Få extrapengar ......

 Många får pengar  genom fonder och stiftelser och alla pengar du får är skattefria och behöver inte betalas tillbaka.
 
 
Kvinnor, män, ungdomar och barn kan få pengar.
 
Friska, sjuka, funktionshindrade, fattiga, ensamstående föräldrar, arbetslösa, organisationer, institutioner, skolor, föreningar och företag verksamma inom vård, kultur, utbildning, omsorg, miljö,  kan få stöd.
 
Du kan söka från fonder, stiftelser och stipendier.
Letar du tillräckligt noga så är chansen god att du hittar en fond som riktar sig till dig.
 
Här kan du läsa mer :
 
www.globalgrant.com/mer-om-stiftelser-stod-och-stipendier
 
Kanske  någon av er har erfarenhet och kan ge mer tips !
 
Är man i akut pengaknipa finns det fonder där man kan söka hjälp, behöver barnen en dator, vill man göra en rekreationsresa  osv... det finns fonder för det mesta där man kan ansöka.
 
En gång när jag arbetade med utvecklingsstörda vuxna så sökte jag fondmedel och blev beviljad...  och fem handikappade med fem personal reste en vecka till Mallorca !
 
Jag känner en kille som kämpat länge i motvind mot ekonomiska svårigheter och  han fick fondmedel till  att möblera barens rum.
 
Enda kruxet är ju att hitta rätt fond... ofta är ju fonderna riktade till en viss kommun och inom ett visst område. Man får helt enkelt söka sig fram.
Det kan löna sig !
 
Fortfarande funkar det inte att lägga till bilder och det börjar bli lite irriterande!
 
Kram & kärlek 💖
 
 
 
 
 
 
 
1 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag undrar vad gör C kvinna just nu? Kommer hon höra av sig till mig?

Ha det bra

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Efter lördags med G kvinna och vi andra. Så kan G kvinnna tänker sig att ses igen? Efter min positiv sida som jag visar upp.

Vill hon gärna ses igen något gång?

Ha det bra

Svar: Ja, det känns troligt att hon vill ses igen, kram :)
Esmaralda

3 Shenzi :

skriven

Hej Es!
Jag e lite nyfiken på om min kusin kommer möta en ny kärlek så småningom å kommer de dröja länge till isf? Kram Shenzi 🌹

Svar: En ny kärlek kommer men först lär det bli lite dejting så det kan dröja innan den rätte kommer... kram :)
Esmaralda

4 Naturvän:

skriven

Hej!

Ja ett pengatillskott är ju aldrig fel.

I går besökte jag thaimassagen i grannbyn och fick återigen en stark positiv syn av ett lägenhetsområde uppåt hamnen. Tycker så mkt om det här havsbadet och är där ofta.

En fråga, ser du vad det kan betyda för mig? En träff, flirt? Flytt? Har tyvärr inte råd och när jag flyttar vill jag bo i hus.

I dag läkarbesök, skönt när det är över....

Kram


Svar: Jag ser inte vad, men något nytt och positivt verkar vara på väg, kram :)
Esmaralda

5 💕 Zoey 💕:

skriven

God förmiddag Es!
Jag undrar om det är något Horus vill att jag ska göra mer än vad jag redan gör, bortsett att få salt på sig oftare?? Eller är han nöjd som de är?? Hoppas han fortfarande jobbar på att uppfylla mina önskningar? Kram Zoey 💕

Svar: Han känns nöjd och belåten och jobbar intensivt för dig, kram :)
Esmaralda

6 <3:

skriven

Godmorgon Es, drömde för första gången om JB. Det var vänner omkring och dejt för oss i Stockholm. Han var så välklädd och fin. Gulligt leende.
Betyder drömmen något ? Kommer vi äntligen ses jag och JB i detta liv ?
Kram

Svar: Drömmen handlar mer om en önskan hos dig. Finns dock en chans att ni ses , kram :)
Esmaralda

7 Maria:

skriven

Hej!
Så bra att du påminner om detta, ska tipsa min väninna. Hon är sjukskriven och ensam med lite pengar..
Jag hade sån obehaglig dröm inatt på efternatten.. först såg jag djurbajs på trappsteg. Sen gick jag ut genom en dörr och fick se åsna med tom kärra springa förbi i vild galopp, sen efter kom tjur/oxe med kärran liksom framför sig och sprang vilt ut på en gata. Sen såg jag en hjord med boskap dundra på och dem var på väg åt samma håll, ut från grinden som var öppen. Jag ville stänga den men insåg att jag inte skulle hinna utan sprang tillbaka in o stängde. Kan du snälla se vad detta är/betyder?
((Drack 2 glas vin igår kväll om det har nån betydelse))
Kram 🥰

Svar: Det här handlar om att bryta sig loss.. och det måste inte vara i fysisk bemärkelse, kram :)
Esmaralda

8 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag har alltid visste att jag var större ängel och var en man som jag fick känna på i måndags. Men ibland förvirrar jag om hur jag går, jag ser mig själv i spegel att min foten var större än jag har, min syn var mycket bättre än jag är som en människan. Och allt som gör mig osäker.

Jag kommer väl återhämtning mig? Men jag vet vem jag är som ängel. Jag tror väl det stämmer som vad jag såg hos mig själv.

Gör det väl?

Ha det bra

9 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Wow det låter super! Önskar att det fanns något liknande system i Finland.

Tror du att min talisman laddar för något större? Har inte direkt märkt någon skillnad eller förändring sedan han kom in i mitt liv (Ögat).

Kram

Svar: Jag tror det måste finnas fonder och stipendier också i Finland ?Känns som att din talisman laddar, kram :)
Esmaralda

10 Tösungen :

skriven

Godmorgon!
Tack för tipset - ska skicka det vidare till min yngsta dotter.
Jag undrar om jag är helt ute nu när jag plötsligt för inte så längesedan fick till mig att min dotter kommer att få tvillingar den dagen det blir aktuellt att skaffa barn.
Två pojkar.
Vågar inte yttra detta till henne men jag kan ju fråga dig som har förmågan att känna ❤
Kalmar 🥰

11 Jossan :

skriven

Godmorgon
Härligt när man står still på motorvägen.. kommer bli så sen…

Tänk vad lätt det är för andra att säga vad man ska göra och inte göra.. Min kompis tycker jag ska dra med någon ut och ta en drink eller något så jag träffar någon.. Men problemet är att alla jag umgås med är i förhållande och är inte speciellt sugna på att umgås med mig en helg precis.. men ja jag förstår honom hur han tänker..
men helt ärligt var ska jag hålla ögonen öppna? För helt ärligt jag vet inte för alla tjatar om att man ska inte leta, nä jag letar inte men kan inte släppa tanken på att jag också vill ha det som andra har.
Vad är det för fel på mig? Varför kan man bara inte säga du ska vara där och då vid den tiden så kommer du möta honom. Jag är inte den som festar så att gå ut på en bar en lördag är så långt ifrån jag..
Kanske hade kunnat sätta mig på ett fik men inget annat liksom…
Lär väl aldrig träffa någon…
Kram

12 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Tack för svar! Jo fonder och stipendier finns nog, men har för mig att de är för studier och forskning och liknande. Har aldrig hört talas om att man kan få stöd för tex ny dator eller rekreationsresa. Men jag kanske har fel.

Det är tufft som ensamstående förälder, när förändras det? Ska min dotter växa upp helt utan någon fadersfigur i sitt liv?

Kram

Svar: Jodå, det finns fonder för de som är utan pengar också och i behov av speciella ting.Och fonder för barn där föräldrarna inte har råd med det som behövs
Kram :)
Esmaralda

13 F:

skriven

Godmorgon undrar om du får till dig något spontant om mig kram

14 Skytten 1:

skriven

Hej E,undrar om Ögat fungerar än,har inte hänt någonting av mina önskningar.

Svar: Jodå. Ögat fingerar och laddar säkert för någonting, kram :)
Esmaralda

15 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Jo där har man letat efter hjälp när silikondelen på "snarkofagen" gick sönder den kostar 1000 kr.Den fond som hjälpte mig var min egen sönerfond ;-)
Vad gjorde jag utan dom <3

1 september och +7 i morse nu är hösten här !
Jag gillar ju hösten med sin klara luft och så småningom färgsprakade lövverk.

Det verkar krångligt och väldigt dyrt detta med ny vedspis ..suck . Känner inte riktigt för det men jag måste väl . Med dessa elpriser går jag ju under i vinter och då hjälper inte ens sönerfonder...

Kram Anki med flock

Svar: Ja, det är dyrt.. jag byter min ungefär en gång om året oavsett det behövs eller ej för är livrädd att det ska gå sönder !Japp, nu är hösten här.. riktigt skönt tycker jag !
Kram :)
Esmaralda

16 Voodoo:

skriven

Godmorgon,
Behöver svar på en fråga..
Sökte/fick kontakt med en person på Instagram som kan hjälpa en i relationer och dyl.
För mig låter det lite voodoo aktigt..
Hen har tusentals följare men jag vet ju du sagt det där med att laborera med kärleken ska man vara försiktig med.
Ska jag låta det vara?
Kram

Svar: Ja, kanske du ska låta det vara.... känn in själv vad magkänslan säger, kram :)
Esmaralda

17 Mirre:

skriven

Godmorgon Es,
Nu precis hade jag en väldigt ond entitet (vad jag tror iallafall) sittandes bredvid mig på tåget.
Fick en så mörk energi ifrån denna person, kändes inte ens som det var en människa jag satt bredvid. Ser du vad det var för något jag mötte?😅
Fick verkligen ”skydda” mig själv mentalt och energimässigt .. en liten stund senare kom en präst och satte sig framför (4-säte)
Kvinnan i fråga verkade känna av min energi, och verkade otroligt obekväm och satt och blunda ansträngt. Kan ju vara jag som inbillar mig alltihopa men jag tror inte det.. Vi är verkligen inte ensamma här på jorden.

Es, igår skrev du att det dröjer ett tag innan jag hittar någon som jag känner 100% för och som känner så för mig, men ser du om det blir dejting och andra förhållanden innan dess? Kram💜

Svar: Du har rätt i din känsla och något mörkt fanns där hos dig en stund.. men något exakt kan jag inte se.. kram :)
Esmaralda

18 Hm:

skriven

Hej Esmarslda.
Blir så stressad och ledsen över mina studier. Vill bara fortsätta men får inget besked än.

Kommer det att lösa sig? Kommer jag få fortsätta mina studier på ”nya” skolan? Eller kommer jag behöva gå kvar på gamla skolan för att fortsätta?
Kram

19 Misstjejen:

skriven

Hej

Som det händer nyligen för mig

Jag tänker på något konstigt att varje gånger att jag ska kommer till en rummet. Några som blir rädd för jag ska ser något av vad dom prata om. Så ju dom stänga dörren då blir det mer trygghet. Ibland råkar jag förbi någon har en hemligt snackar med andra. Men dom förstår aldrig att jag var inte intressant av dom. Jag har alltid någon annan som jag tänker på så det var intressant för mig. Jag undrar varför? Jag har inga magiska tankeläsare eller något som jag ska läsa vad dom säger.

Jag undrar varför är dom så rädd för jag ska ser något? Jag har andra tankar och andra intressant... det förvånar mig varje gånger.

Men varför?

Ha det bra

20 Li:

skriven

Hej Esmaralda.

Har en ”gammal” vän som jag känner att hon dragit sig undan mig lite. Delas så verkar hon och jag ha lite olika uppfattningar om saker.
Jag hörde av mig till henne lite spontant en helg och sa att jag hade barnvakt. De var ute på stan men jag blev inte medbjuden. Sådant gör att jag tvekar lite inför henne för det har hänt liknande flera gånger. För mig känns det mer självklart att man bjuder med sin vän.

Men hur känner hon inför mig? Verkar hon vilja umgås/ hänga? Gillar hon mig? Och ser du oss umgås framöver?
Kram

Svar: Hon gillar dig men hon tänker inte alltid efter, kram :)
Esmaralda

21 MB:

skriven

Det blev starta eget! Jag har väntat på denna chans hur länge som helst, tvekar inte men är orolig hur kunderna och kollegor kommer känna inför mig. Orolig att jag inte kommer ha några kunder och därmed inga pengar. Kan du känna in om det blir tufft och att jag kanske ska ha ett extra jobb eller bara köra 100% mitt egna? Kram /MB

22 Skorpan:

skriven

Hmm, inte bekant med dylika fonder annat än via tidigare jobb, inte på det personliga planet, men månne det inte finns hos oss också, gäller bara att hitta dom...

Hösten har börjat o med den kom svalkan, skönt för en som får varmt bara hon lite rör på sig. O får så varmt om fötterna, gräsligt är det :(. Undrar hur han kommer att ta detta, min tillkommande? Vill ju inte skrämma bort honom genom slaskiga fötter o händer, fy... Stackarn, nog har han att lära sig då han möter mig ;).

Ny kollega på plats, det artar sig...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

23 Igges matte 🐈‍⬛:

skriven

Det är toppen att det finns fonder att söka pengar ur. Jag har sökt fondpengar flera ggr. och bla. blivit beviljad bidrag till en ny cykel och studielitteratur. :)

Äntligen är sommaren förbi, jag är tacksam över att det bara var några dagar som det var olidligt
hett :) Jag älskar höstens krispiga luft och alla sprakande färger på träd och buskar. Då mår jag som bäst på hela året.

Hoppas det gick bra på gymmet idag! Kram Igges matte 🐈‍⬛

24 <3:

skriven

Har A nu fått den insikten att vi faktiskt inte ses längre och att han lägger noll tid på mig och 🐶att det bara är fest igen med grabbarna.

25 Hmm:

skriven

Hej Esmarslda.
Blir så stressad och ledsen över mina studier. Vill bara fortsätta men får inget besked än.

Kommer det att lösa sig? Kommer jag få fortsätta mina studier på ”nya” skolan? Eller kommer jag behöva gå kvar på gamla skolan för att fortsätta?
Kram

26 Monica:

skriven

Svenska kyrkans diakoner/diakonissor brukar ha bra information om fonder man kan söka. Dessutom kan denna församling där de arbetar ha egna fonder där någon välbärgad församlingsmedlem har donerat ekonomiska medel till. Tex julfonder. På den tiden då jag hade det dåligt ekonomiskt ställt fick jag verkligen hjälp som värmde gott och det höjde livskvalitén. Förmodligen behöver man inte heller vara medlem i Svenska kyrkan för att få hjälp.
Med vänlig hälsning Monica

27 Sessan:

skriven

Jag har volontärat och hjälpt personer att söka ur fonder. Det tråkiga är att man om man är sambo eller gift oftast får räkna ihop inkomsterna. Jobbar partnern så kan man i regel inte söka eftersom man då har för hög sammanlagd inkomst. Tråkigt eftersom det faktiskt finns parförhållanden där den andra partnern inte släpper ifrån sig ett korvöre av sin inkomst. Sett alltför många sådana exempel :(

Den gången jag själv tänkt försöka söka eftersom FK var släpade efter i månader med utbetalning hände följande, läkaren ville inte skriva intyg eftersom han menade att han hade patienter som var värre i sin sjukdom än jag.
Då kände jag mig verkligen lägre än lägst.









28 barrqvist:

skriven

Jag försökte söka pengar till glasögon via fonder en gång men det var så himla svårt att hitta någon lämplig så gav upp, hade istället tur och fick hjälp av lokala Lions klubben.. Vet inte om alla deras föreningar gör så men kan var mitt lilla tips att kolla upp :)

Undrar.. Var har jag min kompis D egentligen? Vill hon inte längre vara vänner eller är hon bara tyst om vad som än stör henne? :/

29 Pia1 :

skriven

Jodå har kikat på fonder för operation - men tyvärr med försörjningsstöd så dras det då av som inkomst så bara onödig ansträngning om fonden ens tillåter, de flesta kräver att man har fast inkomst pga detta.
Och förtidspension vill ingen läkare skriva på eftersom det GÅR att operera men jag måste då betala miljonen själv, snacka om MOMENT 22 återvändsgränd 3.0 status quo never ending story 😭

Svar: Ja herregud, det är inte klokt !! Styrkekram
Esmaralda

30 LottaS:

skriven

Es, ser du om medelålders paret som gifter sig skulle uppskatta svampleveranser under hösten som gåva eller uppskattar de mer något traditionellt materiellt?

Svar: Svampleverans tror jag att de skulle uppskatta, kram :)
Esmaralda

31 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Nej, det verkar inte funka på samma sätt i Finland som i Sverige. Synd.

Det är tufft som ensamstående förälder, när förändras det? Ska min dotter växa upp helt utan någon fadersfigur i sitt liv?

Kram

32 Naturvän :

skriven

Hej!

Det svaret värmer. Sitter på en bänk mitt ute i landskapet och pausar. Här känns det alltid så oerhört bra och rofyllt. Speciella energier??

Ska försöka få info om området. Ngt är det

Kram

33 Lilly:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser något nytt för min syster ? Kommer hon träffa någon snart ? Seriös kram 🥰

34 F:

skriven

Hur går det för min bror kommer han hitta ett jobb snart ?

Svar: Han behöva söka aktivt och söka allt... då går det fortare för honom att hitta jobb, kram :)
Esmaralda

35 AnnaK:

skriven

Reder jag ut min livs-soppa? Vet att det är jag som måste ta besluten och stegen. Är så trött och sliten nu.

Kram 🤗

Svar: Prata med en terapeut om du kört fast, kram :)
Esmaralda

36 Mimmie:

skriven

Hej Es

Ser du någon som är intresserad av mig på kärleksfronten?
Kram

37 Jossan :

skriven

Jag hatar verkligen hur det är mellan mig och kollegan. Hon kunde smsa mig dygnet runt men inget nu. Hon väljer att vara med en annan kollega framför mig och pratar bara med mig som nödvändigast. Hon är hos den andra hela tiden fast hon ska vara hos mig också. De är då 3 på en klass och jag är själv. Bara för jag var dum och sa en sak som någon vände på. Det känns inte ett dugg kul utan känns skit. Vet inte vad jag ska göra..
kommer det dröja länge tills hon förlåtit mig och det börjar bli som vanligt igen?

Kram

38 Ninni :

skriven

Hej
Just nu känns allt jobbigt och jag är så trött.
Undrar om mitt kära öga kommer att hjälpa mig,har inte märkt av något ännu.han kanske är död
Kram

39 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du att min bror träffar tjejen med gott hjärta nästa år eller tar det flera år 🙂

Svar: Det beror på hur aktiv han själv är.. kram :)
Esmaralda

40 Ghostwriter:

skriven

Vi pratade och det kändes rätt bra, men som du sa så kanske känslorna inte räcker till hundra procent. Känns det som att vi klickar ändå irl och närhet? eller ska jag säga att jag inte känner något redan nu innan...
För det känns som han känner lite mer än mig.

Kram

Svar: Lita på hur du själv känner och är du tveksam så träffa honom och känn in, kram :)
Esmaralda

41 Shenzi :

skriven

Hej igen Es!
För ett tag sedan frågade jag om mötet med min soulmate kunde ha blivit fördröjt pga pandemin å du svarade "en aning". De har rullat i mitt huvud sedan dess, kan du möjligtvis se hur mycket de har fördröjt?? Kram Shenzi 🌹

42 Shenzi :

skriven

Hej igen Es!
För ett tag sedan frågade jag om mötet med min soulmate kunde ha blivit fördröjt pga pandemin å du svarade "en aning". De har rullat i mitt huvud sedan dess, kan du möjligtvis se hur mycket de har fördröjt?? Kram Shenzi 🌹

43 Vänskap:

skriven

Är det locket helt på mellan oss eller finns det en liten chans, till försoning att träffas efter allt som varit?
Hur skulle reaktionen bli, om jag hörde av mig?
Kram 🌷

44 Jossan:

skriven

Jag hatar verkligen hur det är mellan mig och kollegan. Hon kunde smsa mig dygnet runt men inget nu. Hon väljer att vara med en annan kollega framför mig och pratar bara med mig som nödvändigast. Hon är hos den andra hela tiden fast hon ska vara hos mig också. De är då 3 på en klass och jag är själv. Bara för jag var dum och sa en sak som någon vände på. Det känns inte ett dugg kul utan känns skit. Vet inte vad jag ska göra..
kommer det dröja länge tills hon förlåtit mig och det börjar bli som vanligt igen?

Jag hatar allt just nu…

Kram

45 Lillan:

skriven

Hej Es

Ser du något speciellt roligt som händer mig?
Kram

46 .:

skriven

Hej, Es!

Jag har ett problem. För mig ett ganska stort problem. Jag har en vän som manipulerar mig väldigt ofta. Om jag inte orkar ses för att jag är trött, har stark ångest eller helt enkelt inte vill och säger det. Så hittar hon på hundra saker att övertala mig på. Hon mår dåligt, hon vill gärna göra det, om jag gör så blir det si och så. Till slut lägger jag mig... antingen för att jag inte orkar med hennes tjat eller får dåligt samvete (beroende på vad hon säger) och känner mig som en dålig vän. Jag förstår inte riktigt hur hon egentligen vill träffa mig när hon egentligen vet att jag egentligen inte känner för det. Jag måste ofta säga saker här och nu, trots att jag kanske behöver tänka. Det är lite som att hon ser förbi mina känslor. Och det känns som att det skulle vara väldigt svårt för henne att förstå och ta in. Vad ska jag göra? Jag mår inte bra när det blir så här.

47 Lilly:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser något nytt för min syster ? Kommer hon träffa någon snart ? Seriös kram 🥰

48 F:

skriven

Undrar ser du min bror i arbete ? Han har varit arbetslös i många år 🥲

49 <3:

skriven

Har A nu fått den insikten att vi faktiskt inte ses längre och att han lägger noll tid på mig och 🐶att det bara är fest igen med grabbarna ? Kommer det bli ngn bättring från hans sida ? Han borde gå i en pojkvänsskola säger mina tjejkompisar ;)
Tror han är ganska så nöjd med grabbarna. Han är väldigt poppis i kompisgängen.
Kram

50 Tintin:

skriven

Hej Ez!
Ordnar det sig snart för sonen? Blir det ett "ja" snart från något av de många jobben han sökt?

Tack och kram <3

51 Mercan :

skriven

Tack Esmaralda 😔 💖 💝 💟

52 A:

skriven

Jag sökte fonder när jag blev ensamstående och inte hade pengar men jag fick avslag på alla. Tips att Kyrkan hjälper till, och man kan söka via majblomman.

Jag har skänkt mycket barnkläder till kyrkan och dem ger till familjer som har det svårt. Dem skulle säkert ta emot vuxna kläder också.

Kram!

53 ullie:

skriven

Det där lät som det va till mej innan sommaren funderade jag men sen blev ju inget . Detta till tänder hade varit så bra o behövligt du ser säkert kanske men ja vilken ska man söka till
Hoppas jag hittar något

54 LilaSyren:

skriven

Hej Ez,

Hur tror du det kommer gå på mitt nya jobb på måndag?
En helt annan bransch och uppgifter ...
Kommer jag och sambon hålla ihop eller ser du en separatation ?

Kran


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: