Skuld & skam

Skuld och skam drabbar oss alla ibland.

En del hanterar det bra och andra inte

Det beror på vad vi har med oss i bagaget

Kanske du har bestämt att gå ut med en kompis men  så måste du  ringa och avboka.

Och du hör  att kompisen  blir stram och kort i tonen och  ur detta kan en känsla av skuld födas.

En del tycker bara att ok, hon blev lite sur kanske men det förstår man och lägger inga större känslor i detta. Det blåser bort.

 

Sen finns det dom som verkligen får dåligt samvete även om avbokningen var befogad. 

Man känner en oro i kroppen och en rädsla av att ha gjort kompisen så pass sårad att hon kanske backar och  att vänskapen inte blir som det varit

Man målar lätt upp scener kring hur negativt det kan bli.

Och de som agerar och känner så här  har som regel blivit lärda  att känna skuld och skam.

Man kan tex ha en mamma som blivit kall och avvisande om man inte gjort som hon velat

En pappa som för stunden tagit avstånd om du  agerat ”fel” enligt honom

Ett barn är beroende av sina föräldrar och mår dåligt av att förpassas ut i kylan även om det enbart är den mentala kylan och även om stunden inte blir långvarig

Och upprepas detta så sätter det spår i vuxenlivet.

 

 

 

Skuldkänsla eller dåligt samvete är olika grader av samma känsla.

När man har dåligt samvete kan man ångra något man gjort, eller inte gjort.

Som att inte ringa sin gamla mamma, eller köra mot rött ljus.

Även om de två begreppen på många sätt är synonyma, så är skuldkänslan mer omfattande och följer oss ofta genom hela livet.

Med skuldkänslan följer upplevelsen av att ha brutit mot något betydelsefullt, ett ideal eller viktiga värderingar, och den visar sig ofta som självförebråelser och ger oss upplevelsen av att vara fel eller otillräckliga.

 

 

Är man uppväxt med de outtalade reglerna att man alltid ska vara pigg och glad och hjälpsam då lär man sig ju att man bara räknas om man är just detta.

  Det blir viktigt att leva upp till andras förväntningar och måste vi bryta detta – då skapar vi ett obehag inom oss.

Och  vi blir dessutom lätta att manipulera.

Kanske väninnan bli sur när vi säger att vi inte kan passa hennes barn och vår skuldkänsla triggas. Nästa gång säger vi kanske ja, fast vi vill säga nej för det blev ju så besvärligt sist man sade nej  -  och detta kallas  ” skuld på skulden”

 

Till sist kan det bli en ond cirkel av skuld.

Vi kan till sist bli sådana att vi mest existerar för andra… att vi bara blir sedda om vi hjälper till och  agerar självuppoffrande.

Vi försöker trösta och ta hand om  och lösa andras problem.

Och detta handlar inte o godhet utan ytterst handlar det om att  man hoppas att  det ska komma något gott tillbaka.

Har man lätt att känna skuld då har man också svårt att be andra om tjänster och man hoppas att det liksom ska komma  automatiskt, men det gör det ju sällan.  Till sist kan man bli riktigt bitter och tänka att ” efter allt jag gjort och så lönas jag så illa”

 

 

Och det blir ofta så  att folk tar din hjälp för given och de kan inte läsa dina tankar.

Då  sitter man där i offerrrollen och tycker synd om sig själv.

Det gäller helt enkelt att hitta en bra  balans

Att ta  ett sunt ansvar för sig själv och ha ett sunt förhållningssätt till andra.

Man ska undvika att lösa andras problem och gärna  vänta in tills de ber om din hjälp.

På så vis ger du ansvaret till personen i fråga och du får själv ett val, ja eller nej eller  inte nu men i nästa vecka

Tar man ansvar för sig själv hamnar man inte lika lätt i offerrollen.

 

 

Allmänt  gäller det ju att man acceptera sin egen roll och person… att det är okey att göra fel ibland.. alla gör ju det.. och  inse att  man kan säga nej utan att någon katastrof inträffar.

Kram & kärlek

 

1 Misstjejen:

skriven

Hej

B kvinna svarar inte alls igår kväll föf vi ska chattar och sitter ju uppe till midnatten. Inser man jag är finaste vän som man kan få och omtänksamhet för någon. Finns här för någon oavsett vad är det.

Är det okej att hon håller på såhär igår kväll och inte svarar på min chatten?

Jag är finaste vän så man kan få samtidigt hon borde tänker lite också...

Ha det bra

2 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda, regn och rusk idag så himla trist.
Var duktig och tackade nej till G middag och drink på stan. Det kändes bra att säga nej och visa att han inte bestämmer över mig.

Hur är R W i Stockholm som person ?
Kram

3 Skorpan:

skriven

Lite skyldig, kanske, men för det mesta brukar denna känsla gå över. Vill verkligen inte hamna i "efter allt vad jag har gjort för dig" mooden, någonsin, o det tror jag inte jag heller kommer att göra för jag puttar nog över allas eget ansvar på dem själva. Har ställt upp på sådant som jag inte har velat göra, egentligen, men nu räcker det, även om det ännu finns "mådten" gentemot vissa personer som kommer att leva med så länge de lever... Kanske borde jag känna mera skuld o skam än jag gör? Livet blir så onödigt tungt om man ska bära de känslorna också, jämnt o ständigt...

Det räcker med att bära på allt extra som jag lagt på mig under det senaste året ;). Drömde t om om dessa extrakilon, det positiva var att den som kommenterade dem tyckte att de satt perfekt med tanke på slalomåkningen ;D. Va, jag åker ingen slalom? Aa, en dröm... Som tur var det ingen dröm att jag råkade på grannen efter att vi hade varit o handlat o jag fick mig en trevlig pratstund med honom. Sjuttons trevlig o ser bra ut också, gift såklart, men se kan man ju alltid ;). Undrar vad han tänkte det jag sa, speciellt om det som handlade om att träffa nån karl i dessa tider, ser du nåt Es kring vår pratstund? Den gav god energi, åtminstone åt mig...

Idag ska jag försöka tanka god energi morsdagen till ära, grattis till alla mammor i vårt avlånga land! Ensam men det gör mig inget, får väl se hur det känns om fallet är så om tjugo år? Nu känns det helt okej, vill vi fira, ja då kan vi göra det om en vecka... Idag kan jag göra vad jag vill :). Vet inte vad jag vill ;). Finns det nåt jag borde göra?

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Det är väl bara skönt att du inte bär på massa skuld och skam - för det leder ju ingen vart ! Vad trevligt med grannen.. han tyckte också att det var uppiggande med en praktstund... och grattis på mors dag :) Gör det du vill... finns inga måsten idag. kram :)
Esmaralda

4 J:

skriven

Gomorgon, Varför ville inte A träffa mig och ge mig svar? Varför vill han inte veta av mig?
Kram

5 Jennifer:

skriven

Godmorgon fina Esmaralda. Jag är nog just sådär, känner ofta skam och skuld.

Kontaktade ett medium som påstod att det är min (dåliga) karma som är orsaken till mitt tunga och svåra liv. Hon sade också att någon har lagt en förbannelse över mig, vilket är orsaken till att ingenting har lyckats för mig under så många år. Allt har varit så tungt och kämpigt.

Hon sade att hon tar bort förbannelsen men jag känner mig ändå nedstämd och ledsen av hela samtalet. Det var så obehagligt.

Jag sökte bekräftelse på att allt kommer att ordna sig, men nu har jag bara en olustig känsla.
Kram,
Jennifer

Svar: nej det finns ingen förbannelse och ingen dålig karma heller.. det handlar bara om vad man har att lära i sitt liv och även att accepter det man inte kan förändra.... och det är kan vara tungt nog ibland, utan förbannelser.... kram :)
Esmaralda

6 Misstjejen:

skriven

Hej

Tänker om B kvinna svarar inte hellre i kväll för vi ska pratar igår kväll men vet inte hur det går i kväll?

Ska jag sitter och vänta. Såna finaste vän ska gör eller bara sova... har annat att gör idag. Ska ju avhämtning mat i kväll kl 17 så vet inte om jag hinner till kl 20.

Men ska jag vänta eller bara sova?

Svar: Tänk på att det kan bli lite väl mycket, sitt inte och vänta, kram :)
Esmaralda

7 Misstjejen:

skriven

Hej

Esmaralda? Hur visste jag att det har hände något med B kvinna även om jag inte vet vad är det... hon svarar ju nyss... men jag tror väl jag har något förmågan eller?

Hur visste jag utan förstår vad det handlar om... att jag visste något är fel men?

Hur? Kan du berätta för mig?

Ha det bra

8 Smulan:

skriven

Fint väder idag också,
Hittat ett hus, kan du se några varningstecken kring det,? Eller är det så bra som det verkar.

Svar: Ska du köpa så anlita en besiktningsman, kram :)
Esmaralda

9 Lotta:

skriven

Jag är ganska förskonad från att känna skuldkänslor. Har aldrig tänkt så. Viktigt dock att inte lägga över sina egna känslor och tillkortakommanden på sina barn. Ångest däremot kan jag känna, för att saker och ting inte riktigt har blivit som jag ville. Tänker ofta att det som är meningen, det blir.
Kommer jag klara ekonomin framöver, långsiktigt?

Kram L

Svar: Ja du har en god förmåga att också klara en tight ekonomi om du behöver, kram :)
Esmaralda

10 Lunora:

skriven

Hej!
Provar igen och hoppas på svar😊, men vet ju att du får många frågor.

Det måste hända något på kärleksfronten snart! Kommer jag att ha en flirt i sommar eller kanske mer än så?😉

Kram 🥰

Svar: Vist kan något ske i sommar, möjligheten finns... kram :)
Esmaralda

11 Lilla m:

skriven

Hej Es, är det bäst att sätta munkavle på mig själv då öppenheten inte leder någon vart?

Svar: Är man alltför öppen kan det skrämma.. kram :)
Esmaralda

12 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Skuld o skam är inte lätta frågor Jag vill gärna hjälpa andra men jag vill inte stå i skuld till någon...När man har ett barn som inte vill be om hjälp har man då misslyckats som förälder ? Samma barn är så otroligt hjälpsam och uppskattad för sin hjälp i sin omgivning Ska jag känna skam att jag uppfostrat en hjälpsam men då ett ev skuldtyngt barn ? Nä jag släpper detta orkar inte känna skuld . De är ju egna individer :-)

Njut av solen innan regnet drar in

Kram Anki med flock

Svar: Bra släpp det hela ! Ja här ser det också grått ut men blir frukost utomhus om en stund.. kram :)
Esmaralda

13 Vonsan:

skriven

Hej!
Kloka ord och viktigt att tänka så.
Nu har det hänt igen. Dvs jag har en väninna som jag känt sedan barndomen och vi brukar ganska,ofta en till två gånger i veckan gå promenader. Nu i veckan när vi gick så kände jag att hon var irriterad på mig och det händer ibland fast jag låtsas som att jag inte märker det för det finns liksom inget att ta på men jag känner ändå henne så väl.
Jag har förstått varför och det är att om jag inte lever upp till hennes kriterier så blir hon sur. På något sätt har det nog alltid varit så att hon sätter agendan på olika sätt och det blir nästan alltid som hon vill för hon får det till det. Tex vilken tid vi ska gå mm och innan coronatider om vi skulle ut och äta så blev det oftast på henne favoritställen.
Detta verkar som bagateller och det är det men jag känner att det är så jobbigt de gånger hon är så där kylig och nästan otrevlig. Har det någon betydelse att hon är endabarn tror du. Hon vill liksom styra på ett obemärkt sätt.

Svar: Kan ha med att göra att hon är endabarn. Du får väl tala om för henne att du märker att hon är lite sur och fråga varför..eller så får du lära dig att helt strunta i att läsa av och tolka hennes humör... kram :)
Esmaralda

14 Na:

skriven

Hej esmarslda.

Jag har tänkt precis på detta. Det är konstigt ibland slår en tanke mig och så handlar din blogg om ämnet senare.
Jag har problem att ta på mig för stor skuld. Känner skuld emot människor lätt och jag blir en sådan som säger förlåt för att skulden ska lätta när jag försökt sätta gränser mot folk som. Tex beter sig illa.

Jag har en fråga nu som oroar mig. Det är en tjej som jag kände sedan förr. Hon var inte snäll då. La sig i saker. Snokade sig in och snackade skit. Skapade drama helt enkelt. Denna tjej har nu börjat umgås med en vän i min vänskapskrets. Jag undrar nu, är hon ute efter att ”skada” mig genom skitsnack? Skulle hon lyckas? Eller bör jag tänka om kring henne och att hon faktiskt kan vara en go människa? Ser det ut som om hon kommer att börja ”vara” med? Behöver jag vara orolig kring henne att hon ska lyckas förstöra för mig?
Kram

Svar: Jag tror inte hon är ute för att göra ner dig... men du behöver inte gilla henne... visa henne respekt och var vänlig och det räcker gott nog... kram :)
Esmaralda

15 Skorpan:

skriven

Tack för svar Es!
Okej, inga måsten idag, du har lovat ;D. Jo ett måste, samtal till min mor... Trevligt att grannen tyckte likadant.
Kram Skorpan

16 Sommar🌸:

skriven

Hej esmaralda.

Ser jag ut att ha något förhållande snart i mitt liv eller dröjer det?
Blir det någon romantik i sommar?
Kram

Svar: Det kan mycket väl bli lite romantik snart.. kram
Esmaralda

17 Fjärilen:

skriven

Kämpat med det hela livet att alla ska må bra så att man betyder något är något mm men man blir tagen för givet att man säger ja och alltid är Glad... Har varit hemma från jobbet ett tag är på väg in i (väggen )eller något annat

Svar: Pröva att säga nej när du verkligen vill säga nej... kram :)
Esmaralda

18 Fråga:

skriven

Hej esmarslda.

Ser det ut som om han kommer att försöka att göra ett försök med mig?
Kram

19 En Ängel med stort hjärta :

skriven

Gomorron finaste Es!

Tack för svar igår! Tror faktiskt att han förstod det han gjorde tyvärr, han är ingen Medmänniska o saknar både förståelse o Empati som jag tycker är så vackert!! Svarar man som han gjorde när jag förklarade o var hur vänlig som helst o hade bara ett önskemål, då har man ins känslor!!

Någon skriver nåt om Mors dag, nu blev jag konfunderad det är väl inte förrän den 31/5?

Inlägget idag är också intressant.

Vad tror du om att bo på patienthotellet under min strålning så jag går lugn o ro från den larmande obehaglige granne?! Sist var jag så trött o hade ont. Det är bara det att jag kommer att sakna min man han hjälper mig så mycket just nu.
Kram o trevlig söndag🙅‍♀️💜🌞❤️

Svar: Det är mors dag i Finland idag :) Kan du få bo på patienthotellet så är detta absolut att föredra.. då slipper du slitsamma resor och kan vila.. kram :)
Esmaralda

20 Låter inte helt bra:

skriven

Hej, detta kanske låter som den mest galna frågan. Vi har en mormor som snart fyller 94 år men från vår sida känns det nu som vi skulle vilja att hon får ett fridfullt avslut i livet och få somna in. Kommer det hända snart? För ett år sedan trodde vi att hon kunde leva 10 år till men sista tiden har varit fruktansvärt jobbig för min mamma. Det låter ju galet är önska livet av en närstående men hon åker in och ut från sjukhuset. Är förvirrad och beter sig som fan mot mamma och tanken på åldern att hon varit så pigg och frisk i livet känns det som detta skulle varit det bästa. Får du in ngt kring hela situationen? Jobbigt att se hur hårt detta tar på mamma som får ta all stryk 😪
Kram

Svar: Ja det är en tuff tid nu och mormor är ju inte sig själv och det drabbar de närstående och särskilt din mamma. Mormor hade själv valt att få gå över om hon kunde bestämma och hon kommer ju gå över men det kan dröja än en liten tid.. kram
Esmaralda

21 Kickan:

skriven

Hej. Skuld och skam är tunga saker att bära på även oro och omtanke för sina nära. Jag undrar mycke på hur det går för de mina kommer min dotter att träffa en ny man som ger henne kärlek och hjälp. Mycket att oroa sig över i dessa tider

Svar: Ja dottern träffar en ny men hon ska inte känna panik och inte ha bråttom.. kram :)
Esmaralda

22 Dahlia:

skriven

Drömde igår om en gammal bekantskap som jag inte haft kontakt med på flera år. Vi skildes inte åt på de mest perfekta grunder, och nu är vi på varsin sida av jordklotet. Hur skulle det tas om jag hörde av mig? Bara för att kolla läget?

23 Helena Ir:

skriven

Ställer mig nog frågan ibland om jag borde känna mer av det där "skuld och skam"..vilket jag gjort sen barndomen,ingick nästan i uppfostran! Usch och fy..Jag har nog svängt om en hel del ändå..eftersom jag mestadels säger JA till de människor som verkligen betyder något för mig..på vissa punkter har jag nog blivit hård..egoist skulle den förälder som fortfarande lever säga om mig. Alla får leva med sitt samvete på sitt eget vis,och jag har mitt sätt..och mina regler för att inte drunkna i andras åsikter..

Här skiner solen,ska skynda mig ut..

Kram

Svar: Jag tycker du har en bra balans... kram )
Esmaralda

24 Mej:

skriven

Hej esmaralda.

Kommer den mörka mannen ta kontakt med mig och gör ett försök med mig?
Kram

25 johansson:

skriven

Hejsan Esmeralda,

fick från dig i en seans för många år sedan att jag om ca 10 år skulle få/ vinna en stor summa pengar. Har verkligen hittat ett hus med som är lagom stort, perfekt läge och allt dyrt är iordninggjort. Är det ett önsketänkande att det kan komma pengar så att detta hus blir mitt. Försöker att manifestera att det redan är mitt.

Svar: Tyvärr tror jag inte att du kan räkna med någon vinst just nu... den lär dröja ännu en tid.. omöjligt att säga hur länge men det kan röra sig om år.. kram :)
Esmaralda

26 Rebecca:

skriven

En kille började skriva med mig i veckan på instagram p g a att vi delar ett intresse. Vi skrev hela dagen igår. Verkar han va en okej person? Alltså inget skumt motiv eller så? :) Aldrig pratat med någon över internet som inte va på dejtingapp förut haha så känner mig alltid misstänksam men det är ju kul att skriva lite om gemensamma intressen.

Svar: Jag ser ingen fara kring denne kille.. kan dock inte se om det finns förutsättningar för att bli mer.. du får helt enkelt ta det som det kommer.. kram :)
Esmaralda

27 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda, regn och rusk idag så himla trist.
Var duktig och tackade nej till G middag och drink på stan. Det kändes bra att säga nej och visa att han inte bestämmer över mig.

Hur är R W i Stockholm som person ?
Kram

Svar: Hos mig lyser faktiskt solen nu... härligt :) Känns som rätt att du sade nej ! Kram :)
Esmaralda

28 f:

skriven

misstänker att en god bekant har fått corona , hon är i 60års åldern ser du om hon kommer att klara sig.

29 Godmorgon:

skriven

Hejsan Esmeralda❤️
Söker han lite extra mycket uppmärksamhet just nu eller han bara är lite trött pga jobbet?

30 Tiss:

skriven

Jag kommer att behöva köpa specialfoder till min katt. Han är förstås värd det och kommer så klart att få det. Men det bringar mig mycket ångest då det kostar väldigt mycket mer och jag är sjukskriven.
Tror du att jag får ihop detta bra? Jag önskar så att jag kunde jobba, då skulle jag inte behöva känna så här.

31 AnnaK:

skriven

Blir jag frisk snart? Har verkligen inte råd att vara sjuk och hemma. Så stressande!

Kram 🤗

32 F:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om han kommer att göra ett försök med mig? Kommer han att göra ett försök till att se vad det kan bli mellan oss? Ser du något umgänge eller romantik mellan oss?Eller har han redan bestämt sig för något?
Kram

33 Söker kärlek:

skriven

Hej esmarslda.

Denna mörka man som jag har gemensamma vänner tillsammans med som flyttade till en annan stad.

Ser det ut som om han kommer flytta ”hem” igen och ser du om han kontaktar mig och vill göra något försök med mig?
Kram

34 Michaela:

skriven

Jag är en person som har väldigt lätt till skuldkänslor och har tänkt mer på andra än mig själv men tack vare terapi så har jag lyckats jobba bort en hel del och nu tänker jag mer på mig själv. Ett helt nytt liv :)

Kom häromdagen på något som jag skulle vilja göra när Corona är över. Mitt favoritband är ju från Danmark och jag har alltid velat besöka Köpenhamn så skulle vara så kul att se dem på hemmaplan :) Hoppas att jag kommer iväg!

Gårdsstädning i vår förening idag men jag kan ju inte göra något pga armen så de som har kroppsdelar i shack får pyssla. Oväder lovas från eftermiddagen så blir en lugn dag med lite promenad och sen Robinson ikväll. Måste ju dregla lite över Jonas :) Undra vad min SM gör? Om han befinner sig i Sthlm eller någon annan stad🤔

Är mitt nr raderat förresten? Känns inte så. Inte heller att jag är helt glömd. Rätt eller fel?

Såg att Skåne skulle få 20 grader så på med solskyddsfaktorn Es :) Kram och pussar till MG!

35 Mamman:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser du vad min dotter som ännu är bebis har för typiska personlighetsdrag som är viktigt för mig som är mamma att känna till?

Ser det ut som om min dotter kommer att behöva glasögon som barn?
Kram

36 MH:

skriven

Hej!
Kan absolut känna både skuld o skam.Har alltid varit den stöttande o hjälpande.
Har gjort en planering framåt.
Tänkte jobba deltid i sommar och plugga till hösten. Ser det ok ut?Och hittar jag till sommaren?

Kram Marita

37 Mamman:

skriven

Hej esmarslda.

Min 4 åriga son har ett ganska stort behov av uppmärksamhet. Även närhet har jag märkt.
Min fråga är, ska man ge efter för hans uppmärksamhets behov? Om han inte får den uppmärksamhet om han tex ser att jag gör något annat som sitter med telefonen eller läser en tidning kan han få för sig att börja härja runt för attt just få uppmärksamhet. Det jag märker är att hans behov är ganska stort och har alltid varit det även som bebis.
Ska man ge efter och ge honom det när han visar tecken? Eller ska man ”lära” honom att han får vänta genom att markera tydligt för honom när man tex vill läsa en tidning? Har också en känsla att han är ganska känslosam kille som kanske kan utveckla depression om han inte får det han behöver? I kärlek, närhet uppmärksamhet ?
Kram

38 SOL:

skriven

Usj, ja, det er ikke mulig å slå ut i full blomst så lenge skyld og skam er med på laget. Hemmende, kvelende og forminskende, som farris uten bobler.

Ellers måtte jeg bære inn blomstene i går for det snødde som fy,så har jeg to som er plantet og har stått under en hink i en uke stakkar.

Nå er annonsen borte og jeg har ikke søkt, arrrtj! Hvorfor? Fordi jeg tviler på rollen som formell lærer/ underviser,at det kreves struktur av meg og planlegging,en av mine største utfordringer er nettopp det. Pluss andre unnskyldninger så klart,som jeg har funnet på.

39 Moms:

skriven

Hej
Hör han av sig förr eller senare? Kram

40 Anonym:

skriven

Ser det fortfarande positivt ut med fonderna jag sökt trots Covid 19 ?
Kram

41 Mh:

skriven

Hej!
Under alla mina år som jag arbetat på min arbetsplats har jag stött på så fruktansvärt elaka personer som bara vill förstöra. Har aldrig varit elak mot någon lr sagt något. Jag är bara duktig på mitt jobb och har förändrat mkt. Varför beter dem sig såhär? Vuxna människor.
Kram!

42 <3:

skriven

Hej esmeralda, jag råkade hamna på en video där dom pratade om Brujeria vilket var typ svart magi. Jag avskyr sånt usch.. men förlängesen fick jag gå igenom det. Värsta perioden i mitt liv.
Är allting borta nu? Ser du nåt sånt omkring mig.. Någon som försöker mig illa? hoppas jag förevigt är fri från det där

43 Zita :

skriven

Hej! Esmaralda tror du jag får det hyfsat ekonomiskt i mitt liv? Kram😃🌞

44 Vb:

skriven

Hej kära goda Es!

Ser du möjligtvis om M gillar mig mer än bara vän?!
Kramar

Svar: Han känns tveksam... han vet inte riktigt var han står.. kram
Esmaralda

45 Helena Ir:

skriven

Tack,så snällt av dig!

Kram

46 Tingeling :

skriven

Tack för bra inlägg. Tänkvärt.

Här regnar det. Jag och dottern har yogat, tränat, och hoppat hopprep. Så nu latar vi oss en stund. Vi mår bättre nu. Det har varit såhär hela våren, några dagar halsont och snuva och sen går det över, och så återkommer det efter en till två veckor. Vi har ändå varit inne hela helgen för säkerhets skull.

Såg att någon annan tipsade om serien Normala Människor på svtplay. Jag håller på och tittar på den, och jag kan också rekommendera den. Se den!

Från Eurovision igår, alltså Rysslands bidrag, Gud vad jag skrattade, det var så dåligt att det blev bra. 🤣 googla på den annars och titta.

Trevlig söndag!

Kram!

47 Mirre:

skriven

Hej Es,
Det har varit ganska motigt för mig på sistone. Medicinen jag tar verkar inte ta allt, enligt min läkare ska jag inte ens känna att jag mår dåligt när jag hittat rätt dos. Fast det känns ju som en fantasi, tror aldrig riktigt jag kommer ifrån det dåliga måendet. Det hör ju till livet, man är glad och ledsen i perioder.

Jag blir bara så trött på allting, känns som jag kämpar helt själv för allt jag har i livet hela tiden.. vilket är tufft och tröttsamt. Jag är ändå stolt över mig själv och hur långt jag kommit men samtidigt.. så orkar jag inte kämpa mer för varenda lilla sak. Allt jag vill ha, får jag jobba hårt för. Är trött. Vill bara lägga mig i sängen och inte gå upp, orkar inte mentalt eller fysiskt.

Sorry för ett deppigt inlägg.. men ser du någonting positivt som är på ingång för mig i framtiden? Något som hade kunnat göra mig glad och motivera mig till att fortsätta kämpa på? Kanske något inom relationer/kärlek, jobb, pengar... eller vad som.

Kram💛

48 Yvonne:

skriven

Jag kan nog känna skuld ibland men jag tror nog att jag är ganska bra på att inte lova mer än jag mäktar med
Tror du att jag kommer att hitta någon kärlek inom de närmaste åren? Jag trivs ganska bra själv och söker egentligen inte men det hade kanske varit mysigt att träffa någon så här på ålderns höst.

49 Bb:

skriven

Hej. Kommer jag få tillbaka jobbet som vanligt snart igen eller bör jag söka nytt?..

50 MissMilla :

skriven

Skuld o Skam har jag känt mycket. Mina föräldrar var sådana som gav en det. Inte så kul.
Kommer allt lösa sig på bästa sätt i mitt liv? Jag ger till det högsta o hoppas på attraktionslagen. Varit mkt nu. Ska ha telefontid m min läkare o tror du jag behöver östrogen? Humöret upp o ner o Depp o orkeslös

Svar: Det kommer lösa sig.. det tar lite tid men du spårar rätt.. kram
Esmaralda

51 Hjärter Dam:

skriven

Hej E!

Kan du snälla hjälpa mig hur jag ska stötta min dotter i en blivande separation. För 4 veckor sedan levde livet och hon var överlycklig och gravid, nytt jobb och nytt hus.
Fick missfall och nu vill han separera och lämna allt de byggt upp.

Hon känner att allt är förstört, hon snubblade på mållinjen.

Kan du ge mig någon vägledning hur hon kommer ur det här?
Hur ser den närmsta tiden ut för henne?

Mitt hjärta går sönder när jag känner hennes hjärtesorg.
Men hur ska jag stötta henne, hur ska jag ge henne nåt positivt i detta.
Är så rädd att hon blir så djupt nedgången och inte kommer se någon ljusning.

Snälla, snälla kan du ge mig någonting ♥️

Många kramar från lilla mig.

Svar: Du ska låta henne veta att du finns där för henne när hon vill prata men hon måste leva sig igenom sin egen sorg och känns det akut väldigt tungt ska hon inte tveka att vända sig till psykakuten.. det är inte hon som snubbat utan det är mer så att manen visar sina true colors . Det blir tungt men hon kommer att klara det här... kram :)
Esmaralda

52 Lund:

skriven

Tänk att det är så många inlägg du gör som man kan sätta sig in i. Jag känner alltid skuld och gör ofta en höna av en fjäder. Men jag vet om det och är faktiskt rätt öppen med det och jobbar på att inte alltid behöva vara alla till lags jämt.

Kan V verkligen vara min soulmate? Så känns det ofta iaf :) Jag har nog inte känt så här på väääldigt länge iaf och om det nu inte skulle fungera så hoppas jag på att han alltid kommer att finnas (det är väl inte så troligt att folk man dejtat gör det, men hoppas kan man ju)

Ez! Hur lång tid tar det egentligen att lära känna en människa så pass bra så man vet om ett förhållande vore något? Jag menar ”lögnare” eller d som ”gör sig till” kan ju inte orkar hålla en fasad hur länge som helst?

Hoppas du får en toppen kväll ❤️

53 Vb:

skriven

Hej kära goda Es!

Ser du möjligtvis om M gillar mig mer än bara vän?!
Kramar

54 Vb:

skriven

Kära goda Es kommer det att bli bra?? Kramar

55 AnnaK:

skriven

Nu är våren här igen och jag längtar härifrån. Trivs verkligen inte med mitt boende såhär års. Lägenheten är det inget fel på men förra hyresgästen har byggt en hiskeligt ful uteplats som jag inte har kunskap eller hjälp att fixa. Den har dessutom uselt läge med cykelvägen nån meter bort bara så alla glor när man sitter där.

Hoppas innerligt jag inte behöver bo här jättelänge till eller att jag får ordning därute. Ser du nåt?

Kram 🤗

Svar: Det kommer en flytt och ett nytt boende.. kram
Esmaralda

56 Boudica:

skriven

Kan nog känna skuld ibland, men det ingen känsla jag riktigt låter hänga kvar.
Har faktiskt inte så mycket mer att säga på detta ämne!

Fick för mig natten till idag att jag skulle ha ett möte med min ängel och en annan persons ängel.
Såg oss vid ett bord, men sen somnade jag, och vaknade någonstans på natten, med tanken "Nej! Jag blev utslängd från mitt möte!" Sen måste jag somnat om rätt snabbt. Men jag mindes när jag väl vaknade för dagen.

Lite konstig fråga, men vad ser du om det? Var det bara påhitt från mig, alltihopa, eller fanns det en anledning att jag blev "utslängd"?

KRAM!

57 AnnaK:

skriven

Tack! Hoppas boendet blir till det bättre och inte är allt för långt bort 😄

Kram 🤗

58 Ghostwriter :

skriven

Mycket bra val av ämne.

Jag har ställt upp och gett så mycket till en vän, som har gett mycket tillbaka men på annat vis. En vänskap i det stora hela om man säger, och jag har gjort valet att orka lyssna fast jag själv dränkts av sorg. Nu behövde jag avstånd och att liksom för någon minut bara få tid för mig, och det resulterade i ett onödigt drama. Jag fick direkt mothugg flera gånger, allt gammalt groll fick jag också en känga av samt inget gehör för det jag försökt förklara. Istället får jag en skuld över att jag typ ens öppnat käften från början, när allt jag ville var bara att få lite lugnt för 2 minuter. Något som skulle gynna både mig och vännen. Så fick jag skit på skit och jag vill nästan säga upp kontakten.

Är vännen äkta gentemot mig?
Bemöter jag oss på ett bra sätt ?
Ska jag acceptera att höra mothugg och det som sagts?
Jag sa att man får ta ansvar över sina känslor gott på ont och jag är less på att bli utnyttjad. Vilket jag känner faktiskt nu. Jag duger mycket bra till det negativa men det positiva, nej då duger andra bättre typ. Jag är ganska positiv förövrigt så tycker inte jag begär för mycket ur den relationen eftersom jag redan haft förhållningssätt och acceptans till myckrt som jag innerst inne tycker är skit tråkigt!




Kram

Svar: Eftersom du ifrågasätter vännen och er relation behöver du en paus från personen... börja med det, ta en time out och känn in.... du kommer att veta hur du ska välja.. kram :)
Esmaralda

59 Se:

skriven

Hej esmarslda.

Denna mörka man som jag har gemensamma vänner tillsammans med som flyttade till en annan stad.

Ser det ut som om han kommer flytta ”hem” igen och ser du om han kontaktar mig och vill göra något försök med mig?
Kram

Svar: Nej det känns inte riktig så.. kram :)
Esmaralda

60 F:

skriven

Hej Esmaralda.
Ang ljusa killen...
Ser det ut som om han kommer att göra ett försök med mig vad det kan bli mellan oss? Ser du något umgänge eller romantik?
Kram

Svar: Han är ju intresserad men jag ser inte hur eller om han tar det vidare.. kram :)
Esmaralda

61 Ma:

skriven

Hej esmarslda.

Ser det ut som om dottern kommer att behöva glasögon som barn?
Kram

62 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Får ofta höra att jag övertänker saker och ting. Du brukar skriva att man inte kan missa sin soulmate, att då man möter sin soulmate så bara vet man. MEN.


OM det nu är så att man skulle möta sin soulmate och inte fatta det, vad händer då? Möts man igen? Vid något senare tillfälle? Eller kan det vara så att det tex går månader och år från första (missade) mötet till det andra?

Visst kan det väl vara komplicerat med soulmaten också, tex att hen är gift då man möts? Eller?

Kan du inte skriva vad du vet om soulmates?

Kram

63 Mo:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut som om det blir ”skitsnack” om mig nu?
Kram

64 Hej:

skriven

Hej esmarslda.

I min seans såg du 60% chans att den mannen kontaktar mig igen.detta var dock en tid sen

När det tar slut med hans nuvarande tjej, tror du att han skulle ha ett intresse utav mig igen då? Att han kontaktar mig och vill att det kanske ska bli något?
Kram

65 Contici:

skriven

Hej!
Tackför lärorikt skrivet om skuld och skam. Känner väl igen mig, försöker att identifiera mina egna misstag, oftast hinner de hända innan jag kan agera och bromsa dem.Kanske ändå att mina reflektioner lär mig ngt på sikt, i alla fall.

Vilse i arbete, när jag ju är på väg till annat, men ändå, under tiden, behöver en inkomst. Kanske fått ett erbjudande om att jobba administrativt med ett datorsystem.. Får jag jobbet/erbjudandet?? Vad tror du?? Viktigt för mig

Allt gott till dig och Nettan, och att ni får komma iväg på er roadtrip för spådomar och regressioner redan efter sommaren. Det är vi nog många som ser fram emot.

Stor kram☀️

66 Carro:

skriven

Hej! Jag känner verkligen igen mig försöker så gått jag kan i separationen att tillgodose min älskade lilla dotter men jag är så rädd och känner sån skam gentemot henne! Hon har tagit separationen bra men jag känner en sådan skam att jag inte kunde ge henne de jag aldrig fick.. att få växa upp med sin mamma och pappa tillsammans! Jag vet att det är vanligt med separerade föräldrar men det va verkligen inte det jag ville för henne!

Kommer min familj bli hel igen? Vad ska jag göra? Har du några goda råd?

Många varma kramar Caroline

67 Laura:

skriven

God dagens Es, tack för ytterligare ett viktigt inlägg.

Jag måste fråga dig om du någon gång hade kunnat dela med dig av dina tankar på avundsjuka mellan vänner, vart du anser att gränsen går, vilka varningstecken som finns, och definitivt ifall man fortfarande kan se den personen som sin vän i vått och torrt trots att denne vill se en må bra men så fort det går bättre för en själv än vännen svider det till.

Själv har jag alltid innerligt blivit glad för deras skull och inte haft en endaste tanke på avund, trots att jag för det mesta haft "mindre" än dem. Men så fick jag något bra för en gångs skull i mitt liv, visade ingen glädje över det. Nu i efterhand märks det ännu tydligare kring andra saker.

Detta kanske är självklart för många men jag vet inte hur jag ska resonera kring detta då i princip alla i min omgivning visar avund. Kvar blir jag ensam, vilket är bättre i och för sig än omringad av sånt här...man blir ju ledsen av att märka hur svårt det verkar vara för vissa att vara uppriktigt glada för andra, särskilt vänskap som varat i så många år.

Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: