Dag 3

I går tilbringade vi hela dagen iväg från stan
Vi började med vulkanen Vesuvio...
 
 I anslutning till Vesuvio hade den här mannen en butik och gjorde magic med cintroner.
Limocello såklart, band annat... som vi fick smaka och sen betade vi av den ena alkoholhaltiga drycken efter den andra men när det kom till mozarella likör tackade jag artigt nej... där går liksom min gräns... !
 
 
Jättecitronerna är söta... man fick smaka varsin skiva och de växer just här vid vulkanen.
 
 
Massor av turister bestiger vulkanen ideligen... maken och Ozzy tog sig ända upp på toppen medan jag satt i solen nedanför och  chillade !!
 
 
Jag hade sällskap av massa ödlor... treviga små krabater som inte gjorde nåt väsen av sig.
 
 
Jag måste berätta om den " gamle Vesuvio hunden".. en till åren kommen självutnämnd arbetshund.
Han håller till precis där entrén till  bergsbestigningen  och människor trängs på väg in och på väg ut... och hunden ställde sig mitt i vimlet och hade noga koll på alla.
 
Om någon stannade och inte gick vidare så blev det liksom en propp i hålet och hunden skällde och talade om att " gå vidare, gå vidare" och de som inte fattade budskapet fick  ännu en tillsägelse.
Jag såg tre gånger hur hunden körde nosen i knävecken på sega turister och var väldigt tydlig med att " GÅ, rör dig" och folk blev livrädda 😂
 
 
Efter Vesuvio blev det lunch och gissa vad ? Just det, pizza !!
 
Sen när reseledaren samlade ihop oss var Ozzy borta... puts väck, och jag hann få lite panik innan vi hittade honom, sovade i solen på en mur !!
 
Så for vi vidare till Pompeji
 
 
Bara Pompei var värd hela resan !
Är ju  som en stor by och det tar tid att beta av
Vi hade en väldigt dedikerad guide som visste precis allt och det var hur intressant som helst.
 
 
 
 
 
Jag blev rent till mig när jag hittade en monter full av talismaner... man använde talismaner flitigt vid den här tiden.
 
 
 
 
 
Efter att ha harvat runt i timmar, blev det dags för hemfärd och då var vi helt slut.
 
När vi steg av bussen konstaterade vi att nej, vi är för trötta för att gå ut och äta så vi handlade hem lite trekantsmackor, frukt och snacks och  kvällens middag blev en picknick på rummet till Netflix !
 
Jag blev av med flygbiljetterna i  går , ve och fasa😱
 
Men så tänkte jag att ingen fara, jag har ju all info på ett mail
Men det hade jag INTE
Av nån anledning var just det mailet borta och radderat
 
Ja herregud.... men sen, 10 timmar senare,  dök  biljetterna upp, i en helt annan väska.. och friden lägrade sig.
 
Jag hann dock konstatera att jag lär ju få mail  så vi kan checka in online.. ett dygn innan flyget går på söndag.. för så brukar det ju vara .
Jag jagade inte upp mig speciellt men informrade Umberto, hotellägaren, om saken och meddelade att nu får vi kanske stanna här for ever and ever 😂
 
Här lyser solen, 20 grader varmt  och idag blir det till att gå under jorden på sight seeing
 
Kram & kärlek💖
 
 
 
1 Skorpan:

skriven

Pust vilka dagar ni har, fyllda med program. Det blir månfa steg det ;).
Slutet gott allting gott..
Fortsätt o njut :).

Här +3 o regn o molnigt mellan varven ;D. Kunde absolut tänka mig att vara där ;).
Kram Skorpan

2 Lisa:

skriven

Hej

Så intressant att läsa, och fina bilder. Pompeji är på min bucketlist och hoppas kunna besöka denna historiska plats snart.
Åker imorgon norröver mot Idre, har dock inte stått på ett par skidor på åtta år....kommer det gå bra ?

Kram Lisa

3 <3:

skriven

Så härligt med ☀️och 20 grader. Grått och trist här hemma.
Hur stor är chansen att E kan passa min lilla skrutt när jag åker på semester i maj ? Mamma tror hon kan vara sur efter arvet och inte gillar mig. Hoppas verkligen att det kommer lösa sig med hundvakt till honom. Mitt ♥️🐶

4 Alie:

skriven

Låter underbart, härliga dagar.. jag var på Pompeii i höstas, en upplevelse att gå där.
Njut fortsatt av era dagar ☀️

Är tiden fortsatt på min sida att det kan hända i positiv mening?
Kram :)

5 Solen ☀️:

skriven

Ser ut som ni verkar ha en fantastiskt trevlig resa! 😀☀️
Kram Solen

6 Agnes:

skriven

Finns en stad till, som hamnat i skuggan av Pompeji.
Kallas Herculaneum, mindre än Pompeji, dock drabbad av vulkanutbrottet.

De gräver ut den med, o nya fakta om dessa 2, (finns 2 andra städer till som dock ligger där de ligger i sin Törnrosasömn,) som omkullkastar rådande info.

Alltid närt ett intresse för Pompeji, så visst är jag en smula avis på er som nu varit där!

Förstår att Ozzy är nöjd!

Stora kramen, Everyhopa! ;0}

7 Therese C:

skriven

Hej Es!
Vad härligt det låter 😊. Jag har varit i Italien två gånger när jag var liten. Första omgången minns jag inte mycket av eftersom jag bara var två år. Jag hade något slags vagt minne av att poolen var djup och när jag berättade det för pappa så sa han att "ja det var nära att du drunknade där, jag var ouppmärksam en liten stund och när jag såg dig igen låg du och flöt med ansiktet ner i vattnet ".
Andra gången vi var där Var jag sju år. När jag återsåg den djupa poolen såg jag att det var en plaskdamm för småbarn.
Som sjuåring tyckte jag att Pompeji och vulkanen Vesuvio var resans höjdpunkter. Det var väldigt spännande att få se 🤩.
Kram Therese C

8 Skorpan:

skriven

Glömde fråga, blev det några talismaner kvar i montern ;)?
Kram Skorpan

9 Monica:

skriven

En enstaka ödla såg jag i en gräsplätt vid utkanten av den lilla staden Santa Maria på ön Sal i Kap Verde. Den såg gullig ut. Det lär inte finnas ormar där. Tack och lov dom är jag livrädda för.

10 Katrin:

skriven

Tack för dina reseskildringar. Håller med dig om Pompeij, vilken känsla att bara vandra där. Jag känner mig väldigt hemma i Italien och kanske ännu mer på Sicilien. Förmodligen gamla cellminnen som vaknar till liv.
Det skulle vara helt underbart att sitta på Capri i Axel Munthes hus och skriva. Min roman är lite svårstartad men jag vet att när jag kommer igång så händer det saker.

Avundas dig att du närmar dig målgång med din bok.
Kram Katrin

11 Mickis:

skriven

Mums! Min favvopizza! Intressant med talismanerna och jösses vilken tur att flygbiljetterna återfanns! Härligt med 20 grader och ni har det gott :) Här ösregn och +6 och i morgon kommer snön och minusgraderna tillbaka. Usch!! Njut och fina är ni allihopa :) Kram

12 Solstjärnan:

skriven

Skönt med sol o värme 😊Ser ju att du får använda Ecco:na flitigt😊
Försvunnen Ozzy kan vara skrämmande,tur att han bara var på siesta och inte för på egna äventyr..

Hunden hade sin arbets uppgift som tyvärr inte alla förstod o uppskattade som det var tänkt.

Borttappade flygbiljetter skulle nog ge mig panik i nån grad,du är van resenär och oroar dig inte så mycket utan vet att det finns en lösning till det hela.
Tur de blev hittade😊

Ser framemot att få resa med min kommande😊Att njuta av god mat,värmen och intressanta program för dagen😊

Ha det så bra!
Kram Solstjärnan ☀️


13 Misseve :

skriven

Hej! Vad tyckte han om mig idag? Berörde jag honom? Kram :)

14 <3:

skriven

Vad är det för fel på Nina ? Vill hon skapa konflikt med flit ?
Kram

15 Erika:

skriven

Hej! Jag funderar på att söka ett nytt jobb. Om jag gör det, tror du jag har möjlighet att få det?

16 Vb:

skriven

Är chansen stor att jag blir gravid denna månad?

Kramar

17 Mercan :

skriven

Ha det så trevligt 🙂 🤗Esmaralda jag behåller min brors träningsbyxa 🤗om jag går med den till intersport, min bror kommer bli ledsen, jag behåller den gärna 🤗

18 Mercan :

skriven

Vilken söt hund Esmaralda 🤗

19 Mercan :

skriven

Vilken söt hund Esmaralda 🤗

20 B:

skriven

Hej Es,

Är han verkligen förälskad i mig?

Kram

21 Catarina:

skriven

Hej Alla!
Jag behöver er hjälp! Jag har tappat bort ett USB som innehåller viktig information och behöver få tillbaka det. Jag hade det senast på ett möte på onsdag eftermiddag och minns att jag tog ut det ur datorn för att stoppa ner datorn i datorväskan och att jag la USB:n på bordet, men det blev mest troligt kvar, för jag minns inte att jag stoppade ner det i handväskan och det finns inte där. Nu letas det för fullt i lokalen men än har det inte dykt upp.

Kan någon av er se/veta var det finns? Eller var vi ska leta?

Tacksam för all hjälp!

22 Zita :

skriven

He! Esmaralda tror du det blir en bra resa till Småland med min syster och svåger hälsa på Mamma och gå på dop.

23 Catarina:

skriven

Jag har hittat USB:n! Den hade ramlat ur handväskan och låg under den!!!

24 Anki:

skriven

Ooh vilka underbara solfyllda spännande dagar ni har !
Tack för reseuppdatering
Tur du fann biljetterna allt ordnar sig.Hoppas Ozzy inte fick för mycket sol sovandes på muren 🥰

Gär regnar det
Fortsätt njut !

Kram Anki med liten flock

25 Annika :

skriven

Vad roligt att läsa om er resa till Italien, mitt favoritland. Har varit där väldigt mycket men dock inte där ni er. Lite lustigt att jag för en liten stund sedan tittade på ”Ginos italienska frestelser” på play och som bland annat handlade om Limoncello.
Ha en fortsatt fin resa!

26 B:

skriven

Hej Es,

Är han verkligen förälskad i mig?

Kram

27 Alie:

skriven

Låter underbart, härliga dagar.. jag var på Pompeii i höstas, en upplevelse att gå där.
Njut fortsatt av era dagar ☀️

Är tiden fortsatt på min sida att det kan hända i positiv mening?
Kram :)

28 Zita:

skriven

Hej Esmaralda tror du min helg blir bra mågot jag ska tänks på ? Kram 🥰


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: