Dystymi....

Det finns ”vanlig” depression och det finns  Dystymi.

Vid dystymi  handlar det mer om  att depressionen förenas med ens personlighet och blir något man nästan accepterar och lever med dagligen under väldigt lång tid.

 

Men upplever livet som om det nästan alltid är grått och trist. Man blir så van vid detta tungsinne att man tror att livet ska vara sådant. 

Man normaliserar sin depression.

Arbete, skola och oavsett vad man gör – upplevs som   ett krav utan glädje.

Korta perioder kan man vara lite gladare men det är ingenting bestående och tungsinnet kommer snabbt tillbaka.

Dystymin blir sällan så djup som en  vanlig depression och den blir inte förlamande utan den ligger där och gnager och tar över  det mesta i livet.

Man kan säga att dystymi är en slags kronisk depression.

Har man riktig otur kan man  få både dystymi och vanlig depression samtidigt och detta är ju ingen walk inte park precis, som ni kan förstå.

Det är vanlig att man samtidigt med dystymin också har psykosomatiska besvär som magont eller huvudvärk eller liknande.

När något riktigt kul händer känner man sig upplivad men bara för en liten stund och sedan är man tillbaka i tungsinnet igen.

 

Dystymi är ett kroniskt tillstånd och man brukar säga att har tillståndet av håglöshet, trötthet och deppighet  pågått i två år eller mer,  ja då kan det vara dystymi.

Tror man sig lida av detta ska man absolut inte finna sig

Det finns god chans att må väl igen men det krävs behandling i terapi och ofta i samband med antidepressiv medicin.

Kram & Kärlek💖

1 Misstjejen:

skriven

Hej

När jag vakna så jag fick en tanke som om jag har prata med någon men jag minnas inte vad handlar om konsekvens, vad vi prata om och vem jag prata med...

Jag försöka kolla runt i min mobil om det finns meddelande... det finns inte alls... jag minnas bara att jag låtsas som om B kvinna är här... och allt annat.

Men vem har jag prata med igår på sent kväll?

Det gör mig oroligt... vem är det?

Ha det bra

2 <3:

skriven

Blir det otur nu för att jag berättade om sprutan ?
Får för mig lite saker ibland och att jag inte skulle berätta det. Hoppad att det går bra nästa vecka.
Kram

3 Skorpan:

skriven

Ja nåt åt det hållet kan ha lagt sig över mig eller så är det bara nån vanlig depression, lindrig, eller så inget. Det är bara den jag är...Svårt att säga.

Hann med att drömma att jag gick långa vägar o över berg för att ta mig till bebyggda orter o väl hemkommen skulle jag kolla hur otroligt många steg jag fått ihop, vilken flopp, inga steg syntes på mobilen o dessutom var det en gammal telefon jag plötsligt hade :D. I den andra drömmen skulle jag ta mig till ett av husets rum via ett fönster, det var i princip snabbaste sättet även om det nog fanns en dörr ut så att det gick att gå yttre vägen. Är det jag som nu har svårigheter med nåt som eg inte är så svårt, eller finns här nåt budskap Es?

Det gråa vädret tycks fortgå...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Känns som om en dröm om kontroll... kanske du ska släppa kontroll å ena sidan men skaffa lite bättre när det gäller något annat... konstigt svar det här av mig men det är vad som kommer till mig ! Kram
Esmaralda

4 Misstjejen:

skriven

Hej

Vad ska jag gör i fyra år nu tills jag är 30 år... det finns inte ens planera i där?

Ha det bra

Svar: Då är det dags att göra upp nya och bra planer !! Kram :)
Esmaralda

5 Heart:

skriven

Mitt hjärta gör ont för alla som går igenom depression 😓

Esmeralda förlåt vill inte verka tjatig och fråga samma fråga. Men ärligt jag kände att kiropraktorn bara var en bluff, jag har fortfarande ont och jag fick höra att han var så duktig och "räddade liv" men så var det verkligen inte.. Ljuger han bara eller? Det blev ändå ganska dyrt. Känner mig lurad.

Svar: Jag tror inte han ljuger eller är oseriös.. men alla blir inte hjälpta, så är det bara... kram )
Esmaralda

6 BJork:

skriven

Hur träffas jag och Jerry?

Kram

7 Laila:

skriven

Hej.
Jag har en fråga angående boende. Är flytt snart för mig? Blir det till hus eller lägenhet?
Kram 💞

8 Lotta S:

skriven

Fick den diagnosen i 25-årsåldern. Tacksam att jag inte är kvar i det tillståndet längre.
Känner mig förvirrad angående jobbsituationen fr.o.m. nästa läsår, ser du något som kan lugna mig?

9 M:

skriven

Hej Esmaralda.

Jobbet jag var hos. Hon skulle skicka sms till mig vad vi kommit överens om även att jag skulle få skriva papper. Men har inte hört något än.

Har arbetsgivaren ångrat sig?
Kram

10 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Väldigt intressant faktiskt! Gillar psykologi

Ser flyttten ut att ligga nära i tiden nu?
Blir det till en annan stad?
Kram

11 Rebecca:

skriven

Jag känner ofta att livet är grått och trist. Men det är ju verkligen för att inget kul händer. Efter att jag blev lämnad av min kille för fyra veckor sedan så är det ännu värre såklart. Den korta tiden vi var ihop var den bästa i mitt liv, och jag märkte då hur bra livet verkligen kan vara och hur bra man kan må.
Tråkigt nog togs det ju bort väldigt lätt i och med att det kom med en annan person. Jag ska på vårdcentralen på måndag och hoppas få tag på bra terapi där. Livet känns i stort sett meningslöst. Men nu vet jag i alla fall hur bra det kan vara. Hoppas terapi kan hjälpa även om jag är lite skeptisk.

Svar: Terapi hjälper som regel om man själv aktivt hjälper till.. och när jag ser dig i framtiden ser jag dig glad och i en fin relation.. kram :)
Esmaralda

12 Lotta:

skriven

Vilken deppig läsning, men det är ju deppigt med depression.

Jag undrar för jag känner att jag gjort bort mig så på jobbintervjuer jag haft. Speciellt en av de senaste. Vill så mycket, men fel svar blir det. Räcker inte till. Gör mitt yttersta. Är det inte meningen att jag ska lyckas?

Ha en fin söndag
Kram L

Svar: Det kommer lyckas, jag lovar, men jag ser inte riktigt när.. kram :)
Esmaralda

13 Virvelvinga:

skriven

Min mens har aldrig varit så här sen, hittills 6 dagar. Tagit graviditetstest som alla visat negativt.

Varför är min mens sen?

14 Ior :

skriven

Oj detta var helt nytt för mig.
Intressant!
Efter att min väninna och jag tappade kontakten pga att hon träffade en ny man och flyttade en bit ifrån mig så möttes vi förra veckan.
Vi blev lika glada båda två tror jag.
Tänkte att nu tar vi upp vår vänskap igen och det trodde jag att hon ville också.
Det var ju ändå hon som fick syn på mig först och ropade på mig.
Messade henne och vi pratade fram och tillbaka tills hon plötsligt tar bort mig från Facebook och slutar svara.
Blev oerhört ledsen och kände mig som en idiot.
Har hon valt bort mig eller handlar det om något annat och vi får kontakt igen?
Vad ser du Esmeralda?
Kram ❤

Svar: Det här är konstigt för jag kan känna att hon blev glad över att ha träffat dig igen... jag kan faktiskt inte alls se vad som hänt.. kram :)
Esmaralda

15 Skrållann :

skriven

Hej!
Det var tung läsning och något jag aldrig hört talas om.
Inatt har jag drömt en massa och det var längesedan jag drömde och kom i håg drömmen. I en av drömmarna ertappade jag dotterns pojkvän med en annan tjej och konfronterade dom och sa att han fick berätta för min dotter hur läget var. Då bad han mig göra det istället vilket jag gjorde. Jag sa ganska känslokallt till dottern att hon kunde glömma honom för han träffar en annan tjej.
Dottern verkar trivas med killen hon är tillsammans med så vill drömmen säga mig något annat eller hur kan jag tyda den?

Kram❤️

Svar: Jag tror mest att det här en slags stressdröm som inte betyder särskilt mycket, kram :)
Esmaralda

16 Jossan :

skriven

Godmorgon

Då har jag tagit ett snabbtest.. en i min närhet är positiv för Corona. Jag får panik. Är hos mamma och pappa. De får väl boka in tid de också..

Jävla sjukdom...

Vill inte bli sjuk.. blir så irriterad att det finns folk som tar testerna för att åka utomlands. Så sitter man här och är orolig..

Usch..

Kram

17 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda. Tack för att du tar upp det - precis det jag lider av. Har tagit antidepressiva i långa perioder under årens lopp, men det fungerar inte så bra, känner mig visserligen inte ledsen med dem men inte heller glad. Utan en slags likgiltighetsvacuumskänsla. Inte så kul det heller. Likaså har jag mött ett antal terapeuter under årens lopp, men de samtalen ger mig inte mycket, blir bara diskussion i cirklar och leder inte någonstans.

Livet har varit hårt mot mig och det är på grund av det jag utvecklat långvarig depression. I synnerhet pga mitt hälsotillstånd. Det finns de som kan vara lyckliga och glada fastän de lider av sjukdomar som MS och ALS men jag tillhör inte den skaran och kommer aldrig att göra det heller.

Som sagt, livet är hårt och det kommer att vara hårt och något annat förväntar jag mig inte heller. De korta stunder av lycka är när
jag får resa, då känner jag mig fri och lycklig. Hoppas nu bara att jag kommer iväg i sommar, är i akut behov av det.
Kram,
Jennifer

Svar: Det är ju så att samtal i sig med terapeut ger inte så mycket... utan det handlar mest om att man själv ska försöka förändra sitt sätt att tänka och fungera med terapin som stöd..... vilket inte är enkelt ! Jag ser dig resa ganska snart... kanske slutet av sommaren eller början av hösten.. kram:)
Esmaralda

18 Yvonne:

skriven

Hej.
Alltid intressanta och lärorika blogginlägg.
Jag undrar och funderar så om jag kommer att träffa en ny man igen.
Några av mina singelväninnor har träffat någon men hur blir det för mig.
Jag har haft ett långt förhållande efter jag blev änka men det är slut.
Om jag någonsin träffar någon var blir det i så fall någonstans eller blir jag utan någon partner i resten av mitt liv?

Svar: Du kommer träffa en ny kärlek, det kan dröja lite, men han kommer... kram :)
Esmaralda

19 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Inga biverkningar alls förutom lite ömmt i stickarmen.
Jag kände mig smått euforisk när jag klev ut från Kistamässan och kunde inte sluta le.
När vi kom fram och såg kön utanför tänkte jag herregud .Men det gick faktiskt väldigt smidigt Väl inne gick det väldigt snabbt Längs tid tog de 15 min man ska sitta o vänta efter sprutan.
Jag är så tacksam över sonen som skjutsar sin mamma över hela Stockholm 5 mil enkel resa Långt var det men väl värt det Så nu har jag sett norrsidan av stan inte illa !
Om någon är spruträdd kan jag lugnt säga att den inte känns !

Första steget mot frihet är taget Hurra !!

Kram Lycklig Anki med flock

Svar: Javisst är det en skön känsla när det är gjort !! Det känns faktiskt inte alls... man kan bli lite rädd att de glömt sticka... just därför !! Kram på dej och flocken :)
Esmaralda

20 C:

skriven

Godmorgon 🥞☕💕🍀
Har Ior dystymi?
Låg och tänkte på situationen, om checklistan känns igen på mig eller npgon annan i min omgivning. Och den enda jag kom på var... Ior?
Innebär det även att dystymin kan "avkoppla" känslor, att man varken känner eller ger utlopp för känslotna sorg, förbannelse, smärta etc?
I min egna resa har jag accepterat att jag känner sorg för att glädjen har "dött". Typ som att mitt undermedvetna tar igen för gammal ost av att jag inte har sörjt tillräckligt av bortgångna personer som stått mig nära, bl.a....
I en dystymi verkar det även som att man inombords letar bevis att man ska överbevisas att det man tidigare såg som glädje, kärlek osv ska överglänsa sig själv?
American pancakes idag 🍀
Kram till er.

21 Brittis:

skriven

Hej!
tänker K på mig något?
Kram

22 Mg:

skriven

Hej!
När får jag ett jobb? Vet att det är svårt o se tid, men när tror du ungefär?
Kram!

23 EPM:

skriven

Viktigt!
Bra att du tar upp det. Många missar Dystymin eftersom man inte passar in på depression i symtombild och därför släpps bollen. Oftast i primärvården... många så hamnat i kläm pga detta och inte fått hjälp.

Lite orolig över mitt kattköp, hon svarar inte mig ang min fråga om att hämta vår lilla herre. Är det nåt mysko?

Kram

Svar: Exakt så är det ! Känns som du snart får kontakt med säljaren.. kram :)
Esmaralda

24 Fjäril:

skriven

Hej,
Kan jag ha rätt i känslan av att de kan ha checkat hur jag jobbat via min web cam, eller överlag kan se vad jag gör på min hemdator?
Kram

25 Kristin:

skriven

Huff, dette hørtes ikke godt ut, kjære Esmaralda. Håper virkelig at de som lider av dette kan blir det bevisstgjorte og få god hjelp.

I går kveld gjorde jeg en ny variasjon på hvordan sove med hunder i senga. Jeg satte grinder midt i senga, slik at jeg ligger helt inntil grinda. Jeg syntes det ble si trist å ikke ha hundene der. De fikk på seg hver sin ullgenser, slik at de ikke skulle fryse, i og med at de ikke kunne krype under dyna til meg. De lå på blant annet tykke ulltepper <3.
Ja, hva gjør man ikke for disse hundene. De er jo min familie. Natten gikk bra. Det tok litt tid før vi sovnet, men da jeg våknet til morgenen i dag, snorket flere av de som gamle menn :)
Ellers tror jeg at jeg har knekt en kode til.
Jeg har jordingslaken i senga. Den senere tiden har jeg vært så urolig. Lakenene begynner å bli et par år, men er like fine. De er koblet til jordingen i en kontakt. Jeg tok ut kontakten, og kroppen roet seg. Så fant jeg ut det også.
Nå tror jeg det meste er bra.
Ønsker en riktig fin dag, og en puss fra pudlene til MG.
KRAM!!!

Svar: Men så bra att du kom på detta ! Det gäller att pröva sig fram och nu kan du ha hittat ett sätt som funkar för er alla. Och så löte du dessutom problemet med jordingen ! Bra jobbat ! Kram :)
Esmaralda

26 Hedwig:

skriven

Det beror nog även på orsaken om det kan behandlas? Själv har jag också drabbats av en långvarig depression som faktiskt till stor del beror på kroniska fysiska besvär. När man har värk hela tiden blir man även väldigt trött och klarar man inte av att skapa ett normalt liv med jobb, hus, familj, sociala kontakter etc. Speciellt när det redan börjar när man typ är i 20 års åldern tror jag att risken är stor att man blir allvarligt deprimerad. Trenden lär numera vara att kronisk värk betraktas som stor del psykisk men det kan också mycket väl vara tvärtom: att man får psykiska besvär på grund av fysiska problem.

Svar: Javisst är det så att det ligger nära till hand att man får psykiska besvär på grund av fysiska problem.. att leva med värk blir ett trauma... kram :)
Esmaralda

27 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något Esmaralda från euro jackpott efter tre fyra veckor 😥😥😥

28 Skorpan:

skriven

Shit, grodorna var borta, bara grodynglen kvar. Får jag stå mitt kast nu då jag inte försökte kyssa en av dom Es ;)? Väntar o väntar o så blir jag utan?
Kram Skorpan

Svar: Ajajaj, du skulle nog kysst varenda en ! Fast, allvarligt talat, han kommer, oavsett... kram :)
Esmaralda

29 M:

skriven

Hej Esmaralda.
Provar igen... funderar en del,
Jobbet jag var hos. Hon skulle skicka sms till mig vad vi kommit överens om även att jag skulle få skriva papper. Men har inte hört något än.

Har arbetsgivaren ångrat sig?
Kram

30 Skorpan:

skriven

Tack för svar Es, det lät mycket intressant, släppa o inte släppa. Får fnula på detta :).
Kram Skorpan

31 Xam:

skriven

Hej!
Svårt att veta om man är trött eller deprimerad. När inget blir som man tänkt sej och får ständigt hitta andra vägar.


Kommer sommaren bli bra,med jobb i vården?Eller nått kul som händer framåt?

Kram

Svar: Ja jag tror absolut att en hel del bra kommer ske... kram :)
Esmaralda

32 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något Esmaralda från euro jackpott efter en månad 😊 Ser du Esmaralda någonting 😥 😥 😥

33 Jen. :

skriven

Jag känner mig ofta ensam och det är jag ju... Detta tynger mig varje dag och är något jag verkligen skäms för. Ännu värre är det ju nu pga corona och att jag är ensamstående förälder.

Vad kan jag göra just nu för att det ska kännas bättre och kommer jag någon gång att bli av med denna känsla?

34 blaebaer:

skriven

Kan ibland fundera om det är det som spökar för mig men vet inte.. Känner mig oftast som i ett vakuum och inte så mycket "här", har allmänt svårt att finna någon större mening/glädje i livet och sämre dagar kan beskrivas som ior.. Har provat mediciner+terapi genom åren samt jobbat med mig själv men är som inget som direkt fungerat i längden.. Knepigt och inte helt lätt men men.. Kunde alltid varit värre så..

Förresten.. Skulle du kunna ha ett inlägg med tips till andra mediala spå-tjänster&dylikt? Eller att vi här i bloggfamiljen skriver om förslag/upplevelser, hade varit intressant att läsa om :)

Svar: Jag vill inte skriva om andra tjänster eftersom jag inte har en aning om hur seriösa de är och jag vill inte bidra till att det blir tokfel för någon. Det finns massor av oseriösa därute.. men såklart också seriösa. Alla är välkomna att tipsa varann här på kommentarsfältet, kram :)
Esmaralda

35 Sessan:

skriven

Idag är det dax för Zanmis tilläggsuppdrag.
Håller tummarna :)

Svar: Jag också !! Kram :)
Esmaralda

36 Ghostwriter :

skriven

Kommer jag och min särbo flytta ihop under året eller senare?

Viktigt inlägg.
Kram

37 Na:

skriven

Hej Esmaralda.
Var på en intervju. Där vi kom överens om att vi skulle skriva papper och hon skulle höra av sig.
Men har inte hört något av henne än.
Är hon tveksam på mig? Har hon ändrat sig? Och ser det ut som att det inte blir något jobb för i sommar?
Blir jag kvar på den plats jag är på en tid till?
Kram

38 Ma:

skriven

Hej Esmaralda.

Undrar. Ser flytten ut att vara nära?

Om vi flyttar till hans stad. Kommer vi att ha ett socialt liv ihop? Kommer vi ha människor att umgås med?

Kram

39 Ingela:

skriven

Jag kan känna igen mig i känslan av att vara låg och att det blir det naturliga. Jag brukar kunna peppa upp mig och se det positiva i allt som finns omkring mig men nu börjar det bli svårare. Lång ss och arbetslöshet på det ligger nog bakom, känslan av hopplöshet tar över mer och mer, men samtidigt har jag en stark känsla av att det ska lösa sig, vad är annars alternativet...?

Es, att sälja min lgh och köpa en nybyggd har helt tagit över min hjärnverksamhet, blir fan galen snart på allt som går sönder här hemma och ungar som klampar å stampar både över och under oss...
Längtar efter att bo själv i en liten lgh, att rensa och kasta all skit som finns i skåp och förråd, bara ha det som man behöver och vill ha omkring sig. Kan du se om försäljning av min bostad kommer att gå smärtfritt?

Kram Ingela

Svar: Ja, det känns som om det går bra.. något smått kanske tillstöter men ingenting större... nu är det dags att du ska planera och leva det liv du vill leva... kram :)
Esmaralda

40 Tekla:

skriven

Hej Esmaralda!

Jag blev helt förvånad, men nu finns det ett jobb som skulle passa för mig, som är ledigt att söka! Vad tror du Esmaralda om mina chanser att få jobbet?

Kram och trevlig söndag!

Svar: Chansen finns absolut så sök ! Kram :)
Esmaralda

41 Fjärilen :

skriven

Hej Esmaralda🌞
Känner du in något på det jobbet jag är på nu , kommer jag att orka? Och även en jag börjat( dejta )eller än så länge bara skriver vi till varandra, bara några dagar tillbaka?

42 ML:

skriven

Detta har man ju stött på i jobbet och är verkligen ett jobbigt tillstånd att befinna sig i. Blir irriterad på folk som häver ur sig "jag är så deppig" utan att förstå vad depression verkligen är dvs något helt annat.

Es! Jag har tagit mig friheten och pratat med en kollega om Tom då hon jobbat med hans problematik och hon hade bara positiva erfarenheter dvs att man blir återställd men att det kan ta tid. Även pratat med andra som känner till detta tillstånd och de säger samma sak. Kan bara hoppas att det är samma för Tom!

"Det kommer en härlig verklighet snart också" sa du igår. Vad är det för något som du ser? :) Jag är ju så van att inget händer så blev nicke nyfiken :)

PS: Tack för mailet och självklart hjälper jag till. Bara att fråga om några fler funderingar kommer upp. Kram och stora pussar till MG

Svar: Ja jag hoppas verkligen att detta också gäller Tom... för det är rent hemskt.. ligga där o vara klar i huvudet och inte ens kunna öppna munnen, inte prata, inte kunna andas på egen hand för allt är förlamat.... som värsta rysare ! Tack för att du hörde dig för, det var himla snällt av dig. Han har fått besked att i 80 % av fallen blir man okey eller bättre men det finns en liten bråkdel som inte blir det. Och nu med allt liggande så har han haft lunginflammation , blodtrycket rusar... allvarligt magsår.... så mycket som tillstöter... kram :)
Esmaralda

43 AnnaK:

skriven

Kanske det jag lider av, ingenting är roligt längre. Eller så är det tillvaron och livet som behöver korrigeras.

Kram 🤗

Svar: Ja, jag tror du behöver fatta lite beslut som är bra för dig.. kram :)
Esmaralda

44 <3:

skriven

Blir det otur nu för att jag berättade om sprutan ?
Får för mig lite saker ibland och att jag inte skulle berätta det. Hoppad att det går bra nästa vecka.
Kram

45 Till Anki:

skriven

Då har du varit på mitt jobb och blivit vaccinerad av mina kollegor. Jag är ledig idag så annars kanske det hade blivit av mig :) Grattis till sprutan! :) Kram ML

46 Bella:

skriven

Godmorgon Ez😊 när ser det ut att kunna få gå där på flygplatsen igen mot nya äventyr? ❤

47 Lydia💕:

skriven

Depression har jag inte haft vad jag vet iallafall ledsen har jag varit många gånger men det har gått över och man får skaka av sig det .
Hade en planerad date igår kväll som jag blev så glad över men i sista sekund så avbokade han fetisch jag bara undrar idag varför men det är min vanliga otur när jag ska försöka mig att träffa någon 🙈
Kram
Lydia 💕

Svar: Verkar som om han vacklade ett bra tag innan... men jag ser inte varför.. kram :)
Esmaralda

48 bb:

skriven

Hej, ska mejla modellagentur för barnet, blir det napp? 😀

Svar: Jag tycker absolut att du ska pröva.. om barnet själv tycker det vore en kul grej..kram :)
Esmaralda

49 Mirre:

skriven

Godmorgon Es,

Skrämde jag iväg den stackars killen igår?😂 kändes lite som om han misstolkade mina frågor.. men sen så vill jag inte heller vara otydlig med vad jag vill..
Åh nu blir det lite oklart med vart vi har varandra..

Kram💛

Svar: Han har en bild av vad han vill, som kanske inte riktigt stämmer med din bild, kram :)
Esmaralda

50 Misstjejen:

skriven

Hej

Varför jag drömmar om chatta med kvinna och ska har sex med henne nyss? Efter allt?

Ha det bra

Svar: Det tar tid att bearbeta, kram :)
Esmaralda

51 21:

skriven

Hej
Varför pratar mina gamla ”vänner” dem om mig när jag ska komma ? Får konstiga blickar. Vad handlar det om? :)

Svar: Jag ser ingenting elakt.. får en känsla av att du är omtyckt, kram :)
Esmaralda

52 Browallia:

skriven

Jag känner igen mycket av mig själv i beskrivningen av Dystymi, utan att jag har det. Många psykiska diagnoser har ju flera gemensamma symtom. Det kan inte vara helt lätt för läkarna att ställa rätt diagnos.

Jag har via sociala medier sporadisk kontakt med en fd. arbetskamrat som föreläser om barn. Hon har bjudit in mig flera ggr. till föreläsningen men det verkar ha gått ”troll” i det för varje gång har något kommit i mellan antingen har jag fått lämna återbud eller så har hon fått ställa in föreläsningen. Ser du om det finns möjlighet att vi blir goda vänner med tiden och börjar umgås IRL när det blir möjligt igen?

Svar: Ja, den möjligheten finns absolut, kram :)
Esmaralda

53 Fiskaren:

skriven

Har fått tid för vaccination och skiter i vilket vaccin det blir. Huvudsaken jag får skydd så jag kan göra mina resor utan att riskera att belasta ett annat land med eventuell sjukhusvistelse. Ni som inte ska vaccinera er, hur tänker ni ? Jag menar det seriöst , jag är nyfiken på hur tankarna går ?

54 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något Esmaralda från euro jackpott den närmaste tiden 🙂

55 Carolina :

skriven

2 månaders förhållande och vi bråkar redan, är alltid han som börjar just nu kokar ilskan inuti mig för jag får tydligen inte ha killkompisar för honom. Vad ska jag göra?

56 Mercan :

skriven

Esmaralda en kvinna sa till mig i kafe spådom att jag ska ha vinst från euro jackpott efter fyra veckor 😥 ser du något Esmaralda 😞

57 Hanna:

skriven

Hej Ez!

Är tacksam för att jag inte har någon allvarlig psykisk åkomma även om jag har varit tungsint till och från i mitt liv.

Jag har bokat en trevlig resa inom Sverige i juli. Ser du om den blir av eller om jag får avboka pga corona eller något annat trist? Blir det en upplevelse som jag hoppas på?

Kram

58 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du vinst från euro jackpott Esmaralda under slutet av Maj månad 😊

59 F:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser något roligt på väg in i mitt liv kram

60 ML:

skriven

Det är en riktigt mardröm för honom!! Fy fan! :/ Man bara önskar att man kunde behandla honom så att han blev bra/bättre! Kan dock tänka mig att han har de bästa läkarna som gör allt för honom. Hur mår Madonna i allt detta? Får hon något samtalsstöd?

Jag fick meddelande från bästa kollegan att hon hade saknat mig såå mycket igår och att jag var bäst. Hur glad blir man inte av att höra något sådant :) Undra vad killen i svarta jackan "gillar" för vi har ju aldrig pratat och jag drar runt i gröna kirurgkläder, munskydd och visir som inte är speciellt sexigt :)

Hade Zanmi i handen och berättade att det vore kul att få berätta för en viss person hur jag har det idag och då blev handen varm och dunkade lite. Vet inte vad det betydde men häftigt var det :) Kram


Svar: Ja, Zanmi svarade dig, helt klart, kram :)
Esmaralda

61 Mikael:

skriven

Fiskaren,
Vaccin är inget garanti alls och en blir smittad även fast man tagit vaccin, man kanske inte åka till andra länder, på ett bra tag, och ta med sig nya varianter till egna landet eller landet man reser till, alla gör sina val.

Personer som först blivit smittade för ett år sen och senare fått 2 doser vaccin blir smittade igen säger läkaren som står mitt i kaoset

https://youtu.be/ktuKeJSokpM

https://youtu.be/SsvlNS7BE78


Kram
Mikael

62 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda ♡
Tror många känner sig lite deppiga allmänt nu under pandemin. Hoppas att du mår bra efter vaccinet.
Så tacksam att det blev en lyckad mini weekend. Allt liksom klaffade och det löste sig med spa acess i dagarna två.
Tror A verkligen blev glad,lite rörd och levde upp i helgen när jag ordnat något bara till honom som present.Vad tror du ?
Kram


63 Sus:

skriven

Hej
Inte kul....
Lite så här...
Vad kan jag göra själv...
Love sus

64 Mercan :

skriven

Esmaralda jag drömde att du har skrivit till mig att vi ska vinna nogånting på euro jackpott efter tre veckor 🙂blir det någonting söta Esmaralda 😊Ser du Esmaralda någonting 🙃

65 Anna E:

skriven

Katten här som gick bort för längesen visade mig som jag tror nu var ultravioletta fjärilar och blommor enligt dokumentären jag nu ser på, kan det varit det? Väldigt vackert...

66 Dahlia:

skriven

Vill eller tänker J på att jag ska höra av mig?

67 AnnaK:

skriven

Är jag inte självisk om jag tänker på mig själv? Tänker om jag tar tag i det hela och separerar t.e.x?

Kram 🤗

68 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag tror väl jag chatta med mig själv av gamla konto och nya konto. Det borde hjälpa lite och lite som är småsteget... låtsas som om det är B kvinna som jag prata med.

Det kan väl hjälpa mig? Speciellt jag är i en period som är värsta för mig

Ha det bra

69 Till Fiskaren:

skriven

Har man allvarliga allergier så ska man inte ta vaccinet och det är min anledning.

70 Maria 321:

skriven

Jag ligger på IVA i Covid. Det trodde jag aldrig. Kvinna utan underliggande sjukdomar. Alla andra i familjen blev bara lite förkylda. Nu är det rätt kritiskt för mig. Jag har dödsångest. Ingen kan ge några besked. Detta är hemskt. Snälla, behöver hopp.

Svar: Det här kommer du klara.. det är jobbigt nu men du blir frisk igen... stor styrkekram
Esmaralda

71 Till fiskaren (54) om vaccin :

skriven

Tror (men utgår från mig) att de som kan vaccineras också villl och gör så. En del kanske avstår pga biverkningarna det kan ge även fast man överlag är frisk. Det är tråkigt att vaccin inte passar alla, och hade man 100% eller 99,9% kunnat säkerställa att ingen får bistående biverkningar så hade nog alla tagit det. Tyvärr kan ingen i världen lova det och därför måste var och en utgå från sig om vad deras val är, vilka risker de ska ta med kroppen och livet och därifrån utgår från allt som sker idag. Covid är också på liv och död men alla har rätt att välja själva, och kan man inte vaccineras så får man utgå från det & ta ansvar på andra vis. Är min tanke. Jag själv avstår mot viljan i princip. Jag skulle bli mycket sjuk av det likväl som med covid. Hade jag varit frisk så hade jag förmodligen tagit det eftersom man ju vill ta ansvar och hjälpas åt.



/ Ghostwriter

72 A:

skriven

Viktigt ämne du tar upp!

Här har jag tvättat hela dagen. Och tänkt. Ska prata med chefen nästa vecka, om hur mycket jobb hon egentligen vill att jag ska göra, hon ändrar sig hela tiden. Känner för att strunta i det. Är liksom ingen ordning.

Killen som jobbar i djuraffären, känner han igen mig från tidigare? Får bra vibbar från han. Troligen väldigt service minded och är väl inte riktigt min typ utseendemässigt. Men verkar snäll.

Jag bara väntar på att restriktionerna ska släppa så man kan boka in sig snabbt som attan till ställen i Sverige! Liseberg! Bland annat.

Jag har börjar planera ett år framåt vad jag vill uppnå. Älskar listor och ha mål 🙂

Trevlig söndag kväll.

Kram!

73 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer det inte händer mer om att det ger mig panik då trodde jag att jag har prata med någon i chatta när jag är vaken på morgon?

Jag vet inte varför det händer mig... rädd för trodde att jag är galen

Ha det bra

74 Fjäril:

skriven

Hej,
Kan dom ha haft på min webcam utan min vetskap?
Kram

Svar: Känns inte så, kram :)
Esmaralda

75 Tll Ghostwriter:

skriven

Inget vaccin och inget läkemedel kan garanteras vara fria från biverkningar. Man får väga fördelar mot nackdelar. Alltid. Även en vanlig Alvedon kan ge följande biverkningar;



Blödning från hud och slemhinnor och blåmärken, allmän slöhet, tendens till inflammation (infektioner) särskilt halsont och feber på grund av förändringar i blodet (minskat antal vita blodkroppar och blodplättar).

Allvarliga andningssvårigheter med flämtande andning.

Njurbiverkningar.

Blekhet, trötthet och gulsot på grund av allvarlig blodbrist.

Mycket sällsynta fall av allvarliga hudreaktioner har rapporterats.

Anafylaxi: överkänslighetsreaktion med feber, hudutslag, svullnad och ibland blodtrycksfall.

Det tänker vi inte på när vi äter våra Alvedon.

Själv tar jag Alvedon vid behov och vaccinerar mig vid behov. Visst kan något gå fel men risken att bli påkörd av en bil på väg till jobbet är större.

76 Till Carolina:

skriven

Det du ska göra är att INTE ge upp dig själv och dina vänner. Om han inte kan acceptera dig och ditt liv och bara vill bestämma över dig, hoppas jag du lämnar honom! Stor chans att det blir värre faktiskt....

77 Fiskaren:

skriven

Till Mikael

Sant som du säger, 100 % garantier finns inte men det finns ju aldrig , oavsett vad.
Är man vaccinerad så anser jag att man ska ta sitt ansvar och leva som vanligt så att den allmänna ekonomin börjar rulla på igen.
Man kan tillbringa hela livet inlåst av rädsla för mutationer och man vet att viruset inte kommer att försvinna och alla virus muterar, men jag tror det är värre om rädslan förlamar oss. Sunt förnuft i umgänge med andra men i övrigt så bör livet ta fart igen.

78 Maria 321:

skriven

Å vad jag älskar dig för det svaret. Jag skall vila i att jag BLIR frisk. Slipper dö ifrån allt fint. Jag har så mycket kvar att ställa till rätta. TACK!

79 ML:

skriven

Carolina: Det är ett varningtecken att någon ber dig att lämna dina vänner. Detta ska du ta på allvar och gå inte med på det. Var försiktig och ta hand om dig!

Till Dig på IVA: Fruktansvärt och KRYA PÅ DIG!

80 Till nmr 76 :

skriven

Jag tänkte ju inte enbart på vaccin som har biverkningar utan generellt, så det håller jag om.
Men att det är större chans till att bli påkörd funkar inte riktigt som referens eftersom medicin är betydligt mer invecklat än så. Jag äter sällan medicin, speciellt eftersom det inte funkar på mig i den stora graden det annars kanske skulle gjort. Jag äter dock det ändå, och det är ju också för jag vet att jag klarar av ipren till viss måtta. Eftersom jag aldrig bara vaccinerats ca 3 gånger i mitt liv när jag var liten så kan jag inte ta detta vaccinet. Det känns för stor risk. Precis som du refereade till att det är större chans för dig att bli överkörd än att bli sjuk av vaccinet, därför väljer du över din kropp själv och väljer vaccinet. Alla har inte den valmöjligheten.

Kul att ta del av olika tankesätt!


/ Ghostwriter

81 Anna E:

skriven

Katten här som gick bort för längesen visade mig som jag tror nu var ultravioletta fjärilar och blommor enligt dokumentären jag nu ser på, kan det varit det? Väldigt vackert...

82 Maria 321:

skriven

ML: 💖


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: