag tyckte det var en farlig verksamhet.
Vilket resulerade i att han byggde egna trixcycklar helt livsfarliga.

Sedan är jag stolt eftersom jag har lärt båda mina barn att se det positiva i livet.. Varje dag fick de skriva i en bok en positiv sak som hade hänt.. När månaden var slut gjorde vi sagor av dessa positiva händelserer.. Början var bestämd av mig men sagan formade mina barn.. Jag gick ut genom ytterdörren för att upptäcka världen och........ Exempelvis.. Solen sken och där på gatan träffade jag världens finaste hundvalp.. Eller
Det regnade och det hade bildats stora pölar och jag hämtade mina båtar och lekte hela dagen.. Jag hoppade i vattepölarna så det stänkte..
Mina barn blev makalösa storytellers
Min äldsta son skriver fantastiska sagor till sina barn.. Och min yngsta skriver manus till filmer.

Önskar alla på bloggen en fantasisk dag fylld med solsken i hjärtat.. Magi kärlek och solkramar

Svar: Vad roligt med sagorna du och barnen formade... ett tips som jag hoppas många tar till sig av ! Den 29/6 kommer jag att annonsera ut de nya talismanerna Fjäril och det är just denna dag som det får fint att beställa.... kram :)
Esmaralda

50 Ghostwriter:

skriven

Tror du jag blir gravid av senaste samlaget?





Bra ämne idag, där föräldrarskap är så viktigt. För att kunna bli en bra förälder, måste man också bli en bra person. Man måste veta sina egna konsekvenser och ha ett konsekvenstänk för att kunna lära sitt barn det också. Det konstiga är att varken mina båda föräldrar eller syskonen har/hade något konsekvenstänk och ändå har jag haft den moralen hela mitt liv. Självklart inte vetat allt, eller gjort allt rätt hela tiden. Men jag är mån om att förstå konsekvenser och att lära mig av dom gott på ont - och det är viktigt i föräldrarskapet längre fram.




Kram & ha en fortsatt fin helg

51 Smöla:

skriven

Jahapp, de blev en midsommarnattskyss ifrån grannen!
Vi har varit grannar i ett år, umgås och har roligt ihop tillsammans med barnen. Men jag har alltid haft dörren stängd till han. Men senaste veckan har jag öppnat den och vi har kommit djupare varandra, plus att jag har börjat tycka han är attraktiv. Men så kom kyssen inatt!
Är rädd att jag kommer backa och stänga dörren igen..? Vad ska jag göra med grannen !?

Jag plockade sju sorters blommor och la under kudden, så jag hoppas på att den rätta ska komma. Ett litet mirakel.

Svar: Ta det väldigt varsamt och stanna upp och känn in ofta... följ din känsla..kram :)
Esmaralda

52 Fitnesskillen:

skriven

Hej ez

Jag är lite nyfiken över en sak och hoppas att jag kan få svar från denna frågan jag går runt och tänker på just nu, jo det är såhär angående om min tjejkompis, kommer vår vänskap hålla länge eller blir det att nån utav oss lär tröttna på varandra och sen säger hejdå?

För det känns lite som nu att jag börjar känna att jag inte är så rädd att förlora henne längre och jag vet inte varför jag börjar känna så nu, antigen så börjar tröttna på henne hur hon beter sig osv eller så kan det bero på att mina känslor för henne har börjat minska mer och mer nu 🤔

Kram

Svar: Ja, du är på väg att ha fått nog... ta dig vidare.. kram :)
Esmaralda

53 Camilla:

skriven

Glad Midsommar! Onekligen annorlunda i år men i alla fall tur med vädret😊

För ca 1 vecka sedan fick jag en vänförfrågan från min ex makes bror som jag inte haft kontakt med på ca 20 år. Jag accepterade den och han ringde även två gånger via Messenger men jag svarade inte. Igår kom det en midsommarhälsning och en emoji med 3 st hjärtan. Förstår ingenting. Vet du vad han menar med allt detta?

Kram

Svar: Han verkar vara på jakt.. och ser dig som något potentiellt men det hade ju aldrig funkat.. kram
Esmaralda

54 Rebecca:

skriven

Det blev ingen lång paus mellan oss, en vecka bara, så jag är glad :) Vi ska ses snart igen, blir det en bra träff?

55 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något nästa vecka på euro jackpott 😌

56 Boudica:

skriven

Kan inte säga så mycket om barnuppfostran, är inte där än. Men jag får lite på det du har sagt om att jag blir en bra mamma när tiden är inne.
På sätt och viss börjar en liten längtan komma nu när min barndomskompis börjat på detta kapitel. Men måste ju vänta tills den rätte kommer, och hoppas det inte dröjer länge till ;)

Min ängel hintade rätt tydligt och mycket att jag skulle ta till mig mod och göra en sak, efter jag dragit ut lite på det så gjorde jag det, jag växte som person. Men det blev ingen fortsättning på det. Så nu vet jag inte vad nästa steg är, trodde det var menat att bli mer. Hur tänker min ängel? ;)

KRAM!

Svar: Din ängel ville nog visa att du kan allt det du vill... kram :)
Esmaralda

57 Hoppet:

skriven

Hej Es

Kommer jag gifta mig och bilda familj?
Kram

58 Orolig:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer det bli eller varit något skitsnack, drama eller misstro gentemot mig för att killen som har tjej följde efter mig igår?
Negativt som är riktat mot mig?
Kram

59 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda. Och glad midsommardag! Ibland kan jag känna mig så rastlös och orolig. Jag tror jag är ämnad för spänning i livet, och undrar om du kan se om jag ännu kommer att uppleva många spännande och adrenalinhöjande stunder i livet? Ser nästa äventyr ut att vara långt bort?
Kram,
Jennifer

Svar: Jadå visst kommer nya, spännande och lite annorlunda saker till dig i livet.. kram :)
Esmaralda

60 Hon:

skriven

Ser det ut som att folk i allmänhet fick mer positiv uppfattning av mig sen igår?
Kram

61 A:

skriven

Hej Es

Ser du mig med bättre ekonomi snart?
Kram

62 Skorpan:

skriven

Har inte behövt nån Treo men nog har hela dagen gått som i dvala. Kanske jag är för gammal för att gå på party ;). O varmt är det o ännu varmare ska det bli, +20 skulle räcka fint för min del. Undrar om mannen tycker om värme o sol eller gillar han också lite svalare väder månne? Bra iofs att jag inte har någon kamin bredvid mig i sängen nu just, med tanke på värmen, men annars så ;).. Omöjliga drömmar känns det som...
Kram Skorpan

63 Ghostwriter:

skriven

Känns det som att jag blir gravid av senaste samlaget?

Kram

64 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något Esmaralda från euro jackpott nästa vecka eller dom närmaste veckorna 😌

65 Misstjejen:

skriven

Hej

Vet inte om du svaret här fråga...

Så jag märks att jag är tankeläsare på vissa personer. Speciellt med B kvinna... kunde allt som hon tänker och känslor...

Hur kommer det sig. Jag har ju förmågan😊

Ha det bra

Svar: Ja, du har en intuitiv förmåga, kram :)
Esmaralda

66 Dunegull:

skriven

Va ju på midsommar igår och känns som i det sällskapet försöker alla para ihop mig med en kille som e supergo men jag är inte alls intresserad om jag ska vara ärlig och nu börjar jag känna att det börjar bli lite för jobbigt. E killen intresserad? Skulle han vilja mer för som sagt jag känner 0 attraktion och har svårt att se att det bara skulle växa fram sådär bara för han e en trevlig typ. Hade velat hålla det som en vänskap. Jag gillar ju sällskapet och den övriga men det känns lite krystat om alla bara hoppas på att det ska bli ngt.

Kram

67 Misstjejen:

skriven

Hej

Om jag kan läsa andras tankar men inte alla utan vissa. Borde jag kunde också känna personens känslor utan min egen i verkligheten?

Exempel på B kvinna? Komma på det nu...😊

Ha det bra


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: