Annars anmäler jag dig....

”Ta hand om dina ungar annars anmäler jag dig.”

Den uppmaningen fick en kvinna i form av en lapp i brevlådan och lappen var inte undertecknad.

Sånt är lite fegt  kan jag tycka .

Bättre då att göra en anmälan till soc direkt.

Får man en sådan lapp då börjar man misstänka alla i ens omgivning.

Så var det också för kvinnan.

 

Saken var den att hon hade svårt att få ihop vardagen och ge barnen vad de behövde.

Blev det bättre av lappen ? Inte det minsta. Det blev tvärtom.

Istället vågade hon knappt gå ut och hon insåg inte själv vad hon gjorde fel med barnen

Resultatet blev en skygg mamma som isolerade sig och som också försökte isolera barnen.

Det här höll på i ett år, tills skolan slog larm och anmälde.

Då visade det sig att kvinnan inte haft kontakt med någon alls under ett år, av ren  rädsla.

Hon hade skickat barnen till affären när man behövdes och de hade stränga order om att gå hem direkt efter skolan och de fick inte delta i några aktiviteter.

 

 

 

Barnen var inte rätt klädda för årstiden, ofta smutsiga, långa oklippta naglar, hungriga, hade aldrig gjort sina läxor… och  deras mamma svarade inte i telefon när skolan försökte nå henne.

Det blev alltså en anmälan.

Jag kom in i bilden.

Hemmet var skitigt, rörigt och kaos rådde.

För att göra en lång historia kort så handlade detta om en ensamstående mamma med en funktionsnedsättning som gjorde sitt bästa – men det räckte inte till.

Nu fick hon stöd i  vardagen – hon fick bra förebilder i att ta hand om barn och hem och slutet gott allting gott.

Omgivningen ska reagera när något är fel och när man misstänker att barn far illa – men man ska reagera på rätt sätt.

Hade den här personen kontaktat socialtjänsten direkt – då hade ett helt år av misär kunnat undvikas.

Kram & kärlek 💖

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Det är min känsla att hon är min ex. Det betyder att jag kan inte styra över min känslor och vem ska jag kär i. Det är bara följa min hjärta som leda mig till någon. Det är vad jag accapterar för.

Man följa min hjärta att det leda mig

Ha det bra

Svar: Ja, sitt hjärta ska man följa i den mån det är möjligt, kram :)
Esmaralda

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Det är försent och varför hon är svag medan jag är starkt person. Bättre att hon säga ifrån för tidigare.

T kvinna har rätt att det är inte min fel utan hon samla på en massa och säger nu...

Jag har alltid trodde att det är min fel utan hon ska var modigt

Ha det bra

3 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer hon läsa dessa mejla och jag tror inte att hon vilja ändras sig och blir förbättras.

Så jag minnas när jag, T och hon har väldigt kul tillsammans och hon är sig själv. Hon gav mig lärdomar och kunskap att var modigt och vågar. Hon valt att förändras.

Det är bättre för mig och talar sanningen om min känslor för henne oavsett hon reagera negativ så man önskar någon accapterar min känslor

Ha det bra

4 Jen. :

skriven

Finns min soulmate fortfarande kvar i framtiden för mig?

Svar: Absolut, kram :)
Esmaralda

5 Anneli:

skriven

Jobbat inom detta på mitt jobb en del tidigare, samarbete med socialtjänsten. Och många tror att bara för någon gör en orosanmälan så tror man att barnen ska tas ifrån en direkt. Vilket inte är fallet, utan man kan få hjälp att klara vardagen. Snarare är man på mammans / föräldrarnas sida så långt det bara går, och ibland kan jag tycka alldeles för långt.... mamman har många rättigheter i Sverige när det kommer till sina barn. Både på gott och ont.


Svar: Ja, man hör oftast bara om de fall där barnen blivit omhändertagna.. men verkligheten är helt annorlunda och min erfarenhet är att man ger stöd och hjälp i stor utsträckning...!! Kram
Esmaralda

6 <3:

skriven

Godmorgon Es, det har jag lärt mig i mitt arbete som legitimerad lärare under åren. Pratades tyvärr lite om hantering av barn som far illa hemma av olika anledningar under utbildningen för flera år sedan.
Vad betyder jag för M ? Hon säger att jag är hennes bästa vän och hon är ihärdig med kontakt när det passar henne. Ser det ut att bli en mysig träff för oss bästa vecka och att den blir av ? Inte setts på ett tag nu på grund av pandemin.
Tycker om henne men filtrerar bort en del av hennes ytliga sidor och prat.
Kram

Svar: Det ser ut som om ni kommer träffas ganska snart, hon tycker om dig, kram :)
Esmaralda

7 J:

skriven

Gomorgon!
Kommer sonen igång med skolan i nya staden och praktikplats?❤
Kram

8 <3:

skriven

Godmorgon Esmeralda.
Har hon velat fixa vår vänskap, eller hon skäms för situationen hon är i nu? Tar det slut mellan dom?
Saknar hon oss?

9 Skorpan:

skriven

Ja ibland stjälper man istället för att hjälpa. Tur att du kom med i bilden o det ordnade upp sig för familjen. Finns det nån som du inte kunnat hjälpa Es hur du än försökt? Beundrar människor som dig vars livsuppgift är att hjälpa o de lyckas med sin uppgift o vet rätt tidigt vad de vill med sitt liv. Hatten av för alla er :)!!

En annan å sin sida vet inte ännu heller vad hon ska bli när hon blir stor, annat än större på bredden, längden händer det inget med ;D. I detta liv verkar det inte som att jag ska hjälpa människor, men då hoppas jag ha gjort gott i tidigare liv, om det nu har nån betydelse här o nu?

Blev så glad igår då min efterträdare på förra jobbet hörde av sig o riktigt hyllade mig :D. Att nån verkligen tänker så positivt om mig, gick o smålog där bakom mitt munskydd. De orden ska jag ta o läsa nu o då, så stora var de för mig :).

Idag behöver jag sadla min polle o åka o handla. Det ska släpas hem en massa dricka så jag har till ta till inför mitt fyra dagar "lätta liv". Lite nervös inför den fjärde dagen, då ska det drickas nån blandning två gånger som vrider skiten ur en ;D o då lär en nog inte orka mycket. Får se hur det går o vad som kommer fram då...

Idag en alldeles vanlig lördag, vad jag vet :).
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Jodå, visst finns det de som jag inte kunnat hjälpa... och det finns barn som far så illa hos sina föräldrar att de absolut inte kan stanna kvar i familjen. Klart att din efterträdare hyllade dig, du är guld värd minsann ! Kram :)
Esmaralda

10 Bara jag.:

skriven

Inte lätt att vara människa. Skönt att det med stöd gick bra i slutändan.

Tack för seansen, är så tacksam för den och kommer att följa dina råd på bästa sätt. Vad gäller mitt äldsta barn så tror jag att hennes tankar har med maken att göra. Han är rätt krävande och förväntar sig att allt ska vara på hans sätt, även hennes utseende tyvärr. Hon är nog väldigt besviken på honom och känner nog att hon inte duger som sig själv, ssk. så här åldersmässigt 50+, för henne. Han är ett år yngre. Ev. har han börjat titta över på "andra sidan staketet", om det är grönare där. Extremt bortskämd från början, rikemansson, vilken inte behöver vara dåligt i sig, snäll kille i botten, var i alla fall, men det negativa har nog tagit över tyvärr. Livet har nog varit lite för mycket av en "räkmacka", för honom. Svårt att tro att hon ändå skulle överväga skilsmässa. Bra svärföräldrar som hon kommer bra överens med, men blod är ju ändå tjockare än vatten. Vill bara att hon ska vara lycklig, kanske med en ny man. Jag är ju partisk, men jag vet att hon gör och har gjort allt för sin familj. Undrar om du tror att jag har rätt i mina funderingar?

Kram

Svar: Faktum är att det nog kommer en ny man för henne med tiden men än är det inte dags, inte än på ett bra tag... kram :)
Esmaralda

11 Helena Ir:

skriven

Vad fel det kan bli! Känns bra att du kom in i bilden och det blev bättre för familjen.

Jag hann med så mycket igår att det blev mindre att göra idag..

Vet inte om du ser något om min yngsta dotter, finns det fortfarande kärlek för henne i framtiden? Själv skulle jag avstå helt om chansen blev större för henne :)..

Ha en fin dag med barn och barnbarn!

Kram

Svar: Visst kommer det att finnas en kärlek för henne, kram :)
Esmaralda

12 Jennifer:

skriven

Hej och godmorgon fina Esmaralda. Så sorgligt att familjen gick så länge utan att få/söka hjälp... och konstigt att ingen gjorde anmälan till soc tidigare!

Fina Esmaralda, jag är för tillfället oförmögen att arbeta... och oroar mig för att jag ska ramla mellan stolarna inom systemet och bli utan någon form av inkomst eller stöd. Kommer det att bli så eller klarar jag mig ekonomiskt? Får jag fortsätta som anställd på min arbetsplats tills jag hittar något annat?

Jobbigt att måsta oroa sig för sin ekonomi då man är sjuk... då man har tillräckligt att oroa sig över sin hälsa.
Kram,
Jennifer

Svar: Jag ser ingen panik och det är troligt att du får fortsätta på nuvarande arbetsplats tills du hittar något annat, kram :)
Esmaralda

13 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag fick en ögonblick av idag som om det ska händer men har aldrig händer med B kvinna. En minne som inte finns.

Vad kan det vara. Det är inte typ önskan utan något sätta som utspelar. Är det något som vill visar mig om det?

14 Hm:

skriven

Hej Esmaralda.

Vill han verkligen försöka med mig? Eller har han en annan tjej också eller söker?
Kram

15 Anna:

skriven

God morgon ES!

Skulle behövt ditt råd.
Mannen som jag nyligen har inlett en relation med mår väldigt dåligt i perioder pga det hans ex har utsatt honom för. Vilket påverkar vår relation. Det har varit lugnt ett par mån,och vi fick äntligen flyt på relationen, sågs ofta och allt kändes väldigt bra. Nu har hon satt igång igen, denna gången har hon stalkat honom. Har hänt flera ggr förrut. Givetvis går han ner sig, mår dåligt och drar sig undan mig. Vilket gör att vi ses inte lika frekvänt, han blir mer distanserad och sinnesstämningen är låg.
Känns som en berg o dalbana som aldrig tar slut, jag känner mig också maktlös, då hennes agerande får så stor påverkan på vår relation.
Känns ibland som om det aldrig får en chans att fördjupas då hon hittar på nya saker hela tiden. Ser du någon ljusning i det hela? Kommer hon någonsin att sluta? Jag fattar inte riktigt vad hon egentligen är ute efter?
Vill inte ge upp något som jag tror kan bli bra.

Stor kram

16 Therese C :

skriven

Hej Es!

Elsa Pälsa försvann i förrgår. J-O hade släppt ut dem i det fina vädret och när han skulle ta in dem gled Pälsa ner i underjorden. Gången är rätt lång efter flera års grävande så J-O kunde inte nå henne. Inte heller gick det att ropa eller locka på henne eftersom hon är döv. J-O tog en morot med snöre i och la så långt ner i hålet han kunde så att han skulle kunna fiska upp henne när hon fick se den. Men hon kom aldrig och hon har inte visat sig efter det. Elsa Pälsa var gammal, vi vet inte ens hur gammal och hon har varit allt tröttare. Jag var beredd på att hon inte skulle leva så länge till. Men nu känns det så osäkert om hon verkligen är död. Hon försvann ju bara. Tänk om hon gick förbi moroten under natten och rymde (inte så troligt) eller kanske grävde sig ut åt ett annat håll och rymde (inte heller så troligt, hon går ju aldrig någonstans, har alltid hållit sig i närheten, även om hon är på rymmen).
Jag har ändå svårt att ta in det. Jag har ju inte sett henne död.
Men hon har väl dött?
Kram ThereseC

Svar: Jag är ledsen men jag kan inte se detta tydligt.... kram :)
Esmaralda

17 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Hur sannolikt är det att jag flyttar till hösten?

Kram

18 Mercan :

skriven

Esmaralda min far svarade i telefonen till min mor i morse 😊han har glömt telefonen i badrumet och har sovit hela tiden 🙂

19 Willan:

skriven

God morgon! Tänk vad livet kan vara skört, så fel eller rätt saker kan bli på vägen.
Jag blir så himla förvånad på hur folk kan vara dumma mot varandra. Ser grupperingar och pakter som själva Farmen. Jag märker och ser saker och det är jobbigt att alltid se, varför kan inte folk vara snälla på varandra. Tips på hur jag kan stänga av så man slipper se saker man inget kan göra något åt.
Kanske dags att ta tag i min mediala förmåga?

Svar: Ja, det börjar bli dags, kram :)
Esmaralda

20 Läroliv:

skriven

Hipp hipp hurra, nu är jag tagen till nåder igen på facebook. Har släppts in och allt är som vanligt och jag är förstås ingen skurk i deras ögon. Ingen förklaring till varför jag stängdes av, men nu funkar allt och då är ju allt bra igen. Kan bara spekulera i vad som hände. Rättvist är det ju, eftersom jag inte är lagd åt skurkhållet alls.

Kram

Svar: Nej någon skurk är du sannerligen inte :) kram :)
Esmaralda

21 Lotta:

skriven

Vad bra att kvinnan fick hjälp och att det gick bra. Man läser ju om så många fall där det blir fel när socialtjänsten blir inkopplad. Så många missförstånd tror jag.

Nu är vårsolen framme men jag lever i ett mörker tycker jag. Hittar ingen mening med mitt liv när jag inte lyckas får vare sig ett jobb eller en kärlek. Jag orkar inte och undrar om det kommer en vändning till egen försörjning utan en massa bidrag.

Kram L

Svar: Ja fast man hör ju som regel bara om det som gått fel.... inte om det som slutat bra, vad det gäller soc. Det kommer vända för dig, helt klart, så ge inte upp, kram :)
Esmaralda

22 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Aldrig bra med arga anonyma lappar ! Så fegt . Sen är inte alltid anmälan till sos det bästa heller...att fråga och bry sig om är alltid bättre.Vi måste våga bry oss om varandra .

Sol och livet ser ljust ut . Grannen har åkt på sportlov Yea ! Sonen funderar på att få igång Silver Sara åt mig ....
Ser du om det är görligt ?

Trevlig Lördag önskas <3

Kram Anki med flock

Svar: Jag tror människor allmänt inte vill " lägga sig i" och istället för att bara lägga locket på är soc bättre än att inte alls agera...och min erfarenhet av soc som jag samarbetat en hel del med, är ju att barnen ska stanna kvar hos föräldrarna och att familjen ska få hjälp i att bli bättre fungerande. Men många är livrädda för soc och visst finns det de som råkat illa ut också.... kram :)
Esmaralda

23 IB:

skriven

Får jeg meg kjæreste snart?

Svar: Det kommer ske men kan dröja ännu lite, kram :)
Esmaralda

24 Jossan :

skriven

Godmorgon

Jag är helt slut! Jag somnade vid 8 igår och vaknade nu vid 10... förstår inte vad det är för fel på mig.

Igår pratade T om att han tycker att det börjar bli för dyrt att bo i hans lägenhet själv. Så sa jag ja men vem vet vi kanske flyttar ihop. Då svarade han ”haha du kommer alltid med sånna kommentarer”.

Var det en hint om att han hade velat att vi skulle börja prata om att bo tillsammans?

Kram

25 <3:

skriven

Kommer min lilla skrutt bli linslus i helgen ?
🐶🌸
Kram

26 Tekla:

skriven

Hej Esmaralda!

Kan du se var jag och OM jag får något sommarjobb i år? Är rädd att corona ska göra att jag ej får jobb. Har sökt flera platser och ska på en intervju men det är ett ställe som kanske inte kan ordna några evenemang i sommar = inget jobb.

Kram och trevlig helg! <3

27 Sus:

skriven

Hej
Bättre att hjälpa....
En att hota....
Vad tänker han nu?
Love sus

28 Lovisa:

skriven

Nu har kärlek kommit som jag blev spådd och jag är så glad. Kram

Svar: Härligt :) Grattis :)
Esmaralda

29 Jossan :

skriven

Igår pratade T om att han tycker att det börjar bli för dyrt att bo i hans lägenhet själv. Så sa jag ja men vem vet vi kanske flyttar ihop. Då svarade han ”haha du kommer alltid med sånna kommentarer”.

Var det en hint om att han hade velat att vi skulle börja prata om att bo tillsammans?

Kram

30 Tuss:

skriven

Hej,
Han säger att han behöver hjälp och ibland övernattning men då jag undviker svara honom eller nekar så kallar han mig bara fula ord. Han triggar på ett sätt min "hjälpar" - sida i och med att han säger han är i behov av hjälp, men tolererar självklart inte hans dumma beteende. Känns som att jag har mer insikt i hans personlighet nu. Visst gör jag rätt i att ignorera och undvika, trots att han kanske har det svårt nu och trpts att vi känt varandra länge nu? Jag är ju inte hans mamma och måste främst respektera mig och tänka på mitt eget välmående.
Kram

Svar: Ja du agerar och tänker helt rätt så känn dig trygg i detta !! Kram :)
Esmaralda

31 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Ja det är ju inte varje dag nån hyllar en o jag suger åt mig så mycket jag kan, är tacksam o glad :). Härliga människor jag har runt mig :).
Kram Skorpan

32 Anki:

skriven

Håller absolut med dig !
Att Göra något är Alltid bättre än att lägga locket på !!!
Vi måste försöka bry oss om varandra mer och våga agera.

Idag vart det swish på 30 kr till Stockholm vildfågelrehab som gör ett enormt arbete idiellt för våra fåglar https://www.facebook.com/svr.nu
alla bäckar små..swish 123 281 19 58

Undrar som flundran ..ser du mig bakom ratten på Silver Sara ?

Kram Anki med flock

Svar: Swish kommer härifrån också, självklart !! Kram o tack för den infon :)
Esmaralda

33 Jossan :

skriven

Igår pratade T om att han tycker att det börjar bli för dyrt att bo i hans lägenhet själv. Så sa jag ja men vem vet vi kanske flyttar ihop. Då svarade han ”haha du kommer alltid med sånna kommentarer”.

Var det en hint om att han hade velat att vi skulle börja prata om att bo tillsammans?

Idag ska det städas och rätta lite..

Kram

34 Bara jag.:

skriven

TACK för ditt svar.

KRAM

35 Skorpan:

skriven

Grattis Lovisa till att ha hittat kärleken, så härligt att höra!
Kram Skorpan

36 Luna:

skriven

Så onödigt. Känner igen det från mitt jobb. Folk vill inte själva hamna i obekvämt läge fastän man kan anmäla anonymt.

Jäkla fullmåne! Somnade kl 04.00. Kanske fler påverkas som jag.

Din dotter i skogen är ju så lik dig Es medan dottern i Lund liknar din man. Nu kanske jag gör bort mig här haha men är det han som är pappa till dem?😁 Du kanske har berättat det förut men jag har missat det😁

Kollade igår lite på skoj jobb utanför Sthlm och jissus vad mycket det fanns i Skåne! Hade fått jobb i morgon om jag bott där. Man kan tycka att huvudstaden ska ha mest jobb men så är det inte och varför vet jag inte. Du har ju sagt att jag ska söderöver men vad ska jag göra där? Känner ju ingen😁

Ha en bra lördag!
Kram

Svar: Nja, maken är inte pappa till något av barnen :) Men man kan ju vara lik i alla fall :) Kram :)
Esmaralda

37 <3:

skriven

Kommer min lilla skrutt bli linslus i helgen ?
🐶🌸
Kram

38 Helena Ir:

skriven

Tack <3

39 Mercan :

skriven

Esmaralda jag har spelat svenska lotto 1,2 med joker, blir det något Esmaralda 😞

40 Mandarin :

skriven

Hej Esmsralda, jag fick jobbet precis som du sa att jag hade stor chans på! 😊 Men kommer jag att må bra nu snart? Vänder det denna månad? Jag hoppas på bättre mående varje dag, tufft att gå omkring så här och jag har tagit all hjälp jag kan få tycker jag. Hoppas det blir bra för mig <3 tack på förhand! Kram!

Svar: Kämpa på... och det kommer lätta och du kommer må bättre. Grattis till jobbet :) Kram
Esmaralda

41 Vitlilja :

skriven

Hur kommer jag känna igen min soulmate? Tror du att jag gör det direkt eller tar det ett tag tills jag vet? :) kram

42 AnnaK:

skriven

Får du upp något om hur jag ska börja må bättre? Medicin, bättre kost, sömn etc? Har städat lite och dammsugit och är nu jättetrött av det bara.

Kram 🤗

43 Suzie Q :

skriven

Tråkigt. På mitt jobb fick vi info om hur mna gör ang socialtjänsten.
Så trött, kommer energin tillbaka igen. Tror jag har springmask igen också. Suck. Nytt recept.
Kommer orken tillbaka? Ute o går varje dag o talar i mobilen med min kompis. Kommer det hjälpa.

Svar: Orken kommer, det tar lite tid men fortsätt jobba på det, kram :)
Esmaralda

44 21:

skriven

Hej kommer det bli dåligt med jobb om jag avvaktar fasttjänsten ett tag?

45 Anonym Isah :

skriven

Finns det något jobb jag bör hålla extra utkik på?
Nu är det dags med ett jobb som jag faktiskt kan försörja mig på. Önskvärt ett jobb jag kan ha lång tid och inte bara en sommar.. Vad ser du



Stor kram

46 F:

skriven

Hej esmeralda när kommer mina syskon träffa kärleken och börja leva ❤️

47 Kvinnan :

skriven

Hur ser arbetssituationen ut för oss , kommer det ordna sig ??? Kommer killen sluta hos oss ???

Svar: På något sätt ordnar det sig... dock verkar det som om killen snart kommer sluta, kram :)
Esmaralda

48 Camilla:

skriven

Ja det är verkligen synd att folk inte gör sitt och anmäler så skulle man slippa sånt här. Men ofta reser sig raggen när soc kommer på tal. Du gör ett jätte viktigt jobb fina Es!

Är telefonnumret kvar eller borttaget? Några tankar?

Solen skiner men kyligare idag. Hoppas att du har det gott med barn och barnbarn. Stor luftkram

49 Jossan :

skriven

Wihoo!! -5kg på 57 dagar!! Så nöjd!! Men tycker inte det syns så bra men hoppas på 10 kg som ska bort innan året är slut! Kanske 12 till och med!

Igår pratade T om att han tycker att det börjar bli för dyrt att bo i hans lägenhet själv. Så sa jag ja men vem vet vi kanske flyttar ihop. Då svarade han ”haha du kommer alltid med sånna kommentarer”.

Var det en hint om att han hade velat att vi skulle börja prata om att bo tillsammans?

Kram

Svar: Heja dej. bara fortsätt om du börjat och du klarar ditt mål ! Jag tror nog ni snart kommer prata om möjligheten att bli sambo, kram :)
Esmaralda

50 Mercan :

skriven

Önskar att Pälsa hittar hem Esmaralda 😭😭😭som har försvunit i förrgår till Therese C😭😭😭🙏🙏🙏♥️♥️♥️🙏🙏🙏

51 Bbv:

skriven

Hej E.
Kan du få upp någon detalj ang min kommande kärlek? Någon plats eller något som kännetecknar han?:) kram

52 ☀️:

skriven

Hej Ez
Försöker minska på socker och kolhydrater... ger det positivt resultat? Kramiz

Svar: Ja, det kommer påverkar dig positivt, kram :)
Esmaralda

53 Skorpan:

skriven

Verkligheten börjar komma ikapp en. Har handlat massor med olika sorters dricka o preparatet som ska tas in med början torsdag morgon, hur kommer allt att gå Es? Ser du nåt? Funderar på att ta "bedövning", varför utsätta sig för extra obehag? Hoppas undersökningen ger nåt besked o då inte det värsta beskedet...
Kram Skorpan

Svar: Det kommer gå bra,,, och bedövning kan vara på sin plats, kram :)
Esmaralda

54 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Brukar inte oroa mig i förväg men nu gör jag det. Börjar jag bli gammal ;)?
Kram Skorpan

Svar: Du ? Bli gammal ? No way ! Lite oro kan man känna ibland ändå... kram :)
Esmaralda

55 Luna:

skriven

HAHA där sket jag i det blå skåpet rejält. Men hon är lik honom ändå😁

Vilket bottennapp det är med vaccinet. Har ni hört något om när det är dags för er Es? Här är det uppskjutet till Maj/Juni istället för Mars. Snacka om flopp! Jag kan ju inte ta pga läkemedelsallergier men vill att ni andra ska få ta om ni vill och att vi ska få ett slut på detta helvete. Hur ska jag och min kärlek kunna vara nära varann?🤔 Då måste ju han vaccinera sig. Burr vad rörigt. Kram

Svar: Ja det är viktigt att vi som kan vaccinerar oss så att de som har allvarliga allergier ändå kan känna sig trygga via flockimmuniteten.... när du möter din kärlek så tror jag att han är vaccinerad... kram :)
Esmaralda

56 Boudica:

skriven

Ja här har man fått en hel del lappar från grannen genom åren med hot om anmälan till bostadsrättsföreningen. Först knöts det ju i magen, hon höll ju redan på när mamma bodde här. Men på senare tid, så är hennes hot mer skrattretande. Hon är inte den perfekta grannen själv heller! Nu fokuserar hon sig mer på de mer nyare grannarna. Kanske för jag då å då känner för att sätta upp ett andligt skydd mot negativitet.
Har aldrig stött på någon som man borde orosanmäla, men har funderat på att göra det för en medarbetare som vabbar lite väl ofta! Nu är jag rätt säker på att det är mer någon sorts bidragsfusk och lathet. Men ibland får man "tänk om..." tanken.

Nu dröms det här igen (fullmånen?)
Drömde att jag fick oväntat besök utav en jag känner. Jag kom ju på att det var rätt stökigt hemma, och ursäktade det, men så kom jag ju på att toan var smutsig, så jag gick in dit direkt innan han behövde det, började skrubba den, under tiden så höll ju dörren på att öppna sig själv hela tiden, och jag var ju orolig att han skulle märka vad jag höll på med stängde den några gånger ,men den öppnade sig, och till sist höll den ju på att falla av! Och märkligt nog hade min besökare tagit upp strykning av kläder medan han väntade!

Nu är jag ju nyfiken vad du får ut av denna dröm! ;)

KRAM!

Svar: Ja man ska inte göra något överilat.... det är alltid bra att tänka ett varv till innan man anmäler... såvida man inte direkt och tydligt ser att någon far illa. Din drömmar handlar om att någonting blir svagare runt runt dig... kanske att du öppnar din dörr mot världen lite mer... så det är ditt eget skydd som blir svagare och du blir modigare.. kram :)
Esmaralda

57 Oro:

skriven

Hej Esmaralda.
Håller han på med andra tjejer också?
Kram

58 F:

skriven

Hej esmeralda när kommer mina syskon träffa kärleken och börja leva ❤️

59 Kvinnan :

skriven

Hej esmeralda undrar vi haft det jobbigt ett tag på vårt företag, på grund av min mans bror som ställer till det för oss , fattar han inte hur mycket vi har ställt upp för honom

Svar: Nej, verkar inte riktigt som om han ser det så, kram :)
Esmaralda

60 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.

Tror du att han stöter eller satsar på någon annan än mig?
Kram

61 Alie:

skriven

Ja som medmänniska är vi alla lite skyldiga att anmäla om man misstänker att ett barn drabbas på något sätt, man får inte blunda.
Det händer ju tyvärr ändå, att man faktiskt anmäler men inget händer från myndigheternas sida..

Ser det ut som vi får till en träff.. eller vill han ligga lågt? Ska jag ligga lågt?
Kram :) ☀️

Svar: Vill ni båda så blir det träff snart, kram :)
Esmaralda

62 Mercan :

skriven

Esmaralda du såg att jag ska träffa en man med gott hjärta, det kan bli i Bularien sa du Esmaralda 😊 du sa att jag ska vara lite petig och noga och inte falla för första bästa 😊vad menade du med det Esmaralda 😓Esmaralda jag ska skriva till dig när jag träffar honom om han är denne som du såg 😊med gott hjärta 😓eller kommer jag att känna att det är den rätta Esmaralda 🤗 Ser du någonting Esmaralda

Svar: Nej, jag ska inte tala om för dig vem som är rätt.. detta är något som du själv måste känna in... mannen ska vara snäll och han ska få dig att skratta, han ska ha arbete och han ska vara strukturerad , kram :)
Esmaralda

63 Jennifer:

skriven

Tack finaste Esmaralda! Tror du att jag kommer att trivas på min praktikplats? Känns den meningsfull?
Kram,
Jennifer

Svar: Kanske inte 100% vad du vill ha.. men ha positivt fokus och det har möjligheter att bli bra i alla fall... kram :)
Esmaralda

64 G.H:

skriven

Bra att mamman fick hjälp och det ordnade sig!!!

Min sons kompis mamma skulle behöva någonting oxå ...
Min sons kompis sparkade sönder min sons radiostyrda jättefina bil han gått i julklapp. Min son lät honom göra det och är inte tillräckligt rädd om sina saker.
Konsekvensen blev att han inte fick några leksaker när han fyllde år av mig och hans pappa.

Igår berättade sonen att hans kompis fått en exakt Likadan bil som han tagit sönder.

Jag såg rött ! Vad är det för uppfostran liksom?

Kram:)

65 Mercan :

skriven

Esmaralda av någon anledning min mor sa att vi jobbade mycket i fabriken inte ens sjukskrivna, i dettsamma ville jag berätta till henne att det var Emilia som gjorde att jag jobbade med bandage, men jag ville inte påminna min mor av det 😕 de blev tillräcklig besvikna på mig i då tiden 😕

66 Månskenet:

skriven

Hej!
Så fint att familjen till slut fick hjälp! Synd bara att de hann "gömma sej" under så lång tid, en evighet i barns värld.

En familj jag känner "blev av med" sina barn redan för ca 10 år sen, såvitt jag vet får de inte leva tillsammans än. Den ena föräldern har psykproblem, troligen är det orsak till att "gammelpigan på socialen" flyttade barnen. I deras fall har inte föräldrarna fattat eller fått hjälp i situationen utan har kämpat med alla domstolar i landet o utanför för att få barnen tillbaka eftersom den barnlösa gammelpig-soc-tanten inte fattar ett skit. Måste faktiskt säja att jag nästan skäms för det hela (för att jag ens känner dem🙈) , man flyttar väl ändå inte barn utan orsak o då ska man nog undvika att ropa på hjälp ända till europadomstolen. Eller 🤔

Ha det gott, kram!🥰

Svar: När det blir fel är det verkligen beklagligt, då slår man människors liv i spillror... samtidigt finns det som regel en orsak...sen är frågan om denna orsak är tillräcklig för att omhänderta barn... det finns barn som hamnat i hemska fosterfamiljer men det finns också barn som är vuxna idag och mycket bittra eftersom de inte blev omhändertagna som barn när de for illa... ingenting blir någonsin 100% rätt....kram :)
Esmaralda

67 Mercan :

skriven

Esmaralda ursäkta mig 😣 Jag är arg på mıg att jag frågade dig med vad du menade och att jag skriva till dig om denne är rätte, ursäkta mig Esmaralda 😭 😞 jag behöver inte skriva till dig om denne är rätte, jag tror på det som du såg att jag ska träffa bra man med gott hjärta 😞Ursäkta mig Esmaralda anledning att jag frågade var att en kvinna i Telwe türkisk kafe tittar de och kort sa att under det här året blir kärlek men några ska presentera sig för ogifta medan de är gifta 😞hon fick mig tänka för hon sa att jag hade svort att somna för jag har minnen från då tiden på mäniskor som gjort mig illa 😞jag skikade till tellwe för att ha kul jag ska sluta genast med det 😕jag tror på dig Esmaralda, tack för allt som du gör för oss, ursäkta mig Esmaralda 😭 😞 ♥️

68 Mercan :

skriven

Visst att jag ska träffa den rätta Esmaralda 😊du såg att jag ska träffa nogån med gott hjärta en bra man 🙂ursäkta mig Esmaralda 😭 😞 ♥️

Svar: Jag ser inte var och inte när.. ha ett öppet sinne bara.. så småningom bara händer det... men först ska du må bra i dig själv... kram :)
Esmaralda

69 Mercan :

skriven

Jag gjorde väl bra Esmaralda genom att inte påminna min mor om mitt finger med bandage, när hon sa att vi jobbade mycket i fabriken 😔

70 Luna:

skriven

Det tackar jag så mycket för snälla Es😁 Eftersom vaccinet dröjer så är han ganska långt borta då. Attans😊 Ha en mysig lördagkväll. Kramisar

71 TILL SKORPAN:

skriven

Är det en coloskopi som du ska göra?
// Luna

72 Mandarin:

skriven

Tack Esmaralda! <3 Kram

73 Skorpan:

skriven

Luna, ja det är det jag ska göra. Inget märkvärdigt, vardag för läkaren, men nytt för mig o förhoppningsvis inget jag behöver göra alltför ofta ;).
Kram Skorpan


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: