Felix är här.....

Det är februari, vi har snö, vi har minusgrader och det är  mitt  vintern.

Och vad har jag ?

Jo en  liten fruktfluga som susar omkring i mitt sovrum. 

När jag lägger mig på mage i sängen för att se en  serie så swishar han snabbt förbi, liksom för att säga hejhej.. och sen förvinner han tills nästa gång.

Han har varit här i flera veckor nu – och det är bara han.. helt solokvist !

 
 
 

Jag har ingen frukt, inga blommor… ingenting som kan attrahera honom.

Jag blev nyfiken och googlade lite och plötsligt fick jag helt ny respekt för den lilla blomflugan

Vuxna flugor förutser en infektionsrisk för sina barn och  medicinerar  dem genom att  lägga äggen i en alkoholindränkt miljö.  Därmed smittas inte barnflugorna.  

Man vet också att blomflugorna har en mycket bättre syn än man tidigare trott och de kan urskilja små skillnader som att visuellt se skillnad mellan manliga och kvinnliga  flugor och mellan olika sorter.

Jag menar, jag visste ens att de hade ögon.

 

 

Utan fruktflugorna kanske vi aldrig hade upptäckt vinägern.

Både de små svarta prickarna de lämnar efter sig och deras små tassar sprider acetobacter, en sorts bakterier.

Varje liten landning placerar en laddning bakterier på ytan som får fruktsaft att bli vinäger. Den här typen av syrande bakterier finns också i den nyttiga innedrycken kombucha.

Den är en av naturens viktigaste nedbrytare som syrar fruktskräp över allt där den går fram. Den liksom picklar skräpet medan den äter och utan den skulle balansen gå åt skogen.

Det skulle ruttna och mögla överallt.

 

 

Dessutom är fruktflugan en ovärderlig forskningskamrat.

Den har hjälpt oss att forska på allt från genetik till hjärnfunktioner så vi är nog skyldiga dem en och annan banan.

Där ser man !!

Jag kommer nog att se med lite nya ögon på min egen lille fruktfluga nästan går han swishar förbi…  och jag har döpt om honom. Han heter numera Felix. Förut hette han  flugjävel 😳

Ni minns kanske att jag fick avboka middaginsbjudan till Nettan sist.. men nu gör vi ett nytt försök.. i kväll ska det bli av !!  Partyparty 😁

Kram & kärlek💖

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Vad är det som B kvinna inte förstår att krävas på jag ska försöka umgås med dessa fula.

Jag vill ju prata om snyggningar och om henne för det gör mig må bättre. Hon förstöra min stolthet.

Jag tycker ju det blir bara sämre varje gånger.

Hur kommer det blir lördag?

Ha det bra

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Vad är det som B kvinna inte förstår att krävas på jag ska försöka umgås med dessa fula.

Jag vill ju prata om snyggningar och om henne för det gör mig må bättre. Hon förstöra min stolthet.

Jag tycker ju det blir bara sämre varje gånger.

Hur kommer det blir lördag?




Ha det bra

3 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag tänker på en sak som du skriva igår om nyaste datorn och allt. Jag komma på en gamla msn som jag försöka glömma det. Jag är skäms över det och när jag prata med någon om det så inget som förstår det.

Jag minnas fortfarande med videosamtal som jag gör misstag för jag förstår inte ju över chatten och videosamtal. Ibland önskar jag att vet om dessa främlingar har glömma det. Eller är det sprider eller något?

När jag prata med någon om det så inget som bryr sig om det. Jag var en barn som inte förstår med chatten i msn. Tror du att dom har den kopiera eller något?

Eller är någon av dom i fängelse eller annat.

Jag minnas en starkt namnet fortfarande är börja på F...

Dom? Finns det kvar eller inte?

Ha det bra

4 SarA:

skriven

Jag har två stora drömmar, egentligen tre då eller fyra om jag verkligen får önska.
Den första är ett hus. Drömmer nu om ett litet hus i samma område där vi bor. Det är rostrött till färgen med gröna inramade fönster och ligger upp mot skogen. Bara väntar på att ett sådant snart ska bli till salu. Magkänslan säger till våren/sommaren.
Andra drömmen är ett nytt jobb. Inom samma bransch men ändå nya uppgifter och ett mer ansvar. Jag tror det finns där för mig ganska snart.
Tredje drömmen är att gå ner i vikt. 10 kg. Så länge jag kan minnas har jag kämpat med det och aldrig lyckats. Men nu ska det bli av!
Sista drömmen är att min familj håller sig friska, krya och lyckliga.
Önskar er en bra onsdag. Idag skall jag vara glad och lycklig efter några dagars motgångar!
Kram

Svar: Bra drömmar och fler av dem kommer infrias.. kram :)
Esmaralda

5 Sus:

skriven

Hej Esmaralda! Vad roligt och ha så kul ikväll.

Vad händer på kärleksfronten för mig. Kommer jag snart träffa någon och bli kär och lycklig? Kram.

Svar: Kärleken kommer det ser jag, kan dock inte säga när, kram :)
Esmaralda

6 Läroliv:

skriven

Hahaha, från flugjävel till Felix. Nyttiga krabater, visste inte heller. Här vankas det många Felix med tiden. Ska så frö och då brukar det födas rätt rikligt med Felixar till min och makens förtret. Brukar frysa jorden innan användning, men föds Felixar ändå tyvärr. Hittade bot mot det på datorn och beskrivning hur man gör en flugfälla och så får det bli. Glasburk med mosad banan och lite vatten ev. annan frukt också, forma papper till en strut och placera strutens spets ner i glasburken. Klipp av ev. överflödigt papper upptill, tejpa fast papperet upptill på burkens öppning så det blir tätt. Se först till att strutens öppning är knappt i Felix storlek. Felix kryper in i burken, men kan inte komma ut, och Felix bjuds på en mumsig sista måltid bland bananer. En Felix hade jag stått ut med och värnat om, men inte en hel svärm, som gärna vill besöka ens mattallrik mm. Hu.

Kram

Svar: Oj, det blir rena dödslägret för alla Felixar ! Men jag håller med... svärmar är ingenting man vill ha och jag står ut med min enda Felix just för att det bara är en !! Kram :)
Esmaralda

7 <3:

skriven

Hade operation gjort mig nöjd med bra resultat? Jag kan verkligen inte känna in vad ja känner!!! både jag och nej kan ej bestämma mig.

8 Pia1:

skriven

Där ser man 😂
Har nu varit i kontakt med sekreterare och sjukhuschefen, vissa anteckningar är utplåmade utan spår...
Kan inte låta bli att känna lukten av städning då det mesta av dem var gjort av en läkare som skrivit fruktansvärt elakt och helt onödigt, han var dessutom in i journalen med en annan läkare med en jäkligt konstig ursäkt för "genomgång av journal" i dagarna innan myndigheten fick sin kopia 🤔
Trots att han inte har med min journal att göra då han är på akuten och inte är "min läkare".
Så de försvann innan de gick till LÖF.
Får hoppas det finns backup men är det medvetet så har det säkert gjorts ordentligt.
Och går det inte att rädda så, ingen rättvis utredning på det hela...

Svar: Tänk att allt ska krångla in i det sista.... men god chans att det finns backup.. kram :)
Esmaralda

9 smulan:

skriven

då är flugan där för att skydda dig :)
vaknade till en massa snö , det hör inte till vanligheten i min stad.
Ha det så kul hos Nettan

Svar: Tackar och kram :)
Esmaralda

10 <3:

skriven

Härligt kära Es med lite party, party 🥳med Nettan.
Tror du min sömmerska kommer orka fixa/sy in klänning åt mig till alla 💕dag och 40 årsfesten ?
Hon är inte hundra ännu efter operation.
Ser det ut att bli en mysig lördag med A ?
Kram


Svar: Hon kommer nog att fixa det, kram :)
Esmaralda

11 Misstjejen:

skriven

Hej

Hur kan B kvinna var elak mot mig om fula människor att jag måste umgås med dessa. Jag vill ju prata om snyggningar och henne.

Vad är det som hon inte förstår?

Ha det bra

Svar: Det handlar mer om era olikheter och detta kan man inte göra så mycket åt, kram :)
Esmaralda

12 Lotta:

skriven

Flugorna ser ut som små monster på nära håll. Förundrad över att Felix kan leva så länge som flera veckor ändå 😳.

En fråga. Jag känner många som fått nytt jobb nu. Det är bara jag som står utanför och jag börjar fundera på om jag är oanställningsbar. Varför är det inte min tur nu? Tycker det är så konstigt.

Kram L

Svar: Det blir din tur, ge dig inte, kram :)
Esmaralda

13 Skrållann:

skriven

Hej!
Haha, där fick vi nog alla en ny syn och en annan relation till bananflugan;)
Vart passar jag bäst att jobba, inom äldrevården eller akutsjukvården? Jag funderar så jag håller på att gå av😕

Kram❤️

Svar: Faktum är att du passar för vilket som, kram :)
Esmaralda

14 Solstjärnan:

skriven

Flugjäveln som blev Felix 😊
Han swishade sig in i din vardag o blev en slags vän 😊
Små insekter o naturen överlag inverkar och hjälper till i vår värld mer eller mindre😊

Party dags😊
God mat,dryck o toppen sällskap 😊 Ni ska ha så kul!😊
Det blir nog en rolig kväll som kanske går in på småtimmarna,eller..
Har du privatchaufför till kvällens party middag?😊

Hundplaner på gång.Vi är i sk.kö o kunde eventuellt bli hundägare till hösten 😊.
Es,ifall vi får en tikvalp,går allt bra?

Ha en bra dag 😊

Kram Solstjärnan ⭐

Svar: Ja insekterna behöver vi, även om de kan vara irriterande ibland ! Japp, privatchaufför har jag ikväll :) God chans att ni får er valp, kram :)
Esmaralda

15 EPM :

skriven

Godmorgon!
Visst är de coola?😊 Vet att många upptäckter i medicin baseras på bananflugor, minns att jag tänkte "wow" om det när jag pluggade.

Nu är jag trött på drama. Orkar inte med mer mjäk kring A:s ex (mamman till dottern), han tassar på tå runt henne och allt blir ett jätteprojekt gör att hon inte ska bli arg.
Kommer dottern våga stå upp mot sin mor och vågar A att släppa?

Kram

Svar: Sunt förnuft kommer allt eftersom, men det kan dröja, kram :)
Esmaralda

16 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Jag har knappt tänkt tanken att köpa en bostad, eftersom jag inte trott jag att skulle beviljas bostadslån från banken. Ser det möjligt ut? Skulle jag ha en chans att få bostadslån från banken om jag vill köpa en bostad?

Kram

Svar: Kanske inte nu men det kommer längre fram när ekonomin är mer på sin plats, kram :)
Esmaralda

17 Mikael:

skriven

Ska du hålla på och googla och sådär så kommer du bli klok som Sadhguru :) jag lyckades spara livet på en fluga igår, jag har slutat ha ihjäl saker som lever då jag har inte en aning vad den gör för någon nytta, har slutat klippa gräs för de flesta andra har golfbanor, där kan inte humlor och annat överleva, de finns säkert till av en anledning :)

Innan man får chansen vaccinera sig så kanske kroppen redan byggt upp sitt försvar, flera gånger om och gör det hela tiden, att inte skicka vaccinet lika runt hela världen, till äldre och andra svaga, först, är kanske inte så smart eller snällt heller, vaccinera några miljarder människor gör man inte på 5 min, Vaccinnationalism kan göra det hela värre, vad lokala vaccinationspass i olika delar av världen skulle lösa för något är ett mysterium än så länge, mer än att skapa ännu fler problem, är väl bara i EU som passen kommit på tal ännu så får se hur det slutar, omvärlden kanske kommer säga att bli att vi är nazister ifall det kommer krav på vaccinationspass i EU, vilka Covid vaccin som är godkända i passet är väl oklart med.

Får man Covid innan man fått vaccin så finns det risk att man överlever och vet inte ens om att man haft det, 116 år och märker inte ens av det, vid 116 kan man känna sig lite som en fånge, när man vaknar upp så säger en jaha nu är jag här igen :)

Här är en del logik kring vaccinering, läkare svarar på frågor

”Ska jag vaccinera mig om jag har antikroppar?”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ska-jag-vaccinera-mig-om-jag-har-antikroppar

Vaccinnationalism är inte bara ”moraliskt oförsvarligt” utan också socialt, ekonomiskt och medicinskt kontraproduktivt. Det skarpa budskapet levererade förra veckan WHO-chefen Tedros Ghebreyesus i en debattartikel i magasinet Foreign Policy, som i helgen följdes upp vid en presskonferens.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vaccinnationalism-svar-not-att-knacka

A French nun who is Europe's oldest person has survived Covid-19, just days before her 117th birthday.

"No, I wasn't scared, because I wasn't scared to die.

"I'm happy to be with you, but I would wish to be somewhere else - to join my big brother, and my grandfather and my grandmother."

https://www.bbc.com/news/world-europe-56005488


Kram
Mikael

18 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Oj det var mer än man visste. Man får tänka till på alla djur att de har betydelse
Får du något till dig vad hon känner att träffa mig? Eller är det inte så stor sak?
Några tips inför mötet till mig? Ser det ut att gå bra?
Kram

Svar: Det ser ut att gå bra, kram :)
Esmaralda

19 Skorpan:

skriven

Felix, trodde han flyttat till dig, vår husfluga som jag döpte till Felix, men det var en mycket mindre typ ;). Nu är jag mycket mer bevandrad i flugornas värld efter detta blogginlägg, tack Es :)! Vi har alla vår uppgift här på jorden, så är det, o det kan ju vara trevligt med nån som tittar till dig Es, sådär lite från ovan ;).

Vår husfluga Felix levde kanske tre månader med oss o det var en intressant upplevelse. Det verkade som om han inte alls var rädd för oss, gick på ens arm o kollade på vad som stod till buds, mat ;). Har aldrig upplevt nåt sådant o lär väl inte göra det heller? Han var vårt husdjur o lite saknade vi honom när han gick bort. Vad var meningen med hans långvariga vistelse hos oss Es?

Skolning idag o i morgon, på distans...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Hette han också Felix ? Där ser man... det måste vara ett bra flugnamn !! Ibland tror jag att de små djuren kommer till oss för att vi ska lära oss stanna mer i stunderna och betrakta just sånt som man aldrig annars betraktar... kram :)
Esmaralda

20 lilla m:

skriven

Hej Es, känns M som en ärlig och schysst kille?

Svar: Han har sina sidor som alla men verkar vara okey, kram :)
Esmaralda

21 F:

skriven

Godmorgon undrar Hur ser det ut för mig framöver kram🌺

22 BJork:

skriven

Hej tack för ditt svar förra veckan känns mycket bättre och jag har slutat va arg på mig själv för de min bror gjorde i mot mig.

Händer de något spännande snart för mig?

Kram

Svar: Bra att du förändrar ditt synsätt... och nu kan du släppa det som varit och inte låta det ta av din energi mer.. positiva och bra ting kommer, kram :)
Esmaralda

23 Jossan :

skriven

Godmorgon!

Dags att börja jobba igen efter mina sjukdagar. Jag har saknat mina älskade huliganer ändå. De är så kaos men jag är så glad att de är mina elever.

Den försvunna sytråden dök helt plötsligt upp från ingenstans... Kjolarna blev klara och nu ska jag bara hitta en kartong att lägga de i.

Annars idag får jag försöka få ordning på garderoben och sovrummet. Saknar T... hoppas vi kan ses på torsdag... Hoppas hans skada slutar göra ont nu...

Vad tyckte han om katastrof inspelningen jag skicka till honom igår? Han har tjatat att jag ska sjunga. Tyckte han det var fruktansvärt?

Kram

Svar: Han tyckte det var himla fint :) kram :)
Esmaralda

24 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Nu har jag gått och tagit stort beslut (igen). Är osäker på vilka jag ska dela det med. Känner att jag behöver bearbeta det själv men samtidigt skulle jag behöva stöd såklart. Är ju inte helt säker på att detta är rätt heller. Många tankar som far runt nu.
Vad ser du?

Svar: Låt ditt beslut sjunka in hos dig själv och prata sedan med de som du verkligen har tillit till, kram :)
Esmaralda

25 Lilla jag :

skriven

God morgon Es,

Behöver jag oroa mig för min dotter som snart tappat hälften av sitt hår? Hon går på uppföljbubg ofa hon inte är bra sedan hon hade corona. Kommer dem hitta felet efter gastroskopin? Nu har min andra dotter fått corona. Älskade änglar kan allt vända och att något positivt kan hända snart. Jag försöker se positivt och se framåt. Men har ont i magen för mina barn och vill få besked om jobbförändring. Vill det sker nu till sommaren. Kommer allt ordna sig? Vad ser du?

Kram!

Svar: Ja saker och ting kommer ordna sig och falla på sina platser... håll ut ett tag till och det vänder mot det bättre, kram :)
Esmaralda

26 Mikael:

skriven

Äldre verkar inte ha förstått riktigt att man behöver inte ha ansiktsmask eller så i videomöten eller hur han tänkte med ett kattfilter på mötet :)


https://www.bbc.com/news/av/world-us-canada-56005428

Kram
Mikael

Svar: Ja, det är inte så lätt alla gånger :) kram :)
Esmaralda

27 Dunegull:

skriven

Intressant! Mkt man inte vet 😊

Min svägerska blir bara större och större, tar hon tag i vilken snart? Börjar bli orolig för henne men man kan liksom inte säga eller göra ngt, hon måste själv ta fighten. Ser du om hon gör det?
Kram

Svar: Ja det tror jag hon gör så småningom, just nu har hon bara inte energin och orken, kram :)
Esmaralda

28 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Jag har två frågor jag hoppas få svar på:
1. Varför har N gett mig massa signaler och flirtat för att sedan välja någon annan?
2. Ser du någon sorts kärlek för mig i år även om de inte är den stora kärleken? Kram Zoey 💕

Svar: Jag tror inte han var så seriös i sitt flirtande, helt enkelt, kram :)
Esmaralda

29 Kristin:

skriven

Så herlig og interessant beretning om Felix og hans likesinnede. Ble jo helt varm om hjertet av å lese dette.
Ja, alt er i naturen, heter det.

Her har vi hatt det superkaldt i flere uker nå, så ingen insekter å se hverken inne eller ute. Jeg som ikke akkurat har våren som min favorittårstid, må si at jeg ser i hvert fall fram til litt mildere dager.
Stakkers hundene. De løper glade ut i hagen, og går stive inn igjen etter en kort periode. Når jeg går ut, ser de lengselsfullt etter meg - eller kanskje jeg tillegger de dette. Det går bra for meg, men blir så lei meg på hundene sine vegne.
Dette er jo bagatell i den store sammenheng, men---
Ellers er alt bra her i igloen.
Ønsker en fin dag. KRAM!!!

Svar: Ja naturen hittar sina egna vägar ! Hundarna begriper ju inte det här med vädret... solen lyser och MG ska glad i hågen ut och sola vid husväggen som han brukar när det är sol och varmt... och så upptäcker han att det inte alls är varmt.. han skäller mot himlen och solen och morrar till och med uppåt, men han kan ju knappast förstå hur det funkar med sol/värme.. men han är ju rätt på det i alla fall :) kram
Esmaralda

30 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Haha Det går inte en dag utan att man lär sig ngt nytt Tack för lärdom Es

Moses har fått sin första 3/4 dels pencillintablett
Meckit vart det när man skulle dela tabletten ..Nu ska väl ändå han bli bra efter 12 gagarskur . Han har en elak bakterie i urinen.

Sovit ryckigt och varit o ropat i den kalla natten -13 Ingen katt Sonen sökte av grundligt igår ute och vi slet tom upp altanens plank för att kunna se om han låg där under i kylan stackarn...men ingen Sessan ..

Kram Anki med flock i sorg

Svar: Vad sorgligt, ja någonting kan ha hänt.. jag kan förnimma panik och rädsla... men vad om händer efter detta känner jag inte in.... men det känns i alla fall som att Moses kommer svara på medicinen...styrkekram :)
Esmaralda

31 Luna:

skriven

Nämen lilla Felix. Kan det inte vara besök från andra sidan? Jag tänker på när du hade besök av en koltrast efter att din bror gick bort. Nu får du o Felix dela på ditt hotellrum .. nej just det sovrum. Så snyggt😁

Fortsätter på temat kärlek. Många av de som träffat sin rätta säger att så fort de såg personen så visste det att det var HAN. Samma för mig? Är det i ngn speciell situation som jag ska ha ögonen med mig? Rör vi oss mot varann eller ifrån varann? Ja lite funderingar denna onsdag😊

Ännu en iskall dag o man bor numera i Nordpolen. Försvinn jävla snöhelvete! Sol o 20 grader tack☺ Ha en härlig kväll hos Nettan! Kram

32 💕 Zoey 💕:

skriven

Tack för ditt svar både igår och idag! ❤️

Du kan möjligtvis inte se någon sorts kärlek för mig i år även om de inte är den stora kärleken?
Kram Zoey 💕

33 💕 Zoey 💕:

skriven

Tack för ditt svar både igår och idag! ❤️

Du kan möjligtvis inte se någon sorts kärlek för mig i år även om de inte är den stora kärleken?
Kram Zoey 💕

34 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Ja kanske det är det som är meningen med de smä liven :).
Kram Skorpan

35 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda, ser det ut att bli en mysig alla 💕dag med A ? Vi behöver en " högtid speciell dag " som blir mysig tillsammans.
Kram

36 Na:

skriven

Hej Esmaralda.
Känner han sig mycket tveksam till sina känslor för mig?
Kan vi lyckas med varandra?
Kram

37 Ánki:

skriven

Tack Es <3
Suger åt mig av styrkekramen och försöker gå ut med hundarna <3 Ser fram emot frisk Moses .
Ha en trevlig afton och hälsa Nettan så gott

Kram <3

38 Moms:

skriven

Hej E
Har M förhållande? Är det därför han gjorde så som han gjorde mot mig? Kram :)

39 Moms:

skriven

Hej E
Har M förhållande? Är det därför han gjorde så som han gjorde mot mig? Kram :)

40 Vitlilja :

skriven

Ser du varför mina paket försvinner? Är det posten eller något annat? :)

Svar: Känns som posten, men verkar lite märkligt, kram :)
Esmaralda

41 LilaSyren:

skriven

Hej Ez,
Hur blir det med jobbet jag intervjuades för idag?

Svar: Chansen finns, kram :)
Esmaralda

42 Smulan:

skriven

Lagt in en annons om att vi söker hus. Blir det något napp den vägen.

43 Fjärilen:

skriven

Längtar såå efter kärleken, ser du något om kärlek överhuvudtaget nu snart eller under våren, tiden går och vad ska jag göra för att finna och att våga närma mig någon igen?

44 Mercan :

skriven

Hoppas att Sessan kommer tillbaka hem Anki 😩😩😩😫😫😫🙏🙏🙏♥️♥️♥️

45 Cecilia:

skriven

Haha tack för att du delar med dig fakta om fruktflugor. Felix låter ju lite mer familjärt än flugjäveln.

Hoppas du får en fin kväll med Nettan!

Ez, ser du om något kommer nappa? Kramar

46 En Ängel Med Stort hjärta :

skriven

Hejsan kära Es!

Trevlig kväll med Nettan!

Tack för du bad andra synska hjälpa mig att förstå vart mina saker tar vägen. Du har väl inte fått nåt nytt till dig om vem jag har härhemma som gömmer mina saker o varför? Jag hör ju tydligt hur någon håller på med nåt här men svaret uteblir märkligt

Tack till dig ”Ghostwriter” som svarade o som hade samma problem som jag har. Du skriver att du är synsk jag själv är medial sedan barnsben men får inget svar tyvärr. Tyvärr var det är inget som stämde i det du skrev! Vi bor i ett ganska nytt hus o har inget gammalt kök heller. Det här med att jag ev. hade packat ner nåt o kanske glömt nä de fanns här häromdan. Tack för du gjorde ett försök i alla fall...
Kram:)

Får du till dig nåt nytt kanske Es?

Hoppas🙏❤️🌹🧡☀️

Kram o mysig onsdag

47 Tiss :

skriven

Jag gråter. Missförstår/tar hon mig inte på allvar, eller är det bara en känsla jag har? Är det återigen den där mallen... Som en gång i tiden fanns, fastän den inte borde finnas. Jag vet att det hänger på mig men det är svårt.. Det är så jävla svårt. Det är så frustrerande att veta hur men inte kunna/våga.

48 C:

skriven

God eftermiddag <3

Tackar Universum att jag har en tillflyktsort efter manglande av psykologmöte. Förstå mig rätt, det var rätt i tiden att få tillfället att bena ut varenda lilla detalj, få kaoset att splittras upp till miljarder pusselbitar för att byggas upp till en solid och stark vägg som jag själv får pryda med vackra saker att hänga upp.
Enligt första bedömningen har jag inte ptsd, psykologen förklarade väldigt pedagogiskt och jag kom ut från mötet med en annan syn på mig själv som var oväntad och med klarhet.
Oron av att inte vara tillräcklig har börjat släppa, är dock beredd att det kan gå i vågor och att det är ok. Bara att veta det gör kanske att de enorma topparna och de djupa dalarna kan bli mindre djupa att landa hårt i <3
<3
På tal om fest, är så fruktansvärt törstig efter cava-sällskap så det sjunger om det. Få ett tillfälle att "let my hair down" och ha en rolig kväll.

Ta hand om er, kram.

49 Mandarin :

skriven

Hej Esmaralda, blir jag bättre i mitt mående utan att ta hjälp? Jag menar om det kommer av sig självt? Du sa att jag kommer att må bra igen inom kort och jag längtar så <3 kram och tack på förhand!

50 En Ängel med stort hjärta :

skriven

Till dig kära Vitlilja nr 32!

Du är inte ensam vi har det likadant! Vår postlåda är låst o vi bor i hus men vi får allt annat än vår egen post av postnord. Jag ringde upp de igår o de gjorde ett ärende o skulle undersöka det jag fick ett ärendenr. Han sa jag lägger det i ”kön”!?! De hade så många ärenden sorgligt!
Ett tips om du väntar paket eller har fått påminnelse om betalning ring upp de som du väntar paket ifrån o berätta så du slipper en massa utgifter! Om jag handlar på nätet betalar jag aldrig det direkt utan tar det över Klarna! Då får du dels hem det först o ser om allt är ok o får du inte paketet ändå, ringer man Klarna o de flyttar fram betalningen. Får du ändå inte det så tar deras utredningsavdelning över. På FB finns just nu erbjudande om ringar med kramande händer, jag har inte fått paketet än men räkningen från Klarna kom så jag ringde de igår o de har koll på det nu o har flyttat fram det! Om man får tro FB så är det mkt skumt med dessa ringar! Så vi får se om de dyker upp...
Verkar vara många som är drabbade!!

Får en känsla av att du bor i ett hus med flera familjer och att en speciell familj kollar i din låda skaffa lås till den! Hoppas att det löser sig för dig kära Vitlilja🙏❤️✊🍀✊🌹
Kram o trevlig Onsdag

51 Misstjejen:

skriven

Hej

Undrar om det är något speciellt i året med snöar. Så snart är det allas hjärtans dag på söndag...

Känns som om jag fick en budskap av det som har gör med mig. Något som betyder att jag ska få kärlek... men vet inte vem ifrån...

Ha det bra

52 Camilla:

skriven

Du har gått och blivit med husdjur Es. Kanske MG är avis nu när han måste dela med sig av dig😃 Kommer ihåg fåglarna som du hade under sommaren. Bengt och ?? Minns inte det kvinnliga namnet. Mona?

Hör de av sig snart? Blir det intervju?

Önskar dig och Nettan en trevlig kväll. Här blir det Farmen, Mästerkocken och Renees brygga. Tur att TVn finns i coronatider😃 Kram

53 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något Esmaralda om min bror shöper lägenhet i April månad 😊 han har födelsedag i 17 April 😊 eller blir det senare 🙂 Du såg att det kommer tillfälle för lägenhet för min bror under året Esmaralda 🙃♥️♥️♥️

54 Misstjejen:

skriven

Hej

Mamma fråga mig om jag vill avsluta med henne. Det betyder att det är jag som välja den besluta men inte hon. Jag bryr mig inte mer om henne. Det är slut att hon med leka för mig. Jag fick funderar till 20 feb. Då ska jag svar ja eller nej.

Jag vet ändå jag svar nej...

Hoppas att jag kan mår bättre efteråt igen...

Ha det bra

55 Misstjejen:

skriven

Hej

Mamma fråga mig om jag vill avsluta med henne. Det betyder att det är jag som välja den besluta men inte hon. Jag bryr mig inte mer om henne. Det är slut att hon leka med mig. Jag fick funderar till 20 feb. Då ska jag svar ja eller nej.

Jag vet ändå jag svar nej...

Hoppas att jag kan mår bättre efteråt igen...



Ha det bra

56 Orolig:

skriven

Hej Esmaralda

Känns det som att mina känslor är mycket starkare?

Kan vi lyckas med varandra?
Kram

57 sth:

skriven

Hej!
när får jag komma tebax till min arbetsgivare och börja jobba? mars? lr senare..
kram!

58 AnnaK:

skriven

Vad ska jag göra för att trivas i mitt hem? Det känns bara som ett stort måste.

Kram 🤗

59 Tuss:

skriven

Hej,
Tycker jag ligger efter med min rapport fastän jag lägger så mycket tid på den.. Tror du de ändå blir nöjda med tanke på möte nästa vecka?
Kram

60 Mikael:

skriven

Har du berättat för maken att du har döpt en fluga, kanske han säger något som att vi har nog möjligen flugor på loftet nu..., själv har jag tomtar på loftet :O :)

Kram
Mikael


61 Krösamaja:

skriven

Tjohej! Nu ska "tanten" rassla på sig lite blingbling på söndag och gå på dejt. Kul att få göra sig lite fin. Det har blivit mycket mysbyxor senaste tiden.

Vad tror du Es, kan någon kemi uppstå?

Kram; Felix o alla andra :-)

62 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du Esmaralda vad manen med gott hjärta som jag ska träffa har för yrke 😊 ♥️♥️♥️

63 Erika:

skriven

Hej! Tycker mina chefer och gruppledare bra om mig?

64 Mercan :

skriven

Esmaralda jag hade frågat dig om min bror blir kirurg i framtiden Esmaralda du såg att det känns som om han satsar på något annat, ser du Esmaralda i vilket omrode kommer han att utbilda sig😊

65 Jennifer:

skriven

Hej finaste Esmaralda. En av mina drömmar är att skriva en bok, en spännande, intressant och fängslande bok... reportagebok tänker jag på. Du har skrivit i flera av mina seanser att jag kommer att få en bok utgiven - inte bara en, utan flera. Du skrev också att jag en dag kommer att bli ganska välkänd, men du såg inte varför.

Dock har omständigheter kommit emellan, som gör att jag inte kan använda händerna på normalt sätt. Kan knappt använda dem alls, åtminstone inte skriva. Är denna dröm begraven och förstörd? Eller finns den kvar?
Kommer mina böcker att kunna skrivas och bli utgivna?
Kram,
Jennifer

66 Mercan :

skriven

Esmaralda i dag när jag var på väg hem från coop forum jag tappade en sigarett på marken på vägen, jag borde inte ta den, jag rökte stoppade i munnen den 😕jag är jätte dum och skit 😞kommer jag att bli sjuk och smitta min family 😕jag desinfikserade min mun med sitron och bikarbonat i varm vatten och sjölde munen 🙁jag är jätte dum 😕

67 Misstjejen:

skriven

Hej

Det känns bra att jag gör den besluta men ska funderar tills 20 feb.

Så kan min livet blir bättre efter B kvinna. Jag tror för jag kan och starkt

Ha det bra

68 Till Pia1:

skriven

Vet inte var du bor och vilket system sjukhuset har där. Och vet inte om ditt ärende exakt.

Men jag jobbar inom vården och jag vet att en journal kan inte bara råka raderas utan man måste göra det manuellt. Är lättare om journalen inte är signerad. Är den signerad är det i princip omöjligt. Däremot kan doktorn ändra i journalen fast den är signerad, men då ska det stå när man gjorde ändringen och vart.

Det som du inte vet är ju om man verkligen säger sanningen här, att det helt plötsligt är borta. Låter väldigt märkligt. Om en patient begär ut sin journal så väljer man själv ut vilka anteckningar som ska skrivas ut. Man kan alltså avmarkera en viss anteckning om man vill och då skrivs den inte ut.

En doktor ska alltid kunna stå för vad han lagt in i journalen, och inte hitta på och ta bort för att det helt plötsligt inte passar.

Du blev kanske inte klokare men... 🙂

Hoppas det löser sig för dig!

69 Mercan :

skriven

Hoppas att Sessan hittar hem 😭😭😭🙏🙏🙏😫😫😫

70 Mercan :

skriven

Esmaralda ursäkta mig att jag frågade massor av frågor igen, jag är I depression, för jag stoppade sigaretten i munnen av marken som jag tappade 😕därför ville jag skriva någonting åtminstone 😞Esmaralda jag hoppas att Sessan hittar hem 😭 😭 😭 🙏🙏🙏Anki hade skrivit 😩😩😩

71 Boudica:

skriven

Jadu man lär sig mycket genom att kolla upp något på internet!
Jag är sån som pratar med djur vad de än är för något, hade ju spindelnät och spindel vid min dörr som jag lät vara, men den som som städar trapphuset måste tagit bort det :(
Om djuren jag pratar med är ju en fråga om de förstår mig!

Du får ha en trevlig kväll med Nettan nu!

Försöker igen med min fråga från igår, om du nu orkar svara efter allt party ;)

Någon agerade lite glädjespridare på jobbet igår och smög dit ett litet hjärta på min arbetsyta. Nu är jag nyfiken på vem det var, märkte inte vem det var som la dit det.
Jag har 2 misstänkta, det kan ha varit K som arbetade med samma sak som jag som la dit det när jag lämnade rummet, (men hans personlighet är inte riktig så vågad, känns som det är inte något han skulle gjort) eller så kan det varit J som smög dit det utan att jag märkte något då han hängde hos mig ett tag, han har varit lite ovanligt trevlig på senaste. Eller någon annan förbipasserande. Ser du något om vem det kan ha varit? Är nyfiken ju. Det gav mig ett leende alla fall :)

KRAM!

72 Nat:

skriven

Hej Esmaralda.

Känner mig väldigt osäker just nu. Skrev att jag längtar efter honom men fick svar på något helt annat alltså just inte den där bekräftelsen på längtar efter dig också.

Hur ser det ut, verkar det som att han vill det här? Vara med mig?
Kan vi komma framåt med varandra?
Kram

73 Dahlia:

skriven

Kom mitt dolda meddelande fram, och till rätt person?

74 Rädd:

skriven

Hej E!

Ska jag ta upp med B imorgon på mötet att jag letar nytt jobb? Har han någon chans att anställa mig? Eller kan han hjälpa mig vidare på något sätt? Eller är det dumt att nämna?

Kram och kärlek

75 Mig:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur kan man få honom att visa mer?
Kram

76 Mandarin :

skriven

Hej Esmaralda, blir jag bättre i mitt mående utan att ta hjälp? Jag menar om det kommer av sig självt? Du sa att jag kommer att må bra igen inom kort och jag längtar så <3 kram och tack på förhand!

77 Mandarin :

skriven

Hej Esmaralda, blir jag bättre i mitt mående utan att ta hjälp? Jag menar om det kommer av sig självt? Du sa att jag kommer att må bra igen inom kort och jag längtar så <3 kram och tack på förhand!

78 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du Esmaralda om jag slutar att röka nu, jag tänker inte shöpa sigarett er, idag rökte jag sista tre och ute på gatan på väg matbutiken och hem på balkongen är det förbjudet 😫och ena sigaretten tog jag från marken som jag tappade med bakterier 😖Jag är dum och skit 😞

79 Månskenet:

skriven

Ojnej! Här kom dom också, från ingenstans, eller hos mamma. Vi har rena rama klubbekriget där 😂 använder t.o.m dammsugare 😱 och andra mordmetoder (vatten + vinäger + sockerbit + diskmedel). Men varifrån i vida världen kom dom mitt i vintern 🤔 Vill du ha några fler, kan gott skicka några Felixar och Felixor som sällskap åt Felix 😂😂😂
Kram o ha det bra!


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: