Coronatips....

Dagens gästbloggare är: Cecilia

 Ett tips från mig till bloggfamiljen nu när Corona härjar.

Jag bor som singel i ett höghus och innan allt startade som värst med coronan gick jag runt och vi bestämde att ta hand om varann i trappan.

 

Varje dag turas vi om att gå från dörr till dörr och står det tejpat en lapp på  dörren ”Corona ” och deras telefonnummer  så ringer man inte på utan ringer från telefonen istället och kollar hur läget är och vad de behöver hjälp med.

Vi stämmer av med varann vare dag enligt en telefonlista och samlar in shoppinglistor till de som inte själva kan gå till butiken. Ibland kan det behövas hjälp att beställas från apoteket.  En äldre dam är smittad och vi turas om att gå ut med hennes hund.

Vi  ser till de äldre som behöver isolera sig för att undvika smittan får mat, vård och vad de behöver.

 

Innan corona kände vi inte varann.

Man sade hej  till varann i hissen och alla stressade med sitt. Nu har vi bestämt att när allt är över ska vi ha en stor trädgårdsfest tillsammans

De andra trappuppgångarna har tagit efter och nu har sju av 11 trappor vårt system. Det är jag och en till som håller lite extra i trådarna , jag har ju tid eftersom jag är sjukpensionär.

Jag tror att vi alla känner oss tryggare med det här systemet och alla deltar, både gamla och unga och ungdomarna i barnfamiljerna.

 

 

Ingen behöver känna sig helt ensam även om man är fysiskt isolerad.

Hoppas att fler kan ta efter

Kram från Cecilia

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Tänker på min födelsemärken på höger sida av armen. Ibland den bete sig så konstigt som just nu är det kliar så mycket. Ibland är det normalt.

Längesen läser jag om såna som har gör med tidigare livet? Stämmer det?

Vad som händer med den som bete konstigt ibland?

Ha det bra

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Tänker på min födelsemärken på höger sida av armen. Ibland den bete sig så konstigt som just nu är det kliar så mycket. Ibland är det normalt.

Längesen läser jag om såna som har gör med tidigare livet? Stämmer det?

Vad som händer med den som bete konstigt ibland?

Ha det bra

3 Misstjejen:

skriven

Hej

Jqg är visst viktigaste person och dom behöver mig i framtiden för blir skyddad?

Så stämmer det? Det fick jag besvara på min fråga från djupaste inom mig själv och någon som berätta för mig i fredags...

Ha det bra

4 Smulan..:

skriven

Vilket bra tips
Har inte kommenterat på några dagar, vill bara säga helt rätt som gav talismanen till Mona hoppas hon repar sig.
Går som på nålar om det blir stängning eller inte av skolor/förskolor kan du se något om det.
Soligt idag igen äntligen är våren på väg.

5 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda ser du mig i Grekland i maj?
Har A ägnat mig någon tanke ?
Kram

Svar: Känns inte riktigt som en bra idé att åka i maj.. förhåll dig till det.. om du kan skjuta lite på rean ifall det blir aktuellt.. kram
Esmaralda

6 Jeanette :

skriven

Vilket fint initiativ 👌🏻🥰hoppas verkligen att flera i vårt avlånga land tar efter er🥰❤️
Kommer min älskling dotter snart hem igen 🥰kram

7 Anonym:

skriven

Varot nyfiken och funderat i flera år om Bruno tog del av pengarna hans så kallade vän Anders lurade mig på.
Vill tro gott om B. För han har hjälpt mig mycket.
Ser du någon återbetalning från A i vår ?
Kram

8 Mikaela:

skriven

Hej E!

Jag undrar ser du om jag kanske får ett barn till i mitt liv ? Längtan smyger sig på 😊❤️ Hur ser det ut? Eller är vi klara och redo för att lägga pengar på annat ?

Ha en fin söndag kram

9 Agnes:

skriven

Låter helt fantastiskt! Att det finns eldsjälar som gör skillnad för andra! Stor eloge!

Själv hade jag nog inte tagit ett liknande beslut. Mkt för att jag har nog med mig själv o mitt, o dels för att jag inte känner mig bekväm med att klampa in i grannars liv.

Folk har en tendens att bli "för nyfikna" vid minsta umgänge...har märkt att ju äldre jag blir, desto mer mån har jag blivit med att inte släppa in folk i mitt liv.

Har väl med att göra, att jag tröttnat på att lägga energi på människor som drivits av egenintresse när det kommit till umgänge...

Gällande ditt svar på mitt inlägg i går om healingen, så blev jag ytterst förvånad! Har aldrig sett mig som en person med förmåga till healing. Kanske är det, som du skrev, för att jag helt enkelt är för selektiv med tillfällena?
Vet inte varför, men kände att det fanns ett behov gällande Monas situation.

Känslan var, att Mona har mer att göra i denna värld...vad, har jag ingen aning om, men hon har helt enkelt inte tid att dö just nu...udda känsla, jag vet...
Och vovven behöver ju sin matte!

Krams på er! =)








Svar: Du har nog mer förmåga än du tror.. och som bäst fungerar det om det är något du starkt känner för.. kram
Esmaralda

10 Ninis :

skriven

Dagens eloge till dig Cecilia💕👏🙌, underbart intiativ . Alla hjälps åt.. smittan🦠🦠är förödande , vården tackar för all hjälp 🙏🙏, att inte föra detta 🦠🦠 vidare i en ☄️💥fart!!!
Hör M av sig? Kram

Svar: Finns en möjlighet att M hör av sig men ha inte allmänt för höga förhoppningar. kram
Esmaralda

11 💕 Zoey 💕:

skriven

God morgon Es!
Du sa att du såg en resa för mig snart men de känns inte så lockande nu i dessa tider med Corona och allt och med tanke på att jag inte har någon att resa med då min mamma ska börja sin behandling känns de inte som de blir av ändå.
Ser du om de blir uppskjutet?
Kram Zoey💕

Svar: Det blir resa men det kommer dröja lite extra nu.. så som det blivit... kram :)
Esmaralda

12 Anki:

skriven

Godmorgon !

Så härligt att ngt gott kommer ur detta virus !

Har själv upplevt att man stannar till och pratar när jag är ute på prommenaden ,tidigare har man nickat sagt hej och gått vidare.

Fortsätt ta hand om varandra <3

Kram Anki med flock

13 Jennifer:

skriven

Godmorgon fina Esmaralda! Jättebra idé Cecilia, hoppas fler tar efter!

Vi lever onekligen i märkliga tider nu.

Fina Esmaralda, jag vet att det finns betydligt värre problem än detta och menar inte att låta småaktig på grund av min undran (ja okej då, det är rätt småaktig fråga men man försöker ju ha hopp om en normal framtid), men ser du något kring min sommar?
Kommer det att bli en utlandsresa i juni månad då jag har ledigt?

Som sagt, inser att det finns värre saker att oroa sig för men denna fråga känns väldigt viktig för mig.

Kram
Jennifer

Svar: Ser svårt ut med utlandsresa i juni.. du får hålla det lite öppet... kram :)
Esmaralda

14 Naturvän:

skriven

Godmorgon!

Fint initiativ!

Ha en bra dag!
Naturvän

15 Mt:

skriven

Hej!
Är hemma på permittion med lön. När får jag återgå till jobbet? Är så orolig..
Kram!

Svar: Jag kan inte säga exakt men det lär dröja ännu en tid.. kram
Esmaralda

16 HS:

skriven

Till Shade

Vet inte var i landet du bor eller hur gammal du är men om du vill kan vi höras vidare.

Kram

17 Jossan :

skriven

Godmorgon!

Jag tror tyvärr jag kommer sluta kommentera här på bloggen efter idag. Jag blev fruktansvärt ledsen över hur man anser att man kan kommentera om andra. Tycker verkligen inte att någon har rätt att skriva så om någon annan när man faktiskt ser att personen inte mår bra. Igår fick jag nog med negativa kommentarer kring mig. Och att blanda in min framtida kärlek och framtida familj. ( även om det kan ha varit med välmening men så kan man skriva det på ett annat sätt). Jag trodde detta var en frizon där man kunde få skriva sina tankar och känslor men tydligen inte. Ingen här känner ens mig, de vet bara vad jag skriver. Ingen vet vad jag har för historia. man blir påhoppad för man skriver känslor och man blir påhoppad om man skriver och frågar om kärleken. Nä behöver inte mer negativt i mitt liv! Jag är fortfarande rätt för mitt yrke.

Tack för dessa åren Ezmaralda. Får se om jag kommer våga mig tillbaka. Och Agnes.. du behöver inte ens kommentera om detta.. Du kan tycka jag är lättkränkt men jag tänker inte ta någons skit!

Och Ghostwriter, tack för det du skrev igår men tyvärr sitter de eleverna som ljus om deras föräldrar är där..

Kram

Svar: Du är viktig i bloggfamiljen så jag hoppas du fortsätter vara med oss... kram :)
Esmaralda

18 Dunegull:

skriven

Ser du om han får sparken med tiden här när dem hittar fler bevis?
Kram

Svar: Det kan bli så.. kram
Esmaralda

19 EPM :

skriven

Vilket jättefint system ni utarbetat!
Vi försöker ta hand om min mormor här, hon är snart 87 år, men det är svårt.
Hon är inte sjuk i Corona men jag vill u inte att hon ska bli heller. Men som sagt, hon vill inte få hjälp...

Es, jag börjar få den där känslan igen att jag är för mycket av mig själv- jag avskyr den för den får mig att tvivla på allt som är jag...
Den får mig att känna att jag stöter/skrämmer bort A. Jag vill inte det 😢

Ser du nåt om Corona min familj? Jag är orolig för att barnen ska bli sjuka... Stänger deras skola?

Kram

Svar: Bejaka den du är och känn dig trygg i din personlighet, det är inget fel på den !! Kram :)
Esmaralda

20 Skorpan:

skriven

Vilken suverän ide' Cecilia! Alla känner sig trygga o får den hjälp de behöver. Fantastiskt! Kanske kan ni ge tipset vidare till någon tidning också? Kan inte annat än lyfta på hatten för er :)!!

Dag nummer vilken, vet jag inte ens, i denna ovana situation. Tur att jag inte är ensam hela tiden utan har familjen hos mig. Är efter alla dessa år lite led de ensamma veckosluten o undrsr om du ser mannen finnas runt hörnet nu Es, eller dröjer det ännu länge? Hur fantastiskt skulle vi inte få helgerna att gå, på många olika vis ;).

Här ska det visst ordnas brunch o undrar när nån kommer att hjälper till med den... Sen är allt öppet,men vädret är vackert o kallt så...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

21 Mamman som varit med från början :

skriven

Åh så underbart att läsa! Jag får tårar i ögonen. Ja, inget ont som inte för något gott med sig ❤️

22 Månskenet:

skriven

Wow! Bra gjort, tänk att det finns så fina mänskor! Ta väl hand om varann, alla! Kram💕

23 Linda:

skriven

Hej Esamaralda!
Jag har några funderingar över mannen på mitt jobb. Hur intresserad är han? Är han ensam och redo för kärleken och kommer han i så fall att visa det?
Jag har väldigt svårt att uppfatta om någon är intresserad av mig på grund av min låga självkänsla.
Mitt ex har träffat en ny men kan inte sluta höra av sig till mig. Kommer han att skaffa familj med sin nya när hennes separation är klar? Jag känner mig dock klar med honom och vill träffa kärleken igen och en stabil man den här gången.
Kram Linda

Svar: Och en stabil och trygg man blir det för dig - men än ser det inte ut som om du mött honom.. kram
Esmaralda

24 Solstjärnan :

skriven

Hej😊


Tänk att Corona för med sig något bra ochså!
Medmänsklighet,att hjälpa och bry sig om andra,finnas till hands,så viktiga saker!

Ett enkelt telefonsamtal kan göra stor skillnad!
Någon frågar hur du mår hur du har det om du behöver hjälp..

Iden att hjälpa varann är så bra Cecilia!😊
Toppen är att ni redan har något att se fram emot-er kommande trädgårdsfest!😊
Ni lär nu känna varann så de korta Hej i hissen blir något helt annat framöver,så bra!😊

Es,hur mår Mona?
Har du hört något?

Es,kan jag ha mött/ träffat min SM redan utan att "veta om det"?

Ha en bra dag!
Här skiner solen,hoppas även där!☀️

Kram Solstjärnan ⭐

Svar: Jag har inte hört något om Mona men hoppas få höra något under dagen.. kram :)
Esmaralda

25 Lollo:

skriven

Vilket bra tips att läsa
Vi har också väldigt bra kommunikation och hjälpsamhet i huset där jag bor.
Jag har en liten fråga, det känns som om min närmsta chef kommer att sluta inom ett år, är denna känsla rätt?
Allt gott och ha den bästa söndag

26 Kristin:

skriven

Dette var et veldig fint tiltak.
Håper det er mange av oss som kan følge dette fine initiativet.
Kram :)

Svar: Ja man blir gläd når något gott kan komma ur detta elände.. kram :)
Esmaralda

27 Bjork:

skriven

Hej

Kommer jag kunna gå till jobbet på tisdag?

Kram

28 N:

skriven

Hej esmaralda.

Tack för bra tips!

Esmaralda,

Kan det dröja ÅR till innan jag är i ett förhållande och har partner?
Kram

Svar: Några år får du räkna med att det kan dröja.. kram
Esmaralda

29 Nata:

skriven

Hej esmaralda.

Hur ser det ut med F framöver?

Ser du något lite mer stadigare än det som varit hittills med honom eller att det finns möjlighet till någonting mer seriösare?

Ser det ut som om han kommer att ta med mig dit något framöver?
Kram


30 Helena Ir:

skriven

Så bra att få till detta :)

Kram

31 Nat:

skriven

Hej esmaralda.
Ser du någon möjlighet till någon seriösare fling mer f?

Kommer han att ta med mig dit något framöver?
Kram

32 Ma:

skriven

Hej esmaralda.

Min son är hos sin pappa varannan helg.
Känner att jag blir lite irriterad på att han bokar en utlandsresa i 1 månad och säger att det är för varmt för att ta med sonen på det.
Jag tycker iallafall att han ska ha semester så att han kan ta barn extra över sommar, typ varannan vecka under en period i sommar.
Varför tänker han inte på detta själv
Känns som om sonen vill och behöver det också.
Hur kan jag bäst nå fram till honom i detta?
Ser det ut som om han är villig att ha sonen mer på det här sättet?
Kommer han ha sonen mer?
Kram

Svar: Kan ni inte komma överens och du känner att du behöver avlastning så får du vända dig till familjerätten som kan hjälpa er att reda ut umgänget och när pojken ska vara hos er.. kram :)
Esmaralda

33 Bjork:

skriven

Får jag höra från min normala Görel någon dag?

Kram

Svar: Ja men det kan dröja, kram :)
Esmaralda

34 Hönan:

skriven

Tack för svaret häromdagen :)

Ser du om förändringen handlar om att vi åker färre dagar eller att vi ändrar plats?

Kram

35 Browallia:

skriven

Tack Cecilia för att du delar med dig av din hjärtevärmande historia mitt i allt elände. Inget ont som inte för något gott med sig. :)

36 Alie:

skriven

Vilket fantastiskt engagemang (som även givit ringar på vattnet 👏).
Stor trygghet för dom äldre i trapphuset.
Fin förebild du är Cecilia, som tar intiativ, behövs fler som dig ✨.
Kram till er alla! ☀️

37 Tingeling:

skriven

Är fint när folk går ihop och hjälper varandra, blir varm i hjärtat!

Angående min lilla roadtrip i sommar, ska jag enbart fokusera på södra Sverige? Osäkert om man kommer in i Köpenhamn i juni/juli?

Jag sov ända till kl 08.30, vilket aldrig händer. Jag la mig på spikmattan och gick upp därifrån 09.45 för somnade nästan på den. Och nu ätit frukost. Behövde verkligen detta. Men nu känns det som att halva dagen redan försvunnit!

Ska fixa lite här hemma. Köpa tågbiljetter till sommaren, kanske avboka hotellet i Köpenhamn då? Sen ta en långpromenad. Handla lite. Sen yoga och sitta i massagestolen. Skön söndag.

Kram!

Svar: Låter som en skön söndag !! Kram :)
Esmaralda

38 Willa:

skriven

God morgon! Tillsammans är vi starka. Corona viruset som sprids är fruktansvärt men kan inte låta bli att tänka att det goda som kommer fram tex i Cecilias berättelse. Jag vill inte nonchalera viruset eller de drabbade, ingen går säker alla är rädda för att drabbas men jag tror att vi kommer få en helt annan syn på vad som är viktigt i livet/världen. Blir så glad när jag läser Cecilias berättelse hur de ställer upp för varandra ,deras samhörighet kommer säkerligen hålla livet ut.

39 Lilla m:

skriven

Hej, vad är sannolikheten att jag möter en flirt innan sommaren?😊😊😊 kram

Svar: Möjligheten finns, absolut.. kram :)
Esmaralda

40 Missmilla :

skriven

Vad fint.i mitt kvarter hälsar man knappt o de lägger sig i allt. Hur många barn man har o hur mkt saker. Hoppas på ny bostad men nu har börsen rasat. Ser du ngn ny bostad för oss.
Hur mår Mona

Svar: Ja, det är ju olika på olika ställen... jag ha ringa nyheter om Mona men hoppas få under dagen.. kram
Esmaralda

41 AnnaK:

skriven

Bra tips!

Jag som så många andra givetvis blir sjukt stressad över det bara är Coronaprat överallt. Går du in på nätet,Instagram, Facebook så nämns det något. Gick in på en loppis igår och vågade knappt andas och hade sen ångest. Vill åka in till stan och försöka stödja småföretagare lite men då blir man halshuggen här hemifrån. På jobbet pratas det bara om Corona. Det är allvarliga saker men man måste ju få prata om annat också. Hur fasen ska man orka leva annars. Känner att livsgnistan blir mindre och mindre.

Nå ska försöka rycka upp mig 🙂

Ser du om det är Corona svärmor fått eller säsongsinfluensa typ? Hon får inte testas. Känns osannolikt med Corona då vi inte har många bekräftade fall just här hos mig

Kram 🤗

Svar: Ja, det är mycket corona nu.. folk är oroliga... kram
Esmaralda

42 Elisa:

skriven

Hej,
Ser du om jag kommer att bli smittad med corona i år, med eller utan symtom?
Kram

43 Nenna:

skriven

Hej Es,

Så fint! Även om det känns som mycket elände så kommet det något gott ur detta 💛

Kram 🤗

44 Bellagio:

skriven

Men Cecilia 😍. Vad fint, så mycket medmänsklighet i allt det jobbiga. Jag blev tårögd när jag läste.

45 En vädur:

skriven

💖 - detta ger så mycket hopp!

I mitt lägenhetshus är det samma sak; folk som skriver i gemensamma grupper om möjligheten att handla till andra osv. Blir alldeles varm!

Kram och medmänsklighet!

Ps till Es - kan något ny kontakt dyka upp på appen, kanske kvinnan på w kunde vara något t.ex?


Svar: Ja något speciellt kan mycket väl dyka upp.. kram :)
Esmaralda

46 Michaela:

skriven

Fantastiskt!! Så det ska vara! Kram

47 Ba:

skriven

Hej esmaralda.

Hur ser det ut med F framöver?

Ser du något lite mer stadigare än det som varit hittills med honom eller att det finns möjlighet till någonting mer seriösare?

Ser det ut som om han kommer att ta med mig dit något framöver?
Kram

48 Ozz:

skriven

Vilken super bra initiativ. Gör många grannar glada och väldigt uppskattat:)

Es, Vad har I gjort denna helg? Har hon varit med någon annan man?

Kramar

49 Gitt:

skriven

Hej Cecilia! Så fint, jag blir alldeles rörd. Det finns hopp för mänskligheten trots allt :) Tråkigt bara att det ska till en kris för att vi ska se varandra, extra kul att ni planerat att kalasa ihop efter allt! Lycka till med det goda jobbet!

50 Mu:

skriven

Hej esmaralda.

Om jag ska räkna med några år innan jag har en relation känns det tungt.
Varför är inte jag värd kärlek och en relation. Varför får jag leva själv i flera år.
Ja jag vet livrätt inte rättvist och det finns värre saker än detta.

Men iallafall,

Ser det ut som om jag ska ha en relation och bo tillsammans med någon inom 1-3 år från och med nu?
Eller ser det mer ut som om jag lever själv de närmare 1-3 åren och det snarare blir inom 3-6 år innan jag har en relation?
Kram

51 Na:

skriven

Hej esmaralda.

Ser det ut som om han tar med mig dit någon gång framöver?
Kram

52 Anonym:

skriven

Varit nyfiken och funderat i flera år om Bruno tog del av pengarna hans så kallade vän Anders lurade mig på.
Vill tro gott om B. För han har hjälpt mig mycket.
Ser du någon återbetalning från A i vår ?
Kram

53 Marita:

skriven

Hej!
Underbart initiativ Cecilia.
Undrar om det är nått med jobb som drar i gång denna vecka?

Kram

54 Mee:

skriven

Hej esmaralda.

Verkar det finnas möjlighet till någon utveckling med f framöver mer seriösare?
Kram

55 Missmilla:

skriven

Har haft huvudvärk o varit orkeslös några dagar, har tre barn så det ska handlas o lagas mat men jag orkar inte städa. Vill bara vila, läsa bok, har ingen glädje el energi o det vänder ju aldrig.
Tänker på min barndom o hur illa behandlad jag blivit ofta, även orättvist behandlad. Kommer det bli bättre....

56 Sofia:

skriven

Kära Esmeralda!

Jag undrar om vi är på rätt väg med sonen nu. En livscoach som han ska få råd av och medicinering som vi äntligen har beslutat oss för. Kommer detta att förändra hans nuvarande situation till det bättre?

Kram 🌺

Ständigt orolig mamma

Svar: Ja det ger i alla fall en god input .. rätt väg som ni sedan kan ta er vidare på.. kram
Esmaralda

57 Mandarin :

skriven

Hej Es, vad kan jag göra för att känna mig starkare? Vad kan hjälpa min hund att bli bättre Indien allergi? Kram

58 Shade:

skriven

Till HS!

Blev förvånad när jag såg att du skrivit till mig här på bloggen.
Jag finns i Stockholmstrakten, och är 30+.

Om du fortfarande vill höras så lämnade jag min mail till Ez, som hon förhoppningsvis lämnar vidare :)

59 Mikael:

skriven

I tävlingen som försvann så kan Jag tycka att jag är obetydlig i förhållande till de som blev utlovade något som kan handla om hopp om liv och död och kärlek, hur liten deras önskan än var, men är det så att jag är obetydlig? Min dotter vet jag tycker inte att jag är obetydlig.

Har jag och några av de andra 165 som deltog berövats något och jag är nu en av de som deltog och jag kommer i förlängning dö i bloggen av konsekvenserna.

Är det där skon klämmer och inte mitt ego, vilka andra än min dotter är på något sätt beroende av mig? jag äger inte förmågan att se bortom min närmaste krets och nutid, och konsekvenser av att möjligen existera kortare tid än som annars hade varit.

Jag har varit med förut om att bli utkallad på en spelplan, väl där så fanns det ingen spelplan, min dotter har fått lida en hel del för det, min egen upplevelse av det går inte riktigt att beskriva i ord.

När jag gör någonting så går jag vanligtvis inför det, så denna gång, det är väl uppenbart för många att det inte bara är en lek när Es flyttar den utlovad vinsten till en människa på intensiven...

Kommer jag nu med en eventuell avsaknad av Thor att dö och min dotter får denna gång betala ett ännu högre pris, än förra gången.

Ställs mitt liv mot en annan människas liv?, ett liv som i mångt och mycket levts fullbordat, mig veterligen så bad Mona inte själv om att få bli inblandad i detta spel, ska hon senare få uppgiften att be min dotter om ursäkt för att hon finns och inte jag? , eller var hon förutsedd lämna jordelivet, oavsett, och hon nu kommer få uppleva efterspelet kring hennes person, från sitt håll, med att ofrivilligt blivit ihop blandad med 166 andra själar, innan man blandar in människor i liv och död så bör man rimligen fråga personen om lov först.

Ställs min dotter väl och ve mot en hunds väl och ve? Är det så det ska vara?

Ja det är en fråga om liv och död, det finns ett par saker som är olösta sedan förra gången spelplanen försvann, nu händer det igen, en eventuell Thor hade möjligen, i god ordning, löst de saknade pusselbitarna och jag hade för ett tag levt tryggt vidare, varför blev jag annars inblandad?

Det ni ser i filmer som Emily Rose och annat är inte bara film

https://youtu.be/4OdDctr0Mp0

https://youtu.be/Bi-PLwxwvy8

Konsekvenserna av att ställa in utlovat hopp om möjligen liv och död och kärlek till 166 personer, tas troligen inte lätt på, av något större än mig själv, det borde Es förstå vid det här laget, kan jag tycka, med 40 års erfarenhet och vara i balans nog inte drabbas av panik för att en människa håller på att dö, och då äventyra andra människor med att
i en handvändning vända på spelplanen, ärligt så tror jag inte att det låter sig göras, utan konsekvenser, av någon anledning blev jag inblandad och min själ blev bunden av avtalet i spelet.

Man lär så länge man lever, jag tänkte sätta en smiley här men det låter sig nog inte riktigt göras.

Kram
Mikael

Svar: Nej, ingen av er som inte fick talismanen kommer det per automatik att gå illa för.. ni blir inte påverkade alls.. det är precis som vanligt... men den som fick talismanen kan få en förändring .... kram :)
Esmaralda

60 SusanneAmalia :

skriven

Solglada kramar till alla på bloggen.

Cecilia.. Vilken superbra idé.. Goda gärningar föder goda tankar.. Superkrafrer finns i oss alla.. Vardagshjältar är de bästa.. 💕

Agnes jag ser dig som en människa med mycket kraft.. Du kan åstakomma mycket.. Energier finns i alla människor och du utstrålar i text så många.. Använd dem.. du behöver bara focusera på det du vill och det har du gjort i dina texter hela tiden.. Energiflöde har du.. Kram

På onsdag åker jag till Sälen.. Fem dagars skidåkning..

Detta har blivit lite som en livsstil.. Snart börjar dyk, fallmskärm drakfkygning. Livet är magiskt..

Kärlek glädje snö sol..hav

Vill flytta nuuu

Cornelis (sonen) flyttar till Japan..

Fråga.. Hur går det med att hitta en livspartner.. Eller är han jag åker tillsammans med den jag ska leva med..

Kärlek till alla och bloggdjuren hälsas till från två tröttmössor.. Ellabella och Saga

Fortsätter att sända healing till alla.. Men extra till Mona dig och tjejgumman.. Mina söner.. Så klart.. Skelettcanser med sacrom i krävs mycket ennergi att heala..

Kram och kärlek.. 💕


Svar: Modig du är som far till Sälen men undvik after ski ! Nej jag tror inte att han du åker med är din livspartner men det märker du snart.. ser ut att komma någon annan... kram :)
Esmaralda

61 Tingeling:

skriven

Har tagit min långpromenad i solen, handlat lite det som gick, väldigt många affärer som var stängda. Och nu ska jag sätta mig och göra en ny rutt i sommar och bara fokusera på södra Sverige, är säkrats så. Kan åka till Köpenhamn i augusti - september istället om gränserna öppnats då. Behöver något roligt att se fram emot även om allt ser dystert ut i nuläget. Har varit ute i solen i två dagar nu och börjar få tillbaka mina fräknar i ansiktet, jag gillar dem nämligen! Det är liksom "jag". Jag älskar våren, bara längtar tills det blir cirka 15 grader varmt och allt blir grönare. Såg härligt ut med er picknick igår, är något jag och dottern får göra snart, bara det blir liiite varmare.

Kram!

62 Kristin:

skriven

JOSSAN!
Fikk så lyst til å skrive noen ord til deg.
Forstår godt at du blir lei deg når noen er ufine.
Men, vær så snill å bli her på bloggen, for du skriver så mye bra. Dessuten, ikke la andre mennesker ødelegge og bestemme over deg. Da er det bedre at de som er ufine trekker seg fra bloggen.
Her er vi en stor familie som er glade i hverandre og står på for hverandre om noe vondt skjer.
Jeg ble skikkelig forbannet i går, da det var enkelte som ikke hadde forståelse for at Mona fikk Talismannen. Slike mennesker behøver vi ikke her på bloggen, og dessuten skal ikke slike mennesker gjøre at du, som er positiv, trekker deg.
Vær så snill å bli her sammen med oss. I disse tider behøver vi flest mulig positive mennesker.
Kram til deg fra Kristin

63 Skorpan:

skriven

Hej Es, har du hört nåt om Mona?
Kram Skorpan

Svar: Nej ingenting.. har jag inte hört något ikväll så ska jag försöka få kontakt med någon runt henne... kram
Esmaralda

64 Dalkulla :

skriven

Misstjejen: Om du har ett födelsemärke och det kliar mycket, ska du gå och får det undersökt. Lovar att du gör det. Inget skrämskott det här men, sådan ska man var observant mot.

Någon som vill dig väl.

65 Mirre:

skriven

Tack för healingen igår Es! Jag var bara med 10 minuter men kände att det var lagom :) jag bad min vägledare om hjälp att sända healingen då det var min första gång. Kände hur det pirrade i händerna med energi. Kunde se oss i bloggfamiljen stå i en cirkel och hålla hand runt Mona som låg i sin sjukhussäng i mitten där du Es satt bredvid henne i svart tröja. Och min vägledare stod bredvid mig. Jag såg vit energi från mina händer färdas till Mona som var vaken vid healingen. Hennes hund kom även dit mot slutet såg jag. På något sätt tog jag också med mig Mona och vi befann oss en stund vid havet på två trä-solstolar och pratade :) Mot slutet av healingen såg jag feta spindlar som lämnade cirkeln.. alltid dessa spindlarna! Jag hatar ju dom så jag trampade ihjäl dom. Kanske var det en Corona-spindel som lämnade Mona, det tror jag😄 Även en tiger var där för mig (tror det var mitt spirit-animal då vi pratade lite).. ja det var mycket som jag kunde se igår faktiskt. Fantasi eller ej det vet jag ju inte men det kändes som mycket var sant.

Es, jag undrar om det blir bättre för min pappa snart? Han har varit sjuk en vecka nu och jag har sagt att om han inte blir bättre så måste han gå till läkaren på måndag. Jag kanske kan sända lite healing till honom med nu när jag testat på det. Jag undrar också om det kan bli något med killen jag snackar med nu? Känns som vi är på exakt samma energi men vi har inte träffats än. Massa kramar💛


Svar: Ja jag tror vi alla gjorde skillnad igår under healingen ! Visst ska du sända healing till din pappa och han bör gå till doktorn på måndag ! Kram :)
Esmaralda

66 spindelmamma:

skriven

Så roligt👌 Var tvungen att dela vidare en så positiv berättelse. Hoppas allt blir bra 🙏

67 Johan:

skriven

Hej Esmaralda,

Hoppas allt är bra med dig i dessa virus-tider. Vi får hoppas att både smittan och hysterin klingar av snart. Här i Stockholm är det nästan folktomt på gatorna trots det härliga vädret..

En fråga: Ser du om kärleken (i någon form) kommer in i mitt liv snart? Jag vet inte riktigt vad jag kanske borde göra.

Kram från Johan

68 B:

skriven

Hej

Kommer jag träffa han denna veckan?😊

Kram

69 Lite anonym :

skriven

För några år sedan (kan inte riktigt minnas när) så skrev du i en seans att jag ”snart” kommer sitta i telefonen och hjälpa andra människor som behöver stöd. Mitt hjärta blev så glad över det, för jag vill ju hjälpa och har alltid gjort det. Men åren gick och det hände ingenting? Jag tänkte att det sker säkert längre fram eller att det blev ändrade planer.


Nu så tror jag det hände. Jag har blivit en slags mentor för människor i olika åldrar och jag tror jag kan hjälpa bra. Detta känns bra!



Kram

Svar: Ja, du ser.. nu är du på väg :) Kram :)
Esmaralda

70 TILL JOSSAN (17) :

skriven

Ta en paus om du känner så. Men kom gärna tillbaka! Jag läser alltid dina kommentarer och det är skönt med vettiga personer. Och jag tycker inte heller det är charmigt med påhopp eller att man skriver saker på ett visst sätt bara för att man kan. Men skit i det. Var kvar om DU vill det tycker jag.



Kram Ghostwriter

71 helle:

skriven

Tack Cecilia härligt att läsa.. Det är glädjande att se att människor ställer upp för varandra när det verkligen behövs.. Själv märker jag ingen direkt skillnad i vardagen då jag varit hemma i många år nu och att jag trivs bäst i min ensamhet..
Kan du se Es ifall det finna en möjlighet för mig att flytta till nytt boende i år.. Trivs tyvärr inte i mitt hem längre pga olika anledningar.. Kram

Svar: Ja, möjlighet finns absolut att det blir en bra flytt för dig.. kram
Esmaralda

72 Lina:

skriven

Kommer det ordna sig med sjukpenningen? Kommer hjälpen jag börjar få nästa vecka att ge positivt resultat?

Kram

73 Läroliv:

skriven

Hej Jossan (17), vore tråkigt om du slutar vara med på bloggen. Här hos Ezmaralda finns det plats för alla.

Kram

74 Pia1:

skriven

Så fint 💕 Jag bor i villa och helt avskuren från verkligheten just nu känns det som. Önskar jag visste om det är influensa eller värre, vill inte smitta min son...
Igår var jag sen till healingen men, behövde inte "leta" efter Mona, det kändes som det blev kontakt väldigt snabbt ❤❤❤ och jag kommer tänka på henne varje dag 🙏

Svar: Ja det blev verkligen snabb kontakt :) kram :)
Esmaralda

75 Camilla:

skriven

Vad fint gjort! Så borde alla tänka. Tur att det finns något ljus i detta mörker.

Jag är orolig för min son som håller på att knäckas över situationen med sitt ex och dottern som han inte får träffa fastän de har delad vårdnad. Exet vänder dottern emot honom för att straffa honom då han lämnade henne för en annan för ca 5 år sen. Dottern är nu 12 år. Har träffat henne 2 tim på 6 månader. Familjeenheten är inblandad och han o exet har gått på samtal med det leder ingenvart då hon är så manipulativ och får personalen på sin sida. Sonen vet varken ut eller in längre. Ser du om det kommer någon lösning eller får sonen leva utan sin dotter framöver?

Ha en skön söndag i solskenet!
Kram

76 Mikael:

skriven

Ni som brukar leka med Ouija board och annat

17 min och framåt riktiga AnnaBelle

https://youtu.be/uRTAlJMsvPk

https://youtu.be/lucRKtuCjtU

Kram
Mikael

77 Lavena:

skriven

Många som förmedlar budskap från änglar, guider, uppstigna mästare och allt vad det heter, har ju samma budskap - det som händer nu i världen ska göra att mänskligheten kommer varandra mycket närmare och att vi kommer förstå hur sammanlänkade vi alla är...
Jag var med och skickade healing allt vad jag förmådde igår, är inte helt frisk själv, men jag vet ju att även när man GER healing kommer man att ta EMOT, och halsen är bättre idag:)
Hoppas och ber att Mona klarar sig och får ha många fina år kvar!
Jag funderar mycket över mitt yngsta barn - den stackaren som är mer eller mindre klonad på mig :)
Hon har missat väldigt mycket i skolan, för hon har inte varit riktigt kry sen hon hade körtelfeber för snart ett år sen, och i och med att vi hade svartmögel i källaren (där hon bodde) blossade hennes astma upp igen..
Hennes pappa är på mig hela tiden om att hon inte är i skolan, men han gör inte ett skit själv för att underlätta! Han får sms från skolan och ringer MIG och gapar!
Nu har han blandat in sin morsa i smeten oxå, och även det får jag höra allt om - fastän jag har bett honom miljoner gånger att sköta sina kontakter och hålla mig utanför!
Hon har sökt samhäll, för hon vill bli skötare inom psykiatrin eller väktare - och jag vet att hon kommer bli utmärkt på vad hon än väljer, för hon har ett genuint intresse för människor och hon är alltid den som ställer upp när kompisar inte mår bra.
Nu är hon rädd att hon tagit sig vatten över huvudet och att det är för mycket plugg på just den linjen, men jag och hennes syskon försöker peppa och stötta allt vi bara kan, och sen har jag sagt att hon inte ska ha svara när pappa och farmor ringer - då de bara gör det när de vill gnälla och klaga, vilket drar ner henne i skorna med en gång!
Hur kan jag mer göra för att hon ska bli mer motiverad att gå till skolan?
Jag tjatar inte, men säger alltid att
hon måste åka till skolan och att hon ju alltid kan åka hem om det inte blir bättre under dagen!

Svar: Visst kan hon om hon vill.. är hon bara motiverad så kommer studierna gå bra. Men hon ska vara beredd att det blir plugg, oavsett vad hon väljer så det gäller att vara lite taggad och klara av att ta tag också i sådant som är lite tråkigt.. kram :)
Esmaralda

78 GHOSTWRITER:

skriven

Om jag nu inte behöver anstränga mig så mycket mer än att hålla ögonen öppna.. Innebär det att det kommer dyka upp något snart som kan vara något vettigt? Tyvärr dyker det bara upp gubbar, som är minst 16 år äldre än mig vilket jag inte uppskattar alls. Även om jag inte var/är intresserad av dom sen innan, så känns det som att alla som tar intiativ och tycker jag är attraktiv är just gubbar som kunde varit min pappa i princip. Det känns som jag bara duger till gubbar med yngre-fetisch och det tar lite på min självkänsla faktiskt.




Kram :)

79 Mandarin :

skriven

Hej Es, vad kan jag göra för att känna mig starkare? Vad kan hjälpa min hund att bli bättre Indien allergi? Kram

80 Fanny2:

skriven

Jag har en jättefin granne som tog ett liknande initiativ för alla äldre och sjuka i vårat kvarter. Det känns mycket hoppfullare än alla som hamstrar som idioter medan andra går utan sånt som tar slut. Vad hände med det sunda förnuftet? Jag har tyvärr ingen bra relation med de flesta i mitt hus och vet att det optimala vore om alla hjälptes åt. Måtte fler ta efter. :)

Till 17 Jossan:
Jag läser nästan dagligen dina och andras kommentarer och är säker på att Agnes inte skrev som hon gjorde av illvilja. Hon vill att du ska komma till insikt lite fortare och jobba med dig själv. Det är av ren frustration och det kan jag också känna ibland när jag läser kommentarerna. Jag tror att du borde ta en titt på vad du skriver dagligen och tänka till. Häromdagen googlade jag själv på alla mina kommentarer... Man kan förstås vara slutkörd av sitt drömjobb också. Vi har alla olika mycket energi och ork. Jag tror på dig när du skriver att du älskar ditt jobb även om det kan verka lite märkligt med nedräkningen. Du ska självklart fortsätta skriva i bloggen och med all rätt. Es har valt att låta alla som vill skriva här och det är så det bör vara. Kram på dig och Agnes. 💜

Det kändes varmt i händerna igår under healingen... Jag ville att Mona skulle veta att hon är stark nog och klarar denna hemska infektion. Hoppas på att hon och vovven ses igen snart. :)

Kram

81 Michaela:

skriven

Es! Inget nytt om Mona?

Drömde inatt om att jag hittade rätt mycket pengar. Betyder det ngt?

Hoppas allt är bra och ha en fortsatt fin söndag! Kram

Svar: Nej fortfarande inga nyheter kring Mona. Att hitta pengar betyder att du ska ta en av dina tankar/idéer på allvar ! Kram
Esmaralda

82 Michaela:

skriven

Tack för svar! Hängde inte riktigt med om att jag ska ta mina tankar/idee'r på allvar? Betyder det något negativt? Kram

Svar: Nejdå, det är positivt.. lev dina idéer lite mer.. kram :)
Esmaralda

83 Michaela:

skriven

Glömde ... det jag tänker på mest just nu är min soulmate! Kram

84 Tiss:

skriven

Jag blir så ledsen. När jag mår riktigt dåligt (som nu och igår) Är det ingen som försöker hjälpa mig av mina vänner. Och jag vet inte riktigt varför jag känner att jag måste hjälpa. Egentligen så borde jag inte göra det då jag ändå inte får något tillbaka. Så lätt som att fråga "vill du att jag kommer en stund" eller "kom hit, du kanske känner dig lite bättre då?". Exempelvis en av mina vänner brukar vilja att jag ska komma, och då gör jag det, men är det tvärtom så orkar hon inte. Jag vill ställa upp för mina vänner, göra det jag kan för att hjälpa. När dom inte orkar ta sig någonstans då kommer jag. Men jag får inget tillbaka.
Jag blir så ledsen.
Borde jag ta mer hjälp idag?

Svar: Det är inte lätt att lita till vänner.. särskilt om inte vännerna själva mår så bra....men du har en speciell styrka i dig själv, försök hitta den.. kram :)
Esmaralda

85 Ghostwriter:

skriven

Tror du att jag löser min situation utan större krångel, så att jag inte blir hemlös i sommar? Jag söker jobb VARJE dag och dessutom i fem olika orter.


Kram!

Svar: Just nu med corona är det extra svåra tider.. men jag har en känsla av att det kommer lösa sig på något sätt.. kram
Esmaralda

86 Ko:

skriven

Hej esmaralda.

Vill han något seriöst med mig? Eller kommer att vilja något seriöst med mig?
Kram

87 Browallia:

skriven

TILL JOSSAN!!

Jag har följt dina kommentarer under lång tid och känner så mycket med dig eftersom jag känner igen så mycket från mig själv och mitt eviga kämpande med att få ihop livspusslet. Jag vill gärna fortsätta läsa dina kommentarer och få veta hur det går för dig. Vi är flera som skulle sakna dig om du lämnar bloggfamiljen. Stor kram Browallia.

88 No:

skriven

Hej esmaralda.
Är han helt ointresserad utav ett familjeliv med mig?
Kram

Svar: Ja, det ser så ut, kram
Esmaralda

89 Jag:

skriven

Hej esmaralda.

Skulle han vara beredd att satsa på oss?
Kan det gå åt en seriös utveckling mellan oss?
Kram

90 Mamma:

skriven

Jag får spader snart:(
Min dotter har gjort slut med sin sambo.
När jag fick en personlig spådom av dig skrev du att en av mina töser skulle gå isär från sin sambo.
Nu vet jag vem.
Men hur ska detta gå??
Hon är bipolär och sliter med det plus att hon inte har så hög inkomst.
Kan du se hur detta kommer att sluta?
Herregud när ska man få lugn och ro :(
Kram från en mycket trött och ledsen mamma ❤

91 Mee:

skriven

Hej esmaralda.

Dröjer det inom kärlek 1-3 år innan jag kommer att ha en relation och där det blir tal om att flytta ihop?
Eller dröjer det längre som 3-6 år innan det blir en relation i mitt liv och tal om att flytta ihop med någon?
Kram

92 Michaela:

skriven

Tack. Då förstår jag :) Tänker ju mycket på hur jag vill leva i framtiden så kanske är det :) Plus min soulmate! Fortsatt fin kväll! Kram

93 ackie27:

skriven

vill Nikita säga mig något? <3

94 Jossan:

skriven

Tack för era kommentarer. Men ni som följt mig på bloggen sen jag började skriva här 2011 vet hur jag har kämpat genom så sjukt mycket. Jag har blivit utnyttjad av killar som jag trodde älskade mig. Jag har kämpat med min utbildning och det går åt skogen för de anpassar inte för oss med dyslexi. Jag började mitt lärarår med att jag blev slagen av en elev, jag har elever som hittar på Såå mycket och får sina föräldrar att kontakta min chef. Jag har ett helvete på mitt jobb men jag får inte känna så. Varje morgon längtar jag till mitt jobb. Jag vet vad jag skriver men jag är så jävla ensam i detta. jag har verkligen ingen att prata med som förstår mig. Mina vänner lever i sina perfekta liv med sina förhållanden. Jag känner mig så ensam.

Såg precis att killen jag är kär i gått tillbaka till tjejen som han sa till mig han inte hade känslor för. Min magkänsla säger att han är min.. Det är så sjukt mycket saker jag inte kan dela med mig av som jag egentligen vill.

Idag gick jag i sönder. För jag orkar inte mer negativt nu.. Jag vill inte må såhär mer.

95 Em:

skriven

Hej esmaralda.

Ser det ut som om han kommer att ta med mig dit något nu framöver?
Finns de tankar på det?
Kramkram

96 TILL JOSSAN:

skriven

Hej Jossan

Jag förstår precis hur du känner dig! Det är inte roligt att bli påhoppad av någon bara för att man skriver ner sina känslor och tankar. Det är märkligt hur en del har en åsikt om andra, som man inte alls känner.

Jag har också blivit påhoppad här på bloggen och kände samma som du - man vill bara sluta skriva. I mitt fall höll jag en ganska lång paus innan jag fick lust att börja skriva och kommentera igen. Och nu gör jag det för att jag vill det.

Sänder dig styrkekramar. Om du väljer att ta en paus hoppas jag att du snart kommer tillbaka!
Kram,
Jennifer

97 Hon:

skriven

Hej,
Tar han vårt förhållande på allvar eller ser han det som mera öppet?
Kram

98 Boudica:

skriven

Fint initiativ!
Men tyvärr tror jag inte det skulle fungera i min port. Men hjälpa kan man på andra sätt!

Healingen igår, tror jag att jag fick till, men jag kände mig lite ofokuserad.
Kom lätt in i avslappnat läge, men kanske för djupt, kom nog in i ett drömläge lite kort, och såg någon springa ifrån något, vilket var så opassande för healing XD
Men möjligen har jag lite healing i mig, kanske dags att utveckla det mer någon dag!
Men nu hoppas vi att Mona blir bättre!
Med talisman och blogg-healing :)
Tycker att Alexandras healing idé var bra, men kanske inte varje dag, jag blir ialla fall utmattat utav healing! Kanske att bloggfamiljen samlas en gång i veckan för healing till de behövande.

Fryser här, ska nog ta ett varmt bad snart, och lite mat behövs.

Jag vet att det var bara igår sedan som jag skickade in mitt seansbrev till dig, men jag är otålig, och längtar redan! Har du lång kö nu?

KRAM!

99 Bella:

skriven

God kväll☺️ ska börja ny praktikplats imorgon, känns det som att det kommer gå bra? Fick ingen bra känsla när jag var där på besök nämligen.. letar riktigt jobb nu.. kram

100 Solstrålen Hanna:

skriven

Hej Es! Erbjuder du att spå över melj? Jag skulle behöva lite rådgivning.

Kram och hoppas du har haft en bra helg

Svar: Ja det gör jag... maila mig på: [email protected] och jag mailar info tillbaka till dig om hur det funkar.. kram
Esmaralda

101 HS:

skriven

Till Jossan:

Hoppas att du vill vara kvar på bloggen. Tänk på att även i sitt drömjobb kan man köra slut på sig och sen är man inne i väggen... been there, done that. Var rädd om dig.

Till bloggfamiljen:

Nu känner jag att jag måste sätta ner foten. I mitt tycke börjar det bildas en "vi och dom"-perspektiv här, där vissa åsikter och känslor är tillåtna att uttrycka medan någon (vem? inte Ez) har bestämt att annat inte hör hemma i kommentarsfältet. Eftersom det är Ez blogg så modererar hon kommentarerna och då kan hon välja att inte publicera en kommentar om hon anser att den är olämplig. Alla kommentarer som Ez publicerar borde alltså tolereras av de som läser bloggen anser jag. Den som väljer att följa bloggen har ju indirekt accepterar premisserna som bloggen uppstår under.

Utifrån den information som Ez hade tillgång till när hon tog beslut om talismanen, så tog hon beslutet att ge den till Mona som verkade ha störst behov av den. Jag stödjer det beslutet och jag deltog i healingen för att försöka rädda livet på Mona.

MEN ingen människa är Gud, inte heller Ez. Med det menar jag att ingen människa kan överblicka alla möjliga konsekvenser av ett beslut, dvs att talismanen går till person X eller Y eller Z. Mikael har helt rätt i att det är teoretiskt möjligt att någon annan än Mona faktiskt hade större behov av talismanen. Det kommer vi aldrig att få veta. Om talismanen hade lottats bland de som faktiskt deltog i tävlingen (ej Mona) är det också så att teoretiskt sett hade den gått till den som verkligen hade störst behov av talismanen, eller så hade den inte det. Sånt får vi aldrig svar på.

Det vi FAKTISKT vet är att många personer investerade tid, energi och antagligen förväntningar i tävlingen. Att man då som Carola eller Mikael uttrycker besvikelse över att tävlingen inte genomfördes enligt planen, är för mig ingen konstig reaktion.

Om man då som Carola kommenterar att man är besviken så tar sig andra friheten att kommentera att Carola "borde skämmas". även flera har kommenterat att de som inte stödjer beslutet att ge talismanen till Mona "inte hör hemma i vår fina bloggfamilj".

Känslor är känslor och vi bör alla rätt att uttrycka en känsla, oavsett bakgrund till att den känslan uppstod. Att försöka lägga skuld eller skam på en person för att den uttrycker sin känsla eller en förväntan den personen hade (om man känner besvikelse så hyste man en förväntan som inte uppfylldes), eller att uttryckligen skriva (FLERA av er har gjort detta) att dessa åsikter inte hör hemma i bloggfamiljen längre - det är inte ett vuxet och moget beteende anser jag. Och jag tycker inte att bloggfamiljen är särskilt "fin" längre om det ska vara den attityden som råder här att vissa personer och åsikter passar in, och andra inte.

"Vi och dom"-perspektiv är farliga just av den anledningen att "vi" blir finare än "dom", samtidigt som man inte längre tillåter att vissa känslor eller åsikter uttrycks i gruppen. Jämför t.ex. med hur sekter och rasism uppstår.


Jag kan ta ett annat personligt exempel:

För några år sedan skrev jag en fråga till Ez om en man som jag var intresserad av då. I mina ögon en ganska oskyldig fråga. Då fick jag flera arga kommentarer från kvinnor här på bloggen om att jag minsann inte fick sno någon annans pojkvän. Jag försökte nyansera detta och förklara att det inte var det jag var ute efter. Detta föll dock inte i god jord utan folk var fortfarande arga på mig. Efter detta har jag varit mer försiktig med att fråga om relationer och sex här på bloggen utan ställer hellre de frågorna i personlig seans.

Samtidigt har jag läst frågor från åtminstone två andra kvinnor på bloggen, som är gifta/i fast förhållande med en man, men har en affär vid sidan om. Jag har tolkat detta som otrohet då det inte har funnits någon kommentar om att paret i fråga lever i en öppen relation.

Vad händer? Ingen kommenterar.

Jag skulle kunna dra flera exempel till från bloggen om där kommentarsfältet för mig inte alls synkar i moral,

102 HS:

skriven

forts,

men jag väljer att stanna här då inlägget blir för långt och komplicerat.

För mig är detta exempel på kognitiv dissonans. Man silar mygg men sväljer kameler. Man bedömer kommentarer olika beroende på vem som kommenterar, och vilken åsikt som uttrycks. Man bedömer kommentarer olika beroende på om det gäller en kvinna eller en man.

Jag kommer att fortsätta följa bloggen eftersom jag anser att Ez är en fin medmänniska och ett skickligt medium. Undantaget är om Ez ber mig att lämna bloggen, då kommer jag givetvis att respektera detta. Ni får bli arga på mig och skriva taskiga kommentarer om ni vill, jag kan ta det och jag står för min åsikt.

En dos självrannsakan anser jag vore på sin plats hos bloggfamiljen. Läs gärna på begreppet kognitiv dissonans om ni inte känner till det redan.

103 Konvalj:

skriven

HS: Det var välformulerat och tankeväckande.
Ju äldre man blir så desto mera ser man allt som händer från två olika håll. Tack för ditt inlägg!
Konvalj


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: