Covidträsket....

Man hör och läser så mycket o vad covid ställer till med och vad vaccinationerna ställer till med.

Vad är sant och vad är fake news ?

Om man slutar lyssna på någon som känner någon… och skalar bort information från sociala medier.. hur många känner jag själv som drabbats ?

// fake news, behöver jag säga det ? //

 

Jo jag känner ju Tom från USA som precis hann friskna till från en Covidinfektion som inte var särskilt svår – när han drabbades av Guillain Barre och ligger helt förlamad sedan flera månader tillbaka

Jag  känner en tjej på 42 år som drabbades så illa av Covid att hon fick ligga två månader på intensiven. Detta var förra våren och fortfarande kan hon enbart arbeta 25%

Jag känner 2 stycken som drabbats av måttligt svår Covid och inte var särskilt sjuka men ingen av dem har fått tillbaka varken smak eller lukt och det kan vara besvärligare än man tror.

Min son fick ju Covid och var bara  måttligt sjuk och det är ju ett halvår sedan. Han var utmattad länge efteråt men är envis som synden och pluggade/arbetade som vanligt och fortfarande känner han att  det fattas typ 10% för att han ska vara på topp

 

 

Så har vi mammas väninna som jag känner väl.

Hon är ju  äldre, i 80 års åldern och hon kände knappt av sin Covid, lite förkylning bara men ingen feber. Men hon fick en blodpropp när hon nästan var återställd efter influensan.  Blodproppen överlevde hon.

 

Jag känner sju stycken som fått covid och utan följdsjukdomar

 

De som fått vaccin…

Sonen och alla på brandstationen utom en fick feber och var sjuka ett dygn efter vaccinering.

Väninnan i Göteborg fick problem med andningen efter att ha blivit vaccinerad och det varade 3-4 dagar, dock inte så illa att hon behövde vård.

4 stycken har fått influensasymptom men det har varit snabbt övergående

Några har fått lite ömhet i armen men ingenting allvarligt

En kvinna i min ålder, en släkting som fick influensa symptom som varade en vecka

 💗

Jag känner ju fler som drabbats av allvarliga bieffekter efter Covid än som  drabbats av något allvarligt efter vaccinering.

Jag tror det är viktig att var och en tänker efter hur det ser ut runtomkring och inte lusläser på nätet.. där det florerar massa fake news.

Covid är inte att leka med och man KAN bli sjuk också av vaccinering och vilket man väljer är ju upp till var och en av  oss.

Jag har en avlägsen släkting som är seriös vaccinationsmotståndare och det beror främst på att hon har en personlighet som innebär att hon alltid tror sig bli lurad och ser komplotter överallt.

Hon  ser  sig lite som utvald att kämpa mot vaccination och tycker att alla medel är tillåtna i detta krig.

I sin kamp skriver hon medvetet fake news på nätet om vad vaccin ställer till  med. Somligt  vidarebefordrar hon utan källkritik och annat hittar hon på alldeles själv

Ja, vad ska man säga ?  Det är som det är.

Man får själv försöka  göra de val som känns rätt och för mig känns vaccinering rätt.  Den 2/6 får jag min andra vaccination och det ser jag fram emot

 

Kram & kärlek

1 Misstjejen:

skriven

Hej

Hur länge ska jag vänta på J hans svaret i skype. Så om inte då ska jag glömma bort honom?

Det är tredje dag nu. Jag vill vet om det blir något av från hans sida?

Ha det bra

2 Misstjejen :

skriven

Hej

Vet inte hur länge ska jag vänta på J hans svaret på skype?

Kommer vi prata?

Jag har bara tråkigt då vill jag har lite roligt också.

Men kommer han vilja prata?

Ha det bra

Svar: Har han inte svarat så minskar chansen att han vill prata...fastna inte vid detta.. gå vidare.. kram :)
Esmaralda

3 Jenny:

skriven

Gomorgon,
Ska få min andra vaccination snart och det är sagt nästa vecka.
Varför ville inte J skriva med mig igår? Han var annorlunda hur han skrev svaren på kvällen och sen tyst resten av kvällen.
Kram

4 Mikael:

skriven

Inget är väl lätt runt Covid och vad man ska göra eller inte, utan fake news, inte gör sjukvård, diverse organisationer, länder och myndigheter, runtom i världen, det lättare heller, det är som det är, var och en av närmare 8 miljarder gör olika, med olika vaccin och allt möjligt annat, ingen vet var det hela slutar ändå, FHM sa väl nyligen att det blir nog 2-3 år till.

Det lutar möjligen att du kanske bli en såndär äventyrssemestrare :)

Med utmana möta allehanda mutationer av Corona och inte minst kanske vara nära något som kan bli en form av ett epicenter på jorden, bland Turkiet Israel och andra, Israel sa nyligen att de är beredda på all-out war och förbereder civilbefolkningen på krig, eller Der totale Krieg som någon annan skulle säga.

En STRÅLANDE KANON semester kan det bli men du
kanske åtminstone har övernaturliga öronproppar med, så det går att sova :)

https://youtu.be/jG8Feqn6Z0E



Kram
Mikael

5 Pia1:

skriven

Jag förlorade en väninna till konspirationsteorier, jättetrist på riktigt.
Covid är enligt henne bara på låtaas och en skrämsel för att man ska ta vaccin med microchip och på något märkligt vis är det 5G som dödar.
Jag gillar inte precis 5G heller men...
Så hon har vigt sitt liv till att sprida teorierna och man är oansvarig om man inte gör detsamma.
Själv avvaktar jag så långt det går, inte pga konspirationsteorier men för min personliga hälsa med plötsliga reaktioner.
Litar dessvärre inte på att jag skulle tas om hand på sjukhus om något tillstöter.
Eller jag vet att de skulle ruska på huvudet och försöka få ut mig därifrån 🤣😭

Svar: Ja herregud , om väninnan !! Förstår att du själv avvaktar du är i en speciell situation, kram :)
Esmaralda

6 Shenzi:

skriven

Godmorgon Es!
En nyfiken fråga. När de handlar om att du inte kan se svar på frågor som alla ställer till dig beror det på att universum inte tillåter det eller ligger för nära i tiden? Kram Shenzi 🌹

Svar: Här på bloggen beror det mest på att jag inte hinner tränga in i alla frågor och se svar....kram :)
Esmaralda

7 smulan:

skriven

Har bestämt mig för att inte läsa på om biverkningar, längtar tills första sprutan, hellre en biverkning än covid.

Nu bara en månad kvar till flytt, äntligen blir det bra?

Svar: Ja, det ser ut att bli bra, kram :)
Esmaralda

8 <3:

skriven

Godmorgon kära Esmeralda ser du ngt positivt som kommer hända mig ? Något specifikt ?
Hoppas på sol och värme några dagar då blir man ju så glad.
Kram
🤗

9 Rädd:

skriven

Hej E!

Ska jag söka jobbet hos B? Kan det bli bra för nu?

Kram och kärlek.

10 EPM :

skriven

Morning
Idag ska exmaken få första dosen, så jag skyndar upp till barnen så han ska hinna hem till sig innan biverkningar. Tydligen värre biverkningar om man haft covid. Många har inte vetat och fått väldigt dramatiska biverkningar...
Fixade sig med katten! På sonens namnsdag kommer han❤️

Men först möten hela dagen och förbereda ärende till disciplinnämnden pga student som plagierat... tröttsamt!

Kram

11 Skrållann :

skriven

Hej!
Ja man hör en väldigt massa olika saker om covid. Jag vet ganska många som haft det och det har varit olika för de flesta. Min pappa blev ju superdålig men tack och lov överlevde han. Vaccination är i detta fallet självklart för mig, tror inte vi någonsin får ett stopp på viruset annars. Jag har fått första sprutan då jag jobbar inom LSS och andra blir i juni, det kändes bra;)
Imorgon är jag ledig och det blir skönt. På fredag är jag den enda ordinarie som ska jobba...visserligen med vana vikarier men det känns rätt typiskt och gör mig ganska stressad. Ser det ut att gå bra eller har jag anledning att vara orolig?

Kram❤️

Svar: Det kommer gå bra på fredag, ta det som det kommer, kram :)
Esmaralda

12 Naturvän:

skriven

Hej!

För mig gäller vaccinering, har aldrig tvekat.

Har ännu ej fått tid för min 2a vaccinering, första var som sagt Astra Zeneca, har ingen aning vad jag kommer få. Inga problem efter vaccinering för min del, än så länge kanske man skall säga. Har nu gått 3 veckor.

Dottern haft covid, väldigt lindrigt, bara lite huvudvärk . Sonen fått Astra Zeneca vaccin 1a vaccin och mår helt ok.

Ovissheten ang min 2a vaccinering gör att jag inte kan planera min resa hem, det känns allt jobbigt för närvarande, speciellt som dottern skall flytta och avståndet för besök blir längre.

Men, men asch inte gnälla, huvudsaken är ju att vi är friska...

Har en kort fråga, det här med fjärilar? I söndags var jag ute på en rejäl långpromenad i regionen, när jag strosade på landsvägen kom det en citronfjäril flygande, har alltid gillat citronfjärilar...den här intensiva gula färgen...

Var det en tillfällighet eller kan det vara ett budskap?

Kram

Svar: Ja allt det här med datumar ställer ju till en hel del.. själv ska jag ju vaccineras 2 juni så nu har jag bokat massor som jag inte kunnat på ett år. tandläkare och allt möjligt !! Den här gången tror jag fjärilen var en tillfällighet, kram :)
Esmaralda

13 Skorpan:

skriven

Ja jösses så folk hittar på, hur gitter de? För att få flera tidningar sålda? Javisst är det en hemsk sjukdom o aldrig hade jag kunnat föreställa mig att någon dylik pandemi kunde uppstå, trodde ju att det är nåt som hör historien till, men icke det. Känner inte personligen till nån som ddrabbats o det är jag glad över. Så hemskt för de som drabbats! Inget är 100% i världen o då får en bara fundera på vad göra, ta vaccinet eller låta bli. Jag tog vaccinet o är nöjd över detta. De flesta jag känner tar nog vaccinet, hjärntvättade allihopa ;)? Skämt åsido, inget sånt som talade emot vaccinering för min del så...

Hade en trevlig pratstund med gårdskarln igår, först vid lunchbordet, sen i hans utrymmen o rfter det ännu i korridoren, ojdå. Det blev rätt mycket umgänge o nu undrar jag om han tänker ta något steg framåt, i riktning mot mig Es, o fråga om jag följer med ut på en öl eller nåt, eller kommer det bara att fortskrida som nu, trevligt att råkas o så pratar vi bort en stund? Singel är han vad jag vet ;)...

Idag kortare dag o jag fnular lite på om jag borde satsa några (flera) ören på mitt yttre ;D? Kan ju hända att det blir att sätta på shorts o kanske nån klänning också o då syns de lurviga benen, dock inte busken, hoppas jag ;).

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Han funderar nog lite på om han ska föreslå att ta det hela ett steg vidare men han velar lite så jag kan inte se tydligt hur det blir.... kram :)
Esmaralda

14 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Kan bara hålla med . Känner en kvinna som jobbar inom hemtjänst som inte fått tillbaka lukt och smak ,är yr och fortfarande trött Var lindrigt sjuk tidig i höstas .Så snälla vaccinera er biverkningarna av corona är inte att leka med .

Moses ultraljud gick som en dans han var såå duktig och låg helt still även vid provtagningen av urinen genom buken. Det såg bra ut förutom blåsor på njurarna. Men då blodproverna var bra var det inget att oroa sig för . Nu väntar vi bara på provsvaret på urinen sen är han friskförklarad !

Ha en fantastisk Onsdag !

Kram Anki med flock

Svar: Duktiga Moses !!! Vid sådana undersökningar skriker ju MG som besatt redan innan de hunnit röra vid honom... kram :)
Esmaralda

15 Lotta:

skriven

Ja, att bara läsa information på bra källor är viktigt. Jag är för vaccinationer, men tvekar ändå nu. Känns inte som det är nödvändigt för just mig. Låter naivt och konstigt kanske. Har klarat mig och aldrig varit så frisk som det senaste året trots att jag gjort en hel del grejer trots skarpa restriktioner. Vill ju inte bli sjuk av vaccin, inte ens en vecka. Om jag tar det...kommer jag slippa biverkningarna?

Kram L

16 Ghostwriter:

skriven

Tack för du delar med dig. Hoppas alla blir friska och att du slipper större biverkning när det är dags 🌟

Är han generellt en seriös person? Tycker han jag är mer intressant nu som person?





Kram

Svar: Han ser ut att ha ett visst intresse, generositeten är inom det normala, kram :)
Esmaralda

17 Solstjärnan:

skriven

Det är som det är, instämmer.
Jag blev om i armen efter vaccinationen,min kompis fick både feber och ont i halsen och snuva.

Du nämnde Tom.Har de hittat ett sätt med vilket sätt han kan kommunicera? Minns ju att han tyvärr inte kan ens röra sina ögon..Har något gått mot det bättre..

Fick ett jobb som jag var på reserv plats till.
Så får nog tacka Zanmi för det😊
Lönen är tyvärr sämre än på mitt nuvarande jobb...

Es,är detta ett jobb som blir kortvarigt,ett jobb som fungerar som ett avstamp till nästa eller blir det långvarigt?

Ha en bra dag 😊
Kram Solstjärnan ☀️

Svar: Nej tyvärr, ingen förbättring med Tom, det är precis som innan. Jobbet kan bli mer tillfälligt o du själv aktivt söker dig vidare, kram :)
Esmaralda

18 Jennifer:

skriven

Godmorgon fina Esmaralda. Jag känner mig lite kluven angående vaccinet. På ett sätt vill jag ta det - för att slippa oron och få större frihet - men samtidigt är jag lite rädd också för hur jag ska reagera på det. Min kropp har en tendens att reagera starkt på olika mediciner etc och jag lider av flera autoimmuna sjukdomar. Är rädd att jag ska få nån stark reaktion om jag tar vaccinet.

Fina Esmaralda, vad är mina chanser på tjänsten i Zambia? Vågar jag söka?
Kram,
Jennifer

Svar: Chansen är inte självklar eller stor men den finns verkligen, kram :)
Esmaralda

19 Mg:

skriven

Hej!
Har kontakt med M via nätet, han är så velig. Ena dagen vill han träffas, sen helt kall. Tror det handlar om hans rädslor. Kommer han vilja träffas?
Kram!

Svar: Blir det inte en träff inom de snaraste så gå vidare, kram :)
Esmaralda

20 Browallia:

skriven

Det var som det var,
tills det blev som det blev.

Det blir som det blir
när det är som det är.

Det är som det är
tills det blir som det blir.

Faran är att det blir som det alltid har varit. ;D

Kram Browallia

21 Kristin:

skriven

Ja, kjære Esmaralda, det er mange konspirasjonsteorier i forbindelse med CV19, både når det gjelder det ene og det andre.
Jeg traff en sykepleier som var i karantene i går. Vi møttes ute og holdt mange meter avstand. Hennes mann skulle ha sin 2.vaksine fredag som var, men dagen før var han blitt syk. Hans barnebarn hadde smittet han med Corona. Han hadde en lett influenza med sår hals og feber. Dette til tross for at det var nesten 6 uker etter at han fikk sin første vaksine. Ja, vi tar alt forskjellig.
Ellers har jeg snakket med flere som har vært syke eller har pårørende som har vært syke. Et par av de som har vært syke, har mistet livet, til tross for at de var trente og friske. En jeg snakket med var 52år, og var blant de første som ble syke etter en skiferie i Østerrike. Han hadde ligget 9 døgn i respirator.
Uansett hva som er hva, velger jeg å være forsiktig.
I dag skal jeg få min 2. vaksine. Håper dette går bra og at jeg ikke blir syk etterpå.
Ønsker en god dag. KRAM!!!

Svar: Ja det gäller att hålla ut tills man fått andra sprutan och den hunnit verka !! Härligt att du får din 2 vaccin idag , det kommer gå bra, lycka till :) Kram
Esmaralda

22 Dunegull:

skriven

Så galet att folk sprider massa fake news. Hur kan man bara påstå att Corona är påhittat? Vad grundar man det på? Har man inte ögon att se själv med eller vad är det frågan om 🤦‍♀️

Du sa att midsommar inte blir som vanligt. Vad tänker du på? Kan det ändå bli lyckats fast jag inte kommer träffa så många?
Kram

Svar: Nej, jag tror det kan bli bra... bara inte som det brukade innan covid, kram :)
Esmaralda

23 Hon:

skriven

Hej,
Tror du det kunde vara en god idé att fråga dem om detta?
Kram

24 Artisten:

skriven

En kollega vägrar vaccin och tycker inte covid är så farligt, tills han själv drabbades vill säga. Det blev tre veckor på intensiven och han har lång väg att gå innan ha blir helt frisk.

Svar: Ja, effekterna av viruset kan sitta i länge och det är just det som skrämmer mig.. vad som kan komma efter själva infektionen.. kram :)
Esmaralda

25 Krystyna:

skriven

Jag har haft covid och varit mycket sjuk under fem veckor i våras och tvekar inte minsta att vaccinera mig. Kram

26 sofia:

skriven

Hej Es!

Du frågade häromdagen vad du kunde skriva om i din blogg och jag skulle vilja att du skrev om småfolket i skogen, eller trollen eller vad de heter. Du har skrivit tidigare om dem och jag älskade temat. Jag älskar att vandra i skogen och önskade att jag kunde se dem. 🙏

Sedan undrar jag vad du tar för att ge healing. Jag känner att jag behlöver fyllas med upplyftande energi. Jag känner att jag håller på att säcka ihop och bli bitter och negativ. Kan din healing hjälpa mot det? Kram S🌺

Svar: Tack för tips, ett sådant bloggämne kommer !! Maila mig på: [email protected] för mer info om healing. Läs också bloggen i morgon för där kommer info om en storhealing på distans, kram :)
Esmaralda

27 Bjork:

skriven

Hej finns det en ledig etta till mig med uteplats eller balkong snart?

Kram

28 Billboard:

skriven

Jag anser att Covid kommer från laboratorium och med syfte att jordens befolkning ska vaccineras och i vaccinet få en beståndsdel som på ett eller annat sätt bryter ner oss för att högre syften ska nås av en grupp som vill bli styrande i världen.

Svar: Det står oss fritt att tro vad vi vill... och din teori tror jag inte alls på... det har uppstått pandemier sedan tidernas begynnelse , smittkoppor, digerdöden,polio, spanska sjukan osv.... och den här gången med Covid är det inte särskild annorlunda... det är bara som det blir ibland och utan att det finns ett högre syfte planterat i detta... kram :)
Esmaralda

29 Majvild:

skriven

Jag läste att storhealing ska komma. Jag längtar verkligen efter detta. När jag läste ditt svar på en kommentar om just healing så blev min Zanmi varm och pulserande. Kram alla

Svar: Ja, i morgon på bloggen så kommer all info om storhealing och jag förstår att din Zanmi reagerade :) kram :)
Esmaralda

30 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Spännande... Undrar varför han velar? Kan det hela månne bli mera klart om jag accepterar erbjudandet om att använda duschen nere i källaren på jobbet, hans förslag ;)...

Bestämde mig för att satsa på mig själv o få färg på brynen o bli av med lite vinterpäls ;). Sen cyklar jag hemåt i sakta mak o tar vägen via stranden o kanske golfbanan med... Så fint o varmt idag, härligt, o ledigt i morgon...
Kram Skorpan

31 Skytten 1:

skriven

Har tagit vaccin,skulle inte våga riskera att bli svårt sjuk.Fick feber en dag men inget annat.Ska ta andra dosen i juni.Vaccinet tror jag är enda sättet att få slut på pandemin. Hur ser min sommar ut?

Svar: Det ser ut som om du i slutet av sommaren kommer planera lite trevligheter ! Kram :)
Esmaralda

32 AnnaK:

skriven

Jag har bokat in mig för vaccin nu då jag har lite svårare astma. Hoppas jag får det och inte blir hemskickad.

Provar med en tidigare fråga igen. Spanade karln på mig eller min bil? Oviktigt egentligen som allt annat känns just nu men lite kul att veta ändå 🙂

Kram 🤗

33 ML:

skriven

Det är samma här. Vet folk som både blivit lindrig och allvarligt sjuka av covid och vaccinet. Galna människor som tror att covid är hittepå!! Så glad att du får andra sprutan 2/6 och allt du planerat efter det :)

Eftersom jag inte kan jobba så hänger jag i skogen med huggormarna :) Räliga djur det där alltså! Kärlekspar myser i solen och det får en att undra om jag och min kärlek kommer ha svårt att slita oss ifrån varandra :)

Går det åt rätt håll och väntar något positivt runt hörnet?

Ha en jättefin dag! Kanske MG jagar svanarna igen :) Kram

Svar: Jadå det går åt rätt håll.. kanske inte med stormsteg men i alla fall åt rätt håll... MG har inte upptäckt sina svanar än.. inte jag heller.. undrar var de tagit vägen !! Kram :)
Esmaralda

34 Agnes:

skriven

I pandemins begynnelse så ansåg jag det vara en medborgerlig skyldighet att invänta vaccin o sedan stå i täten för att bli vaccinerad.

Kan säga som så att...det är jag inte längre.

Tycker att hela denna cirkus är så misskött av självutnämnda profeter o en massa tjafs o trams från de som påstå sig veta bäst, så nu har de tappat en i fråga om "medborgerlig skyldighet".

Gällande mig själv, så tänker jag inte ställa mig i ngn jävla kö bland folk som kan ha vad som helst vid ngn jävla hangar runt stockholm. Tänker inte ställa upp på att fösas runt som ett får o sedan sitta på en stol i ett bås o få veta att "Nähä, vet du vad, tror du att du ska kunna VÄLJA vaccin, vaaaaaaa....Haha glöm bort det, för Farbror Staten har bestämt att du ska ha DET HÄR"random namn" för nu ska vi testa hur just folk i din ålder mår...har vi "tur" så kanske du får ngn biverkning o DÖÖÖÖÖÖR!"
Fritt spekulerat, alltså.

Nepp...denna motvallskärring går på magkänslan o den säger mig att ngt är lurt med infon vi får från de instanser som typ "ska veta". En del av de jag känner, har blivit dissade av sjukvården just med det här med turordning/sjukdomar.
Eftersom de haft en del problem med att få till bokningar för vaccin så får de helt sonika vänta...alltså ingen form av hjälp från vårdcentraler där inte...

Min strategi är således att jag inväntar när jag kan ta önskat vaccin på min vårdcentral. Har hållt mig undan från folksamlingar o sjukvård o tänkar inte börja nu med att gnugga mig mot folk i syfte för att få vaccin.

Jobbar som jag gör o är singel. Har ju blivit 60 och då är ju det sexuella livet slut. Det sexuella har ju visserligen varit slut sedan jag blev 53. Kvinnor som har sex i min ålder o äldre kanske ligger med vad som, vad vet jag, men vid 60 så tar sexlivet slut i min värld. Skit samma vad nu Amelia Adamo o hennes kompisar försöker tuta i fruntimmer.

Danskurserna kräver att man har en danspartner, vilket jag nu inte har. Samma där...över 60 som kvinna så finns det inget intresse från män att dansa. De vill ha yngre o välhållna kvinnor så de känner sig levande. Män känner sig inte levande med en kvinna 60+.
Träningskompis är att glömma. Samma där...män ser det som en rättighet att kunna välja yngre kvinnor. Jag förstår dem. Jag vill inte eller ha en man över 60. Mkt för att män i min ålder "slutat att leva".

Utlandsresor tänker jag inte göra så länge som det är restriktioner på resmålet. Blir Sverige eller typ Stockholm med omnejd i sommar.

Tror fortfarande på att det blir lugnare runt maj 2022, alltså om ett år från nu. Då har kanske alla de konstiga biverkningar som nu blommar upp blivit utrensade och samhället låter människor få vara myndiga vuxna med att välja vaccin/ställe att bli vaccinerad på.

För mig det vaccin med minst noterade biverkningar/min vårdcentral.

Loggade in precis nu på "Alltid Öppet" o får veta att jag nu inte kan boka ngn tid alls. Från att i går haft en mängd tider att bok, till ingen alls. Beror nog på att nu så ska de födda -71 o tidigare kunna boka.
Kollade o det fanns ingen notis alls om hur de som fått spruta ett ska göra för att boka tid för spruta 2.
Snyggt jobbat, samhället, men härligt att ni nu i ledande ställningar fått lite kött på benen om hur tackla nästa pandemi, som troligtvis kommer att komma från den tinande permafrosten som innehåller en mängd aldrig skådade bakterier o virusar nedfrusna. Antas vara livskraftiga. Få se vad nu han Tegnell har o säga om det? "Gå o lägg er, ni har inget att frukta, kära medborgare!"

Stora kramen, alla!



Svar: Håller med om att det är illa skött.. och hot om att halka lägst ner på listan om man vägrar ett visst vaccin...det är inte okey. Kram :)
Esmaralda

35 <3:

skriven

Hej esmeralda, kommer hon att godkänna mitt intyg eller kommer hon ytterligare begära person nummer/namn på intyg?

36 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Jag har ju nyligen kommit igång med ÅKA där de innebär att jag får gå några veckor i grupp med andra. De är uppdelat i tre olika moduler och tredje modulen är praktikplats som i sin tur kan leda till jobb.
Nu undrar jag om du kan se om jag börjar någon praktik någon gång under hösten? Kram Zoey 💕

Svar: Den chansen är god, kram :)
Esmaralda

37 Mandarin :

skriven

Hej Esmaralda, svårt att veta vad som är bra eller inte gällande vaccinet men jag ska ta det så man kan leva lite mer normalt och även skydda andra. Ser du nåt positivt för mig? Sommaren till exempel?
Kram och tack ❤️

Svar: Ja, du kommer göra upp lite kul planer som du lever i sommar... härligt :) Kram :)
Esmaralda

38 Kristin:

skriven

Tusen takk for ditt svar i dag, kjære Esmaralda.
Da er jeg ferdig vaksinert og alt gikk bra.
Nå er det bare å håpe at det ikke blir så mye reaksjoner etterpå.
Jeg har vært og kjøpt en ostekake, og skal feire vaksinasjonen
KRAM!!!

Svar: Härligt, grattis till att vara färdigvaccinerad nu... och njut av ostkakan.. så gott :) Kram :)
Esmaralda

39 Camilla:

skriven

Ja det slår verkligen olika detta virus och vaccinet. Vi som inte kan ta vaccin på grund av diverse allergier får bara be en bön. En väninna säger att alla dödsfall i Sverige sätter de som covid och kallar det för skräckpropaganda. Själv är hon 71. Ej vaccinerad. Hennes särbo dog på 3 dygn i covid. Jobbar inom äldrevården och åker till stan och lever som vanligt. Hon är säker på att hon inte kommer att drabbas och hon är ju sådan som aldrig får konsekvenser för sitt beteende så förvånar mig inte om hon klarar sig undan.

En vecka har fått och han struntade i att svara. Fräckt när någon returnerar frågan och frågar hur han har det nuförtiden. Undrar verkligen hur man tänker när man beter sig så? Skitstövel är ett som är säkert i alla fall.

Önskar en fortsatt härlig dag i sommarvärmen🌸 Kram

Svar: Märkligt inställning när sambon dog i covid !! Ja, han är inte den sorten som man bör ge energi, men det KAN komma något så småningom när han själv känner behov.... kram :)
Esmaralda

40 Linda :

skriven

Hej jag har träffat en kille som jag tycker om men han har kontakt med sitt ex som hör av sig massor o tjatar på han att dom ska ses kommer han någons sin säga i från till henne ?
Kram

Svar: Kan du inte känna dig trygg och vald i relationen så är det ingenting för dig att satsa på, kram :)
Esmaralda

41 Naturvän:

skriven

God eftermiddag!

Tack för svar, ja var nog en citronfjäril som vaknade till av värme o sol, vacker var den att titta på i alla fall.

Man mår så mkt bättre när man får besked om tider och kan planera. Själv riktar jag in mig träffa mina barn och resa hem i början av augusti, veckorna går fort så det skall jag klara. Härligt att du kunnat boka tider igen.

Till dig Skorpan, det låter ju så trevligt med mötet gårdskarlen, lycka till med dejtandet! Det piggar upp! Ser så många lyckliga par som strosar och håller varandra i handen, önskar jag var en av dem.....

Man undrar ju om konflikten nere i Israel ngn gång skall ta slut, otäckt och hemskt är det !

Kram

42 Skorpan:

skriven

Färgning av bryn o fransar blir det omtagning av då färgen inte fastnade. Som tur behöver jag inte gå på hårborttagningen på nytt, på ett tag iaf ;). Nu måste väl ändå nån karl lägga märke till mig, eller hur Es ;)?

Så skönt att cykla omkring i värmen o kolla runt på olika platser, tänk så bra en ändå kan ha det :).
Kram Skorpan

Svar: Ja nu kommer du vara hur elegant och iögonfallande som helst :) kram
Esmaralda

43 Jeanette:

skriven

Ja jäkla virus!
Jag blev rejält dåligt och det sitter fortfarande kvar i kroppen och det är snart 6 månader sedan jag hade viruset.

Köpte en elcykel men har fått lämna tillbaka den pga fel. Nu får jag veta att butiken hittat en likadan på en annan butik som jag i så fall får på måndag.

Hur ska jag göra? Vill ha en som fungerar!

Kram

44 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer det snart publicera av två artiklar som jag har intervjua i facebook?

Jag hoppas inte väl jag behöver vänta mer.

Ha det bra

45 Snödroppen:

skriven

Hejsan❣️
Folk läser och tror på allt som skrivs om denna pandemi, tyvärr är det ju mest det negativa som kommer fram och sällan nåt om dom som tillfrisknar eller hur stor del som faktiskt inte blir speciellt sjuka. Jag tror på att detta är jordens sätt att minska befolkningen på jorden för vi är helt enkelt för många...
Vaccinationen lär jag få vänta på då jag varken har rätt ålder ännu eller tillhör riskgrupp och tiderna räcker inte ens till för 50 plussarna!!
Annars tar jag livet som det kommer, dock med försiktighet. Nu har jag ju min Zanmi som sällskap och jag tycker nog vi trivs ihop💞
Min velande gamla flört fortsätter att höra av sej, tänker han mycket på oss fortfarande? Vi kanske snart ses?
Ska se till att få lite sol på näsan nu innan regnet kommer...
Ha en härlig kväll❤️

Svar: Han tänker dig då och då men något riktigt engagemang kan jag inte se.. kram :)
Esmaralda

46 Anonymina :

skriven

Undrar om du har några råd kring min sjukdom? För jag driver på som vanligt och det funkar, speciellt om jag vägrar ge mig mentalt. Sen slappnar jag av vilket man måste, och det är så hemskt att jag vill gå och dö. Då kommer dom mörka tankarna på att jag inte kan vara som alla andra och det är svårt jobbmässigt.
Har inte jobbat länge men är redan helt slut och jag måste stå ut tillsvidare.


Tacksam för svar
Kram

47 Hanna:

skriven

Hej Ez!

Jag längtar också efter vaccin. Jag är nog bland de sista att ta eftersom jag inte är i någon riskgrupp.

Jag har bokat en resa inom Sverige i sommar, avbokningsbar såklart men vet ju aldrig i dessa tider. Jag ska åka tåg för första gången på säkert två år, tänk att en sån sak kan kännas stort :)

Kommer jag iväg Ez, till mina älskade fjäll? Blir det bra?

Soliga kramar

Svar: Ja, det känns som att du kommer iväg och det blir bra... planera noga.. kram :)
Esmaralda

48 St:

skriven

Hej!

Kommer jag få förlängt jobb till hösten hos min arbetsgivare?
Kram!

49 Lotta S:

skriven

Åh nej, Zanmi kom äntligen fram, men också mitt kuvert var skadat precis där hennes "knopp" står fram så hon både syntes och går att ta på(såg att det hänt för andra)!

Svar: Detta är absolut inget problem, hon är helt intakt... kram :)
Esmaralda

50 Boudica:

skriven

Själv avstår jag, inte för konspirationsteorier, mer för att jag vill vara ”ren”. Avstår mediciner så gott det går, men vid nödfall skulle jag ta. P-piller som är vårdens lösning på typ alla kvinno problem, nej tack. Försöker undvika onödiga tillsatser i mat och produkter. Konspiration? Nja. Däremot är min familj mer delad, vilket som är det värsta med det hela. Min pappa som är mer mot konspirations hållet medan syster mer mot alla måste ta annars är man dum i huvudet. Jag är mer, låt alla bestämma själva vad dem vill.

Lite ledsen nu Es, är det missförstånd utav mig att han inte vill träffa mig, är det bara min känsla? Varför känner jag mig så oviktig för honom. Hur ser han mig egentligen?

Kram!

Svar: Känns som om han dragit sig undan lite, du får fortsätta känna in, kram :)
Esmaralda

51 Anonymina :

skriven

Undrar om du har några råd kring min sjukdom? För jag driver på som vanligt och det funkar, speciellt om jag vägrar ge mig mentalt. Sen slappnar jag av vilket man måste, och det är så hemskt att jag vill gå och dö. Då kommer dom mörka tankarna på att jag inte kan vara som alla andra och det är svårt jobbmässigt.
Har inte jobbat länge men är redan helt slut och jag måste stå ut tillsvidare.


Tacksam för svar
Kram

Svar: Ta hjälp, på riktigt och ha ett bra bollplank... du kommer inse att du är precis lika bra och viktig som alla andra.. kram :)
Esmaralda

52 Jossan :

skriven

Ibland blir jag orolig när T säger att vi är olika.. Det är vi men samtidigt inte.. Andra kan inte acceptera att han inte vill att jag ska vara hos honom när han pluggar. Åhh låt oss bara bli sambos snart...
i helgen ses vi äntligen!!
Hatar att andra kan påverka mig..
Saknar han mig?

Kram

Svar: Ibland är olika bra !! Kram :)
Esmaralda

53 Lotta:

skriven

Idag fick jag ett deltidsjobb efter ett år utan jobb 😅. Är dock lite orolig om det kommer gå bra. Hur ser det ut med det?

Kram
L

54 En vädur:

skriven

Ja jisses, det är ingen lätt värld vi lever i just nu... 🙄

Trist läsning att Toms läge är oförändrat... sänder mina tankar! Och hoppas han joinas i kommande storhealing...!

Hos mig vankas nattjobb... Känns extra okej just nu, lite förväntanspirr inför en ev. dejt nästa vecka... Någon chans till pirr...?

Mitt i veckan-kraft...! ✨


55 Rädd:

skriven

Hej E!

Idag känns nästa bra jobb långt bort men kanske är nära? Kan B erbjuda mig något bra?

Kram och kärlek.

56 Gottegrisen:

skriven

Tjolahopp!

Kan något uppstå mellan mig och Hanna tror du? Hoppas på någon liten gnista när vi träffas men det är ytterst sällsynt för mig att det sker när jag träffar någon första tillfället 🤗

Kul med kommande storhealing! Kram & ses! 💖




Svar: Det KAN uppstå en gnista... kram :)
Esmaralda

57 En vädur:

skriven

Ja jisses, det är ingen lätt värld vi lever i just nu... 🙄

Trist läsning att Toms läge är oförändrat... sänder mina tankar! Och hoppas han joinas i kommande storhealing...!

Hos mig vankas nattjobb... Känns extra okej just nu, lite förväntanspirr inför en ev. dejt nästa vecka... Någon chans till pirr...?

Mitt i veckan-kraft...! ✨

Svar: Han kommer vara med i storhealingen !! Chans till pirr finns... runt 50 %, vilket inte är så dåliga odds, kram :)
Esmaralda

58 Mercan :

skriven

Esmaralda du såg att vi ska åka till Bulgarien i Augusti Esmaralda ser du något Esmaralda att det kommer pengar på något sätt in i familjen innan dess 😊 Esmaralda du sa att det kommer bil och bostad 🙃 vi shöpte bil med kredit Esmaralda 🤗 Esmaralda ser du om bostad kommer under slutet av året 🙂 och ser du Esmaralda om vi ska göra renovering till taket I huset Esmaralda i Bularien, det behövs 🙂

59 Sjuksyrra:

skriven

Hej!
Jag tillhör också dem som kommer ta vaccineringen. Håller stenhårda tummar för att stora massan får komma till skott snart 💉 🙏

Kan mötet bli något extra nästa vecka? Magkänslan är fin.
Kram ❤️

60 Mercan :

skriven

Esmaralda du såg att vi ska åka till Bulgarien i Augusti 😊 Ser du Esmaralda om jag ska träffa manen med gott hjärta som du såg där Esmaralda 😊

Svar: Det ser ut som o ni åker till Bulgarien i augusti... ni åker ju dit helt klart men kan inte lova 100% att det blir just i augusti men däromkring... tveksamt om du möter mannen där... ha ögonen öppna dock.. kram :)
Esmaralda

61 ML:

skriven

Viktigast att det går åt rätt håll! Men vart sjutton är svanarna?! :)

Bästa kollegan hörde av sig och sa att hon saknar mig. Så gulligt! De hade vaccinerat 3000 pers igår och det blir ca 200 pers/person! Enorm belastning och min arm hade gått av. Klarade knappt 150 som är mitt rekord men jag har inte varit med i Fas 4 pga kottisonsprutan. Det är som att du skulle ha 200 klienter om dagen Es och hade du orkat det det? :)

Undrar lite varför Zanmi verkar som att jag ska gå en annan väg en den jag tänkt för det har förändrats lite sen hon kom och jag hänger inte riktigt med🤔

Skorpan: Du är säkert skitsnygg! Håller tassarna att det nappar nu :)

Ha en fin kväll. 20 grader här. Ljuvligt :) Kramiz

Svar: WOW, 200 om dagen... jag hade nog behövt ge mig själv en spruta med ngt rejält uppiggande mellan varven för att klara detta!! Nu har jag ju alltid en timma åt varje klient... och jag behöver paus också mellan dem... för att tömma och ladda om och läsa in mig lite på den som står på tur !! Kram :)
Esmaralda

62 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda för allt som du gör för oss 😊 🤗 ♥️ 😍 😘 ♥️ 😊

63 Skorpan:

skriven

Iögonenfallande, absolut, nu syns ju mina ögon ;D.
Tack Es!

Naturvän, får väl se om det blir nåt dejtande, jag är inte den som tar första steget. Det gjorde jag i tiderna o resultatet, mindre bra ;). Men om han är modig nog att föreslå nåt, absolut att jag går på dejt. Länge sen sist ;).
Kram Skorpan

64 Mandarin:

skriven

Tack Esmaralda det låter härligt! <3 kram

65 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag märks ju jag har blandad känslor just nu för jag mår inte bra när J han håller på såhär då kunde jag inte går vidare.

Gör jag rätt att skicka mejla till E och hoppas att det kunde få en slut.

Så hoppas han inte vilja störa mig mer. Om han har något att säger eller var tysta.

Hoppas bara att han sluta med såna mot mig. Om han har något att säger då får han berätta utan störa mig.

Gör jag väl rätt?

Ha det bra

66 Rädd:

skriven

Hej E!

Gör jag rätt om jag söker jobbet hos B? Kan det bli bra? Har jag stor chans att få det?

Kram och kärlek.

67 Hedwig:

skriven

Som jag skrev flera gånger tidigare tror jag att vi blir lurade när det gäller Covidpolitiken.

Läget blir riktigt allvarligt, i alla fall i Nederländerna där nästan ingen som är yngre än 70 har dött i Covid. Flera miljoner har dock redan drabbats av de orimliga, oproportionella restriktionerna

Här kommer en länk till en film med en internationell jurist om bakgrunderna till Covidpolitiken (filmen är på engelska, med text). Väldigt intressant så unna er själv att se hela Covidkaoset från ett annat perspektiv!

https://www.bitchute.com/video/NWTroWZs7uwe/


Svar: Tack för att du delar :)
Esmaralda

68 Skorpan:

skriven

ML, tack, alla fyra tassarna behövs för att det ska gå vägen, bli till dejt. Snygg, jag är jävig ;D, men tack iaf...
Vila armen, du kan behöva den till en massa annat också...
Kram Skorpan

69 Lems:

skriven

Får min dotter några barn

70 Mind:

skriven

Senaste forskningen har avslöjat lite nya saker om hur viruset fungerar, vad som ger sjukdom samt vad som kan gå snett med vaccinet och vad riskerna är.

Viruset har spikar på sitt hölje, man har trott att deras enda roll är att fungera som nycklar som passar in i cellerna de infekterar. Vaccinen mot covid fungerar alla på principen att få kroppen att känna dessa spikar och oskadliggöra dem.

Nu har det visat sig att viruset har två effekter, en är själva replikationen då viruset smittar en cell, det ger förkylningssymptom. Sedan kommer sekundära effekter såsom att man kan få blodproppar och andra vaskulära påverkningar, detta har visat sig bero på att dessa spikar även skadar blodkärl, detta visste man alltså inte om innan. Så när viruset förökar sig och dessa spikar kommer ut i blodet skadar de blodkärl och detta kan i sin tur leda till blodproppar.

Så, vaccinen då. Det finns olika sorters vaccin. En av dessa dessa innehåller sådana här spikar, utan själva virusen. Detta för att få immunförsvaret att trigga på dessa spikar och känna igen dem. Det har visat sig farkligt att få sprutan rakt i blodomloppet istället för muskeln, så instruktionerna är att vara noga med att detta ges i en muskel, ej i en ven eller liknande. Detta med spikarna farklighet förklarar detta fenomen. Om det sprutas rakt ut i blodomloppet blir det för stor påfrestning på blodkärlen på en gång och detta kan leda till blodproppar och skador på kärl och hjärta.

Den andra sorten, rna vaccinen, bygger på att programmera celler att själva producera dessa spikar, istället för att spruta im de färdigtillverkade spikarna.

Så, nu är det upp till var och en att väga dessa risker och ta ett eget beslut. Denna information kan självklart visa sig vara fel som det är med all forskning, nyare rön ger ny kunskap. Men just nu är det den bästa kunskapen från framstående och respekterade forskare inom fältet.

Kram

71 Skrållann :

skriven

Hej!
Ja man hör en väldigt massa olika saker om covid. Jag vet ganska många som haft det och det har varit olika för de flesta. Min pappa blev ju superdålig men tack och lov överlevde han. Vaccination är i detta fallet självklart för mig, tror inte vi någonsin får ett stopp på viruset annars. Jag har fått första sprutan då jag jobbar inom LSS och andra blir i juni, det kändes bra;)
Imorgon är jag ledig och det blir skönt. På fredag är jag den enda ordinarie som ska jobba...visserligen med vana vikarier men det känns rätt typiskt och gör mig ganska stressad. Ser det ut att gå bra eller har jag anledning att vara orolig?

Kram❤️

72 Skrållann :

skriven

Hej!
Ja man hör en väldigt massa olika saker om covid. Jag vet ganska många som haft det och det har varit olika för de flesta. Min pappa blev ju superdålig men tack och lov överlevde han. Vaccination är i detta fallet självklart för mig, tror inte vi någonsin får ett stopp på viruset annars. Jag har fått första sprutan då jag jobbar inom LSS och andra blir i juni, det kändes bra;)
Imorgon är jag ledig och det blir skönt. På fredag är jag den enda ordinarie som ska jobba...visserligen med vana vikarier men det känns rätt typiskt och gör mig ganska stressad. Ser det ut att gå bra eller har jag anledning att vara orolig?

Kram❤️

73 Skrållann :

skriven

Hej!
Ja man hör en väldigt massa olika saker om covid. Jag vet ganska många som haft det och det har varit olika för de flesta. Min pappa blev ju superdålig men tack och lov överlevde han. Vaccination är i detta fallet självklart för mig, tror inte vi någonsin får ett stopp på viruset annars. Jag har fått första sprutan då jag jobbar inom LSS och andra blir i juni, det kändes bra;)
Imorgon är jag ledig och det blir skönt. På fredag är jag den enda ordinarie som ska jobba...visserligen med vana vikarier men det känns rätt typiskt och gör mig ganska stressad. Ser det ut att gå bra eller har jag anledning att vara orolig?

Kram❤️


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: