Katastroftankar.....

Katastroftankar tar mycket energi, och helt i onödan.

Ofta börjar katastroftanken med en mindre tanke…. Att tänk om ditten händer eller om datten händer… och därifrån tenderar det till att  växa i en slags negativ spiral  då kroppens system för rädsla aktiveras  och  vi tappar förmågan att se klart och hamnar i en slags tunnelseende.

 

Vanliga katastroftankar är att nu ska jag dö.. jag kommer bli galen… jag tappar kontrollen…jag kommer skämma ut mig…  och så vidare.

 Kan man kartlägga sitt eget beteende och vilka katastroftankar man lätt hamnar i  så blir det lättare att förändra ett negativt tankemönster.

Ofta kan det behövas en terapeut som hjälper till med denna förändring av  dessa tankemönster.

 
 

Lider man av GAD, generaliserat ångestsyndrom då har man ihållande känslor av ångest och katastroftankar som gör att man blir begränsad och  ens livskvalitet påverkas negativt.

Här kan det behövas kognitiv beteendeterapi för att man ska komma vidare.

Det finns lite knep att bli kvitt sina katastroftankar

Kan man bli medveten om hur ens tankar fungerar så kan man känna igen och undvika att hamna i den negativa spiralen. Man kan stoppa tanken innan den blommar ut. Man sätter ord på sina känslor och distanserar sig från att tänka negativt. 

 
Man tar tag i tanken och  testar sina hypoteser. Hur stor är procenten att min  katastroftankn stämmer ?  Vad finns för bevis ?

Man ifrågasätter sannolikheter  att katastroftanken  stämmer.

Avslappning hjälper en hel del, som tex yoga.

Och likaså mindfulness med dess övingar och tänk  kring att vara här och nu.. ger oss ett bra lugn och minskar ångesten

 

 

 Det finns en hel del knep att ta till – och man ska aldrig tveka att söka hjälp om man känner att  katastroftankar tar för stor plats och för mycket energi.

Kram & kärlek💖

1 Lilla jag :

skriven

God morgon Es!

Ser du om jag kommer flytta innan jul?

Kram!

2 Smaragd :

skriven

Hej Es!

Jag avvaktar med mina studier pga ekonomin.

Ser du om jag kommer börja studera vårterminen istället?

Kram!

Svar: God chans, du bör inte vänta alltför länge, kram :)
Esmaralda

3 Alexis :

skriven

Hej!
Jag undrar om vi kommer sälja våran lägenhet snart? kommer jag kunna flytta utomlands innan november?

4 L:

skriven

Inte lätt med alla tankar som flyger runt och det krävs ju en hel del att styra upp.

Undrar om min son lyckas byta gymnasieskola och att det då blir bättre för honom. Hur ser det ut?

Kram

5 Branne:

skriven

Godmorgon!
Sjukt att du skriver om katastroftankar idag. För bara tog jag upp det med min sambo. Hans pappa avled för 2 veckor sen och han var en stor trygghet för min sambo. Jag berättade för honom att när min mormor avled så levde jag med katastroftankarna att jorden skulle gå under när som helst och levde i det dygnet runt 😣. Minns hur rädd jag var.
Detta pågick i mer är 6 månader. Fick förklaring på det sen att det var pga min mormors bortgång då hon var en så stor trygghet för mig.
Så sa jag till min sambo att jag hoppas att han slipper få katastroftankar.
Hoppas du får ordning på torpet inför den nya inredningens ankomst 😃.
Kram

Svar: Bra att du kunde ge din sambo av dina egna erfarenheter, det underlättar för honom, kram :)
Esmaralda

6 Igges matte 🐈‍⬛:

skriven

Tack för att du uppfyllde min önskan om en blogg om detta ämne :)

Kram 🐈‍⬛

7 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag tänker på en handledare som har namnet är Danne så det gör svårt för mig att få mig dit och jobbar med. För jag tänker på min gamla första kärlek som har namnet Janne. Det är lite likhet av namnet. Samtidigt jag har jobbar med att jag går vidare, förut har jag för mycket minne av Janne men det har försvinna med tid men hans ansikte har blir otydligt för mig att ihågkomna honom.

Men jag har enda problem är namnet som påminner mig ofta för jag vill ju går vidare 100 procent men det är typ bara 90 procent jag har gjorde mig av med.

Så när jag träffa den Danne men jag vet att Danne är inte Janne men enda problem är jag ser honom då tänker jag på namnet Janne och något sätta som finns kvar. Såna som störa mig.

Jag vet inte ju hur ska jag tar bort såna namnet så jag ska ser den namnet som allmänhet.

Jag vet inte hur ska jag jobbar med det. Var kan jag börja med?

Ha det bra

Svar: Liknande ting sker då och då i livet, att något nytt triggar något gammalt, och det gäller att förhålla sig till det på ett sunt sätt och plocka bort negativa tankar genom att föra över tankarna på något helt annat, kram :)
Esmaralda

8 Cecilia:

skriven

Jobbigt att leva med katastroftankar. En period var jag orolig för att allt skulle gå fel på jobbet, det tog väldigt mycket energi. Känns mycket bättre idag. Du lugnade mig i en spådom, vilket hjälpte mig på vägen.

Igår var sambon på jobbintervju. Tror du att det hade passat honom och hur stor är chansen att han får det? Kramar

Svar: Chansen är runt 50 %, kram :)
Esmaralda

9 Orolig:

skriven

Förlåt om tjat kring mina föräldrar. Det gick inte så som vi hade hoppats på. Banken tillät oss inte. Polisen jobbar med detta ärendet intensivt. Hur ska detta gå? Kommer de få några pengar tillbaka? Vi alla mår så dåligt

10 Misstjejen:

skriven

Hej

Igår såg jag en stor blåmärken på lår av baksida. Jag ihågkomna inte vad som har händer i måndags eller i helgen. Jag undrar varifrån det? Har jag krocka med något eller vad kan det vara? Men annars bruka var en liten eller något såna.

Jag är lite förvånar över det. Kan du ser något av det som gör så jag fick blåmärken?

Ha det bra

Svar: Jag tror att du stött emot någonting, kram :)
Esmaralda

11 En trevlig prick:

skriven

Godmorgon,
Ens hjärna kan verkligen ställa till det med sina tankar och skapa just katastrof., hemskt och väldigt onödigt med tankar som inte stämmer med sanning.
Det här med tankar och grubbleri är jobbigt.. själv snurrar många tankar i den väldigt nystartade fasen om ev en relation skall skapas och byggas på.. när man inte vet hur den andra tänker och bagage som skall tas hänsyn till där är jag nu.
vi träffades igår och jag drog upp en del saker och fick ärliga svar. Förhoppningsvis ger tiden svar på hur det utvecklas, jag hoppas han vill ge mig en chans att lära känna varandra, se att jag är en fin person han borde satsa på (och inte trilla tillbaka i en gammal relation som tidigare inte funkat)
Jag hoppas det halvfulla glaset fylls på, som du skrev Esmaralda... ;-)
Vinner jag på att backa något och ge utrymme?
Kram :)

Svar: Ja, ge gärna lite utrymme och jobba på tilliten, kram :)
Esmaralda

12 J:

skriven

Gomorgon,
Har en fråga angående hunden. Känner så för hunden och vill att han ska få det bästa som passar honom. Tyvärr kan inte jag ge det han behöver och det gör ont i mitt hjärta för han har en plats i mitt hjärta. Kommer hunden få ett annat hem och få ett bra hundliv? Hoppas att det kommer ske inom kort.
Kram

Svar: Chansen är god, kram :)
Esmaralda

13 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Jag har återkommande katastroftankar om att min dotter ska försvinna, att hon plötsligt ska vara spårlöst försvunnen.

Detta bottnar i en verklig traumatisk upplevelse då jag tappade bort henne på riktigt när hon var liten, i Marocko av alla ställen.

Jag försöker verkligen styra rädslan men ibland blir jag helt panikslagen om jag inte vet var hon är, skräcken är verklig och så hemsk att hålla på återuppleva

Kommer min dotter att försvinna så som jag är rädd att hon ska göra?

Kram

Svar: Nej, jag ser inga tecken alls på att hon kommer försvinna, kram :)
Esmaralda

14 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Tur man inte lider av ångest och dylika åkommor.
Bara vanlig mamma oro hjärta ;-)

Här kom yngsta sonen igår och låg kvar Han fixade min dator och det tog tid haha Tänk vad en kärring kan ställa till det haha
Äldsta sonen kom och vi åt middag ihop så mysigt att bägge pojkarna här . Hann med lite vedpyssel innan mörkret sänkte sig . Idag ska vi röja så jag kan ta mig in på gamla torrdasset..

Trevlig Onsdag önskas alla !

Kram Anki med utökad flock

Svar: Goa grabbar har du ! Härligt att ha båda hemma, kram :)
Esmaralda

15 Bjork:

skriven

Hej kommer det gå bra för min kusins rygg och bebis?

Se fram imot att träffa henne ihöst/vinter:)

Kram

Svar: Ser ut att gå bra, kram :)
Esmaralda

16 A:

skriven

God morgon <3
Herregud - var dessa ord skrivna till mig :D
Har en tendens att göra en hel hönsgård av en fjäder!
Har lärt mig detta av mina föräldrar.
Blir någon sjuk så är dom i princip döende i någon ovanlig sjukdom.
Så svårt att arbeta bort men jag jag försöker.
Vi är tre stycken på min avdelning på jobbet.
Nu säger chefen att man måste se över och ev flytta på någon av oss eller ev att vi ska hjälpa till på andra ställen.
Hjälpa till på andra ställen är inga problem men at flytta på någon av oss vill ju ingen.
Jag älskar min jobb och där jag är.¨
Har varit längst på jobbet av oss tre men det betyder inte att chefen inte kan flytta på mig om hon vill.
Min fråga som plågar mig och som jag skulle bli så glad om du ville svara på om du kan är om du ser mig kvar på mitt jobb och där jag är nu.
Skulle betyda mycket då det upptar en hel del av mina tankar nu.
Kramar <3 <3 <3

Svar: Det verkar inte föreligga någon flytt för din del närmaste tiden, och jag håller tummarna att det inte ska bli sen heller, kram :)
Esmaralda

17 a88:

skriven

Hej!
Undrar om min framtida livskamrat kommer att ha en bra ekonomi?

Kram och önskar en fin dag

Svar: Stabil ekonomi även om din partner inte är "rik", kram :)
Esmaralda

18 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Tack för bra tips.

Undrar om du kan se att om den här situationen kommer att vända? Kan den bli mer positiv och hånat det hållet jag önskar?
Kram

19 Mercan:

skriven

Hittar jag min byxa idag för det priset jag önskar mig Esmaralda i stället för sigg🥹😁😎

Svar: Jag ser inte när du hittar byxorna.. du får gå till butiken då och då... kram:)
Esmaralda

20 Ghostwriter :

skriven

Blev tokigt här imorse och jag hade ett samtal med chef. Jag hoppas det känns som de ger en ärlig chans? Så jag kan släppa detta idag.



Kram

21 Liljan:

skriven

Godmorgon 🌄☕️
Jag kan tänka mig att om man ifrågasätter sina egna katastroftankar, så kan nog sömnen kicka in fortare. Katastroftankarna kan hålla en vaken, och sömnbristen gör att katastroftankarna blir värre.
Jag läste om ett råd om man har svårt att sova när tankar sätte igång. Tänk på saker som inte har någon koppling till varandra. Ett höstlöv. En stekpanna. Kaffekopp. Vindruvor.... etc etc.... Det är lite av vad jag gillar (stekpanna kan generera pannkakor, kaffekopp med gott kaffe). Man kan då uppleva att avbrottet från negativa spiralen blir en lättnad.eller, KAN bli en lättnad. OM det fungerar. Och självklart ska man ta professionell hjälp om det är en långtgående sjukdom ❤️😊
☕️
Här hemma jäser vi på ☕️❤️🐣
Kram till er❤️

Svar: Javisst är det så att sömnbrist påverkar negativt.Kram :)
Esmaralda

22 Jossan :

skriven

Godmorgon
Onsdag och jag har gjort kaos för mig jobb idag. Fick en läkartid under arbetstid så de blev kaos.. men vad ska man göra?

Har drömt mardrömmar hela natten inatt och sovit så dåligt. Det är en riktigt tuff period nu känner jag…
När du sa att jag skulle ha så jag klarar mig menar du då att jag kommer ha en god ekonomi och ändå kunna spara pengar och leva gott?

Tror du kärleken har dykt upp till i november?

Kram

Svar: Ja det ser ut som om du kommer kunna unna dig lite utöver det vanliga med en stabil och god ekonomi, kram :)
Esmaralda

23 EPM:

skriven

Godmorgon!

Jag har lite katastroftankar nu, men kopplade till en specifik händelse- mer att jag målar fan på väggen.
Jag och mina kollegor ska intervjuas av en beslutande myndighet ang en utbildning. De kan stoppa den från att starta. Saken är den att vissa av mina närmaste kollegor och de som sitter i utbildningsledningen inte verkar ta det på allvar. Jag och en kollega till har tankar och planer kring att lösa den kritik myndigheten kommit med förr men får inget stöd eller engagemang från övriga.
Ser du hur intervjun går och vad jag måste göra/vad jag ska tänka på vid intervjun?

Tacksam för hjälp ❤️

Kram

Svar: Var tydlig och rak och ärlig, kram :)
Esmaralda

24 Ghostwriter :

skriven

Blev tokigt här imorse och jag hade ett samtal med chef. Jag hoppas det känns som de ger en ärlig chans? Så jag kan släppa detta idag.



Kram

25 Skorpan:

skriven

Ja det är märkligt hur man kan få sina tankar att gå upp i varv även från det minsta lilla frö. Tillsvidare har jag rätt bra lyckats undvika denna form av tankar o hoppas att det fortgår så... Har väl lärt mig nåt under åren...

Styrelsemöte o väntar med spänning om beslutet om ett nytt register går igenom vilket jag ju hoppas för det nuvarande är hopplöst gammalt. Förhoppningsvis löper mötet väl o tar inte hela dagen i anspråk?

På lördag är det säsongavslutning på en terass i närheten o som det nu ser ut kan jag tänkas få sällskap dit. Vet inte varför, men det känns som att jag behöver gå dit o lyssna på musiken o se lite folk. Kan det ha med tecknena o göra Es?

Blir det städning idag inför fredagens möbelankomst? Måste vara rätt tomt hos er nu ;).
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Kan bli ett bra möte med lite nytänk.Klart du ska gå och lyssna på musik, kan bli riktigt trevligt
Japp, städning blir det här, kram :)
Esmaralda

26 Bjork:

skriven

Hej tack för svaret:)

Jag tror jag och min blivande blir bra föräldrar i framtiden:)

Kram

27 Mercan:

skriven

Esmaralda finns det liten shans från eurojackpot i Oktober🙂‍↔️💕🤗🤭

Svar: Ser tyvärr inga tecken på vinst av betydelse, kram :)
Esmaralda

28 Mig:

skriven

Hej Esmaralda.

Jag har erkänt mina känslor för honom och han vet om vad jag känner.

Kommer han att komma åter?

Finns det någon möjlighet till ett förhållande mellan oss?
Kram

Svar: Jag ser ingenting på sikt utan det känns som om det kommer en annan kärlek så småningom, kram :)
Esmaralda

29 Dunegull :

skriven

Jag har precis haft ett möte med min psykolog. Detta är just denna terapi vi använder oss av. Jag tycker det är lärorikt och är glad att jag hoppa på detta tåget även om jag tror jag behöver ytterligare lite tid för att komma ut min depression.

Ser du något positivt i sikte?

Kram

Svar: Bra, terapin gör dig gott och du kommer må betydligt bättre, kram :)
Esmaralda

30 N:

skriven

Hej Esmaralda.

Denna nuvarande situation som inte känns så positiv.
Ser du någon chans att den vänder och går åt det hållet som jag önskar?
Kram

31 Mercan:

skriven

Tack Esmaralda nu vet jag 🙂ska vänta 2027 och 2028💕🤗😌💕🙂

32 Barbro:

skriven

Hej Esmaralda!

Sedan min väninnas sambo gick bort hastigt för 2,5 år sedan så har hon bara drabbats av olyckor och bilproblem. Allting rasar, förra veckan var det punktering och i helgen rasade bromsarna ibak. Det är alltid någonting.

Att byta bil hjälpte inte heller mot eländet för det bara fortsätter.
Hennes sambo var världens bästa bilfixare och fixade allt men nu har hon ingen och allt kostar stora pengar. Så hon börjar förtvivla och jag förstår henne.

Hon är ju ensam om att försörja sig och dottern och kämpar på med smärta i kroppen efter olyckor som hon också har drabbats av dom senaste åren.

Jag förstår verkligen att hon känner sig förföljd av olycka, kan man bryta denna spiral av otur och olyckor på något vis?

Kram Barbro

Svar: Olyckorna kommer när de kommer men man kan jobba med sig själv kring hur man känner och tänker kring det som sker.. istället för att känna hopplöshet som ju är förlamande .. är det viktigt att tänka lösningsfokuserat... kram :)
Esmaralda

33 Mercan:

skriven

Ser du vinst nästa år Esmaralda vilken månad🥹

34 Ghostwriter:

skriven

Kan jag släppa ångesten över att jag är sjuk idag? så de inte blir problem.Kram

35 Ghostwriter:

skriven

Kan jag släppa ångesten över att jag är sjuk idag? så det inte blir uppstorat på jobbet, kram

36 TjejenO :

skriven

Hej Es,

Har helt plötsligt blivit nedstämd efter semestern (kanske inte så ovanligt i för sig)😝

Men vår chef har slutat och nu ska vi klara oss själva (vilket jag tror att vi kan) men det är mer att göra och det känns ganska otydligt allting nu. Kommer det att vända? Eller ska jag söka mig härifrån?

I övrigt undrar jag om vi kommer flytta (trivs så bra där vi bor, men har ingen möjlighet att flytta till något större där vi bor).

Känner mig väldigt nere helt plötsligt - jag som brukar vara den ”positiva och glada”..

Varma kramar

37 T:

skriven

Hej es! Katastroftankar kan vara väldigt jobbiga som du skriver. Har själv varit där.

Vad tror du om min sambo, han är helt utarbetad av jobb. Kommer nytt jobb genom att han söker eller genom att han kontaktar någon tidigare kontakt? Ser du om kommande jobb kommer vara i nuvarande stad J eller annan stad??

Tack!

38 Lotta S:

skriven

Blir min rygg bra?

39 Tess:

skriven

Hej Es

Ser du om jag kommer byta jobb snart? Varken orkar eller trivs längre på min arbetsplats då det finns många energitjuvar. Ser du någon förändring?

Kram

40 Doris:

skriven

Hej!
Katastroftankar kan jag absolut ha ibland,mer när jag va yngre.

Finns det några roligheter att se framemot i höst?
Kärlek eller vinst av något slag?

Kram

41 N:

skriven

Hej Esmaralda.

Kan den här situationen vända? Och gå åt det hållet som jag önskar?
Kram

42 Oro:

skriven

Hej Esmaralda.

Jag börjar fundera över en person jag känner lite om han har Narcissistiska drag eller om han är en fullfjädrad Narcissist?

Jag har inte vetat om denna personlighetsstörning så mycket innan.

Första gången jag såg detta omvända beteende så blev jag chockad, ledsen och förvirrad.
Nu har jag stött på detta beteende som den här personen uppvisat emot mig fler gånger så nu skulle jag inte bli chockad.


Innan jag såg de här sidorna så var han faktiskt helt omvänd. Alltså väldigt god åt andra hållet.

Jag vet att han är i en svacka i livet nu. Kanske detta beteende bara är
Tillfälligt? Kommer han vända tillbaka?

Tror du han har dessa drag på riktigt eller är det bara hans svacka som gör detta?

Jag älskar denna person väldigt mycket.
Kram Lena

43 Tussilago:

skriven

Hej E!

Kommer han att skapa problem för oss? Kommer de att interagera?

Varma hälsningar
Tussilago

44 EPM:

skriven

Godmorgon!

Jag har lite katastroftankar nu, men kopplade till en specifik händelse- mer att jag målar fan på väggen.
Jag och mina kollegor ska intervjuas av en beslutande myndighet ang en utbildning. De kan stoppa den från att starta. Saken är den att vissa av mina närmaste kollegor och de som sitter i utbildningsledningen inte verkar ta det på allvar. Jag och en kollega till har tankar och planer kring att lösa den kritik myndigheten kommit med förr men får inget stöd eller engagemang från övriga.
Ser du hur intervjun går och vad jag måste göra/vad jag ska tänka på vid intervjun?

Tacksam för hjälp ❤️

Kram

45 Mee:

skriven

Hej Esmaralda.

Han har dragit sig undan nu.

Ser du om det kommer att lösa sig mellan oss?
Kram

46 G.H:

skriven


Esmeralda för ett kort tag sen var jag överväldigad av dagisproblem, potentiella skolproblem, makens hälsoproblem mm mm och du sa åt mig att andas, prioritera, och att ta en sakna taget, det skulle lugna ner sig ,,,

I söndags kväll poppade det upp resultat på makens patientportal som visade på att han har cancer. Ingen läkare ringde eller hindrade honom att se resultaten 🙈 fy fasen alltså. Igår ringer en läkare och de ska göra en gastroskopi idag och sen remittera honom till onkologen. Jag försöker hålla mig lugn tills vi vet mer. Men jag känner total panik och ångest!!! Målar fan på väggen och rädd för det värsta. Vi bor dessutom i usa utan socialt eller ekonomiskt skyddsnät!

Jag har ju tjatat om att flytta tillbaka till Sverige och maken vägrat. Jag har önskat det av talismaner mm,,, men önskan var med en levande make!!!

Känner mig så jäkla hjälplös och ångestfylld.

Kram

47 Lotta:

skriven

Undrar om min vän åker till min stad och inte kontaktar mig? Kommer det hända eller hör han av sig så vi kan tröffas?

Kram

48 en_mormor:):

skriven

Hej Es! Ditt inlägg talade till mig. Har inte katastroftankar om att det ska hända något farligt direkt, men iom jag älter runt skiten som hänt med mina "närmaste" så blir det "katastrof" med allt runtom. Sover jättedåligt o skallen går i loop o jag känner mig utnyttjad o lurad. Är så jäkla ledsen o arg! Funderar på att smsa o be de förklara i text varför jag inte är värd nån kompensation.
Stämmer verkligen den summan han säjer att han lånade av vår förvirrade far ?
Kommer vi nånsin att umgås igen eller jag ska be de dra åt h-e ? Eller är det jag som tänker helt fel i att känna så här, de kanske har helt rätt i att jag/vi skulle finnas behjälpliga med körningar o praktisk hjälp utan att kräva nån som helst ersättning mer än det framtvingade tacket?

Flåt för lång rörig text med många frågor men detta tär i mig när jag eg kan o ska glädja mig åt annat.

KRAAAM <3

49 .:

skriven

Hej Es!

Jag har varit väldigt styrd av katastroftankar, är det fortfarande ibland. Men det är mycket bättre nu tack vare KBT.

Jag har känt mig så deppig, ful och oduglig det senaste dagarna. Jag önskar att jag vore någon annan...
Förlåt om jag tjatar om resan upp i norr. Men jag ser riktigt framemot den. Fast jag har lätt för att få "magiska tankar". Som säger (inte bokstavligen säger, jag hör inga röster i mitt huvud) att bara för att jag nu verkligen vill åka dit så kommer det inte att bli av, för varför skulle något positivt hända. Ser du mig resa dit?

50 Bjork:

skriven

Hej kommer hjälp hunden essie få komma hem igen?

Hittar jag någon hälsokur på må bättre butiken?
Kram

51 Helena Ir:

skriven

Min väninna miste sin man för 2,5 år sedan..han somnade in bredvid henne i sängen. Det tog mig väldigt hårt eftersom de varit ett par sedan tonåren. Och jag känt dem båda. Då började jag få katastroftankar när jag skulle somna på kvällen. Det börjar lätta för mig nu. Jag har en ramsa i huvudet, en bön egentligen som jag kör och så oftast så somnar jag rätt lugnt. Dessutom har min väninna haft så synliga besök av sin man..t o m har hon kunnat känna hans händer på sin kropp. Det ger hopp om ett liv efter detta. Och vilken kärlek han gav och fortfarande vill ge. Vackert!

Snyggat till mig hos frissan. Både slingor och klippning. En yngre man flirtar lite med mig på gymmet. Och jag vill helst gå och gömma mig! 😂

Härligt väder..än är inte sommaren slut!

Kram

52 Hemlig:

skriven

Hej Esmaralda!
Ja katastroftankar går inte nödvängtvis att ta med en klqckspark då de sätter in. Tur att hjälp finns att tillgå vid behov.

Jag är i valet och kvalet om jag ska gå med i en enmånads utmaning där man ska röra på sig varje dag efter färdiga program och det ingår recept också. Kan det här passa mig? Det har varit dåligt med motionerandet hos mig den senaste tiden.
Tack och kram!

53 Mercan:

skriven

Esmaralda har inga frågor kvar,vill fråga ,du såg vinst från euro jackpot på 2 000 mer än en gång blir det till slutet av året eller innan Maj nästa år😁😎😁jag sticker inte ut har sovit ibstället och det blir entrecote med min bror nu🤭ah så roligt🤭💕🙂‍↔️

54 Miltons ❤️ Mamma :

skriven

Goddagens!

Idag hände en grej......

Ursäkta mig men nu kommer lite fula ord.
Jag blir så jävla pissed och triggad.
En äldre man med rollator föll handlöst ned på asfalten med ansikten rakt ned. Han slog i huvudet och blödde. Jag hade precis gått förbi honom när jag både hörde och såg honom falla. Ja han var aprak, och troligtvis alkolist. Han kunde inte komma upp utan låg kvar. Jag vände om och frågade om han behövde hjälp, sträckte min hand emot honom. Frågade om det fanns någon jag kunde ringa. Han hade noll balans. Kunde inte ens lyfta på en hand från marken utan att tappa balansen.
Till slut fick jag upp honom i sittande läge. Han var ok. Talför. Det stod säkert minimum 100 personer runtomkring som gick fram och GLODDE. Ingen hjälpte till. En tonårskille hängde med polarna och kläckte ur sig... "Hjälp honom inte" och trodde han var skit cool.. Jag blev så pissed och fräste till honom: "Nästa gång kanske det är du som ligger där och behöver hjälp". Han blev rätt förvånad och backade.
Farbrorns öl hade spridit sig på backen. Alla höll och jag skojade lite med farbrorn om att inte öppna dem på ett tag. En av åskådarna hjälpte till att plocka upp ett par ölburkar.
Folk är så sjukt empatilösa att det är läskigt.. Och dessa ungdomar är de som ska ta hand om världen efter oss. Fy fan!!!
Jag med PTSD, social ångest, generell ångest, ADD, autismspektra och allt vad det är med en pappa som var alkolist där jag har oerhört dåliga erfarenheter (incest) går in och hjälper till.
Farbror ville inte att jag skulle ringa polisen. Vilket var fullt förståeligt.
Han sa att det var ok och jag sa att jag kommer tillbaka och tittar till om du sitter kvar om en liten stund.
10 min senare checkade jag av. Då var han inte kvar..
Jag förstår till fullo om man inte pallar, psykiskt eller fysiskt, hjälpa till... Men att STÅ OCH GLO!!! 1/2 m ifrån och även kläcka ur sig att inte hjälpa till. Gaaaaaa... Så triggad... Spöstraff på dessa bortklemade ungdomar. Sjukt empatilösa snorungar!!!!
Jag skulle vilja piska varenda en av dem som faktiskt kunde hjälpa till men valde att "be a dick".

Det är inte första gången gången en äldre med rollator trillar inför mig. En gång såg jag en farbror på håll som skulle upp från gatan över trottoarkanten med sin rollator. Han trillade.. Full.. Japp.. Men var sååå tacksam att jag hjälpte honom på bussen. Blippade hans biljett som busschauffören vägrade ta i. Iskalla, oempatiska, känslolösa människor. 😡😡😡😡😡😡

Vet inte vad det är men de trillar när jag är i närheten 😅
Ibland känns det som det är någon som "håller ögonen på en". Menar inte på något dåligt sätt.. Jag tror inte på Gud utan universum, Alltet etc.. Men i en sådan situation noteras nog ens beteende. Kanske det rent utav är en ängel som testar människorna. Händer sådant? 🤔


Ja... Jag blev iaf riktigt irriterad.😡
Känna som en naturlig del, att hjälpa till. En äldre person bredvid han som föll undrade hur det gick. Helt ok. Som äldre kanske det är svårt att hjälpa till. Men ja. Där stod jag och försökte få upp farbrorn. En annan gång var det en äldre dam som ramlade i rulltrappan. Vilken skräck.. Jag var först fram.. Sedan hade jaga sådan tur att det kom en man och hjälpte till att lyfta. Jag kunde bara hålla i så hon inte föll ned för hela rulltrappan men tillsammans kunde vi lyfta upp henne.

Nu ska jag låta irritationen rinna av mig... Skaka bort den.. Behövde få skriva av mig lite 😊

Kjam på dig Es ❤️

Svar: Fy fan, rent ut sagt för folk som inte har vett i kroppen och agerar som sig bör i en sådan situation.Tur att du var på plats... jag hade blivit lika förbannad som du, den saken är klar ! Kram :)
Esmaralda

55 Mercan:

skriven

Jag kom på att jag var igår i andra hand butiken Esmaralda och såg en fin svart byxa hope, prövade den inte för den var både woman och man storlek, men jag ska pröva den kanske ska göra det ser du om den är snygg passar mig men storlek 34 var den ,jag är 36 38 ska pröva den om den är kvar den var rimligt pris åckså 😆vad tycker du Esmaralda😎😆😁blir inga sigg då🥹

56 Mercan:

skriven

Jag kom på att jag var igår i andra hand butiken Esmaralda och såg en fin svart byxa hope, prövade den inte för den var både woman och man storlek, men jag ska pröva den kanske ska göra det ser du om den är snygg passar mig men storlek 34 var den ,jag är 36 38 ska pröva den om den är kvar den var rimligt pris åckså 😆vad tycker du Esmaralda😎😆😁blir inga sigg då🥹

57 Tildis:

skriven

Hej Es!

Kommer dom två hålla ihop?

Kram

58 Hönan:

skriven

Känslan jag har är att valet för hur detta ska framskrida främst ligger hos mig. Får du till dig något?

Kram

59 Solstjärnan:

skriven

Katastrof Tänkande tar säkert energi.Tur att det finns hjälp att få,bla då duktiga terapeuter😊
Mina tankar är inte alls av det slaget men nog måste jag ju säga att man tänker mindre positivt om vissa saker då man är ensam.Det beror ju på att man är osäker om mycket,saker man inte vet och kan om.Ex om husets teknik.
Vill ju fundera dessa saker med någon o vet vi inte så kan vi hjälpas åt att ta reda på😊
Es, kommer jag att träffa någon annan man innan jag får träffa min SM?

Ha en bra kväll😊
Kram Solstjärnan ☀️

60 G:

skriven

Katastroftankar är verkligen inget roligt att ha att göra med… oftast går de att få stopp på, men ibland hamnar man i en ond spiral…

Es, jag har varit nedstämd den senaste tiden… jag upplever att det finns en del saker som inte har gått som jag har velat… ville studera, för att få en paus från mitt jobb men det blev inget. Sökte/söker ny tjänst, men det blev inget där heller. Ville bli gravid, men där blir det inte något heller… lägenheten lyckas vi inte heller få sålt och vi kan inte komma någonstans eller köpa den bostad vi har budat på… känner att jag bara står och stampar och ser på när livet går förbi mig… jag försöker verkligen vara handlingskraftig och inte bara vänta på att saker ska ske av sig själv, men jag känner att jag tyvärr tappar hoppet och jag kan inte finna någon tröst i något just nu…


Kram

61 Mercan:

skriven

Esmaralda jag vill fråga dig om du ser om svarta hope fina byxan som jag såg igår ,om den blir kvar tills 18 de September Onsdag efter tre veckor🥹om den blir min😎😁😎

62 Mercan:

skriven

Ja Esmaralda jag såg ditt svar från 25 Augusti du har svarat så tydligt om vinsterna2 000 att det inte blir i år🙂‍↔️det blev för mycket igen med mina frågor ska inte uppreppas🤭💕🤗Esmaralda vi handlar mat mest på kampanjpris och entrecote från Brasilien naturköt är så gott vill rekomendera till alla fina ni bloggfamiljen🤭💕🙂‍↔️🤗

63 Carro:

skriven

Kommer mannen jag oavbrutet tänker på kontakta mig? Ska jag kontakta honom? Han är gift. De gånger vi stöter på varandra stannar han upp och stirrar på mig ett tag. Har pågått under många år. Har varit gift men inte längre.


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: