De farligaste.....

Djur är kul & jag älskar djur och respekterar dem men de kan vara en fara  för oss människor ibland.

Här nedan kommer listan på djur som är farligast för oss människor - fakta från "Illustrerad vetenskap "

 

Elefanten är det absolut största djuret på listan. Det är deras temperament och skyddsinstinkt – inte aptiten på kött – som gör att de hamnar på listan.

Det är svårt att säga exakt hur många människor som dör varje år. Det beror på att många konflikter mellan elefanter och människor i Afrika aldrig registreras på grund av tjuvjakt.

I Kenya rapporterades det   dock att det mellan 2010 och 2017 cirka 200 dödsfall som beror på elefanter.

I Sri Lanka har cirka 90 människor varje år sedan 2016 mist livet på grund av sammanstötning med elefanter. Det skriver  den srilankesiska nyhetsmediet Economy Next.

I Indien rör det sig om cirka 400 fall om året uppskattar  indiska myndigheter.

 

Binnikemasken hör till plattmaskarna, som kan se harmlösa ut. De har emellertid en obehaglig livsstil, eftersom de lever som snyltande parasiter i bland annat människor.

Där lägger de ägg, och när dessa kläcks i människor – och andra ryggradsdjur – får värden sjukdomen cysticerkos, ( Infektion  som angriper hjärna,ögon, muskler, lever lungor ect ) som varje år dödar 700 personer

 

Den som tagit över flodhästens titel som Afrikas farligaste djur är krokodilen. Det exakta antalet döda är inte känt, men  Food and Agricultural Organisation  bedömer att cirka 1000 personer per år dödas av djuren

 

Speciellt söder om Sahara riskerar människor att dö av sömnsjuka. Sjukdomen uppkommer dock inte av sig själv. Den överförs av den lilla oansenliga tsetseflugan, som lever av att suga blod från bland annat människor.

När flugan biter kan sömnsjukan överföras till människor – om tsetseflugan är smittad.  Totalt 3500 personer dör årligen av sömnsjukan, som visar sig med symptom som huvudvärk, feber, ledsmärta och klåda.

 

 

Spolmaskar i släktet Ascaris orsakar infektionen ascariasis hos människa. I 85 procent av fallen har sjukdomen inga symptom, men den kan visa sig genom andnöd och feber.

En studie som publicerades i The Lancet  år 2013 visade att det dör 4 500 människor varje år på grund av spolmask.

Rovskinnbaggarna har en kraftig stick- och sugsnabel. När de suger blod från människor kan de överföra Chagas sjukdom, som är en tropisk parasitsjukdom. Den dödar varje år 12000 personer. 

 

Sötvattensnäckor kan se små och oskyldiga ut, men de kan bära på en parasitmask, som kan orsaka sjukdomen schistosomiasis.

Globalt sett är mer än 200 miljoner människor infekterade, och sjukdomen kräver varje år minst 20000 människoliv – kanske ända upp till 200000 uppskattar WHO.

Även människans bästa vän uppträder på listan. Det är emellertid inte – nödvändigtvis – för att den hugger sin ägare utan för att den kan bära på viruset rabies.

Sjukdomen kan drabba människor om de kommer i kontakt med smittade hundars saliv genom att exempelvis bli bitna.

Totalt 99 procent av cirka 59 000 dödsfall på grund av rabies orsakas av hundar, bedömer WHO.

Som grupp hör ormarna  till världens allra farligaste djur. Varje år uppskattar WHO att ormar dödar mellan 8100  och  138 000 människor i världen

På andra plats hittar vi oss själva: människan. I en tragisk statistik  från FN:s kontor för narkotikakontroll och förebyggande av brott står det att det under 2012 inträffade cirka 437000 mord på människor begångna av andra människor.

Det gör oss nästan till vår egen värsta fiende.

 

 

 

 

Men vår värsta fiende – och jordens farligaste djur – är myggan. Den lilla blodsugaren överför varje år sjukdomar till hundratals miljoner människor och varje år dör  ca en miljon människor till följd av det.

En av de farligaste myggburna sjukdomarna är malaria som varje år leder till drygt  400 000 dödsfall

Andra dödliga sjukdomar som dengufeber leder också till döden och drabbar ofta barn i Asien och Latinamerika.

-

Njut av din måndag !  Här blir det långpromenad och sedan serietittande !

Kram & kärlek

 

1 Snödroppen:

skriven

Godmorgon!
Tänk att djur som är så underbara även kan vara så farliga. Jag älskar elefanter och kan knappt tro att de är så farliga men vilken skyddar instinkt de har!
Maskar och sånt som lever i människan spyr jag vid blotta tanken på och läskigaste är nog ändå ormar och spindlar. Såg Robinsson igår och en tjej där som var rädd för allt, hur ska hon klara sej kan man undra 🤔
Måndag igen, tack gode gud säger jag och alltid retar det väl någon men jag tycker det är skönt med ny arbetsvecka.
Chansen att få träffa på Han finns ju och det är alltid energigivande. Kommer han snart?
Önskar dej en bra start på en ny vecka🌞

2 Bjork:

skriven

Hej

Kommer skolan stänga ner i min stad?

Tack för ditt senaste svar om Görel nu känner jag mig lugnare.

Kram

3 Jossan :

skriven

Godmorgon!

Nja jag blev helt förvirrad när du skrev ”njut av söndagen” tänkte jag åh vad skönt men nä det är måndag och det är 18 dagar till påsklovet om det nu inte är så att skolorna stängs men det lär nog inte hända. Jag har så ont i huvudet idag eller har haft det sen i fredags.. Men jag ska jobba idag iallafall..

Men djur är så obehagliga! Jag tycker verkligen inte om djur...

Igår var jag hos min vägledare.. Hon sa att jag måste börja sätta ner foten för jag bli utnyttjad... Men det är så svårt...
Jag var helt slut när jag kom hem så somnade.

Kolla på Dolly Parton’s serie på Netflix! Den är riktigt bra!

Kram

4 Helena Ir:

skriven

Fy för de där farliga djuren..!

Idag tar sig dottern till jobbet,efter lindrig kräksjuka med 2 dagars vila. Och idag fyller hon 26 år. Oj,vad tiden går fort!

Själv beger jag mig till gymmet..än så länge öppet!

Jag har en sådan konstig förväntan..hoppas den är bra..annars får den vara :)

Ha en fin dag med promenad och serietittande!

Kram

5 Huldamaräng:

skriven

Godmorgon Ezmaralda!
Vi bor ändå i ett tryggt land. Här är det ju mest vi själva som är farliga för oss... Själv sitter jag här och har svårt att komma igång med det jag ska. Men jag har fått fint i en del av huset :) Bara resten kvar! Det ska nog gå bra, jag har hittat en bra lista att gå efter. Mannen har fått igång sin attgöra-lunk också. Kugghjulen rör sig sakta och gnisslande i början, men jag tror, verkligen, att snart kommer de att rulla på för allt vad tygen håller. I år kommer det att hända positiva grejor här på gården! Ellerhur?!!
Kan du se något om min kära gula?? Hon har haft lite ont, men jag har haft is i magen, för jag har på känn att det är en åkomma som kommer att gå över av sig självt.. men ändå.. Kan du se om hon lider? Har jag rätt i att det läker ut av sig själv? Jag ber förstås INTE om en diagnos!!! Hon är bara en sådan individ som drar på sig skit så fort jag har får för lite tid för henne.

Ha en toppenfin dag (här hällregnar det, urk...)

6 <3:

skriven

Godmorgon Es, blev så förvånad att D skickade ett sms förra veckan till mig.
Var det en tillfällig nyck av honom ?
Jag svarade inte.
Trodde aldrig att han skulle höra av sig igen. Han kan aldrig göra fel eller förlåta fast han själv gjort fel.
Kommer vi umgås igen ?
Kram

7 Skorpan:

skriven

Alla djur behöver respekteras o kanske de minsta mest. Människan är säkert sin värsta fiende, det tror jag också på. Finns inget värre rovdjur...

Angående djur o hundar så har jag sett på ett program där man tar sig an problemhundar o får fina resultat. Zen dog heter företaget som är med i programmet. Det kom fram att människan orsakar "funktionsstörningarna" hos hundarna i de flesta fall o då undrar jag hur en person med ringa erfarenhet, jag, ens skulle kunna skaffa hund? Riskerna tycks vara rätt stora att det inte blir "hund" av den, eller? Inte aktuellt just nu iofs. Jag väntar på mannen ;).

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

8 Tildis:

skriven

Godmorgon!

Här är halva familjen i ”karantän” och måste jobba hemma. Själv ska jag till kontoret vilket är rätt skönt mitt i allt detta. Hoppas allt går bra idag.

Ser det ljust ut för oss framöver eller kommer vi påverkas negativt? Kram

9 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Huj vilka läbbiga bilder, måste erkänna att jag snabbt scrollade förbi dem utan att läsa hela texten.

Jag hade hoppats att detta år skulle föra med sig mera i kärlekens tecken för mig. Har varit singel och ensam länge och minns knappt hur det känns att ha sex, det var så länge sedan jag hade det. Hoppades att få uppleva åtminstone mera sex och romantik om inte kärlek.

Men ingenting har hänt än så länge. Kan du se varför? Varför ska det vara så svårt för mig? Jag känner mig ledsen för att det är så.

kram

10 Skrållann:

skriven

Hej!
Det visar bara ännu tydligare viktigheten att ha respekt för alla levande varelser i sin omgivning;)
Har sökt två likadana utbildningar till hösten på två olika orter.
Ser jag ut att komma in på någon av dem?

Kram❤️

11 Misstjejen:

skriven

Hej

Undrar hur är min period till maj eller juni. Är det positiv?

Ha det bra

12 Misstjejen:

skriven

Hej

Hur är min födelsedag i året och kan det blir lyckas eller kommer jag var besviken?

Ha det bra

13 Ghostwriter :

skriven

Drömmer bara om olika män i en vecka nu minst, med olika situationer och budskap. Vad betyder denna dröm inatt? Jag blev ihop med exet som jag är över sen länge och vi var glada att ge det en ny chans. Han kändes annorlunda. Vi stod på en balkong och skulle snart iväg på något. Det var en bra dröm trots att det var exet.



Kram

Svar: Känns som din egen oro avspeglar sig i drömmarna... försök fatta tydliga beslut.. kram
Esmaralda

14 Anki:

skriven

Godmorgon Es

Va skönt att "din" tant Carla mår bra <3
Jag oroar mig för "min" Joan i Palma som är riskgruppernas royls roy med sin kol ...
Men han har en rar grannfru som handlar och ser till honom Så skönt med datan så man kan skypa och se dagsformen på sina vänner.

Det djurslag som skrämmer mig mest är homosapiens .
Ny vecka nya möjligheter !

Ge MG en puss på nosen från oss emellan serietittandet ;-)

Kram Anki med flock

Svar: Ja internet är värdefullt i dessa tider ! MG pussar lyckligt tillbaka... kram :)
Esmaralda

15 EPM :

skriven

Idag är det måndag❤️

Men, känns som om det är helg på kontoret. Restriktioner pga covid 19 och bara några här.
Ändå hyfsat skönt.

Väldigt mysigt med A... Vi har en rytm nu, allt är så lätt 😊

Känner han som jag?

Kram

Svar: Ja han känner liknande som du.. kram
Esmaralda

16 Ninni :

skriven

Hej

Hoppas att allt är bra med dig
I dessa coronatider
Min undran är om min dotter
Som snart fyller 58 år
Om hon får något arbete

Svar: Ja, det ser ut som om hon får arbete... kram :)
Esmaralda

17 Dalkulla :

skriven

Binnikemasken ser så rälig ut att jag bara vill kräkas. Minns som liten hemma på landet en äldre man som drabbats av detta, på den tiden var väl inte vården så insatt i det här med binnikemask. Resten av alla djuren ser farliga ut var och en på sitt sätt. Elefanten kan göra skadar med tanke på dess storlek som vuxen. Gäller att förhålla sig till djur generellt på ett förnuftigt sätt.

Mannen du inte så i min framtid är avslutad på egen begäran. Nu har det kommit in en ny i mitt liv. Han inger förtroende och känns ärlig i det han säger.

Är han något jag kan tar till mig, och hoppas på?

Kram

Svar: Ja det verkar vara en bra man men hur det blir kommer du ganska snart att veta.. kram
Esmaralda

18 CORONA:

skriven

Es, tror du det kommer att dö så många människor i corona som ”experterna” förutspår?

I Storbritannien räknar man med att coronaviruspandemin pågår hela 2020 och långt in på 2021, tror du det?

Svar: Ja jag tror det blir långvarigt men på något sätt normaliseras ändå situationen.. kram
Esmaralda

19 Mike:

skriven

Kommer planerna med utbildning i höst att gå i lås? Kommer L hitta tillbaka sina känslor för mig?

Svar: Ja, jag ser dig ju studera så blir det inte till hösten blir det lite senare och studierna kommer leda dig rätt... kram
Esmaralda

20 Maddelito:

skriven

Hej ez!
Hoppas allt är bra?

Har hittat knölar på min dotters marsvin och hon är jätte orolig nu för att förlora sin vän.
Kan du se om hon klarar sig?

Vi har tid hos vet på fredag.


Ha en bra dag!

Svar: Det ser nog inte helt bra ut men ni får höra vad veterinären säger.. kram
Esmaralda

21 Filifjonkan :

skriven

För att göra en lång historia kort - bör jag tacka ja till huset som presenterades i helgen? Samtidigt som den bransch jag jobbar i är svajig. Har jag råd? Kram

22 lilla m:

skriven

Hej! Finns det någon man jag känner som kunde tänka sig att ställa upp och hjälpa mig?

23 Dunegull:

skriven

Kommer positiva ändringar för mig på jobbet innan sommaren?

Kram

24 En stalker? :

skriven

Förutom ett ex som vägrar lämna ifred, förutom brott och stulen identitet så har någon lagt till mig på social app, helt anonym. Kan du se om detta är samma person/er som ovanför eller någon annan jag känner? Förstår inte hur man kan va så feg som människa. Välkomnar liksom mer än gärna till min dörr. Men folk kan inte stå för det dom gör. Blir riktigt arg och är trött på att mötas av sådant här.


Kram

25 Drömresenären:

skriven

Människan som nummer två - tankeställare! 👍

Vaknade upp med en så stark känsla idag.. Drömde att jag befann mig i något som såg ut att vara en biosalong/åhörarlokal. Plötsligt hade jag fått till uppgift att pussa alla som satt där på kinden - jag högg i utan att ifrågasätta he he.

Kom fram till en rad där en ljus man satt. Jag tog i folks händer efter pussen och när jag kom fram till honom och han tog mina händer så hände något. Kändes som varken han eller jag ville släppa. Jag tänkte på honom när jag var klar och ville träffa honom igen.

Vad tusan står detta för? Får du någon känsla Es?

Kram! 😊

26 Hedwig:

skriven

Utifrån det här perspektivet och med tanke på att hundratusentals människor årligen dör i vanlig influensa kan man kanske relativera Coronaviruset lite grann....

Svar: Absolut, kram :)
Esmaralda

27 N:

skriven

Hej esmaralda.
Intressant med djur.
Såg dokumentären om späckhuggare igår riktigt intressant och kloka djur.

Ser du något hur det ser ut med kärleken i sommar för mig?

Kram

Svar: Något kan mycket väl dyka upp... kram
Esmaralda

28 Fråga:

skriven

Hej esmaralda.

Ser det ut som om han delar sin framtid med den kvinnan nu framöver?
Kram

29 Dramaten next:

skriven

Tjolahopp!

Mycket gnissel mellan två i en nära bekantskapskrets till mig. Hur ser det ut att bli i det närmaste mellan dem?

Kram och pust från utomstående!


Svar: Gnisslet fortsätter en tid men det reder ut sig... ta inte parti för någon.. kram
Esmaralda

30 Se:

skriven

Hej esmaralda.
Har den mannen några känslor för mig? Ser du om han bryr sig om mig? Och verkar han kunna tänka sig något seriöst med mig?
Kram

31 Mamman:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer en stadig kärlek att komma in i mitt liv oavsett att jag har två barn? Eller kommer det att dröja? Ser det ut som om jag lever själv med mina två barn under en lång tid?
Kram

32 Godis :

skriven

Kommer det gå bra på måndag?

33 <3:

skriven

Hej, kommer fettfrysning behandling hjälpa mig att få bort det där på magen som är omöjligt att träna bort med min medicinering?
Valde jag rätt klinik på torsdag tror du kära Es ?
Kram

34 Marita:

skriven

Hej!
Älskar alla djur ,nästan alla.
Har orm fobi och är livrädd för fästingar.

Kommer jag trivas på kommande jobb som dröjer?

Kram

Svar: Ja, de ser positivt ut.. kram
Esmaralda

35 Helena Ir:

skriven

På väg hem försökte jag hjälpa en kvinna med panikångest,det är möjligt att hon tagit något..jag kan ju inte skilja på folk..som jag ser den paniken hos..hoppas hon ändå lyckades känna min hjälp..folk går ju bara förbi utan att fråga hur det är..

Kram :)

Svar: Ja, du kan tro att din insats uppskattades sen när hon kommit hem och lugnat ner sig.. kram
Esmaralda

36 Mandarin:

skriven

Hej Esmaralda, nu är jag fri från jobbet, när kommer det ett nytt jobb för mig? Kram

Svar: Det kan dröja lite men det kommer... sök aktivt.. kram
Esmaralda

37 Dalkulla :

skriven

Tack så mycket för svar! :)

Kram

38 Michaela:

skriven

Intressant med djur!
Och vårdpersonal är hjältar!

Då har jag avklarat de 2 första veckorna där biverkningarna ska vara som värst så hoppas att det stämmer och att det långsamt blir bättre!

Ha det fortsatt mysigt där hemma tillsammans :) Kram

39 Rebecca:

skriven

Jag börjar bli mer och mer nojig vad gäller corona. Jag antar att jag inte dör av det då du spått att jag blir en gammal dam. Dock orolig för att få allvarliga symtom om jag nu skulle få det :( försöker boosta mitt immunförsvar såklart.men Du siar väl inte om sjukdom ? Ville bara skriva av mig 😩

Kram till alla där ute!

Svar: Ja, du delar din oro med många och många får smittan men de flesta klarar av det fint.. kram
Esmaralda

40 Soffan:

skriven

Underbar info att ”din italienska tant” mår ok 💖

Här är det faktiskt coronakarantän som gäller. Jobbar inom vården och vaknade med halsont och huvudvärk idag = big no no.

Ser deras vänskap ut att förändras och bli mindre tight av detta? Trist att vara en utlösande faktor.

Smittfri kram :-)


Svar: Ja, håll dig isolerad så gott det går. Jag tror vänskapen kommer påverkas.. kram
Esmaralda

41 Moms:

skriven

Hej!

Kan du se oss bli sams igen snart?😊

Kram

42 Alie:

skriven

Intressant läsning, mycket jag inte kände till, det där med binikemasken.. urk!
När det gäller elefantens ryckte.., ja dom är stora djur som gör skada på sitt sätt men mänskligheten har stor skyldighet i deras attacker, vi ( människorna) har ju klampat in på deras revir, faktiskt!

I dessa tider funderar man mkt.., tanke på gräns stängningarna. Ska ju arbeta i Norge i sommar, var tanken, finns det risk att detta inte blir av nu?
Kram

Svar: Ja, djuren ska få leva sin liv och fred och ro.. ! Risken finns att det inte blir av men troligtvis kommer det att fungera till sommaren.. kram
Esmaralda

43 Ghostwriter:

skriven

Du svarade att jag behöver fatta beslut och mina drömmar visar på mina egna rädslor. och det är ju främst mina rädslor kring jobb och ekonomi, jag blir ju bokstavligen hemlös i sommar om jag inte får jobb. Jag söker allt, och brett, och närliggande städer, och jag söker sådant jag inte ens kan få som chefspositioner etc. Nu skickar jag in spontanansökningar och håller tummarna.

Men det känns ju som alla överdriver kring corona så jag lär ju få räkna med att bli hemlösa ju. Eller så får jag hyra ut bostaden och bo på gatan under tiden!? Fattar verkligen inte livet



Kram och tacksam för om du ser något.
Jag vet att det kommer lösa sig, men jag vet inte hur.

44 lilla m:

skriven

Hej! Finns det någon man jag känner som kunde tänka sig att ställa upp och hjälpa mig?

Svar: Jag ser ingen specifik som finns runt dig just nu.. kram
Esmaralda

45 Skorpan:

skriven

Staden känns lite öde..
O jag känner mig lite konstig, kanske flunsa eller annars bara ur gängorna!? Får se.. Inte varit sjuk på två år nu så..

Hoppas allt är bra med er Es?
Kram Skorpan

Svar: Jo tack, det är bara fint här... en rör sig ute och arbetar som vanligt men inga flunsatecken så här långt.. tack o lov... kram :)
Esmaralda

46 Michaela:

skriven

Nu måste jag ju också fråga ang Corona och allt. Ser du ngn fara kring mig och min familj?

Vet inte om det är jag som är full men du har skrivit "Njut av din söndag" i dagens inlägg men det är väl måndag :) Kram

Svar: Ja, det ska jag genast ändra... jag var en dag fel i tiden :) Kram
Esmaralda

47 Mandarin:

skriven

Hej igen Es och tack för svar!
Ja jag antar att det blir viss fördröjning med det mesta nu med tanke på corona osv. Ser du om det handlar om veckor eller månader angående nytt jobb för min del? Kram och sköt om dig!

48 Ghostwriter :

skriven

Ser det ut som att något av de jobb jag söker precis nu, kan leda till något?

Kram

49 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Jag hade hoppats att detta år skulle föra med sig mera i kärlekens tecken för mig. Har varit singel och ensam länge och minns knappt hur det känns att ha sex, det var så länge sedan jag hade det. Hoppades att få uppleva åtminstone mera sex och romantik om inte kärlek.

Men ingenting har hänt än så länge. Kan du se varför? Varför ska det vara så svårt för mig? Jag känner mig ledsen för att det är så.

kram

50 Love:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om han verkar kunna sakna mig?
Kram

51 GP:

skriven

Vilket intressant inlägg om vilka djur som är farliga för människan, jag brukar däremot tänka att det egentligen är människan som är ”farligast”.

Es, jag vet inte om jag har en dålig dag eller om detta är början på något, men jag är så omotiverad på att arbeta idag. Känner att jag vill inte vara kvar här, det är inte min grej och jag känner bara hur den höga och ohållbara arbetsbelastningen tär på mig. Jag har troligtvis fått magsår. Ingenting jag kände förra veckan, inte psykiskt i alla fall, men kroppen sa väl till. Jag har kollar läget lite men det finns inte så många jobb ute just nu, och det lär väl inte komma ut mycket på ett bra tag i och med Corona. Ser du någon eventuell ny arbetsplats för mig? Vågar man söka sig vidare även fast det kanske inte ser så bra ut på CV:et?


Kram :)

52 Michaela:

skriven

Inte lätt att hålla koll på dagarna i denna Corona röra :)
Solen skiner i Sthlm och drömmer om min stuga med brasa medan jag går min långpromenad i skogen. Hoppas att min soulmate gör mig sällskap framför brasan :) Kram

Svar: Och det kommer han med glädje att göra.. kram :)
Esmaralda

53 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Helvete, nu kommer skolorna i Finland att stänga. Tror inte alls att det hjälper, tvärtom. Ser du om skolorna kommer att vara stängda länge?

kram

Svar: INte så länge tror jag men svårt att säga exakt..... jag tror inte heller det hjälper... kram
Esmaralda

54 Mam:

skriven

Hej esmaralda.
Verkar vara en del ensamstående mammor här. Men det känns också blandat här på bloggen med ålder och situationer.

Ser du om han verkar kunna tänka sig något seriöst med mig?

Kram



Svar: Ja just blandningen av ålder o annat här på bloggen är kul :) Känns inte som om han är inne på något seriöst.. men det kan eventuellt ändras.. kram
Esmaralda

55 <3:

skriven

Godmorgon Es, blev så förvånad att D skickade ett sms förra veckan till mig.
Var det en tillfällig nyck av honom ?
Jag svarade inte.
Trodde aldrig att han skulle höra av sig igen. Han kan aldrig göra fel eller förlåta fast han själv gjort fel.
Kommer vi umgås igen ?
Kram

56 <3:

skriven

Var hos läkaren idag pga av mitt bekymmer. Fick ut läkemedel. Kommer detta hjälpa mig? Blir jag nånsin fri från detta.. usch

Svar: Ja, det är segt men jag ser ju att du kommer bi fri från eländet... kram :)
Esmaralda

57 She:

skriven

Hej,
ser det vara lönt ut att ta kontakt snart med min handledare om mina tankar om studierna och projekt, fastän jag är lite osäker på om jag vill påbörja?
Kram

58 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Jag hade hoppats att detta år skulle föra med sig mera i kärlekens tecken för mig. Har varit singel och ensam länge och minns knappt hur det känns att ha sex, det var så länge sedan jag hade det. Hoppades att få uppleva åtminstone mera sex och romantik om inte kärlek.

Men ingenting har hänt än så länge. Kan du se varför? Varför ska det vara så svårt för mig? Jag känner mig ledsen för att det är så.

kram

Svar: Jag hoppas också att du ska få uppleva detta snart... det kommer ju, det är jag säker på men kan ju inte säga... du är sannerligen värd kärlek och glädje.. kram :)
Esmaralda

59 Dahlia:

skriven

vad tog det åt honom? Gjorde jag verkligen något fel? Försökte bara vara social få till lite prat när ingen annan pratade. Kanske stressade jag honom, men varför sån reaktion på en sån småsak? Det kändes att bli tillsagd utav honom och mitt humör föll. Var det jag, eller var det något annat som störde mig.

60 Hon:

skriven

Hej,
ser det ut att kunna ske nåt romantiskt i vår?
Kram

61 Anna E:

skriven

Är så stressad över allt nu, blir det bättre snart med allt? :(

Svar: Ja, det blir det... mycket bättre.. kram
Esmaralda

62 Tingeling :

skriven

Är väldigt trött. Har varvat mellan vila och städat lite och fixat mat. Jag som längtat efter praktiken ska ta slut tycker nu det är lite synd jag är sjuk, för nu är det verkligen kaos och krävs mycket, och det är ju då jag jobbar som bäst, när det verkligen gäller, och jag tycker det är kul också. Även om själva industrin inte är så kul just nu i Corona tider. Har verkligen haft tid att fundera på detta nu när jag legat hemma sjuk, är det verkligen rätt utbildning för mig, hur roligt det än är. Finns ju hundra vägar att gå sen men jag vet inte... just nu känner jag mig likgiltig. Mitt ordinarie jobb vill ha mig tillbaka till sommaren, vet inte hur jag ska göra där heller... får inte veta förrän i slutet på april om jag kommer in på sommarkurserna. Jag ville ju vidare, inte fastna... Och nu känner jag mig fast. Vet faktiskt inte vad mitt nästa steg är. Kanske söka ny utbildning till hösten, riktad mot hälsa på nåt sätt. Nåt råd?

Skönt med serie maraton idag! Själv har jag inte Netflix, har valt bort det pga spara pengar, men tänkt många gånger jag ska skaffa. Är väl enda människan i Sverige som inte har det 😅

Kram!

Svar: Man kan ju se det mesta gratis på nyafilmer... men det är kanske inte helt lagligt ? Kram :)
Esmaralda

63 Anonym:

skriven

Hej Es, har jag någon chans i vin- tävlingen ?
Finns det något jag kan göra för att åka vinstchansen?
Bifoga bild ?
Kram
🍀🥂🍷

64 Mirre:

skriven

Hej Es!
Har blivit kallad till intervju för ett extrajobb nu i veckan, ser du mina chanser eller vad jag kan göra för att maximera dom? Kram💛

65 Skorpan:

skriven

Regeringen tog i med hårdhandskarna o förbjuder bl a sammankomster med över tio deltagare, stänger museer, simhallar o kan stänga gränserna om de beslutar sig för ännu hårdare tag. Wow, vad månne detta leder till? Om jag undkommer viruset är jag glad, o mina närmaste undkommer det också, hoppas jag. Återstår att se... O mannen förstås ;).
Kram Skorpan

Svar: Ja, de ekonomiska följderna kan bli illa.. på sitt sätt värre än viruset.. kram
Esmaralda

66 💕 Zoey 💕:

skriven

Hej Es!
Något jag gärna längtar efter är min drömresa till Thailand men något jag är livrädd för när jag väl kommer åka dit är att bli biten av en apa så jag får rabies eller just myggan och få malaria. Självklart oroar jag mig för att få coronaviruset just nu men tänkte på dagens inlägg. 😊

Blev ett besök hos läkarn idag och han sjukskrev mig 100% fram till 16 juni. Så inget jobb för min del. Trodde jag skulle börja som timvikarie men något annat fanns inplanerat för mig. Kanske lika bra nu när de är coronavirus som härjar. Ha en fortsatt trevlig dag! Kram Zoey 💕

67 Maa:

skriven

Hej esmaralda.

Har jag någon partner snart?
Kommer jag att leva ett ”normalt” familjeliv under tiden mina barn är små?
Eller kommer jag att leva själv med mina barn i år till?
Kram

68 Moss:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser du några tecken på att han kommer att satsa på ett förhållande med mig? Och att jag kommer att flytta dit tillsammans med honom?
Kram

69 AnnaK:

skriven

Ser du hur jag ska komma ur denna "vårdepp" och vad beror den på?

Fick idag veta att jag kan bli tillfälligt omplacerad till omsorgen i kommunen om det blir kris eftersom jag har vårdutbildning. Är väldigt ringrostig dock så jag hoppas jag slipper men behövs jag får man ju helt enkelt kavla upp ärmarna.

Kram 🤗


Svar: Skulle det bli aktuellt så kommer du klara det fint.. kram
Esmaralda

70 Tjejen:

skriven

Hej esmaralda.

Ser du några tecken på att det finns en stadig relation i mitt liv nu framöver?
Kram

71 Bella:

skriven

God kväll☺️ kommer det hända något bra i mitt liv snart? Nu börjar det kännas sådär hopplöst igen..

72 Boudica:

skriven

Ja du människan är ett farligt djur!

Blev så inspirerad av de tidigare bloggarna där folk berättar vad som stämt i deras seanser så jag läste igenom mina, det mesta är fortfarande i framtiden som ska hända,sen att läsa tillbaka i tiden och se hur det ändrats med åren, så ser man att en del stämt. Och jag vet ju att jag har ändrats en hel del! Blivit mer Jag :)
Fick sån lust att fortsätta på seans-brevet som jag påbörjade länge sedan! och sen dess skrivit lite då och då men aldrig blivit färdigt!

Här jobbas det vidare, tills corona sätter stopp för det, men hoppas företaget klarar sig utan uppsägningar. Men 2 veckors ledighet skulle kännas bra ;)

Det har varit bra med lagergrabben på senaste, men idag kändes det svajjigt, jag hoppas innerligt att det inte är på väg neråt igen! Bara att han var på sämre humör idag. Känner mig nedstämd, men jag hoppas bara det var mitt självförtroende som dippade lite idag, och att det fortsätter att fungera bra mellan oss! Känner att en tredje part är inblandat och försöker få honom att undvika mig, men jag hoppas att det bara min låga självkänsla som säger så. Men vad säger du?

Här ska handlas lite och tränas. Kanske ett bad med, jag är osäker. Och om jag lyckas så skickar jag mitt seansbrev idag med ;)
KRAM!

Svar: Och ditt brev är välkommet :) Kram
Esmaralda

73 Catte:

skriven

Ooo jag som gillar elefanter och är fascinerad över hur de fungerar och lever tillsammans.

Vad kände Y om kontakten igår? Smått glad? Besvärad? Neutral? Likgiltig? Var hans intresse av kommande hunden genuin eller för att behålla ’husfriden’ mellan oss? Ses om några veckor i ett officiellt sammanhang... känner han att det är OK eller besvärligt? Känner mig själv delad men mest glad.

Kram Catte

Svar: Han känner sig ungefär som du.. finns en tveksamhet dock.. kram
Esmaralda

74 Bubbel:

skriven

Allt känns motigt och ledsamt nu på grund av corona, händer det snart något roligt i mitt liv?

Svar: Ja det är en trist tid nu men det kommer att vända.. kram
Esmaralda

75 Ghostwriter :

skriven

Tänker den rätta på mig ännu mer nu? Börjar han känna sig mer redo eller är han inne i sin ”healing fas” ännu? Just nu önskar jag att han var här, nu när man verkligen behöver någon som mest

Kram

Svar: Jag ser inte riktigt var han befinner sig men missar varann för ni INTE.. kram :)
Esmaralda

76 Eva:

skriven

Hej Då, vad ser du när det gäller Corona-smittan?

Svar: En topp och rätt illa en period men det planar ut... det försvinner inte men blir hanterbart.. kram
Esmaralda

77 E:

skriven

Känner L som mig?

78 Fråga:

skriven

Hej esmaralda.

Känns det som om han är inne på en fortsättning med henne?
Kommer det att bli en framtid mellan dem och skaffar dem barn tillsammans?
Kram

79 Fråga:

skriven

Hej esmaralda.

Känns det som om han är inne på en fortsättning med henne?
Kommer det att bli en framtid mellan dem och skaffar dem barn tillsammans?
Kram

80 Fanny2:

skriven

Som jag ser det är människan fortfarande värst. Elefanterna är mitt totemdjur för 2020, de är respektingivande jättar. Maskarnas existens kan jag leva utan...

Es, ser du något om min soulmate just nu? Var finns han? Längtar så mycket trots att jag har en del att göra...


Kram

81 Mig:

skriven

Hej
Några tecken på att han saknar mig också?
Kram

82 Om:

skriven

Hej esmaralda.

Hans mamma bryr sig fortfarande inget om nya barn barnet.
Har hon börjat tvivla på att barnet är hans?
Eller avvaktar hon tills han säger något själv?
Tycker hon något illa om mig i det här?
Kram

83 Om:

skriven

Hej esmaralda.

Hans mamma bryr sig fortfarande inget om nya barn barnet.
Har hon börjat tvivla på att barnet är hans?
Eller avvaktar hon tills han säger något själv?
Tycker hon något illa om mig i det här?
Kram

Svar: Hin ser ut att avvakta, det är hennes som som styr hennes agerande, hon står på " hans sida" - men jag kan inte se att hon tycker illa om dig.. kram
Esmaralda

84 Anna E:

skriven

Tack för ditt svar snälla du <3

85 Helena Ir:

skriven

Tack!
Kram

86 Bjork:

skriven

Hej

Får jag ha egentid med Görel?

Kommer jag och mamma kunna åka på våran Sverige resa i sommar?

Kram

87 Elin:

skriven

Du sa för ett tag sedan att det va stor chans att vår kontakt blir mer här inom närmsta. Är det ändrat ni i med Corona? Känns knappt som vi ser varandra längre.
Kram

88 Elin:

skriven

Du sa för ett tag sedan att det va stor chans att vår kontakt blir mer här inom närmsta. Är det ändrat ni i med Corona? Känns knappt som vi ser varandra längre.
Kram

89 Catte:

skriven

Tack för svar Es <3 Kändes speciellt viktigt idag.

Kram Catte

90 Browallia:

skriven

Visst är det lustigt att det finns så många stora farliga djur men den farligaste av alla är en liten mygga! :)

Tack för ditt svar igår om att jag har mycket roligt som väntar i framtiden om jag inte tillåter min sociala ångest få ta över, inte en chans att jag kommer ge upp! Kram :)

91 Hedwig:

skriven

Allting har blivit så skrämmande här..Jag hade aldrig trott att holländare skulle acceptera åtgärderna mot ´Coronaviruset´. Alla skolor, kafeer, restauranger, bibliotek och offentliga byggnader förutom sjukhus har stängt sedan idag och kommer att vara stängt tills (åtminstone) den 6 april (!) Nästan alla är hemma från jobbet också. Det påminns om kriget och det känns nästan som ett experiment för att få fram en diktatur. Skrämmande också att så många har förståelse för de här åtgärderna som innebär långtgående frihetsbegränsningar och som kommer att leda till en ekonomisk kris. Man verkar inte kunna tänka rationellt längre. Ondskefulla människor och mörka krafter verkar ta över världen och majoriteten av befolkningen vill bli lurad..

Svar: Ja, det är skrämmande situation, kram
Esmaralda

92 Ullie:

skriven

oj ja myggor vet man ju men de andra är jag nog lite dålig på

va någon hos mej i kväll? kände närvaro kanske jag varit lite frågande om mycket
kram fina du


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: