Fönstertittaren.....

Vad har hänt med fåglarna ?

Plötsligt så har de blivit väldigt närvarande och inte särskilt rädda

Jag trodde att det var  ett gammal-tant-syndrom som gjorde att jag plötsligt började intressera mig för fåglar men sen har jag insett att mitt  intresse beror snarare på att fåglarna ändrat beteende.  Såg på FB häromdagen om en familj med hund som ofta möter en svan som hälsar på dem och som simmar bredvid… någon annan svarade och skrev om liknande möten.

 

En barnfamilj stötte på en vänlig uggla i skogen som undersökte dem noga och var vänlig, social och trevlig.

Här har jag ju mina  koltrastar som varje morgon kommer och knackar på dörren och vill ha havregryn.  De vaknar väldigt tidigt och vill ha sin frukost när maken går ut och hämtar tidningen vid 5 snåret.

Vi har duvparet som mer håller sig för sig själva men som plötsligt kommer ända fram till oss och pickar på våra fötter.

Talgoxen sover under vårt skydd på utemöblerna och kravlar sig fram vid 7 snåret. Han har från början varit väldigt tam och sitter tätt intill, går efter oss och ”pratar” med oss.

 

 Talgoxen och  koltrasthonan är bästa vänner och hänger en hel del.. ofta äter de sida vid sida.
Ser man den ena så vet man att den andra inte är långt bort.

Råkorna är också orädda och jag berättade väl om den råkan  i höstas som försökte ta sig in genom mitt fönster !

Dottern i skogen berättar liknande historier, om fåglar som plötsligt  blir närgångna och orädda.

Det är ju jättekul men samtidigt lite konstigt… på något sätt har det skett en fågelförvandling 😲

Och det är nog inte bara fåglarna... utan ekorren har börjat ägna sig åt fönstertittning och skrämmer slag på mig varje gång han hänger på fönstret som en gymnast och glor in på mig !

 

 // Inte "min" ekorre men väldigt likt //

 
Är det bara jag som märkt en skillnad i fåglarnas och kanske också andra vilda djurs
beteende ?
 
Kram & kärlek 💖
 
P.s. Idag ska jag till sjukhuset för ultraljud av hjärtat... jag har ju ett gammalt blåsljud och vartannat år vill man kolla så det inte spårar ur.  Mamma möter upp och vi tänker oss att fika på  sjukhuscafeterian och sen  ska vi bunkra med fisksoppa från fiskbutiken...ägna eftermiddagen åt att slappa och dricka lite bubbel och framåt kvällen kommer maken och hjälper oss göra slut på fisksoppan !
 
Idag kan jag alltså inte besvara några frågor
 

 

1 Skorpan:

skriven

Lycka till idag!
Kram Skorpan

2 Ghostwriter:

skriven

Ta hand om dig och lycka till på undersökningen. Du har resten av dagen att se framemot!


Kram

3 Ally:

skriven

Godmorgon
Lycka till på sjukhuset idag 💖
Ha en fin dag! 🌷
Kram

4 Jeanette :

skriven

Ha det fint idag ❤️

5 Agnes:

skriven

Ha det så gott i dag!

Ska fnula på dina observationer gällande vilda djur! Väldigt fascinerande!

Stora kramen, Everybody! ;0}

6 N:

skriven

Lycka till idag ❤️

7 Mercan :

skriven

Önskar dig hälsa Esmaralda 🤗 du har ett stort hjärta som hjälper alla 🤗 💖 😌

8 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Lycka till med undersökningen Får göra samma sak med mitt blåsljud. Bra att det kollas upp.
Njut av ledig eftermiddag med bubbel !
Ge mamma din en kram

Kram Anki med flock

9 Solstjärnan :

skriven

Lycka till med sjukhus besöket.Perfekt med att du gör dagen mycket trevlig med att träffa din mamma och äta gott i trevligt sällskap😊

Ha en bra dag 😊
Kram Solstjärnan

10 Hedwig:

skriven

Lycka till idag!
Jag matar också fåglarna på min balkong med fågeljordnötssmör, fågelfrö, äpplen och vatten. Jag ser ingen tydlig ändring i deras beteende. Det brukar dock inte finnas så många fåglar på min balkong på vintern, snarare på sommaren när inga andra matar dem men i år är de många, även nu. Gråsparvar, talgoxar och även en hackspett och guldfink (?) ibland. Jag lägger även lite fågelmat på marken till koltrastarna. Jag gillar fåglar väldigt mycket och tycker att det är viktigt att inte bara mata dem utan även se till att de kan hitta egen mat i buskar, träd och på gräs. Det går inte på min balkong men jag har i alla fall hängt vilda växter som drar insekter på min balkong samt hängt en insekthotell och fågelholk där som fåglarna kan ta skydd i...

11 AnnaK:

skriven

Lycka till 🤗

12 AN:

skriven

Lycka till idag! 🌸💖

Kram!

13 Bjork:

skriven

Hej ha en fin dag:)

Kram

14 .:

skriven

Hoppas att besöket går/har gott bra🌸

15 Hönan:

skriven

Men så märkligt, hade varit intressant att veta vad det kan bero på. Kanske hänger ihop med att Jordens frekvenser ändras 😊

Hoppas att allt har gått bra idag och att du och mamma haft en fin dag tillsammans.

Tack också för dina svar den senaste tiden, jobbar på att ta mig igenom och förbi detta.

Kram

16 Till Ängel med stort hjärta :

skriven

Såg ditt meddelande igår till mig. Vill säga att det inte handlar, tack och lov, grov blodig misshandel men fortfarande misshandel och inget man ska ut med på jobb oavsett om man räknar med sådant. Jag blev väldigt skärrad och fick motta väldigt mycket så har fått sveda och värk. Jag klarar mig, men de gör såklart ont och känns tufft. Även igen hände samma. Jag har gjort en anmälan nu. mina chefer, verkar ta det på allvar och erbjudit sig att prata om de som hänt vilket inte alla chefer gör kan jag säga… och sparken får jag inte. Det är min presentationsångest som kickade in, var rädd att inte vara tillräcklig och att det var mitt fel att det hände. Min chef var noga med att påpeka att de inte var mitt fel. Så nu hoppas jag på någon form av förändring




Tack snälla för ditt meddelande. Jag behövde det i rättans tid 🙏

Kram!! ”Ananas”

17 En Ängel med stort hjärta :

skriven

Tack kära ANANAS ♥︎

Ja kände att det inte var ditt fel, du är en människa med ett gott ĥärta och finns där för så många du var inte värd allt detta elände o vilka fegisar till arbetskollegor! Jag hoppas att de har bett dig om ursäkt o gett dig en förklaring på varför de inte ställde upp för dig!! Och jag hoppas verkligen att chefen tar upp detta o åter igen varför skulle du få sparken? Det var ju inte ditt fel!! Stå på dig var rädd om dig o ta hand om dig o fortsätter det så hade jag sökt ett annat jobb för du är värd ett bra o trevligt jobb!

Jag skrev från mitt hjärta skönt att höra att det jag skrev kom i rättans tid Styrkekramar
Ljus & kärlek
☆☆♥︎☆☆
Natti natti sov så gott☆


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: