Elände på repeat....

Ibland blir man rent matt !!

Jag har ett hyfsat tålamod och när det tryter i jobbet så maskerar jag det bra.

Förr jobbade jag lite annorlunda än jag gjort sista 15 åren och

ibland blev  jag så trött på dessa vårdande kvinnor.. som lever med missbrukare… som går in i sitt medberoende…och som helt tappar sitt sunda förnuft…. och som tar hand om en skitig, nerbajsad  och sketafull karl, inte bara en gång utan på repeat.

Som pysslar om när bakfyllan kommer, torkar spyor och  gör allt för underlätta.

Han är ju snäll i alla fall, resonerar somliga

Andra har vuxit upp under liknande förhållande och  repeterar sina föräldrars beteende.

En del har varken självkänsla eller insikt och tror på ett förvirrande sätt att deras hjälp är viktig och rätt.

Kvinnorna poängterar att den stackars mannen är sjuk… att alkoholism är en sjukdom.. som om detta skulle rättfärdiga någonting.

 

Barnen i familjen varken hinns det eller orkas med.. och att växa upp i skuggan av dels en alkisförälder och dels en medberoende.. sånt sätter spår för livet.

Som regel är det kvinnorna som pysslar om, slätar över och håller masken.

Jag tror inte att män till alkoholiserade fruar är likna benägna till detta.

En gång satt jag på en större middag bland ”fint” folk, som man säger, och lagom till desserten halkade samtalsämnet in på missbruk

” Ja jag fick ihop det med en karl och insåg snabbt att han var  rejält alkoholiserad” sa damen

” Vad gjorde du då ? ”undrade en annan

” Jag slängde ut aset såklart”  sahon och de andra nickade bekräftande.

Exakt hur svårt kan det vara ?  Ut med svinet bara.

Somiga tror att det är så enkelt men verkligheten ser annorlunda ut.

Man har kanske barn tillsammans, man har knackig ekonomi, man har tagit lån både här och där, man väljer att tro att det ska ordna sig, att han ska bli nykter, man hoppas på mirakel och man gör vad man kan för att upprätthålla en hyfsad fasad.  

Fast alla vet ju i alla fall – för så brukar det vara, att alla vet vem alkisen är - även om ingen säger någonting.

 

 

 

 

Man kan ALDRIG hjälpa en alkoholist att bli nykter

Hen kan bara hjälpa sig själv.

Och själv ska du rappa dig på  så långt bort från förhållandet som möjligt.

Annars slukar det dig med hull och hår.

Men du kan alltid tala om för hen att välkommen att höra av dig när du gått igenom behandling och blivit nykter.

Kram & Kärlek

1 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda, snart midsommar🌸
Skulle R i Stockholm och jag passa ihop ?
Ser du oss dejta ?
Kram

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Ska jag skicka en inlägget på facebook för nästa torsdag för vi har 1 års vänskap med C kvinna?

Ha det bra

Svar: Gör inte för stort av det, kram :)
Esmaralda

3 Misstjejen:

skriven

Hej

Blir det bra på lördag med B kvinna?

Ha det bra

4 Tingeling :

skriven

Jag känner verkligen igen mig, fast med min pappa. Och han ber om saker, vill bli skjutsad hit och ska handla där. Och det måste ju räknas som ett medberoende? Jag gör det för jag känner att jag är skyldig honom det, för han har hjälpt mig när jag har behövt. Men så brukar jag försöka intala mig att ja, jag är ju hans barn, då ingår det att hjälpa och skjutsa osv när man är barn och fortfarande bor hemma. Är ju inget jag ska kompensera för nu, eller? Måste man hjälpa sina föräldrar när dem blir äldre?

Jag håller distansen nu, för jag VILL INTE träffa honom och jag har heller inte tid. Men har SÅ dåligt samvete. Nu vill han att vi kommer på midsommar. Och han verkar nykter NU, så då går det ju bra. Har sagt vi kommer förbi på lunch och inget annat. Men oftast brukar jag bli besviken.

Sist jag såg honom såg han förjävlig ut rent ut sagt. Möglig mat i hela kylskåpet (som jag då såklart kastade och gjorde rent....).

Min student var bara ett stort ångestpåslag. Hela klassen skulle hem till mig och min pappa hade inte dukat fram nånting, det fick jag göra när vi kom fram, och han satt full i soffan.

Jättesvårt att ta sig ur när det gäller ens förälder. Men i juli kommer jag inte ha bil längre, så då kan jag inte skjutsa och hålla på. Herregud han kan ju gå och cykla och beställa mat på nätet!

Vill aldrig att min dotter ska uppleva nåt liknande. Jag ser ju tendenser i hennes pappa. Inte att han dricker, men det där att må dåligt och bara ligga i soffan hela dagarna och inte ta för sig något. Och det gör mig så frustrerad. Återigen är det jag som gör allt och tar tag i saker trots att han faktiskt också har vårdnad om henne. Försöker slå mig fri där med, och har lyckats rätt bra, men en bit kvar.

Glad att hon bor mest hos mig.

Blir att plugga hela dagen idag...!

Kram!

Svar: Ja välj bort att göra massa ärenden till din pappa, låt honom ta ansvar för sig själv. IBland måste man ända ner i botten för att kunna klättra upp igen.. kram :)
Esmaralda

5 Lilla jag :

skriven

God morgon Es,

Snälla vill du guida mig. Köpa husvagn att semestra i i sommar och någon sommar till när vi inte är i vårt paradis utomlands för att öka livskvaliten. Eller spara pengarna till något eget i båt paradis utomlands om ett tag? Vill ju flytta utomlands om ca 3 åt. Men vill njuta av våren - hösten så mycket det går vilket camping är passande. Vill ngt nytt. Känner mig vildsen. Vill byta jobb, till värmen men på vägen dit kanske en husvagn är ett alternativ på helger?ellwr skjuta bara drömmarna om flytt utomlands upp då

Kram!

6 Skorpan:

skriven

Ja alkoholism är ett elände o de som levt i en familj med alkoholism får nog ränder som aldrig går ur... Har själv bevittnat detta o fått en liten släng av sleven själv. Jobbigt o det inverkade länge på mitt sätt att reagera i olika situationer. Som tur har jag kommit vidare men det tog många år...

Skådade naturens urkraft på morgonkvisten då det utlovade åskvädret äntligen bröt ut ;). Nu är jag dock lite trött då natten blev väl kort, men kanske jag piggnar till under dagen.

Midsommaraftonsafton, inga egna planer ännu heller. Kunde det kanske bli till nån flirt om jag beger mig ut bland folk Es? Eller är flirtarnas tid för evigt förbi för min del? Bäst före datum kanske gick redan ;)?

Ha en bra dag!
Jag har ett stort "handarbete" som ska göras idag o det kommer att ta tid...
Kram Skorpan

7 Lotta S:

skriven

På tal om elände, får brorsan den gamla maskinen såld och i så fall för någon summa att tala om? Rätt mycket pengar på spel.

8 Mamman:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag önskar ett blogg inlägg om uppfostran, regler, gränser idéer, tips om hur barn ska lyssna
Min son har börjat lekt med en pojke här på gården och de är fler med ibland. De är riktiga busar . Hittar på bus. Jag springer ute på gården och jagar min pojke ”nej sluta det där är fel” Till slut fick han komma in. Den här andra pojken är något äldre och har en lätt funktions hinder. Mamman är psykisk sjuk enligt grannar.
Ibland känns det som man tjatar o förklarar men inget händer.
Hur är det då för min grabb, ska jag förbjuda honom att leka med detta barn som
Hittar på bus?
Igår kväll tog jag tag i min son i armen flera gånger och jag har dåligt samvete idag. Jag blir så frustrerad och tycker det är tråkigt att det ska vara såhär.Det är vid läggning det ofta blir. Han busar , lyssnar inte. Jag är trött och Blir frustrerad.
Vad är det med sonen får han inte den uppmärksamhet han vill? Behöver han mer? Uppmärksamhet, närhet?
Kram

Svar: Tack för tipset...en sådan blogg kommer :) Ibland busar barn till det... men man får inte ge avkall på att lära sina barn respekt inför andra människor, såväl barn som vuxna. Den kommer jobbiga perioder som man får försöka rida ut.. kram :)
Esmaralda

9 Lotta:

skriven

Ja, det är väldigt märkligt allt det där. Det är som att ett långt förhållande till personer med missbruksproblematik av olika slag normaliseras efter ett tag och det liksom bara rullar på. Jag förstår att det är oerhört svårt att bara gå.

En liten fråga...jag kontaktade min förra arbetsplats eftersom jag är desperat efter jobb nu. De hade också drabbats ganska mycket av pandemieffekterna. Ser du mig jobba där igen?

Kram L

10 Lollo:

skriven

Jag växte upp med en alkoliserad pappa och det har påverkat mig mycket som människa och jag jobbar med mig själv hela tiden fastän jag nu är i medelåldern.
Har en liten fråga angående en man jag har svårt att glömma
Tänker han på mig?
Allt gott till dig

Svar: Emellanåt tänker han på dig men du verkar tänka mer... kram :)
Esmaralda

11 Ma:

skriven

Hej Esmaralda.

Hur stor är
Chansen att han och jag flyttar ihop med varandra igen? Kan det bli?
Kram

12 W:

skriven

Vem fan har kört in i min bil och smitit från uppenbara skador?

Glad midsommar till samtliga! 🤗🍀🙏☀️🍷

Kram ⚘🌺⚘

Svar: Dålig stil, det ser ut att vara en man som ligger bakom detta och som fick lite panik.. kram
Esmaralda

13 Ghostwriter :

skriven

Bra ämne.


Inatt kom det återigen en dröm, och denna har jag också drömt tidigare känns det som. Jag ägdes av någon annan, som ett maffia gäng där jag skulle vara och säga och göra allt som ”ägaren” sa. Jag var rädd men försökte ändå inte dra till mig onödiga problem. En man bredvid mig hade förlorat alla sina fingrar och gick konstigt för att de hade gjort så mot honom. Fast att han löd. Jag kände mig fast.


Såhär känner jag när jag jobbar, även fast jobbet kan vara kul och nyttigt. Samma panik som i drömmen känner jag. Jag inser ju att de kan vara för det du alltid sagt i seanser, att jag tar ”meningslösa” jobb och får inte ut det jag kan och vill egentligen. Jag blir lätt trött på jobbet men oftast pga cheferna som behandlat mig dåligt.

Hur ska jag hantera känslan av att jag ”ägs” nu av mitt jobb? Det är verkligen så jag känner. Även privatlivet styrs ju ibland av det. Man får aldrig vara sjuk, aldrig missa samtal, aldrig någonting typ.


Kram

Svar: Försök vänd på det... du ägs inte... du gör ett medvetet val att ha just detta jobbet.... tänk rätt tankar.. kram :)
Esmaralda

14 Mth:

skriven

Hej!
Äntligen får jag jobba efter permessionen..Hur kommer det gå? Kommer jag få roligt arbetspass?
Kram!

Svar: Känns som att det kommer gå fint.. inte trålande alltid men bra.. kram :)
Esmaralda

15 Lenafena:

skriven

Detta inläggs behövs verkligen upprepas om och om igen! Jag har själv jobbat med kvinnor som "tack vare" makens missbruk själva blivit missbrukare. Och så faller skammen på den onyktra kvinnan fast det är maken som initierade det hela. Midsommar känns jobbig. Är bjuden här och där men det känns olustigt att resa....vill inte sitta i en SJ kupe i 6 timmar...eller för den delen 2 timmar....och dessutom i Stockholm uppmanas man att undvika kollektivtrafik. Också jättevårt att röra mig p g a ryggen. Mina barn har snuviga barn så det går inte heller att möta dom.... kära Ez jag skulle verkligen behöva höra av dig igen att det kommer bättre tider.Är så ledsen inombords. Du sa att jag skulle kontakta VC för remiss till samtalstöd men möttes av total oförståelse. Det finns ingen som har tid med mig. Känns som att mitt liv bara blir mer och mer jävligt. Drar mig för att överhuvud taget gå ut. Jag är ju i en extrem riskgrupp. Hyra bil är inte en riktigt möjlighet heller då jag får så ont i ryggen av att köra. Känner mig så uppgiven. Hoppas du svarar.

Svar: Det här är en jobbig period men bara en period.. det kommer bli bättre ! Märkligt att du inte fick samtalsstöd.... tar orken slut så sök på nytt.. ibland får man vara som en igel och själv vinkla det rätt.... jobbigt att det ska behöva vara så... styrkekramar
Esmaralda

16 She:

skriven

God morgon,
Ser jag ut att klara av dethär jobbet eller kan det vara läge att byta?
Kram

17 2020:

skriven

Kommer det lösa sig med boende? Har redan sagt upp och vill byta bostad men blir kanske illa tvungen att tacka nej till lägenheten pga jag kan få betala dubbla hyror.

Kram

Svar: Det kan bli lite tight och rörigt ett tag men det lugnar ner sig.. kram :)
Esmaralda

18 Mercan :

skriven

Esmaralda jag är jätte ledsen för jag fick svar av dıg om triss lotten men sedan skrev jag samma fråga igen, ursäkta mig Esmaralda 😭 😞 ♥️

Svar: Släpp det som varit nu.... den lotten hade ändå inte givit dig en massa pengar så du har inte gått miste om något stort.. kram :)
Esmaralda

19 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Åkte varmluftsballong igår med dottern och det var superhäftigt, helt fantastiskt! Vi åkte över stan och vädret var så fint. Min dotter var lite rädd i början men när vi kommit upp var hon helt orädd och nöjd, tyckte mycket om det! Så modig hon är!

Hoppas hon minns detta resten av livet, tror du hon gör det?

Kram

Svar: Oj vilken kul upplevelse och så roligt för dottern att få göra detta ovanliga ! Hon kommer alltid minnas den här upplevelsen.. kram :)
Esmaralda

20 Linda:

skriven

Ja alkoholism är ingen rolig sak, har en väninna som nyligen lyckats bryta sig ur en relation där mannen är alkoholist. Tyvärr inser han det inte på långa vägar än, om han nånsin kommer att göra det! Han är påväg att supa bort både jobb och hem... Men så sant som det är sagt, det är bara han själv som kan ta tag i det, ingen annan kan göra det åt honom.

Så står midsommaren inför dörren. Sonen skall med sin far och hans nya familj till sommarstugan. Roligare med bad och skoj på landet än att sitta i ett radhusområde. Fast sonen sa, då blir du ju alldeles ensam mamma, det stämmer väl i och för sig, men huvudsaken han får en toppenmidsommar! Det sista han ska ha är dåligt samvete för min skull!

Hoppas ni får en toppen midsommar Ez och alla i bloggfamiljen!


Svar: Exakt, att tycka synd om sig själv inför barnen är ett big nono... kram :)
Esmaralda

21 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Sanna ord idag med ! Håller helt med dig .

En smärre konfrontation igår med ordförande i vägföreningen eller rättare sagt hans Australiensiska fru som var arg på mig när jag ifrågasatte styrelsens handlande via facebooksidan .Vilket jag trodde var en sida för oss boende men tydligen får man inte ifrågasätta styrelsen eller saker som händer på området..Jag började prata om ärendet med herr ordförande Vart väldigt illa berörd över hatet som välde från kvinnan ...så illa berörd att jag sov dåligt inatt ...väldigt ljust ute kl 03 ;-)
Återigen vill jag bo någonannastans där man slipper föreningar och samfälligheter...
Facebooksidan....den lämnade jag kvickt..
Finns det ngn teknik för att inte ta åt sig så oerhört som jag gör ?

Ha en fantastisk Torsdag och njut av ljuset !
Ska ni ut på vägarna Kör försiktigt !

Kram Anki med flock

Svar: Ibland är det svårt att skaka av sig olusten... allt man kan göra är att försöka förändra sitt tänk och göra händelsen mindre viktig för det ÄR den.. den har ingen betydelse på det stora hela i ditt liv...plocka in andra och positiva tankar istället... kram :)
Esmaralda

22 <3:

skriven

Ringde taxichauffören verkligen fel med flit två gånger till mitt nummer ?
Kram

23 GP:

skriven

Ja, vill den enskilde inte själv så kan man inte göra mer.


Es, jag har umgåtts ganska intensivt med en tjej här på jobbet och jag upplever att vi har haft det trevligt. Nu har jag fått höra att hon tycker att jag har varit för på och att jag har försökt efterlikna henne genom smink, kläder, hår etc. Blir så chokad och ledsen av detta, känner mig riktig naiv som inte såg detta från början.


Kram :)

Svar: Somliga människor visa sina rätta färger efter ett tag och det har denna tjej gjort... bry dig inte, ignorera och gå vidare.. hon är inte värd din vänskap... kram :)
Esmaralda

24 Hej:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det så ut att han fortsätter sin väg framåt med tjejen K?
Kram

25 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.

Är så trött på att vara själv nu.

Ser du någon förändring i min tillvaro närmaste tiden?
Kram

26 Josefine:

skriven

Idag kommer vara en tuff dag. Jag kommer gå och polisanmäla mannen som våldtog mig när jag var 10. Mina vänner har samlat info.
Jag vet att det kommet läggas ner iom preskription. Men det är för mig. För att sätta sista spiken i kistan. Jag har då gjort allt jag kan. Jag är inte längre ett mörkertal.

Jag bad Lady om att hitta kärlek o självkärlek o vänners kärlek. Men i våras fortsatte det här att gnaga. Kanske behöver jag lösa o läka det sista här innan jag kan hitta nästa partner. Veekligen se hur mycket mina vänner är där för mig.

Svar: Så bra och starkt och rätt gjort av dig. Jag sänder dig styrka och goda energier... kram :)
Esmaralda

27 Kristin:

skriven

Det må være forferdelig å bli rusmisbruker, både for en selv og for de nærmeste.
Det er KUN rusmisbrukeren som selv må innse sitt problem, om han skal klare å gjøre noe med det. Det er altfor mange som tror de skal være reddende engler og har ødelagt både sine barn og seg selv.

Nå er valpefødselen i gang, kjære Esmaralda, så i løpet av dette døgnet vet jeg om jeg får min valp.
Jeg tror det blir en hanne denne gangen, men det er så klart ønsketenkning også. Det er utrolig spennende.
Ønsker en god dag.
KRAM!!!

Svar: Oh så spännande, jag håller alla tummar !! Kram :)
Esmaralda

28 Dunegull:

skriven

Väldigt bra inlägg! Fick ju gå genom della helvete för par år sedan och det tog tid att bryta sig loss men det är helt ohållbart att leva med en missbrukare som inte har insikten om problemet själv.

Mår bättre idag även om det tagit tid att läka. Ser du hur mitt ex har det idag? Hur mår han? Vi har fortf ingen kontakt.

Tar han hjälp eller det dröjer?

Kram och trevlig midsommar

29 Fitnesskillen:

skriven

Hej ez, jag har en fråga, hur länge lär jag vara singel? Börjar bli lite trött på singellivet nu 😅 visst jag skriver med andra tjejer och visst jag ska träffa en tjej nu på söndag men är lite osäker om det lär hända att jag lär träffa den tjejen en gång till efter vi har träffats, plus att jag är lite nervös att träffa den tjejen jag ska träffa på söndag 😅

Ser du om hon lär bli intresserad efter hon har träffat mig? ☺️

Kram och ha en fortsatt trevlig fin torsdag 😊

Svar: Var bara dig själv.. det kommer bli rätt så småningom... ser inte när men du kommer hitta kärleken.. kram :)
Esmaralda

30 Barbie:

skriven

Kära goda E!

Ser det ut som om han gillar mig mer än vän..? Kramar

31 Madde :

skriven

Alkolsim är fruktansvärd.

En fråga. Inatt har jag upplevt att någon har gungat mig från och till hela natten. Är de någon som vill nått/retas med mig. Eller är de bara jag som är knas?

Ha en fin dag och midsommar

32 She:

skriven

Ser jag ut att klara av detta jobb?
Kram

33 Me:

skriven

Hej Esmaralda.

Jag är själv och frågade en nära vän vad de ska göra på midsommar. Har tidigare frågat och hon sa att är det flera med så kan du vara med.
Nu frågade jag hur det såg ut och hon skrev specifikt att vi ska ha par middag med dem.
Ja ville hon tydligt påpeka med det att det passar inte Att du är med?
Jag tycker det är som att säga Nej du får inte vara med.
Hur ser det ut framöver för mig med vänner?
Kram

34 Lollo:

skriven

Tack för ditt svar

35 Mus:

skriven

Hej Esmaralda.

Förut brukade hans mamma gilla på sociala medier men nu gillar hon ingenting på mig.

Visar hon sitt missnöje på det här sättet?
Eller håller hon sig bara undan? Tar hon någon ställning?
Kram

36 Se:

skriven

Hej Esmaralda.
Undrar hur stor chansen är att han o jag hittar tillbaka och flyttar ihop med varandra?

Bryr han sig?
Kram

37 Liss:

skriven

Hej,
kunde det vara en god idé att ringa och diskutera detta med min kontaktperson eller bättre att avvakta och se hur det går?
Kram

Svar: Visst kan du prata med din kontaktperson.. kram :)
Esmaralda

38 Mercan :

skriven

🤗♥️🙂♥️😊

39 f:

skriven

alkoholism är inte lätt för dom som handskas med det, jag träffar många på mitt arbete, vissa förändras så mycket att man inte känner igen dom längre, och dom ser inte sina fel utan det är oftast andras fel, det är tragiskt, speciellt när det är barn inblandade.

Svar: Ja, det är en sorglig bit som drabbar alla runtikring.. kram :)
Esmaralda

40 Jag:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som så att han fortsätter en relation med K längs vägen framåt?
Kram

41 Hmm..:

skriven

Hej Esmaralda.

Kan vi hitta tillbaka till varandra och flytta ihop?
Kram

42 Agnes:

skriven

Som barn kommer jag ihåg midsomrar kantade av vuxenfylla. Så pinsamt med vuxna som skulle tramsa runt med det mesta.
Detta gjorde att jag helt sonika gjorde mitt bästa när barnen var små i att inte ha alkohol med i deras närhet. Gick ju inte att tvinga släkt till att skita i sponken, men i "mitt" hem så blev det på gränsen till "ingenting" i alkohol-väg.

Att som vuxen få insikt i varför en slog folk på käften under sin ljuva uppväxt, var ett konstaterande att jag helt enkelt är en person som har "dåligt ölsinne"...dvs...blev jävligt förbannad på saker som inte gick min väg, när alkoholen befann sig under västen.
Är man som jag nu är, ett resultat av dåliga gener när det kommer till missbruk, så ska en inte använda droger.

Alkohol är en av de farligaste droger som finns...orsakar så mkt skit i samhället så hälften hade räckt.

Och att nobba alkohol, är det mest frustrerande som kan drabba ett sällskap...alltså, "men hallå...ska du inte ha dig en jävel??? En öl då? Nähä...hörrö, din fule fan, alltså, vad är det för fel på dig? Är du bättre än oss andra, eller?"

Att inte vilja ha alkohol, är som att erkänna sig vara häxa...man kan bli bränd på bål!

Jag säger som damen på bjudningen...om en man har alkoholproblem, så "ut med aset"!
No way att jag skulle umgås med en man som anser att det ska drickas. Visst kan han få ta en öl...kanske ett glas vin, men ska det drickas....då får han göra det med ngn annan. Inte mig.

Har bestämt mig, för min kropps skull, att helt nobba alkohol. Att ha den livsstil jag nu vill ha, så passar det sig inte att dricka alkohol. Det är ett gift som i princip dödar långsamt.

Nu blir det gymmet...lika bra att få det gjort!

Trevlig dag, alla!

Kram!

Svar: Start val du gjort... nej till alkohol.. men det handlar ju om att du har en väldigt bra självkännedom och dessutom fantastisk självkontroll... två egenskaper som kan ta en hur långt som helst faktiskt.... hoppas du hade ett bra pass på gymmet :) kram :)
Esmaralda

43 Mirre:

skriven

Hej Es,
Kan tänka mig att det är svårt att bryta helt för folk som är medberoende i förhållandet speciellt om dom verkligen älskar personen.. man måste verkligen vara stark även om det gör ont och även fast man egentligen inte vill.. sätta sig själv i första hand.

Es, planerar att söka deltid i en affär som jag tror jag hade älskat att jobba i. Ser du mina chanser för tjänsten?😍 kramar💛

Svar: Chansen är runt 80 % så den är god.. kram :)
Esmaralda

44 Skorpan:

skriven

Blev bjuden på lunchbidag o maten var underbart god, ett gott vin därtill gjorde inte dagen sämre ;).

Vet inte vsrför, men jag drömde att jag hade "ihop det" med min exväns ex, en person som jag aldrig skulle kunna tänka mig. Jovisst, det var bara en dröm, men nog tyder det väl på desperation, ingen karl o inget sex ;). Ser det ut att dröja gällande den biten Es? Länge?
Kram Skorpan

45 W:

skriven

Tack för svar Es!

Fanskspet kan lida tycker jag för det gör både jag och min plånbok just nu efter hans jävla bravader!

Visserligen har jag en helförsäkring på min älskade bil men självrisken är 3000 spänn som man kan ha roligare för.

Midsommarkram 🤗🌺⚘🍷

46 LisaS:

skriven

Kära Esmaralda!
Önskar dig en fin midsommar 🌼☀️😎
Undrar om det är Leif jag ska ”satsa” på nu....😉🥰
Tack på förhand . L

47 Anna.L:

skriven

Jag ska börja med en ny medicin på måndag för min tarmsjukdom Crohns. Det är en tredje medicin att komplettera det två jag redan har. Det är en spruta som tas, jag är nervös mest för bieffekter eller allergi. Ser du något? Varning med nya medicinen.

”Vill kunna leva mer frisk och fri från magproblem.
Nu känns resa till och med läskigt pågrund av min hälsa.”

Sedan har jag börjar se Sommarlovsmorgon, är ju 22 år men oj vad jag blir inspirerad av programledarna. Hade varit så roligt att en dag också kunna jobba som det! Är ju en positiv och glad tjej.
Är det något för mig?
Kram!

Svar: Att leda något kommer du helt klart att göra.. du har det i dig !! Kram :)
Esmaralda

48 F.u:

skriven

Hej esmeralda vad ser du för mig iår. Kram o trevlig midsommar

49 F.u:

skriven

Hej esmeralda vad ser du för mig iår. Kram o trevlig midsommar

50 Michaela:

skriven

Vet hur det känns Es. Har ju jobbat på Beroendeakut många år och man slet nästan av sig håret alltför många gånger pga anhöriga som var medberoende. Inget lätt jobb och beroende är en tuff sjukdom men det går att bli nykter men det är inte lätt.

Jag fick inte jobbet. Dom skulle höra av sig senast idag men gjorde det inte. Besviken såklart men skönt att få ett besked i alla fall. Sov bara 4 tim i natt för jag var så spänd. Så tillbaka på ruta noll och ännu en motgång. När sjutton ska det vända för mig Es? Ledsen kram Michaela

Svar: Det vänder och jobb kommer... helt säker är jag.. kram :)
Esmaralda

51 F.u:

skriven

Hej esmeralda vad ser du för mig iår. Kram o trevlig midsommar

52 Månskenet:

skriven

Hej! Jamen visst, man har sett både det ena o det andra på nära håll o misstankar på avstånd bekräftade eller obekräftade. Alltid lika svårt o hopplöst med missbruk. Som du skrev, det är endast den missbrulande som kan hjälpa sej själv, oberoende vilket missbruk det gäller.
Nu till en liten fråga, min barndomsvän, en kille, blev just ensam gnm dödsfall, nu vill han att vi ska åka hit o dit på tumis... ska jag va ärlig o säga att det vill jag inte eller vi kan/ska inte visa oss tillsammans eller ska jag komma med en nödlögn att jag ska nånstans, fast det ser han sen att jag blir hemma (han ser rakt till mej från sitt köksbord...) Jag varken vill eller förmår ha alltför nära umgänge, visst, jag ser honom som en vän som är ok att prata med men absolut ingen ersättning till hans fru som var en mkt god vän. Du har redan tidigare varnat mej för honom... Värst är att jag är så svamlande då vi pratar i tel o han frågar om vi ska göra det o det, att jag inte i det skedet redan säger blankt nej...
Kram!

53 Tiss :

skriven

Det känns lite ledsamt och tomt efter att ha brutit upp med Johannes igår, även om jag vet att jag har tagit rätt beslut. Hur känner han, känner han ens någonting?

54 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Jag undrar om det fanns någon meningen med mitt bakslag denna gången? Var ju så nära mitt mål. 😔 Kram Zoey 💕

55 Skrållann:

skriven

Hej!
Klokt och tänkvärt inlägg.
Idag kom besked att jag står som reserv 566 till en yh-utbildning jag sökt😳 Med tanke på att utbildningen har 35 platser kan jag ju verkligen se det som kört. Sökte ju samma utbildning med annan utbildare och missade att anmäla mig till urvalsprovet med en dag.
Visst kan jag se det som så att det inte är meningen att jag ska studera i höst?

Kram❤️

56 Kristin:

skriven

Ja, så ble det en hanvalp til meg. Jeg tok meg den frihet å sende bilde av den på mail til deg. Det merkelige er at tiken var stor, men det er bare denne valpen som har kommet. Jeg er lykkelig, men eieren av tiken hadde også håpet på en tik til seg selv. Tror du det kan være en til?
Kram!!!

Svar: Vilken underbar bild... och den lille kommer smälta in i flocken även om någon av de äldre kan tycka att han är lite rälig till en början :) Ja det kan vara en till... kram :)
Esmaralda

57 Nat:

skriven

Hej Esmaralda.

Håller någon förändring i min tillvaro ut att ske?
Kram

58 Camilla:

skriven

Ett bra inlägg igen, saker jag kände igen från mitt liv.
Snart Midsommar, men jag som singel och väldigt ensam får som vanligt fira på egen hand, eller fira o fira...Jag tänker såhär för att inte bli helt deppad; det kommer flera Midsomrar, ännu ska även jag få en underbar sådan, eller hur, Es, har jag rätt? KRAM och ha en UNDERBAR MIDSOMMAR!!

Svar: Klart det kommer en magisk och jättefin midsommar till dig.. kram :)
Esmaralda

59 MH:

skriven

Hej Es!

Undrar om felet på bilen blir dyrt.Kommer jag fixa det?

Kram o trevlig midsommar

60 Fråga :

skriven

Hej Esmaralda.

Fortsätter han en relation med k framåt?
Kram

61 Agnes:

skriven

Tack Es för ditt svar, men tyvärr så förstår jag inte riktigt det att inte dricka alkohol är att se som ett "starkt val"...inte förstår jag heller det med att ha "en fantastiskt självkontroll"...för mig är alkohol ett gift som ödelägger min kropp.

Tyvärr så är coffein även det ett gift, som orsakar en del problem i min kropp...men kan säga, att sluta med coffein är för mig bra mkt svårare än att skippa alkoholen...jag skulle behöva lägga in mig på rehab för avvänjning, helt enkelt.
Personligen tror jag att coffeinet gör ngt med min kemiska sammansättning i min kropp, som gör att jag är supertorsk på just kaffe.

Har för första gången i hela mitt liv, köpt kaffe utan coffein. Lite som att köpa alkoholfritt vin, typ...vin utan alkohol är inte vin o jag kan slå mig i backen på, att kaffe utan coffein är inte kaffe...

Kram!

Svar: Ja, jag menar att du har en god självkontroll och god insikt... insikt att se att alkohol inte är bra för din kropp och egenkontroll att därmed välja bort det. Kan tyckas enkelt och ingenting att orda om - men det är långt ifrån enkelt för väldigt många ! Första gången jag var i USA lyckades jag handla koffeinfritt kaffe utan att vara medveten om det - som jag bjöd alla på och ingen reagerade.. ingen märkte skillnad.. få se vad du tycker ? Kram :)
Esmaralda

62 Snödroppen:

skriven

Hejsan i solskenet...

Jag känner igen detta i min kollega som tyvärr lever som medberoende till en alkolist. Hela tiden kommer hon med ursäkter och i ett års tid har jag hört att hon ska flytta! Hon bor fortfarande kvar och häromdagen hittade hon fullt med gömda sömn/morfin tabletter. Då fick hon nog men jag har ändå svårt att se att hon kommer flytta...
Har varit ute i folkvimlet idag och gud vad folk det är överallt!! Dom handlar ju ihjäl sej!! Blir trött bara jag tänker på allt. Så som du förstår kommer jag inte fira så stort, lite grill hos en vännina . Hade varit mysigt att myspysa i en manlig famn vid en sjö nånstans...kan det bli så med min nya bekantskap som jag pratat med på sistone?
Hoppas du har det lugnt i dina midsommarbestyr. Kram🌞

Svar: Myset vid sjön kommer men det ser ut som om det dröjer ännu en tid.. kram :)
Esmaralda

63 Tingeling :

skriven

Håller med Agnes här. Jag dricker inte heller. Och skulle jag träffa en man som dricker varje fredag och varje lördag skulle jag aldrig fortsätta träffa. Är inte säkert man är alkholist för det, men är man uppväxt med ett osunt drickande är det lätt att tänka åt det hållet... man vill liksom inte riskera att hamna där igen.

Minns också min mammas sida varje gång det var kalas eller liknande så dracks det och alla vuxna blev osams och det slutade med att man stod och skrek åt varandra. Kanske därför jag idag inte är nåt jättefan av högtider. Förutom halloween 😁

Försöker dock komma på egna traditioner men är svårt.

Nä min dotter ska kunna ringa mig när som helst på dygnet och jag ska kunna sätta mig i en bil och köra.

Kram!

Svar: Ja, det är sorgligt med fulla vuxna som beter sig illa... kan man inte dricka med måtta ska man inte dricka alls.. väldigt enkelt.. kram :)
Esmaralda

64 Lisa:

skriven

Hej Ez
De svarat varken på mail eller sms, mycket obehagligt, kan du se varför ?
Kram Liselotte

65 Hej:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser du någon chans för oss att vi flyttar ihop och blir tillsammans?
Kram

66 Bella:

skriven

Hej! Nu har ju jag blivit anställd på restaurangen, kommer jag klara av det? Jag tycker jag gör ett kanonjobb men börjar tvivla på mig själv just idag.. de känns iallafall som gästerna tycker om mig😍 Kommer det att gå fortsatt bra/bättre framöver? Jag längtar tills jag kan börja lägga undan pengar till min resa, typ därför jag gör detta😂😂😂.. kram och glad midsommar! ❤️🌼

Svar: Visst klarar du det... du är hur duktig som helst så tveka inte ens en microsekund ! Kram :)
Esmaralda

67 Hon:

skriven

Hej!
Ser det bra ut att gå på dendär festen imirgon eller kan det bli mer jobbigt?
Kram

Svar: Kanske inte 100 %, det ska du inte räkna med... kram :)
Esmaralda

68 Evig:

skriven

Vill bara säga att jag tycker att dagens blogg var särskilt bra. Inte bara ämnet utan för att du, kära Es, utan krusiduller, kallar saker vid dess rätta namn. Exempel en spade är en spade och inte en skyffel.

Fler borde vara så rättframma som du är, Es!

Kram

Svar: En tackar :) Kram :)
Esmaralda

69 Anki:

skriven

Tack Es 💕
Det tänket hjälper!!
Kram Anki med lättare hjärta

Svar: Kram :)
Esmaralda

70 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Sommaren bästa års tiden känns alltid tung. Alla runtomkring gör saker och åker bort.
Om inte ekonomin finns och också att jag är själv känns sommaren tung. Jag älskar annars att göra saker är social.

Blir det några somrar till som singel?
Kram

71 Lotta:

skriven

Jag har en fråga och jag undrar om jag ska leta efter mannen jag längtar efter på Tinder eller i verkliga livet?

Kram L

Svar: Ha alla vägar öppna.. kram :)
Esmaralda

72 LisaS:

skriven

Hej
Min mamma var alkoholist. Det var hemskt...det värsta var lögnerna och den ständiga oron att telefonen ringde med tråkiga besked.....och jo de kom - brutna ben, hål i huvudet osv :(
Nu finns hon inte mera och jag saknar henne enormt! Saknar den mamma hon engång var , en kärleksfull mamma till mig, en då liten flicka.
Är försiktig med spriten själv och då jag ska dejta så vill jag nog veta vilka vanor han har! Nu har jag träffat Leif och undrar om han nu är den som skulle komma....vi har inte inlett ngt förhållande....ännu iaf. Men han verkar vara en väldigt fin människa. Har jag rätt?
Kram och trevlig midsommar

Svar: Ja har man upplevt eländet på nära håll... då håller man sig ifrån det ! L verkar vara en bra människa, kram :)
Esmaralda

73 Missmilla :

skriven

Såg min fd kollegas fru på Systembolaget. Hon har varit alkoholist o han är forfarande om man ser de kassarna hon hade. Jag som var så kär i honom fast han var helt fel. Frun är nog medberoende o tar omhand. Undrar hur han mår? Dricker väl då antar jag? Fick sluta hos oss.

74 Ghostwriter :

skriven

Idag träffade jag en man (ej på det viset) som gav mig ett hopp om den rätte. Lite konstigt ärligt talat för de va inte något sådant sammanhang. Ingen flirt eller något alls sånt. Jag kände mig bekväm, och det var kul, och det var så jag vill känna med den rätte.




Kram och tack för tidigare svar, jag ska absolut ha bättre tänk. Tack!!

75 M:

skriven

Hej Esmaralda.

Förut brukade hans mamma gilla på sociala medier men nu gillar hon ingenting på mig.

Visar hon sitt missnöje på det här sättet?
Eller håller hon sig bara undan? Tar hon någon ställning?
Ser du om hon gillar mig?
Kram

Svar: Hon håller sig undan och vill inte stöta sig med någon.. kram :)
Esmaralda

76 Me:

skriven

Hej Esmaralda.

Jag är själv och frågade en nära vän vad de ska göra på midsommar. Har tidigare frågat och hon sa att är det flera med så kan du vara med.
Nu frågade jag hur det såg ut och hon skrev specifikt att vi ska ha parmiddag.
Ja ville hon tydligt påpeka med det att det passar inte Att du är med?
Jag tycker det är som att säga Nej du får inte vara med.
Hur ser det ut framöver för mig med vänner?
Ser fler som är singlar o här och konstigt nog verkar högtider vara jobbiga när man är själv. Det liksom gror i magen lite! Får jag fira nästa midsommar som singel också?
Kram

Svar: Ja det var ju inte så trevligt av din vän ! Försök hitta på något med singelvännerna... kram :)
Esmaralda

77 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.

Finns det några spännande tider som väntar mig?
Någon förändring i min tillvaro?

Har p.w något intresse för mig?
Kram

Svar: Visst kommer spännande och fina ting att ske...ha själv en bra planering och gör bra val.. kram
Esmaralda

78 Maa:

skriven

Hej Esmaralda.

Får du någon känsla om det blivit något förändrat?

Hur ser chansen ut att vi Flyttar ihop?
Eller ser det ut som om han fortsätter med k framöver? En tid till?
Kan det bli så att han i jag flyttar ihop?Kram

79 Bella:

skriven

Åh, tusen tack Ezmaralda! 🌼❤️


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: