Man kan äta det mesta....

Det finns alltid de som gillar sånt som ingen annan tycks gilla, i matväg.

Jag kan äta allt tror jag  men med mer eller mindre glädje.

Jag äter till exempel blodkorv med lingon och det är jag helt ensam i familjen, förutom mamma då !

Sonen älskar fläskpannkaka vilket hans exsambo avskydde men hon älskade chili con carne och  se det gillar inte sonen..bönor är inte hans grej.

En av svärsönerna äter inte potatis… alltså hallå… potatis !!😲

Det som är så gott och mångsidigt.

Jag äter gärna lever och med hackad rå vitkål  blandat med lingon som tillbehör. Jajamän !

 

 

Med tillräckligt många snapsar kan jag få ner surströmming också.

Lutfisken är en favorit på julbordet !

Typ allt från havet är gott.

Ibland kan jag ha svårt med för stora köttbitar och filéer.. som tex lammfilé.. då ser jag det lilla lammet i andan om och tuggan växer i munnen.

Men blir jag bjuden så äter jag det, såklart

Jag har ätit krokodil, kamel, get och orm. Och det slank ner.

Och på det lilla hotellet, på ön  utanför Vietnam blev jag serverat kött... men vilket kött, det har jag ingen aning om !

 

 

Syltor och aladåber… inga problem.

Hákarl åt jag på Island.. typ ruttet hajkött… gott ? Nä absolut inte men man måste ju smaka det man blir bjuden på !

Haggis åt jag i Skottland.. och det består av alla sådana inälvor som man normalt kastar och  det tillagas  inuti fårets magsäck

 

Rocky Mountin Oysters är inte ostron utan tjurtestiklar.. och även fårtestilar ha slunkit ner vid  tillfälle.

Jag har dock problem med lakrits !!

Det är alldeles för färskt.

Alla som har gammal lakrits.. skicka det till mig  - pronto -  något bättre finns inte 😂

Jag brukar fråga i butiken om de månne har nåt urgammalt lakrits liggande i nåt hörn på lagret och då tror de genast att jag försöker tigga mig till gammalt utgånget godis av snålhet.. men så är det ju inte... !!

Kan jag lägga labbarna på riktigt gammal hård lakrits - då är lyckan gjord !

Till vardags blir det rätt trist mat.. och särskilt nu under pandemin när man måste göra matlistor  en vecka i förväg.. eftersom det ska beställas från Willys och hämtas i box !

Man kan planera att tex på tisdag ska det bli korv stroganoff  och när  tisdagen kommer   är man d inte det minsta sugen på stroganoff !

I dag blir det  i alla fall  thaimat…. Fusksnabblagat !

En stor  stekgryta och du bryner tunna skivor av kycklingfile´

Håll över en påse thai wokgrönsaker

Sen en eller två burkar cocosmjölk

Och en hel påse röd eller grön thailändsk curry

Rör om och låt  puttra en  liten stund.

Lite salt – och så är  det klart !!

 

 

Nu har jag vinkat av Zanmi talismanerna och de har börjat sin resa till Paris i ett  rött expresskuvert !

  Lite resfeber hade de  och vimsade omkring något alldeles hemskt men  så gjorde vi  en meditation tillsammans och lugnet lägrade sig.

Madame är redo att ta emot dem och att ge dem en skjuts framåt och i detta använder hon egna talismaner  också som blir lite guidande och vägledande för Zanmisarna.

Två dagar i Paris och sedan reser de hem igen.

Och då är det enbart individuell  prägling som gäller.

Tycker redan de är tomt efter dem !

Kram & kärlek

 

 PS FORTFARANDE SAMMA FEL PÅ BLOGGEN... har kontaktat dem igen för tredje gången... suck...

1 Alie:

skriven

Godmorgon
Å ser fram emot talismanerna 🙏

Es: känner oro för vad han går igenom nu, han får inte vidare gehör fr sjukvården. Kommer han få hjälp snarast?
Kram

Svar: Det kan dröja lite men hjälp får han, kram :)
Esmaralda

2 2021:

skriven

försökte meditera fram ett svar igår men vet inte riktigt hur jag ska tolka symbolerna. Eller om det är man själv som styr tankarna lite. Men står inför ett beslut och min nyfikna sida vill men osäkra vågar inte.

Ser du mig vara i ett annat land sen höst?

Kram

3 Misstjejen:

skriven

Hej

Vet du när det blir av med vaccinet för covid-19 för mig? Kommer det var efter påsk?

Ha det bra

4 Misstjejen:

skriven

Hej

Varför är jag duktigt på snackare? Men är smart samt ändå det är något som jag är bra på det. Var kommer ifrån det?

Hur kan det blir så...

Ha det bra

5 susanne:

skriven

Hej Esmaralda! oj vad du ätit många olika saker. Tack för recept ska prova det för såg gott och enkelt ut.

Varför visar han inga känslor att han tycker om mig? Alltid jag som pussar honom och visar min kärlek. Blir så osäker då vi nyss träffats och han inte visar sin kärlek till mig.

Svar: Ja, det receptet är riktigt gott :) Ta hans beteende som en varning... det är lite sådan han är... kram :
Esmaralda

6 Misstjejen:

skriven

Hej

Vad händer igår på sent kväll med mig. Varv upp och kan inte sova. Senare skicka jag en sms till C kvinna för prata på videosamtal... jag börja gör lite annorlunda än vanligt.

Något borde har händer igår kväll med mig... jag hoppas bara C kvinna är positiv till att jag smsar henne igår😏😊...

Ha det bra

7 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Kommer min dotter att växa upp med en längd hon är nöjd med? Blir hon längre än mig? Jag är kort, därför undrar jag....


Kram

Svar: Hon blir inte jättelångt men känns som om hon kommer vara tillfreds med sin längd, kram :)
Esmaralda

8 Misstjejen:

skriven

Hej
Jag såg något igår på sent kväll när jag tar bilder på mig själv i mobilen då jag zooma in i min ögon och det var svart pupiller som en ansikte i den... jag vet inte om det är jag eller någon annan? Det är första gång som händer mig... undra vem är den

Ha det bra

Svar: Det var du själv, kram :)
Esmaralda

9 Läroliv:

skriven

Måste fråga om ok. Börjat få en känsla av något som inte känns så bra. Är jag i fara på något sätt, eller är något negativt på gång mot mig? Vill någon mig illa på något sätt? Ska jag akta mig för något? Någon som förtalar mig? Undrar om du kan se något om detta?

Kram

Svar: Det blåser nog förbi utan att något händer.. men ha ögonen öppna när du vistas utomhus... den närmaste veckan... kram :)
Esmaralda

10 Jeanette:

skriven

Har talismanerna något speciellt syfte den här gången?

För några år sedan hade jag en annan arbetsplats och där jobbade även en man som gjorde allt för att fånga mitt intresse. Han ä snygg och trevlig. Jag stod emot ganska så länge eftersom han var gift, men tillslut föll jag dit. Året 2016 slutade jag på arbetsplatsen och därefter hade jag ingen kontakt med honom.

För någon månad sedan blev jag kontaktad via messenger av hans fru, det hade kommit fram trots att vi inte haft kontakt sedan 2016. Nu jagar hon mig med hemska sms, hon försöker trycka ner mig. JAg känner att hennes mun är farlig!

Jag föll för honom men vi hade aldrig gemensamt sex utan jag hjälpte honom en gång. Därefter hade vi sms kontakt och vi träffades ju varje dag på jobbet. Han ville vi skulle ses osv men jag sa nej. Jag hoppades väl att han skulle skilja sig innan vi fortsatte ordentligt.

Jag sa till min kompis att gör han så här med mig har han gjort det förut och en sån man skulle jag aldrig kunna lita på.

Mycket riktigt fick veta av hans fru när hon messade mig för första gången att han har haft ett förhållande med en annan i 4 år och jag tror nog inte vi är dem enda.

I går skrev hon ett meddelande till mig som jag inte vill ska komma ut så jag är rädd för hennes humör. Hon berättar ju vitt och brett vad som hänt för alla.

Jag undrar hur det här slutar.

Kram




Svar: Talismanernas syfte är att hjälpa till med de önskemål som deras nya ägare har, de skyddar automatiskt ägaren. Det är mannen i fråga som är busen.. det var ju han som som var gift och det är ju honom frun ska ge sig på.... känns som om hon är väldigt bitter och det förstår man. Svara inte på hennes meddelande och det rinner så sakta ut i sanden.. kram:)
Esmaralda

11 Lilla m:

skriven

Hej Es, var det rätt beslut att dumpa S? kram

12 Jossan:

skriven

Godmorgon.

Jag har svårt för mat från havet, bruna böner och sånt.. Falukorv om det är bara tillagad typ stekt eller i ugnen. Jag kan nog vara rätt kräsen ibland. Jag ska faktiskt testa Hello Fresh är så taggad för det!

Det blev att gå upp tidigt idag. Jag skulle ha åkt till läkaren och kollat upp mina sömnproblem men de hade lite personal så de behövde flytta min tid till imorgon. Sånt händer i dessa tider.

T ska testa sig idag men jag tror inte han är smittad.

Idag ska jag städa och tvätta. Handla lite till Herman och inför veckan.

Kram

13 Evig:

skriven

Kära Es,
Intressant det där med mat.
Jag är också en person som testar det mesta och har också provat saker som jag inte vet vad det har varit, även om det inte har hänt ofta. Spännande hur mycket som ligger i förutfattade meningar om vad som ska smaka gott eller inte.

Det där med talismaner är också intressant. Det är först nu jag känner att det är dags för en ny. Fjäril har hjälpt mig mycket men inte fullt ut. Jag läste mina gamla önskningar och kände att jag behöver bli ännu mer specifik annars är det inte lätt för talismanerna att veta vad jag vill. Fjäril känns också lite tröttare nu, så det känns som att hon behöver vila. - Hoppas så att det finns en liten Zanmi som vill komma och bo hos mig.

Kram från Evig

Svar: Ja jag tror också att din Fjäril börjar bli lite trött... kram :)
Esmaralda

14 Misstjejen:

skriven

Hej

Vem är det som titta på mig nyss och jag blir skrämmer. Fick ryser. När jag står bredvid köket som om någon titta på mig men vem kan var det?

Ha det bra

15 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda, tack för recept. Lakris är nog det enda godiset jag ratar konstigt nog.
Börjar A känna ett ansvar att ta hand om oss 🐶 var ju lite less igår känns bättre nu.
Min lilla hund visar sådan kärlek till honom ❤nästan som att han är lite besatt av A. De dör två har ngt speciellt ihop.
Kram

Svar: Ja de två funkar bra tillsammans :) kram
Esmaralda

16 J:

skriven

Gomorgon🌌
Känner mig lite nere i måendet. Kommer det hända något roligt denna vecka som får mig att le?
Kram

17 Mercan :

skriven

Esmaralda ska jag övervinna det att jag plågade psykisk min bror för jag shöpte oplomberad Oliver burk from sucuk stället 😭 😭 😭 den burken är äklig 🙁

Svar: Tänk inte mer på det nu, kram :)
Esmaralda

18 Skorpan:

skriven

Förut åt jag det mesta men med åren har jag blivit mera kräsen. Klart att jag också äter då jag blir bjuden o är det nåt "mindre intressant" ja då tar jag bara lite ;). Man ändras med åren o de grå håren...

Det är för lugnt hos dig nu då zanmina for iväg för att bli coachade av Madames talismaner, eller? Lite ledigt kan du behöva innan du ska göra igång med präglingarna av alla de små. Är det säkert för dem att resa i dessa tider?

Måndag o vandringen mot påsk har börjat. Skönt med lite extra ledigt i slutet av veckan o jag skulle gärna se att det blir en "äggrik" påsk, men det kan jag nog glömma , för inte är väl mannen i närheten av mig ännu heller Es?

Det är bara att sparka igång sig själv o börja på, lite kaffe först ;).
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Ja det är väldigt tomt och tyst och lugnt här hemma nu sedan Zanmisarna rest !! Jag hoppas resan ska vara säker för dem, så känns det ! Känns inte som om mannen är riktigt nära än, tyvärr... kram :)
Esmaralda

19 Naturvän:

skriven

Godmorgon!

Nej, inälvsmat har jag svårt för , surströmming har jag adrig provat och det hoppar jag över.

Hoppas du hittar gammal lakrits så småningom, när det blir lättare gå runt i butikerna!

Delar gärna med mig av ett recept på Laxmousse, skall vara väldigt gott!

1/2 kg rökt lax
4 hg kokt lax
1/2 l grädde
salt o peppar
2 1/2 tsk citronsaft
5 strukna tsk gelatinpulver eller 10 blad.
Mal laxen väl, rör i grädden, salt,peppar o gelatin. Packa i formar, in i kylskåpet
Blir inte bra att frysa

förslag till sås, 3 dl creme fraiche och en burk röd caviar

En kort fråga,
En i familjen har jobbat hårt för att ett hostoriskt minnesmärke skall komma på plats i bygden, projektet har kommit långt men tyvärr kommunicerar inte en av parterna längre.
Ser du om projektet kommer läggas ner, eller kan det gå vidare med annan intressent.

Kram


Svar: Tack, låter hur gott som helst ! Projektet kan gå vidare men det blir slitigt ett tag, kram :)
Esmaralda

20 Helena Ir:

skriven

Jag äter nog inte allt, eftersom jag ändrat min kost för 11 år sedan, till lågkolhydratkost.
Fisk räknas till min favoritmat. Grönsaker ångkokas eller tillagas i ugnen. Jag är nog rätt duktig på matlagning :), men numera ska det vara snabbt och lätt!
Något så simpelt som havregrynsgröt blev jag sugen på för ett tag sedan, så jag frångick mina egna kostråd och åt det med rivet äpple över. Det var Gudagott :)
Så några kulinariska maträtter serverar jag inte mig själv.. MEN, jag kan laga mat :)))

Den här sommartiden, jösses.. min inre klocka gillade den inte igår kväll, inte heller nu i morse!

Ha en bra början på veckan, påskveckan!

Kram

Svar: Fisk är hur gott som helst, seafood i alla former... och havregrynsgröt äter jag också men tillagar det sällan ! Jag stör mig också på sommartiden... så segt ! Kram :)
Esmaralda

21 Matglad:

skriven

Mat gillar jag fortfarande men helst typ vanlig husmanskost..inget konstigt som orm snigel eller krokodil iallafall he he. Annars tämligen allsidig kost. Förut va matlagning ett stort intresse men numera när orken säger prioritera då är det annat som lockar o stimulerar mig mera och som hjälper/hindrar mig att grubbla ner mig till tuggummifasen igen o hålla mig fast där.
Nä numera kommer maten väldigt långt ner på listan ..ocg helst sådant som inte kräver lång tillagningstid.

Sen funderar jag något om att verkligen sas "brinna" för något..då går det lekande lätt..annars inte..svårbegripligt?
Lika logiskt som med vad är det för färg på himlen ...och isbjörnarna med för den delen, tycker då jag iallafall!
Ser vita ut för ögat men inte är det för de utan de är ju som alla vet svarta! Synvilla helt enkelt!
Ledsen o trött idag himlen gråmulen det är kallt. Känns tungt i största allmänhet idag!
Nu vila en stund med förhoppningen att senare kunna göra det jag helst vill...dvs min enda prioritet i livet just nu.

Kram ..och hoppas de blir något gott till middagen sedan :)

22 Kristin:

skriven

Ja, det meste sklir ned, selv om det er ting jeg helst ikke vil spise. Men, får jeg ting servert, spiser jeg, selvfølgelig. Jeg er jo et matvrak :)

Jeg har vært veldig ambivalent i forhold til å bli vaksinert mot cv19. I dag ringte jeg, og fikk time til vaksinasjon kommende onsdag. Håper virkelig at jeg ikke blir veldig syk etter denne vaksinen. Jeg har ikke tatt vaksine, bortsett fra stivkrampevaksine etter et hundebitt for flere år siden. Det var en hund jeg fikk tak i som hadde vært på rømmen i 5 døgn.
Så du forstår, kjære Esmaralda, jeg er veldig pinglete med tanke på vaksinering. Må jo si at jeg gruer meg. Ikke til stikket, men evt bivirkninger. Heldigvis får jeg Pfeizer.
Ønsker en riktig god dag. KRAM!!!

Svar: Jag hoppas också på Pfeizer. Jag kan inte känna att du kommer bli sjuk av vaccinet. Möjligen en aning men under en väldigt kort period. Kram :)
Esmaralda

23 En vädur:

skriven

Morning..!

Mina konstigaste matvanor är nog polarkaka m russin och pommes som doppas i mjukglass..

Efterhänge från mellanstadiet.. :-)

Ez: Får du till dig ngn liten detalj om närmaste tiden för mig..? Hade uppskattats..

Kram på kul inlägg..! 💜

Svar: Ja, det där lät märkligt :) Ser ut som om du gör något lite oväntat och det blir positivt, kram :)
Esmaralda

24 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Jag är allätare och älskar surströmming . Vitkål och bruna böner avskydde jag som barn men äter med glädje i vuxen ålder . Lever är en favorit måltid med gräddsås . Drömmer om att åka till Skottland och prova Haggis....

Svårare och svårare att få i Moses antibiotikan..och han svarar inte lika bra på den som förra ggr...

Ha en fantastisk start på veckan !
Kram Anki med flock

Svar: Nejmen lille Moses... somliga djur är det svår aatt få i medicin... min katten Jönsson fick vi virra in i ett lakan så bara huvudet stack upp och snabbt peta ner medicinen i gapet... annars blev vi svårt rivna.. nu blev det ett och annat bett istället ! Jag sänder healing till Moses, kram :)
Esmaralda

25 Cecilia:

skriven

Jag är inte heller särskilt kräsen, äter i princip allt som erbjuds.

Oj så spännande att talismanerna ska på äventyr! Dem verkar bli något extra om Madame ska lägga händerna på dem också, man blir ju inte lite sugen...

Kommer det att dyka upp något för honom? Kramar

Svar: Ja Madame är väldigt skicklig och vi är helt överens om hur hon ska göra.. och som tack får hon seans av mig.... ja, något lär dyka upp, kram :)
Esmaralda

26 Anki:

skriven

Till Agnes <3
Tack för ditt inlägg igår och svar till HS !
Älskar dina inlägg och när de tvålar till ett så dumt inlägg om vaccin som HS skriver är du Bäst !
Sjunga för mig själv några strofer från Nationalteaterns Hanna från Arlöv.....
Du sa som det var
och det kändes så bra
Nu kan jag göra nå´nting själv
Göra n´åt själv...

Stor Kram Anki med flock

27 Mercan :

skriven

Tack Esmaralda 😔 jag ska koncentrera mig till att rita istället 🙂

28 MH:

skriven

Hej!

Äter allt,därav kroppsform.Älskar lutfisk,lever ligger nog bland det godaste.

TILL AGNES
Bra skrivet i gårdagens blogg


Får du till dej något positivt Es?Skulle behöva det nu.

Kram






Svar: Ett bekymmer rätas ut och försvinner, kram :)
Esmaralda

29 Hon:

skriven

Hej,
Finns det chans att sommaren blir bra här?
Kram

Svar: Ja, den chansen finns absolut, planera i god tid, kram :)
Esmaralda

30 SongMy:

skriven


Konspirationsteorier:
1. En påstådd, hemlig komplott.
2. En grupp konspiratörer.
3. ”Bevis” som verkar stödja konspirationsteorin.
4. De hävdar helt felaktigt att inget händer av en slump och att sammanträffanden inte existerar. Inget är som det verkar och allt hänger samman.
5. Världen är uppdelad i goda och onda.
6. De lägger skulden på vissa människor och grupper

En konspirationsteori börjar ofta som en misstanke. Man frågar sig vem som gynnas av en händelse eller omständighet och på så sätt identifieras konspiratörerna. Alla ”bevis” pressas sedan in i berättelsen för att passa in på teorin.

När en konspirationsteori väl har slagit rot kan den snabbt växa i omfattning. De är svåra att motbevisa eftersom alla som försöker betraktas som en del av konspirationen.

31 N:

skriven

Hej Esmaralda.

Tycker han om mig? eller finns det mycket tveksamhet på om han vill vara tillsammans med mig?
Kram

32 Läroliv:

skriven

Oj, ja ögonen ska vara riktigt öppna, och utomhus ska jag inte vara själv. Känns otäckt. Undrar om du kan se något om varifrån det kommer. Från närmaste området eller mer utifrån? Från man eller kvinna? Är det någon jag känner? och om möjligt varför? Behöver jag något försvar som pepparspray?

Kram

Svar: Jag tror inte alls att det handlar om något allvarligt... inte så att du blir utsatt för någonting fysiskt.. och ingenting personligt utan mer så att du råkar vara på fel plats vid fel tillfälle... jag kan inte se at du är i behov av något försvar.... och det hela kan också tona bort så att risken försvinner... kram :)
Esmaralda

33 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Synd på äggen då, då de inte kommer till användning, av mig ;D.
Kram Skorpan

34 Helena Ir:

skriven

Läste att de som är 75+ hade köat utanför ett sjukhus igår för att bli vaccinerade, en del hade stått där 4 timmar!! Kan inte ha varit lätt..

Kram

Svar: Herregud, hoppas man slipper det när turen kommer till mig... när den nu kommer... kram :)
Esmaralda

35 Lotta:

skriven

Jag äter också det mesta och lever ÄR gott. Levergryta med champinjoner, lök och grädde med ris och lingon som tillbehör. Hur gott är inte det :)

Kram L

Svar: Supergott !! Kram :)
Esmaralda

36 Helena Ir:

skriven

Agnes, men jag skulle ju säga att det du skrev igår, det var bra!!Så mycket jädrans rädsla i samhället just nu ändå.

Kram

37 Anna:

skriven

Kära ES!
Var hemma hos killen i helgen.
Men jag fick aldrig tillfälle att ta upp vad jag behöver för att må väl i relationen. Jag vacklar väldigt mycket mellan att se hur det utvecklar sig, eller ta upp mina behov. Vad är din känsla kommer han att komma tillbaka känslomässigt till mig? Sedan en annan fundering. Hans dotter sa igår att hon önskar att jag vore hennes bonusmamma och flyttade in( hon är 7 år)hon har det inte så lätt, får känslan av att hon ser mig som en trygghet? Blev lite paff nämligen över det hon sa.

Kram

Svar: Dottern tycker om dig... men mannen ifråga, tveksamt om han ge det du behöver i en relation, gör inget förhastat.. kram :)
Esmaralda

38 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda, tror du vi får till tjejträffen på torsdag?
Känner att jag behöver träffa lite vänninor med. Klä upp mig och prata lite annat.
C verkar på och glad.
E inte lika tror jag.
Vi kanske ses i Blåkulla sen.
Kram
🤗🧙‍♀️🐣

39 Fenix:

skriven

Här är en till som inte äter potatis, framför allt inte kokt potatis, både smaken och konsistensen får mig att kvälja. Potatismos och potatis-gratäng/sallad kan jag äta men det är inga höjdare.

Idag skulle min älskade pappa ha fyllt 83 år, firar man nåt i Alltet?

Önskar dig en fortsatt fin ”blå måndag” Kram Fenix.

Svar: Man firar i Alltet, det har min pappa berättat för mig, kanske inte som i jordelivet men dagen firas. Grattis till din pappa :) kram :)
Esmaralda

40 M:

skriven

Smaken är som baken :) Jag äter inte fisk. Inte heller lever och blodpudding. Finns massa mer men då blir inlägget för långt :) Jag är iaf en typisk husmanskost tjej. Spagetti o köttfärssås. Lasange mm. Och skräpmat såsom pizza. Mumma! :)

Sista dagarna i Mars. Herregud så låång den månad är! Är som autobahn. Tar aldrig slut :) Påsken närmar sig och snart våren. Ser du ngt om min vår?

Åhh Zanmisarna är iväg nu. Vad spännande! Tur att dom har varandra när dom reser. Nu får du lite andrum Es även om det är lite tomt :) Kram

Svar: Gör bra val och påverka sin din vår får innehåll ! Ja tomt är det efter de små kluttarna.. men samtidigt skönt med en vilopaus.. kram :)
Esmaralda

41 Mimi:

skriven

Hej!

Jag äter nog det mesta förutom kräftor, fy så äckligt! De är ju havets råttor. Nej fy.
Däremot surströmming är gott om man äter det på rätt sätt. Tunnbröd med skivad potatis,lök och strömming skuren i små bitar. Rulla ihop och ät. Första gången jag smakade surströmming var vid vuxen ålder. Hade vägrat att äta surströmming tidigare.

Kommer jag att lyckas få jobb till sommaren??

Kram



Svar: Ja chansen är god, över 80 %
Esmaralda

42 Mercan :

skriven

Esmaralda jag såg min mors syster som är i Bulgarien i natt i min dröm 😊hon ville att jag ska ge bort till henne tröjan som är på mig och jag tänkte att jag ska ge bort den till henne i min dröm 😊vad kan det betyda Esmaralda 😊

Svar: Drömmen talar om att ni bryr er o varann, kram :)
Esmaralda

43 Dalkulla :

skriven

Jag äter inte Tacos, Bruna Bönor, Rödbetor, Kaviar, Ketchup, visserligen inte mat i den bemärkelsen, men ändå sådant som tillhör matlagning. Jag äter allt men inte kött, det slutade jag med för många år sedan. Blir jag bjuden på mat äter jag det som bjuds, men själv tillagar jag inget med kött, behandlingen av våra djur blir jag så upprörd av, att det går knappt att existera.

Blodpudding åt jag som liten men, inte nu längre. Lutfisk är en höjdare vid jul, den fisk som också är den nyttigaste av all fisk. Potatis är gott, det har jag också valt bort.
Jag intar cortison varje dag och, som de flesta kanske vet sätter det sig gärna kring magen, och där vill jag inte har det, därav min kost, men också för att jag vill mår bra.

Lam har jag aldrig ätit. Min mamma gjorde en gång Stroganoff på älgkött, det var så gott att jag än idag kan känna smaken av det. Jag åter mest fisk och alla sorters grönsaker. Man kan göra stuvning på det mesta gällande grönsaker. Det går att variera fick och grönsaker. Jag äter nyttigt och gjort så i många år, är rädd om min kropp så inget sätter tvärstopp i det inre eller i några artärer.

Dricker knappt aldrig alkohol, röker inte, är rädd om mitt enda liv, åldern skjuter i höjden med en rasande fart så därav gör jag vad jag kan.

Kram


Svar: Du tar väldigt väl hand om dig, kram :)
Esmaralda

44 .:

skriven

Det är en kvinna som jag känner. Hon är så positiv jämt; vi skämtar mycket, hon är lättsam och en rolig prick. Hon har väldigt lätt att gå från oseriös till seriös.
Kan otroligt mycket inom sitt jobb och har jobbat på många olika ställen för att hjälpa människor.
Hon verkar ha en stor erfarenhet kring livet. Jag diggar henne!
Jag tror dock att hon har haft det tufft i livet då hon inflikar med saker ibland (inget vi pratar om) som kan tyda på det. När hon gör det, flikar in på saker (eller vad man ska kalla det) brukar hon göra det eller känner hon att det känns naturligt med just mig?

Svar: Det kommer sig naturligt med just dig, kram :)
Esmaralda

45 Misstjejen:

skriven

Hej

Finns det chans att Magnus Carlsson gratta min födelsedag på onsdag?

Ha det bra

46 Erika:

skriven

Hej! Tror du jag klarar av att köra bil till Stockholm på lördag, eller serdu någon varning kring det?

Svar: Jag ser ingen varning, kram :)
Esmaralda

47 Vitlilja :

skriven

Intressant det här med talismanerna, det är nästan som personligheter. Har de typ som ett medvetande och hur kommer det sig att det finns där från början?

Svar: Jag öppnar upp dem det första jag ger och deras medvetande växer.. det är fascinerande att få uppleva, kram :)
Esmaralda

48 <3:

skriven

Hej kära Esmeralda, lite I- landsproblem.
Kommer jag trivas med nya YSL väskan 👜
Kände inte wow wow direkt.
Kanske måste vänja mig lite som med allt annat. Kanske bättre att satsa på en lika som jag redan har fast med gulddetaljer.
Kram

Svar: Ja du ska nog satsa på en som känns rätt från början, kram :)
Esmaralda

49 Hedwig:

skriven

TACK HS!

Tack så jättemycket för dina inlägg igår och att du delar dina kunskaper med oss. Det var modigt av dig att skriva din åsikt som är så mycket mer än en åsikt eftersom du tydligen är väl insatt i ämnet och ger fakta också.

Historien verkar tyvärr upprepa sig. De flesta blundar hellre för att slippa konfronteras med en obekväm verklighet. Rationellt sett kan man helt enkelt inte förneka längre att det ligger mycket mer bakom Covidpolitiken än vad våra regeringar berättar för oss och att det även finns andra intressen än att skydda befolkningens hälsa.

Ändå har jag intrycket att alltfler blir mer kritiska här och att det kanske är därför att vår statspropaganda blir allt brutalare. Kändisar som visar att de har tagit vaccinet, sprida budskap, även via Lilla Aktuellt, till våra ungdomar att de vid minsta symtom ska testa sig osv. Men...nu är det faktiskt en del gamla krigsveteraner här samt vårdpersonal som demonstrerar mot ´Covidregimen´ och de oproportionella restriktioner. Det ger mig hopp!

50 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Då min dotter var 1,5 år gammal så tappade jag bort henne under en utlandsresa. Hon var borta ca 10 minuter innan hon hittades välbehållen och den stunden var den värsta i mitt liv. Går inte ens att beskriva den ångestfyllda skräck som jag kände då.

Det var nu många år sedan och jag har trott att jag kommit över det. Men då och då - sällan - kan samma skräck blossa upp igen, om jag tex inte vet var min dotter håller hus. Idag skulle min mamma hämta upp dottern efter skolan men hon ringde och sa att min dotter inte dök upp. Samma skräck tog tag i mig, fast tappade inte fattningen utan höll mig rationell. Det ordnade upp sig och min dotter hittades, hon hade stannat vid skolan och lekt.

Lättnaden som sköljde över mig... men blev alldeles skakig och illamående efteråt, hela kroppen skakar. Så dendär traumatiska känslan som plötsligt blossar upp okontrollerat, hur blir jag av med den? Kan jag arbeta bort den medvetet så att den försvinner en gång för alla? Eller får jag leva med den.

Kram

Svar: Ja, har man upplevt ett trauma så brukar det sätta sig rejält ! Att bli av med sitt barn - det är ett rejält trauma. Du kan arbeta bort det värsta genom att tänka logiskt... kram :)
Esmaralda

51 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för allt som du gör för oss 😊

52 Cajsa:

skriven

Läste nu om dig som fått en varning av Ez. Det fick jag också i en seans för tre år sedan men glömde bort den och råkade ut för en mopedist som körde rakt på mig. Kollade sen seansen och datumet och det stämde. Man ska ta varningar på allvar. Kram alla.

53 Bondis :

skriven

Tjolahopp!
Trist med fortsatt kommentarsstrul - jag gör ett nytt försök idag! Funderar lite på om hon sett mitt meddelande?

Nu ska här för-planteras potäter :)
Vårtecken deluxe.

Stora kramen ✨

54 Bondis :

skriven

Tjolahopp!
Trist med fortsatt kommentarsstrul - jag gör ett nytt försök idag! Funderar lite på om hon sett mitt meddelande?

Nu ska här för-planteras potäter :)
Vårtecken deluxe.

Stora kramen ✨


Svar: Ja hon verkar ha sett det, kram :)
Esmaralda

55 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Har försökt vara så diplomatisk som möjligt men ändå ganska tydlig. Ändå får jag samtal från en viss person som fortsätter att insistera. Har han verkligen inte fattat? Inser han inte att han uppfattas som störig? Blir galen!!

Svar: Nej han inser nog inte riktigt, kram :)
Esmaralda

56 M:

skriven

Numera så fokuserar jag på det som får mig att må bra och tycker att jag utvecklas varje dag. Men så jobbar jag mycket med mig själv efter traumat och försöker ta mig framåt. Universum brukar ju hjälpa till om man tänker positivt och på sig själv så hoppas att jag får en extra push :)

Funderade under träningen om min hjärtevän är från Stockholm eller om han har någon sexig dialekt? :)

Gällande det som du och "Helena Ir" pratade om så kommer det nu mycket vaccin och det kommer bli en sk ketchupeffekt. Så det borde börja närma sig för dig Es och för mig med jobb :)

Knoppar på träden här trots regn. Det tar sig :) Kram

57 Jeanette:

skriven

Tack!

Jag håller med och jag förstår att hon är bitter. Han har varit otrogen med flera varav en i 4 år, skrev hon i första messet till mig.

Efter första så öppnade jag inte utan bara kastade bort. När jag fick igår kväll visste jag inte vem det var ifrån så jag hann läsa det första men sen kastade jag på direkten. Bara fösta för någon månad sedan svarade jag sen har jag varit tyst.

JAg förstår henne men jag skulle aldrig göra som hon om det var min man, jag skulle lämna honom o sen aldrig se åt kvinnan om jag visste vem. Jag skulle aldrig göra på det här viset. Hon förstör för sig själv. Det är synd om henne.

Kram

Svar: Ja hon har nog rejäl ångest, alla kan inte hantera sådant här lika bra.. kram :)
Esmaralda

58 Fenix:

skriven

Nu är det stora fel på bloggen, jag fick mail om att du har svarat på min kommentar, det har aldrig hänt på alla år jag har hängt här.

Vad roligt att de firar i Alltet på
sitt sätt :) Har vi alltid samma datum som vi fyller år i de olika liven vi lever på jorden och i Alltet? Kram

Svar: Ja nu har det gått i spinn på allvar här !! Nej, vi har olika födelsedagar i olika liv, kram :)
Esmaralda

59 Solstjärnan:

skriven

Oj oj ojdå,du har då smakat på en hel del trevligheter 😊
Jag tror att det för min del skulle bli ett : nej tack vid många av dessa delikatesser för min känsliga mage skulle slå knut
Men du som rest mycket har fått chansen att pröva ett o annat😊

Fick inte jobbet jag sökt så sökandandet går vidare.

Es,undrar om jag har nytta av mitt nuvarande arbetsmaterial jag gjort i mitt kommande jobb eller får jag packa undan det för att påbörja något helt nytt i det nya arbetet?

Påsken närmar sig😊 skönt med en kortare arbetsvecka😊

Ha en bra måndag 😊
Kram Solstjärnan ⭐

Svar: Tror att du kan förvänta dig en hel del nytt i nya jobbet som kommer... kram :)
Esmaralda

60 Läroliv:

skriven

Tack för ditt svar. Ja vore skönt om det blir så som du beskriver. Öppna ögon och promenader med maken, som det blev idag. Jag är morronpigg och maken är tvärtom, därför brukar mina promenader bli därefter. Får fortsätta med promenaderna med maken på hans tider, och efter ca en vecka återgå till min egen prommetid. Gillar tidiga morronprommen, när man är som piggast.

Kram

Svar: Låter som en bra plan ! Kram :)
Esmaralda

61 Bella:

skriven

Heej😊 kommer jag få gå och kolla på huset med veranda eller är de menat att jag ska ha kvar stugan? 😅🏡 Vill ju så gärna att något nytt ska komma in.

Kram

Svar: Något nytt kommer snart, på ett eller annat sätt, kram :)
Esmaralda

62 M:

skriven

Finally! Har påtalat till TV kanalerna ett bra tag att jag önskar att de visar min favoritfilm "A star is born" med Lady Gaga och Bradley Cooper och nu visar TV3 den 11/4 :) Har du sett den Es?

Behöver jag fixa till något i mitt utseende om nu kärleken inte behöver vara långt borta? Nej skitsamma! Jag är bra som jag är! :)

Kram!

Svar: Nej, den har jag inte sett men kanske borde jag det !! Och visst är du bra som du är, kram :)
Esmaralda

63 Rädd:

skriven

Kommer mötet gå bra imorn? Kan jag känna mig trygg i det jag gjort? Vänder saker arbetsmässigt nu?

Kram och kärlek.

Svar: Visst går det, kram :)
Esmaralda

64 Louise:

skriven

Till Jennie
När vi var på Mobilia i Malmö när vi precis blivit 2 barnsföräldrar försvann vår äldste för han gick efter farmor utan att hon märkte. En kvinna hittade honom och lämnade honom med pappan som letade efter honom. Yngste sonen försvann från förskolan då en förälder glömt stänga grinden. Han var på lekplatsen mittemot förskolan. Han och en kompis till honom lämnade skolgården när de gick i första klass. Polisen blev inbandad. Klart man blir rädd och det är ju mänskligt men i dagens samhälle vet man inte vad för as det finns. Tror att man som förälder alltid är orolig för sina barn.

Jag är ganska kräsen men provar ändå nya saker. Jag avskyr bigos för det är ju surkål med kött polsk maträtt. Jag älskar ryska piroger potatisblanding med färskost. Rödbetssoppa tillsammans med detta. Polackerna äter öron det är pasta med svampfyllning i som äts med soppan. Jag hatar dessa. Karp har jag också provat...aldrig mer. Smakade bara mögel.

Jag är arg på mannen igen. Fick reda på att han aldrig har velat ha familj. Han stannade hos mig enbart för att han ville ta ansvar när jag väntade äldste sonen. Hade han fått bestämma hade det bara varit han och jag utan barn. Vi pratar inte med varandra just nu. Jag börjar på riktigt fundera på att ta steget att lämna honom...men sitter fast just nu. När även hans mamma tycker att vi ska gå skilda vägar så är det väl dags. Hon var emot det för 2 år sedan.
Ska söka jobb och hoppas jag år ett snart så jag kan ta de där stegen. Imorgon ska jag ringa inkasso och CSN och se till att de drar tillbaka skulderna hos kronofogden jag undrar hur de tänker där.

Jag funderar på om verkligen det är dags att gå. Vi är inte bra för varandra och inte varit på flera år..eller alls. Jag tror han är kär i tryheten.
Tror du vi kommer ta steget ifrån varandra detta året? 21 år är ganska många år men kärleken finns inte här längre.

Ha en fortsatt fin måndag och tacksam för svar. Kramar

Svar: Ja jag håller tummarna att du snart får jobb, det känns som om det är på gång och då kan du fatta mer medvetna och tydliga beslut i hur du vill ha ditt liv. Kram :)
Esmaralda

65 A:

skriven

Jag gillar sushi, thaimat, grekisk, libanesisk. Jag älskar mackor och baguetter av olika slag. Buffé är det bästa! Att plocka själv mellan olika rätter. Frukost är en av mina favoritmåltider. Jag går gärna till hotell och äter hotellfrukost fast jag inte ska bo där. Men även köttfärssås och spagetti samt tacos, pannkaka och stuvade makaroner är väldigt gott.

Jag har nu ställt mig på två lägenheter i nybyggda området. Många av dem bästa var redan tagna (såklart) men den som min dotter ville ha fanns kvar, så jag tog den. Är markplan. Ställde mig på en på våning 1 också fast i ett annat hus, så får vi se vad jag känner för. Om jag får erbjudande vill säga. Kanske dags att ta ett kliv och bo lite utanför stan? Hur bekvämt den än är att bo här... Markplan blir ju uteplats, men beror på vilket håll den kommer hamna på, och om det kommer upp buskar eller liknande. Väldigt mycket "om" här =)

Tummen ner för att ändra klockan. Satt och åt godis på jobbet för att piggna till men det hjälpte inte alls....

Så här blir det enkel mat... korv med bröd, det är också gott =) med rostad lök!

Kram!

Svar: Hotellfrukost är bland det bästa !! Du har chans på en av lägenheterna och jag tror du kommer trivs på markplan ed uteplats.. korv med bröd är gott.. stark senap därtill :) kram :)
Esmaralda

66 Malin:

skriven

Jag har frågat korten men får svar jag inte kan tolka. Kan du se vad de menar?

Svar: Jag tror de menar att du ska backa i tanken och tänka en gång till och i lite bredare spektrum, kram :)
Esmaralda

67 Hon:

skriven

Stämmer det att han fått nyckel till en annan tjejs lägenhet och varför är han hellre här hos mej än där då?
Kram

68 Heart:

skriven

Låter mamman dottern göra lite som hon vill, jag är väldigt renlig och vill det ska vara rent men känner att hon inte har hand om dotterns hygiene .. Jag hoppas jag har fel.. är mamman lat eller vad handlar det om?♥️

Svar: Ni är olika men tror inte det är så illa att dottern inte får den hygien hon behöver, kram :)
Esmaralda

69 Camilla:

skriven

Jag älskar fisk och medelhavskost. Nu har sonen åter kontaktat sin advokat gällande brottet umgängesbrott som exet sysslat med gällande hans dotter. Hoppas att detta leder till något bra! Må så gott. Kram kram

Svar: Ja, det bör leda framåt, kram :)
Esmaralda

70 M:

skriven

Nu får jag aviseringar igen så kanske blogg.se åtgärdat något i alla fall.

Jag rekommenderar filmen varmt. Bra musik och ett viktigt budskap. Nämligen att bara för att man är framgångsrik så betyder det inte att man är lycklig. Om vill så kan jag påminna dig 11/4 :)

Skojade mest! Visst fanns det en tid i ungdomen när man gjorde till sig lite för någon kille. Minns tex när jag sparade ut naglarna och jag hatar långa naglar!! Som tur är blev jag äldre och nu skulle jag aldrig göra något liknande. Min kärlek får helt enkelt älska mig som jag är :) Kram och stora pussar till ölgrisen MG :)

71 Till Anki från Gubben i stugan:

skriven

Har ju läst om Moses nästan varje dag så jag tycker jag känner honom lite. Vill bara sända en krya på dig hälsning till honom. Från mig och min labbe Laban.

72 Rädd:

skriven

”Visst går det”, betyder det att det går bra? Eller betyder det att det bara går okej? Något jag bör tänka på?

Kram och kärlek.

Svar: Det går hur bra som helst, kram :)
Esmaralda

73 Lotta B:

skriven

Knäppt när det bloggistiska inte funkar.
Jag ska kämpa för en talisman. Om den vill ha mig förstås.
Kramar ❤️❤️❤️❤️

Svar: Ja, jag vet ju inte säkert förrän de är tillbaka hemma.. och när jag meddela på bloggen att NU kan ni beställa så presenterar jag er en och en för talismanerna och de väljer själva... ( dvs ni som meddelat att ni vill utöka familjen med en Zanmi ) Kram :)
Esmaralda

74 Rädd:

skriven

Tack för svar. Nu ska jag andas ut och bara njuta lite mer, vara trygg i mig själv. Tack igen för svar, du är bäst!

Kram och kärlek.

75 Boudica:

skriven

Jag äter väl det mesta om jag bjuds på det, konstiga rätter skulle jag nog inte beställa själv, om inte nyfikenheten kickar in, annars är nog oliver det enda som jag egentligen inte klarar av. Är inte vuxen nog! ;)

Kan inte få en bild ur mitt huvud från morgonen, hamnade typ face to face med en kaja, den satt på ett stängsel som jag passerade, märkte inte den förens jag vände blicken dit och det blev nästan ögonkontakt. Vi var bara ca en halv meter ifrån varandra, och den var kvar som ingenting. Kände som den hade ett budskap, men vet inte vad, skulle ha stannat men nu var det folk i närheten så jag fortsatte.

Tror du det jag tänkte göra går bra för mig, blir det positivt bemött?

KRAM!

76 Amanda:

skriven

Hej! Jag behöver verkligen få veta om och vilket beslut han kommer att ta. Jag behöver verkligen få svar och allt är så oklart just nu. Vad tar han för beslut

77 ullie:

skriven

nä lite olikheter finns det mellan mej o maken . han gillar inte ketchup eller olika såser :)

Tror du ellr ser om detta med mina tänder kommer ordna sej ? jobbigt nu igen

ta hand om dej

78 Manda:

skriven

Hej! Om dubbar möjlighet att få fram vad hans svar kommer bli skulle jag Uppskatta det då jag behöver det för att kunna leva just nu. Vad blir hans beslut?

Ha det bra!
Kram ❤️

79 Lotta B:

skriven

Knäppt när det bloggistiska inte funkar.
Jag ska kämpa för en talisman. Om den vill ha mig förstås.
Kramar ❤️❤️❤️❤️


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: