Den där sockerkakformen.....

Man ser ju numera  överallt recept på  ytterfilé i sockerkaksform.
Nu har jag äntligen prövat .
 
Recepten är olika men detta blev riktigt lyckat, enkelt och gott !
 
// Nyss insatt i ugnen //
 
 
Salta en ytterfile på alla sidor
Lägg den i en avlång sockerkaksform.
 
Rör ihop:
3 dl grädde
2 mask lingonsylt
2 msk kinesisk soja
salt
svartpeppar
lite timjan
2 msk kalvfond
 
Rör ihop och häll över filén.
 
Sätt in i 175 graders ugn
 
Det beror på filéns storlek hur länge den ska vara i ugnen
Jag tog ut min efter 1 1/2 timme och den vägde 1200... och då var den klar.
Pröva dig fram.. om du inte använder stektermometer
 
// Klart//
 
Lägg  det färdiga köttet i folie och låt vila.
 
Häll all vätskan i en kastrull för att göra sås
Blanda i 2 dl grädde
salt, svartpeppar, lite mer lingonsylt , en rejäl matsked gele  och red med maizena.
Koka upp.
 
Till detta kan man  ha kokt eller pressad potatis
Valfri grönsak och gärna  pressgurka och lite gele
 
 
Blir en royal måltid minsann.
I söndags avnjöt vi detta och det kommer tillagas fler gånger.
Så enkelt och så gott !
 
 I dag ska min dator till doktorn... den lämnas tidig morgon och i bästa fall får jag hem den sen eftermiddag.... eller så blir det inte förrän i morgon !
Jag kan alltså inte svara på några frågor idag !!
 
Kram & Kärlek 💖
1 Liljan:

skriven

Godmorgon! 🌄🐣❤️💕
Det gick riktigt bra att elda, någon nyfiken granne hade full display av show hela dagen. De höll sig bara nere hos sig, Gud förbjude att komma över för att hjälpa till! En annan granne kom över, då slapp han putsa fönster 😂
En kasa av två är nu uppeldad och jag lade mig tumill sängs strax efter 19 igårkväll, helt färdig! Idag får kroppen sota för det. Trots smärtan så ler jag ändå att ett jobb är klart nu.
Dags för att bädda ner mig igen med kaffe och en bok.
Kram till er

2 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Tack för recept !!! Just fläskytterfile är ju tacksam att tillaga . Till och med Jag lyckades med inbakad sådan och det vart väldigt gott .

Ha nu en härlig datorfri Tisdag !

Kram Anki med flock

3 Ghostwriter :

skriven

Mitt djur verkar må bättre nu, jag hoppas han inte har ont bara som jag inte ser.. tack snälla för din healing igår det behövdes och hjälpte!! 🙏

Lycka till med datorn
Kram

4 Frasse:

skriven

Hej Esmeralda...
Tänker mycket på den här mannen jag har träffat ett par gånger nu. Han jobbar borta i veckorna. Varför hör Han inte av sig? Vad är syftet från hans sida att vi skulle ses så intensivt ett par gånger?

5 Igges matte 🐈‍⬛:

skriven

Det måste i så fall vara ett lokalt fenomen för jag har då inte hört talas om att någon lagat fläskfilé i sockerkaksform.
Det ser verkligen gott ut så jag har kopierat och sparat receptet. :)

Kramar 🐈‍⬛


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: